مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگار روزنامه « تهران تایمز » پیرامون قطعنامه 598

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگار روزنامه « تهران تایمز » پیرامون قطعنامه 598

  • دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۶۶

س- با توجه به اجلاس شورای امنیت و سفر آقای دکتر ]محمد جواد[ لاریجانی ]معاون وزیر امور خارجه[ به سازمان ملل، بفرمایید آیا راهی برای پذیرش قطعنامه 598 وجود دارد؟
ج- ما فرمول خیلی روشنی را بهآنها دادیم. اگر آنها در کارهایشان صادق باشند، این یک راه عملی است.
فرمول مشخص ما این است که بر طبق وعدهای که در قطعنامه 598 داده شد که گروهی بنشینند و متجاوز را مشخص کنند، این کار را اول انجام بدهند. همین حالا یک گروهی را تعیین بکنند، این گروه کار زیادی هم ندارد. برای اینکه اسناد روشن است. بهاضافه اینکه، من معتقدم که همه اعضای شورای امنیت میدانند که عراق متجاوز است.
بنابراین، صریحآ اعلام بکنند که عراق متجاوز است. اگر یک چنین اعلامی شد، قدم بعدی این خواهد بود که با این متجاوز چه باید کرد؟ طبعآ یک دادگاهی باید تشکیل گردد. حال این دادگاه میتواند یا بینالمللی یا منطقهای یا اسلامی باشد که بحث شود مسئول جنگ کیست؟
بعد از اینکه اعلام شد که عراق متجاوز است، من فکر میکنم که ما زیاد نیاز به جنگ نداریم. براین اساس شورای امنیت هم باید تأیید بکند که متجاوز کیفرش را ببیند. میشود که جبههها راکد باشد تا برسیم به آنجا.
س - آیا در این مرحله ما قطعنامه را میپذیریم؟
ج- بله. بعد از این مرحله، ما میتوانیم قطعنامه را بپذیریم.
شورای امنیت گفته است که « ما بعد متجاوز را معلوم میکنیم» ما میگوییم شما اگر سوءنیت و قصد فریب دادن ما را ندارید، چرا این کار را گذاشتهاید برای بعد؟ همین حالا نظرتان را اعلام کنید.

س- آیا راکد بودن وضع جبههها در همین وضعیت موجود است، یا بازگشت به مرزهای شناخته شده بینالمللی؟
ج-البته بازگشت به مرزهای بینالمللی بعد از صدور حکم دادگاه خواهد بود. الان، در شرایط فعلی، صرف محکومیت کار را تمام نمیکند.
محکومیت زمینهای است برای دادگاه که حکم را صادر کند. طبعآ دادگاه خواهد گفت که اراضی هر کشور مال خودش است.