مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با برنامه صبح بخیر ایران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با برنامه صبح بخیر ایران

  • تهران
  • چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۷
نقش کارساز تلویزیون و رادیو در بسیج و آرامش مردم/ انتقال خوب اخبار در دوران سازندگی/ افزایش کمیت در صدا و سیما/ اهمیت کیفیت در صداوسیما/ توسعه خوب کمیت در دوران سازندگی/ نقش فراجناحی صدا و سیما

س- جناب آقای هاشمی، نقش صدا و سیما را در سطح جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ج- برای من ملموس بود که نقش تلویزیون و رادیو در بسیج مردم، در روحیات مردم، در دادن آرامش به مردم و در انتقال مسایل جبهه خیلی کارساز بود. در عین حال بعضی‌ها همان موقع انتقاد داشتند که کافی نیست.

در دوران سازندگی اخبار واقعیت صحنه را خیلی خوب به مردم دادند. بعد از آن هم به وظایفشان عمل می‌کنند، البته انتقادهایی هم است که در اکثر ارگانهای ما است. باید در بهتر شدن سعی کنیم.

س- خواهش می‌کنم از بحث کیفیت و کمیت چند لحظه‌ای برای ما صحبت کنید. چون حدود 5 شبکه یا 4 یا سه شبکه در استان‌های مختلف است. ولی الان شبکه‌ها گسترش پیدا کرده است. حتی ما شبکه جهانی جام جم داریم. الان کمیت خیلی بالا رفته است. شما چه نسبتی بین کمیت و کیفیت می‌بینید؟ آیا این قضیه مثبت است؟ نظر خود شما چیست؟

ج- البته در مورد کمیت هنوز هم جای افزایش دارد. ما باید کاری بکنیم که مردم با سلیقه‌های متنوعی که دارند، هر وقت خواستند از آن استفاده بکنند. طبیعی است وقتی که با جمعیت محدود و مشخص و امکانات مشخص توسعه می‌دهیم، از کیفیت مقداری کم می‌کنیم. لذا فکر می‌کنم در مرحله آینده پرداخت به کیفیت در صدا و سیما اهمیتش از کمیت بیشتر است. چون ما در دوران سازندگی در کمیت نسبتاً توسعه خوبی داشتیم. گرچه بخشی از اهدافمان هنوز مانده است. از لحاظ کیفیت، نسبت به گذشته بیشتر تنوع می‌بینیم.

س- بعضی‌ها صدا و سیما را متهم به جناحی می‌کنند. شما که بیننده تلویزیون هستید، آیا واقعاً اینطور است؟ آیا تلویزیون توانست آن نقش فراجناحی خود را مطرح بکند؟

ج- بالاخره تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. ولی عمدتاً فراجناحی است. ممکن است چیزهایی باشد که بعضی‌ها نپسندند.

س- از اینکه در برنامه صبح بخیر ایران شرکت نمودید، خیلی متشکرم.

ج- موفق باشید.