مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری‌های بین‌المللی در دمشق پایتخت سوریه پیرامون تروریسم

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری‌های بین‌المللی در دمشق پایتخت سوریه پیرامون تروریسم

  • دوشنبه ۳ تیر ۱۳۶۴

س ـ آیا جمهوری اسلامی از قضیه هواپیماربایی اطلاع داشت؟
ج ـ شیعیان لبنان قبلا قصد ربودن هواپیمای شرکت هواپیمایی آمریکا را به ایران اطلاع نداده بودند.
ما با عملیاتی که در میان بی‌گناهان ایجاد وحشت کند، مخالفیم و باید این گونه عملیات را محکوم کرد. اما نمی‌توان تنها عملیات ستمدیدگان را محکوم کرد و درباره عملیات دیگران سکوت کرد. طبیعی است ضعفا تا وقتی که سازمانهای بین‌المللی به فریاد آنها گوش نکنند، به هرگونه اقدامی دست می‌زنند.

س ـ آیا از هویت هواپیماربایان اطلاع دارید و آیا این عملیات تروریستی را محکوم می‌کنید؟
ج ـ از هویت هواپیماربایان اطلاع ندارد ]ایران[ و ایران را قبلا از ماجرای ربودن هواپیمای شرکت هواپیمایی آمریکا آگاه نکرده بودند و اگر ایران قبلا از چنین اقدامی آگاه بود از آن جلوگیری می‌کرد. اما آمریکایی‌ها عادت دارند هر حادثه‌ای را که در لبنان روی می‌دهد به‌ایران نسبت دهند.
اگر قرار باشد ایران ربودن هواپیمای آمریکایی را محکوم کند، باید قبلا اقداماتی را که آمریکا و اسرائیل در جنوب لبنان، بیروت و طرابلس انجام داده‌اند محکوم کند.
بهترین راه‌حل بحران بوئینک آمریکا، آزادی شیعیان بازداشت شده در اسرائیل است و گرنه اعمال زور و لج‌بازی نتیجه‌ای نخواهد داشت، زیرا جلوگیری از اقدام کسانی که می‌خواهند در راه به دست آوردن حق خود شهید شوند، امکان‌پذیر نیست.
در این جریان دو طرف وجود دارد: خانواده شیعیان بازداشت شده در اسرائیل از یک سو و اسرائیل و آمریکا از سوی دیگر، اگر دو طرف چنین مداخله‌ای را بپذیرند، برای چه ما باید با آن مخالفت کنیم. در مسأله درگیری بین امل و فلسطینی‌ها یک دام و یک توطئه امپریالیسم - صهیونیسم و ارتجاع عرب است. امل در این ماجرا تنها نیست و کسانی هستند که با خون فلسطینی‌ها سودا می‌کنند.

س ـ آیا کمک ایران به بازسازی اردوگاه‌های فلسطین ادامه خواهد یافت؟
ج ـ ایران هرگونه کمک ممکن را به رزمندگان فلسطین خواهد کرد و شعار انقلاب ما آزادی فلسطین است.