مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری

  • چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۴

جناب آقای هاشمی رفسنجانی ............. مجلس ششم.............. چرا.................؟ نتیجه را چه پیش‎بینی می‎کنید؟
● بسم‎الله الرحمن الرحیم. ماشاءالله خبرنگاران زیاد هستند و همه صحبت می‎کنند و صدای مرا به آسانی نمی‎شنوند. من صدای خبرنگاری را که سؤال کردند،‌درست نفهمیدم. به انتخابات مجلس ششم و تلخی آن اشاره کردند که من آن را تلخ نمی‎دانم. آن هم یک تجربه سازنده بود. در مورد پیش‎بینی، در حد نظرسنجی‎ها و مراجعاتی که به من می‎شود، حدس می‎زنم جمع قابل توجهی از مردم ایران مایل هستند که حضور داشته باشم.
○ جناب آقای هاشمی، برنامه‎های شما برای این دوره چیست؟
● نمی‎خواهم الان درباره برنامه‎هایم صحبت کنم. چون در حال تهیه برنامه‎ هستم. اصولش تهیه شده ‌است و انشاءالله در یک مصاحبه‌ وسیع به‌ همه ‌سؤالات شما‌ درباره‌ برنامه جواب ‌می‎دهم.
○ درخصوص ملاقات آقای بهزاد نبوی با شما بفرمایید.
● با ایشان ملاقاتی نداشتم و هرچه گفته شد، صحت ندارد.
○ نظر شما درباره یک دست شدن حاکمیت چیست؟
● همه عمرم با افراط و تفریط مخالف بودم و روش اعتدال را می‎پسندم. اگر یک دست شدن جامعه به معنای این باشد که عده‎ای از نیروهای جامعه منزوی شوند و از انرژی آنها استفاده نشود، قبول ندارم. فکر می‎کنم باید به گونه‎ای باشیم که برای سلیقه‎های مختلف امکان حضور در فعالیت‎ها در حد مقدور فراهم باشد.
○ چه راه‎کارهای برای پرونده هسته‎ای ایران دارید که سخت شده و مذاکرات به بن‎بست رسیده است؟
● این که سخت شده، قبول دارم و این که به بن‎بست رسیده، قبول ندارم. فکر می‎کنم راهکاردرست این است که مذاکرات با اروپایی‎را ادامه دهیم.‌هم آنها صبر و حوصله داشته ‌باشند و هم ما صبر کنیم تا به اعتمادی برسیم‌که پوششی برای‌انجام کار غنی‎سازی ما باشد.
○ بعضی‎ها می‎گویند منظور رهبری از اصول‎گرای اصلاح‎طلب شما هستید. نظر شما چیست؟
● برای من اصول‎گرایان و اصلاح‎طلبان فرقی ندارند. نظر من این بود که هر دو طرف و مستقل‎ها نامزد مشخصی داشتند که در رقابت‎ها مردم به رئیس جمهوری با رأی بالا برسند تا از پشتوانه رأی مردم برخوردار باشند.
○ با رهبری هم مشورت کردید؟
● سیاست مقام معظم رهبری این است که در مورد نامزدها دخالت نکنند. ایشان معیارها را گفتند و من در جریان معیارهای ایشان هستم. دیدار ما هم که همیشگی است.
○ نظر شما درخصوص مدیران هر دو جناح در کابینه چیست؟
● سعی می‎کنم از سلیقه‎های مختلف در کابینه حضور داشته باشند.
○ برای تغییر مبانی نظری اسلام هم طرحی دارید؟
● اسلام به اندازه کافی عمل‎گرا و کاربردی است. اگر گاهی دیده می‎شود که استباط‎ها متفاوت است،‌ناشی از سلیقه‎های مختلف است. اسلام دین عمل است.
○ فکر می‎کنید در این مدت کم امکان گرم کردن فضای انتخابات وجود دارد؟
● تحقیقاً وجود دارد. من از انبوه خبرنگارانی که اینجا هستند، به نقطه خاصی پی می‎برم که مسئله اطلاع‎رسانی و حضور نیروهای فرهنگی و فکری در جامعه تقویت شده است. این جمعیت انبوه شما نشان می‎دهد که راه روشنگری و اطلاع‎رسانی و آگاهی و حضور مردم در صحنه جدی است و این می‎تواند صحنه را گرم و امیدبخش کند.
○ می‎فرمودید: اگر ضرورت باشد، در انتخابات شرکت کنید. الان بفرمایید که این ضرورت‎ها چه بود؟
● این ضرورت‎ها را در بیانیه اعلام حضور گفتم. عوامل تردید را هم گفتم. البته بعضی‎ها حالت محرمانه دارد که به آنها اشاره نکردم. آن چه که قابل گفتن بود، در بیانیه آوردم.
○ برنامه‎های ایران برای ثبات صلح و آرامش در منطقه چیست؟
● فکر می‎کنم ایران در مسایل منطقه‎ای شرایطی دارد که می‎تواند تأثیرگذاری خوبی داشته باشد. می‎توانیم جلو افراطی‎گرایی‎های منطقه را بگیریم و کمک کنیم. اگر آمریکایی‎ها و متجاوزین از حقوق مردم سوء استفاده نکنند و مسایل منطقه را به مردم منطقه واگذار کنند، کمک می‎کنیم که صلح و آرامش در منطقه حاکم شود.
از آقایان و خانم‎ها عذرخواهی می‎کنم. چون در این فضا نمی‎توانم به این همه سؤال جواب دهم. به شما قول می‎دهم که مصاحبه کامل و نامحدودی با شما خواهم داشت. خداحافظ شما باد.