مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران پیرامون تروریسم

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران پیرامون تروریسم

  • چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۴

س - نظرتان  در رابطه با تروریسم بین الملل و هواپیماربایی و موضع ایران در قبال آن چیست؟
ج - قبل از پاسخ به سئوالات از خبرنگاران خارجی می‌خواهم که صحبت من را تحریف نکنند و آن را شجاعانه منعکس نمایند. ما هرگونه تروریسم بخصوص هواپیماربایی را محکوم نموده و فکر می‌کنیم که تروریسم باعث وحشت کسانی می‌شود که بی‌گناه هستند ولی محکوم کردن ما با محکوم کردن دیگر کشورها تفاوت دارد و ما حاضر نیستیم مظلوم را محکوم کنیم ما فکر می‌کنیم ریشه تروریسم در ابرقدرتهاست و نمی‌شود چند لبنانی را محکوم کرد ولی اسرائیل را به خاطر زندانی نمودن 700 لبنانی محکوم نکرد. ما معتقدیم اگر ریشه‌های تروریسم که دولت‌های فرانسه، آمریکا و انگلیس هستند دست از اعمال خود بردارند شاخه‌های این کار از بین خواهد رفت.

س - نظرتان در مورد پتروشیمی ایران و ژاپن و علت مخالفت ادامه طرح این پروژه چیست؟
ج - پتروشیمی از مهمترین طرح هایی است که بین ایران و ژاپن منعقد شده است.
ما می‌دانیم به‌خاطر جنگ و طولانی شدن پروژه، هر دو کشور خسارت دیده‌ایم نظر ما این است که این طرح طبق قرارداد اولیه اجرا شود.

س - روزنامه یومیوری: نظرتان درباره امکان برقراری روابط ایران و آمریکا چیست؟
ج - ما پیش از انقلاب و بعد از انقلاب قرار نداشتیم که با آمریکا قطع رابطه کنیم، اما آنها در همان ماههای اول انقلاب شروع به توطئه کردند. اکنون آمریکایی‌ها در سراسر دنیا علیه ایران توطئه می‌کنند. برای برقراری روابط، آمریکایی‌ها باید پیشقدم بشوند. آنها باید ابتدا از گناهان گذشته‌شان توبه کنند و زمینه را مساعد سازند.

س - قدرت نیروی هوایی عراق و تولید موشک در داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ج - قبلا در مورد موشک، ما صحبت کرده‌ایم ما الان به اندازه کافی موشک داریم. یک قسمتش را در داخل تولید می‌کنیم و یک قسمت دیگر را از دیگران کمک می‌گیریم و فکر می‌کنیم قدرت خنثی کردن حملات نیروی هوائی عراق را داریم.

س - توصیه شما به صاحبان سرمایه چیست؟
ج - ما معمولا در ایران وقتی که با پولدارهای خودمان ملاقات می‌کنیم با آنها مسائل خاص اخلاقی و نصایح لازمه را مطرح می‌کنیم و می‌خواهیم با شما از همین دریچه صحبت کنیم. ثروت، قدرت، فن و تکنیک اینها از نعمت‌های خداوند هستند که هر انسانی اینها را در اختیار دارد موظف است که در راه خدمت به مردم و تأمین نیازمندان و پر کردن جاهای خالی جامعه از آنان استفاده کند. سه پروژه عظیم در ایران است که این سه پروژه عبارتند از: 1 - وصل کردن دریای خزر به خلیج‌فارس که محیط ایران را عوض می‌کند. 2 - انتقال آب دریاچه رضائیه به کویر مرکزی که 500 متر تفاوت سطح دارد و می‌تواند منبع عظیم انرژی باشد. 3 - انرژی گرفتن از انتقال آب اقیانوس هند به خلیج فارس که از جذر و مد آب به دست می‌آید.
س - نظرتان در مورد بمب گذاریهای مختلف در ایران چیست؟  
ج - در واقع ما بیشترین تعداد قربانی را به خاطر عملیات تروریستی داده‌ایم، بیش از 1000 نفر از مردم ما در این چند ساله در انفجار بمبها در نمازجمعه، حزب جمهوری اسلامی، راه‌آهن و... قربانی شده و آنهایی که این کارها را انجام می‌دهند رسمآ در پاریس اعلام می‌کنند و روزنامه‌های پاریس مانند قهرمانان از آنها می‌نویسند.
تاکنون چند هواپیمای مسافربری ایران ربوده شده و ربایندگان آنها از پاریس پناهندگی سیاسی گرفته‌اند و نمایندگان مجالس آمریکا و انگلیس آنها را تأیید کرده‌اند.

س - نظرتان درباره جنگ چیست؟
ج - اگر شرایط ایران برای محاکمه یا سرنگونی صدام عملی نشود از طریق زور به شرایط خود خواهیم رسید.
همه این واقعیت را می‌دانند که عراق آغازگر جنگ است و اگر دنیا، ژاپن و همه روزنامه‌ها این را بگویند جنگ تمام می‌شود.
از افکار عمومی جهان می‌خواهم در مورد صدام قضاوت کنند.
اگر شما قاضی باشید بگوئید با کسی که جنگی را شروع کرد که دهها هزار نفر از مردم دو کشور را به کشتن داده است و صدها میلیارد دلار خسارت وارد کرد چه باید کرد. دنیا با هیتلر و همکاران او چه کرد، هر چه نتیجه آن باشد قبول داریم. ما فکر می‌کنیم که مهم‌ترین مجازات چنین جنایتکارانی آن است که کنار بروند.

س - نظرتان  در مورد برتری هوایی عراق نسبت به ایران چیست؟
ج - به هرحال ما هم موشک به اندازه کافی داریم که به خوبی بتوانیم نیروی هوایی عراق را خنثی کنیم.

س - نظرتان در مورد همکاری ایران و ژاپن چیست؟
ج - ما مایلیم ژاپن در ایران فعال باشد و پروژه پتروشیمی یکی از بهترین طرحهای ایران و ژاپن است.
مطابق قرارداد الحاقی قبلی پروژه پتروشیمی ایران و ژاپن، ایران تعهد می‌کرد که در مقابل از سرگیری ساختمان پروژه شریک ژاپنی کلیه سرمایه‌گذاریها و نیازهای مالی آینده آن را بپذیرد.