مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی

پیرامون: شخصیت شهید آیت‏ الله دستغیب در انقلاب اسلامی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • شنبه ۲۱ آذر ۱۳۶۰

س - نقش حضرت آیت الله دستغیب در قیام پانزده خرداد، و مبارزات اسلامی قبل و بعد از انقلاب، به چه صورت بوده است؟

    س - آیت‏ الله دستغیب، از جمله شخصیت های همیشه همراه انقلاب بودند. از همان روزهای آغاز انقلاب و نهضت - از سال 41 - همراه بودند. در متن همه مسائل شرکت داشتند. در خصوص رهبری امام، موضع بسیار مثبتی داشتند. از همان اول، روی رهبری حساب کرده بودند. در مسایلی که در شیراز و منطقه فارس پیش آمد، به‏ خاطر حضور ایشان، همیشه خیالمان راحت بود. آقای دستغیب، فرد صاحب‏ نظر و خوش فکری بودند که گاهی اظهار نظر ایشان می‏ توانست مفید باشد. در غیاب امام، یا گاهی که دسترسی به ‏امام مشکل بود، با ایشان مشورت می ‏کردیم. یکی از شخصیت هایی که همیشه مورد مشورت بود و نظراتش غالباً مفید، بود ایشان بودند. آن ماه‏ های قبل از پیروزی، حرکت وسیع شیراز و فارس را ایشان اداره می‏کردند.

 بعد از پیروزی انقلاب هم، استان فارس یکی از آرام ‏ترین شهرها بوده است. البته بقیه علما هم مؤثر بودند، ولی ایشان نقش حساسی داشتند. در ادامه کار انقلاب، ایشان بسیار مؤثر بودند. ولی ایشان نقش حساسی داشتند. در ادامه کار انقلاب، ایشان بسیار مؤثر بودند. نماز جمعه شیراز، یکی از مراکز تقویت انقلاب در ایران است. آقای دستغیب، همیشه همراه با سیاست مرکز، جهت حرکت مردم آن منطقه را هدایت می‏کردند. و بطور کلی در منطقه، نیروی عظیمی به حساب می ‏آمدند.

    در 15 خرداد، مثل همین جریانها، بعد از 15 خرداد هم همین طور ایشان حاضر بودند.

    س - بنظر شما، شهادت ایشان در تداوم انقلاب اسلامی ایران چه تأثیری دارد؟

    ج - البته از دست دادن این گونه افراد، برای انقلاب خسارت عظیمی است؛ اما شخصیت‏ هایی مثل آقای دستغیب، خونشان هم به ‏اندازه حیاتشان، می ‏تواند مؤثر باشد. همین که جریانی مسئول شهادت افرادی مثل آیت‏ ا... دستغیب باشد، این بزرگترین ضربه برای آن جریان است. یعنی هیچ جریانی در ایران، بدون گردن گرفتن مسئولیت خون افرادی، مثل شهید آیت‏ ا... مدنی یا شهید آیت‏ ا... دستغیب، نمی ‏تواند پا بگیرد. امت مسلمان ایران، هرگز چنین خونهایی را فراموش نمی‏کنند. از حماقت این گروه ها همین بس که سراغ این گونه شخصیت ها می‏روند. اینها می‏ خواهند با یک اقدام پر سر و صدا خودشان را در دنیا مطرح بکنند. خیال می‏ کنند با این کارها به‏ مقصود می‏رسند؛ اما نمی ‏دانند که شهادت شخصیتی چون آیت‏ ا... دستغیب، لااقل در ایران، 30 میلیون قلب را سخت جریحه ‏دار و عصبانی می‏ کند. این وقایع داغی نیست که فراموش شود. تاریخ هم این چنین حادثه‏ ای را فراموش نمی ‏کند. تاریخ، بعد از این، هروقت منافقین را به یاد بیاورد، آنها را محکوم خواهد کرد. مگر بنی‏ امیه با خون امام حسین (ع) به نتیجه رسید که اینها به مقصود برسند؟ جالب این است که اقدا م‏های شوم این ها، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و موج اسلام گرایی در دنیاست.

    به محض اینکه حمله عظیم ما در غرب آغاز می ‏شود و می‏ خواهد تا موج بزرگی ایجاد کند، این ها اقدامی می ‏کنند تا از تأثیر حمله ما بکاهند. ما می ‏دانیم حرکت ارتش و سپاه در غرب، برای بالا بردن روحیه توده ضد صدام در عراق، خیلی مفید بوده و اصولاً این حرکت ها برای منطقه می‏تواند مفید باشد. جنایت این ها فوری در کنار این حرکت ها، به‏ منظور افت تبلیغاتی ایران است.

    اگر یادتان باشد، روزی که ما در آبادان پیروز شدیم، فردا، آقای هاشمی نژاد در مشهد ترور شد. برای اینکه احساسات مردم مشهد، نتواند خیلی کارساز باشد یا همان روزی که در تهران، منافقین در شهر شورش راه انداختند و عده زیادی از مردم بی‏ گناه را به کشتن دادند، کاملاً مشخص بود که دارند با صدام همراهی می‏ کنند. طبق اسنادی که وجود دارد،  همراهی این ها، پول و اسلحه و تبلیغات اینها، یکسره از طریق بغداد تأمین می ‏شود.

     س - نظر شما در مورد شخصیت علمی، سیاسی و فضائل اخلاقی آیت‏ الله دستغیب چیست؟

    ج - خوشبختانه بعد از انقلاب، فرصتی دست داد که شخصیت ایشان برای مردم بیشتر شناخته شود. خطبه ‏هایی که در نماز جمعه داشتند، یا آن نوشته هایی که از قبل داشتند، با همه حسن اخلاق مصاحبه‏ هایی که کرده ‏اند و مخصوصاً این دو سه جلسه ‏ای که از ایشان در محرم امسال پخش شد و روحیه ایشان، تأثیر بسزایی در این شناخت دارد. من به مردم شیراز و جامعه روحانیت، و قبل از همه، به شخص امام، که تأثرم بیشتر برای قلب پاک و مقدس ایشان است، که چقدر بعد از این مصیبت ‏ها را تحمل بکنند تسلیت می‏ گویم. همچنین به‏خانواده ایشان و به‏تمام مسلمین، شهادت آیت ‏الله دستغیب را تسلیت عرض می‏ کنم.