مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی

پیرامون : اعتراف مطبوعات غرب به پیروزیهای ایران در جنگ

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۶۰

س - نظر شما در مورد پیمان جدید امنیتی، بین عربستان و کویت، و تصمیمات اخیر شورای خلیج چیست؟

    ج - هر چه کشورهای اسلامی بهم نزدیک‌تر شوند، اگر شیطنتی در کار نباشد موافقیم و استقبال می‌کنیم، فکر می‌کنیم، یک روزی همه کشورهای اسلامی باید با هم پیمان ببندند. گمان نمی‌کنم این پیمانها بتواند برای ایران ضرر داشته باشد. چون اگر همه آن کشورها با هم جمع شوند به‌اندازه نصف عراق هستند. مسأله خاصی نباید باشد. امیدواریم در پایان به خیر بگذرد؛ ولی فقط به‌آنها تذکر می‌دهیم که عامل دست آمریکا نشوند.

   س - نظر شما در رابطه با اعتراف مطبوعات غربی مبنی بر پیروزی ایران در جنگ تحمیلی عراق چیست؟

    ج - ناچار شده‌اند کمی از واقعیت را بگویند. آن‌ها برای همیشه که نمی‌توانند واقعیت‌ها را بپوشانند. چون مردم، این موضوع را کم وبیش فهمیده‌اند. مطبوعات یا رسانه‌های گروهی دیگر، اگر بخواهند همچنان بر مواضع سابقشان اصرار بورزند، بکلی اعتبار خود را در بین مردم از دست می‌دهند. طبعاً یک مقداری از واقعیت‌ها را باید بگویند.

    س - پیروزی‌های اخیر رزمندگان اسلام در جبهه‌های جنگ، چه اثری در تحکیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی داشته است؟

    آثار منفی داشته است. چون در اثر تبلیغات کر کننده و کور کننده دشمنان، در ذهن بسیاری، اینطور جا افتاده بود که ایران وضعش متزلزل است، منجمله در جبهه‌های جنگ و این قبیل مسائل که محسوس هستند. چرا که خدمات و کارهای دیگری که در داخل کشور است، به اندازه جنگ محسوس نیست. گرچه عراق خیلی تلاش کرد این پیروزیها را بپوشانند؛ اما کم‌کم روشن شد که ما در اخبار جنگ، راست می‌گوئیم. اخبار ایران بالاخره تأثیر گذاشت و همین امر، موقعیت ایران را مستحکم‌تر کرد.

    س - چه نویدی در مورد وضع جبهه‌ها دارید؟

    ج - آینده خوبی را می‌بینم. امیدواریم که بهتر از گذشته باشد.

    س - نظر شما در مورد بودجه سال شصت چیست؟

    ج - بودجه، هنوز به مجلس نیامده، من هر چه شنیده‌ام از اظهارات سخنگوی دولت و وزراء است. منتظرم که بیاید به مجلس تا ببینم. تا آنجا که شنیده‌ام خوب است. یعنی آن مقداری که توضیح داده‌اند، بودجه‌ای است متناسب با کشوری که در جهت خودکفایی پیش می‌رود.