مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار شبکه هفت تلویزیون ترکیه

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار شبکه هفت تلویزیون ترکیه

پیرامون: (دستاوردهای اجلاس دی 8 (دورنمای روابط ایران و ترکیه (اصول ثابت سیاست خارجی در ایران (تحلیل‌های سطحی دیگران از انتخابات ریاست جمهوری ایران

  • شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۷۶
کنفراس خبری با رئیس جمهور ترکیه

 

 

س- جناب آقای رئیس جمهور، به منظور شرکت در اجلاس دی 8 به ترکیه تشریف آوردید. چه انتظاری از این اجلاس دارید؟ آیا تشکیل آن را واقع‌بینانه می‌بیند؟

ج- طرح این اجلاس از طرف آقای اربکان بود. سال گذشته که ایشان به تهران آمدند، آن را مطرح کردند و ما هم پسندیدیم. فکر می‌کنم کار مهمی است، چون 8 کشور نیرومند با حدود 800 میلیون جمعیت، منابع و بازار عظیم می‌توانند کارهای بزرگی را با همکاری هم انجام بدهند. البته احتیاج به پشتکار دارد.

س- در مطبوعات ترکیه مطالب تحریک کننده‌ای در مورد روابط دو کشور مطرح می‌شود. جناب‌عالی در درازمدت روابط دو کشور را چگونه می‌بینید؟

مقام محترم ریاست جمهوری: ترکیه و ایران دو کشور دوست استراتژیک هستند که منافع آنها به هم گره خورده است. معمولاً هر چه به یکی از دو کشور آسیب بزند، اثر منفی آن روی کشور دیگر هم خواهد بود. طبیعی است که افراد فهمیده و دلسوز مایل نیستند روابط این دو کشور را تیره کنند. مسئله پ.ک.ک این روزها در ترکیه مطرح است و ایران هم مسئله کردها را دارد. دلیلی ندارد که ما مایل باشیم آنها توفیقاتی داشته باشند. ترکیه دوست ماست، اما پ.ک.ک روابط دوستانه‌ای با ما ندارد. من فکر می‌کنم آنهایی که این اتهام را مطرح می‌کنند، قصد دارند مشکل خودشان را بجای دیگری منتقل کنند و عجز خودشان را بپوشانند. ما پیشنهاد کردیم که یک گروه مشترک از دو کشور تشکیل شود، نماینده مخصوص من و آقایان دمیرل و اربکان هم در آن گروه باشند و هر ادعایی را رسیدگی کنند. مشکلاتی زیادی را تحمل می‌کنیم. در شمال عراق که جنگ می‌شود، عده زیادی به ایران می‌آیند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. چون به صورت قاچاق می‌آیند. اسلحه با خود می‌آورند و گاهی حیوانات مریض آنها مرض‌هایی چون طاعون گاوی را با خود می‌آورد که هزینه زیادی برای ما دارد. طبیعی است مایلیم عراق امن باشد تا این اتفاق‌ها رخ ندهد. از مسئولان ترکیه هم می‌خواهیم که این مشکلات را درک کنند.

س- آیا این مطالبی که اشاره فرمودید، در ملاقات با آقای دمیرل در دستور کار بود؟

ج- بله، هم با آقای دمیرل و هم با آقای اربکان صحبت کردیم و در مورد گروه مشترک هم تصمیم‌گیری شد.

س- می‌خواهم در رابطه با ایران سؤال کنم. با توجه به اینکه حدود یک ماه دیگر جناب‌عالی از سمت ریاست جمهوری کنار خواهید رفت، آیا جناب‌عالی پیش‌بینی می‌کنید که در سیاست خارجی ایران بعد از جناب‌عالی تغییراتی پیش بیاید؟

ج- فکر نمی‌کنم تغییر عمده‌ای مخصوصاً در رابطه با ترکیه پیش بیاید، چون همه ما علاقمندیم که روابطمان دوستانه باشد.

س- منظورم بیشتر روابط ایران و اروپا و روابط ایران و آمریکاست.

ج- فکر نمی‌کنم تفاوت زیادی کند، چون سیاست خارجی ما اصول ثابتی دارد و اصول آن با فرد عوض نمی‌شود. البته هر شخصیتی برای خودش سلیقه‌هایی دارد، ممکن است سلیقه‌های دیگری بکار گرفته شود، ولی مبانی یکی است. این سؤال را بهتر از من خود آقای خاتمی می‌توانند جواب بدهند. من نباید از طرف ایشان جواب بدهم.

س- در رابطه با انتخابات در مطبوعات آمریکا و اروپا این‌گونه تفسیر شد که مردم ایران در این انتخابات نشان دادند که از انقلاب خسته شده‌اند و روش‌های دیگر را می‌خواهند. شما این مطلب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ج- آقای خاتمی که انتخاب شدند یک روحانی انقلابی و از یاران نزدیک امام با بیش از 10 سال سابقه وزارت در کابینه دولت‌ها هستند. اکنون هم مشاور رئیس جمهور هستند. مردم به کسی خارج از نیروهای انقلاب رأی ندادند. تفسیرهای سطحی این‌گونه، توجیه شکست سیاست‌های آنها در ایران است.