مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

پیرامون : میانجی گری حبیب شطی برای پایان جنگ عراق علیه ایران*** شرط و شروط ایران برای پایان جنگ

  • دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۶۰

    س - لطفاً نظر خود را در مورد رد یا قبول مذاکره با عراق بفرمایید.

    ج - ما به هیچ‌وجه حاضر نیستیم که پیش از خروج نیروهای دشمن از خاکمان مذاکره‌ای بکنیم. صدام هنوز از مذاکره درباره شط العرب صحبت می‌کند و قصد دارد قبل از خروج از سرزمین های ما، اطمینان‌هایی پیدا کند، ولی ما به هیچ وجه حاضر به‌مذاکره در مورد شط العرب نیستیم و قرارداد سال ۱۹۷۵ برای ما معتبر است که باید اجرا بشود.

    صدام برای خروج از بن‌بستی که خود درست کرده است، به‌دنبال بهانه است و می‌خواهد از ما قول مذاکره و یا چیزی شبیه به‌آن بگیرد.

    س - نظرتان درباره پیشنهاد اعلام صلح بدون قید و شرط صدام چیست؟

    ج - از نظر من، در پیشنهادهای « حبیب شطی » مطلب تازه‌ای دیده نمی‌شد و در آن، فقط برخی تعبیرها و نوع برخورد تغییر کرده. تاکنون نیز این پیشنهاد به‌طور رسمی به‌ ما اعلام نشده است، ولی اگر صدام، شخصاً با این پیشنهاد موافق باشد، طبعاً باید از خاک ما بیرون برود. ما جلوی آنها را نمی‌گیریم. در واقع آنها هستند که جنگ را ادامه می‌دهند. ما جنگ نداریم و تنها دفاع می‌کنیم.

    قرار شد آقای موسوی، وزیر امور خارجه ، متن کامل مطالب آقای « حبیب شطی » را به طور رسمی به ‌شورای عالی دفاع گزارش کند تا به‌آن رسیدگی شود؛ اما در جلسه شب گذشته، تنها گزارش‌های آقای موسوی - که به تازگی از خارج بازگشته‌اند - مطرح شد و پیشنهاد«حبیب شطی» به طور رسمی عنوان نشد. فکر می‌کنم به‌این دلیل که در دستور جلسه قرار نگرفته بود، آقای موسوی تنها خلاصه‌ای از پیشنهادهای ایشان را مطرح کرد.

س- بخشی از طرح حبیب شطی در مورد آتش بس و خروج نیروهای عراق به طور هم زمان می‌باشد. نظر شما چیست؟

    ج - من شخصاً نمی‌توانم در این مورد نظر بدهم. این مسئله مربوط به شورای عالی دفاع است و این شورا باید تصمیم بگیرد. همچنین، نظر امام نیز (که فرمانده کل قوا هستند) باید جلب شود و اگر قرار بر انعقاد قراردادی باشد، باید مجلس آن را تصویب کند.

 حرف ما تغییر نکرده است و کماکان این است: بیرون رفتن متجاوز، شناسایی متجاوز و محاکمه آن، گرفتن خسارت و اجرای قرارداد الجزایر.