مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی در سوریه پیرامون آینده آرمان فلسطین

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی در سوریه پیرامون آینده آرمان فلسطین

  • چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۶۴

س - نظر شما درباره آینده آرمان فلسطین چیست؟
ج ـ من خطر اصلی در مسأله فلسطین را روحیه سازشکاری فرزندان ناصالح خود فلسطین می‌دانم. اگر خود فلسطینی‌ها حالت انقلاب و مبارزه را تداوم بخشند و اسلحه را به‌زمین نگذارند هیچ خطری نمی‌تواند آنان را تهدید کند.

س ـ روزنامه البعث سوریه: لطفاً درباره نتایج دیدارتان با آقای حافظ اسد رئیس جمهور عربی سوریه توضیح دهید.
ج - نتیجه این گفتگوها را ثمربخش پیش‌بینی می‌کنم. سوریه دژ دفاعی در مقابل تهاجم صهیونیزم و امپریالیسم در منطقه است و کشوری است که مورد تهاجم دشمن قرار دارد. ما فکر می‌کنیم که باید در لحظات حساس با سوریه همکاری شود.
در مورد تحولات اخیر در مسأله فلسطین در لبنان، تلاش اصلی ما باید این باشد که جهاد مسلحانه را به عنوان روش همه فلسطینی‌ها تثبیت کنیم. اگر چنین رویه‌ای عمل شد و کسانی که قدرت فلسطینی‌ها را هدایت می‌کنند ایمان به جهاد مسلحانه داشتند، این درگیریهای موضعی که قبلا در اردوگاه‌ها به وجود آمد به آسانی قابل حل بود. ولی اگر فلسطینی‌ها با بعضی از رهبران آنها بخواهند با روحیه شاه‌حسن به‌جنگ ادامه دهند یا مثل سادات یا بعضی رهبران ضعیف دیگر حزب حرکت کنند، مسأله فلسطین برای همیشه در همین وضع نامطلوب باقی خواهد ماند.

س - خبرگزاری فرانسه: مشارکت ایران در بازسازی اردوگاههای فلسطینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ج - ما هر کمکی قادر باشیم به‌مردم فلسطین می‌کنیم، اصولا شعار انقلاب اسلامی حتی قبل از این انقلاب بیش از هر چیز حمایت از مردم فلسطین بوده و هنوز هم هست. روز جهانی قدس حدود 10 روز پیش در حدود پنج میلیون نفر از مردم تهران در حالی که بمب‌ها و موشک‌های رژیم عراق شهرها را مورد هدف قرار می‌داد، شعار نجات قدس و مردم فلسطین را سر دادند.

س - شبکه ان. بی. سی آمریکا: برخی منابع مطبوعاتی گزارش داده‌اند که شما گفته‌اید جنبش امل دست نشانده صهیونیست‌هاست. آیا صحت دارد؟
ج- من هرگز نگفته‌ام که این جنبش به صهیونیزم وابسته است. آنچه من گفته‌ام این است که مسأله اردوگاهها توطئه صهیونیست‌ها و امپریالیست‌ها و ارتجاع عرب بود و اهداف ضد فلسطینی داشت. در این مسأله فقط امل نبود که دستش در کار بود بلکه کسانی که با خون مردم لبنان و فلسطین تجارت می‌کنند در این توطئه شرکت داشتند. بسیاری از این فلسطینی‌ها وارد جریان شدند و به‌دام افتادند.

س - شبکه ان. بی. سی آمریکا: در مورد امکان دخالت نظامی آمریکا در ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ربایندگان هواپیمای آمریکا چه نظری دارید؟
ج ـ من بسیار بعید می‌دانم که آمریکا آن قدر نادان باشد. اولا لابد درک می‌کند ایران هیچ ارتباطی با هواپیماربایی ندارد و اگر هم با این بهانه با ایران درگیر شود، تجربه گذشته نشان داد که آمریکا خطر چنین درگیری را سنجیده است. آمریکا تا نوکرانی مثل صدام حسین دارد دلیلی ندارد خود را به طور مستقیم وارد کند. البته ما ترجیح می‌دهیم به‌جای ارتش عراق که ارتشی از مردم مسلمان جهان سوم است خود آمریکا طرف ما باشد.

س - شبکه ان. بی. سی آمریکا: نظر شما درباره مسأله هواپیماربایی اخیر چیست؟
ج- من که اینجا هستم اطلاعی از ماهیت هواپیما ربایان به‌طور دقیق ندارم. اصولا ما اگر از چنین کارهایی اطلاع پیدا کنیم، در حد توان از آن جلوگیری می‌کنیم. اما به طور عادت آمریکا هر چه را که مسلمانان در لبنان عمل می‌کنند، آن را مساوی جمهوری اسلامی ایران می‌داند. آمریکا وقتی از ما راضی می‌شود که ما صریحآ هواپیماربایان را محکوم کنیم. ما اگر بخواهیم محکوم کنیم، ابتدا باید آمریکا و اسرائیل و کسانی که ریشه این ظلم‌ها هستند را محکوم کنیم.

س- نظر شما در مورد هواپیمای ربوده شده ایرانی که اکنون در عراق توقیف است چیست؟
ج ـ این منحصر به‌عراق نیست، چند هواپیمای دیگری را هم به پاریس بردند و یک بار هم یک دادگاه فرمایشی در فرانسه تشکیل دادند که به‌جای هواپیماربایان، انقلاب اسلامی را محاکمه کردند. تبلیغات امپریالیستی همیشه این گونه حرکت‌ها را انقلابی معرفی می‌کنند، بعد هم توقع دارند وقتی هواپیمای آنها ربوده می‌شود هواپیما ربایان را دزد تروریست و خطرناک معرفی کنیم.

س- خبرگزاری فرانسه: نظر شما درباره اقدامات تروریستی چیست؟
ج - ما به طورکلی با کارهای تروریستی که افراد بی‌گناه را مورد وحشت و خطر قرار دهد مخالفیم. ولی همیشه گفته‌ایم که نباید فقط ضعفا را محکوم کرد، نباید مسأله هواپیماربایی را از مسائل دیگر مثل انفجار مسجد مسلمانان در لبنان و یا برهم زدن امنیت لبنان توسط نیروهای آنتوان لحد با رویدادهای طرابلس لبنان که شاهد انفجارهای فراوانی است، جدا بدانیم. مرکز اصلی تروریسم در پاریس و واشنگتن و سرنخ اصلی ترورها در کاخ الیزه و سفید است.

س - خبرگزاری فرانسه: توافق‌های بین ایران و لیبی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ج ـ ما در بسیاری از مسائل مهم مربوط به خودمان به توافق رسیدیم و هماهنگی به وجود آوردیم. در مورد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آینده عراق بعد از پیروزی ما و سقوط صدام و ادامه مبارزات مسلحانه فلسطینی‌ها علیه اسرائیل و همچنین در مورد جنوب لبنان و مسائل مردم مظلوم آفریقا که مورد تهاجم نژادپرستان سفید پوست قرار گرفته‌اند و تلاش برای تقویت جبهه پایداری در برابر محور ارتجاعی بغداد، عمان، قاهره که هدف آنان تحکیم سلطه آمریکا و ادامه کمپ‌دیوید است، به توافق رسیدیم.