مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

  • شنبه ۲۸ آبان ۱۳۶۷
پیرامون: وظیفه عشایر در مرزها، سفرهای قبلی به استان خوزستان، هدف از این سفر و بازسازی مناطق جنگ زده

 

س - با مسائل و مشکلات خوزستان تا حدی آشنا شدید می‌خواستم در ارتباط با حل این مشکلات بفرمائید چه اقدامی کردید؟

ج ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم من سفرم دو بخش جداگانه داشت یک بخش مربوط به نیروهای مسلح و جبهه‌ها بود که با فرماندهان سپاه و ارتش جداگانه جلساتی داشتیم. مسائل جبهه‌ها را و نیازهای نیروهای مسلح را بررسی کردیم و از نزدیک با فرماندهان یگان‌ها صحبت کردیم و بعد از مدتی که آرامش در جبهه است وضع جبهه را بررسی کردیم. کار عمده‌ای که در این سفر داشتیم بررسی وضع ا ستان بود از نزدیک که این را با مسئولان استان بررسی کردیم.

جلساتی ترتیب دادیم که مسئولان همه بخش‌ها، امام  جمعه‌ها که از شهرستان‌ها آمده بودند و نمایندگان مجلس که از تهران با من آمده بودند ، به بررسی مسائل مهم پرداختیم، مسئله دیگر زیارت مردم بود که  من مایل بودم در همه شهرها حتی اگر می‌شد به طور کوتاه حاضر می‌شدم، ولی دیدیم نمی‌شود، ما فقط توانستیم به سوسنگرد و دزفول برویم و با مردم اهواز حرف بزنیم که این من را قانع نکرد، هنوز تمایل شدیدی دارم که به شهرهای دیگر خوزستان مخصوصاً آنهایی که یک مقدار بیشتر صدمه دیدند، بیشتر مسافرت کنم. تلاش می‌کنم در یک فرصتی که قاعدتاً به دلیل وضع جبهه زود به خوزستان آمدم به آن شهرها هم مسافرت کنم و خودم را طلبکار می‌بینم برای آن سفر، با بحث‌هایی که کردیم با مسئولان مختلف و استاندار و نماینده امام به این نتیجه رسیدیم که خوزستان نیاز زیادی به بازسازی دارد، خیلی چیزها آسیب دیده، ساختمان‌های آموزش و پرورش و سایر بخش‌های اداری استان، تأسیسات زیربنایی، تأسیسات نفت، پل‌ها، جاده‌ها و بندرها خیلی آسیب دیده‌اند و سرمایه زیادی باید در اصلاح اینها به کار رود.

به علاوه طرح‌های زیربنایی زیاد در دست اجرا بوده یا آماده اجرا بوده که به دلیل جنگ تعطیل شده و تعطیل شدن این طرح‌ها روی زندگی مردم اثر منفی دارد به علاوه که برای کل کشور آثار منفی دارد. از آنجایی که هم انرژی کشور را تأمین می‌کند و هم غذای کشور را تأمین می‌کند و تعطیل شدن طرح‌های اینجا، ضررش به روی کل کشور هست. قبلاً من چنین تصوری داشتم اما وقتی که از نزدیک با مسئولان صحبت کردم احساس کردم که فوریت بیشتری برای رسیدن به خوزستان هست.

البته طرح‌هایی تصویب شده و ابلاغ می‌شود، اما آنها کافی نیست باید در بودجه سال  68 توجه بیشتری شود.

س ـ اخیراً با خبر شدیم که طرح مسلح کردن عشایر کشور به خصوص عشایر مرزنشین مطرح بوده به عنوان جانشین محترم فرمانده کل قوا بفرمایید هدف از اجرای این طرح چیست و مردم و عشایر منطقه برای رسیدن به اهداف این طرح چه وظایفی به عهده دارند؟

ج ـ این یک بعدی از ابعاد بسیج مستضعفان است. ما متکی به مردم هستیم، عشایر هم از بخش‌های اصیل مردم هستند، وقتی آنان مسلح باشند ذخایر بیشتری برای سلامت و امنیت کشور خواهد بود.

س ـ با توجه به حضور چشمگیر نیروهای رزمنده استان در مرزهای میهن اسلامی بفرمایید که در وضعیت کنونی وظیفه عشایر منطقه چیست؟

ج ـ الان آمادگی است ما امیدواریم که جنگ تجدید نشود، ولی مطمئن نیستیم که تجدید نمی‌شود باید آمادگی را حفظ کنیم و خدای نکرده اگر تجدید شد آماده باشیم که دفاع کنیم.

س ـ اگر پیامی برای مردم و عشایر استان دارید بفرمایید.

ج ـ من سلام می‌کنم خدمت مردم و عشایر و همه کسانی که در این منطقه مشغول کار و زحمت و تلاش هستند و از همه آنها تشکر می‌کنم.