جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 89 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 89 )

  • شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۶۷

جلسه هشتادونهم                                                                   20 اسفند ماه 1367 هجری  شمسی
     (89 )                                                  بسمه تعالی             3 شعبان المعظم 1409هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
    دورةسوم – اجلاسیه اول
1367-1368
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز شنبه بیستم اسفند ماه 1367
فهرست مندرجات:
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2-ادامه بحث پیرامون  تبصره های بودجه سال 1368 کل کشور .
3-پایان جلسه   و تاریخ  تشکیل و دستور  جلسه آینده .
جلسه ساعت  پانزده و ده دقیقه به ریاست  آقای هاشمی  رفسنجانی تشکیل شد
1-    اعلام  رسمیت جلسه و تلاوت  آیاتی از کلام الله مجید
رئیس-  بسم الله الرحمن الرحیم  ،‌با حضور 183 نفر جلسه  رسمی است دستور  حلسه را اعلام کنید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم ، دستور  جلسه هشتاد ونهم روز شنبه  بیستم  اسفند ماه 1367  هجری شمسی  مطابق با سوم شعبان 1409  هجری قمری .
دنباله  رسیدگی به گزارش  کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه بودجه سال 1368 کل کشور .
 رئیس-  تلاوت کلام الله مجید .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
 والضحی *  و اللیل  اذا سجی *  ماودعک ربک وماقلی *  و للاخره خیرلک من الاولی *‌و لسوف  یعطلیک  ربک فترضی *  الم یجدک یتیما فاوی *‌و وجدک ضالا فهدی * و وجدک  فاغنی * فاما الیتیم  فلا تقهر *  واما السائل فلا تنهر * واما بنعمه ربک  فحدث *
بسم الله الرحمن الرحیم
 والتین و الزیتون *  و طور سینین *‌و هذا البلد الامین *  لقد خلقنا الانسان  فی احسن  تقویم *  ثم رددناه اسئل  سافلین *  الاالذین  امنوا وعملواالصالحات فلهم  اجر غیر  ممنون * فما یکذبک بعد بالدین * الیس الله بأحکم  الحاکمین *
( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
‹‹ سوره الضحی  و سوره التین ››
2-    ادامه بحث پیرامون  تبصره های بودجه سال 1368 کل کشور
رئیس-  بسم الله الرحمن الرحیم ، با عرض  تبریک میلاد  مسعود حضرت   ابا عبدالله الحسین (ع) دستورمان را  شروع  می کنیم .
 منشی- بسم الله الرحمن الرحیم ، پیشنهادهای تبصرة 3 مطرح است یک پیشنهادی است که شاید احتیاج به رأی گیری نداشته باشد  دو تا از کمیسیونها پیشنهاد داده اند ، بنده و آقای روحانی  نیا هم اینجا پیشنهاد داده ایم .
 در سطر ششم تبصرة 3  بعد ازا ینکه اسامی را ذکر میکند با اولویت  رزمندگان ، ما پیشنهاد کرده ایم  که اضافه بشود …  البته این در کمیسیون  برنامه و بودجه به علت اینکه  گزارش کمیسیون فرعی دیر رسیده بود ما بحث  نکردیم و چه بسا عیناً  تصویب میشد صحبت  اینست که به هر حال در این تسهیلات  بانکی تبصرة 3  ما رزمندگان را اولویت بدهیم اگر چه در بند 12 ما برای رزمندگان  تسهیلاتی را قائل  شدیم که سهم آورده نداشته باشند وامتیازاتی دادیم  ولی با توجه به اینکه آئین نامه اجرائی اش  بعداً تنظیم  خواهد شد فکر میکنیم اگر اینجا کلمه با اولویت رزمندگان باشد  به هر حال اطمینان   بیشتری  است که حتماً  در تدوین آئین نامه هم به این مسأله توجه بشود .
 موحدی ساوجی -  آقای هاشمی  پیشنهاد بدهید  که حداقل  ده درصد اعتبارات …
 منشی- آن در بند 12 چون پیشنهادهای دیگری رسیده  در همان جهت  اضافه میشود منتها بحث این است که در اولویت بندیهائی که در بخش های مختلف می کنند در تدوین آئین نامه اجرائی اولویت  رزمندگان لحاظ بشود .
 رئیس-  اگر در آن بند 12 میرسیم وتصریح  می کنیم خودبخود آن مصداق اولویت  است ( یکی از نمایندگان -  اولویت معنی  نمی دهد ما باید  سقف تعیین کنیم .) چون اولویت  یک نصیحتی  است آنجا که برویم سقف  معلوم میکنیم  بهتر است دیگر .
 منشی- نه اینها فرق می کند حالا اگر می خواهید  توضیح بدهید .
 رئیس- از آقایان  کسی مخالف  این پیشنهاد هست که کلمة اولویت را این جا بگذاریم ؟
 پناهنده – مخالف  ندارد ولی رزمنده  حدودش مشخص نیست .
 رئیس-  خیلی خوب بنویسید موقع رأی گیری ، رأی می گیریم .
 منشی-  پیشنهاد ،آقایان رشیدیان ، عابدی ، سید رسول  موسوی ،‌‚قتدائی ، جابری و بیانک است  که گفته اند در بند  5 تبصرة 3 عیناً  پیشنهادی لایحه دولت بشود .
 اینجا  در گزارش کمیسیون  جهت اشتغال  مهاجرین جنگ  تحمیلی دو میلیارد ذکر شده است ولی برادران درخواست کرده اند که پنج  میلیارد بشود .
  پیشنهاد دیگری باز در همین زمینه هست  که آقای یونس  محمدی گفته اند چهار میلیارد  بشود .
 موحدی ساوجی – ازکجا می خواهند بردارند ؟ رئیس- ما سه میلیارد داریم .
 الویری – آقای هاشمی اجازه بدهید من یک توضیح بدهم . من توضیح بدهم که این قابل طرح هست برای این که آن سه میلیارد را ما به بخش  کشاورزی اضافه  کردیم اینجا که می گوید دو میلیارد یا هر چقدر برای بنیاد مهاجرین اینهم در قالب  همان عمل می کنند اشکالی ندارد .
 رئیس- یعنی  از مجموعه  اینها برمیداریم ؟  آنجا بخشی است ، آنجا که مصداق ندارد برای چه می خواهیم مصرف کنیم . آقای عابدی توضیح  بدهند .
 نورالله عابدی -  بسم الله الرحمن الرحیم . برادرهای نماینده وخواهران عزیز توجه کنند در بند 5 تبصرة 3 دولت برای اشتغال  مهاجرین  جنگی پنج میلیارد گذاشته بود همانگونه که مطلع هستید انشاء الله در فصل بازسازی مهاجرین دارند  کم کم به مناطق جنگی برمی گردند ونیاز به اشتغال دارند وقتی  که در یک جا متمرکز بشوند اشتغالشان نباید برای مملکت ایجاد مسأله بکند اینجا هم هیچگونه بار مالی برای کشور ندارد . فقط گفتیم که از بخش های مختلفی که  صنعت ، کشاورزی ، خدمات وغیره و غیره که در تبصرة 3 آمده مهاجرین جنگ تحمیلی  بتوانند تا سقف پنج میلیارد ریال از تبصرة   از تبصرة 3 برای اشتغالشان  استفاده  کنند . پیشنهادی خود دولت هم پنج میلیارد ریال بوده که کمیسیون  برنامه و بودجه آنرا کاهش  داده به دو میلیارد . بنابراین ما از بخش  کشاورزی ، بخش صنعت ، و بخش خدمات می خواهیم  سه میلیارد ریال  دیگر اضافه بشود به دو میلیاردی که کمیسیون برنامه و بودجه تصویب کرده ، برسد به سقف   دولت که اشتغال  ایجاد بشود برای مهاجرین جنگ تحمیلی و واقعاً  این مسأله از نان شب هم واجب تر است چرا که برادرها اگر به شهرک های مهاجرین جنگ  تحمیلی تشریف برده باشند و ببینند الان مسائل ومشکلات گوناگونی  دارند ،‌مسلماً  در برگشتشان به مناطق جنگی وامکانشان در خانه وکاشانه خودشان ما باید در فکر اشتغالشان باشیم . یکی از راههای سالم اشتغال  واینکه  سالم و سربلند و سرافراز زندگی بکند اینست که ما وام در اختیارش قرار بدهیم ، خودش ایجاد کار بکند ،ایجاد شغل بشود برایشان ودر بخش های تولیدی و صنعتی کشاورزی  اینها کار بکنند . بنابراین  پیشنهاد ما این است که سقف استفاده مهاجرین وردیفی که مهاجرین میتوانند برای اشتغال استفاده کنند همان سقف  پیشنهادی دولت باشد والسلام .
 منشی- آقای کامل خیرخواه به عنوان مخالف بفرمائید .
کامل خیرخواه – بسم الله الرحمن الرحیم ، نظر نمایندگان محترم را جلب می کنم که عنایت بفرمایند آنچه را که پیشنهاد دهندة محترم در مورد افزایش  سقف این بند 5 تبصرة 3 داده اند منظورشان این است که برای جنگزدگان محترم که در طول هشت سال مبارزه  انواع سختی ها را تحمل  کرده اند کمکی بشود واشتغالی برای آنها فراهم  بشود . اما با توجه به اینکه آن سه میلیارد را کمیسیون  اختصاص داده به بخش کشاورزی وکارهای مهم تولیدی مملکت مسلم از همین مبلغ منظور در بخش  کشاورزی میتوان برای اشتغال  جنگزدگان عزیز  استفاده کرد خود این برادرمان آقای عابدی به خوبی میدانند که جنگزدگان  محترم اکنون بایستی  به محل های خودشان برگردند وبه شهرها ومخصوصاً روستاهای  خودشان عودت داده بشوند وهمه هم آمادگی دارند بحمدالله و آیا در آن مناطق خودشان در آن مناطق روستائی نیاز به کمک دولت در امر توسعه کشاورزی و دادن ابزار آلات کشاورزی دارند یا ندارند ؟‌ وحتماً‌به کمک دولت  در امر بازسازی امور کشاورزی مخصوصاً قرار دادن الزار کار کشاورزی سخت نیازمندند وچه بهتر  که این سقف مصوب در کمیسیون برنامه و بودجه به همان امر کشاورزی اختصاص پیدا بکند وجنگزدگان عزیز ما بر می گردند به مناطق روستائی ومحل های قبلی زندگی خودشان از همین امکانات استفاده بکنند . ای بسا برگرداندن سقف تبصره به همان مبلغ  قبلی یک حالت اشتغال  کاذبی را هم در مناطق جنگزده  برای جنگزدگان عزیز   بوجود  بیاورد . باز کردن یک مغازه  واحتمالا  کارهائی از این قبیل  سود چندانی  ندارد ومولد  نیست .اگر این کشاورزان عزیز ما را که سالهاست الان از مناطق  روستائی وابزار  کار کشاورزی را در اختیارشان بگذاریم  و به آنها در بازسازی زمینهای کشاورزی کمک بکنیم  ایفا بکنند . بنابراین من  با افزایش مبلغ بند 5 تبصرة 3 مخالفم و آنچه را که کمیسیون  محترم تصویب  کرده بسیار پیش بینی  دقیق ومنطقی  است و برادرها به همان رأی بدهند والسلام .
 منشی- موافق آقای رشیدیان  بفرمائید .
 محمد رشیدیان – بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمدلله  رب العالمین . با وجودی که چندین بار مسأله  مهاجرین و آوارگان جنگی را دراین مجلس  محترم عرض کرده ام اما باز هم لازم است که مسائلی را برای  برادران باز کنیم .اولا این مبلغی را که برای اشتغال اختصاص  داده اند در سالهای  مختلف برای شغل های کاذب مطلقاً  نبوده است و برای کارهای اساسی کشاورزی ، مصالح  ساختمانی و انواع و اقسام کارگاههای صنعتی و تولیدی بوده که شما در سطح شهرکها ودر سطح  شهرها می بینید کارخانه کرد افزار  در کردستان دارد وسائل یدکی و قطعات  ماشین میسازد وغیره  که الان وقتش  را ندارم وهزاران دختر و خانم بی سرپرست که دارند خیاطی می کنند از پارچه های هشت در صد دولت که به اینها داده یعنی با پول خیاطی اینها  خانواده های خودشان  را اداره می کنند ومن به آن کارگاهها رفته ام و با اینها صحبت  کرده ام واینها مسائلی است و کارگاههای نجاری  تمام دروپنجره های شهرکها که حدود 12 هزار خانه است ودر ظرف   دو سال در سراسر  کشور ساخته شده از این کارگاههای تولیدی  نجاری خودشان میسازند . کارگاههای دروپنجره سازی دارند ، ریخته گری دارند .الان در حدود 120 نفر از مهاجرین در اراک دارند دوره  می بینند شبانه روزی آنجا دارند درس می خوانند در آموزشگاه صنایع سنگین ودر جاهای مختلف  اصفهان .  به این شکل  نیست کارگاههای بزرگی که در اسفهان وجود دارد ، کفاشی را نمیشود بگوئید این کار کاذبی است ، فرش بافی ، قالی بافی ، که شما نمونه هایش را اینجا د رهمین  فروشگاه مجلس می بینید که این با دست زنان ودختران مهاجری ساخته شده  که میتوانستند بیکار باشند ، میتوانستند آواره  باشند خدای نخواسته میتوانستند فساد به بار بیاورند ولی آ‚ده اند در بخش تولید .  یک جنگی دشه در طول هشت سال و این جنگ ، من الان خدمت حاج آقا  عرض کردم آقای هاشمی  که این جنگ ممکن است سی سال آثار  وتبعات سوء  داشته باشد چه خانواده هائی که از بین رفتند ، چه مسائلی که از هم متلاشی شدند ،ارتباط ها ،آن امراض و بیماریهای ناشی از جنگ ،‌‌آ“ سکته ها و آن بیماریها و آن مرگ زودرس ها اینها همه هست واین پراکندگی که در سراسر کشور است . بنابراین بودجه ای که گرفته میشود  صرفاً‌برای  اشتغال مهاجرین  آن هم به صورت وام داده میشود ، نه برای کارهای کاذب . الان هم این کارگاههای نجاری هست حتی  کارگاه ساخت  مایع ظرفشوئی  در اصفهان وجود دارد ودهها  کارگاه دیگر ،  این یک مسأله .
 دوم اینکه این مهاجرین که میفرمایند می خواهند برگردند این برگشتی مهاجرین مثل پارچه ای که در رنگخانه بزنی ،‌همین  الان در بیاوری و تبدیل بشود به سبز و سفید و قرمز  که نیست .امر بازسازی یک امر بسیار پیچیده  و بسیار محکم و عالی است وکار طولانی  هم هست سه ، چهار ، پنج سال  فقط طول  دارد ، طولانی  میشود چطور  میتوانید شما یک میلیون ونیم  مردم آواره  را ظرف اینکه شما تصویب کردید  که الان  مردم برگردند آنها هم برگردند ؟ این  روستاهای خراب ، خرمشهری  که زیروروشده ، بالودر وبلدوزر  ومواد منفجره  عراق  آنرا صاف کرده ، کالای مردم را ، ویخچال مردم  را ، فرش مردم  را بالودر برداشته آورده روی خاکریز گذاشته که شما در این عملیاتها اینها را دیدید اینها را چطور میشود بازسازی  کرد ؟‌همین  با گفتن بازسازی یک مرتبه خرمشهر و آبادان  و قصر شیرین  و غرب  وایلام وتمام روستاهای ما و هزاران روستای مرزی ما یک مرتبه بازسازی میشود ،‌مردم هم بر می گردند ؟ این چه  ساده اندیشی است که ما  می کنیم .  واقعاً  ما در زمان جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام می خواهیم به این مردمی که بی پناه هستند ،‌کسی از آنها دفاع نمی کند در مملکت ،اینها  فراموش نشوند ،اینها باید در خاطره ها بمانند ،اینها کسانی هستند که خداوند آنها را دوست داشته . بنظر من تا مبتلایشان  کرده  ، هیچ  گله ای  هم ندارند ، ولی ما نباید  اینها را فراموش  کنیم . الان  اینجا این سیصد میلیون تومانی که برای   اشتغال گذاشته  شده واین پیشنهاد خود دولت است باز برنامه  داریم آقا  این بودجه مستمری ها را ، بعضی  از این کمک به بینوایان و ایتام و بی سرپرست های مهاجر را که الان در شهرکها 14 نفر  16 نفر 17 نفر  در یک اتاق  خوابیده اند اگر این دختر ها و پسرهای رسیده ، 25 ساله ، 21 ساله خودتان  حساب کنید من نمی خواهم پشت این تریبون بگویم اینها اول صبح بخواهند بروند دستشوئی  پشت سر هم بایستند  چه فاجعه ای  ببار می آورد .
 برادرها وخواهرها وکسانی که واقعاص دلسوز  هستید  ومتوجه رفع  مشکلات هستید ما اگر بعضی از پروژه های عمرانی را هم حذف کنیم باید به این  ملتمان  برسیم .این مردمی که لبه تیز جنگ  بودند  اول خانه های اینها را خراب کرد ،
خیابانهای اینها  را خراب کرد ، مغازه های اینها را گرفت ، کار اینها را گرفت ،کسب اینها را گرفت آنوقت  اینها فراموش  بشوند هنوز  جنگ تمام نشده ؟ و ضمناً  سقف را هم افزایش نمیدهد . جناب آقای عابدی  فرمودند که این سقف را افزایش نمیدهد ، بلکه از بخش های مختلف  برداشته میشود ومن الان این توضیحاتی را که میدهم برای کمیسیون محترم برنامه و بودجه مخصوصاً‌ آقای  عبدالعلی زاده و آقای وزیر برنامه و بودجه  واز ایشان می خواهیم که در دو، سه مورد به ما کمک  کنند و موضع نگیرند ، یکی بودجه جنگزدگان  است همان بودجه پارسال  که کسر بود بدهند ، یکی هم بودجه بازسازی است . من نماینده  مردم هستم ما  معلم بودیم کار کردیم مثل شما که روحانی هستید کار کردید ما می خواهیم مردم را برای انقلاب و برای اسلام حفظ بکنیم . برادرها با هم هماهنگ باشیم و یک درد باشیم ومشکلات را به این شکل عمل کنیم یکی بودجه بازسازی است یکی  هم بودجه بنیاد مهاجرین است که این دو تا را مورد توجه فرار بدهیم حتی بعضی از بودجه های عمرانی را هم اگر کم کنیم وبه اینها بدهیم می ارزد والسلام علیکم  و رحمت الله و برکاته .
 منشی- آقای عبدالعلی زاده بفرمائید .
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )ـ  بسم الله الرحمن الرحیم ، با این فرمایش آقای رشیدیان  ما که نمی توانیم بگوئیم مخالفیم ،با دو شرط موافق هستیم  یک شرط اینکه این سه میلیاردی که اضافه میشود قرض الحسنه  نباشد چون کل اعتبار دومیلیاردی که برای وام مهاجرین  است قرض الحسنه است و این افزایش قرض الحسنه ها را سیستم  بانکی نمیتواند تحمل کند و ظرفیت  برای پرداخت قرض الحسنه بیشتر را ندارد .الان توجه بفرمائید که از این 90 میلیارد  38  میلیاردش  قرض الحسنه  است و افزایش  سقف قرض الحسنه دیگر برای سیستم بانکی  امکان پذیر نیست .
 دوم  اینکه با این شرط  ما موافقیم که این اعتبار در استانهای جنگزده  پرداخت بشود دیگر وقتی که جنگ  تمام شده مهاجرین می خواهند برگردند و استناد برادران عزیز هم به این است که مهاجرین   در حال برگشت  تقاضای  کار بیشتری دارند محل برگشت شان همین استانهای جنگزده است دیگر نبینیم که مثلا در استان اصفهان  یا استانهای دیگر بر ای اشتغال  مهاجرین  جنگی بخواهند وام بدهند با این دو شرط  با افزایش آن ما موافق هستیم .
 رئیس-  شما باید از کمیسیون دفاع کنید ( عبدالعلی زاده – با کمیسیون مشورت کردم )  خیلی خوب در اینطور موارد به دولت بگوئید که میاید از طرف شما حرف بزند که ما رادر محظور آئین نامه نیندازید . آقای زنجانی بفرمائید .
 مسعود زنجانی (وزیر برنامه و بودجه )-  در رابطه با افزایش سقف که از  همین حالا   آقای  رشیدیان  روی افزایش  بودجه جاری بنیاد مهاجرین هم تأکید کردند من می خواهم بگویم که اگر  اینجا ما بخواهیم تسهیلات را بالا ببریم به این دلیل  است که کم کم خود مهاجرین  عزیز  روی  پای خودشان بایستند ،دیگر کم کم  مااز مقوله  کمک دولت به مهاجرین  کم بکنیم .  اگر قرار باشد هم تبصرة 3 برود بالا ، هم جاری برود  بالا که قابل قبول  نیست..
  رئیس-  دولت موافق است ؟
  زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )- در هر صورت ما موافقیم با آن دو شرطی  که ایشان گفتند یعنی برود در منطقه .
 رئیس- در لایحه دولت این دو شرط نبوده ؟
  زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )ـ  اگر قرار باشد که مهاجرین دیگر در منطقه خودشان نباشند دیگر که مهاجر نیستند .اینکه  برادران از بعد مهاجرین  و مناطق جنگی  دارند دفاع  می کنند .
 یکی هم مسأله قرض الحسنه  است واقعاً منابع بانکی از بعد قرض الحسنه  این کشش را ندارد  این هم بشود 5میلیارد  در هر صورت ما سقف پنج میلیارد  را قبول داریم با این توضیحات  که داده شد .
 رئیس- خیلی خوب ببینید  این دومسأله  است حالا حرف شما را هم ما میزنیم .
 عابدی – در لایحه  دولت شرط ندارد .
 رئیس-  یکی از آقایان  دولت باید  صحبت کنند حالا آقای قاسمی  بیایند حرف آخرشان را بزنند بعد در هر مورد یکی از آقایان  دولتی ها باید بیایند .
 یکی از نمایندگان – تضمین  ندارد که مهاجرین  برگردند .
 رئیس- بله  تضمین ندارد ، ما که هنوز  نمیدانیم الان ما به خرمشهر  و آبادان  به سختی میتوانیم برگردانیم کسی را که به خرمشهر بر نمی گردانیم ، به مهران بر نمی گردانیم .
  قاسمی (  رئیس بانک مرکزی )ـ  بسم الله الرحمن الرحیم ، مطلبی که بنده می خواهم به استحضار  نمایندگان محترم  برسانم در رابطه با این بند بطور اخص نیست در رابطه با وضعیت  کلی تبصرة 3 هست به عنوان موافق  یا مخالف  این پیشنهادی که داده شده نمی خواهم مطلبی را عرض  بکنم . کلیات تبصرة 3 را یک توضیحی میدهم خدمتتان که اگر عنایت  داشته باشید بر تمام بندهائی که بعداً هم مطرح میشود یا پیشنهاد  داده میشود  این نکات را مورد توجه قرار بدهید چرا که اینها باید از منابع سیستم  بانکی تأدیه  و تأمین بشود .
 تبصرة 3-  علیرغم  اهداف  اولیه ای که داشته  د رحال حاظر از آن  اهداف  خودش کاملا  منحرف شده و بعضی  از بندهائی که آمده  یا پیشنهاد شده یااصول  اولیه ای که در متن تبصره قید شده کاملا مغایر است .وقتی می گوئیم  که طرحها باید توجیه فنی ، مالی ،‌اقتصادی داشته باشد و فقط اگر از نظر وثیقه  اشکال داشت تحت پوشش این تبصره بیاید  آنوقت  اگر ملاحظه بکنید می بینید بعضی از بندها این توجیه فنی ومالی و اقتصادی  را نخواهد داشت . به همین دلیل نارسائیهای تبصرة 3 از یک طرف ومسؤولیتی که شبکه بانکی برای حفظ    و صیانت  سپرده های مردم دارد ،  این پرداخت ها باید از محل سپرده های مردم انجام بشود آن مسؤولیت ها در تناقض و تضاد  با هم قرار می گیرند ونتیجه این شده بطور نمونه عملکرد تبصرة 3  فقط  البته در بانکهای استان در سال 67  تا آذرماه آنچه  که پرداخت شده 5/11  میلیارد ریال بوده در حالیکه 21 میلیارد ریال تصویب شده بود باز در حالیکه سقف خود تبصره به مراتب بالاتر ازا ین ارقام بوده .  بنابراین آن چیزی که الان وجود دارد ،‌تبصرة 3 یک تبصره  ایست با تضادها وتناقض ها  از یک طرف در داخل خودش از طرف دیگر با مسؤولیت های سیستم بانکی برای حفظ و صیانت  سپرده های مردم بطوریکه الان  این  تناقض  ها باعث شده آمار کل معوق یعنی مطالبات  معوق از محل تبصرة 3 بالغ  بر 14 میلیارد ریال بشود  که هیچ جائی  هم برای تأدیه اش وباز پرداختش در بودجه امسال منظور  نشده و دیده نشده .
 آنچه که من می خواهم عرض بکنم  در مرحلة دوم مسأله قرض الحسنه  است . برادران عزیز گله مند نشوید سیتسم  بانکی در سال 68  تومان پرداخت قرض الحسنه  تقریباً‌برای هیچیک  از بندهائی که در اینجا پیش بینی شده  را ندارد . علتش  این است سپرده گذار . صاحب سپرده قرض الحسنه  در مقابل قرض الحسنه ای  که نزد  سیستم بانکی تأدیه  می کند انتظار دارد  د رمقابلش  نیازهایش برطرف بشود .هر سال این تکالیف  قانونی در تبصرة 3 اضافه  شده وعلیرغم  مقدس بودن نام بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی ، کمیته  امداد امام ، بنیاد شهید واهداف مقدسی که این نهادهای انقلابی دارند  متأسفانه  سیستم بانکی  نتوانسته آنطور که باید و شاید انجام وظیفه  ودین بکند . منابع قرض الحسنه را من دیگر ارقامش را اشاره ای ندارم .ما علیرغم  پیش بینی هائی  که قبلا کرده بودیم بخاطر همین محدودیت هائی که گذاشته شده ونمیتوانیم به صاحبان سپرده های قرض الحسنه ، قرض الحسنه ای پرداخت کنیم .انواع  سپرده های قرض الحسنه  دارد به تدریج تبدیل میشود به سپرده های سرمایه گذاری کوتاه  مدت و بلند مدت واگر ما منابع نداشته باشیم از کجا  میتوانیم یک چنین پرداخت هائی را انجام بدهیم  ؟ من استدعا  می کنم برای این بند و سایر بندهائی که در رابطه با بخصوص قرض الحسنه  مطرح میشود این نکته که سیستم بانکی در سال  68  توانائی پرداخت  قرض الحسنه   را به این شکلی که در تبصرة 3 پیش بینی شده ندارد  را مورد عنایت  قرار بدهند خیلی متشکر .
 رئیس-  خیلی خوب ببینید یک مسأله  است حالا ایشان  می گویند منابع قرض الحسنه  چون کافی نیست مادر کل باید یک فکری بکنیم ،‌نشکنیم  روی سر جنگزده ها اگر بنا است از منابع قرض الحسنه  کمتر بدهیم  در  یک جایی فکری بکنیم  مبلغ  کل را پایین  بیاوریم به نسبت  همه را کم می کنیم .
 منشی- دو تا رأی هم می توانیم بگیریم  5میلیارد  بکنیم که ان سه میلیاردش تسهیلات بانکی  باشد  2میلیاردش  قرض الحسنه .
 رئیس- آن دیگر بسته به پیشنهاد  دهنده هاست آقای عابدی  اگر قبول می کنند که ما فعلا  برای سه میلیارد رأی  بگیریم ، نسبت به قرض الحسنه  اش  رأی نگیریم اگر هم میخواهید قرض الحسنه  اش را هم رأی بگیریم .
 الویری – وقتی اجرا نشود چه فایده ای  دارد ؟
رئیس-  من می گویم روی کل تبصره  کاری بکنیم یعنی اگر بناست کم بکنیم مثلا بگوئیم 20 درصد قرض الحسنه هایی که گفته ایم همه بیاید پائین  از این هم می آید پائین .
 نورالله عابدی – اگر بنابراین  باشد نیازی به رأی گیری مجلس هم ندارد .
 رئیس- حالا ما روی این رأی می گیریم ولی در کل تبصره پائین می آوریم یک جایی یک مبلغی را .ایشان می گوید منابع ما نمی کشد ،عملا اجرا  نمی شود .
182 نفر  در جلسه حاضرند پیشنهاد این   است که سه میلیارد به …
 منشی-  یک پیشنهاد این است که این بند 5 بشود 5میلیارد یعنی سقفی که در لایحه دولت بوده ، پیشنهاد دیگر هم پیشنهاد 4میلیارد است .
 رئیس- فعلا  5میلیارد را رأی  می گیریم که 3 میلیارد   اضافه  بشود . نمایندگانی  که با اضافه شدن 3 میلیارد به سقف قرض الحسنه  جنگزدگان موافق هستند  قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) . آقایان می گویند زیر 90 نفر ایستاده اند .
  پس بنا براین  برای 4 تا رأی میگریم  که پیشنهاد آقای یونس محمدی بود ، نمایندگانی که با اضافه شدن 2میلیارد موافق هستند که 4 تا بشود قیام کنند (‌اکثر برخاستند )  تصویب شد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد بعدی  در مورد بند 7 است . نمایندگان محترم من خواهش می کنم چون کمیسیونهای مختلف در مورد این تبصره و سایر تبصره ها نظر داده اند ما پیشنهادهایی را الان مطرح می کنیم که اعضای  کمیسیون اینجا بخواهند مطرح بشود چون فهرست  خیلی زیاد می شود یعنی تقاضا  بکنیم  که مطرح بشود این یک مطلب . مطلب دیگر پیشنهادهایی که فرستاده میشود لطفاً  برمبنای  این گزارشی که به مجلس داده شده بفرستید چون بعضی از برادران طبق لایحه دولت می دهند این شماره ها تغییر پیدا کرده وما دچار مشکل  می شویم . در بند 6 سطر سوم آقای آقایی پیشنهاد کرده اند که بین کشاورزی  وجهادسازندگی ‹‹و›› حذف  و ‹‹یا››  گذارده شود ،آقای آقایی توضیح بدهید .
 هدایت الله آقائی – در سطر سوم بند (6)  آمده ‹‹ تا با معرفی وزارت کشاورزی وجهادسازندگی  به کشاورزان وتعاونیهای اجرا کننده طرح پوشش  انهار اختصاص  یابد ››.  این ‹‹و››  اینجا به عنوان  جمع  آمده یعنی وزارت کشاورزی وجهاد سازندگی . معنای بند به این شکل می شود که این دو تا باید تأیید  بکنند تا بتوانند این وام  پوشش انهار را دریافت بکنند .اینجا اگر به این شکل بخواهد بماند در حقیقت  بوروکراسی زیاد شده چون عموماً  طرح پوشش   انهار ر ا در بسیاری از جاها جهاد سازندگی  اجرا می کند یا اگر جهاد سازندگی  اجرا نمیکند بالاخره وزارت کشاورزی است . یکی از اینها که هر دوی آنها هم تخصص دارند کافی است برای تأیید  کردنش ، یعنی بگذاریم وزارت  کشاورزی یا جهاد سازندگی نه اینکه  هر دو تا ، کشاورز باید ورقه را دست بگیرد از این اداره به آن اداره برای یک امضاء طرح  هم معمولا ساده است و پیچیده  نیست به آن شکل  تخصصی نیست لذا من فکر می کنم ( یا )  بگذاریم دردسر کشاورزان کمتر است ،در اصل قضیه  هم لطمه ای نمی خورد .
 رئیس- آقای عبدالعلیزاده در کمیسیون نظر شما این بوده که کشاورزی وجهاد باید با هم …
 عبدالعلی زاده – جداگانه معرفی می کنند ، نمی شود که دواداره یکی را معرفی کنند .
 رئیس- خوب اگر این است دیگر  بحث نمی کنیم ،‌اضافه می کنیم پیشنهاد بعدی را مطرح  کنید .
 موحدی ساوجی -‌آقای  هاشمی ! اصلا این مطلب  درست نیست . ‹‹و›› که بگذاریم یعنی  حسب مورد ، این جا نیاز به آوردن ‹‹یا››  نیست . ما موارد مشابه این را هم داریم .
 رئیس- آخر  ایشان با اینکه عضو کمیسیون هستند خودشان شبهه کردند که لازم است هر دو با هم باشند .‹‹یا›› می گذاریم وحسب مورد هم که آقای موحدی گفتند اضافه کنیم که خوب روشن بشود یعنی هر جایی در منطقه خودشان ، پیشنهاد  بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد بعدی مربوط به بند 7 است از کمیسیون ارشاد . آقای موسوی لاری می خواهید مطرح بکنید ؟( اظهاری نشد )  مثل اینکه خودشان نمی خواهند مطرح  بکنند .
 رئیس- پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای شهرکی است ، آقای شهرکی  پیشنهادتان  را می خواهید مطرح بکنید ؟
 شهرکی – بلی .
 منشی- پیشنهاد این است : پاراگراف  اول و قسمتی  از پاراگراف  دوم بند 8 تبصرة 3 و اعتبار منظور در ردیفهای 601205و702103و702104 حذف شود و بند  8 به صورت زیر اصلاح شود :
 استفاده کنندگان تسهیلات  اعتباری این تبصره  ملزم به بازپرداخت مطالبات بانک بوده وعدم پرداخت بدهی  در حکم  تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی است .
 ( دراین موقع آقای کروبی ‹‹ نایب رئیس ››  اداره جلسه را به عهده گرفتند )
 غلامعلی  شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم عنایت  بفرمایند که تبصرة 3 ، تبصره ای است که در ابتدای کار که شروع شد برای اشتغال افراد بیکار بود و وامی است که به صورت  قرض الحسنه  به طرحهای مشخصی داده میشود ، به افرادی  داده میشود که این افراد  بروند با این وامی که هیچگونه به حساب سودی به آن تعلق  نمی گیرد این وام  را بگیرند و بروند فعالیتهای مختلفی  از جمله  کارهای کشاورزی و صنعتی وخدماتی انجام بدهند . حالا خدماتی اش فرهنگی  وهنری و غیره  شده ولی بالاخره  کسانی هستند که سرمایه ای ندارند گفتند به اینها سرمایه داده بشود بروند کار بکنند .اماد راین چند  سال دیده میشود که اکثریتی از این افراد هستند که در بعضی  جاها از پرداخت این وامها خود داری می کنند . من فکر می کنم یکی از دلایلی که باعث میشود که از پرداخت  این وامها خود داری بکنند همین بند  8 تبصرة 3 است .  بند 8 تبصرة  3 می گوید که وزارت برنامه و بودجه مطالبات  معوق لاوصول  ناشی از اجرای اینگونه  طرحهای نظارت شده تولیدی که لزوم شده اعطای تسهیلات اعتباری آنها به تصویب هیأت وزیران رسیده  است را حداکثر ظرف مدت  5سال  به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی  ایران در لایحه بودجه کل کشور منظور خواهد نمود .  اگر قرار باشد که ما وام قرض الحسنه  بدهیم و بعد هم بگوئیم که وزارت برنامه  و بودجه تعهد  کند که اگر از این وامها وصول  نشد بعد در بودجه مملکت گنجانده  شود وازدرآمد  مملکت که متعلق  به عموم مردم است و خصوصاً مردمی که در مناطق محروم زندگی میکنند که الان هم آقای رئیس بانک مرکزی  گفتند که از محل این پرداختها یک میلیارد وچهارصد میلیون تومان برگشت نداشته ودر سه ردیفی که من ذکر  کردم 165  میلیون تومان  ( حالا   ردیف های دیگر هم ممکن است باشد )  گنجانده شده که اصل پولی را که برگشت نکرده به بانکها  پرداخت بشود من نمی دانم این چگونه  روشی است ؟از آن طرف  مامی گوئیم  اگر کسی می آید خودش سرمایه گذاری می کند  مواظبش  باشید اینها نوعاً  تعاونیها هستند و همه  امکانات را از دولت می گیرند ،‌حالا اگر ضرر هم  کردند ،اگر آمدند  پول دولت  را هم پرداخت  نکردند ،   اگر وامی که بانکها داده پرداخت نکردند آن را هم دولت بیاید  تعهد بکند که پرداخت بکند ؟اگر بودجه ای ما داریم  که بودجه سالمی نیست یکی از مشکلاتش  همین چیزهاست که ما اینجا تعهد می کنیم ، آخر دلیلی  دیده نمی شود  که ما بیائیم  در مملکت بگوئیم یک عده بیایند وام قرض الحسنه  بگیرند واگر این وام  را برگشت   ندادند  بیایند در بودجه  مملکت  ردیف بگذارند از محل ردیف  ها این وام را دولت از محل درآمد خودش به بانکها پرداخت بکند .
 آقایان در سالهای اول که ما اعتراض  کردیم چرا این کار ار می کنید ؟‌گفتند اگر این کار نشود  بانکها حاضر به پرداخت چنین پولی نیستند یعنی بانکها این پول را پرداخت نمی کنند مگر اینکه دولت  تضمین  کند ، ما گفتیم نه چون این سوخت و سوز دارد ، این از بین رفتن دارد شما می آئید اینکار ار می کنید ، گفتند نه چنین چیزی نیست فقط چون  بانکها بایستی مطمئن بشوند چنین  وامی را می دهند  برگشت دارد می آیند اینکار را می کنند اینرا  دولت  تعهد  می کند که پرداخت کند ولی عملا در بودجه شروع شده الان ، دارند ارقامی  در ردیفهای مختلف  بودجه می آورند که این کسری که از محل این وامها ایجاد میشود دولت از  درآمد خودش پرداخت کند . ایندرآمد مملکت  متعلق به کل  مردم مملکت  است نه به یک عده خاصی که وام را اگر نمی دهند ما از محل درآمدهای عموم  مردم  که متعلق  به آن بیچاره  سیستان و بلوچستانی ،  بوشهری ، بندرعباسی  همه جا هست  یک عده ای بیایند تعاونیهایی تشکیل  بدهند اگر  سرمایه شان را برنگردانند دولت بیاید پول بدهد از محل درآمد عموم مردم واین کار کرادرستی نیست . من خواهش میکنم اگر میخواهید عدالت   اجرا بشود یک چنین  چیزهایی نگذارید ،
  وام اگر داده میشود وام قرض الحسنه  داده میشود ، کمکش می کنید اجناس  تعاونی میدهید ،اجناس  به قیمت  تثبیت شده میدهید خوب این وام باید برگشت داشته باشد . چرا برگشت  نداشته باشد ؟( نایب رئیس -  آقای شهرکی  وقتتان تمام است ) اگر شما یک چنین بندی گذاشتید من مطمئن  هستم که یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان یکی ،دو سال دیگر به 5 میلیارد  تومان تا 10 میلیارد تومان سرخواهد زد و شما از کجا میدهید وبه چه حقی ؟ این  درآمدی که مربوط  به همه مردم  است  چرا  به یک قشر خاصی داده بشود ؟
 منشی-  مخالف آقای احمد ناطق نوری  ، موافق آقای عباسی .
 احمد ناطق نوری – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرمان آقای شهرکی حرف را که می زنند در مورد باز پرداخت دریافت کنندگان قرض الحسنه   است .   هیچ بحثی در این نیست در بند دوم این تبصره آمده که این نافی گرفتن   مطالبات بانکها نیست ،  این که در اینجا آمده به خاطر این است  که  بانکها بتوانند برای دادن قرض الحسنه  یک پشتوانه یا دلگرمی دولتی داشته باشند که بتوانند این وامها را در اختیار  این گونه مؤسسات  قرار بدهند .اگر اینرا در اینجا ما حذفش  بکنیم دقیقاً حرفی است که برادران کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کردند که قطعاً‌بانکها از دادن این گونه  وامها  خود داری می کنند به علت اینکه تضمینی ندارند .اینجا  به عنوان تضمین مسأله پرداخت  وامها برای اینگونه طرحها پیش بینی  شده نه به خاطر اینکه بتوانند خسارت  آنها را بدهند وخود برادرانی که در بانکها هستند موظفند  که بازپرداختهای بدهیهای آنها ومعوقه شان  را بگیرند وهیچ ربطی هم به این که د راین بودجه  قرار داده واینرا به عنوان پشتوانه قرار داده اند نیست . البته بعضی وقتها هست کسانی که دریافت کننده وام هستند فوت می کنند آن کسانی  که فوت کرده اند وضعشان را چه کسی  باید روشن بکند ؟ بانک  که نمی تواند از جیب خودش بدهد بنابراین ،این یک حرف معقولی است که بایستی یک پشتوانه قوی  داشته باشند که د راینجا برنامه و بودجه می تواند کمک  بکند و بانکها را یاری بدهد واینها  هم بتوانند ، دستشان  باز بشود واین گونه کمک هار ا برای طرحهای عمرانی و توسعه این گونه طرحها انجام بدهند . بنابراین ،این جای خودش هست ومن مخالفم .
 منشی- آقای عباسی موافق .
 عباس عباسی-  بسم الله الرحمن الرحیم .در کل آقای ناطق  نوری مخالفتی  با پیشنهاد جناب آقای  شهرکی نداشتند  ودر واقع  از صحبتشان  اینجور بر می آمد که موافقند  حالا در لفافه  دیگری فرمودند  عمده اشکالی که گرفتند این است که این برای اطمینان  بانکهاست برای پرداخت وام براینگونه افراد .  اگر بنا بشود که هر وامی به هر  عنوان قرض الحسنه  یا صنعتی  یا هر عنوان دیگری  داده بشود بعد برگشت  نداشته باشد شما حساب  بکنید همان طور  که آقای شهرکی فرمودند پس از  5 سال پس از 10 سال تکلیف بانکها  چه خواهد شد ؟  بانکها بدون امکانات مالی خواهند ماند واین راهی خواهد بود که هر کسی برود تقاضای وام نیز بکند ، شرایط هم دارد ، شرایطش هم محرز به خصوص اینکه دیگر اطمینان هم دارد که اگر هم نپرداخت  دولت از جیب خود خواهد پرداخت واین به نفع  دیگران نخواهد بود برای   اینکه  به اندازه ای  که توان بانک بوده مستقرضین قبلی گرفته اند ، پرداخت هم نشده ، الان هم بانکها  دیگر توان ندارند .
 موضوع  دوم که ایشان  فرمودند که بعضی از این مستقرضین  فوت کرده اند خوب این طبیعی  است که مستقرض گاه فوت  می کند ،اما فرزند دارد ، اموال دارد که بعد از فوت  کسی ارث بعد  از پرداخت قروض ودیون تقسیم می شود . بنابراین فوت هیچگاه مانع  از پرداخت وامی که دریافت شده نخواهد  شد . موضوع دیگر اینکه همین مشکل  را حتی تعاونی های روستایی  متأسفانه  دارند ، تا آنجایی که من درجریان  هستم به افراد زیادی ( البته  آن قسمت خوانین که مردم ار گول می زدند )  مبالغ زیادی  به عنوان وام پرداخت شده اما باز پرداخت و برگشت نداشته . الان که افراد واجد شرایط می آیند برای گرفتن وام می گویند چون وامهای قبلی مان وصول نشده موجوید نداریم  با اینکه شما استحقاق  هم دارید واین پیشنهاد آقای شهرکی  هم اطمینانی است به بانکها  وهم هشداری است به دیگران  که باید بپردازند ، موظف به پرداخت هستند  ، اگر موظف  نباشند خیلی  از افراد این وامی را که میگیرند  صرف آن قسمتی  که باید مصرف  بکنند نمی کنند می روند  یا سفر زیارتی  یا خرید کالاهایی که به حساب خودشان مورد نیازشان هست  نه د رجهتی  تعیین شده و پرداخت  وامی که گرفته شده و برگشت آن ،از طرفی هم به دیگران که نیاز دارند اطمینان می دهد که هر گاه  دولت بداند که کسی واجد شرایط است واستحقاقی داشته باشد برود وتقاضا بکند دولت  به او  پرداخت می کند یعنی هم اطمینانی  است به بانکها ، هم اطمینانی است به مستقرضین  بعدی و هم  حالت قانونی است ( نایب رئیس – وفتتان تمام است ) که موظف به برگشت  می کند افراد را بنابراین من موافق  پیشنهاد آقای  شهرکی  هستم .
 نایب رئیس -  کمیسیون .
 جهانگیری -  آقای کروبی  این پیشنهاد اصلا قابل طرح نیست . این حذف  تبصره است  که اول اینجا پیشنهاد ندادند .
 عبدالعلیزاده ( مخبر کمیسیون  برنامه و بودجه )-  پیشنهادی که برادرمان دادند در واقع یعنی  حذف تبصرة 3 برای اینکه این قسمتی  که گفتند حذف بشود این قسمت  پاراگراف اول  بند 8 عبارت است  از ایجاد تعهد  و تضمینی که دولت در قبال این طرحها دارد یعنی دولت که آمده  به سیستم بانکی  گفته شما از این طرحها وثیقه نگیرید  وثیقه  اش به عهده  من ضامنش دولت است می گویند دولت ضمانت نکند  بنابراین بانک باید وثیقه  بگیرد میشود وام عادی ، میشود ، تسهیلات معمولی یعنی  دیگر احتیاج نیست که ما اینجا بگوئیم بخش فلان اینقدر بگیرد ، بخش بهمان آنقدر  هر بخشی توانست برای خودش وثیقه  بگیرد می تواند طبق ضوابط نظام بانکداری اسلامی برود به بانکها و وام خودش را بگیرد دیگر آن فلسفه حمایت از تعاونی ها حمایت از جوانهایی که امکان تأمین  وثیقه  را ندارند از بین میرود . در رابطه  با ردیفهایی هم  که پیشنهاد کرده اند عملا غیر مقدور است ردیف 601025  که پیشنهاد حذفش  را داده اند عبارت است از : کارمزد و سود تضمین شده ناشی از اجرای تبصرة 3 قوانین بودجه سنوات  61  لغایت 1365   بابت مانده  مطالبات معوق لاوصول موضوع تبصره مذکور بانکهای استان یعنی این بدهی است که بار آمده .ما اینرا حذف کنیم یعنی تعهدات گذشته  دولت نسبت  به بانکها حذف ، خودب تکلیف  پول بانکها  چه میشود ؟ ردیف  702103  که پیشنهاد  حذفش را داده اند عبارت است از بازپرداخت اقساط معوقه وام  50 میلیارد ریالی اعطائی   بانک سپه  به وزارت کشور  تا پایان سال  63 موضوع طرح  اشتغال  فارغ التحصیلان بیکار  . خوب این یک تعهدی بوده که از سال 58  بانک سپه براساس  مصوبه شورای انقلاب و با ضمانت دولت رفته عمل کرده سرمایه اش را داده به طرحها الان یک مقداری ازاین سرمایه برگشت ندارد که ما د رخود تبصرة 3 بندی را آورده ایم  که طرحهایی که ازاین محل اجرا شده و الان دیگر به بهره برداری نرسیده بروند امکانات موجودشان را  بفروشند بپردازند  به بانک سپه بابت مطالبات بانک ، باقیمانده  اش  را دولت باید پرداخت بکند والا خود به خود با حذف این 2 بند موضوعیت تضمین دولت از بین میرود وما بعد از این هر قانونی تصویب کنیم که به ضمانت دولت فلان   بانک برود فلان کار ار بکند ، فلان سرمایه گذاری بشود مجری طرح خودبه خود بایستی بگوید که آقا این مصوبه اعتبار ندارد چون ممکن است مجلس چهارم بیاید لغوش  بکند ومندر زیر تعهدی که ایجاد کرده اند بمانم .
 ردیف 702104  که پیشنهاد  حذفش را داده اند بازپرداخت مانده مطالبات  معوق لاوصول  موضوع تبصرة 3 قوانین  بودجه سنوات 61  لغایت  65 کل کشور بانکهای استان است . یعنی هر سه ردیفی که پیشنهاد حذف داده اند تعهداتی است که ایجاد شده وجز اجرای آنها   چاره ای  نیست والا این بدبین  کردن دستگاههای اجرایی به مصوبات خود مجلس است ،از بین بردن ارزش قانون در مملکت است ، عملا امکان پذیر نیست  که این سه ردیف حذف بشود . آن پاراگرافی هم که از تبصرة  8 گفته  اند حذف بشود  یعنی عملا تبصرة 3 حذف بشود واینهمه  بحثها و سیاست  گذاریها نقش بر آب بشود  این است که ما با کل این پیشنهاد  که پیشنهاد حذف سه ردیف و قسمتی  از پاراگراف  اول بند  8 تبصرة  سه است به شدت مخالفیم .
 نایب رئیس- دولت .
 روغنی زنجانی (  وزیر برنامه و بودجه )-  برادران وخواهران  توجه بفرمایند فلسفه  این تبصره این است در مقدمه اش  هم آمده که افرادی  که ابزار و وسایل برای کار ندارند و دولت میخواهد کمک کند که اینها صاحب  سرمایه بشوند اگر اینها را واگذار بکنیم به مکانیزم بانکی وثیقه میخواهد باید وثیقه  ملکی  بیاورد طرف اگر اینقدر امکانات داشته که احتیاج  به حمایت دولت نیست . قرار است به جای این دولت کمک بکند وبه پشتوانه این کمکش این ردیف را  گذاشته بازپرداخت بکند .اگر آن برگردد به سیستم خود بانک  احتیاج به هیچ   گونه  دیکته کردن  این همه سیاست  وخط و رقم و عدد نیست .علاوه  بر این الان  خود سیستم  بانکی دارد میدهد  یعنی الان سیستم بانکی بیشتر ازاین به بخش کشاورزی وام میدهد ، تسهیلات  میدهد ، به بخش  صنعت  تسهیلات  میدهد
احتیاج به این تبصرة 3 هم نیست  تبصرة 3 فلسفه اش ضمانت دولت است برای افرادی که ابزار  و وسایل ندارد .اینرا حذف بکنیم  اتفاقاً  متزلزل  کردن خود طلب های بانک از دیگران است درست است که شما با این هدف  میخواهید که موظف باشد برود وصول  بکند اما مطمئناً بانک دیگر هیچ پشتوانه ندارد که این تسهیلاتی را که می دهد یک روزی باید  باز پرداخت  بشود این است که دولت با این مسأله مخالف است .
 شهریاری – دولت مطالبات  بانکها را چه جوری وصول می کند ؟
 نایب رئیس -  آقای قاسمی  شما نظر دارید بفرمائید .
 قاسمی ( رئیس بانک مرکزی )-  حذف تضمین دولت  همان طور که توضیح دادند به معنای لغو تبصرة 3  به طور کامل  و مطلق غیر قابل  اجرا بشود این تضمین  را حذف کنند ضمن اینکه همین تضمین  هم خودش قابل بحث  است چون عرض  کردم ما 14 میلیارد ریال  الان مطالبات  معوق داریم که در بودجه به این اندازه ردیف  برایش پیش بینی نشده . شما دارید پیش بینی می کنید که تضمین  دولت حذف  بشود این یک مطلب که تبصره را غیر قابل اجرا  خواهد کرد .
 مطلب دومی که مهم است این است واقعاً‌در شأن  قانون گذار هست که  یکسال قانونی را تصویب بکند ، تضمینی  را تکلیف بکند به عهده دولت و بعد بیاید  براساس این قانون ایجاد تعهد  بکند ،از محل سپرده های مردم پول پرداخت بکند بعد همین قانون گذار بیاید در سال بعد تمام تکالیف  قبلی اش  را از بین ببرد این واقعاً  در شأن قانون گذار هست ؟  و آنوقت  سیستم بانکی  را چه جوری میشود اداره کرد ؟
 نایب رئیس-  خیلی متشکر، حضار 181 نفر پیشنهاد آقای شهرکی قرائت میشود وبه رأی گذاشته میشود .
 منشی – پیشنهاد  آقای شهرکی این است که در بند 8 پاراگراف  اول به طور کامل حذف شود ، پاراگراف دوم جمله اول حذف  میشود واین مقدار باقی می ماند:  استفاده کنندگان تسهیلات اعتباری این تبصره ملزم  به بازپرداخت مطالبات بانک بوده و عدم پرداخت بدهی در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه  واموال دولتی است .
 در همین  رابطه سه ردیف  هزینه ای که در قسمت  چهارم لایحه  است ردیفهای 601205، 702103، 702104   که مربوط  به پرداخت  همین مطالبات  لاوصول هست که در لایحه آمده  این چهار ردیف  را پیشنهاد داده اند که اعتبارش حذف بشود .
  نایب رئیس-  حضار 181 نفر  موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند  ( عده کمی برخاستند )  تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی-  پیشنهاد بعدی از آقای اکرمی  و آقای  موحدی ساوجی و آقای عباسی است .
 موسوی لاری-  پیشنهاد ما را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد شما را عبور کردیم بند 7 بود که بند 7 را عبور کردیم  وبند 9 هستیم  . شما فرمودید   که نمیخواهید مطرح بکنیم ،ما عبور  کردیم .
 نایب رئیس-  اصلا از موقعی  که بنده آمده ام اینجا بند  8 را صحبت می کردیم بفرمائید .
 منشی- آقایان :   اکرمی ، موحدی ساوجی ، و عباسی پیشنهاد   کرده اند این پاراگراف  که مربوط به بند  8 بوده اضافه  بشود توجه بفرمائید در بند 9  فعلی در  مورد بانک سپه و سایر بانکها عامل هست  که گفته اند  تعاونی هایی را که سود ده نیستند و بدهیهای خودشان را پرداخت نکرده اند طبق ضوابطی که ضمن   عقد داشتند   به فروش برسانند . یک پاراگرافی بوده که کمیسیون آن پاراگراف  را  حذف کرده پیشنهاد کرده اند که این پاراگراف  ابقاء  بشود . متن آن پاراگراف  به این  ترتیب است : ( کلیه شرکتهای تعاونی وابسته به مراکز گسترش  خدمات تولیدی وعمرانی استانها بعد از پرداخت آخرین  قسط  خود می توانند از زیر پوشش مراکز  گسترش خارج شوند … تا آخر ). آقای اکرمی بفرمائید .
 سید رضا اکرمی -  بسم الله الرحمن الرحیم ، من استدعا میکنم نمایندگان محترم عنایت کنند به آن چیزی که ما می گوئیم .  بعد از پیروزی انقلاب  یکسری   افرادی که اشتغال  نداشتند دولت وامهایی را د راختیار آنها گذاشت  که با آن وامها مشغول بکار بشوند  وتا سال 61 این وام دادن ها ادامه  داشت وجمع کل  وامی که به اینها داده شده 50  میلیارد ریال است واز سال 61 به بعد دیگر این وامها داده نشده است .هر سال در لایحه دولت ومصوب مجلس این پیشنهاد وجود داشت که من این پیشنهاد را خدمت نمایندگان محترم می خوانم استدعا می کنم به این پیشنهاد عنایت کنند .
 عبارت این است :
 ‹‹‌کلیه  شرکتهای تعاونی وابسته به مراکز گسترش  خدمات تولیدی  و عمرانی استانها بعد از پرداخت آخرین قسط  خود میتوانند ››  اولا ‹‹ مجبوراً››  ندارد . میتوانند همچنان تحت پوشش مراکز گسترش بمانند ومیتوانند هم از تحت پوشش خارج بشوند .میتوانند از زیر پوشش مراکز گسترش خارج شوند به شرط اینکه متعهد شوند کالاهای سرمایه ای شرکت را تا 10 سال  بدون اخذ مجوز از مراکز گسترش مربوطه نفروخته  وشکل تعاونی خود را به همین مدت حفظ نمایند .
 این پیشنهاد در لایحه  دولت بوده ودر کمیسیون  حذف شده . پیشنهادما این است  دوباره در ذیل بند 9 بیاید واین موجب میشود آن وامهایی که دولت داده وافراد  تعاونی الان توان پرداخت را دارند آن قسطهایشان را بپردازند واین یک زمنیه ای است که باعث  میشود آن وامها باز میتواند در اختیار  دیگران قرار بگیرد و سرمایه حالت جریان وگسترش بیشتری پیدا بکند وجالب این است از آن زمانی که این قانون تصویب شده گفتیم که مراکز گسترش  وتعاونیها میتوانند از پوشش  گسترش خارج بشوند خوشبختانه وصولی ها مرتب اوج  داشته که من رقم  وصولی ها را خدمتتان میخوانم .در سال  61 یک میلیارد  وصول شده ولی در سال 63  پنج میلیارد .در سال 64  دومیلیارد . در سال 65  سه ونیم میلیارد . در سال 66 همین طور در آبان  67 یعنی آبانی که هنوز پنج  ماه به آخر سال مانده در آبان امسال سه میلیارد وصولی را دولت داشته وتعاونیها  آمده اند و قسطهای  خودشان را پرداخته اند .حسن دیگر قضیه  این است که این تعاونیها خودشان را موظف میدانند که به هر حال  سرمایه دولت  را زودتر  پرداخت   کنند وخود را مدیون دولت بدانند .استدعا می کنیم  نمایندگان محترم  به این پیشنهاد  دولت رأی موافق بدهند .والسلام .
 منشی- اولین  مخالف آقای  روحانی نیا هستند که آقای  آقائی به جای ایشان صحبت می کنند .
 هدایت الله آقایی- بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن تشکر  از آقای روحانی نیا ، این پیشنهادی که اینجا شده که قسمت آخر بند  9 بماند دو تا اشکال  دارد در صورتیکه  یک چنین پیشنهادی تصویب بشود .اول اینکه  نظارت دولت از این   مجموعه  وسیع تعاونیها همین جوری که برادرمان فرمودند ، مشتاق هم هستند  از زیر پوشش  دولت خارج بشوند برداشته میشود . یعنی تنها ابزاری که دولت میتواند در دست داشته باشد برای نظارت  روی کار اینها ،همین تحت  پوشش بودن اینها است که این  خودبخود  برداشته میشود .
 اما ایراد دوم که به مراتب  خطرناکتر هست این اشکال است که اگر بخواهد این پیشنهاد تصویب بشود ما برای بسیاری از این تعاونیها  میلیونها دلار سرمایه گذاری ارزی با ارز دولتی  کرده ایم  ومیلیاردها ریال به اینها به شکل وام های مختلف قرض الحسنه  ،‌بلاعوض  وامثال اینها از اول انقلاب  داده  شده . یک سرمایه  ای است که در حقیقت متعلق  به دولت است .  اینها  از خدایشان  است  حتی حاضرند  از زیر زمین هم که  دشه این مقدار بدهی را در بیاورند بدهند  که شما  آنها را خارج بکنید و تبدیل بشوند به شرکتهای سهامی خاص یا حداکثر شرکتهای سهامی  عام با ان دست ودلبازی  که دیگر بخش خصوصی دارد در  کارها و با آن بگیر و ببندهایی که خودشان میتوانند بکنند . قطعاً‌یک چنین  چیزی مورد نظرشان است وحاضر هستند  این پول را  همین الان  هم حتی قرض بگیرند  و به شما بدهند در عوض آن همه   سرمایه  گذاری که متعلق  به دو لت است را تملک  بکنند .این چیزی که شما گذاشتید هیچ ضمانتی ندارد تا ده سال حالا اینها ماشین آلات  یا آن سرمایه گذاریهای عمده را نفروشند ، حتی  اگر هم نفروشند  در قالب  شرکت سهامی  خاص میایند عمل می کنند  با این وضعیتی  که شرکتهای سهامی خاص دارند . قطعاً  اینها مایل  هستند . به این   سمت بروند ، هیچ  هم  بدشان نمیاید . حتی اگر اینها نروند در جهت تولید ،  حاضرند  قرض هم بگیرند واین وامها را بدهند  تا سریع دستشان  باز بشود . اینها مربوط  به تمام مردم  است ( نایب رئیس وقتتان تمام است ) مربوط  به دولت است . ما نباید به این سادگی  راه را  بگذاریم افراد بیایند تعاونی تشکیل  بدهند بعد که تشکیل دادند از زیر پوشش  خارج بشوند وتبدیل به شرکت کنند . خوب ما از همین حالا اجازه بدهیم شرکت  را
  تأسیس  بکنند و بیایند در قالب  شرکتها ودر قالب  قانون تجارت  کار بکنند . چرا ما بیائیم دور بزنیم  و لقمه  را از پشت سر بخواهیم بخوریم .  به اینها یک امکاناتی تحت  عنوان تعاونی میدهیم  بعد اینها بیایند از این قانون استفاده بکنند وخودشان را از زیر پوشش  تعاونی بیرون بیاورند و سوء استفاده بکنند و خود تعاونیها هم بتدریج  زیر سؤال میرود . کما اینکه تا حالا هم به اندازه کافی تضعیف  شده اند .
 منشی- آقای  موحدی ساوجی موافق بفرمائید .
 موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم  ، یکی از دلایل  اینکه تعاونی در بخش اقتصادی  به عنوان یک بخش  عمده اقتصادی  در نظام جمهوری اسلامی است ولی در عین حال افراد و مردم خیلی رغبت  ندارند که به سمت تعاونی و فعالیتهای تعاونی رو بیاورند این است  که آقای آقایی و بعضی از آقایان  این جوری فکر می کنند که شرکتهای تعاونی متعلق به دولت هستند  ودولتی هم هستند و تصور می کنند که دارایی واموال اینها مال خودشان نیست ومال دولت است ونمیتوانند  تملک کنند وحال آنکه باید  آقای آقایی  توجه  داشته باشند که اینها تعاونی هستند اما درعین حال یک دستگاه  دولتی ویا یک مؤسسه دولتی نیستند و سرمایه  های اینها مال  خودشان است ، مال دولت  نیست .  شما در تبصرة 3 هر  ساله  در اینجا ذکر می کنید که بانکها  به اینها وام میدهند و دولت تضمین  می کند .اینکه  شما میگوئید که  ممکن است   دولت  ارز داده  باشد یا وسایل  کار را به قیمت دولتی داده باشد ، خوب ،این شرکتهای غیر تعاونی هم امکان دارد از دولت ارز بگیرند ومیگیرند ، یا ابزار وامکانات از دولت میگیرند ولی چطور  این سختگیری را نمی کنید  وزنجیر به دست و پای  شرکتهای غیر تعاونی نمی بندید ، اما در رابطه با شرکتهای تعاونی  میخواهید دستهایش را به زنجیر ببندید که شما بایستی الا و لابد الی الابد  تابع دولت  باشی.  یعنی چه ؟  ما د رنظام  جمهوری اسلامی اقتصادمان سه بخش  دارد :
1-    دولتی 2- خصوصی 3- تعاونی .
واقتصاد  در بخش تعاونی اقتصاد دولتی نیست .اشتباه  آقای آقایی  وامثال این برادر ما این است که تصور می کنند حالا که یک عده ای بیکار بودند .توانایی داشتند ،استعداد داشتند ولی سرمایه نداشتند وجمهوری اسلامی وتبصرة 3 به اینها کمکی کرده ، وامی  گرفتند ، فعالیت  کردند به جای اینکه بعداً بیایند  بگویند ماورشکست شدیم وکل سرمایه دولت  را هم ندهند و بروند دنبال کارشان آمده اند ،تلاش کرده اند و به بازدهی هم رسانده اند وحالا میخواهند که از زیر پوشش  مرکز گسترش  بیرون بیایند . اگر چنانچه  آمدند همه بدهی ها را پرداخت کردند …( نایب رئیس – آقای  موحدی وقتتان تمام است )  وهمه تعهدات  دولت را ادا کردند دیگر  چه الزامی دارند که حتماً  تحت پوشش این مراکز باشند ؟ مثل  اینکه شما دوست دارید هم مردم گرفتار باشند وهم دولت یک مقدار زیاد دستگاه و پرسنل توی استانداریهای مملکت که آقا  شما فلان !  تعاونیها همه باید  زیر نظر ما بمانید .  آخر من تعجب  میکنم . اگر در مملکت  میخواهید نظارت  کنید دولت بر همه  بخشها  باید نظارت کند ،هم خصوصی هم تعاونیها همه بخشهای خودش در  رابطه  با تولیدات ونرخ گذاری وامثال ذلک . بنابراین این پیشنهادی را که مطرح کردیم  با همکاری آقای  اکرمی  پیشنهادی است که در لایحه بودجه سالهای قبل هم بوده وامسال  هم این پیشنهاد در لایحه بودجه دولت  بوده است  اما بنا حق و بی دلیل  کمیسیون بودجه آمده این را حذف کرده است . والسلام .
 منشی- کمیسیون بفرمائید .
 داودی شمسی ( نایب رئیس کمیسیون بودجه )-  بسم الله الرحمن الرحیم .در کمیسیون این پاراگراف  حذف شد به دلیل اینکه  اولا ماهیت بودجه ای  ندارد . یعنی تحت پوشش بودن یا بهتر است  بگوئیم زیر نظر  مراکز گسترش بودن ،باز مالی ندارد .مهمتر از آن  اینکه اصلا شرکتهای تعاونی شخصیت مستقلی  دارند و اینکه گفته شده زیر  پوشش مراکز گسترش هستند ، زیر پوشش  به معنی اینکه  وابسته باشند  نیست ومیشود گفت که اصلا زیر پوشش   نیستند  و وقتیکه این پاراگراف اینجا اضافه بشود باعث میشود که ما اینجا  حکم کنیم  که اساسنامه اینها تغییر بکند وما نمیتوانیم در قانون بودجه چنین حکمی  را داشته باشیم . به این دلیل بود که صرفنظر  از اینکه اینها هم از حالت تعاونی خارج میشوند و دلایل  دیگری که توضیح  دادند ما نمیتوانیم این حکم را بکنیم که شرکتها از آن حالت  خارج بشوند . بنابراین  کمیسیون این را حذف  کرد .
 نایب رئیس-  نماینده دولت .
 مسعود زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )-  برادرها توجه بکنند در رابطه با این جمله ای که دولت  اضافه کرده من یک سؤال از برادرهایی دارم که این را حذف کرده اند . تعاونی که بخواهد با نظارت مستمر دائمی دولت روی پای خودش باشد  چگونه میخواهد الگویی برای گسترش تعاونیها باشد ؟ تعاونی اگر به اتکای  خودش به عناصر  خودش و اعتقاد بها ین نوع سازماندهی برای اداره واحدهای تولیدی نباشد واز طرف دولت  اداره بشود اینکه تعاونی نیست و آن تعاونی که مردم زا سازماندهی بکند برای تولید ، نه اینکه دولت تعاونی را سازماندهی بکند که تولید بکند و دائماً  بالای سرش باشد .اگر بحث نظارت دولت است ،‌دولت نه تنها بر تعاونیها باید نظارت  کند ، بر بخش غیر  دولتی  اش هم باید نظارت کند . بحث  این است که این تعاونیهایی که به تضمین دولت وام  گرفته اند بگوئیم اگر شما باز پرداخت کردید از زیر کلید گسترش  خارج میشوند . براین اساس هم هست   که این 3 سال  که مااین مکانیزم را گذاشته ایم بازپرداخت این واحدها به دولت زیاد شده ، برادرها توجه کنند پنجاه میلیارد ریال به تضمین  دولت به گسترش داده شده وگسترش به این نوع تعاونیها داده وتا قبل از سال  64 حدوداً‌نزدیک  به ده میلیارد بیشتر باز پرداخت نشده بود .در این سه سال سیزده میلیارد باز پرداخت شد،  به خاطر همین انگیزه وهنوز که هنوز است پنجاه و چهارمیلیارد  به خاطر کارمزدش باقی مانده و بردوش دولت است . این مکانیزم را حذف می کنیم بهمعنی اینکه همه اینها باز به دولت برمیگردد این را چه جوری  میگویند بودجه نیست ؟  تضمین دولت است .  برادرها میگویند بحث بودجه ای نیست .وقتی ضمانت  دولت روی  آن است . یعنی از منابع عمومی باید باز پرداخت  بکنیم و دولت باید بازپرداخت آن را به عهده بگیرد . لذا این فلسفه  تعاونی به اتکاء دولت قابل قبول نیست . تعاونی یک شکل مردمی است وباید به اعتقاد مردمی   شکل بگیرد  و سیاستش هم این است  که این را گسترش بدهد و آزد بکند که در جامعه این نوع  فرهنگ تولید  تعاونی گسترش  پیدا   کند ، لذا دولت  تأکید می کند  که ا ین جمله اش   را بیاورد  و برادرهای بانکی  هم این را تأیید می کنند .
 نایب رئیس- /180  نفر در جلسه  حاضرند . پیشنهاد آقایان قرائت میشود وبه رأی گذاشته  میشود .
 منشی- پیشنهاد این است که در بند (9)  یک پاراگرافی  در لایحه دولت بوده که در اینجا حذف شده پیشنهاد این است که آن پاراگراف ابقاء بشود .  آن پاراگراف  به این ترتیب است : ‹‹ کلیه  شرکتهای  تعاونی  وابسته به مراکز  گسترش خدمات  تولیدی وعمرانی  استانها بعد از پرداخت  آخرین قسط خود  میتوانند از زیر  پوشش مراکز گسترش خارج شوند به شرط اینکه  متعهد  شوند کالاهای سرمایه ای  شرکت را تا 10 سال  بدون اخذ  مجوز از مراکز  گسترش مربوطه نفروخته و شکل  تعاونی خود را به همین مدت حفظ نمایند .››
 نایب رئیس-  موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 منشی- پیشنهاد بعدی مربوط است به کمیسیون  داخله .آقای  حسینی المدنی بفرمائید .
 حسینی المدنی (  مخبر کمیسیون امور داخله)-  بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد کمیسیون داخله این است که  این بند 8 از تبصرة  3 کلا حذف بشود و به جای آن این بند که وزارت کشور ، برنامه و بودجه با هماهنگی بانک  سپه و سایر بانکها ، اینها بررسی  لازم را به عمل بیاورند و راههای  مختلفی که وجود دارد طی کنند واگر چنانچه مأیوس  شدند ودیدند که باز هم باز یافت ندارند آن وفت آن اقدامات بعدی صورت بگیرد از آنجا  که در مملکت ما یک شرایط خاصی حاکم  بوده بعضی از تعاونیها نتوانستند وامشان را پرداخت کنند مایک مرتبه   همه سرمایه گذاریهائی  که کردیم  بیائیم  وبه آن شکل عمل بکنیم  و لذا برای  اینکه این تعاونیها حتی الامکان حفظ بشود . این تبصره به این شکل پیشنهاد  میشود .‹‹ وزارت  کشور با هماهنگی  وزارت برنامه و بودجه و بانک سپه و سایر  بانکهای عامل حسب مورد مکلف  است تعاونی هایی را که قابل باز یافت  دارند  حداکثر ظرف  سه سال از طرف رفع  نواقص  و بازسازی اصلاح طرح ، طرح جدید ، ادغام  در تعاونیهای دیگر و سایر اقدامات  مشابه وباز یافت برساند ودرصورت  عدم امکان طبق مقررات  ضمن عقد ، نسبت به فروش اموال و دارایی های آنها و سایر تعاونیها واگر متقاضی تعاونی نبود به سایر متقضایان  اقدام واز این محل مطالبات خود وبانکهای را تأمین  نماید .››
نظر این است  که ما ابتداء نیائیم این کار را انجام بدهیم . ما با هماهنگی وزارت کشور ، برنامه و بودجه و بانکهای مربوطه بیائیم اصلاح کنیم ، ادغام  کنیم وکاری کنیم که تعاونیها متلاشی  نشوند واز بین نروند واگر چنانچه ما موفق نشدیم بعداً‌این کار را انجام بدهیم و لذا اگر چنانچه به تعاونیها مهلت و زمان داده بشود ممکن است که خودشان را به جایی برسانند که بتوانند وامهایشان را پرداخت کنند واگر چنانچه به آنجا رسیدیم که نتوانستند این کار را انجام بدهند درمرحله  اول باز هم با تعاونیهای دیگر ادغام بشوند واگر چنانچه این هم نشد به سایر تعاونیها فروخته  بشوند واگر بعداً متقاضی  تعاونی نبود به دیگران بفروش برسانند والسلام علیکم و رحمت الله .
 منشی- آقای عابدی  مخالف.
 نورالله  عابدی – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران توجه بفرمائید که مجلس و دولت مخصوصاً  مجلس باید در ارتباط با وصول مطالبات خودش جدیت به خرج بدهد واین فرقی ندارد که تعاونی است یا بخش خصوصی است اموال این ملت  واین مملکت به دست هر کسی سپرده شود ویا وام بگیرد .باید سرموعد  پرداخت کند واگر پرداخت نکند باید اموالش به حراج  گذاشته بشود وباز پرداخت به دولت بشود . شما که از تعاونیها تعصب میگیرید . بنده موافق با تعاونیها هستم . بنده یکی از کسانی هستم که سر سخت میگویم باید در قالب  تعاونیها کارهای مملکت  اداره بشود .  عمل بشود . ولی این دلیل ندارد که ما از تعاونیهای که کار نمی کنند یا اعضایی که کار نمی کنند ومیخواهند از اموال دولتی سوء استفاده کنند  ما به بهانه تعاونی بیائیم از اینها حمایت کنیم .این هیچ جای دفاعی  ندارد .ما دفاع خودمان رااز تعاونیهایی می کنیم که بیایند کار کنند ، تلاش کنند و تولید کنند ونخواهند از منابع دولتی سوء استفاده کنند ، نخواهند تحت عنوان تعاونی بیایند سوء استفاده های کلان بکنند . ما با این طرز تفکر مخالف  هستیم که هر اسم تعاونی شنیده بشود بی قید و شرط از آن دفاع بشود .این مطلبی را که کمیسیون امور داخله محترم تصویب کردند ومیخواهند جایگزین  بند 8 بکنند معنایش این است که کسانیکه سوء استفاده می کنند یا وام را گرفته اند ، پول را گرفته اند ،در قالب  تعاونی مخصوصاً  در قالب  قرض الحسنه  وعمل نکرده اند ، کار نکرده اند ، به تعهدات  خودشان عمل ننموده اند ما بیائیم   از آنها  دفاع بکنیم . این چه دفاعی  است که بکنیم . مجلس  باید با کسانیکه در قالب طرحها  و برنامه های ارائه شده از طرف آنها عمل نمی کنند قاطعانه برخورد کند واین بند که دولت آورده کمیسیون محترم برنامه و بودجه هم تصویب کرده یکی از راههای برخورد با متخلفین است . این میخواهد در قالب  تعاونی باشد ، در قالب  بخش خصوصی باشد یا در قالب  بخش دولتی باشد .هیچ تفاوتی  ندارد .ما امروز  مسؤول هستیم که اموال  مردم ، سپرده های مردم که در اختیار تعاونیها   برای سرمایه گذاری یا بخش خصوصی  گذاشته میشود از آن دفاع  کنیم حمایت  کنیم . که برگردد . در بند 8 گفته شده تعاونیهای متخلفی که اقساط خودشان را باز پرداخت نکرده اند بانکها و دولت موظف است ، وزارت کشور ، بانک سپه ، موظف  است اموال آنها را بفروشد ومطالبات بانکها را پرداخت کند این چنین مسأله ای  است . خوب ، شما از یک طرف بانک  مرکزی را میگوئید به تعاونیها وام بدهد ، به اشخاص  وام بدهد ، بعد ابزاری که میخواهید آن را وصول کند از او میگیرید . خوب این چه کاری است که ما میکنیم . معنای  این کار این است  که سپرده های مردم را ما همین طور اورت در اختیار  تعاونیهای متخلف قرار بدهیم و از آن سوء استفاده کنند .این کار ، کار درستی نیست ، برادران کمیسیون امور داخله به این مطلب توجه داشته باشند ما باید حمایتهای خودمان را از تعاونیهای که در امر تولید کوشا هستند وبه قرار دادهایی که با بانک می بندند عمل می کنند  باید توجه بکنیم وحمایت بکنیم (‌نایب رئیس- وقتتان  تمام است )  نه تعاونیهایی که رفته اند پول را گرفته اند در طرح مربوطه صرف نکرده اند یا صرف کرده اند ، به آن توجه نکرده اند چون دولت بوده دولت  هم گفته تضمین می کند اگر سوخت بشود … ما میگوئیم  تعاونیها  اگر اموالی داشته باشند بانک سپه و وزارت کشور یا دولت اجازه نداشته باشد بقیه اموالشان  را بردارد ، بفروشد  و به حساب تعاونیها واریز به بانک مربوطه کند . بنابراین ما با این پیشنهاد مخالف هستیم .مطمئناً مجلس هم مخالف است  مطمئناً دولت هم مخالف است واین مخالف با امر سیاستگذاری ودر امر وام دهی به بخشهای مختلف  کشور  اعم از خصوصی یا تعاونی است .والسلام .
 منشی0 آقای روحانی نیا موافق.
 نایب رئیس-  من یک نکته  ای خدمت برادرها وخواهرها عرض کنم. ما حدوداً کمتر  از 49 ساعت وفت داریم ، مسأله  شورای نگهبان و رفت و آمد لایحه  که اواخر میرود ومیاید و باید اینجا معطل  بشویم اینها هم مطرح است . پنجاه تبصره هم داریم .ما باز یادآوری می کنیم  حداقل یک مقدار کمتر روی تبصره هائی که خیلی ضروری نیست بحث بشود و باز آن مطلبی که در طول سال  خدمت آقایان  عرض میکنم توجه کنید حداکثر استفاده را از وفت  نکنید .نوعاً  ما باید سر 5 دقیقه تذکر بدهیم و آقایان بازرها نمی کنند .هر کس میتواند مطلبش رادر دو دقیقه ، سه دقیقه  فشرده بگوید والا اواخر ناگزیر میشویم که خیلی چیزها را صرفنظر کنیم و شتابزده بخوانیم و جلو برویم . این را ما عرض می کنیم که وقت  ما این جوری است .
 روحانی نیا -  بسم الله الرحمن الرحیم . من خیلی خلاصه  عرض میکنم .هیچ نظر پیشنهاد دهندگان این نیست که مخالف محترم صحبت  فرمود پولهایی که داده شده است وصول نشود ، سیستم بانکی  فلج بشود .تمام دعوا سر این است شما دقت بفرمائید . ما تقریباً حدود پنج هزار شرکت تعاونی مربوط به این تبصره در این مملکت داریم .ازا ین پنج هزار شرکت  تعاونی حدود هزار ودویست تعاونی آن الان غیر فعال  است . یعنی به مشکلاتی برخورده است .اختلافاتی  ایجاد شده است ، مشکل قانونی ایجاد کرده است به هر دلیل این هزار و دویست شرکت تعاونی غیر فعال است  وجالب است که بدانید از این هزار ودویست تا ششصد و پنجاه تای آن در مناطق و استانهای جنگی است .به لحاظ جنگی که آمد در غرب  در خوزستان در شهرهای  جنگی این تعاونیهایی که از دولت  آن روز پول گرفتند اساسنامه گرفتند الان به هر دلیل این تعاونیها تعطیل است . غیر فعال است . تمام  دعوا برسر این است که ما با این هزار و دویست تعاونی چه کنیم ؟
 یک پیشنهاد این است که بیائیم اینها را بگیریم منحل  بکنیم .اسباب شان را برداریم .
 پیشنهاد دوم این است که نه آقا چا ! ما کلی برای اینها  سرمایه گذاری کرده ایم . از یک طرف  میگوئیم  همه جا اولویت به تعاونیها ،از یک طرف  خیلی برنامه و بودجه ، بانکها ،استانداریها ، یک هیأتی  تشکیل بشود ،این تعاونیهای غیر فعال  را بررسی کنند ،آگر مشکلش قابل حل بود با تعویض  طرحش ، با امکانش با راهنمائی اش بیائیم تعاونی را راه بیندازیم واگر چنانچه سرآخر به این نتیجه رسیدیم   که این تعاونی دیگر قدرت  فعال شدن ندارد بعد آن وقت بیائیم به آن مکانیزم ،اموالش را بفروشیم و بدهی های دولت را باز پرداخت بکنیم تمام دعوا بر سر این است که با  هزار و دویست تعاونی غیر فعال مایک جا همه را حذف کنیم و یک هیأت  متشکل این جوری بنشینند کار کراشناسی بکنند ،آنهایی که قابل فعال  شدن ایت فعالش  کند و آنهایی که نه به همان مکانیزمی که گفته شد منحل بود واموالش را بفروشد .همه پیشنهاد این است .
 نایب رئیس- کمیسیون  صحبت کند .
 داودی  شمسی ( نایب رئیس کمیسیون بودجه )- بسم الله الرحمن الرحیم . منظوری که پیشنهاد دهندگان در این پیشنهاد داشتند با بند ‹‹9›› و قسمت آخر بند ‹‹8›› برآورده  میشود . چون در این پیشنهاد میگویند وزارت کشور با هماهنگی وزارت برنامه و بودجه و بانک  سپه بیایند تلاشهائی  بکنند برای اینکه اقساط  را وصول بکنند واگر نشد آن وقت بیایند  راه دیگری را انتخاب بکنند ، بند ‹‹9››  که بعد از این بند است عیناً همین را میگوید :‹‹ بانک  سپه و سایر  بانکهای عامل با هماهنگی وزارت کشور و وزارت برنامه و بودجه مکلفند  پس از رسیدگی  های لازم تمام یا قسمتی از مایملک آن تعداد از شرکتهای تعاونی زیر پوشش  مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استانها را که قابلیت  واریز وام دریافتی  را ندارند ( این را صریحاً‌میگوید )  طبق مقررات ضمن عقد به فروش  رسانند واز محل موجودی ومطالبات شرکت واموال و دارائیهای سهامداران وماحصل فروش  مطالبات خود و دولت را تأمین و پرداخت نمایند .›› بنابراین نگرانی که برادران فرمودند  بااین بند رفع میشود . حالا اینکه گفته اند ‹‹ وزارت کشور ››  مراکز گسترش زیر نظر وزارت کشور است اگر منظور باشد که وزارت  کشور اینجا یک تکلیفی به عهده بگیرد معاونت وزارت کشور در رأس آن هست . در شورای هماهنگی امور هم  وزارت برنامه هست وهم وزارتخانه های دیگر . بنابراین مشکلی وجود ندارد و برای اینکه یک تأکیدی  هم باشد می بینیم که در آخر همین  بند ‹‹8››
  میگوید  ‹‹ استفاده  کنندگان تسهیلات اعتباری  این تبصره ملزم  به باز پرداخت مطالبات بانک بوده وعدم پرداخت بدهی در حکم تصرف  غیر قانونی در وجوه واموال دولتی است ››. بنابراین کمیسیون فکر میکند که این منظور برآورده شده ودیگر این پیشنهاد لزومی ندارد ، تازه اگر هم این پیشنهاد رأی بیاورد ، یک تغییر متن است چیز جدیدی نخواهد داشت .
 نایب رئیس-  دولت صحبت  کند .
 روغنی  زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )-  در این پیشنهاد دو نکته است : یکی اینکه ابتدا بانک را تبدیل  به وزارت کشور کرده این قابل قبول  نیست اگر  خود بانک باشد یعنی اینکه  بانک میخواهد خودش دنبال اموالی که داده مسؤول باشد مجلس  در حقیقت  خود بانک را متوجه خطاب  خودش کرده و او را مکلف می کند برودنبال  طلب هایش در اینجا وزارتخانه  جایگزین  آن میشود و بهتر  است بانک خودش  احساس تکلیف  کند . بانک  محور است . وزارتخانه ها با او هماهنگی می کنند .در حالیکه  در اینجا و پیشنهاد اخیر وزارت  کشور محور است ، بقیه  با او هماهنگی میکنند واین درست نیست ،بانک باید احساس مسؤولیت  بکند .این یک .
 نکته دوم اگر میخواهیم تعاونی از نظر مالی ، فنی ،‌اقتصادی  به دلیل اینکه خوب توجیه  نبوده واینها رادوباره یک باز بینی بکنیم وتوجیه دارش بکنیم مگر در این تبصرة 3 تا حالا کجا منعی  داشتیم که اجازه نمیداد که این کار را انجام بدهیم ؟ گذاشتن  این عبارت در اینجا زائد است و قابل قبول نیست مخصوصاً  اینکه اینها باعث  میشوند  که ما دنبال اینها برویم به هر ترتیبی  شده توجیه اقتصادی  برای آنها جور کنیم و به نظر من این عبارتی که الان هست دقیقاً  میگوید دیگر آنجا که رسید نظر کارشناسی  که از نظر اقتصادی  ومالی این قابل بازیابی نیست دیگر بروید بفروشید . بیخودی خودتان را معطل نکنید .  لذا ما باعین  پیشنهادی که خود دولت اینجا داده موافقیم و بانک هم خودش باید مسؤول بشود د رعین حال وزارت برنامه و بودجه و وزارت کشور همکاری کنند که پول بانکها برگردد . دولت مخالف است با این پیشنهاد به این تعبیرهائی که من گفتم . (  نایب رئیس- گفتید موافقم ) خیر با متن دولت موافقیم . یعنی پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه  را ما هم موافقیم نه پیشنهادی که الان مطرح شد .
 محلوجی – بالاخره  شما با این پیشنهاد موافقید یا مخالف ؟  ما باید بفهمیم .
 نایب رئیس-  فهمیدیم ، منتها پیچیده بود سخت فهمیدیم  حضار  182 نفر پیشنهاد کمیسیون داخله قرائت میشود وبه رأی گذاشته میشود .
(به شرح زیر قرائت شد )
‹‹ وزارت  کشور با هماهنگی وزارت برنامه و بودجه و بانک سپه و سایر بانکهای عامل حسب مورد مکلف است  تعاونیهائی را که قابل بازیافت  دارند حداکثر ظرف سه سال از طرق رفع  نواقص و بازسازی ،اصلاح طرح ، طرح جدید ادغام در تعاونیهای دیگر و سایر اقدامات مشابه وبازیافت  برسانند ودر صورت عدم امکان طبق مقررات ضمن عقد نسبت به فروش اموال و دارائیهای آنها به سایر تعاونیها واگر متقاضی  تعاونی نبود به سایر متقاضایان اقدام واز این محل مطالبات خود و بانکها را تأمین  نماید .››
  نایب رئیس-  دولت هم با این پیشنهاد مخالف بود موافقین باا ین پیشنهاد قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند )  تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
  منشی-  کمیسیون داخله  یک بند  الحاقی پیشنهاد دارند که مطرح میکنند بفرمائید .
 حسینی المدنی ( مخبر کمیسیون امور داخله )-  بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه به هدفی که این تبصره دنبال میکند وهمانا اشتغال  است واز آنجا که رزمندگان عزیز ما که از جبهه ها برگشته اند حدود صد هزار رزمنده بیکار داریم ، بنابراین چه کسی از رزمندگان اسلام اولی است که ما بتوانیم از طریق وام دادن وتوسط مراکز گسترش برای اینها اشتغال  ایجاد بکنیم  و آنها مشغول کار بشوند . بنابراین پیشنهاد را به طور خلاصه عرض  می کنم این است که :‹‹ حداقل ده میلیارد ریال از تسهیلات  بند ‹‹2›› این تبصره  به صورت قرض الحسنه  و طرحهای ارائه شده توسط مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی  جهت اشتغال رزمندگان اختصاص می یابد . مدت باز پرداخت اعتبار اعطائی  این طرحها حداکثر 10 سال  خواهد بود که اولین قسط آن یک سال پس از بهره برداری رسیدن شروع خواهد شد ››،
 بنابراین برایا ینکه ما بتوانیم حداقل هفت ، هشت ،هزار اشتغال برای رزمندگان عزیز اسلام ایجاد بکنیم انتظار این است که نمایندگان محترم ملت به این پیشنهاد رأی بدهند .والسلام علیکم و رحمت الله .
 منشی- مخالف آقای  رمضان روحانی نیا ، موافق آقای عابدی .
 رمضان روحانی نیا – بسم الله الرحمن الرحیم ، مخالفت من به این دلیل است که د راینجا یک قیدی دارد که آن قید یک مقدار نمیگذارد رزمندگان  عزیز  شامل بشوند . آن پیشنهادی که ما داده ایم این قید را ندارد .در اینجا آقایان قید کرده اند ‹‹  رزمندگانی که توسط مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی ››،  ما عرض میکنیم آن 5میلیارد ریال هر چه بیشتر هم باشد خوب است .
 مرتضی الویری-  آقای روحانی نیا !  خواهش می کنم وضع این را روشن  بکنید ،در مورد رزمندگان در خود بند ‹‹10›› که 10 میلیارد  از تسهیلات اعتباری به صورت قرض الحسنه  گفته اند داده بشود .در آنجا در بند (ب)  تعداد زیادی از نمایندگان پیشنهاد کرده اند که بعضی ها پیشنهاد 3میلیارد  و بعضی ها پیشنهاد 5میلیارد کرده اند که برای اشتغال رزمندگان  داوطلب که حداقل شش ماه متوالی  یا متناوب  در جبهه بوده اند اختصاص  یابد . ( روحانی نیا – پیشنهاد  ما است که موافقش هستیم )  یعنی در همان  سقف ده میلیاردی  که به صورت قرض الحسنه  در بند ‹‹10››  پیشنهاد داده شده در آن جا پیشنهادی برای همین  مسأله هست . الان یک پیشنهاد مجزائی است به صورت یک بند جداگانه .
 روحانی نیا – به همین دلیل  بنده با این مخالف هستم چون آنجا داریم . برای اینکه اینجا قید دارد که این 10 میلیارد باید از طریق مراکز گسترش باشد  قید ‹‹مراکز  گسترش ›› خودش  یک قید اضافی است . ما میگوئیم حالا یک جائی مراکز گسترش نبود چرا این قید را بگذاریم ؟ بنابراین  پیشنهاد ما آن است که آن 10 میلیارد ریال بدون قید ‹‹گسترش ›› باشد  که بهتر بتوانند نتیجه گیری بکنند از کارشان  ان شاء الله فقط  به دلیل اینکه قید اضافی در اینجا آمده ات من با این پیشنهاد مخالف هستم .
 منشی- موافق آقای عابدی .
 نورالله عابدی -  بسم الله الرحمن الرحیم . برادران توجه بکنند این یک بحث  ارزشی است ودر مجلس با توجه به اینکه الان درحال نه جنگ و نه صلح هستیم باید به وضعیت رزمندگان مان رسیدگی بشود واینجا ما الان تعداد کثیری از رزمندگان کشور را داریم که هشت سال ایثار را در جبهات جنگ داشته اند الان می خواهند که ایجاد اشتغال برایشان بشود .این کوچکترین چیزی  است که مجلس محترم میتواند به رزمندگان بدهد . یعنی الان ‹‹مرکز گسترش ››  را هم که قید کرده اند به این خاطر کمک به رزمندگان   اسلام بوده . این حق این رزمندگان است .امروز 10 میلیارد  ریال را ما به عنوان قرض الحسنه  برای اشتغال  این عزیزان  در اختیارشان قرار بدهیم . مرکز گسترش هم به این عزیزان کمک کند طرح  و برنامه بدهد . مخصوصاً  در زمنیه های تولیدی طرحهای تولید به این برادران بدهد ، برنامه بدهد و اینها از بلاتکلیفی که امروز در جامعه مان دارند ، نجات پیدا کنند وبه اشتغال  مفید و مؤثر روی  بیاورند اگر ما امروز برای اینها اشتغال ایجاد نکنیم ، فردا ضمن اینکه در آنها تأثیرات منفی خواهد گذاشت ، ممکن است که مسائل دیگری را هم در پی داشته باشد . بنابراین  برای رزمندگان اسلام این 10 میلیارد ریال را که کمیسیون محترم داخله گذاشته مجلس موافقت کند برای اینکه مرکز گسترش به رزمندگان اسلام در طرح و برنامه  کمک کنند ودر قالب تعاونی میتوانند عمل بکنند . ان شاء الله این قدم  به عنوان یک  قدم ارزشمند در مجلس محترم برداشته بشود همانگونه که در بحث دانشگاهها ، ظرفیت قابل توجهی یرا به رزمندگان دادند ،در بحث اشتغال هم یک  ظرفیت قابل  توجهی شامل رزمندگان بشود . والسلام .
 منشی- کمیسیون .
 داوددی  شمسی ( نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه )-  بسم الله الرحمن الرحیم .  با این پیشنهاد به این ترتیب کمیسیون موافق نیست به دو دلیل : اولا برای  رزمندگان در خود این تبصره در بند دیگری مکانیزمی پیش بینی شده که رزمندگان میتوانند در کلیه تعاونیها عضو بشوند و آنجا گفته شده که اگر حداقل  هشتاد درصد اعضاء یک تعاونی رزمندگان باشند یا خانواده شهدا وغیره یک
تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته بشود  اما علت اصلی این است که ما موافق نیستیم  که سقف قرض الحسنه بالا برود به همان دلیل که جناب آقای قاسمی  هم در چند پیشنهاد قبل این را مطرح کردند که اگر ما سقف قرض الحسنه را بخواهیم بیشتر از این بالا ببریم اصلا ممکن نیست و سیستم بانکی بیشتر از این نمیتواند بالا ببرد ولی اگر در خود همین بند به یک ترتیبی پیشنهاد بشود که ازاین 10 میلیاردی که پیشنهاد شده یک سهم مشخصی برای رزمندگان در نظر گرفته بشود کمیسیون روی این حرفی ندارد .
 یکی از نمایندگان – آقای داودی  سقف بالا نمیرود .
 نایب رئیس- دولت صحبت کند .
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )-  مادر رابطه با این پیشنهاد با اصل قضیه  مخالفتی  نداریم . بالاخره برادران رزمنده در طول  این چند سال جنگیده اند وتمام زندگیشان رادر این راستا گذاشته اند  ومی بایستی نظام در قبال  این ولو که قابل ارزیابی نیست به دلیل اینکه کاری که کرده اند فراتر  از مسائل مالی است به نحوی جبران کند . لذا نفس قضیه  را دولت قبول دارد ولی به لحاظ  محدودیت منابع همانطور که آقای قاسمی  گفتند با مشکل مواجه خواهد شد و بهتر است در یک قالب مشخص تر  که مکانیزم اجرائی آن هم روشن باشد چون معرفی رزمنده ها ، و این که اینها را چه  جوری  شناسائی بکنیم  اینجا روشن نیست .در یک پیشنهاد مشخص  تری تکمیل بشود ولی اگر این هم تصویب بشود نفس  قضیه  را دولت رد نمیکند ولی از لحاظ قرض الحسنه  با مشکل روبرو است که آقای قاسمی  هم خودشان بیایند واز لحاظ  تأمین منابع توضیح بدهند .
 نایب رئیس- آقای قاسمی بفرمائید .
 یکی از نمایندگان – آقا از سایر بخش ها کم بکنند .
 قاسمی (  رئیس بانک مرکزی )-  نماینده محترم  دولت توضیح  دادند که ضمن موافقت  اصولی با یک چنین پیشنهادات و طرحهائی اشکال عمده ای که سیستم بانکی و دولت با آن مواجه است ،این است که منابع قرض الحسنه  محدود است . شما تکلیفی را دارید به گردن سیستم بانکی میگذارید که در توان ندارد .اشکالی ندارد اگر میخواهید برای رزمندگان عزیز  تسهیلاتی  را به صورت  قرض الحسنه  در نظر بگیرید ، این رادر بند 10  که 10 میلیارد ریال دیده شده  در آنجا یک مقدارش را برای این مسأله  میتوانید اختصاص  بدهید . پیشنهاد را عنایت بکنید در بند 10 ولی اگر بطور مستقل بخواهید ما 10 میلیارد ریال به  سقف قرض الحسنه  تبصرة 3  اضافه بکنیم من یکبار به طور کلی این مطلب را خدمتتان  عرض کردم بعد از این صحبت ها هم از خدمتتان مرخص میشوم . چون تکرار یک مطلب دیگر واقعاً ضرورت  ندارد .همین  مقداری که الان در تبصرة 3  به عنوان قرض الحسنه  پیش بینی شده ، توان پرداخت  آن وجود ندارد ضمن اینکه  حسابهای قرض الحسنه  حسابهای دیداری هستند ، یعنی چه ؟  یعنی اینکه  سپرده گذار هر آن میتواند بیاید ، مراجعه بکند و پولش را بگیرد در حالیکه شما  آمده اید باز پرداختش را هم ده ساله گذاشته اید .مگر  میشود منابع کوتاه مدت  سیستم بانکی را 10 ساله ایجاد تعهد کرد ؟ علت  اینکه بعضی از صندوقهای قرض الحسنه  الان ورشکست  میشوند چیست ؟ برای اینکه آمده اند یک سری قرض الحسنه  هائی داده اند خارج از منابعشان ، خارج از توانشان والان که صاحبان  سپرده ها مراجعه می کنند برای گرفتن ، توانش را ندارند .
 یک نکته دیگر که من لازم  است خدمتتان عرض بکنم این است که طرح قرض الحسنه در سیستم بانکی علی الاصول(‌باز  من به این پیشنهاد برنمیگردم به طور کلی عرض می کنم )  بااین تکالیفی  که به عهده سیستم بانکی گذاشته میشود نهایتاً شکست خواهد خورد ، نتیجه اش  این میشود که مردم وقتی  از سیستم بانکی خیری ندیدند پولهایشان را می کشند ومیروند سازمانهای غیر رسمی ، غیر قانونی ایجاد میشود  که الان نمونه هایش را در مسأله صندوقهای قرض الحسنه  شما ملاحظه میفرمائید .والسلام .
 نایب رئیس- حضار 180 نفر پیشنهاد کمیسیون داخله قرائت میشود .
 منشی-  پیشنهاد این است ، عبارتی که میخوانم گفته اند که  بعد   از این  بند اضافه بشود . ‹‹ حداقل 10 میلیارد ریال از تسهیلات بند 2 این تبصره  به صرت قرض الحسنه به طرحهای ارائه شده توسط مراکز گسترش  خدمات تولیدی وعمرانی جهت اشتغال  رزمندگان اختصاص  می یابد . مدت باز پرداخت اعتبار اعطائی این طرحها حداکثر 10  سال خواهد بود که اولین قسط آن یکسال  پس به بهره برداری رسیدن شروع خواهد شد .››
 نایب رئیس- موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
 منشی- پیشنهادی از آقای آقائی  است در همان بند .ایشان  پیشنهاد کرده اند که ‹‹ بااولویت  فروش  به سایر تعاونیها ›› .  در اینجا ذکر  بشود .
 هدایت الله آقائی – بسم الله الرحمن الرحیم . من فکر می کنم که با این  پیشنهاد همه برادران وخواهران موافق باشند واین بارمالی ندارد ، هیچ اشکالی هم ایجاد نمیکند خیلی از تعاونیها هستند .الان محتاج یک وسیله کوچک  یا بزرگ هستند ، کارشان مانده بعضی از تعاونیها هم که به هر حال قرار است جمع بشود واموالشان به فروش برود ، خیلی خوب  است که از آن تعاونیها گرفته بشود و فروخته بشود به تعاونیهائی  که میتواند کارشان راه بیفتد ،آینها به سود دهی برسند آنها هم بتوانند بدهی هایشان را بپردازند .من زیاد توضیح نمیدهم این اولویت راا گر بگذاریم بین چند تعاونی متقاضی قطعاً  آن که بیشتر میخرد ، به آن میفروشیم حالا ممکن است یک درصدی نسبت به آزاد فروختن کمتر باشد ولی می ارزد به اینکه تعاونی های دیگر که الان محتاجند خصوصاً‌در این شرایط که الان وضعیت  ارز به این شکل است ، وارداتمان  کم است آن ارزی که خرج  شده اول دست تعاونیهای دیگری بیاید که امکانات باروری دارند تا اینکه  برود دست بخش  خصوصی که معلوم نیست کجا از آن استفاده بشود .
 منشی- مخالف وموافق ندارد . پیشنهاد بعدی در همین بند از آقای  جهانگیری است پیشنهاد کرده اند :‹‹  و همچنین طرحهای سایر اشخاص  حقیقی و یا حقوقی که از تسهیلات بانکی موضوع تبصرة 3 سنوات  گذشته استفاده کرده اند ››.آقای  جهانگیری توضیح  بدهند .
 اسحاق جهانگیری – بسم الله الرحمن الرحیم ، من خواهش می کنم که برادران عزیز به این بند 9 عنایت داشته باشند .اولا تبصرة 3 در عین حال که یک تبصره بسیار مفید وکارسازی  برای نظام ما است ولی به دلیل اینکه تضمین دولت دارد ، یک تبصره ای است که د رهر حال  برای دولت بارمالی دارد به این معنا که وفتی دولت تضمین میکند که چنانچه  شخص وام گیرنده ( حالا  حقیقی یا  حقوقی )  وام خودش را باز پرداخت نکرد ،بانک  موظف است که برود دنبال دولت به عنوان  ضامن آن شخص  ،از دولت مبلغی  که وام داده دریافت  بکند ،دولت هم طبق قانون موظف است  که حتماً پرداخت  بکند ، ما هم سالانه در بودج مجلس تصویب می کنیم  که دولت ، یک مبلغی  برای باز پرداخت اینگونه طرحها بگذارد .در بند 8 ما گفتیم که ( البته این تضمین  دولت نافی  وظایف بانکها نیست )  بانک باید برود دنبال وام گیرنده و پیگیری بکند ، کار خودش را انجام بدهد که حتی الامکان کسی که وام گرفته وامش را پرداخت کند ولکن شما برادران عزیز یقیناً  در حوزه های انتخابیه ،در جاهای دیگر مراجعه  کرده اید که اشخاصی بوده اند  که از وام تبصرة 3 استفاده کرده اند ، پول گرفته اند و رفته اند ساختمانی درست کرده اند بعد  به دلیل اینکه  بانک خیلی  پیگیری نکرده گذاشته  اند و رفته اند ساختمان مانده وگاهی اوقات حتی تجهیزاتی  هم که  وارد شده بوده از داخل ساختمان رفته ،‌حالا  آن وام گیرنده یا رفته محل دیگری ، یااصلا فرار  کرده ، یا فوت کرده یا مشکلی  دیگر برایش پیش  آمده ، یا اگر تعاونی بوده اعضاء  تعاونی  با هم اختلاف کرده اند ،متلاشی شده .دیگر کسی دنبال اینکه برود ببینند تکلیف آن وام چه شده هیچکس  خودش را موظف نمیداند ، چون موظف اصلی بانک است ،  بانک است  که باید برود  دنبال اعتبارش ،دنبال وامش که پس بگیرد .در این تبصره چون  تضمین دولت است ، بانک خیلی جدی در دریافت مبلغی  که وام داده نیست . برای بانک سپه  و بانکهای عامل در ارتباط با تعاونیهای مرکز گسترش بند 9 را آورده ایم ، گفتیم ‹‹  اگر  تعاونیهای مرکز گسترش  ، تعاونیهای تولیدی عمرانی  مرکز گسترش  وامی که اینها گرفتند قابلیت  باز پرداخت ندارند ،دیگر تعاونی متلاشی شده  اعضاء پراکنده شدند .دنبال کار دیگری  رفتند بانک سپه موظف است با هماهنگی وزارت کشور و وزارت برنامه و بودجه  برود این طرح ها را به فروش برساند ، پول  خودش را دریافت  بکند و بقیه پولی که میماند به صاحبانش بدهد ››  شما هم میدانید که از تبصرة 3  فقط تعاونیهای مرکز گسترش  استفاده نکردند خیلی از تعاونیهائی که به طور عادی تشکیل شده از تبصرة 3  استفاده کرده اند ، خیلی از اشخاص  حقیقی از تبصرة 3  استفاده کرده اند و باز پرداخت نکرده اند . امروز این مشکل برای دولت وجود دارد که بانک دنبال اینها نمیرود واینها باز پرداخت نمیشود ما گفتیم که همین جور که برای  تعاونیهای مرکز گسترش این  اجازه  را به بانک داده ایم که بانک  برود بررسی بکند اگر
قابل باز پرداخت  نیستند بفروشد و پولش را بردارد و سراغ دولت  استقراض  و سراغ این کیسه که مال  عموم ملت است نرود ، از پول عموم ملت برداشت نکند  برود بقیه طرحهائی  هم که مال اشخاص  حقیقی  یا حقوقی است که تا الان باز پرداخت نکرده اند ، بررسی بکند به فروش برساند و پول بانک را برداشت  بکند بقیه پول را هم به صاحبانش بدهد  که ما مجبور نشویم  از سیستم استقراض  واز پول عموم  کشور اینها را باز پرداخت بکنیم .
 منشی- مخالف ؟(‌اظهاری نشد )  مخالف ندارد .
  نایب رئیس- اگر مخالف ندارد ، موافق هم صحبت نمیکند . کمیسیون و دولت ؟
  داودی شمسی ( نایب رئیس کمیسیون )- ما موافقیم .
 نایب رئیس-  دولت صحبت کند .
  روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )ـ  برادران توجه بکنند که خود دولت انگیزه بیشتری دارد که اگر یک وام براساس تبصرة 3 میدهد .اگر این به موقع  به بهره برداری نرسیده  باشد وتوجهش را از دست داده باشد .به راحتی بفروشد . و پولش را برگشت بکند .ما این وامهائی که غیر از مرکز  گسترش است الان من یک نکته ای را بگویم بعضی  از اینهاگیر ارزی دارند یعنی ما وام را داده ایم رفته ساختمانش را ساخته ،  به مرحله تجهیز رسیده ، شما هفتاد  میلیون دلار گذاشته اید  که ما به این  تبصرة 3 بدهیم .ما بیش از 20 میلیون دلار نتوانسته ایم بدهیم . از موعد مقرر  هم گذشته ، قرار بوده سه ساله ، چهار ساله به بهره برداری برسد ، تولید بکند برگشت بدهد . هنوز سه چهار سال شده پروفورما میاورد این مراحل طولانی را طی میکند  ما ارز نمیدهیم .خوب این بحثی نیست که شما بروید اینها  را هم که بهره ور است ..(‌چون  توجیهش را دارد از دست میدهد )  بروید  بگیرید بفروشید ،  این یک چنین  خطری هم در مجموعه این پیشنهاد دارد . شما باید تدارک  همه جانبه د رمورد تبصره  3 بکنید بعد اگر آنها وظیفه خودشان  راانجام ندادند ، خوب  بگیرید ، بفروشید  اما ماا ین کار را  که نکردیم قرار بود هفتاد میلیون دلار بدهیم .ندادیم ، بیست میلیون دلار دادیم .این است که ازاین بابت چون خود دولت به موقع  نتوانسته است تدارک بکند .ا ین برای کسانی  که وام گرفته اند یک مقدار د ر عمل  مطمئناً  اجحاف  خواهد شد .
  هراتی – این مسأله د رکمیسیون بحث نشده که اظهار شد کمیسیون موافق است کمیسیون هیچ نظری راجع به این پیشنهاد ندارد .
 آقا محمدی -  بگوئید آقای هراتی نظری ندارند .همه اعضاء کمیسیون موافقند . آقای هراتی !  مادر کمیسیون صحبت کردیم  وموافقیم .
 نایب رئیس- حضار 180 نفر پیشنهاد آقای جهانگیری قرائت و به رأی گذاشته میشود .
 منشی- پیشنهاد آقای آقایی  را هم رأی نگرفته اید .
 نایب رئیس- اول  پیشنهاد آقای آقایی رأی گرفته میشود .
 منشی- پیشنهاد آقای آقایی به این ترتیب  بود که در بند  9 آن تعاونیهایی که اقساطشان  را پرداخت نکرده اند قید شده که اینها را بفروش  برسانند آقای آقایی پیشنهاد کرده اند با اولویت  فروش به سایر تعاونیها .  یعنی  در درجه اول به سایر تعاونیها بفروشند وبعد به سایرین .
 نایب رئیس- موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند (  عده کمی برخاستند )  تصویب نشد .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای جهانگیری هست . آقای جهانگیری پیشنهاد کرده اند علاوه بر تعاونیهای زیر پوشش مراکز  گسترش خدمات تولیدی  و عمرانی که در بند  9 آمده  عبارت  وهمچنین طرحهای سایر اشخاص  حقیقی و حقوقی  که از تسهیلات  بانکی موضوع تبصرة 3 سنوات گذشته استفاده  کرده اند این عبارت  هم اضافه بشود یعنی اگر اقساطشان  را پرداخت نکرده اند بفروشند .
 نایب رئیس- موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند .(‌عده کمی برخاستند )  تصویب نشد .
 منشی- آقای  دکتر صدیقی ( اظهاری نشد )  مثل اینکه آقای صدیقی  نیستند . بند 10 را مطرح کنید . پیشنهادهای مربوط به بند 10 را مطرح می کنیم .
 اولین پیشنهادی که هست در  مورد حذف بند ‹‹ب››  هست . منتها برای بند ب چند تا پیشنهاد  رسیده بعضی از برادران  پیشنهاد کرده اند که بند ‹‹ب›› بکلی حذف  بشود . تعدادی از برادران هم پیشنهاد کرده اند که این بند جایگزین  بند ‹‹ب››  بشود .مبلغ  پنج میلیارد  ریال صرفاً جهت اشتغال رزمندگان  داوطلب که حداقل شش ماه متوالی یا متناوب در جبهه بوده اند اختصاص می یابد . آقای  محلوجی ،آقای یونس محمدی ،آقای  موسوی لاری امضاء  کرده اند .
 پناهنده – اگر این رأی بیاورد بنده هم موافقم  و پیشنهادم را پس میگیریم .
 منشی- آقای محلوجی توضیح  بدهند .
 حسین ملحوجی – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران وخواهران توجه بفرمایند که تبصرة 3  که عمدتاً برای اشتغال  هست ودر بند ‹‹ب›› آن پانصد  میلیون تومان گذاشته شده بود که تقدیم خانواده های جانبازان  بکنیم واین برای اشتغالشان  بمنزله وام تلقی  بشود .
 اولا این نقض غرض هست.  یعنی فلسفة‌ اینکه … آقای کروبی شما آقای فؤاد کریمی را آنجا آرام بکنید که ما بتوانیم صحبت بکنیم .
 نایب رئیس- توجه بفرمائید  ، ضمناً  آقای  محلوجی  همه آقایان  راجع به بودجه دارند بحث میکنند البته محبت بفرمایند وگوش بدهند .
 محلوجی – عرض کنم به هر حال … توجه برادران  وخواهران عزیز را به این نکتة مهم جلب میکنم اصلا به چه علت حضرت امام امور جانبازان انقلاب اسلامی  را به بنیاد مستضعفان  واگذار کردند ؟ علتش این بود که از امکاناتی که بنیاد مستضعفان سابق که الان به بنیاد جانبازان  تبدیل شده برای آن خانواده ها استفاده بشود یعنی  واقعاً  بنیاید که صدها شرکت ، باغ  و هزاران واحد مسکونی دارد باید حتی به دولت هم کمک بکند اینکاملا دور از انصاق است که حالا به دلیل اینکه مسؤول امور  جانبازان شده است به این ارگانی که اینهمه امکانات  مالی دارد پانصد میلیون تومان پول هم بدهیم که برای اشتغال  جانبازان کار بکند .
 تازه  ما با این موافق  هستیم که از امکاناتش  برای جانبازان استفاده شود ،دادن کمک به او نقض  غرض است .
 بنا به اعتراف مسؤول این بنیاد  سود سالانه اش  650 میلیون تومان است که ما یقین میدانیم با آنهمه امکانات خیلی بیشتر از این باشد  چون عمدتاً  شرکتها ومسؤولان حسابرسی حسابها را طوری  نشان میدهند که سود زیاد آشکار نباشد تا بتوانند آن را صرف توسعة دستگاه خود بکنند اینا ست که ما نباید این مبلغ را به این کار اختصاص بدهیم بلکه الان که جنگ تمام شده و رزمندگان ما که سالها د رجبهه بوده اند واشتغال آنها  آنها امر مهمی است  ما از آن غفلت  نکنیم و بهتر این است  که رقم پانصد  میلیون تومان را به این برادران اختصاص بدهیم چون امروز  که از جبهه به خانواده خود برگشته اند وظیفه ما است که ترتیب اشتغالشان را بدهیم  در جای دیگر هم این پیش بینی نشده است .
 این نکته  را هم توجه  کنند چون ممکن است مخالف محترم  یا مسؤول محترم  بنیاد  بیاید بگوید  که خوب من این کار را تازه  شروع کرده ام  و باید این پانصد میلیون  تومان را داشته باشم .
 اولا برادران  وخواهران یادشان باشددر زمانی که کل این مسائل مربوط به بنیاد شهید بود سالانه حداکثر یک میلیارد تومان به این کار اختصاص داده میشد که حالا پانصد میلیون تومان  آن به بنیاد  شهید داده میشود قرار نیست که این پانصد میلیون تومان را هم تازه ما بیائیم از مجلس بگیریم ،آگر این جور بود چرا بنیادمستضعفان  را د راختیار امور جانبازان گذاشتند ؟
  بنابراین به این نکتة ظریف برادران  وخواهران توجه میفرمایند وموافقت میکنند که حذف این تبدیل  بشود به امر اشتغال برادران رزمنده ، خیلی  متشکر .
 منشی- آقای عابدی  مخالف و آقای  جهانگیری موافقند ،آقای  عابدی بفرمائید .
 نورالله عابدی – بسم الله الرحمن الرحیم .  برادرها توجه کنید آن برادرانی که این پیشنهاد را امضاء  کرده اند کار خارق العاده ای   نکرده اند ، گفته اند حداکثر  پانصد میلیون  تومان در اختیار رزمنده ها قرار بگیرد !‌ خوب مراکز گسترش  میتوانند در قالب تعاونیها این کار را بهتر  بکنند ، برادران   رزمنده  به هر کجا مراجعه  کنند بیش از این میتوانند وام بگیرند ، شما آمده اید  بحث رزمنده ها را محدود کرده اید .
 اگر آنجا  ما گفته بودیم بحث  قرض الحسنه  مطرح بود هر چند که اینجا هم قرض الحسنه  مطرح است .  منتها این را محدود نکنید ،‌رزمنده های   اسلام نباید محدود بشوند در سقف پانصد میلیون تومان . مراکز گسترش  میتوانند بیشتر از این
مبلغ در اختیارشان بگذارند ، مطمئناً وزارت کشور توجه بیشتری به این قضیه دارد ومیتواند در قالب  تعاونیها حداقل 60% از قرض الحسنه  رادر اختیار  تعاونیها قرار بدهد . این بحث را مطرح نکنید . یعنی اگر فرض بفرمائید سقف  قرض الحسنه X  باشد 60%  از  عدد X  در اختیار تعاونیها قرار می گیرد که وزارت کشور یا مراکز  گسترش خدمات تعاونیها از این 60%  بیش از این میتواند به رزمنده های اسلام کمک کند .
 شما آمده اید اینجا رزمنده ها را حذف کرده اید .البته من این مطلب را قبول دارم بنیاد جانبازان کلی امکانات دارد ، این را بدهید به بنیاد  شهید . بنیاد شهید هیچ  چیز ندارد ، بنیاد جانبازان کلی امکانات دارد .این امکاناتش را چه کار میخواهد   بکند ؟  بگذارد در اختیار جانبازان ، در اختیار برادران  جانباز از امکانات بسیار وسیعی  که در اختیار بنیاد جانبازان هست و تا الان  استفاده صحیح ودرستی در این راه نشده د راختیار جانبازان قرار بگیرد . این پانصد میلیون  تومان هم به سقف  بنیاد شهید  برا ی خانواده های محترم   شهدا اضافه  بشود اینطور که می گویند بودجه بنیاد امور جانبازان  فقط هفتاد میلیارد تومان است این ها  با امکانات وکارخانه های زیادی که دارند میتوانند ایجاد اشتغال  بکنند .از این تبصره هم برادران مراکز گسترش  خدمات  تا در سقف 60% میتوانند در بخش  قرض الحسنه  به برادران رزمنده کمک کنند والسلام .
 اسحاق جهانگیری – بسم الله الرحمن الرحیم . در واقع بعد از صحبتهای آقای عابدی دیگر لزومی نداشت بنده به عنوان موافق صحبت بکنم  چون ایشان با حرارات در دفاع از این پیشنهاد صحبت کردند . پیشنهاد آقای ملحوجی  این است که پنج میلیاردی که اینجا تصویب شده که در اختیار بنیاد  جانبازان قرار بگیرد این پنج میلیارد برای اشتغال  رزمندگان داده بشود .دو تا مطلب هست یکی اینکه پنج میلیاردی  که ما اجازه دادیم به عنوان قرض الحسنه  در اختیار بنیاد امور جانبازان یا بنیاد مستضعفان  قرار بگیرد .مطلب  اول این است که الان برادران عزیز وخواهران محترم استحضار دارند که سقف بودجه سالانه  بنیاد مستضعفان  چیزی است  بالای  بودجه عمرانی  دولت . یعنی قریب به 60، 70  میلیارد  تومان سالانه  بودجه ای است که بنیاد مستضعفان تهیه می کند به تصویب نخست وزیر محترم می رساند واجرا می کند . لذا اصل اینکه  طرحهای اساسی و طرحهای عمرانی مهمی امروز در اختیار بنیاد  مستضعفان  وجود دارد این برای همه نمایندگان مشخص  و ثابت شده است اگر ما اجازه  بدهیم بنیاد مستضعفان  بیاید از محل تبصرة 3  باز طرح جدیدی اجرا بکند  به معنای این است که این بنیاد بزرگ بشود و آنقدر وسیع بشود که جمع کردن بنیاد مستضعفان  هر شاخه اش به یک یا  چند  وزارتخانه و بخش  صنایعش یک وزارتخانه عریض تر از وزارت صنایع کشور  ما بشود ، بخش کشاورزی اش یک وزارتی عریض تر ا وزارت کشاورزی بشود لذا بحث  در این است که بنیاد مستضعفان  از این وضع موجودش دیگر توسعه بیشتری ندهد .اگر نیاز دارد به  مبلغی  برای تقویت  وتوسعه طرحهای موجودش طبق روال عادی اش برود  با سیستم بانکی  قرار داد ببندد وکار خودش را انجام بدهد .
 مطلب بعدی  مطلب رزمندگان است . برادران عزیز تا الان  همه شما بعنوان نمایندگان مجلس ، بقیه مسؤولین کشور در شهرستانها اینور و آنورروی مطلب مانور دادید که بعد از پایان جنگ میخواهیم به فکر اشتغال رزمنده ها باشیم .مدتی است از قبول  قطعنامهمی گذرد اکثر بچه هایی که در این هفت ، هشت سال در جبهه ها حضور داشته اند الان در شهرستانهایشان دارند بیکار می گردند هیچ محل اعتباری مشخص نشده که به فکر اشتغال  رزمندگان  عزیز  باشد .البته به اعتقاد بنده پنج میلیارد است ، پنج میلیارد  پول به شکل قرض الحسنه از محل اعتبارات تبصرة 3 در اختیار طرحهایی که رزمندگان میدهند قرار بگیرد که ان شاء الله  بشود از محل این تبصره در سال آینده تعداد زیادی از رزمندگان اسلام را ما مشغول بکنیم . به هر حال به نظر بنده این پیشنهاد بسیار پیشنهاد مناسبی است هم د رجهت حذف بند ‹‹ب››  هم  در جهت ایفای  یک بندی برای اشتغال  رزمندگان .
 نایب رئیس- کمیسیون صحبت کند .
 سید اسماعیل  داودی شمسی ( نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه )-  بسم الله الرحمن الرحیم . کمیسیون آن موقع این را حذف  نکرد بدلیل اینکه امسال سال اول است که امور جانبازان را این نبیاد تحویل  گرفته و تعداد جانبازان زیاد شده ودلایل دیگر .البته آ‚ا روارقامی هم آقای مظاهری آنموقع دادند که درآمد  سال آینده  بنیاد را پیش بینی کرده اند اما حالا یک مطلب  جدیدی مطرح  شده و آن جابجایی این بند هست ،‌یک موضوع  دیگر که این مبلغ  به رزمندگان داده بشود . من از برادرها که سؤال کردم مخالفتی  بااختصاص مبلغی  به رزمندگان نداشتند .
 نایب رئیس- دولت (آقای مظاهری ) صحبت  کنند .
 طهماسب مظاهری (  سرپرست  بنیاد امور جانبازان ومعاون نخست وزیر )- بسم الله الرحمن الرحیم . در رابطه با مطالبی  که برادرها  مطرح فرمودند  چند تا توضیح لازم است که ارائه بشود اول اینکه  این پانصد  میلیون تومان بند ‹‹ب››  در واقع اعتباری برای طرحهای اشتغال زایی  هست که خود جانبازان  ، سهامداران و صاحبان  آن طرحها هستند واکثر این طرحها  طرحهایی  هست که در سال 67  و سالهای قبل در بنیاد شهید تنظیم شده در واحد اشتغال و شرکتهایش با شراکت  ومسؤولیت  خود جانبازان به ثبت رسیده  واز این محل اعتبار قرار دادهایی بسته شده ، کارهایی شروع شده وادامه اش برای سال  68  کمک می کند که با این اعتبار   یک چیزی حدود 1400 نفر از جانبازها  مشغول بکار بشوند  واشتغال  مفیدی داشته باشند که خودشان بتوانند ان شاء الله  ا زمحل فعالیت شان ، از محل اشتغال  که دارند و موضوع  اشتغال آن شرکت و سرمایه  ای هم که ایجاد میشود در مالکیت خودشان هست روی پای خودشان بایستند وامور خودشان را اداره کنند .
 حذف این تبصره  به معنی توقف طرحها واعتبارات  شرکتهایی هست که از محل این اعتبار تشکیل شده ، قرار دادهایی بسته شده وکارشان  ادامه دارد که ما در اجرای حکمی که صادر شده ومأموریتی  که هست این طرحها را از واحد اشتغال  بنیاد شهید  تحویل گرفتیم  وادامه کارش بایستی که انجام بشود .لذا اصلا به این معنی نیست که سرمایه گذاری بنیاد باشد یا بنیاد را توسعه بدهد بلکه اشتغال یک چیزی حدود 1400 نفر از جانبازان   عزیزی هست که از محل  این اعتبار مشغول بکار میشوند .
 بحثی که برادرمان آقای  محلوجی فرمودند  ارجاع مأموریت رسیدگی به امور جانبازان  به بنیاد در این جهت هست که ان شاء الله  ما بهره برداری از سایر  امکانات  ودارایی ها ودرآمدهای بنیاد که حاصل میشود بتوانیم بهبودی رادر امر جانبازها   داشته باشیم .اگر که این تبصره  حذف بشود آن بهبودی  که می رود به سمت اینکه ایجاد بشود ما وقت  خود را باید بگذاریم که بعداز مدت زیادی تلاش و کوشش و صرف  چندین ماه این خدشه واین ضربه واین وقفه ای  در کار اشتغال این تعداد از برادرهایی که شرکتهایی را ایجاد کرده اند ایجاد میشود جبران کنیم که این  مسأله  مسلماً‌مورد نظر و مورد  پسند و علاقه  هیچکدام  از برادرهای نماینده نیست .
 د رمورد مسأله  کمک به رزمندگان هم مسأله اشتغال رزمنده ها اهمیت خودش را دارد . اما بهترین و عزیزترین وخالصترین  رزمنده های ما همین جانبازهایی هستند که اگر هدف  این باشد که خدمتی به رزمنده ها بشود برای  جانبازان اولی هستند وبه قیمت  لطمه زدن  به امر جانبازان خدمت  کردن به رزمندگان حتماً‌کار منطقی بنظر نمی رسد  وخود آن رزمندگان هم حتماً‌به این معنی راضی نخواهند بود .
 یک توضیح مختصری هم در رابطه با بودجه  70  میلیارد   تومانی که اشاره شد عرض کنم که این هفتاد میلیارد  در واقع گردش  نقدینگی ودرآمدها و هزینه های شرکتها است آنچه که برای بنیاد  قابلیت  مصرف دارد برای کمک به امر جانبازان  سود وعوایدی  هست که ازا ین واحدها حاصل میشود که در سال 68 با توجه به قانون مالیاتی جدید که سودهای بالای 5/2  میلیون تومان  رادر مورد هر شرکت 75% به صورت تصاعدی  برایش مالیات وارد میشود یک چیزی که از اعتبارات دولت گرفته  میشود ما بتوانیم ان شاء الله  همتی بکنیم  وخدا هم توفیق  بدهد که در رابطه  با امر جانبازان  قدمی برداریم و نسبت به بهبود  نسبی وضع موجود جانبازها اقدام بکنیم . لذا  از نمایندگان عزیز ومحترم   مجلس  شورای اسلامی  این انتظار  واین توقع  واین خواهش هست که ما رادراینمسیر کمک بکنند واز اتخاذ تصمیماتی  که منجر به وقفه  در وضع فعلی  هم بشود حتماً خود داری بشود  وبعد ان شاء الله  ما را هم با تصمیماتشان هم با راهنمائیهایشان کمک بکنند که با بهره  گیری ازا ین امکانات قدمی رادر جهت خدمت به جانبازها برداریم وموجب مشکلتر  شدن وضع آنها نشویم .
 نایب رئیس-  حضار 181 نفر پیشنهاد قرائت میشود :
عبدالواحد موسوی – اول برای حذف رأی بگیرید بعد جایگزینی.
 منشی-  آقای کروبی  تعدادی از برادرها پیشنهاد حذف داده اند تعدادی از برادرها پیشنهاد جایگزینی .
 نایب رئیس- اول پیشنهاد حذف است . بعد جایگزینی .
 پناهنده – اگر جایگزینی رأی  بیاورد که خوب ، والا  برای حذف  باید صحبت  کنیم .
 نایب رئیس- ببینید آقا ، همه معاملات مجموعاً  که این پانصد  میلیون تومان که برای جانبازها هست جایگزینش برای رزمنده ها هست . کل پیشنهاد این است . چون پیشنهاد جداگانه هم داریم از آقای پناهنده که اگر این رأی نیاورد آن را مطرح  می کنیم . بخوانید .
منشی- پیشنهاد این است . مبلغ 5میلیارد ریال  صرفاً جهت  اشتغال رزمندگان داوطلب که حداقل  6ماه متوالی یا متناوب در جبهه بوده اند اختصاص  می یابد .ا ین را پیشنهاد کرده اند که جایگزین  قسمت ‹‹ب››  بند ده بشود .در بند ‹‹ب››  پنج میلیارد  ریال توسط  بنیاد امور جانبازان  گفته بودند که صرف اشتغال  جانبازان بشود . پیشنهاد برادران این هست که آن جایگزین بشود  ، پنج میلیارد صرفاً  جهت اشتغال  رزمندگان داوطلب که حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب در جبهه ها …
 نایب رئیس- نه منظور این نیست که این جای آن است دیگر.
 منشی-  این جای آن بله .
 نایب رئیس- موافقین  با این پیشنهاد  قیام بفرمایند .(اکثر برخاستند ) تصویب  شد . (‌محلوجی – بااکثریت قاطع ) پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- آقای عباسی  شما هم پیشنهادتان را هم میخواهید  مطرح کنید ؟( عباسی-  نه منتفی است )  بسیار خوب در بند الف  ایشان پیشنهادی داشتند که نمیخواهند مطرح بکنند . پیشنهاد بعدی از آقای  یوسف پور  هست در بند 11 عبارت حداقل  60% تبدیل شود . آقای یوسف پور خودتان مطرح کنید .
 یوسف پور – عین این پیشنهاد را آقای عوض زاده داده اند ،ایشان توضیح بدهند .
 منشی- خوب آقای عوض زاده توضیح بدهند .
 سید علی عوض زاده – بسم الله الرحمن الرحیم . آقایان  توجه بفرمایند این یک بحثی  است که من فکر می کنم … ( نایب رئیس- مخصوصاً  مهمانانمان توجه بفرمایند که بین نماینده ها نروند صحبت بکنند بفرمایند در جای خود بنشینند ) فکر می کنم که هیچکدام  از آقایان  مخالف این بند واین قضیه نباشد .هدف اصلی  تبصرة 3  که در اینجا در ابتدا آمده منظورش  اشتغال هست و کمک به راه اندازی وتأمین کمبود سرمایه  در گردش هست . هدف اصلی  تبصرة 3  مسأله  اشتغال  و کمک و راه اندازی است . آنچه که در بند 11 آمده اینجوری است ‹‹ در هر  یک از بخشهای فوق الذکر  ›› یعنی تا بند 10  در تبصرة 11 هر چه  بعنوان کمک یا بعنوان وام گذاشته اید در تبصرة 11 اینجوری توجیه شده   که ‹‹  در هر یک از بخشهای فوق الذکر  به استثنای تسهیلات اعتباری  موضوع بند 10 این تبصره حداقل 60%  تسهیلات ویا قرض الحسنه  مصوب باید  در اختیار  بخش تعاونی قرار بگیرد ››آنچه را که در اینجا هست  آن میخواهد این را بگوید که در بخش  تعاونی اعضای تعاونی ها را تقویت بکند وتمام این تبصره را مختص به بخش تعاونی می کند ومی گوید که حداقل باید  د رتمام بندها 60%  این تبصرة 3 به  بخش تعاونی تعلق  بگیرد .اما اگر (‌بحث  ما اینجاست )  گفتیم 60%  بخش  تعاونی حذف  بشود بجای این اولویت بخش تعاونی قرار بگیرد  علتش هم این است که اگر در بعضی  از بخشها ما بخش تعاونی نداشتیم ، فرضاً  ما در بعضی از قسمتها  بخش کشاورزی داریم ،آگر در بخش کشاورزی افراد زیادی که در بخش تعاونیهای کشاورزی باشند نداشته باشیمکه 60%   موضوع  این تبصره را به خودشان جذب بکنند  اگر ما بگوییم  60%   حداقل معنایش  این است که بقیه اش  را بقیة کشاورزانی  که در بخش  دیگر هستند استفاده نکنند یا در بخشهای مختلف اگر چنانچه شما ( یقیناً  نمایندگان عرایض  مرا گوش نمی کنند ، فکر نمی کنم که آقایان  متوجه باشند  که من چه می گویم )
 چند نفر از نمایندگان – ادامه بدهید ، ما گوش میدهیم .
 عوض زاده – ها!‌ها! مثل اینکه آقایان  توجه فرمودند .
 آنچه که هست این  است که ما اولویت  به بخش تعاونی را اینجا به او  بدهیم اما نگوییم حداقل  60%  چرا که اگر بگوییم 60%  اگر بخش تعاونی در آن بخش  وجود نداشته باشد یقیناً  مبلغی را که در اینجا شما  شما عنوان  کردید با  عنوان شغل  و با عنوان کمک  به بخش تعاونی وکشاورزی . ( نایب رئیس- آقای عوض زاده  وقتتان تمام است )  چشم ،از آنجا برگشت داده میشود وحذف  میشود ما گفتیم  اولویت  را بدهیم به بخش تعاونی و 60% را از این حذف کنیم .
 منشی-  مخالف ؟(‌اظهاری نشد ).
  نایب رئیس – خوب   اگر مخالف ندارد موافق هم صحبت نمی کند ، تنها  کمیسیون و دولت  صحبت بکنند . آقای داودی بفرمایید .
 داودی شمسی  (‌نایب رئیس  کمیسیون بودجه )-  بسم الله الرحمن الرحیم . کمیسیون خود 60% را آورده  وعلتش  هم این است  اگر ما خود این 60%  را نگذاریم  معمولا میایند بخشهای خصوصی و آزاد  همة این را می گیرند وهیچ چیز  دیگر به تعاونیها نمی رسد .کل این  مبلغ مگر چقدر  است که ما دوباره بیائیم آزاد  بگذاریم وتا بیایند تعاونیها بجنبند و سازماندهی بکنند   همه اش بخشهای دیگر بگیرند . اولویت  هم که داریم ،اولویت هم معلوم است . اول سال ممکن است اینها نیایند تا بیایند بروند خودشان را جمع و جور   بکنند اینها گرفته  باشند . بنابراین کمیسیون با این  موافق  نیست .
 نایب رئیس- دولت :
  مسعود زنجانی روغنی ( وزیر برنامه و بودجه )-  پیشنهاد دولت تا پنجاه درصد بود وعملکرد  که پنجاه میلیارد امسال ، باید  بیست و پنج میلیارد برای تعاونی می دادیم  حدود 5%  است . این به معنای این است که اگر 50%  را ما فرضاً  با 60%  را تعاونی بگذاریم ،‌امکان  جا به جایی در آنجاهائی که نیاز هست وغیر تعاونی  احتیاج است نخواهیم داشت لذا دولت  هم در رابطه  باا ین که اولویت  تعاونی را بگذاریم ، تأیید می کند .البته  در لایحه تا 50%  گذاشته بود  ولی در هر صورت 60%  مکانیزم ‹‹ محدود  استفاده کردن ››  از این منابع است . بستن این منبع برای سرمایه گذاری است چون  کمتر ما توانستیم تعاونی ها را باز کنیم و  در نتیجه این بلوکه  خواهد شد لذا دولت  هم با اولویت تعاونی موافق  است .
 نایب رئیس- آقای  سبحان اللهی با شما پیشنهاد آقای عوض زاده  را قرائت کنید یا خودشان .
منشی ( سبحان  اللهی )-  آقای عوض زاده  چون پیشنهادتان زیاد صریح نیست خودتان آن را مطرح کنید .
 سید علی  عوض زاده – بند 11 به این صورت اصلاح شود :‹‹  د رهر یک از بخشهای فوق الذکر  ›› این  هست .از اینجا به بعد این اضافه  میشود که ‹‹ در هر  یک از بخشهای فوق الذکر  اولویت با بخش تعاونی است .››
  آنجا که گفتیم شصت درصد  60%  تبدیل  به اولویت  شود ، به جای بند 11 این  اضافه شود :
 ‹‹ در هر یک از بخشهای فوق الذکر اولویت با بخش تعاونی است ››
  نایب رئیس-  عده حاضرین  برای رأی گیری کافی نیست .
 سید رضا اکرمی – چطور است  وقتی که مسائل سیاسی مطرح میشود پنجاه نفر در جلسه  زیادی هستند !  ولی وقتی مسائل اساسی هست به زحمت نصاب حاصل میشود ؟
  نایب رئیس- از نمایندگان غائب  باید بپرسید .
  بسیار خوب ،‌حضار  180 نفر ، پیشنهادی که آقای عوض زاده  دادند و قرائت شد ، به رأی  گذاشته میشود . موافقین قیام  بفرمایند (‌عده کمی برخاستند )  تصویب نشد .
 منشی- آقای  عباسی هم پیشنهادی دارند که توضیح میفرمایند .
 عباس عباسی-  بسم الله الرحمن الرحیم .در تبصرة 3 من پیشنهاد کرده ام همان بند (10)  لایحه دولت  بماند و آن این است :‌‹‹‌به منظور گسترش همیاری مردم جهت بازسازی ساختمانهای مسکونی مربوط به خود که به وسیلة دشمن خراب شده اند و تأمین مسکن  مهاجرین  جنگ تحمیلی ، بانک مرکزی جمهوری  اسلامی ایران مکلف است  از منابع سایر بانک  ها حداقل 10  میلیارد   ریال  وام قرض الحسنه  با نظارت بنیاد  امور مهاجرین  جنگ تحمیلی  ویا فرمانداریها حسب مورد در اختیار  افراد مذکور  قرار دهد . واحدمسکونی  مذکور به عنوان وثیقه  تا پایان  قسط وام در اختیار  بانک عامل  قرار می گیرد ››
  این هم به نفع  مهاجرین محترم جنگ تحمیلی است وهم به نفع دولت
است که آنها خودشان وقتی بنا شد خانه هایشان را بسازند و زودتر می سازند ، بعضی از خانه ها ممکن است 20%…
 نایب رئیس-  آقای عباسی  توجه بفرمائید آقای الویری تذکری دارند که ظاهراً…
 الویری ( رئیس کمیسیون بودجه )- آقای عباسی این پیشنهاد شما قابل طرح نیست به این دلیل که مجلس 90 میلیارد سقف  برای تبصرة 3 تصویب  کرد . تقسیم  بندی آنهم مشخص شده بنابراین الان دیگر جایی برایش باقی نمانده اگر سقف  را ما تعیین  نکرده بودیم  این قابل طرح بود ولی چون سقف را 90  میلیارد تصویب کرد ،تقسیم بندی هم کرده  توجه  بکنید  در بند ‹‹ب›› تبصرة 3 به طور مشخص تمام تکلیف این تبصره مشخص شده است . شما این ده میلیاردی که گذاشتید بندی هست که …
 نایب رئیس- جابه جایی است دیگر .
 الویری – جابه جایی نیست اضافه  دارد می شود .
 نایب رئیس- جابه جایی است .
 عباسی – این جابه جایی است واز بانک های عامل  هم هست ،از سیستم بانکی است ، ربطی به آن پنج میلیارد وده میلیاری که د راصل تبصره هست نیست .این به صورت  قرض الحسنه  است که در اختیار بنیاد مهاجرین  جنگی ودر اختیار افراد جنگ زده  قرار می گیرد خانه هایشان را بسازند . بعضی از خانه ها 10% خرابی دارد ، بعضی از خانه ها 100% خرابی دارد بنابراین اگر بنا بشود دولت به تک تک اینها برسد زمان زیادی می برد واز طرفی مردم  هم معلوم  نیست که آن سقفی که دولت ساخته راضی باشند د راختیار خودشان قرار می گیرد بنیاد امور مهاجرین  جنگی هم نظارت دارد یا فرمانداری مربوطه نظارت دارد کارها زودتر پیش می رود دولت هم سرش خلوت  تر است وتمام این خانه ها هم به همان نسبت که خرج می کنند به عنوان وثیقه  د راختیار بانک عامل حالا هر بانکی باشد قرار می گیرد تا زمانی که کل وامی که دریافت کرده اند پرداخت  کنند ،آن زمان از وثیقه  خارج خواهد شد .  بنابراین اینکه عرض کردم به نفع  نیست ومن پیشنهاد این را دارم که مجدداً  در تبصره آورده بشود .
 جهانگیری – تبصرة 3 ، تبصرة  تولیدی و اشتغال  زا است  پیشنهاد آقای عباسی در مجلس اصلا موافق ندارد .
 اکرمی – جای این پیشنهاد هم اینجا نیست .
 جهانگیری – میتوانند در آ÷ر تبصره ها به عنوان یک تبصره مستقل  پیشنهاد بکنند .
 الویری – بهر حال به نظر من قابل طرح نیست .
 نایب رئیس- آقای عباسی  بگذار برای قسمت آخر ، موافق هم ندارد ،اینجا هم رأی نمی آورد ، جا هم ندارد بگذار برای قسمت گسترش ، کسی موافق هست ؟(  اظهاری نشد )
  الویری -  مسأله ایشان  قابل طرح نیست ، موافق هم ندارد .
 نایب رئیس- مخالف زیاد دارد ، بگذریم ، آقای عباسی  اجازه  بدهید عبور کنیم .
 عباسی – رأی گیری کنید .
 نایب رئیس- رأی نمی آورد ، الان همه مخالفند ، رأی گیری کنیم ؟
 منشی- رأی گیری نمی خواهد الان هم تعداد حضار کم اند (‌عباسی – صرفنظر  کردیم ) درمورد بند 10  قبلا پیشنهادی داده بودند که جا افتاده بود تعداد زیادی از نمایندگان پیشنهاد داده اند (آقایان :  احمدی ،آقایی ، طاهائی ، کروبی ، ذبیح الله صفائی ،  کتیرائی ، قمی ) پیشنهاد به این ترتیب  است که : زمان  باز پرداخت  حداکثر از ابتدای سال 1369  و بند ‹‹ج›› تبصرة 3 زمان پرداخت  رادر انتهای بند 10 خواسته اند که تا سال 1370  خواهد بود . آقای  احمدی شما مطرح می کنید ؟ بفرمائید .
 یکی از نمایندگان – آقای الویری  پیشنهادها را به ترتیب  مطرح کنید .
 منشی ( الویری )- این قبلا داده شده بود پیشنهاد  جدید نیست پیشنهادشان  اینجا گم شده بود زیر میز افتاده بود .
 نایب رئیس-  گشتند ، پیشنهادشان  را پیدا کردند .
 منشی- برادرها توجه بکنند  که ما به عقب برنگشتیم  پیشنهاد را آقایان داده بودند در خواست مطرح شدن را هم داشتند .منتها پیشنهاد را من اینجا گم  کرده بودم الان  پیدا کردم .
  نایب رئیس- خوب آقای  الویری اگر اینکار را بخواهیم بکنیم قضیه آقای موسوی لاری هم همینجوری بود،آقای  موسوی هم حرفش همین بود که پیشنهاد من اینجا بوده ما می گفتیم گذشته .
 منشی- نه ،ایاشن نخواست مطرح بشود  ولی من حرفی ندارم ،می خواهید عبور کنیم .
 نایب رئیس-  مشا وقتی عبور کردیم چرا فوراً  اول تذکر ندادید که پیدایش  کنیم ، حالا که مدتی است گذشته ایم ، ببینید !  قبل از آن ما انصافاً در رابطه با پیشنهاد  ارشاد اینجوری عمل کردیم .
 یکی از نمایندگان – از تبصره که نگذشته ایم .
 نایب رئیس-  حالا آقای  موسوی  لاری مردبود ولی از ایشان که تردید ندیدم ، سراغ پیشنهاد بعدی بروید ،این را نمیشود مطرح بکنید .
 منشی- آقای  موحید ساوجی در بند 12  تبصرة 3 پیشنهادی دارند که خودشان توضیح میفرمایند .
 علی موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهادی که بنده در رابطه با تبصرة 3 تقدیم  کرده ام در واقع اگر  این پیشنهاد در این تبصره  تصویب نشود ما جایگاه رزمندگانی را که در طول هشت  سال جنگ  با تمام  وجودشان از انقلاب دفاع کرده اند  وچه بسا عده  زیادی از آنها مشمول  همین تبصره هستند از لحاظ اینکهجوانند ، استعداد دارند ، توان کار دارند اما دارای سرمایه وتمکن نیستند مشخص  نکرده ایم اگر ماد راینجا چنین پیشنهادی نداشته باشیم ،آنوقت آن  افرادی که د رمناطق  جنگی نبوده اند وخدمتی ندارند همان افرادی هستند که خیلی زرنگ هستند ومی آیند  وبا استانداری ها ،‌با دستگاهها در ارتباط قرار می گیرند و بالاخره  این متخصصین وکارشناسان   را هم  در اختیار دارند  که یک طرحی همینطور بنویسند وبعد بیایند از اعتبارات  تبصره استفاده کنند …. ( آقای کروبی  لطفاً  شما یک زنگی بزنید آقایان  توجه کنند )
 نایب رئیس- توجه بفرمائید .
 موحدی ساوجی – من می ترسم کم کم  کار به جایی برسد که برای سکوت جمعیت  بگوئیم مثلا یک صلوات ختم کنند ( حضار  صلوات فرستادند )  بهرحال در این تبصره من پیشنهادم این است که حداقل 30% از اعتبارات  مربوط به بخش های صنایع روستایی ، کشاورزی ، مصالح ساختمانی ، معدن ، علمی و فرهنگی  وهنری این قبیل  بخش ها باید در ارتباط باا شتغال  رزمندگانی باشد که ما گفنیم این  رزمندگان حداقل  6 ماه در جبهه خدمت کرده باشند وخدمت آنها در مناطق جنگی  هم قبل از قطعنامه  باشد . بنابراین  ، نمایندگان محترم اگر توجه به مفاد  این پیشنهاد  بکنند یقیناً  با رأی  قاطع در ارتباط  با حمایت از رزمندگان  رأی خواهند داد .
 منشی- آقای ناطق  نوری ( به عنوان مخالف ) بفرمائید .
  احمد ناطق نوری-  بسم الله الرحمن الرحیم . برادرمان آقای موحدی  توجه کنند که ما در بند قبلی پنج  میلیارد برای اشتغال  رزمندگان اختصاص  دادیم اگر بتوانند رزمندگان در همان رابطه آن پنج میلیارد  را جذب  بکنند کل آنها را زیر پوشش می تواند بگیرد . با توجه به اینکه   این بند 60%  به بخش تعاونی ها  اختصاص  دارد اگر رزمندگانی در قالب تعاونی ها قرار بگیرند می توانند از این امتیاز هم استفاده  کنند با توجه به اینکه فرهنگ رزمنده ها خودش  فرهنگ تعاونی هست ومی توانند  در اینجا خودشان شرکت  های تعاونی  راه بیندازند و بتوانند از این استفاده کنند . بنابراین  من فکر  نمی کنم  که این پیشنهاد  بتواند  به نفع   باشد با توجه به اینکه  سقف آن تعاونی ها را هم ممکن است خراب  بکند و آن کاری را هم که می خواهیم اساسی انجام بدهیم به هم بزند . بنابراین من مخالفم فکر می کنم مجلس محترم  هم مخالف  باشد . متشکرم .
 منشی- آقای جعفری ( به عنوان موافق ) بفرمائید .
 حسن جعفری – نمایندگان  محترم به پیشنهادها توجه بفرمایند تا هم وقت سروران عزیز گرفته  نشود  وهم به نتیجة  لازم در این زمینه ها برسیم .
 پیشنهاد این بود که ما در سطح  30%  مبلغ مزبور را اختصاص  به کارهای تولیدی بدهیم که بتوانیم رزمندگان عزیزمان  را به کار بگیریم وقتی انسان در شهرها می رود  می بیند که بچه هائی که از یک طرف عمری رادر جبهه ها  صرف کرده اند و الان که برگشته اند به هر دری می زنند ، به هر جا که رومی آورد ،ویک بیکاری و حیرانی خاصی که الان وجود دارد . حتی المقدور  اگر بتوانیم  از
  این طریق  اشتغالزائی بکنیم . آنها را به کار بگیریم به خصوص با توجه به فرمایش حضرت آیت الله العظمی منتظری که فرمودند در جاهای حساس مخصوصاً در  سرزمین هایی که انصافاً  جای رشد و جای ایجاد کار هست  برای اینها اشتغال   ایجاد بکنید که اگر ان شاء الله  اینجا زمنیه اش  برای آنها فراهم بشود نتیجتاً  ان شاء الله  می توانیم فردا دو جهت را ایفاء  کرده باشیم .  هم اشتغالزائی را وهم آنها را از سرگردانی  نجات داده باشیم  هم در جاهای حساس اگر بتوانیم  آنها را به کار بگیریم  یک دیوارة  محکمی  ان شاء الله  برای دفاع  از مملکت ، برای  آینده  مهیا کرده باشیم .والسلام .
 منشی – مخبر کمیسیون بفرمائید .
 عبدالعلی زاده – ماد راین رابطه  با پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات که 10% این اعتبار را برای رزمنده ها پیشنهاد  کرده اند موافق هستیم ، 30%  زیاد است .
 نایب رئیس-  دولت هم نظرش  را اعلام  کند .
 زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )ـ  دولت با این پیشنهاد موافق هست و برای اشتغال  برادران رزمنده  کمک می کند وجزو وظیفة خودش  می داند دولت این کار راانجام بدهد . وقتی مجلس  محترم  برای کمیتة  امداد امام یک بودجة خاصی را از محل  این تبصره  تخصیص می دهد  اولی تر اینکه برای رزمندگان  یک سهمی را قائل بشود که یک نوع سیاستگذاری از طرف مجلس و یک نوع  حمایت دولت از برادرهای رزمنده هست و تضمین  آنها برای زندگی وامر معاش  شان است .
 موحدی ساوجی – آقا دولت موافق است .
 منشی- آقای موحدی شما پیشنهاد چند درصد را دارید ؟
  موحدی ساوجی – شما اول (20 درصد ) را رأی بگیرید  اگر رأی آورد که هیچ …
 نایب رئیس- دولت موافق بود .
 یکی  از نمایندگان – با چند درصد ؟(‌منشی  - با 20%)  پس اجازه بدهید بیایم صحبت  بکنم .
 نایب رئیس-  خیر ، صحبت  شده است ،آقای  یونس محمدی دربارة پیشنهادتان توضیح بفرمائید .
 یونس محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم .  با تشکر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از اینکه پیشنهاد قبلی را تصویب  کردند . مسأله ای که در بند  12 مطرح است این است که ما می دانیم این وامی که به تعاونی ها داده می شود 80% را بانک می دهد ، 20%  را متقاضی  می پردازد  ودر این بند 12 خانواده های  معظم شهدا و جانبازان واسراء معاف شده اند  در صورتیکه شورای عالی گسترش  تصویب کند که اینها ندارند که آن سهم خودشان  را بپردازند از پرداختن آن  سهم شان معاف می شوند .با توجه به مسأله نداشتن واینکه کی ندارد واین موضوع که مهاجرین از ما نمایندگان جنوب و غرب  می پرسند که ما چرا مهاجر شده ایم ؟ چرا  جنگ زده شده ایم ؟ مردم شهرهای پنج استان ، شهرهای  مرزی از شهرهای خودشان به خاطر این نظام رانده شده اند واین نظام باید به اینها محبت  کند ،دست  اینها را بگیرد . مسأله   نداشتن  مطرح است مهاجری که تمام  هستی اش رادر جنگ تحمیلی  از دست داده ، برادران عزیز  حتماً به مهران و دهلران وموسیان و قصر شیرین  وخرمشهر  واروند کنار و آبادان وجزیره مینو رفته اند . ودیده اند که مردم تمام هستی شان  ، تمام امکاناتشان  وتمام وسائل  اشتغال شان راا ز دست داده اند . بنابراین کی ندارد ؟ا ینها  ندراند که واقعاً  با زجر و ناراحتی به خاطر اسلام هشت سال ونیم است جنگزدگی  را تحمل کرده اند .
 ما تقاضای اضافی نداریم . شورای  عالی گسترش  اگر تشخیص  داد که این متقاضی که جنگ زده  است ، ندارد  همچنان که به خانواده های معظم شهداء کمک  می کند وبه خانواده های محترم اسراء  وجانبازان ، به اینها هم کمک   کند .البته مسأله  جانبازان وخانواده های محترم شهدا مقدس  است آن باید باشد اینها هم جزء لاینفک جنگ  هستند ،اینها هم مسأله شان بررسی بشود امیدوارم که برادران عزیز به این مسأله  عنایت بفرمایند . والسلام علیکم .
  منشی-  کسی به عنوان مخالف   صحبت  می کند ؟
 عباسی – من مخالفم ولی صحبت نمی کنم .
 منشی – مخالف هم صحبت نمی کند .
 نایب رئیس- بسیار خوب  ، مخالف ندارد ، مخبر کمیسیون بفرمایند .
 موحدی ساوجی – مخالف دارد اما صحبت نمی کنند برای صرفه جویی در وقت .
 نایب رئیس- نه الان مخالفی که اعلام کند .
 یکی از نمایندگان – وقت جلسه چقدر است ؟
 نایب رئیس-  وقت جلسه تا ساعت هفت  است برای اینکه بعد از ظهر  شروع کردیم  حداقل باید چهار ساعت ادامه بدهیم تا هفت وخرده ای .
 معماری – ما ساعت دو وینم آمده بودیم ولی اکثریت ساعت سه  و ده دقیقه حاصل شد .
 نایب رئیس-  آنهایی که تشریف نیاوردند و جلسه تأخیر  افتاده  به آنها بگوئید .
  پناهنده – اگر میخواهید جلسه را چهار ساعت  حساب کنید شروعش را 5/2  حساب کنید .
 نایب رئیس-  آئین نامه صراح دارد که چهار  ساعت باید کار کنند .
 برادرها وخواهرها توجه بفرمائید  راجع  به این پیشنهاد یکه مجموعاً آقای  احمدی ودیگران  امضاء کرده بودند  ما روال مان این است ک از  بندی که عبور کردیم . وارد بنددیگر که شدیم ، قبلی آن را نمی پذیریم . منتها  اینجا غفلت  از ما شده یعنی جسارت به آقای الویری  نشود غفلت  از آقای الویری شده به این معنا که اینها  از شانزدهم این مطلب  را امضاء  کرده واینجا گذاشته اند  با توجه به این که مربوط به خانواده های شهدا هست و وام های قبل است ،اجازه بدهید  مطرحش کنیم  .ومسأله  قبلی شان است .
 یکی از نمایندگان – مطرح کنید رأی نمی آورد فقط وقت میگیرد .
 نایب رئیس-  من کاری ندارم رأی می آورد  یا رأی نمی آورد . یکی مربوط  به جانبازان  وخانواده های شهداء است  یکی هم غفلت  از هیأت رئیسه شده اینها از قبل اصلا  اینجا موقعی که کلیت بودجه  بحث بود آورده اند این راا ینجا گذاشته اند .
 سید محمد علی شهیدی -  پس بند 7 کمیسیون  ارشاد را هم غفلت  کرده بودید مطرح  کنید .
 نایب رئیس- حالا که اصلا تعداد  حضار کم است تا رأی گیری کنیم ، فعلا  دو تا پیشنهاد برای رأی گیری داریم .
 از فردا ان شاء الله جلسه باید  در سه شیفت  و سه نوبت  انجام بشود (‌صبح  و بعد از ظهر و بعد از نماز مغرب و عشاء )  که با توجه به حجم کاری  که داریم مسلم نمی رسیم ومخصوصاً  خیلی هم سریع  کار انجام می دهیم .عدة  قلیلی از نمایندگان نباید عدة کثیری  را معطل کنند . آن دو سه روز  هم بعد از ظهرها  را هم ساعت سه اعلام می کردیم  آقایان تأکید  کردند که ساعت 5/2  باشد ولی امروز عملا ساعت  3 وخرده ای شد  یعنی همان عدة  منظمی که آمدند می آیند ومعطل  می شوند . بالاخره  آن عده قلیلی که تأخیر  می اندازند   نیامدند واکثریت  را معطل نگهداشتند . بنابراین اگر بناست  درست بیائید 5/2  اعلام کنیم والا همان 3 اعلام  کنیم .
 3- پایان جلسه  وتاریخ تشکیل ود ستور جلسه آینده
اسحاق  جهانگیری -  هیأت رئیسه نام تأخیر کنندگان را اعلام کند مرخصی  ها را هم  کنترل کنند .
 نایب رئیس- هر جلسه هیأت  رئیسه اسامی غائبین  و تأخیرکنندگان  را قرائت میکنند .الان  عده برای رأی گیری کم است بنابراین  ، جلسه امروز را تعطیل می کنیم جلسه بعدی فردا صبح ساعت 8 و دستور ادامه رسیدگی  به لایحه بودجه سال  1368 کل کشور است .
( جلسه ساعت 15/18 پایان یافت )
 رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی