مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون تصمیمات شورای عالی دفاع و طرح آتش بس در لبنان

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون تصمیمات شورای عالی دفاع و طرح آتش بس در لبنان

  • پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۶۲

 س - آقای هاشمی، در جلسه شورای عالی دفاع چه مطالبی مطرح شد؟

 ج - طی این جلسه پیرامون اوضاع جبهه‏ها و کارهای آینده جنگ مسائلی مطرح شد. در این جلسه بعضی از فرماندهان نیروی دریایی به خاطر مأموریتی که در تنگه هرمز جهت حفاظت از خلیج فارس دارند، نیز حضور داشتند و در رابطه با اینکه احیاناً ممکن است این روزها مسائلی در این منطقه پیش بیاید، برنامه‏های آنها بررسی شد و تصمیماتی در زمینه امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز اتخاذ شد.

 بخشی از بحث ما پیرامون تقویت دفاعی کشور و تأمین امکانات دفاعی و نظامی بود و در این مورد و در رابطه با خرید اسلحه، کمیسیون خاصی مرکب از نمایندگان شورای عالی دفاع، ارتش، سپاه پاسداران، وزارت خارجه و وزارتخانه‏های دفاع و سپاه تشکیل شد، که در مورد خرید سلاح و تهیه امکانات، سرعت عمل بیشتری داشته باشد و هماهنگ‏تر بتوانند عمل کنند.

 س - ارزیابی شما از  برنامه‏های هفته جنگ چیست؟

 ج - تا آنجا که گزارشات رسیده را خواندم، نشان می‏دهد که مردم ایران هنوز از جنگ خسته نشده‏اند و خوب از این هفته استقبال کردند و شور و اشتیاق مردم در این هفته کاملً مشخص بود. در مجموع وضعی که در جبهه جنگ در آستانه هفته جنگ داشتیم در قضاوت‏ها تأثیر داشته است و حضور مردم در صحنه کاملاً مشخص بود و بیش از حد انتظار بود و برای خود ما هم در مجموع خوب بوده است که فکر می‏کنم، تجدید روحیه‏ای بود و مسأله جنگ را کاملاً زنده کرد.

 س - اخیراً رئیس جمهوری به کشورهای حوزه خلیج فارس در رابطه با کمک به رژیم صهیونیستی عراق و تهدید کشورهای غربی جهت اعزام کشتی‏های جنگی برای کنترل خلیج فارس هشدار دادند. نظر شما در این زمینه چیست؟

 ج - جناب آقای خامنه‏ای که رسمی‏ترین مقام در اظهار این مطالب هستند، طبعاً سیاست ما را منعکس می‏کنند. اما عکس‏العمل‏هایی که در منابع خبری دنیا بوجود آمده، ما زیاد روی آن حساب نمی‏کنیم و این معلوم است که امنیت خلیج فارس را تا به حال ما حفظ کرده‏ایم و در آینده هم حفاظت از آن به عهده ماست و همه می‏دانند که نیروهای بزرگ دنیا، دیگر جایی برای وارد شدن به این منطقه ندارند و آنها همان طور که به لبنان آمدند و کاری از پیش نبردند، در اینجا هم کاری از پیش نخواهند برد و به طور کلی این تهدیدها خیلی قابل توجه نمی‏باشد.

 س - عکس‏العمل دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد ادامه کمک‏های نظامی و اقتصادی به رژیم عراق، چیست؟

 ج - ما به آنها نصحیت می‏کنیم که کمکهای خود را به عراق قطع کنند، زیرا که تحمل ما حدی دارد و اینکه آنها منکر کمک به عراق می‏شوند و هیچ وقت به طور رسمی به این مسأله اعتراف نکرده‏اند، ولی به طور کلی اصل برای ما امنیت خلیج فارس است و بعضی مسائل را نیز به خاطر امنیت خلیج فارس نادیده می‏گیریم و البته این موضوع هم حدی دارد و آن حد را ما خودمان تعیین خواهیم کرد.

 س - ارزیابی شما از دیدارهای اخیر رئیس کمیته سازمان صلیب سرخ از مناطق جنگی و ویران شده، چیست؟

 ج - حال که دنیا به این مسأله که ایران در جنگ از قدرت بیشتری برخوردار است و موضع صدام نیز به خاطر روشن شدن ضعف سیاسی‏اش طبعاً از گذشته روشن‏تر شده است، لذا آنها سعی کردند که در مواضع گذشته خودشان تجدید نظر کنند و انعطافهای دنیا در این موارد مشهود است که این مختص صلیب سرخ نیست و دنیا به این موضوع پی برده است و اگر بیایند خرمشهر و هویزه را ببینند، طبعاً بی‏تأثیر نمی‏تواند باشد و بالاخره اگر یک صدم آن چیزی که وی دیده است در دنیا مطرح کند، به نفع ماست و به طور کلی ما یک نوع انعطافی در بعضی از مراجع بین‏المللی و بعضی قدرتها می‏بینیم که ناشی از پیروزیهای رزمندگان ما و ضعف عراقیها در جبهه‏ها است. و البته آینده جنگ تا حدی روشن شده است و در گذشته که می‏گفتند که این جنگ، پیروزی نظامی نخواهد داشت، احتمال پیروزی نظامی را می‏دهند و صلیب سرخ هم که در حرکاتش دارای سیاستهای قهرآمیزی است، با گذشته فرق کرده است، بنابراین ممکن است مواضع بهتری از آنها ببینیم.

 س - ارزیابی شما از طرح آتش بس در لبنان چیست؟

 ج - در لبنان تا خواست مردم تأمین نشود هیچ آتش بسی را به زور نمی‏توانند تحمیل کنند. اسرائیل جنوب لبنان را قبضه کرد و بعد حدّاد را هم به عنوان نوکر خودش در آنجا گمارد و دیدیم که عملاً کاری نتوانست بکند و حرکات نظامی هم اوج گرفت. در داخل بیروت نیز فلسطینیها را، به زور بیرون کردند و ما دیدیم یک روز هم آتش بسی که به زور در آنجا برقرار شد، اجرا نگردید. از طرفی چهار کشور بزرگ دنیا در بیروت نیرو پیاده کردند و کشتی‏ها و ناوهای عظیم هواپیمابر آنها در نزدیکی منطقه لنگر انداختند، که اگر این اتفاقات در هر کجای دنیا صورت می‏گرفت وحشتی ایجاد می‏کرد، ولی مردم لبنان - مخصوصاً مسلمانان و مؤمنین - راه خودشان را می‏روند و اینگونه آتش‏بس‏ها در لبنان به زور تأمین نمی‏شود و ممکن است زدوخوردها را تا حدی پایین بیاورد، ولی تحقیقاً حضور اسرائیل، ابرقدرتها و نیروهای دیگر نمی‏تواند نتیجه نهایی را بدهد و عاقلانه این است که به خواست مردم لبنان رسیدگی شود و به قدرتهای مردمی توجه کنند و حکومت را برمردم تحمیل نکنند و آتش‏بس اخیر همانند آتش‏بس گذشته ناموفق خواهد بود و در حقیقت کشورهایی که نیروهای خود را در این منطقه پیاده کرده‏اند، باعث عدم ثبات و آرامش در لبنان شده است.