مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با مجله جوانان امروز پیرامون انتخاب جوان نمونه

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با مجله جوانان امروز پیرامون انتخاب جوان نمونه

  • چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۶۴

 


س- مجله «جوانان» پیشنهاد انتخاب « جوان نمونه سال » را دارد. در این رابطه نظر جنابعالی چیست؟
من با پیشنهاد مجله شما که جوان نمونه سال را انتخاب بکنیم، موافقم و فکر می‌کنم که پیشنهاد خوبی است، این گونه کارها را باید کرد. اتفاقآ یکی از چیزهایی که در سنین جوانی جاذبه دارد برای جوانها همین انتخابهاست، همین مسابقه‌هاست.
مسابقه همیشه برای انسانها شیرین است و در همه سنین شیرین است. برای جوانها بیشتر از نوجوانی، شاید در کودکی هم آدم چنین حالتی را داشته باشد، ولی بروز نمی‌دهد. ولی از نوجوانی این روحیه شروع می‌شود، علاقه به مسابقه، علاقه به قهرمانی، علاقه به جلو افتادن از دیگران، حالت مسابقه را به‌آنها می‌دهد که پیروزی برای انسان می‌آورد. اینها برای جوانها خیلی مؤثر است.
مطرح کردن این مسأله ]انتخاب جوان نمونه[ باعث می‌شود که آن چیزهایی که به عنوان نمونه شدن ما مطرح می‌کنیم، اینها راهنمای میادین مسابقه جوانها بشود. یعنی جوانها در این خطوط با هم مسابقه می‌گذارند.
اگر بناست انتخاب جوان نمونه بشود، بهتر است که در سنین مختلف بشود. یک نفر هم نشود، مثلا برای هر سنی یا لااقل برای هر دوره‌ای، اگر بشود برای هر سالی مثلا 6 - 7 سالگی تا 27 - 28 سالگی و اگر هم نمی‌شود 3 تا 4 دوره مشخص بکنند برای دوره‌ای، مثلا دوره دبستان، دوره راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه، دکترا.
مهم این است که ما معیارهای خوبی درست بکنیم برای ارزش‌گذاری، یعنی اگر می‌خواهیم نمونه انتخاب بکنیم آن چیزهایی که واقعآ اسلام رویش حساب کرده، مسائل اخلاقی، مسائل علمی، مسائل عملی صحیح و ارزشها را در نظر بگیریم و برای هر یک از آن اصول ارزشی که داریم در مکتب‌مان برای هر یک از آنها نمونه‌ای قرار بدهیم، من یک وقتی در نمازجمعه اصول ارزش‌ها را فهرست‌وار گفتم 70-60 مورد در ذهنم هست که آن موقع گفتم. یک تقلائی باید بشود و یک چیزهایی جمع بشود، اینها را ما به عنوان معیار مسابقه در نظر بگیریم هرکس اینها را بیشتر داشت، نمره بیشتری بدهیم.
اگر بتوانیم حتی به موضوع جنبه جهانی بدهیم، یعنی در خود «یونسکو» بتوانیم مؤثر باشیم و از آن طریق عمل بکنیم. اگر نه، لااقل در دنیا جوانهای کشورهای اسلامی را دعوت بکنیم که در این مسابقه شرکت بکنند. در آن مناطقی که نفوذ داریم این کار را بکنیم و یا مجله شما یا روزنامه‌ها و شنوندگان بتوانند چنین کاری بکنند، این کار، کار مؤثری است.