مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

پیرامون : - سرنوشت جنگ لایحه اراضی شهری - لایحه بودجه سال 1361

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۶۰

س - نظر شما راجع به سرنوشت جنگ چیست؟

    ج - سرنوشت جنگ در این دنیای زور، جز در میدان جنگ نباید تعیین شود. زمان آن فرا رسیده که انتظار مردم خرمشهر و قصرشیرین برآورده شده و شهرهای از دست رفته، بازپس گرفته شود. ما برای پایان دادن به‏جنگ، باید خودمان عمل کنیم و این کار را با زور تمام خواهیم کرد.

    س - کار لایحه اراضی شهری به‏کجا کشید؟

    ج - این لایحه با اصلاحاتی که در آن شده است جزء دستور کار مجلس قرار دارد. انشاءاللّه پیش از عید، مجلس شورای اسلامی به مستضعفین و بی‏خانه‏ها عیدی خواهد داد.

    در ساعات آخر امسال، امیدواریم این لایحه به‏تصویب رسیده باشد و دست دولت برای دادن زمین به‏مردمی که نیاز به مسکن دارند باز شده باشد.

    س - نظر خود را درباره رفت و آمد هیأتهای صلح بیان بفرمایید؟

    ج - تاکنون نتیجه‏ای در سرنوشت جنگ نداشته است. البته از این جهت که مقداری برای روشن شدن مواضع به‏حق ما مفید بوده است، شکی نیست.

    اعضای هیأت به‏خاطر این که فکر می‏کنند میانجی هستند هیچ‏وقت قضاوت نکردند. حالت بی‏طرفی خود را حفظ می‏کنند. مطلبی نمی‏گویند تا بتوانند در دو طرف، مخاصمه اثر بگذارند.

    از جایی که صدام و ارتجاع منطقه و امپریالیسم هیاهوی بسیاری برای آمدن هیأتها راه انداخته بودند، آمدن هیأتها تا حدی پرده را بالا زد و معلوم شد عراق دروغ است و صلح نمی‏خواهد. آنها مخصوصاً به‏این نکته تصریح کردند و گفتند: »صدام می‏گوید ایران آتش‏بس را بپذیرد. سربازهای عراقی در ایران باشند، ما مذاکره کنیم.« تازه ما و دنیا معنی مذاکره را فهمیده‏ایم! به‏این ترتیب ممکن است چند سال مذاکره طول بکشد و نیروها در خاک ما بمانند. اما سرنوشت جنگ؛ من خیال می‏کنم در این دنیایی که ما می‏بینیم همه معیارش با زور همراه شده، راهی نداریم جز اینکه در میدان جنگ حرفمان را بزنیم. لذا آن طوری که من در همان شب گفتم، رزمندگان ما به تفنگ خودشان تکیه داشته باشند. حالا دیگر وقت آن رسیده که انتظار مردم خرمشهر و قصرشیرین را برآورده کنند و شهرهای از دست رفته را بازپس بگیرند، تا مردم به خانه‏هایشان برگردند. اگر منتظر بمانیم که هیأتها بیایند و دست ما را بگیرند و به خرمشهر ببرند من فکر می‏کنم، نه صدام شجاعت این کار را دارد که بپذیرد و نه، چنین چیزی را می‏خواهیم. ما برای خاموش کردن آتش جنگ فقط باید به خودمان تکیه کنیم و سرنوشت را با زور به همه ثابت کنیم.

    س - لایحه بودجه سال آینده تازه به مجلس آورده شده، شما درباره آن چه نظری دارید؟

    ج - من امروز (شنبه) حرفهایم را در مورد بودجه سال آینده، در مجلس گفتم. من در موافقت با بودجه سال شصت و یک، نظر خود را ارائه کردم. به‏نظر من این لایحه پیشرفتی است در برنامه‏ریزی و بودجه کشور. این چهارمین بودجه‏ای است که جمهوری اسلامی به‏تصویب می‏رساند. نسبت به سال های قبل، نقاط مثبت فراوانی در این بودجه هست. اصل برنامه‏ریزی در آن به چشم می‏خورد. صرفه‏جویی‏ها تا حد ممکن شده است. البته بخاطر اطلاعی که در این مدت از وضع مملکت به‏دست آورده‏ایم و تسلطی که برای مسئولان پیش آمده، طبیعی بود که در تنظیم بودجه امسال پیشرفتی شده باشد. البته نمایندگان مجلس انتقادهایی به بودجه دارند که در مجلس مطرح کرده‏اند. آگاهی مجلس نشان داد که بودجه امسال علیرغم تمام قوت، عیبهایی نیز دارد. در مجموع من معتقدم بودجه فوق نسبتاً متناسب با این مقطع از انقلاب است. مخصوصاً با توجه به این که ما در جنگ هستیم و بخش عظیمی از امکانات کشور را در آن به خدمت گرفته‏ایم، واقعاً زحمت کشیده‏اند تا توانسته‏اند بودجه‏ای با این همه حسن تنظیم کنند.

    س - با بحثها و اشاره‏های متوالی که امسال راجع به لایحه اراضی شهری شده بود، خوشحال می‏شویم تا به اطلاع مردم برسانیم، سرانجام این لایحه، به چه نتیجه‏ای رسیده است؟

    ج - من فکر می‏کنم لایحه فوق روزهای آخر دوران کوران خود را می‏گذراند. بعد از آنکه در شورای نگهبان دو مورد اشکال در لایحه مشخص شده بود، دوباره برگشت و با راهنمایی جدید حضرت امام، کمیسیون مسکن و شهرسازی آن دو مشکل را اصلاح کرده و ما آن را در دستور جلسه این هفته قرار داده‏ایم. انشاءاللّه پیش از عید مجلس شورای اسلامی به مستضعفین و بی‏خانه‏ها عیدی خواهد داد. امیدواریم این اصلاحیه‏ها را از تصویب مجلس بگذرانیم و به‏شورای نگهبان بفرستیم. در آنجا هم اگر دوباره مشکلی پیش نیاید، مسأله کاملاً حل خواهد شد. این بار ما به نظارت دقیق آن مطمئن هستیم. و من خیلی امیدوارم که در آخرین ساعات امسال پس از تصویب لایحه، دست دولت برای اعطای زمین به مستضعفین و بی خانه‏ها باز شده باشد.

    س - نظر شما درباره فرمایشات اخیر آیت‏ا... گلپایگانی چیست؟

    ج - به‏نظر من که سخنان بسیار مفید و آموزنده‏ای بود. تا آنجا که با نمایندگان مجلس برخورد کردم، آنها نیز همه راضی هستند. مطالب بسیار مثبت در سخنرانی ایشان بود. اولاً ایشان نصایح مشفقانه و پدرانه‏ای داشتند که برای مجلس بسیار مفید است. ثانیاً پیشنهاد امام مبنی بر تشخیص ضرورت مجلس را در خصوص نیازها و احتیاجات مملکت تصریح کردند. ایشان با صراحت گفتند، چیزی را که امام تنفیذ کرده‏اند باید پذیرفت و کاملاً حق است.

    ثالثاً ایشان گفتند: »اگر مجلس تشخیص ضرورت داده و فکر کند که اگر چنانچه ضرورتی عملی نشود، جمهوری اسلامی تضعیف خواهد شد، واجب است این ضرورت که تشخیص داده شده از سوی مجلس قطعی تلقی شود.« ایشان در فرمایشات خود فوق انتظار ما سخن گفتند. و این مسأله موجب دلگرمی بیشتر ما خواهد شد. دیگر اینکه ایشان در مورد ولایت فقیه با صراحت اعلام کردند نظر خود ایشان هم موافق با ولایت فقیه است. این مسأله از لحاظ مقلدین ایشان، بسیار جالب است. البته سوء تفاهم و اشتباهی نیز این باره پیش آمده بود که ایشان فرمودند و گلایه داشتند از اینکه چرا عده‏ای شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه می‏دهند، چرا که هستند در بین فقها، ولو فقهای گذشته، که ولایت فقیه را با وسعت مورد نظر قبول ندارند. ایشان می‏گویند نباید آرزوی مرگ آنان را در هر جا فریاد زد.

    من فکر می‏کنم نکته انحرافی ظریفی در اینجا بوده و آن اینکه شاید بعضی از خناسان نگذاشته‏اند که ایشان به‏آن توجه کنند مردم ما مرگ منکرین ولایت فقیه را نمی‏گویند، بلکه مرگ ضد ولایت فقیه را می‏خواهند. این شعار جالبی است و شأن نزول این شعار را شاید خدمت ایشان نگفته‏اند که در زمان بنی‏صدر و منافقین خلق و لیبرال ها ضدیت شدیدی علیه امام و علیه ولایت فقیه طراحی شده بود. مردم با وجدان و شعور اجتماعی خودشان مبارزه‏ای را علیه این خط انحرافی شروع کردند. تحقیقاً حضرت آیت‏ا...العظمی گلپایگانی هم با این خط سخت مخالفند و این شعار مردم شأن نزولش همانها بود و ادامه آن هم بخاطر ادامه مزاحمت‏های آنها است.

    ما امروز فقیهی را سراغ نداریم که با نظر ایشان مخالفتی داشته باشند و ممکن است در حدود ولایت حرف ها باشد که این ولایت، چه محدوده‏ای دارد؟ آیا این ولایت، برابر تمام ولایت پیامبر و ائمه است؟ یا در بعضی از چیزها نیست؟ بهرحال چه بسا این بحثها باشد، ولی اصل ولایت فقیه را، حتی ولایت عدول‏المؤمنین را در کارهای عمومی کشور، فکر می‏کنم روی هم رفته سخنان خوب آیت‏ا...گلپایگانی، بسیار بود و من همین‏جا خدمت ایشان می‏گویم؛ مجلس شورای اسلامی، به نصایح ایشان و قبل از نصایح ایشان، به نصایح امام که دستور دادند، گوش جان می‏سپارد و همواره با مشورت خبرگان عمل خواهد کرد. ایشان کاملاً اهل نظر هستند و چیزی را بدون دقت ارایه نمی‏دهند. امیدوارم که خناسها نتوانند در ذهن مراجع ما تشویشی درباره مصوبات مجلس ایجاد نمایند.