مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی

  • چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۶۹

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال : به دنبال حمله نیروهای چند ملیتی به کشور عراق  شورای امنیت ملی کشور مان عصر امروز به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی رییس جمهور و با حضور کلیه اعضاءو مشاورین و فرماندهان عالی رتبه نظامی تشکیل جلسه داد . در همین زمینه از آقای هاشمی در خواست می کنیم که بفرمایند که مهمترین مسائل مطرح شده در این جلسه چه بوده‌و موضع گیری جمهوری اسلامی درخصوص جنگ فعلی در خلیج فارس چه است ؟

جواب :بسم الله الرحمن الرحیم :در این جلسه تقریبآ ما همه مسائل حقوقی مربوط به این بحران در گیرهای نظامی را بررسی کردیم اصولا امروز از روزهای بسیار تلخ ما بود برای دوستان ما در زندگی مان به طور کلی برای این که آنجا شاهد این هستیم که انسانها و منابع اسلامی و منطقه دارد بی رحمانه بمباران می شود و منهدم می شود و مصیبت به سر مردم عراق و بعضی از کشور های منطقه دارد می ریزد چیزی که قبل احتراز بود واقعآ با یک سوءتدبیر محاسبه غلطی که شد این وضع به وجود آمد . یعنی فرصت بد در اختیار نیروهای استکباری قرار گرفت این جوری دارند به اهداف خودشان می رسند ما هم همه این مسائل را اینجا بررسی کردیم وضع نیروهای نبرد را احتمالاتی که ممکن است اتفاق بیفتد در این نبرد حوادث احتمالی را و پیامدهای احتمالی را این جنگ را و احتمال توسعه جنگ را و احتمال ورود ترکیه یا اسرائیل را و مسائل انسانی و مسائل سیاسی را همه این چیزها را بررسی کردیم و تصمیم گیری کردیم به مسئولان ما گفتیم که هر کس کار خودش را انجام بدهد و یک تصمیم مهمی را که باز گرفتیم این بود که تلاش وسیع را آغاز بکنیم برای متوقف کردن این جنگ که بسیار می تواند خطر ناک باشد که مقدمات کاررا رفتند که فراهم بکنند .

سؤال : جناب رییس جمهور در صورتی که اگر بخواهد که این جنگ گسترش بیشتری پیدا بکند و منافع ملی کشور ما به خطر بیفتد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چه جوری برخورد می کند ؟

جواب: طبعآ عملا دخالت می کنیم دیگر دفاع می کنیم از منافع ملی مان در کشورمان این تصمیم را در جلسه قبل گرفته بودیم و آماده هم هستیم .خوشبختانه ما تا این لحظه هیچ اثر قرینه ای نمی بینیم و هیچ دلیلی هم نمی بینیم که منافع کشورمان به خطر بیفتد ولی خوب منافع منطقه و مردم منطقه هم برای ما اهمیت دارد ما الان  بیشتر همتمان برای حفظ منافع مسلمانها در منطقه است اگر منافع خودمان مستقیمآ در خطر بیفتد آن موقع طبعآ به اقتضای هر موضوع دخالت می کنیم .

سؤال : جناب آقای هاشمی وضعیت فعلی در کویت و عراق را شما چه جوری ارزیابی می کنید آیا احتمال وقوع کودتایی در عراق را شما می دهید ؟

جواب: نمی شود گفت این جوری منتفی است قاعدتآ اینها که این برنامه ها را درست کردند این جنگ را دارند اداره می کنند حتمآ در برنامه هاشان آن هم هست این که حالا بتوانند یا نه این قضیه دیگری است ما البته دلیلی یا قرینه ای نداریم که آنها این امکان را دارند ولی در محاسبات عمومی فکر می کنیم که می توانیم یکی از طرق کوتاه کردن جنگ همین باشد اما این که چقدر بتوانند، برای ما نقطه روشنی نیست

سؤال :آقای هاشمی آیا وقوع این جنگ که بسیاری از کشور های مسلمان منطقه را هم در گیر کرده و سر گرم این جنگ کرده آیا تأثیری در سرنوشت انتفاضه ، قیام مردم فلسطین می گذارد یا خیر ؟

جواب: تحقیقآ بی تأثیر نیست اصولا این جنگ در کل منطقه آثار دارد خیلی چیزها را تحت تأثیر قرار می دهد من حمله انتفاضه را یکی از تعصبهای ما همین است که در شرایطی که انتفاضه در آن اوج بود این جوری امکانات مسلمانان به یک نقطه دیگری متوجه شد و طبعآ برای مدتی آنجا مورد غفلت قرار می گیرد شاید یک میدانی به صهیونیستها بدهند که بی رحمانه تر عمل بکنند البته این هم قابل پیش بینی است که خود این باعث بشود که وجدان مسلمانها بیدار بشود و توجه بیشتری به فلسطین بکنند از هر دو جهت قابل مطالعه است ولی به طورمجموع باید بگوییم که تأثر خواهد داشت روی مسائل اسرائیل ، انتفاضه ،و مسائل منطقه .

سؤال : جناب آقای هاشمی این آرامش خاصی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد و مردم‌از تدابیری که شورای امنیت اندیشیدند بسیاری خرسند هستند و از اینکه ایران در گیر این جنگ نیست و آرامش نسبی خاصی در کشور حاکم است بسیار خرسند هستند نظر جنابعالی در این زمینه چیست ؟

سؤال : البته ما این را لطف خداوند می دانیم در درجه اول که خداوند ملتی که ده ، دوازده سال این همه فداکاری کردند برای اهدافشان و برای اسلام انقلابشان در راه امام شان امتحانشان را دادند دیگر نیازی به یک آزمایش جدیدی ندارند این مردم را خداوند حفاظت کرده و ما را رهنمایی کرده حضرت امام در گذشته فرماندهی کل قوا و رهبری امروز مشورتهایی هم که شد اینها هم مؤثر بوده ما دو سال پیش یادتان است که موج حضور همین نیروهای چند ملیتی را در مقابل خودمان در منطقه داشتیم اما با تدبیری که امام فرمودند و اقدامی که شد آن فتنه ها را از سر ملت ما رفع کرده و اینها رفتند با این در گیریهای محدود حال می بینیم دوباره همان کویت ، عراق که آن دفعه هم آمدند آنها بودند باعث شد آنها را بر گردانند به اینجا سیاستهایی که ما داشتیم در شورای امنیت ملی و نظراتمان را خدمت رهبری منعکس می کردیم مجموعآ این جور بود که ما به هیچ وجهی هیچ دلیلی نمی دیدیم که خودمان را وارد این فتنه بکنیم . فتنه ای که نه ریشه اش مربوط به ما است و نه ما این را می خواستیم و ما نه موافق بودیم بااشغال کویت و نه موافق بودیم با تغییر جغرافیایی منطقه و نه موافق بودیم با حضور نیروهای بیگانه . همه چیز هایی که هست اینها بر خلاف اهداف انقلاب ماست ولی به طور طبیعی ما در آن مسیر نمی رفتیم اما ممکن بود جریانات اینها ما را بکشد دنبال خودش هشیاریهایی که اینجا بود و هماهنگیهایی که بود بحمدالله ما ماندیم کنار و حالا داریم تلاش می کنیم که انشاالله از ابعاد این فتنه و این فاجعه کم بشود .

سؤال : در خاتمه عرایضم ضمن تشکر از جنابعالی از این که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید می خواهم در خواست کنم اگر چنانچه پیامی برای هموطنان عزیزمان دارید بفرمایید ؟

جواب : من به ملت عزیزمان عرض می کنم که قدر این استقلال و اتکا به نفس را که در سایه انقلاب و جهاد و شهادت به دست آوردند بدانند و ملا حظه بفرمایند که کشور های وابسته رقیب مسلمان  یا دور از اسلام چگونه فتنه و بلا درست می کنند یک بار در گذشته بر سر ما آوردند و تا انسان متکی به خودش باشد و از جایی فرمان نگیرد می تواند سرنوشت خودش را همیشه آن طوری که مصلحت خودش است رقم بزند و آن سئوال قبلی شما با توضیحاتی که دادم راهنمای این سؤال بعدتان است که مردم ما همین راه را ادامه بدهند و روی پای خودمان باشیم و خودمان را حفظ بکنیم دیگران ما را به بلا نکشانند خودمان هر جا مصلحت دیدیم که باید اقدام بکنیم همین یکپارچگی ، وحدت ، هوشیاری ، و عدم پناه بردن به احساسات زود گذر و اینها می تواند ما را حفظ کند

خبرنگار: متشکرم  رییس جمهور : موفق باشید

سؤال : آقای هاشمی ببخشید من اولین سؤالم این که با توجه با سانسور خبری اعمال شده از سوی غرب، کانالیزه شدن اخبار جنگ می خواستم خواهش بکنم که تحلیل خودتان را از میزان تلفات و خسارات این در گیری بفرمایید که چگونه است ؟

جواب : واقعآ ما هنوز هم نمی توانیم یک نظر روشنی ارائه بکنیم اخباری که هست این است که بمبارانها خیلی زیاد بوده و فتنه های زیادی از حملات هوایی بوده که انجام شده و موشکهای فراوانی ریخته قاعدتآ تلفات زیاد باید باشد و البته ما هم منابع اطلاعاتی داریم هم در منطقه در آنجا ها و هم به گونه ای می فهمیم که با آن ابزاری که در اختیار داریم ولی زود است که الان آدم بتواند یک حدی تعیین بکند باید صبر کنیم چند روز ببینیم که واقعی‌تر امر چیست .

سؤال : آیا شما تصور می کنید که در نتیجه این جنگ جغرافیای سیاسی این منطقه دچار تغییر بشود ؟

جواب : احتمالش است ولی ما تلاشمان این بود که این اتفاق نیفتد چون ظاهرآ هم خیلی کسانی نباشند که طرفدار تغییر جغرافیایی باشند چون به نفع هیچ کس نیست اگر جغرافیا تغییر کند دیگر اعتماد در منطقه از بین می رود نگرانی برای کشور های کوچک به وجود می آید ضرر دارد برای همه ولی جریانهای هم هست در منطقه و در دنیا ممکن است سودببرند از تغییر جغرافیا ما بیشتر فکر می کنیم این اتفاق بیفتد و خودمان هم به شدت حساسیم ما حتی در زمان جنگ خودمان که با عراق داشتیم شعار تمامیت ارضی عراق را می دادیم ما آن موقع که در داخل خاک عراق هم بودیم در خیلی جاها و با همسایه های عراق هم می گفتیم چشم به عراق نداشته باشند حالا هم همین را می گوییم باید این اتفاق نیفتد

سؤال : جناب آقای رییس جمهور ارزیابی شما از مدت زمان این در گیری چیست ؟

جواب : از چیز هایی که امروز بحث کردیم یکی از آن همین بود چون اطلاعاتمان به اندازه کافی نیست و خوب نتوانستیم به نتیجه برسیم هنوز در شور است این مسئله که بتوانیم یک ارزیابی واقع بینانه تری بکنیم .

سؤال : به اعتقاد حضرت عالی آیا این عملیات به عقب نشینی عراق از کویت منجر خواهد شد یا اینکه عراق باید به موضع خودش پافشاری بکند ؟

جواب : به نظر من نمی تواند بماند در کویت بالاخره دیر یا زود کویتیها می گیرند .

سؤال : نظر شما در مورد دخیل شدن دیگر کشور های منطقه در این جنگ و دخالت احتمالی ترکیه به طور مستقیم در این بحران چیست /اگر ممکن است بفرمایید ؟

جواب : نظرما ن ، میلمان را بگوییم این هست که نشود وارد نشود اما واقعیتها به این بستگی دارد به وضع میدانهای نبرد اگر آمریکاییها احساس بکنند که جنگ دارد طولانی می شود چون آنها تاب تحمل تلفات زیاد انسانی را ندارند اگر احساس بکنند جنگ دارد طولانی می شود . ممکن است خسته بشوند افرادشان یامردمشان عواملی در منطقه زیاد دارند که اینها را بکشانند به میدان نبرد برای این که سریع تر این کار تمام بشود ولی اگر فکر کنند بدون اینها مسئله ختم می شود شاید ترجیح بدهند که آنها نیایند چون مثلا ترکیه بخواهد وارد شود در آینده مسئله خواهد داشت با عراق با مردم عراق اسرائیل اگر بخواهد وارد شود اصلا شرایط فکری و اوضاع سیاسی منطقه را به کلی عوض می کند چون که کشورهای اسلامی حساسیتهای جدی از خودشان بروز خواهند داد .

سؤال : جناب آقای رییس جمهور در صورتی که در نتیجه این حمله حاکمیت عراق دچار دگرگونی بشود موضع جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود ؟

جواب : ما بنا نداریم در داخل عراق دخالتی بکنیم در امور داخلی عراق تا آنجایی که تمامیت ارضی عراق محفوظ بماند برای ما خیلی مهم نیست منتهی قطعآ باید تلاش کنیم که اراده مردم در آن صورت ممکن باشد در هر حال اگر اراده مردم در عراق حاکم باشد این چیزی نیست که جمهوری اسلامی را نگران بکند بخواهد چیزی از خارج تحمیل بشود بر عراق برای ما سخت است ممکن است ما موضع انتخاب بکنیم .

سؤال : جناب آقای رییس جمهور به عنوان آخرین سؤال می خواستم خواهش بکنم شما به تلاشهایی اشاره فرمودید که شورای امنیت ملی تصمیم گرفته انجام بدهد برای خاتمه در گیری ، اگر ممکن است خواهش می کنم توضیحات بیشتری در این رابطه بفرمایید ؟

جواب : این از طریق تماس با آن دولتهایی که احتمال می دهیم مؤثر باشند و مراکزی که احتمال می دهیم مؤثر باشند هم فرستادن پیغام برای عراق که به نحوی همکاری بکنند با این پیشنهادهایی هم به ذهنمان می رسد آنها را هم مطرح می کنیم با نشان دادن مسائل خسارات این مصیبتهایی که منطقه دچارش شده از آن چیزهای این قبیل و چیز های دیگر هم در ذهنمان بوده که گفتیم الان داریم عمل می کنیم .

خبرنگار : از شما به خاطر توضیحاتی که فرمودید خیلی متشکرم. تمام،

 موفق باشید