مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون شرایط خاتمه جنگ و شایعه کمک اسرائیل به ایران و آزادی احزاب و ...

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون شرایط خاتمه جنگ و شایعه کمک اسرائیل به ایران و آزادی احزاب و ...

  • دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۶۱

س ـ بعضی از روحانیان تنها شرط خاتمه جنگ را برکناری صدام دانسته‌اند، نظر شما چیست؟

ج ـ شرایط ما از اوّل مشخص بوده، نخست خروج بی‌قید و شرط نیروهای عراقی از خاک ما که هنوز کاملا صورت نگرفته است و بخشی از نیروهای عراق در خاک ما مانده‌اند و دوم پرداخت غرامتهای جنگ و سوم تنبیه متجاوز. از این شرط سوم یعنی تنبیه، تفسیرهای مختلفی شده است. بعضی‌ها تفسیر کرده‌اند که یعنی سقوط حزب بعث، متجاوزی که این همه ظلم کرده، این همه خسارت به دنیای اسلام وارد کرده، استحقاق حکومت ندارد و کمترین تنبیه آن سقوط آن است. بعضی‌ها تفسیرهای دیگری کرده‌اند و البته این سخن هم گفته شده که اگر در عراق صدام برود و حکومت اسلامی به وجود بیاید، ما از حکومت اسلامی عراق خسارت نمی‌خواهیم. این حرف شورای عالی دفاع بوده است. به هر حال شرایط ما همان سه شرط قبلی است که گفتیم.

س ـ پیروزی‌های اخیر رزمندگان اسلام چه ثمراتی به بار خواهد آورد؟

ج ـ ما از چند روز پیش، حمله جدیدی به یکی از نقاط حسّاس عراق آغاز کرده‌ایم و امروز هم آخرین خبری که به من داده‌اند، این است که رزمندگان ما ده کیلومتر در خاک عراق پیش رفته‌اند و جاده آسفالته را تصرف کرده و مقدار زیادی نیز غنیمت گرفته‌اند. ما بارها اتمام حجّت کرده‌ایم که
اگر تسلیم شرایط ما نشوند، ما آنچه را که لازم بدانیم انجام خواهیم داد. و ما این آمادگی را داریم که تا بغداد پیش برویم. یکی از آن کارهایی که می‌خواستیم انجام بدهیم، حالا شروع کرده‌ایم. ان‌شاءاللّه در چند روز آینده اثرات و نتایج آن بیشتر روشن می‌شود. 

س ـ نظر شما درباره گفته وزیر خارجه عراق مبنی بر خاتمه جنگ و تبدیل آن به درگیریهای جزیی، چیست؟

ج ـ عراقیها از اوّل دروغ گفته‌اند و این هم یکی از همان دروغها است جنگ تا تحقّق اهداف ما ادامه دارد.

 س ـ اگر صدام از حزب بعث حذف شود، آیا ایران حاضر است با عراق مذاکره کند؟

ج ـ شخص صدام برای ما مطرح نیست؛ اولا حزب بعث مسؤول جنایت‌های جنگ است و صدام به عنوان یکی از سران حزب بعث محسوب می‌شود و این تغییرات سطحی ما را راضی نمی‌کند؛ ما تا شرطهایمان تحقق نیابد، خود را محدود نمی‌کنیم و تا هر جا که لازم بدانیم پیشروی می‌کنیم. و تا زمانی که حقوق ایران داده نشود و شرایط ایران محقق نشود، متارکه جنگ هم پیش نخواهد آمد. 

س ـ عکس‌العمل ایران در برابر کمک‌های بعضی از کشورهای منطقه به رژیم عراق چه خواهد بود؟

ج ـ اینها هر کمکی که توانستند تا به حال به رژیم عراق کرده‌اند. یعنی پول دادند؛ به نفع عراق تبلیغات کردند و بعضی‌ها نیرو هم فرستادند. اسلحه دادند و بندرها و امکاناتشان را هم در خدمت عراق گذاشتند، دیگر کار جدیدی نمی‌توانند بکنند. البته ما به آنها نصیحت می‌کنیم که بیش از این خودشان را آلوده نکنند تا آنجا پیش بروند که گناهان آنها برای ملّت ما قابل عفو باشد.

 س ـ در مقطع کنونی توطئه آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی چه خواهد بود؟

ج ـ من پیش‌بینی دقیقی نمی‌توانم بکنم ولی آمریکا یکی از دشمنان سرسخت ما است و تا به حال در رابطه با جنگ، هرچه توانسته انجام داده است. به نظر من آمریکا مستقیمآ جرأت نمی‌کند وارد عمل شود و غیرمستقیم هم چندان نیرو ندارد که بخواهد بیش از آنچه که تا کنون انجام داده اقدام کند. ما از آمریکا نمی‌ترسیم. 

س ـ برخورد ایران در برابر آن دسته از کشورهایی که از عراق حمایت می‌کنند، چیست؟

ج ـ اصولا برخورد ما با کشورهای دیگر در وهله اوّل برخوردی نظامی و خشن نیست. اگر عراق هم به ما تجاوز نکرده بود، ما به هیچ وجه دست به اسلحه نمی‌بردیم. کشورهایی که به عراق کمک می‌کنند، به جز امارات متحده، ما دشمن خود به حساب می‌آوریم و در رابطه با دشمنان طبعآ متناسب با خصومت آنها تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم. اگر جبران کنند طبعآ ما هم تغییر موضع می‌دهیم و اگر بخواهند به دشمنی‌های‌شان ادامه بدهند، ما نیز در مقابل آنها می‌ایستیم. دشمنی‌های ما لجوجانه و کینه‌توزانه نخواهد بود بلکه انقلابی و اسلامی رفتار می‌کنیم. در آینده ما با اینها از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخورد می‌کنیم و آثار آن ظاهر خواهد شد.

 س ـ درباره شایعه کمک اسرائیل به ارتش ایران که توسط بلندگوهای استعماری پخش می‌شود، چه توضیحی می‌دهید؟

ج ـ این یکی از دروغهای شاخدار دشمنان ما است. ما در این مدّت ثابت کرده‌ایم که بیش از تمام کشورهای منطقه با اسرائیل دشمن هستیم و هر وقت که یکی از دولتهای همسایه اسرائیل آماده باشند با اسرائیل بجنگند، ما به آن دولت کمک می‌کنیم. اسرائیل هم خصومت خود را همیشه نسبت به ما ابراز کرده و حتّی به پخش این شایعه کمک کرده است. اینها نسبتی که به ما داده‌اند و می‌گویند که ما 27 میلیون دلار از اسرائیل اسلحه خریده‌ایم. من به شما بگویم که در همین عملیات کوتاه دوسه‌روزه که محرم نام داشت، ما بیش از یک میلیارد دلار غنیمت گرفتیم (البته من دقیقآ رقم را نمی‌دانم). وقتی که ما این گونه منبع تأمین اسلحه از خود عراقیها داریم، خود را به خرید اسلحه از اسرائیل آلوده کنیم که چه بشود.

س ـ آیا امکان دارد پس از چند سال ایران با آمریکا و برخی از کشورهای اروپائی رابطه برقرار کند؟

ج ـ رابطه ما با آمریکا قابل پیش‌بینی نیست و الاَن ملّت ما با آمریکا خیلی دشمن است و آمریکا در این سه سال هرچه زهر داشته بر ایران ریخته است و به آسانی این عداوتها و این ظلمهایی که به ما شده را نمی‌توان فراموش کرد.با کشورهای اروپائی ما الاَن رابطه داریم. ما دیگر اجازه نمی‌دهیم که روابط استعماری برقرار شود یعنی اگر آنها بخواهند می‌توانند با ما روابط سالم داشته باشند. در میان این دولتها، دولت فرانسه بیشتر از دیگران با ما خصومت می‌کند و به تروریستها بیشتر کمک می‌کند. بیش از یک میلیارد دلار ما را ضبط کرده است و این مخالف است با آنچه دادگاه خودشان حکم داده است. فکر می‌کنم نزدیک شدن ما به فرانسه قدری مشکل باشد. روابط ما با بقیه کشورهای اروپائی زیاد تیره نیست و اگر آنها بخواهند روابطی سالم داشته باشند، ما هم آمادگی داریم با آنها رابطه برقرار کنیم. 

س ـ نظرتان را پیرامون دیدار سران کشورهای کنفرانس فاس با یکدیگر و با مقامات آمریکایی بیان کنید.

ج ـ ما این کشورها را با هم همراه می‌دانیم، اینها در آغاز و تداوم جنگ و در انجام تبلیغات علیه ما با هم شریک بوده‌اند و الاَن که خطر سقوط صدامیان بیشتر برایشان محسوس شده، بیشتر دستپاچه شده‌اند. تحلیل من این است که اینها تا زمانی که بتوانند، دست از تلاش برنمی‌دارند؛ به این امید که بتوانند صدام را حفظ کنند و جمهوری اسلامی را از یک پیروزی مطلق بازدارند. ما الاَن در موقعیت بسیار خوبی هستیم.

س ـ نظر شما در مورد جانشینی امام چیست؟ آیا یک نفر را ترجیح می‌دهید یا یک شورا را؟

ج ـ نظر شخص من مهم نیست. قانون اساسی ما می‌گوید که اگر چنانچه شخصی مانند امام در بین مردم مقبولیت پیدا کرد، آن شخص رهبر می‌شود و اگر یک شخص با این مشخصات پیدا نشود، گروهی که شرایط مرجعیت دارند، رهبری را به عهده می‌گیرند. تشخیص این امر هم با مجلس خبرگان است یعنی بنده به عنوان یک فرد می‌توانم نظر بدهم. مجلس خبرگان بزودی تشکیل خواهد شد و تشخیص خواهد داد که آیا در کشور ما یک نفر صلاحیت دارد که جانشین امام شود یا یک گروه؛ در این مورد طبق قانون اساسی عمل خواهد شد. البته ما امیدواریم که عمر امام دهها سال دیگر طول بکشد و ما نیازی به جانشین برای ایشان نداشته باشیم.

 س ـ جناب عالی اصطلاح صدور انقلاب را چگونه تفسیر می‌کنید؟

ج ـ ما مکرر صدور انقلاب را تعبیر کرده‌ایم، منظور ما این است که تفکّر انقلاب اسلامی مخصوص ایران نیست و ما بر آن هستیم تا امکانات تبلیغی و فرهنگی به سزایی فراهم آوریم تا سایر کشورهای اسلامی هم از تجربه انقلاب ما استفاده کنند و در سطح جهان نیز دیگر مستضعفان و مظلومان اگر بخواهند از حرکت ضداستکباری و ضداستعماری ما بهره ببرند؛ ما از آنها حمایت خواهیم کرد. 

س ـ نظر شما درباره استیضاح وزیر مسکن چیست؟

ج ـ مسأله استیضاح به خاطر اعتراض عدّه‌ای از نمایندگان به عملکرد ایشان پیش آمد. می‌دانید که اگر ده نفر از نماینده‌ها استیضاح‌نامه را امضاء کنند، می‌توانند وزیر را استیضاح کنند. البته اکثریت مجلس وزیر مسکن را لایق دانسته و به او رأی اعتماد داده‌اند. این حسابرسی و بررسی عملکرد مسؤولان اجرایی، آنها را هشیارتر می‌کند تا در کار خود جدّی‌تر عمل کنند. 

 س ـ درباره مشکلات موجود کشور چه برنامه‌ای دارید؟

ج ـ ما در کشورمان به خاطر مشکلات انقلاب و جنگ، کمبودهایی در امر مسکن و کالاهای مصرفی داریم؛ به خاطر تورّم دشواری‌هایی در توزیع وجود دارد. نظر من این است که نیروهای اجرائی، دولت، وزراء و نهادهای انقلاب باید سعی کنند تا کمبودها را برطرف کنند و مشکلاتی را که هر انقلاب و جنگی با آن روبرو است، حتی‌الامکان برطرف کنند. به هر حال ما مدّعی نیستیم که در این کشور، ما از هر جهت به مرتبه کمال رسیده‌ایم.

 س ـ با توجّه به شعار نه شرقی و نه غربی، چرا حزب توده آزادانه فعالیّت می‌کند و مشاغلی را هم در دست دارد؟

ج ـ دولتهای غربی برای اینکه دشمنی‌هایشان را با انقلاب ما توجیه کنند، به دروغ نقش حزب توده را بزرگ جلوه می‌دهند تا بگویند ما به خاطر مبارزه با کمونیست با انقلاب اسلامی ایران مبارزه می‌کنیم. البته حزب توده در ایران یک حزب سابقه‌داری است و به خاطر سوابق بسیار زشتی که دارد، جمعیتی بدنام است و به هیچ وجه نمی‌تواند در ایران مقبولیت عام پیدا کند و اینکه می‌گویند در فلان جا نفوذ دارد، دروغ است. ممکن است عوامل آنها دزدانه به جایی وارد شده باشند اما این نفوذ بسیار محدود است. اما اینکه چرا اینها را سرکوب نمی‌کنیم؟ ما هر حزبی که مقررات کشور را نقض نکند، تحمل می‌کنیم. آنهایی را که سرکوب می‌کنیم و سرکوب شده‌اند یا تروریست بودند یا حامی تروریست. اگر آنها دست به ترور نزده بودند یا حمایت از تروریسم نکرده بودند، موقعیتشان از حزب توده هم بهتر بود و به طور کلی نظام جمهوری اسلامی ایران نظام تعدّد احزاب است و هر حزبی با مراعات قوانین احزاب می‌تواند آزادانه فعالیت کند.

 س ـ آگاه هستیم که کویت تعدادی از دانشجویان ایرانی را از آنجا اخراج کرده است، ایران در برابر کویت چه موضعی خواهد داشت؟

ج ـ کویت از اوایل جنگ حرکتهایی بر علیه جمهوری اسلامی ایران و کمکهایی به عراق کرد و اقدام اخیرش نیز در دنباله همان اقدامات است. البته این رفتار اخیر او بر نفرت ما می‌افزاید ولی ما سیاستمان انفعالی نیست و این اقدام را در موقع مناسب جواب خواهیم داد. 

س ـ آیا شما روحانیان فاسد را محاکمه می‌کنید؟

ج ـ ما اگر فسادی ببینیم مفسد را سرکوب و تنبیه می‌کنیم. من فکر می‌کنم روحانیان ایران یکی از بهترین اقشار جوامع فعلی هستند مردمی هستند که با ریاضت و با زحمت خو کرده‌اند و اکثرآ فقیر و از توده محروم هستند ویا از قشر متوسط برخاسته‌اند و آلوده به زیاده‌طلبی نشده‌اند و برای خدا و اسلام و محرومان خدمت می‌کنند. در میان این قشر هم مانند دیگر اقشار جامعه ممکن است افرادی فاسد باشند؛ آنها نیز مانند دیگران تنبیه خواهند شد.