مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون تاثیر پیروزی های رزمندگان در سرنگونی رژیم صدام

مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون تاثیر پیروزی های رزمندگان در سرنگونی رژیم صدام

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۱

س - لطفآ درباره اهمیت عملیات بیت‌المقدس و آخرین اخبار از پیشرویهای رزمندگان اسلام، توضیح فرمایید.

ج - عملیات بیت‌المقدس اهمیت بسیاری دارد و در صورت تداوم صحیح، ان‌شاءاللّه می‌تواند ضربه نهایی را بر پیکر نیروهای متجاوز صدام وارد کند. در مورد اخبار پیشروی‌ها، همان است که ارتش و سپاه اعلام کرده است. چیز جدیدی نیست. تنها 22 کیلومتر از جاده اهواز - خرمشهر و یک مقدار از اطراف ایستگاه حمید و بالای خرمشهر در دست نیروهای دشمن متجاوز است و بقیه در دست نیروهای خودی است. اراضی بین آن جاده و کارون، در حمله اخیر به تصرف رزمندگان درآمده و در غرب جاده هم، قسمتهایی را باز پس گرفته‌ایم.  

س - عملیات بیت‌المقدس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ و ان‌شاءاللّه چه زمانی خرمشهر آزاد خواهد شد؟

ج - زمان آزادی خرمشهر را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما به هر صورت حرکت نهایی شروع شده و اینها جزء مسائل نظامی است و خطر جانی در کار است. ما نمی‌خواهیم نیروهایمان از دست بروند، بنابراین سعی می‌کنیم تا با حدّاقل تلفات پیروز شویم. 

 س - تأثیر پیروزیهای اخیر رزمندگان اسلام، در سرنگونی رژیم کافر بعثی، تا چه اندازه است؟

 ج - به نظر من در صورتی که این حمله در هر یک از مراحل خود موفق شود، دیگر برای صدام
ماندن ذلّت‌بار است و باید از عراق فرار کند و یا تن به شرایط بدی بدهد. حرفی که ما از ابتدا گفتیم این بود که صدام باید از خاک ما بیرون برود، وگرنه به زور بیرونش می‌کنیم. صدام از کشور ما نرفت و نتیجه آن تلف شدن بسیاری از نیروها و جا گذاشتن دهها هزار نفر اسیر بود، و حالا که مجبور به رفتن است، این همه نیروهایش تلف شد و این همه ابزار جنگی‌اش منهدم گردید. و همه آن به خاطر لجاجتی است که کرده است، و ما از ابتدا گفتیم که باید از اراضی ما بیرون بروند، نرفتند، پس ما آنها را به زور بیرون کردیم و از شرایط دیگرمان نیز صرف نظر نمی‌کنیم. صدام باید خسارت واردشده به ایران را بپردازد و پرداخت خسارت هم، صدام را خرد می‌کند. آوارگان عراقی باید به کشورشان برگردند و بازگشت این تعداد آواره به عراق، باعث می‌شود صدام دچار مشکلات شود. در هر حال ما همچنان بر شرایط‌مان پافشاری می‌کنیم. 

 س - نظر حضرت عالی پیرامون اظهارات وزیر امور خارجه کویت، مبنی بر اینکه «این حق ایران است که اراضی اشغال‌شده‌اش را باز پس بگیرد»، چیست؟

 ج - اگر این حرف را کویت هم نمی‌گفت، همه دنیا می‌دانستند. این حق ماست که اراضی اشغال‌شده را از اشغالگران پس بگیریم. این حرف تازه‌ای نیست، قبلا هم گفته‌ایم. اگر دشمن از خاک ما بیرون نرود، با زور آنها را بیرون می‌کنیم و خاکمان را باز پس می‌گیریم. کویت باید بگوید که این حقّ ایران است که خسارت‌های وارده را از رژیم عراق بگیرد و صدام را محاکمه کند و این همه آواره که به ایران تحمیل‌شده و مشکلات برای کشور ما درست کرده، به محل زندگی خود بازگردانده شوند. کویت باید روی این مسائل حرف بزند. این را که ما باید اراضی خود را پس بگیریم، همه می‌دانند و کویت هم چه بگوید و چه نگوید، کسی بر اینکه باید حق ما داده شود، تردیدی ندارد.