مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی در باره برنامه های مجلس خبرگان

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی در باره برنامه های مجلس خبرگان

  • تهران
  • سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۷۷
درخواست فعالیت بیشتر مجلس خبرگان از سوی نمایندگان/ تصویب کمسیون‌های خبرگان و مشخص شدن اعضای آن/ تصویب دو اجلاس یا بیشتر در مجلس خبرگان

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی! مجلس خبرگان نخستین اجلاس دوره سوّم را دیروز و امروز به مدت دو روز در شهر مقدس قم برگزار کرده است. خواهش می‌کنم درباره دستور اجلاس و محورهایی که در این اجلاس مورد بحث قرار گرفته است، توضیحاتی بفرمایید.

ج- بسم الله الرحمن الرحیم، این اجلاس با اجلاس اوّل دوره‌های گذشته یک مقدار تفاوت داشت. نوعاً درخواست آقایان این بود که خبرگان بیش از گذشته باید فعال بشود و دلشان می‌خواست به مواردی که در دوران انتخابات سوال می‌شد، بپردازند و آن موارد را نقد کنند و اگر انتقادات درست است، عملاً اصلاح کنند و اگر هم انتقادات وارد نیست، روشن بشود. ما چهار جلسه در دو روز داشتیم: یک جلسه برای مراسم افتتاحیه گذشت که قسمت آخرش انتخابات هیأت رئیسه جدید بود که انجام شد.

کمیسیون‌های این دوره خبرگان تصویب شد و اعضای آن مشخص شدند که یک کار نسبتاً دشوار و وقت‌گیر بود. آقایان طرح‌های زیادی ارائه دادند. بعضی‌ها فوریت داشت، تقاضای فوریت شد. چون بحث داشت. بعضی‌ها عادی بود که به کمیسیون‌ها ارجاع شد.

مسئله‌ای که فعلاً تصویب شد این بود که بر خلاف دوره‌های گذشته که سالی یک اجلاس داشتیم، در تابستان سال 78 هم یک اجلاس داشته باشیم که عملاً دو اجلاس می‌شود و شاید هم بیشتر، چون در اجلاس بعدی باید قانون را اصلاح بکنیم که در سال چند اجلاس داشته باشیم. فعلاً در تابستان یک اجلاس خواهیم داشت. آقایان برای راه‌های فعال کردن خبرگان طرح‌های خوبی ارائه کردند که اینها از امشب در کمیسیون‌ها بررسی می‌شوند و انشاءالله در اجلاس آتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در پایان بیانیه‌ای هم صادر شد که مردم از مسائلی که در اجلاس مطرح شد، مطلع خواهند شد.

س- خیلی متشکرم

ج- موفق باشید.