مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با مجله صف

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با مجله صف

پیرامون: ارتش و نقش آن در جنگ و صلح

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۶۰

س - لطفاً درباره ارتش و سیری که این نیرو در چند سال اخیر طی کرده است، توضیح دهید؟

    ج - در گذشته، ارتش با تمام تشکیلات عریض و طویلش، تنها به عنوان حامی وفادار غرب و خاندان » پهلوی «معرفی می‌شد. در روزهایی که ارتش رو در روی  مردم قرار گرفت، معلوم شد که همه نظامیان، تنها به‌خاطر حفظ صیانت» پهلوی«به خدمت در نیامده‌اند. دیدیم که عده‌ای فرمان نبردند و عده دیگری هم فرار کردند. برخی هم در روزهای آخر آمدند و همراه مردم، علیه رژیم شعار دادند. بعد از پیروزی انقلاب هم چپی‌ها خیلی تلاش کردند تا ارتش را مضمحل کنند. ولی تنها چیزی که کیان ارتش را حفظ کرد، حمایت امام امت و روحانیت مبارز بود. اما قدم اصلی را برای مقبولیت ارتش، خود ارتشیها برداشتند. این حد از فداکاری آنها در جنگ، نشان داد که مملکت به‌ارتش نیاز دارد. ارتش ثابت کرد که در روزهای گرفتاری، وظیفه‌اش را خیلی خوب به انجام می‌رساند. این طور شد که ارتش در نظام ما جا افتاد.

    دشمن با ترفندهای خود سعی کرد تا ارتش را از پیکره انقلاب جدا کند. » بنی‌صدر«طوری قدم برمی‌داشت که ثابت کند طرفدار ارتش است. در صورتی که ارتشیان می‌دانستند او نمی‌تواند حامی آنها باشد. اگر امام یا روحانیون و مردم انقلابی در صحنه نبودند، دشمن هر کاری می‌توانست بکند.

    در شرایطی که انقلاب دشمنان زیادی دارد، حضور ارتش بیش از مواقه دیگر لازم است. ارتش یکی از ضروری‌ترین ارگانهای مملکت حساب می‌شود. ارتشیان باید سعی کنند تا خود را با جامعه انقلابی منطبق کنند. همین حزب الله که پشتوانه ملی کشور است، چقدر در جبهه‌ها از ارتش حمایت کرد. اسکلت اصلی ارتش، از همین توده ملت است. نود درصد ارتش، از همین توده مستضعفین هستند. این رابطه که بین ملت و روحانیت، ارتش می‌تواند محترم و مؤثر بماند. بخصوص امروز که اعتبار بالای ارتش، مرهون پیروزی‌های ما در جنگ است. اگر ما جنگ را آبرومندانه تمام بکنیم، ارتش برای همیشه اعتبارش محفوظ می‌ماند. پس باید ارتش یک تحرک وسیع و بسیار عظیمی آغاز کند. باید بتواند حسین‌وار عمل کند و فداکارانه به‌خاطر ایمانش بجنگد. اینکه فلان چیز را داریم یا نداریم، مهم نیست. ایمان شما اهمیت دارد که می‌تواند شما را به پیروزی برساند.

» اداره سیاسی ایدئولوژیک» هم بتواند، اعتماد ارتش را جلب کند. باید بتواند نهاد دلسوزی برای ارتش باشد. باید طوری عمل کند که جلوی انحرافهای فکری در ارتش را بگیرد. اگر بتواند این وظیفه خطیر را به نحو احسن انجام دهد، در آینده نقشی را که روحانیت در انقلاب و جامعه داشته، آن‌ها می‌توانند در ارتش داشته باشند.