مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز سفر به استان گیلان

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز سفر به استان گیلان

  • فرودگاه رشت
  • پنجشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۴

جناب آقای هاشمی، با عرض خوش‌آمد، بفرمایید هدف از سفرتان به استان گیلان چیست؟
● بسم‌الله الرحمن الرحیم، در اصل برای برنامه بزرگداشت شهدای بندر انزلی به گیلان آمدم، اما جزو کارهایم خواهد بود که با علما و مسؤولان گیلان جهت اطلاع بیشتر از اوضاع استان دیدار و مذاکره داشته باشم.
○ استان گیلان را می‌شناسید و در طول 8 سال ریاست جمهوری به این استان سفر کردید و قابلیت‌ها و کمبودها را می‌دانید.بفرمایید دیدگاه‌فعلی حضرت‌عالی در خصوص این استان چیست؟
● استان گیلان را از پیش از انقلاب می‌شناسم. استعداد فوق‌العاده‌ای دارد و جزو بهترین استانهای با استعدادهای بالای کشور است. فکر می‌کنم اگر مدیریت منابع در استان با پشتیبانی مسؤولان اصلی نظام و با برنامه باشد، یکی از بهترین استانهای کشور است. منابع آبی، خاکی، هوایی، انسانی، گردشگری و هرچه که این روزها وسیله ارتقای یک استان است، در گیلان وجود دارد که باید مدیریت شود.
○ با توجه به تحقیقات هسته‌ای جمهوری اسلامی و مخالفتهای گسترده کشورهای اروپایی و غرب، مبنای این مخالفتها از دیدگاه حضرت‌عالی چیست؟
● الان مصاف بسیار جدّی و حساس شده و به نقطه اوج خود رسیده است. به نظر من مبنای اصلی، روحیه استعماری آنهاست که می‌خواهند کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای اسلامی از دانش روز برخوردار نشوند و چند قدم عقب باشند. آنها فکر می‌کنند به منطقه ویژه‌ای نیاز دارند که در انحصار آنها باشد. یکی از موارد انرژی هسته‌ای است. دیگری IT است. ما هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفتیم که این تابوها را ندیده بگیریم و به آنجا که باید برویم، برسیم.
○ خیلی ممنون
● موفق باشید.