مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون ماجرای مک فارلین شرایط خاتمه جنگ

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون ماجرای مک فارلین شرایط خاتمه جنگ

  • چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۶۵

 

 


بسم‌اللّه الرحمن‌الرحیم
س - نظرتان پیرامون اقدامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آزادی گروگانهای آمریکایی و فرانسوی در لبنان چیست؟
ج - ما تلاش کردیم که در لبنان کسانی را بیابیم که بتوانند روی مجاهداتی که گروگانها را در اختیار دارند اثر بگذارند و تا حدودی هم موفق بودیم. امّا توقعی که ما از آمریکا و فرانسه داشتیم، توقع معامله‌ای و یا متقابلی نبود. سخن ما با آمریکا و فرانسه این بود که اگر شما توقع دارید که ما در این رابطه کاری بکنیم، باید اقدامی انجام دهید که ما بدانیم شما در صدد ضربه زدن به ما نیستید. ما به آمریکایی ها گفتیم که اموالی که از ما توقیف کرده‌اید و اسلحه‌هایی که پولش را ده سال قبل گرفته و در انبارها نگه داشته و حق انبارداری نیز از ما می‌گیرید، پس بدهید تا علامت عدم خصومت شما محسوب بشود. به فرانسه نیز گفتیم که نگهداری غیرقانونی پولهای ما و حمایت از تروریست‌های فراری و کمک‌های تسلیحاتی به رژیم عراق تا حد قرض دادن هواپیماهای مدرن به این کشور، این نشانه عدم حسن‌نیت شما است.
شما علامت بی‌طرفی نشان بدهید. خصومت‌ها را کم کنید، ما هم متقابلا مایلیم که کمک کنیم تا گروگان‌های شما در لبنان آزاد شوند.
س - خبرنگار تلویزیون نروژ: آخرین تماس دولت آمریکا به ایران کی، و توسط چه کسانی انجام شد؟
 
ج - بعد از افشای مذاکرات شکست خورده مک فارلین، مأمورین آمریکایی با مأموران خرید اسلحه ما که تحت نظر مأموران اطلاعاتی مان کار می کنند، مذاکراتی داشته‌اند و فکر می کنم آخرین تماس، در فرانکفورت، آلمان غربی حدود یک ماه پیش بوده است که وزارت خارجه آمریکا شخصی را به نام «دانبار» فرستاد که طرح‌های جدیدی را برای ادامه مذاکرات عنوان کرد.
پس از این جریان، مأموران ما کسب تکلیف کردند و ما گفتیم که هیچ طرحی را از آمریکا نپذیرید، زیرا آنها صداقت ندارند. حرف همان است که آمریکا اموال ما را آزاد کند، متقابلا ما هم به آزادی گروگان‌های آنها کمک خواهیم کرد.

س - خبرنگار واشنگتن پست: آیا برنامه‌ای برای تماس های مجدد با آمریکا دارید یا نه؟
ج - ما برای این مسایل، برنامه دیگری نداریم و همان روند معمولی سابق را دنبال کرده و از هر جا که قطعات یدکی پیدا کنیم (غیر از کشورهایی که کاملا رابطه‌ای با آنها نداریم) خریداری خواهیم کرد و اگر آمریکا هم آمادگی داشته باشد نیازهای ما را تأمین کند و شرطی نداشته باشد، ما می‌پذیریم. با این همه فعلا وضع را برای تماس با آمریکایی‌ها مناسب نمی‌دانیم و برنامه‌ای هم نداریم.

س - در جواب خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال شما از دولت‌های منطقه انتقاد کرده و آنان را غیرمسلمان خطاب کرده‌اید نظرتان در این مورد چیست و رابطه‌مان در آینده چگونه خواهد بود؟
ج - ما نگفته‌ایم که آنها مسلمان نیستند و نمی‌دانیم که این حرف از کجا پیدا شده است. ولی این دولت‌ها به تمامی دستورات اسلام عمل نمی‌کنند. با این همه ما نمی‌خواهیم اسلامی را که خود به آن عمل می‌کنیم به دیگران تحمیل کنیم.
ما با توجه به آزادی خاص اسلام، دستورات آن را در داخل کشور خودمان عمل می‌کنیم و در کشورهای دیگر نیز دخالتی نخواهیم داشت. اما آنها نیز نباید مانع شوند و اسلام را در محدودیت قرار دهند. باید بگذارند هر کس که می‌خواهد به اسلام عمل کند.

س - خبرنگار شبکه تلویزیونی آی - تی - ان لندن: در رابطه با مفقود شدن  
نماینده کلیسای انگلیس در لبنان که برای آزادی گروگان‌ها به این کشور رفته بود، نظرتان چیست؟
ج - البته من نمی‌دانم که ایشان از جانب کجا به لبنان رفته است. اما چون اقدامی انسانی بوده، ما هم از این پیشامد متأسفیم و هرکاری که از دست ما ساخته باشد، برای یافتن وی انجام خواهیم داد.

س - خبرنگار مجله العالم: آیا جنگ فرسایشی شما به ضرر مسلمین نیست؟
ج - منظور ما به هیچ وجه فرسایشی کردن جنگ نیست، بلکه این مسأله را قدرت های استکباری می‌خواهند به وجود آورند. قصد ما این است که ارتش عراق را که تکیه گاه حزب بعث است، ضعیف کنیم و فکر می‌کنیم که اگر این ماشین جنگی ضربه بخورد، حکومت بعث عراق توسط خود مردم این کشور ساقط خواهد شد. ما فکر نمی‌کنیم که ضربات ما در اطراف بصره فرسایشی باشد، بلکه این ضربات که بخشی از آن انجام شده است، هولناک و شکننده بوده است.
نتیجه دیگر ضربات اخیر رزمندگان ما این است که حامیان عراق مأیوس خواهند شد. شوروی، آمریکا، فرانسه و کشورهای منطقه هنوز هم فکر می‌کنند که ارتش عراق می‌تواند مقاومت کند. ولی با ادامه این ضربات، حامل عراق مأیوس شده و زمینه برای آزادی مردم مسلمان این کشور هموار خواهد شد.

س - وقتی از منطقه عملیاتی دیدن کردم، رزمندگان شما صحبت از تسلیحات پیچیده‌ای می‌کردند که به‌وسیله آنها تعداد زیادی از هواپیماهای عراقی را سرنگون کرده‌اند. آیا این ها آمریکایی هستند؟
ج - به طور کلی کشور ما در زمان رژیم گذشته عمده ارتباطات نظامی‌اش با آمریکا بوده است و وسایل نظامی ما بالطبع آمریکایی است. ما در زمان جنگ نتوانستیم به دلیل گرانی، کار سیستم نظامی خود را عوض کنیم. با ساختن قطعات اسلحه آمریکایی آنها را حفظ کرده و یا قطعاتی را از بازار آزاد خریده و می‌خریم. دلال ها از نقاط مختلف چیزهایی می‌گیرند و به ما می‌دهند. ما هنوز هم در حد زیادی از اسلحه - ساخت آمریکا - استفاده می‌کنیم.
چیزی که ما از آمریکایی ها گرفته‌ایم، حدود 20 میلیون دلار می باشد و این مقدار در مقایسه با مخارج جنگ که سالانه بالغ بر میلیاردها دلار می‌شود، بسیار ناچیز است.  
هواپیماهای عراقی نیز اکثرآ با همین موشک‌های آمریکایی، انگلیسی و روسی سرنگون می‌شوند. با این همه، پیشرفت ما متکی به اسلحه‌های اینها نیست. عمده کار که همان شکستن خطوط دفاعی دشمن می‌باشد، توسط نیروهای مؤمن و مبارز ما انجام می‌شود.
چیزی که ما به تازگی از آمریکا گرفته‌ایم، مقداری موشک های سو، بوده است که شبیه این نوع سلاح را در حال حاضر در داخل کشور خودمان می‌سازیم و ممکن است در آینده هم صادر بکنیم، بنابراین چیز مهمی نبوده است.

س - خبرنگار تلویزیون کانادا: سرنوشت یک نفر کانادایی که در ایران دستگیر شده است به کجا انجامید؟
ج - من هم شنیده‌ام که وی به اتهام جاسوسی دستگیر شده است. بنابراین تحقیقات که تمام شد، ما وضعیت ایشان را به دولت کانادا اعلام خواهیم کرد. اگر جرمی نداشته باشد آزاد می‌شود و اگر مجرم باشد، دولت کانادا تابع قانون بین‌المللی خواهد بود.

س - خبرنگار مجله، ژون آفریک: اسرائیل اعلام کرده است که ایران بمب اتمی می‌سازد و ریگان هم نیز اعلام کرده است که به ایران حمله خواهد کرد. نظر جنابعالی چیست؟
ج - در پاسخ سئوال اول شما باید اعلام کنم که اسرائیل از قول یک قاچاقچی بین‌المللی اعلام کرده است که مواردی داشته و خواسته است به ما بفروشد و آنهایی که اسلحه اتمی دارند، خوب می‌دانند که این سیستم پیچیده‌ای است و ساخت آن به سادگی میسر نمی‌باشد و ما اعتقاد داریم که کل اسلحه اتمی باید محو و نابود شوند و این فکری که وجود دارد اسلحه اتمی باید در اختیار 5 یا 6 کشور باشد، نیز قبول نداریم. به‌نظر می‌رسد که بهترین راه از بین بردن کلیه اسلحه‌های اتمی در جهان است.
در پاسخ سئوال دوم باید بگویم که البته با عقل و منطق بعید به‌نظر می رسد که آمریکا چنین کاری را بکند. زیرا چنین حرکتی به نفع آنها نیست و ما بارها گفته‌ایم که قدرت‌های بزرگ، مثل کسانی هستند که در ساختمان های شیشه‌ای زندگی می‌کنند و آسیب پذیر هستند.
بنابراین با موقعیتی که در حال حاضر آقای ریگان دارد و ضربه‌ای که به تازگی از ایران خورده است. در داخل خاک آمریکا از سوی جناح‌های مختلف تحت فشار می‌باشد. بنابراین ممکن است ریگان تصمیمات غیراصولی بگیرد و ما هم احتمال حمله آمریکا را  
می‌دهیم و خودمان را برای چنین روزی آماده کرده‌ایم. اما اعتقاد داریم، آدمی مثل ریگان که قدرت جسمانی‌اش هم تحلیل رفته است، بعید است دست به چنین کاری بزند. اما ممکن است آمریکا این کار را در لبنان ادامه دهد.

س - خبرنگار روزنامه ابرار: نظر شما در این مورد که شورای امنیت امروز طرح پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل را بررسی خواهد کرد. چیست؟
ج ـ به نظر ما مسئول جنگ حزب بعث عراق است و خیلی‌ها هم به این امر اعتراف کرده‌اند و اگر اینها از اینجا شروع بکنند، کارشان نتیجه بخش است. غیر از این بی‌نتیجه خواهد بود.

س ـ خبرنگار تلویزیون مجارستان: گویا نامه و یک سلاح کمری از سوی ریگان به نام شخص شما ارسال شده است، نظرتان چیست؟
ج - تاکنون نامه‌ای از سوی ریگان به من نرسیده است و گویا از سوی آقای مک فارلین پیام‌هایی برای من و آقای خامنه‌ای و آقای موسوی و نیز چند قبضه کلت کمری فرستاده بودند که ما آن را نپذیرفتیم. همچنین آقای ریگان انجیلی را هم توسط فرد دیگری برای ما فرستاده بودند که یکی از آیات انجیل با خط ایشان نوشته شده بود. به علاوه چیزهای دیگری نیز برای ما فرستاده بودند که به موقع افشاء خواهد شد.
]در این موقع آقای هاشمی رفسنجانی کتاب انجیل اهدایی آقای ریگان را به خبرنگاران نشان داد.[

س - واکنش شما بعد از ترجمه متن پیام آقای ریگان چه بود؟
ج - ما از این که آقای ریگان انجیل فرستاده‌اند، احساس بدی نداریم و این را به عنوان فصل مشترک ما و خودشان فرستاده‌اند و آیه‌ای را هم که انتخاب کرده بودند، دعوت به وحدت می‌کند.
او این را به عنوان سند اعتماد داده است ولی ما نتوانستیم به آن اعتماد کنیم.
ریگان در برقرار کردن رابطه با ایران جدی است، ولی در داخل آمریکا رقبای او به خاطر وجود تبلیغات گذشته در مورد جمهوری اسلامی ایران، او را شکست دادند و او هم ضعف نشان داد. او باید برای مصلحت آمریکا بیش از این پایداری می‌کرد.
 
اعتراف ریگان به دست نداشتن ایران در تروریسم، اظهار شجاعانه‌ای بود. به نظر می‌رسد دولت آمریکا از درون پوسیده شده و دارد از بین می‌رود و این به خاطر وجود خود ریگان نیست، بلکه مربوط به مجموعه حاکمیت آمریکا می‌شود.

س - خبرنگار بلژیکی: در کشور ما اشخاصی وجود دارند که فکر می‌کنند در ایران و عراق افرادی هستند که مغز آنان خوب کار نمی‌کند، نظر شما در این مورد و شرایط واقعی ایران برای پایان جنگ چیست؟
ج - البته کسی که جنگ را شروع کرده، درست است که مغزش خوب کار نمی‌کرده، ولی من سئوال می‌کنم اگر کسی به کشور شما تجاوز کرد شما چه کار خواهید کرد؟ آیا جنگ برای برقراری عدالت را مردم بلژیک احمقانه می‌دانند؟ اگر این طور است باید تمام دادگاه‌های دنیا را محکوم بکنیم. بنابراین خوشحال می‌شویم که بشنویم مردم بلژیک چرا چنین فکری می‌کنند.
شرایط واقعی، کیفر متجاوز و پرداخت خسارت‌های جنگ است.

س - به نظر شما جنگ شهرها چه نتیجه‌ای داشته و اقدامات شما در این مورد چه بوده است؟
ج - نتیجه جنگ شهرها این است که مردم دشمن خودشان را بهتر می‌شناسند و این چنین حوادثی مردم ما را مقاوم‌تر می‌کند. البته هیچ کشوری نمی‌تواند همه شهرهایش را در مقابل تهاجم هواپیماهای پیشرفته تجهیز کند. ما برای دفاع از شهرهای خودمان، تدبیری اندیشیده‌ایم که در آینده اجرا خواهد شد، اما تدبیر اصلی، ضربه زدن به دشمن در جبهه‌ها و مقابله به مثل است.

س - خبرنگار آلمانی: نظرتان در مورد ربوده شدن دو آلمانی در لبنان چیست؟
ج - من از همه شما خبرنگاران رسانه‌های جمعی غرب می‌خواهم که به ملت‌ها و دولت‌های خود بفهمانید که شما به هرکس که مایل بودید انگ تروریست می‌زنید. کار ساده‌ای است. اما رویه موفقی نیست. بسیاری از دولت‌های غربی در اقدامات تروریستی گوشه و کنار دنیا دست دارند.
 
چند نفر از افراد رسمی ما را در همین کشور آلمان گرفتند و حدود 4 سال است که از آنها خبری نیست. در این جا مراکز نخست وزیری، حزب جمهوری توسط افرادی منفجر شد و سران کشور ما در این قضایا به دست کسانی شهید شدند که هم‌اکنون در غرب به خصوص در آلمان هستند. چطور این دولت‌ها امکانات، دفتر و روزنامه در اختیار آنان قرار می‌دهند.
دولت آلمان بی‌شک از اسرائیل حمایت می‌کند و می‌دانیم که اسرائیل مردم بی‌گناه جنوب لبنان را گرفته و زندانی می‌کند. شما اسم این را چه می‌گذارید؟ بالطبع وقتی که این مردم دستشان به جایی نمی‌رسد، علیه هواپیماها و مأمورین دولت‌های استکباری اقدام می‌کنند.

س - خبرنگار خبرگزاری ایتالیا: نظر شما در رابطه با پیشنهاد سرهنگ قذافی برای استقرار نیروهای نیجریه، الجزایر و سوریه بین نیروهای ایران و عراق برای خاتمه جنگ چیست؟
ج - شبیه این طرح را دو سال قبل یاسرعرفات مطرح کرده بود. ولی ما نمی‌پذیریم. ما عدالت می‌خواهیم. البته آقای سرهنگ قذافی و آقای جلود قبلا متجاوز را بارها معرفی کرده‌اند و برای همین، این نظر برای ما تعجب آور است. با این همه من مطمئن نیستم که آقای قذافی این حرف را گفته باشد.

س - آیا برخورد اخیر ایران با ایتالیا در واقع به خاطر ندادن اسلحه از سوی این کشور به ایران است؟
ج - ما از ایتالیا توقع نداریم که به ما اسلحه بدهد، زیرا این کشور قبل از انقلاب پول ده هلی‌کوپتر را از ما دریافت کرد که آنها را هنوز به ما تحویل نداده است. بنابراین عکس‌العمل ما نسبت به ایتالیا در مقابل آن اهانتی بود که به مقدسات جمهوری اسلامی ایران انجام شد و به نظر من اکنون تمام شده و می‌توانیم همکاری‌هایمان را با ایتالیا شروع کنیم.