مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با مجله سروش پیرامون خطر اسرائیل در خاورمیانه و آزادی قدس

مصاحبه آقای هاشمی با مجله سروش پیرامون خطر اسرائیل در خاورمیانه و آزادی قدس

  • یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۶۱

س ـ با تشکر از جناب عالی، لطفآ بفرمایید که آیا امسال به مناسبت روز قدس، کنگره‌ای درباره مسأله آزادی قدس برگزار خواهد شد؟

ج ـ من اطلاعی درباره این مراسم ندارم و نمی‌دانم. شما می‌توانید از شورای عالی تبلیغات بپرسید. 

س ـ سال گذشته یک چنین کنگره‌ای وجود داشت و جناب عالی شرکت داشتید.

ج ـ بله، از من نیز دعوت کرده بودند و من هم حضور داشتم، ولی امسال نمی‌دانم برنامه‌ها در چه زمینه‌ای است. 

س ـ پس از کنگره‌ای که سال گذشته برگزار شد، کشورهای عربی تا چه اندازه قبول کرده‌اند که خطر اسرائیل در خاورمیانه یک خطر جدّی است؟

ج ـ کشورهای عربی نسبت به خطر اسرائیل به خوبی آگاهی دارند؛ لازم نیست از ما قبول کنند؛ آنها با همه وجود خطر را احساس می‌کنند. مسأله مهم آن است که برای دفع خطر چه خواهند کرد. مشکل ما این است! همان‌گونه که در کنگره پیش نیز گفتم، باید به گونه‌ای جدّی مبارزه کرد و از همه امکانات از جمله نفت برای مبارزه استفاده کرد. بهترین حربه‌ای که کشورهای عربی می‌توانند از آن بهره گیرند، حربه اقتصادی است. باید یادآور شد که سران حکومتی بسیاری از کشورهای عربی سالم نیستند وگرنه خطر اسرائیل بدون کنگره و بدون هرگونه بحث دیگری، برای کشورهای عربی بیش از ما روشن است و راه دفع شرّ آن را نیز همه می‌دانند ولی مشکل این است که حاضر نیستند نیروها و توانایی خود را به کار گیرند؛ علت نیز این است که تا اندازه زیادی خودشان هم در جریان دست دارند و از همان خط تغذیه می‌کنند.


 

 س ـ در کنگره سال گذشته، یکی از موارد دستور کار، گشودن راههایی برای همبستگی میان ملّت‌های اسلامی بود، آیا در این زمینه اقدام‌هایی انجام شده است؟

ج ـ حتمآ اقدام‌هایی صورت گرفته است ولی من از ریزه‌کاری‌های آن خبری ندارم. چون در حوزه مسؤولیت من نبوده است؛ در آنجا من تنها به عنوان یک سخنران شرکت کردم. کار و مشغله من زیاد است و از کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، ممکن است برحسب تصادف خبری به دستم برسد. الاَن چیزی در این‌باره به خاطر ندارم. 

س ـ در رابطه با آزادی قدس چه پیامی دارید؟

ج ـ من حرفهایم را همیشه زده‌ام؛ برای آزادی فلسطین (قدس کافی نیست)، ما باید منشاî و اصل شر را پیدا کنیم و آن هم آمریکا است. با منافع آمریکا در منطقه باید مبارزه کنیم. آمریکا اگر بفهمد که با زیر بال و پر گرفتن اسرائیل، منافعش را همان‌گونه که در ایران از دست داد، در کشورهای دیگر هم از دست می‌دهد، ممکن است از خیر اسرائیل بگذرد و اگر آمریکا از اسرائیل حمایت نکند، اسرائیل ماندنی نیست و از بین می‌رود و یا دست‌کم دیگر به صورت دولت نخواهد بود و تنها یهودی‌هایی که حق دارند در آنجا زندگی کنند، می‌مانند و در یک کشور مشترک زندگی می‌کنند. اگر کشورهای اسلامی به صورت همه‌جانبه عمل کنند، یک سال هم طول نخواهد کشید که اسرائیل از بین خواهد رفت. سلاح نفت را به کار بگیریم و به آمریکا بگوییم که شوخی نداریم و اگر بخواهید از اسرائیل حمایت کنید، نفت به شما نخواهیم داد. کشورهای عربی بدون نفت بسیار خوب می‌توانند زندگی کنند؛ زیرا به اندازه کافی ارز دارند؛ درصورتی که اندوخته‌های بانکی خود را از آمریکا بیرون بیاورند. عربستان روزی چهارصد میلیون دلار پول نفت می‌گیرد. اگر طلاهای خود را از بانکهای خارجی بیرون بیاورند و خریدهای خود را از آمریکا قطع کنند و اگر لازم شد یک سال نیز ریاضت بکشند (البته آمریکا این کارها را تحمل نمی‌کند و به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند) و به همراهی ما نیروهای نظامی خود را در یک نقطه هماهنگ کنیم و مبارزه با منافع آمریکا و جنگ علیه اسرائیل را شروع کنیم. آن کشورهای مرتجع عربی هم که حاضر به همکاری نیستند، از پیش‌رو برخواهیم داشت. تنها با این کارها می‌توانیم فلسطین را آزاد سازیم.