مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران استان گیلان

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران استان گیلان

مصاحبه‌کنندگان: خبرنگاران شبکه اوّل، شبکه خبر و شبکه گیلان/// مکان: مجتمع فرهنگی تفریحی زیباکنار

  • مجتمع فرهنگی تفریحی زیباکنار,صدا و سیما
  • پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۷۹
توجه جشنواره به دو بعد ملی و دینی/ مردم گیلان مردمی فرهیخته وانقلابی/ شکلگیری دولت‌ها توسط ملت‌ها/ اطلاعرسانی از کارهایصدا و سیما/ ماهواره از ضروریات دنیای امروز

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی، شما امروز بخشی از ابراز احساسات خانواده صدا و سیما را نسبت به‌خود دیدید، خودتان چه احساسی دارید؟

ج- احساس من مانند احساس کسی است که مدّتی خانوادهاش را ندیده و الان برگشته و پس از فراق طولانی، خانواده خود را دیده است.

س- جشنواره با شعار اندیشه دینی و وفاق ملی شروع شد. موضوعات را چگونه ارزیابی میکنید؟

ج- موضوعات جشنواره خیلی خوب است. به دو بعد دینی و ملّی که در وجود هر انسانی است، توجه کردهاند. باید تلاش کنیم که در حدّ شعار نباشند و عملی شوند. باید با توجه به نیاز و مصلحت جامعه به دو بُعد گنجانده شده در جشنواره توجه شود.

س- جناب‌عالی در دوران ریاستجمهوری بارها به گیلان آمدید، بفرمایید نظر شما درباره استان گیلان و مردمانش چیست؟

ج- مردم گیلان، مردمی دوستداشتی، با ادب، فرهیخته، انقلابی، پرشور، زحمتکش، وفادار و فداکار هستند و استان گیلان به خاطر شرایط آب و هوایی خود از نعمت‌های فراوانی برخوردار است.

امیدوارم در سایه تلاش و همت مردم سختکوش گیلان، استعدادهای بالقوه استان، بالفعل شوند تا مردم و استان گیلان به حق خود برسند. البته مسؤولین هم باید تلاش کنند که انشاءالله میکنند.

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی! نظر شما در مورد تعامل ملت و دولت چیست؟

ج- دولت و ملت یکی هستند. دولت چیزی غیر از ملت نیست. یعنی این ملتها هستند که دولتها را شکل میدهند. بعضیها میخواهند بین ملّت و دولت جدایی بیندازند. حال آنکه نمیدانند و یا میدانند و تغافل میکنند که دولت با رأی مردم بر سر کار میآید. دولت زمانی قانوی است که ملت خواهان آن باشد.

س- نقش صدا و سیما را در اینباره چگونه ارزیابی میکنید؟

ج- صدا و سیما باید همهی تلاش را معطوف این کند که دولت و ملّت را یکی بداند. یعنی مصلحت دین و دنیای ما این است و نقش صدا و سیما در اینباره خیلی زیاد است. باید اقدامات دولت را به اطلاع مردم و نیازهای مردم را به اطلاع دولت برساند.

س- با توجه به رشد شبکههای ماهوارهای دنیا، آینده ایران را در استفاده از آن چگونه میبینید؟

ج- ماهواره در دنیای امروز از ضروریات است. واقعاً نمیتوانیم پنجره ذهن مردم را به روی ماهواره ببندیم که مثل ذرات از درو دیوار میبارد. به همین خاطر از خیلی وقتها پیش سیاست کلّی استفاده از ماهواره را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تبیین و خدمت رهبری فرستادیم. چون امروز استفاده از ماهواره به صورت یک نیاز مبرم، خود را بر جامعه تحمیل میکند. باید راههای درست استفاده از آن را در جامعه جا انداخت.

س- از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، ممنونیم.

ج- موفق باشید.