مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی در فرودگاه تبریز

مصاحبه آیت الله هاشمی در فرودگاه تبریز

  • تبریز
  • چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۶۸

 

سؤال :ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت منجی عالم بشریت و ضمن خوش آمد گویی به خطه آذربایجان از اینکه بعد از تصدی پست ریاست جمهوری اولین منطقه از کشور هست که شما مسافرت می فرمایید .می خواستم بفرمایید با چه احساسی وارد آذربایجان میشوید .

جواب :بسم ا... الرحمن الرحیم ،ما با توجه به نقش این منطقه در انقلاب و در تداوم انقلاب و در کل کشور جزء وظایف مان می دانیم که با اینجا مثل بقیه کشور توجه بشود و من قرار بود پیش از انتخاب ریاست جمهوری بیایم اینجا و برنامه ریزی کرده بودم دیگر فرصت نشد و خوشبختانه ما با این تعطیلی که برایمان پیش آمد اولین فرصت را مغتنم شمردیم و آمدیم به زیارت مردم این منطقه و واقعآ خوشحالم که چنین توفیقی پیش آمده کاری که بایست به هر حال ما می کردیم و تو برنامه من هست به استانهای مختلف کشور سر بزنیم از اینجا شروع کردیم به اصطلاح از سر ایران .

سؤال :در این سفر چه هدفهایی را دنبال خوا هید کرد .جواب :آشنایی با منطقه ،صحبت کردن با مردم ، بررسی نیازها و امکانات و استعداد های منطقه و تشکر از مردم به خاطر پایمردی هایشان و به خاطر فداکاریهایشان کار هایی که ما جزء مسئولیتهایمان است .

سؤال :با توجه به اینکه سفرتان به همه شهر های آذربایجان نخواهد بود چه پیامی برای ساکنان دیگر مناطق آذربایجان دارید. جواب من از همین  جا در بدو ورود عذر خواهی میکنم از بقیه شهرها و مناطق روستایی که طبعآ آنها هم میدانند چنین فرصتی نیست که ما بخواهیم به همه جا برویم و با نماینده ها ما قرار گذاشته بودیم که به شهر ها و حوزه های انتخابیه شان برویم که این توفیق پیش نمی آید ولی عذر من روشن و عذر درستی است این فرصت نیست به هر حال تبریز مرکز استان متعلق به همه است ما از اینجا احوال آنها را می پرسیم و سلام می کنیم خدمتشان انشاا...اگر فرصتی پیش آمد بعدآ زیارتشان خواهیم کرد .

جواب : تشکر میکنیم . خیلی ممنون .

کار برگه خارج نویسی نوارهای صوتی و تصویری

جناب آقای رئیس جمهور، درسفر یک روزه حضرت عالی به استان آذربایجان شرقی، مامنطقه آذربایجان شرقی و همچنین تبریز با با نشاط تر و بالنده تر از سفرهای پیشین حضرت عالی دیدیم. این نشاط  وبالندگی و این روحیه را درجمله ای که «هر ساعت در این کشور سالی برای سازندگی بود». و در قالب قطعه ای به حضرت عالی تقدیم شد، متوجه شدیم. با توجه به اینکه نهمین واحد بزرگ پتروشیمی کشور درتبریز راه اندازی شد، حضرت عالی ویژگیهای این واحد را در چه مسائلی می بینید و روند این صنعت را در آینده کشور و در کلان اقتصاد چگونه ارزیابی می کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. سفری کوتاه و کاری بود و در این سفر متأسفانه توفیق دیدار با مردم استان را نداشتیم، جز در مسیر که عمدتا در روستاها بود. وقتی که به هریس رفتیم، چون کارهای سد و کشاورزی و این چیزها بود، از روستاهای زیادی عبور کردیم وگرمی و محبت روستائیان هریسی مارا تحت تاثیر قرار داد. از همیجا من از آن ها عذرخواهی می کنم، چون به خاطر برنامه های فشرده روز نمی توانستم توقف داشته باشم، ولی از محبتهای آنها تشکر می کنیم. من در چند محور در این سفر کار داشتم و آن هم افتتاح طرحهای به ثمر رسیده بود. یکی محور صنعت، یکی کشاورزی ودیگر آموزشی و خدماتی بود. درمحور صنعت که مهمترین بخش صنعت کشور ما بود، کار عمده ما افتتاح پتروشیمی تبریزبود که حقیقتا کار مهمی است. این طرح ، اول کار بنابود یک میلیارد و دویست مییون دلار هزینه ارزی ببرد. با تلاشی که شد و با پیشرفت صنعت داخلی فعلا به 850 میلیون دلار برگشته و بقیه آن هزینه ریالی است که در داخل ساخته می شود. به طوری که آنها می گفتند ، این جزو مدرنترین نمونه های صنعت پتروشیمی است و همین طور هم باید باشد. چون چیزهایی تولیدمی کنندکه معدودی از کارخانه های دنیا میتوانند اینها را تولید کنند. حلقه های مفقوده ای که درکشور مابود، با محصولات این واحد تکمیل می شود. در برنامه های اول ودوم قرار بود که ده واحد پتروشیمی تأسیس کنیم که هر ده واحد تکمیل شده است. این نهمین واحد بود که من افتتاح کردم و دهمین طرح در اراک است که اگر فرصتی پیدا کردم برای افتتاح آن هم می روم. این ، چیز جدیدی است و غیر از پتروشیمی سابق اراک است و چون در عمل معلوم شد که یکی از بهترین بخشهای صنعت کشور است، مصمم شدیم که  30 طرح دیگر را اجرا کنیم که مجموعه تولیدمان به 30 میلیون تن خواهد رسید. الان ظرفیت تولید  13 میلیون تن است. تا به حال 6 واحد فعال کرده ایم و کار آنها شروع شده است و بقیه را هم به تدریج شروع می کنیم. نکته جالب این است که سرمایه گذاران خارجی و بین المللی علاقه مند هستندکه در این کارها سرمایه‌گذاری کنند، به صورت غیر متقابل  بای بک(by back)  ، چون محصول آن ارزشمند است و می‌تواننداز اول در قرارداد قید کنندکه بابت سرمایه‌شان از محصولات این واحدها می‌خرند. ماهم با این روش کار می‌کنیم. یک واحد را مطرح می‌کنیم، سرمایه خارجی جذب می‌شود، واحد ساخته می‌شود و در ظرف چهار پنج سال از محصول آن می‌پردازیم. عملا کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اما واحد ارزشمندی را در گوشه‌ای از کشور خلق میکند. برای ما مهم این است که این صنعت در ایران کاملا مستقل خواهد بود، چون مواد اولیه آن در کشور هست و بازار هم دارد و پیش بینی می‌شود که بازار این مواد امروز زیادتر شود. قبلا درتکنولوژی آن وابسته بودیم و امروز در تکنولوژی هم وابسته نیستیم، خودمان می‌توانیم اینها راطراحی کنیم و بسازیم. ممکن است بعضی ابزار آن را بخریم، اما عموما خودمان می‌سازیم. کشورهای خارجی هم وقتی که چیزی می‌سازند، خیلی چیزهای آن را از خارج می‌خرندو این یک مانع نیست.

به طوری که آقای نعمت زاده در آن سفر می‌گفتند، مثل همین واحد تبریز راکه ما امروز با 850 میلیون دلار تکمیل کردیم، در اصفهان دارندمی‌سازند و کمتر از نیمی از آن‌چه که هزینه ارزی داشته است ، هزینه دارد و به تدریج همین هم کمتر می‌شود. به هر حال واقعا کاربزرگی انجام شده است و من از مدیران بخش پتروشیمی در شرکتهای تابعه وزارت نفت تشکر می‌کنم.

قبل از اینکه وارد بحثهای دیگر شویم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به ساخته‌های مختلف پتروشیمی، ظاهرا در مقام دوم تولیدکنندگان مواد مختلف پتروشیمی درجهان است،آیا دربازارهای جهانی هم خواهیم بود؟

تا آنجاکه آقایان می‌گویند، درخاورمیانه ما در مقام دوم هستیم نه در کل دنیا. بازار جهانی خیلی وسیع است. همین حالا چندهفته‌ای است که تبریز کارش را شروع کرده و دارد محصولاتش را صادر می‌کند، پیش فروش هم می‌کند. نوعا، واحدهائی که الان تاسیس می‌کنیم، از پیش که برای سرمایه‌گذاری پول می‌گیریم، در مقابل آن محصول می‌خرند. بازار در دنیا جدی است. الان در کشور خودمان شش هزار کارخانه، مصرف کننده محصول پتروشیمی هستند و روزبروز هم کارخانه اضافه می‌شود. من به هر شهرک صنعتی که می‌روم، می‌بینم واحدهای فراوانی ساخته می‌شوند که می‌خواهند از همین محصول استفاده کنند. به نظر می‌رسد که صنایع زیردستی کارهای پتروشیمی بیش از هر نوع صنعت دیگری در کشور رشدمی‌کند و در همه دنیا هم همین‌طور است و نمونه‌های جدیدی می‌آید. کارهای دیگری که در این سفر داشتیم، بخش کشاورزی  و آب بودکه سدکوچکی را درمنطقه محرومی افتتاح کردیم و به خاطر اهمیت و تأثیر آن به روستای ماران رفتیم که 7 میلیون متر آب راتنظیم می‌کند، ولی درمنطقه تاثیرحیاتی دارد. یک طرح بزرگ کشاورزی راهم افتتاح کردیم که کار بزرگی کرده‌اند.  27 کیلومتر کانال بزرگی کشیده‌اند و آب رودخانه‌ها را به دشتهای حاصلخیز منتقل می‌کنندودر نهایت سدی رامی‌سازند که بزودی هم تمام می‌شود که 40 میلیون متر آب را ذخیره می‌کندو درمسیر هم از آب استفاده می‌کنند. دشت حاصلخیزی که خیلی بد از آن استفاده می‌شد، با این طرح آبادو سرسبز خواهد شد که همین حالا هم آب را به روستائیان می‌دادند.

کار بزرگ دیگری که از امسال در آنجا شروع شده است ،کشت صدهزار هکتار زمین از تپه ماهورها و شیبهای تند کوههای آنجا برای درختان مثمر و غیرمثمر است که ازکارهای جالب آذربایجانیهاست. من پیشنهادم به مردم این است که به کاشتن درخت بادام، زیتون ، گردو و از این قبیل اقدام کنندکه هم خاک و هم آب را حفظ می‌کند، هم از بیابانها استفاده می‌کنیم و هم محیط زیست را اصلاح می‌کنیم و کار پرثمری است. یکی از چیزهایی که در همین بخش دیدیم که خیلی مرا خوشحال کرد، این بودکه سیاست اصلاح آبیاری کشور که پارسال آن رامطرح کردیم - آبیاری تحت فشار را در کشور طراحی کنیم- خیلی جدی گرفته شده است. در این مدت کوتاه در استان، 14 هزار هکتار اراضی، تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرارگرفته است و 9 هزار هکتار دیگر در دست اجرا دارند که کار بسیار با ارزشی است. همانجائی که این کارها را کرده‌اند، می‌گفتند که قدرت آبیاری آنها دوبرابر ونیم تا سه برابر شده است. مثلا اگر 100 هکتار می‌کاشته‌اند ، الان 250 تا 300 هکتار می‌کارند و دیم را تبدیل به آبی می‌کنند زیرا دیم چیز غیر مطمئنی است. در همین دوسال شمامی‌بینید که در زراعتمان به علت کمی باران مشکل پیدا کرده‌ایم، ولی وقتی که آبی شد، سالی می‌شود یکی دو کشت از اینها برداشت کرد، که این مرا خوشحال کرد. در کارهای آموزشی، 2 واحد از دانشگاه سهند، کارشان را شروع کردند. برای رشته فرش و بعضی رشته‌هایی که در کشور، دانشگاهها روی آنها کار نمی‌کردند، دانشگاه سهند در این زمینه نیروی متخصص تربیت می‌کند. برای بخش پزشکی هم خوابگاه و تجهیزات پزشکی و بیمارستان مخصوص بیماران کلیوی داشتیم.تبریز یکی از نمونه‌های موفق عمران شهری است و شهردار موفقی دارد. امسال باحضور ما ، 150 پروژه راشروع کردند، 30میلیارد تومان از درآمدهای مردم در شهر تبریز سرمایه‌گذاری می‌کنند. کارخانه بسیار خوبی- سیمکات- بنیاد شهید افتتاح کرد که در صنایع کابل از نمونه‌های بسیار پیشرفته کشور است. مرکزی برای پرورش کودکان، کانون پرورش کودکان تجهیز کرده بود که از کارهای بنیانی رسیدن به نیازهای فکری  وپر کردن اوقات بچه‌هاست و بسیارکار سازنده‌ای است که اینها انجام دادند. یک فروشگه رفاه از سلسله فروشگاههای رفاه جدید در تبریز افتتاح شد. در مجموع آذربایجان جزو استانهای پیشتاز پیشرفت است، مخصوصا در بخش مهار آبها که سدهای فراوانی را اینها ساخته‌اند و تحویل داده‌اند و یا دارند می‌سازند که بزودی تحویل می‌شود.