مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری پارس

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری پارس

پیرامون مسائل مطرح شده در حضور امام

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۶۰

س - لطفاً بفرمایید که در حضور حضرت امام چه مسائلی مطرح شد؟

ج - بعد از عزل آقای بنی‌صدر از سمت جانشینی فرماندهی کل قوا، در مجلس، فشار شدیدی وارد آمد که مسئله کفایت سیاسی ایشان مطرح شود و نمایندگان مجلس از من خواستند که برای این منظور، جلسه‌ای غیرعلنی داشته باشیم. من فکر کردم که در این خصوص با امام هم مشورت کنیم.

البته چون معمولاً امام در کارهایی که مربوط به خودشان نیست، دخالت نمی‌کنند و این مسئله هم از وظایف مجلس بود. ایشان مایل بودند که مجلس مستقلاً کار خودش را انجام دهد.

درمجموع، با توجه به مشورت‌هایی که کرده بودیم، نظر من این بود که آقای رئیس‌جمهور بپذیرند که در محدوده حقوق و تکالیفی که قانون اساسی برای رئیس‌جمهور و همه ارگان‌های دیگر معین کرده است، عمل بکنند و ارجح این است که ایشان در سمت خود باقی بمانند. حتی اگر بتوانم، با تقاضا و یا ارائه توضیح، مجلس را از طرح بحث درباره کفایت سیاسی ایشان منصرف می‌کنم که مصلحت این باشد.

البته مسئله بستگی دارد که ایشان چه مقدار آماده بوده و تابع قانون باشند. به‌طورکلی، نتیجه مشورت ما این بود که بنا به مصلحت جمهوری اسلامی، کسانی که مسئولیتی دارند، قانون را مراعات بکنند تا چنین وضعی پیش نیاید و طوری نشود که در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، حتی صلاحیت رئیس‌جمهور زیر سؤال قرار بگیرد، هرچند که متأسفانه زیر سؤال قرار گرفته است؛ اما اینک بهتر است که بعد از این مرحله، شرایطی پیش نیاید که نتیجه آن، به عدم صلاحیت ایشان منجر شود. درمجموع بهتر این است که همه ما تابع قانون باشیم.