مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با رسانه های ایران و مالزی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با رسانه های ایران و مالزی

پیرامون: - اهداف سفر به مالزی - برنامه های سفر به کره شمالی

  • کشور مالزی
  • دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۶۰

    س - قبل از آمدن به مالزی، از چه کشورهایی دیدن کرده‏ اید و سپس به چه کشورهایی خواهید رفت؟

    ج - در این سفر، من فقط از کشور کره شمالی دیدن کردم و از اینجا، مستقیماً به ‏ایران باز می‏ گردم.

    س - سفر شما به ‏اینجا در چه رابطه‏ ای انجام می‏ گیرد؟

    ج - بعد از استقرار ارگان های انقلابی در ایران، ما تصمیم داریم که روابطمان را با دنیای خارج توسعه بدهیم و در درجه اول، به‏ کشورهای غیر ابرقدرت، که شامل کشورهای مسلمان و غیرمتعهد می‏ شوند، نظر داریم. مالزی کشوری است که ما می ‏توانیم با آن همکاری داشته باشیم. ما فکر کردیم که برای تنظیم روابطمان، دیداری در سطح بالا داشته باشیم و از هر دو کشور هیأت هایی به‏ کشور همدیگر سفر کنند.

    س - چرا برای مسافرت، کشور جمهوری دموکراتیک خلق کره را انتخاب کردید؟

    ج - جمهوری دمکراتیک خلق کره، اولین کشوری بود که بعد از انقلاب، موضع خوبی نسبت به‏ ما داشت؛ خصوصاً در رابطه با جنگ ایران و عراق که بهترین مواضع را داشت. ما از آنها راضی هستیم. چندی بود که مقامات کره ‏ای از ما برای سفر به کشورشان دعوت کرده بودند. ما روابطمان را با آمریکا قطع کرده‏ ایم و طبیعی است که باید کشورهای دیگر احتیاجات ما را برطرف کنند. همچنین ما می‏ خواستیم کشور کمونیستی کره و وضع مردم آنجا را ببینیم و نقاط ضعف و قوت سیستم آنها را از نزدیک مشاهده کنیم.

    س - آیا شما نماینده ‏ای به کنفرانس کشورهای غیرمتعهد که در بغداد برگزار می ‏شود، خواهید فرستاد؟

    ج - خیر. تا رژیم صدام در عراق هست، ما در هیچ کنفرانسی در بغداد شرکت نمی‏ کنیم؛ ( برای این که) جنگ خانمانسوز فعلی را صدام علیه ما شروع کرد و باعث کشتار هزاران مسلمان ایرانی و عراقی گردید. صدام، ثروت مردم مسلمان عراق را خرج ابزار جنگی می‏ کند تا از آنها علیه انقلاب اسلامی ایران استفاده کند.

    س - آیا مسافرت به ‏مالزی بدین معناست که مالزی نمایندگی شما در کنفرانس بغداد را داشته باشد؟

    ج - البته من به ‏این منظور به‏ کشور شما نیامده‏ ام؛ ولی هیأت شما می ‏تواند با معیار حق، در این کنفرانس از ما دفاع کند. ما موافقیم.

    س - حال که شما به ‏مالزی آمده‏ اید، نظرتان در مورد اسلامی کردن مالزی چیست؟

    ج - من دیدار کوتاهی از کشور شما داشتم و فرصت تماس با مردم نبود. من درباره رابطه کارگر و کارفرما، رابطه معلم و شاگرد، نقش واسطه ‏ها در جامعه شما، رابطه مراجعه کنندگان و مراجعه شوندگان و برخورد مسئولان و مقامات کشور با مردم‏تان را نمی ‏دانم، ولی یک ایده ‏ای در بین مقامات مالزیایی وجود دارد که مالزی هر چه بیشتر به ‏اسلام نزدیک شود. در ملاقات با نخست‏ وزیر شما هم این مسئله مطرح شد و مدنظر ایشان بود.

    در مرکز تحقیقات کامپیوتری - که از آن دیدن کردیم - به‏ ما گفته شد که سعی‏شان در کم کردن جمعیت فقرا و افراد کم‏درآمد جامعه و بهتر شدن وضع زندگی آنهاست. به‏ هرحال، اگر این فاصله فرهنگی و اقتصادی را پر بکنید، روح اسلام را یافته‏ اید. من امیدوارم که خداوند شما را در راه اسلامی نمودن مالزی یاری دهد.

    س - اکنون که ایران با ابرقدرت ها قطع رابطه کرده است، چه چیزی در مالزی هست که می ‏توانید جایگزین آن کنید؟

    ج - کشور ما با کشورهای ابرقدرت - به جز آمریکا- قطع رابطه نکرده است. اما در مورد جایگزینی، ما در خیلی از زمینه‏ ها می ‏توانیم با یکدیگر همکاری کنیم؛ اعمّ از زمینه‏ های فرهنگی و اقتصادی. ما کائوچوی شما را مصرف می‏ کنیم و در زمینه قلع، صنعت چوب، کودشیمیایی و از این قبیل موارد می ‏توانیم همکاری داشته باشیم. البته بنا شده است که هیأت های متخصصی را معیّن کنیم تا نیازهای هر دو کشور را بررسی و تعیین کنند.

    س - آیا شما به ‏منظور گسترش روابط با مالزی، در کشور ما سفارت باز خواهید کرد؟

    ج - شما می ‏دانید مدت زیادی است که ما در مالزی سفارت نداریم. ما برای تعیین محل آن در کوالالامپور تحقیق کردیم و وقتی به‏ ایران برگشتیم، با وزارتخانه ‏های گوناگون در مورد توسعه روابط گفتگو خواهیم کرد. در مالزی سفارت خواهیم داشت.

    س - آیا مسافرت شما به مالزی به ‏منظور نقشی است که می‏ خواهید برای واسطگی بین ایران و عراق به ‏مالزی واگذارید؟

    ج - خیر، ما چنین نظری نداشتیم، ولی رئیس مجلس شما، آقای سید ناصر اسماعیل این مسأله را مطرح کرد و گفت که ما مایلیم این جنگ هرچه زودتر خاتمه یابد. ما هم گفتیم که ما بیشتر از شما مایلیم که جنگ تمام شود. ما می‏ گوئیم که جنگ را صدام شروع کرده و به خاک ما آمده است و باید بدون قیدوشرط از خاک ما خارج شود. ما فقط از خودمان دفاع می‏ کنیم. از آنجا که ما با متجاوز مذاکره نمی‏ کنیم، اول باید صدام از خاک ما خارج شود و سپس به جنایاتش رسیدگی گردد. به ‏این دلیل، من از مسئولین شما نخواستم که در این رابطه کاری انجام دهند؛ بلکه باید یک دادگاه اسلامی و جهانی به‏ این مسئله رسیدگی کند که چه کسی متجاوز است و او را محکوم کنند. این را هم اضافه می‏ کنم که ما خیلی زود عراق را از خاک کشورمان خارج می‏ کنیم و امروز نیز خبرهای خوبی در این مورد شنیدیم.

    س - بنی‏ صدر گفته است که دولت ایران نمی ‏خواهد جنگ تمام شود؛ زیرا چنانچه ارتش از جنگ فارغ شود، برای رژیم خطرناک خواهد بود!

    ج - بنی ‏صدر همین دروغ ‏ها را گفت که مردم او را از کشور بیرون کردند. ارتش ما یکی از افتخارات ماست که قاطعانه مشغول دفاع از کشور است. ما امیدواریم که این ارتش از جنگ فارغ شود و در سازندگی کشور شرکت کند. اگر ارتش آن‏چنان بود، الان هم نمی ‏جنگید. در واقع، سران فاسد ارتش در گذشته، تصفیه شده ‏اند و بدنه ارتش ما، از جوانان مسلمان و فرزندان کارگران و کشاورزانی تشکیل شده است که در زمان شاه نیز علیه مردم نجنگیدند و به ‏فرمان امام از پادگان ها خارج شدند.

    بنی‏ صدر، نه ماه تمام، وقت ارتش ما را در جنگ تلف کرد؛ ولی از روزی که او فرار کرده است، ما ضرباتی کاری به دشمن زده ‏ایم. یکی از این ضربات دیروز بود که آن، پنجاه تانک عراقی را سالم به ‏غنیمت گرفتیم.

    س - وقتی آمریکا و شوروی به‏ شما کمک نمی‏ کنند و موضع کشورهای اسلامی نیز مشخص است و هیچ کمکی از خارج دریافت نمی‏ کنید، آیا رابطه خرید اسلحه از اسرائیل صحیح بوده است؟

    ج - وقتی آمریکا کمک نکند، اسرائیل نیز به ‏طریق اولی کمک نخواهد کرد. ما اگر بخواهیم حتی یک سوزن اسلحه از اسرائیل بخریم، ابتدا با عراق صلح خواهیم کرد. وقتی امام خمینی یک روز مشخص را بنام « روز قدس » برای طرح مسئله فلسطین و افشای توطئه‏ های اسرائیل و آمریکا تعیین کردند، این ضربه برای اسرائیل است.

    ما می ‏توانیم بیش از آنچه که از اسرائیل بگیریم، از خود آمریکا- که قبلاً هم پول آن را پرداخته ‏ایم - بگیریم؛ ولی ما نیاز نداریم. در ایران به ‏حد کافی اسلحه وجود دارد و قسمت اعظم احتیاجات نظامی ما را توسط کارخانجات داخلی ساخته می‏ شود. اگر هم احتیاجی داشته باشیم، کشورهایی چون استرالیا، سوئیس، هلند و ... هستند که تولیدات آمریکایی دارند و در فروش آن با یکدیگر رقابت می‏ کنند. ما می ‏توانیم از آنها بخریم؛ حتی چیزهایی را که اسرائیل ندارد.

    س - آیا سفر شما به ‏مالزی موفقیت ‏آمیز بود؟

    ج - بله، من شخصاً از کشور شما خوشم آمد و آن را بیش از آنچه که فکر می‏ کردم، یافتم. در قانون اساسی ما، توسعه روابط با مسلمانان جهان پیش‏ بینی شده است و من کشور شما را با خوشحالی ترک می‏ کنم.

    س - آیا شما نمایندگان مطبوعات مالزی را برای دیدار از ایران دعوت می‏ کنید تا بتوانند بدون واسطه و مستقیماً اخبار ایران را دریافت کنند؟

    ج - همین الان از شما  دعوت می ‏کنم که به ‏ایران بیائید. خیلی خوشحال می ‏شویم که با هیأت های کشور خودتان به ‏ایران بیایید. من نمایندگان مطبوعات پرتیراژ کشور و همچنین نمایندگان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را با خود آورده ‏ام و آنها آنچه را فهمیده ‏اند، خواهند نوشت.