جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 45 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 45 )

  • یکشنبه ۸ آبان ۱۳۶۷

                 

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دورهً سوم- اجلاسیه اول
1367-1368
صورت مشروح مذاکرات جلسهً علنی روز یکشنبه هشتم آبانماه 1367
فهرست مندرجات:
1-اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2- بیانات قبل ازدستورآقایان: سید حسین قاضی زاده هاشمی و حسین سبحانی نیا .
3- بیانات آقای رئیس به مناسبت هفته وحدت و رحلت آیت الله خاتمی نماینده امام و امام جمعه یزد .
4-  تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
5-تصویب طرح اعلان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
6- تصویب لایحه اخذ ورودیه از بازدید کنندگان پارکها وموزه های تاریخ طبیعی .
7- تصویب لایحه پرداخت حق الکشف به مامورین کاشف و مخبرین گارد حفاظت محیط زیست .
8- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسهً آینده.
جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1-اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم.با حضور 180 نفر جلسه رسمی است.دستور جلسه را قرائت کنید .
منشی-بسم الله الرحمن الرحیم.دستور جلسه چهل وپنجم روز یکشنبه هشتم آبانماه سال 1367 هجری شمسی مطابق با هجدهم ربیع الاول1409 هجری قمری.
1- طرح دوفوریتی اعلان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی   .
2- گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی و عمران روستاها در خصوص لایحه اخذ ورودیه از بازدید کنندگان پارک ها و موزه های تاریخ طبیعی .
3- گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی و عمران روستاها در خصوص لایحه پرداخت حق الکشف به مامورین کاشف و مخبرین گارد سازمان حفاظت محیط ریست .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید
                     
                  ( صدق الله العلی العضیم- احضار صلوات فرستادند)
                           (( از آیه 16 تا 23 سوره ق  ))
 2- بیانات قبل از دستور آقایان : سید حسین قاضی زاده هاشمی و حسین سبحانی نیا
 رئیس- سخنرانان قبل ازدستوررا دعوت کنید .
 منشی- آقای قاضی زاده هاشمی نماینده فریمان ،‌سرخس و احمد آباد ،‌آقای سلامتی نماینده تهران آقای سبحانی نیا نماینده نیشابور  .
سید حسین قاضی زاده هاشمی   – سلام علیکم و رحمه الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله والعاقبه للمتقین .
در این فرصت کوتاه پس از چند تذکر سخنانم را بازبان حال شهید مظلوم آیه الله دکتر بهشتی در مقابل آمریکا به عنوان سمبل استکبار جهانی ادامه بدهیم فریاد شهید بهشتی این بودکه:
(( آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر ))
رحلت آیه الله سید روح الله خاتمی ، نماینده امام و امام جمعه یزد را که ابتدا امام جمعه اردکان بودند و پس از شهادت سومین شهید محراب آیه الله صدوقی به امامت جمعه یزد و نماینده امام این استان منصوب شدند به امام امت و خانواده معظم آن مرحوم بالاخص فرزند خلف ایشان ، حجت الاسلام والمسلمین ،‌جناب آقای دکتر سید محمد خاتمی ، وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی و ملت و دولت خصوصاً مردم ومسؤولین استان یزد تسلیت عرض میکنم . با توجه به پیان حضرت امام در مورد این مرحوم و تحقیقاً سخنان امروز ریاست محترم مجلس در این رابطه به همین چند جمله اکتفا می کنم .
تذکر می دهم که طبق اظهارات وزیر محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای پذیرش قطعنامه 598 تا پنجم آبانماه جاری رژیم عراق با 400 مورد نقض آتش بس ، رکود آتش بس را شکسته است .آقای دبیر کل که برای نظارت بر دور جدید مذاکرات وزاری خارجه ایران و عراق در ژنو حضور دارند ،‌گزارش جلوگیری از نقض آتش بس رژیم رعراق و احقاق حق ملت جمهوری اسلامی ایران در مقال این نقض آتش بس ها را اعلام کنند .
 تذکر دیگر ،‌امروز نسل جوان ملت ایران در مقابل نمایندگان ملت مطرح می کنند که در گذشته مسئولین نظام با شتاب تندتری در حفظ و پیاده کردن ارزشهای مکتب انقلاب حرکت     می کردند ،‌اما در این مقطع کمرنگ و کند تلاش می کنند . نسل جوان مردم ما که چشم و چراغ آینده این کشورند ،‌معتقدند که در داخل کشور باید با مسائلی از قبیل : مصرف زدگی و کارشکنی و رشوه خواری و رفاه زدگی با روش های انقلابی برخورد نمود.
 جوانان دلسوز این انقلاب ، واپس گرائی و تحجر و مقدس مابی را به عنوان آفت انقلاب در این مرحله مطرح می کند و ضروری است سران سه قوه و نخست وزیر وسایر مسئولین برای مردم به خصوص نسل جوان به روشنی در این رابطه پاسخ بدهند و اضافه می کنم جوانان        می خواند که اسلام ناب محمدی در مقابل این خطر مطرح شود و همواره در این زمینه بحث  زنده ای داشته باشیم .
 واما استکبار وآمریکا :
 موضوع امام در برخورد با استکبار و آمریکا از سال 1343 کاملاً‌روشن است و این کلام امام در سال 1343 است که می فرمایند :
 (( تما آزادی خواهان باید با روشن بینی و روشنگری راه سیلی زدن برگونه ابرقدرتهاو خصوصاً آمریکا را برمردم سیلی خورده کشورهای مظلوم اسلامی و جهان ترسیم کنند ))
 آن تفکری که باعث اشتغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران شد،‌تفکر امام بود که آمریکا را دشمن اصلی انقلاب و شیطان بزرگ می دانست و 13آبان یک برخورد تهاجمی ومناسب ترین برخورد با شیطان بزرگ بود. در مبارزه با استکبار و آمریکا بایداز یک سیاست تهاجمی پیروی کنیم و برای برخورد با استکبار منتظر دریافت ضربه از ناحیه آنان نباشیم واز سیاست ضربه در مقابل ضربه حذر کنیم و گسترش مشی جنگی در زمینه های سیاسی – اقتصادی و فرهنگی برای بریدن از وابستگی ها را بایدادامه بدهیم . باید توجه داشت که دنیای استکباری ،‌به خصوص جهان سرمایه داری غرب که بنیانهای خود را براساس استثمار و استعمار ملل جهان سوم بناکرده ،‌همواره انقلاب اسلامی را عامل تخریب نظم سنتی ابرقدرتها که همانا بهره کشی از جهان سوم است تفسیر و تحلیل می کنند .شما خبرها را این روزها ملاحظه کنید،‌ کتابی به عنوان (( مثلث ایرانی )) که محتوای آن توطئه سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است چند روز دیگر در آمریکا و اسرائیل منتشر می شود و چشم آن آقایانی که می گویند دیگر شعار مرگ برآمریکا ندهیم روشن در این کتاب آمده است که در سال 1361 شمسی ،‌ اسرائیل و آمریکا  و سودان و عربستان و نظام سلطنتی را در ایران مستقر سازند ، رهبران این توطئه را هم به اصطلاح دو ژنرال ایرانی قرار دادند که در سال 1358 شمسی همراه شاه معدوم ایران را ترک کردند . اسم یکی از آنها کهمعاون رئیس ستاد ارتش رژیم شاه معدوم بوده ، بنام سعید رضوانی فاشد شده است . ببینید استکبار غرب برای گذشته با افتخار این توطئه را منتشر می کند و برای آینده هم زمینه سازی می نماید آنجا که در خلاصه این کتاب که به عنوان خبر اعلام شده می گوید که یک روحانی ایرانی از آمریکا تقاضای پول می کند تا مقدمات استقرار یک دولت طرفدار غرب را فراهم سازد .
 بنده همین جا به وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه تذکر می دهم که متن این خبر و کتاب موضوع این خبر و عوامل و دست پنهان مربوط به این حرکت و توطئه جدید را به شکل گسترده در دستور کارشان قراردهند . در اینجا تاکید می کنم که آمریکا ماهیتاً ضد آزادی و استقلاب حقیقی ملتها است و ذاتاً سلطه گر است . یک نمونه دیگر : لسن آسپین رئیس کمیسیون نیروهای مسلح نمایندگان ایلات متحده آمریکا در اوایل سال جاری پس از اینکه اعتراف می کند که فرهنگ انقلابی ایران ،‌ آمریکا را عامل بدبختی مردم جهان سوم می داند وایران و اهداف انقلابی او برای ایالات متحده مشکل آفرینی می کند ، می گوید : باید انقلاب اسلامی ایران را کنترل کرد و باید جهان از جمله شوروی برای کنترل انقلاب اسلامی ایران متحد شوند و درپایان اعالم می کند که استراتژی ما باید کنترل انقلاب اسلامی باشد و در این مسیر باید جهان را در حمایت از چنین استراتژی بسیج کرد .
 امروز ضد آمریکائی بودن در جامعه ما یک ارزش است و مبارزه با آمریکا همزاد با انقلاب اسلامی می باشد . درس بزرگ 13آبان به همه جوامع جهانی (اعن از اسلامی و غیر اسلامی ) این است که ضد امپریالیست های واقعی و ضد استکباری های حقیقی ، مسلمانان و مذهبیون هستند . دراینجا اعلام میکنم که هلاکت آمریکائیان ورسوائی فرانسه در لبنان و قیام مردم تونس علیه بورقیبه شورش مسلمانان در مراکش علیه شاه حسن و تظاهرات مسلمانان در مصر و هلاکت سادات معلول انقلاب دوم و دستاورد تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان است .
 همچنین درهم ریختن ابهت دروغین آمریکا ،‌افشای نقشه  های مخرب سیا در زمینه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ،‌ سیاسی ،‌تشدید احساسات ضد آمریکائی مردم و به طور کلی نفی خط سازش با استکبار و امپریالیسم از جمله دستاوردهای دیگر اشغال لانه جاسوسی است . تذکر می دهم که دراین روزها بخش عمده دیگر رسانه های گروهی اعم از صدا و سیما و مطبوعات و مراکزآموزشی و نمایش و تاتر و فیلم و همچنین با تلاش شورای هماهنگ تبلیغات جمهوری اسلامی ایران باید به ارائه ارزشها و دستاورد ها 13 آبان و برگزاری هر چه باشکوه تر آن در جمعه آینده اختصاص یابد ودر هدایت این دستاوردها  انشاء الله تصویب قانون روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ، تحقیقاً در فریادهای مرگ بر آمریکای تظاهر کنندگان 13آبان جمعه آینده به سوی میعادگاه های نماز جمعه تبلور عمیقی خواهد داشت .
 وکلام آخر هشدار و پیام مردم ما در تظاهرات ضد آمریکائی این است که : آمریکا!‌ هزارن نفر ومیلیون ها نفر ،‌ سپید و سیاه ، سرخ و زرد ،‌ در بیکران سرزمین های فقر ،‌در بزرگ دیار جهانی فارسم ،‌عربم ، ترکم ،‌کردم و هزارن دستم ومیلیون ها دست ،‌آسیائی ام ،‌آفریفائی ام ، ‌آمریکای لاتینم . ای آمریکا! بترس ،‌وحشت کن ،‌ بلرز. و کلام شهید بهشتی (( آمریکا از ما عصبانی باشد و از این عصبانیت بمیر )) . ( احسنت – احسنت ).
 رئیس – سخنران بعدی را دعوت کنید .
 منشی – آقای سبحانی نیا بفرمائید .
 حسین سبحانی نیا – بسم الله الرحمن الرحیم . ((  ))
 میلاد مبارک منجی عالم بشیریت ،‌پیامبر رحمت ، حضرت ختم مرتبت رسول گرامی اسلام و فرزند والامقامش امام به حق ناطق ،‌حضرت ابو عبدالله جعفر الصادق بر امام بزرگوار امت و امت ایثارگر امام و شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبارک باد .
 در پایان هفته پربرکت وحدت ابر سخاوتمندی باشیم تا بارش محبت و الفت را در پهن دشت دلها ببارائیم وسنبل انسانیت را در عمق جانها برویانیم  . ایجاد نعمت اخوت را کوشا باشیم و به ندای نادی ((  )) گوش جان فرا دهیم و در خاموش ساختن فریادهای نکبت بار تفرقه و تشتت هم داستان شویم و تاریخمان را مروری دوباره و چند باره کنیم که ریشه شکست گذشتمان در چه بوده و با عبرت گرفتن از تاریخ پیشینیانمان اعتصام بحبل الله را در میدانها ی گفتار و کردار (( جمیعاً )) آویزه گوش ساخته و تفرقه و جدائی را فراموش .
 دراین جا لازم میدانم از مبتکر هفته وحدت قائم مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی منتظری بخاطر اندیشه بلندی که در اعلام این هفته داشتند تشکر و تقدیر نمایم .
 و اما نکته دیگر:‌آن که در مقطع حساس بازسازی کشور قرار گرفته ایم . تجربه تاریخی کشورهای در حال رشد جهاننشان میدهد که اکثراً وابستگی ها در چنین شرایطی برای آنها پیش آمده است . لذا تدبر ، تعقل ،‌احتیاط ،‌ و استفاده از حداکثر امکانات بالفعل و بالقوه مادی و معنوی کشور ، شرط اساسی حفظ استقلال نظام است . در تاریخ یازدهم مهرماه حضرت امام در پاسخ به نامه سران سه قوه و آقای نخست وزیر ضمن مشخص نمودن خطوط کلی بازسازی کشور مطالب بسیار مهمی را بیان فرمودند که بازنگری بآنها و لو بصورت اجمال بسیار مفید است .
 محورهای کلی بازسازی در فرمایشات حضرت امام عبارت بودند از :
 1- تلاش های مربوط به رشد و توسعه کشور در زمان بازسازی .
 
2- تقویت بنیه دفاعی کشور .
3- رسیدگی بخانوادة معظم شهدا،‌ ، جانبازان ،‌اسراء‌ و مفقودین جنگ تحمیلی .
4- تامین رفاه نسبی برای تمامی مردم .
بسیار روشن است که بی توجهی ویا کم توجهی به هر یک از امور ذکر شده تبعات سوء جبران ناپذیری را برای کشور بدنبال خواهد داشت .
و در این راستا باید بفرموده حضرت آیت الله العظمی منتظری از هر گونه تنگ نظری ،‌سخت گیری ،‌بی اعتنائی به مردم وخود محوری پرهیز و با افراد خاطی بصورت جدی برخورد شود . درباب تجارت خارجی و مشارکت مردم و پرهیز از دولتی کردن همه امور این اولین باری نیست که از طرف حضرت امام و قائم مقام معظم رهبری بطور صریح بمسوولین اجرائی کشور تذکر داده میشود .
در این جا بقسمتی از پیام 22 بهمن 1363 حضرت امام اشاره میکنم .
(( دولت چنانچه کراراً تذکر داده ام بی شرکت ملت وتوسعه بخشهای خصوصی جوشیده از طبقات محروم مردم وهمکاری با طبقا مختلف مردم با شکست مواجه خواهد شد کشاندن امور به سوی مالکیت دولت و کنار گذاشتن ملت ،‌بیماری مهلکی است که باید از آن احتراز شود.)) و در یکی دو ماهه اخیر دوسه بار براین امر تاکید فرموده اند . و یا قسمتی از رهنمودهای اخیر حضرت آیه الله العظمی منتظری به مسئولین اجرائی کشور آمده است . که (( امروز کشورهای چپ رو و تند هم به اشتباه خود واقف شده اند و سیاست درهای باز را تعقیب وبه مردم بیشتر بها میدهند)) و یا ((اگر ملت ما در فعالیتهای اقتصادی خود احساس امنییت جانی و مالی ،‌ آبروئی کند.  احتیاج به سرمایه گذاری خارجی نداریم .))
سؤال من این است که با این بیانات روشو و صریح چرا تاکنون اقداماتی صورت نگرفته ؟ آیا واقعاُآنهائی که در این راه سنگ اندازی میکنند دلسوزتر از امام و مقام رهبری به انقلابند؟ و در شرایطی که باید از همه امکانات مردمی برای بازسازی کشور استفاده شود القاء‌بحث های انحرافی از جمله مسئله نقدینگی موجود در بخش خصوصی چه معنائی دارد ؟.
و اما در زمینه سیاست خارجی : یکبار دیگر مواضع جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست نه شرقی و نه غربی بصراحت در فرمایشات حضرت امام مورد تاکید قرار گرفته و عدول از این سیاست را خیانت به اسلام و مسلمین دانسته و باعث زوال عزت واعتبار و استقلال کشور و ملت اعلام میکنند .
علاوه براین مشی کلی حضرت امام وظیفه مردم قهرمان ایرا را حفظ خشم کینه انقلابی ومقدس در سینه ها و به کار گیری شعله های ستم سوزان برخاسته از این خشم و کینه را علیه شوروی و آمریکا و اذناب آنان تا برپائی پرچم اسلام ناب محمدی بربام همه عالم و وراثت مستضعفان و پا برهنگان و صالحان برزمین مشخص میفرمایند .
و اما در بعد اقتصادی : حضرت امام با تائید بازسازی مراکز صنعتی ،‌برای خودکفائی کشاورزی نه تنها اولویت قائل میشوند بلکه آن را مقدمه استقلال و خودکفائی کشور میدانند . بخش کشاورزی به لحاظ وسعت و اهمیت آن در بخش اقتصاد مملکت از حساسیت فراوانی برخوردار است . در این بخش حدود 50درصد نیروی انسانی جامعه حضور فعال دارند و بیشتر امکانات طبیعی در این بخش از اقتصاد کشور است .
کشاوری با توجه به اهمیت و وسعتی که دارد به عنوان محور توسعه اقتصاد کشورردبرنامه های زمان بندی شدهً دولت درنظر گرفته شده واین محوربودن به دلیل وسعت واهمیت آن ونه به لحاظ دربرگیرندگی نیروی انسانی ومنابع طبیعی فراوان بلکه به این علت است که میخواهیم به استقلال اقتصادی برسیم،ازنظر فرآورده های زراعی ودامیخود کفا شویم،ایجاد اشتغال کنیم به بخش صنایع از لحاظ تهیه وتاًمین مواد اولیه کمک نمائیم وبالاخره از مهاجرت روستاًئیان به شهر ها وجذب آنان در قطب های صنعتی وواقع شدن در عداد عناصر مصرف کننده جلو گیری نمائیم.
مساًله روستا وعلل مهاجرت روستائی ابعاد مختلفی دارد که نبودن امکانات رفاهی،راههای ارتباطی کمبود بهداشت ودرمان،آموزش وپرورش،عدم تاًمین مایحتاج با قیمت عادلانه،بالا بودن هزینه تولید،پائین بودن قیمت فرآورده های زراعی نسبت به سایر محصولات،جاذبه های کاذب شهری،از جمله عواملی هستند که سبب میشود روستائی میل ورغبت ماندن درده راازدست بدهد واین دردی است که در جامعه بایددرپی درمان آنبود.متخصصان امور صاحب نظران باید به فکر چاره اساسی باشند.
از جمله عواملی که میتواند درزمینه کاهش محاجرت روسائیان موًثر باشد وباید بآنها توجه خاص مبذول شود ذیلا فهرست واراشاره میشود:
1- استفاده صحیح ومنطقی از کاربرد پولی واعتبارات تخصصی.
2- تجهیز منابع اعتباردهنده مانند بانک کشاورزی وتطهیر این مراکزاز نیروهای ناهمآهنگ باانقلاب.
3- کنترل قیمت وایجاد تعادل بین نرخ تولیدات.
4- بیمه محصولات کشاورزی.
5- جلب اطمینان روسائیان از خرید محصولات آنان.
6- کم کردن تشریفات اداری.
7- جلب اطمینان افراد برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی.
8- تاًمین نیروهای متخصص جهت وراههائی روستائیان.
9- بیان واقع وپرهیز از ارائه آماروارقام ساختگی بمنظور دست یابی به یک سیاست اصولی وبرنامه ریزی منطقی.
واما تذکراتی بمسًولین اجرائی کشور:
1- بوزارت نفت بخاطر تسریع در اجرای پروژهً گازرسانی شهر ستان نیشابور تذکر میدهم.
ودراین جا از کلیه مسوًلین اجرائی کشور تقاضامیکنم با مردم صادقانه برخورد نمایندوبخاطر حفظ موقعیت ووجاهت خودشان وعده های غیر عملی وسر خرمن به مردم ندهندوچنانچه اجرای پروژه ویا طرحی بدلائلی در توانشان نیست صریح بامردم در میان بگذارند قطعاّمردم فدا کار ما اگر از مسوولین صداقت ببینند بیش از این حاضرند مشکلات وتنگناها را پذیرا باشند.
وزارت نفت تاکنون حداقل سه مرتبه بصورت کتبی طرح گازرسانی نیشابوررابما اعلام وما با مردم در میان گذاشته ایم ومتاًسفانه هر سه بار به دلائلی خلف وعده نموده است.حرف ما این است که اگر مشکلات وکمبود ها مطرح است باید برای همه مملکت باشد نه آن که تهران ومراکز استانها مستثنی ازکمبود ها باشد.
لذا انتظار مردم حوزهً انتخابیه ام از مسوًولین وزارت نفت این است که به آخرین وعده داده شده هر چه زورتر جامهً عمل بپوشانندوبیش ازاین مردم را بخاطر بد قولی هایشان به مسوًولین ودستگاههای اجرائی بد بین نکنند.
2- به وزارت پست وتلگراف وتلفن بخاطر افزایش بیش از حد قیمت واگذاری تلفن ودریافت مبلغ بالایی به عنوان خود یاری ووجود تبعیض درمناطق شهری وروستائی تذکر میدهم ویادآورمیشوم که دریافت مبلغ مساوی برای یک خط تلفن نیمه خود کار(که به وسیلهً اپراتور با خارج از شهر تماس برقرار میشود)بایک تلفن خودکار که ارتباط بین المللی نیز دارد عادلانه نیست.
3- ازوزارت خانه های علوم وآموزش عالی،بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی وکشاورزی تقاضامیکنم با توجه به قدمت تاریخی،فرهنگی شهرستان نیشابورووجود استعداد های فراوان درآنجا نسبت به تاًمین مراکز آموزش عالی از قبیل دانشکده های پزشکی،کشاورزی،دامپزشکی وانتقال شعبی از دانشگاه فردوسی مشهد به نیشابور اقدام جدی به عمل آورند.
در پایان از وزارت معادن وفلزات ومسوًولین شرکت ملی فولاد بخاطر انتخاب به حق دشت نیشابور برای احداث مجتمع فولاد خراسان واز وزارت نیرو به خاطر شروع به کار های اجرائی نیروگاه هزار مگاواتی برق نیشابور تشکرو تقدیر میکنم.والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
 3-  بیانات آقای رئیس به مناسبت هفته وحدت ورحلت آیت الله خاتمی نماینده امام وامام جمعه یزد
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم.میلاد پربرکت منجی بشریت حضرت رسول اکرم ومیلاد مبارک امام صادق بنیان گذار حرکت عظیم تشیع دردوران حساس مایهً شرف وعظمت ما بود وهفته وحدت را که حضرت آیت الله العظمی منتظری براین اساس اعلام فرمودند باعث شد که ما از خیر وبرکات این روزها درمسیر وحدت بهره گیری کنیم.ومتاًسفانه این روزها ما شاهد رحلت یکی ازچهره های تابناک انقلاب واسلام بودیم.حضرت آیت ا…آقای خاتمی ناینده حضرت امام،امام جمعه یزد،عضو ارزشمند مجلس خبرگان ویکی از کسانی که همیشه با آزادگی وبزرگواری وصراحت وصداقت در میدان بود رحلت ایشان


برای ما یک ضایعه ای است.حضرت امام را آن چنان متاًثر کرد که ایشان مراسم عید را لغو فرمدند که این خودش باز مایهً تاًسف ما شد که اززیارت ایشان محروم ماندیم.به محضر مبارک حضرت امام،به مردم یزدوخانواده محترم آیت ا..خاتمی وفرزند شایسته ودانشمندشان جناب آقای خاتمی وزیر محترم ارشاد از طرف همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی من تسلیت عرض می کنم.
 4-تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
 رئیس- تذکرات نمایندگان مجلس به مسوًولان اجرائی کشور:
 آقای طاهائی نماینده تنکابن ورامسر به نخست وزیری،وزارت بازرگانی وشورای اقتصاددرمورد افزایش سهمیه آرد سوبسیدی تنکابن ورامسر.
 به وزارت آموزش وپرورش وبرنامه وبودجه درمورد تاًمین مجتمع آموزشی،آموزش شبانه روزی در مناطق3000و2000 دراشکوروجنت رود بار.
 به وزیر آموزش وپرورش وبنیاد مستضعفان وستاد اجرائی شاهد درمورد رسیدگی به مدرسه ودبستان شاهد تنکابن وایجاد واحد راهنمائی.
 به شورای اقتصاد ووزارت کشاورزی درمرد تخصیص 2درصد از بهای سموم وارداتی به امر تحقیقات گیاه پزشکی.
 به وزارت فرهنگ وآموزش عالی وکشاورزی وشورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد تعمیم قانون استفاده تمام وقت از اساتید برای مساعدت بامحققین شاغل در تحقیقات بیماریهای گیاهی.
 آقای رهبری نامینده رزن به بسیج اقتصادی درمورد توزیع اجناس کوپنی اعلام شده روستائی، به وزارت کشور درمورد مبارزه جدی با بد حجابی،به وزارت آموزش وپرورش درمورد رفع کمبود مناطق آموزش وپرورش بخشهای تا بعهً همدان.
 آقای پرتو نماینده قیدار به وزارت صنایع سنگین درمورد عمل به تعهدات دررابطه باماشینهای مردم قیدار وحومه،به وزارت جهاد ونیرودرمورد عمل به تعهدات برق وراه روستائی،به وزارت آموزش وپرورش درمورد تاًمین آموزگاران ودبیران قیدار،به وزارت کشوردرمورد رسیدگی به وضع فرمانداری وبخشداری وتعیین شهردار قیدار،به وزارت نفت درمورد تاًمین نفت وتاًسیس شعبه نفت قیدار،به وزارت بهداشت درمورد تاًمین کادر درمانی برای قیدار.
 نمایندگان اهواز به وزارت کشور درمورد رسیدگی به علت قطع آب روستای عین دو،رسیدگی به کمبود آب آشامیدنی روستاهای حا شیهً اهواز.
 آقای خلخالی نماینده قم به وزارت کشور درخصوص تبدیل بخشداری گیوی خلخال به فرمانداری بخش سنجبد.
 آقای قریشی نماینده خمین به وزیر کشور درمورد رسیدگی به وضع تر مینال مسافربری خط تهران – خمین.
 آقای حبیبی نماینده تهران به وزارت بهداشت درمورد رسیدگی به کیفیت آموزش نظری وعملی دانشکده های پزشکی.
 آقای صادقی نماینده کلیبر به وزارت نیرودرمورد تسریع درساحل بندی ارس واحداث سد های خدا آفرین ودره رود،به بانک کشاورزی درمورد پرداخت وام به روستا های خسارت دیده از سیل وتگرگ،به وزارت آموزش وپرورش درمورد رسیدگی به کمبود های آموزش وپرورش منطقه،به وزارت کشور درمورد رسیدگی به وضع اعتیاد وپاسگاههای ژاندارمری نقاط مرزی،به سازمان تربیت بدنی درمورد رسیدگی به وضع ورزش منطقه،به جهاد سازندگی درمورد تقویت جهاد منطفه،به وزارت بهداشت ودرمان درخصوص رسیدگی به وضع بهداش وردمان مناطق محروم ومرزی.
 آقای عوض زاده نماینده شیروان به نخست وزیری درمورد دفع کمبود نان درشیروان.
 آقای نبوی نماینده بوشهر به وزارت بهداشت درخصوص رفع کمبود دارو دربوشهر تذکر داده اند.
 5- تصویب طرح اعلان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
 رئیس- دستوررا شروع کنید.
منشی- اولین دستور برسی طرح دو فوریتی اعلان سالروز تسخیر لانهً جاسوسی آمریکا به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است.
 یکی از امضاء کنندگان توضیح میدهند،آقای اصغر زاده بفرمائید.
 اصغر زاده- بسم الله الرحمن الرحیم.با عرض تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله خاتمی،دررابطه با طرح دوفوریتی که تصویب شد وقرار هست امروزراجع به اصلش صحبت بشود،خوشبختانه طرحهای دوفوریتی وقتی راجع به خوددوفوریت صحبت بشود،بخش مهمی از استدلال آنجا گفته میشودومن فکر می کنم شاید خیلی لازم به استدلالهی جدیدی نباشد.یعنی این مشکل توجیه راما درخود طرح خیلی زیاد نداریم.اما به هر حال ماوقتی به عنوان یک واقعیتی انقلاب خودمان را ارزیابی می کنیم.انقلاب اسلامی وجمهوری اسلامی ایران دریک وضعیتی دردنیا قرار گرفته که متاًسفانه به خاطر روابط ظالمانهً حاکم بردنیا همانطور که یک جامعهً کوچک هم امکان قطبی شدن داردجامعهً بین المللی هم متاًسفانه قطبی شده.یعنی دریک سوی این جوامع بین المللی کشورهای قدرتمندوابر قدرتها با انحصاردر تکنولوژی،علم،ثروت،تجارت،بازرگانی وسلطه ای که بر روابط بین المللی وبه خصوص روابط مالی دارند دنیا را به یک قطب ثروتمند تبدیل کرده اند درمقابل یک عدهً زیادی ازکشورهای فقیر،عقب مانده،جهان سومی که کشورهای اسلامی وجمهوری اسلامی هم در میان این کشورها است.دربررسی این شرایط که دنیا دوقطب وجود داردوبه خصوص در راًس قطب مقابل کشورهای فقیر امریکا هست وامریکا توانسته با سلطهً تسلیحاتی ونظامی وسیاسی خودش بر مجامع بین المللی،صندوق بین المللی پول ویا روابط اقتصادی دنیا خیلی از امکانات جهان سوم را به سمت خودش جذب کندودر حقیقت به عنوان دشمنی که برای منافع توده های میلیونی وبه خصوص مسلمانان جهان مطرح است کار خودش را کرده وروز به روزقدرت خودش را تحکیم می کند.انقلاب اسلامی از بدو تولدش واندیشهً انقلاب اسلامی که اندیشهً رهبر انقلاب بوددرلحظهً ورود به صحنهً سیاسی بین المللی دشمن اصلی خودش را آمریکا تشخیص دادوعلاوه براینکه آمریکا را به عنوان دشمن شناخت، بلکه این رسالت را هم برای خودش قائل شدکه در صحنهً بین المللی رهبری مبارزات ضد آمریکائی را به عهده بگیرد.یعنی درست بر خلاف بسیاری از اندیشه ها وتفکرات رهبران اسلامی در کشور های مسلمان که اینها مبارزاتشان مبارزات خوبی بود اما بلافاصله به خاطر نشناختن دشمن اصلی وبه خاطر اینکه رسالت جهانی برای خودشان قائل نبودند این اندیشه ها به شکست انجامیدوهیچکدام نتوانستند انقلابی را متحقق کنند.اندیشهً حضرت امام از لحظهً ورود به صحنهً جامعهً ما وبه صحنهًبین المللی مشخصاّتقابل داشت با سلطه گری امپریالیسم آمریکا.آمریکا هم این را تشخیص داده بود که به عنوان یک اندیشهًخطر ناک، اندیشهًرهبر انقلاب ایران را به عنوان تضاد اصلی خودش گرفت ودر تمام مقاطعی که این اندیسه سیر تکاملی خودش را داشت به مبارزه باآن برخاست واین مبارزه هنوز هم استمرار دارد.چون این اندیشه یک اندیشهً کود تائی نیست،بلکه یک اندیشهً فکری وفرهنگی ومذهبی است.به همین دلیل هم دقیقاّ موضع گیری اصولی وبنیادی ومشخص وتغییر ناپذیر در مقابل آمریکا دارد.کشورهائی که کودتا می کنند یا احزاب سیاسی در آنها به قدرت میرسند اینها به سرعت سازش پذیر میشوند وبعد هم دچار تغییراتی دراصول میشوند،تاریخ وتحولات سیاسی اصول آنها را تغییر میدهد.اما اندیشهً انقلابی که حاکم بر انقلاب ما هست به دلیل اینکه یک اندیشهً اسلامی ومذهبی ایت تغییر ناپذیر است وبه همین دلیل هم می بینیم که در مقاطع مختلف انقلاب، حضرت امام در پیامهای مختلفشان این موضع گیری را مشخص می کند.پس ما به عنوان یک کشوری که در جرگهً کشورهای عقب افتاده هستیم وبه عنوان یک کشوری که دارای تفکری انقلابی ودارای دیدگاهی اسلامی وهمه جانبه دررابطه با مسائل بین المللی هستیم واندیشهً رهبر انقلاب اندیشهً رهبری مبارزات کشور های اسلامی است وبرای خودمان واین اندیشه رسالتی قائلیم واین رسالت قطعاّ وظیفهً مجلس را چند برابر می کند دنبال ظرفی می گردیم که دیدگاه خودمان وتحلیل خودمان را از اوضاع جهان وعلت العلل فساد وعقب افتادگی درکشورهای اسلامی بیان کنیم.ازاین موضع من دارم روز سیزده آبان را مطرح می کنم، نه از اینکه یک اقدامی صورت گرفته،یک عده جوان رفته اند مبارزه کرده اند باآمریکا وحالا برای بزرگداشت آن روز بیائیم یک روزی را بزرگداشت بگیریم.اینکه الحمدلله هرروز در این مملکت هست وبه قول آن برادرمان365 روز ما مبارزه باآمریکا است.صحبت ما یک بحث زنده است،نه یک بحث مرده ای که یک تابوت زیبا برای جریان 13 آبان انتخاب کنیم.ما میخواهیم بگوئیم که جوهرهً حرکت سیاسی ملت که به هر حال سرنوشت این حرکت واین انقلاب را تعیین
می کندودر تمامی مقاطع انقلاب هم باید جلوروی انقلابیون ومسوًولین مملکت باشدویک بحث زنده ای است وچه درزمان بازسازی،چه درزمان جنگ وچه درزمانی که توسعه مطرح میشود به عنوان یکی از اصول بنیادی این انقلاب مدنظرقرار بگیرد این هست که ما یک روز خاصی را ردکشور که این روز اتفاقاّ آن روزی است که مبارزات گستردهً مردم به رهبری امام درآن روز با اقدامی که عده ای ازجوانها انجام دادند تبدیل به یک تحول بنیادی در تحلیل های سیاسی منطقه و جهان شد.یعنی ((تسخیر لانه جاسوسی))که بعد هم حضرت امام اسم آن راانقلاب دوم ودریکی از فرازهای صحبتها یشان ((انقلابی بزرگتر از انقلاب اول))گذاشتند.پس ما برای اینکه یک روز را انتخاب بکنیم تا این حرف خودمان رادرآن روز بزنیم این بهترین روز همان 13 آبان اس
واما اینکه ما میتوانستیم بنویسیم . آبان به عنوان روز بزرگداشت اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام! وخیلی هم چیز مناسبی بود.ما نیامدیم آن روز را صرفاّ بزرگداشت بگیریم،بلکه نوشتیم روزآبان((روز مبارزه))نه روز خاطره،نه روزیاد.به عنوان روزی که وقتی ما معتقد به اقلاب اسلامی هستیم نفس مبارزهً بااستکبار جهانی ودر راًسش آمریکا را جزو وظایف وتکلیف ورسالت ملی وجهانی خودمان میدانیم وامکان ندارد روزی برسد که ما فکر کنیم بیرون از مرزهای خودمان حرفی برای گفتن نداریم.من به تاکتیهائی که درسیاست خارجی اتخاذ میشود کاری نداریم اما قطعاّ ملتهای مسلمان به عنوان اینکه انقلاب اسلامی ایران قادر هست به آنها دشمن اصلی را بشنا ساند وبعد آنها را هدایت کند که چگونه مبارزه کنند،این اصلی خدشه ناپذیروامکان ندارد ما این اصل را کنار بگذاریم.به هرحال رهبری مبارزات کشورهای اسلامی یک،ودوم رهبری کشورهای جهان سوم در این نظام نا عادلانه وتبعیض آلودجهانی که درآن واقعاّکشورهای فقیرومستصعف وجهان سومی روز به روز فقیر تر میشوند پرچمی است که به دست این ملت واین انقلاب هست واین پرچم زمین گذاشتنی نیست وازاصول بنیادین سیاست خارجی،سیاستهای داخلی،سیاست باز سازی و سیاست توسعه هست.بنابراین،این طرحی را که نمایندگان محترم امضاءکرده اندودوفوریتش را هم تاًیید کرده اند من از باب زنده بودن 13 آبان وحکم اینکه انتخاب این روز وانتخاب این عبارت یعنی مبارزه با استکبار جهانی به عنوان یک شاخص سیاسی در سیاست داخلی وخارجی که قطعاّ مورد تاًیید رهبر انقلاب ومورد تاًیید مسوًولین محترم هست وما دیدیم که مورد تاًیید نمایندگان هم باآن اکثریتی که جناب آقای هاشمی فرمودند ((اکثریت قریب به اتفاق))واقع شده ومن اساساّتوجیه این را خیلی مشکل نمی بینم.با این حال انتظار دارم که مخالفین محترم وموافقینی که بعد صحبت می کنند قبل از اینکه به این روز به عنوان یک خاطره وبه عنوان یک یاد بیندیشند به این عنوان بیندیشند که این روز میتواند به عنوان یک روز زنده،به عنوان یکروزی که درآن روز ما برای ملت خودمان انگیزهً اصلی از مبارزه را تشریح می کنیم ووظیفه تمامی ارگانهای ما،سفارتخانه های ما این خواهد بود که به عنوان یک روز ملی وبه عنوان یک انگیزهً اصلی دروابط خارجی ما این روز را تعریف کنند ودر برنامهً کار خودشان قرار بدهند. البته این روز به مناسبت روز تبعید حضرت امام دقیقاّدرچها چوب توطئه های استکبار جهانی وبه خصوص امریکا می گنجد.ووقتی که ما درمتن این لایحه تبعید حضرت امام را هم اضافه می کنیم قطعاّ نشان دهندهً همان توالی وتداوم توطئه های استکبار علیه انقلاب ما است نکته ای که شاید باقی مانده باشد که من خدمت نمایندگان محترم بگویم همین وظیفهً مجلس در مصون سازی سیاست خارجی وداخلی انقلاب هست که قطعاّ این انتخاب واین تصویب یکی از آن اهدافی است که مجلس دورهًسوم قطعاّ میتواند برآن صحه بگذارد نه اینکه خدای نکرده چیزی خلاف این واقع شده باشد.به هر حال اگر ما نگاه کنیم حضرت امام هم لازم نیست دیگر اینقدر بعد از 10 سال دوباره این حرفها واین شعارها واین حرفهارادر پیامها یشان بزنند.اصراری که ایشان دارند به اینکه مجدداّ طرح بشود اسلام آمریکائی ومساًله استکبار جهانی ودر هر پیا مشان بشارت میدهند وتوجه میدهند ملت رابه این هشیاری انقلابی واطلاع،به خاطر این است که در مقابل مااستکبار جهانی،کشورهای متمدن غربی(متمدن،به لحاظ صنعتی)وکشورهای پیشرفته به خصوص آمریکالباسهای مختلفی عوض می کنند وروز به روز توطئه هایشان رنگهای دیگری می گیردواین باعث افزایش هشیاری خواهد شد.ضمن اینکه  نکاتی را که من گفتم تمامی برگرفته از برداشتهائی است که خود بنده وبسیاری  ازدوستان ازپیامهای حضرت امامداریم ومن نم پذیرم آن عده از برادرهائی که این انگیزه هاواین طرحها را متصل کنند به اندیشه های غیر اسلامی ویابرگرفته از چیزهای دیگری برون مرزها.به هرحال آنچیزی که به ثبت رسیده این است که تمامی تفکرات انقلابی دردهه های اخیر وبه خصوص تفکراتی که ادعای حرکت ضد امپریالیستی داشتند اینها به بن بست رسیده اندواصلاراهگشای مبارزات درکشور های به خصوص اسلامینیستندوبه همین دلیل است که امریکا جای تمامی حکومتهای دست نشانده رادرکشور های اسلامی می گیردوبه عنوان علت العلل واصلی ترین دشمن جهان اسلام توسط حضرت امام مطرح میشود. متشکرم.
منشی- اولین مخالف آقای خلخالی.
صادق خلخالی- بسم الله الرحمن الرحیم.با عرض تسلیت نسبت به رحلت آیت الله عظیم الشاًنمان آقای خاتمی مطالبی را من درمخالفتم عرض می کنم.
کیست که نداند که بدبختی های مستضعفان سراسر جهان وجهان سوم قبلها زیر سر اگلستان بوده وحالا زیر سر آمریکا وشوروی است،کسی اینهاراپنهان نمی کند.مبارزه با استکبار خصیصه وشاکلهً مردم مستصعف جهان منجمله مردم مسلمان وملت ایران است.مبارزه با استکیار آمریکا وشوروی که درحقیقت همان معیار((نه شرقی ونه غربی)) ما است جزودین ما، سراسر زندگی ما حتی میتوانم بگویم جزو خون ما وگلیولهای سرخ وسفید ما است ومن ازآقایانی که این طرح راامضاء کرده اند تشکر می کنم ولی باید دید که آیا مبارزه با استکبار یا مبارزه با آمریکا فقط جنبهً لفظی است،شعاری است یا اینکه محتواهم دارد؟ماانقلاب کردیم،شیطان بزرگ(آمریکا)رااز صحنهً ایران بیرون راندیم وآن رابه قهقرا واداشتیم وآن حالا هم از دست ما ناله می کند.شعار باید محتوا داشته باشد،به قول قائم مقام رهبری که شعار نباشد باید محتوا ها حفظ کرد،واقعیتها رادرنظر گرفت.مبارزه باآمریکا معنا دارد یعنی مرگ بربرنج آمریکا.مرگ بر گندم آمریکا،مرگ بر روغن نباتی آمریکا،مرگ بروسائل یدکی آمریکا،مرگ برجت آمریکا، مرگ بر حیثیت آمریکا!این یک حقیقتی است.ما بااین حقیقتها انقلاب کردیم،لانهً جاسوسی را هم گرفتیم همهً آنها را هم مفتضع کردیم.ولی ما بخواهیم بعدازگذشت10 سال ازانقلابمان به دکور ها بپردازیم وواقعتها راندیده بگیریم این برای ما خیلی جانکاه است.ما اینجا قسم خورده ایم.کسی نمیتواند به من وصله ای بزند وبگوید که فلانی یا افرادی ازقبیل من که دراین مجلس هستند اینها طرفدار آمریکا شده اند! ما همهً سراسر وجودمان مخالف با حیثیت امریکا است امادکور نیست،معنویت است،واقعیت است. ما باید ببینیم مردم ما بعد از اینکه ما صلح را قبول کردیم چه میخواهند؟مردم ما شعار نمی خواهند.من نمی خواهم بگویم آقایانی که این طرح را(توجه کنید.کسانی که میخواهند در موافقت صحبت کنند به کلمات بنده توجه کنند)امضاء کرده اند خدای نکرده جنبهً عوام فریبی دارند،نه.مساًله آنجوری نیست ولی ممکن است که مردم اینجوری برداشت بکنند.بگویند آقایانی که آمده اندومیخواهند درد مردم را دوا کنند همهً این دردها را ول کرده اند.احتکار سر جای خودش هست،افسرده شده.ضد انقلاب،فئودالها،مالکان گردن کلفت،آنهائی که باید اصل 49 قانون اساسی دررابطه با آنها اجراءبشود،اصل44 قانون اساسی باید درحق آنها اجراء بشود.من با کمال تاًسف می گویم در شورایعالی قضائی یک کسی مشاور میشود که پروندهً قطوری دارد ومیخواهند ماست مالی کنند.مبارزه بااستکبار یعنی مبارزه با عوامل استکبار،با ایادی استکبار نه درایران بلکه در منطقه.این وضع مااست.شما بیائید یواش یواش اموال فئودالها را به آنها بدهید،زمینخوارها را،احتکاررا،مواد مخدردنیا راگرفته.شما نمی خواهید به حقایق تسلیم بشوید آن یک مساًله دیگر است.ما اینجا قسم خورده از طرف ملتیم! ما نیا مده ایم اینجا با شعاردلمان را نه تنها در ایران. سود جویان را،ربا خوران را،زمینخوران را!من دلم میخواست که امروز(همانجوری که ایشان میفرمایند روز13آبان) به عنوان مبارزه با عوامل آمریکا ودساهای مرموز آمریکا در منطقه(بلی!)دراینجا تصویب بشود وما ازآن حمایت می کنیم.اما نه اینکه این همه نا بسامانی دراین مملکت ایت.شکر فراوان درمملکت داریم ولی کیلوئی از صدتومان بالاتر،وسائل یدکی داریم اینهمه ولی چه کسانی هستند،کدام دستهائی هستند؟همان دستها ی مرموز طرفدار جدی آمریکا درمنطقه که میخواهند این مردم را،این مردمی که قیام کردندوآمریکارا ازدر بیرون کردندوبه قول حضرت امام به آنها((تی پا)) زدندو بد بختشان کردندو از منابع زیرزمینی ما محروم کردند همین ها
هستند از عوامل گرانی و احتکار و نمی دانم عواملی که بازی در می آورند واز هر ترفندی        می جهند واینها بخو.اهند به این طریقه با انقلاب مبازره کنند . این وضع ،‌وضع درستی نسیت .
 مجید انصاری – تذکر آئین نامه ای دارم .
 رئیس – می خواهید بگوئید مربوط به موضوع نیست ؟
 مجید انصاری – خارج از موضوع مخالفت است .
 رئیس – نه ، به یک نحوی مربوط است .
 خلخالی – این یک موضوع جالب و همگانی است . ملت ما در وضع فعلی این شعارها را نمی خواهد . ملت ما در وضع فعلی آگاهی و شعور در مقابل ضد استکبار نه یک روز ، شما بیائید روز 13آبان را روز هجرت امام ، تبعید به بورسا ، به ترکیه بلی ،‌این یک سمبلی است برای ما ، یک واقعیتی است برای ما که ما این را حفظ می کنیم . کما اینکه برگشت امام به ایران را ما اینقدر اصرار کردیم در دوازدهم آبان آن هم روز ملی اعلام بشود ولی آقایان مخالفت کردند . ولی شما می خواهید هر روز یک چیزی را درست کنید که نمی دانم آمریکا چه میخواهد بکند !!‌ ما باید با آگاهی مان ، با شعورمان ،‌پادرایتمان ،‌ با تمام وجودمان با عوامل آمریکائی و با دستهای آمریکائی حالا که هر که هست ، کسانی که مانع میشوند از اینکه من باب مثل ازاین بخش خصوصی استفاده بشود برای بازسازی مناطق جنگی ،‌ آنها هم ناخواسته دست آمریکا هستند . خوب مردم این روزها یک نفس راحتی کشیده اند به دستور حضرت امام جنگیده اند ،‌حالا هم اگر امام دستور بدهند باز همان مردم جنگی هستند . ما از جنگ خسته نشده ایم . حالا که ما صلح را قبول کرده ایم مردم یک چیزهای دیگری از ما می خواهند . خوب شما خودتان نمایندگان مجلس هستید ، شما هیچ کار به این کارها نداشته باشید . ببینید همین تذکراتی که شما میدهید درباره چه چیزهائی است ؟ تذکراتتان خواسته های مردم است وما می خواهیم یک کاری بکنیم که مردم آن را قبول نداشته باشند آن حتی اگر جنبه قانونی هم داشته باشد اصلاً به درد نمی خورد. ( رئیس – وقتتان تمام است) خواهش می کنم یک دقیقه وقت به من بدهید ( رئیس – بفرمائید ) من در این باره عرض می کنم آقایانی که این طرح را امضاء‌کرده اند جنبه ضد استکباری دارند ، جنبه ضد آمریکائی دارند، جنبه ضد شوروی دارند ولی اینها محتوا می خواهند نه اینکه بی محتوا یک پلی بزنی از این طرف به آن طرف و همه مسائل نارسائی ها را بخواهیم ندیده بگیریم و این با وضع ما جور در نمی آید که ما بخواهیم با این حرکتها در واقع یک کلاهی سرخودمان بگذاریم . ما همه وجودمان، همه زندگی مان مخالف با استکبار است و مردم هم همین را میخواهند . ولی این شعار نیست این محتوا میخواهد و واقعیت میخواهد .
 منشی – آقای مؤذن زاده موافق .
 مؤذن زاده – بسم الله الرحمن الرحیم . من قبل از هر چیز خدمت برادران و خواهران محترم عرض بکنم صحبتهائی که من از امام اینجا نقل می کنم همه از منشور دوم انقلاب هست یعنی به قول بعضی ها در دوران عصر خردگرائی انقلاب این صحبتها شده و مربوط به گذشته نیست .
 نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما وجهانخواران تتاکی و تا کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند ؟ به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویتها و ارزشهای معنوی و الهی مان نمی شناسند . ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیستها و امریکا و شوروی در تعقیبمان خواهد بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند . بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاست نفرت و کینه توزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار می دهند و با دلسوزیهای بی مورد و اعتراضهای کودکانه می گویند: جمهوری اسلامی سبب دشمنی ها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادی شان افتاده است . که چه خوب است این سؤال پاسخ داده شود که ملتهای جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ایران در چه زمانی نزد غربیها و شرقی ها احترام و اعتبار داشته اندکه امروز بی اعتبارشده اند ؟!
 ببینید صحبتهائی که مخالف محترم آقای خلخالی فرمودند صحبتهائی نیست که نافی هم باشد . ما در مبارزه با استکبار مبارزه سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی همه اینها را داریم و اینها نافی هم نیست یعنی هیچ اشکال ندارد ما یک چه موضع سیاسی بگیریم ، یک جا وقتی برخورد نظامی پیش آمد برخورد نظامی بکنیم . مگر ما در خلیج فارس برخورد نظامی با آمریکا نکردیم ؟ مگر ما در بعد اقتصادی ما باید برخورد با آمریکا بکنیم هیچ دلیلی ندارد که ما بیائیم موضع گیری سیاسی هم نکنیم .اینها نافی هم نیست واصلاً ربطی به هم ندارد. بحث برسر این است که رهبری انقلاب یک دیدگاهها و جهت گیری ها را مطرح می کنند . کار مجلس ، شان مجلس این است که بیاید برنامه ریزی بکند و در حقیقت همان استراتژی انقلاب را تبیین بکند . یک طرحی به مجلس آورده شد که بحث تبیین استراتژی انقلاب در راستای مبارزه با آمریکا بود و خلاصه نفهمیدیم این چه جوری حذف شد ! ولی اصل قضیه این است که در همه نظامها ، رهبری هدف را تعیین      می کند ، استراتژی یعنی روش رسیدن به آن هدف را کارشناسان ،‌مجلس ،‌ قوه مقننه تبیین میکند. کار ما ،‌شان ما تبیین این روش مبارزه برای رسیدن به آن هدف است . هدف را امام مشخص   کرده اند ،‌ هدف را امام در همه پیامهایشان مشخص کرده اند . ما وظیفه مان تبیین این استراتژی هست . حالا یک وقت است که این استراتژی موضع گیری سیاسی هست وآن را انجام میدهیم ،‌ یک وقت هست یک روال اقتصادی ، یک جهت گیری اقتصادی است … حالا کار به این ندارم که شرایط فعلی ،‌بعضی دورزدنها ،‌بعضی مسائل دیگر یک توانی از مجلس گرفته ولی به هر حال شان مجلس تبیین استراتژی نظام است در جهتی که رهبری تعیین می کند . این هم یکی از همان موارد است .شما ببینید صحبتهای امام را توجه بکنید .اصلاً جهت گیری همان جهت گیری است فقط یک برد قانونی ،‌یک جهت گیری قانونی در راستای این هدفها  است . (( من به صراحت اعلام  می کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیاء‌هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروزی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلو جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد.))‌ببینید ! اصلاً امام موضوع هجومی دارد .اما چون خودش را در موضع حق می بیند و دشمنانش را در موضع باطل ،‌تمام موضع گیری های امام در رابطه با استکبار دقیقاً موضع هجومی است و این حرکت های امام اصلاً رابطه ما را با دنیای خارج ، رابطه ما را با استکبار ،‌اما مترسیم کرده اند ،‌امام یک موضع هجومی و کینه ای و ضد استکباری دارند . این موضع را ما حالا به صورت یک قانون در یک گوشه ای داریم تبیین میکنیم که ما مثلاً یک روز را به عنوان روز مبارزه با استکبار معرفی بکنیم که این همین طور که آقای اصغرزاده فرمودند بماند در تاریخ این     خاطره اش بیشتر زنده بشود و این مغایرتی با حرف های مخالف محترم که فرمودند به هیچ وجه ندارد . اصلاً مغایر هم نیستند دقیقاً در جهت هم هستند و مبارزه با استکبار تنها یک بعد اقتصادی ندارد که ما فقط بگوئیم برنج و روغن و فلان و فلان ….برنج و روغن سرجای خودش هست این ربطی به آن ندارد . این یک موضع گیری سیاسی است مبارزه با استکبار در همه این ابعاد هست . روغن و برنج را باید رویش کار بکنیم سرجای خودش محفوظ است . این موضع گیری هم سرجای خودش هست . و من فکر میکنم لازم است که ما بیشتر توجه کنیم به بیاناتی که امام میفرمایند موضع گیریهائی که امام میفرمایند و ببینیم اصلاً این موضع گیری ها در چه راستائی هستند و جهت گیریهائی ما آیا منطبق با این جهت گیریها هست یا نیست بحث سر این است . این هم یک جهت گیری سیاسی است مغایرتی با آن ندارد والسلام .
 رئیس – مخالف بعدی صحبت کند.
 منشی – آقای موحدی ساوجی بفرمائید .
 موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم . بنده به دلیل همین اظهاراتی که توضیح دهنده طرح و همچنین موافق محترم گفتند میخواهم عرض کنم که انقلاب اسلامی از لحاظ اصول از لحاظ خط مشی و هدف های والائی که دارد و همچنین رهبری انقلاب بهترین دلیل زنده و پایدار براین است که همواره اسلام با استکبار و رهبری اسلامی و حکومت اسلامی با ظلم و استکبار مبارزه میکند و مبارزه کرده ما از همان زمانی که امام امت رهبر عظیم الشان انقلاب … حالا اگر بخواهیم برگردیم به عقب تر زمان مدرس و قبل از مدرس هم ما میتوانیم یک مثال ها و شواهد زنده و گویائی عرض کنیم که در هر زمانی رهبری بیدار اسلامی در برابر دشمنان اسلام ،‌ در برابر دشمنان ملت های مستضعف تحت استعمار ایستاده اند . این یک مساله تازه ای نیست . آن زمانی که امام در سال

42 در بیانیه ها ،‌ در سخنرانی ها اعلام میکرد که (( آمریکا از شوروی بدتر شوروی از انگلیس بدتر انگلیس از هر دو بدتر )) این یک سیاست روشن اعلام شده پایداری است . چیزی نیست که بشود در آن خلل ایجاد کرد . حرف ما این است یک وقت کسی فکر نکند که مخالفت با این طرح یعنی لابد این طرح می خواهد بگوید که روز 13 آبان روز مبارزه با استکبار ،‌لابد بعضی از آقایان با این اصل مخالف اند ! نه ،‌ ما با این شعار فرعی و کم رنگ مخالفیم . دنیا از وقتی از انقلاب اسلامی شد . از وقتی که رهبر ما را شناخت فهمید که این انقلاب از لحاظ ماهوی دشمن استکبار است و بعد در مقام عمل هم این انقلاب نشان داد. ولی آقایان بعد از 10 سال که میایند میگویند یک روز را به عنوان روز مبارزه با استکبار دنیا وهمه نیروهای انقلابی دنیا از ما سؤال خواهند کرد که مگر انقلاب شما مبارزه با استکبار را نداشته به عنوان یک اصل مگر نداشته ؟ مگر جزو هدف های شما و استراتژی انقلاب شما نبوده ؟‌ این چیست که این مساله میاید یک مرتبه مطرح میشود؟‌بنابراین ، بنده از این جهت مخالفم با این طرح که این طرح ، انقلاب ما را و مواضع انقلاب ما را و سیاستهای رهبران انقلاب ما را در این زمان زیر سؤال می برد .
 وانگهی روز 13آبان به عنوان روز تسخیر لانه جاسوسی در واقع روز مرگ برآمریکا بود وانقلاب مامبارزه اش مبارزه با استکبار است که بالاتر از این است . و الان که شما می گوئید که روز 13آبان روز مبارزه با استکبار یک مقداری آن جهت گیری شدید ملت ما و حکومت ما و انقلاب ما برعلیه آمریکا که یکی از دو بلوک استکبار هستند این را کم رنگتر و ضعیف تر میکند . به جهت اینکه ما میگوئیم که با هر قدرت استکباری مبارزه می کنیم و در راس همه قدرتهای استکباری وقدرتهای استعماری و شیاطین عالم هم آمریکا قرار دارد این مساله ای است که همه ما میگوئیم شما میاید میگوئید که روز رستاخیز لانه جاسوسی مثلاً روز مبارزه با استکبار جهانی است.  خوب ما روز برائت از مشرکین هم داریم که روز برائت از مشرکین هر ساله در موسم حج با رهنمودها وآن اصولی را که امام برای امت اسلامی و برای نماینده خودشان در حج بیان       میکرده اند هم در ایران هم در کشورهای جهانی و خصوصاً به غیر از کشورهای اسلامی در خود مکه مکرمه که باید گفت مرکز توحید ومرکز برائت از شرکت و مشرکین واستکبار است هر سال این به مرحله ظهور درآمده و عمل شده که فقط به همین جرم و گناهی که امت اسلامی یعنی ملت ایران ، ملت فلسطین ، مردم مسلمان کشورهای دیگر که حاجی و زائر خانه خدا بودند در 2 سال قبل چون اعلام برائت کردند از استکبار یعنی گفتند (( مرگ برآمریکا ،‌مرگ برشوروی ، مرگ بر اسرائیل )) به همین جرم و گناه مردم بیگناه را زن و مردم و کوچک و بزرگی که بی سلاح بودند ، بی دفاع بودند اینها را به خاک و خون کشیدند . ما در طول سال اگر حساب کنید بسیاری از روزها و هفته ها و اوقاتی داریم که در این 10 سال بعد از انقلاب وقت ها و روزها و ساعت هائی بوده که بروز کرده و نشان داده که ملت ما چگونه دارد با استکبار مبارزه میکند .من این نکته را        می خواهم  اینجا عرض بکنم مبارزه با استکبار اینکه آقای خلخالی گفتند شاید درست مساله را باز نکردند . علاوه بر شعور و علاوه برشعار ، نیاز به سیاستگذاری درست عمل دارد اگر سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیح و عواملی برای مبارزه با استبکبار برای قطع منافع استکبار ،‌قطع ایادی استکبار برای استقلال و خودکفائب کشور در امر کشاورزی در امر صنعت ما نداشته باشیم وعمل نکنیم در این جهت پیش نرویم این شعار در عالم خارج به تحقق نمیرسد این شعار فقط در همان عالم شعار باقی میماند واز زبان ها و قلم ها وسخن ها تجاوز نخواهد کرد . اگر امام عزیز همواره توجه داده مبارزه با استکبار را مبارزه با استعمار را چه استکبار شرق و چه استکبار غرب را .
 اما از آن طرف امام هم در این منشوری که اخیراً داشتند ونیز رهنمودهائی که در پاسخ سران مملکت درامر بازسازی دادند امام اصول را تعیین کردند امام فرمودند که در دوره بازسازی چه کار باید بکنیم .از چه نیروهائی استفاده کنیم به خانواده های ایثارگر بهاء بدهیم . باید کشاورزی را محور بدانیم و در امر کشاورزی به خود کفائی برسیم و از این قبیل مسائل اصولی را امام مطرح کردند .
 مابرای اینکه با استکبار مبارزه کنیم و اعلام کنیم که مبارزه می کنیم نیازی به اینکه یک چنین طرحی را بنویسیم وتصویب بکنیم و از مجلس بگذرانیم ندارد . آقای اصغرزاده رد جلسه قبل گفتند که ما در مجلس نیاز داریم که علاوه براینکه قانونگذاری می کنیم گاهی هم یک چیزی که فقط جنبه سیاسی دارد. یک مصوبه ای که فقط برد سیاسی دارد یک چنین مصوبه ای داشته باشیم ولو اینکه حاصل و نتیجه عملی هم نداشته باشد . من میخواهم عرض کنم یک چنین اعلام موضع سیاسی که مجلس باید داشته باشد وهمیشه هم داشته این نیازی به اینکه وقت مجلس را این قدر بگیرد ندارد. شما میتوانید یک چیزی بنویسید و 200 نفر نماینده یا بیشتر امضاء می کنند وهمین امضاء‌و طوماری که به امضاء‌ اکثریت نمایندگان میرسد اعلام موضع مجلس را در برابر مسائل مهم سیاسی جهان وایران مشخص میکند . دیگر نیازی به وقت گیری مجلس ندارد جان من! این است که من از این جهت که این طرح جنبه قانونی ندارد واز این جهت که این طرح به هیچ وجه به ما یک راهنمائی و یک جهت گیری روشن عملی را ارائه نمیدهد و فقط همان است که ما همواره در نظرمان در عقیده مان در نیت مان در شعارمان و در عمل مان در انقلاب داشته ایم بلکه این طرح ضرر میزند به آن جنبه عمده و سیاست عمده و هدف های بزرگ انقلابی ما من از این جهت با این طرح مخالفم .والسلام .
 رئیس – موافق صحبت کند .
 منشی- موافق بعدی آقای سوری هستند که ظاهراً وقتشا را به آقای اسلامی داده اند .
 یدالله اسلامی – بسم الله الرحمن الرحیم . در آغاز جملاتی را از منشور دوم انقلاب یعنی پیام استقامت امام میخوانیم هر چند که مبنای دفاع و موافقت من منشور انقلاب هست . انقلاب اسلامی ما تاکنون کمینگاه شیطان و دام صیادان را به ملت ها نشان داده است . جهانخواران و سرمایه داران و وابستگان آنان توقع دارند که ما شکسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره کنیم و هشدار ندهیم و حال آنکه این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ما است که در سراسر جهان صلاً زنیم که ای خواب رفتگان ! ای غفلت زدگان !‌ بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه های گرگ منزل گرفته اید برخیزید که اینجا جای خواب نیست ونیز فریاد کنیم سریعاً قیام کنید که جهان ایمن از صیاد نیست . آمریکا و شوروی در کمین نشسته اند و تا نابودی کامل تان از شما دست برنخواهند داشت . تقدیم طرح دو فوریتی برمبنای دیدگاه های مبارزاتی امام با استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جهانخوار است . شناخت استکبار به عنوان عامل     رنج ها و دردهای ملل محروم اولین گام در حرکت به سوی استقلال و آزادی است . تا استکبار را با مجموعه رنگها و نیرنگها و طرح ها و برنامه هایش نشناسیم حرکتی اصولی در مبارزه با آن صورت نخواهد گرفت . امروز در جهان معاصر انقلابی ترین عنصری که شناختی دقیق و عمیق از استکبار جهانی برای همه ملل محروم جهان به دست داده وارائه کرده امام امت است وامام اراده و عزم و تصمیم خودش را در مبارزه جدی با استکبار جهانی و شکست دندان ابرقدرتها خصوصاً آمریکا عنوان کرده واعلام کرده واین به عنوان استراتژی نظام انقلابی ما است . سیزدهم آبان سالگشت اقدام حماسی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسان هست که توطئه ارتباط و نزدیکی آمریکای جهانخوار را با بعضی از عوامل داخلی اش برای به شکست کشاندن انقلاب ما به شکست کشاند و بعد از آن آمریکای جهانخوار مبارزه جدی و قهرآمیز خودش را به شکل مسلحانه به وسیله ایادی اش و مستقیماً با ما شروع کرد والان هم آمریکا      راه های جدیدی را برای به شکست کشاندن انقلاب ما دنبال می کند . این فریاد وا اسلاما ، وااسلامای امام که این روزها بلند است که ملت را به آگاهی می طلبد که اسلام آمریکائی را بشناسند این اسلام آمریکادی راه ورود آمریکاست به این مملکت اسلام سرمایه وسرمایه داری است . امام دادمیزند و ما باید اینها را جدی بگیریم وقتی که آمریکا برای شکست ما و همه آزادگان جهان خودش را و همه ایادی اش را بسیج کرده ، وقتی که برای دستیابی به اهداف پلیدش انواع مهره ها رادر آستین دارد . وقتی که به صراحت کارگزاران نظام استکباری از هدف شان در به شکست کشاندن انقلاب اسلامی سخن می گویند ، وقتی که فرزندان این انقلاب به دست استکبار جهانی پرپر میشوند ، وقتی که ما خاطرات گذشته انقلاب را مرور می کنیم وآن چه را که از جانب استکبار جهانی به ویژه آمریکا بر ما تحمیل شده چه راهی برای ما جز مبارزه می ماند ؟‌و اعلام این مبارزه هیچ اشکال ندراد و لازم هست و از کلام امام مدد می جویم که میگوید : (( کینه ما از ستمگران و استکبار پایان ناپذیر است )) تعیین یک روز به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی سمبل بغض و کینه انقلابی ملت مسلمان ایران است واین آن طور که بعضی از برادران مطرح فرمودند محدود شدن و کم رنگ شدن مبارزه نیست .
عاشوار یک روز است اما یک تاریخ است . ما به عاشورا به عنوان یک سمبل حرکت آزادی بخش نگاه می کنیم . اگر عاشوار یک روز مراسمش را برگزار می کنیم آیا به معنی فراموش شدن حرکت انقلابی حسین سرود آزادگان است ؟‌آیا اگر ما پانزدهم خرداد را به عنوان یک روز ملی یکی از ایام خدا مطرح می کنیم به معنای فراموش شدن آن همه سالهای جهد و جهاد و مبارزه است یا روز یادآوری است ؟‌و طبیعی است که این روز را ما باید با شکوه هر چه بیشتر برای یادآوری جنایات آمریکا وبرای تبییت جهت گیری سیاسی و مبارزاتی مان با استکبار جهانی باید داشته باشیم . امام میفرمایند : (( بغض و کینه انقلابی تان را در سینه نگهدارید و با غضب و خشم بردشمنان تان بنگرید .)) بدیهی است که این امردر شعار خلاصه نمیشود . راههای ورود آمریکا را باید سد کرد . اگر برادران از احتکار و سرمایه داری و احجافات بحث می کنند کسی نگفت که ما با این طرح همه آنها را بگذاریم . اگر میگویند این طرح محتوائی ندارد خوب ، برادران اقدام کنند به آوردن طرح های محتوائی در مجلس چرا فقط شعار میدهیم ؟ و ما انشاءالله آن کار را هم خواهیم کرد . امام میفرماید فرودآمدن ملت ایران چون صاعقه ای بر سر آمریکا این را یک شیرینی بسیار بزرگ میدانند یعنی ضربه ای که استکبار جهانی ،‌(آمریکا) دریافت کرده این بزرگترین شیرینی است که خداوند به ما ارزانی داشته . و نکته دیگر در پیام امام هست : ما با تمام وجود از گسترش باج خواهی و مصونیت کارگزاران آمریکائی حتی اگر با مبارزه قهرآمیز هم شده جلوگیری می کنیم . و این وظیفه ما را نشان میدهد . ما در میدان سیاست ،‌در میدان اقتصاد ،‌در میدان مبارزه با دشمن اصلی مان آمریکای جهانخوار و تا این دشمن را نشناسیم و تا راه های مبارزه با این دشمن را پیدا نکنیم انقلاب ما در خطر است و این که تعیین یک روز به عنوان این سمبل حرکت ما بسیار پرمعنی است مخصوصاً در این روزهائی که نزدیک می شویم  به سیزدهم آبان والسلام علیکم .
 رئیس – دیگر مخالفی نداریم تابلو را روشن کنید که برای کلیات رای بگیریم .
 خلخالی – آقای هاشمی ! اجازه بدهید 10 دقیقه دیگر هم صحبت بکنم.
 رئیس – آقای خلخالی شما که مخالفت کردید دوباره نمیشود . آقای خلخالی دوباره میخواهند مخالفت کنند . آقایان تشریف بیاورند داخل می خواهیم رای بگیریم.
 یکی از نمایندگان -‌ آقای هاشمی ! اجازه بدهید به عنوان یکی از پیشنهاد دهندگان صحبت بکنم .
 رئیس – نه ، ما اعلام رای کرده ایم . وقتی که اعلام رای کردیم آئیننامه دیگر صریحاً منع میکند از مذاکرات 0/180 نفر در جلسه حضور دارند . کلیات این طرح را رای میگیریم . نمایندگانی که با اصل طرح موافق هستند قیام کنند (اکثر برخاستند ) با اکثریت قوی تصویب شد . حالا پیشنهادهای متعددی رسیده که آقایان منشی ها جامع اش را انتخاب کرده اند اگر اولین پیشنهاد رای آورده دیگر بقیه پیشنهادها را مطرح نمیکنیم .
 منشی – این پیشنهاد را من میخوانم :
 ماده واحده – روز 13آبان هر سال به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار نامگذاری میشود.
 رئیس – یعنی مجموعه پیشنهادها را بررسی کرده اند این پیشنهاد جامع اش به عنوان متن ماده واحده انتخاب کرده اند.
 موحدی ساوجی – آقای هاشمی ! این پیشنهاد جامع نیست باید پیشنهاد جامع بدهندکه به آن رای بدهیم .
 رئیس – خیلی خوب میتوانید مخالف باشید .
 منشی (الویری)- چون اولین پیشنهاد دهنده آقای شرع پسند بودند وایشان پیشنهادشان را با این وفق دادند فی الواقع این شد اولین پیشنهادشان چون ایشان تقدم داشتند . افرادی هم که امضاء‌ کرده اند بنده هستم ، آقای بیات هست ،‌ آقای مجید انصاری هست و آقای شرع پسند . اجازه بدهید من یک توضیحی بدهم .
 رئیس – بدهید .
 الویری – من یک توضیحی بدهم خدمت برادران و خواهران ببینید! در اینجا عبارت هائی که به چشم می خورد و کلماتی که اضافی بود حذف شده عبارت از این است که مثلاً اول ماده واحده دراد : (( مجلس شورای اسلامی )) خوب معلوم است وقتی که دارد مجلس قانون تصویب میکند خوب ،‌ مجلس تصویب میکند دیگر این از واضحات است که بایستی حذف بشود . باز داریم : مجلس شورای اسلامی از تاریخ تصویب این قانون … واین هم باز عبارت هائی هست که ازنظر قانونی به اصطلاح هیچ بار قانونی ندارد . ما وقتی چیزی را تصویب میکنیم طبیعتاً به موجب آنچه که در این ماده واحده هست پس از درج در روزنامه رسمی ، بعد از 15 روز قابل اجرا است اگر یک زمینه اجرائی فوری بخواهیم داشته باشیم که این فی الواقع یک حرکت سیاسی عمده هست آن را باید یک تبصره ای بگذاریم که مفاد این ماده واحده از زمان تصویب لازم الاجراست که این در آن مفهوم اجرائی به آن ترتیب ندارد بلکه فی الواقع یک نامگذاری هست ضرورتی ندارد. در سطر دوم هم عبارتی دارین به این ترتیب : روز 13 آبان هر سال مصادف با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا می باشد واز سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و ملت قهرمان ایران هم انقلاب دوم نام گرفته است . ببینید ! ما فلسفه قانونگذاری را داریم در خود قانون میاوریم که به این دلیل به این دلیل و به این دلیل ماده واحده زیر تقدیم میگردد . بنابراین آن وقت به دنبال این پیشنهادات متعددی هم رسیده بعضی از برادران پیشنهاد کرده اند که روز 13آبان روز دانش آموز هم هست پس این را هم اضافه کنید . بعضی ها پیشنهاد کرده اند گفته اند چون مصادف با تبعید امام بوده بنابراین ،‌این را هم اضافه بکنیم . آن وقت خود به خود شما در یک ماده واحده فلسفه قانون را به طور مفصل میخواهید بیاورید وای به هیچ وجه مرسوم نبوده فلسفه و ضرورت قانونگذاری در مقدمه بیاید در متن قانون فی الواقع آن چیزی که بطور مشخص بایستی بیان بشود بیان میشود . با توجه به این مسائل همه این عبارت ها حذف شده .
 مطلبی که در چند تا پیشنهاد بود این بود که چرا اسم آمریکای جهانخوار دراینجا نیامده ما فقط گفتیم روزملی مبارزه با استکبار جهانی و پیشنهادهای متعددی هست در این مورد که به اصطلاح حتماً نام آمریکا در اینجا ذکر میشود بنابراین در این پیشنهاد نام آمریکا هم اضافه شده یعنی نامگذاری که در خود ماده واحده بوده روز ملی مبارزه با استکبار جهانی این عبارت اضافه شده (( به سرکردگی آمریکای جهانخوار)) بنابراین با حذف آن مواردی که اضافه تشخیص داده شده و با اضافه کردن این مطلبی که در بسیاری از پیشنهادها بوده پیشنهادی که بنده و جمعی از برادران امضاء کردیم به این ترتیب درآمده :
 (( ماده واحده ، روز 13آبان هر سال به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار نامگذاری میشود)) آقای عزیزی مخالف .
 احمد عزیزی – بسم الله الرحمن الرحیم . این مساله (( به سرکردگی آمریکا)) بنده خیلی خلاصه عرض میکنم نوعی عبارت است که بیشتر از طرف بلوک شرق وکسانی که گرایش به طرف (البته آقایان پیشنهاد دهنده را عرض نمی کنم ) ولی فی الواقع نوعی تطهیر برای شوروی جهانخوار است که این عبارت ((به سرکردگی آمریکا )) را ذکر میکنند فی الواقع بارمبارزه علیه مستضعفین و جهانخواری را صرفاً بردوش آمریکا بگذارند در این رابطه بنظر می آید که ما این مساله به سرکردگی آمریکا را بالاخص (( آمریکا )) بگذاریم .
 یکی از نمایندگان – بخ جای (( به سرکردگی آمریکا)) بشود (( در راس آمریکا )) بهتر است .
 منشی – آقای شرع پسند موافق .
 شرع پسند – بسم الله الرحمن الرحیم . ماباید در اتخاذ مواضع سیاسی بخصوص سیاست خارجی صراحت داشته باشیم موضع گیریمان اگر یک کلی را بنام استکبار جهانی مطرح میکنیم باید توجه داشته باشیم که اولاً شان و نزول 13آبان در سال 57 کشتار رژیم شاهنشاهی بود حدود 60-70 نفر از دانش آموزان عزیزما را در همین دانشگاه تهران عده زیادی از اینها به شهادت رسیدند ودر سال 58 هم باز توطئه و دست جنایت وخیانت آمریکای جهانخوار مشخصاً عیان بود . ما اتفاقاً برعکس فرمایش برادرمان معتقد هستیم که در حالیکه دشممنی مشخص هست و روشن هست که مناسبت 13آبان به دلیل دخالت ها و تجاوزها و خیانتها ی آن دشمن بوده ما بیائیم از این منصرف بشویم و ببریم در یک قالب کلی گوئی این نوعی طفره رفتن و عقب نشینی هم در مقابل آمریکا محسوب میشود ما شکی نداریم که شوروی و آمریکا هر دو در لبه قیچی هستند که با هم در جهت چپاول و تجاوز به منافع ملت های محروم و مستضعف جهان فعالیت دارند .
 اما این نوع برخورد که ما بیائیم در حالیکه مشخص هست و در سالگردها
چه تبعید حضرت امام چه کشتار در زمان ستمشاهی و چه اشغال لانه جاسوسی همه وهمه دلالت براین می کند که خلاصه آمریکای جنایتکار نقش اساسی را دراین توطئه ها داشته درعین حال که هیچ پرهیزی نداریم از اینکه صریحاّ موضع خودمان رادر مقابل شوروی جنایتکار بیان بکنیم واعلام بکنیم.اگر اعلام موضع گیریمان تعین وتشخیص نداشته باشدودر تعابیر مبهم وکلی بخواهیم بیان بکنیم اتفاقاّاین موجب میشود که خیلی هائی که دست جنایتشان آشکار بوده مثل آمریکا که هنوز خونهای آن مظلوم هائی که در هواپیمای ((ایر باس))بود می جوشدوهنوز گرمی خون آن شهدای عزیزی که در طول جنگ تحمیلی مادیدیم که چگونه مرگ برآمریکا را فریاد می کردندگرم است وما نباید اینرا فراموش بکنیم که این آمریکا بود که مستقیم ترین ووحشیانه ترین وهولناک ترین توطئه ها وجنایت ها را مرتکب شده وبخصوص در آستانه باز سازی مملکتمان اتفاقاّ وقتی که مجلس محترم می آیداعلام می کند روز ملی راومشخصاّآمریکا رابه عنوان سرکردهً توطئه گران جهانی وجهانخواران مطرح می کند این یک دور خیزی است برای اینکه ما انشاءالله می خواهیم به اهداف بلندی که درواقع درسراسر انقلاب وبعدازپیروزی انقلاب تا کنون به عنوان یکی از اصیل ترین آرمانها وارزش ها مطرح شده در شعارهای مردم وشهدای عزیزی راقربانی داده مجلس ما به نمایندگی از مردم می خواهد همین را اعلام بکند که مبادادرضمن حرکت ما منصرف بشویم وغافل بشویم از این اصلی ترین دشمنان لذا من اتفاقاّ معتقدم که بکار بردن تعابیر مثل استکبار جهانی بدون اینکه مشخصاّ ما ذکری ازآمریکا بیآوریم این نوعی طفره رفتن وعقب نشینی محصوب میشود بخصوص اینکه ما در قرآن هم می بینیم که گاهی صرحاّ اسم گفته میشود یعنی اشکالی ندارد که ما صریحاّاسم ببریم.(تب        )اینها اشعار براین معنا دارد که به هر حال ما اتفاقاّ باید صریحاّ دراتخاذ مواضعمان روشن وبی پرده موضع خودمان رااعلام بکنیم بخصوص بعضی ازبرادرها فرمایشی داشتند که من لازم است اینجا اشاره بکنم اینکه وقت مجلس گرفته میشود…
 رئیس- این دیگر درموضوع نیست در موضوع الان پیشنهاد است.
 شرع پسند- به هرحال منظورم این است که این را خواهش میکنم بها بدهیم واهمیت بدهیم که آمریکا حتماّ قید بشود متشکرم.
 رئیس- آقای عزیزی هم نگفتند قید نشود آقای عزیزی گفتند که به جای((سرکردگی))که تعبیر چپی ها است بیآورید کلمه((بالاخص)).
 یکی از نمایندگان- آقای هاشمی!پیشنهاددهنده کلمه درراًس آمریکا گفته است.
 رئیس- بلی پیشنهاددهنده هر چه پیشنهادداده ما برای همان راًی می گیریم عبارت پیشنهادتان را بخوانید.
 الویری-ماده واحده-روز سیزده آبان هر سال به عنوان روزملی مبارزه بااستکبار جهانی ودرراًس آن آمریکای جهانخوار نامگذاری میشود.
 رئیس- 180نفر حضوردارند نمایندگانی که بااین متن ماده واحده موافق هستند قیام بفرمایند.(اکثر برخاستند) بااکثریت قوی تصویب شد (تکبیر نمایندگان).
 منشی- آقای انصاری پیشنهاد کرده اند که این جمله اضافه بشود(ومبارزه با استکبار جهانی به عنوان استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد.دولت مکلف است کلیه برنامه ریزی های فرهنگی،اقتصادی،سیاسی کشوررا براین اساس طراحی کند))
 رئیس- این قابل طرح نیست برای اینکه الان درباره نامگذاری است اصلا طرح نامگذاری است هر مطلبی که خارج از نامگذاری باشد مربوط به طرح نیست.
 مجید انصاری- آقای هاشمی!درمورد نامگذاری است بلکه جنبهً عملی قضیه است.
 رئیس- خیر درمورد نامگذاری نیست مربوط به چیز دیگری است ونمیشود توضیح بدهید.
 منشی- آقای موحدی ساوجی پیشنهاد کرده اند که ((روز سیزده آبان به عنوان روز استقامت رهبری ومبارزه با استکبار جهانی)) اصلاح میشود.
 رئیس- اسم گذاری بشود؟(منشی –بلی) نه اسم گذاری را گذاشتیم دیگر،
 موحدی ساوجی- بسم الله الرحمن الرحیم.آقای هاشمی چون روز سیزده آبان مصادف است باروز تبعید امام درسال 1343 که بعد از آن موضع گیری شجاعانه که امام در جهت منافع ملت ایران داشتند و مبارزه سرسخت خودشان رابا قانون کاپیتالاسیون اعلام کردند موجب شد که رژیم جنایکار شاه که یک مهره ای از مهره های آمریکا بود امام را به خارج از ایران تبعید بکنند. در واقع همه این آوزاها از امام و از رهبر انقلاب است .مساله انقلاب و 22 بهمن ، 17 شهریور ،‌15 خرداد ،‌13آبان همه مقاو.مت ها و همه استقامت ها همه چیز به امام برمی گردد من باید این نکته را هم بگویم حتی آن کسانی هم که لانه جاسوسی را تسخیر کردند خودشان را دانشجویان پیرو خط امام گفتند بنابراین بنظر من بی انصافی است که ا این روز را که مصادف است با روز تبعید امام از این حادثه مهم تاریخی از این صلابت و استقامت رهبری ما هیچ نامی نبریم . لذا من پیشنهادم این است که آنکه تصویب شد بجای خودش محفوظ اما بگوئیم (( روز استقامت رهبری یا استقامت رهبری و مبارزه با استکبار تا آخر …)) .
 منشی – موافق ( اظهاری نشد ) موافق ندارد .
 رئیس – چون کسی به عنوان موافق صحبت نمی کند دیگر رای هم نمی گیریم دیگر پیشنهاد نداریم ؟
 منشی – آقای رهبری است که پیشنهاد کرده اند بعد از عبارت (( روز مبارزه با استکبار جهانی )) جمله (( در تمام ابعاد داخلی و خارجی و در شعار و عمل می شناسد )) اضافه بشود .
 رئیس – این هم باز مربوط به نامگذاری نیست . ما روی نامگذاری بحث داریم اصلاً ریشه طرح ،‌نام یک روز است مایک روز ملی اسم گذاشتیم غیر از این هر چه میخواهند به این اضافه بشود، نمیخورد . خوب بحث ما در این خصوص تمام شد …
 نورالله عابدی – آقای هاشمی ! باید به ماده واحده هم رای گیری بشود .این رای گیری مربوط به پیشنهاد بود .
 رئیس – نه ، روی متن ماده واحده هم بود . خوب دستور بعدی را مطرح کنید و از آقایان شورای محترم هم متشکریم که زحمت کشیدند .
 6- تصویب لایحه اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه های تاریخ طبیعی.
 ممنشی – دستور بعدی گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی و عمران روستاها در خصوص لایحه اخذ ورودیه از بازدید کنندگان پارکها ،‌و موزه های تاریخ طبیعی است . آقای کبیری مخبر کمیسیون کشاورزی بفرمائید .
 احمد کبیری (مخبرکمیسیون کشاورزی و عمران روستائی )- بسم الله الرحمن الرحیم . شماره ترتیب چاپ 160.
 گزارش از کمیسیون کشاورزی و عمران روستائی به مجلس شورای اسلامی
 لایحه اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه های تاریخ طبیعی به شماره چاپ 104 در جلسه مورخ 3/7/67 کمیسیون کشاورزی با حضور کارشناسان ذیربط و پیشنهاد دهندگان آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحات زیر به اتفاق آراء به تصویب رسید .
 اینک گزارش آن جهت شور دوم تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد .
رئیس کمیسیون کشاورزی – محی الدین فاضل هرندی
در این مورد مجلس محترم استحضار دارد که لایحه ای که شوراولش تصویب شد بموجب این لایحه به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه داده میشود کسانی که می خواهند از پارکها و     موزه های تاریخ طبیعی بازدید کنند یک ورودیه مختصری بگیرند که این ورودیه صرف توسعه و گسترش و رسیدگی بیشتر به همین پارکها وموزه های تاریخ طبیعی بشود . پیشنهادهای مختصری داشت البته دوتا پیشنهاد از آقای فدائی بود که اینها تامین شده ویک پیشنهاد هم از آقای بهزادیان هست که حالا این قابل بحث است اگر تشریف داشته باشند بخواهند بحث کنند کمیسیون مخالف هست با این پیشنهاد . ولی پیشنهادهای آقای فدائی پیشنهاداول و دومشان کاملاً تامین شده و پیشنهاد سومشان هم به نحو دیگری از ابتدا در خودمتن لایحه بوده من جهت یادآوری فقط نمتن ماده واحده را می خوانم و اگر باز پیشنهاددهندگان محترم بحثی داشتند مطالب لازم را خدمت مجلس عرض میکنم .
 لایحه اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و مزوه های تاریخ طبیعی .
 ماده واحده – به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه داده میشود بمنظور حفاظت و حراست از سرمایه های ملی و گسترش کمی و کیفی آنها و برای تعمیق

آموزشگاههای عمومی بویژه در موزه های تاریخ طبیعی و ارائه خدمات از استفاده کنندگان و بازدید کنندگان از نمایشگاه ومزوه های تاریخ طبیعی ومناطق مذکور در بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست به استثنای مراکز آموزش و تحقیقاتی در ازاء‌تسهیلاتی که فراهم می آورد از طریق صدور بلیط وجه دریافت نماید .
 تبصره 1- نحوه دریافت بهای خدماتی که در اجرای این ماده واحده به مردم ارائه خواهد شد یعنی بهای بلیط براساس آئین نامه ایست که به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و با تائید شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب هیات وزیران رسیده باشد .
 بهای بلیط باید بگونه ای باشد که موجب استفاده هر چه بیشتر عموم جامعه بوپژه اقشار محروم و مستضعف باشد .
 تبصره 2- وجود حاصل از احرای ماده واحده به حساب درآمد عمومی کشور واریز خواهد شد .
 تبصره 3- وزارت برنامه و بودجه مکلف است ردیف درآمدهای موضوع این قانون و همچنین ردیف اعتباری معادل 50 درصد ردیف درآمدی مزبور را برآورد ودر لایحه بودجه هر حال منظور نماید .
 تبصره 4- سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است در هر سال معادل 50درصد وجوخ حاصل از اجرای ماده واحده و حداکثر برابر اعتبار پیش بینی شده در ردیف مربوطه در قانون بودجه مربوطه را براساس درخواست وجه ذیحساب سازمان مزبور دریافت و بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعبتارات خارج از شمول مصوب 6/11/64 جهت فراهم آمده اهداف مندرج در ماده واحده تامین نیازهای تجهیزاتی وتدارکاتی امور حفاظت ا زمحیط زیست به مصرف برساند .
 منشی – آقای بهزادیان پیشنهاد دارندبفرمائید .
 بهزدایان – بسم الله الرحمن الرحیم . خدمت برادرهای محترم عرض میشودپیشنهاد من این بوده که در عنوان لایحه ، کلمه ((پارکها)) حذف بشود اگر در ذهن برادرهای محترم نمایده باشد در شور اول هم مدافعین مطرح می کردند که پارکهای میانه راهی وحتی مثال می زدند پارکی مثل پارک گلستان که مامیدانیم بیشتر طبقه متوسط جامعه و بلکه مستضعف جامعه که حالا یا با اتوبوس و یا اتومبیل خودش در این جاده ها تردد می کند یک حالت پارکینگی در کنار این پارکهای جنگلی ایجاد شده که اینها آنجا می ایستد حالا برای صرف غذا یا برای نماز خواندن یا هر چیز دیگر و این در فصل تابستان بیشترین مراجعه را دارد ما می بینیم که در زمستان تعدادش شاید از یک سوم هم کمتر میشود .
 اولاً اینکه ایجاد هزینه چنینی برای آدمهائی که می گذرند حالا مبلغش هر چه می خواهد باشد این یک تحمیلی است به بودجه این افرادی که میگویم اگر خودش بین باشیم از طبقه متوسط جامعه ما هستند .
 در ثانی هیچ خدماتی هم آنجا امروز داده نشده مشکلی هم پیش نیامده اگر کسی از این پارکها گذشته باشد یک محلی را شن ریزی کردند مردم می آیند اجاقهای فلزی زدندکه مردم در آن هیزم می گذارند و تا امروز که خدماتی نبوده مشکلی نبوده حالا هم ممکن است بگویند آشغال آنجا ریخته میشود اصلاً محل جنگ که برگ می ریزد می پوسد از بین می رود این باز شاید به آن مفهوم زیاد مشکلی ایجاد نکند به اضافه اینکه اگر سازما حفاظت محیط زیست بخواهد برای این محل ها یک یا دونفر نگهبان و یک نفر نظافتچی هم در نظر بگیرد که این نگهبان اخذ عوارض ورودیه کند تصور من این است که شاید حقوق این دونفر در طول سال بعضاً خودش رقمی حدوداً آن وردیه ای که از این اتومبیل ها اخذ می کنند باشد واخذ این مبلغ هم از طبقه متوسط جامعه است . آقایانی که من در کمیسیون خدمتشان رسیدم کسانی که از دولت آمده بودند و دفاع می کردند می گفتند ما اینرا به این خاطر گذاشتیم که در عمق جنگلها می خواهیم محوطه هائی ایجاد بکنیم کمپینگ بزنیم چادر بزنیم برای مردم برای گذراندن اوقات فراغتشان و تفریحشان . من این معنا را قبول دارم اگر این هم باشد دادن هزینه بلا مانع است .
 ولی این وظیفه اصلاً وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیست . این وظیفه وظیفه سازمان ایرانگردی و جهانگردی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست میتواند اینها را ایجاد کند کما اینکه در خیلی جاهای مملکت ایجاد کرده در گرگان نمونه این پارک جنگلی را داریم میروند هزینه هم فرمودند که ما میخواهیم در دل جنگل ها یک چنین محل هائی را ایجاد کنیم این باز ربطی به آنکه من عرض میکنم ندارد وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست هم نیست وظیفه سازمان ایرانگردی و جهانگردی است این هم باز میشود یک وظیفه موازی ما دیدیم که سازمان ایرانگردی و جهانگردی در سالهای گذشته این کارها را که انجام داده در انجام وظایفش موفق هم بوده و آن سازمان بخاطر خدمات این چنینی هم که به مردم میدهد خودش دریافت مبلغ می کند ولی من میترسم که بودن این کلمه (( پارکها )) و طرح کلمه (( پارکهای ملی )) باعث این بشود که از یک محوطه حدود /500 متری کنار جاده ها در حاشیه جنگل ها که مورد استفاده حالا اتوبوسها  یا اتومبیل های شخصی که از آنجا گذر می کنند ما بیائیم و عوارش بگیریم و خوب این شاید مورد نظر ارائه دهندگان خود لایحه هم نبوده ونباشد . خیلی متشکر .
 منشی – آقای روحانی نیا مخالف .
 رمضان روحانی نیا – بسم الله الرحمن الرحیم . واقعیت این است که در فرمایشات برادر مخافمان هیچ دلیل روشنی ما ندیدیم استدلالهای ایشان یکی اینستا که گرفتن این اخذ وردیه برای پارکها یک تحمیلی است بر هزینه عمومی مردم . بعد میفرمایند که الان که تاسیساتی در پارکها ایجاد نشده است مشکلی ایجاد نشده است تا ما بخواهیم رفع مشکلی ایجاد مشده است تا ما بخواهیم رفع مشکل بکنیم پیشنهاد اینکه ما بیائیم عنوان پارکها را از این لایحه برداریم اصلاً این مغایر با آوردن فلسفه وجودی این لایحه است آن کسانی که این لایحه را آوردند و در موافقتش صحبت کردند رای دادند، دولت تصویب کرد وکمیسیون توصیب کرد، مشخصاً‌ یک قسمت عمده آن مربوط به وضع پارکها بود .اگر یادتان بود . اگر یادتان باشد در شور اول مخالفین محترم استدلال می کردند که پارکها وضع زننده ای دارند وضع بهم ریخته ای دارند از ابتدائی ترین مسائل رفاهی در بعضی از موارد و در بعضی از جاها محروم هستند ومن حالا عرض میکنم نگرانی دیگر ایشان این است می گویند کسانی که به مسافرت میروند مثلاً مشهد میخواهند بروندمی خواهند کنار یک درخت یک گوشه ای بنشینند می آیند از اینها پول می گیرند خوب معلوم است که این شکلی نیست یعنی اینطور نیست که هر کجا چهار تا درختی ،‌آبی کنار جاده ای باشد مسافری رهگذری بخواند آنجا یک ساعت بنشیند بیایند بگویند پول بده این بحث نیست . بحث اینست که به هرحال شما یک چیزی بنام (( پارکهای ملی )) در این مملکت دارید سرمایه های ممکلت شماست باید اینها حفظ بشود،‌ نگهداری بشود ومورد استفاده صحیح و معقول مردم بشود و این لایحه فلسفه وجودیش برای حفظ همان پارکهاست وبرای خدمت بیشتر به مردم است بنابراین با حذف عنوان ((پارکها)) از لایحهبنده مخالف هستم والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – موافق ؟ (اظهاری نشد ) موافق ندارد.
 رئیس – کمیسیون میتواند صحبت کند.
 احمد کبیری ( مخبر کمیسیون کشاورزی )- بسم الله الرحمن الرحیم .در مورد این پیشنهادی که برادرمان آقای بهزادیان در مورد پارکها دارند دو تا نکته را ایشان فرمودند:
 یکی اینکه ممکن است از کسانی هم که حتی در پارکها نمی خواهند بروند و استفاده از پارک بکنند در کنارش اگر بخواهند بروند دریک جائی ماشینشان را پارک کنند و استراحتی بکنند از آنها بگیرند واین را در شور اول هم بعضی از برادرها می فرمودند گاهی وقت ها بعضی از برادرها نگران بداجرا شدن قانون هستند حالا آنرا ما باید واقعاً نه تنها اینجا اینکه یک قانون خیلی مختصر و محدوده کوچکی دارد ما اگر واقعاً نگران این هستیم که مجری قانون را بد اجرا می کند خوب روی این بایستی مجلس اعمال نظارت جدی بکند اینکه نمیشوداز باب اینکه ممکن است مجری از این حد تخلف بکند پس ما این قانون را تصویب نکنیم .
 اما مورد دیگری که فرمودنداگر قرار باشد در پارکها کاری انجام بگیرد به سازمان ایرانگردی و جهانگردی مربوط است من عرض بکنم که یک سری از پارکها ما داریم به اسم پارکهای حفاظت شده حفاظت پارک قانوناً مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست هست و این حفاظت پارک قانوناً مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست هست و این حفاظت واقعاً خوب امکاناتی لازم دارد نمیشود ما بگوئیم که محیط زیست تومسؤول هستی برای حفظ از پارک ، ولی اگر توسعه ای و چیز دیگری خواست داده بشود تتو حق نداری چیز بگیری تو بیا برو از سازمان دیگر خواهش و تمنا بکن آن بیاید برای تو این
کارها را انجام بدهد .
 مضافاً براینکه برادرهائی که خودشان احیاناً سفر زیارتی رفتند به طرف مشهد دیدند بعضی از این پارکها مثل گلستان من آن دفعه هم عرض کردم واقعاً وضع بسیار زننده دارد یعنی یک مسافر ویک زائری که می خواهد برود می خواهد یک ساعت دو ساعت سه ساعت در آن پارک استراحت کند وضع موجود پارک آنقدر به دلیل اینهمه امکانات نیست و نمیرسند بد است که اصلاً کسی رغبت نمی کند که درآن محیط جنگل که اینقدر میتواند با صفا باشد ولی آلودگی پارک و عدم تنظیف و نگهداری مناسب باعث شده که کسی هم رغبت به استفاده در حال حاضر نداشته باشد حالا اگر ما یک ورودیه مختصری قبلاً هم صحبت شده یک کسی که مثلاً در یک سفری   می خواهد برود ده هزار تومان خرج کند این  اگر 50 تومان اینجا از او گرفتند . برای یک ساعت دو ساعت سه ساعت یا 20 تومان یا کمتر یا بیشتر که ما گفتیم بایستی درحدی باشد که آن ورودیه که افراد مستضعف هم بتوانند بپردازند اگر چه ما معتقدیم که استفاده کنندگان از این پارکها اکثر افراد متوسط به بالا هستند یعنی افراد مستضعف کمتر هستند . و اگر کلمه (( پارکها )) حذف بشود مقدار زیادی همانطور که آقای روحانی نیا هم اشاره کردند به اصل فلسفه وجودی ارائه طرح لطمه می خورد و به این دلیل کمیسیون مخالف حذف کلمه (( پارکها)) هست وباید حتماً در عنوان ((پارکها)) باقی بماند .
 رئیس – پیشنهاد دیگری نیست ؟
 منشی – پیشنهاد دیگر از آقای روحانی نیا هست که خواستند قسمت آخر تبصره 1 حذف بکنیم این جمله : (( بهای بلیط باید بگونه ای باشد که موجب استفاده هر چه بیشتر عموم جامعه بویژه اقشار محروم و مستضعف باشد )) گفته اند که حذف بشود .
 روحانی نیا- بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه بفرمایند گرچه این لایحه خودش چندان لایحه قابل توجهی میست زیاد مهم نیست برای مجلس ،‌قانون جزئی است .
 اما این نکته ای که من می خواهم عرض بکنم اصلی است گه در کل نظام قانونگذاری ،‌ فکر میکنم باید رعایت بشود و آن نکته بشود و آن اینکه اینست که به اصطلاح طلبگی وقتی قانون مینویسیم قانون باید جامع افراد و مانع اغیار باشد یعنی قانون باید مشخصاً چهارچوب مشخص کند و خط کش باشد یک وقت ما در مقام نصحیت و ارشاد وموضع گیری اینجوری صحبت     می کنیم یک وقت داریم قانون مینویسیم یک جوری که چهارچوبش دقیق وروشن تبیین میشود که میتوانیم متخلف را بشناسیم و متخلف از قانون را جریمه کنیم . این جمله ای که در آخر این لایحه در تبصره یک آمده دقت فرمائید می گوید :‌(( بهای بلیط باید بگونه ای باشد که موجب استفاده هر چه بیشتر عموم جامعه بویژه اقشار محروم و مستضعف باشد .)) من عرض میکنم این در مقام تبیین و شعار و جهت دهی قانون موضع گیری جهت قانون فرمایش خوبی است مطلب خوبی است اما واقعیت اینست که هیچ بار قانونی ندارد یعنی کسی مشخص کرده است بهای بلیط باید چند باشد تا بگوئیم اقشار مستضعف میتوانند استفاده کنند یا نمیتوانند ده تومان باشد بیست تومان باشد پنج تومان باشد 15 تومان باشد چقدر باشد ؟ این چه بار قانونی میتواند برای شما داشته باشد این جمعله و بعلاوه شما آمده اید جامعه را در اینجا سه طبقه گفته اید : طبقه خاس ، طبقه عام ، ‌طبقه مستضعف . ملاک این طبقه بندی جامعه در این قانون شما چیست ؟ یعنی طبقه متوسط جامعه را به کی می گویند ، طبقه محروم جامعه در این قانون منظور کیست ؟ یک وقت میائیم می گوئیم فرض مثال طبقه متوسط کارمندان دولتند ،‌خوب حالا این ملاکی است ، حقوق بگیران هم ملاکی است ولی وقتی شما کلی گوئی فرمودید . آمده اید می گوئید قانون باید یکجوری باشد که طبقات متوسط بتوانند استفاده کنند ، بهای بلیط اینجور باید باشد و بعدبعلاوه فرموده اید هر چه بیشتر استفاده کنند ،‌این منظور از استفاده هر چه بیشتر در این عبارت قانون شما چه می تواند باشد؟ پیشنهاد من اینست که چون عبارت هیچ بار مالی ندارد ، چهارچوبش مشخص نیست ، امتیاز بندیش مشخص نیست . برادر بعدی جواب ندهد که باید قانون و مجلس در خدمت محرومین ومستضعفین باشد . آن یک اصل مسلم قطعی وردست ، اما بیائید بگوئید منظور از مستضعفین که این قانون برایشان برنامه بدهد چه طبقه ای است یعنی کی ؟ آن قانونگذار باید چه جوری بهای بلیط را تعیین بکند که بگوید اقشار متوسط می توانند از این استفاده بکنند؟ این پیشنهاداولم ،‌پیشنهاد دوم
 منشی – اجاره بدهید ببینیم در موافقت با همین پیشنهاد کسی نظری دارد .
 روحانی نیا- به همین دلیل من پیشنهاد حذف این خط را داده ام .
 منشی – موافق ؟ (اظهاری نشد ) آقای موحدی ساوجی مخالفند ، نظرشان را میفرمایند .
 علی موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم . ما با این پیشنهاد آقای روحانی نیا مخالفیم به جهت اینکه ای کاش دولت امکانات واعتبارات بودجه ای میداشت ، بژعضی از امکانات رفاهی را برای مسائل مثلاً بهداشتی وساختمان می توانست ایجاد بکند وهر چه بیشتر جاذبه ایجاد می کرد و هر چه بیشتر جاذبه ایجاد میکرد برای اینکه مردم این کشور از موزه های تاریخ طبیعی همچنین از پارکهایی که زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست هست بروند دیدن بکنند واگر چنانچه مادر اینجا بخواهیم بگوئیم ورودیه بانرخ بالاگرفته بشود مسلماً فقط یک عده کم وخاصی می توانند این قیمت را ،‌ این ورودیه را بدهند و موزه های مملکت ما و همچنین پارکها و عملاَ در انحصار استفاده و بهره برداری از آن عده خاص قرار می گیرد. پارکهای مملکت و موزه های تاریخ طبیعی تعلق به همه کشور ، به همه مردم دارد ،‌ من معتقدم حتی بایستی در اینجا در آئیننامه اجرائی نوشته بشود. یا الااقل در کمیسیون اگر پیش بینی میکردند بژهتر بودکه به اصطلاح به گونه ای باشد افرادی که مستضعفند و تحت پوشش کمیته امدادند و افرادیکه فرض کنید از خانواده های شهدا هستند یا دانش آموزانی که امکان دارد ، یکوقت در یک سفر تفریحی،‌ پیک نیک و امثال ذالک گاهی یکمدیر مدرسه میخواهد یک عده از دانش آموزان را به عنوان تشویق به عنوان تفرج اینها را ببرد و اینجا ها را ببینند که البته هم جنبه تفریحی دارد وهم جنبه آموزشی و آگاهی دارد . حتی این گونه موارد باید مجانی باشد نه اینکه حتماً یک ورودیه هم گرفته بشود.
 ماباید سیاستی اتخاذ کنیم ، مشوقهایی بوجود بیاید که مردم ما از این ذخایر مملکت        ( مخصوصاً موزه ها ) افراد این ممکلت بیشتر آشنا بشوند ،‌آگاه بشوند ببینید بنابراین ، این     جمله ای که در آخر تبصره (1) آمده پیشنهاد دهنده گفتند که این جمله هیچ باری ندارد . چرا؟ حداقل باری که دارد اینستکه شما این لایحه را تصویب کرده وبدست مجری میدهید ، واین مجری توجه می کند که در مقام اجرای این قانون نباید فقط پولدارها را در نظر بگیرد که بتوانند پول کلانی بدهند . صد تومان ، پنجاه تومان برای هر نفری ، چه بسا ممکن است همان افرادی که طبقه متوسط و پائین تر از متوسط هم هستند . کارمندان دولت ، افراد کم درآمد،‌ کارگرها و غیره … بالاخره شما فکر می کنید که نمیخواهند این جور جا ها را ببینند ؟ اینها باید محروم باشند ؟ خوب حالا اگر خواستند بیایند با عائله 6-5 نفر ی، اگر چنانچه ورودیه را گران کردند آن بیچاره که    نمی تواند استفاده بکند بنابراین اگر ورودیه کم شد . بنظر مادرآمد سازمان حفاظت محیط زیست کم نمیشود ،‌چرا ؟ چون عده خیلی بیشتری میایند و استفاده می کنند از آنطرف اگر کم شد اقشاری از جامعه که پول زیادندارند ، تمکن زیادندارند میتوانند لااقل بهره برداری بکنند بنابراین من با پیشنهاد حذف جمله اخیر تبصره یک مخالفم و السلام .
 منشی – آقای شافعی ، موافق.
 کریم شافعی – بسم الله الرحمن الرحیم . البته بنده با پیشنهاد آقای موحدی ساوجی موافق هستیم ودر رابطه با پیشنهاد جناب آقای روحانی نیا بحث خواهم  کرد . این پیشنهاد را که دانشجویان و دانش آموزان و کارگران را ارائه کارت شناسائی از پرداخت ورودیه مستثنی باشند. می توان در متن لایحه لایحه به عنوان تبصره یا ماده واحده جداگانه گنجاند و پیشنهادبسیار خوبی هم هست ما هم اینرا تایید م یکنیم اما من به این علت با پیشنهاد آقای روحانی نیا موافقم که نمیشود این جمله (( بهای بلیط باید به گونه ای باشد که موجب استفاده هر چه بیشتر عموم جامعه بویژه اقشار محروم و مستضعف جامعه باشد )) را در متن قانونی گنجاند . برای این که ما ظرف خاصی برای سنجش نداریم ، اشاره فرمودند جمله در جمله بندی قانونی نمی گنجد . یکی به این علت بنده موافق حذفش هستم و دوم اینکه وقتی ما اجازه دادیم به تشکیلاتی و به سازمانی که ورودیه دریافت بکند اساس این اجازه بر قیمت عادلانه هست یعنیما وقتی این لایحه را تصویب می کنیم اساس کار براین است که اینها قیمت عادلانه خواهندگرفت ، و قیمت عادلانه هم پرداختش برای عموم جامعه ، همین طور اقشار مستضعف محروم می تواند قابل پرداخت باشد . بنابراین بنده به جای این جمله پیشنهاد می کنم که اضافه بشود ((دانش آموزان و کارگران با ارائه کارت مستثنی از پرداخت ورودیه می باشند )) والسلام علیکم .
رئیس – اگر پیشنهادشان جدید باشد قابل طرح نیست . آقایان منشی ها لطفاً کنترل کنید .
منشی – اگر پیشنهادشان حذف باشد قابل طرح است پیشنهاد جدیدشان قابل طرح نیست.
بیات ( منشی )- اضافه کردم الان نمی شود . حذفش میشود.
احمد کبیری (مخبر کمیسیون کشاورزی )- در مورد حذف این جمله که بهای بلیط باید به گونه ای باشد که موجب استفاده هر چه بیشتر عموم جامعه بویژه اقشار محروم و مستضعف باشد این در جهت همان نگرانی بود که بعضی از آقایان مطرح میکردند که ممکن است با این اجازه ای که به سازمان حفاظت محیط زیست می دهیم بیاید برود یک ورودیه هایی بگیرد و واقعاً باعث فشاری به مردم و کسانیکه بخواهند از این مراکز بازدید واستفاده کنند باشد . مابرای تعدیل این قضیه این را آورده ایم در حدی هم که اقشار محروم ومستضعف بتوانند استفاده بکنند . مشخص است این چیزی نیست که حتماً یک متراژ معینی داشته باشد وبگوئیم این مبلغ باشد یا آن مبلغ که من فکر کنم اینجوری بایستی در قانون بیاید . در مورد تذکری هم که آقای موحدی و آقای شافعی فرمودند این پیش بینی شده علاوه براین حدی که آقای شافعی توضیح دادندولی ما در متن ماده واحده گفتیم که سطر آخر به استثنای مراکز آموزشی و تحقیقاتی یعنی بازدید          دانش آموزان یک مدرسه از یک موزه تاریخی طبیعی رایگان است یا اگر یک مؤسسه تحقیقاتی میخواهد برود در یک پارک یا یک موزه تاریخ طبیعی برای کارتحقیقاتی و انجام وظیفه این بازدید واستفاده رایگان است در غیر این موارد یعنی به استثنای مراکز آموزشی و تحقیقاتی از بقیه میگیرند از این دو تا مرکز و مراکز تحقیقاتی وآموزشی چیزی دریافت نخواهد شد به این دلیل کمیسیون با پیشنهاد جناب آقای روحانی نیا مخالف است که تبصره یک قسمت آخرش حذف بشود.
رئیس – کسی دیگر پیشنهاد ندارد .یکربع ساعت تنفس میدهیم .
(جلسه ساعت 30/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً ساعت 08/11 به ریاست آقای مهدی کروبی (( نایب رئیس )) تشکیل شد )
نایب رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است . دستور را ادامه بدهید .
منشی – پیشنهاد دیگر آقای روحانی نیا این است که تبصره (2) حذف بشود و به دنبال ماده واحده همین عبارت اضافه بشود من یاد آوری میکنم که کمیسیون برنامه و بودجه هم همین پیشنهاد را در گزارش کمیسیون دارد . آقای روحانی نیا توضیح بفرمائید .
رمضان روحانی نیا – بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهادی که بنده دارم یک نکته کوچک قابل توجهی است که در حقیقت پیشنهاد یک نوع جابجائی است .
نمایندگان محترم ببینید! پیام لایحه این است که ما باید از این پارک ها و موزه ها اخذ ورودیه داشته باشیم .موزه ها ، این اصل لایحه است بعد آمده در تبصره (2) گفته این پولی که دریافت میکنند این پول را بریزند به حساب عمومی دولت . عرض من اینست که این دیگر چیز اضافه نمی خواهد یعنی بیائیم تبصره (2) را حذف کنیم فقط یک جمله به آخر اصل ماده اضافه کنیم و به حساب عمومی کشور واریز نماید . لایحه را ملاحظه بفرمائید اصل ماده واحده پیامش همان اخذ وجه ورودیه است تبصره (2) می گوید (( وجوه حاصل از اجرای ماده واحده به حساب درآمد عمومی کشور واریز خواهدشد)).
یکی از نکاتی که در قانون نویسی لازم است رعایت حداقل اختصار و به کاربردن کلمات کمتر و پیامی بیشتر .این تبصره (2) را حذفش کنیم فقط این جمله را به آخر ماده واحده اضافه کنیم بعد از ((طریق صدور بایط وجه دریافت )) یک جمله اضافه شود ((وبه حساب عمومی کشور واریز شود )) یعنی یک جمله به حساب عمومی کشور واریز شود آخر ماده واحده دیگر رفع نیاز می کند از وجود تبصره (2) که بعنوان یک تبصره مستقلی در این ماده واحده ذکر کرده اند و پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه هم این را ظاهراً‌ فرموده اند . این پیشنهاد بنده این است واسلام علیکم .
منشی – منخالف ؟ (اظهاری نشد ) مخالفی نیست .
اکرمی – اصلاح عبارتی است .
نایب رئیس – این جوری نیست ولی اگر محتوا عوض نمیشود مخبر کمیسیون توضیح بدند .
احمدکبیری (مخبر کمیسیون کشاورزی )- پیشنهادی که آقای روحانی نیا دارند ،‌در حقیقت همین است که درماده واحده گنجانده شده یعنی ایشان یا محتوای تبصره (2) مخالف نیستند منتها می گویند بجای اینکه یک تبصره جدایی بیاید آن عبارت بیاید در آخر ماده واحده ،‌حالا این نوع از نظر تغییر محتوا ،‌تغییر ماهوی ایجاد نمی کند اگر مجلس این پیشنهاد را به عنوان اصلاح عبارتی بپذیرد ما حرفی نداریم که بیاید به حساب درآمد عمومی کشور و واریز بشود ولی ما فکر می کنیم همین جائی که آمده اشکالی به قانون نمی زند . لطمه ای نمی زند . با حذف کلی اش مخالفیم ولی با اینکه بیاید دنبال آن ،‌حرفی نیست .
نایب رئیس – آقای دکتر منافی شما از طرف دولت راجع به این پیشنهادی که آقای روحانی نیا داده اند می توانید اظهار نطربکنید ایشان پیشنهاد کرده است تبصره حذف بشود.
دکترمنافی ( سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست )- سلام علیکم ،
بسم الله الرحمن الرحیم . عرض می شود که چون خبر نداده بودند که ما از اول در خدمت برادران و خواهران باشیم من آندفعه هم خدمت همه آقایان عرض کردم که اصلاً هدف ازآوردن این لایحه در واقع بالابردن توان برای حفظ این پارکها واین مراکزی است که وجود دارد واگر حراست و حفاظت نشود از بین میرود . من نمیدانم چند روز پیش یک فیامی را که به اسم جنگلبان می دادند کدام یک از نمایندگان دیده اند آن یک واقعیتی است که الان وجود دارد و آنجاهائی را کهما بعنوان پارک و غیره داریم به علت عدم داشتن توان کافی برای حفاظت دارند از بین می روند واین بیشتر بخاطر این بودکه درآمد حاصله از این را صرف حفظ آنجا بکنند اینهارا توجه بفرمائید چه در رابطه با پارکها چه در رابطه با موزه ها ،‌موزه ها بخش میشد که اینها پول زیادی خواهند رفت یا بچه های مدرسه و دانش آموزان را فلان … اصلاً بچه های مدرسه یا   دانش آموزان مجانا می آیند و آنجا را می بینند والان گرفتاری ما این است که حتی از کسانی که خودشان می خواهند وجهی برای حفاظت آنجا بپردازد ما نمی توانیم قانوناً‌ وجهی را از آنان بپذیریم بعنوان موزه یا بعنوان هزینه ای که می خواهند بدهند و لذا بحث این است که در رابطه با این وجوهاتیکه گرفته میشود، اولاً این مقدار را اینجا نمیشود تعیین کرد می تواند مجلس یک محلی را مشخص بکند حالا برای میزانش خود دولت باشد در ثانی آن طور نیست که همه بازدید کننده های پارک بخواهد به اینجاها بروند مثل جنگل گلستان وپارکهای ملی جایی است که معمولاً افرادی که با ماشین عبورمی کنند در آنجا سکنی می کنند .‌آنجا اگر حفظش نکند خطر برای افرادی دارد که از آنجا رد میشوند باید جاهایی را مراقب باشند که از هجوم حیوانات وحش محفوظ باشند چون سابقه هم داشته که بچه هایی در آنجا به وسیله خرس و غیره مفقود شده اند واینها را باید محدود بکنند .و آن محلها مراقبت بشود و ضمناً‌جلوگیری بشود از آتش گیری سوزی خود جنگل که هر کسی در هر گوشه ای اگر بخواهد بدون مراقب آتشی روشن بکند اصل آنها از بین خواهد رفت و لذا بحث این بوده که مقداری از آن وجوهاتی را که به عنوان دریافتی گرفته میشود در اختیار سازمان قرار بدهند که سازمان بتواند برای حفاظت آنجا اقدام بکند با آمدن این تبصره به آخرش هم ما مخالفتی نداریم ولی بیشتر روی این جنبه ما تاکید می کنیم که نگه داشتن این جاها با بودجه دولتی و بودجه ای که تا به امروز شده ، چون مشکلات دارد حداقلش اینستکه کسانی که از آنجا استفاده می کنند مخارج آن استفاده از آنجا را خودشان می پردازند و اکثراً هم خود مردم پیشنهاد می کنند برای پرداختن آنجا منتها چون قانون اجازه نداده ما نمی توانیم دریافت بکنیم و لذا از مجلس محترم درخواست ما اینستکه اجازه بدهند از پارکها و موزهها وجهی دریافت بشود و این وجه هم برای حفاظت آنجا و هم پیشبرد آنجا و زیاد کردن این موزه ها مخصوصاً مصرف بشود تا این قضیه را بتوانیم ادامه بدهیم ،‌و آن اصل پنجاه قانون اساسی که رسالتش بدوش این سازمان گذاشته شده بتواند رسالت خودش راانشاء الله انجام بدهد .
نایب رئیس – رقم کم است ( تعدادنمایندگان حاضر در جلسه برای رای گیری ) جلسه بخاطر یکنفر معطل مانده است … ( آقای سید مطهر کاظمی وارد شدند و نصاب حاصل شد .) حضار 180 نفرند . سه پیشنهاد است که باید به رای بگذاریم .
منشی – اولین پیشنهاد این بودکه کلمه (( پارکها )) از عنوان لایحه حذف بشود.
نایب رئیس – موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند .( عده کمی برخاستند )
تصویب نشد .
 منشی – پیشنهاد دوم این است که تبصره (2) حذف بشود و همین مفهوم در پایان ماده واحده اضافه بشود ،‌همانظوریکه در پیشنهاد مربوط به کمیسیون برنامه و بودجه آمده .       (روحانی نیا- پیشنهاد بعدی را قبل از این مطرح کنید ) بلی به آنهم برای می گیریم پس اجازه بدهید من به به ترتیب مطرح کنم پیشنهاد بعدی آقای روحانی نیا این است که در تبصره 1 سطر آخر حذف بشود 0 نایب رئیس – اول برای این پیشنهاد را ی میگیریم ) پیشنهاد این است  :       (( بهای بلیط باید بگونه ای باشد که موجب استفاده هر چه بیشتر عموم جامعه به ویژه اقشار محروم ومستضعف باشد .))
 نایب رئیس – 180 نفر حضور دارند موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد .
 منشی – پیشنهاد آخر آقای روحانی نیا این است که تبصره 2 که عبارتش این بوده :        (( وجوه حاصل از اجرای ماده واحده به حساب درآمد عمومی کشور واریز خواهد شد. )) حذف بشود. و همین مفهوم در پایان ماده واحده به صورت دوسه کلمه منظور شود به این ترتیب در    می آید:
 ((‌از طریق صدور بلیط وجه دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز نماید. )) یعنی با اضافه کردن به حساب درآمد عمومی کشور واریز نمایدخودبه خود تبصره (2) هم حذف بشود.
 نایب رئیس – رقم ، رقم قبلی (180 نفر ) موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمانید (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد.
 ماده واحده با چهار تبصره به رای گذاشته میشود، موافقین قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 موحدی ساوجی – منهم پیشنهادی فرستاده بودم ولی مطرح نشد.
 الویری – (منشی )- من دریافت نکرده ام .
 نایب رئیس – دستور بعدی را مطرح کنید .
 7- تصویب لایحه پرداخت حق الکشف به مامورین کاشف و مخبرین گارد حفاظت محیط زیست .
 منشی – گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی در مورد لایحه پرداخت حق الکشف به مامورین کاشف و مخبرین سازمان حفاظت محیط زیست مطرح است ، مخبر کمیسیون توضیح بفرمایند.
 احمد کبیری (مخبر کمیسیون کشاورزی )- بسم الله الرحمن الرحیم . من توضیح خیلی مختصری عرض می کنم مطلب اصلی و پیامش اینست که ما الان یک به اصطلاح جرائمی برای کسانی که در زمینه تخریب محیط زیست یا شکار غیرقانونی وغیر مجاز یا صید بی رویه تخلف می کنند جرائمی اخذ میشود. این قانون میخواهد به سازمان حفاظت محیط ریست اجازه بدهد که 30 درصد از درآمدهای حاصل از آن جرائم را به عنوان حق الکشف به مخبرین این مواردی که  می آیند اطلاع می دهند وبه کسانی که می خواهند این موارد تخلف را پیگیری می کنند بپردازند تابتواند یک انگیزه بیشتری باشد برای اینکه بهتر بتواند از محیط زیست و حیات وحش حفاظت کند بهتر وظایف قانونی را که بعهده سازمان حفاظت محیط زیست است انجام بدهد (انشاءالله ) عنوان این ماده واحده ای که شور دوم آن مطرح است اینست : (( لایحه پرداخت حق الکشف به کاشفین و مخبرین گارد سازمان حفاظت محیط زیست )).
 ماده وحده – اجازه داده میشود که هر ساله 30درصد درآمدحاصل از مابه ازاء‌ضررو زیان وارده به سازمان محیط زیست در اجرای قوانین مقررات شکار و صید که از متخلفین مربوطه اخذ وبه حسابی که توسط خزانه به همین منظور افتتاح می گردد واریز میشود جهت پرداخت حق الکشف به ماموران کاشف سازمان حفاظت محیط زیست ومخبرین در اختیار سازمان مزبور قرار داده شودتا برابر آئین نامه ای که توسط آن سازمان تهیه وبه تصویب هیئت وزیران می رسد به ماموران و مخبرین حفاظت محیط زیست پراخت گردد .
 تبصره - وزارت برنامه وبودجه ملکف است هر ساله ضمن لایحه بودجه اعتبار مربوط به 30% درآمد حاصله در این رابطه را در ردیف جداگانه ای پیشنهاد و منظور نماید.
 یک پیشنهاد هم رسیده بود که بموجب این پیشنهاد گفته بودند ،‌دولت موظف است لایحه قانونی ، قانون حفاظت محیط زیست وقوانین مربوط به شکار و صید را ظرف شش ماه تهیه و جهت بررسی وتصویب به مجلس تقدیم بکندکه این ربطی به لایحه نداشت واگر در متن لایحه کمیسیون منظورنکرده ، بخاطر این بوده که آن بحث جداگانه ای است وارتباطی با این قانون ندارد.
 نایب رئیس – باز می خواهیم رای بگیریم ولی چند نفر از نمایندگان تشریف برده اند از جلسه بیرون ، نمی دانم اینها کجا تشریف میبرند ؟!
 افرازیده – حاج آقا بفرمائید اسم نمایندگانی را که بعد از این وارد جلسه میشوند اعلان کنند .
 نایب رئیس – آقای دوزدوزانی اسم آنها را یادداشت کنید . ( بعد از حصول اکثریت ) حضار 180 نفر ، ماده واحده و تبصره آن به رای گذاشته میشود ، موافقین قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد .اسامی غائبین ودیرآمدگان جلسه امروز را قرائت کنید .
(به شرح زیر خوانده شد)
غائبین جلسه امروز آقایان : امین بیانک – چیت چیان – سید محسن شفیعی سید عبدالصاحب طاهری موسوی – حسن مختاری . ( بعداً گفته شد آقایان بیانک و چیت چیان و طاهری موسوی غیبتشان موجه بوده است ) آقای عطاء الله فشائلی اول جلسه امروز 35 دقیقه تاخیر داشتند و الان که ریاست محترم فرمودند معطل کنندگان جلسه را یادداشت کنیم آقای سید مطهر کاظمی دیر تشریف آوردند ومدتی در رای گیری وقفه ایجاد شد.
 8- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .
 نایب رئیس – ختم جلسه اعلام میشود . جلسه بعد صبح سه شنبه ـ پس فردا) ساعت 8 صبح تشکیل خواهد شد .
 رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی