مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی در بازدید از فعالیتهای جنبی آستان قدس رضوی

مصاحبه آیت الله هاشمی در بازدید از فعالیتهای جنبی آستان قدس رضوی

  • چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۷۸

 

مصاحبه کننده :

* جناب آقای  هاشمی شما امروز در بازدیدهای مختلف در جریان خدمات و فعالیتهای مختلف آستان قدس رضوی قرار گرفتید. ارزیابی جناب‌عالی از مجموعه این فعالیتها چیست؟

** من از اول حرکت جدید بعد از انقلاب در جریان کارهای توسعه و عمران آستان قدس و کارهای دیگری که خارج حوزه حرم دارند، بودم. در هر سفر و موقعیتی به طور متفرق و مقطعی، با بخشهای مختلف تلاشهای فراوان آستان قدس آشنا می‌شدم. امروز فرصتم بیشتر از سفرهای قبل بود. لذا وقت گذاشتم.

هم نمایشگاه آستان قدس را دیدم که مجموعه‌ای از خدمات و کارهای گوناگون آستان قدس را از قبیل کشاورزی، صنعتی، امور فرهنگی مختلف مثل: چاپخانه، روزنامه، تحقیقات، کتاب و رشته‌های مختلف فرهنگی را در آنجا دیدم. بخشهای گوناگونی که در سراسر کشور از متعلقات آستان قدس است را در نمایشگاه به نمایش گذاشتند، که به نظر من نمایشگاه جالب و روشنگری است. اگر کسی نمایشگاه را ببیند، خدمات آستان قدس برای کشور و خود آستانه را خوب قضاوت می‌کند.

بخش دیگر کارم پیش از ظهر و بعد از ظهر بازدید از بخشهای مختلف عمرانی اطراف حرم بود. اینها را هم به طور جداگانه در گذشته دیده بودم. مدتی بود که بازدید نکرده بودم. نشان می‌دهد که امسال پیشرفت چشمگیری دارند. شکل نهایی اطراف حرم و خود حرم در حال نشان دادن است. واقعآ کار بزرگی در حال اتفاق افتادن است. هر یک از زوّار گوشه‌ای از جریان ساخت را می‌بینند. زیرزمین و داخل ساختمانها را نمی‌توانند ببینند. یک مجموعه فرهنگی، آموزشی و خدماتی عظیمی با

وسعت و زیبایی بی‌سابقه

صحن جامع رضوی در

تاریخ ایران

ایجاد مرکز تحقیقات

متناسب با

اهمیت آستان قدس

همت‌بلندآیت‌الله‌واعظ‌طبسی

امام‌رضا(ع) محور انقلاب

ایران و ضامن تداوم مکتب

معیارهای ریشه دار هنر معماری در حال بوجود آمدن است که بعدآ در تاریخ ایران سند افتخار بزرگی هم از جهت صنعت ساختمان معماری و هم از هنرهای گوناگونی که در این ساختمانها به کار گرفته شد، می‌شود.

از صحنهای متعددی که اینجا دارد بخصوص صحن بزرگ جامع رضوی بازدید کردم که وسعت و زیبایی آن حتمآ در تاریخ ایران بی‌سابقه می‌شود و در آینده هم فکر نکنم صحن به این زیبایی در جایی دیگر ساخته بشود. چون ما جایی مثل حرم مقدس امام رضا (ع) نداریم که این همه روی آن سرمایه گذاری کنیم. فکر می‌کنم از زیباترین بناهای مذهبی در تاریخ ایران خواهد شد.

از مرکز تحقیقات بازدید کردم که متناسب با اهمیت آستان قدس، ساختمان بسیار مناسبی در حال تهیه است که حدود 28 گروه تحقیقاتی را در همه رشته‌های مورد نیاز فرهنگ و علوم دینی جای می‌دهند. از مراکزی که برای مدارس علمی بجای بعضی مدارسی که در این طرح از بین می‌رود و جاهای دیگر بازدید کردم. بعد از ظهر از ماکت کلی حرم و موزه‌های آستان قدس بازدید کردم. بسیار روح افزا است.

باید صمیمانه از برادرم جناب آقای آیت‌الله واعظ طبسی قدردانی بکنم. چون از همت بلند ایشان است. همیشه بین خودمان، ایشان را به عنوان صاحب همت عالی می‌شناختیم. ایشان شجاعت کردند و اداره چنین واحد بزرگی را که بیست سال باید صبر کنند تا ثمراتش روشن شود، قبول کردند. فکر می‌کنم وقتی ایشان توفیق پیدا کنند این مجموعه را کامل کنند تا مردم ببینند، یکی از مراکز بازدید - حتی برای توریستهای غیر مذهبی - می‌شود.

برای امام رضا(ع) که محور انقلاب ما است و ضامن تداوم مکتب ما در ایران است، چنین هزینه‌ها چیز بزرگی نیست. خوشبختانه اکثر اینها هم از منابع موقوفات امام رضا (ع) که قبلا تلف می‌شد، تهیه شده است. در گذشته اراضی و امکانات موقوفه امام رضا (ع) در زمان پهلوی و گذشته‌های دور، تصرف و اشغال شده بودند و

استرداد بدهی دولت

به‌آستان قدس‌رضوی

به دیگران داده بودند. آقای طبسی زحمت کشیدند آنها را شناسایی کردند. به تدریج بهای آنها را از متصرفین می‌گیرند و اینجا هزینه می‌کنند.

در زمان دولت من، از اموالی را که دولت گرفته بود، مثل اراضی برای فرودگاه، راه‌آهن، بیمارستان و خیلی جاها در تهران و یا شهرستانها که در گذشته به دولت واگذار شده بود و مال امام رضا (ع) بود، دادیم و هنوز هم داده می‌شود و به تدریج اینجا هزینه می‌شود. درآمدهای خود مجموعه هم خوب است.

* وقت شما را بیشتر نمی‌گیرم. از عنایات شما سپاسگزارم.

** ان‌شاءالله توفیق اتمام آن را پیدا کنند. هدف مقدس و بزرگی را تعقیب می‌کنند.