مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با مجله عروةالوثقی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با مجله عروةالوثقی

پیرامون حوادث روز

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۶۰

س - لطفاً نظرتان را راجع به وقایع اخیر، پیام امام و وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، ذکر کنید؟

ج - بطورکلی، الان وضع به‌این صورت است که جریانهایی مقابل خط امام و اسلام راستین - از چپهای افراطی، لیبرال‌ها، سرمایه‌دارها و بی‌بندوبارها گرفته تا دشمنان خارجی امپریالیزم و کشورهای ارتجاعی منطقه - همه و همه سیاست کلی‌شان این است که وضع ایران را متشنج کنند تا از این طریق، مانع کار نیروهای خط امام - که مسئولیت اداره کشور، الان بردوش آن‌هاست، دولت، مجلس، شورایعالی قضایی و نهادهای انقلابی شوند. آن‌ها می‌خواهند به‌این ترتیب، مردم را از اسلام و انقلاب سرد و دلزده کنند. این سیاست کلی دشمنان انقلاب است.

در مقابل، امام خیلی خوب به‌این مطلب توجه کرد و بر ضرورت حفظ آرامش و جلوگیری از تشنج تکیه کردند. نیروهای خط امام هم با اعتماد به‌رهبری امام و درک این حقایق سخن امام را مبنا قرار دادند و اکنون نیز بر طبق آن عمل می‌کنند تا کشور را از تشنج نجات دهند و نگذارند که مملکت دچار بحران شود؛ خصوصاً اینکه ما درگیر جنگ هم هستیم و پشت جبهه باید آرام باشد و این یک مسئله ضروری است.

در نتیجه دو سیاست کاملاً متضاد وجود دارد: یکی سیاست خط امام و مسئولان انقلاب که طالب آرامش هستند تا در محیط آرام خدمت کنند و جنگ هم بهتر اداره شود. یک سیاست هم، سیاست ضدانقلاب و سیاست مخالفین انقلاب است و آن اینکه با ایجاد تشنج، مانع کار مسئوولان شوند. هدف آنها این است که با ایجاد چنین محیط متشنجی - که خودشان آن را » بحران عمومی«می‌نامند - نظام جمهوری اسلامی را به سقوط بکشانند.

امام، چه در پیام ده ماده‌ای خود و چه قبل از آن، همواره به‌آرامش سفارش می‌کنند و نمی‌خواهند که کشور تشنّج باشد. ایشان ایجاد کنندگان تشنّج و ناآرامی را مفسد معرفی می‌کنند و ما هم همین خط را دنبال می‌کنیم. مخالفین هم با همه تشتّتی که دارند، زیر پرچم آقای بنی‌صدر جمع شده‌اند و تلاششان این است که ما را به‌میدان درگیری بکشانند. آن‌ها مقالات تحریک‌آمیز می‌نویسند، تهمت می‌زنند، دروغ می‌گویند، قانون را امضاء نمی‌کنند، مانع کار نهادها می‌شوند و برخوردهایشان تحریک‌آمیز است. در مقابل، ما هم راه خود را تشخیص داده‌ایم و از فرمان امام اطاعت می‌کنیم و به حرفهای آن‌ها کمتر توجه کرده و کارمان را انجام می‌دهیم.

پس از تشکیل هیأت سه نفره، این هیأت، روزنامه‌های فسادطلب را معرفی کرد و دادگاه‌ها مکلّف شدند که به‌این تخلفات رسیدگی کنند. در ضمن چون معلوم شد که این روزنامه‌ها پایگاه تحریک هستند، دادستانی تشخیص داد که بایستی این پایگاه‌ها موقتاً تعطیل شود. طبیعی است که مخالفین هم به‌آخرین وسایل متوسل می‌شوند، درگیری ایجاد می‌کنند و تشنج بوجود می‌آورند و ...

خوشبختانه مردم نسبت به این جریانها آگاه شده‌اند. سخنان امام، مردم را به صحنه کشاند و حضور آنها در جریان 15 خرداد و تظاهراتی که به نفع خط امام و علیه خطوط فرعی بود، دشمن را مأیوس کرد. ضربات کوبنده امام در بیانیه‌ها و سخنرانیها، مخالفین را به‌عقب راند. روزنامه‌هایشان هم که موقتاً بسته شد و تنها چیزی که برای آنها باقی ماند این بود که مردم را دعوت کنند تا به‌خیابانها بریزند و شلوغ کنند تا از این طریق، شاید برخورد مسلحانه‌ای پیش بیاید و یکی کشته شود و همین، باعث ایجاد موج اعتراض در مردم شود. خوشبختانه با نصایح امام، فریب خوردگان کمتر و کمتر شده‌اند. از طرفی کسانی که به خ‌یابانها ریختند، با حزب‌ا... مواجه شدند و نتوانستند به‌چیزی جز رسوایی و دست خالی بودن برسند. بنظر من، این‌روزها، روزهای حساس در تاریخ انقلاب است. ضدانقلاب در آستانه یأس قرار گرفته و متوجه شده است که پایگاهی در میان مردم ندارد. ضمناً همزمان با از دست دادن پایگاه مردمی، خوشبختانه پایگاه‌های خارجی را نیز از دست می‌دهد؛ چرا که دوستان خارجی‌شان تا زمانی آنها را می‌خواهند که در بین مردم مقبولیتی داشته باشند.

بطورکلی بنظر می‌رسد که جبهه ضد خط امام در حال متلاشی شدن است.

س - نظرتان راجع به نامه ریاست جمهور به‌امام در مورد آقای غفاری چیست؟

ج - ایشان امروز صبح، خودشان در دو، سه دقیقه وقتی که گرفته بودند، مختصر دفاعی کردند و دیگر اظهار نظر من در این باره بیهوده است.

س - لایحه‌ای در مجلس مطرح شده است مبنی بر اینکه چنانچه قانونی از تصویب مجلس و شورای نگهبان گذشت و رئیس جمهور تا پنج روز آن را امضاء نکرد. آن قانون برای نخست‌وزیر لازم‌الاجرا است و نخست‌وزیر می‌تواند آن را اجرا کند، این لایحه تا چه اندازه پیش رفته است؟

ج - این لایحه امروز در مجلس تصویب شد و اگر شورای نگهبان نیز آن را تصویب کند، تکلیف تصویب‌نامه‌های امضاء نشده قبلی مجلس نیز مشخص می‌شود.

س - می‌دانید که آقای رئیس جمهور، پس از تعطیلی نشریه انقلاب اسلامی نشریه‌ای غیرقانونی تحت عنوان » پیام رئیس جمهور«منتشر کردند. نظرتان در این‌مورد چیست؟

ج - من فکر می‌کنم که در مقام ریاست جمهوری نباید متوسل به‌اینگونه مسائل شد. اقدام آن روز ایشان در حدّ یک مخالف انقلاب اسلامی بود.

س - نظرتان در مورد نیروهای حزب‌ا... چیست؟

ج - حزب‌ا... یک عنوان عام است و به نیروهایی که انقلابی عمل می‌کنند، اطلاق می‌شود. توقع ما از نیروهای حزب‌ا... این است که در همان خطی که امام مطرح کرده‌اند حرکت کنند. و به‌افشاگری و گفتن حقایق بپردازند.

این‌ها باید جلوی تشنّج را بگیرند و ملت بایستی در صحنه باشند. مخالفین مایلند که با پلیس و پاسدار مواجه شوند تا ما را به خفقان متهم کنند؛ ولی وقتی مردم جلو بیایند، آن‌ها دیگر نمی‌توانند چنین صحبتی بکنند.

س - به‌عنوان رئیس قوه مقننّه، پیامی برای جوانان بفرمایید؟

ج - قسمتی از پیام من همین بود که گفتم. امروز بهترین نوع حضور در صحنه، حرکت در خطی است که امام تعیین می‌کند. جوانان لازم است در اجتماعات مذهبی حضور پیدا کنند و منظم باشند. آن‌ها بایستی سعی کنند که در برخوردهایشان از حدود اسلامی و انسانی تجاوز نکنند و اخلاق و رفتارشان وسیله تبلیغ دیگران باشد. همچنین بایستی از خشونت و درگیریهای بی‌مورد بپرهیزند و با مخالفین، برخوردی انسانی و اسلامی داشته باشند و به تبلیغات شوم توجه نکنند. جوانان باید آگاه باشند و آگاهی بدهند و بدانند که تنها در سایه همین آگاهی است که می‌توانیم اسلام و ایمان خود را تقویت کنیم.