جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 42 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 42 )

  • یکشنبه ۱ آبان ۱۳۶۷

                 

   

                             مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی

                                       دورهً سوم- اجلاسیه اول

                                           1367-1368

       صورت مشروح مذاکرات جلسهً علنی روز یکشنبه یکم آبانماه 1367

فهرست مندرجات:

1-اعلام رسمیت جلسه وتالاوت آیاتی از کلام الله مجید

2- بیانات قبل ازدستورآقایان:عیسی ولائی ، علیرضا رستمی ،ؤ‌نجفقلی حبیبی ،‌دکتر شیبانی و صادق خلخالی ..

3- تسلیت به حضور امام امت به مناسبت سالروز شهادت آیت الله حاج آقا مطصفی خمینی  وتذکرات نمایندگان مجلس به مسوًولان اجرائی کشوربه وسیله آقای رئیس.

4- تصویب اصلاحیه کمیسیون در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی پس از اظهار نظر شورای نگهبان .

5- تصویب کلیات لایحه جذب نیروی انسانی به نقاط محروم و دور افتاده ومناطق جنگی .

6- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسهً آینده.

             جلسه ساعت هشت وپانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد

1-اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید

رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم.با حضور 182 نفر جلسه رسمی است.دستور جلسه اعلام شود

منشی-بسم الله الرحمن الرحیم.دستور جلسه چهل ودوم روز یکشنبه اول آبانماه سال 1367 هجری شمسی مطابق با یازدهم ربیع الاول1409 هجری قمری.

1- گزارش کمیسیون امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی مصوب 13/11/1360 اعاده شده از شورای محترم نگهبان .

2- گزارش شور اول کمیسیون امور اداری واستخدامی در خصوص لایحه جذب نیروی انسانی به نقای محروم و دور افتاده ومناطق جنگی .

3- گزارش شوراول کمیسیون امور اداری واستخدامی درخصوص لایحه  استخدام حداکثر 1500 نفر در وزارت امور اقتصادی و دارائی و گمرک ایران .

رئیس- تلاوت کلام الله مجید                     

                 ( صدق الله العلی العضیم- احضار صلوات فرستادند)

                           ((ازآیهً14 الی 17 سوره لقمان ))

            2- بیانات قبل از دستور آقایان : عیسی ولائی ،‌علیرضا رستمی ، نجفقلی حبیبی ،‌دکتر شیبانی و صادق خلخالی .

            رئیس- سخنرانان قبل ازدستوررا دعوت کنید .

            منشی- آقای ولایی نماینده تهران. آقای رستمی نماینده سنقر. آقای دکتر شیبانی نماینده تهران.

            عیس ولائی – بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام و دورد به امام امت درهم شکننده سنتهای غلط و امت هشیار و مقاوم و قهرمانان بویژه خانواده های شهداء ،‌جانبازان ،‌اسراء و مفقودین . استکبار غرب که بعد از پیروزی انقلاب دل به دولت موقت بسته بود وبه این امید که شور انقلابی مردم فروکش کرده و آرام آرام بطور لغزنده رژیم ایران مجدداً سر در آستان غرب خواهد سائید خوشبختانه با تسخیر لانه جاسوسی و برباد رفتن تمام آمال و آرزوها و افشای چهره های وابسته این خواب خوش را از چشمشان ربود .

            لذا نقشه براندازی رژیم جمهوری اسلامی را پیریزی نمود و برای رسیدن به این اهداف از راه کودتاهای مستقیم و یا زمینه سازیها جهت کودتا توسط سرسپردگان داخلی و گروهکهای مزدور تحرکهائی از خود نشان داد و کندی ای نیز در حرکت انقلاب ما ایجاد کرد اما هشیاری رهبر و یکپارچگی و روحیه اطاعت از رهبری مردم این نقشه ها را خنثی نمود. شرق و غرب که بقول استاد شهید مطهری به مثابه دو تیغه یک قیچی اند که هر دو برای

شورویها کنار آمد. ایندفعه با حرکت نظامی مستقیم یکی از جاه طالب ترین و سرسپرده ترین رژیمهای منطقه را بقصد تجزیه ایران بجنک با این کشور تشویق کردند 8 سال مقاومت جانانه ملت مقاوممان شرق و غرب را وادار کرد که بواقعیت این انقلاب اعتراف کنند که با جنگ نمی توانند این انقلاب الهی را ساقط کنند . بعد از پذیرفتن قطعنامه امروز بفکر اینند که انقلاب رااز محتوی خالی کنند و تمام اصول انقلاب ما را خدشه دار کنند . حرکت شرق و غرب در لبنان جنگ قیمتها،  برخورد با عراق در برابر کارشکنی های این رژیم در مورد قطعنامه 598 و هزاران مسائل پیشت پرده دیگر جهت تحت فشار قراردادن ایران است . گرچه امام بزرگوار فرمودند : تا زنده ام نخواهم گذاشت مسیر سیاست واقعی ما عوض شود. که خداوند امام بزرگوار ما را تا حضور حضرت مهدی (عج) برا یجهان اسلام نگهدارد .امیداواریم بار دیگر جام زهر آلود بدست آنحضرت ندهیم. همچنان به تعبیر امام شوروی را جنایتکار وامریکا را جهانخوار بدانیم .

            مساله دیگر در رابطه با نامه های اخیر حضرت امام است :

            امیر مؤمنان در حکومت پنجساله خود از طرف سه گروه تحت فشار و با آنها در ستیز بود. قدرت طلبها و زورمندان با همکاری وقدرت سرمایه زرپرستان و فتوای جاهلانه تزویرگران علی اول مؤمن بررسول الله را کافر و واجب القتل قلمداد کردند .امروز امام بزرگوار از طرف همین سه گروه تحت فشار است . حال که بقول یکی از نویسندگان امام اولین توپ را شلیک کرد باید اسلام شناسان دلسوز، قلم بدستان متعهد رگبارهای خود را بسوی مقدس نماهای احمق و آخوندهای   بی سواد بگیرند تا بشود اسلام غریب را آنچنان که هست بجامعه عرضه کرد و جهلی را که عامل اصلی رکود پیشرفت اسلام بوده است از این جامعه آماده و انقلاب کرده که امامی همچون تمام انبیاء‌سنت شکن دارد بزدایند و پرده اوهام را کنار بزنند وبر ما قانونگذاران است که با این رهنمود قانونی تدوین کنیم که سرلوحه کار جهانیان قرار گیرد و برشورای نگهبان وشورای مصلحت است که با این دید مصوبان مجلس را تحت محک شرعی بودن یا نبودن قرار دهند .

            به امام عرض می کنم هماهنگونه که در دوره دوم مجلس شورای اسلامی از آن حضرت درخواست کردم مشکلات اقتصادی و تبیین اصول اقتصادی نیاز به شکستن خیلی از باورهائی دارد که در ذهنها رسوب کرده است واین شجاعت و قدرت را غیر از شخص شما هیچکس ندارد . فکر میکنم پس از گذشت 10 سال از انقلاب عظیم اسلامی و دادن اینهمه شهید واسیر و جانباز جامعه این آمادگی را دارد واین حق را نیز دارد که شما دیدگاه اقتصادی خود را با تشکیل گروهی از علماء و دانشمندان واقتصاد دانان اسلامی و متخصصین وآشنایان به اقتصاد شرق و غرب و هدایت مستقیم آنها دیدگاه اسلام ناب محمدی رادر امور اقتصادی به جهانیان عرضه کنید ویقیناً با این کار جلو خیلی از اختلافات فرزندان انقلابرا خواهید گرفت . گرچه جبهه آخوندهای بیسواد و مقدس نماهای احمق و دشمنان آگاه و فرصت طلبها متحدتر می شود اما به همان نسبت جبهه طرفداران انقلاب که امروز بخاطر مشخص نبودن مسائل اقتصادی مقابل هم جبهه گرفته اند متحدتر و یقیناً از سرخوردگی جوانان و قشر وفادار به انقلاب جلوگیری بعمل خواهد آمد . اگر دیدگاه حضرت امام در رابطه با مالکیت و حدود کنترل آن از طرف دولت مشخص باشد و یا به عبارت درست تر مدون باشد زمانیکه صحبت از نظارت و کنترل دولت میشود هیچکس بخود اجازه نمی دهد که بگوید همه جیز را باید دولتی کرد . و اصولاً وجود بخش خصوصی فاجعه ای برای انقلاب است و زمانیکه پای واگذاری کار بمردم بمیان می آید بگویند مردم آزادند جنسها را با ارز خود وارد کنند وبدون قیمت گذاری ونظارت دولت بفروشند .در حالیکه امام فرمود (( و بطور کا تجارت براساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت )) یعنی مردم آزادند در صادرات و واردات با نظارت دولت در نوع و قیمت اقدام کنند . این برخوردهای افراط و تفریطی بدان خاطر است که  (( هرکسی از ظن خود شد یارمن )) با نظر امام هر کسی براساس سلیقه خودبرخورد کرد،‌نه سلیقه امام و متاسفانه تمام آن افراط و تفریطها نیز به امام نسبت داده میشود .من فکر میکنم حسنین هیکل روزنامه نگار معروف مصری حرف قابل تامل و صحیحی دارد که میگوید :

            (( امام خمینی توپخانه های سنگینی در اختیار دارد اما پیاده نظام ندارد . یعنی اهداف را بخوبی تشخیص می دهد ونشانه گیری میکند اما نیروهای پیاده که لازم است برای فتح قلمرو نشانه گیری شده حرکت کنند در اختیار ندارد )) وقتی امام می فرماید انحصار تجارت را بشکنید ومردم را آزاد بگذارید این زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که جوانان جبهه رفته و محرومین زجر کشیده در این انقلاب قدرت وارد شدن در این معرکه را داشته باشند. در حالیکه امروز وقتی صحبت از آزاد گذاشتن مردم در امر تجارت می شود یک عده قلیل که امکانات بسیار زیادی دراختیار دارند از این موقعیت ها استفاده میکنند و محرومین همیشه از این قافله عقب خواهد ماند و محرومتر میگردند . علیهذا دولت می بایست زمینه شرکت این قشر را نیز فراهم کرده وبا دادن امکانات به آنها عملاً تجارت را از انحصار عده معدود بیرون آورد وبه تمام دست اندرکاران عرض میکنم مردم از شعار بی عمل خسته ومایوس شده اند و اصولاً غرش آسمان پس از بارانهای تند وسیل آساست نه غرشهای پیاپی وآسمان خشک و زمین تشنه ، ماهم تا کاری نکرده ایم شعار ندهیم وبعضی و بعضی از مصاحبه های مخرب و غیر مدبرانه ای که در بالابردن قیمتها نقش اساسی دارند را انجام ندهیم و جرائید و صدا وسیما هم در پخش این نوع مصاحبه ها احساس مسؤولیت بیشتری کنند . به مسوولین سیمای هم پخش این نوع مصاحبه ها احساس مسؤولیت بیشتری کنند . به مسؤولین سیمای جمهوری اسلامی تدکر میدهم در تابستان که اوقات بیکاری  بچه ها بود فیلمهای سینمائی و سریالهای مفید کمتری بنمایش گذاشته میشد . متاسفانه هر سال ایام تحصیلی سریالها و فیلمهای سینمائی بالنسبه زیادی بنمایش گذاشته میشود که طبعاً محصلین بجای آنکه بنیه علمی خود را با انجام تکالیف شبانه تقویت کنند پای تلویزیونها تماشاگر فیلمها         می باشند. اگر حضرات قصد خیر دارند خوبست فیلمها و سریالها را برای شبها وروزهای جمعه تمام ایامی که به مناسبتهای گوناگون تعطیل رسمی اعلام می گردد درنظر بگیرند.

            از قوه قضائیه در رابطه با شیوع منکرات از قبیل بدحجابی ها ،مواد مخدر و عدم سرگردانی مردم در محاکم قضائی واحقاق حق مظلوم از ظالم درخواست قاطعیت بیشتری دارم و در رابطه با حکمی که اخیراً خانمی از دادگاه کیفری گرفته است مبنی بر تخریب 13 منزل در خاک سفید و 60 ضربه شلاق به هر نفر از صاحبان آن که همگی با گرفتاری تمام در سال 57 آنرا بنا نموده اند از شورایعالی قضائی و ریاست محترم دیوانعالی کشور درخواست میشود از اجرای آ“ جلوگیری بعمل آورده و شخصاً به پرونده مربوطه رسیدگی فرمایند .

            به وزارت بهداشت و درمان در مورد تامین کلاسهای بیشتر جهت دانشجویان رشته پزشکی تذکر میدهم که مسؤولین این وزارتخانه نه بفکر بالابردن آمار و ارقام نباشند بلکه بفکر بالابردن تخصص ودانش پزشکی باشند واین با بیش از 100 دانشجو در یک کلاس نشاندن قابل تامین نیست . همچنین حضور دانشجویان بسیار بربالین یک مریض هم بوحشت و مرض ومریض می افزاید وهم بازدهی لازم را ندارد.

            با توجه به اینکه وقتم تمام شده است بعضی از مطالب هست که آنها را میدهم برای جراید. والسلام علیکم و رحمه الله . ( احسنت – احسنت )

            منشی – آقای رستمی – بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی و امت ایثارگر و قائم مقام رهبری و سلام برشهیدان ،‌جانبازان و رزمندگان اسلا. انقلاب اسلامی ایران انفجار نور بود در شب ظلمانی حاکم بر مستضعفان و محرومان ومسلمین جهان .

            جهان مستضعفین و محرومین ، ملل در بند عالم که نظاره گر پیروزی این انقلاب خدائی وایستادگی ومقاومت ده ساله . این ملت ایثارگر هستند منتظرند تا ببینند که این مکتبی که اعلام نموده است .(( السلام یعلوا و لایعلی علیه ))‌چگونه در جهات فرهنگی ، اقتصادی ،‌اجتماعی امت خویش را به سمت  کرامت و عزت سربلندی رهنمون میسازد . ((                    )).

            با عنایت به اینکه ریشه های تحقق این انقلاب خدائی گرایش اقشار میلیونی جامعه به سمت ارزشهای اعتقادی فرهنگی مشخص میشود .در این میان توجه عمیق و جدی و همه جانبه به جایگاه حساس و سرنوشت ساز آموزش و پرورش ضرروتی اجتناب ناپذیر است . با وقوف به این جایگاه مشخص خواهد شد که در یک نگاه دقیق محل (( درمان واقعی همه دردهای فکری و فرهنگی جامعه ،‌آموزش و پرورش می باشد . ))

            (( اگر از اصلاح آموزش و پرورش غفلت کنیم به فرض آنکه همه امکانات عالم را دراختیار داشته باشیم در نیل به اهداف انقلاب اسلامی موفق نخواهیم شد زیرا توفیق ما در هر امری منوط به تربیت انسان است وانسان را در هر کشوری بر وفق مرام و به تناسب نیازهای آن کشور ،‌ درآموزش و پرورش

ریدن واز بین بردن اسلام نقشه می کشند همانگونه که ایدئولوگ جدید شوروی اخیراً مکنونات قلبی خود را بروز داده و اعلام نموده که (( کاپیتالیسم و سوسیالیسم یکدیگر را نفی نمی کنند نهایتا ً راهشان به هم میرسد)) همانطور نیکسون رئیس جمهور آمریکا که سالیان دراز علیه انقلاب کمونیستی جنگ زرگری داشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفته است انقلاب اسلامی برای خاورمیانه خطرناک است باید با تربیت می کنند )) . یادآوری نقش عظیمی که معلمین ودانش آموزان در تکوین و پیروزی انقلاب به عهده داشتند وادامه این وفاداری در (( 8 سال دفاع مقدس )) و تقدیم شهدائی فراوان به حمایت از اسلام ناب محمدی و وفاداری به امام میتواند ما را به توان عظیمی که آموزش و پرورش در مسیر استمرار و تعمیق انقلاب دارد متوجه سازد .

            تعبیری عمیق تر و ژرف تر از این تعبیر بلندامام در مورد معلمین وجود ندارد . آنحا که میفرمایند : (( معلمی شغل انبیاست )).

            آموزش و پرورش برای اینکه بتواند در راستای رسالت انبیاء‌عظام حرکت نماید ،‌شدیداً محتاج یک توجه زیربنائی و همه جانبه از سوی همه دست اندرکاران نظام می باشد هر گونه تاخیر و غفلتی در این زمینه موجب خسارات جبران ناپذیر خواهدگردید .استکبار جهانی که صلابت واستواری نوجوانان و جوانان بسیجی را آزموده است با تمام توان خویش تلاش نموده و مینماید تا این قشر عزیز و عظیم را با توطئه های رنگارنگ از ارزشهای انقلاب جداسازد و نتیجتاً به عوامل اصلی (( توسعه و شکوفائی وسرمایه های لایزال توانائی واقتدار کشور )) ضربه های ناشی از فاصله گرفتن از ارزشهای مکتبی را وارد آورد.

            امروز را باید دریابیم فردا دیر است .

            (( ملت پیروز و موافق و مستقل فردا،‌ ملتی است که امروز توانسته باشد آموزش و پرورش خود را سامان بخشد و اصلاح کند وآنان که آینده نگر و جامعه شناسند با مشاهده وضع فعلی آموزش و پرورش کشورها ،‌به درستی و آسانی می توانند وضع آینده آنها را پیش بینی کنند)).

            در شرایط سازندگی کشور(( آموزش و پرورش باید بعنوان محور و عامل توسعه کشور شناخته شود وباید برای وصول به این مقصد )) موانع و نابسامانیها و مشکلات شناسائی وبا   برنامه ریزی دقیق برطرف گردند.

            ضرورت رشد استعدادها و خلاقیت ها ، تربیت نسلی آماده کار و تلاش و تحول آفرین، انسانهائی مقاوم در برابر تمامی توطئه های استکباری ، داشتن دانشگاهی سرشار از نبوغ و رشد و توانائی ، داشتن جامعه ای مسلح به سلاح علم وایمان ،‌توفیق در حهت ریشه کن کردن بیسوادی،‌ پاسداری از آرمانهای شهیدان همیشه سرفراز تاریخ ،‌همه و همه در گرو این است که ما در مسیر تربیت و تعلیم چه اهتمامی را  داریم وچه تلاش عمیق و گسترده ای را معمول میداریم ؟‌

            در شرایطی که بیش از 80 نفر از نمایندگان مجلس فرهنگی بوده و بقیه نمایندگان محترم نیز آشنا به مسائل و معضلات آموزش و پرورش هستند انتظار فرهنگیان محترم کشور از ما خدمتگزاران ملت در تهیه و تصویب طرحهائی مناسب شان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در ابعاد مادی و معنوی بسیار طبیعی و حیاتی می باشد .

            رعایت نکات زیر در برخورد با مسائل آموزش و پرورش نشانه توجه یه جایگاه مناسب این وزارتخانه می باشد .

            رئیس – اگر وقت به کسی داده اید وقتتان تمام شده است . یعنی شما هفت دقیقه را صحبت فرمودید . (رستمی – بسیار خوب والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .) ایشان سه دقیقه از وقتشان را به آقای حبیبی داده اند.

            نجفقلی حبیبی – بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از برادر رستمی که فرصتی دادند ،‌ من مطلبی را میخواستم به استحضار برسانم . در خبرها آمده بود که کمیته های تخصصی بازسازی کشور به ریاست هفت تن از وزراء تشکیل شد . این کمیته ها عموماً مربوط به مسایل اقتصادی است . اینجانب ضمن تشکر از اینکه به هر حال این کمیته ها تشکیل شده در عین حال باید با نهایت تاسف عرض بکنم که هیچ اثری از مسایل فرهنگی و بازسازی فرهنگی و وزرای فرهنگی و دانشگاهها و دانشگاهیان در این کمیته ها دیده نمیشود . بااینکه مسوولین معظم کشور در خطبه ها و بیانیه ها ،‌ خطابه ها به راستی انقلاب ما را انقلاب فرهنگی معرفی کرده اند وهمین طور هم هست که بین آن ادعا واین عمل در این مقطع حساس هیچ اثری ورابطه ای دیده نمیشود . من گلایه خودم و دانشگاهیان کشور را در این مورد اعلام میکنم وهمین طور تعجب خودمان را از این بی توجهی به بازسازی فرهنگی کشور . در حالیکه حتی برای امور اقتصادی هم یکی از بهترین مشاورین ، متخصصین دانشگاهی هستند که از آنها دعوت نشده با اینکه مکرراً اعلام آمادگی   کرده اند . در این جلسه روسای دانشگاههای کشور که دو سه روز قبل در تهران تشکیل شد متفقاً رؤسای محترم دانشگاههای کشور براعلام آمادگی دانشگاهها صحه گذاشتند وتاکید کردند و مصر بودند براینکه به هر حال بتوانند در این وضعیت حساس کشورنقش خودشان را ایفا بکنند . ما امیدواریم که انشاءالله مسؤولین عالی برای بازسازی کشور به این نکته توجه بفرمایند . والسلام علیکم و رحمه الله .

            منشی – آقای دکتر شیبانی بفرمائید .

            دکتر شیبانی – بسم الله الرحمن الرحیم . ((من آنچه شرط ابلاغ است با تو میگویم )) .

            باسلام به امام امت و امت شهید پرور . تذکراتی بنظرم رسید که عرض کنم ضمن تشکر از جناب آقای مهندس موسوی که برای رفاه مردم مستضعف دستوراتی مکرر داده اند درخواست دارد جلوگرانی اجناس ضروری مردم گرفته شود. کوپنهایی که اعلام میشود به موقع اجناس آن تحویل گردد . برای تعاونیهای مسکن کارمندی وکارگری فکری بکنند که احتیاجات آن در اختیار باشد و تسهیلات لازم برای آن در نظر بگیرند.

            درمورد گازرسانی تذکری که دارم معمولاً قسمت اصلی شهر را گاز نمیدهند و از اطراف آن شروع می کنند که بهتر است اول قسمت اصلی شهر را گاز بدهند بعد به حاشیه آن بپردازند . وسایل گازسوز کمیاب است . لوله برای داخل منزل گران است . با وجودیکه دولت تاکید کرده بود که این وسایل وارد شود،‌ ولی هنوز اقدام جدی نشده است .

            در مورد دانشگاهها با تاکیدی که حضرت امام نسبت به اهمیت آن دارنداولاً‌ دولت به هر طریق صلاح میداند به فکر خوابگاه برای دانشجویان باشد . سطح علمی داشنگاه را باید بکار گرفتن استادان خوب و تامین احتیاجات دانشگاه هر چه بیشتر بالابرد.

            در اینجا لازم است که از طرف جامعه اسلامی دانشگاهیان اعلام بکنیم که اساتید مسلمانی که سابقه اسلام شان قبل از انقلاب اسلامی است اعلام کرده اند که همه گونه آمادگی برای همکاری با شورای انقلاب فرهنگی که مرجع اجرای آن بازسازی فرهنگی است که ظاهراً آقای خامنه ای به این دلیل این قسمت را در آن کمیته های هفت نفری معین نکرده اند . به هر حال اعلام آمادگی کرده اند جامعه اسلامی دانشگاهیان که هرگونه کمکی که  از دستشان برمیاید بکنند.

            در مورد صندوقهای قرض الحسنه عدهای از برادران بدون اینکه مدرک قابل استنادی داشته باشند همه را متهم به فساد می کنند ویا اینکه سازمان اقتصاد اسلامی که توسط شهید بهشتی وعده ای از عزیزان و خدمتگزاران به اسلام پایه گذاری شده مورد حمله قرار میدهند . مجلس باید مربی دیگران در اخلاق اسلامی باشد . از مسؤولین میخواهم که بی جهت مانع کار صندوقهای قرض الحسنه نشود . اگر صندوقی خلاف کرده طبق قانون رسیدگی کنند.

            به وزارت کشور و فرمانداران هم تذکر میدهم بدون حکم دادگاه حق ندارند مانع کار صندوقها شوند یا برای آنها کارشکنی کنند .شماها که این قدر دم از مردم میزنید چه اصراری دارید این نهاد مردمی را بدنام کنید؟

            از دولت محترم درخواست دارد که سهم سرانه بیمه کارمندان را طوری تنظیم کند که پول پزشکان و بیمارستانها و داروخانه و آزمایشگاههایی که بیمه می بینند به موقع پرداخت شود . والسلام علیکم و رحمه الله .

            رئیس – بقیه وقتشان را به آقای خلخالی داده اند.

            صادق خلخالی – بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از آقای دکتر شیبانی در یک شب ظلمانی و تاریک در کوچه های تنگ و باریک نجف اشرف ساواک با دست اندرکاری بعث عراق به سراغ طعمه خودشان که قبلاً انتخاب کرده بودند پعنی آیت الله آقای حاج آقا مصطفی خمینی میرود و او را در نیمه های شب مانند مرغ بی بسمل شهید می کنند ودر واقع میخواهند آب را به طور دلخواه به آسیاب خودشان وارد سازند . غافل از آنکه بزرگ ایران به رهبری پدر بزرگوارشان به خونخواهی برمیخیزد وخون این شهید بزرگ مانند خون حضرت یحیی می جوشد و تار و پود زندگی اهریمنی و پر از فساد دودمان ننگین پهلوی وایادی مزدور وطن فروش سرمایه داران      بی امان جهانی را برباد میدهد . شهید آیت الله آقای حاج اقا مصطفی که در واقع می توانیم بگوئیم در 30 سال زندگی که با هم داشتیم کسی مانند حقیر به زوایای زندگی او آشنایی نداشت . ایشان را خیلی مردم نمی شناسند . عظمت علمی و مقامات معنوی آیت الله شهیدمان تحت عظمت و بزرگی حضرت امام قرار دارد وحال باید آنکه یک حساب جدا وعلیحده برای این شهید باز کرد. در عالم ادبیات با ادبای بزرگ مانند سیبویه و کسائی قابل نقایسه است . در عالم فقه مانند صاحب مدارک و صاحب ریاض و صاحب جواهر

 

قابل مقایسه است .در مسایل اصولی حساب صاحب رای است و کتابهای عدیده ای را در این زمینه نوشته است که بعضی از آنها چاپ شده وبعضی از آنها هم ممکن است چاپ بشود. در فلسفه کلمات مرحوم صدرا و حاج ملاهادی سبزواری را خوب درک میکرد و در این زمینه درس میگفت .در مقام فلسفه همین جوری که خودشان در این تفسیری که نوشته اند آنجا دارند و واقعیت را هم گفته اند باید با مرحوم بوعلی سینا و میرداماد و ملاصدرا مقایسه کرد.چ

            درعالم عرفان و معنویات با صدر الدین قونوی ومحی الدین ابن عربی قابل مقایسه است ومقاماتی دارد که من نمی خواهم در اینجا وقت عزیزان شما را بگیرم. من این مصیبت بزرگ را در درجه اول به ملت بزرگ شهید پرور ایران وساحت قدس حضرت اما امت و مادر گرامی حضرت حاج آقا مصطفی تبریک و تسلیت میگویم . از این خونها ما الهام گرفتیم وایشان دخیل در کار بود که به ضرس قاطع میتوانم بگویم اگر ایشان در وضع فعلی وجود داشت خیلی از انحصارات و نابسامانی ها و تک رویها وجود نداشت .مرد مقتدری بود و جامعیتی داشت و مورد اعتماد حضرت اما بود و ما احساس راحتی میکردیم وقتی میدیم آقای حاج آقا مصطفی خودش یک استوانه بزرگی است برای پیشبرد نهضت و روی این جهت برای خاطر اینکه دست امام را قطع بکنند ودست ملت را ببرند رفتند و این جنایت را مرتکب شدند. امیدواریم که انشاءالله رسانه های گروهی در این زمینه حق مطلب را ادا کنند .‌آقای حاج آقا مصطفی در بزرگداشت فاتحه مرحوم آیت الله سعیدی در نجف اشرف سهم بزرگی داشت که آن موقع شاید بتوان گفت که سراسرنجف را خفقان گرفته بود. نهضت روحانیت که با دست آقای دعایی وشهد محمد منتظری در عراق پاگرفت زیر نظر مستقیم حضرت آیت الله آقای حاج آقا مصطفی بود. من این مطالب را بدون اغراق عرض میکنم . و ما به وجود همچو مرد وارسته و استوار و محکمی در همه زمینه های علمی افتخار می کنیم ودر مبارزاتمان از ایشان الهام گرفته ایم و انشاءالله این را ه ادامه پیدا کند.

            من درباره آموزش و پرورش مطلبی بگویم . آقایان! به آموزش و پرورش باید رسید . آموزش و پرورش خیلی بیچاره است . من دیروز جلسه ای که در وزارت آموزش و پرورش با مسؤولین امر داشتم گفتم خدا میداند من دلم میخواهد کسی روضه همین معلمها را بخواند وما گریه کنیم . معلمین دلسوز ولی تراکم جمعیت ، شما ملاحظه کنید ، در سال 1364 در رقم 60 هزار جمعیت به دبستان و دبیرستان میرفتند .ولی در عرض دوسه سال 164 هزار جمعیت هجوم به این مدارس آورده اند .باید این را چاره کرد والا همه همتها را در حوزه های علیمه بگذاریم و بخواهیم مدرسه علوم دینی بسازم ولی مردمرا ندیده بگیریم دخترها و پسرها را نتوانیم به الگوی اسلامی تربیت کنیم در آیند ه یک فاجعه ای خواهد بود. زیاد شعار ندهیم . معنای شعار دادن به این نیست که ما بخواهیم اصالت نه شرقی فحش بدهیم وهم به غربیها فحش بدهیم . این به عقیده من درست نیست . باید یک قدری در این مسائل مطالعه کرد ،‌دقت کرد . حضرت آیت الله آقای منتظری هم فرموده اند عوض اینکه ( مجید انصاری – امام هم به آمریکا فحش داد،‌ هم به شوروی) شعار بدهیم به شعورمان بپردازیم ،‌به واقعیتها عمل کنیم . نه شرقی و نه غربی بودنمان به این معنا نیست که به همه فحش بدهیم . ( مجید انصاری – به معنای مرگ برآمریکا مرگ بر شوروی …) من این مساله را با ضرس قاطع دارم عرض میکنم. شما که شعار میدهید به افرادی شعار میدهید که خیلی پست و بی چیز هستند و هیچ هم احترامی ندارند .شما با این شعارهایتان آنها را بزرگ     می کنید . ولی آنها میایند به ساحت مقدس بزرگان ما ، به ساحت مقدس ( چرا نگوئیم ) حضرت امام جسارت می کنند هیچوقت ما حاضر نیستیم . خدا هم در قرآن میفرماید که خداهای آنها را فحش ندهید ،‌ آنها به خدای شما فحش میدهند ودر تغییر اسمها هم دقت کنیم . در تاریخ طبری ، ‌در تاریخ کامل ابن اثیر در تاریخ مروج الذهب هزار سال قبل نوشته شده من باب مثل کرمانشاه را آنجا هم کرمانشاه اسم برده اند. حالا ما چون شاه را از میان بردیم و اخراج کردیم شاهرود را عوض کنیم . کرمانشاه را عوض کنیم . کرمانشاه را عوض کنیم با اینکه این یک لفظ است ، طبیعی است . حضرت آقای هاشمی هم که در کرمانشاه بودند( رئیس- وقتتان تمام است ) در بیانات خودشان اصلاً بدون اینکه توجهی داشته باشند میفرمودند کرمانشاه . بی خود به خودتان فشار نیاورید. (( باختران )) این اجنبی است . آدم این مطالب را نمی فهمد . کرمانشاه ،‌کرمانشاه است . انقلاب ما هم جا افتاده است و جاافتاده هم خواهد بود. با این چیزها دل مردم را نمیشود خوش کرد.مردم را باید فرهنگ داد ،‌‌ آموزش داد ،‌به پرورش آنها خدمت کرد،‌ دکترداد بهداشت داد،‌خانه بهداشت … هیچکدام ا زاینها را نمیدهیم . مانند دوران پهلوی کلاه را عوض می کنیم ،‌لباس را عوض می کنیم ، اسم کرمانشاه را باختران می گذاریم کاری را دوا نمی کنیم . غیر از اینکه مردم را اسیر بکنیم هیچ فایده ای ندارد . والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .

            یدالله اسلامی – مرگ بر آمریکا ،‌ مرگ بر شوروی .

            3- تسلیت به حضور امام امت به مناسبت سالروز شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی و تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .

            رئیس – در سالگرد شهادت بزرگ مرد روحانی حضرت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی به محضر مبارک حضرت امام وبیت شریف ایشان از طرف همه نمایندگان مجلس تسلیت عرض می کنیم . شهادتی که الهام بخش حرکت وسیع مردم شد و اولین مشعل حرکت مردم را برافروخت. تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرایی .

            آقای قریشی نماینده خمین به وزارت کشاورزی در خصوص رفع کمبود کود شیمیائی در خمین و حومه .

            آقای نبوی نماینده بوشهر و گناوه به وزارت راه در خصوص ترمیم اسلکه بندر بوشهر ولایروبی خورهای بنادر گناوه ، دیلم وریگ .

            آقای خلخالی نماینده قم به صدا وسیما در خصوص نصب دکل تلویزیونی در منطقه خلجستان قم و به وزارت نیرو در خصوص برق رسانی روستاهای منطقه گیری خلخال و حومه و رسیدگی به وضع منطقه آب گرم خلخال .

            به وزارت بهداشت در خصوص ایجاد خانه بهداشت در هریس خلخال .

            به وزارت آموزش و پرورش در خصوص ایجاد مدرسه راهنمائی در هریس خلخال .

            به وزارت جهاد در خصوص آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای سرخه ده و خجلستان قم .

            به دولت در مورد حفاظت محیط زیست .

            آقای مقتدائی نماینده آبادان به وزارت کار در خصوص عدم اجرای قانون بنیاد مهاجرین در خصوص تشکیل شورای عالی بنیاد .

            آقای شهرزاد نماینده اصفهان به وزارت بهداشت در خصوص اعمال نظارت بیشتر و خدمات درمانی .

            به وزارت آموزش و پرورش درخصوص تقویت وایجاد جاذبه بیشتر در رشته های ریاضی و فیزیک دبیرستانها.

            آقای برومند نماینده مغان به مدیر کل کشاورزی در خصوص بازنگری به اداره خدمات مغان ورساندن موادلازم به کشاورزان .

            به وزارت راه در خصوص توجه به اداره راه مغان وبازسازی جاده های اردبیل ، گرمی ،‌ بیله سوار – پارس آباد ،اصلاندوز.

            آقای رنجبر نماینده صومعه سرا به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در خصوص شروع عملیات احداث دانشسرای تربیت معلم صومعه سرا و به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در خصوص تسریع در پروژه آموزشکده کشاورزی صومعه سرا،‌به جهاد سازندگی در خصوص اتمام برق رسانی روستاهای در دست اجرا .

            به وزارت کشور در خصوص رسیدگی به وضع بخشداری تولمات ومرکزی صومعه سرا .

            آقای نجفی نماینده خواف و رشتخوار به وزارت اقتصاد در خصوص استقلال دارایی بخش خواف واستقرار شعبه دارایی در مرکز بخش رشتخوار .

            به وزارت کشور در خصوص استقرار شعبه ثبت احوال در بخش رشتخوار .

            به وزارت ارشاد در خصوص توجه بیشتر به اثار باستانی منطقه.

آقای  قریشی نماینده خمین و‌ آقای شهیدی نماینده محلات و دلیجان به وزارت راه وترابری در خصوص احداث راه مهندسی بین محلات و خمین.

آقای قلی زاده نماینده مینودشت به صدا وسیما در خصوص پوشش تلویزیونی منطقه گالیکش – تنگراه تذکر داده اند.

4- تصوی اصلاحیه کمیسیون درمورد لایحه اصلاح قانون نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی پس از اظهار نظر شورای نگهبان.

رئیس – دستور را شروع کنید.

 

منشی – بسم الله الرحمن الرحیم . اولین دستور گزارشی است که اعاده شده از شورای نگهبان است در مورد لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون اشتخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی . آقای رحمتی مخبر کمیسیون امور اداری واستخدامی بفرمائید.

رحمتی ( مخبر کمیسیون )- سلام علیکم و رحمه الله .

بسم الله الرحمن الرحیم .لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی مصوب 13/11/60 اعاده شده از شورای نگهبان. در جلسات متعدد با حضور نماینده محترم شورای نگهبان ومسؤولین ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت ودر جلسه نهائی مورخ 3/7/67 با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.

داستان دانشکده پزشکی امام رضا از این قرار است که این دانشکده وابسته به آستان فدس رضوی بود .در سال 59 این دانشکده از آستان قدس رضوی منفک وبه دانشکده پزشکی مشهد ، (فردوسی ) ملحق شد. در سال 60 کارکنان این دانشکده که از آستان قدس به دانشگاه ملحق شده بودند طی یک مصوبه ای مشمول قانون استخدام کشوری شدند . سازمان امور اداری و استخدامی یا سازمان بازنشستگی کشور برای اینکه سوابق خدمتی اینها را جزو سوابق خدمت دولتی آنها منظور بکند لازم بود که کلیه پرداختهای این کارکنان که سهم کارگر و سهم کارفرما بود از صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی کشور منتقل بشود .این پرداختها عبارت بودند از سهم کارگر وسهم کارفرما .آستان قدس سهم کارگر رااز صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی منتقل کرد. اما حاضر به انتقال سهم کارفرما از صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی کشوری نشد. مجلس یک لایحه ای را که آمده بود به تصویب رساند که آستان قدس را ملزم کرده بود به اینکه سهم کارفرما را نیز به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل کند .ولی شورای محترم نکهبان یک ایرادی گرفتند که چون آستان قدس مشمول قوانین دولتی نیست شما نمیتوانید آستان قدس را ملزم بکنید به انتقال این سهم کارفرما از صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی . بنابراین این لایحه با ایراد شورای محترم نگهبان روبروشد و برگشت . کمیسیون آمد و یکی دو نفر از اعضاء‌را مسوول کرد که با مسؤولین آستان قدس صحبتی بکنند وخودآنها رضایت بدهند به اینکه سهم کارفرمای این کارکنان منتقل شده را به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل کنند . ولی متاسفانه حالا به چه دلیلی باز هم آستان قدس با این انتقال موافقت نکرد و همچنان بر این مساله مصر بود وشاید دلیلش هم این بود که می گفتند قراردادی که ما با این کارکنان بسته ایم منوط به استمرار خدمتشان در آستان قدس است . بنابراین چون اینها الان دیگر خدمتشان تقریباً نیمه تمام در آستان قدس میماند نسبت به زمان بازنشستگی شان و به وزارت فرهنگ ‌و آموزش عالی منتقل میشوند که البته الان مسؤول این کار وزارت بهداشت و درمان و آموز ش پزشکی است . بنابراین ماسهم کارفرما را منتقل نمیکنیم . واین مبلغ را هم خدمتتان عرض کنم که حدود پنج میلیون تومان بیشتر نیست که البته حالا با آن همه خرج و برجهایی که درآستان قدس هست چرا آستان قدس با انتقال این سهم کارفرما ومشکل این بندگان خدا موافقت نکردند که اکثر هم کارکنان جزء هستند .این یک مقداری برما جای نگرانی است و جای سؤال هست . منتها حالا به وقل معروف فضولی است و به بنده مربوط نیست . ما مسؤول بودیم در قبال این کارکنانی که اکثراً خدماتی بودند و با یک حقوقهای جزئی داشتند  منتقل میشدند و سوابق اینها داشت از بین میرفت . لذا ما ناگزیر شدیم از ردیف 503001 قانون بودجه که بودجه های پیش بینی نشده مربوط به نخست وزیری هست این راموکول به آن کردیم که دولت موظف باشد این سهم کارفرما را به جای آستان قدس به صندوق بازنشستگی کشوری واریز بکند تا سوابق این بندگان خدا محسوب بشود ومشکل اینها مرتفع بشود.به هر حال من توضیح بیشتری را لازم نمیدانم . اگر احیانآً مخالفتی بود یا سوالی بود من در خدمت شما هستم . والسلام .

رئیس – آقای موحدی به عنوان مخالف صحبت می کنند.

موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم .من فقط خواستم که یک تذکر آئین نامه ای داده بشود. از آنجائی که آستان قدس رضوی یک مؤسسه یا شرکت یا دستگاه دولتی نیست و خواه ناخواه دارای یک معاون مجلس و پارلمانی و حقوقی که در اینجا باشد واز حقوق آن استان قدس دفاع بکند نیست ،‌بهتر بود کهمخبر محترم کمیسیون در اینجا آستان قدی را زیر سؤال نمیبرد و تحت این عنوان که آستان قدس که این همه خرح و برج دارد مثلاً چطور شده که این پنج میلیون تومان را قبول نکرده که بپردازد ؟ من این نکته را لازم است عرض کنم که آستان قدس رضوی مسلماً تمام دارائی ها واموالی که دارد براساس مقررات شرعی از موقوفات ناشی میشود ویا از نذورات و تبرعات و امثال ذلککه مردم تقدیم می کنند . و در گذشته قبل از انقلاب ،‌زمان رژیم شاه بودند کسانیکه ایادی شاه بودند ،‌هم استاندار بودند وهم متولی ویا نایب التولیه آستان قدس بودند ،‌ هم خودشان به هیچ وجه موازین شرع واسلام ودین و این چیزها را رعایت نمیکردند وحدود موقوفات را رعایت نمی کردند .

رئیس – پس شما مخالف پیشنهاد اصلاحی نیستید .

موحدی ساوجی – موافق نیستم . مخالفم . حالا عرض میکنم و هم خودشان رعایت نمیکردند وهم آنجا در واقع یک چراگاهی بود برای قدرتمندها و ایادی شاه که بروند آنحا و بخواهند که هر چیز با ارزش و عتیقه ای بودبرای خودشان بردارند .اما الان این جور نیست وکسیکه در آنجا نصب شده از سوی امام امت ،‌رهبر انقلاب و ولی فقیه منصوب شده و اگر چنانچه برخلاف مقررات و موازین شرعی و مصالح وقف عمل بکند در پیشگاه خدا که مسؤول است به جای خود محفوظ در همین دنیا در برابر رهبر و در برابر مردم مسوول خواهد بود.

اما درارتباط با اینکه جناب مخبر محترم گفتند که حالا که بودجه ای که از ناحیه این لایحه پیش بینی میشود حدود پنج میلیون تومان را آستان قدس رضوی تقبل نکرده ،‌ تقبل نکردنش هم به خاطر اسن است که متعهد نبوده است ،‌ تعهدی نداشته ،‌ قراردادی قبلاً به این صورت نبوده است . حالا که آنها قبول نکرده اند مادولت را مکلف می کنیم که از محل اعتبارات دولت بپردازد . این تکلیفی که کمیسیون محترم امور استخدامی کرده اند د رصورتیکه محلی داشته باشد ،‌منبعی داشته باشد ،‌دولت قبول بکند مساله ای نسیت . اما اگر چنانچه دولت نپذیرد یا محل ومنبعی نباشد این برخلاف آئین نامه است و برخلاف قانون اساسی است. زیرا هر گونه طرح و یا هر گونه پیشنهادی که در مجلس داده میشود اگر چنانچه مستلزم هزینه ای باشد باید منبع تامینش و درآمدش مشخص باشد . بنابراین باید مخبر کمیسیون اینجا روشن بکند که آیا این مساله قانون اساسی وآئین نامه ای را رعایت کرده است یا نکرده است ؟

رئیس – شما یک اخطار آئین نامه ای کردید ویک توضیحاتی دادید . آن اخطار          آئین نامه ای و قانون اساسی تان وارد نیست . چون در حقیقت سهم کارفرما از پیش بایست داده میشده و وظیفه دولت هم بوده که بدهد .منتها انتظار این بوده که آستان قدس بدهد وآنها    نتوانسته اند بدهند،‌حالااین به خود دولت برمیگردد .یعنی ما یک خرج جدیدی که بردولت تحمیل نمیکنیم . این چیزی است که عده کارکن بوده اند ،‌حالاباید برای بیمه شان سهم کارفرما داده بشود واین چیزی بوده که وظیفه دولت بوده . قبلاً در لایحه آستان قدس منتقل شده بوده ،‌آنها     نپذیرفته اند  حالا به خود دولت برمیگردد واز یک منبع خاصی گفته اند بدهند آقای رحمتی توضیح بدهند .

رحمتی (مخبر کمیسیون )- من به دومطلب اشاره میکنم .اولاً ما آستان قدس را زیر علامت سؤال نبردیم ولی واقعاً انتظار داشتیم که براساس آنچه که خودشان قرارداد بسته اند عمل میکردند واین متن قرارداد هست که الان در دست من است . من عین این را میخوانم.

تبصره – کلیه کسور دریافتی از کارمندان مذکور که بابت بازنشستگی در صندوق آستان قدس واریز گردیده براساس مقررات قانون استخدام کشوری در اختیار سازمان مذکور قرار خواهد گرفت . این چیزی است که خودشان از اول قبول کرده اند و براین اساس دانشکده منتقل شده است. لذا می باید این را منتقل میکردندوبه هر حال الان ما داریم درمورد بخش خصوصی هم حتی میگوئیم که اگر در بخشهای خصوصی و در هر دستگاهی که اگرکسی کارکرد وقرارداد بیمه داشت اینهم جزو قرارداد کارش هست که یک سهمی از کارگر گرفته میشود، یک سهم از کارفرما،‌بعداگر این محل کارش هست که یک سهمی از کارگر گرفته میشود،‌ یک سهم از کارفرما ،‌بعد اگر این محل کارش را عوض کرد باید اینکسور به صندوق جدید انتقال پیدا کند به صندوقی که آن کارگر درسمت جدید به آن وابسته میشود. اگر ما حرفی زدیم به خاطر این هست …

رئیس – پس شما اخطار را وارد میکنید؟

رحمتی – خیر.

رئیس – اگر این طوری است که شما نمیتوانید پیشنهاد بدهید .

رحمتی – در مورد پیشنهاد دولت عرض میکنم .درمورد پیشنهاد دولت

 

اگر ما به این ردیف منتقل کردیم به خاطر این بود که راهی غیر از این نداشتیم . بنابراین با خود دولت صحبت کردیم و خود آقای نخست وزیر پذیرفته اند که ….

            رئیس – ایشان نمیتوانند بپذیرند .

            رحمتی – از بودجه های پیش بینی نشده .

            رئیس – تعیین کرده اند که از چه منبعی داده بشود.

            رحمتی – این هم با شورای نگهبان صحبت شده و هم با خود دولت هر دو پذیرفته اند که از این محل اشکال ندارد .

            رئیس – چون آقای موحدی به صورت مخالف صحبت کردند یک موافق میتواند صحبت کند .

            منشی – آقای فدائی ثبت  نام کرده اند که تشریف ندارند .

            رئیس – در مجلس از آقایان نمایندگان اگر کسی به عنوان موافق بخواهد صحبت کند    می تواند ( اظهاری نشد) نماینده دولت بفرمایند .

            عبادیانی ( معاون سازمان امور اداری و استخدامی ) – بسم الله الرحمن الرحیم .با توجه به اینکه سوابق خدمت کارمندان دولت در دستگاههای دولتی فقط قابل احتساب است دررابطه با صندوق بازنشستگی کشوری،لذا قانونی قبلا به تصویب مجلس رسیده که این تعداد از کارکنان آستان قدس که دردانشگاه پزشکی امام رضا کار میکردندواین دانشکده به وزارت فرهنگ وآموزش عالی منتقل شد سوابق خدمتشان قابل احتساب باشد.یعنی این اشکال قانونی توسط این قانون مرتفع شد.اما یک اشکال وجودداشت و آن اینکه احتساب سوابق خدمت کارمندان حتی در بخش دولتی هم موکول به این است که  بابت این سنوات خدمت کسورات بازنشستگی پرداخت بکنند.یعنی5/8 در صد سهم کامند است و5/8 درصد سهم کارفرما.لایحه ای که الان مورد بحث است درخصوص سهم کارمند مشکلی ندارد.یعنی کارمندان کسورات باز نشستگی خودشان را به صندوق آستان قدس پرداخته بودند،آستان قدس آنهارا به صندوق بازنشستگی کشوری واریز می کند.ولی درخصوص آن درصد مربوط به سهم کارفرما که در اینجا آستان قدس هست،آستان قدس خودش را مکلف به پرداخت سهمیه خودش به صندوق بازنشستگی کشور نمداند.یعنی میگوید که قرارداد قبلی مبنی براینکه این کسور منتقل به صندوق ثالثی بشودوجود نداشته وبه همین دلیل شورای محترم نگهبان ایراد گرفتند که به هر حال چون رضایت کارفرما دراین رابطه لازم هست واینجا آستان قدس،بخش دولتی نیست بلکه باید رضایت آن قبلا جلب بشود.لذا این ایرادرا به مصوبهً مجلس گرفتند وگفتند به این ترتیب شما آستان قدس را نمی توانید مکلف کارفرما را به صندوق بازنشستگی کشوری بپردازد.لذا اصلاحیه ای در کمیسیون با حضورنمایندهً شورای نگهبان انجام گرفت به این ترتیب بود که ما از محل ردیف503001 که محل هزینهً پیش بینی نشدهً دولت هست.درآنجا این موردرا که خوب مبلغ زیادی هم البته نیست ولی به هر حال طبق مقررات باید به صندوق باز نشستگی کشور پرداخت بشود. اینرا تعمیم بکنیم که به این ترتیب ایراد شورای محترم نگهبان مرتفع خواهد شد.من فکر می کنم که تو ضیح بیشتر نیاز نباشد ومطلب روشن هست.به هر حال اگراین تصویب نشوددرواقع سنوات خدمت این کارمندان معطل می ماند وقابل احتساب نخواهد بود.ولذا برای رفع مشکل این تعداد کارمندان ما مجبور بودیم که به این طریق مشکل را حل بکنیم.

            رئیس- دستور بعدی را شروع کنید.

            5- تصویب کلیات لایحه جذب نیروی انسانی به نقات محروم ودور افتاده ومناطق جنگی

            منشی- دستور بعدی لایحهً جذب نیروی انسانی به نقاط محروم ودور افتاده ومناطق جنگی است.آقا رحمتی مخبر کمیسیون بفرمائید.

            رئیس- قبل از شروع دستور من یک تذکری را عرض بکنم درمورد نام نویسی که صبح ها آقایان برای نفر سوم سخنرانی  قبل از دستور می کنند برای اینکه آئین نامه عمل بشود.چون جلو تر تشریف می آورند آنجایک چیزی می گذارندورقه ای که نوبت می گیرند من حالا نمی دانم شیوهً کار آقایان چگونه است سبحان اللهی که مسوًول این کار هستند نظرشان را به آقایان می گویند.طبق همان نظر عمل بشود یعنی کسی که یکساعت قبل باید حضور داشته باشدوخودش ثبت نام بکند طبق آئین نامه باید حق را به او بدهیم.اینکه جلوتر حالا یک رویه ای بوده یعنی آقایان می آمدند یک چیزی،کاغذی می نوشتند به دیوار می زدند نوبت می گرفتنداین در آئین نامه نیست.بنابراین این باعث می شود که معمولا اختلاف نظر پیش بیایدویکی از حوادثی که پیش آمددو سه روز پیش بود که یکی از اقایان که ثبت نام کرده بودند به همین شیوه وآقای دیگری آمده بود آنروز صبح وقت گرفته بود،آقای سبحان اللهی وقت داده بودند به دومی.آن نمایندهً اولی اعتراض داشتند وتعبیر کرده بودند که نماینده دوم که آقای صالح آبادی بودند حق مراغصب کردند.مااز نظرآئین نامه نمی توانیم اینرا غصب بگوئیم وآقای سبحان اللهی مسوًول هستند ازطرف هیاًت رئیسه این را کنترل می کنند اگر اینگونه موارد پیش آمدقضیه را باایشان حل کنید که به اینجا نکشد.بفرمائید.

            علی اکبر ناطق نوری- آقای هاشمی!این روشی که فرمودید بسیارروش خوبی است.

            رئیس- بلی،این روش آئین نامه است.صلا آن طور نمی شودوماکاغذ را نمی توانیم ملاک قرار بدهیم بفرمائید.

            منشی- درست است کاغذ ها اعتبار ندارند.

            رحمت الله رحمتی (مخبر کمیسیون)- لایحهً جذب نیروی انسانی به نقات محروم ودور افتاده ومناطق جنگی شمارهً ترتیب چاپ157 وشمارهً چاپ سابقه60 هست.

            لایحهً جذب نیروی انسانی به نقاط محروم ودورافتاده ومناطق جنگی که طی شماره چاپی 60 به کمیسیون اداری واستخدامی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بوددرجلسه مورخ3/2/67 با حضور مسوًولین ذیربط مورد بحث وبررسی قرار گرفت وبا اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.

            یک توضیح بسیار مختصری را من خدمت نمایندگان محترم عرض می کنم.وبعد اگر احیاناّ سوًالی بود یا مخالفتی در خدمت آقایان هستم.

            یکی از مشکلاتی که مناطق محر.م با آن روبرو هستند که این هم زائیدهً همان محرومیت های دیگر هست،مساًله کمبود نیروی انسانی ماهر هست.چه دربخش صنعتی چه در بخش های اداری وشرکت ها.ما به هیچ عنوانی نمی توانیم فقط با عامل جبر،نیروی انسانی مورد نیاز این مناطق محروم را تاًمین بکنیم.واین تجربه نشان داده هر جا وهر وقت که این کار انجام گرفته بازدهی کار انصافاّ خوب نبوده است چون کامندی یا کارگری  یا یک متخصصی که به یک منطقهً محروم می رود وهزاران کیلومتر،صدها کیلومتر از منطقهً خودش دورهست احیا ناّامکان اینکه بتواند خانواده اش را به دلیل خصوصیات جغرافیایی آن نقطه وآشنا نبودن حال وهوای آن منطقه،خانواده اش را نمی تواند آنجا ببرد.بااین مشکلات روبرو هست و قطعاّ این در کارش اثر منفی خواهد داشت.بنابراین همیشه ما به دنبال این بودیم ودولت هم به دنبال این بوده واین لایحه هم حاکی ازاین فکر خوب هست.این سیا ستگذاری خوب دولت هست.که ما انگیزه ایجاد کنیم برای رفتن کارکنان دولت ویا متخصصین به مناطق محروم واین انگیزه رادراین لایحه ما به دوصورت آوریم واگر احیاناّ خواهران وبرادران محترم نماینده دلائل دیگر روشهای بهتر وبیپتری را در نظر داررندوارائه می کنند ما می توانیم در شور دوم این لایحه در خدمت آقایان باشیم .ودور افتاده وجنگی می روند دو امتیاز میدهد:

            یکی مساًلهً یک ماه مر خصی استحقاقی با حقوق ومزایا هست که این یک ماه مرخصی علاوه برآن مرخصی است که هر دستگاه اجرائی قانوناّ به کارکنان خودش می دهد.یعنی الان بسیاری از دستگاههای اجرائی یک ماه مرخصی استحقاقی برای کارمندان خودشان در نظر گرفته اند.الان اگر مشمولین این گونه دوایر دولتی به این مناطق محروم،دورافتاده ومناطق جنگی هست برای انجام کاری ماًمور بشوندویابه آنجا اعزام بشوند.اینها علاوه برآن یک ماه،یک ماه دیگر هم می توانند ازاین مرخصی استفاده بکنند.یعنی دو ماه مرخصی می توانند داشته باشند.واین یک ماه مرخصی با حقوق ومزایا هست. این یک امتیاز هست که به این افراد داده می شود.          

            امتیازدوم- مبلغی تحت عنوان فوق العاده جذب نیروی انسانی به مناطق محروم است که این مبلغ شامل حال این افراد خواهد شد.ودرمورد اول که مرخصی بود اینرا باید عرض کنم که این مرخصی حتمناّ باید با مسوًول دستگاه ذیربط انجام بگیردواگر به دلائلی خود کارمند نخواسته که ازاین مرخصی

استفاده کند ویا اینکه شرایط محیط ویا موقعیت ایجاب نکردواین فرصت را به این کارمندنداد که ازاین مرخصی استفاده کندمیتوانددر قبال عدم استفاده ازمزایای این مدت ازحقوق وفوقالعادهً این مدت استفاده بکند.این دوامتیازی است که در این لایحه پیس بینی شده برای کارکنانی که به این مناطق می روندوامید واریم که ان شاءالله باتصویب این درمجلس شورای اسلامی انگیزه ای باشدکه بخشی از مشکل کمبود نیروی انسانی ماهر درنقاط محروم این جبران بشود.والسلام.

            رئیس- مخالفان وموافقان صحبت کنند.

            منشی- اولین مخالف آقای غلامرضا فدائی هستند.(اظهاری نشد)نیستند آقای روحانی نیا بفرمائید.

            روحانی نیا- بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه دارند که سابقهً این لایحه درمجلس شورای اسلامی مربوط به یا ل62 هست،این لایحه دارای دو جنبه هست:

            یکی خواسته است به مناطق جنگی خدمت بشود.دوم خواسته است به مناطق محروم خدمت بشود.من عرض می کنم اگر ازشما بپزسند که این چه خدمتی به کناطق جنگی است که سال61 دولت لایحه اش را به مجلس می آوردخدمت کاکنان دولت در مناطق جنگی به تصویب می رسانید.آنهم درشرایطی که جنگ به این موقعیت رسیده است.موافق محترم جواب بدهد.

            مساًله دوم راجع خدمت به مناطق محروم من فکر نمی کنم هیچکس دراین مجلس باشد که ازاینکه مناطق محروم ازداشتن متخصصین هنر مند محروم هست رنج نبرد.وهمه می خواهند سیاستی پیش گرفته شود که این تورم نیروی متخصص در مراکزومحروم بودن افراد کار کن وکارآدرمناطق محروم به یک جوری جبران شود.این لایحه آمده است که این مشکل را جبران بکند.وبعد جالب است که آمده درلایحه میفرماید ما باید انگیزه ایجاد بکنیم که مناطق محروم متخصصین بروند..به جبر نمی شود.بعد برای خدمت بیشتر به مناطق محروم چکار بکنیم.مرخصی بیشتر بدهیم.بیشتر بدهیم تا بیشتر کار بشود خوب طبیعتاّکمتر کار می شود.من عرض می کنم به جای اینکه در طول این چند سال آمدند لایحهً جذب نیروی متخصص به مناطق محروم بردید بهتر است سیاستگذاری می کردیدوسیاستگذاری بشود که نیروهای مناطق محروم به مراکز آموزش تخصصی جذب بشود.واگر روزی که این لایحه به مجلس آمد یک چنین سیاستی پیش گرفته شده بود.بعد از پنج،شش سال بچه های خود مناطق محروم آمده بودند این بهتر مقرون بهصرفه بود تا اینکهبخواهیم باوصله پینه کردن وحقوق اضافه دادن ومرخصی بیشتر دادن این انگیزه را ایجاد کنیم.وقتی که اگیزهً انقلابی،الهی نباشد مگر باپول اضافی دادن،مرخصی اضافی دادن آنهم یک نوع جبراست چطور می فرمایند ما نمی توانیم به جبر کسی راآنجا وادار به کار بکنیم.اینهم جبراست منتها جبر اقتصادی است که آن متخصص را به آنجا فرستاده است.بنابراین پیشنهاد مشخص بنده به جای این لایحه اینست:

1-                               اولویت بیشتر دادن به رشد آموزش مناطق محروم وجذب نیروهای مناطق محروم به مراکز تخصصی.

2-                               اولویت بیشتر دادن به امور استخدامی به کسانی که در مناطق محروم هستند.

3-                الان ما رنج می بریم از این وضعی که بردستگاهها حاکم است درادارهً امور استخدامی،حقوقهای بسیار متفاوتی که هست خوددولت لایحه ای آورده است تحت عنوان لایحهً خدمات کشوری،مجلس بیاید یک کاری بکند که آن لایحه خدمات کشوری که شمول آن فراگیرتر وعام تر است.همهً این نارسائیها را برطرف می کند که آن زودتر بیاید به جای مقررات استخدامی کشوری ودرآنجا مشخصاّ پیش بینی شده است که هر کسی که دراستخدام دولت هست یادر استخدام دولت در می آیداین مجبور است به حسب مقررات که یکی از چند سال از دورهً کارش رادرمناطق محروم بگذراندوخود آن قانون اگر اجرا بشود مااینقدر نیاز به امتیاز دادن واینجور وصله پینه کردن واینجوری عمل کردن نیمه بهاء نیازی به اینها نیست.والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.

منشی- اولین موافق آقای نورالله عابدی هستند بفرمائید.(اظهار شدنیستند) آقای سید حائری بفرمائید.(حائری- آمادگی ندارم) آقای معماری بفرمائی

قاسم معماری- بسم الله الرحمن الرحیم.درجواب برادرمان آقای روحانی نیا عرض شود که یکی از کارهای خوبی که باید این مجلس انجام بدهد.همین لایحه است که دولت آورده.یعنی ما باید سیاستگذارباشیم اگر مادر کارمان،درکمیسیونها به این پیشنهادها بهاء ندهیم همیشه نقاط محروم از نیروی ماهرومتخصص خالی خواهد بودودرنتیجه هر چه نیرون متخصص وماهراست درتهران ومراکز استانها جمع خواهد بود وبه سرما همیشه کلاه خواهد رفت.ایرادفرمودند که چه بهتر است که بچه های خود مناطق محروم آموزش داده بشوددراین دانشگاهها برای تربیت نیروی ماهر ومتخصص این خوب است.اما متاًسفانه ماهم ازاین طرفی نبستیم.درهمین مورددرمناطق قبل از دستور12 تیرماه من عرض کردم.هرچه دکتر بنگلادشی وهندی است به ما داده اندواز طرح هم که خواستیم دکتر داشته باشیم بهداری آذربایجان این نیروها را در خودش نگهداشته.ودوسه تا را هم امسا ل آورده اند.یعنی اینها که از نقاط محروم میآیند درس می خوانند باید برکردند به مناطق محروم برای خدمت در مراکز استانها نگهداشته می شود.به بهانه های مختلف که این متخصص را لازم داریم مثل اینکه نقاط محروم باید نیروی متخصص نداشته باشد.یعنی هرچه باصطلاح ساختمان خوب مثلا چندوقت پیش من رفته بودم به یکی از بخش های محروم اهرمان به نام هریس.روستائی است به نام خشکناب.از نظر ساختمان بهترین ساختمان در مانگاه،اما از بهمن ماه تا امروز که در خدمتتان هستم دکتر آنجا ندارد.یعنی9 ماه این منطقه محروم که باید بهاءداده میشد دکتر ندارد.یعنی اگر هم دکتر داشته باشد یا کره ای است یا هندی.اگرمامی خواهیم کار بکنیم،شما را به خدا دست ازاین شعارها یردارید بیائید شعوری عمل کنیدودر عمل برسیم که حکومت ما کحومت عدل علی است دراین1400 سا ل،اسلام دوچیزآورده،سه چیزنیاورده

یکی مساًله رهبری وامامت است.که هرکسی نباید درراًس حکومت باشد.چنگیزها ونرون هاویزیدها.بلکه علی ها.

دوم منی که به عدل خدا معتقدم.آن عدل درجامعه پیاده بشود.تبعیصات از بین برود.

امادراین ده سال متاًسفانه از نظر انقلابی،ازنظرفرهنگی کار نشده.این نقاط محروم است که از نظر جبهه وجنگ بهترین بهاءرادادند.خانواده هایی پنج،ششنفر شهید دادند.همین نقاطی که شما به اصطلاح به آن اعتنا ندارید.همین اهر ما هزاروچهارصدده وشش تا بخش.بروید هر یک ده آنجا.را نگاه کنید خانوادههای شهید را می بینید.اما در مقابل اینها ما شرمنده ایم که چه بهاء دادیم.یعنی همیشه ما گرفتا پزشکان بنگلادشی وکرهای وهندی بودیم که عوض اینکه مطلب را بفهمد چون زبان نمی داند. عوض درمان لال بازی یعنی قب ستان ها آباد شدن چه بهتر است این پزشکان متخصص وماهر از تهران واز مراکز استان تمرکز زدائی بکنید.سیاستگذار باشید به شکارچی کوه نشان میدهند نه شکار.این لایحه دولت است پیشنهاد بدهید.این نیروهای متخصص بروند لااقل مثل معلم.همانطور که معلم که استخدام می شود پنج سا ل،شش سا ل،هفت سا ل باید دردهات خدمت کند. این آقای پزشک این آقلی مهندس چه ما نعی دارد؟اینهم برود همین نقاط محروم اگر ما می خواهیم کار بکنیم.به فرمایشات آیت الله منتظری امکانات را بطرف روستاها ببریم.والا اگر کار ما این باشد فقط شعار بدهیم اما درعمل همان کاری که تابه حال بوده وباشد همیشه محروم،محرومترومراکز استان روز به روز مثل پیکری که سرطانی باشد.غده های سرطانی دراین بدن زیاد میشود یعنی دراطراف تهران شما صدودو شهرک دارید این نشانهً مریض بودن جامعه تان است.یعنی اینکه ادعا کردیددرعمل واقعاّ لنگ هستید.یعنی درامتحان صفر،بیائیددرعمل پیاده بکنید.یعنی متخصص ها بروند.اگر ما بخواهیم از پستان مفت هم گرفته بشویم.این اهرماوامثالهم معادن زیاد دارداین نیروهای متخصص آنجا برود.چرا مثلا معدن سنگن ما صدوپنجاه سا ل به دسا شوروی،بلژیک،فرانسه،اتریش بهره برداری شد اما دراین ده سا ل که آقاگفتیم کارشناسها بیایند به هزار ویک بهانه،به بهانه های بنی اسرائیلی آمدند

((هفت شهر عشق را عطار گشت

                                                ما هنوزاندر خم یک کوچه ایم))

در کوچهً اولش هنوز مانده ایم.هنوز بهره برداری نشده معدن طلا داریم. معدن اورانیوم داریم.این نیروهای متخصص کجا هستند؟من درسال 63

گفتم. اگر می خواهید کشاورزی محور باشد این کاخ شیشه ای وزارت کشاورزی برسر این مهندسین خراب بشود . مهندس کجا و کاخ نشین کجا ؟ مهندس برود مزرعه کارکند . از این بوروکراسی شما را به خدا بکاهید . این نظام نوین اداری کی ؟ ( رئیس – آقای معماری در موضوع صحبت کنید ) به هر حال این بهترین لایحه هست . یعنی این نیروی جاذبه است اگر بخواهیم جاذبه ایجاد بکنیم باید این نیروهای به اصطلاح ماهر و متخصص به نقاط محروم بروند در در اینکه گفتند در سال 63 آورده شده به مناطق جنگ ، از این مهندسین رفتند . همین جهاد،‌        خداحفظ شان بکند. این سنگر سازان بی نام ،‌همین نیروهای متخصص به نام جهادی رفتند . جهاد دانشگاهی رفتند . پزشکان رفتند . در کنار آن نقاط محروم را انشاءالله ببینید . و اینکه یک امتیاز انشاء الله برادران در پیشنهادهایی که در شوردوم خواهند داد اینکه کسی که آنجا خدمت می کند پنج کارمند اگر باشد به ازاء پنج ساله یک گروه اضافه بدهند . یعنی از نظر معنوی هم به او ارزش قائل بشوند . و اعم از نظر مادی .  واز نظر مسکن خانه سازمانی بدهند تا این عشق داشته باشد جاذبه برای کار داشته باشد . والا اگر شما سیاستگذار نباشید این لایحه تصویب نشود نقاط محروم باز محرومتر است . نیروهای متخصص و ماهر به آنجا نخواهند رفت . وما در مقابل آنها شرمنده خواهیم بود . امید است که انشاءالله این مجلس پابرهنه ها در این دور سوم که واقعاً این رشدشان را نشان میدهند . با این برنامه ها بخصوص آن برنامه پنج ساله را که تصویب فرمودید . اینرا هم انشاء الله تصویب بفرمائید نشان بدهید که در عمل واقعاً خودتان از خانواده های محروم و مستضعف هستید وبه مناطق محروم و مستضعف هم با این سیاست های سازنده قدم های بزرگی در تصویبش ان شاء الله برخواهید داشت . والسلام علیکم و رحمه الله وبر کاته .

            منشی – آقای اکرمی مخالف هستند بفرمائید .

            سید رضا اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای معماری به اصل لایحه عنایت نکردند در مورد نیروی انسانی متخصص و ماهر عمدتاَ‌ محور صحبتشان بود که عنوان لایحه عام است . لایحه جذب نیروی انسانی به نقاط محروم ودورافتاده . بنابراین عنایتی به نیروی انسانی ماهر و متخصص بطور خاص ندارد . پس مقصود ایشان یا دراین لایحه اصلاً نیست . یا بسیار کمرنگ و غیر قابل توجه :

            نکته دیگر این است اگر واقعاً اشکالاتی هم نسبت به کار داریم باید انصاف را از دست ندهیم از پشت این تریبون عزیزانی گوش فرا میدهند و قضاوتهایشان در مورد این سخن های ما شاید بگونه دیگری باشد . ما در امتحان صفر نشدیم و این نظام که دهمین سال پیروزی انقلاب را می گذراند . با همه مشکلاتی که برایش به وجود آوردند . به فضل الهی کارنامه ارزشمند و قابل توجهی دارد ،‌ و ما در کوچه اول نمانده ایم ،‌که اگر مانده بودیم اینهمه علیه ما توطئه نمی کردند . این یک نکته در رابطه با فرمایشات آقای معماری .

            اما در رابطه با اصل لایحه من شش نکته به ذهنم آمده خدمت نمایندگان محترم عرض  می کنم . ان شاءالله روی این نکات یا پاسخ داده بشود و یا اینکه این لایحه رای نیاورد :

            نکته اول ما می خواهیم نیروی انسانی را به مناطق محروم و دور افتاده جذب بکنیم سؤال:  در مورد نگهداری نیروی موجود ما چه برنامه ای داریم ؟‌الان عزیزانی که در این شرایط سخت دارند کار می کنند سفره دلشان را وقتی باز کنند . بسیاری از مشکلات رامطرح می کنند که انصافاً شاید توان فرسا باشد ما برای همین اینهائی که هستند چه برنامه ای داریم که بخواهیم دیگران را از نقاط دیگر جذب بکنیم به مناطق محروم و دور افتاده . چه حالا بومی در آن مناطق هست و یا مهاجری است که رفته در آنجا متوطن شده است برای نگهداری آنها چه مزایایی داریم که بخواهیم از جاهای دیگر جذب بکنیم .

            نکته دوم همانطوری که آقای رحمتی مخبر محترم کمیسیون ابراز کردند گفتند ما به جبر نمی توانیم مامور وافراد را به مناطق محروم و دورافتاده بفرستیم . خوب چرا نمی روند؟ علل گوناگونی دارد :‌یک علتش این است او در اینجا دها مشکل دارد چرا برود به آنجا که از نظر آب و هوا ،‌منطقه جغرافیائی ،‌خانواده ،‌مدرسه ،‌ دبیرستان و امثال اینها که اشاره کردند برمشکلاتش بیفزاید.

            نکته سوم اینکه بطور کلی نیروی انسانی موجود کارمفید ندارد. کارشان شده شماره زدن ، ثبت کردن ، وارد کردن ، بایگانی نمودن و امثال اینها …

            انسان اگر کارمفید داشته باشد شائق به ادامه کار هست. اما اگر کار مفید نباشد همان کار را هم کار را هم که دارد انحام میدهد برای او خسته کننده خواهد بود و خودش می گوید ، می گوید من کارمفیدی انجام نمی دهم .بالاخره ورود هست و حضور هست و خروج . والسلام . ماباید  یک کاری بکنیم در رابطه با جذب و نگهداری واقعاً یک ترتیبی داده بشود که کارمند ما کاری را که انجام میدهد ما به الازاء آنرا حقوق نداند . این کار را خدمت به خلق بداند وخدمت به خلق را عبادت بداند. وبه عنوان رضایت الهی و رشد روحی کار را انجام بدهد .اگر چنین زمینه معنوی که در آخر صحبتهای آقای معماری وجود داشت ایجاد بکنیم یقیناً با تمام وجود می رود که با مسائل مادی به آنجا نخواهد رفت . که در این لایحه این نکته اصلاً مورد لحاظ و توجه قرار نگرفت .

            نکته چهارم اینکه مناطق محروم بطور نسبی قابل تغییر هستند . ممکن است امسال کارشناسان بروند روی پارامترها و ضوابطی بگویند در این نقطه ،‌نقطه محروم است که دوسال آینده‌، یک سال آینده کارشناسان بروند بگویند این نقطه محروم قابل تغییر هستند . چه امنیت فکری برای او ایجاد می کنیم که برود آنجا پنج سال بماند بگوید اینجا نقطه محروم است لااقل مزایای پنج ساله را من دارم و بکار خودش ادامه بدهد چون قابل تغییر است امنیت فکری برای او نیست .

            نکته پنجم خدائی اش این اصلاحات ،‌اصلاحات جزئی است این اصلاحات جزئی      نمی تواند مشکل مناطق محروم را حل بکند باید برویم سراغ جاذبه های صحیح دیگر که ما بتوانیم امکانات و نیروی انسانی را به آن مناطق بکشانیم .

            نکته بعدی که پایان عرض من است این که خود این لایحه یک نوع ایجاد تبعیض ناورا می کند بین آدمی که به عنوان مامور پامیشود و میرود توی نقطه محروم و دورافتاده وبین آن نیروئی که بومی آنجا است و همانکار را دارد انجام میدهد همان کار یکسان اگر نیروی متخصص بود می گفتیم آنجا متخصص نبوده این معلومات بیشتری دارد تجربه بیشتری دارد خوب به هر حال ما به الازای بهتری باید داشته باشد اما وقتی مطلق است می گویئم (( لایحه جذب نیروی انسانی )) .یک معلم است یک دبیر است یک کارمند است یک خدمتگزار است بلند می شود میرود آنجا،‌همان کاری را انجام میدهد که بومی آن جا انجام میدهد ما وقتی به این مزایا بدهیم و آن حقوقی که اشاره کردند همین طور مرخصی با دادن حقوق و فوق العاده خود ما ایجاد تبعیض ناروا کرده ایم ودر خود آن جا این مشکل زا خواهد بود چه رسد به این که مشکل گشا بشاد . من مدعی و مستدعی هستم که سازمان امور اداری واستخدامی برود آن لایحه اساسی را که دور دمش هم سپری شده ولی نیاورده اند الان هم دوره سوم مجلس است ( در فرمایشات حضرت امام هم بود ) ولو به طور مقطعی آن لایحه را بیاورند تا ان شاءالله مجلس سوم بتواندیک کار بایسته ای در رابطه با قشر کارمند انجام بدهد . لذا من  با کلیات این لایحه مخالفم .

            منشی – آقای کاظمی دینان موافق هستید بفرمائید .

            کاظمی دینان – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران بزرگوار در مخالفت با این لایحه در ابتداء در شور اول مطالبی را عنوان فرمودند که یکی از آنها این بود : در زمانی دارد این لایحه مطرح میشود که جنگ تمام شده وحال آن که ما می دانیم بااین فکر بلندی که در سرمااست واین رهبر بزرگواری که داریم واسلامی که ما قبول کردیم ومدام باید آماده باشیم که ازجائی و از سمتی به ما حمله بشود جنگ ما با کفر واستکبار تمام شدنی نیست هر لحظه ای ممکن است ازسوئی به ما حمله شودوما دائماّ در جنگیم.واین قانون که تصویب میشودمربوط به یک زمان خاصی نیست دفعتاّ واحده ممکن است که جنگی پیش آید آن وقت که نمیشود قانونی تصویب کرد.قانون چون باید شامل حال آینده بشود دراین صورت الان که جنگ نیست قانون تصویب میشود درزمانی که جنگ پیش آمددیگر این مراتب شامل حال آن برادرانی وآن کسانی میشود که در جبهه های نبرد حضور پیدا می کنند ومی رزمند.

            مطلب دیگر که عنوان فرمودند که این جبراست وبه این نحواز نظر اقتصادی دارند افراد رامی کشانند به آن نقاط محروم.باید عرض بکنیم که ((هر کجا آب ودانه ای باشد،مردم ومرغ ومور گردآیند))آن هائی که باید برونددر نقاط محروم خدمت کنند لااقل باید امتیازاتی داشته باشند وبرای تاًمین خودشان وبرای این که یک مقدار قوه بنیهً مالی بگیرندوازاین راه تشویق بشوند به آن جا ها کشانده بشوند لازم است که چنین مواردی عنوان بشود که آنها براین امتیازات درآنجا هاباهمان میل واشتیاق خدمت بکنند هر جا های ایران خدمت کردند خوب درنظام

 

جمهوری اسلامی خدمتش افتخار است وعبادتاست مخصوصاّدرنقاط محروم آنوقت بااین امتیازی که داده میشوداین برادر ضمن اینکه آن افتخارراداردواین غبادت راانجام میدهد میداند که از نظر زندگی اش هم تاًمین میشودواین خودتشویقی هست ومن یادم هست که آن زمان درنقاط محرومی که بوده مبلغ45 تومان به عنوان بدی آب وهواوفوق العاده شغل برای بعضی از معلمین معین میکردندوآن زمان که حقوق275 تومان بوده برادران به خاطر این 45 تومان می رفتنددرجاهائی مثل کویر آبادورامین آن جا هاخدمت میکردند وحال آن که جاها اصلاً معلم نمی رفت با این 45 تومان برای این که یک مقدار کمکی به او بشود میرفت آنجا و با اشتیاق خدمت میکرده بنابراین ، این موارد لازم هست در تنظیم این لایحه که آمده وان شاءالله الرحمن مناطق محروم مملکت که نیاز به نیروهای کارآمد داردنیروهای عادی دارد بعضی جاها هم معلم اصلاً‌ حاضر نمیشود برود،‌ یا اینکه کارمندی حاضر نمیشود برود. و این فوق العاده سبب میشود به آنجا کشانده بشود. حتی صحبت متخصصین نیست افراد عادی کارکنان عادی ما هم حاضر نیستند در نقاط محروم بروند ولی وقتی فوق العاده ای معین بشود بدان جا کشانده میشوند ومیروند آنجا خدمتشان را ارائه میدهند.

            موارد را برادر بزرگوارمان جناب حجت الاسلام اکرمی مطرح فرمودند من از سؤال    ششم شان که فرمودند خوداین لایحه تبعیض است درشور دوم میشود این تبعیض را برداشت یعنی آنهائی که اهل محل هستند آنجا دارند خدمت می کنند شامل حال آنها هم بشود چه اشکالی دارد ؟ آنهائی که در آن نقاط محروم زندگی میکردند ساکن‌آنجا بودند حالا در این لایحه منظور بشود که آنها هم از این فوق العاده هائی که معین شده استفاده بکنند ،‌که برادرمان هم فرمودند شامل حالشان میشود.

            بعد فرمودند این اصلاحات جزئی مشکلات را حل نمیکند ولی من می خواهم عرض بکنم در این زمان ما جاهائی داریم که الان یک ماه از سال تحصیلی گذشته هنوز معلم نرفته معلم در اداره آموزش و پروش نشسته اما به این نقاط محروم نرفته با این لوایح میشود برنامه هائی اجرا کرد که آنجا بدون معلم بدون کارمند نباشند . مطالبی را برادران عنوان فرمودند در همین جا میفرمایند : (( استخدام افراد غیر متخصص طبق تبصره ( 60) بودجه ممنوع است )) و امتیازات شامل حال همه افرادی که در نقاط محروم خدمت می کنند اعم از محلی یا غیر محلی میشود پس آن مشکلی که برادران احساس می کردند و به عنوان مخالفت عنوان فرمودند آن مشکلات هم در این لایحه از بین میرود .

            سؤال دیگری جناب اکرمی مطرح فرمودند که گاهی این مناطق محروم دورافتاده ای روی پارامترهائی تغییر می کند . یک وقتی می بینی که به عنوان محروم اعلام میشود و گاهی اوقات این مناطق محروم از این محرومیت خارج میشوند و تکلیف آن کارمندان چیست ؟‌ این موارد در شور دوم باز قابل اصلاح است وشاید برادران در این قسمت هم چاره اندیشی کرده باشند.

            سؤال دیگر این بود کارمفیدی در دست ندارد چه نقشه ای دارید ؟‌ اینهمه کارهست ، ‌عنوان کردن این سؤال اصلاَ یک مقدار باز یاس و ناامیدی در کارکنان دولت به وجود میاورد . آنهائی که الان با حداقل دارند زندگی می کنند با تمام مشکلات با همه اینکه قیمتها بالارفته و حقوق آنها هیچ تغییری نکرده مشغول خدمت هستند مابیائیم برنامه هائی اجراء بکنیم مطالبی را عنوان کنیم که باعث دلگرمی آنها بشود امتیازاتی برای آنها قائل بشویم که‌آنها با اشتیاق بیشتر بدانند مؤثرند ودارند در این ده سال کار می کنند خدمت می کنند باعث دلسردی آنها نشویم اینهمه که الان امورات دارد می گردد بدست همین کارکنان است اگر یک مقداری هم سردرگمی هست باید مابرویم بنشینیم چاره اندیشی بکنیم برنامه هائی تنظیم بکنیم که ای سردرگمی ها از بین برود .

            سؤال دیگری عنوان کردند که مشکلات زیادی دارند،‌ چرا به آنجا بروند که بیشتر شود خود اینهم باز این جا یاس و ناامیدی بوجود می آورد . میفرمایند هیچ خدمتی در زیر این آسمان کبود بهتر از خدمت در کردستان نیست کردستان پر از مشکلات و مخاطرات را میفرمایند هیچ خدمتی در زیر آسمان کمبود بهتر از خدمت در کردستان نیست با عنوان کردن این جملات باعث میشود که آنهائی که به شهرهای بزرگ روی آورده اند اصلاً‌دیگر جا تغییر نمی دهند مامیائیم  برنامه های ژندارمری و وزارت کشور را در مورد شهربانی و در ارتش آن گردشهائی که کارکنان می کنند حق ندارد کارمندی مرتباً‌در یک نقطه مرفه باشد . بلکه  برایشان نقاط محروم معین میکنند شده بارها که یک مسؤول ژاندارمری را ما گفته ایم چرا منتقلش می کنید ؟ جواب داده اند مسؤولین که باید برود درنقاط محروم ،همیشه که نباید در جاهای راحت باشد و ثابت ماندنشان باعث میشود آنهائی که در نقاط محروم خدمت میکنند در همان نقاط محروم بمانند . دولت بیاید برادران در شور دوم برنامه ای اجراء‌بکنند که گردش داشته باشد یعنی کارکنان دولت موظف باشند اگر دو سال در نقاط مرفه و راحت هستند و وسایل برایشان آماده است یکسال،‌دوسال هم در نقاط محروم باشند بدین ترتیب برای کارمندان این مطلب جا بیفتد که باید همه جای مملکت خدمت بکند ( رئیس – وقتتان تمام است ) همه جای ایران قابل خدمت دادن است وارائه خدمات هست . اجازه بدهید این جمله را هم عرض بکنم ( رئیس – بفرمائید ) سوال دیگری در مورد نگهداری نیروهای موجود بود : چه تصمیم و برنامه ای داریم ،‌در این برنامه ای که برای 5 سال دارند تنظیم می کنند ؟ این میزان دقیقاً معین شده است اگر ما می خواهیم برنامه خوب اجرا بشود پیشرفت داشته باشیم به اهدافمان برسیم باید کارمند مورد توجه قرار بگیرد. آن کسی که دست اندرکار است مورد توجه قرار بگیرد معلم اگر خیالش راحت باشد مامیتوانیم مطمئن باشیم که دانش آموزانی که دارند تربیت میشوند در آینده انقلاب را ادامه خواهند داد وحضور مشا عرض کنم که آینده سازان خواهند بود ، اینها را بیندیشیم و برایشان چاره اندیشی بکنیم که در این بودجه الان انشاءالله برنامه و بودجه دارند تنظیم می کنند این منظور است والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .

            منشی – آقای حبیبی مخالف .

            نجفقلی حبیبی – بسم الله الرحمن الرحیم .در مورد این لایحه من ابتدا تشکر می کنم از همه کارکنان و متخصصاتی که در مناطق محروم زحمت کشیده اند و زحمت می کشند خداوند این سرمایه های بزرگ را برای ملت ما حفظ بکند .

            اما درمورد این لایحه من دو ، سه تا مطلب بودکه می خواستم عرض بکنم انشاءالله که مجلس محترم و دولت خدمتگزار اینها را مورد عنایت قرار بدهد . مشکل ما داریم برای اینکهچرا افراد متخصص به مناطق محروم جذب نمیشوند؟ قطعاً اول باید مسائل بنیادی این قضیه حل بشود اگر دیدیم بعد از آن که تمام روشها را اعمال کردیم نشده بعد بیائیم برای این قضایا از این روشها استفاده بکنیم این روشهائی که الان پیشنهاد شده دقیقاً یک مسکن است و به هیچوجه من الوجوه بصورت بنیادی و اساسی برای ما کارساز نخواهد بود . مدت سالها هم هست که به هر حال حالا کمتر یا زیادتر از این جور جاذبه ها استفاده شده اما اگر بفرمائید حالا 50 سال است که از این روشها استفاده میشود و مناطق محروم شما تامین شده اند از این به بعدهم خواهند شد. و چنین چیزی نشده . پس بهتر است که ما بیائیم از دولت محترم درخواست بکنیم مثلاً یک لایحه جامع برای نظام اداری کشور را که برادرهای دیگر هم اشاره کردند تدوین بکند ودر آن اساس کلی قضیه را که بررسی بکند ما بتدریج به این حل مساله خواهیم رسید. افرادی که با این روحیه بروند به مناطق محروم خوب همیشه مورد تردید است که جقدر واقعاً میتوانند آن جا گذار باشند و خدمت بکنند ؟ حالا یک تعدادی مسلماً هستند که با یک طیب خاطر و با یک علاقه معنوی انشاءالله میروند اما اگر کسی فقط به خاطر اینکه شما یک سلسله مزایای مادی محض برایش منظور میکنید برود آنجا به مجرد اینکه یک منابع درآمد دیگری برای خودش در جای دیگر سراغ پیدا بکند فوری آنجا را ول می کند وبرمیگردد .

            عوامل دیگری که در این قضایا دست اند کارند و باید بررسی بشود یکی مساله پارتی بازی و حاککمیت رابطه است به جای ضابطه اینها در این مسائل بسیار نقش دارد که متاسفانه هیچوقت مورد توجه قرار نمی گیرد باید روی اینها بررسی بشود. من حالا نمیخواهم اینجا اینها را بشکافم و فرصت و جایش هم اینجا نیست .

            یکی از دلایلی که معمولاً متخصصین کمتر در آن مناطق میتوانند دوام بیاورند نه فقط مسائل آن امکانات مادی شخصی شان است بلکه اینها احتیاج به امکانات برای کار خودشان دارند یک متخصص هست احتیاج به لوازمی هم دارد که بتواند تخصص اش را به نحو مطلوب اعمال بکند فرض بفرمائید یک پزشک جراح قلب ، ‌درجه یک ، خوب حالا بفرستیدش شما به یک درمانگاه  در یک نقطه محروم‌، خوب این جز این که یک نیروئی را شما تلف کرده اید بدون این که وسایل لازم را به او بدهید آن کاری نمی تواند بکند من نمیخواهم بگویم آنها را نه ،‌آنها را باید انجام داد ،‌ اینها را هم باید انجام داد ،‌ فقط من خواستم ریشه های – تا قضایا را اینجا عرض بکنم :

مساًله عوامل مهاجرت به شهرهای بزرگ را باید دراین قضیه دخالت دادومساً اش را بصورت اساسی بحث وبررسی کرد یکی ازبهترین راهها این است که ما بیائیم وبه ترتیب نیروهای بومی برای ادارهً امور منطقه شان واقعاّ بصورت جدی وبا برنامه ریزی منظم عمل بکنیم با وعده وان شاءالله میشود هم که نمیشوداین مسائل را حل کردقطعاّبایستی از طریق مدارس مختلف آموزش وپرورش یادانشگاههائی که درآن مناطق وجود دارند ضمن اینکه آنها رابایدتقویت کرد امکاناتی برای بومی فراهم بکنیم تا آنهادرس بخوانندآن جا،روشهایی هم میشود پیش بینی کرد فرض بفرمائید برای جوانان مناطق محروم میشود سهمیه برایشان منظور کرد که بیایند دردانشگاههای مختلف ویادردانشگاه بومی منطقه خودشان بروند تحصیل کنندوتسهیلاتی که میشود برایشان قائل شد یاکلاسهای تقویتی که میشود برایشان قبل از ورود به دانشگاه انجام دادوآموزشهای لازم رابه آنها دادوبایک سهمیه ای وارددانشگاهشان کرد به دانشگاههای دیگر کشور که وارد می شوند تعهد قطعی از آنها گرفته که بعد از پایان تحصیلات به زادگاه خودشان بر گردند.آن مساًله رابطه وضابطه که عرض کردم یکی ازآنها هم همین جا ها پیدا میشودوقتی که یک کسی فرضاّاززاهدان می آید این جا دردانشگاه تهران درس می خواند ممکن است حال وهوای تهران اورا جذبش کندواینجا بماند.باید مقررات محکم اجراء بشودتعهد ها دقیق گرفته بشودازدانشجو یان پزشکی که می آیندوبااین هزینه های سنگین به هر حال تحصیلاتشان را انجام میدهند خوب تعهد خدمت 5ساله ده یاله در منطقه خودشان مناطق بومی شان اخذ بشودودقیقاّ به این مساًله توجه بشود.من برای اینکه زیاد وقت مجلس محترم رانگیرم دراین جا می خواهم عرض بکنم کخ این میاًله یعنی احتیاج مناطق محروم به نیروی انسانی کارآمدولازم ومتخصص با احتیاج کل کشور به نیروی متخصص،کارآمد به اندازه ای که خودکفا بشود یکی است.حالااین درسطح کل کشور است که درارتباط مثلا باخارج مطرح میشود این یکی در یک گوشه ای از کشور است که مثلا با منا طق مرکزکشور مربوط میشود ماباید برای این مساًله به صورت جدی واساسی فکربکنیم.پیشنهاد بنده این است که دولتمحترم ضمن تهیه لایحه جامع برای نظام اداری که فکر های اساسی دراین قضیه باید بکند به مساًله خود کفائی درنیروی انسانی برای مناطق محروم بصورت جدی بپردازداین با زمان بسیار کمی مثلا من فکر میکنم بین 5 تا6 سا ل میشود طی یک برنامه ریزی منظم به این بیچارگی وبی سامانی خاتمه دادشما اگر الان فرض بفرمئید /0002،/0003،/5000 دانشجو برای دبیری در مناطق محروم از اهالی آن جا بگیریدوازآن دانش آموزان دبیرستان که الان دارند درس می خوانندوآموزشهای تقویتی که به آن ها میدهید اینها را آماده بکنید که وارد دانشگاهها بشوند خوب4-5 سا ل دیگر اینها فارغ التحصیل میشوندوآن بخش را تاًمین می کنند. بخصوص که شما خودتان مستحضر هستید این نیروهای موقتی که از جا های دیگر به نقاط محروم میروند چون خیال زود دوباره ازآن جا بر می گردند تا میآیند به مشکلات منطقه آشنا بشوند برای کارهای برنامه ریزی اطلا عات لازم را پیدا بکنند منتقل میشود چون این برای یک مقدار امکانات مادی رفته بودآن جا تاجائی دیگر تاًمین بشود برمی گرددآن مساًله رابطه وپارتی بازی هم وجودداردامکانات انتقالش را تسهیل وتسریع می کند.بنابراین ما با این راه نمی توانیم.یکی از استانداران مناطق محروم میفر مود که ما از اول انقلاب تا حالا دراستانمان هرچه متخصص آوردیم یکسال ویا یکسال ونیم بیشتر دوام نیاوردند.خوب ما هیچوقت قادر نبودیم به برنامه ریزی دراز مدت برای استانمان فکری بکنیم واین مساًله همچنان باقی است اگر دولت قول بدهد که ظرف5سا ل کلیه مناطق محروم کشورراازنظر تاًمین نیروی انسانی از مردمان بومی به حد خود کفادربیاورد بسیار خوب این لایحه به عنوان یک میاًله موقت مانعی ندارد که تصویب بشود مثل همهً مسکنهای دیگری که بعداّدردهای دیگری را به وجود می آورندولی اگر این قول رانمی خواهد بدهد ویاتضمین قطعی به مجلس نمی خواهد برای این قضیه بدهد خوب چرا ما بیائیم دوباره یک چنین چیزی را…مابگوئیم مکلف است برودآنلایحه نظام جامع اداری را تهیه کندودرآن جا قطعاّ برای این قضیه باید پیش بینی بشود،من عرض میکنم خدمت سروران ارجمنددرموردمسالاه تاًمین استاد برای دانشگاهها مگر قضیه غیر ازاین است؟سالهای سال گفته اند که حالا 4تا دانشجو به خارج می فرستیم متخصص بشود بر گردد که بعد دیگرخودمان تاًمین کنیم.چون این قضیه جدی گرفته نشده هم چنان این جریان منحوس ادامه دارد وما هرگز هم نمی توانیم به یک خود کفائی نسبی دراین قضایا دست پیدا کنیم چون هرگز مساًله را جدی نگرفته ایم دراین مساًله هم همین است تاشما نیائیدوبرای تربیت نیروهای بومی فکری جدی واساسی نکند طبق یک برنامه ریزی منظم به هیچوجه قادر نخواهید بود این مساًله راخاتمه بدهید.حالا امسال صدتاکارمند میفرستید با یک ماه مرخصی اضافی،چون اینها سا ل بعد برمی گردند،مجبور می شوید که سا ل دیگر با2ماه مرخصی اضافی نمیدانم با2برابر،3برابر حقوق اضافی واین خلاصه پایان نمی پذیرد الا با تربیت نیروهای بومی که راهش هم عرض کردم بسیار بسیار ساده است با کلاسهای کنکور وتقویتی که برای دانش آموزان دبیرستانهایشان میتوانیم بگذاریم با تقویت دانشگاههای بومی باتخصیص سهمیه وبورسیه برای دانشجویان وداوطلبان بومی ظرف4-5 سال ما میتوانیم به حد خود کفائی دراین مورد برسیم والسلام علیکم ورحمه الله.

            منشی- آقای نوروزی بفرمائید.

            عبدالله نوروزی- بسم الله الرحمن الرحیم.دررابطه بااین لایحه که برادرهای موافق ومخالف صحبت داشتند من تصورم براین است که برادرهای مخالف هم نقطهً نظرشان دقیقاّ رسیدگی به نقاط محروم بود اگر جمع بندی صحبتهای برادرمان آقای اکرمی،آقای روحانی نیا وآقای دکتر حبیبی را بررسی بکنیم می بینیم که آنها هم به غیر از فکر کردن ورسیدگی به امور مناطق محروم کشور، چیز دیگری را نداشتند.بلکه اشکالی که می گرفتند عموماّ دررابطه با ضعف لایحه ونقصی بود که جوابگوی همه جانبه نیازهای نقاط محروم نبود.بحث این لایحه که ان شاءالله درشوردوم می بایدکامل بشودونواقص این تا حدود زیادی برطرف بشودوآن نقطهنظر هائی که میتواند از زوایای مختلف محرومیتها رادرجامعه ما کم بکند ا شاءالله درشور دومرویش کار خواهد شدوکمیسیونهای ذیربط بررسی خواهند کرد ولی آنچه که مطلب است،کلیت این لایحه است وضرورتی که یم بایستی به آن رسید.مادراین ده ساله که اززمان انقلاب گذشته دررژیم قبل که الی ماشاءالله فاصله بسیارزیاد بوده واصولا نقاط محروم ودورافتاده مملکت هیچ عنایتی به آن نمیشده مگر یک هدف سیاسی خاصی وجود داشته.ولی بعد ازانقلاب بخصوص با پیروزی انقلاب وبا شروع جنگ جوانهای پر شور مملکت از نقاط نسبتاّ باامکانات وتحصیلکرده ها ومتخصصین حرکت کردند بدون کمترین توقعی رفتند به استانهای مرزی ودورافتاده وخدماتی را هم انجام دادند ولی این شیوه نمی تواند که برای همیشه استمرار داشته باشد ما می باید به هر حال هم به آن جوانهائی که باآن علاقمندی درابتدای امر رفتند به نقاط محروم عنایت داشته باشیم وهم برای استمراروتداوم این شیوه که نیروهای متخصص ومتدین در نقاط دورافتاده ومحروم کشور کار بکنند تا هم آن مردم مناطق بتوانند به یک سطح کیفی از نظر تحصیلات برسد خودآن جا به هر حال از نظر رشد عمرانی وآبادانی وهم چنین ازنظر رشد فرهنگی وآموزشی به یک مرحله ای برشند که نیازشان بر طرف بشوداین امر واجب ولازمی است.نمونه های عینی زیاد داشتیم ببینید!وقتی که ما معلمین مجرب را نداشته باشیم وقتی مهندسین متخصص را ومتدین را نتوانیم جذب بکنیم برای آنجا وبرایشان یک امکانات حداقل را فراهم نکنیم یقیناّ نمی توانیم ازوجودشان بهره برداری کنیم وآنها درست است که بااعتقادشان رفته اند بخصوص در سالهای اول انقلاب وبا آن شوری که به هر حال وجود داشت ولی این ها  برای سالیان متمادی که نمی توانند بدون یک زندگی ساده حداقل یک زندگی که بتواندتاًمین مخارج خانواده شان را بکند یک انگیزه ای که اگر زن وبچه اش را برداشت وبرددر یک نقطه محروم بتواند دریک فرصتی سربزند به خانواده اش بتوانیم لااقل یک خانه سازمانی در اختیارش قراربدهیم،یک جاومکانی که یک مختصرحقوقی که می گیردتامخارج عمده زندکی اش نشودوبدون پس انداز حتی درسال یکبار نتواند سربزند به شهرودیارخودش.اینهاراما بایستی فراهم بکنیم این یک بسیارحداقل است که مابایستی به آن برسیم ما الان بسیار ازپستهای سازمانی ماندر شهرستانهای دورخالی هست ما برای اداره کردن یک اداره شهرستانمان درنقاط نسبتاّ محروم حتی یک تکنسین مجرب را نداریم چه رسد که یک مهندس با تجربه،فارغ التحصیلان جوان مادیگرالان رغبت وقتی انگیزه های شغلی وقتی زمینه های مادی وقتی رفاه نسبی وقتی بسیاری از عوامل درتهران ودر مراکز استانها وشهرهای دانشگاهی وجوددارنددرخودشان نمی بینند که بروند وبرای همیشه آن جا بمانندما می باید زمینه ها را فراهم بکنیم وما می باید امکانات را به نسبت شهر های بزرگ ومراکزاستانها به خصوص تهران کم بکنیم ودرآن جاها زیاد بکنیم واین زمینه ها رادرتهران ثابت نگهداریم تا آنها

 

بتوانند کار بکنند.الان در ساحل دریای عمان اگر برادرها وخواهرها تشریف برده باشند وببینند بعضی از شرکتها وبخش خصوصی که درآنجا فعالیتهای عمرانی می کنند بدلیل این که حقوق خوب میدهند،به دلیل اینکه از نظرمعیشتی یک مقداری امکانات رادراختیار می گذارد رفاه نسبی را برای آن متخصص ومهندس دراختیار می گذارد آنها خیلی راحت ومهندسین میرونددرساحل دریای عمان دراسکلت سازی،دربندرسازی،درتاًسیسات ماهیگیری وشیلات ودیگرودیگرکارمی کنندودرقسمتهای مختلف ولی همان ادارات وهمان مناطق دستگاههای اداری شان به دلیل این که هیچگونه انگیزه مادی وامکانات وجودندارد خالی است یک نیروی متخصص چند ساله هم آنجا وجودنداردکه بتواند جوابگوی آن نیازها باشد.خوب،این چه عاملی است که این دورابطه را به وجودآورده؟درهمان شهر،درهمان منطقه درساحل دریای عمان،در سیستان وبلوچستان دربخشهای مختلف وجوددارد،چرا دراینجا ما نمی توانیم این کاررابکنیم وشهرهای محروممان راآموزش بدهیم؟ما می بایستی با انگیزه های مادی ضمن اینکه به شدت معتقد به معنویت هستیم وباید باشدولی رفاه نسبی وانگیزه های مادی وتشویقی را هم برای متخصصینمان اعم ازآموزشی،پزشکی ومهندسی به وجود بیاوریم تا آنها بروند بمانند چندسال درآنجا رشد کافی بدهند،مدارس آنجارا تنظیم بکنند.

            چرا درکنکورودانشگاه های پزشکی مان از یک نقطهً دورافتادهً مملکت ما حداقل قبولی را نداریم؟خوب اگر مرتباّاین فاصله تکرار بشودوشهر های بزرگ ما رشد بیشتری بکنند،مرتب جذب دانشگاهها بشوند،باز بروند متخصص بشوند،باز درهمان مراکز استانها،مراکز شهرهای بزرگ وتهران بمانند.بازفاصله بی نهایت زیادتر خواهد شدوفاصلهً صعودیپیدا خواهد کرد.فاصلهً میان نقاط محروم متمکن تصاعد پیدا خواهدکرد.ما می باید (بخصوص دربخش آموزش) انگیزه های مناسب را به وجود بیاوریم که این لایحه حداقل آن است تا اینها بروندوچند سال بمانندودرآنجارشدپیدا بشود،سطح آموزش بالا برود،دبیرستانهای ما فارغ التحصیل های خوب بدهند،فارغ التحصیلان با سواد بدهند.این فارغ التحصیلان با سواد بیایند.دردانشگاههادرکنکورها شرکت بکنند ووقتی دردانشگاهها موفق شدند برگردنددرانجا ها به عنوان تحصیل کرده ها.لذا این امر یک ضرورت هست.آن مواردی که اشاره شد که حالا مردم بومی آنجا تفاوتش چه خواهد شد،این مطلب راوقتی ماصحبت از متخصصمی کنیم،اگر متخصص بومی هم بودباضوابطی که نوشته خواهد شدویک آئین نامه اجرائی درستی که برایش تنظیم خواهد شدومواردی را که در شوردوم روی آن کار خواهد شد یرای متخصصین بومی هم همان انگیزه ها را که نگذارند بیایند یقیناّ ما به متخصصین بومی بیشتر از متخصصینی که از شهرهای بزرگ هجرت می کنند نیازداریم چون آنها دردها رابیشتر می شناسند.لذا می بایستی برای آنها هم رفاهیات وامکانات را فراهم بکنیم واینها درآنجا چندسال پنج سال،10سال،چها سال بمانند(رئیس- وقتتان تمام است) چشم الان تمام می کنم.در بازنشستگی اینها اثر بدهیم،دربالا بردن مزا یای شغلی شان اثر بدهیم،در مرخصی که اشاره شده اثر بدهیم،درترفیعات دیگر شان اثر بدهیم واین تعهد را هم بکنیم که اگر کسی رفت به دلیل اینکه ما جایگزینش کسی را گیر نیاوردیم پس تا ابدالدهر نباید درآن نقطهًمحروم بماند که آنوقت دیگر از ترس اینکه مبادا قدرت انتقال رابه جای دیگر نداشته باشد هیچگاه انگیزه برای رفتن رانداشته باشد.والسلام علیکم ورحمه الله.

            منشی- آقای دکتر شهرزاد مخالف هستند،بفرمائید.

            دکتر محمد کریم شهرزاد- بسم الله الرحمن الرحیم.دررابطه بااین لایحه ازطرف برادرها مسائل اساسی گفته شد فقط چند نکته راهم من عرض می کنم که به نظر می آید برای آنها باید یک اساسی بشود.

             مساًله اول تاریخ این لایحه است،زمانی که درتاریخ26/10/62 به مجلس آمده یعنی نه درمجلس دوره دوم بلکه درمجلس دوره اول!وحتماّآن روزها یک ضرورتهائی بوده که این لایحه راآورده بودند.چند روز قبل بنده در نطق قبل ازدستورازهیاًت محترم زئیسه خواهشی کردم که مجداّان را تکرار می کنم وآن این هست که واقعاّترتیبی داده بشود که اولویت لایحه ها مشخص بشود.لایحه ای که در سال 62 به مجلس آمده بحث آن راحالا در سال67 داریم میکنیم!یاقبل ازاین لایحه،لایحه دیگری دررابطه باسی .چهل نفر پزسنل یک بیمارستانی،در مشهد بود که کل قضیه روی 5 میلیون تومان هست وما این همه رویش بحث می کنیم!

            امروز چهل ودومین جلسه مجلس سوم هست یعنی اگر مرخصی ها راهم حساب بکنیم یک هشتم عمر مجلس سوم شخصیت دراین مجلس حضوردارند که هر دقیقه ازوقتشان به سرنوشت نظام ارتباط پیدا می کند.درآینجاواقعاّوقت ما چگونه باید بگذرد؟یک فکری باید برای این بکنیم!به صرف اینکه لوایح در چه تاریخی به مجلس رسیده دردستور کار گذاشتن این درست نیست.یک ترتیبی داده بشود یا از طریق اصلاح آئین نامه یا ازطریق جلسه مشترک هیاًت محترم رئیسه وروًسای کمیسیون ها یا با مکانیزم دیگری واقعاّاین مشکل حل بشود.بعضی از برادرها فرمودند که اگر نمایندگان طرحی،نظری،چیزی دارند بیاورند خوب الان طرحهای مهمتر دردشتور کار مجلس هست.مثلا همان طرحی که دررابطه با رسیدگی به زندگی واموال مسوًولین هست یا طرحی که مربوط به مالک ومستاًجر هست وچیزهای دیگر…اما…

            رئیس- خوب،تا اینجایش که مربوط به ما بود!همانطور که گفتید که یک لایحه ای که به مجلس می آید طبق آئین نامه هیچ چاره ای نیست وباید بحث بکنیم وبخصوص این لایحه که مهم هم هست ولو اینکه کوچک است ولی به هرحال تاًثیر خواهد داشت دروضع کل محرومان کشور.اگر خوب یابد یابا اصلاح وبی اصلاح،نمایندگان دقت بکنند که همین رااگر غنی نیست غنی اش بکنند.این هم موضوعش مهم است وهم ارزش بحث دارد بعلاوه این تذکر هم مکررداده شده، که دولت نیاز هایش را به صورت لایحه به مجلس می آوردودرمجلس باید بحث بشود.آن طرح هائی راهم که اشاره میفرمائید نوبت آنها هم میرسد یعنی اتفاقاّماسرمان هم خیلی شلوغ نیست،منتظریم که طرح ولایحه بیشتری به ما برسد والان هر چه داشته باشیم مجلس فرصت دارد که به اینها برسد.

            دکتر شهرزاد- اما دررابطه با این لایحه که مشترک بود بین فرمایشات مخلفین وموافقین.مساًله رسیدگی به مناطق محروم هست(دراین مورد همه اتفاق نظر دارند) اما اینکه صرف انرژی وکار کردن روی این قبیل مسائل واقعاّاین مشکل راحل می کند یانه؟بعید به نظر می آید که راه حل اساسی،این مسائل باشد.ما در طب وقتی یک مریضی را می بینیم دوجور درمانش می کنیم.یک درمان علامتی هست که این درمان علامتی بیماری این را طولانی تر می کند وبسیار هم گران قیمت هست ودر نهایت مشکلی را هم حل نمی کند وهمان درمان مسکن واری که فرمودند…!امادرمان ریشه ای بر اساس تشخیص وبرنامه ریزی هست.

            شما ملاحظه بفرمائید دراین لایحه از نظربوروکراسی چه بارزیادی را تحمیل می کند.چندین وزارتحانه درگیر این میاًله خواهند شد که تشخیص بدهند که مناطق محروم ومناطق جنگی کجا هست وشرایطشان چه هست؟مضافاّدرست است که همانطور که برادرعزیزمان اشاره  فرمودند جنگ ما بااستکبارادامه پیدا خواهد کردولی واقعیت این است که شرایط ما فرق کرده وشرایطی که امروز داریم باشرایط سا ل62 که این لایحه آمده متفاوت هست.چندین آئین نامه بایستی برای ای لایحه نوشته بشودواین درحالی هست که همهً مااز پیچیدگی نظام اداری رنج می بریم.ولی درعین حال داریم زنجیر های جدیدی به دست وپای خودمان می بندیم برای ادامهً همین نظام اداری وگسترده تر کردن آن.

            عنوان شده که ما به پرسنلی که به مناطق محروم یا مناطق جنگی میروند یک ماه مرخصی اضافی بدهیم،خوب این فردی که آنجا میرود در منطقهً خودش یک مسوًولیتی دارد.حالا یا طبیب هست،یا مهندس هست،یا داروساز هست یاکارهً دیگر هست.وقتی که ما یک ماه مرخصی اضافی بدهیم مراجعین خودش درآنجا باید چکار کنند؟یعنی ما مشکل را یک جا میخواهیم به صورت مقطعی حل بکنیم می آئیم یک جای دیگر را بی صاحب می کنیم.بنابراین این درمان اساسی نیست.همانطور که اشاره فرمودنددرمان دراز مدت رسیدگی به مناطق محروم تربیت نیروی انسانی متعهدوبومی ازان مناطق هست اما این سوًال پیش می آیدد حالا تا مثلا7سال دیگر که برای یک منطقه محروم طبیب تربیت شود مردم آنجا چکار بکنند؟همین کاری را باید بکنیم که در کشورهای دیگر ی هم که امکانات بسیار بیشتری از ما دارند انجام میدهند؟مثلا در آمریکا طبیبی که فارغ التحصیل میشود این در تمام ایالتها نمیتواند کار بکند،این

پروانه اش مشخص است که برای فلان منطقه ارزش دارد.ما میتوانیم این مطلب رابرای کوتاه مدت(اگر ان شاءالله شورای محترم نگهبان بااین قبیل مسائل موافقت بفرمایند)مساًله رابه این صورت می توانیم حل بکنیم.فارغ التحصیلان دانشگاهها براساس درجه بندی که از مناطق مملکت میشود.درجهًیک،درجه2،درجه3،اینها مدت مشخصی موظف باشند بروند آنجا کار بکنند.ما با خدمتهای 20روزه ویک ماهه واینها که مساًله مردم را نمی توانیم حل بکنیم.مثلا روی قضیه پزشکی که برادرعزیزمان جناب آقای معماری اشاره فرمودند،خوب،خوب این واقعاّ مشکل مردم است.اماما با طبیب20روزه که نمیتوانیم مساًله مردم را حل بکنیم.باید طبیبی باشد که برود آنجا مریضش را عمل کند بعد پیگیری بکند،درمانش را ببیند.بایستی یک فکر اساسی برای این قضایا بکنیم.

            راه حل درازمدت،تبیت نیروی بومی هست برای آن مناطق وتوجه بیشتر به گزینشها هست.اشکالی که الان ما پیدا کرده ایم این است که میفرمایند مجبور می شویم به وسیلهً دادن امتیاز مالی افرادرابه مناطق محروم بکشانیم خوب اشکالات معنوی وجوددارد که فرد جذب نمیشود چرا ماههای اول انقلاب سالهای اولانقلاب اینجور نبود؟همه عطش داشتند برای خدمت کردن به محرومین! این آرمانها یک مقداری افت کرده،ما اینهارا بایستی در گزینش ها تقویت بکنیم.الان اگر رنج می بریم که توزیع طبیب نا متناسب است خوب استدلال می کنیم اینها نیروهائی بوده اند که در زمان قبل برای ما تربیت شده اند بایستی با اینها هم بسازیم.ولی به هر حال برای آینده باید فکر بکنیم.این گزینش ها راکه اینطور ساده باآن برخورد می کنیم تحت عنوان دفاع از نابغه ها وآزادی عمل وغیره…اینها دردراز مدت برای ما مشکل به وجود می آورند نیروی بومی بگیریم با تعهد این دردرازمدت آنجا خواهد ماند.

            بنابراین بنده با این لایحه شدیداً‌مخالفم و معتقد هستم تصویب این قبیل لوایح این نظام فعلی را ادامه خواهد داد و ما را به طرف درمان علامتی و درمان مسکن وارد می کشاند و باعث میشود که ما ،‌ درمان اساسی را انجام ندهیم بخصوص که الان درگیر برنامه پنج ساله هستیم و میتوانیم این مسائل را درآنجا بگنجانیم و فکر درازمدت برایش بکنیم .

            بازهم درخواست برادرهای عزیز دیگر از هیات محترم دولت تکرار میکنم . اگر واقعاً‌شما رنج می برید از سازمانهای موازی ،‌ از نظام اداری و این مسائل ،‌از این فرصتی که هست و مجلس هم آمادگی کامل دارد یک لوایح بنیادی در رابطه با سیستم اداری به مجلس بیاورید . انشاء الله رویش کاربیشتری بشود و مشکلات ما حل بشود .

            یک نکته ای را هم بایستی عرض کنم در رابطه با مسائل پزشکی و تخصصی بنده خودم شاهد بودم در انگلستان صفهای طولانی بود و حدوداَ دویست ، سیصد نفر صف گرفته بودند که برای  تیروئیدشان نوبت بگیرند . اینجور نیست که جاهای دیگر مشکلاتشان را حل کرده باشند آنهم امکاناتی که آنها دارند و آن چپاولی که از نیروهای انسانی جهان سوم می کنند!‌ بنابراین ما در رابطه با حل مشکلاتمان یک مقداری هم بایستی صبرو حوصله داشته باشیم . اما در عین حال بایستی برنامه ریزی بکنیم والسلام علیکم و رحمه الله .

            رئیس – بعضی از آقایان پیشنهاد می کنند که تنفس را برای آخر جلسه بگذاریم ( عده ای از نمایندگان ـ تنفس بدهید خسته شدیم ) بسیار خوب ، یک ربع ساعت تنفس می دهیم .

            ( جلسه ساعت 30/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً‌ ساعت 05/11 به ریاست آقای مهدی کروبی ( نایب رئیس ) تشکیل شد )‌

            نایب رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است ،‌دنباله دستور را بفرمائید .

            منشی – مخالف بعد آقای فرزاد….

            یکی از نمایندگان – موافق باید صحبت کند .

            نایب رئیس – اینجور نیست ، اینجا سه نفر مخالف صحبت کرده اند : آقای روحانی نیا ،‌ آقای اکرمی ،‌ آقای حبیبی ( اینهائی که اینجا مرقوم فرموده اند ) موافق هم آقای معماری ،‌آقای کاظمی ، آقای نوروزی بودند بنابراین نوبت مخالف است .

            منشی – آقای دکتر شهرزاد هم صحبت کرده اند ،‌نوبت آقای غریبانی است ( اظهار شد حضور ندارند ) آقای چیت چیان بفرمائید .

            حمید چیت چیان – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرها و خواهرها دقت بفرمایند من کمال می کنم اگر یک مقدار عمیق تر این لایحه را مورد بررسی قرار بدهیم توجه پیدا می کند به اینکه همان برنامه های اساسی که مورد نظر مجلس هست این لایحه یکی از نمونه های همان است چرا؟ برای اینکه اساسی بودن یا اساسی نبودن لایحه و طرح را ما از میزان آثار و تاثیرش در جامعه بایستی بشناسیم . این لایحه به این لحاظ اساسی است که به طور مستقیم در زندگی یک تعداد بسیار زیادی ( دهها هزار ) از کارمندان خدمتکزار که در نقاط محروم مشغول خدمت هستند . تاثیرمی گذارد وبه طور غیر مستقیم آثار خدمات اینها در جامعه یعنی در همان نقاط دورافتاده ای که همه ما میخواهیم از آنها حمایت بکنیم و رفع محرومیت بکنیم در آنها اثر خواهد گذاشت . از آنجائی که نظر همه نمایندگان و نظام جمهوری اسلامی براین هست که رفع محرومیت از محرومان بشودو نقاطی که در زمانهای گذشته همواره تحت ستم بوده اند رفع تبعیض بشود و امکانات مملکت به طور عادلانه توزیع بشود وهمه اقشار جامعه از مواهب الهی بتوانند استفاده مناسب بکنند باید به این مساله توجه بکنیم در راستای این هدف که میخواهیم رشد و توسعه به نقاط محروم کشور بدهیم ، یکی از عوامل اساسی در رشد وتوسعه عبارت است ،‌ از نیروی انسانی، یعنی اگر تمام پارامترهای لازم برای رشد در یک جائی فراهم بشود اما اگر نیروی انسانی لازم و مناسب را ما در آنجا نداشته باشیم برنامه های رشد و توسعه با موفقیت روبرو نخواهد شد. توجه بفرمائید !‌ الان در بسیاری از نقاط محروم ما با این مساله مواجه هستیم که نمونه هائی از آن را برادران موافق لایحه اشاره کردند من تاکید می کنم و خواهش می کنم که توجه بفرمائید : مدرسه هست اما معلم نداردبهداری و خانه بهداشت و این قبیل تاسیسات هست اما پزشک در آنجاوجود ندارد دولت و مجلس توجه می کند برای نقاط محروم ،‌ برای پروژه های عمرانی و غیرذلک بودجه تعیین می کنند اما به دلیل اینکه کارشناسهائی مورد نیاز برای انجام پروژه در آن نقاط محروم    نمی روند بودجه های معمولاً‌ آخر سال برگشت میخورد و ما مواجه با این مساله که یک پرونده که به صورت معمولی بایستی در عرض یک سال یا دوسال یا سه سال به ثمر برسد سالها طو ل میکشد و عاقبت هم نتیجه و ثمری نمی بخشد . بنابراین یکی از مسائلی که بایستی خوب به آن توجه بشود برای رفع محرومیت از نقاط محروم و دورافتاده کشور این است که نیروی انسانی مناسب برای آنجا تامین بشود . حالا توجه بفرمائید که اگر برادران میفرمایند که ما بایستی برای افراد انگیزه معنوی ایجاد بکنیم این قطعاً‌ مساله صحیحی هست . انگیزة معنوی بسیار لازم هست اما می بینیم واقعیات به ما نشان میدهد که کافی نیست . یک کارمند که میخواهد خدمت بکند اما میبینید اگر بخواهد در نقاط دورافتاده خدمت بکند حقوق برایش کفایت نمی کند و شغل دوم نواعاً ‌در نقاط محروم کمترگیر می آید . بنابراین روی می آورد به شهرهای بزرگ که از حقوق کارمندی استفاده بکند . خدمتش را هم انجام بدهد ،‌ ضمناً شغل دیگری را هم انتخاب بکند که بتواند مجموعاً‌ زندگی خودش را بچرخاند . بنابراین چه ایراد دارد که ما کارمندها را تشویق بکنیم با انگیزه های معنوی که دارند بتوانند بروند در نقاط محروم خدمت بکنند . اما نظام هم برای آنها امتیازات بیشتری قائل بشود . این غیر از عدالت چیز دیگری نیست . بنابراین هم انگیزه های معنوی وهم امتیازات مادی کاملاً قابل جمعند اینها مباین همدیگر نیست و لازم هست که ما به این مساله توجه کافی داشته باشیم . حالا شهرهای بزرگ جاذبه دارند،‌ انواع جاذبه ها … ( من          نمی خواهم روی این مساله تاکید بکنم ) که در نقاط دور افتاده نیست . ما میخواهیم که از لحاظ حقوق ،‌مسکن و سایر امتیازات یک امکاناتی در اختیار کارمندان شریف دولت قرار بدهیم . که اینها توجه بکنند و زندگی شان تامین بشو دبروند به نقاط محروم این امکانات مسکن ممکن است باشد. حقوق هست ،‌ لوازم زندگانی هست و سایر امتیازات هست . اما چرا در این لایحه آمده اند واز مرخصی به عنوان یک امتیاز استفاده کرده اند ؟‌ما که میخواهیم حقوق اینچنین کارمندان را افزایش بدهیم چرا از مرخصی استفاده می کنیم ؟ این مساله ای است که لازم هست برادران و خواهران به آن توجه بکنند هدف در اینجا افزایشی مرخصی نیست . من خدمت برادرها و خواهرها توضیح میدهم توجه بفرمائید ما دو نوع کارمند داریم ،‌این دیگر هجرت می کنند وبه آن نقطه محروم میروند و یک عده افراد دیگر که در آن نقطه محروم متوطن هست ،‌ساکن هست و بومی آنجا هست ،‌ شامل هر دوی

اینها هست. آن کسانی که بصورت مامور با مهاچر میروند گاهی اوقات احتیاج دارند که به خانواده خودشان ،‌به وطن اصلی خودشان سربزنند این مدت محدود مرخصی که در مورد همه کارمندها هست برای اینها تکافو نمی کند . ملاحظه کنید از سیستان و بلوچستان یک کارمند می خواهد بیاید تهران به خانواده اش سربزند ،‌امکانات هواپیما که در اختیار اینها نیست اگر بخواهد از طریق زمینی بیاید دوروز بایستی در راه باشد بیاید و دو روز هم برگردد ملاحظه میکنید که این کمتر می تواند از امکاناتش استفاده کند ،‌ این مرخصی که در این لایحه به اینگونه افراد به مدت یک ماه داده شده برای این است که این راحت تر بتواند به وطن اصلی اش و خانواده اش و امور دیگرش رسیدگی بکند.اما اگر کامندی نخواست از مرخصی استفاده بکند(نکته اینجاست،توجه بفرمائید! )آن کسانی که بومی هستند ووطنشان آنجا است مکسانی که مهاجرند اما نمی خواهند از مرخصی شان استفاده بکنند اینها مختارند می توانند که مرخصی نروندواز حقوق معادل آن مرخصی استفاده بکنند.بنابراین مساًله این نیست که مرخصی بیشتر بدهیم تا کمتر کار بکنند.نه ،مساًله این است که این حق را داشته باشد و مختار است یا از مرخصی استفاده بکند یا از حقوقی که معادل آن هست واین را من خدمت برادرها توجه میدهم چون که در صحبت های بعضی از مخالفین محترم از جمله برادر عزیزم آقای اکرمی و سایرین این قضیه را اشاره کردند ،‌من می خواهم عرض بکنم که اگر توجه بیشتر بکنیم حتی نیروهائی که بومی هستند در نقاط محروم ،‌آنها هم از مزایای این استفاده می کنند و هیچگونه تبعیضی بین افرادی که مهاجر هستند وافراد متوطن و بومی نیست واین تبعیض اصلاً جائی ندارد اگر لایحه را مرور بکنید دقیقاً به این مساله توجه پیدا می کنید .

            نقطه دیگری که لازم هست من اشاره بکنم این است که بعضی از برادرها فرمودند این ممکن است بار بروکراسی ایجاد بکند . کسانی که با مسائل اداری آشنائی دارند یا خود بنده که تجربه دارم در رابطه با مسائل ماموریت جنگ وغیر ذلک اطلاع دارند و دارم که تعیین نقاط دورافتاده و محروم جنگی مساله شاق و پیچیده ای نیست . پارامترهائی هست که براساس آ“ پارامترها و امتیازاهائی که داده میشود مشخص میشود که چه جائی محروم و دورافتاده است و چه جاتئی نیست . تهیه این آئین نامه کار شاق ومشکلی نیست ،‌یک اعده از کارشناس ها می توانند با مشورهای لازم این کار را انجام بدهند و بار بروکراسی چندانی روی دوش دولت ندارد .آنچه که هست مسلماَاین طرح برای محرومین قدم بسیار بزرگی است در راه از میان برداشتن مشکلاتی که در پروژه های عمرانی ، در خدمات ودر امکاناتی که می خواهد به مناطق محروم عرضه بشود این مشکلات را از پیش پا برمی دارد و با عنایت به اینکه تمام برادران و خواهران متفقند در اینکه بایستی به محرومین کمک بیشتر بکنیم و رفع استضعاف ومحرومیت بشود عرض می کنم که این لایحه اثر بسیار تعیین کننده ای دارد البته این را نمی گویم که این تمام مساله و مشکل را حل خواهد کرد اما بخش عمده ای از مشکل را قطعاً‌رفع خواهد کرد . امیداور هستم که برادرها توجه بفرمایند به اثر این لایحه و بدانید که این از‌آن لوایح اساسی است که دائماً مورد نظر نمایندگان بوده که این چنین لوایحی بیاید و انشاءالله این قدم مؤثری خواهد بود .

            اما اینکه چرا از سال 62 این لایحه ارائه شده و دوباره آمده به صحن مجلس ، این نشان دهنده ضرورت امر هست متصدیان اموراجرائی کشور دیده اند که تصویب این لایحه و این قانون ضروری هست وبنا به ضرورت این را دوباره ارائه کرده اند . امید است که ما از لایحه استقبال بکنیم ودولت تشویق بشود و خدا اجرشان بدهد بیشتر از این لوایح بیاورند که ما بتوانیم به تدریج وب ا سرعت لازم انشاءالله این چنین قدمهائی را در راه رفع استضعاف و تبعیض از اقشار و نقاط مختلف کشور به عمل بیاوریم . والسلام علیکم و رحمه الله .

            منشی – آقای فرزاد مخالفند ، بفرمائید .

            علیرضا فرزاد – بسم الله الرحمن الرحیم . جهت اطلاع سروان عزیز، نمایندگان محترم ، یک بخش عمده این لایحه در ارتباط با مناطق جنگی است . برادرهائی که درگیر این موضوع    می باشند خوب می دانند که مناطق جنگی منظور شهرهائی است که بعد از جنگ مدام مورد حملات دشمن بودند وکارمندان دولت اجباراً خانواده هایشان را از آنجا منتقل کرده بودند و به صورت مجرد در منطقه جنگی باقی می ماندند و رفتن مرخصی و سرزدن به خانواده هایشان برایشان یک بحث اساسی بود. خود من به عنوان مدیر اجرائی در بخشی از مناطق بدون اینکه حتی قانونی وجود داشته باشد مرخصی بیش از مقرره در قانون به کارمندان می دادم !‌ برای اینکه مشکلاتشان لمس می شد حقیقتاً اگر ما بخواهیم کارمندهائی را در یک منطقه ای جدای از   خانواده شان در آن شرایط خاص نگه می داشتیم این مرخصی اضافی ضرورت داشت . ولی برای جمعیت متخصص وکارمند ممکلت قائل شدن مرخصی دوماه در سال ظلم به مملکت است ،‌ ما اصلاً حق نداریم که یک نیروئی را دوما بیکار در مملکت نگه داریم چه خودش مایل باشد یا نباشد! هیچ پزشک متخصصی هم ( در رشته خودمان هم بگویم ) حاضر نیست دوماه از سال را برود در جامعه بگردد،‌در حالی که ما نیاز به او داریم . اصولاً هر کسی در محیطی که کارمی کند،‌در شهر محل کارش می تواند خدمت ارائه بکند ولی وقتی برود به شهر دیگر برای دو ماه برای ایام مرخصی اش کار نمی تواند بکند و با توجه به اینکه در همه زمینه ها مانیروی متخصص کم داریم قائل شدن دوماه مرخصی برای نیروی متخصص کار ظالمانه ای است . این از یک بعد . بعد ضرورتش هم بیشتر در مناطق جنگی بود ، آن  هم به این دلیل که اصولاً‌ به خاطر شرایط خاص شهرهای آبادان ، خرمشهر ،‌ مریوان‌،‌ بانه ،‌اسلام آباد و خیلی از این شهرها خانواده هایشان را از این مناطق منتقل کرده بودند واین مرخصی آن وقت پیش بینی می شد در قانون که آنها به          خانواده هایشان سر بزنند بحث کمک کردن به مناطق محروم همانطور که خیلی از برادرنمان اشاره کردند نیاز به یک تفکر بنیادین دارد . در ابطه با رشته تخصصی خود ما (پزشکی )‌ اصولاً‌ پزشکانی که در شهرهای بزرگ داریم اصلاً در استخدام دولت نیستند که ما بخواهیم با کمک مادی آنها را به آن مناطق ببریم . قریب به اتفاقشان خارج از استخدام دولت هستند . ما باید که این را بپذیریم که پزشکی که با سالی حدود یک میلیون تومان هزینه مملکت تربیت میشود بفرستیم به مناطق محروم. تا سال 54-53 که ما پزشکهای خارجی نداشتیم قریب به اتفاق پزشکهائی که امروز در شهرهای بزرگ ما می گوئیم دارند ظلم می کنند،‌ پولهای زیادی می گیرند البته تعدادشان محدود است       ( جدای از آنهائی که خدمتگزار هستند ) اینها کسانی هستند طاغوتی و غیر طاغوتی (پزشکهای مملکت ) که تا سال 54-53 مناطق محرومشان را گذارانده اند یعنی قریب به اتفاقشان در روستای محروم سیستانو بلوچستان وکردستان خدمت کرده اند وامروز در شهرهائی نظیر تهران هستند . ولی متاسفانه از سالهای 54 به بعد و بخصوص بعد از انقلاب قریب به اتفاق فارغ التحصیلان این مملکت و بخصوص نیروهای متعهد به مناطق محروم نرفته اند واین بخشی از نرفتنشان را آقای حبیبی اشاره کردند که مساله ملاحظات و پارتی بازی واینها بوده بخشی از آنهم نداشتن این تفکر واین قانون که الا و لابد همه نیروهای متخصص باید که خدمتشان را ازنقاط محروم شروع بکنند اگر می خواهیم کار بنیادین بکنیم حقیقت این هست که ما این نیروی متخصص را که فردا        می خواهد کار دولتی بکند در مملکت یا نکند بگوئیم چون از امکانات مملکت استفاده کرده و پزشک یا مهندس شده ای خدمتت را باید که از مناطق محروم شروع بکنی ما امتیازات بسیار خوبی داریم که اگر بخواهین قائل بشویم کشش بسیار زیادی دارد و معنویت همراهش هست .

            ما می توانیم بگوئیم کسی که در مناطق محروم خدمت می کند می تواند از فرصت های مطالعاتی مان در کشور به متخصصینی تعلق می گیرد که در دانشگاههای بزرگ و در شهرهای بزرگ هستند ما می توانیم امکان ارتقاء شطح علمی و گرفتن تخصص را برای کسانی قائل بشویم که خدمت در مناطق محروم را گذرانده باشند و چهار پنج سال در مناطق محروم باشند اینها امتیازات مادی نیستند وضمناً کشش بسیار خوبی هم ایجاد میکند .

            یک بحث دیگری که واقعاً بحثی اساسی است ما که تا ابد نباید به کسانی که به مناطق محروم میروند برای رفع محرومیتشان پول بدهیم . باید آن مناطق محروم را از محرومیت در بیاوریم . ببینیم که ده سال انقلاب چه کارهائی برای مناطق محروم شده ، البته این بحث من ندیده گرفتن اقدامات و خدماتی که در مناطق محروم انجام شده نیست ولی ما بجای اینکه بخواهیم از این کانال نیرو به مناطق محروم بفرستیم ومناطق محروم را از محرومیت دربیاوریم بالاخره یک زمانی آن مناطق باید نزدیک بشوند به مناطق قدرتمند شما در حال حاضر هم که نگاه کنید با گذشت ده سال از انقلاب ما ابتدای انقلاب 60% مردممان در روستاها بودند الان 45% در روستاها هستند آیا حقیقتاً در زمان برنامه نویسی

 

و بودجه نویسی ما 45% بودجه ممکلت را به مناطق محروم اختصاص می دهیم؟ اگر که           می خواهیم نرفتن نیروهای تخصصی و متعهد به مناطق محروم را حل بکنیم بیائیم سهم مناطق محروم رابه آنها بدهیم ،‌اصلاً توجه هم نمی خواهد بکنیم که با پنجاه سال سلطنت جابرانه پهلوی به مناطق محروم ضلم شده است . به آن معیارها هم توجه نکنیم در حال حاضر بیائیم حق مناطق محروم را در بودجه نویسی و برنامه هایمان ببینیم و به ازاء جمعیت مناطق محروم بودجه شان را به آنها بدهیم که اگر این کار بشود یک کار اساسی و بنیادین هست.

            یک بحثی هم بحث محرومیت است . برادرمان چیت چیان گفتند (( خیلی راحت میشود تشخیص داد)) البته به این راحتی هم که گفتند نیست ! مناطق محروم همه شان نسبی هستند ما  دو منطقه محروم را نمی شناسیم که شرایط مساوی داشته باشند . بعد از اجرای این قانون اگرما مناطق محروم را درجه بندی بکنیم مدام از مناطق محروم درخواست ها و پیشنهادهائی مطرح میشود که به این دلائل منطقه ما محرومتر است وبرای اینکه نیرو جذب بشود درجه بندی شهرما را بالاتر ببرید . واگر بخو.اهیم همه مناطق محروم را یک درجه قائل بشویم خود این هم یک کار ظالمتنه ای هست و مطمئناً‌نیروهای متخصصی که می خواهند بروند آن مناطقی را انتخاب می کنند که درجه محرومیت منطقه شان خیلی پائین تر و به طور نسبی محرومیتش کمتر باشد . دیگر صحبتی ندارم والسلام .

            منشی – آقای یوسف پور موافقندبفرمائید .

            نایب رئیس – آقای یوسف پور پنج دقیقه وقت دارید .

            علی رحم یوسف پور – بسم الله الرحمن الرحیم . فشرده عرض می کنم که با توجه به صحبت مخالفین محترم که همه موافق بودند به کسانی که می روند در مناطق محروم کار کنند امتیاز داده بشود منتها روی دادن امتیاز بحث داشتند و صحبت برادر عزیزمان جناب آقای فرزاد که فرمودند باید مناطق محروم را از محرومیت بیرون بیاوریم خوب راه بیرون آوردن از محرومیت چیست ؟ اولاً‌ شما ببینید که دولت یا مجلس در این چند ساله برای مناطق محروم به اندازه کافی بودجه در نظر گرفته ،‌منتها در هزینه ما مشکل داشتیم . بودجه یک دبیرستان در یک منطقه محروم تصویب می شود ولی پاییز و زمستان که می رسد می بینیم که آن بودجه هزینه نشده ، برای درمانگاهش بودجه درنظر گرفته میشود ولی پنج سال شش سال طول می کشد آن بودجه هزینه نمی شود سهیمه لیسانسیه به فلان ممنطقه محروم میدهند ولی شخص لیسانسیه وقتی آنجا را     می بیند  می گوید آقا من اینجا خدمت نمی کنم برای اینکه نه جا برای سکونتش هست و نه وسیله برای رفت و آمدش ! خوب ، با تصویب بودجه برای فلان منطقه محروم که خود بخود از محرومیت بیرون نمی آید باید کسانی بروند این بودجه ها را هزینه بکنند راه‌آنجا درست بشود. این بودجه ها را آنجا هزینه بکنند ،‌ راه‌آنجا درست بشود ، مساله بهداشت ودرمانش درست بشود آموزش و پرورشش درست بشود،‌تا بعد دکتر برود آنجا.

            آقای فرزاد در یک سطح بالاتری نشسته اند وصحبت می کنند . می فرمایند دکترنمی رود آنجا . ما اصلاً دکتر نخواستیم ما فعلاً را ه  می خواهیم که کسی به آنجا نرفته است تا این پول راه را هزینه بکند . بهداشت و درمان می خواستیم که در ساختن درمانگاهایشان الان ما مشکل داریم ما فعلآً درمانگاهی نداریم که پزشک برود درآن کار بکند.

            الان در استان چهارمحال و بختیاری  در مدت هشت نه سال گذشته حدود یک میلیارد تومان پول وزارت کشاورزی داشته ،‌خوب شما بروید بررسی کنید که از این یک میلیارد تومان اگر 60 میلیون تومنانش در مناطق محروم خرج شده حرف شما درست است برای اینکه آن کارمند خدمات ، آن مهندس خدمات نمی توانند بروند درمناطق محروم کار کنند . یعنی نمی روند حالا شما آقای دکتر میفرمائید معنویات را زیاد کنید ؟‌خوب برادر عزیز آن معلمی که در اصفهان صبح پا میشود با دوتومان میرود سرکلاسش با آن معلمی که در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری باید یک روز در راه باشد وبیست کیلومتر ، ده کیلومتر پیاده روی کند وهر بار باید یک جفت کفش پاره کند هزینه زندگی اینهاباید مساوی باشد ؟ یعنی معنویت چه جوری باید باشد که این بتواند مخارج اضافی را تحمل کند؟ همه اش گفتیم آقای باید یک کار بنیادین ویک کار اساسی انجام بشود! خوب برادران عزیز! این نه ساله چرا کار بنیادین انجام نشد؟ مگر کار بنیادین غیر از این هست که ما نیروی متخصص نیروهای کارآمد را به آن جاها راهنمائی کنیم ؟

            شماشرکت نفت رادر نظر بگیرید نیروهای حزب اللهی و غیر حزب اللهی با سرو کله الان به شرکت نفت و جزیره لاوان وکیش و خارک میروند کار می کنند جائی که بد آب و هواترین بخشهای کشور هست برای اینکه شرکت نفت اضافه حقوق میدهد ، مرخصی میدهد ،‌ هواپیما میدهد وهمه میروند آنجا . هر کس برود آنجا هم دنیایش را دارد هم آخرتش را ! ولی کسی که میخواهد برود در منطقه محروم کار کند باید حقوقش را بدهد خرج کرایه ماشین و لباس واینها.

            بنابراین ،‌من عقیده ام براین است که مخالفین محترم ، مشکلات مناطق محروم ، مشکل کمی بودجه نیست . مشکل این است که کمتر نیرویی حاضر است برود آنجا کار بکند و به مشکلاتش به طور ملموس فکر نکرده اند بنابراین این واقعاً یکی از لوایح انقلابی است و انشاءالله برای منطقه محروم مؤثر خواهد بود و این نظر که آقا ما باید کاراساسی بکنیم باید فکر اساسی بکنیم ، ده سال مردم منطقه محروم را در هوانگه داشتیم که تو در همینجا نگه دارد،‌گرسنه باش ،‌ بهداشت و درمان نداشته باش تا من بروم فکر اساسی بکنم ! خوب وقتی راه نباشد ، بهداشت و درمان نباشد ، مدرسه نباشد ، چه جوری نیروی خودکفا تولید می شود؟‌

            بعد صحبتی که یکی از مخالفین محترم کردند که ماباید آنجا را از نظر نیروی انسانی خودکفا کنیم اشکالی ندارد.شما باید این فرد روستائی را به دیپلم برسانید که بتواند برود به دانشگاه یا نه ؟ خوب نمی توانست راهنمائی را تمام کند ، دیپلمش را تمام کند ،‌معلم خوب نمی رود آنجا کارکند ببینید کشورهای دیگر چگونه بیسوادی را ریشه کن کرده اند :

            کشور ژاپن پنجاه سال پیش بیسوادی را ریشه کن کرده ،‌الان هم در قوانین آن کشور به کسانی که بخصوص در آموزش وپرورش در مناطق محرومشان یا مناطق دورافتاده شان کار کنند بیشترین حقوق و مزایا تعلق می گیرد . خوب معنویت این است که طرف با شکم گرسته پای پیاده بیست ، سی کیلومتر در برف وسرما راه برود و هیچ امکاناتی هم نداشته باشد خوب چگونه میتواند برود آنهم در یک کلاسی که نه بخاری دارد و نه پنجره درست و حسابی دارد بخواهد درس بدهد؟

            بنابراین برادران عزیز با حلوا گفتن دهن محرومین و مستضعفین شیرین واقعاً نمیشود . ما الان مشکلی که در چهارمحال و بختیاری داریم این است که سه تا بخش محروم داریم و هرساله بیشترین بودجه برگشتی مال این مناطق محروم است ، صدتا،‌دویست تا ،‌پروژه که در مناطق محروم باید انجام بشود ، ده تایش هم انجام نمیشود! می بینیم تصویب کرده اند که یک دبیرستان 12کلاسه در منطقه لردگان یا اردل تصویب بشود بعد آخر سال آموزش و پرورش می گوید ما چون آنجا نتوانستیم هزینه کنیم پس بهتر است برویم در مراکز شهرستانها هزینه بکنیم ومتاسفانه آنجائی که مرفه ترند روز بروز بر امتیازاتشان افزوده میشود و مناطق محروم هم روز به روز با وجود کارهای اساسی که انجام شده نمی توانند خودشان را به پای شهرستانهای مرفه برسانند بنابراین از برادران عزیز تقاضای عاجزانه داریم که انشاءالله به این لایحه رای بدهند و ما بهر صورت باید تفاوت بگذاریم بین آن کسی که در منطقه محروم کار می کند یادر منطقه ای که واقعاً وضعش خوب است. البته قطعاً اشکالاتی دارد که در شور دوم میشود رفع کرد . پیشنهادهائی که حالا مابورس تحصیلی به آنها میدهیم ،‌مرخصی به آنها ندهیم ،‌پول ندهیم به آنها . وآن امتیازاتی که واقعاً مورد نظر برادرها هم هست پیشنهاد بدهند و تصویب بشود. امااینکه به کسی که در منطقه محروم خدمت می کند امتیاز داده بشود که واقعاً علاقه داشته باشد مورد مورد نظر همه برادرها است . بله سال 58،‌ اول انقلاب ما هزار نفر در جهاد سازندگی شهرکرد داشتیم که مجانی کار میکردند ، آیا آن جهادگر چندسال میتواند با حقوق سه هزار تومان یا مجانی کارکند؟

            نایب رئیس – وقتتان تمام شده ، مقداری هم اضافه صحبت کردید .

            یوسف پور- بله ،‌بیشتر از این هم صحبتی ندارم والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .

            نایب رئیس – اول مخبر کمیسیون و بعد نماینده دولت توضیح بدهند .

            منشی – آقای رحمتی بفرمائید .

            رحمت الله رحمتی ( مخبر کمیسیون امور اداری و استخدامی ) – بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از مخالفین و موافقین محترم که نسبت به شکافته شدن مطلب همت کردند و بحث خوبی انجچام گرفت ، من به این اشکالات

در حد توان خود پاسخ میدهم ورفع زحمت میکنم :

            اشکالاتی که به این لایحه گرفته شد به دو قسمت تقسیم می شود : یکی میتوانیم اشکالات کلی بنامیم ویکی هم اشکالات جزئی که در متن لایحه هست در رابطه با اشکالات کلی من مطلبم را به این شکل شروع می کنم که اگر من تعریفی از این لایحه کردم ،‌خدمت شما عزیزان عرض بکنم تدوین این لایحه ، کار بنده نیست ! کار دولت هست وبعد هم در کمیسیون با حضور افراد واقعاً متخصص و متعهد در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته وبه تصویب رسیده .

            من مطلبی را خدمت شما عزیزان عرض کنم . اخیراً رسم شده که در رابطه با هر لایحه ای که مطرح میشود بعضی از برادران این را احاله میدهند به یک حرکت کلان به عنوان این که این کار یک کار جزئی است وما باید کار اصولی واساسی بکنیم ومن نگران این هسشتم که یکوقت خدای ناکرده ما خودمان را واقعاپ با این قضیه فریب بدهیم! البته با اصل این مطلب ما هم موافقیم که باید یک کار اساسی صورت بگیرد ولی آن نظام اداری وآن لایحه کلانی که نظام اداری را بطور کلی دگرگون کند ودر گیرنده همهً این مسائلی باشد که موردنظر شما ست،این واقعاّ یکمقدار بعید بنظر میرسد که ما بتوانیم به این زودیها آن را از تصویب نهایی مجلس بگذرانیم ودوای درد افراد با شد.برادران مطرح میکردند که اینها مسکن است.حالا من تخصصی در مسًله پزشکی وعلم پزشکی ندارم ولی معتقدم مسکن زمانی بد است که ما به مسکن اکتفا بکنیم ولی اگر برای یک دردشدید ما مسکن بدهیم ولی در کنارش از کار اساسی هم باز نمانیم،باورم نیست که این کار خلافی باشد بهر حال حالا حرف سر این است که آیااین اصلا مسکن هست،مسکن نیست؟من معتقدم که این لایحه وتصویب این لایحه بمنزله کشیدن آخرزیرین دیوار است که سد راه محرومیت زدایی ازمناطق محروم مااست چرا؟چون الان برادرمان آقای یوسف پور اشاره کردند برادرهای دیگر هم اشاره کردند.خیلی از اوقات توجهات خاصی به مناطق محروم از نظر تخصیص بودجه شده ولی آخر سال بودجه برگشته چون این انسانی است که باید واقعاّبرنامه ریزی کند،سیاستگذاری کند واین بودجه را بکار بگیردودر جهت رفع محرومیت حرکت داشته باشد.در بسیاری ازشهر های آباد اگر شما نگاه کنید تمام آنچه که ساخته شده وآبادانی آن شهر یا آن منطقه واقعاً مرهون پول و     بودجه ای نبوده که ما در اختیار آن شهرستان یادر اختیار آن منطقه قرارداده این بلکه بدلیل وجود نیروهایی بوده که آنجا توانسته اند با برنامه ریزی صحیح این بودجه را بکار بندند و البته هر طرحی وهر برنامه ای که در رابطه با مرحومیت زدایی در مجلس محترم مطرح بشود قطعاً تمام نمایندگان با آن موافق خواهند بود . ما هم  موافقیم که دامنه این حرکت از آنچه که الان این لایحههست گسترده تر باشد و واقعاً یک قدم بیشتری در جهت خدمت به محرومین ما بتوانیم برداریم . باور نمی کنم که هیچ کس در مجلس مخالف این مسئله باشد .

            مطرح کردند که این مسکن بودنش به این دلیل هست که نیرویی را تربیت بکنیم و بفرستیم به مناطق محروم . ما باید نیرو را از داخل خود مناطق محروم تربیت بکنیم. یک مثالی خدمتتان عرض بکنم . الان نهضت سوادآموزی با تمام تلاشی که در طول این چند سال بعد از انقلاب داشته واقعاً تعداد زیادی از افراد بیسواد جامعه ما را باسواد کرده است (به این مطلب توجه کنید) این کار نهضت سوادآموزی قابل تقدیر است . اما آیا به همان میزانی که نهضت سوادآموزی توانسته است افراد بیسواد را باسوادکند این از درصد بیسوادی مملکت کم شده ؟‌ خیر؟‌چون آنطرف قضیه لنگ مانده یعنی در مناطقی که آموزش و پرورش نتوانسته معلم بفرستد ، نتوانسته مدرسه بسازد . محصلین ما ، بچه هایی که زمان تعلیم و تربیتشان بوده اینها از تعلیم و تربیت بخاطر نبودن معلم بازمانده اند شما اگر بنا است پزشک را از بومی مناطق محروم تربیت بکنید چگونه میخواهید تربیت بکنید ؟ چه کسی را میخواهید بیاورید و سهمیه برای چه کسی           می خواهید قرار بدهید که بیاید وارد دانشگاهها بشود؟ مثل اینکه جناب آقای دکتر حبیبی بودند که اشاره می کردند که مثلاً ما سهمیه ای قرار بدهیم برای مناطق محروم . ما با این مخالف نیستیم ولی شما سهمیه قرار بدهید ببینید آیا آن مناطق محرومی که مورد نظر ما هستند چند نفرهستند که بتوانند از این وضعیت استفاده بکنند ،‌این پوئنی که شما به ایشان داده اید که از این سهمیه استفاده کنند شما باید محصل را تربیت کنید ، دوره ابتدائی اش را بگذراند. دوره دبیرستانش را بگذراند و آمادگی داشته باشد که بیاید وارد دانشگاه شما بشود . نیروی انسانی را تریت کنیم یعنی ما برویم در مناطق محروم یک تعدادی را جمع کنیم در تهران اسکان بدهیم و معلم بگذاریم بالاس سرشان که آنجا تربیت بشوند؟ یا اینکه معلم را بفرستیم پیش آنها تا برود آنجا تدریس بکند؟

            بنابراین اگر ما معتقدیم این خدمتی است به محرومین که باید امتیازی داد واقعاً به آن کسانی که می خواهند به آن مناطق بروند به لحاظ اینکه این قدم اول است . این آغاز را ه است . بعد در رابطه با سایر مسایل مثل بخشهای عمرانی ، من یک مثالی می زنم اگر مثلاً کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی آمده یک طراحی را بعنوان مثال در مجلس آورد که دولت مکلف است سهمیه ای برای مناطق محروم در دانشگاهها در نظر بگیرد یا اینکه در رشته های زیر دانشکده هایی را آنجا تاسیس بکند . ما نمی توانیم بلند شویم اعتراض بکنیم به وزارت فرهنگ و آموزش عالی که آقا

 

 

           

تاسیسات ، راه و ساختمان و همچنین کاردان عملیات بندری .کاردان فنی ماشین ، کشتی ، کاردان دریانوردی، کاردان کشوری مدنی ، کاردانی اداری و مالی ،‌کاردان آموزش ابتدائی در استان چهارمحال و بختیاری ،‌کاردان راه و ساختمان در همین استان کاردان ریاضی ،‌ادبیات فارسی ، ‌دینی، ‌عربی علوم تجربی ، کشور و مدنی ، کارشناس فیزیک و کارشناس ریاضی ،‌ کارشناس ادبیات فارسی ،‌ کارشناس علوم ومعارف اسلامی برای استان هرمزگان وبوشهر . کاردان کشوری مدنی برای کردستان .برای ایلام کاردان دینی و عربی کاردان ریاضی کاردان علوم اجتماعی وبرای سازمان تربیت بدنی در  9 استان محروم کشور کاردان تربیت بدنی و ورزش . این دوره هائی است که تا به حال تصویب رسیده و دوره های دیگری هم در حال حاضر در سازمان در شرف مطالعه هست که بتدریج مجوز برگزاری این دوره ها به دستگاهها درمناطق محروم داده شده وداده میشود که عمدتاً استانداریها عهده دار اجرای این دوره ها هستند و بعضاً‌هم بعضی از سازمانهائی مثل وزارت آموزش و پرورش که توانایی اجرای این دوره ها را دارند این داده شده که طبیعتآً‌ پیامد اول این دوره ها تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز این مناطق است ودوم اینکه چون از اینها تعهد خدمت گرفته میشود اینگونه نیروها درهمان مناطق ملزم به انجام خدمت هستند . بنابراین اقدامات متعددی در جهت تامین نیروی انسانی در این مناطق درشرف انجام است و بعضاً انجام شده . مساله بازدید ازمناطق محروم است ، بحث با مسؤولین استانداریها هست در رابطه با مشکلاتی که این استانداری ها در رابطه با جذب نیروی انسانی دارند واصلاً این لایحه پس از بازدید از چند استان محروم و عنوان شدن مشکلات از جمله مرخصی ها که عنوان کردند انگیزه تهیه این لایحه برای ما بوده . مساله دیگر اینکه مابرای پرداخت فوق العاده محل خدمت ..

            نایب رئیس – آقای عبادیانی اجازه بدهید . وقت ما از نظر آئین نامه کاملاً تمام است چون سر ظهر که میشود از نظر آئین نامه وقت تمام است یا باید تمدید وقت کنیم یا باید بگذاریم برای بعد. شما چقدر دیگر می خواهید صحبت کنید؟

            عبادیانی – من فقط دو دقیقه دیگر بیشتر مزاحم نمیشوم .

            نایب رئیس – خلاصه بفرمائید.

            عبادیانی – منظور خلاصه این است که اصولاً‌ اقداماتی که در رابطه با نقاط محروم هست بخض عمده اش در حدود اختیارات دولت هست ومیتواند عمل بکند و بعضاً هم عمل شده از جمله مواردی است که عرض کردم و بخشی از آن نیاز به قانون دارد که از جمله عمده ترین آنها این قانون است که درواقع این قانون گرچه یک قانون چهار ماده ای هست ولی یک قانون اساسی هست و یک قانون زیر بنائی هست در رابطه با نقاط محروم یعنی آن بخش از اقداماتدولت کهنیاز به قانون دارد عمدتاً در رابطه با اینگونه موارد است که دراین لایحه پیش بینی شده وآن بخشی که نیاز به قانون نداشته بسیاری اقدام شده و بسیاری هم در آینده اقدام خواهد شد. بنابراین نمایندگان محترم توجه داشته باشند که این لایحه هم در رابطه با جذب نیرو است و هم در رابطه با جذب نیرو است و هم در رابطه با نگهداری این نیروها که الان در مناطق محروم دارند خدمت می کنند وهم برای افراد بومی هست وهم افرادی که از مناطق دیگر به آنجا مامور هستند ویا منتقل شده اند. بنابراین آن نگرانی که در رابطه با کارکنان بومی هست به هیچوجه وجود ندارد وکارکنان بومی را دقیقاً در برمیگرد . من بیش از این مصدع نمیشوم انشاء الله که نمایندگان رای مثبت خواهند داد.

            نایب رئیس – توجه بفرمائید دوتا رای گیری داریم . رای گیری اول اصلاحیه کمیسیون در رابطه با ارجاعی از شورای محترم نگهبان است که اصلاحیه خوانده میشود و رای گیری میشود.

            منشی – اصلاحیه ای را که کمیسیون برمبنای نظر شورای نگهبان داده می خوانم .

            ماده واحده به صورت زیر اصلاح میشود:

            1- سوابق خدمت کلیه کارکنان دانشکده پزشکی امام رضا علیه السلام که در تاریخ تصویب لایحه قانون شمول مقررات قانون استخدام کشوری به کارکنان دانشکده پزشکی امام رضا وابسته به دانشگاع مشهد 27/1/59 به طور تمام وقت و در مقابل دریافت دستمزد در خدمت دانشکده مزبور بوده اند اعم از سابقه خدمت در دانشکده نامبرده و سایر ادارات ومؤسسات آستان قدس و سوابق خدمت دولتی آنان از لحاظ اعطاء‌ پایه قابل احتساب خواهد بود.

            2- کلیه کسور پرداختی سنوات خدمت مستخدم به صندوق بازنشستگی آستان قدس رضوی به صندوق بازنشستگی کشوری انتقال می یابد و معادل سهم کارفرما که آستان قدس رضوی بابت بازنشستگی مستخدم پرداخت نموده است از محل ردیف شماره 503001 به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت خواهد شد.

            سنوات مذکور از لحاظ بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب می باشد.

            ملاک تعیین کسور بازنشستگی آن مدت از سنوات خدمت آستان قدس یا دولتی گذشته این قبیل مستخدمین که بابت کسور بازنشستگی پرداخت نکرده اند اولین حقوق گروه و پایه ایست که به موجب قانون استخدام کشوری برای آنان برقرار می گردد . گروه این مستخدمین براساس شرایط احراز در تاریخ تصویب این قانون تعیین میشود .

            تبصره – مستمری بازنشستگی ، مستمری از کار افتادگی و مستمری وراث وظیفه بگیر که تا تاریخ 27/1/59 براساس مقررات آستان قدس برقرار شده است کماکان طبق مقررات مربوطه و به وسیله آستان قدس پرداخت خواهد شد.

            نایب رئیس – حضار 186 نفر اصلاحیه کمیسیون برای تامین نظر شورای محترم نگهبان به رای گذاشته میشود. موافقین قیام بفرمایند ( اکثربرخاستند ) با اکثریت تصویب شد ، رای گیری دوم.

            منشی – رای گیری دوم کلیات لایحه جذب نیروی انسانی به نقاط محروم و دورافتاده و مناطق جنگی است .

            نایب رئیس – اصل لایحه به رای گذاشته میشود . موافقین قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند )‌ با اکثریت قوی تصویب شد .

            اسامی غائبین و دیرآمدگان را اعلام کنید .

            منشی – غائبین عبارتند از آقایان :

            سید هاشم بنی هاشمی – عبدالعزیز دادگر – علی محمد سوری لکی – خسرو ضیاءپور – علی مثبت فاضل همدانی – کریم ملک آسا – سید عباس موسوی.

            البته این براساس کارتهائی است که ورود برادران و خواهران را به مجلس اعلام کرده است . آنهائی که کارت نزده اند ممکن است اسمشان اشتباهی خوانده بشود.

            برادرانی که با تاخیر وارد شدند در جلسه آقایان : تاجگردون ( 35 دقیقه ) – حسن بیگی (35دقیقه )‌- شفیعی (30 دقیقه )‌ - رضا زهی (35 دقیقه ) – راه چمنی (39دقیقه ) – مرسلی (45دقیقه )‌ - فارغ (45 دقیقه )‌.

            6- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .

            نایب رئیس – ختم جلسه اعلام میشود جلسه بعدصح سه شنبه ساعت 8 صبح خواهد بود.

(جلسه ساعت 05/12 پایان یافت )

رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی