مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

پیرلمون: مناطق زلزله‌زده بیرجند

  • دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۶

 

س- با توجه به اینکه شما سفر خارج از کشور خویش را به خاطر بازدید از مناطق زلزله‌زده نیمه‌کاره رها کردید و به منطقه آمدید، نظرتان درباره بازدید از مناطق زلزله‌زده و سخن گفتن با مردم چیست؟

ج- بسم الله الرحمن الرحیم، اول باید عرض کنم که وضع خیلی تأسفـبار است. در این چند ساعتی که در آنجا بودم، به چند روستا بین مردم رفتم و تعداد زیادی روستا در قائنات و بیرجند را هم از فضا با هلیکوپتر دیدم. خرابی‌ها خیلی شدید است. خیلی از روستاها به کلی محو شده‌اند و حتی یک خانه هم در بعضی از روستاها ندیدیم. در بعضی از روستاها مثل همین روستای آواز که الان هستیم، یک بخش آسیب دیده است. به روستاهای آواز، حاجی‌آباد و اسفلان رفتیم و از نزدیک با مردم صحبت کردیم. چیزی که برای من جالب است، روحیه مردم است. خیلی خوش روحیه هستند. حالت متانت، صبر و آرامش عجیبی در مردم می‌بینیم که خیلی جالب است.

نکته دومی که هست، این است که سرعت کار امدادرسانی در ساعات اولیه تا این لحظه خیلی تحسین‌برانگیز است. ظرف این 48 ساعت تقریباً هر جا را که ما دیدیم، چادرها تقریباً نصب شده‌اند و مجروحین با انتقال به بیمارستان‌ها نجات داده شدند. کسانی که فوت کردند، دفن شدند. آب، غذا و وسایل اولیه را آوردند. آب و برق خیلی از روستاها را برقرار کردند. به نظرم باید از مسئولان امدادگر، وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر، کمیته امداد و سایر کسانی که کار کردند و نیروی انتظامی که امنیت خوب را برقرار کرده است، تشکر کنیم. من نگران امنیت منطقه بودم. چون همه چیز به هم ریخته بود. با مردم درباره خواسته‌ها صحبت کردیم. خیلی قانع و با عزت نفس هستند. معمولاً به خدا پناه می‌برند. اظهار رضایت و تسلیم در برابر خداوند را در خیلی‌ها من دیدم که این برای ما آموزنده است. همین متانت مردم به ما کمک می‌کند تا کار را با برنامه تمام بکنیم. الان به بیرجند می‌رویم و در فرودگاه برنامه بازسازی را که وزارت کشور تهیه کرد، کشور بررسی می‌کنیم. انشاءالله به زودی شروع می‌کنیم. چون نسخه کار را در بجنورد و اردبیل داریم، فکر می‌کنم خیلی سریع می‌توانیم تصمیم بگیریم. دولت هم اعتبار تهیه کرده است به زودی می‌توانیم شروع کنیم تا خانه‌ها را برای مردم بازسازی کنیم. اول باید به زراعت، دام و به چیزهایی که زندگی مردم را تأمین می‌کند، برسیم و نگذاریم زراعت، دام و زندگی‌شان آسیب ببیند.

به هر حال مصیبتی بر مردم نازل شده است و باید در جهت کم کردن آلام آنها تلاش کنیم. مردم هم باید شریک شوند. البته دولت قدرت و امکانات دارد و باید کار کند، اما مردم هم باید به خاطر خدا و برای اینکه در این مصیبت دست برادران و خواهرانشان را بگیرند، در حدی باید شریک شوند که تعاون ملی کارساز است.

س- آقای رئیس جمهور، بفرمایید که آیا از میزان تلفات و خسارات گزارشی به اطلاع جناب‌عالی رسیده است؟

ج- بله، عدد دقیقی که جنازه تحویل گرفتند و دفن کردند، حدود 1500 نفر است. چند روستا هم داریم که هنوز کارش تمام نشده است. از هوا دیدیم که هنوز دارند کار می‌کنند و جنازه‌ها و مجروحان را از زیر آوار بیرون می‌آورند. فکر می‌کنیم که احتمالاً 100 تا 200 نفر دیگر اضافه بشود، مگر این که مواردی باشد که هنوز به اطلاع ستادها نرسیده باشد. تا الان به نظرم می‌رسد 1700 تا 1800 نفر تلفات جانی داشته باشیم که مایه تأسف است و واقعاً رقم سنگینی برای ماست.

س- متشکرم

ج- موفق باشید.