جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 57 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 57 )

  • یکشنبه ۶ آذر ۱۳۶۷

جلسه پنجاه و هفتم 
        (57 )

بسمه تعالی

 

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلای

دوره سوم – اجلاسیه اول

1367 – 1368
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه ششم آذرماه 1367

فهرست مندرجات :
1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2 – بیانات قبل از دستور آقایان : سیدرضی حسینی المدنی ، سیداحمدموسوی و علی محمدسوری لکی .
3 – تسلیت به خانواده مرحوم دکتر کاظم سامی به مناسبت قتل ناجوانمردانه ایشان و تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
4 – تصویب یک فوریت طرح قانونی اصلاح ماده 43 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی .
5 – تصویب لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره وری آسیائی .
6 – تصویب اعتبار نامه آقای محمد جعفر سعیدیان فر نماینده مردم خمینی شهر .
7 – تصویب لایحه ارجاع اختلافات ناشی ازقراردادهای منعقده با کمپانی ایتالیائی « اگوستا » به داوری .
8 – بحث پیرامون لایحه اداره امور شرکتهای بیمه .
9 – صویب لایحه اصلاحیه قانون ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی .
10 – اعلام اسامی غائبین و دیرآمدگان و پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .

جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد

1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس – بسم اللله الرحمن الرحیم ، با حضور 185 نفر جلسه رسمی است .
دستور جلسه اعلام کنید.
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم ، دستورجلسه پنجاه وهفتم روز یکشنبه ششم آذرماه 1367 هجری شمسی ، مطابق با شانزدهم ربیع الثانی 1409 هجری قمری .
1 – گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره وری آسیائی .
2 – گزارش شوردوم کمیسیون امور دفاعی در خصوص لایحه ارجاع اختلافات ناشی از قراردادهای منعقده با کمپانی ایتالیائی آگوستا به داوری . 
3 – گزارش شوردوم کمیسیون اموراقتصادی ودارائی درخصوص لایحه اداره امورشرکت های بیمه .
رئیس – تلاوت کلام الله مجید .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
الم تر الی الذین نهو اعن النجوی ثم یعودون لما نهواعنه و یتناجون بالاثم والعدوان و معصیت الرسول و اذا جاوک حیوک بمالم یحیک به الله و یقولون فی انفسهم لولا یعذبناالله بما نقول حسبهم جهنم یصلونها فبش المصیر* یا ایها الذین امنوا اذا تناجیتم فلاتتناجوا بالاثم و العدوان و معصیت الرسول و تناجوا بالبر و التقوی و اتقواالله الذی الیه تحشرون * انما النجوی من الشیطان لیحزن الذین امنوا ولیس بضارهم شیئاً الا باذن الله و علی الله فلیتو کل المومنون * یا ایها الذین امنو اذاقیل لکم تفسحوا فی المجالس فافسحوا یفسح الله لکم و اذاقیل انشزوا فانشزوا یرفع الله الذین امنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات والله بما تعملون خبیر*
(‌صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
» از آیه 9 تا 13 سوره المجادله «
2 – بیانات قبل ازدستورآقایان : سیدرضی حسینی المدنی ، سیداحمد موسوی و علی محمد سوری لکی

رئیس – سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید :
منشی  - بسم الله الرحمن الرحیم . آقای حسینی نماینده لامرد ، آقای سید احمد موسوی
نماینده اهواز ، آقای سوری نماینده خرم آباد .
سیدرضی حسینی المدنی - بسم الله الرحمن الرحیم الحمدسسه رب العالمین والصلوه امام عرایضم را تقدیم میدارم .
      در سالروز تشکیل ارتش بیست میلیونی و هفته بسیج مستضعفین لازم می بینم این نکته را یادآور شوم که بیشترین بار جنگ بر دوش بسیجیان قهرمان بود و آمار شهدای بسیجی گواه بر این مدعا است . بسیجیان گمنام با فداکاریها و ایثارها و از خود گذشتیگیهای بی نظیرشان درس فراموش نا شدنی به دشمنان اسلام وبدخواهان نظام وملت دادند واینجانب از مسوولان امر تقاضا دارم به طور جدی در جهت تحقق کامل ارتش بیست میلیونی بنا به فرموده حضرت امام قدمهای جدی واساسی بردارند  وفکر نکنند  که جنگ پایان یافته ومأموریت بسیج خاتمه پیدا کرده است ودیگر نیازی به بسیج نیست. خیر! جما با استکبار جهانی پایان پذیرنیست زیرا آشتی بین ظالم ومظلوم ، ستمگروستمکش، مستضعف ومستکبر هرگز پایان نخواهد پذیرفت لذا بر اساس آیه شریفه واعدوا لهم ما استطعتم من قوه تحقق ارتش بیست میلیونی اجتناب ناپذیر است. ودر همینجا از مسوولین امر مصرانه خواهنم ضمن توجه کامل به بسیج وآموزشهای گوناگون به بررسی علل وعواملی که در چند ماهة اخیر موجب شد سرنوشت جبهه ها تغییر یابد وسرانجام امام عزیز جام زهرآگین را برای حفظ انقلاب سر کشند، پرداخته ریشه یابی وارززیابی نموده ودرصدد رفع انن نارسئیها برآیند واز نظر دور ندارند .
    خاطر همة نمایندگان محترم مستضحر است اگر برای پیروزی انقلاب عوامل ویا ارکانی مد نظر باشد پس از جهان بینی الهی وایدئولوژی اسلامی اصولا زیر بنای فکری وتفکرات ناب برخواسته از مکتب بارزترین ومشخص ترین عواملپیروزی را میتوان 1 ـرهبری2 ـ مردم وبه تعبیر دیگر امام وامت را بیان کرد که این دو مکمل یکدیگر هستند. رهبریهای داهیانه وخرمندانه وپیامبر گونه حضرت امام در تمام دوران انقلاب بر کسی پوشیده نیست. سکاندار انقلاب، کشتی نجات را در دریای پرتلاطم ومواج توطئه های دشمنان جداً خوب رهبری ومیکنند وبسوی ساحل نجات هدایت مینمایند. عامل دوم پیروزی، امت هستند. اگر ملت ومردم در زمان هررهبری لیاقتها ، شایستگیها واستعدادهای خود را بروز دهند رهبری موفق به پیشبرد اهداف خویش میگردند. واگر امت پا به پای امام حرکت نکند واگر ملت همراه رهبر وپیشوای خود نباشد، ورهبرو امام توفیق پیدا نخواهد کرد حتی اگر رهبری پیامبر یا معصوم باشد. علی( ع) در میان مردم عراق زندگی میکرد ان دعوت به قیام کرد. دعوت به مقاومت نمود ، در جلسات متعدد حضوری با آنها صحبت کرد، موعظه نمود همچنان که در نهج البلاغه میفرماید: « ودعوتکم سراً وجهراً فلم تستجیبوا ونصح لکم فلم تقبل اشهود کغیاب وعبید کاربا اتلو علیکم الحکم فتنفرون منها واعظکم با الموعظه البالغته فتفرقون عنها » ودر جای دیگر میفرماید : « اقوامکم قد وه وترجعون الی عشیه کظهوالهنیه» سر انجام کار به جایی می رسد که شخصیتی مانند علی بخاطر بی لیاقتی آن مردم با صراحت اظهار عجز می کنند و اظهار می دارد « عجزالمقوم و اعزالمقون » می بینیم وقتی از با امام همراه نباشد و پابه پای امام حرکت نکند اگر رهبر امام معصوم هم باشد توفیق ظاهری پیدا نخواهد کرد . با یک مقایسه کوتاه میان ملت شریف و متعهد ایران و پیروان مقام رهبری و بین ملل جهان در طول تاریخ آن وقت پی به عظمت این ملت انقلابی و نجیب و با وفا خواهیم برد .  و این بود که امام فرمود : جزء یک بههره ای از زمان ملتی بوفادار تر از ملت ایران سراغ ندارم پر واضح است که دشمنان اسلام برای درهم شکستن انقلاب و سلطه مجدد بر مهین اسلامی می بایست بسراغ عوامل پیروزی بروند ، با آن عوامل درگیر شوند و دست و پنجه نرم کنند . آنان از اینکه بتوانند در اراده خلیل ناپذیر امام خدعشه ای وارد کنند مایوسنه اند . زیر امام همچون خورشید می درخشد و همچون دریا میخروشد و بسان کوه استوار است . و به اتقاد ما آگاهی به سیرت امام سوا و جدا از آگاهی افراد معمولی و عادی است . از جمله عزیزان و محبوبان خدا است که در حدیث قدسی آمده است
فا اذا احببت کنت سمعه الذی یسمعو بع وبصره الذی یبصره به و السانه الذی ینطق و به ودیه الذی یبطشه . امام چنین رهبری است و با این ویژگیها . در نتیجه دشمنان از در هم شکستن اراده امام و اولین عامل پیروزی مایوسند و تمام توطئه ها متوجه عامل دوم پیروزی یعنی ملت است .
 و در این راستا طراحی و به مرحله اجرا گذاشته می شود. حرکات ضد انقلاب در داخل و خارج وتلاشهای موذبانه آنان در ابعاد گوناگون همه و همه برای این است که این ملت را بشکنند ، روحیه مقاومت این مردم صبور و خداجو را متززل سازنند و سرانجام نسبت به انقلاب و اسلام و رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی بدبین نمایند . دشمنان انقلاب و اسلام و جهانخوران بدانند ملت قهرمان ایران سختیها و مشکلات را تحمل خواهد کرد ولی زنجیرگران اسارت را هرگز و مطمئن باشند به فرموده شهید بزرگوار بهشتی مظلوم : « ما راست قامتان جاودانه تاریخ باقی خواهیم ماند » .
 با توجه به عرایض ذکر شده مواردی که باعث بدبینی مردم شده و می شود بطور اختصار یادآور می شوم به این امید که دست اندارکاران عنایت لازم را مبذول فرمایند و همچنین به مسئولین امر هشدار می دهم که مردم را دریابید زیرا وقتی ما حمایت مردم را دنبال داشته باشیم هیچگونه توطئه ای نمی تواند موافق باشد و هیچ خطری ما را تحت نمی کند روزی انقلاب تهدید می شود که حمایت مردم را از دست بدهیم . یکی از مواردی که قابل قبول نیست و مایع نگرانی مردم است تبعیض های موجود است . مردم از کمبود گرچه در تنگنا هستند ولی تحمل میکنند . اما آنچه که قابل تحمل نیست تبعیض های ناروا است که این تبعیض ها متاسفانه د رابعاد گوناگون و زمینه های مختلف خود نمایی میکند . و از جمله تبعیض ها تبعیض بین شهرها و روستاها است. با وجود اینکه همه مسئولین سخن از روستا و روستائی و حمایت از مستعضفین دارند ، با وجود اینکه همه محور استقلال اقتصادی را در کشاورزی می دانند ، با وجود اینکه نمونه بارز مستعضفین روستائیان محروم هستند ، اما می بینیم رسماً تبعیض وجود دارد و حتی در سهمیه ارزاق عمومی و اساسی بین شهر و روستا تبعیض قائل شده اند دادن کره ، پنیر ، تخم مرغ و مرغ را به روستائیان زحمت کش ممنوع نموده اند و نتیجه این شده که روستائی فقیر مستمند مجبور باشد مرغ را هر کیلو 1600 ریال خریداری کند و اگر استعدال شما این است که روستائیان خودشان تولید کنند و به مصرف برساند آیا این حرف سعی است ؟ تازه اگر سعی باشد و در رابطه با روستاهای لار و لامرد که آب آشامیدن ندارند و در فصل زمستان آب در برکه و آب انبار جمع آوری کرده و در طول سال می آشامند ، معنی پیدا می کند ؟ و از این گذشته مسئولان مربوطه در این رابطه ها چه زمینه هایی فراهم کرده اند که روستائی به تولید نپرداخته است لازم است این تبعیض های ناروا را از بین رفته تا مردم مطمئن شوند که در نظام مقدس جمهوری اسلامی تبعیض رخت بربسته است و عدالت اجتماعی حاکم است .
 مورد دوم که موجب ناراضیتی مردم شده و می شود دادگاه ها است . آنچه که مسلم است دادگاه ها نتوانسته اند اعتماد مردم را جلب کنند نه تنها اعتماد را جلب نکرده اند بلکه موجب بی اعتمادی و بدبینی و مردم نیز به محاکم فراهم آورده اند اینجانب در همین جا از عزیزانی که در قوه قضاییه صادقانه تلاش می کنند تشکر و قدردانی می کنم و به عرض می رسانم که متاسفانه محاکم در کارشان که همانا حفظ ارز و ناموس جامعه است موفق نبوده اند . سوم وضع اداره جات است که اصلا متناسب با انقلاب نیست . کاغذ بازی ها ، رشوه خواریها در سطوح مختلف و برخوردهای غیراسلامی ومسائل دیگر تحول و انقلاب اداری را مطلبد . ساختار وجودی اداره جات ساختار زمان طاغوت است و متناسب با انقلاب و ملت انقلابی ما نیست . از مسئولین امر تقاضا دارم با این امر خطیر برخورد جدی نمایند .
      در پایان نکته ای را در رابطه با حوزه انتخابیه ام به عرض می رسانم. برادران نماینده از مشکلات دانشگاهها ومدارس عالی سخن به میان آورده اند بنده ناچارم از دبیرستان وراهنمایی ودبستان سخن به میان آورم . نمایندگان محترم آقای رئیس ! در سراسر حوزه انتخابیه این جانب تنها یک دبیرستان فعالیت دارد وان هم در شرح لامرد است. در سایر نقاط با وجود اینکه ساختمان دبیرستان اماده بهره برداری است اما به دلیل نداشتن دبیر وسیاست غلط دبیرستانها تعطیل است. از دبیرستانها که بگذزیم نقاط متعددی وجود دارد که واجد شرایط ودانشآموز به حد نساب لازم رسیده باز هم به خاطر نداشتن معلم راهنهائیهای پسرانه ودخترانه تعطیل است ( رئیس ـ وقتتان تمام است ) وبچههای معصوم مجبور به ترک تحصیل میشوند . به نظر این جانب به عنوان یک معلم این را یک فاجعه میدانم اگر ما میخواهیم بیسوادی را ریشه کن کنیم، اگر میخواهیم جلوی مهاجرت به شهر را مسدود کنیم، ایا با این وضع قادر خواهیم بود؟ چرا در بعضی جاها تراکم معلل است ودر نقاط دور افتاده ومحروم وضع چنین ؟ ایا قابل قبول است؟ با گذشت ده سال از انقلاب ما هنوز نتوانسته باشیم معلم بچههای روستائیان را تامین کنیم. چرا ان کسانی که از مدارس عالی ودانش سراهها فارغ التحصیل میشوند و تعهد خدمت دارند واز امکانات دولتی ودر واقع از بوجه همین مردم فقیر
بهره مند شده اند حاضر نیستند به این نقاط محروم و دور افتاده بروند و به تعلیم و تربیت نونهالان انقلاب و آینده سازان کشور همت گمارند ؟ لذا از مسوولان امر تقاضا دارم که به این مشکل منطقه لامرد رسیدگی نموده و سامان بخشند .والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
منشی ـ آقای سید احمد موسوی بفرمائید.
سید احمد موسوی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، بنده قبل از هر چیز از تشریف فرمائی جانشین فرمانده کل قوا و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به خوزستان ، از طرف خودم و نمایندگان و مردم خون وقیام خوزستان تشکر و قدردانی میکنم.
بسم الله الرحمن الرحیم ، اطیعواالله واطیعواالرسول واولی الامرمنکم
حمد و ثنای بی پایان برعنایات خداوند جل وعلا است که بر ملت شهید پرور ایران فرزندی از سلاله پاک رسول اکرم «ص» رهبری میکند و در هر مقطعی از مقاطع حساس « عسر»ها را با استعانت و نصرت خداوندی بر امت خویش «یسر» می گرداند. واقعاً تشخیص حکیمانه ای است که حضرت امام امور سیاستگذاری کشور را به شورای تشخیص مصلحت سپردند که بر مقلدین امام و رهروان حقیقی و مخلص شهدا ، شهدائی که در صدر وصایا شان همواره به تبعیت و پیروی از حضرت امام سفارش میکردند ، این است که این شورا را با عمل و زبان و قلم خویش حمایت و تقویت کنند و خدای نکرده بی توجه و دلیل در تضعیف آن گام بر ندارند . نکاتی چند را در اینجا لازم میدانم به آنها اشاره کنم :
1 ـ پرواضح ومسلم است که دین بدون سیاست غلط وانحراف ،اما سیاست بدون دین غلط تر وانحراف تراست طوری نشود که به خاطرسیاست ازدین فاصله بگیریم وبه خاطرسیاست غیبت ها وتهمت ها ودروغها وبر چسب ها که از گناهان کبیره و ناروا است ، روا داریم . و محرمات را با توجیهات شبطانی حلال نمائیم . خدایا ! پروردگارا ! ما را نجات ده تا به خاطر سیاست ، دین و مکتبمان را قربانی نکنیم و خط و باندهای سیاسی را عزیزتر از دین و مکتبمان ندانیم . واتقواالله حق تقاته ولا تموتن الاوانتم مسلمون .
امید است با توجه به منشور اخوت وبرادری حب نفسها را کنار گذاشته ودرجهت خدمت به اسلام ومسلمین ومحرومین ومستضعفین فعالیت وتلاش ، و انرژی فکری وجسمی خودمان را در این جهت به کار بریم و به جمله امام امت بیشتر فکر کنیم که فرمودند « خداوندا تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جریان بگویم گفتم حال خود دانند » ودرجای دیگر می فرماید « البته یک چیز مهم دیگر هم ممکن است موجب اختلاف گردد که همه باید از شر آن به خدا پناه ببریم که آن حب نفس است که این دیگر این جریان وآن جریان نمی شناسد » دو جریان باید بدانند که امت منتظر پاسخ عملی آنان به منشور برادری است « ویل للذین هم عن کلمات امامهم ساهون.»
2ـ اهمیت خوزستان از هر لحاظ بر کسی پوشیده نیست هم برای دوستان و هم برای دشمنان و یکی از علل جنگ حذف خوزستان از ایران اسلامی به خاطر اهمیت او بود سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا با توجه به اهمیت استان از لحاظ سیاسی و فرهنگی و اقتصادی که عمده ارز کشور را تأمین میکند در انتخاب و نصب مسوولین با کفایت و متعهد و متخصص و با تجربه کوتاهی می شود ؟ و افرادی که کمترین آشنائی به فرهنگ و بافت منطقه ندارند و در کارهای اجرائی هم ضعیف هستند ، سمت های حساس به آنها بخشیده میشود ؟ آیا صحیح است مردم ایثارگر و مقاوم اهواز در طول کمتر از یک سال شاهد عزل ونصب 4 الی 5 فرماندار باشند؟ اگر ضعیف بودند چرا نصب کردید و اگر قوی اند چرا بر کنار می کنید ؟ این شد تشکر و قدردانی شما از مردم جنگ زده و مجروح اهواز ؟ تأکید می کنم با توجه به بازسازی خوزستان ، از نیروهای متعهد و کاردان و با تجربه محلی که در سطح وزیر هم هستند و در طول جنگ و در سخت ترین شرایط امتحان خویش را دادند ، استفاده شود . تذکراتی به مسوولان اجرائی :
1 – کمبود شدید آب آشامیدنی روستاهای اهواز فشار طاقت فرسائی برگرده مردم محروم و مستضعف وارد می کند .
2 – با توجه به اسکان سروران و عزیزان مهاجر جنگی آبادان ، خرمشهر وبستان در اهواز و رشد جمعیت و در اختیار گرفتن اتوبوس های این شهر در جبهه و جنگ وبمباران شدید توقفگاه اتوبوسرانی ، جابجائی مردم از معضلات ها مه است که باید برطرف شود .
3 – وزیر آموزش و پرورش در برطرف نمودن مشکلات عدیده فرهنگیان و معلمان اهواز سعی وتلاش بیشتری کند . در اینجا چند کلمه در جهت تشکر و قدردانی از عشایر خوزستان دارم :
بسم الله الرحمن الرحیم یا ابناء العشائرالمومنه العربیه فی خوزستان سلام من الله ورحمته وبرکاته .
یلزمنی باعتباری ممثلاعنکم فی المجلس الشوری الاسلامی ان اتقدم الیکم بجزیل الشکروالتقدیرعلی مواقفکم البطولیه منذبدایه الثوره الاسلامیه وخاصه طوال الحرب المفروضه حیث تحملتم جمیع المصائب والتهجیرمن مدنکم وقراکم وصبرتم علی ذلک صبراًجمیلا وکانت مناطقکم اول عرضه استهدفها العفالقه وجنوافیهاجرائم سیجعلها التاریخ رمزاًلایمانکم ووفائکم للاسلام و لقائد الثوره الاسلامیه وعاراً علی البعثیین المدعین للعروبه والتحریرفلعنه الله علیهم یوم ولدواویوم یموتوا ویوم یبعثوااحیاء.
یا ایهاالعشائرالمومنه کانت قوافل الشهداء من ابناء کم المجاهده خیر دلیل لاثبات مواقفکم البطولیه ولقد خضبت دماء ابناء کم المسلمه جبهات القتال دفاعاً عن الاسلام والثوره المقدسه فجزاکم الله خیرالجزاء.
چند کلمه ای هم با پادشاهان کشورهای عرب :
     الی این المفرض عذاب الله یا ملوک العرب الخونه . الیوم تدعون بانکم خلفاء المسلمین وتقتل امه رسول الله (ص) پافی لبنان وفلسطین خزستم اخرسکم الله. 
لماذا الا تقولون الیوم حرب العرب و الصهانیه فأین دعایاتکم ومساعدتکم لاخوانکم العرب لانقول المسلمین لانکم تدعون بالعروبه قبل الاسلام وتفتخرون بها اکثرمن الاسلام نعلم جیداً و تعلمون بانکم علی المسلمین لالهم اعتبروا من مصیر السادات مع مساعدته التامه للاستکبارالعالمی فاین هو الیوم فی جهنم خالداً فیها و هو بانتظارکم فی سموم وحمیم وظل من یحموم لابارد ولاکریم . والسلام علی من اتبع الهدی و رحمه الله وبرکاته ( احسنت ـ احسنت)
منشی ـ آقای سوری بفرمائید.
علی محمد سوری لکی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . سلام بر روان پاک شهدای انقلاب ،   قربانیان راه حق و حقیقت و سلام بر خانواده های معظم آنان .
 سلام بر شجره طیبه روحانیت نگهبان اسلام ناب محمدی ( ص ) علی الخصوص بر صدر آنان ،‌بزرگ مرجع مجاهد ، رهبر کبیر انقلاب و همه عمر من و امثال من فدای یک لحظه عمرش ،‌رهبری که سینه را سپر بلای محرومین عالم نموده و شمع وجود نازینش روشنائی بخش حیات ظلمانی ما مستضعفین گشت و ما را از جور ظالمان رهانید و و خدا را به اسم اعظمش در قرآن قسم می دهم که تا ظهور آقا امام زمان ارواحناله الفداء این فریادگر وفریاد رس را برای حق طلبان عالم نگه دارد. انگیزه صحبتم چند کلمه ای راجع به بسییج به مناسبت هفته بسیج است. بسیج به عنوان محصول وپشتوانه انقلاب انقدر همه است که امام عزیز از زمان تشکیل این قسمت از سپاه پاسداران، تا کنون همواره از آن حمایت نمده وتشکیل ارتش بیست میلیونی را تنها سد دفاعی از مملکت اسلامی در مقابل هجوم جهانخواران همواره مورد تاکید قرار داده ودر هفته گذشته اوج عزت را به بسیجیان بخشیدند وخود را بسیجی خواندند بیشک انفلاب ما در ادامه انقلاب پیامبران همواره مورد تهدید جهانخوران قرار خواهد گرفت. حتی اگر زمانی در جنگ رویاروی همانند حالا نتوانند انقلاب را یا از بین ببرند یا تسلیم کنند از طریق دور زدن ان وتهی کردن انقلاب از محتوی، دشمنی خود را ابراز خواهند کرد وما جهت رویاروئی با دشمنان نیازمند به یک آمادگی همه جانبه ومستمر داریم که بتوانیم برای همیشه آنرا مایوس کنیم. ولذا برای تمامی صحنه های دفاع نیاز به بسیجیانی جان بر کف داریم. ابته بسیجی فقط ان رزمنده سلاح بر دوش نیست گر چه او پیشرو است، بلکه همه اقشار مختلف جامعه، از زن خانه دار گرفته تا کارمند جزء وعالی رتبه وککارگر ودانشجو، روحانی ودکتر ومهندس وکسبه که همیشه ودر همه حال آماده دفاع مخلصانه از انقلاب واسلام میباشند در مزره بسیجیانند. بسیجی به آن کارمند ومتخصص فرصت طلب ودنیا طلب وکم کار یا آن آدم باند باز وگروه گرا که منفت باند وگروه خویش را برای رضای حق ترجیح میدهد. یا آن سرمایه دارزالو صفت که در موقع جنگ با احتکار مایحتاج مردم آب به آسیاب دشمن میریخت ونیز به گروهکها کمک مالی میکرد ودر زمانیکه ملت شجاع ایران زیر بمب وموشک برای دفاع از اسلام وانقلاب بهترین عزیزانش را از دست میداد او با پولهای ناشی از بازار سیاههای ایران در خارج عیش ونوش داشت و اکنون که خطر رفع شده با همان پول میخواهد بر انقلاب حاکمیت پیدا کند و راهش را نیز خوب
بلداست نیست. بسیجی آن عنصر جان بر کف است که پست ومقام وثروت وآسایش برایش مهم نیست، فقط به امام وانقلاب مینگرد وبس وهدفش رضای خدا وآرمانش تحقق عدالت در جامعه          همچون رسالت انبیاء است. انقلاب ما نیز د رایران اسلامی به قول جناب آقای هاشمی ریاست محترم مجلس هدفش ساختن جامعه سوسیالیستی مثل شرقیها یا جامعه سرمایه داری مثل آمریکا یا ژاپن نیست. بلکه میخواهیم جامعه ای درست بکنیم که در آن حاکمیت غیرخدا نباشد. ما نمیخواهیم در مملکتمان حاکمیت مجدد پول وسرمایه برقرار شود. اگر خدای نکرده اینطور باششدؤ برای آن نوجوانان قطع نخاعی آسایشگاههای یافت آباد، یا آن بیوه جوانی که برای بهانه گیره هی شبانه دخترش که بابا را میخواهد وهیچ جوابی ندارد، یا آن طفل یتیمی که هم پدروهم مادرش را از دست داده ودر دنیا تنهاست، یا آن پیرزنی که تنها پسرش را فدای انقلاب کرده، چه جوابی داریم ما زمانی میتوانیم جامعه ای بسازیم که دلخواه مستضعفانباشد، ورضای خدا تحقق پیدا کند که با قردت وقاطعیت وبدون رودربایستی حاکمیت بسیجیان را در تمامی شئون حکومت ومملکت فراهم کنیم. ومطمئن باشیم که به اندازه کافی نیرو داریم.، در تمامی اقشار مملکت اعم از  روحانیت. متخصص، کسبه.،کارگروکارمند، به شرط اینکه کشف نیرو کنیم، به شرط اینکه افکار غیر انقلابی که همیشه از به کارگیری بسیجیان در هراسند، در تفکر انقلابی چیره نشود و .کنون بهترین زمان است برای این کار زیرا رهبری انقلاب جزء از خدا از هیچ چیز هراس ندارد. از نظر استقلال سیاسی، مستقل ترین کشور در جهانیم، حتی مستقل تر از ابر قدرتها. انقلاب ما بزرگترین پشتوانه مردمی را در دنیا ودر داخل دارا است. مسوولین رده یک مملکت نزدیک ترین افراد هستند به امام، واگر خدای ناکرده این کار را نکنیم بایستی به فرموده امام عزیز از آتش دوزخ الهی بترسیم وچه دوزخی بدتر از حاکمیت غیر صاحبان انقلاب بر انقلاب؟ ومتأسفانه هنوز بسیجیان، مظلوم جبهه ها و غریب شهرها هستند. چه بارهها پیش آمده کارگر بسیجی. کارمند ومسوول بسیجی که به جبهه رفته، یا حقوقش را قطع کرده اند یا پستش را از او گرفته اند یا مورد غضب مسوولینش قرار گرفته. دانشجوی بسیجی در دانشگاهها از حمایت کافی برخوردا رنیست، واین خلاف مصلحت انقلاب است. راه حل این است که قوه مقننه با نظارت دقیق ومستمر وهمچنین قوه قضائیه با تحقق در وضعیت فعلی قضائی، که متخلفین ترس از اجرای عدالت ندارند ونمونه اش اعلام تخلفات، ارتشاءها ودزدیها در جراید است. ونیز قوه مجرئیه با گماردن مسوولین دلسوخته برمصادرامور ومخصوصاً دراستانها ونظارت مستمر به کار آنان از یک سو واز سوی دیگر با اهمیت دادن بنیه دفاعی کشور از طریق د راختیار گذاشتن امکانات مالی وآموزشی جهت تجهیز وگسترش ارتش 20 میلیونی. زمینه ای فراهم شود که از امکانات بالقوه کشور جهت ساختن جامعه ای اسلامی وآباد وقوی به بهترین نحو استفاده شود. همچنین از نخست وزیر بسیجی ومورد تأئید وحمایت امام تقاضا دارم که ضمینه حاکمیت تفکر بسیجی در ادارات را فراهم نموده ، وترتیبی اتخاذ نمایند تا رزمندگانی که اکنون بیکارند جذب ادارات شوند، که خیال نکنند خدای نکرده آنان فقط برای جنگیدن لازم بودند ولاغیر. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
3 ـ تسلیت به خانواده مرحوم دکترکاظم سامی به مناسبت قتل ناجوانمردانه ایشان  و
     تذکرات نمایندگان مردم درمجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
رئیس قتل ناجوانمردانه آقای دکتر سامی را به خانواده اشان تسلیت عرض می کنم. به خاطر اینکه آقای دکتر سامی از نمایندگان دوره اول مجلس و وزیر بهداری جمهوری اسلامی پس از انقلاب بودند. از نیروههای انتظا می و اطلاعات وامنیت به طور جدی میخواهیم که این قتل مشکوک را حتماً پی گیری کنند که کشف بشود چون در این جریان سر نخ یک شیطانتی به چشم میخورد.
تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرایی کشور:
آقای موحدی ساوجی نماینده ساوه به وزارت نیرو در موردرفع خاموشیها، احداث پست تقویتی برق بخش نو بران ، رفع نیازهای سد ساوه .
    آقای اکرمی نماینده سمنان به وزارت ارشاد اسلامی ووزارت بازرگانی در مورد تایین مدیران کل ارشاد اسلامی وبازرگانی.
آقای سید زاده نماینده باختران به حلال احمردرموردایجاد سرد خانه ثابت وکامیون سردخانه دار برای حلال احمر باختران ، به سازمان زمین شهری در مورد تخصیص زمین مناسب برای احداث شعبه اداره تامین اجتماعی باختران به وزارت پست وتلگراف وتلفن در مورد تسریع در اتمام ساختمان مرکز فنی شماره 2 باختران .
آقای شهیدی نماینده محلات ودلیجان به وزارت نفت در مورد احداث جایگاه مواد سوختی دولتی در محلات ، تسریع در تکمیل گازرسانی محلات وبخشهای نیمور ونراق ، به وزارت بهداشت در مورد وضع پرسنلی ومالی بیمارستان محلات.
آقای قریشی نماینده خمین به وزارت دادگستری در مورد اعزام داد ستان ، باز پرس ودادیار به خمین.
آقای شیبانی نماینده تهران به سازمان تعاون کشور در مورد مجازات افرادی که از تعاونیهای مسکن، واحد مسکونی دریافت میدارند وبه فروش میرسانند وتأمین مصالح ساختمانی دولتی برای تعاونیهای مسکن کارگری وکارمندی .
بیش از پنجاه نفر از نمایندگان به آقای نخست وزیر در مورد صدور دستور قاطع وسریع در اجرای مصوبات شورای سییاستگذاری باز سازی کشور به ارگانهای مربوط.
    آقای شهریاری نماینده دشتی، تنگستان، دیر وکنگان به وزارت کشور در مورد رسیدگی به امنیت اهرم، به وزارت بهداشت در موردرسیدگی به وضع مرکز بهداشت دیر وجلوگیری از شیوع مالاریا در کنگان،به وزارت جهاد سازندگی در مورد تسریع در تأمین برق منطقه جم و ریز از شهرستان کنگان.
آقای حبیبی نماینده قائمشهر وسواد کوه به وزارت راه وترابری در مورد ترمیم پلهای سیاهرود وتالار ، به وزارت بهداشت ودرمان در مورد موافقت با احداث بیمارستان خیریه کیاکلا.
آقای توسلی ومهدیزاده نمایندگان فردوس، طبس ،گنابادبه وزارت راه درموردبازسازی جاده های کاخک ـ سریانوکاخک ـ خضری.
4 ـ تصویب یک فوریت طرح قانونی اصلاح ماده43 آئین نامه دخلی مجلس شورای اسلامی
    رئیس ـ دستور را شروع کنید.
    منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. یک طرح دو فوریتی رسیده که در جلسه گذشته، آخر وقت اعلان وصول شد ولی چون فرصتی باقی نمانده بود بحث دو فوریتش به امورز موکول شد من این طرح قانونی را می خوانم :
    طرح قانونی اصلاح ماده 43 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی .
    ماده واحده ـ ماده سه آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به صورت زیر اصلاح میگردد.
    تعدادی اعضای کمیسیونها حداقل 7 نفر وحداکثر پانزده نفر با تشخیص جلسه مشترک هیئت رئیسه و روسای شعب خواهد بود .
     تعداد اعضای کمیسیونهای اصل نود وکمیسیون برنامه وبودجه از این قانون مستثنی بوده و به ترتیب حداکثر 25 و 19 نفر خواهد بود .
 تبصره – عضویت در کمیسیون ویژه بررسی قوانین شورای انقلاب و قبل از انقلاب مانع عضویت در کمیسیونهای دیگر نمی باشد .
 رئیس – یکی از لمضاء کنندگان طرح توضیح بدهند .
 مرتضی الویری – اجازه بدهید من به عنوان یکی از امضاء کنندگان طرح ، در مورد دلیل دو فوریت توضیح بدهم .
 نمایندگان محترم مستحضر هستند که به موجب آئین نامه داخلی پس از 6 ماده از شروع کار مجلس یک نماینده می تواند درخواست تعویض کمیسیون را بکند و الان هم تقریباً ما در آستانه ششمین ماه بعد از افتتاح مجلس هستیم .
 نکته دیگری که قابل توجه است این است که با توجه به اینکه سطح سیزده نفر را برای کمیسیون ها انتخاب کرده بودیم ، یعنی در آئین نامه پیش بینی شده بود ، الان نمایندگانی هستند که هنوز از نظر کمیسیون وضعشان روشن نیست . با توجه به اینکه تعدادی نماینده میاندوره ای الان وارد مجلس می شوند و شعب را و همچنین جلسه مشترک هیئت رئیسه و روسای شب را خواهد گرفت . و طبیعتاً اگر این سقف بالا برود قدرت انتخاب برای نمایندگان بیشتر خواهد شد . مخصوصاً نمایندگانی که الان دارند وارد مجلس می شوند ، و یا نمایندگانی که الان در یک کمیسیونی هستند ولیس کمیسیون مورد علاقه شان نیست ، می خواهند
به یک کمیسیون دیگری بروند و آن کمیسیون سقفش به علت اینکه سیزده نفر بوده ، دیگر جایی برایشان وجود ندارد . البته دلایل اینکه چرا این ماده واحده ضروریست به این ترتیب تصویب بشود بعداً گفته خواهد شد ،‌فقط در مورد فوریتش عرض من اینست که اگر ما این را به صورت یک فوریت یا به صورت یک طرح عادی بررسی بکنیم دیگر موضوعاً منتفی می شود . چرا که آن فاصله شش ماهی که یک نماینده بعد از 6 ماه می تواند کمیسیونش را تعویض بکند ، این زمان دیگر می گذرد و بنابر این از این امکانی که در آئین نامه پیش بینی شده ، نمایندگان فعلی
نمی توانند استفاده کنند . این دلیل دو فوریت هست که بعد از تصویب این ، با توجه به آن مکانیزمی که در آئین نامه پیش بینی شده ، یک نماینده ای اگر کمیسیونش را بخواهد عوض بکند ، به این ترتیب سریع بتواند تعویض کمیسیون بکند .
 رئیس – مخالف فوریت ؟
 منشی – آقای عبدالعلی زاده مخالف هستند ، بفرمائید .
 علی عبدالعلی زاده – بسم الله الرحمن الرحیم . مطلبی که برادرمان آقای الویری به علت فوریت امر بیان فرمودند هیچ مساله تغییر کمیسیون حداقل 6 ماه است . یعنی حداقل یک فرد باید در یک کمیسیون 6 ماه فعالیت بکند تا اگر خواست کمیسیونش را تغییر بدهد ، هیچ اشکالی ندارد . و بعد از اینکه 6 ماه و یک روز شد می تواند منتقل بشود . حالا چه ضرورتی دارد که یک نماینده حتماً در راس 6 ماه بخواهد کمیسیونش را عوض بکند ، این ضرورتش مشخص نیست . می تواند 6 ماه و ده روز صر بکند ، شش ماه و 20 روز صبر بکند ، یا هفت ماه ، هشت ماه صبر بکند .
 ثانیاً تصمیم گیری در رابطه با تعداد اعضاء کمیسیونها به همین راحتی نیست . کمیسیون برنامه و بودجه که اینجا قید شده 19 نفری بشود ، یقیناً تصمیم گیری در رابطه با لوایح و طرحهایی که به کمیسیون بودجه می آید ، مخصوصاً در رابطه با بودجه کل کشور ، به این سادگی نخواهد بود . هر چقدر تعداد اعضاء‌بیشتر باشد بحثها بیشتر خواهد شد و تکرار بحثها اضافه خواهد شد ووقت بیشتری خواهد گرفت و نتیجه گیری ، در وقت کمی که برای بررسی بودجه هست ، امکان پذیر نخواهد شد . به همین علت بنده با عنایت به اینکه این ماده واحده واین طرحی که برادرها دادند ، جای بحث وبررسی دارد ومهم است وبایستی کمیسیون مربوط. ( کمیسیون آئین نامه مجلس) با بررسی کامل در مورد این طرح بررسی بکند وتصمیم بگیرد با دو فوریت امر مخالفهستم. این طرح به صورت عادی برود به کمیسیون آئین نامه وبررسی شود. حالا بعد از یکماه یا دو ماه هر موقع تکلیف قضیه روشن شد که تعداد اعضاء کمیسیونها اضافه بشود یا فردی خواست جابه جا شود وبه کمیسیون دیگری برود، بعد از گذشت شش ماه ، هفت ماه، هشت ماه، نهماه ، هر موقع که تصویب شد امکان پذیر هست وهیچ منعی ندارد . بنابراین دلیل وموضوعیتی برای فوریت این قضیه به نظر نمیرسد . والسلام علیکم ورحمه الله. .
       منشی ـ آقای انصاری موافق هستند، بفرمائید.
       مجید انصاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من از نمایندگان محترم استدعا می کنم عنایت بفرمائید که ادله فوریت چه هست و ان شاء الله با امعان نظر رأی خواهید داد.
        اولاً برنامه پنجساله توسعه اقتصادی وفرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران الان در کمیسیون برنامه وبودجه وکمیسیونهای فرعی مجلس شورای اسلامی مطرح هست ویکی از مفاد این طرح دو فوریتی این است که تعداد اعضای کمیسیون برنامهوبودجه به حداقل 19 نفر ( وحتی بعضی از امضاء کنندگان. پیشنهاد 21 نفر را هم داشتند ) افزایش پیدا بکنند . وطبیعی است که اگر این مهلت بگذرد، بررسی برنامه پنجساله، در کمیسیون مممکن است یکماه یا دو ماه دیگر تمام بشود. وما الان در مجلس نمایندگانی داریم که صاحب نظر هستند. البته همه نمایندگان صاحب نظر هستند اما بعضی ها خصوصاً در برنامه ریزی اقتصادی وبرنامه پنجساله صاحب نظر هستند وکمیسیون مشخضی را یا ندارند یا در کمیسیونهایی هستند که احساس می کنند آنجا نمی توانند افکارشان یا ایده هاشان را منتقل بکنند در برنامه پنجساله . شرکت در کمیسیون برنامه وبودجه هم با کمیسیون فعلی شان تطابق ندارد. پس یکی از ادله فوریت این است فعلا برنامه پنجساله مطرح است واگر قرار است کمیسیون برنامه وبودجه از استحکام بیشتری برخوردار باشد واز افکار بیشتری از نمایندگان محترم برخوردار بشود، لازم است که به فوریت این تغییر تصویب بشود تا جمعی از نمایندگان به کمیسیون برنامه وبودجه بیشتر راه پیذا بکنند.
      ودلیل دوم فوریت این است که بعضی از کمیسیونها را همین الان ما داریم که به علت کثرت کار، ناچار هستند گروههای کاری فرعی تشکیل بدهند. مثلا کمیسیون صنایع ومعادن، اعضاء محترم این کمیسیون می دانند چه مقدار دامنه وسیعی دارد کار کمیسیون آنها. باید بازدیدهای مرتبی به سراسر کشور داشته باشند. کمیسیون محترم قضائی با حجم سنگین کاری که دارد، با جلسه ههای علنی هفتگی خودشان نمی توانند از عهده کار وبازدیدها بر بیایند. اگر تعداد اعضای کمیسیونههای پر کار وفعال مجلس 15 نفر بشود می توانند سه گروه پنج نفری یا پنج گروه سه نفره تشکیل بدهند، هم بازدیدهایی را داشته باشند وهم به طور فرعی روی موضوعات، کار قبلی کارشناسان بکنند ودر جلسه های عمومیشان سریتر تصمیم بگیرند .   
      دلیل سوم اینست که آقای عبدالعلی زاده فرمودند که این طرح به کمیسیون تدوین آئین نامه ارجاع بشود. من اتفاقاً به عنوان یکی از امضاء کنندگان طرح، قبل از اینکه طرح را به قید فوریت تقدیم بکنیم، خدمت جناب آقای موحدی ساوجی مسوول کمیسیون تدوین آئین نامه وبعضی از اعضاء آن کمیسیون رفتیم ببینیم وضع کمیسیون چطور بوده است؟ آٌایان فرمودند ما هفته ای یک ساعت، یعنی روزهای پنجشنبه از ساعت 5/6 تا 5/7 صبح جلسه داریم، از برادرمان آقای با هنر سوال کردم. ایشان فرمودندما هفته سوم است که تشکیل جلسه دادیم، هنوز در ماده اول طرحی هستیم که قبلاً نمایندگان برای اصلاح آئین نامه داده اند. واگر روال به این منوال پیش برود یقیناً این طرح ما تا یک سال دیگر هم معلوم نیست در کمیسیون تدوین آئین نامه بررسی بشود وبیاید مجلس، به طور کلی منتفی می شود. درست است که آقای عبدالعلی زاده فرمودند بعد از شش ماه هم میشود تغییر کمیسیون داد، ولی یک نماینده می خواهد تکلیف آینده نمایندگی خودش وکار کمیسیونی خودش را بداند.
     اگر قرار باشد یکسال ونیم در یک کمیسیونی که دلخواهش نیست علاف باشد وبعد ازیکسال ونیم تازه آیا این مجلس تصویب بکند یا نکند، کمیسیون تدوین آئیننامه به مجلس بیاورد، یا نیاورد ، وقت نمایندگان محترم هدر خواهد رفت.
      ومسأله نهائی این است که نمایندگان جدیدی در انتخابات میاندوره ای به مجلس راه پیدا کرده اند وان شاء الله بزودی اعتبار همه آنها تصویب خواهد شد، آقایان باید عضویت در کمیسیون را داشته باشنددر حال حاضر به جزء چند کمیسیون که داوطلب زیادی نداشته ( مثل کمیسیون سوالات وامثال اینها ) بقیه کمیسیونها به علت اینکه سقف اعضایشان سیزده نفر بیشتر نبوده، مخصوصاً کمیسیونهای پر کار ، با اینکه نیاز دارند، محروم میشوند از افکار وهمکاری نمایندگان جدید . لذا این یک قدمی وکمکی است به نمایندگان جدید که بتوانند در کمیسیونهای مجلس واقعاً وقت بگذارندوفعال برخود بکنند. لذا بنده استدعا میکنم نمایندگان محترم به دو فوریت این مطلب ، که یک ماده واحده کوتاهی بیشتر ، نیست رأ ی بدهند. در جلسه علنی هم ممکن است پیشنهادات تکمیلی واصلاحی از لحاظ تعداد سقف اعضای کمیسیونها داده بشود.
    ونهیتاً مسأله دیگری که وجود دارد اینست که کمیسیون اصل نود همین الان در رابطه با حداکثر تعداد افرادش مشکل دارد چون به آن ظرفیت کامل نمیرسد. تشکیل جلسات به ناچار باآن وضعی که در ائین نامه پیش بینی شده باید با یک اکثریت بالایی باشد که ظاهراً به علت اینکه افراد زیادی در آنجا عضویت ندارند همیشه با مشکل مواجه است لذا ما در بحث کلی آن ( اگر فوریت تصویب شد) عرض خواهیم کرد که سقف آنرا کاهش دادیم تا کمیسیون اصل نود بتواند فعالانه با تعداد کمتری تشکیلبشود. چون الان در آئین نامه تعداد اعضاء این کمیسیون سی ویک نفر است که دراین طرح 25 نفر پیش بینی شده.  
        با توجه به این ادله روشن وقوی ما خواهش میکنیم که فوریت این طرح تصویب بشود تا ان شا الله کمکی به نمایندگان مجلس وبه کل مجلس بشود. خیلی ممنون.
       رئیس ـ 180 نفر حضور دارند. پیشنهاد آقایان دوفوریت طرح است              

کسانی که با فوریت این طرح موافق هستند قیام کنند . ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . یک فوریت طرح را به رأی می گذاریم ، آقایانی که با یک فوریت این طرح موافق هستند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ، ) یک فوریت تصویب شد .
    5 ـ تصویب لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان
                                    بهره وری آسیا 
       رئیس ـ دستور بعدی را مطرح کنید .
       منشی ـ گزارش کمیسیون صنایع ومعادن درخصوص لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره وری آسیایی . مخبر کمیسیون صنایع ومعادن تشریف بیاورید.
      حسن مختاری ( مخبر کمیسیون صنایع ومعادن ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم .
      گزارش ازکمیسیون صنایع ومعادن به مجلس شورای اسلامی .
      لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران درسازمان بهره وری آسیایی (به شماره چاپ149 ) که به کمیسیون صنایع ومعادن به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود،طی چند جلسه با حضور نمایندگان دولت مورد رسیدگی قرارگرفت وکلیات آن به تصویب رسید .
      اینک گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم میدارد .
                              رئیس کمیسیون صنایع ومعادن ـ سید محمد رضا واقفی
     ماده واحده ـ به موجب این قانون عضویت وزارت صنایع سنگین در سازمان بهره وری آسیایی تأیید و به وزارت مزبور اجازه داده میشود نسبت به پرداخت حق عضویت سالانه ونیز حق عضویت های معوقه اقدام نماید.
     تبصره 1 ـ تغییرات میزان حق عضویت در سازمان فوق همه ساله در بودجه سالانه کل کشور پیش بینی وپس از تصویب مجلس شورای اسلامی به وسیله هیأت وزیران تخصیص داده میشود .
    تبصره 2 ـ وزارت صنایع سنگین موظف است دستگاه های اجرایی ذیربط رادرجریان برنامه ها، سمینارها ، ودوره های آموزشی سازمان بهره وری آسیایی قرار دهد .
    من لازم میدانم که مختصر تاریخچه ای از سازمان بهره وری آسیایی به اطلاع سروران عزیز و نمایندگان محترم برسانم وچنانچه به توضیح بیشتری نیاز بود ، پس از سخنان موافقین و مخالفین در خدمت شما هستیم .
     سازمان بهره وری آسیایی که هدف از تشکیل آن ، جدیت و افزایش بخشیدن به ارتقاء بهره وری در کشورهای آسیایی و همچنین ایجاد زمینه های وسیع همکاری مثمرثمر با سازمان های بهره وری در کشورهای عضو می باشد ، اعتقادش اینست که در پیشرفت کارها و بالا بردن تکنولوژی باید امروزمان بهتر از دیروز وفردا بهتر از امروز باشد .
    این سازمان در زمینه های مختلفی من جمله برنامه ریزی و تحقیق ، صنعت کشاورزی و خدمات و روابط عمومی فعالیت دارد . تاریخچه تشکیل آن این است : این سازمان در سال 1961 تشکیل شد که در ابتدا کشورهای جمهوری چین ، هندوستان ، ژاپن ، جمهوری کره ، نپال ، پاکستان ، فیلیپین و تایلند به عضویت آن در آمدند . و بعد از آن هم کشورهای هنگ کنگ ، ایران ، ویتنام ، سریلانکا ، اندونزی سنگاپور وبنگلادش مجدداً به آن ملحق شدند .
    ایران در سال 1344 به عضویت سازمان بهره وری آسیایی در آمده ، که در آن زمان ریاست آن در ایران به وزارت صنایع ومعادن واگذار شده ، که سازمان مدیریت صنعتی به عنوان دبیرخانه سازمان بهره وری ملی ایران معرفی گردیده است و سالانه 150 هزار دلار می پرداخته .
    وکارهایی هم که در آن زمان انجام داده به اطلاعتان می رسانم :
    اعزام افرادی از وزارتخانه های نفت ، برنامه وبودجه ، صنایع ومعادن و کشاورزی . اعزام دو نفر کارشناس ژاپنی به مدت 8 هفته در ایران ودریافت 52 حلقه فیلم . و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی وبخشنامه دولت مبنی بر عدم پرداخت هر گونه عضویت به موسسات خارجی ، در سال 1358 عضویت ایران خاتمه یافته . ولی ارتباط ایران با آن سازمان از نظر دریافت جزوات آموزشی به قوت خودش باقی بوده است .
     درسال 1362 دولت جمهوری اسلامی ایران مجدداً به عضویت سازمان بهره وری آسیایی       درمی آید . و سرپرستی آن طبق بند 86 ازگزارش کمیسیون سیاست خارجی مجلس ، در تاریخ  28 /3 / 64ـ شماره 43 به وزارت صنایع سنگین محول میشود .
     من فکر می کنم توضیح بیشتری لازم نباشد . تاریخچه مختصری بود که خدمت شما عرض کردم ، چنانچه مطالب بیشتری در این زمینه لازم باشد پس از سخنان موافق و مخالف در خدمت شما هستم . والسلام علیکم .
     رئیس ـ این لایحه مخالفی دارد؟ کسی به عنوان مخالف ثبت نام نکرده در مجلس هم مثل اینکه کسی نمی خواهد مخالفت کند . دولت اگر لازم میداند، توضیح بدهد .
    روحانی نیا ـ کمیسیون برنامه وبودجه این را رد کرده .
    منشی ـ آقای حسینی شاهرودی می خواهند در مخالفت صحبت کنند .
    رئیس ـ خیلی خوب ، بفرمائید .
    حسینی شاهرودی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . طبق گزارشی که برادران از شرکت ما در این سازمان آسیایی دادند ، الان ما باید سالانه 160 هزار دلار بابت حق عضویت در این سازمان بپردازیم ، و قریب یک میلیون دلار هم بابت بدهی های معوقه ای که در سالهای پیش داشتیم به این سازمان بپردازیم. یعنی همین الان که این لایحه تصویب بشود یک چیزی در حدود یک میلیون وصدوشصت هزاردلار ماباید به این سازمان بپردازیم باسابقه ای که درمجلس گذشته ازاین سازمانها داریم.که یکبارهمه اینها به مجلس آمدوتعدادی ازآنها تصویب شدتعدادی ازآنها هم تصویب شدکه درآن سازمانها نباشیم.درمجموع ما به این نتیجه رسیدیم که این سازمانهای بین المللی یک سازمانهائی هستند که امکاناتی را در اختیار دارند . البته در بعضی از این سازمانها جنبه های استعماری واستثماری وجود دارد وبعضی از سازمانها هستند که در آنها جنبه های استعماری واستثماری وجود ندارد ولی جنبه های تشریفاتی دارند . بعضی از سازمانها هم هستند که جنبه تشریفاتی وجنبه کاری دارند.اما آنچه کلیت دارد این است که ماازاکثر(حالادادیم) ازاکثرقریب به اتفاق این سازمان ها،حق عضویتمان رامی پردازیم ولی استفاده ای ازاین سازمانها نمی بریم.آقایان بیایندگزارش بدهند که درمقابل میلیونها دلاری که ماپرداخت کرده ایم چه استفاده ای برده ایم ؟ حالا این که حق عضویت هم چرا باید صدوشصت هزار دلار باشد در حالیکه کشورهایی شبیه ما بسیار پائین تر از این حق عضویت می پردازند ، وحالا در آن روزی که ما عضو شدیم درآمد سرانه را بالا گرفتند وغیرواقعی گفتند وچون حق عضویت هم بر پایه درآمد سرانه تعیین می شود ، این حق عضویت ما بالا گذاشته شده ، از این هم که بگذریم آقایان بیایند گزارش بدهند که این مقابل این میلیونها دلاری که ما الان واقعاً نیازمند به آن هستیم ، مثلا یک کارخانه بزرگ سیمان برای یک میلیون دلار مانده یا کارخانه شیشه برای چند میلیون دلار مانده یا بسیاری از کارخانجات دیگرمان برای اندک مقداردلارباقی مانده ما این پولهای بی صاحب را بیاوریم وبه این سازمانهای بین المللی بپردازیم و از آن هم استفاده وبهره برداری نکنیم . البته باید عرض بکنم که شاید این نقص از ما باشد حالا همه این سازمانها ناقص نیستند شاید نقص از ما باشد ولی علی ای حال اگر در عدم بهره وری از این سازمانها هم نقص از ما است در شرایط فعلی کشور به نظر من به صلاح نیست که ما 160 هزار دلار وآنجا هم یک میلیون ، یک میلیون وصدوشصت هزار دلار رابیائیم برای تشریفات واینکه چهار تا نشریه برای ما بفرستند یا در دوتا از سمینارهای اینها شرکت بکنیم این پول را به این سازمان بین المللی بدهیم والسلام علیکم .
  رئیس ـ موافق صحبت کند .
 منشی ـ آقای روحانی نیا ، موافق :
 رمضان روحانی نیا ـ بسم الله الرحمن الرحیم . عرض می کنم که مخالف محترم چند تا مطلب را فرمودند که در مقدمه مخالفتشان فرمودند این سازمانهای بین المللی اکثر قریب به اتفاقشان جنبه های استثماری ویا تشریفاتی دارند وبازدهی چندانی برای ما ندارند . در طول این دو سه روز من سه جزوه جدا : یکی از نخست وزیری و یکی از کمیسیون ویکی از وزارت صنایع گرفتم وچند ساعت این جزوه ها را دقت ومطالعه کردم ببینم راستی این سازمان بهره وری آسیائی جزو کدامیک از اینها است ، واگر واقعاً جزو سازمانهای استثماری وتشریفاتی جهانی است ما به چه مجوزی میخواهیم 160 هزار دلار بیت المال مسلمین رابه جیب اینها بریزیم ؟ وچون ما میخواستیم به این رأی بدهیم ، لازمه اش این بود که قدری درباره این تحقیق بشود که راستی این سازمان چه استفاده ای برای ما دارد آنچه بنده به آن پی بردم این است که این سازمان در حدود 27 سال عمر دارد                
که چهار سال عمرش که گذشته است ایران جزو این سازمان بهره وری آسیائی شده است وبزرگترین مشخصه این سازمان در سه چیز تجلی کرده است .
 1ـ غیر سیاسی بودن .
 2ـ غیر انتفاعی بودن .        
 3ـ بلا تبعیض بودن .
         وعملا هم آنچه که ازاین جزوات برداشت می شد وباورما این شد که این نه موسسه تشریفاتی است ونه یک موسسه استثماری درخدمت ابرقدرتها است بلکه کلیت قضیه این است که یک موسسه  تحقیقاتی علمی است که دانشمندانی ازکل کره زمین حتی(نه تنها ازکشورهای  آسیائی ) در آنجا عضویت علمی دارند وبه لحاظ اینکه دنیا روبه طرف کشاورزی علمی می رود و آنچه که اسلام وعقل وانقلاب به ما آموخته است ما باید علوم وفنون علمی جهان را در خدمت انسان ونظاممان در بیاوریم ارزش آن را دارد که ما این مبلغ را بدهیم تا بتوانیم علم را در خدمت کشاورزی مان در بیاوریم وکشاورزی علمی مان را توسعه بدهیم . من عرض می کنم همین الان کشورهائی هستند که در یک هکتار زمین 6 تن گندم برداشت می کنند وکشورهای دیگری یک تن برداشت می کنند . همان آب همان خاک اما فنون علمی که آنها آموخته اند ودارند در آن بکار می برند اینها فاقد آن هستند . این موسسه بهره وری آسیائی تحقیقاً یک چنین موسسه ای است که در خدمت علمی تر شدن کشاورزی وشعب مختلف وابسته به کشاورزی اعم از آب وخاک ومبارزه با آفات کشاورزی است .
 مسأله بعد ، فرمودند الان که مابه این لایحه رأی بدهیم یک میلیون دلار بدهیم . خوب برادر بزرگوار ! این جزو دین نظام ما است ، دین را که باید پرداخت . فرضاً که ما جزو آن نباشیم . ما چون از قبل یک میلیون دلار بدهکار هستیم به کدام مجوز می گوئیم ما پول بدهکاری مان را پرداخت نمی کنیم ؟ اما آنچه که الان حق عضویت پیدا می کنیم وباید پرداخت بکنیم درست است 160 هزار دلار باید بدهیم . ایشان فرمودند چرا این رقم بالا را ما باید بدهیم در حالیکه کشورهائی هستند که کمتر از ما این مبلغ را می دهند ! مقصر آن سازمان نیست . به هر حال خود شما فرمودید که براساس تولیدات نا خالص ملی هرکشوریک ضریبی دارندکه برآن ضریب اینها حق عضویت دریافت می کنند وبراساس آنچه که شما آماررسمی برای تولیدناخالص ملی سرانه تان دادید بر همان اساس حق عضویت باید پرداخت بکنید . شما تولید ناخالص تان را پائین تر بیاورید کمتر پرداخت می کنید ، بالاتر ببرید بیشتر پرداخت می کنید . این چه ایرادی بر آن سازمان یا بر کل فرمول هست ؟
        اما اینکه ما چه استفاده ای میکنیم؟ گزارش میدادند که در همین سال گذشته ما تقریباً 140 هزار دلار توانستیم مبلغی برای این قسمت بهره وری کنیم به لحاظ اینکه کارشناسان اینجا آمدند، جزوات از آنها گرفتیم، ما هم نیروهائی را به آنجا اعزام  کردیم، بنابراین فقط در تحقیقات آموزشی سال گذشته اش 140 هزار دلار از آن سازمان در حقیقت به نفع جمهوری اسلامی شد. بنابراین،این نسبت که ما یک مبلغ همینجوری از بیت المال بدهیم با همه نیازی که داریم، بی آنکه هیچ استفاده ای از آن ببریم. با این مطالعاتی که شده من حیث المجموع  ان شاء الله رأی دادن به آن من خیال می کنم صحیح باشد، ان شاء الله تعالی. والسلام علیکم ورحمه الله.
     منشی ـ آقای فدائی مخالف.
     غلام رضا فدائی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من قبلاً یک نکته ای را در رابطه بافرمایشان جناب آقای روحانی نیا عرض می کنم که ایشان در استدلالشان فرمودند که ما باید از علوم وفنون استفاده بکنیم. این بحثی است که ما هم قبول داریم.
    اما آنچه که من در این شرایط فعلی عرض میکنم این است که به قول معروف میگوید« ثبت الارش ثم انقش» اول ما اثبات بکنیم که تا چه اندازه توان استفاده از تحقیقات وتجربیات علمی را داریم یا میتوانیم داشته باشیم بعد بیائیم این کارها را انجام بدهیم. ما قبول داریم که باید از تجربیات دنیا استفا ده کنیم. ما قبول داریم که باید دانش فنی دنیا را جلب کنیم مخصوصاً در شرایط فعلی که شرایط بازسازی است. همه اینها را قبول داریم. ام بیائید آمار بدهید، بیائید برای ما روشن بکنید تا چه اندازه ما توانستیم از سازمانهای بین المللی در این رابطه استفاده بکنیم. من واقعاً میدانم، در بعضی از موارد نمیخواهیم اسم هم ببرم. دربعضی از جاها رفتم در بعضی از مراکز رفتم وقتی سوال کردم که میزان پرداخت آبونمان سالانه ای که مربوط به یک سازمان بین المللی بوده سوال کردم بعد در قبال آن چه را که ما توانستیم استفاده کنیم یا کمکهائی را که آنها دادند خیلی خیلی چیز ناچیزی بوده است. شاید مثلاً فرض کنید حدود یک دهم بوده است . که من سوال کردم که با این میزانی که ما پرداخت می کنیم آیا درست است که ما این قدر استفاده بکنیم؟ البته شاید یک طرف قضیه مربوط به خودما باشد. این را من اذعان می کنم. یک طرف قضیه مربوط به خودما است ما توان علمی نداریم. یعنی وقتی که به قول معروف اگر بنده استعداد جذب وجلب اطلاعات فنی را نداشته باشم. خوب واقعاً تقصیر من است. این قبول است. اما میخواهم عرض کنم که در این شرایطی که ما میدانیم از نظر ارزی در چه وضیعتی قرار داریم وبعد نمیتوانیم آن استفاده لازم را هم بکنیم، خوب ما میائیم این چیزهای معوقه را هم بپردازیم، حالا فرض کنید که عضو بشویم. نتیجه کار چه خواهد شد؟ این است که این قسمت قضیه را درنظر داشته باشید. من قبول دارم که باید تحقیقات علمی دنیا باید استفاده کنیم. اماتا حالا چقدر توانستیم کنیم؟ اولا به ما آمار بدهید وبعد هم در این شرایط فعلی به نظر من این کار درستی نیست.
    یک نکته دیگری در اینجا عرض بکنم. عرض به حضور شما ما الان در شرایطی قرار دادیم که بعضی از پروژه های ما به خاطر یک مبلغی جزئی از دلار مانده است. چون مدافع این لایحه خود وزارت صنایع سنگین است من اینجا عرض میکنم که الان در وزارت صنایع سنگین در بعضی از کارخانجات در رابطه با بعضی از پروژه ها واقعاً برای 16 هزار دلار مانده اند. البته ممکن است حالا بگویند گشایش ارز نمیشود تقصیر بانک مرکزی است ،آنجا اذیت می کنند،. اینجا کارههای دیگری است....همه اینا را من قبول دارم. اما واقعه قضیه این است که همین الان یک پروژه مثلا پروژه شهید رجائی با آن عظمتش برای 16 هزار دلار مانده است. خوب، اگر دست ما باز باشداگر امکانات برای ما باشد بسیار خوب اما وقتی که الان این جوری هست که 16 هزار دلار، بیشتر، کمتر پنجاه هزار دلار 500 هزار دلار این طرف وآن طرف ما بتوانیم کل پروژه ها را راه بیندازیم و کلی از نظر اقتصادی برا ی ما درآمد دارد چرا اول ما این کارها را انجام ندهیم؟ اول اجازه بدهید ببینیم که برنامه ما چیست، بعد بیائیم نسبت به این قبیل امور هر چه دلتان میخواهد سرمایه گذاری کنید وکار یکنید.
     نکته سومی که در این رابطه میخواهم عرض بکنم واز برادران محترم خواهش میکنم در مجلس به آن عنایت بکنند این است که ما در آستانه تصویب برنامه پنج ساله هستیم من به برنامه پنجساله خیلی امیدوارم. برنامه پنج ساله به این معنا است که ما باید در مملکتمان برنامه داشته باشیم ودر این مملکت باید سیاستها مشخص باشد. باید معلوم باشد چه کار میخواهیم بکنیم. اگر این برنامه پنج ساله ما میخواهد تصویب بشود باید معلوم بشود که ما چه کاره هستیم ؟ چقدر درآمد داریم . چقدر باید خرج بکنیم ، کجاهها باید سرمایه گذاری بکنیم. کجا اول است وکجا دوم است وکجا چندم است ؟ ما همین جور میائیم برنامه پراکنده بیاوریم که به صورت انتظاری وبه صورت مجرد خیلی هم خوب است . هیچ حرفی هم نداریم . بنده هم قبول دارم آقا ! سرمایه گذاری در این زمینه مخصوصاً در زمینه تحقیقات بسیار عالی است. در هر سازمان بینالمملی دنیا اگر انسان برود درآنجا عضو بشود صرف عضویتش هم ارزش دارد. اما این در صورتی است که ما با هیچ چیز دیگر مقایسه نکنیم. صرف این کار را در نظر بگیریم. اما شما بیائید مقایسه کنید در این مملکتی که هزار ویک مشکل دارد واین مشکلات را باید در کنار همدیگر قرار داد وآن چیزی که مهم تراست لان را انتخاب کرد، ببینید این کار را کرید یا نکردید؟ الان شما میخواهید 160 هزار دلار بدهید یک مقدار هم معوقه یک میلیون بیشتر یا کمتر، یک میلیون دلار دیگر هم میخواهید بدهید. این بسیار خوب است . اما شما الان دیگر مشکلات دیگری ندارید ؟ اینها را حساب بکنید . مملکتی که در شرایط برنامه ریزی هست باید برنامه داشته باشد با برنامه کار بکند . باید سبک وسنگین بکند. کمیسیون برنامه وبودجه هست ، جای دیگر هست میگویند کمیسیون برنامه وبودجه این را رد کرده است. حتماً دلائلی داشته حالا چرا آقایان صحبت نکردند من نمی دانم چرا صحبت نکردند . عرض کردم نفس قضیه خوب است اما بیائیم برنامه داشته باشیم وبا برنامه کار بکنیم. بیائید سبک وسنگین بکنیم بگوئیم ، آقا ، بله با توجه به همه مشکلاتی که در مملکت هست ما می گوئیم که الزاماً این کار باید                     
بشود و جزو کارهای ضروری است . اگر شما این را می فرمائید بنده هم می کنم . اما اگر نه ، بدون برنامه همین جور به صورت انتزاعی مرتب بیائیم در شرایط آستانه برنامه ریزی بیائیم مسایل مختلف را مطرح کنیم آقا ! خوب است بد است ، فرض کنید ، تحقیقات خیلی خوب است ، علوم و فنون خیلی خوب است . آقای روحانی نیا می فرمایند که در زمینه کشاورزی مثلا یک بهره وری زمین را تا آنجا رسانده اند خوب رسانده اند به ما چه مربوط است ؟ ‌اگر ما هم میتوانیم استفاده کنیم ، اگر ما توانستیم استفاده کنیم اگر نمونه هایی نشان ما میدهید بسیار خوب ، بنده هم مخلص شما هستم ، بنده هم قبول دارم و به این رای می دهم . اما اگر نه که به نظر من این کار درستی نیست بگذارید برنامه ما الویتها دقیقاً تعیین بشود ببینیم اگر واقعاً در آن شرایط این قضیه را پسندیدیم و مجلس محترم رای داد بسیار خوب ، و الا به نظر من کار درستی نیست . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
 رئیس – موافق بعدی صحبت کند .
 منشی – آقای موذن زاده بفرمائید .
 مصطفی موذن زاده – بسم الله الرحمن الرحیم . مخالفین محترم که صحبت فرمودند هیچ کدام راجع به اصل قضیه ایرادی نداشتند . اصل قضیه هم روشن است . بحثی که آقای فدایی راجع به برنامه پنج ساله فرمودند و اینکه ما به برنامه ریزی نیاز داریم . اتفاقاً این قضیه در راستای همان مساله هست . ببینید ! ما در مرحله بازسازی هستیم . در صنعت مان احتیاج به انتقال تکنولوژی داریم . ما این تکنولوژی را یا باید از کشورهای توسعه یافته بگیریم با فرمول های خاص خودش ، یا یک فرمولی ارائه بدهیم برویم به سمت کشورهایی که وضعیت مشابه ما داشتند از آنها استفاده بکنیم . کشورهای جهان سوم به مراتب وضعیت شان و انتقال تکنولوژی شان به ما ساده تر ، آسان تر ، کم درد سرتر ، کم خرج تر ، بی مساله تر و مشابه آن چیزی که ما  نیاز داریم . شما ببینید ژاپن بعد از یک جنگ ، خودش را ساخته ،‌بالا آورده ، کره به همین صورت ، عموماً کشورهای آسائی که در این بهره وری ،‌در این سازمان شرکت دارند و ما می خواهیم از آنها استفاده بکنیم عموماً شرایط مشابه ما را طی کرده اند و ما هم در شرایط فعلی ، شرایطی مشابه با آنها داریم برادرهای عزیز دقت داشته باشید در سال گذشته ژاپن بیش از آنچه که پول برای فروش تکنولوژی گرفته ، تکنولوژی خریده ، ژاپنی که این همه پیشرفته است هنوز بیش از فروشش دارد تکنولوژی را می خرد و ما نیاز داریم شما اگر برنامه بهره وری آسیائی را نگاه کنید می بینید که نیاز ما به این سازمان
 
چقدر هست ؟ ما برای مطالعاتمان ، تحقیقاتمان و بررسی اینکه چه جوری راندمان کارمان را بالا ببریم ، بهره وری مان ما را به نسبت عوامل تولید بالا ببریم در یک سازمانی که خودمان از بنیانگذاران آن بودیم و سابقه طولانی در آن داریم ، می توانیم استفاده بکنیم . پبرادرها بحث پول آن را مطرح می کنند ، ببینید ! در سال گذشته 140 هزار دلار سرانگشتی ما استفاده کردیم از 160 هزار دلاری که سهمیه ما می شده . یعنی فقط 140 هزار دلار کلاسها و دوره های آموزشی که این سازمان گذاشته ما استفاده کردیم . بعد بحث یک میلیون دلار و این مسائل مطرح می شود ، ببینید ! ما در سازمان هایی که ( خصوصاً سازمان های سیاسی که استفاده خاصی هم ندارد ) ما داریم سهمیه مان را خیلی بیش از اینها می پردازیم و در آنها شرکت می کنیم . این سازمان چیزی هست که به ما نتیجه می دهد . نتیجه اش هم روشن است شما سمپوزیوم هایش و سیمنارهایش را نگاه کنید ، « اجلاس مطالعاتی در زمینه صنعتی شدن منطقه ای با تجربه ژاپن » . « سمپوزیوم تکنولوژی اطلاعات » « سمپوزیوم قیمت گذاری محصولات کشاورزی »  « دوره آموزشی تعمیر نگهداری دینامیک » « سمینار مدیریت استراتژایک » « دوره آموزشی تعمیر نگهداری دینامیک » « سمینار مدیریت استراژیک » « دوره آموزشی کنترل کیفیت مواد غذایی » . « سمینار توسعه صنایع کوچک » « سمینار بانکداری » « مدیریت شرکتهای دولتی » « تغییر ساختار روستایی » اینها مسایلی هست که امروز ما مبتلا به آن هستیم و می توانیم از تجربه کل آسیا استفاده بکنیم ، کشورهایی که شرایط ما را داشتند و ما همپای آنها مجبوریم حرکت بکنیم . ما به راحتی می توانیم از اینها استفاده بکنیم و دلیل عمده این قضیه هم این است که مابین کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که شرایط مشابه خودمان را دارند ( کشورهای جهان سوم ) خصوصاً کشورهای آسیایی ، خصوصاً کشورهایی که یک جنگ را طی کرده اند و بعد از جنگ بازسازی کرده اند ما به شدت به این شرایط مشابه نیاز داریم و آنها این را طی کرده اند و می توانند تجربه یشان را به ما ارائه بدهند . بنابر این دلایل من روشن هست . یکی مسائله پایین بودن هزینه ای که ما دراین سازمان هستیم بر عکس آنچه برادران روی ارزش این قضیه و پولی که ما باید بدهیم تکیه می کنند . اگر برآورد بکنیم این پولش نفع دارد یعنی سودش مستقیم است یعنی هر سالی که می دهیم همان سال به ما بر می گردد . جوابش را می دهد و قیمت پایینی هم دارد . این کار ارزش خیلی کمی دارد با آن جوابی که به ما میدهد . این یکی .
 یکی هم اینکه ما احیتاج به این قضیه داریم و باید از آن استفاده بکنیم به دلیل اینکه الگوی
 
جهان سومی دارد . یکی هم اینکه ما از بنیاد گذاران آن بودیم . یکی هم اینکه ما تجاریب دیگران را نیازداریم و باید این تجاریب را خصوصاً تجاربی که مشابه کشور ما هست از آنها استفاده بکنیم . من بازهم تاکید میکنم اگر شما به تیتر تحقیقاتی که در این مورد و عناوین این سازمان نگاه کنید متوجه می شوید که کارهایی که این سازمان انجام می دهند همه مورد نیاز ما است . تحقیقات بنیادین ، مطالعات ، سمپوزیوم ها ، اجلاس های مطالعاتی ، سمینارهای تبادل تجربیاتی دوره آموزشی ، بورس بلند مدت ، خدمات کارشناس فنی ، بازدیده های مطالعاتی ، همکاری های دو جانبه و اینطوری هم نیست که در یک کشور خاص باشد . یعنی بعضی وقتی ها در ایران است ، ژاپن است ، سنگاپور هست . فلیپین است و در کشورهای مختلف دور می زند . کلاسهای آموزشی آن درجاهای مختلف هست و همه می توانند از تجاریب همدیگر استفاده بکنند . واسلام .
 منشی – مخالفی ثبت نام نکرده است .
 رئیس – آقای مهندس نبوی صحبت کنند البته اگر کمیسیون مطالبی دارد قبلاً می توانند صحبت بکند .
 موحدی ساجدی – آقای هاشمی ! کمیسیون برنامه و بودجه این را رد کرده .
 رئیس – خیلی خوب گویا کمیسیون برنامه و بودجه هم این را رد کرده .
 آقای مختاری بفرمائید .
 حسن مختاری ( مخبر کمیسیون صنایع و معادن ) – با توجه به اینکه عامل پیشرفت هر جامعه ای ما انتعقاد داریم که سرمایه ، زمین و تکنولوژی و نیروی انسانی هست و با توجه به اینکه در جامعه ما از نظر سرمایه و ماشین آلات ، نیروی انسانی و زمین کمبودی نداریم ، مشکلات جامعه بیشتر به تکنولوژی بر می گردد که در این زمینه ضعیف داریم و اگر می ببینیم بعضی از پروژه ها داخل ممکلت ما که برآورد 18 یا 20 میلیاردی شده و حالا پنجاه و چند میلیارد رسیده درست است . که یک مقدارش در اثر نداشتن پول بوده ولی یک مقدارش هم در اثر نداشتن تکنولوژی و دانش آن کار بوده . و در زمینه های دیگری ما عقب هستیم. بلکه اهمیت تحقیق  وتوسعه که میتوانند اثر ضایعات و زیانهای ناشی از آزمون خطا هایی دیگر کشورها در روند توسعه متحمیل شده اند با استفاده از تکنیک کشورهای پیشرفته از این ضایعات جلوگیری کنیم و تنها راهی است که ما میتوانیم سرانجام شکاف بین کشورهای پیشرفته و عقب افتاده را جبران کنیم . همینطور که برادرمان فرمودند ما که نمی توانیم کارشناس از جاهایی بخواهیم که همان مسائل قبل
 
از انقلاب پیش بیاید و با خودشان بعنوان کارشناس مسائل ای را بدنبال داشته باشند و با توجه به اینکه این سازمان جنبی سیاسی و تبعیض نژادی و این جور مسائل در آن نیست بهترین راهی که ما می توانیم تکنولوژی خودمان را بالا ببریم این است و جالب این است که دبیر کل یا معاونین این سازمان از بین مدیران از کشورهای مختلف عضو هستند و آنجا معرفی شده اند انتخاب می شوند و مسئولیت این آقایان هم یک سال بیشتر است و مسئولیت دبیر خانه هم با مدیر کل است و کارشناسهایی هم که در آنجا کار می کنند از کارشناسان کشورهای عضو انتخاب می شوند و حق عضویت هم برادرها روی آن صحبت کردند و مشکل اصلی یشان این بود با توجه به اینکه اصل مطلب را تائید کردند ، با توجه به همین مسائله باز هم یک مقدارش دین است که به فرمایش آقای روحانی باید بپردازیم بستگی به تولید ناخالص ملی کشورها دارد یعنی ما می ببینیم این جا ممکن است ( همانطوریکه برادرمان فرمودند ) از آن پولی که می دهیم بیشتر استفاده بکنیم ضررش را آن کشورهایی که می دهند تولید ناخالص ملی ایشان خیلی بالا هست و این چیزی هم نیست که از ما مخفی باشد چیزی است که خودمان در جریاینش هستیم و میتوانیم استفاده بکنیم و اگر بعضی جاها سهل انگاری کنیم ضعف از خود ما بوده که بهره وری ملی در کشورمان خوب نتوانسته کار کند و امیدواریم که حالا جمهوری اسلامی است و انشاالله همه کارها را می خواهیم .
به نحو احسن انجام بدهیم از این هم استفاده بشود واگر حالا رابط مان را قطع کنیم از چه طریقی استفاده کنیم نمیدانم . ما الان برای اعزام یک نفر کارشناس از کشورمان که شاید برنامه مشخص شده ای هم در خارج نداشته باشد وهمین سفرهایی که انجام میدهیم شاید حدود 10 هزار دلار برای ما خرج داشته باشد .ولی اگربتوانیم از امکانات این سازمان استفاده کنیم استفاده خیلی بالایی یبریم برنامه های سالانه اش را خدمتتان عرض میکنم :
 درمورد تحقیقات بنیادین ، یک نفر بررسی های موردی شش نفر . سمپوزیم مطالعاتی هفت مورد اجلاس مطالعاتی پنج مورد . سمینارها و مطالعات آموزشی بیست وهشت مورد ، مأموریتهای مطالعاتی که برای هر کشوری دارد پنج مورد که هر مورد شش نفر است که جمعاً سی نفر میشود . واین پولی که از ما میگیرند وقتی ما میخواهیم حساب کنیم می بینیم که در موارد 3و4و5 آن چهل ودو نفر اعزام میشوند که اگر بر هر نفر سه هزاردلار منظور کنیم خودش حداقل صدوبیست هزار دلار میشود ودر مورد شش آن که حداقل سی نفر میتوانیم اعزام داشته باشیم برای هر نفر هزار دلار جمعاً سی هزار دلار ومیبینیم این پولی که دادیم با توجه به آموزشها و امکاناتی که از آنها گرفتیم تقریباً نا چیز است . ( یکی از نمایندگان ظرف 10 سال چه امکاناتی گرفتید؟) اگر ما نتوانستیم بگیریم آن ضعف از ما است ولی امکانات برای ما هست وما می توانیم از این امکانات استفاده کنیم علاوه بر اینکه برادرها فرمودند علاوه بر این مسایل و امکاناتی که ما میتوانیم استفاده کنیم واعزام کارشناسی که هست کارهایی هم که تا حالا شده وبرنامه هایی که برای سال آینده در نظر گرفته اند سه دوره آموزشی در ایران است که با اساتید وکارشناسان ژاپن است . دودوره آموزشی در ایران است که همه اینها با هزینه آنها است . دو تحقیقات کنترل کیفی وتأمین نگهداری در ایران داریم وما اگر بتوانیم از امکانات آنها خوب استفاده کنیم این بهترین راه است . عرض دیگری ندارم . امیدوارم که برادران عزیز وسروران محترم با توجه به ضرر وزیانهایی که ما خیلی جاها میدهیم واز آن استفاده نمی کنیم واینجا استفاده های خوبی برای ما دارد و تجربیات کشورهای پیشرفته در همین زمینه میتوانیم استفاده کنیم انشاء الله به آن رأی بدهند . والسلام علیکم ورحمه الله .
 رئیس ـ آقای وزیر صنایع سنگین بفرمائید .  
 مهندس بهزاد نبوی ( وزیر صنایع سنگین ) ـ سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .
با عذر خواهی از نمایندگان محترم که به خاطر مسأله ای که به اعتقاد من مسأله خیلی کوچکی است . ما باید وقت مجلس محترم را بگیریم واز کار اصلی آن که رسیدن به مسایل کلان مملکتی است باز بداریم منتها چون روال این هست که این پیشنهاد به صورت یک مصوبه مجلس در بیاید ودر صورت تأیید مجلس قابل اجرا خواهد بود ناچار شدیم که مزاحم وقت عزیزان بشویم واز عزیزان تقاضا دارم با توجه به اینکه وقتتان را تلف کردیم چند دقیقه به عرایض بنده توجه کنند شاید که در رأیتان موثر باشد .
 بحث ، بحث عضویت یا عدم عضویت در سازمان بهره وری آسیایی است . اصولا مفهوم بهره وری را که همه آقایان در جریانش هستند نسبت خروجی تولید به هر یک از عوامل تولید است . یعنی اگر ما بتوانیم در مملکت از نظر اقتصادی ، تولیدی این نسبت را بالا ببریم میتوانیم بگوئیم یک مملکت پیشرفته هستیم ویک حرکت مثبت کردیم . افزایش بهره وری به معنی این است که خروجی یک تولیدی را نسبت به عوامل تولیدش بیشتر بکنیم یعنی با تعداد مثلا صد نفر کارگر اگر توانستیم صد تا محصول تولید کنیم اگر با افزایش بهره وری بتوانیم این را دویست تا بکنیم این یک کار مثبت است . یا با یک مقدار هزینه معین آب وبرق مثلا یک محصولی را بتوانیم بیرون بدهیم اگر این هزینه را نصف کردیم باز نسبت خروجی به ورودی کم میشود . پس توجه می کنیم که این امر بهره وری کشوری مثل کشور ما خیلی مهم است که بهره وری ها در سطوح خیلی پائین است . آمارهای زیادی در این زمینه هست که چون من مسوول نیستم نمیتوانم ارائه بدهم که مثلا بهره وری کارکنان دولت چقدراست؟بهره وری کارگرکارخانه چقدراست؟بهره وری سرمایه های ما چقدراست؟وچقدرازآن استفاده میشود؟یک مقدارزیادی ازدلائل کاهش بهره وری و کمی بهره وری در کشور ما به خاطر این است که علم افزایش بهره وری به درستی در کشور ما جا نیفتاده است وبه آن توجه نمیشود . خوب ، سازمان بهره وری آسیایی چیست ؟ یک سازمانی است که چهارده تا عضو دارد که در آن ژاپن ، هند وغیره که حالا ژاپن به عنوان صاحب تکنولوژی ، هند به عنوان یک الگو در جهت حرکت به سمت خود کفایی اگر قبول بشود کشورهایی هم هستند که نیاز به تکنولوژی برای افزایش بهره وری در کشورهایشان دارند این سازمان یک سازمانی است غیر انتفاعی بدون تبعیض ، بدون تبعیض هم معنی اش این است که حق «وتو» ندارد. مثلا ژاپن چون صاحب تکنولوژی است در این سازمان حق «وتو» ندارد . بدون تبعیض بین دولتی ، یعنی دولتها در آن عضو میشوند . منطقه ای ، یعنی مربوط به منطقه آسیا است . در سال 1340 تشکیل شده از سال 1344 هم ایران عضو آن بوده سال 1359 بعد از انقلاب این عضویت مسکوت مانده چرا که هنوز ما تصمیم گیری نکرده بودیم با یک برخورد اولیه تصور میکردیم که در خیلی از سازمانهای بین المللی نباید شرکت کنیم . همانطوریکه آقای حسینی میفرمودند اگر که توجه کنند الان که دارم عرض میکنم یک دیدی بود که همه سازمانهای بین المللی استعماری واز این جور صحبتها هستند بر اساس آن دید از خیلی از سازمانها ما یا کنار رفتیم یا برخورد فعال نداشتیم گویا در سال 63 بود که در مجلس اسامی یک سری از سازمانهای بین المللی مطرح شد که اینها را قبول کردند که عضو بشویم . در این عده سازمان بهره وری آسیایی نبود . شاید یکی از دلایلش این بود که خود دولت برخورد فعال با مسأله نکرده بود . سازمانهایی تصویب شد که دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت داشته ولی ( A.p.o ) از قلم افتاد. و علت اینکه امروز ما این مصوبه را بصورت ماده واحده آوردیم همان است که در آن لیست از قلم افتاده بود .
 هدف این سازمان بهره وری آسیایی افزایش بهره وری در کشورهای عضو است که کار خوبی است . روشهایی را که این سازمان در این زمینه دارد به عنوان یک مرکز فکری ومشاوره ای برای ارتقاء بهره وری ، ایجاد ارتباط وتوزیع اطلاعات بین اعضاء بکار میرود . در واقع یک مهندس مشاور است که به شما این سرویس ها را در کشورهای عضو خودش میدهد ، ارتقاء وترویج روشها وفنون نوین بهره وری را در کشورهای عضو وجهه همت خودش قرار میدهد و اهمیت بهره وری که به اعتقاد من از همه آن دو تا مهم تر است ، در کشورهای عضو روی آن کار میکند . یعنی همه را واقف به اهمیت بهره وری میکند . عضویت در این سازمان در واقع به اعتقاد من یک کانالی است برای گرفتن تکنولوژی کشوری نظیر ژاپن ( حالا من ژاپن را که بالاترین کشور از نظر تکنولوژی در این مجموعه است ، اسم میبرم ) گرفتن تکنولوژی ژاپن است در بخش های مختلف به قیمت خیلی ارزان ، بنابراین به این دلایل من پیشنهاد موافقت دارم . منتها در آخر عرایضم این توضیح را بدهم که :
 اولااینکه صنایع سنگین آمده اینجادفاع میکند،درواقع دولت جمهوری اسلامی ایران       می خواهد درسازمان بهره وری آسیایی عضو بشود.منتهادردولت ما آمده ایم تقسیم بندی کرده ایم . مثلا « یونیدو» که سازمان مشابه با جنبه های سیاسی تری هست . وزارت صنایع مسوول شده که در آن شرکت بکند ونماینده ایران وزارت صنایع است این سازمانها بین وزارتخانه های تولیدی تقسیم بندی شده اند ، وسازمان بهره وری آسیایی هم سهم وزارت صنایع سنگین شده والا هیچ وجهی ندارد که بنده بیایم از این قضیه دفاع کنم . باید کل دولت بیاید واز این دفاع بکند . دلایل مخالفین را من فقط فهرست وار اشاره می کنم :
 برادرمان آقای فدائی اگرتوجه کنند فرمودندکه چرابه مسائل به شکل کلان نگاه نمی کنید؟ من هم با شما هم عقیده ام . واقعاً اگر تمام مصوباتی که از این مجلس میگذرد کلان باشد ، ما هم قبول داریم ، ولی خوب به هر حال من خودم پنجشنبه اینجا بودم چندین لایحه جزئی هم آمد ، این ، آن نظر را نفی نمیکند . ما هم امیدواریم اگر توانش را داشته باشیم ، دولت یا مجلس ، طرح یا لایحه برای حل مسائل کلان به مجلس بیاورد وما هم موافقیم ، ولی به هر حال یک سری کارهای جاری هست که از نظر نباید دور داشت .ضمن اینکه این مسأله بهره وری اتفاقاً یکی از لوازم واسباب هر برنامه رشد وتوسعه اقتصادی است آقای فدائی ! یعنی اگر شما بخواهید در یک کشوری رشد وتوسعه اقتصادی بدهید ، حتماً یکی از پارامترهائی را که باید به آن توجه کنید ، مسأله بهره وری است.
 نکته بعدی که آقای حسینی فرمودند ، اگر توجه کنند ، ایشان فرمودند ، این سازمان ممکن است یک سازمان استعماری باشد . عرض میکنم این هیچ فرقی با بقیه سازمانهای بین المللی که عضو هستیم ، ندارد ، اصلا غیر سیاسی هم هست . اگر خیلی از سازمانهائی که ما عضویم ، سیاسی است ، این غیر سیاسی هم هست وآن جنبه ها را ندارد جنبه منطقه ای دارد ، گردن کلفت ترین کشور سرمایه داری هم که در آن عضو است ، ژاپن است ، بعید است که بیشتر از بقیه از این بابت       
اشکال داشته باشد ( اگر اشکالی متصور باشد ) . اینکه برادرمان آقای فدائی یا آقای حسینی فرمودند که با این امکان چه کار کرده ایم ؟ اولا یک نکته ای را بگویم ، خیلی امکانات هست که مابه دلیل ضعف توان خودمان نتوانسته ایم تاحالا از آن استفاده کنیم .درخیلی ازجاها ما می بینیم دانش فنی خیلی مسائل مهم از سالین دراز بوده ، کسی نتوانسته اینها را برود ورق بزند . ولی این ، اصل مطلب را نفی نمیکند . توضیح بدهم ضمن اینکه به این سازمان قبل از انقلاب خیلی توجه نمیشد . چرا که منابع دریافت تکنولوژی وهر کاری که در رژیم سابق میخواستند بکنند ، کشورهای بزرگی نظیر آمریکا واینها بود کمتر به این جور چیزها می پرداختند . مع الوصف شاید بشود گفت که سازمان مدیریت صنعنی که الان درکشور ما یک سازمان شناخته شده ومفید است ، از ثمرات عضویت ما در این سازمان بهره وری آسیائی باشد . بعد از انقلاب هم ، من عرض کردم تا سال 65 ما هیچ فعالیتی نداشتیم بعداً احساس کردیم که یک امکانات خوبی را در این مجموعه داریم از دست میدهیم ، به همین دلیل در همین دو سال ... آقای فدائی ! آقای حسینی ! وبرادرانی که احتمالا در این زمینه سوال دارند من به طور خلاصه توضیح بدهم که ما یازده پروژه تحقیقات بهره وری از سال 65 تا حالا با کمک (A.p.o ) سازمان بهره وری آسیا به مرحله اجرا در آوردیم ، روشهای کنترل مطلوب شوروی در اراضی نیمه صحرائی ایران ، تأثیر نیروی انسانی وتکنولوژی در بهره وری در صنعت فولاد ، ( دقت هم بکنید همه اینها مربوط به صنایع سنگین نیست برای کل مملکت است ) همانطور که گفتم ما به نمایندگی از طرف دولت در این سازمانها میرویم شرکت میکنیم . « مفاهیم ودیدگاههای نظری در بهره وری صنایع با تأکید به بهره وری کار در صنایع ، بهره وری سیستم های حمل ونقل شهری توسعه مدلهای ریاضی برای تخصیص ارز جهت طرحهای بزرگ ». ببینید خیلی از اینها اصلا مسائل مبتلا به خودمان بوده که آمده ایم از امکانات تکنولوژی پیشرفته ای که این مجموعه دارد استفاده کردیم . این طرحها را بتوانیم در کشور خودمان راه بیندازیم، وبسیاری طرحهای دیگر . در خصوص دوره های آموزشی همین چند روز پیش ما دو نفر را برای آموزش طراحی کشتی سازی در چهارچوب همین برنامه مجاناً به ژاپن فرستادیم . دقت بکنید ما برای 30 نفر در کشتی سازی خلیج فارس دوره آموزش کشتی سازی در آلمان گذاشتیم، سه میلیون مارک بابت آن هزینه کرده ایم این دو نفر از بابت این کار فقط همین یک بورس را که شما حساب کنید ، بورس یک ساله است مجانی دارند به ژاپن می روند که دوره ببینند.خوب این کم امکانی نیست ومادرسال 66 دو دوره مدیریت ساخت وتکنولوژی ریخته گری با کمک ( A.p.o ) در ایران دایر کردیم . ما برای سال 68 اگر انشاءالله مجلس محترم موافقت بکند ، طراحی انجام چهار دوره آموزشی با اساتید ژاپنی در زمینه مدیریت بنگاه ها ، مدیریت تکنولوژی وربوت ها (RoBoT – آدم مصنوعی ) مدیریت استراتژیک ، مدیریت صنایع کوچک و متوسط در ایران با اساتید ژاپنی برگزار خواهیم کرد شما سرانگشتی قیمت اینها ، قیمت یک روز کار یک مهندس یا یک تکنیسین خارجی که به ایران می آید اگر در نظر بگیرید می بینید اینها خیلی پیش از حق عضویت است دو دوره کنترل کیفیت وتعمیر نگهداری هم در سال 68 اگر بتوانیم انشاء الله با اساتید ژاپنی در ایران از قبل سازمان بهره وری برگزار خواهیم کرد . آنچه که در قبال اینها داریم می دهیم سالی 180 هزار دلار حق عضویت است برای اینکه آقایان یک ایده ای داشته که این 180 هزار دلار زیاد است یا کم است ، بدانید که مثلا برای انتقال تکنولوژی برای ساخت یک نوع موتور در کشور حدود یک میلیون دلار هزینه انتقال تکنولوژی لازم است ، شما سالی 180 هزار دلار می دهید ، می توانید دهها پروژه مشابه این را اجرا کنید ، برادران موافق ومخبر کمیسیون توضیحات خیلی مفصل تر وبهتری دادند که اگر عنایت شده باشد به اهمیت این دقت می کنید .
 نکته آخر که من باید بگویم وبه عرضم خاتمه بدهم این است که آقایان مدام به این مبلغ 2/1 میلیون دلار اشاره کردند ، 2/1 میلیون دلار طلب ده ساله سازمان بهره وری آسیائی از ما هست چه عضو بشویم وچه این عضویت رد بشود . این طلب گردن ما است ، باید بدهیم ، نه اینکه با عضویت آن طلب را باید بدهیم . بله ، می شود نداد ولی خوب غیر معقول وغیر منطقی است وبه شرطی که عضو بشویم می شود با سازمان بهره وری کنا بیائیم که حتی این وصول مطالبات را تدریجی تر بکنیم ، ضمن اینکه این مطالبات ده ساله است ، ده سال است که این 2/1 میلیون دلار حق عضویت به این سازمان پرداخت نشده . این هم که می فرمائید در آمد سرانه ، یک درصدی از در آمد سرانه است ، خوب شما در آمد سرانه را پائین بگوئید ، آنها هم حق عضویت ... می دانید که بانک مرکزی باید رسماً در آمد سرانه را اعلام کند . بگوئید پائین تر است آنها هم متناسب با آن می گیرند ... وقتی می گوئید درآمد سرانه چهار هزار وخرده ای دلار است ، خوب آنها هم متناسب با این چهار هزار و خرده ای دلار برای ما حق عضویت می دهند ، این مربوط به خودمان است ، دوست دارید بگوئید در آمد سرانه مان هزار دلار است ( اگر هست ) اگر چهار هزار دلار است که دیگر اشکالی ندارد برای کشوری در آمد سرانه اش چهار هزار دلار است سالی 180 هزار دلار هم حق عضویت بدهد . بنده دیگر عرضی ندارم . تقاضا دارم که با اعلام رأی موافق اجازه بدهید که واقعاً به صنعت مملکت وبه تولید مملکت . ( نه تنها صنعت ، کشاورزی وتمام بخش ها نه فقط صنعت سنگین ) ، یک خدمت و کمکی بشود . تشکر .
 رئیس ـ بسیار خوب ، 188 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگانی که با کلیات وجزئیات این ...( چون یک شوری است ما دوبار رأی گیری نداریم ) حالا متن را جهت رأی گیری بخوانید . اصلا در مورد یک شوری ها ، دیگر دوباره رأی گیری نمی کنیم .
 موحدی ساوجی ـ حاج آقا ! این دو شوری است یک شوری نیست .
 رئیس ـ چرا ما با شورای نگهبان هم مکاتبه کردیم هر گونه عضویتی ... چون این یک نوع قرارداداست،ما وقتی که عضو آنجا باشیم،یک تعهدات متقابلی هست،یک نوع قراردادبین المللی است . از شورای نگهبان هم در این خصوص استفسار کردیم آنها هم همین نظر را دادند . متن ماده واحده را بخوانید .
( به شرح زیرخوانده شد )

    ماده واحده ـ به موجب این قانون عضویت وزارت صنایع سنگین در سازمان بهره وری آسیائی ( A.p.o ) تأیید وبه وزارت مزبور اجازه داده میشود نسبت به پرداخت حق عضویت سالانه ونیز حق عضویت های معوقه اقدام نماید .
 تبصره 1 ـ تغییرات میزان حق عضویت در سازمان فوق همه ساله در بودجه سالانه کل کشور پیش بینی وپس از تصویب مجلس شورای اسلامی به وسیله هیأت وزیران تخصیص داده میشود .
 تبصره 2 ـ وزارت صنایع سنگین موظف است دستگاههای اجرائی ذیربط را در جریان برنامه ها ، سمینارها ودوره های آموزشی سازمان بهره وری آسیائی قرار دهد.
 رئیس ـ بسیارخوب ، ما دو رأی گیری باید بکنیم . اول کلیاتش را ، اگر پیشنهادی نبود برای متن آن نمایندگانی که با اصل این لایحه موافق هستند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد اگر کسی پیشنهادی برای جزئیات ندارد ، همین متن که آقای الویری قرائت کردند ، ماده واحده ودو تبصره آن را به رأی میگذاریم .
 غلامعلی شهرکی ـ آقای هاشمی ! اجازه بدهید این یک اصلاحی میخواهد در مورد نمایندگانی وزارت صنایع سنگین باید یک اصلاحی بشود من در این خصوص پیشنهادی دارم .
 رئیس ـ آقای نبوی ! اینجا به جای کلمه « به نمایندگی وزارت صنایع سنگین »
 بهزاد نبوی ( وزیر صنایع سنگین ) ـ به نمایندگی از طرف دولت در این سازمان بهره وری وزارت صنایع سنگین می باشد .
 رئیس ـ آقای نبوی ! به جای « عضویت وزارت صنایع سنگین » اگر عضویت دولت به موجب این قانون باشد ، اشکالی دارد ؟
 بهزاد نبوی ـ جناب آقای هاشمی ! عنوان عضویت وزارت صنایع سنگین در این سازمان نیست که بلکه از طرف دولت ، وزارت صنایع سنگین ، نماینده می باشد .
 رئیس ـ آقای شهرکی پیشنهاد کردند ، البته این پیشنهادشان را بعد از اعلام رأی دادند ، حالا اگر دولت هم مخالف نیست ، کمیسیون هم مخالف نیست اینجا نوشته .،: « عضویت وزارت صنایع سنگین در سازمان بهره وری آسیائی تأیید » پیشنهاد این است که « عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران تأیید ...
  بهزاد نبوی ـ آقای هاشمی ! نوشته بشود : « عضویت صنایع سنگین به نمایندگی دولت » بالاخره دولت در این سازمان یک متولی میخواهد .
 رئیس ـ آقای نبوی هم میگویند ، بگوئید که « عضویت صنایع سنگین به نمایندگی دولت » خوب این که هست .
 شهرکی ـ آقای هاشمی ! حالا اجازه بدهید من پیشنهادم را عرض بکنم .
 رئیس ـ پیشنهادتان را مطرح کنید .  
غلامعلی شهرکی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . عرض شود با توجه به توضیحاتی که خود آقای نبوی دادند وکمیسیون توضیح دادند ووظایف این سازمان را گفتند وکارهائی که این سازمان میکند ، کارهایش بسیار گسترده است وزارتخانه های مختلفی از ما میتوانند با این سازمان ارتباط داشته باشند واز امکاناتش استفاده کنند . اگر ما فقط بگوئیم « عضویت وزارت صنایع سنگین » این محدود میکند . با اینکه ما حق عضویت میدهیم وپول گزافی هم پرداخت می کنیم . ارزی را میدهیم وباید بیشترین استفاده را بکنیم ، اگر بگوئیم « دولت» عام تر است وزارتخانه های مختلف میتوانند استفاده کنند . آن سازمان هم دیگر نمیاید روی قانون ما تکیه کند ویک مورد را فقط در اختیار ما اطلاعات بگذارد یا امکاناتش را در یک زمینه به ما بدهد . وقتی « دولت » گفته بشود . همه وزارتخانه های ما که آن سازمان در ارتباط با وظایفشان امکاناتی دارد ، میتوانند از این امکانات استفاده کنند.من خواهش می کنم این طوری تصویب بشودکه به نفع مملکت ماباشد.یعنی«دولت» باشد . بعد اگر میخواهید وزارت صنایع سنگین ، وزارت راه ، وزارت آموزش وپرورش ... هر که میخواهد عمل کند آن دیگر دست دولت است .
 رئیس ـ بسیار خوب ، اگر این پیشنهاد را بخواهیم بکنیم باید در تبصره هم بگوئیم به جای « وزارت صنایع سنگین » کلمه «دولت » باشد .
 منشی ـ مخالف ؟ ( اظهاری نشد ) آقای هاشمی مخالف ندارد .
 رئیس ـ خیلی خوب مخالف ندارد ، موافق هم صحبت نمیکند . ( کمیسیون ـ ما هم حرفی نداریم ) آقای نبوی صحبت کنند .
  مهندس بهزاد نبوی ( وزیر صنایع سنگین ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم . متأسفانه این پیشنهاد چون وقتی میرسد که ما امکان جمع وجور کردن مسأله را نداریم یعنی مثلا بگوئیم که چه جوری این را اصلاح کنیم که آن مشکل ... چون این ( A.p.o ) باید یک دبیرخانه در ایران داشته باشد . در دولت هم تشخیص داده شده چون ما سازمان مدیریت صنعتی را تحت پوششمان داریم واین در واقع همان سازمان ایرانی بوده وبهره وری ملی باید در صنایع سنگین تشکیل شود ، به وزارت صنایع سنگین این نمایندگی را داده اند . حالا شما اگر این ماده واحده را عوض کنید وبکنید « دولت » متولی این کار در دولت گم میشود ، مگر اینکه یک تبصره اضافه کنید ، بگوئید وزارت صنایع ... ( شهرکی ـ به جای قید « وزارت صنایع سنگین » کلمه « دولت » باشد ) حالا به هر حال این کار را بکنید ، باید تبصره ها اصلاح بشود تغییر بکند وبشود « دولت » ما هیچ اصراری نداریم ولی میترسیم کارمان خیلی عقب بیفتد وبه مشکل بر بخوریم ، یک دور دیگر باید تمام این مسائل از نو تکرار بشود . ولی اگر مجلس محترم نظرش براین است بکند « دولت » ما هم از اول گفتیم که دولت فرستاده از این لایحه دفاع بکنیم ، این لایحه دولت است ، آنها نظر داده اند که وزارت صنایع سنگین به عنوان نماینده ایران باشد . اگر هر جوری اعلام رأی میفرمائید ما حرفی نداریم .
 موحدی ساوجی ـ هرجاکه دراین ماده واحده وتبصره هایش کلمه«وزارت صنایع سنگین » آمده « دولت » بشود .
 رئیس ـ بلی ، عیبی ندارد ما در بسیاری از مجامع الان همینطور مثل این مجمع عضو هستیم و آنجا « دولت » عضو است ، دولت یک جا وزارت خارجه میفرستد یک جا محیط زیست را میفرستد ، یک جا وزارت ارشاد میرود ، این دیگر به دولت مربوط است وبسته به نظر دولت که چه جور تصمیم بگیرد اگر این پیشنهاد قبول باشد ما باید هر جا قید « وزارت صنایع سنگین » هست قید « دولت » بگذاریم .
 یکی از نمایندگان ـ آقای هاشمی ! آنجا هم آمده : « به وزارت مزبور اجازه داده میشود ... آنجا هم کلمه « دولت » باشد .
 رئیس ـ بلس به جای «به وزارت مزبور اجازه داده میشود ... اینجا هم میشود « دولت ».
 موحدی ساوجی – اصلا به جای « وزارت صنایع سنگین » همه جا « دولت » باشد .
 رئیس – من که توضیح دادم همه جا میشود « دولت » بسیار خوب آقای نبوی جنابعالی هم موافقید .
 بهزاد نبوی ـ ( وزیر صنایع سنگین ) ما هم با این پیشنهاد موافقیم .
 رئیس ـ بسیار خوب ، آقای نبوی هم موافقند . / 192 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگانی که موافقند ما در کل این ماده واحده به جای « وزارت صنایع سنگین » « دولت جمهوری اسلامی ایران » را بگذاریم قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) با اکثریت قوی تصویب شد .
 منشی ـ آقای فدائی پیشنهاد کرده اند که در تبصره 2 کلمه « مجلس شورای اسلامی » را هم اضافه بکنیم . به این ترتیب که دولت موظف است مجلس شورای اسلامی ودستگاههای اجرائی ذیربط را در جریان برنامه ها و سمینارها ودوره های آموزشی سازمان بهره وری آسیائی قرار دهد .
 رئیس ـ حالا مجلس در هر قضیه که نمیخواهید برود .
 منشی ـ آقای فدائی صحبت می کنید؟( فدائی ـ درجریان کلیاتش قراربگیریم بهتراست ) بفرمائید .
 غلامرضا فدائی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهادی که بنده دارم این است . دولت در رابطه با فعالیتهائی که میکند واستفاده هائی که از این سازمانبهره وری آسیائی میبرد ، مجلس را در جریان کلی قضیه قرار بدهد وبه نظر میرسد با توجه به اینکه برادران محقق و تحصیلکرده هم در مجلس فراوان هستند و کمیسیون های تخصصی هم علاقمند هستند که بدانند در این زمینه چه فعالیتهائی شده ، لازم است که مجلس در جریان امور قرار بگیرد من تعجب می کنم که جناب آقای هاشمی چرا میفرمایند که لازم نیست ما که در جریان ریز کارها که نمیخواهیم قرار بگیریم ، تا در جریان کارهای اجرائی به صورت تفصیلی وریز نمیخواهیم قراربگیریم ، ولی در جریان کلیات کار قرار بگیریم که مثلا فرض کنید یک چنین برنامه ای که احیاناً اگر به صورت لایحه میخواهد بیاید ما بدانیم که دولت ما در این زمینه چقدر فعال بوده ، چقدر کار کرده ، چقدر زحمت کشید وچقدر توان استفاده بردن را داشته که بعد بتواند برنامه های دیگر در این رابطه تصویب بکند.بنابراین به نظرمیرسد که هیچ اشکالی نداشته باشد که درجریان کل قضیه ـ ...( البته ریز کار را من عرض نمیکنم ) در جریان کلی کار که ما تا چه اندازه در استفاده کردن از تحقیقات از سازمانهای محققی که در دنیا وجود دارد ومخصوصاً در منطقه آسیا ومجلس اگر در جریان امر قرار بگیرد به نظر من لازم ومفید است وخواهش می کنم که با این پیشنهاد موافقت بفرمائید .
 منشی ـ موافق آقای هادی غفاری ، مخالف آقای رحمتی آقای رحمتی بفرمائید .
 رحمت الله رحمتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . چون جو مجلس مخالفت خودش را بروز داد دیگر صحبت کردن زیاد لازم نیست ، برای اولین بار بود که خوشبختانه جناب آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شان به جایگاه مجلس یک اشاره ای کردند که مجلس کارش ، کار اجرائی نیست ما دائم خودمان را سرگرم این اجرائیات کرده ایم از کارهای اصولی واقعاً باز میمانیم . به جای فکر کردن به سیاستگذاری ، برنامه ریزی دادن طرحهای اساسی به طرحهای مهم فکر کردن ، به یک سری مسائل جزئی واین چیزهائی که کار ما نیست . اگر خودمان را مشغول کردیم از اساس کار باز خواهیم ماند . کما اینکه تا کنون هم یک مقداری اینطوری بوده است . ما دهها مورد از این تشکیلات را داریم که دستگاههای مختلف اجرائی ودولت عضو آن هستند . اگر بنا باشد که اینها بخواهند مجلس را هم در جریان این امور قراربدهند چه نتیجه ای عاید مجلس خواهد شد . ما اگر بخواهیم واقعاً اطلاعاتی داشته باشیم . نمایندگان هر کدامشان میتوانند در فرصتی که دارند این حق قانونی را دارند که بروند تحقیق وتفحص کنند و فعالیتهای آن شرکت را ، آن سازمان را ، آن وزارتخانه را در رابطه با آن تشکیلات به دست بیاورند واطلاعاتی که مورد علاقه شان هست ، پیگیری بکنند . ولی اگر ما آمدیم واین را درلایحه گنجاندیم وبه تصویب رسید در حقیقت صحه گذاشتن بریک امر اشتباهی است و آن دخالت دادن مجلس در امور اجرائی است . این است که به هیچ عنوانی لزومی ندارد ودرحقیقت تصویب این پیشنهاد ما تأیید یک حرکت اشتباهی است و بنابراین من با این پیشنهاد مخالف هستم . والسلام .
 منشی ـ آقای غفاری ، موافق .
 هادی غفاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم . مجلس محترم توجه دارند که یکی از کارهای مجلس برخلاف آنچه که برادرمان فرمودند نظارت است برکارهای اجرائی ما هرگزمدعی نبوده ایم که مجلس باید کار اجرائی بکند ، ولی مدعی بوده ایم که مجلس باید وحق قانونیش هست که بر کارهای اجرائی کشور نظارت عالیه داشته باشد . این یک .       

 دوم به دلیل عضویتم در کمیسیون برنامه وبودجه عرض میکنم که یکی از کارهائی که این سازمان واین مجموعه مدعی است که باید انجام بدهد . طرحهای تحقیقاتی در امر توسعه وبرنامه ومسائل اقتصادی کشور است . واقعاً مجلس آیا از این سری کارها مهم تر چه کار دارد ؟ که در زمینه کارهای تحقیقات وتوسعه اقتصادی بیندیشد اگر کارهائی انجام میشود در جریان آن کار قرار بگیرد . حداقل به کمیسیونهای تخصصی واز جمله برنامه وبودجه ، اقتصاد ودارائی کمیسیون دیوان محاسبات واین قبیل کمیسیونها ... که کارش در زمینه مسائل اقتصادی به خصوص برنامه وبودجه واقتصاد ودارائی که کار عمده آنها ، کار برنامه ریزی است . گزارش بدهند بیایند آنجا صحبت بکنند کارهائی که داده شده اطلاعات ردو بدل شده اینها بیایند مشخص بکنند . به خصوص که الان مجلس در جریان کار برنامه ریزی هست که خوب دوستان میدانند کمیسیون برنامه و بودجه دارد دراین زمینه فعال برخورد میکند . به نظر ما یکی از جاهائی که کمیسیون برنامه وبودجه باید مستقیم در جریان باشد ، یکی از آن عملیات وکار کرد مجموعه هائی است شبیه این کار تحقیقات اقتصادی دارند ، ارتباطات اقتصادی دارند ، مجلس مطلع بشود که که چه کارهائی دارد صورت میگیرد ، بتواند در برنامه هایش از آنها یا سود بجوید یا حرکت خودش را با آنها تنظیم بکند .
 رئیس ـ منظور اطلاع به مجلس یعنی باید بیایند در جلسه علنی گزارش بدهند ، منظئر این است ؟
 هادی غفاری ـ نه ، به کمیسیونها بدهند .
 رئیس ـ یعنی پس به جای مجلس اگر میخواهد بگوئید بگوئید به کمیسیون ویک جای دیگر بگوئید .
 هادی غفاری ـ موافقیم ، با هر دو موافقم که که بگذاریم به کمیسیون یا حداقل بگذارند کمیسیون « صنایع و برنامه وبودجه » یا مطلق « کمیسیونها »
 رئیس ـ بسیارخوب ، آقای واقفی از کمیسیون صحبت کنند .
 سی محمد رضا واقفی ( رئیس کمیسیون صنایع ومعادن ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم . این حق قانونی مجلس محترم هست که از هر موضوعی وهر جریانی در دولت میتواند مطلع باشد منتها اینکه دراین قانون این قیدرابزنیم آن وقت مسلماًیک بخش عمده کاراین بوروکراسی ونامه نگاری ووو... دنبالش میاید وما این را به صلاح نمی بینیم . هر کدام از برادرمان نماینده یا هر کدام از کمیسیونهای محترم یا خود مجلس محترم هر وقتی میتوانند این را بخواهند وکمیسیون صنایع ومعادن مخالف با این پیشنهاد است . والسلام .
 بهزاد نبوی ـ ما هم با این پیشنهاد مخالفیم .
 رئیس ـ آقای نبوی هم میگویند ما با این پیشنهاد مخالفیم . آقایان به داخل پارلمان برگردند که ما رأی گیری داریم پیشنهاد آقای فدائی این است : در تبصره 2 بعد از « موظف است » عبارت « مجلس شورای اسلامی » وگزارش به کمیسیونهای صنایع ومعادن وبرنامه وبودجه » هم بدهند .
 منشی آقای فدائی دقیقاً پیشنهادتان چه شد ؟ پیشنهادتان این است ؟
 غلامرضا فدائی ـ پیشنهاد من این است که بعد از کلمه « موظف است » گزارش به کمیسیونهای صنایع ومعادن وبرنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی بدهد .
 منشی ـ خوب من متن پیشنهاد را می خوانم ، تبصره 2 به این ترتیب در می آید : « دولت موظف است کمیسیونهای صنایع ومعادن وبرنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی و دستگاههای اجرائی ذیربط را در جریان برنامه ها سمینارها ودوره های آموزشی سازمان بهره وری آسیائی قرار دهد .
 رئیس ـ 188 نفر در جلسه حضور دارند موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . خوب حالا متن را بخوانید .
(به شرح زیرخوانده شد)
 ماده واحده ـ به موجب این قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران درسازمان    بهره وری آسیائی ( A.p.o  ) تأیید وبه دولت اجازه داده میشود نسبت به پرداخت حق عضویت سالانه ونیز حق عضویت های معوقه اقدام نماید .
 تبصره 1 ـ تغییرات میزان حق عضویت در سازمان فوق همه ساله در بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به وسیله هیأت وزیران تخصیص داده میشود .
 تبصره 2 ـ دولت موظف است دستگاههای اجرائی ذیربط را در جریان برنامه ها ، سمینارها ودوره های آموزشی سازمان بهره وری آسیائی قرار دهد .
 رئیس ـ 189 نفردرجلسه حاضرند ،موافقان با این ماده واحده ودوتبصره که قرائت شد ، قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 6 ـ تصویب اعتبارنامه آفای محمد جعفر سعیدیان فر نماینده مردم
خمینی شهر
 رئیس ـ در جلسه قبل که آقای موحدی ساوجی به اعتبارنامه آقای سعیدیان فر اعتراض کرده بودندامروزکتباً اعتراضشان راپس گرفتندوما طبق آئین نامه مجددا ًاعتبارنامه آقای سعیدیان فر را مطرح می کنیم اگر در جلسه معترضی نبود ، تصویب شده تلقی میشود .
 اعتبارنامه آقای سعیدیان فر مطرح است ( اظهاری نشد ) خوب ، معترضی در مجلس نیست،اعتبارنامه آقای سعیدیان فرتصویب شد ( نمایندگان تکبیر گفتند ) ، دستور بعدی چیست ؟
 منشی ـ یک گزارش شور دوم از کمیسیون امور دفاعی است .
 رئیس ـ اگر برای آن پیشنهادی نداده اند ، قبل از تنفس مطرح کنیم ؟
 منشی ـ چرا ، پیشنهاد دارد .
 رئیس ـ اگر پیشنهاد دارد بگذارید برای بعد از تنفس ، یکربع ساعت تنفس میدهیم .
 ( جلسه ساعت 20 / 10 به عنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت 04 / 11 به ریاست آقای مهدی کروبی « نایب رئیس » تشکیل شد ) .
 نایب رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است ، دنباله دستور را بفرمائید .
       7 ـ تصویب لایحه ارجاع اختلافات ناشی از قراردادهای منعقده با
                       کمپانی ایتالیائی ( اگوستا) به داوری
 منشی ـ لایحه ارجاع اختلافات ناشی از قراردادهای منعقده با کمپانی ایتالیائی ( اگوستا ) به داوری مطرح است ، مخبر کمیسیون امور دفاعی تشریف بیاورند.
 میرعلی اشرف عبدالله پورحسینی ( مخبر کمیسیون ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم .
          «گزارش از کمیسیون امور دفاعی به مجلس شورای اسلامی .
 لایحه ارجاع اختلافات ناشی از قرار داد منعقده با کمپانی ایتالیایی اگوستا به داوری در تاریخ 17/ 8 / 1367 در کمیسیون امور دفاعی با حضور مسوولان ذیربط مطرح وپس از رسیدگی با انجام اصلاحاتی در عنوان ومتن بشرح ذیل به تصویب رسید . اینک گزارش شور دوم آن تقدیم می گردد :
 لایحه ارجاع اختلافات ناشی از قراردادهای منعقده با کمپانی ایتالیایی اگوستا به داوری .
 ماده واحده ـ «به وزارت دفاع اجازه داده میشود اختلافات ناشی از قراردادهای منعقده با کمپانی ایتالیایی اگوستا را که از طریق مذاکره رفع نشده به داوری مندرج در قراردادهای مربوطه ارجاع نماید » خدمت نمایندگان محترم توضیح مختصری عرض می کنم . این گزارش شور دوم تفاوت مهمی با گزارش شور اول ندارد وتغییراتی که کمیسیون داده تغییرات چشمگیری نیست . اشاره شده که اصلاحاتی در عنوان ومتن داشتیم ، برای حضور ذهن بیشتر نمایندگان من اجازه میخواهم ابتدائاً یک اشاره مختصری را که در گزارش شور اول خدمت نمایندگان محترم ارائه شده تکرار بکنم وبعد از آن یادآوری این اصلاحات را خدمتتان عرض میکنم .
 گفتیم که قبل از انقلاب اسلامی ، ایران با این کمپانی قراردادهای متعددی بسته ( نزدیک بیست قرارداد ) تا الان حدود هجده تا از این قراردادها بطور کامل انجام شده وتنها دو مورد از آن هجده مورد محل اختلاف است ، یکی از این موارد بار مالی سنگینی ندارد وعمدتاً آنچه که بطور اعم ومهم موضوع اختلاف است به یکی از این قراردادها برمیگردد اما چون ایران با این کمپانی در مورد دو تا از قراردادهایش اختلاف دارد یک اصلاحی در عنوان قبلی لایحه که « قرارداد منعقده با کمپانی ایتالیائی بوده » داده شده است که توضیح میدهم . الان این ، جمع بسته شده ، یعنی چون دو قرارداد از قراردادهای منعقده با کمپانی ایتالیائی مورد اختلاف بوده ویک اصلاحی هم در متن صورت گرفته است ... ، در متن قرارداد بین ایران و کمپانی ایتالیائی پیش بینی شده که          

 

 

 


  
اگر طرفین در موضوع قرارداد اختلاف پیدا کردند ابتدا خودشان وارد مذاکره بشوند ، اگر مذاکره طرفین کافی نبود و اختلاف حل نشد کار به حسابرسی بکشد وبیایند موضوع را به شکل حسابرسی دنبال بکنند ودر مرحله سوم اگر حسابرسی هم مشکل اختلاف را حل نکرد طرفین ، داوری را انتخاب بکنند وداورهای طرفین بنشینند با هم صحبت بکنند وتلاش کنند که مشکل را حل بکنند ونهایتاً اگر مذاکره داورهای طرفین هم به نتیجه نرسید آنوقت اختلاف را به اتاق تجارت پاریس به عنوان مرجع نهایی حل اختلاف ارجاع بدهند . آنچه که در شور اول تصویب شد اشاره داشت به اینکه به وزارت دفاع اجازه داده می شود که این اختلاف را به داوری مندرج در قراردادیعنی اتاق تجارت پالریس ارجاع بدهد اما در بحثی که در فاصله شور اول و دوم درمجلس بعمل آمد نظر برادران بزرگوارمان ازوزارت دفاع این بود که اگر متن مصوب عبارت « اتاق تجارت پاریس » را داشته باشد ، ما از مرحله سوم پیش بینی شده در متن قرارداد نمی توانیم بهعنوان راه حل اختلاف استفاده بکنیم یعنی چون مرحله سوم هم دارد که طرفین یک داوری را انتخاب بکنند و این داورها بنشینند با هم صحت بکنند باز داوری بین المللی می شود و براساس قانون اساسی بایستی مجلس یک خمچو اجازه ای را به وزارت دفاع بدهد لذا برای آنکه وزارت دفاع اجازه عام از مجلس بگیرد که هم در مرحله سوم و هم در مرحله چهارم این اختلافات را بتوانند براساس قرارداد منعقده با کمپانی ایتالیایی پیش ببرد و حل بکند اتاق تجارت پاریس را از متن ماده واحده حذف کردیم لذا آنچه که تغییر داده شده در متن ماده واحده و در عنوان ماده « قرارداد » تبدیل به « قراردادها » شده چون دو تا قرارداد مورد اختلاف بوده . و در متن ماده واحده هم عبارت « اتاق تجارت پاریس » که مرجع نهایی حل اختلاف بوده حذف شده به این دلیل که ما در مرحله سوم راه حل برای حل اختلافات بتوانیم از این اجاره ای هم که مجلس به وزارت دفاع م یدهد . استفاده بکنیم و وزارت دفاع بتواند قبل از مرحله چهارم هم اختلافاتش را بطریقی که در قرارداد پیش بینی شده حل بکند . اصلاحات اصلاحات بنیادی نیست . اصلاحات بیشتر شبیه به اصلاح عبارتی است و امیدواریم که نمایندگان محترم عنایت کافی داشته باشند . والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – پیشنهاد خاصی هم نرسیده اگر اجازه بدهید بخوانیم برای رای گیری .
 نایب رئیس – لوایحی که الان در دستور داریم چون شور و دومشان هست ذو پی در پی رای گیری داریم از خواهران و برادران نماینده خواهش می کنم با خروج از جلسه ، مجلس را معطل نگذارند ، آقای حاج احمد ناطق نوری الان از بیرون تشریف آوردند ،‌آقای یونس محمدی بعد از ایشان ، آقای صفائی باختران ، آقای غلامعباس زائری ، آقای هرندی ، آقای غریبانی ، الان برای یکنفر مجلس معطل است .
 منشی – آقای سعیدیان فر که امروز اعتبار نامه شان تصویب شد کارت نزده اند بنابر این 180 نفر هستیم .
 نایب رئیس – آقای مهندس نوروزی نماینده ملایر هم مرخصی بوده اند ولی تشریف آورده اند بنابر این عده کافی است ، ماده واحده را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده واحده – به وزارت دفاع اجازه داده میشود اختلافات ناشی از قراردادهای منعقده با کمپانی ایتالیائی « اگوستا » را که از طریق مذاکره رفع نشده به داوری مندرج در قراردادهای مربوطه ارجاع نماید .
 نایب رئیس – حضار 181 نفرند ، ماده واحده به رای گذشته می شود ، موافقین قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
8 – بحث پیرامون لایحه اداره امور شرکتهای بیمه
 منشی – گزارش شوردوم از کمیسیون امور اقتصادی و دارایی در خلایحه اداره امور شرکتهای بیمه مطرح است ، مخبر کمیسیون بفرمائید .
محمد سلامتی ( مخبر کمیسیون امور اقتصادی و دارائی ) – بسم الله الرحمن الرحیم .
 « گزارش از کمیسیون امور اقتصادی و دارایی به مجلس شورای اسلامی ( شماره ترتیب چاپ 216 – تاریخ 22/8/67) لایحه اداره امورشرکتهای بیمه به شماره چاپ 110 و ثبت 30 در جلسات متعدد کمیسیون امور اقتصادی و دارایی بعنوان کمیسیون اصلی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی ، مسولین و کارشناسان ذیربط مورد بحث و بررسی لازم قرار گرفت و نهایتاً در جلسه روز یکشنبه مورخ 22/8/67 با اصلاحاتی بشرح زیر به اتفاق آراء تصویب شد .
 اینک گزارش آن جهت شوردوم تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد .
 رئیس کمیسیون امور اقتصادی و دارائی – سید هادی خامنه ای قبل از توضیح من عرض کنم که در چاپ این لایحه ماده ( 7 ) به شرح زیر از قلم افتاده است :
 « ماده 7 – ازتاریخ تصویب این قانون ، کلیه قوانین و مقررات مغایر ملغی است »
 البته این از قلم افتادگی در اصلاحیه شماره چاپ 216 هست و اصلاح و چاپ شده و خدمت نمایندگان محترم توزیع شده است .
 من ابتدا توضیح مختصری را عرض بکنم:
          ما قبل از انقلاب یک شرکت بیمه دولتی داشتیم بنام« شرکت بیمه ایران» ودوازده تا شرکت عبارت بودند از: آسیا، البرز، آریا، امید، پارس، تهران، توانا، حافظ، ساختمانوکار، شرق، ملی ودانا دو نمایندگی خارجی هم در ایران وجود داشت که یکی نمایندگی بیمه« یور کشایر» که غربی یعنی آمریکائی بود ویکی هم نمایندگان بیمه« اینگستراخ» که روسی بود. در سال 1358 طبق قانونی که به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید پروانه های این دونمایندگی خارجی لغو شد وآن دوازده بیمه خصوصی هم ملی اعلام شد. در ظرف این چند سال بعد از انقلاب دوتا از این شرکتها تا حدودی خوب کار کردند یکی بیمه آسیا است ویکی بیمه البرز وده تا از این دوازده تا شرکت بیمه بخش خصوصی که ملی شده بودند به آن شکل کار مثبتی انجام ندادند.
فلسفه وجودی این لایحه این است که این ده تا شرکت در هم ادغام بشود و در این رابطه، هم از امکانات همه این شرکتها بهتر استفاده بشود و هم از این تشکیلات غیر ضرور که وجود دارد پرهیز بشود. الان این لایحه ای که تهیه شده ادغام این شرکتها را در« بیمه دانا» مطرح کرده با این حساب شرکت بیمه ایران باقی میماند، شرکت بیمه آسیا وشرکت بیمه البرز که کارهای مختلف را بعهده خواهند داشت یعنی هم اشیاء وهم اشخاص را اینها بیمه می کنند همانطوری که در گذشته این کار را انجام میدادندو9 شرکت دیگر در شرکت (1 ) ادغام میشود شرکت جدید که بعنوان شرکت دانا است صرفاً کار بیمه مربوط به اشخاص را عهده دار خواهد بود به این علت این شرکت صرفاً برای بیمه اشخاص اختصاص داده شده که توجه بیشتری به بیمه اشخاص بشود چرا که شرکتها وقتیکه بیمه های گوناگونی را انجام میدهند مثل بیمه شرکتها سراغ آنها می روند چون با حداقل صرف وقت وحداقل صرف امکانات بیشترین مبلغ را میتوانند در ارتباط با بیمه دریافت بکنند وجذبه بیشتری دارند. روی این حساب سراغ اشخاص نمی روند. برای همین است که آن پیشرفت لازم در بیمه اشخاص تا بحال تحقق پیدا نکرده. بر آن اساس قرار براین شده که بیمه دانا صرفاً مسوولیت مربوط به بیمه اشخاص را بعهده بگیرد. به هر حال این لایحه چون شور اولش به تصویب رسیده وتقریباً با همین توضیحاتی که کم و بیش من عرض کردم فکر می کنم که این توضیحات کافی باشد واگر احیاناً وپیشنهادهائی بود، در موقع توضیح پیشنهادها من مسایلی را که لازم هست در ارتباط با بند بند این لایحه عرض خواهم کرد، فعلا به همین اکتفا می کنم.
منشی ـ ماده اول لایحه اداره امور شرکتهای بیمه را میخواهنم:
ماده1- شرکتهای بیمه ایران، آسیا، والبرزودانا بصورت سهامی اداره میشوند ومجاز به انجام انواع عملیات بیمه ای در بخشهای دولتی،ؤ تعاونی وبیمه های خصوصی میباشند به استثنای شرکت سهامی بیمه دانا که صرفاً در قسمت بیمه های اشخاص در کلیه بخشهای مذکور فعالیت خواهد داشت.
تبصره1ـ شرکتهای بیمه آریا، امید، پارس، تهران، توانا، حافظ و ساختمانو کار، شرق و ملی در شرکت بیمه دانا ادغام می گردند.
تبصره2ـ اجازه داده میشود مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی بابت سهام ارزیابی شده شرکتهای بیمه ملی شده که در تاریخ ملی شدن( 4/4/1358) دارای ارزش ثبت بوده است با تصویب مجمع عمومی شرکتهای مذکور منتها ظرف دو سال از تاریخ تصویب این قانون از محل منابع داخلی شرکتهای مربوطه پس از کسر مطالبات دولتی و دیون ممتاز تأمین وپرداخت گردد مشروط براینکه مالکیت آنها از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مشروع اعلام شده باشد.
کمیسیون برنامه وبودجه برای کل این ماده پیشنهاد دارد ، آقای موحدی         
ساوجی هم در تبصره2 پیشنهاد دارند.
   آقای عبدالعلی زاده پیشنهد را مطرح کنید.
   علی عبدالعلی زاده 0 مخبرکمیسیون برنامه وبودجه) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه بفرمایند که موردی که الان مطرح است در واقع میشود گفت تبلور علمی شعارهای خواهران وبرادران نماینده در رابطه با حذف دستگاههای موازی وکوچکتر کردن تشکیلات دولتی وارائه خدمات بدون بورو کراسی وکاغذ بازی است. در مملکت مطرح است که شرکت بیمه یعنی بیمه کردن مردم وسایر خدمات بیمه به چه شکلی انجام پذیرد ، این در دنیا به دو شکل است. شکل اولش وضعی است که در کشورهای غربی است، بیمه در دست بخش خصوصی است وبه صورتهای متعدد برای کارهای بیمه ای مشغولند ونهایتاً پرکردن جیب خودشان . در کشورهای شرقی بیمه عموماً دولتی است ویک بیمه هست . کشور چین که بیشترین جمعیت روی زمین را دارد فقط یک سازمان وتشکیلات بیمه دارد وتمام مردمش را هم بیمه کرده است ودارد خدماتش را انجام میدهد . بحث بر سر این است که ما طبق قانون اساسی نمیتوانیم بیمه در بخش خصوصی داشته باشیم وبیمه باید دولتی باشد ودر انحصار دولت است آیا برای انجام این عمل انحصاری ما هم مثل غربیها به هوای اینکه اگر چند تا باشد بائیم خودمان را بزرگتر بکنیم ودستگاههای موازی به وجود بیاوریم یا بیائیم یک برخود منطقی د رچهار چوب قانون اساسی انجام دهیم؟ من از شما سوال میکنم اگر بنا هست دولت برای خدماتی که میخواهد انجام بدهد دستگاههای متععدی را به وجود آورد خوب بائید پنج تا وزارت کشور به وجود بیاوریم! بایئد برای تهران که به این بزرگی هست بجای یک شهرداری دههاشهرداری بوجود بیاورید، اینکه صحیص نیست که ما برای ادای یک وظیفه دولت چهار تا پنج تا شرکت دولتی بوجود بیاوریم بعد یک موسسه ای هم بنام بانک مرکزی بگذاریم که به اینها نظارت بکند . وهماهنگ بکند. من تاریخچه بیمه را در ایران توضیح میدهم که شما ببینید چرا اصلاً بیمه مرکزی بوجود آمده است :
        در سال 1314 بیمه ایران بصورت یک بیمه دولتی بوجود آمده، از
حولی سال 40 به بعد در ایران به بیمه های خصوصی هم اجازه دادهاند و شروع کرده اند به تشکیل دادن، در دهه 40 تا 50 که بیمه های خصوصی در ایران تشکیل شده سال 1350 آمده اند بیمه مرکزی را برای نطارت بر بیمه های خصوصی وایجاد هماهنگی در بین اینها بوجود آورده اند ، حالا ما در کشورمان قبل از انقلاب دوازده تا بیمه داشتیم دو تابش خارجی ها بودند که یکی اش صد درصد انگلیسی بود، یکی اش صد درصد روسی، ده تای دیگر هم با خصوصی بودند یا اینکه با مشارکت خارجی ها بودند. به هر حال خصوصی بودند وبیمه مرکزی موظف بود که به اینها نظارت بکند، در سال 58 شورای انقلاب آمده همه بیمه ها را ملی کرده وقانون اساسی هم در اصل 44 آمده امر بیمه را در انحصار دولت قرار داده است.
اینهمه کاغذ که بیمه مرکزی ها تلف کرده اند تا بگویند بگذارید ما باشیم و میزهاییی خودمانرا حفظ بکنیم،! اینها همه اش مغایر با قانون اساسی است.
(آنچه که نوشته اند وبه نماینده ها داده اند، برای هر نماینده 20 ، 30 صفحه نوشته اند که قانون اساسی را محکوم کنند که بیمه د رانحصار دولت خلاف است!) این چیزی که گفته اند بیمه مثل غربی ها متععد باشد تمام مثالهایشان هم از کشورهای غربی است، کشورها ئی که بیمه دست بخش خصوصی است، نه دولتی،.
        اینکه ما میگوئیم انحصار، انحصاررا قانون اساسی تعیین کرده ، مخالفتبا انحصار بیمه در دست دولت،مخلفتبا قانون اساسی است، باید تکلیف قانون اساسی روشن بشود. اینهمه که نوشته اند ربطی به لایحه ای که دولت آورده ندارد، به آن تصمیمی که کمیسیون برنامه می گوید: برای یک کار یک دستگاه دولتی ، برای یک امر معین یک دستگاه دولتی.     
        آقایان اطلاع دارند، در رابطه با مسأله صنعت ومعدن کشور سه تا وزارتخانه بوجود آمده که من خودم این کار را تأیید می کنم، کار خوبی است ولی هنوز در تفکیک وظائف وهماهنگی اینها ما دچار مسأله ایم تا چه رسد به بیمه که یک امر کاملا مشخص وروشنی است ودر دنیا تمام کشورهایی بیمه  دولتی است در انحصار دولت است اکثراً یک شرکت دارند. مثال میزنم کشور چین وکشور شوروی هم با اینهمه جمعیت برای بیمه همه اش دو تا تشکیلات دارد، ما کجای کار هستیم که بیائیم چهار تا بیمه را حفظ بکنیم بعد یک بیمه مرکزی هم بگذاریم که نظارت بکند؟ یک وزارت دارائی هم بگذاریم که به بیمه مرکزی نظارت بکند! خوب ما مگر نیروی اضافی داریم؟ ما مگر پول اضافی داریم که می خواهیم همه را پشت میز بنشانیم وحقوق بگیر بکنیم؟ شما که شعار میدادید می گفتید دستگاههای موازی را حذف کنید اینجا جای آن است.
 کمیسیون برنامه آمده می گوید که بیمه مرکزی لازم نیست ، وقتی که بیمه کلا دولتی است یک « بیمه ایران » بوجود بیاوریم ، یک بیمه ایران باشد زیر نظر وزارت دارایی . حالا وزارت دارایی می خواهد ابزار نظارتی داشته باشد می تواند در یکی از معاونتهایش دفتر بوجود بیارورد و کنترل کند اینکه کلش دولتی است ، رئیس بیمه را خود وزیر دارایی منصوب می کند مجمع آن وزرای مملکت هستند اینکه دیگر آقا بالاسر نمی خواهد . ( نایب رئیس – وقتتان هم دارد تمام می شود . ) بعد اینهمه از بیمه که گفتند باشد شما فقط توجه کنید ده تا شرکت بیمه که در ایران بودند  و ادغام شدند همه اش پنجاه نفر پرسنل داشتند . خوب اینها می خواهند چه خدماتی  بدهند ؟ بزرگترین بیمه بعد از بیمه ایران ، بیمه آسیا است . آمار بدهند ببینید از چهارصد و هشتاد شهر کشور ، درچند شهر بیمه آسیا وجود دارد ؟ اصلا حفظ این چه معنی میتواند داشته باشد ؟ شما مثلا بیایید در شهر تبریز ،‌ارومیه ، مشهد ، نمی دانم اصفهان چهار تا شرکت بیمه دایر کنید که
می خواهند اشخاص را بیمه بکنند . ( همه آنها هم دولتی باشند ) این غیر از اینکه می خواهید نیروخای مملکت را در بیکاری پنهان مشغول کنید و در کشور میز بتراشید معنی دیگری ندارد و آقایانی که شعار می دادند می گفتند که تشکیلات موازی حذف بشود ، میزهای زائد در کشور حذف بشود ، اینجا جای آن است . اینجا جایی است که شما باید برخورد بکنید . یک شرکت بیمه برای کل کشور ایران . ما حالا در برنامه پنج ساله تصوب کردیم که انشاالله در طول پنج سال با کمک مجلس و دولت کل کشاورزی ایران بیمه بشود ، تازه چقدر می شود ؟ کل ملت ایران 55 میلیون نفرمی شوند . در برابر جمعیت بالای یک میلیاردی چین یک دانه شرکت دیگر کافی است . ما چقدر می خواهیم میز بتراشیم ؟ ( نایب رئیس – وقتتان تمام است ) این است که ما پیشنهاد
می کنیم به ماده 1 پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه رای بدهیم ، در مواد بعدی هم ما پیشنهادهای اصلاحی داریم که به این شرکت ، اجازه می دهد در مواردی تخصصی خاص یا در مقاطح خواص اگر لازم شد که برای یک موضوع خاصی ، یک شرکت فرعی یا تشیکلات کوچکی ایجاد بکند بتواند تشکیل بدهد ، آن مرحله را طی بکند بعد می تواند باز آن را منحل بکند .
 از طرفی دیگر با عنایت به کمبود کادر کارشناسی درکشور ، تمرکز کارشناسان دریک بیمه به نفع مملکت است . حالا می آیند می گویند ما گفتیم « تعداد بیمه بخاطر مسائل تخصصی » من عرض می کنم توان کارشناسی کشور در این حد نیست که ما بیمه تخصصی داشته باشیم که بیایم در هر شهر و کشوری یک دانه هم بیمه تخصصی بگذاریم مگر چقدر کارشناس داریم ؟
( نایب رئیس – آقای عبدالعلی زاده وقتتان تمام است ) یعنی بیمه مرکزی می تواند مسائل کارشناسی و تخصصی کشور را هم حل بکند .
 کمیسیون برنامه با این اعتبار و با این تصور رای داده که فقط یک شرکت بیمه در ایران باشد . والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – آقای حسینی شاهرودی - بسم الله الرحمن الرحیم . من نظر آقایان نمایندگان
نمایندگان محترم را جلب می کنم به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه که اگر این پیشنهاد تصویب بشود ( با همه آن شعارهایی کهداده شد ) یکی از خطرناکترین کارهایی است که در مجلس آنجام خواهد گرفت .
 اولا – مقایسه کردن بیمه با بقیه دستگاههای موازی قیاس مع الفارق است البته ما خودمان هم طرفدار این هستیم که این دستگاههای موازی در کشور باید در یکدیگر ادغام بشود . شکی هم نیست ، متاسفانه ما در کشورمان چند تا دستگاه موازی داریم : در صنایعی که خودشان مثال زدند یا در مسائل دفاعی یا در مسائل انتظامی یا در مسائل کشاورزی ، ‌این هم کاملا در آمجا منطقی است اما مساله بیمه یک مساله صرفاً تجارتی است و ما نباید کارهای تجارتی را در انحصار یک بیمه بگذاریم .
 اولاً – بحث ایشان دو تا مطلب است که خوب ، خودشان تفکیک نکردند . یکی مخالفتشان با بیمه مرکزی است یکی هم مخالفتشان با تعدد بیمه ها هست که با تصویب این لایحه ما چهار تا بیمه خواهیم داشت « یکی
بیمه ایران ، یکی آسیا ، یکی البرز ، یکی دانا » والا الان ده بیست تا بیمه داریم که 7 ـ 8 ده تا از آنها را ادغام کردند در یک بیمه به نام بیمه دانا . وسه تا بیمه دیگر هم بوده ایران و آسیا والبرز که چهار تا می شود بیمه مرکزی کارش با اینها تفاوت می کند ، کاملا مثل بانک مرکزی می ماند ، کار اجرایی مستقیم ندارد بلکه بیمه مرکزی عمدتاً نظارت می کند بر این بیمه های دیگر وبیمه اتکائی است برای بقیه بیمه ها البته اگر بخواهد آن قسمت اول حرف ایشان اجرا بشود یعنی ما بیائیم تمام بیمه ها را یک بیمه بکنیم به نام « بیمه ایران » به نظر من هم میرسد که بیمه مرکزی دیگر ضرورتی چندان ندارد ، همان کارهای بیمه مرکزی را بیمه ایران هم بکند خوب است اما با توجه بر اینکه یک بیمه شدن کار خطرناکی است آن هم در بسیاری از موارد مردم مجبورند که بیمه بشوند،و       « صنعت بیمه » هم همانجورکه خود ایشان گفتند باید در کشور گسترش پیدا بکند ومادرصنعت بیمه انصافاً آن رشد کافی را در کشور نداشته ایم که کل جنبه های کشور مثل کشاورزی ، مثل صنایع و کلیه افراد کشور بیایند در تحت پوشش بیمه و باید این کار بشود وبه قول خودشان در برنامه پنج ساله این قضیه را پیش بینی کرده اند که ما بیائیم همه اینها را در یک بیمه خلاصه بکنیم طبیعی است که وقتی مردم مجبورند به یک شرکت بیمه مراجعه کنند ودیگر هیچ رقیبی برایشان وجود ندارد ، آن دستگاه بیمه هم هر جور که بخواهد با بیمه شدگان عمل بکند ، عمل می کند والان شما می بینید که متأسفانه در خدمت رسانی به بیمه شدگان هم ما واقعاً دچار کم وکاستی هستیم وباید فعالیت اینها را بیشتر بکنیم ، باید رقابت بیشتر در اینها بوجود بیاوریم ویکی از کارهای که کمیسیون اقتصاد ودارائی کرد این بود که گفت کلیه شرکت های دولتی موظف هستند که کارهای بیمه خودشان را در نزد بیمه ایران بسپارند وانجام بدهند . ما گفتیم که چرا در انحصار یک بیمه بگذارید وآن هم بیمه ایران ؟ ما میدانیم که اگر بنا باشد که بیمه های دولتی در نزد بیمه ایران نباشد بیمه ایران یک مقدار ضعیف می شود و در بعد جهانی هم یک مقدار لطمه می خورد ، این لطمه را ما قبول کردیم بخاطر اینکه برای دستگاههای دولتی که می خواهند بیمه بگذارند ، مخیر باشند ببینند هر بیمه ای که دلشان بخواهد ( از این چهار تا بیمه یا سه دستگاه بیمه ای که هست ) چرا ؟ بخاطر اینکه اگر این دستگاه بیمه با آنها خوب برخورد نکرد ، خوب به آنها خدمت نرساند ، بدانند که می توانند خدمت دستگاههای دیگری تشکیلات خودشان یا کارهای خودشان را بیمه کنند . طبیعتاً یک رقابتی بین این دستگاههای بیمه بیندازیم که واقعاً بیمه شدگان که دارند یک حق بیمه می پردازند بتوانند واقعاً یک مقدار هم کسب خدمت از این بیمه ها داشته باشند .
 
 اگر شما منحصر به یک شرکت بیمه بکنید طبیعی است که دیگر در کشوردر انحصار یک بیمه خواهد شد ولو دولتی باشد اگر دلش بخواهد خدمت برساند ، میرساند ودلش هم بخواهد نرساند چون مردم مجبورند که آنجا بیایند نمیرساند در آن قسمتی که مجبورند خوب مجبورند بیمه می سپارند وچیزی هم در قبال آن خدمت نمی گیرند ، مردم عادی وکسانی که مختار هستند که بیمه بشوند یا نشوند طبیعی است که آنها هم تن به زیر بار بیمه وکار بیمه نخواهند داد واین رکودی که الان هست بیشتر از این خواهد شد .
 بنابراین چند تا دستگاههای موازی در اینجا هم . نه تنها بد نیست بلکه عین مصلحت هست وموجب گسترش صنعت بیمه در کشور خواهد شد . ( نایب رئیس ـ آقای حسینی وقتتان تمام است ) چشم یکدقیقه دیگر اجازه بفرمائید ، فرمودند که ما کارمند واینها می خواهیم اضافه بکنیم اینها ، اینجوری نیست . شما بدانید اگر بنا باشد واقعاً صنعت بیمه در کشور گسترش پیدا بکند ما به دو برابر این نیروی کار نیاز داریم ، اینهایی هم که الان هستند کم است وهمانجور که خودشان می گویند اگر واقعاً در برنامه پنج ساله برنامه گسترش بیمه دارند این تعداد کارمند نه تنها زیاد نیستند بلکه کم هم هستند وباید افزایش پیدا بکند وافزایش اینها هم موجب رشد وتعالی صنعت بیمه در کشور خواهد شد بنابراین کمیسیون اقتصاد ودارائی وبنده هم به عنوان یک عضو آن کمیسیون به شدت با این ادغام مخالف هستیم ، هم بیمه مرکزی وجودش ضروری است هم بیمه های دیگر که چهار تا بیمه باشد . ده ، بیست تا بیمه را چهار تا بیمه کردیم ، این چهار تا بیمه باید باشند تا رقابت در بینشان وجود داشته باشد . والسلام علیکم .
 منشی ـ آقای داودی شمسی موافق هستند . بفرمائید .
 نایب رئیس ـ آقایان توجه داشته باشند پنج دقیقه باید صحبت بفرمایند .
 سید اسماعیل داودی شمسی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . بحث اصلی که کمیسیون برنامه دارد یک بحث مربوط به تشکیلات وسازماندهی امر بیمه در کشور است وبا وجود شرکت بیمه یا شرکت های متعدد بیمه اصلا مخالف نیست . بنده بعداً توضیح خواهم داد که ممکن است ما یک شرکت مرکزی داشته باشیم سازمان نظارت کننده هم جدا از آن داشته باشیم ، شرکت های متعدد هم به هر تعداد که لازم باشد داشته باشیم منتها وابسته به آن شرکت مرکزی در عین حال قانون اساسی را هم اجرا بکنیم .
 مطلبی که در ارتباط با این ادغام هست یا بهتر است بگوئیم «الحاق »  می تواند به این
 
شکل باشد : الحاق شرکت های موجود بیمه با آن یک شرکت مرکزی یعنی ما فرم سازماندهی را عوض بکنیم در جهت صرفه جوئی ، در جهت رعایت مصالح جمهوری اسلامی و در جهت اجرای صحیح قانون اساسی .
 مطلب دیگری که قبلا اشاره شد و مخبر کمیسیون توضیح دادند ،‌ ببینید مجلس اول ، مجلس دوم ، مجلس سوم همه شعار می دهند « اصلاح نظام اداری ، ایجاد تشیلات صحیح » . در عمل ما همیشه می آئیم این تشکیلات موجود را گسترده تر می کنیم . در پیام حضرت امام در دوره اول هست در دوره دوم هم هست دردوره سوم هم این معنا هست . درعمل ما به این
پیام های مهم حضرت امام تحقق نمی بخشم . سابقه بیمه را گفتند ، توضیح دادند که یک شرکت بیمه دولتی از هزار و سیصد و شانزده ( 1316 ) یا چهارده از حدود بیش از پنجاه سال پیش در ایران بوده . بعضی ها می گویند که برای اینکه رقابت بشود ، برای اینکه همه چیز دولتی نباشد ، متمرکز نشود در ایران از اول اینطوری بوده و درست هم بوده ،  بخاطر اینکه آن تجربه بعد از سالهای چهل ( 40 ) و خصوصاً بعد از سالهای 40 تا 50 که این بیمه های خصوصی بوجود
می آید برای نظارت بر این بیمه ها می آ’ند یک سازمانی درست می کنند به نام بیمه مرکزی و جالب هم هست که همان مدیر عامل قبلی بیمه ایران می آید این سازمان را درست می کند و همان موقع هم با شرکت بیمه ایران درگیر می شود و این قضیه بعد از انقلاب هم وجود داشته پس این درگیریها جنبه شخصی ندارد ، مربوط به اشکالی است که در سیستم و سازماندهی وجود دارد . مرکز پژوهشهای اداری وابسته به سازمان امور استخدامی شاید ساعتها و ساعتها مطالعه کرده و این را در یک گزارش مفصلی آورده که این تشکیلات هر کاریش بکنید درگیری دارد و گرفتاری دارد . بعد از انقلاب اولا توسط شورای انقلاب ملی می شود اما برخلاف بانکها و بسیاری از سازمانهای دیگر شرکتهای بیمه نمی آیند تشکیلات و سازمانشان را هم اصلاح و تصویب بکنند . شاید علتش این بوده که مدیر عامل بیمه ایران و بیمه مرکزی ایران در آن زمان یکی بوده و مساله ای نبوده و مشغول ادغام همین چهارده تا شرکت موجود بودند ، اینها آمدند در دو تا بیمه آسیا و البرز ادغام کردند شما الان ببینید عملکرد این دو تا شرکت درست است که رقم قابل ملاحضه ای  است اما یک چیزی در حدود ده ، بیست درصد یا سی درصد کل فعالیتهای بیمه هست . بیمه البرز فقط در تهران شعبه دارد . بیمه آسیا در بیست ، سی تا شهرستان توسعه بعد از انقلابش را ببینید توسعه زیادی نداده در مقابل بیمه ایران بعد از انقلاب فعالیت هایش را هم از نظر کمی ، هم از نظر
 

کیفی توسعه داده . پوشش بیمه ای اش را روی اقشاری مثل دانش آموزان ، رزمنده ها بیمه مناطق جنگی ، مناطق بمباران شده ، کشتیها ، بسیاری از مسائل که قبلا نبوده و فعالیت هایی که نبوده اینها را توسعه داده است .
 در اینجا من باید از زحمات بیمه مرکزی ایران هم تشکر بکنم . بنده یک زمانی این را بررسی کردم و برادرانی هم که الان اینجا حاضر هستند بسیار برادران خوب و متخصصی هستند و زحمت می کشند ولی بحث ما ، بحث سازمانی است . بحث فردی نیست . ( نایب رئیس – وقت شما هم تمام است ) ما اینجا قبا برای فرد نمی دوریم . به هر حال شرح وظایف بیمه مرکزی را ما اگر ببینیم اصلا دیگر وظیفه ای نداریم . آن وظیفه نظارتی ، آن را هم وزارت دارائی انجام بدهد این شرکت های موجود هم ملحق به آن شرکت بیمه مرکزی بشوند . حالا ما در ماده واحده گفتیم منحل بعد گفتیم اساسنامه آن را بنویسند . و اصلا یک قانون بیمه گری را وزارت دارائی بیاورد .
( اینجور که شنیدیم دارند تدوین می کنند ،‌بسیار کار خوبی است ) بنابر این ما از نظر تشکیلاتی بیائیم اینها را

   
ادغام بکنیم و در آن اساسنامه هر چه که لازم است پیش بینی بشود .
 نایب رئیس – متشکر . یکی از اعضای کمیسیون بفرمائید .
 محمد سلامتی ( مخبر کمیسیون امور اقتصادی دارائی ) – بسم الله الرحمن الرحیم . کمیسیون با نظر برادران عزیزمان د رکمیسیون برنامه و بدجه موافق نیست به دلایلی که عرض م یکنم : عرضم به خدمتتان اولا فلسفه وجودی این لایحه اینست که آن چند تا شرکتی که الان مشکل دارند و توان کاری خوبی ندارند ،‌بازدهی خوبی ندارند اینها راه بیفتد و شرکت هایی که روی پای خودشان ایستاده اند و حتی هر ساله سود می دهند آنها به کار خودشان ادامه بدهند شرکت بیمه آسیا ، بیمه ایران البرز اینها خوب سود ده هستند و دولت احساس کرده ضرورتی ندارد که دست به ترکیبشان بزند . آن ده تا شرکت دیگر بوده که می خواستند با این لایحه حلش بکنند . این یک .
 درثانی مساله این است که درست است ما این شکتها را درانحصار دولت قرار دادیم یعنی طبق قانون اساسی و طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی این چند تا شرکتی که خصوصی بوده ملی شده و در اختیار دولت هست و دولت وقتی که در ارتباط با بیمه حالت انحصاری دارد ،‌اینها را باید به اصطلاح یک شرکت بکند . این استدلال بنطر ما اگر دقت بکنیم نمی تواند درست باشد چرا؟ چونکه درست است در کشورهای سرمایه داری رقابت حالت مادی دارد و آنجا رقابت خوب م یتواند جا بیفتد و البته کار نداریم که در مراحل رشدش خود اینها به تدریج حالت انحصاری خواهند گرفت اما در کشورهایی مثل کشور ما مساله رقابت بین شرکتها رقابتی اینجوری نیست که سودهای مادی نصیب اعضای شرکت یا صاحبان شرکت بشود . در اینجا رقابت به معنی رقابت مدیریتی هست . ما وقتی که یک شرکت بیمه داشته باشیم عملا به علت اینکه حالتی دارد که مجبور هست همه را بیمه داشته باشیم عملا به علت اینکه حالتی دارد که مجبور هست همه را بیمه کند و همه هم مجبور هستند که به آن رجوع بکنند به تدریج حالت رخوت و رکود به آن دست خواهد داد اما اگر دو شرکت یا سه شرکت یا چهار شرکت باشد حداقل به علت اینکه
می خواهند مدیریت های اینها توان خودشان را بیشتر درجامعه نشان بدهند ناگزیر می شوند که فعالیت خودشان را گسترش بدهند ، دقیق تر بکنند ، حساب شده تر حرکت بکنند . در واقع رقابت مدیریتی هست و رقابت این هست که یک مدیری که مسلمان هست و مکتبی هست چطوری
میتواند با قضایا دقیق تر عمل بکند . اینرا وقتی ما خوب م یتوانیم ارزیابی بکنیم که اینها را مقایسه بکنیم که اینها را مقایسه بکنیم و مجلس در اینطور موارد خیلی راحت می تواند مقایسه بکند .
 وقتی که بیمه البرز و بیمه آسیا و بیمه ایران یک کار مشخصی را انجام می دهند در آنجا مطرح می شود که این تعداد پرسنل اینقدر کار کرده این یکی با این تعداد پرسنل اینقدر کار کرده تشویق می شود آن یکی که بدتر کارکرده تشویق نمی شود و تنبیه میشود و این خودش زمینه های ایجاد رقابت مدیریتی را بوجود م یآورد و این فعلا به نفع مملکت هست ، این ازاین ! واز لحاظ تجربه که برادرمان جناب آقای عبدالعلیزاده اشاره داشتند که در کشورهای دیگر اینطوری هست که یک شرکت حاکم است به علت همان مسأله ای که عرض کردم سیستم ها وقتی که اینجوری کار می کنند وحالت یکنواختی را دارند رخوت ورکود به آنها دست میدهد بعضی از کشورها از این حالت خارج شدند یعنی از حالت یک شرکتی ، مثلا الجزایر اول یکی بود ولی الان پنج تا شرکت بیمه ویکدانه شرکت بیمه مرکزی دارد یعنی اینها همه شان دولتی هستند ولی رقابتی که بینشان هست رقابت مدیریتی است نه حالت رقابت سرمایه داری واینها .
 یوگسلاوی الان هشت شرکت درهشت منطقه دارد وپنج شرکت بیمه درآنجا کارمی کنند . البته این مثال هائی که از کشورهای سوسیالیستی میزنم به این علت است که معمولا انتظار هست که یک شرکت بوده بعد زیاد شده وبعضی هایشان هم از همان اول چند شرکت داشته والا کشورهای غربی،سرمایه داری آنها ازهمان اول درابتدای کارچندین شرکت هستند که کار می کنند . یا چکسلواکی یک شرکت بیمه ایالاتی بوده حالا الان سه شرکت هست ، هندوستان همینطور چهار تا شرکت بیمه مرکزی الان هست ...
 عبد العلی زاده ـ مثال های ایشان سبب فریب اذهان میشود ، آنها ایالتی هستند در ایالتی اصلا بیمه وجود ندارد ...
 سلامتی ـ حالا عرض می کنم . آقای عبد العلی زاده همه اینها ایالتی نیست اگر احیاناً استدلال قوی داشته باشیم ما نسبت به این قضیه خیلی تعصب نداریم واستدلال شما را میپذیریم اما مسأله این است که الان با توجه به این شرایط ، کمیسیون امور اقتصادی ودارائی احساس می کند که ضرورتی برای ادغام این 4 شرکت بیمه وجود ندارد والا اگر واقعاً یک تحلیل دقیق ، عمیق وهمه جانبه باشد ما هم میپذیریم بهرحال مطلب مهمی که در این رابطه وجود دارد مسأله بیمه مرکزی هست . یعنی لبه تیز حمله برادران کمیسیون برنامه وبودجه متوجه این قضیه ما میدانیم که بیمه مرکزی از بین برود وشرکت های دیگر بیمه در آن ادغام بشود ، به نظر ما این کار درستی نمی تواند باشد چرا که بیمه مرکزی اصلا یک چیز دیگر است یک وظایف دیگری دارد علاوه بر اینکه فلسفه وجودی بیمه مرکزی به منظور تنظیم وتأمین وهدایت امر بیمه وحمایت از بیمه گذار وبیمه شدگان هست وهمچنین نظارت می کند بر امور شرکت های بیمه . وظایف دیگری دارد که عبارت است از انجام بیمه های اتکائی اجباری ( نایب رئیس ـ وقتتان تمام است ) چشم ، الان تمام میکنم قبول بیمه های اتکائی اختیاری وواگذاری بیمه های اتکائی  ومصرف کردند. ( نایب رئیس ـ وقتتان تمام است ) یک لحظه دیگر اجازه بفرمائید چون این مهم است .عرضم به خدمتتان ببینید شرکت های بیمه ای که هستند خود اینها باید بیمه بشوند که اعتبار وحیثیت بیشتری را کسب بکنند . شرکت های بیمه داخلی در نزد بیمه مرکزی بیمه می شوند . خود این بیمه های مرکزی باز مجموعه شان در جاهای دیگر می روند خودشان را بیمه می کنند که قدرت بین المللی بیشتری کسب بکنند . الان مثلا در سطح جهانی ما می بینیم که یک سری شرکت های اینجوری هست ، در اروپا هست که یکسری شرکت های بیمه مرکزی می روند آنجا خودشان را بیمه می کنند کشورهای آسیائی وافریقائی آمده اند یک فدراسیونی تشکیل دادند به نام فدراسیون بیمه گران اتکائی کشورهای آسیایی وآفریقائی به نام«فویل»که دراین فدراسیون کشورهای مختلف       شرکت های بیمه شان می آیند خودشان را بیمه می کنند . ایران هم عضو این شرکت هست ، عضو این فراسیون هست ، واز سال 64 ایران به علت وجهه ای که کسب کرده بوده نایب رئیس آنجا شده و عضو هیأت مدیره اجرائی صندوق همین فدراسیون هست ، عضو کمیته آموزشی این فدراسیون هست . وهمینطور ایران عضویت دارد در صندوق بیمه من اینها را سریع عوض بکنم چون وقت تمام است : ببینید این تعهدات بین المللی را دارد واین وجهه بین المللی را دارد شما الان اگر اینرا بخواهید بیائید ادغام بکنید عملا این وجهه از دست می رود ، خراب می شود ما فکر می کنیم که در شرایط فعلی به صلاح نیست که این شرکت ها در هم ادغام بشود . البته درست است اگر طرحی به تدریج تهیه بشود وحساب شده کارها انجام بشود در یک فرصت دیگر وبهتر بعضی از اینها در هم ادغام بشود الان با این ادغام ما مخالف هستیم .
 نایب رئیس ـ متشکر دولت بفرمائید .
 ماجدی ( معاون کل وزارت امور اقتصادی ودارائی ) ـ سلام علیکم .
 بسم الله الرحمن الرحیم . مقدمتاً یک چند نکته اساسی را من اینجا به استحضار نمایندگان محترم برسانم . چون جایگاه بیمه در هر حال باید مشخص بشود . ودقیقاً ما بدانیم که اولا اگر اشاره می شود که این حرکت ویا این ادغام خلاف قانون اساسی است به هیچ عنوان اینطورنیست ، اگر اعلان می شود که دستگاههای موازی باید حذف بشود ، این دستگاهها هم موازی نیست . واگر که قرار بشود یک شرکت ، فعالیت بیمه را در داخل ایران پنجاه میلیونی به عهده بگیرد چه مضراتی دارد . قسمت اول در این لایحه که نظر دولت هست وشاید حدود دو سال در دولت مورد بحث وبررسی قرار گرفته . حتی دولت کمیسیون خاص برای این قضیه تشکیل داد که در آن کمیسیون خاص مورد بحث وبررسی قرار گرفت . در اینجا من استدعا می کنم که توجه کنید که شرکت ها بصورت ملی شده و در اختیار دولت باقی می مانند .
 بنابراین این نیست که ما بگوئیم این مسأله بر خلاف قانون اساسی است . خیر ، تمام این شرکت ها بصورت شرکت های ملی شده باقی می مانند ونظیر بانکها . چگونه الان در حال حاضر ما حدود نه (9 ) بانک داریم ویک بانک مرکزی ، بیمه هم از نظر دستگاههای اقتصادی کارش کم وبیش شبیه بانک است با اختلافاتی که وجود دارد . بنابراین ، این شبهه اولی که ایجاد شده بر طرف بشود ، کسی نمی خواهد بیمه ها را خصوصی کند ، بیمه ها دولتی هستند ویک رقابتی در داخل این موسسات دولتی با هم خواهد داشت که آن رقابت در ارائه خدمات بهتر است .      
نکته دومی که آقای عبدالعلی زاده فرمودند واز ایشان استدعا می کنم توجه کنند . ما باید تفاوت قائل بشویم بین یکسری موسسات اجتماعی غیر انتفاعی وموسسات اجتماعی انتفاعی . قیاس بیمه وبانک با وزارت صنایع وصنایع سنگین وشهرداری واقعاً قیاس مع الفارق است .آن یک خدمت اجتماعی غیر انتفاعی است که باید یک دستگاه انجام بدهد اما بیمه وبانک یک خدمات ویک نوع موسسات مالی وتجاری هستند که علاوه بر ارائه خدمات جنبه انتفاعی هم دارند ، اینها موسسات اجتماعی غیر انتفاعی هستند . وهیچ باری بر روی دوش دولت ندارد . الان بنده اینجا به استحضار نمایندگان محترم می رسانم که هر کدام از این شرکت ها مبالغ معتنابهی به عنوان مالیات پرداخت کردند وکمک دولت بودند . اگر ما می گوئیم حذف دستگاههای موازی به چه علت می گوئیم ؟ به علت اینکه باری از روی هزینه دولت بردارد . کسی اینجا هست که بگوید آیا بیمه ها هزینه ای برای دولت داشتند ؟ هیچکدام از موسسات بیمه نه کمک بگیرد دولت هستند وهمه مبالغی هم به دولت به عنوان مالیات می پردازند . اگر حذف دستگاههای موازی را ذکر می کنیم اینجا اصلا قالبش نیست اینها شرکت های دولتی هستند وسودده هستند وکمکی هم به دولت می کنند ومالیاتش را دولت از آنها دارد دریافت می کند چون هفتادوپنج درصد از سود این شرکت ها متعلق به دولت است وبه عنوان مالیات به خزانه دولت برمی گردد بنابراین ، این دوتا فاکتوری که اشاره کردم هر دوی آن منتفی است .
 اما یک قیاسی هم بکنیم . اگر که یک شرکت باشد در هر حال چگونه خواهد شد ؟ ما بیمه را اینطور می گوئیم . بیمه بین آن حق بیمه ای که پرداخت می شود . با آن چیزی که اگر خسارت واقع بشود . دو رقمی است که با همدیگر تطابق ندارد . شما منزلتان را بیمه می کنید پانصد تومان اگر آتش بگیرد بیمه مجبور است صدهزار تومان بپردازد . پنجاه هزار تومان یعنی حق بیمه وبا آن مبلغی که بیمه پرداخت می کند دو رقم غیر هماهنگ است . حالا اگر یک شرکت بیمه باشد طبیعتاً خود بیمه ها برای اینکه این را روی دوش خودشان تحمل نکنند . مسأله بیمه اتکائی مطرح است . یعنی در جایی که تعدد بیمه باشد ما می توانیم یعنی آن شرکت بیمه باراین خطر وریسک را بخشی ازآن را به یک بیمه دیگرمنتقل بکند به همین جهت بیمه اتکائی مطرح می شود، جایی که بیمه اتکایی نیست بالاجبار دولت باید این بار را تحمل بکند .
 بنده به صراحت عرض می کنم اگر یک بیمه باشد در واقع دولت مجبور است حالت اتکائی داشته باشدیا شرکت بیمه تنهای ما وابسته به شرکت های بیمه خارجی بشود.ما می خواهیم این کار را انجام بدهیم ؟ آیا درست است که ما یک شرکت بیمه داشته باشیم یا این باید بیمه اتکائی بکند چون گاهی اوقات یک هواپیما در واقع بیمه می شود . چهل میلیون دلار است . این را تنها بیمه نمی تواند تحمل کند . یا باید به خارج برود بیمه اتکائی بکند . یا باید طرف دولت بیاید . آنوقت اگر یک همچنین خسارتی دید در واقع آنجاست که بر دولت بار می شود بنابراین اگر ما بخواهیم مثل سابق باز مجدداً پای شرکت های بیمه خارجی را اینجا باز کنیم یا نخواهیم در واقع به دولت فشار بیاوریم باید این تعدد باشد واین پوشش اتکائی انجام بشود وبعد هم اعلان می کنند ( عبدالعلی زاده ـ بیمه مرکزی ربطی به بیمه اتکائی ندارد ) اجازه بفرمائید من حرفم را بزنم من حرفهای جنابعالی را گوش کردم ، اگر قرار باشد من صحبت بکنم شما وسط های حرف من حرف بزنیداین که درست نیست،آقای عبدالعلی زاده من اجازه نمی دهم شما...من حرفم رابایدبزنم....
 عبدالعلیزاده ـ ( صحبتهای ایشان مفهوم نبود )
 نایب رئیس ـ آقای عبدالعلیزاده شما صحبت فرمودید .
 ماجدی ـ من باید حرفم را بزنم اینطور که نمی شود ... !
 بنابراین ، اما مسأله بیمه مرکزی ، کسانی که بیمه مرکزی را می خواهند حذف کنند بیمه مرکزی وبیمه ها یک دستگاه موازی که نیست . یک دستگاهی جهت طول همدیگر است ما      می بایستی در واقع اگر بخواهیم خدمات بیمه را گسترش بدهیم که قانون اساسی به آن اشاره کرده باید ما فعالیت های بیمه را گسترش بدهیم وارائه خدمات بهتر این هست که در واقع من مشتری که می خواهم کالایم را بیمه کنم . یا خودم را در مقابل بیمه عمر کنم حق انتخاب داشته باشم نه اینکه بگوئیم آقا همین است ولاغیر . شما مجبور هستید این را قبول کنید . این نطق است ؟ و بعدهم بگوئیم آقا از این طرف یک دستگاهی نه باری بر روی دولت دارد . کمک به دولت دارد انجام می دهد . خارجی را دارد حذف می کند . اگر یکی بشود به دولت فشار می آورد ما این تعدد را از بین ببریم که چه بشود ؟ مثل اینکه بگوئیم همه بانکها اینطور باشند . اشاره کرد برادرمان آقای سلامتی . در تمام دنیا همه کسانی هم که اینکار را کردند دارند بر می گردند خودشان هم دارند برمی گردند . حالا مجدداً یک راه رفته آزموده غلط را که با سیستم اقتصادی ما تطابق ندارد ما بخواهیم آن را به عنوان محور قرار بدهیم . بنابراین همه حرفها نشان میدهد که ( نایب رئیس ـ وقتتان تمام است ) ما باید در هر حال برای ارائه خدمات بهتر یک رقابت سالم غیر قیمتی برای خدمت بیشتر ایجاد کنیم واین لایحه در همین زمینه است . وضمناً آن دستگاههایی که کوچک بوده وموازی بوده آنها حذف شده ودر بیمه اشخاص که انشاء الله بعداً صحبت خواهیم کرد ادغام شده است . والسلام .
 نایب رئیس ـ خوب متشکر ، پیشنهاد کمیسیون به رأی گذاشته میشود .
 منشی ـ برادران توجه بکنند که این پیشنهاد کمیسیون که قسمت ماده واحده آمده جایگزین 7 ماده میشود . یعنی اگر این رأی بیاورد فی الواقع آن هفت ماده ای که پیشنهاد کمیسیون اصلی است دیگر مطرح نخواهد شد .
 ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون کلیه شرکتهای بیمه ملی شده وبیمه مرکزی ایران منحل وعملیات بیمه ای کشور به استثنای خدمات درمانی وبازنشستگی توسط شرکت بیمه ایران انجام میشود .
 تبصره (1) ـ امور تصفیه شرکتهای فوق الذکر توسط شرکت بیمه ایران با نظارت وزارت امور اقتصادی ودارائی انجام ومازاد دارائی های شرکتهای مذکور پس از تصفیه به شرکت بیمه ایران منتقل وکسری آن ها نیز توسط شرکت مزبور تأمین خواهد شد .
 تبصره (2) ـ کارکنان شرکتهای فوق الذکر به شرکت بیمه ایران منتقل وسازمان تأمین اجتماعی کسورات بازنشستگی دریافتی بابت سهم کارکنان وکارفرمایان را تا تاریخ انتقال به حساب شرکت بیمه ایران منظور خواهد نمود .
 تبصره (3) ـ مجمع عمومی شرکت بیمه ایران مرکب از وزرای امور اقتصادی ودارائی ، بازرگانی وبرنامه وبودجه بوده ، ریاست آن با وزیر امور اقتصادی ودارائی است ، نظارت بر عملیات شرکت بیمه ایران نیز بر عهده وزارت امور اقتصادی ودارائی خواهد بود .
 تبصره (4) اساسنامه جدید شرکت بیمه ایران با رعایت اصل 44 قانون اساسی حداکثر ظرف مدت 6 ماه توسط مجمع عمومی تهیه وپس از تصویب هیأت وزیران به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد .
 نایب رئیس ـ حضار 185 نفر ، پیشنهاد کمیسیون بودجه به همین صورتی که قرائت شد که ماده واحده وچند تبصره به رأی گذاشته میشود موافقین قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد.وقت تمام است پیشنهاد بعدی داریم . ادامه مذاکرات برای جلسه بعد موکول میشود.
  9ـ اعلام اسامی غائبین ودیر آمدگان وپایان جلسه وتاریخ تشکیل
                                 جلسه آینده 
 نایب رئیس ـ اسامی غائبین ودیر آمدگان .
 منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . من ابتدا یک تذکری به برادران وخواهران عرض کنم : با تغییرجلسات علنی مجلس ازیکشنبه و3 شنبه و5 شنبه به یکشنبه و چهارشنبه عملا 3 شنبه و5 شنبه حذف شده وبرادران وخواهرانی که تقاضای مرخصی قبلا کرده بودند برای این ایام از حالا تا هر زمان آتی استدعایمان این است که لطف بفرمائید اگر تجدید نظری دارند در تقاضایشان این را روشن اعلام بفرمایند . ( این یک مسأله ) آقایان : عابدی بهبهان وصادقی آزاد روز 5 شنبه غایب اعلام شدند که اینها غیبتشان مجاز بوده ، آقای زائری هم که تأخیر برایشان اعلام شد بوسیله    آقای کروبی ، ایشان هم اعلان کرده اند که تشریف داشته اند ومعلوم هم هست که بوده اند .
 غائبین امروز عبارتند از آقایان : محمود آستانه ، الیاس حضرتی ، وحسین هراتی .
 تأخیر کنندگان امروز عبارتند از آقایان : هدایت الله آقائی ( 25 دقیقه ) ـ محمدرضابهزادیان (30 دقیقه ) ـ سیدحسین پورمیرغفاری (35 دقیقه ) ـ خسرو ضیاءپور (25 دقیقه ) ـ علی محقر    (35 دقیقه ) ـ سیدمحمد مهدی طباطبائی شیرازی (40 دقیقه ) ـ یونس محمدی ( 40 دقیقه ) .       
برادرها اطلاع می دهند که آقای هراتی که غایب اعلان شد ، درمرخصی هستند .
نایب رئیس ـ ختم جلسه اعلام میشودجلسه بعدی روز4 شنبه ساعت 8 صبح خواهد بود.
(جلسه درساعت 10/12 پایان یافت )
                                       رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی رفسنجانی   


والسلام علی سیدنا محمد و علی آله الطیبین الطاهرین .
 قال الحکیم فی کتابه الکریم و اعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم با درود و سلام به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم آقا امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه و با درود و سلام به محضر نائب برحقش امام امت روحی فداه و امت امام و شهدای به خون خفته اسلام که راه چگونه زیستن را به ما آموختند و سلام بر بسیجیان دلاور ، اسوه های ایثار ، نمونه های مقاومت سمبلهای رشادت ، مظهر مستضعفین مومن ، تبلور قدرت ملت سلحشور ایران اسلامی ، مقلدین و پیروان راستین حضرت