جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 50 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 50 )

  • پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۶۷

1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید رئیس- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. با حضور 180 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه را اعلام شود. منشی- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، دستور جلسه پنجاهم روز پنجشنبه نوزدهم آبان ماه 1367 هجری شمسی مطابق با بیست و نهم ربیع‌الاول 1409 هجری قمری. 1- دنباله رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی در خصوص رد لایحه الحاق یک تبصره به ذیل بند 1 مادۀ 2 قانون اصلاح قانون استفاده از ساعات آزاد اساتید و مدرسین دانشگاهها و درآمد کارگاهها مصوب مرداد ماه 1365. 2- گزارش شور دوم کمیسیون بهداری و بهزیستی در خصوص لایحه الحاق یک تبصره با قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند مصوب 1361/12/16 مجلس شورای اسلامی. 2- بیانات قبل از دستور آقایان: هدایت‌الله آقائی غیاث‌آبادی- عبدالحسین مقتدائی- محمدباقر نوبخت حقیقی و محمدصادق خلخالی رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید. منشی- آقای آقائی نمایندۀ فسا- آقای مقتدائی نمایندۀ آبادان و آقای نوبخت نمایندۀ رشت. هدایت‌الله آقائی- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم والحمدلله رب‌العالمین انه خیر ناصر و معین. چند دقیقه‌ای که خدمت خواهران و برادران نماینده مطالبی عرض می‌کنم، خواهش می‌کنم کمی دقت بشود شاید این مطالب مورد نظر خیلی از شماها باشد که توجه به آن در تصمیم‌گیریها و دقت در حرکتهای آینده ضرورت داشته باشد. در مقطع فعلی که ما به سر می‌بریم به نظر می‌رسد دوران رقم زدن به حیات آینده انقلاب اسلامی باشد، به این دلیل که ما 10 سال تجربه انقلاب را پشت سر داریم و جلو رویمان توقعات بیشمار مردم داخل کشورمان و محرومان خارج از مرزها است. شرایط فعلی ما با اوایل انقلاب که می‌گفتیم ابتدای کار هستیم، تجربه نداریم، امکانات نداریم و هنوز در ابتدای راه هستیم خیلی فرق می‌کند و به همین نسبت توقعاتی که از ما دارند. آرمانهای اسلامی را اگر ما از یک دید کلی نگاه بکنیم به سه دسته تقسیم می‌شوند: اول آنهائی که ایده‌آل هستند، یعنی جهت‌گیری ما به سمت آنها باید باشد و انتظار هم نیست که در کوتاه مدت یا حتی دراز مدت ما به تمامی آنها نائل بشویم. مثل برداشتن مرزهای جغرافیائی یا عالمگیر شدن ارزشهای اسلامی در سرتاسر جهان. آنها اهداف و آرمانهایی هستند که ما باید جهت‌گیریمان به سمت آنها باشد، کسی هم انتظار ندارد که همین الان و یا حتی در سالهای وبافردی ازخانواده عزیز شهدا مواجه نشود.بنابراین اگرماحتی ازیاد خدا هم غافل بشویم به عنوان مسوًولیتی که دستاندر کارمملکت هستیم هر لحظه که چشم ما به روی یک خانواده شهید می افتد باید متوجه بشویم که چه مسوًولیت خطیری را به عهده داریم و تحقیقاتی که بعد از پیروزی انقلاب در مدیریتها صورت گرفته خساراتی بوجود آورده که بعضاّ جبران ناپذیر است وخود بنده به عنوان کسیکه حداقل8-9 سال مسوًولیت کارهای مختلفی را داشتم،دروزارتخانه ای که بودم در بخش خودم شاید9مسوًول عوض کردندوهرمسوًولی که سرکار میآمدبلافاصله اطلاعاتی را میخواست که مسوًول قبلی اش دریک سال پیش درخواست کرده بودوروز ازنو،روزی ازنو.اینها فرضی بوده که دراختیار مابوده وگذشته ولی درمرحله بازسازی که تمام دنیا چشم دوخته که ببیند ما چه می کنیم باید از اوقات نهایت استفاده را کردواین را ما باید قبول داشته باشیم که اگر قوی ترین برنامه ها را تنظیم کنیم ولی به دست آدمهای نا لایقی بسپاریم که توان اجرای کاررا نداشته باشند،تقوای لازم را نداشته باشند آن برنامه هم به جایی نخواهدرسید.لازمه برنامه قوی گزینش مدیریتها ی قوی هم هست.یعنی در جوار ارائه برنامه قوی ومنسجم ما باید برنامه داشته باشیم که مدیرهای خودمان را هم گزینش کرده باشیم.همان طوریکه ما روی مساًله جنگ حساسیت داشتیم در مساًله بازسازی هم باید حساسیت داشته باشیم.اگر فرمانده هر لشگروهر یگانی را به هر شخصی نمی سپردیم بازسازی هر منطقه جنگی را هم ما نباید بدست هر کسی بسپاریم.به اعتقاد بنده باید مدیرانی که برای بازسازی انتخابمیشونددریک مجموعه ای رویشان بررسی بشود ودرحقیقت گزینش بشود،این طور نمیشود که یکسال از بازسازی بگذرد بعد بگوئیم تشخیص دادیم فلان شخصی که انتخاب شده آدم موفقی نبوده بعد شما را به خیر مارا به سلامت.این اوقات تلف شده،نیروی انسانی هدر رفته وسر مایه برباد رفته را چه کسی میخواهد جواب بدهد؟این طور نباشد که ما هر مسوًولی را به خاطر تعهدش به خاطر اخلاصش انتخاب می کنیم ولی آن تدبرلازم را برای اداره امورنداشته باشد بعد که کار پایان رفت وکار هم موفق نبود فقط به این اکتفا بشود که به من تکلیف کردند وبنده هم احساس تکلیف شرعی کردم ومسوًلیتها راپذیرفتم!ومساًله مهمی را که باید مسوًولین اجرایی توجه داشته باشند عوامل ونیروی انسانی است که به امانت نزدشان هست.ما خیلی از وزراء، خیلی از مدیران کل را دیده ایم که وقتیکه مسوًولیت را می پذیرند گرد بچه های مسلمان میچرند واز آنها خواهش می کنند که مرا مدد کنند.همین که مستقر شدندو جای پایشان سفت شدوبچه مسلمان به عنوان پلکان ترقی آنها یک وسیله ای شد وبه آن مرحله اصلی خودش رسید راحت پلکان رارهامی کندوکسی را تحویل نمیگیرد!واین را ما مکررشاهدش بوده ایم.خواهشی که دارم درمورد مرحله بازسازی به این مساًله توجه بشود که ازاین تجارب8-9 سالهای که اندوخته ایم مجدد نخواهد چیزی تکرار بشود. بنده معتقدم دربازسازی باید اول بازسازی مدیریت کرد یعنی اگر مدیریتها رویشان کار کارشناسی نشود که ببینیم توان کاری را دارند،آموزس لازم را دارند،لیاقت لارم را دارندوبدور از خط بازی وسیاست بازیها یی که جاری هست وبحمدالله شاید انشاءالله با نامه اخیر حضرت امام یک مقداری کمتر بشود بدور از تمام اینها افراد را گزینش کنند نیروهایی که لایق تشخیص داده شدند آموزش لازم را به آنها بدهند وبرای مدت مدیدو طولانی روی کار باشند.تعویض های زود به زود سبب شده که هیچکس جوابگوی کاری که انجام میدهد نباشدوهر کسیکه هست گناه را به گردن نفر بعدی می اندازد.خواهش من این است که توجه شود این نیروی انسانی وسرمایه و کل امکاناتی که در اختیار یک مسوًول گذاشته میشود،بیت المال است ومربوط به همین مردم محروم هست،آزمایشگاهی نشود برای اینکه کسی بخواهد تجربه ای کسب کند یا چیزی را تجربه کرده باشدوآز مایشی را انجام داده باشد ودرپرورش نیروی انسانی مسوًولین اجرائی برنامه درازمدت داشته باشند. ما چه در صنعت وچه در کشاورزی بواسطه عدم انجام کار آموزشی درده سال بعدازانقلاب(دریعضی ازجاها شده ولی کلا اینطور نبوده) خلاء پیدا کرده ایم واثرآن در7 -8 سال آینده مشخص میشود یعنی تجربه نشان داده است که یکنفر که کاری را انجام میدهد لااقل باید7-8-10 سال آن کار را بکند تا مجرب بشودودر روز مبادا با درد بخوردواین نیروهای متعهدو جبهه رفته زیادی که بعد ازانقلاب استخدام شده اند اغلب برادران رها شده ای هستند که آموزش لازم راندیده اند به همین دلیل درهروزارتخانه ای که آدم وارد میشود می بیند نیروها نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده اند ولی تجربه وکیفیت کار کاملا پائین هست خواهشمان این است که (این مساًله شایدبرگرددبه استان خوزستان) باتوجه به امکاناتبالقوه ای که دررابط با کشاورزی دراستان هست اولویت به کشاورزی استان خوزستان داده بشود،حالا ضمن اینکه صنعت نفت ما هم به عنوان چیزی که پایه اش آنجا ریخته شده وحیات مملکت از نظر ارزی واقتصادی دروهله اول به آن بستگی دارد واز اهمیت برخوردار است ولی در دراز مدت باید برنامه به سمتی برود که در خوزستان((محور))کشاورزی باشدودرامر بازسازی نظر مسوًولین محلی واستانی هم بلکه مقداری به بازی گرفته بشودوازآنها نظر خواهی بشود تا خدای نا کرده آن جریانی که در بازسازی بخش هویزه پیش آمد مجدداّدر خوزستان تکرار نشود. یکی از موارد مهمی هم که در بازسازی باید به آن توجه بشود مساًله ورزش وهدایت جوانان ازطریق ورزش است ما بالاخره هر هفته شاهد هستیم که دراستادیوم آزادی تهران واستادیوم شهرستانهای دیگر چه جمعیت زیادی جمع میشوندوجوانان چقدر علاقمند به((ورزش))هستند حالادررشته های مختلفش،باید ازاین طریق کارفرهنگی بشود جماعت عظیمی که دراین مراکز جمع میشوند به امان خدا رها نشوند که یکی بلند بشود بگوید مرگ براین،دیگری بگوید زنده باد شعار ها هم در ورزش باید هدایت شده باشد واین نشان از این است که کار فرهنگی وکار اساسی در ورزش نشده است. جادارد که بنده از برگزار کنندگان سیمینار اخیری که درارتباط با مشکلات مربیان وورزشکاران بوده تشکر کنم.ولی به این نباید اکتفابشود وباید کار اساسی تر بشود،نگاه کنیم که موفقیتها یمان در ورزش بعدازانقلاب چقدر بوده؟یک افت عجیبی داشته وما باید لااقل بابه صدا درآوردن سرورمملکت مان درکشورهای خارجی این استفاده را برده باشیم که وقتی مارش زده میشودومیپرسند چی هست،بگویند آرم جمهوری اسلامی است،این هودش یک نوع تبلیغ است.ما نگاه کنیم به این هیاًتی که از معلولین اخیراّ به خارج از کشور فرستادیم واقعاّچه افتخاری هست که چند مدالی کسب کردند.باز باید تشکر کرداز آنها که بههر حال باعث سرفرازی آن هیاًت اعزامی ورزشی شدند. باتوجه به اینکه وقت تمام شده بنده فقط یکی دوتا تذکر کوچک دارم یکی به وزیر محترم کار وامور اجتماعی که قبلا هم تذکر داده ام،خواستم این است که سریعاّدرمورد تشکیل شورای عالی بنیاد مهاجرین که مرکز تصمیم گیری برای آنها هست ودراین مقطع که وضعیتی برای مهاجرین پیش آمده که باید تصمیم گیری بشود سریعاّ این شورا را تشکیل بدهدوبه وضعیت بهداشتی محل اسکان مهاجرین جنگ تحمیلی هم توجه خاص بشود که دروضعیت غیر بهداشتی بسر میبرند والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته. منشی- آقای نوبخت بفرمائید. محمد باقر نوبخت- سلام علیکم.من میتوان سه دقیقه از وقتم را به آقای خلخالی بدهم؟ رئیس- ار ایشان بتوانند از هیاًت رئیسه امضاء بگیرند،بله.تقاضای کتبی بکنند اگر هیاًت رئیسه موافقت کرد صحبت بکنند. نوبخت- بسم الله الرحمن الرحیم.تعهد ووظیفه ای را که اصل67 قانون اساسی بعهده حقیر گذاشته مجبورم که مسائل زیر را به اطلاع شما برسانم: نظامهائی که الان وجوددارند نوعاّ به دودسته تقسیم میشوند:دسته اول نظامهائی که منبعث ازمردم ومورد حمایت مردم هستند. دسته دوم نظامهائی که برای تاًمین مطال مع کشورهای استکباری با کودتا شبه آن بوجود میآیند که از سوی قدرتهای استثماری پشتیبانی میشوند. نظام جمهوری اسلامی ایران،ازدسته اول وبارهبری حضرت امام وبا حرکت انقلابی مردم ایران شکل گرفته وبقای این نظام انقلابی همانند نوع نظام های مردمی بستگی به استمرار حمایت مردم دارد به طور یکه تا کنون پس از ایجاد این نظام نوپا مردم همچون گذشته برای صیانت وپشتیبانی از نظام متعلق به خودشان در صحنه ماندندوتحمل مصائب وشدائد را کردند،خون دادندومحصول انقلاب خودشان را پاسداری کردند.پس اگر تا کنون علیرغم توطئه های مکرردشمن در بپا کردن آشوبهای داخلی وجنگ خارجی که هر کدام میتوانست به تنهائی برای ساقط کردن یک نظام کافی باشد،جمهوری اسلامی باقی ماند،به نوبه خودش نتیجه حمایت همه جانبه مردم بود پس حضور مردم در کنار نظام انقلابی باعث بقای نظام و فاصله گرفتن مردم از نظام و قطع حمایت و پشتیبانی آنها بی تردید موجب فنای نظام خواهد شد. بنابراین معتقدان واقعی جمهوری اسلامی باید به حضور مقدس مردم در کنار انقلاب استمرار بدهند واین مداومت صورت نخواهد گرفت مگر با حذف و از بین بردن نارضایتیها ودلسردی ها . مردم در طول این دهه انقلاب نشان دادند که خوب می فهمند و دست رونشده استکبار را میخوانند ، من همه وجدانهای بیدار را به قضاوت می طلبم . مردم چه باید میکرد که نکردند ؟‌ده سال شدند طبیعی انقلاب را تحمل کردند ، ده سال کگوش به فرمان حضرت امام هر جا که لازم شد مال دادند ،‌ هر جا که لازم شد جان دادند ، هر جا که لازم شد سختی های طاقت فرسا را تحمل کردند و دست از امام و انقلاب برنداشتند . کمبودهای فراوان اقتصادی اجتماعی را تحمل کردند . در حالی به رضایت حضور بیش از پیش مردم با توجه به تکامل دسیسه ها و فزونی فشارهای دشمن نیازمندیم که کشاورزان رنجدیده و زحمتکش ،‌ با نداشتن ابزار و ماشین آلات کشاورزی و کود و سم با زمین و انواع آفات و کرم ساقه خوار در جدالند . فرهنگیان ، کارمندان ، کارگران ،‌خصوصاً بازنشستگان فراموش شده از تنگی معیشت درفشارند ، کسبه جزء به جای عوامل قدرتمند سودجو در تعزیرند و این در حالی است که حضرت امام با حذف همه موانع باز دارنده و فتاوری حیاتبخش و ایجاد شورائی برای تشخیص مصالح انقلاب که بی تردید جلوگیری از نارضایتی و دلسردی مردم از اهم این مصالح می باشد حجت را برهمه دست اندرکاران تمام کردند ،‌مردم نیز با تحمل همه دشواریها و سختی ها جائی برای انتظار بیشتر از ملت را باقی نگذاشتند . نمایندگان مردم در مجلس با آمادگی کامل برای قانونی کردن همه پیشنهادهای مردمی موردی برای گله مندی ایجاد نکردند کدام لایحه انقلابی کدام برنامه برای رفع مشکلات مردم به مجلس ارائه شد و پس از اطمینانبه صحت وتاثیر مثبت آن تصویب نشد ؟ مردم اگر ناراضی و متعرض باشند از نفس کمبودها نیست چرا که همه میدانند این مشکلات ریشه در خصومت و فشار کشورهای استکباری و در راس آنها آمریکا دارد ، مردم می فهمند وقتی در برابر سلطه جوئی و استثمار ابرقدرتها می ایستند و به قدرتمندان جهان باج نمیدهند ،‌باید ایستادگی بکنند ، کمبودها و اثرات ناشی از این مبارزه را تحمل بکنند ولی عدم عدالت اجتماعی را قابل تحمل نمیدانند ،‌این مشکلات باید با راه حل های اسای و بنیادهای رفع بشود ولی تا دستیابی به روشهای ریشه ای میتوان هر چندگامهای کوتاه ولی جهت دار در راستای کمک به محرومان برداشت . با توجه به ضیق وقت ،‌در مورد جزئی از عدم عدالت اجتماعی که شخصاً شاهد نارضایتی های کلی بخشی از جامعه بوده ام اشاره میکنم : ( ستاد بسیج اقتصادی کشور ) ظاهراً به انگیزه وادار کردن روستائیان به تولید و خودکفائی بدون استثناء‌برای کلیه ساکنین روستاها و غیر شهرها اقدام به صدور دفترچه روستائی کرده و آنها را از دریافت قسمتی از مواد غذائی و ضروری با کوپن ممنوع کرده در حالیکه بخشی از فرهنگیان ،‌کارمندان و کارگران به جهت تنگی معیشت و نداشتن مسکن در شهرها ناچار شدند که در روستاهای مجاور شهرها سکونت بکنند که موارد این قبیل کارمندان و کارگران مسعود در مناطق غیر شهری گیلان و مازندران که فاصله بین شهرها کم و در بین دوشهر نیز به علت کثرت جمعیت و کمیود مسکن در شهرها خانه سازی شده فراوانند این در حالی است که به هیچوجه امکان خرید در بازار سیاه برایشان وجودندارد این کارمندان و کارگران و فرهیگیان شریفی که در روستاها ساکنند و یا تدریس می کنند را چه طور میتوانیم به جرم اینکه در شهرها جائی برای سکونتشان ندارند ، محکوم به این تبعیض بکنیم ؟‌برای رفع این تبعیض با توجه به غیر عملی بودن سیاست ستاد بسیج اقتصادی نامه ای تهیه شده که با امضای عده ای از نمایندگان محترم به دولت پیشنهاد میشود لااقل برای همه کارمندان و کارگران کارخانجات که در مناطق غیر شهری سا کنند ، دفترچه های شهری صادر بکنند . مورد دیگر این تبعیض و بی توجهی ،‌وضعیت اقلیمی استان گیلان است . با توجه به بارندگی های مکرر و اینکه در اغلب ایام سال مناطق این استان زیر ابرهای متراکم وبارانهای پی در پی قرار دارند ،‌کسر سهمیه حلب و ایرانیت و دیگر پوشش های سقفی وضعیت انفجارآمیزی را در رشت ودیگر شهرهای گیلان کرده است . با توجه به کثرت و تراکم جمعیت و ضرورت احداث و تعمیر ،‌خانه های نیم ساخته به جهت کمبود مصالح خصوصاً حلب ،‌زیر ریزش بارانها شده ،‌ چوبهای سربندی آنها که آنها را هم با مشکلات تهیه کرده اند … رئیس – اگر به کسی میخواهد وقت بدهید ، وقتتان تمام است . دکتر شیبانی – طبق آئین نامه به آقای خلخالی نمی تواند وقت بدهند چون اقای خلخالی کمتر از یکماه پیش سخنرانی داشته اند . رئیس – چرا ، هیات رئیسه اجازه داده اند ،‌اگر به ایشان وقت میدهید ، الان وقت شما تمام است ولی حالا یک دقیقه که حرفتان را تمام کنید . نوبخت حقیقی – خیلی تشکر میکنم ،‌تاکید می کنم کمبود در مورد اینقدر چشمگیر است که مردم حتی برای دریافت چند ورق حلب و تعمیر سقف منازل خودشان با توجه به مرطوب بودن هوا و سرعت زنگ زدگی و پوسیدگی که بایدمرمت بکنند‌، سالها باید در نوبت بمانند ! صف ها بسیار طولانی است ، علیرغم اینکه مردم گیلان در تمام ایام جنگ با توجه به وجود همه مشکلات نظام را حمایت کردند ، لشکرهای متعدد بسیجی اعزام کردند ،‌هدایای بسیار اعزام کردند، هر دفعه لااقل هزار کامیون به جبهه ارسال کردند در آخرین مرحله حتی بعد از پذیرش قطعنامه هم بیشتر از پانصد کامیون در پنجم مهرماه به جبهه تقدیم کردند ،‌با توجه به این از ابتدائی ترین حقوق خودشان یعنی آب و نان محرومند . آب رشت طوری است که به لحاظ اینکه در سطوح پائین زمین قرار دارد متاسفانه غالباً انگل دارد و روده ای مبتلاهستند . آرد بسیار کم است ، مردم مجبورند صف های زیادی را تحمل بکنند . فقط این مساله که گیلان به عنوان یک استان درجه یک هست ودر اعتبارات به آن اولویت نمی دهند و این یک تبعیض دیگری هست که به مردم گیلان روا میشود . با توجه به وقتی که به برادرمان حاج آقای خلخالی داده ام ،‌بنده مسائل دیگر را بیان نمی کنم .انشاء الله که آن مورد را برادران بزرگوار امضاء‌بکنند و در مرحله دیگر هم دولت خدمتگزار بتواند این مشکل را به خصوص مشکل حلب و میلگرد را حل بکند و السلام . منشی – آقای خلخالی بفرمائید . محمد صادق خلخالی – بسم الله الرحمن الرحیم . پیام اخیر امام که در جواب جناب آقای انصاری مرقوم فرموده بودند در جرائد به طور وسیعی انتشار پیدا کرد و این چیزی است که خواسته همه روحانیون می باشد . روحانیون مبازره تهران و جامعه روحانیت تهران . من عقیده ام این است که بعد از این پیام باید در کنار هم بنشینند و نقطه نظرهای خودشان را روشن کنند این به آن معنا نیست که در زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، دولت ،‌اینها اختلاف نظر نداشته باشند ولی در کنار هم بودند این مقتضای آیه قرآن است که میفرماید (( و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا)) که همه ذلت ها و بدبختی ها در تفرق است و همه عظمت و بزرگی ها دراتحاد پیغمبر اکرم (ص )‌ میفرماید ((المومنون اخوه )) مؤمنین با هم برادر هستند ما که میخواهیم این برادری را به منصه بروز برسانیم و در اختیار امام بوده باشیم و فرمان امام را به جانمان بخریم ،‌بایددر کنار هم بنشینیم ،‌من اعتقادم این است . امیدواریم که ان شاء‌الله فعالیت هائی بشود،‌ آقایان از طرفین به این وحدت کمک بکنند و در کنار هم جلسات مشترکی داشته باشند . تلفنگرامی است به دادستان محترم انقلاب اسلامی ایران جناب آقای موسوی خوئینی ها دامه عزه! کشاورزان و دامداران روستای حصار شنه قم در وضع بسیار بدی بسر میبرند زمینهای آنها به عناوین مختلف و واهی تصرف شده و آنها را از روستا آواره و میخواهند تعداد ده خانوار که در آنجا ساکن می باشند ، باز آواره و میخواهند تعداد ده خانوار که در آنجا ساکن می باشند ، باز آوازه کنند . بااینکه روستاها هم همه میدانیم علفچر و مزرعه و باغ و گندمزار و مراتع دارد امید است که عاجلاً‌به دادستان قم دستور فرمایند که جلوتعدیات را نسبت به آنها بگیرند ودر اسرع وقت هیاتی را اعزام دارندتا به موضع آنها رسیدگی ( یعنی آقای موسوی خوئینی ها اعزام دارند ) نماینده حضرت آقای اردبیلی ریاست شورای عالی قضائی و آقای نخست وزیر محترم در جریان کار قرار دارند . خداوند انشاءالله مارا آشنا به وظایف خودمان بکند . امیدواریم که انشاء‌الله با وحدت نظر همه مشکلات جامعه ما حل بشود و اختلاف نظرها به طور صریح و آشکار گفته بشود،‌ نقار و دوئیت و تشاجر و این جور چیزها در میان ما وجود نداشته باشد والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .
3- تذکراتی نمایندگان مردم در مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس . رئیس- تذکرات نمایندگان مجلس به مسوًلان اجرائی کشور: آقای موحدی ساوجی نمایندهً ساوه به صداوسیما،درخصوص راه اندازی دکل تلویزیون در نزدیکی دوزج واصلاح وتقویت گیرنده تلویزیونی بخش نوبران ساوه ورعایت عدالت در استفاده مردم استانهای تهران ومرکزی ازبرنامه هی تماس ومصاحبه با نمایندگان. آقای کاظمی دینان نمایندهً آمل به وزارت بهداشت و درمان در خصوص تامین پرسنل بخش سی .سی یو ( C.C.U ) بیمارستان امام رضا(ع) درآمل وبه وزارت کشور درمورد تسریع درتغییر مسیر لوله آب آشامیدنی توسط شهرداری رودهن وبه وزارت پست وتلگراف درخصوص تسریع درتغییر مسیر کابل مخابرات تقا طع جاده هراز-دماوندوفیروزکوه.وبه وزارت راه وترابری درخصوص تسریع درپروژه تقاطع جاده هراز-دماوند وفیروز کوه وبه وزیر فرهنگ وآموزش عالی در خصوص تشکیل دانشکده های کشاورزی،دامپزشکی وبهداشت محیط درآمل. آقای رحمانی نمایندهً تاکستان به وزیرجهاد سازندگی در خصوص برقرسانی به روستای دربهان تاکستان وبه وزارت نیرو درخصوص تاًمین خودرو برای قسمت برق تاکستان. آقای شیبانی نمایندهً تهران به وزارت امورخارجه،ژاندارمری وشورایعالی قضائی درخصوص ایجاد تسهیلات برای باز گشت ایرانیان از خارج ازکشور. آقای سیدزاده نمایندهً باختران به سازمان نوسازی مدارس آموزشوپرورش درخصوص توجه به کمبود های نوسازی آموزش وپرورش باختران وبه وزارت بهداشت ودرمان درخصوص رفع کمبود دارو وسایل بیمارستانی. آقای طا هائی نمایندهً تنکابن ورامسر به نخست وزیر وشورای اقتصاد وبه کمیته تخصیص ارزدرخصوص رسیدگی به وضعیت ایران خودروورفع بلاتکلیفی کارکنان آن وبه دولت دربارهًاتخاذ تدابیر موًثردررفع مشکلات پروژه مجتمع فولاد مبارکه وبه روًسای قوا ونخست وزیر ووزیر کشور وراه وترابری درخصوص بازدید از مجتمع فولاد مبارکه ورسیدگی به وضعیت حمل ونقل مسافر از تنکابن به تهران. آقای معماری نمایندهً اهر به وزارت بهداشت ودرمان درخصوص تسریع درشروع ساخت بیمارستان صدوبیست وهشت تختخوابی اهر وبه شورای عالی قضائی درخصوص تعیین قاضی دادگاه بخش هریس وبه وزارت فرهنگ وآموزش عالی وبه وزارت کشاورزی در خصوص تاًسیس دانشکده کشاورزی دراهروبه سازمان ثبت اسناد کشوردرخصوص تاًسیس فوری ثبت دربخش هریس اهر. آقای اسماعیلی نمایندهُ هشترود به نخست وزیر درخصوص جلوگیری از مهاجرت بی رویهً روستائیان. آقای حاجی ناصری نمایندهً زنجان بهوزارت نیرودرخصوص کمبود آب آشامیدنی زنجان. آقای شافعی نمایندهً مرند به هلال احمر درخصوص انجام تعهدات در خصوص بیمارستان هادیشهر وبه سازمان تاًمین اجتماعی درخصوص ارائه خدمات درمانی به کارگران وکارکنان انبار های عمومی جلفا وبه وزارت کشور درخصوص اسفالت جادهً ایواوغلی-جلفا وتکمیل سیل بنده های خیابان سردار ملی به جاده اردکلو. این صحبتی که قبلا درمورد نطق قبل ازدستور بود من مادهً مربوط به آن رادرآئین نامه میخوانم که بعد ازاین نمایندگان توجه بکنند: ((مادهً72-…وقت هر کدام از نمایندگان برای نطق،10دقیقه است میتواند تمام یا حداقا سه دقیقه از حقخودرا به یک نفر نمایندهًدیگر واگذار نماید.مجموع این نطق ها درهر جلسه نبایستی از نیمساعت تجاوز نماید. تبصره-هیچیک از نمایندگان نمیتوانند برای نطق قبل از دستوددرهر ماه بیش از یکبار ثبت نام ویا ازوقت دیگری استفاده نمایند مگر با تشخیص هیاًت رئیسه که فقط برای یکبار دیگر معتبر خواهد بود)) یعنی اگر آقایانی میخواهند… خلخالی- تمام وقت را میگوید. رئیس- خیر،سه دقیقه،آخر در بالا هست که ازده دقیقه تا سه دقیقه میتواند وقت بدهد.بعد همین را تبصره دارد که این فقط یکبار میتواند بشود.چون دیگر نمیشود که از بخشش باشد… خلخالی- روال مجلس همین بوده ، سه دقیقه را اجازه میدادند. رئیس – نه ، همیشه هم ما همین را مراعات میکردیم ، یعنی بیش از یکبار نمیشه اتفاق نیم افتاده حالا این دفعه اتفاق افتاد. از این به بعد نمایندگانی که میخواهندوقت بدهنداولاً توجه داشته باشند سه دقیقه باشد ، چون آئین نامه میگوید کمتر از سه دقیقه نمیشود . اگر مثلاً هشت دقیقه صحبت کنند ما نمیتوانیم دو دقیقه بدهیم .دوم اینکه نمایندگانی که میخواهند وقت بگیرند در ماه می توانند به طور طبیعی یکبار و بار دومش را باید با امضاء هیات رئیسه بگیرند که امروز آقای خلخالی ورقه ای نوشتند وامضاء‌گرفتند اگر میخواهید در آینده هم اینجور انجام بشود ،‌این طوری عمل بشود . 4- تصویب لایه راجع به الحاق یک تبصره به ذیل بند(1) ماده (2) قانون استفاده از ساعات آزاد اساتید و مدرسین دانشگاهها . رئیس – دستور را بفرمائید . منشی – ادامه بحث راجع به الحاق یک تبصره به ذیل بند (1) ماده (2) قانون اصلاح قانون استفاده از ساعات آزاد اساتید ومدرسین دانشگاهها . دو نفر مخالف صحبت کردند ،‌مخالف بعد که مخالف رد میباشد . آقای سید عبدالواحد موسوی هستند ،‌بفرمائید ( اظهار شد نیستند ) مخالف بعد آقای خیرخواه بفرمائید ( اظهار شد ایشان هم تشریف ندارند ). رئیس – کمیسیون ودولت صحبت کنند ، چون دو مخالفی که اسمشان را نوشته بودند ، ‌الان در جلسه حضور ندارند . کمیسیون میتواند صحبت کند . دکتر محمد کریم شهرزاد ( مخبر کمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم . قبل از اینکه به فرمایشات برادران عزیز مخالف پاسخ بدهم چند مطلب هست که مربوط به لوایحی از این قبیل است . البته ما مخالف این نیستیم که چرا این لایحه مطرح شده چون به هر حال روی آن صحبت شده وامروز رای گیری هم خواهد شد . ولی انشاء‌الله این صحبتی که عرض میکنم برای این است که سعی کنیم بعد از این لوایحی از این قبیل کمتر به مجلس بیاید ،‌همانطور که چند روز قبل هم صحبتش بودوریاست محترم مجلس هم براین قضیه تاکید داشتند و واقعاً اگر یک روزی هم نا دستور نداشته باشیم ،‌ خوب میرویم به وظایف دیگرمان که عمدتاً وظایف و نظارتی است میپردازیم ،‌ حضرت امام در بخشی از پیامشان به مجلس سوم فرمودند که (( نمایندگان محترم قبل از پرداختن به لوایح وتبصره ها و مواد غیر ضرور به فکرمسائل اصلی و کلیدی کشور باشند و براساس اسلام عزیز در کمیسیونها با طرح قوانین و لوایح به سمتی حرکت کنند که مشکلات اساسی کشور مرتفع وسیاستهای زیر بنائی کشور در امور فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در راستای کمک به محرومین و رفع استضعاف ،‌مدون وبه موارد اجراء‌درآید .)) همانطور که در جلسه قبل به عرض نمایندگان محترم رسید موضوع این لایحه این است که یک تبصره ای براصلاحیه یک لایحه دیگری که در سال 62 تصویب شده اضافه بشود که به موجب آن به سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی اجازه داده بشود که پنجاه درصد از درآمدهایش را خارج از قانون محاسبات ،‌خودش هزینه بکند و مشکلاتش که یکی از آنها هم پرداخت حقوق استادان هست رفع بکند . ما فکر می کنیم که این لایحه کلاً مصداق این تبصرهها و مسائل جزئی هست اگر به این قبیل لوایح رای داده بشود این روند ادامه پیدا میکند و به مسائل اصلی نمیرسیم . مساله دیگر جامعیت بودجه و مخالفت با تجزیه آن است که زیاد در این مورد به مناسبتهای مختلف برادران صحبت کرده اند و به نظر میاید بحثش تکراری باشد . واقعیت این است که به ه رحال یک تشکیلات مالی و بودجه ای بایتستی در راس ، یک اشرافی بردرآمدها و مخارج داشته باشد و اگر قرار باشد هر سازمانی خرج خودش را جدابکند در نهایت ممکن است مشکل خودش حل بشود ولی مسائلی برای کل نظام به وجود بیاورد . اگر ما به دلیل تنگناهائی که داریم نمیتوانیم آن گونه که باید نیازهای سازمان مان را برطرف کنیم و کمبودهائی وجود دارد وبالطبع این کمبودها بایستی به تساوی و عادلانه در قسمت های مختلف توزیع بشودو به این جهت ماهر کانالی که بخواهیم بزنیم و مخارجی را از بودجه حذف بکنیم و خارج از دیوان محاسبات خرج بکنیم در دراز مدت به ضرر نظام ما تمام خواهد شد . مساله سوم موضوع حفاظت از بیت المال است این قضیه (( خرج یک منبع مالی خارج از دیوان محاسبات )) واقعیتش این است که اشراف این تشکیلات قانونی را که در قانون اساسی برآن تاکید شده ودر همه نظام ها هم برمخارج دولتی به هر حال یک نهاد قانونی باید نظارت بکند آن را کمرنگ می کند . ما وارث نظامی هستیم که وقتی که رهبرش کار شخصی میخواهد انجام بدهد چراغ بیت المال را خاموش میکند یا دستور میدهد که قلم هایتان را نازک بتراشید ،‌ سطرها را به هم نزدیک بکنید . تا این میزان در جهت حفاظت از بیت المال مسلمین ومساله صرفه جوئی در نظام اجرائی جلو میرود ،‌ طبیعی است که ماهر چقدر بخواهیم دیوان محاسبات را از نظام کنار بگذاریم و با نقش آن را کمرنگ بکنیم در مقابل آن ،‌ مساله عدم صرفه جوئی در نظام رشد خواهد کرد . بنابراین ما نه تنها نباید به این مسائل رای بدهیم واجازه بدهیم که مخارجی خارج از دیوان محاسبات خرج بشود ، بلکه فقط مقابل آن بایستی ابزارهای لازم را برای اشراف و نظارت دیوان محاسبات در تمام زمینه ها فراهم بکند . امروز واقعیتش این است که علیرغم مشکلات زیادی که ما دارین ،‌مساله عدم صرفه جوئی واسراف د ربسیاری از ارگانهای دولتی به چشم می خورد ویکی از دلایل دیگری هم که به این لایحه و لوایح مشابه این نبایستی رای بدهیم این است که اگر قرار است برای نهادی به خاطر کمبودهایش بودجه ای هم اضافه بکنیم آن باید اضافه بشود و باید از آن دفاع بشود . ولی دیوان محاسبات را نباید کنار بگذاریم . اما یک بخش عمده ای از فرمایشات برادران عزیز مخالف تکیه داشت براهمیت سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی ! ما که روی این مطلب اصلاً بحثی نداشتیم قاعدتاً کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی به خاطر ارتباطی که با این سازمان دارد و از بعد تخصصی نقش مهم این سازمان را درک میکند وباید در جای خودش مدافع این سازمان فرهنگی دیگری باشد . البته ما معتقد هستیم که در صدور انقلاب اسلامی سازمانهای متعدد و عوامل مختلفی نقش دارند واین هم یکی از سازمانهای عمده است و خدماتش قابل تقدیر وستایش است . منتها به نظر میرسد که در مقطع فعلی بزرگترین عاملی که میتواندانقلاب اسلامی را صادر بکند این است که ما در نظام اجرائی ودر عمل نشان بدهیم که با مکتب مقدس اسلام میتوانیم نظاممان را به خوبی اداره بکنیم و به وحدت و یکپارچگی در فکر و در عمل برسیم واین باعث میشود که انقلاب با سرعت صادر بشود وکمیسیون فرهنگ و آموزش عالی به دلیل بی اهمیت بودن این سازمان این لایحه را رد نکرده بلکه به این دلیل که راه برطرف کردن کمبود ها از طریق اختصاص پنجاه درصد از درآمدهایش و صرف کردنش خارج از دیوان محاسبات نیست . مطلب دیگربرادری فرمودند که استادان اینجاباید مثل استادان دیگر از آن مزایای قانونی استفاده بکنند . در توضیح باید عرض بکنم سازمان مدارک انقلاب اسلامی تشکیلات دانشگاهی نیست . این یک تشکیلات اجرائی است و درمواردی که معدود هم هست و آنطور که نماینده محترم دولت فرمودندیک نفر هم در موردش بوده از استاد دانشگاهی دیگری استفاده کرده و ما عرض کردیم که با توجه به این که دانشگاهها زیر پوشش طرح تمام وقت هستند ،‌اینها هم میتوانند از همان طرح استفاده بکنند و حق الزحمه خودشان را دریافت بکنند کما اینکه در موارد متعددی این مساله هست . برادر دیگری فرمودند بایستی در جهت خودگردانی و خودکفائی سازمانهاحرکت بکنیم . یک وقتی هست که ما میخواهیم یک تشکیلاتی را به صورت شرکت یا مستقل اداره بکنیم فرض بفرمائید مثل شرکت مخابرات که میگوئیم بودجه ای از دولت نیرد و خودش درآمدداشته باشد . خودگردان هم باشد ولی سازمان مدارک انقلاب اسلامی اینگونه نیست واینطور هم نمیتواند باشد ودر خواست برادران براساس خود گردان کردن آنجا نبوده ،‌چون به هر حال آنها به کمک دولت نیاز دارند و بحث خودکفائی و خودگردانی در اینجا صادق نیست . اجمالاً این لایحه را کمیسیون به دلیل اینکه بودجه را تجزیه میکند ونظارت بربیت المال را در آن قسمت خودش ضعیف می کند ویک تبصره ای هم هست براصلاحیه یک قانون دیگر و خیلی هم مساله مهم ما نیست به این دلیل رد کرده ولی ما اعلام آمادگی میکنیم که در بودجه سال آینده به عنوان مدافع این تشکیلات در صدور انقلاب اسلامی مهم است کمبودهای آنهارا بگیریم واز همان کانال طبیعیش در بودجه سال آینده کمبودهایش را رفع بکنیم . والسلام علیکم و رحمه الله . رئیس – نماینده دولت صحبت کنند . کریمیان ( معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) – بسم الله الرحمن . من برای استحضار بیشتر نمایندگان محترم مختصری از اهداف و وظایف سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی را خدمتتان قرائت میکنم که عمده ترین هدف سازمان عبارت است از گردآوری ،‌تمرکز ، رده بندی و اشاعه اطلاعات ومدارک فرهنگی و انتشارات مربوط به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و فراهم آوردن امکانات لازم برای پژوهش ، مطالعه و بهره برداری از این اطلاعات و شناساندن مبانی ،‌مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی )) با توجه به اینکه آثاری که در این مرکز گردآوری میشود ،‌ آثار سمعی – بصری و مکتوب است یعنی کلیه آثاری که در هر جا منتشر میشوددر مورد انقلاب ودر مورد جمهوری اسلامی ،‌این مرکز وظیفه دارد یعنی این سازمان وظیفه دارد که آنهارا گردآوری بکند ودر اختیار پژوهشگران و متتبعین قرار بدهد ،‌ مطلب بعدی حفظ و نگهداری و احیاء‌اسناد و مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی با بهره گیری از جدیدترین و مناسبترین روشهای علمی و پژوهشی وهمین طور فراهم آوردن امکانات لازم برای مطالعه و پژوهشهای فرهنگی انقلاب اسلامی ، ارائه خدمات پژوهشی به متقاضیان داخل وخارج کشور ،‌تدوین اصلاح نامه و زیان نمایه سازی به منظور سهولت در دسترسی و بازیابی مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی است که واقعاً این کار ، کار پژوهشی ،‌کار تحقیقی و کار سنگینی است که چندین سال است این سازمان دارد این فعالیت را انجام میدهد که بتواند طبقه بندی اسناد و مدارک راانجام بدهد . یک مطلب دیگری که لازم است من عرض کنم حضور نمایندگان محترم آن است که وضعیت موجود یک سازمان که با نارسایی بودجه ای مواحه هست ،‌با آنچه که باید برایش در نظر گرفت خیلی فرق می کند .درست است که الان از یک استاد یا دو استاد استفاده میشود ،‌اما برای گستردگی فعالیتهای این سازمان بایداستفاده بیشتری کرد از اساتید دانشگاه و این کار در مقوله کارهای دانشگاهی است . کار تحقیقاتی و آکادمیکی دارد ونه کار ساده ای که بشود با هر فرد ساده این را اداره کرد وامیدی هم به آن داشت . مطلب بعدی این است که سابقه این قانون به سال 62 برمیگردد. اصلاحیه سال 65 خورده،‌ واین تبصره که میخواهد ملحق بشود به قانون ،‌سال 66 آمده و آنچه هم که هست عنوانش اصلاً این عنوان است :‌استفاده از ساعات اساتید و مدرسین دانشگاهها و درآمد کارگاهها . درآمد کارگاهها هم درخودش لحاظ شده اینجور نیست که خدای نخواسته جوری پوشانده شده باشد مطلب ، و آن پنجاه درصدی که درخود ماده 2 قانون آمده آنرا بازگو نکرده باشند ویا گفته نشده باشد مساله دیگری که لازم است عرض بشود این است که پنجاه درصد از درآمدی که اجازه داده میشود که برای این سازمان مصرف بشود یا استفاده بکنند با وضعیت بودجه ای و تخصیصی که دیر میدهنداین ، حالت ضروری دارد ومیتواند خودش مشوق باشد برای گردش کار تحقیقاتی که از درآمد خودش استفاده بکند وبرای کارهایی از قبیل میکرو فیلم ،‌ میکروفیش برادری یا همان نمایه سازی یا کارهای تحقیقاتی سنگینی که هست ، استفاده بگیرد . و توجه به این نکته هم شایان توجه است که فرق میکند بین یک سازمان فرهنگی که غیر انتفاعی است و کار تحقیقاتی می کند و کارش مستقیماً مربوط به انقلاب و جمهوری اسلامی است با یک سازمان یا یک دستگاه اجرایی دیگری که کارش فرهنگی نیست . و درآمد این سازمان فرهنگی ،‌یک درآمد خیلی کم و ناچیزی است . مجموع درآمدهایی که این سازمان میتواند داشته باشد درآمدهایی است که از طریق انتشار آثار فرهنگی و چاپ کتاب و کمک رسانی در زمینه های تحقیقاتی و تتبعاتی فراهم می آید واین کار خیلی سخت است که انسان بپذیرد که در مسایل بودجه ای و محاسبات عمومی و چیزهای دیگر ،‌قلم عمده ای است یا رقم مهمی است .نه ، خیلی ناچیز است . به هر حال این مطلب را عرض می کنم خدمتتان که باتصویب اصل لایحه که همان الحاق یک تبصره باشد به ماده 2 قانون ، قطعاً مشوقی برای فعالیت واستمرار کار این سازمان هست و موجحب اعتبار بیشترش در دانشگاه و جاهای دیگر هست و بهتر می تواند فعالیت بکند واگر که موافقت هم بشود با رد این لایحه که در کمیسیون آموزش عالی این تصمیم گرفته شده ، برعکس کمیسیون ارشاداسلامی ،‌ که کمیسیون ارشاد اسلامی حقیقتاً‌نزدیکتر هست به این دستگاه و به این سازمان و آشناتر است با وظایف وزارت ارشاد ،‌آن دیگر نظر محترم مجلس است ،‌هر طور که نظر بدهند . اما به هر حال ما نظرمان موافق هست و تقاضای این را هم داریم که نظر مساعدی نسبت به اصل لایحه ای که داده شده بفرمایند . خیلی متشکر .
رئیس – خیلی خوب ، آقای موسوی لاری نوشته اند که این لایحه مربوط به کمیسیون آرشاد میشده،داده اند به کمیسیون آموزش عالی.حرف درستی هم هست.اصلا لایحه از طرف… هراتی- اصلا لایحه مربوط به کمیسیون ارشاد است. رئیس- بله مربوط به کمیسیون ارشاد بوده.منتها ایشان خواسته اند که حالا کمیسیون ارشاد هم بیاید نظرش را بدهد.این نمیشود چون کمیسیون ارشاددرجریان نبوده که بگوئیم نظر بدهد.این نمیشود چون کمیسیون ارشاددرجریان نبوده که بگوئیم نظر بدهد. موسوی لاری- چرا،ما به اتفاق آراء تصویب کردیم. هراتی- به عنوان کمیسیون فرعی نظرداده اند. رئیس- آخر،این شور اول است حالا. هراتی- ان شاءالله درشوردوم به کمیسیون ارشاد میرود. رئیس- اگر به شوردوم رسید! به هر حال کمیسیون ارشاد تصویب کرده ولی ایشان می گویند که نظرش را هم بدهد.نظرش را که نمی تواند بدهد،درشور اول کمیسیونهای فرعی صحبت نمی کنند.ولی انصافاّ این کمیسیون فرعی نبوده،کمیسیون اصلی بوده.حالا ان شاءالله درشوردوم نظرتان را بدهید. موحدی ساوجی- آقای ها شمی! چون مساًله قانون محاسبات هم داردباید به عنوان کمیسیونفرعی به کمیسیون دیوان محاسبات هم داده میشد. شیبانی- اصلا لزومی ندارد.هرچه که خارج از قانون محا سبات بوده که نباید کمیسیون دیوان محا سبات برود. رئیس- چرا،خارج از دیوان محا سبات،خارج از قانون محا سبات است. شیبانی- خارج از قانون محا سبات که مربوط به دیوان محاسبات نیست. شهرزاد- تقصیر کمیسیون که نیست.هیاًت رئیسه به کمیسیونهای مربوط فرستاده. رئیس- بله،تقصیر کمیسیون نیست.تقصیر هیاًت رئیسه است.یعنی اداره قوانین معمولا کمیسیونها را تعیین می کند،نایب رئیس هم امضاء می کند ومیفرستند به کمیسیونهای مربوط ولی اینجا عفلت شده باید به کمیسیون ارشاد میدادند. 180 نفر حضوردارند.(سه نفرازآقایان که درمرخصی هستند حضورپیدا کرده اند درجلسه،کارت نزده بودند که حالا گفتیم کارت بزنند)الان اصل این لایحه ای که درباره آن بحث شد به راًی گذاشته میشود (نه گزارش کمیسیون) 180 نفر دارند نمایندگانی که با اصل این لایحه موافق هستند قیام بفرمایند.(اکثر برخا ستند) تصویب شد.شوردوم بدهید به کمیسیون ارشاد. عده ای از نمایندگان- بشمارید ..مثل اینکه تصویب نشد. رئیس- منشیها به اتفاق آرا می گویند تصویب شده.اگر آقایان باز میخواهند بشماریم ما حرفی ندارییم پس آقایانی که ایستاده بودنددوباره بایستند بعضی از برادران شبهه می کننددرراًی گیری.ولی از نظر ما روشن است که تصویب شده (مجدداّتوسط منشیان شمارش حضار به عمل آمد) رئیس- صد نفر ایستاده بودند منشیان 98 تاصد نفرگفتند.تصویب شد. 5- اعلام وصول لایحهً راجع به ادامهً استفاده خانوادهً کارکنان شهید،اسیرومفقود الاثر دولت ومعلولین انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی از خانه ها سازمانی منشی- یک فقره لایحه رسیده است که اعلام وصول میشود. لایحه راجع به ادامه استفاده خانوادهً کارکنان شهید،اسیر ومفقود الاثر دولت ومعلولین انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی ازخانه های سازمانی. رئیس- خیلی خوب،به کمیسیون مربوط می فرستیم.یک تقاضای تفحصی هم آمده که جمعی از نمایندگان تقاضا کرده انددرمورد مساًله((سایپا)) که (خوب همه میدانیم)بروند تفحص بکنند. خلخالی- قضیه چیست که همه می دانند؟ رئیس- خوب،قضیه ای که درهمه روزنامه هاآمده،رادیو واینها گفته اند.دیگر شما چه می خواهید بدانید! موحدی ساوجی- درمورد بنیاد نبوت هم باید تقاضای تفحص بشود. رئیس- تقاضا کرده اند.دردورهًقبل تقاضا کرده بودندوفرستادیم برای تفحص.منتها نتیجه اش را نیآوردند برای مجلس. موحدی ساوجی- کاری کمیسیون قضائی نکرده. رئیس – خوب آن کسی که تقاضا کرد،باید تعقیب بکند. علی اکبر ناطق نوری- موضوع تحقیق وتفحص بنیاد ها در دستور کارکمیسیون قضائی هست ولی اقدامی نشده است. رئیس- متقاضیانی که مال دوره قبل بوده اند خود آن آقایان اگر هستنددرجلسه تعقیب کنند وبعد بیاورند. محمدرضا رحیمی- طرح تفحص دیگری هم علاوه بر((سایپا))است.موضوع آقای صمدی اهری را هم عده ای از نمایندگان برای روشن شدن اذهان عمومی،تقاضا کرده اند،میشود این دوتقاضایتفحص رایکی کرد؟ بیات-گفتن اینطوری که درست نیست باید کتباّ بنویسند بیاورند. کبیری- موضوع یکی است.آنجا اسم نبرده اند ولی موضوعاّیکی است. رئیس- بله،خوب آن را هم بیاورند ما همنطور تصویب می کنیم. طاهائی- درمتن آن هست. رئیس- اجازه بدهید ببینیم.بله،برخی از مسوًولان اداری شورای قضایی را هم نوشته اند که منظورشان همان بوده. یکی از نمایندگان- متن آن را قرائت بفرمائید. رئیس- خیلی خوب،مخبر کمیسیون باید توضیحشان را بدهند ما راًی بگیریم. غلامعلی شهرکی- خیر،آقای هاشمی! این اول باید به کمیسیون برود وار پس ازبررسی نظرش را به مجلس می دهد بعد اگر نیازی بود راًی گیری میشود رئیس- بله درست است .ببینید من ماده مربوط را یکبار میخوانم آقایان توجه بفرمایند. دراجرای اصل 76 قانون اساسی هر گاه نماینده ای تحقیق وتفحص درهر یک از امور کشوررا لازم بدانددرخواست خودرا کتباّ ازطریق هیاًت رئیسه مجلس به کمیسیونی که امر مزبوردرتخضض آناست تقدیم مینمایدوکمیسیون اطلاعاتی را که درآن زمینه دارددراختیار قرار میدهد.درصورتی که نمایندهً مزبوردراولین فرصت دعوت بعمل میآوردودلایل ضرورت تحقیق وتفحص درزمینهً مورد نظررا استماع مینماید.وپس ازبررسی نظر خودرا مبنی برتصویب یارددرخواست نماینده،به مجلس گزارش میدهد.این گزارش خارج ازنوبت دردستور مجلس قرار می گیرد.فعلا این درخواست راآقایان اینجا به ما نبایستی میدادند.این را باید بدهند به کمیسیون بعد به که به کمیسیون میرود،حالایاکمیسیون موافق است یا مخالف.درهر حال نظرش را به مجلس میدهد.بعد ما درمجلس راًی گیری می کنیم. 6- تصویب لایحه الحاق یک تبصره به قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر 5نفر کارگر دارند (مصوب 61/12/16 مجلس شورای اسلامی دستور بعدی را مطرح کنید. منشی- گزارش شوردوم کمیسیون بهداری وبهزیستی در خصوص لایحهًالحاق یک تبصره به قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کار گردارند.مصوب 1361/12/16 مجلس شورای اسلامی. رئیس- مخبر کمیسیون تشریف بیاورند برای توضیح. غلام محسن آقائی(مخبر کمیسیون بهداری وبهزیستی)-بسم الله الرحمن الرحیم گزارش از کمیسیون بهداری وبهزیستی به مجلس شورای اسلامی. لایحه الحاق یک تبصره به قانون معافیت ازپرداخت سهم کار فرمایانی که حد اکثر پنج نفر کارگردارند مصوب1361/12/16 مجلس شورای اسلامی به شماهً تربیت چاپ124 که به این کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع گردیده بود درجلسهً موزخ67/7/26 کمیسیون با حضور نمایندگان دولت وپیشنهاد دهندگان مورد بحث وبررسی قرار گرفت ویا اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید. اینک گزارش شوردوم آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد. رئیس کمیسیون بهداری وبهزیستی- دکتر فروتن لایحه الحاق یک تبصره به قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کار فرمایانی که حد اکثر پنج نفر کارگردارند،مصوب 1361/12/16 مجلس شورای اسلامی. مادهً واحده- تبصرهًذیل به قانون معافیت از پرداخت سهم بیمهً کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگردارند مصوب 1361/12/16 مجلس شورای اسلامی ،الحاق می گردد.، تبصرهً6-درمورد کافرمایانی که صورت مزد با حقوق ونیز حق بیمهماهانه سهم کارگرراتادوماه پس از مهلت قانونی ارسال وپرداخت نکنند،موضوع بخشودگی موضوع این قانون برای آن مدت منتفی میشود ومکلف به پرداخت حق بیمهقانونی ماهانه خواهند بود. گزارش کمیسیون امور اقتصادی ودارایی را هم خدمتتان می خوانم:گزارش از کمیسیون اموراقتصادی ودارایی به مجلس شورای اسلامی. لایحه الحاق یک تبصره به قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند مصوب1361/12/16 مجلس شورای اسلامی(شماره چاپ124 وثبت41)در جلسهً روز سه شنبه مورخ1367/12/26 کمیسیون اموراقتصادی به عنوان کمیسیون فرعی با حضور نماینده دولت،مسوًولین وکارشناسان مربوط مورد بحث وبرسی لازم قرار گرفت وبا اصاحاتی به شرح زیر به اتفاق آراء تصویب شد.اینک گزارش آن جهت شوردوم تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد. رئیس کمیسیون امور اقتصادی ودارایی – سید هادی خامنه ای اصلاح کمیسیون: درسطر سوم تبصرهً الحاق پس از کلمه ((قانون)) عبار ت (برای همان ماه ))اضافه گردید. گزارش از کمیسیون کاروامور اجتماعی به مجلس شورای اسلامی شیبانی- مال کمیسیونهای دیگررا نباید بخوانند. غلامحسین آقائی – من از این جهت خواستم بخوانم که برادران وحواهران نماینده متوجه بشوند که تمام کمیسیونهای این لایحه راتصویب کرده اند فقط آ ن شبهه ای که درشور اول مطرح شد وبعضی از برادر ها فکر می کردند که آن واحد های مختلف برای همیشه حذف میشوند از شمول این قانون،این مورد نبوده ومادرکمیسیون بهداری وبقیه برادران در کمیسیونهای فرعی همین نظرراداشته اند که برای همان مدتی که کارفرما تخلف می کند .گزارش را نمیدهد وحق بیمه را نمی پردازد،برای همان مدت از شمولآن قانون مستثنی باشد ومجبور باشد که خودش حق بیمه سهم کارفرما را هم بپردازد.مساًله مهم همین است بحثی هم در شوراول نداشت برادرهایی که معترض بودند در همین مورد بود که این مورد اصلاح شده.من فکر می کنم دیگر توضیح بیشتری هم لازم نداشته باشد. رئیس- پیشنهاد کمیسیونها رامطرح کنید.دوتا ازکمیسیونها پیشنهاددارند. منشی- کمیسیون اقتصادی ودارایی یک پیشنهاد دارند که پس از کلمه((قانون))عبارت((برای همان ماه)) اضافه گردد. رئیس- مخبر کمیسیون توضیح بدهند. منشی- آقای سلامتی،توضیح بدهند. محمد سلامتی- باتوجه به توضیحی که آقای دکتر آقائی دادند،دیگرموضوع منتفی است اصلاح کرده اند. رئیس- ولی اگر بحث بشود بهتراست.مجلس درجریان قرار بگیردببینیم چه میشود؟اگر آمادگی ندارید یک کس دیگری توضیح بدهد! غلامحسین آقائی- موردی ندارد چون درگزارش ماآمده. رئیس- خوب است توضیح بدهند. محمد سلامتی(مخبر کمیسیون امور اقتصادی ودارائی) – بسم الله الرحمن الرحیم.ما محدود کردیم این واحد هایی را که تخلف می کنند به همان مدتی که دررابط باتخلفشان قرار گرفته .یعنی بیش از آن دیگراینها محکوم نشوند.روی این حساب خودکمیسیون مربوطه،یعنی کمیسیون بهداری هم به این مساًله عنایت داشته اندواصلاح کرده اند وما نظرمان همین است واین نظر هم دراین رابطه هست که وقتی واحدی به عللی تخلف می کند واین تخلفش مثلا به ماه های بعد مربوط نمیشود یا به ماه های قبل مربوط نمیشود ما نباید بکشانیم ومحکوم بکنیم طرف را وجریمه بکنیم برای کاری که در ماه های گذشته یا آینده انجام نداده ،برای تخلفی که انجام نداده. روی این حساب ما معتقد بودیم که مشخص باشد این لایحه درمورد همان محدوده ای که تخلف کرده وآن مدت اینها جریمه بشوند. رئیس- پس نظر کمیسیون تامین شده . ( سلامتی – بله ) پس پیشنهاد دیگر را مطرح کنید . منشی – کمیسیون کار و امور اجتماعی پیشنهادی دارند که تبصره الحاقی به صورت زیر اصلاح گردد : تبصره 6- در مورد کارفرمایانی که صورت مزد یا حقوق و نیز حق بیمه ماهانه سهم کارگر را تا دو ماه پس از مهلت قانونی ارسال و پرداخت نکنند بخشودگی موضوع این قانون در ماه مزبور منتقی می شود و کارفرمایان ملکف به پرداخت حق بیمه کامل قانونی خواهند بود . رئیس – مخبر کمیسیون توضیح بدهند آقای رحمتی مخبر کمیسیون هستند ؟ مخبر کمیسیون کار کیست ؟ نایب رئیس میتواند توضیح بدهد. اگر نیستند رئیس کمیسیون کارتشریف بیاورند توضیح بدهند . ملک آسا – من مخبر هستم ، توضیح می دهم . رئیس – بسیار خوب ، شما توضیح بدهید آقای ملک آسا . کریم ملک آسا – بسم الله الرحمن الرحیم . نظر ما تامین شده . یعنی نظری که کمیسیون کار و امور اجتماعی داشته تامین شده البته به دلیل اینکه روزی که رای گیری در این لایحه بوده در کمیسیون نبوده ام ،‌ از آقای آقائی سؤال کردم قضیه را ، نظر کمیسیون هم کاملاً در اینجا منعکس هست . در مورد کارفرمایانی که صورت مزد یا حقوق و نیز حق بیمه ماهانه سهم کارگر را تا دوماه پس از مهلت قانونی ، ارسال و پرداخت نکنند بخشودگی موضوع این قانون در ماه مزبور منتفی میشود و کارفرمایان مکلف به پرداخت حق بیمه کامل قانونی خواهند بود . این همان چیزی است که درگزارش کمیسیون آمده و نظر ما تامین است . رئیس – خیلی خوب ، اگر نظر شما تامین است دیگر بحثش نمی کنیم . پس ماده واحده را بخوانید برای رای گیری . آقای الویری ماده واحده را بخوانید . الویری (منشی ) – ماده واحده – تبصره ذیل به قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند مصوب 1361/12/16 مجلس شورای اسلامی ،‌الحاق می گردد . تبصره 6- در مورد کارفرمایانی که صورت مزد یا حقوق و نیز حق بیمه ماهانه سهم کارگر را تا دوماه پس از مهلت قانونی ارسال و پرداخت نکنند موضوع بخشودگی موضوع این قانون برای آن مدت منتفی میشود و مکلف به پرداخت حق بیمه قانونی ماهانه خواهند بود . رئیس – 180 نفر حضور دارند . نمایندگانی که با این ماده واحده که قرائت شد موافق هستند قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) با اکثریت قوی تصویب شد . خوب ،‌ ما یک دستور دیگر اعلام کرده بودیم ،‌یعنی چاپ کرده بودیم برای مطرح شدن ،‌ ولی صبح که دستور را اعلام می کردیم به دلیل اینکه برای آن دستور اولی مخالف وموافق زیاد اسم نوشته بودند ( ولی درجلسه نبودند ) فکر میکردیم آن بحث ،‌وقت زیاد می گیرد ،‌این دستور سوم هم فوریت دار بود و بایستی شورای نگهبان را دعوت می کردیم ،‌ احتمال میدادیم که نرسد ،‌ آن دستور را نخواندیم . در حالیکه دستور اول مخالفبنش حضور نداشتند ،‌عملاً‌بحث نشد و زود تمام شد . هر دو دستورمان الان تمام شده یا باید جلسه را ختم کنیم چون دستور اعلام شده نداریم…. عده ای از نمایندگان – جلسه را ختم کنید . پناهنده – تنفس بدهید تا شورای نگهبان بیاید . رئیس – نه ، د درمورد شواری نگهبان مشکلی نداریم ،‌ آقایان هستند و میتوانند بیایند ولی ما صبح اعلام نکرده ایم . ما دستور را نخوانده ایم چون یک موضوع تازه ای است و ما پیش بینی چنین وضعی را نمی کردیم . فکر می کنیم ناچاریم جلسه را ختم کنیم . 7- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده . رئیس – جلسه بعد روز یکشنبه هفته آینده و دستور جلسه هم بقیه دستور هفتگی است . ختم جلسه اعلام میشود . (جلسه ساعت 9/55 پایان یافت ) رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبرهاشمی رفسنجانی