مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری پارس

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری پارس

پیرامون : پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه جنوب

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۸ آذر ۱۳۶۰

س ) برای ما در مورد آخرین فعل‌وانفعالات جبهه جنوب بفرمایید؟

    ج ) من هنوز، در جزئیات آنچه در جبهه می‌گذرد قرار نگرفته‌ام؛ اما در تماسی که با مرکز فرماندهی قرارگاه خط مقدم جبهه دارم، باخبر شدم در اولین ضرباتی که از طرف نیروهای رزمنده ما، به نیروهای عراقی وارد آمده، آن‌ها تعادل خودشان را ازدست‌داده‌اند. به‌طوری‌که یک تیپ کامل عراق در بستان و روستاهای اطراف متلاشی، و جاده تدارکاتی آن‌ها به‌طرف عراق هم بسته شده است. همچنین عده زیادی از نیروهای بعثی دستگیر، و غنائم بسیاری از آن‌ها گرفته شده است. دو تیپ دیگر نیز که در قسمت جنوب جبهه، در شمال نیسان بودند، اکنون تحت‌فشار هستند و قسمت عمده آن‌ها در محاصره قرارگرفته‌اند. من فکر می‌کنم نیروهای جمهوری اسلامی ایران دیشب، آخرین ضربات را به نیروهای دشمن زده‌اند. چراکه نیروهای متجاوز، راه فرار ندارند؛ قسمت غربی موضع آن‌ها، باتلاق است و قسمت شمال و شرق را نیروهای ما محاصره کرده‌اند. در سمت جنوب هم رودخانه نیسان واقع‌شده که اکثر پل های آن در دست ما است. من فکر می‌کنم راهی برای نجات آن‌ها وجود ندارد؛ و آن‌ها یا باید تسلیم شوند، یا از داخل آب توسط پلی که در اختیارشان هست فرار کنند. بااین‌حال شانس فرار برای آن‌ها بسیار کم است و من خیال می‌کنم اکنون لحظات خوبی در جبهه‌ها می‌گذرد.

    س ) پیروزی بزرگ رزمندگان مدافع اسلام در روز گذشته چه تحولات جدیدی را ازنظر استراتژیک در خطوط درگیر جنگ به وجود آورده است ؟

    ج ) شاید مهم‌ترین تحول، این باشد که عراقی‌ها قانع شوند دیگر ماندنشان در ایران به‌جز اسارت و مرگ چیزی در پی ندارد. من فکر می‌کنم بعد از پیروزی روز گذشته در این جبهه، قدرت مقاومت عراق در جبهه‌های دیگر هم از دست برود. به‌علاوه، این پیروزی ازیک‌طرف، روحیه رزمندگان ما را بالا می‌برد، و از طرف دیگر، روحیه دشمنان اسلام و متجاوزان بعثی را بیش‌ازپیش ضعیف کرده و کار را برای فتح نهایی ایران آسان می‌نماید.

    س ) پیروزی درخشان نیروهای مسلح و رزمنده ما با توجه به مانورهای نظامی اخیر در منطقه گویای چه پیامی است؛ و چه تحولات سیاسی به دنبال خواهد داشت ؟

    ج ) تا آنجا که من اطلاع دارم، قبلاً آقایان این طرح را، طرح « کربلای یک » نام‌گذاری کرده بودند. تصمیم هم داشتند آن را هم‌زمان با کنفرانس فاس انجام دهند که پاسخی کوبنده به آن‌ها باشد؛ ولی به علت به هم خوردن این کنفرانس، برادران ما اسم طرح را« طریق‌القدس » گذاشتند. آن‌ها با فرصت بیشتری، برنامه خود را تنظیم کردند، و نشان دادند که آمریکا و عمالش با چه نیرویی مواجه هستند، و بی‌جهت به‌این‌ترتیب فکر نباشند که ملت‌ها را بترسانند. ما مانوری در مقابل آن‌ها انجام دادیم تا آن‌ها بفهمند مانور واقعی یعنی چه.

    س ) با توجه به پیروزی نیروهای اسلام و اینکه دیروز روز همبستگی با مردم فلسطین نیز بود شما به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی چه پیامی برای این مردم ستم‌کشیده دارید؟

    ج ) از اسمی که نیروهای رزمنده ما روی این عملیات گذارده‌اند، ما در حقیقت پیام خود را به آنان داده‌ایم؛ یعنی ما فکر می‌کنیم، باروی کار آمدن یک دولت مردمی در عراق و به هم پیوستن جبهه شرقی فلسطین می‌توان راه خوبی برای این ستمدیدگان باز کرد.

    س ) برای رزمندگان و ملت غیور و مسلمان ایران، چه پیامی دارید؟

    ج ) جنگ را رزمندگان اسلام پیش برده‌اند و پیروزی، محصول تلاش و جانبازی‌های آن‌هاست؛ بنابراین حق آن‌هاست که پیام بدهند، هرچند که اینک دارند این کار را می‌کنند.