مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با صداوسیما پیرامون وضع جبهه‏ها و تصمیم‏گیری درباره بودجه جنگ

مصاحبه آقای هاشمی با صداوسیما پیرامون وضع جبهه‏ها و تصمیم‏گیری درباره بودجه جنگ

  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳

 س - مسائل مطرح شده در جلسه شورای عالی دفاع چه بوده است؟

 ج - چند مسأله در جلسه امروز مطرح بود، از جمله به وضع جبهه‏ها رسیدگی شد و در مورد توزیع بودجه جنگی که در قانون به عهده شورای عالی دفاع گذاشته شده است، تصمیماتی اتخاذ شد. ولی بیشتر بحث راجع به وضع جدیدی بود که در خلیج فارس پیش آمده است؛ در رابطه با زدن کشتی‏های نفتکش توسط عراق بود که از نظر ما یک تحول در روند جنگ محسوب می‏شود و مرحله کاملاً جدیدی است که در این مورد نیز پس از بررسی تصمیماتی اتخاذ گردید.

 س - در مورد راههای مقابله با حملات عراق چه نظری دارید؟

 ج - ما روی این مسأله خیلی بحث کردیم. اسناد و مدارکی که وجود داشت مورد رسیدگی قرار گرفت و نظراتی در همه جوانب ابراز شد. در کل از نظر شورای عالی دفاع مسأله این طور به نظر رسید که این مسائل جدید یک توطئه رسمی است که با همکاری عراق و حامیانش که آمریکا و فرانسه و ارتجاع منطقه می‏باشند طرح ریزی شده است و هدف آن اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و جلوگیری از صدور نفت و ایجاد مشکلات اقتصادی برای ماست که این توطئه از زمانی که فرانسوی‏ها، هواپیماهای سوپراتاندارد و موشک‏های پیشرفته اگزوسه را به عراق دادند، آغاز شد و از همان آغاز همه این نیروها شریک بودند، هم آمریکائیها و هم ارتجاع منطقه که پول خرید این تسلیحات را می‏پردازند و به نظر می‏رسد که رضایت شوروی را هم جلب کرده باشند.

 در این مرحله هم، کیفیت عمل نشان می‏دهد که یک هماهنگی وجود دارد. به دنبال جلساتی که در بغداد داشتند، مسافرتهایی که به کشورهای حساسی در این رابطه انجام دادند، به ژاپن، یونان و هلند رفتند که اینها دلیل خاصی دارد و شیوه عمل هم خیلی چیزها را نشان می‏دهد، حمله به کشتیهای نفت‏کشی که از جزیره خارک عبور کردند، مانند کشتی عربستان سعودی و اخیراً هم حملاتی به کشتی‏های کویتی شد. از برخوردی که عربستان کرد نیز خیلی چیزها می‏توان فهمید. وزیر نفت عربستان به جای اینکه به این عمل عراق اعتراض کند با چشم رضایت برخورد کرد و گفت خلبانان عراقی از ارتفاع زیاد نمی‏توانند تشخیص بدهند که چه هدفی را می‏زنند و نتیجه گرفت که تقصیر شرکتهای کشتیرانی است که کشتی‏هایشان را به جزیره خارک فرستاده‏اند و به این ترتیب عراق را بنحوی تبرئه کرد و تقصیر را متوجه کسانی دانست که کشتی‏هایشان را به خارک می‏فرستند و راه حل را نیز همان دانست که ما گفتیم، هدف توطئه است، یعنی نیامدن کشتیها به خلیج فارس. بنابراین می‏بینیم که کاملاً واضح است که این اظهارات وزیر نفت عربستان اتفاقی نبوده بلکه کاملاً حساب شده انجام گرفته است. تا اینجا در کنار این توطئه می‏بینیم که لویدز و شرکتهای بیمه، نرخ بیمه را بالا می‏برند که این کار نیز کاملاً حساب شده است.

 س - سکوت قدرتهای بزرگ و مراکز خبری آنها برای چیست؟

 ج - در شرایطی که دنیا به خاطر مسأله خلیج فارس در آستانه یک بحران قرار گرفته است؛ آمریکا، شوروی، فرانسه و انگلیس سکوت اختیار کرده‏اند. مراکز خبری که به خاطر مسأله کوچکی هیاهو براه می‏اندازند، ساکت شده‏اند. همه اینها نشان دهنده این است که یک توطئه همه جانبه طرح شده و به مرحله اجرا در آمده است که هدف آن تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران است. خوشبختانه ما از پیش سیاست خود را اعلام کرده‏ایم و در جلسه امروز هم، مجدداً مواضع خود را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این سیاست، سیاست صحیحی است، که در یک جمله خلاصه می‏شود یا خلیج فارس برای همه امنیت خواهد داشت و یا برای هیچکس. البته این سیاست در عمل یک سیاست چند مرحله‏ایی است، اگر آنها در رابطه با ناامن کردن خارک به طور وسیعی اقدام کرده بودند، تهدید قبلی ما اجرا می‏شد که گفته بودیم اصلاً مدخل خلیج فارس را می‏بندیم ولی اکنون آنها به شکل موذیانه‏ای شروع کرده‏اند. ما هم سیاستمان این است طوری برخورد کنیم که سایر کشورهایی که می‏خواهند نفت صادر کنند، در همان حدی که ما از صدور نفت محروم می‏شویم، آنها هم محروم شوند.

 سیاست ما این خواهد بود ولی پیش از اینکه این سیاست اجرا شود، من از طرف شورای عالی دفاع به دنیا و مخصوصاً به مصرف کننده‏های نفت اعلام می‏کنم که این عراق و همکاران عراق و ارتجاع منطقه است که به این ماجراجوئی دست زده‏اند. کسانی که سلاحهای پیشرفته در اختیار عراق گذاشته‏اند. آنها هستند که این بحران را بوجود می‏آورند، ما در درجه اول مایلیم که خلیج فارس امن بماند و وضع انرژی و سوخت در دنیا عادی باشد و بحران بوجود نیاید، ولی اگر چنین وضعی پیش آید، ما دنباله‏رو خواهیم بود؛ زیرا سیاست ما یک سیاست دفاعی است. هر مقدار که آنها پیش روند، ما هم به همان اندازه پیش خواهیم رفت و در این مسأله قاطعیم و مطمئناً این طور نخواهد بود که در خلیج فارس صدور نفت از جزیره خارک مشکل شود، ولی از سایر کشورها آسان باشد.

 س - احتمال دخالت نظامی آمریکا را تا چه حد درست می‏دانید؟

 ج - این احتمال وجود دارد و ما از اول جنگ همیشه این احتمال را در برنامه‏های خود گنجانده‏ایم که در مقطعی که دشمنان ما احساس ضعف کنند و ببینند که روند جنگ به سود جمهوری اسلامی پیش می‏رود، نوعی تلاش برای منطقه‏ای کردن و بین‏المللی کردن جنگ را آغاز کنند.

 س - صدام همیشه این را می‏خواهد و ماجراجویی اخیر هم شاید به همین دلیل باشد.

 ج - آنها در درجه اول تلاش می‏کنند که جنگ، منطقه‏ای شود و در درجه دوم برای بین‏المللی کردن جنگ تلاش خواهند کرد و ما هم در هر دو مرحله، سیاستمان این است که از گسترش جنگ به کشورهای دیگر جلوگیری کنیم، چنانکه تا به حال کرده‏ایم.

 ولی این احتمال را همیشه می‏دهیم که آمریکائیها ممکن است به این دیوانگی دست بزنند، چون در تاریخ آنها، چنین دیوانگی‏هایی بسیار سابقه دارد و ما برای آن مرحله هم آماده‏ایم و من فکر می‏کنم جنگ برای جمهوری اسلامی موقعی شیرین خواهد بود که دشمنان اصلی با آن رودررو شوند. گوشه‏ای از این مسأله در لبنان آزمایش شده و من فکر می‏کنم برای آمریکا بسیار مشکل باشد که خود را به جنگی در هزارها کیلومتر دورتر، آن هم با کشور نیرومندی مانند ایران آلوده کند و البته برای آمریکا اداره جنگ در مرزهای ما بسیار گران تمام خواهد شد و برای ما شیرین است، البته مشکلاتی هم خواهد داشت که ما حاضریم تحمل کنیم.

 س - اظهارات اخیر صدام در ارتباط با شوروی و انتقاد ظاهری او از آمریکا را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

 ج - این اظهارات تبلیغاتی و منافقانه است. اکنون کاملاً واضح است که هم آمریکا از صدام حمایت می‏کند و هم شوروی، مگر ممکن است که عربستان سعودی و کویت و اردن و سودان و مصر که نوکران آمریکا در منطقه‏اند، این‏طور از عراق حمایت کنند و در عین حال صدام از آمریکا ناراضی باشد؟

 مگر همین دیروز صدام اعتراف نکرد که ما از اطلاعات آواکسها استفاده کرده‏ایم، مگر سعودیها بدون اجازه آمریکا می‏توانند این اطلاعات را در اختیار عراق بگذارند.

 س - در مورد استفاده مجدد عراق از بمب‏های شیمیایی و تکذیب آن توسط نماینده عراق در سازمان ملل و موضعگیری ایران در مقابل استفاده مجدد عراق از آن نظرتان چیست؟

 ج - انکار این مسأله که عراق از این سلاحها در جنگ استفاده نکرده را دیگر کسی نمی‏پذیرد و این مسأله آنقدر روشن است که »بی.بی.سی« هم مجبور شد فیلم مجروح شدن خبرنگارانش را نشان دهد. در مورد استفاده از این سلاحها در آینده نیز باید گفت که کاملاً ممکن است؛ زیرا صدام از هیچ جنایتی روی گردان نیست. مخصوصاً در این مرحله چون تنبیه نشد و چون سازمان ملل و کشورهای جهان موضع جدی در برابر او نگرفتند، جری‏تر شده است. ما نیز متقابلاً، هم برای حفاظت و دفاع فکرهایی کرده‏ایم و هم برای عکس‏العمل مناسب، و فکر می‏کنم که سودی از این راه نصیب عراق نخواهد شد.