مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با مجله امید انقلاب پیرامون اهمیت ایجاد سپاه پاسداران و نقش سپاه در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی

مصاحبه آقای هاشمی با مجله امید انقلاب پیرامون اهمیت ایجاد سپاه پاسداران و نقش سپاه در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی

  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۶۳

 س -اهمیت ایجاد سپاه در بعد جهانی و واکنش نیروهای استکباری در قبال تشکیل آن چه بوده است؟

 ج - ابتکار تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتکارات بسیار مهم انقلاب بود و خیلی هم اثر داشت، هر چه که می‏گذرد ما به‏ارزش اهمیت آن بیشتر واقف می‏شویم. البته آن روزها هم واقف بودیم، اما راسخ‏تر می‏شود عقیده‏مان. اولین تجربه ما کمیته‏های انقلاب اسلامی بودند که آنها خودجوش بوجود آمدند و اثرش را در روزهای اول انقلاب، همه دیدیم. چون آنها خودجوش بودند و بدون برنامه قبلی بوجود آمده بودند رفت بطرف یک سازمان برنامه‏دار و از پیش طراحی شده‏ای که فکر تشکیل سپاه به‏ذهن این جوانهای انقلابی افتاد و آن را تشکیل دادند.

 روزهای اول وقتی که سپاه تشکیل می‏شد، همه پی به اهمیتش نبرده بودیم؛ نه ما عمق مسئله را توجه داشتیم، [ونه] دشمن تحقیقاً قدرت سپاه را تا این حد که شد، انتظار نداشت، ولی در عین حال می‏فهمید که نیروی نظامی و یا انتظامی قوی انقلابی از جوانهای مسلمان برای منافع آنها خیلی خطر دارد، لذا از همان روزهای اول شروع کردند به‏واکنش نشان دادن، اولین کاری که کردند این بود که در سپاه نفوذ کنند و آن‏جوری که می‏خواهند مسیرش را تعیین کنند؛ هم منافقین به فکر افتادند هم لیبرالها به فکر افتادند و یک اتحادیه‏ای از لیبرالها و منافقین درست شد.

 بچه‏های انقلابی این را نپذیرفتند و طرد کردند و خودشان جداگانه عمل کردند که بعد شورای انقلاب دخالت کرد و من از طرف شورای انقلاب مأمور شدم و امام هم به‏من مأموریت دادند و رفتیم آنجا. (سپاه) بالاخره سازمان پیدا کرد و از نفوذ منافقین نجات پیدا کرد، آن موقع مخالفت با سپاه در سطح جهانی شروع شد، آمریکائیها خط دادند و گفتند که سپاه خطرناک است و دولت در دولت است، نمی‏شود دولت تثبیت بشود. لیبرالها هم خط می‏دادند و هم تأکید می‏کردند، بودجه نمی‏دادند، بد می‏گفتند و به اسم تعدد مراکز تصمیم‏گیری و قدرت، با سپاه مخالفت می‏کردند. آمریکائیها گاهی از دستشان در می‏رفت و می‏گفتند، وجود سپاه مانع هرگونه اقدام علیه انقلاب اسلامی خواهد شد.

 آن روزهایی که توطئه کودتا را کشیده بودند، تحلیل‏گرانشان گفته بودند که تنها مانعی که ما می‏بینیم در ایران - همان روزهای اول تشکیل سپاه بود که تعدادی جمع شده بودند - وجود پاسداران انقلاب اسلامی است، و این تحلیل درز کرد به‏مطبوعات و مطلب رو شد. اولین تجربه‏شان در کودتای نوژه وقتی که برخورد کردند با قدرت سپاه - که سپاه در هم شکست آن توطئه را - خیلی شوکه شدند. در همه مراحل دیگر، هر توطئه‏ای پیش می‏آمد وقتی قدرت سپاه را می‏دیدند عکس‏العمل نشان می‏دادند. در جنگ، بنی‏صدر یکی از مأموریتهایش این بود که نگذارد سپاه وارد جنگ بشود و مزاحم بود، اسلحه نمی‏داد. همکاری نمی‏کرد. در میدان راهشان نمی‏داد، آنها را به تنهای قبول نمی‏کرد. از این ایادی بنی‏صدر در ارتش هم همین‏طور می‏کردند، ولی نیروهای مخلص ارتشی که می‏فهمیدند نیاز دارد ارتش که در آن مقطع در کنارش یک نیروی مردمی مسلحی باشد، خودشان می‏آمدند و کمک می‏کردند؛ همین شهید کلاهدوز یکی از افسران پر جربزه ارتش بود و فرد متدینی بود، همه وقتش را گذاشت برای سپاه و بسیاری از افسران دیگر نیروی زمینی فعلی و خیلی‏های دیگر آن موقع همتشان را گذاشتند که سپاه جان بگیرد. آن بدنه اصلی ارتش که مؤمن به انقلاب بود؛ سپاه را تأیید می‏کرد، ولی امرای ارتش آن موقع سخت مخالف بودند، آمریکا هم مخالفت می‏کرد، لیبرالها هم مخالفت می‏کردند، ولی خوشبختانه حمایت امام و مردم مسئله را حل کرد.

 س - با توجه به رسالت انقلاب اسلامی در عرصه جهانی سپاه چه نقشی در ایفای این رسالت و حفظ و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی می‏تواند داشته باشد؟

 ج - اصلاً در قانون اساسی، وظیفه اصلی سپاه حفظ و حراست انقلاب است و اگر قبول کنیم که انقلاب، انقلابی است برای دنیای اسلام و سایر مسلمین هم باید از این انقلاب بهره‏مند شوند و به همان اندازه مسئولیت سپاه هم بیشتر می‏شود. اصولاً اینگونه نیرو، یعنی نیروئی که ایمان اصلی‏اش افراد شهادت‏طلب و فداکار و مؤمن و کسانی که فقط برای ایفای وظیفه وارد این نهاد می‏شوند، عملاً هم ثابت کردند در میدانهای جنگ و در درگیریهای ضدانقلاب که راست می‏گویند نقش اینگونه نیروی مسلح به اسلحه آتشین و اسلحه فرهنگی و اسلحه ایمان و اسلحه اخلاق و اسلحه فداکاری بسیار می‏تواند قوی باشد. اگر مسئولان سپاه موفق بشوند که این حالت را در سپاه حفظ بکنند و همین حالت انقلابی‏اش را و ایمان و ایثارش را نگه بدارند، تحقیقاً می‏توانند در نشر این انقلاب بسیار قوی عمل کنند و بازوی نیرومندی باشند برای توسعه انقلاب و الآن نمونه‏اش را در لبنان می‏بینیم. لبنان این حماسه‏های یکسال اخیرش را در سایه حضور سپاه دارد و اگر سپاهیان در لبنان نبودند، آتش انقلاب در لبنان خاموش می‏شد و اسرائیلی‏ها و فالانژها لبنان را می‏خوردند، سایر کشورهای اسلامی هم می‏توانند اگر یک روزی ضرورت ایجاب کند و لازم باشد از این نوع‏ها برخوردار باشند. جنگ نشان داد که حضور سپاه یک امر بسیار ضروری بود و این دفاعی که ما الان در مقابل تهاجم عراقیها داریم، خودش دفاع از انقلاب است که حضور سپاه را داریم و می‏بینیم همکاری سپاه و ارتش بسیار می‏تواند مشکل‏گشا باشد و کارساز برای تداوم انقلاب ان‏شاءاللّه... . خداوند توفیق بدهد به شهدای عزیزمان و خانواده‏های شهدا و خانواده‏های مفقودین و اسراء. خداوند صبر و اجر عنایت فرماید و اسرای عزیز ما را به خانواده‏هایشان بزودی برگرداند.