جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 24 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 24 )

  • سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۶۷

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه پانزدهم شهریور ماه 1367.فهرست مندرجات: 1-       اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید. 2-       بیانات قبل از دستور آقایان : دکتر حسن امین لو، محمد باقر ذاکری و سید محسن شفیعی.3-       تذکرات نمایندگان مردم در ملجس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای نایب رئیس.4-    اعلام وصول طرح یک فوریتی انحالا وزارتخانه های دفاع و سپاه و تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهور ی اسلامی ایران ورد فوریت آن. 5-       پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده. جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی (نایب رئیس) تشکیل شد. 1-       اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید. نایب رئیس- بسم الله افرحمن الرحیم. با حضور 184 نفر جلسه رسمی است. تلاوت کلام الله مجید. اللهم صل علی محمد وآل محمد.     اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم.  الا ان اولیائ الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون، الذین آمنوا و کانوا یتقون، لهم البشری فی الحیوه الدنیا وفی الاخره لاتبدیل لکلمات الله ذلک هوالفوز العظیم.و لا یحزنک قولهم ان العزه الله جمیعاً هوالسمیع العلیم.     (صدق الله العلی العظیم. حضار صلوات فرستادند)    «از آیه 62 تا 65 سوره یونس»2-       بیانات قبل از دستور آقایان : دکتر حسن امین لو. محمد باقرذاکری و سید محسن شفیعی.نایب رئیس- ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمائید. منشی- آقای دکتر امین لو نماینده شبستر، آقای ذاکری نماینده قوچان، آقای شفیعی نماینده درود و از ناطقین امروز هستند. آقای دکتر امین لو بفرمائید. دکتر حسن امین لو- بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری ویسرلی امر واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.      با درود فراوان به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و قائم مقام رهبری و درود به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آرزوی سلامتی وپیروزی برای رزمندگان اسلام و بازگشت اسیران جنگ تحمیلی به مام وطن تقبل قطعنامه 598 شورای امنیت از طرف ایران و پیام تاریخی امام امت که به حق به منشور مردم انقلاب تسمیه شده و جریانات دیپلماتیک متعاقب آن وآثار آن بر کل سیاست جهانی و داخلی ونتایجی که بر آن مترتب است و وظایفی که بدنبال آن به دوش آحاد ملت ایران ومسؤولین مملکتی ا عم از دولت و مجلس وقوه قضائیه وارگانها نهاده میشود از مسائل مهمی است که امروزها مورد بحث اکثر رسانه های گروهی ومحافب سیاسی داخلی وخارجی است و همچنین موضوع رأی اعتماد به هیأت محترم دولت نیز که در دستور جلسه مجلس قرار داشت که با استعفای ناگهانی نخست وزیر فعلا منتفی شد از اهم امور است و برای آن که از اطاله کلام پرهیز شود این جانب نطق قبل از دستور خود را به صورت چند پیشنهاد مطرح میکنم.        1)موضوع اول هیأت دولت.       معمولا پایان هر جنگی حساسترین زمان از نظر تاریخی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی میباشد وهمین حساسیت فوق – العاده ایجاب میکند که مسؤولین امور افرادی کاملا هوشیار و کاردان وقوی و مدیر و مدبر باشند تا بتوانند حرکتهای دقیق و انقلابی متناسب با شرایط حساس و موجود از خود نشان دهند بنابراین نخست وزیر و وزراء هم که در رأس امور اجرائی مملکت قرار دارند باید افرادی قوی و متخصص و متعهد و کاردان و مبتکر باشند تا بتوانند از عهده مسؤولیت سنگینی که به منزلة امانت به آنها تحویل داده میشود برآیند.       «ان الله یأمرکم ان تودوا الامانات الی اهلها» البته نمایندگان محترم با آگاهی واشرافی که به عملکرد وزارتخانه ها و در رأس آن به نخست وزیر و وزرائی که انتخاب خواهند شد در کمال صداقت به لحاظ بیطرفی کامل در تحویل این امانت عظمی به فردی امین دقیق خواهند بود. از نخست وزیر و وزرای محترم نیز که رأی اعتماد خواهند آورد میخواهیم که در سپردن مسؤولیتها مخصوصاً در سطوح عالی وزارت دقت و امعان نظری بیشتری مبذل فرمایند و کارها را به افرادی لایق و مؤمن و متخصص و مخصوصاً متعهد بسپارند و مخصوصاً از سپردن مسؤولیتهای خطیر و حساس به افرادی که با انقلاب اسلامی تطابق و سنخیت پیدا نکرده اند و تعهدی به اسلام وانقلاب ندارند جانب احتیاط کامل را رعایت نمایند که ما هر بلا وگرفتاری که داریم از دست افرادی است که احساس مسؤولیت نمیکنند و نتیجه اعمال آنها سبب نارضایتی مردمی میشود که به رهبری امام امت در سخت ترین شرایط از انقلاب ومیهن خود با دادن خون و مال دفاع کرده اند. 2- موضوع دوم مسأله بازسازی است. در این مورد از کلیه برنامه ریزان و مسؤولان مملکتی میخواهیم که در طرح برنامه های خود به ملت وامکانات کشور خودمان متکی باشند که خوشبختانه مملکت ما هم از نظر منابع مادی و هم از نظر نیروی انسانی چه از لحاظ کیفی و چه کمی بسیار غنی است ومردم ما که در طول ده سال انقلاب و 8 سال جنگ انواع سختیها را تحمل کرده اند و در جهبه ها با فداکاریها وابتکارات خود حماسه هائی آفریده اند که با خطوط درشتی در تاریخ ایران نگاشته خواهد شد و صفحات آن را مزین خواهد کرد در مورد بازسازی نیز چیزی از اعتقاد وایثار این مردم صادق و عاشق کاسته نشده است واگر تنها یک فرد ایرانی روزانه یکساعت کار اضافی انجام دهد به فرض فعال بودن یک پنجم کل جمعیت سالانه معادل بیش از 300 میلیون کار روزانه اضافه میشود که قادر به جبران تمام خسارات وارده چه از نظر عمرانی وچه تولیدی خواهد بود و از نظر کیفی نیز ابتکاراتی که ملت ایران در صنایع نظامی از خود نشان داد در سایر زمینه ها نیز این استعداد را دارد و با آماده نمودن امکانات لازم برای افراد مستعد مملکت از این نیروی خلاق و جوان در بازسازی مراکز تولیدی و اقتصادی میتوان استفاده های شایان توجهی کرد.  البته طرح این موضوع بدان معنا نیست که از تجربیات و یا از امکانات دیگر کشورها استفاده نکنیم بلکه باید تکیة ما به نیروهای موجود در کشور باشد و از امکانات خارجی هم در حدی استفاده شود که به استقلال مملکت که در نتیجه خون هزاران شهید حاصل شده لطمه ای وارد نشود که غفلتی جزئی در این مورد خیانتی کلی به آرمان شهداست. 3- موضوع سوم سیاست اقتصادی کشور است. که در این مورد به کلیه مسؤولین و برنامه زیزان مملکت میگوئیم که ملت ایرن خواهان رفاه کاذب وگذرا نیست و به خاطر دسترسی به چنین رفاهی از خون شهیدان به آسانی نمی گذرد. ملت ایران به استقلال در تمام مظاهرش وعدم وابستگی اقتصادی فکر میکند. در نتیجه از مسؤولین محترم تقاضا میشود که در مسائل اقتصادی زیربنائی سرمایه گذاری شود و ملت ایران همانطوریکه چند سال سختی دوره انقلاب و جنگ را تحمل کرده است آماده است تا رسیدن به هدف عالی فوق باز سختی ها را تحمل کند چون هر سختی که بدنبالش استقلال وآزادی ورفاه دائمی باشد بهتر از لذتی است که ذلت بدنبالش باشد. 4- مسأله چهارم موضوع سیاست خارجی ماست . شناگری در دریای پرتلاطم سیاست جهانی عواصان ماهری را میطلبد. در جریانات دیپلماتیک اخیر نیز آثار آن را مشاهده کردیم و مشاهده خواهیم کرد و عملکرد وزارت امور خارجه جای بسی تقدیر است. اما مطلبی که مد نظر اینجانب است این است که برای دراز مدت ، وزارت امور خارجه ناگزیر از یک برنامه ریزی اصولی و تربیت افراد متخصص برای آینده دور و نزدیک مملکت است. و چون ارتباط سالم و مستقل با هیچ ملت و کشوری بدون آشنایی به زبان و آگاهی با کلیه مظاهر فرهنگی آن قوم در عمل مشکل میباشد لذا پیشنهاد میشود وزارت امور خارجه عده ای افراد مستعد  و جوانی را که واقعاً معتقد به اسلام وعلاقمند به میهن خود میباشند برای اهداف فوق تربیت کند تا موقع اعزام دیپلمات به هر کشوری سیاستمدارانی آشنا به زبان و فرهنگ و اجتماع آن کشور در اختیار داشته باشد. 5- مطلب پنجم در مورد اولویت بهداشت است. چنانکه از نام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز برمیآید نام بهداشت مقدم به درمان و آموزش پزشکی آورده شده است گرچه وزارت مربوطه اخیراً حرکتهایی در این مورد انجام داده است و عنایت وزیر محترم بهداری به سیستم گسترش شبکه و بهداشت از کارهای نیک ایشان میباشد  متأسفانه برنامه ریزی مملکت در این مورد بسیار ضعیف است و در خور توجهی کامل و تغییراتی کلی است و اعتبار مربوط به بهداشت از قرار معلوم که حدود یک دهم اعتبار مربوط به درمان است که نیاز به تجدید نظر کلی دارد. سرمایه گذاری در امر بهداشت هم از نظر اجتماعی و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. بیشتر بیماریهایی که در کشور ما وجود دارد بیماریهای عفونی است که خوشبختانه این نوع بیماری با توجه به بهداشت قابل پیشگیری است و هر نوع سرمایه گذاری در این مورد از هزینة درمان خواهد کاست. به عنوان مثال هزینه فقط یک تخت بیمارستانی برای احداث حدود یک میلیون تومان و برای نگهداری سالانه آن قریب نیم میلیون تومان میباشد با صرف همان هزینه در خدمات بهداشتی افراد بیشتری را میتوان از بیمار شدن نجات دادالبته بیان این مطلب بدان معنا نیست که از ساختن بیمارستان صرف نظر شود و یا کمتر توجه شود بلکه مراد این است که بهداشت هم فراموش نشود و به عوض سرمایه گذاریهای کلان در وارد نمودن داروهای شیمیایی و مصرف بیرویه دارو که خطرات آن غیر قابل انکار است و به عوض استخدام نمودن بی رویه پزشک خارجی که کلی ارز از مملکت خارج میکنند ترجیح داده میشود که در طرحهای بهداشتی سرمایه – گاذری های بیشتری شود و احتمال میرود با اعمال این سیاست پزشکان ایرانی موجود در کشور کفایت درمان را بکنند و علاوه بر آن با اهمیت دادن به موضوع بهداشت از میزان مرگ ومیر به مقدار معتنابهی کاسته خواهد شد عد م دسترسی به آب مشروب سالم و عدم آشنائی مردم با مسائل بهداشتی به وفور سبب بیماریهای عفونی روده ای میشود که میزان مرگ ومیر بچه های مبتلا به اسهال در آسیا طبق آمار سالانه بیش از 5 بار انفجار بمب هیروشیما است و یا به علت عدم مراعات بهداشت تعداد مبتلایان به سل 1/1 درصد کل جامعه است و نکته مهم آن که تعداد افراد جدیدالابتلا بیش از افرادی است که درمان میشوند (نایب رئیس: آقای دکتر وقتتان تمام است) دو دقیقه بیشتر از مطالبم نمانده. 6- مسأله ششم مسأله اعتیاداست .جنگی هشت ساله را پشت سر گذاشته ایم و هزاران شهید داده- ایم و صدامیان ملعون و منفور را از کشور بیرون رانده ایم. مبارزه ای در همان معیار لازم است که بلای خانمانسوز اعتیاد را که سوغات استکبار جهانی و طاغوت برای ماست ریشه کن کنیم در حکومت جمهوری اسلامی حتی وجودیک نفرمعتاد هم قابل تحمل نیست در این مورد نیز مبازره- ای جدی واصولی لازم است والا دستگیری چند قاچاقچی و حتی اعدام آنها و یا انهدام محله ای گرچه بی تأثیر نیست ولی درد را دوا نکرده ونخواهد کرد. فقط باید مراکز تربیتی و پرورشی و ورزشی و مراکز تفریحی سالم و متعدد و سهل الوصول را برای جوانان کشور فراهم آوریم تا در اوقات فراغت در آن مراکز مشغول شوند. درثانی مرزهای کشور برای ورود این ماده خطرناک باید شدیداً کنترل شود. 7- مسأله هفتم سیستم و نظام اداری ماست که به دگرگونی نیاز دارد عواملی مانند بوروکراسی که چنگال اختاپوسیش درهمه جا حاکم است و فقدان اصل تشویق خادم و تنبیه خاطی و وجود پاره- ای مسؤولین غیرمتعهد و ندادن استقلال نسبی و متناسب با شرایط و ضوابط بر پست ومقام به مسؤول مربوطه وکم توجه بودن به مشکلات مالی کارمندان پاره ای از مسائل عدیده ای است که سبب کندی در امور اداری و جریانات اجرائی و بالمآل سبب نارضایتی اربابان رجوع میشود. در مورد کشاورزی هم مسائلی داشتیم که بعداً در فرصتهای بعدی به عرض میرسانم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.نایب رئیس- متشکر.منشی- آقای ذاکری بفرمائید. محمد باقر ذاکری- بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا ولاتکلنا الی انفسنا طرفه عین ابداً. اللهم و فقنا لما تحب وترضی. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی. سلام ودرود به ارواح پاک همه شهیدان و جان باختگان در راه اسلام و قرآن. سلام ودرود به همه رنجدیدگان و محرومیت کشیدگان وشلاق خوردگان و تهمت وافترا شنیدگان در راه دفاع از ارزشهای والای انسانی و حفظ کرامت انسانی واسلامی سلام و درود بر فرزندان راستین اسلام و قرآن و پیرو حقیقی تمامی پیامبران و امامان و مدافع واقعی همه مظلومان و محرومان امام امت رهبر کبیر انقلاب روحی له الفداء. امامی که در هر فرصتی سخن گفته و یا قلم به دست گرفته. طرفداری از پابرهنگان و محرومان و مستضعفین را یادآوری کرده و خطر جدی دشمنان داخلی وخارجی انقلاب و اسلام را گوشزد نموده است همچنان که شاهد بودیم روز گذشته در پاسخ به پیامهای تبریک وتسلیت مردم و علمای پاکستان به مناسبت شهادت فرزند دیگری از فرزندانش علامه عارف حسینی سخنان همیشگی اش را با همان تعابیر وتعبیرات دیگر تکرار فرمودند لذا بنده در این شرائط ترجیح میدهم به جای هر سخنی وهر کلامی کلمات و جملاتی راز از پیام بسیار مهم امام عزیز به مناسبت سالگرد فاجعه خونین حرم امن الهی و روز برائت از مشرکین که همزمان بود با پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت متذکر  شوم باشد که دیگر عزیزان خصوصاً نمایندگان محترم نطقهایشان را به فرازهای از این پیام حضرت امام مزین نمایند و امیدوارم همچنان که خود نمایندگان محترم بعد از صدر این پیام که مرهمی بود بر زخمهای دلشان زمزمه میگردند که باید بند بند این پیام مورد دقت و توجه هر چه بیشتری قرار گیرد و جنبه قانونی پیدا بکند و در بررسی طرحها و لوایح مد نظر باشد وریاست محترم مجلس نیز این مطلب را از تریبون مجلس اعلام فرموند جامه عمل پوشد و نکند مثل بسیاری از پیامهای دیگر ارزنده امام مورد بی توجهی و غفلت قرار گیرد وبه دست فراموشی سپرده شود. اکنون فرازهایی از پیام هدایتگر وراهگشای امام خردمند و عزیز و بیدار و آگاهمان ، در زمینه جنگ ودفاع که مهمترین مسأله ما بوده و هست میفرماید: همه میدانند که ما شروع کننده جنگ نبوده ایم ما برای حفظ موجودیت اسلام در جهان تنها از خود دفاع کرده ایم و این ملت مظلوم ایران است که همواره مورد حمله جهانخواران بوده است و استکبار از همة کمین گاههای سیاسی و نظامی و فرهنگی واقتصادی خود به ما حمله کرده است. در مورد دیگر میفرماید: اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش میکنم که هشیار و مراقب باشید قبول قطعنامه از طرف جمهوری اسلامی ایران به معنای حل مسأله جنگ نیست. و همچنین ارتباط با دشمن شناسی و خطر جهانخواران و رسالت انقلاب چه جملات زیبا و ارزنده ای را میفرمایند: انقلاب اسلامی تاکنون کمین گاه شیطان و دام صیادان را به ملتها نشان داده است. جهانخواران و سرمایه داران و وابستگان آنها توقع دارند که ما شکسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره کنیم و هشدار ندهیم و حال آنکه این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صلازنیم که ای خواب رفتگان، ای غفلت زدگان، بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه های گرگ منزل گرفته اید و برخیزید که اینجا جای خواب نیست و نیز فریاد کشید سریعاً قیام کنید که  جهان ایمن از صیاد نیست. آمریکا و شوروی در کمین نشسته اند و تا نابودی کاملتان از شما دست برنخواهند داشت . راستی ما هم باورمان همین است، ما هم بینشمان دربارة آمریکا و شوروی همین است که تا نابودی کامل ما از ما دست برنخواهند داشت. اگر باورمان این نیست خدا میداند که چه سرنوشتی در انتظار ماست خدا میداند که چگونه دچار ندامت و پشیمانی خواهیم شد و خدا میداند که آیندگان چگونه ما را مورد ملامت و سرزنش قرار خواهند داد و اگر باورمان این است که شوروی و آمریکاتا نابودی کامل ما از ما دست برنخواهند داشت چه در قالب جنگ وچه در قالب صلح باید در پاره ای از حرکات داخلی وخارجیمان تجدید نظر کنیم.     نکته دیگر در همین مورد میفرماید نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آنرا اصل واساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل میکنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها وارزشهای معنوی و الهی مان نمی شناسند. به گفته قرآن گریم: هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمیدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیستها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند راستی اگر ما هم دشمنان را اینچنین میشناسیم که درهیچ شرایطی از ما دست بردار نیستند تا تمامی هویتمان را از ما نگیرند ما را تحت تعقیب قرار خواهند داد. باید بیشتر اندیشید، باید بیشتر تجدید نظر کرد به عنوان یک نماینده مردم سخنی که در بسیاری از جاها گفته ام، اینجا متذکر میشوم و دوباره عرض میکنم که ما در حال حاضرسر دوراهی تسلیم ومبارزه هستیم یا باید از کلیه اهداف وآرمانهایمان دست برداریم نظاره گر جنایتهای شرق و غرب باشیم، نظاره گر قتل عام مردم مظلوم کرد در عراق و دیگر مردم در جاهای دیگر باشیم و حتی دم برنیاوریم یا باید به حکم (ومالکم لاتقاتلون فی سبیل الله والمستضعفین ) به مبارزه برخیزیم. و در ضرورت تداوم مبارزه باز امام عزیز این چنین میفرمایند: «ما مظلومین همیشه تاریخ محرومان و پابرهنگانیم ما غیر از خدا کسی را نداریم واگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم برنمیداریم. مگر ممکن است کسی مسلمان باشد و در مقابل ظلم ظالم سکوت اختیار کند» ولی مبارزه راه و رسمی دارد مبارزه شرائطی دارد هر کسی عرضه ادامه راه مبارزه را تا آخر خط ندارد خود امام عزیز باز این شرائط را گوشزد میکنند میفرمایند: ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند به خوبی دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست و آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه اند و آنهائی هم که تصور میکنند سرمایه داران و مرفهان بی درد  با نصیحت وپند و انرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبیند بحث مبارزه و رفاه بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نمیشوند و تنها آنهائی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. باید برای انتخاب مسؤولین و رأی دادن به اعضای هیأت دولت این نکته را کاملا در مد نظر داشت. در کنار همه شایستگی هایی که به مسؤولان نظام جمهوری باید داشته باشند  اگر این ویژگی رانداشته باشند تا آخر خط با امام نیستند تا آخر خط در راه مبارزه نمی مانند. تلخی ها ودشواریها، سختی های مبارزه را تحمل نمی کنند پس باید روی این ویژگی مسؤولین خصوصاً وزراء هر چه بیشتر انگشت گذاشت . در دنباله مطلب در حمایت از مستضعفین برای چندمین بار در همین پیام ودر معرفی دشمنان اسلام و انقلاب میفرمایند «فقرا و متدینین بی بضاعت گردانندگان (نایب رئیس: وقتتان هم تمام است آقای ذاکری). برپادارندگان واقعی انقلابها هستند ما باید تمام تلاشمان را بنمائیم تا  به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسؤولین نظام ایران انقلابی باید بدانند که عده ای از خدا بی خبر برای از بین بردن انقلاب هر کس را که بخواهد برای فقرا ومستمندان کار کند وراه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را کمونیستی و التقاطی میخوانند از این تهمت ها نباید ترسید باید خدا را در نظر داشت و تمام هم و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفته واز هیچ تهمتی نترسید. سلام و درود بر تو ای امام عزیز، ای یار و یاور همیشگی و واقعی مظلومان و محرومان ، ای حجت خدا، بر ما خدا توفیق دهد که ترا بشناسیم تا جاهلانه (نایب رئیس: آقای ذاکری000) نمیبریم و به فریادها و نداهای مظلومانه و غریبانه ات لبیک بگوئیم. والسلام علیکم وعلی من اتبع الهدی. نایب رئیس- متشکر، ناطق بعدی را دعوت کنید. منشی- آقای شفیعی بفرمائید. محسن شفیعی- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم. با درود به قافله سالار مظلومان زمان ، امام پیروز وقائم مقام معظم رهبری امت اسلام، دولت اسلامی، نمایندگان محترم مجلس.      اینک در حساسترین فراز تاریخ واقع شده ایم. برای اولین بار در تاریخ این باور تلخ بر دل کینه ورز استکبار تحمیل شده که اسلام ماندنی است . اینک دنیا شاهد است که به رغم یورش گسترده دشمنان دیرینه و نوظهور دین، یعنی استبداد کفرآمیز کمونیزم، نظام چپاول وغارت امپریالیزم وسیاست تجاوزگارانه صهیونیزم و بی دینان ارتجاع که برقع دین بر سیمای کریه خویش آویخته اند قامت فراز راست قامتان جاودانة تاریخ خم نشد. شهدای شاهد در عروج به ذروه بلند معرفت با خون پاکشان مهر بطلان بر اعمال وافعال فرصت طلبان سودجو  و سوداگران دغلباز شرق وغرب نهادند و ظفرمندان بیشة توحید با پائین کشیدن ظالمان از کرسی استکبار طمع تلخ باور حیات اسلام را بر آنان چشاندند. نهیب مستمر ناخدای کشتی زمان قلب استکبار را از جا کنده و پنجه خیبرشکن صف شکنان دوران جنجره جغدان شوم جنگ افروز را سخت بفشرد وتتمه میراث پلید مشرکین در کمینگاهی بس ناگوار در حضیض ذلت فرو رفت که خدای جویان فرموده «ان ربک لبالمرصاد» و بالاخره کور دلان و خفاشان گریزان از نورباور کردند که غبار قلبشان چهرة خورشید را تیره نسازد «ولو کره الکافرون» .     اما امروز حساس تر از هر زمان دیگر است. امروز خون و پیام در هم آمیخته است. سرود خوش ستم سوزی از مأذنة بام بلند شهیدان بر چمن «آذان المتقین» همچنان مترنم و پیامشان از حلقوم حقگوی امام بت شکن بر همه عالم خطاب و بر قرطاس حقیقت دهر نقش جاوید بسته است و تکلیف بر کسی پوشیده نیست «که چکار باید کرد؟!» شهیدان رفتند و ما مانده ایم. مانده ایم با کوله باری بس سنگین . بار پیام شهیدان، پیام خون، پیام آزادگی و حرکت و سازندگی ،‌پیام حفظ شعائر بزرگ انقلاب، پیام نهیب مستمر و عدم آشتی با قاتلان اصلی شهیدان، پیام تجهیز برای گرفتن انتقام همه قربانیان تاریخ از مظهر نیرنگ و ستم ، شیطان بزرگ.      باری هشت سال حماسه پایان نیافته که به مرحله جدیدی رسیده است.  مرحله ای که در حاشیه یک صلح پایدار شعارها و حماسه های انقلاب همچنان باید پایدار و پایدارتر بمانند ونیاز بی چون و چرا انسانهای درمانده زمان که درک حقیقت اسلام و زیستن در شعاع حکومت دین است کماکان در رأس اهداف عالیه نهضت عالم گیر دین قرار گیرد. ما هنوز هم خون سالار کربلا را به اضافه خونهای پاک دیگر، از استکبار طلب داریم و بی شک استکبار از بودن ما در هراس وما بر افشاء و محو او مکلفیم. آن روز که نیکسون به شرق وغرب توصیه میکند که توجهات خود را به خطر انقلاب ایران معطوف دارند، فراموشمان نشده و همچنان ثواب شعار مرگ بر آمریکا را کمتر از ثواب نماز نمیدانم و یقین داریم که شیطان بزرگ هرگز نمیتواند دوست ما شود و اگر هم بخواهد ما دوست او نخواهیم شد. منطق به ما میگوید که باید در برابر هر امکان بالفعل وبالقوه دشمن به امکانات مجهزتری دست یابیم . داشتن نیروی مجهزو عظیم نظامی لازمة حفظ و حراست و تعقیب آرمانهای انقلاب ماست . واین معنا مصداق آیه کریمه «و اعدوالهم مااستطعتم من قوه» میباشد. گرچه با قبول قطعنامه یکی از پرونده های قطور توطئه به ظاهر بسته شده و سردار اشتلم گوی قادسیه به دریوزگی افتاده. لکن بر کسی پوشیده نیست که عقب نشینی مستکبرین بر اثر ضربات سیلی های پی درپی سپاهیان اسلام بود و بس. مگر نه این است که 17 سپتامبر 1980 صدام قرارداد الجزایر را در مجلس ملی عراق ملغی اعلام و آنرا در برابر دوربین فیلمبرداری پاره پاره میکند. مگر نه این است که عامل بالقوه استعمار به جدائی خوزستان قهرمان از دامن ایران اسلامی یقین و هوای فتح تهران در سرداشت . لذا آنان مترصدند که اگر توان داشته باشند مجدداً دست به تجاوز بزنند و این بهره گیری از استعداد و نبوع بی نظیر مردم و گسرتش به تمام معنای قوای مسلحه است که میتواند خصم بدفرجام را به بیماری صعب العلاج یأس مبتلا سازد تا در غوغای هراس درونی خودبماند و بپوسد که به شرط استقامت ما این وعده حق است «و لیمحص الله الذین آمنوا و بمحق الکافرین».       و اما در بعد بازسازی و ساندگی به چند مطلب اشاره میشود: آن روز که پابرهنگان زمین و رسولان امین انقلاب با کینه توزان دست و پنجه نرم میکردند و ستم دیدگان عهد ستمشاهی در لهیب جنگ برافروخته بودند مناسب ترین زمان برای چپاول مرفهین پردرد و سودجویان هرهری مذهب بود که از گرد وغبار طوفان جنگ بهره ها جستند و در کنار گود تماشاگر صحنه ها که چگونه ببلعند تا مثل همیشه، مست تشنة عافیت دنیائی شوند که زمانی غلغلة طبل و شیپور جنگجویان نیز آزارشان ندهد و کاتبانشان مشغول جمع کردند فتاوای بلعم با عورها که روزی در برابر شماتت مردم توجیهی داشته باشند. حال که گامهای همیشه استوار محرومان با طی خارستان کویر و سنگستان کوه، خروش طوفان را در سیلان اقیانوس خاموش ساخته نکند در این بازار نیز کالای تزویر بها یابد و به صرف اینکه اینها پول دارند بگذارند اقتصاد را بچرخانند. باز محرومان را در حالی که آثار عرق تلاطم جنگ پریشانی و پهلویشان هویداست به در خانه لئامت آنان بفرستیم . آنان که امام عزیزمان فرمودند «تلاش برای جذب وهدایت اینها که با قافله انقلاب همسو شوند اندیشه ای بیهوده و آب در هاون کوبیدن است.» بنابراین بر هر کسی که پیام شهیدان شاهد آویزة گوشش باشد فرض است که نه با تکیه بر شعار بلکه عملا قشر محروم را دریابد و امکان هر گونه چپاول را از سرمایه داران ضد انقلاب بازستاند.    در اینجا لازم است از جناب‌ آقای میرزاده به عنوان سرپرست کمیسیون تعزیرات تشکر و حمایت شود که تازیانة تعزیر را به سمت دانه درشت ها و چپاولگران واقعی بیت المال برده است به راحتی میتوان پیش بینی کرد که نیازهای ضروری مردم و ابزار مفید برای چرخاندن امور مملکت چیست؟ لذا اگر زمانی شاهد باشیم بجای نیازهای اولیه و مهم به ساخت یا وارد نمودن لوازم بیهوده و اسباب آلات ویژه مرفهین بی درد مبادرت میشود. تحقیقاً باید در صداقت ناظران و مسؤولین اجرائی ذیربط شک کرد . در این رابطه تأکید میکنم که استعمار از مرز خاکی ما گریخت ولی سعی دارد از مرزهای فرهنگ ما داخل شود و برای این منظور نوعی فرهنگ غلط به برخی از جوانهای ما تلقین که عده ای از عوامل داخلی نیز در ترویج آن کوشا و ناقل چنین میکروبی نیز همانا مرفهین بی درد میباشند. از جمله به وسیله بی حجابی یا بدحجابی و پوشیدن لباسهای مضحک نوعی مبارزه منفی را تدارک دیده اند و لذا بازسازی اخلاقی در کنار بازسازی فیزیکی ضرورت جدی دارد و در این خصوص اولا به جوانهای عزیز میهن توصیه میکنم که عزت و وقار خود را نفروشند. ثانیاً از مسؤولین ذیربط تقاضای برخورد جدی با این معضل اجتماعی را دارم. در غیر اینصورت امت حزب الله و دشمن ستیزان بی باک ، عوامل بی سروپای استعمار واحیاناً جاهلان فریب خورده را با اولین حرکت ، تحقیر و سرکوب واز حضور در جمع امت اسلامی محروم خواهد ساخت.      در ارتباط با دولت اسلامی و رأی اعتماد نمایندگان محترم مطالبی بود که با توجه به استعفای اخیر جناب آقای مهندس موسوی بیان آن ضرورت ندارد. فقط امیدوارم در آینده نزدیکی علل واقعی استعفای آقای نخست وزیر به اطلاع امت حزب الله ما برسد.     در پایان از موقعیت این تریبون استفاده کرده و ضمن قدردانی از حضور در صحنه و سلحشوری مردم متعهد و دلاور شهرستانهای دورود و ازنا وایثارگری بی وقفه شان در طول جنگ تحمیلی به مسؤولین مربوطه هشدار دهم که مسأله آلودگی هوای ناشی از دود وغبار  کارخانجات سیمان دورود و آب آشامیدنی محتوی 18 نوع انگل شناسائی شده خطری است که جان هزارات انسان را تهدید میکند و اخطار اخیر اداره حفاظت محیط زیست منطقه مؤید این موضوع است . انتظار دارد مسؤولین ذیربط در اسرع وقت موضوع را پیگیری واقدام نمایند انشاءالله. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.3- تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای نایب رئیس.نایب رئیس- تذکرات نمایندگان محترم به مسؤولین اجرائی کشور.      آقایان : ملک آسا و سوری نمایندگان خرم آباد، به وزارت صنایع در باره رسیدگی به مشکلات مدیریت کارخانه پاسیون خرم- آباد.     نمایندگان استان کرمان به وزارت نیرودر باره اجراء دقیق قانون توزیع عادلانه آب وبرخورد قاطع با متخلفین.    آقای سید مطهر کاظمی نماینده خلخال، به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در باره رسیدگی به وضعیت درمانگاههای منطقه خلخال، به وزارت کشور در مورد رسیدگی عاجل به اختلاف دامداران آق داغ خلخال.     آقای قاسم معماری نماینده اهر، به وزارت راه وترابری درباره احداث راه گرمی، قره آغاج، هورانداهر، به وزارت نیرو راجع به اجرای پروژه آبرسانی گرمی در سال 67 و اجرای سد اشتله.    آقای قهرمان رحمانی نماینده تاکستان ، به وزارتین کشاورزی و کشور ،در مورد اقدام عاجل در رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل در شاکین تاکستان.     آقای رضوی نماینده یزد ، به وزارت کشور در باره تعجیل در معرفی و محاکمه محتکرین کالاهائی که اخیراً کشف و توسط کمیسیون نظارت استان تهران اعلام شده است. 4- اعلام وصول طرح یک فوریتی انحلال وزارتخانه های دفاع وسپاه و تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و رد فوریت آن. رئیس- آقای الویری! چیزی در دستور داریم؟ الویری(منشی)- یک طرح یک فوریتی رسیده طرح انحلال وزارتخانه های دفاع و سپاه و تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.      برای این طرح تقاضای یک فوریت شده اجازه بدهید من این طرح را بخوانم: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی.     با توجه به حساسیت شرایط سیاسی و نظامی کشور و لزوم انسجام هر چه بیشتر نیروهای مسلح وبا عنایت به حکم  12/3/1367 حضرت امام مدظله العالی در خصوص فرماندهی وایجاد هماهنگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و ادغام سنجیده وصحیح ادارات و سازمانهای مربوطه طرح زیر با قید یک فوریت تقدیم میگردد.     یکی از برادرانی که امضاء کرده اند اجازه بدهید برای ضرورت فوریتش صحبت بکنند. آقای انصاری بفرمائید.مجید انصاری- بسم الله الرحمن الرحیم. و به نستعین، نمایندگان محترم در جریان هستند که در متن حکم حضرت امام به جناب حجت الاسلام آقای هاشمی رفسنجانی در ارتباط با جانشینی فرماندهی کل قوا تأکید فرموده بودند که برای انسجام نیروهای مسلح ، ادارات و سازمانها و واحدهای مشابه در یکدیگر ادغام بشود.  و از طرفی حضرت آیت الله العظمی منتظری فقیه عالیقدر در سخنرانی خودشان در هفته گذشته مؤکداً از جناب آقای هاشمی و از دولت خواستند که این مسأله را عملی بکنند و اتفاقاً در سخنرانی ایشان روی همین نکته هم تأکید واصرار شده بود که دو وزارتخانه ادغام بشود. بنابراین بحث ادغام واحدهائی که میتواند با ادغامشان انسجام بیشتری به نیروها داده بشود واز امکانات بهره وری بیشتری ما ببریم اصل مسلمی است که نمایندگان محترم عنایت به آن دارند.     اما مسأله فوریت موضوع از این بابت است که حدود 3 ماه بلکه بیش از 3 ماه از صدور فرمان امام در این زمینه میگذرد هنوز هیچ اقدام عملی در جهت ادغام واحدهای مشابه صورت نگرفته است و ما قبل از تعطیلات این طرح را تهیه کرده بودیم و بعد صحبت شد که اگر در هیأت دولت تهیه بشود بیاید کار کارشناسی بیشتری خواهد شد لذا طرح نمایندگان قبل از تعطیلات نگهداشته شد تا این که خود دولت لایحه ای را بیاورد. دولت هم لایحه ای را تهیه کرده بود وآورده بود یک ایرادی را از حیث امضاء طرح بود که میبایست وزیر مربوطه امضاء میکرد مشکلات اجرائی داشت که مجدداً به صورت طرح از سوی نمایندگان تقدیم شده بنابراین در این مطلب هم دولت و با خود جانشین فرمانده کل قوا هم صحبت شد ایشان هم نظر مساعد داشتند که ما این طرح را تقدیم مجلس بکنیم ابتدا صحبت بود که به قید دو فوریت بیاید به مجلس اما از آنجائی که طرحهای دوفوریتی ممکن است از پختگی لازم برخوردار نباشد و کار کارشناسی لازم در آن صورت نگیرد و امور جزئی را و کم حجم را به قید دوفوریت میشود تقدیم مجلس کرد ما تقاضای یک فوریتی کردیم تا هم کار، کارشناسانه و بحث اصولی در کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون دفاع صورت بگیرد و تک تک نمایندگان محترم فرصت داشته باشند که در کمیسیون دفاع هم نظریات خودشان را ارائه بدهند. و هم به صورت ، طرح عادی دو شوری نباشد که مدت مدیدی طول خواهد کشید، با توجه به استعفای جناب نخست وزیر و بالطبع فرصتی که خواهد بود ، در بحث کابینه و معرفی وزراء من فکر میکنم فرصت یک  فوریت فرصت مناسبی است که ما قبل از طرح وزراء بتوانیم این طرح قانونی را به تصویب مجلس برسانیم و شورای محترم نگهبان هم تأیید بکنند. د ر معرفی وزراء ما وزیر دفاع و سپاه را دیگر معرفی نکنیم بلکه وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح داشته باشیم. به عنوان طرح عنایت فرمودید. عنوان طرح «تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» هست نحوة ادغام مهلت ادغام و مرجع تدوین آئین نامه های اجرائی هم در طرح مشخص شده اگر غیر از این باشد همین جوری که نمایندگان در جریان هستند الان در لیست 21 نفر وزیر هم وزیر دفاع معرفی شده هم وزیر سپاه معرفی شده اگر قرار است این دو وزارتخانه ادغام بشود و مجلس این را پذیرفته یا میپذیرد، درست نیست که ما برای مقطع کوتاه 00 (نایب رئیس: وقتتان تمام است) چشم‌،‌ یکماهه مثلا ، دو وزیر تعیین بکنیم چه بهتز از همین الان این ادغام مدنظر باشد و یک وزیری که بتواند این دو وزارتخانه را در هم ادغام واهداف مشترک را پیاد ه بکند به مجلس معرفی بشود. اما ادله اصل موضوع فعلا مطرح نیست انشاء‌الله اگر یک فوریت تصویب شد.‌بعداً در خدمتتان هستیم وادله را تقدیم کمیسیون خواهیم کرد و نمایندگان هم میتوانند پیشنهادشان را به کمیسیون دفاع ارائه بکنند لذا تقاضای یک فوریت برای این طرح داریم والسلام.مشنی- اولن مخالف آقای دکتر اسلامی هستند. نایب رئیس- اول اجازه بدهید آقای دکتر اسلامی، متن ماده را برای آقایان بخوانند و ضمناً سعی بشود که روی فوریت صحبت بفرمائید. منشی- ماده واحده- از تاریخ تصویب این قانون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل ووزارتین دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منحل میشوند کلیه وظایف و اختیارات و اعتبارات و دیون وتعهدات وزارتین مذکور واختیارات و وظایف وزراء آن دو به وزیر و وزات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتقل میگردد.       وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مکلف است پرسنل و تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز خود را حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این قانون مشخص و نسبت به تحویل آنها از میان پرسنل وتجهیزات و تأسیسات وزارتخانه های مزبور اقدام ومازاد آن را در اختیار دولت قرار دهد، تشخیص میزان نیاز وچگونگی تحویل پرسنل و تجهیزات و تأسیسات موجود به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به موجب آئین نامه ای خواهد بود که ظرف مدت یکماه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. تبصرة 1- کلیه مؤسسات ، سازمانها و شرکتهای تابعه وابسه و تحت پوشش و مدیریت وزارتخانه- های دفاع و سپاه حسب مورد به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وابسته یا تابعه گردیده یا تحت پوشش و مدیریت آن قرار خواهد گرفت. مفاد این قانون در دستگاههائی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است نیز مجری خواهد بود. تبصرة 2- تعداد معاونتها وتشکیلات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توسط وزارت مزبور تهیه و تنظیم و پس از تأیید سازمان امور اداری واستخدامی به مورد اجراء گذارده خواهد شد. تبصرة 3- قوانین و مقررات مالی و معاملاتی واداری واستخدامی که در وزارتخانه های دفاع و سپاه اجراء میشده کماکان تا وضع قوانین جدید در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مجری خواهد بد و در موارد تعارض، مطابق تصمیم هیأ‌ت دولت اقدام خواهد شد. وزارت مزبور موظف است حداکثر ظرف یکسال لایحه مقررات مالی ، اداری، و معاملاتی و استخدامی را تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. نایب رئیس- آقای دکتر اسلامی بفرمائید. دکتر یدالله اسلامی- بسم الله الرحمن الرحیم. البته در مورد خود ادغام وزارتین سپاه ودفاع و سایر سازمانها وارگانهای همنوع و مشابه بحثی نیست تأکیدات حضرت آیت الله العظمی منتظری و دستور حضرت امام در حکم جانشینی فرمانده کل قوا ، باز این اختیارات را به جانشینی فرمانده کل قوا داده اما سخن من این است که الان شرایطی که داریم و مخصوصاً امروز نخست وزیر به دلایلی که در نامه ضمیمه شان که در جراید چاپ شده، آن نامه ای که چاپ نشده یک سری دلایلی را برای استعفایشان آورده اند الان مسأله دولت به هر حال که قرار بوده دستور امروز مجلس ما باشد از دستور حذف شده ونخست وزیر نیست بطور طبیعی برنامه معرفی کابینه هم معوق مانده والان  نیست و آن قدر هم این بحث به نظر من شتابزده و با عجله مخصوصاً امروز که شرایط خاصی هم بر مجموعة نمایندگان حاکم است و در رابطه با مسائلی که پیش آمده سؤالاتی طرح است هیچ ضرورتی برای فوریت این مسأله وجود ندارد در خود گروه طرح و برنامه ستاد فرماندهی کل قوا هم الان گروهی دارند کار میکنند راجع به مجموعه مسائلی که دراین رابطه وجود دارد. من فکر میکنم به جای پرداختن به این مسائل برای پر کردن دستور کار مجلس ما در یک جلسه غیر رسمی وغیر علنی اقدام کنیم به بررسی مجموعه شرایطی که منجر به استعفای نخست وزیر شده و آن ضرورتش بالطبع برای ما و جامعه ما امروز از این مسأله بیشتر و ضروریتر است. موحدی ساوجی- آقای کروبی! ایشان خارج از موضوع صحبت میکنند. دکتر اسلامی- والسلام علیکم. نایب رئیس- آقایان توجه بفرمایند ما روی فوریت بحث داریم روی فوریت صحبت کنند. منشی- آقای اکرمی موافق .سید رضا اکرمی- بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم عنایت کردند جناب آقای انصاری در توضیح خود طرح آن مقداری که «العاقل یکفیه الاشاره» لازم بود گفتند در رابطه با اصل فوریت من به دو نکته اشاره میکنم:     یکی اینکه خود طرح یک چیز شسته، رفته و روشن و مشخصی است احدی هم بر این مسأله شک وتردید ندارد، که باید نیروهای مسلح از نظر پشتیبانی مرجع واحدی داشته باشند که با قدرت و قوت و صلابت بتواند آنها را تأمین بکند و پشتیبانی بکند وهمه از این دوگانگی که تاکنون وجود داشته بینی و بین الله در رنجند و در زحمت اند ، و مشکل درست کرده، (دکتر شیبانی: آقای اکرمی! همه نگوئید) بنابراین مسأله یک چیز روشنی است. آنقدر بحث و بگوو مگو و 00نایب رئیس- در فوریت صحبت کنید در اصلی که میخواهیم و اشکال ندارد و یکی باید بشود بحثی نیست. سید رضا اکرمی- جناب آقای کروبی! من دارم راجع به فوریتش میگویم. چون یک چیز شسته و رفته ای است دیگر اینقدر بحث و بگو مگو نمیخواهد این طرح یک چیز شسته رفته ای است این طرح قبلا در هیأت دولت هم مطرح بود، بین خود نمایندگان هم بوده وقبلا هم اینجا به صورت طرحی بین خود  نمایندگان مطرح بوده بنابراین اصلا بحث بسیار لازم و چنین و چنانی ندارد که ما بگوئیم فوریت نداشته باشد که تا به صورت یک چیز کامل و جامع و همه جانبه روی آن بحث بشود.     این نکته اول است .     نکته دوم آن است که آن چیزی که جناب آقای اسلامی اشاره کردند البته آن هیچ به «ما نحن فیه » ارتباطی نداشت ما اتفاقاً الان برای حالا هر چه میخواهد شرایط آینده باشد این نکته را دارد که تقریباً مشخص میکند که یک فردی را معرفی بکنند برای این مسؤولیت که بتواند از عهده اینکار بربیاید و ضرورت این کار کاملا مشخص است. طرح هم یک چیز روشن و مشخصی است بنابراین چون بحث زیاد نمیخواهد ، اصلا ضرورت اینکار هم در یک مقطع کوتاه برای همه روشن است بنابراین فوریتش کاملا احراز میشود منتها یک فوریتی است یعنی واقعاً وقت برای مقدار که لازم باشد بحث بشود برای این مسأله هست00نایب رئیس- آقای اکرمی! خودتان عقیده تان این است که در موضوع صحبت کردید؟! اکرمی – بلی ، عقیده خودم بود. نایب رئیس- بسیار خوب. اکرمی – والسلام علیکم و ر حمه الله. سرتیپ ملک زاده (معاون وزارت دفاع) – اجازه بدهید من هم روی فوریت صحبت بکنم.نایب رئیس- الان روی اصل فوریت است اگر میتوانستیم من اجازه میدادم که تشریف بیاورید و صحبت کنید. اگر میتوانستیم حتماً می گفتیم که شما صحبت کنید. جنابعالی که زیاد در مجلس تشریف داشته اید . بعد میتوانید تشریف بیاروید صحبت کنید. حضار 209 نفر فوریت به رأی گذاشته میشود موافقین قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) آقایان ببینید رأی نیاروده ما صبر هم میکنیم خیلی تعداد کم است یعنی بالنسبه به آن رأیی که نیاز داریم . تصویب نشد. طبعاً فوریت تصویب نشد. پس به صورت طرح عادی میرود جریان خودش را طی میکند. 5- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده. نایب رئیس- نمایندگان محترم توجه بفرمایند همانطوری که اطلاع دارند ما امروز جلسه داشتیم با روز 5 شنبه و دستورمان هم رأی اعتماد به کابینه بود با توجه به استعفای آقای موسوی طبیعی است که ما رأی اعتماد نداریم که دستور این هفته است لذا جلسة بعدی مان روز یکشنبه صبح هفته آینده ساعت 5/7 خواهد بود.   ختم جلسه اعلام میشود.     (جلسه ساعت 20/9 پایان یافت).                                                            نایب رئیس مجلس شورای اسلامی- مهدی کروبی