مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با صداوسیمای مرکز باختران (کرمانشاه) پیرامون آخرین وضعیت جنگ ، همکاری ضدانقلاب با صدام ، توطئه‌های تبلیغاتی امپریالیسم خبری و مذاکره مستقیم ریگان با ایران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با صداوسیمای مرکز باختران (کرمانشاه) پیرامون آخرین وضعیت جنگ ، همکاری ضدانقلاب با صدام ، توطئه‌های تبلیغاتی امپریالیسم خبری و مذاکره مستقیم ریگان با ایران

  • سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۶۷

 

س ـ نظرتان در مورد آخرین تحولات جبهه‌های جنگ چیست؟

ج ـ بحمدالله وضع جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها این روزها خیلی خوب است. بوی نشاط و جهاد در همه جا به مشام می‌رسد. رزمندگان با روحیه خیلی بالا دشمن را تعقیب می‌کنند و بهتر از آن اینکه الان جنگ با شرایط خاص سیاسی تبلیغی که الان در جبهه‌هاست وضع خوبی را به خودش گرفته است. تا به حال ما مظلومانه دفاع می‌کردیم اما متهم بودیم که جنگ طلبیم و صلح را نمی‌خواهیم. هیچ‌کس توجهی نمی‌کرد که ملت ما می‌گوید ما تا پیروزی می‌جنگیم، یعنی تا پیروزی در گرفتن حقمان و نه در گرفتن زمین دیگران. ولی امروز با این ابتکاری که حضرت امام زدند و قطعنامه را قبول کردند وضع خیلی خوب شد. چهره صدام خیلی خوب روشن شد و معلوم شد که آنها صلح را نمی‌خواهند و تابه حال دروغ می‌گفتند. ذره‌ای که احساس قدرت کرده بودند، باعث شده بود که خوی تجاوزگری که اول جنگ باعث شد جنگ شروع شود، امروز هم باعث شده تجاوزشان را ادامه دهند و به‌دروغ می‌گویند ما در سرزمین عراق می‌جنگیم و حال آنکه در شهرهای مرزی ما حضور دارند.

ما الان قیافه مدافع صلح‌طلب و صاحب حق را داریم و در دنیا صدام متجاوز، ناحق و انعطاف‌ناپذیر است.

س ـ نظرتان در مورد انگیزه تجاوزات اخیر رژیم عراق به مناطق مرزی کشورمان چیست؟

ج ـ اولاً این حزب بعث به طور اصولی ماهیتاً متجاوز است و هر وقت احساس قدرت کند و جایی را مناسب بداند، دست به تجاوز خواهد زد. به‌همان دلیل که اول جنگ تجاوز را هم او شروع کرد و ثانیاً الان او از این حالتی که به طور طبیعی حدس می‌زد که با پذیرش قطعنامه ممکن است در رزمندگان ما بوجود آید، خواست استفاده کند و تظاهر به قدرت بیشتری کند که بتواند سرزمینی از ما بگیرد تا در موقع حل وفصل مسئله جنگ اهرم قوی‌تری برای شرایط خود داشته باشد و شاید هم به‌همان اهداف توسعه طلبانه‌ای که در حزب بعث عراق هست، فکر کند که در آینده برخی از مناطق مهم سوق‌الجیشی را نگه دارد. چون او فکر می‌کند در دنیا قدرتهای بزرگ در تضعیف جمهوری اسلامی با او همکاری می‌کنند.

س ـ نظرتان در مورد حضور مردم در جبهه چیست؟

ج ـ مردم خودشان خوب فهمیده‌اند و خوب عمل می‌کنند. الان فصل حضور جدی در جبهه است و قدرت مردمی ما امروز در جبهه‌ها کارساز است هم در پیشبرد اهداف دفاع و هم در رسیدن به حقوقی که ما داریم. اگر ما الان در جبهه نیرومند باشیم در میدان مذاکره و حل وفصل امور جنگ هم نیرومند خواهیم بود و می‌توانیم به حقمان برسیم و برعکس اگر دشمنان ما احساس ضعفی در ما ببینند، تحقیقاً آنها مایلند از دادن حق ما طفره بروند و ما می‌بینیم اینکه عراقی‌ها امروز طفره می‌روند یکی از عوامل آن این است که می‌خواهند همان اثر کمیته بررسی متجاوز را که در قطعنامه هست، آن را هم خنثی کنند. چون می‌دانند هر قدر اعضای کمیته بی‌انصاف باشند، بالاخره بار سنگینی مسئولیت جنگ را به دوش عراق خواهند انداخت. چیزی نیست که مخفی باشد. یکی از عواملی که عراق این روزها طفره می‌رفت در پذیرش قطعنامه، همین است که شاید بتواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند و ملت ما با همین شیوه با جدیتی که امروز در جبهه‌ها هستند باید تا آنجا ادامه دهند، تا ما به حقمان برسیم.

س ـ نظرتان درباره تضمین ایجاد صلحی پایدار در منطقه چیست؟

ج ـ تضمین در قدرت ما است وضعی که ما دیدیم و خصومتی که قدرت‌های استعماری، استکباری با انقلاب ما دارند، اینها همه عوامل تضعیف کننده صلح پایدار است و اگر ما مقتدر باشیم و آنها فکر کنند مخدوش کردن صلح به ضررشان است، دست به تجاوز نمی‌زنند و اصولا" دنبال این فکر نمی‌روند. ولی اگر احساس ضعف در ما ببینند ما باید همیشه خودمان را در خطر ببینیم. به‌خصوص که ما الان یک کشور معمولی نیستیم. ما یک انقلاب با آرمان و ایده بالنده هستیم که خیلی‌ها مایلند این بالندگی را از انقلاب ما بگیرند و وسوسه می‌شوند که متعرض ما بشوند. حالا این مایه‌های قدرت را ما در کشورمان داریم. ما مردم بسیار شجاع و ایثارگری داریم. امکانات نظامی و قدرت به‌اندازه کافی در کشور هست و می‌توانیم نیروی نظامی شکست‌ناپذیری را داشته باشیم و این را هم اثبات کرده‌ایم.

س ـ توطئه تبلیغاتی امپریالیسم خبری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ج ـ من فکر می‌کنم به‌کلی کاخ تبلیغات منفی امپریالیسم خبری را این حرکت جدید امام فرو ریخت. واقعا" هرچه آنها ظرف این پنج شش سال گفته بودند، الان معکوس آن جلوه کرده است. حتی بی‌انصاف‌ترین دوستان صدام هم امروز امریکا را محکوم کرده‌اند.

البته شکایتی الان هست و آن اینکه صدام می‌گوید صلح پایدار همه جانبه می‌خواهد و به آتش‌بس اکتفاء نمی‌کند. یا می‌گویند صدام می‌گوید مذاکره مستقیم می‌خواهد و این را دلیل برحسن‌نیت و امثال اینها می‌دانند که خوشبختانه این بهانه‌ها هم از او گرفته شد. ما مکررا" اعلام کردیم که ما بیشتر از او صلح قوی، پایدار و همه جانبه می‌خواهیم. امام صریحاً فرمودند : «حرکت ما یک تاکتیک نیست برای تداوم جنگ» و رئیس جمهوری در نماز جمعه گفتند: ما ابایی از مذاکره مستقیم نداریم، ولی زمان آن هر وقت رسید که نیازی به‌مذاکره مستقیم بود، اقدام خواهیم کرد. این بهانه را هم از دست آنها گرفته‌اند و امروز موضع شناخت دنیا از ما خوب است و من این را از بهترین دستاوردهای این حرکت جدید می‌دانم چون که انقلاب ما یک انقلاب فکری و فرهنگی است بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی یا مادی باشد.

ما نیاز داریم که انقلابیون دنیا، انقلاب ما را درک کنند. در سایه تبلیغات متراکمی که ما را جنگ‌طلب معرفی کرده بودند خیلی‌ها ممکن بود این تبلیغات را باور کنند. حالا اگر فتحی هم می‌کردیم و سرزمینی را هم می‌گرفتیم و حتی رژیم عراق را سرنگون هم می‌کردیم اگر چنین تصوری از ما در اذهان دنیا، مخصوصا" مسلمانها بود، ما ضرر می‌کردیم. ولی الان دنیا مخصوصاً مسلمانان فهمیده‌اند که ما از اول راست می‌گفتیم. منتهی ما آن قدر ملت‌مان به‌حقانیت خودش ایمان داشت که خیال می‌کرد وقتی که بگوید: «جنگ، جنگ تا پیروزی» دنیا می‌فهمد، معلوم شد که نه. البته حالا وضع روشن‌تر شده و من این حرکت جدید را یک پیروزی سیاسی و فرهنگی قوی می‌دانم که خوشبختانه دنبالش یک پیروزی نظامی را هم دارد می‌آورد و واقعاً مصداق «انا فتحنالک فتحاً مبینا» است.

س ـ نظرتان در مورد پیشنهاد حضرت آیت الله العظمی منتظری در مورد راهپیمایی روز عید غدیر چیست؟

ج ـ ابتکار خوبی آیت الله العظمی منتظری انجام دادند چون در گذشته تبلیغ می‌شد که بخش عظیمی از ملت ما از جنگ خسته شده‌اند. امروز باز تبلیغ می‌شود که بخش عظیمی از ملت ما که طرفدار جنگ است، از پذیرش قطعنامه ناراضی است و روی آن مانور می‌دهند و فکر می‌کنند نفوذ رهبری یا مسئولان کشور یا هماهنگی مردم و مسئولان کم شده است، من خیال می‌کنم اگر مردم در روزی که اعلام شده باشکوه در صحنه باشند و یک همبستگی ملی را نشان دهند و بگویند در هر حال مطیع امام هستند، که هست، یعنی چه امام دعوت به‌تداوم دفاع بکنند و چه امام دعوت به پذیرش قطعنامه و صلح بکنند، مردم برایشان مساوی است - چون مطیع رهبر هستند و وظیفه دینی خودشان را می‌خواهند انجام بدهند. رهبری برای آنها یک مسأله پذیرفته شده معمولی است و برای مردم ما متابعت از رهبری شیرین است.

من خیال می‌کنم یک راهپیمایی نیرومند دشمنان ما را از این ترفند اخیر مأیوس خواهد کرد. به خصوص که امروز وضع جبهه‌ها به‌صورتی است که رزمندگان ما نشاط به‌مردم داده‌اند. آن چنان دشمن را دارند خوب تعقیب می‌کنند و هر لحظه که می‌گذرد ضرباتی به‌او می‌زنند در جنوب، مرکز و در جبهه‌های شمال غرب و لحظه به لحظه ما خبر انهدام تانک‌ها و توپ‌های دشمن و عقب نشینی دشمن را داریم که حالت انفعالی خیلی شکننده‌ای به خودش گرفته است. دشمن به‌دروغ اعلام می‌کند که ما خودمان از خاک ایران بیرون می‌رویم و این در حالی است که هنوز هم بخش وسیعی از خاک ما در دست آنهاست، شهرهایی مثل نفت شهر، قصرشیرین و جاهای دیگر و ارتفاعات مرزی دست آنهاست ولی خوشبختانه دشمن آن چنان به‌سرعت و با انهدام کامل وادار به عقب‌نشینی می‌شود که مردم ما نشاط کافی دارند تا در صحنه سیاسی ابراز وجود بکنند.

س ـ نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد مذاکره مستقیم با ریگان چیست؟

ج ـ ما قبلاً اعلام کرده‌ایم و من نظر شخصی خودم را بارها گفته‌ام که آمریکا قبل از انقلاب و بعد از انقلاب حالت خصمانه نسبت به‌انقلاب ما گرفته است و تا چنین حالت خصمانه‌ای وجود داشته باشد معنا ندارد که ما به‌فکر مذاکره با آمریکا باشیم. من گفته‌ام که اگر آنها تشخیص می‌دهند که مصالح منطقه یا جهان ایجاب می‌کند با جمهوری اسلامی حرف بزنند، اول این حالت خصمانه را پایان بدهند و ما نشانه‌های ملموسی از حسن‌نیت در آنها باید ببینیم. من یکبار مشخص کردم و گفتم: مثلاً اموال ما در آمریکا مسدود است. ما امکانات زیادی داریم که در زمان رژیم قبل خریده‌ایم و پولش را داده‌ایم و آنها ده سال است آنها را نگه داشته‌اند. در صورتی که ما نیاز به آنها داریم و باج‌خواهی می‌کنند. بخشی از اموال ما در بانک‌های آمریکایی مسدود است. ریگان اگر صادقانه صحبت می‌کند با آزاد کردن اموال ما می‌تواند ژست خصمانه نگیرد. البته من همان موقع هم گفتم اگر آنها چنین کاری بکنند، ما هم از نفوذ خودمان در لبنان استفاده می‌کنیم و برای حل مشکل آمریکا شفاعت خواهیم کرد.

من عمیقاً تحت تأثیر مقاومت و صبر مردم مناطق جنگی هستم.

از شمال غرب تا جنوب کشور همه جا مردم در معرض خطرهای جنگ قرار دارند و مشکلات زیادی تحمل کرده‌اند. خصوصاً در مناطقی که بازدید کردیم، صمیمانه تشکر می‌کنم و از این همه مقاومت و صبر قدرانی می‌کنم.