مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با شبکه تلویزیونی الاخبار

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با شبکه تلویزیونی الاخبار

شاید دیدار امیر عسیر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهترین فرصت برای خبرنگار شبکه تلویزیونی الاخبار حاضر در جلسه بود که از فرصت کوتاه دیدار استفاده کرد و پیش رفت و بدون مقدمه گفت:

  • عربستان
  • دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷
ارزش و اهمیت وحدت اسلامی/ امتیازات هماهنگی ایران و عربستان/ زیبایی عربستان/ آثار تاریخی عربستان

شاید دیدار امیر عسیر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهترین فرصت برای خبرنگار شبکه تلویزیونی الاخبار حاضر در جلسه بود که از فرصت کوتاه دیدار استفاده کرد و پیش رفت و بدون مقدمه گفت:

س) جناب آقای هاشمی رفسنجانی، ضمن خوش‌آمدگویی به حضرت‌عالی، بفرمایید نتایج و بازتاب‌های ایجاد مرکز ملک عبدالعزیز برای گفت‌وگو، به خصوص درباره گفت‌وگو با سایر ادیان چیست؟

ج) بسم‌الله الرحمن الرحیم، گام مهمی است که خادم‌الحرمین برای ایجاد وحدت در امت اسلامی و همچنین همگامی با سایر ادیان جهان برداشتند. البته محتاج به پیگیری است. اگر به برگزاری موتمر اکتفا شود، نتایج آن کم خواهد بود. باید پیگیری کرد تا به نتایج سودمند برسد.

س) منطقه شاهد تنش‌های مذهبی و اسلامی است. ایران و عربستان چه نقشی برای کاهش این تنش‌ها می‌توانند ایفا کنند؟

ج) در این زمینه با آقای ملک عبدالله صحبت کردیم و اصول کلی هماهنگی را تنظیم کردیم. فکر می‌کنم اگر ایران و عربستان با هم هماهنگ باشند، می‌توانند این تندروی‌ها را مهار کنند.

س) منطقه عسیر را چگونه دیدید؟

ج) بسیار زیبا دیدم. فکر می‌کنم در عربستانی که هر کسی از بیرون فکر می‌کند صحراست، چنین منطقه بسیار دیدنی و زیبایی باشد.

س) این را چگونه به مردم ایران منتقل می‌کنید؟ آیا در جهت جذب توریست از ایران به این منطقه تلاشی خواهد شد؟

ج) ایرانی‌هایی که به عربستان می‌آیند، فقط برای مکه و مدینه برنامه‌ریزی می‌کنند. الان چند میلیون منتظر در صف داریم که نوبتشان شود تا به حج تمتع و عمره بیایند. فکر می‌کنم عربستان باید برای معرفی آثار گرانبهای تاریخی خود بیشتر تلاش کند. هیچ کشوری به اندازه عربستان آثار گرانبهای اسلامی ندارد. دیروز به فدک رفتم. جایی که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد آن‌گونه باشد. ولی دیدم که آثار شهر قدیمی فدک که الان به نام حائط معروف است، بسیار گرانبهاست. حتی همراهان سعودی ما هم قبلاً آنجا را ندیده بودند. قبلاً در خیبر آثار مهمی از قلاع تاریخی آن را دیدم. در مدائن صالح، العلا و بدر آثار ارزشمند فراوانی دارید. ولی عسیر طبیعت دیگری دارد. به خاطر نزدیکی به دریا و سواحل کوهستانی و مناظر خوب و مسیر یمن به کعبه جذابیت زیادی دارد. فکر می‌کنم می‌توانیدبسیاری از ایرانی‌هایی را که به مکه و مدینه می‌آیند، برای دیدن منطقه جذب‌کنید.

س) تشکر می‌کنیم.