مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار صداوسیمای مرکز اهواز در باره برنامه سدسازی دولت سازندگی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار صداوسیمای مرکز اهواز در باره برنامه سدسازی دولت سازندگی

  • جمعه ۲۲ آبان ۱۳۷۷
آغاز عملیات اجرایی چند سد در خوزستان در زمان سازندگی/ تأثیر سدها بر کشاورزی، آب، برق/ کمک‌‌های ویژه دولت سازندگی برای اتمام پروژه‌های سدسازی/ سد، نیاز 400 هزار هکتار زمین‌های استان خوزستان/ کرخه، بزرگترین سد کشور/ اهمیت دانش سدسازی ایران/ نقش سدها در خودکفایی کشور

 

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی! سد مخزنی کرخه سومین سد است که در این سفر مورد بازدید حضرت‌عالی قرار گرفت. روند سدسازی در استان خوزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ج- خوشبختانه با همان روندی که ما انتظار داشتیم، سدها دارد اجرا می‌شود. هم سد مارون در بهبهان، همه سد گدارلندر در مسجد سلیمان و هم سد کرخه روند اجرایی خوبی دارند.

اصولاً سدهای بزرگ جزو طرح‌های مهم کشور هستند که هم برای آب و برق و هم برای کشاورزی و امور زیربنایی بسیار موثر هستند.

من با کم شدن منابع اعتبارات دولت نگران بودم که روند اجرایی این طرح‌ها آسیب ببیند. به همین خاطر آمدم تا از نزدیک ببینم. سد مارون درحال آبگیری نهایی است. سد کارون 3 که نتوانستیم برویم چون شب شد. ولی گزارش آن را شنیدم که از تنگناها عبور کرد و با زمان بندی همراه است. سد کرخه هم دارد طبق انتظارات پیش می‌رود و مجریان طرح هم از روند اجرایی آن راضی هستند. اعتبار خوبی هم گرفتند.

امیدوارم دولت اهمیت طرح‌ها را بداند. چون با بهره‌برداری از این طرح‌ها یک دگرگونی قابل توجهی در درآمدهای غیرنفتی بوجود می‌آید. کشاورزی ما متحول می‌شود. کار تولید برق ما وارد مرحله جدیدی می‌شود و مهمتر از همه اینکه آبهای ضرر رساننده سودآور می‌شوند. ما انتظار داریم که چهارصد هزار هکتار زمین را در استان خوزستان زیر کشت مطمئن و مفید ببریم.

سد کرخه بزرگترین سد ایران است که 5 یا 6 میلیارد متر مکعب آب را در خود جای می‌دهد و جای افتخار است که توسط کارکنان و مهندسان خودمان ساخته می‌شود. این واقعاً مایه افتخار جمهوری اسلامی و سند داشتن دانش سد سازی در دنیاست. از لحاظ حیثیتی هم برای ما مهم است که این سدها را بسازیم و الحمدالله داریم می‌سازیم. بقیه طرح‌های خوزستان هم روند خوبی داشتند. دو واحد نیشکر را در جنوب اهواز و شوشتر دیدم که خیلی خوب پیشرفت داشتند. طرح‌های شیلات را در چوئبده و پروژه آزادگان را در جنوب اهواز دیدم که خیلی راضی کننده بود. طرح لایروبی بهمن‌شیر را دیدم که برای من خیلی جالب بود.

س- انشاءالله شاهد مراسم بهره‌برداری از طرح‌های مختلف با حضور حضرت‌عالی خواهیم بود.

ج- انشاءالله. من امیدوار و مطمئن هستم که با اجرای این طرح‌ها خوزستان یک گام مهم به طرف استقلال خود و کشور برمی‌دارد.

س- از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار ما گذاشتید، بسیار سپاسگزاریم.

ج- موفق باشید.