مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با مجله کویتی صوت الخلیج پیرامون روابط جمهوری اسلامی با همسایگان و مواضع بین المللی جمهوری اسلامی

مصاحبه آقای هاشمی با مجله کویتی صوت الخلیج پیرامون روابط جمهوری اسلامی با همسایگان و مواضع بین المللی جمهوری اسلامی

  • چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۶۲

س - تصویری که اینک در ذهنها ترسیم می‏شود، این است که جمهوری اسلامی ایران، هدفهای تجاوزگرانه نسبت به همسایگان خود یا لااقل نسبت به رژیمهای موجود در آن کشورها در سر می‏پروراند، نظرتان در این مورد چیست؟

 ج - از زمان تولد جمهوری اسلامی ایران تاکنون با انواع توطئه‏ها روبرو بوده‏ایم. از پخش شایعات داخلی گرفته تا دخالت نظامی مستقیم قدرتهای بزرگ در کشورمان و از جمله دخالت نیروهای آمریکائی در صحرای »طبس« که به خواست خداوند در هم شکسته شد. طبیعی است دشمنان اسلام که تا سرحد استفاده از نیروی نظامی علیه ما پیش رفته‏اند در به کار بردن سلاح دیگری که همان حربه تبلیغات است، تردیدی به خود راه نمی‏دهند.

 البته نوع رابطه حاکم بر دستگاههای تبلیغاتی جهانی و قدرتهای بزرگ که همگی در خدمت صهیونیسم عمل می‏کنند، برای همه روشن شده است و از این رو این توّهم را در ذهن بعضیها به وجود آورده‏اند و کافی است افرادی که چنین تصوری دارند به خود آیند تا ببینند که در معرض حملات تبلیغاتی مزورانه‏ای از سوی دستگاههای تبلیغاتی جهانی که به آنها اشاره رفت، واقع شده‏اند.

 آنان که ادعا دارند ما خیالهای شومی برای همسایگان خود در سر می‏پرورانیم تاکنون دلیلی برمدعای خود ارائه نداده‏اند. اما همسایگان ما عملاً اقدامات تجاوزکارانه‏ای را علیه ما اعمال کرده و می‏کنند.

 در مورد عراق که روشن است، خود جنگ را علیه ما آغاز کرد و تاکنون جزئی از خاک ما را در اشغال دارد و ما از حق خود در دفاع از سرزمین خودمان استفاده می‏کنیم. در کردستان و دیگر مناطق، همسایگان ما مبادرت به دخالت در امور داخلی ما نموده و ضدانقلاب را تقویت و حمایت کرده‏اند. همسایه‏های ما در خلیج فارس امکانات خود را از قبیل پول، بنادر و تبلیغات در اختیار طرف مقابل ما در جنگ قرار داده‏اند. همسایه دیگر ما افغانستان باعث شده است که بار سنگین یک ونیم میلیون آواره افغانی را در حالی که در شرایط فوق‏العاده به سر می‏بریم، به دوش بگیریم. همسایه ما شوروی به جاسوسی علیه ما پرداخته و به حزب خائن توده کمک کرده است و علاوه برآن دشمن ما را که با ما در حال جنگ است، مسلح می‏کند.

 پس مشاهده می‏کنید، چگونه این همسایگان ما بودند که علیه ما تجاوز و بدرفتاری کردند، در حالی که ما در پنج سال گذشته تجاوزی به هیچ یک از آنها نکرده‏ایم.

 با وجود این همه، شایعاتی را که دشمنان اسلام مبنی برقصد ما از تجاوز به همسایه‏ها رواج می‏دهند، شدیداً تکذیب می‏کنیم. زیرا اسلام ما را دعوت به محبت نسبت به آنها می‏کند و ما از این دستور الهی تخطی نمی‏کنیم و بهترین دلیل آن هم رفتار ما در مقابل کشورهای همسایه‏مان در خلیج فارس است. با وجود این که آنها عملاً در جنگ جاری علیه ما شرکت دارند و ما قادریم با همان منطق پاسخ آنها را بدهیم، تاکنون اقدامی علیه آنها انجام نداده‏ایم. اما عفو و کوتاه آمدن هم حدی دارد. خلاصه آنها تجاوز می‏کنند و می‏گویند متجاوزید.

 س - گفته می‏شود که جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات و گفتگوها هیچگونه نرمش از خود نشان نمی‏دهد، که این امر یک نوع سرسختی و غرور تلقی می‏شود. در این مورد چه نظری دارید؟

 ج - این هم یکی از آن شایعاتی است که علیه ما به کار می‏برند، در صورتی که قادر به ارائه حتی یک دلیل نمی‏باشند.

 در این مورد می‏خواهیم مسأله‏ای را توضیح بدهم. ما در مذاکرت سیاسی به شیوه‏های معمول که غالباً سیاستمداران به آن عادت کرده‏اند، عمل نمی‏کنیم؛ یعنی ما در ابتدای مذاکرات چیزی اضافه برحقمان مطالبه نمی‏کنیم که بعداً به کمتر از آن راضی شویم. بلکه ما در جریان مذاکرات از ابتدا تاکنون حقمان را بدون کم و زیاد خواسته‏ایم و از این رو در خواسته‏هایمان نیز تجدید نظر نمی‏کنیم و حق چنین کاری را هم نداریم، زیرا هیچکس نباید از حق، چه به طور جزئی و یا به طور کلی، صرف نظر کند.

 مثلاً در جریان جنگ جاری می‏توانستیم فهرست بلند بالائی از خواسته‏های خود را ارائه دهیم، سپس در جریان مذاکرات از قسمتی از خواسته‏های مذکور عدول کرده به خواسته‏های حقیقی خودمان برسیم. ولی ما چنین کاری را نکردیم و نمی‏کنیم. از ابتدا خواسته‏های خود را اعلام کردیم و تا حال برآن اصرار می‏ورزیم.

 آنهائی که از ما می‏خواهند نرمش به خرج دهیم، چه منظوری دارند؟ ما خواستار خروج متجاوز از سرزمین خودمان هستیم. آیا آنان که نرمش از ما می‏خواهند، طبق نظر آنها مثلاً باید بگوئیم که متجاوز همچنان در سرزمین ما باقی بماند و خارج نشود؟

 آیا می‏خواهند بگوئیم که نباید متجاوز محکوم شود؟ یا اینکه متجاوز خسارتها را نباید بپردازد؟ اسلام هرگز به ما اجازه اتخاذ چنین موضعی و گفتن چنین حرفی را نمی‏دهد. اگر می‏بینید که ما موضع قاطع اتخاذ می‏کنیم، این چیزی است که اسلام از ما خواسته است و ما مجری احکام اسلام بیش نیستیم. ما به هر حال به خود اجازه نمی‏دهیم از احکام و قوانین اسلام پا را فراتر نهیم.

 س - بعضی‏ها این گونه فکر می‏کنند که درگیر شدن جمهوری اسلامی در جبهه‏های متعدد، خود دلیل بر مقاصد تجاوزکارانه‏ای است که برای همه در سر می‏پروراند. در صورتی که طرفداران جمهوری اسلامی، اعتقاد دارند که زیاد شدن جبهه‏های درگیری، می‏تواند خطری برای جمهوری اسلامی باشد. در این مورد چه پاسخی دارید؟

 ج - در پاسخ به سئوال قبلی گفتیم که ما در موضع دفاع از انقلاب اسلامی خودمان هستیم و خود ابتدا به ساکن، جبهه‏ای را علیه کسی نگشودیم، در این صورت این اتهام از اصل باطل است.

 علاوه برآن می‏خواهم این نکته را توضیح دهم که ما از ابتدا قصد تجاوز به احدی را نداشتیم و این خط مشی ما از ابتدا بود ولی این دشمنان ما بودند که ارزشها و مفاهیم را با توجه به امکانات تبلیغاتی وسیعی که در اختیار دارند وارونه به مردم نشان می‏دهند و تمام تبلیغات خود را در خدمت ضربه زدن به انقلاب اسلامی به کار می‏گیرند.

 آنان که مسائل را پیگیری می‏کنند، می‏دانند که انقلاب از ابتدا قصد نداشت که دستگاه نظامی خود را توسعه دهد و از ابتدا نمی‏خواست در همان راهی که شاه برای خرید سلاح رفته بود، گام بگذارد، بلکه بالعکس انقلاب تعدادی از قراردادهای تسلیحاتی را که شاه منعقد کرده بود، لغو کرد. طبعاً کسی که هدفهای توسعه طلبانه‏ای داشته باشد، نه تنها قراردادهای منعقد شده را لغو نمی‏کند، بلکه قراردادهای جدیدی را برای خرید سلاح منعقد می‏کند.

 واضح بود که شاه با وجود اینکه در حالت جنگ به سر نمی‏برد، قسمت مهمی از بودجه را صرف خریدهای تسلیحاتی می‏کرد، در صورتی که انقلاب از زمانی که زمام امور را بدست گرفت، مبادرت به لغو قراردادهای مهمی در زمینه خرید سلاح نمود، از جمله قرارداد خرید هواپیماهای آواکس که ما آن را لغو کردیم. علاوه برآن، شاه برنامه گسترده‏ای برای توسعه نیروهای مسلح در نظر گرفته بود که مقدار زیادی از بودجه به آن اختصاص می‏یافت.

 شاه برای طرح خود، بودجه‏ای معادل پنجاه میلیارد دلار در نظر گرفته بود که به موجب آن، ایران در مدت چند سال به مدرن‏ترین انواع سلاح‏های هوائی، دریائی و زمینی و از جمله هواپیماهای آواکس مجهز می‏شد. همچنین زیردریائی‏ها و سلاحهای مدرن تهاجمی. ولی ما با توجه به اینکه قصد تجاوز به کسی را نداشتیم، تمام قراردادهای یاد شده را لغو کردیم و به بسیج مردمی روی آوردیم. درست است که ما از نظر کمی، نیروهای خود را توسعه دادیم، ولی پرواضح است که سلاح‏های سبکی مانند »آر - پی - جی« که افراد ملت با آن آموزش می‏بینند، یک سلاح سبک و دفاعی است و نمی‏تواند برای هجوم مورد استفاده قرار گیرد. کسی که قصد حمله دارد، نیاز به سلاح‏های دوربرد و با کاربرد قوی و مدرن دارد. ما تاکنون توجه خود را معطوف به این نوع سلاح‏ها نکرده‏ایم، ولی این دلیل نمی‏شود که در آینده به فکر به دست آوردن این گونه سلاحها نباشیم. به هر حال ما باید همگام با مسلح شدن همسایگان خود، حرکت کنیم. تا زمانی که همسایه‏های ما حرص و ولع خرید سلاح از خود نشان می‏دهند، ما هم باید این امر را در مد نظر قرار دهیم. ولی به هر تقدیر به سطح برنامه‏های نظامی شاه نخواهیم رسید. مثلاً شاه طرحهایی برای بدست آوردن سلاح اتمی داشت در صورتی که ما چنین برنامه‏ای نداریم. شاه بیست مرکز اتمی برپا داشته بود که در آن هدفهایی را تعقیب می‏کرد که ما در صدد پیگیری آنها نیستیم.

 در پنج سال گذشته، ما قرارداد مهمی از نظر تسلیحاتی منعقد نکرده‏ایم و قدرتهای بزرگ نیز تاکنون آمادگی فروش سلاح به ما از خود نشان نداده‏اند. از این رو ما طرح گسترش نیروهای انسانی را به عنوان یک طرح دفاعی به مورد اجرا گذاشتیم که اگر خداوند پیروزی را در جنگ، نصیبمان سازد این پیروزی به لطف نیروهای مردمی و نه از طریق سلاح‏های مدرن، بدست خواهد آمد.

 متأسفیم که جنگ فرصت رویارویی مستقیم با رژیم تجاوزگر صهیونیستی را به ما نمی‏دهد. اما ان‏شاءالله بعد از پایان جنگ خود را آماده مقابله با دشمن صهیونیستی خواهیم کرد.

 س - حکومت سعودی، فعالیتهای سیاسی حجاج ایرانی را یک نوع فعالیت خصمانه علیه امنیت خویش تلقی می‏کند و این حق را برای خود قائل است که در مقام پاسخ برآید. چه تفسیری در این زمینه دارید؟

 ج - حجاج ما در موسم حج، دست به فعالیتهای سیاسی، جز گفتن »مرگ بر اسرائیل« و »مرگ برآمریکا« نمی‏کنند و این کار را برای بالا بردن روحیه مسلمانان و مقابله با توطئه تحقیر مسلمانان که از سوی دستگاههای صهیونیستی شرق و غرب صورت می‏گیرد، انجام می‏دهند.

 حجاج ما در این کنفرانس بزرگ اسلامی (حج) با گفتن "مرگ براسرائیل" می‏خواهند مسأله را در ذهن مسلمانان، همچنان زنده نگهدارند و ما تا زمانی که رژیم سعودی شروع به ضرب و شتم و بازداشت حجاج و اخراج نماینده امام نکرده بود، انتقادی به عمل نیاورده بودیم.

 س - جمهوری اسلامی سعی خود را در سرکوبی جریانهای فکری مخالف به کار می‏گیرد، آیا می‏توانید این تهمت را با دلیل رد کنید؟

 ج - این نیز یکی از دروغهائی است که دشمنان انقلاب رواج می‏دهند. اگر نگاهی به تاریخ پنج سال گذشته بیفکنید، خواهید دید که در ابتدا تمام احزاب از راستگراترین تا چپ‏روترین آنها آزادانه به فعالیت مشغول بودند. روزنامه‏های خود را منتشر می‏کردند و مثل سایرین در انتخابات گذشته شرکت کردند و در همه جا فعالانه حضور سیاسی داشتند، آنها حتی کلاسهای درس دانشگاه را تبدیل به دفاتر خود ساختند. حضوری فعال در ارگانهای دولتی و نهادهای انقلابی داشتند. آنها فعالیتهای سیاسی خود را آزادنه انجام می‏دادند، اما زمانی که این فعالیتها از چهارچوب عقیدتی و ایدئولوژی خارج گشت و شکل خرابکاری و بدنام ساختن انقلاب به خود گرفت در مقابل آن ایستادیم.

 آنان در آغاز از فقدان امنیت که در نتیجه شعله‏ور شدن انقلاب در کشور پیش آمده بود، سوء استفاده کرده و به پادگانها حمله‏ور شدند و اسلحه بدست آوردند، سپس با بیگانه‏ها ارتباط برقرار ساخته و سلاح بیشتری دریافت کردند.

 هنگامی که در انتخابات شکست خوردند و کاندیدای آنها با استقبال مردم روبرو نشدند، به توطئه و تخریب روی آوردند و به سوءقصدها، جعل اسناد، افشای اسرار دولت، نفوذ در ارگانهای دولتی به منظور خرابکاری و چیزهای غیر قانونی از قبیل پرداختند.

 در اینجا ما ناگزیر بودیم که معامله دیگری با آنان داشته باشیم، معامله‏ای که مناسب اعمال غیر قانونی آنها باشد. مثلاً حزب توده، تا چند وقت پیش آزادانه به فعالیت سیاسی می‏پرداخت و تا حدی موفق هم بود زیرا مثل دیگران به خشونت روی نیاورده بود و اظهار تمایل به همکاری می‏کرد ولی وقتی که ثابت شد، دست به اعمال جاسوسی به نفع قدرتهای بیگانه می‏زند و کارگران را در کارخانه‏ها تشویق به اعتصاب می‏کند و سعی می‏نماید با هدف خرابکاری به درون ارگانهای دولتی نفوذ کند، با قاطعیت در مقابل آن ایستادگی کردیم.

 اعلام و تأکید می‏کنیم، هر حزبی که قانون موجود در مورد احزاب را رعایت کند، دارای هر اعتقادی می‏خواهد باشد، می‏تواند به فعالیت خود ادامه دهد. ما هیچ وقت به خاطر ماهیت اعتقادی احزاب، مقابل آنها نیایستادیم بلکه در مقابل توسل این احزاب به شیوه‏های تخریبی و غیر قانونی و مخالف مصالح کشور، ایستادگی کردیم.

 نگاهی ولو سریع به ترکیب مجلس شورای اسلامی بیندازید، گفته ما را ثابت می‏کند. زیرا در این مجلس اقلیتهای مذهبی (مسیحی، یهودی، ارمنی و غیره) را خواهید دید. آنها نظر خود را در تمام مسائل می‏گویند، حتی در مسائل صرفاً اسلامی نیز در رأی‏گیری شرکت می‏کنند.

 س - حال که صحبت از مجلس پیش آمد، بفرمائید شما تا چه حد با پارلمانهای دیگر کشورها همکاری دارید؟

 ج - به نظرم خیلی در این مورد موفق بودیم، زیرا اعضای مجلس معمولاً در هیأتهای که ایران برای شرکت در کنفرانسها و مجامع بین‏المللی اعزام می‏دارد، شرکت می‏کنند. هیأتهای ما در کنفرانسهائی که تاکنون شرکت کرده‏اند، فعال بودند. مجلس سعی کرد که صدای انقلاب اسلامی را توسط این کنفرانس‏ها به گوش جهانیان برساند.

 علاوه برآن عوامل دیگری باعث شده که سطح ارتباط با دیگر پارلمانها را کاهش دهیم. مثلاً نیاز مبرم به حضور اعضای پارلمان در کشور که بتوانیم حد نصاب را که 180 عضو است، حفظ کنیم به اضافه این که ما تاکنون شهدای زیادی را از مجلس تقدیم انقلاب اسلامی کرده‏ایم.

 از سوی دیگر، مجلس هنوز کامل نشده است. زیرا به علت جنگ و مسائل داخلی در بعضی مناطق انتخابات صورت نگرفت، عوامل فوق به ما اجازه نمی‏دهد هیأتهایی را به کشورهای خارجی اعزام داریم، مگر در سطحی محدود که امیدواریم که در دوره‏های آینده مجلس این امر صورت گیرد.

 این مسأله را نباید از یاد برد که نمایندگان دوره کنونی مجلس دارای تجاربی در زمینه‏های پارلمانی نبودند. امیدوارم از تجارب گذشته استفاده کرده و در آینده نقش فعال‏تری به عهده بگیرند.

 س - گفته می‏شود که همکاری بین دو قوه اجرائیه و مقننه به حدی است که تصور می‏شود اعضای پارلمان مکمل اعضای دولت‏اند. در صورتی که اعضای دولت و پارلمان معمولاً مخالف همدیگر و در دو جبهه مقابل قرار دارند؟

 ج - در این زمینه باید دونکته مورد توجه قرار گیرد، اول اینکه اعضای مجلس شورای اسلامی افرادی انقلابی هستند و برای سلامت انقلاب اهمیت قائل‏اند. آنها نمی‏خواهند مثل سایر نمایندگان پارلمانهای دیگر برای این که اسمشان مطرح باشد جار و جنجال به پا کنند. اعضای مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات حوزه انتخابیه خود معمولاً به کوششهای شخصی متوسل می‏شوند و اگر نتوانستند از این راه مشکلات را حل کنند، آن را در مجلس مطرح می‏سازند.

 از سوی دیگر خاستگاه مسئولان مملکتی، همان خاستگاه مردم است و از همان طبقات اجتماعی برخاسته‏اند و از یک دیدگاه به مسائل می‏نگرند از این رو می‏بینیم که اعضای دولت و اعضای پارلمان مشکلات را با هم حس می‏کنند و در درون این مشکلات زندگی می‏کنند.

 مسأله دیگر اینکه ما در حال جنگ هستیم و این حالت اولویتهای خود را دارد به شکلی که جایی برای مناقشه در مسائل مورد اختلاف باقی نمی‏گذارد ولی با وجود این، در هنگام ضرورت، مسائل مورد اختلاف به بحث گذاشته می‏شود.

 مثلاً اخیراً وزیر مسکن مورد استیضاح قرار گرفت، نمایندگان مرتباً اعضای دولت را مورد استیضاح قرار می‏دهند، زیرا قانون اساسی، عضو هیأت دولت را مکلف می‏سازند که در عرض ده روز به پرسش نماینده مجلس پاسخ گوید. ولی با توجه به تعداد سئوال‏هائی که از وزرا می‏شود، گاهی نوبت پاسخ دادن، مدت زیادی به طول می‏انجامد. هم اکنون استیضاح از وزیر کشور در جریان است. اخیراً هم دولت پنج وزیر به مجلس معرفی کرد که تنها سه نفر از آنان پذیرفته شدند. پس اختلاف نظرها عملاً وجود دارد ولی این اختلافات با آرامی و بدون سر و صدا حل می‏شود.

 س - موضع جمهوری اسلامی در قبال عملیات سرکوب مسلمانان در مناطق مختلف جهان چیست؟

 ج - می‏دانید که ما علیرغم وجود جنگ، نیروهائی را برای کمک به مسلمانان لبنان به آن کشور اعزام داشتیم تا علیه نیروهای صهیونیستی فعالیت کنند که آنها همچنان در لبنان حضور دارند با وجود اینکه این نیروها به طور مستقیم با نیروهای صهیونیستی درگیر نیستند، ولی در فعالیتهای مردمی در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی بر نقشی عهده دارند.

 از سوی دیگر ما آشکارا و به طور قاطع مجاهدین افغان را تأیید می‏کنیم. یک میلیون و نیم آواره افغانی را در کشور خود جای دادیم. در محافل بین‏المللی علیرغم اینکه به تأیید شوروی در این گونه محافل نیاز داریم، در این زمینه رو در روی اتحاد جماهیر شوروی ایستاده‏ایم، زیرا ما تمام این حسابها را کنار می‏گذاریم و قاطعانه از مواضع اسلامی خود پیروی می‏کنیم.

 در مورد اریتره قاطعانه‏ترین موضع را ما اتخاذ کرده‏ایم و رژیم اتیوپی را در این رابطه محکوم می‏کنیم. ما اگر بتوانیم عملاً کاری علیه دشمنان اسلام انجام دهیم، تردیدی به خود راه نمی‏دهیم و در غیر این صورت، موضع قاطع سیاسی اتخاذ می‏کنیم.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته