جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 23 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 23 )

  • یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۶۷

مشروح مذکرات مجلس شورای اسلامی
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه سیزدهم شهریور ماه 1367.
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: عباس دوزدوزانی ، علیرضا خاک و سید حسن الحسینی.
3- بیانات آقای رئیس به مناسبت شروع کار مجلس پس از تعطیلات تابستانی و حضور نمایندگان در جبهه ها در ایام تعطیل، همچنین تسلیت به آقایان پرورش و مختاری به خاطر فوت والده شان ، به آقای سید محمد حسینی به خاطر فوت فرزندشان، تبریک وتسلیت به آقای قمی به خاطر شهادت برادرشان و تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور.
4- تصویب اصلاحیه کمیسیون در مورد لایحه مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان .
5- تصویب کلیات طرح تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزشی دیگر که در اختیار سایر دستگاهها ، ارگانها، سازمانها و نهادها است و تحویل آن به وزارت آموزش و پرورش.
6- تصویب لایحه راجع به موافقتنامه حمل ونقل بین المللی مسافر وکالا از طریق جاده بین دولتین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی.
7- تصویب لایحه راجع به موافقتنامه حمل ونقل بین المللی مسافر وکالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری پاکستان.
8- پایان جلسه وتاریخ تشکیل ودستور جلسه آینده.
جلسه ساعت هفت و پنجاه و پنج دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد.
1- اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم. با حضور 182 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه را اعلام کنید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم. دستور جلسه بیست و سوم روز یکشنبه سیزدهم شهریور ماه 1367 هجری شمسی مطابق با بیست ودوم محرم الحرام 1409 هجری قمری.
1- گزارش کمیسیون امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای محترم نگهبان .
2- گزارش شور اول کمیسیون آموزش و پرورش در خصوص طرح تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزشی دیگر که در اختیار سایر دستگاهها و ارگانها ، سازمانها و نهادها است و تحویل آن به وزارت آموزش و پرورش.
3- گزارش کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه وترابری در خصوص لایحه موافقتنامه حمل ونقل بین المللی مسافر وکالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران ویوگسلاوی.
4- گزارش کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه وترابری در خصوص لایحه موافقتنامه حمل ونقل دوجانبه ای کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری پاکستان.
رئیس- تلاوت کلام الله مجید.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم.    ان الذین یحادون الله و رسوله اولئک فی الاذلین کتب الله لاغلبن انا و رسلی ان الله قوی عزیز. لا تجدقوماً یؤمنون بالله و الیوم الاخر یوادون من حادالله و رسوله ولو کانوا ابائهم او ابنائهم اواخوانهم اوعشیرتهم اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه و یدخلهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها رضی الله عنهم و رضوا عنه اولئک حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون.    (صدق الله العلی العظیم. حضار صلوات فرستادند)     «از آیه 21 تا آخر سوره المجادله».
2- بیانات قبل از دستور آقایان : عباس دوزدوزانی ، علیرضا خاک و سید حسن الحسینی.
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی- آقای دوزدوزانی نماینده تهران، آقای خاک نماینده رشت، آقای الحسینی نماینده اراک .
دوزدوزانی – سلام علیکم و رحمه الله. بسم الله الرحمن الرحیم.     با سلام به حضرت امام و قائم مقام معظم رهبری و امت اسلام خاصه حزب الله در سراسر عالم وبا درود به ارواح طیبه شهدا.    ابای ابلیس از سجده به آدم یک حادثه گذرا نبوده وتأکید الهی بر این معنا هشداری همیشگی در رابطه با عنصریت جاری استکبار در تاریخ ودر کمین انسانها است. خیال باطل خواهد بود اگر هابیلیان زمان ، قربانی قابیلیان را لحظه ای مقبول حق پندارند و خصومت وخون را در این میان فراموش دارند. که: «فتقبل من احد هما فلن یتقبل من الاخر».     جای تردید نیست که شیطان بزرگ وشیاطین جن و انس در شالوده استکبار جهانی، با همه تجارب جنائی و جاسوسی بنای هدم اساس اسلام و نابودی اسلام را دارد. امت حزب الله حق مطلب را در صریح رهنمودهای امام خود. مبنتی بر بینش مکتبی وحاکی از قطعیت تقابل کامل عیار کفر وشرک و الحاد ونفاق، با ایمان وتوحید و اسلام واخلاص یافته و گوش جان بر این هشدار دارد.       حالات ویژه و مواضع بسایر معنادار است در پی پذیرش قطعنامه ، ترجمان عقیده راسخ به ولایت فقیه، و جلوه بارز صداقت و تعهد امت بود که آنروزها با حضورجانانه در جبهه ها تحقق یافت و ادامه دراد و امروز به توقعی صمیمانه نیز ودر عین حال کاملا جدی است از نظام تحول یافته است. توقع مردمی که عاشق امام و به هر حال از سموم جامی که امام در داد و ستد با خدا سر کشیدند متأثرند تا انشاءالله انتقامی که حضرت امام از آن یاد کردند گرفته شود. بنده در این موقعیت خاص نکاتی را که مهم میشمارم اطلاعاً برای ملت انقلابی و تذکراً جهت سیاستگذاران و تصمیم گیران عرض میکنم:
1- در رابطه با جنگ. مدیران ومسؤولان مربوطه نباید این مسأله سرنوشت ساز را تمام شده تلقی کنند امروز به هر مجموعه دلایلی که به پشت میزهای مذاکره رفته باشیم، شاهد شرارتها و شیطنتهای دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین هستیم،‌ «و آخرین من دونهم لاتعلمونهم،‌الله یعلمهم»، لحظه ای فاصله از بینش و مواضع مکتبی بی تردید خسارات جبران ناپذیری در پی تواند داشت. توصیه و تأکید فرمانده معظم کل قوا بر ضرورت حضور پر و هوشیارانه در جبهه ها که مستلزم فراهم آوردن شرایط و موجبات حضور اعم از اقتصادی، فرهنگی ، و بالنسبه رفاهی برای نیروهای رزمنده میباشد از مسایل اصلی این مرحله ماست . در وضع موجود نمیتوان آغاز دوباره جنگ را غیر متحمل دانست. هر گونه غفلتی چه در رابطه با استراتژی لازم و چه در لجستیک جداً نابخشودنی خواهد بود. شکوه حضر میلیونی مردم در لبیک به ندای فرمانده معظم کل قوا در حساسترین برهه تجربه شد ودنیا شگفت زده گردید. در جنگ همین خروش رزم مردمی همگام با نیروهای سازمان یافته و ترمیم و تقویت شده نظامی و انتظامی مطمئنا کار را یکسره خواهد ساخت انشاءالله . طبیعی است ، زمینه های لازم آموزش، سارماندهی و لجستیک رزمندگان مردمی و بسیج بیش از پیش باید پیش بینی و تدارک گردد. 
2- در رابطه با صلح، پرواضح است که صلح و سلم مطلوب مکتبی امت ما است . و اساساً اسلام منادی صلح و برپادارنده مناسبات سلم در میان بنده های خداست و جهان میداند که دشمنان ما تجاوزگرانند و آنچه بر ما گذشته نتیجه نومیدی استکبرا جهانخوار از تأمین منافع الخواهش بود که با بهانه واهی «نسبت اتهام» صدور قهرآمیز انقلاب جنگ را بر ما تحمیل کردند و قصدشان پرکندن ریشة انقلاب اسلامی بود «والله متم نوره ولو کره الکافرون». امروز هم روشن است که ما از دفاع ضروری و مقدسمان باز ایستاده صلح طلبانه تلاش میکنیم. این دشمنان ما ومزدورانشانند که از شرارت باز نمی ایستند آنها باید بدانند و ما نیز میدانیم که صلح و ذلت دو مقوله جدایند. ملت ما حسینیان مخاطب امامند. ما آموخته ایم که اگر همه هم شهید شویم این حق اسلام بر ما است و به صلح ذلت بار تن نخواهیم داد.
3- در رابطه با دولت ضمن تشکر فراوان از برادر گرامی ام جناب نخست وزی بمناسبت اظهارات صریح و اساسی واصولی شان در روزهای اخیر و چشم اندازی که مبتنی بر بینش صحیح و سازنده تلقی نموده اند و تأکید بر اعتبار شعارهای اصیل انقلابی اسلامی که در واقع همزبانی با حزب الله وملت انقلابی میباشد هشدار میدهم که این بینش و روش نسبت به کلان امور نظام و انقلاب و مردم خاصه در شرایط حال و آینده مستلزم همگامی یاران قوی، همفکر، مجرب ، متدین ، متعهد و متخصص میباشد که طعم تلخ محرومیت را هم چشیده باشند، در میان مردم ما زیسته ، نیازها و مصالح جامعه ما را فهمیده و اهل اهتمام به امور مسلمین جهان نیز باشند. بدیهی است که مجلس بدون هیچ ملاحظه ای به کسانی از برادران بسیار خوبی که معرفی شـده اند رأی اعتماد خواهد داد که واجد جامعیت لازم باشند و در مورد کسانی هم معذور خواهد بود.000
4- در رابطه با هیأت اعزامی به ژنو. با توجه به اطراف و کم وکیف وضعی جاری ، تأکید میکنم که از خدا یاری جسته، بر اصول انقلاب و مفاهیم شعارهای نه شرقی،‌نه غربی، و ضرورتهای مکتبی تکیه کنند. این شعارها پایه های محکم و دائمی شرف، آزادی ، و استقلال ما و مایه مباهات امت اسلامی بوده و هست در همة مراحل قول وفعل توجه داشته باشند که شرارتهای دشمنان ما منحصر به ظواهر گذرا نیست. آنها از کمترین فرجه ها و فرصتهای اهدائی یا غفلت ما بیشترین بهره را میجویند. برادران ما مبادا بازی بخورند که زیرکی و تجربه و دقتهای معمولی اگر با کیاست ایمانی و توکل بر خدا جمع نشود و احیاناً دشمنان کارکشته و قسم خورده را دوست خود بپندارند به حاصل تلاششان امیدی نخواهد بود ما و مردم ما میفهمیم و استشمام میکنیم که آمریکای جایتکار که دشمن بزرگ و شیطان بزرگ است برای ما قصد نفوذ و ورود به حیطه حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی ما دارد. برادران مراقب باشند که در نوع گفتگوها و مراحل مختلف آن در مذاکرات فرجه و سوژه به دست اغیار ندهند. آمریکا و همپالگی هایش امروز مترصدند که راه نفوذی پیدا کنند و بر ما مجدداً مسلط بشوند و ما را همه جانبه به خود وابسته بکنند. من اینجا نمونه ای از سندی دارم که چون دیروز با وزیر محترم نفت چک کردند و به من اطمینان داد که این هیأتی که الان اینجاست آمریکائی نیستند اینجا مطرح نمیکنم والا مترصدند شرکتهای بسیار خبیث که سردمداران آنها جرج بوشها و جرج شولتزها و گاسپر و اینبرگرها هستند، آنها مترصدند که از فرصت استفاده کنند و مجدداً ما را زیر یوغهای استعمار ببرند.
5- در رابطه با مجلس متذکر میشوم که نمایندگان دورة سوم با ارزنده ترین آراء مردم در یکی از حساسترین شرایط و شاید در برهه ای منجصر به فرد انتخاب شده اند مردم در این انتخابات پیروزمندانه ترین آزمون را گذرانده با رعایت ارزشها و رهنمودهای امام امت مجلسی با کیفیت و با اغلبیت مکتبی انقلابی فراهم آوردند واین در حالیست که قریب یک چهارم اصول قانون اساسی حاکی از موقعیت ، حقوق ، و اختیارات مجلس و نمایندگان مردم میباشد بیهوده نیست که امام بزرگوارمان مجلس شایسته را «در رأس امور» «بالاترین قدرتها و عصارة فضایل ملت» نامیده اند. این حق مطلب است در عین حال شرط احراز شایستگی مجلس در جامعیت اعتقادی، سیاسی ، آگاهی نسبت به مسایل و مصالح نظام ، انقلاب ، مردم و به تعبیر امام تصویب سریع قوانین انقلابی و صیانت و حراست از حقوق موکلین بزرگوار در رابطه با اصول انقلاب اسلامی و تکیه بر چهارچوبهای قانون اساسی و تمکین ار رهنمودهای صادره از مقام معظم رهبری خواهد بود.      ناگفته نمایند که موکلین آگاه ما مترصد حرکات و مواضع تان نسبت به کلیه مسایل گذشته و حال آنچه در چشم انداز منطقی مراحل آتی می بینند ما را مسؤول میشناسند و علاوه بر سؤالهای بحق در تمام موارد ، نسبت به ابهامات و قصورات وتقصیرات همة مسؤولین از قوای سه گانه و هم در بعد کشوری و هم لشگری از ما بازخواست میکنند و البته همه این موارد با تکیه بر قانون و حق آنهاست . آقای رئیس و رؤسای محترم سه قوه عرض میکنیم که اینکه مجلس خط امامی حتی ورای قوانین و قانون اساسی ملزم به تمکین بی چون و چرا از صلاحدیدهای ولی فقیه میباشد مقوله ایست صحیح  اینکه نمایندگان مجلس در برابر هر سؤال قانونی، قانوناً میباید جوابگو باشد نیز مقوله دیگری است باز صریح 00
رئیس- وقتتان تمام است.
دوزدوزانی – الان تمام میکنم. نمایندگان مجلس موظفند در بعد مسؤولیت خود نسبت به جریان امور و همة امور نه بخشی از آن مطلع و صاحب نظر باشند تا از عهدة مسؤولتی که طبق اصول قانون اساسی دارند برآیند والا مشروعیت وکالت و مفاد قسمنامه و فلسفه انتخابات مخدوش و همة ما حقاً معزول خواهیم بود. معنای سخن این نیست که مجلس یا یک یا چند نماینده در مواردی خاص مثلا سلسله مراتب فرماندهی های نظامی یا حقوق و حدود  یا اختیارات قوا و مسؤولین دیگر دخالت کنند. اما اینکه قانون یا فرمان کما صوب اوصدر اجرا شد یا نه خادم تشویق، خاطی تنبیه قانونی شد یا نه میتواند بطریق قانونی مورد سؤال یا مورد تحقیق و تفحص یا مورد استیضاح مجلس و نمایندگان قرار گیرد تا جواب موکلین را داشته باشیم . موارد دیگری را من اینجا یادداشت کرده ام در رابطه با مراحل آتی حرکت انقلاب اسلامی ومسائلی که فرا رو داریم که متأسفانه وقتم کم آمد و نتوانستم عرض کنم. امیدوارم برادران دیگر با تمام احساس مسؤولیت مسائل لازم را عرض کنند. والسلام علیکم.

منشی- آقای خاک بفرمائید.
علیرضا خاک- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. قل اعوذ برب الناس، ملک الناس، اله الناس، من شرالوسواس الخناس، الذی یوسوس فی صدور الناس. من الجنه والناس.    با سلام به پیشگاه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و امت شهیدپرور و با درود به شهدای انقلاب اسلامی .      درک حرکتهای عناصر گرداننده انقلاب در هر مقطع از تاریخ انقلاب یکی از اصلیترین عناصر حراست از دستاوردهای آن انقلاب است به عبارتی اگر مردم حرکتها وعملکردهای گردانندگان انقلاب را با دقت پیگیری نموده و مورد ارزیابی قرار دهند آن انقلاب دیگر به آسانی ضربه پذیر نخواهد بود.      و برعکس اگر تصور شود آنان که گرداننده امور هستند و خود برخاسته از متن انقلابند ودیگر نیازی به نظارت بر کارشان نمیباشد و چه بسا با بیان اینگون مطالب عده ای بخواهند مردم را از صحنه انقلاب دور نگهدارند. آنوقت است که انقلاب در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. و اگر عده ای گمان کنند که بخاطر دارا بودن موقعیتهای خاصی میبایست همه امور را به دستشان سپرد تا هر گونه که دلشان میخواهد عمل نمایند و حتی به تشکیلاتی که بموجب قانون عهده دار مسوولیت قانون گذاری و امر نظارت است بی اعتنا هستند یک بدعت خطرناک را پایه ریزی میکنند. در طول سالهای پربرکت بعد از پیروزی انقلاب شاهد واکنشهای سرنوشت ساز عمیق سیاسی مردم بودیم که منجر به حذف جریانهای سیاسی وابسته و تسخیر لانه جاسوسی، برچیدن بساط گروهکهای سیاسی و از جمله خلع بنی صدر خائن شد. حمایت همه جانبه از رهبری پیامبرگونه امام امت و قائم مقام رهبری در مراحل مختلف علیرغم فشارهای اقتصادی و تأمین های معیشتی و کمی ها و کاستی ها که گریبانگیر مردم بوده است خود دلیل آشکار نظارت مردم بر حرکتهای مسؤولین کشور و  از نعمات الهی است برای جلوگیری از انحراف انقلاب . ملت شهیدپرور ایران ملتی آگاه، روشن و متوجه به مسائل سیاسی هستند و به خوبی حرکتها و عملکردهای مسؤولین و مجریان امور را پیگیری و به دقت مورد توجه قرارمیدهند.     اینروزها در روزنامه ها تحت عنوان یادداشها و دیدگاهها و تفسیرهای سیاسی روز مطالبی چون امنیت ایران را چگونه تضمین کنیم . برای حفظ صلح باید نیرومند بود و همچنین ضرورت اتخاذ استراتژی دفاع قوی واینگونه اراجیف به چشم میخورد که رنگ و بوی حفظ سیاست و منافع استکبار جهانی از آن دیده و شنیده میشود که یقیناً مردم آگاه و شهید پرور ایران هیچگاه از کناز آن به سادگی نمی گذرند. یکی میگوید  برای مملکت قدرت دفاعی بازدارنده ای سازماندهی نمائیم و سیاست منطقه ای خود را چنان تنظیم کنیم که منطقه علیه ما متحد نشود بلکه نفع خود را در هم زیسیت با ما بیابد و ضمناً سیاست بین المللی خود را چنان تنظیم کینم که نیروهای فعال سیاسی دنیا منافع نزدیک خود را در تعرض نظامی و خصومت با ما نبینند و حتی با وجود دشمنی باطنی در مقطع حال ترجیح دهند که با ما کنار بیایند.     و دیگری مینویسد: ایران باید بر اساس سیاست منافع متقابل به بازسازی روابط خویش با غرب بپردازد و ادامه میدهد: پایان جنگ میان ایران وعراق سیاست خلیجی بسیاری از کشورها را دگرگون خواهد ساخت و این امر فرصتی را فراهم می آورد تا تهران با رها کردن سیاست بیگانه ستیزی نقش دیپلماتیک و فرهنگی خود در مناسبات جهانی را به نحوی اساسی تقویت کند و این تلاش بزرگ محتاج استفاده از نیروهایی در دستگاه رهبری کننده دیپلماسی کشور است که به منافع واقعی چنین روابطی عمیقاً معتقد باشد. و همینطور در ادامه می افزاید  ایالات متحده آمریکا طی یکسال اخیر با استقرار ناوگان جنگی عظیم خود و متحدانش در خلیج فارس آشکارا به حمایت از عراق درجنگ پرداخت و این نکته ای است که آن را هرگز نباید فراموش کرد. با این حال میتوان و باید با برطرف ساختن موانع روحی، سیاسی ، حقوقی و اقتصادی موجود میان ایران و آمریکا زمینه لازم برای پاسخ به درخواستهای مکرر ایالات متحده مبنی بر تمایل به آغاز مذاکرات را فراهم آورد و راه را برای آغاز مذاکره با دولت واشنگتن گشود.     لازم میدانم در همین جا نکته ای را روشن کنم . منظور از برطرف ساختن موانع روحی یقیناً حذف شعار مرگ بر آمریکاست و رفع موانع سیاسی یعنی بازگشائی سفارت آمریکا و باز رفع موانع حقوقی و اقتصادی طبیعتاً تاراج مجدد منابع و ذخایر کشور از جمله نفت میباشد.     اما خوبست که جواب همه این اراجیف را با فرموده های حضرت امام که در پیام اخیرشان به حجاج بیت الله الحرام که در راه هدایت و سعادت را بار دیگر به سوی ملت ما گشودند پاسخ دهم .       حضرت امام در پاسخ مطلب سیاست بیگانه ستیزی که مورد انتقاد آقایان قرار گرفته میفرماید:     به گفته قرآن گریم هرگز دست از مقابله و ستیز با شما برنمیدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیستها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاست نفرت و کینه توزی در مجامع جهانی توصیف ومورد شماتت قرار میدهند و با دلسوزیهای بی مورد و اعتراضهای کودکانه میگویند جمهوری اسلامی سبب دشمنیها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادیشان افتاده است که چه خوب است این سؤال پاسخ داده شود که ملتهای جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ایران در چه زمانی نزد غربیها و شرقیها احترام واعتبار داشته اند که امروز بی اعتبار شده اند. اگر ملت ایران از اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام را با دستهای خود ویران نماید آنوقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسند. در بخش دیگری از این پیام میفرماید .    فرزندان انقلابی ام بغض و کینه انقلابی تان را در سینه ها نگه دارید وبا غضب و خشم بر دشمنانتان بنگرید و باز در ادامه میفرماید.       من در میان شما باشم ویا نباشم به همه شما وصیت و سفارش میکنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.    حوادث روزهای اخیر چه در جبهه های نظامی و چه در صحنه های سیاسی به ما هشدار میدهد که با حساسیت فراوان و چشم بازتری به مسائل بنگریم و رزمندگان اسلام با حفظ آمادگی کامل همچنان مراقب اوضاع باشند. شایان توجه است که از رفت و آمدهای سیاسی اقتصادی اخیر برخی دولتهای ابن الوقت که در شرایط بحرانی یا ساکت مانده بودند و یا در جبهه دشمنان ملت ایران بودند که به انواع تحریمها علیه ما متوسل شدند و شریک جرم عراق در مرحله تأمین جنگ افزار بمنظور تخریب شهرها و روستاهای میهن اسلامی مان میباشند سخنی به میان آید. آنان که تا دیروز درجبهه دشمنان ملت ما بودند امروز  به عنوان سازندگی اعلام آمادگی نموده اند مردم کوچه و بازار ما آشنا به سیاستهای مزورانه این دولتهای ابن الوقت هستند و یقین با بی اعتنایی به آنان خواهند فهماند همانطوری که 8 سال این جنگ همه جانبه را با ایثار جان و مال خود اداره کرده اند یقیناً بازسازی آن را نیز به همت والای خود با دست توانای متعهدین متخصص وفادار به امام و اسلام سرعت خواهند بخشید.     آیا سزاوار است که بهترین عزیزان ما همچون مطهری ها و مفتح ها و بهشتی ها و رجائی ها و باهنرها و محمد منتظری ها و دیگر شهدای گمنام چون انصاریها و کریمی ها و عزیزانی که ذخایر عظیمی برای انقلاب ما بودند توسط ایادی استکبار جهانی به شهادت برسند. که ما امروز خلاء وجود این عزیزان را عمیقاً احساس میکنیم و تربت پاک این سرزمین شهید داده که به مثال تربت کربلا متبرک شده به خون این عزیزان است زیر پاهای چکمه پوشان امریکایی یا انگلیسی بار دیگر لگدمال شود و ثروت و ذخایر این ملت محروم ومستضعف به چپاول وتاراج برده شود؟‌    اعلام میکنم اگر غفلت کنیم آینده ایران جز تاریکی و سیه روزی چیز دیگری به خود  نخواهد دید آنچنان که در طول حکومت طاغوت همه هستی و حیثیت ملت ما به باد رفت.     ا علام میکنم سیاستگذاری اعم از اقتصادی ، فرهنگی، سیاسی ، نظامی به عهده مجلس است به فرموده امام مجلس در رأس همه امور است واگر بی توجهی کنیم وهر کسی بنا به نظر وسلیقه جاهلانه و خدای ناکرده خائنانه خود عمل نمایند و ما سکوت اختیار کنیم آنوقت است که در صحنه همیشه تاریخ مجلس سوم مورد شماتت و سرزنش نسلهای آینده این کشور اسلامی قرار خواهد گرفت.     آنان که امروز جرئت جسارت پیدا کرده اند و درست چند روز بعد از پیام

حضرت امام از برقراری ارتباط تهران با واشنگتن سخن به بیان می آورند . یقیناً تازه به این تفکر نرسیده اند . لکن تاکنون جرئت بیان این مسائل را نداشتند و آنچه که تا امروز در جهت اشاعه روزافزون فساد در جامعه اسلامی مان و حرکت رو به رشد ابتذال فرهنگی و ازدیاد مواد مخدر واعتیاد به آن از یکسو ورشد عناصرمعلوم الحال وفرصت طلب درتشکیلات تحت عنوان تثبیت مدیریت ها و طرد و حذف نیروهای مخلص و متعهد و حزب اللهی از مصادر امور از سوی دیگر ونهایتاً تضعیف جبهه های جنگ شاهد بودیم . بی شک بی ارتباط با این گونه تفکرات نبوده است. برادران وخواهران نماینده مسلماً توجه دارند که ما امروز بر صندلیهای عزیزانی نشسته ایم که بجرم مبارزه با استکبار جهانی به شهادت رسیده اند و به یقین این امانت الهی را با جدیت پاسداری خواهیم نمود. آنچه که عرض کردم ادای تکلیف بود . انشاءالله خداوندما را در وفاداری به امام واسلام عزیز یاری خواهد نمود.     والسلام علیکم و رحمه الله.
منشی- آقای الحسینی بفرمائید.
سید حسن الحسینی- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. با بزرگداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و حماسه دفاع مقدس این ملت مؤمن و قدردانی از رزمندگان اسلام، معلولین، جانبازان و خانواده های مصیبت زده وزجر کشیده و افتخار بر ایستادگی و قامت بلند ملتمان و ابراز تنفر از آنها که به امام مدظله و مردم غیرتمندمان زهر خوراندند و لکة ننگی را در زندگی خودو حیات تاریخی این ملت آفریدند. چند نکته مهم را لازم است به اطلاع مردم ، مجلس و تمامی دست اندرکاران برسانم.        سالها جنگی ویرانگر را استکبار به ما تحمیل کرد و هدفی بجز اسقاط و یا حداقل به تأخیر انداختن سازندگی نداشت تا عدم توفیق ما را در ارائه یک نظام انسانی، الهی سبب شود که با ناکامی الحمدالله روبرو شد. لذا کنونه بر ماست که از آرامش فعلی که مبتنی بر اقتضای مصلحت کلی نظام و تشخیص حضرت امام میباشد و آرزومندیم به صلح پایدار هم منجر بشودحداکثر استفاده را ببریم و علیرغم اینکه به جبهه توجه میکنیم و به فکر محور قرار دادن سازندگی در تمام ابعاد اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی آن باشیم و غفلت نکنیم که به همان میزان متضرر خواهیم شد یقیناً وعقب میمانیم. بالاخره ما به نقطه ختم درگیریها رسیده ایم اما دشمن قویاً در صدد است ما را سرگرم کند و یا به انحراف در سازندگی بکشاند. باید هوشیار بود والا منفعل میشویم و به روز مرگی که مغایر با سازندگی هست دچار میشویم. صدام خلل در مذاکرات و رکود آن را سیاست فعلی خودش قرار داده تا ضمن اینکه ما را از ساندگی همچنان باز بدارد تصفیه حسابهای خونین خودش را و قتل عامهای وسیع را از اکراد و سایر گروههای معارض عراقی انجام بدهد، که ما همدردی خودمان را با این عزیزان اعلام میکنیم و میخواهیم که سازمانهای بین المللی هم حساسیت های کافی را نشان بدهند. از طرف دیگر میخواهد با امتیازخواهی های زیادی و خلاف عرف حقوقی بین المللی در میادین مذاکره از ما پوئن هائی را بگیرد که انشاءالله با هشیاری و توجه بیشتر هیأت ایرانی در ژنو هیأت حاکمه فاسد عراق از این طمع تجاوز آشکار به حقوق بین المللی نیز ناکام خواهد ماند. باید هر چه زودتر شعار اصلی ما سازندگی در این مملکت بشود و راضی به وضع موجود نباشیم وهمه چیز را فدای آینده این کشور اسلامی بکنیم. مصالح شخصی و گروهی تعارفات همه و همه را باید کنار گذاشت. اما مقدماتی که برای سازندگی لازم هست:
1- بنیه دفاعی قوی: برای سازندگی لازم است برترین قدرت دفاعی را ما در منطقه دارا باشیم تا دندان طمع هر تجاوزی را پیشاپیش بکنیم. لازم است مسؤولین جنگ هر چه زودتر طرحهای مربوط به توسعه و اصلاح تشکیلات و ساختار نظام جنگی را تدوین کند و آمادگی های لازم را در جهت تسلیحاتی و تدارکاتی به وجود بیاورند تا بتوانیم یک مجموعة مؤمن، فعال و فداکار با وسعتی بیش از پیش داشته باشیم.
2- سیاستهای حق وواقع گرا در سطح بین المللی و منطقه ای است که میتواند بهترین رابطه های سازنده را به وجود بیاورد واساسی برای زندگی مسالمت آمیز ملل قرار بگبرد و الگویی برا ی آنها باشد. علیرغم حفظ و تأکید بر شعارهایمان میتوانیم با داشتن سیاستهای معقول از امکانات بالقوه ای که درحسن روابط با ملل دیگر موجود است استفاده کنیم. ما میتوانیم از نیروی ماهر دیگر کشورها در چهارچوب سیاستهائی که خودمان تدوین میکنیم استفاده کنیم و مفید به حال ما باشند. ما در انتقال تکنولوژی به هر حال نیازمند هستیم از این جهت. اما از سرمایه گذاری دیگر کشورها در این مملکت و یا استعمار از آنها برای سازندگی باید اکیداً خودداری کرد. چرا که راه برگشت استعمار با تمامی مظاهر فسادش همین است.درست است آنها توجیهات کافی اقتصادی را در دادن وامهاو سرمایه گذاریها ملحوظ میکنند، اما باید توجه داشت که در یک شرایط نرمال و طبیعی از حیث مدیریت هاست که میتواند داده های اقتصادی پاسخ یابند و پیش بینی های اقتصادی درست از آب درآیند. با توجه به این شرایط ما هر گونه استقراضی را و یا سرمایه گذاری خارجی را که خطر برا ی آینده این کشور میدانیم و ملت ما یقیناً راضی نیستند دوباره پای شرکتهای چند ملیتی ، تراستها و کارتلها به این مملکت باز شود. در این بابت از مجمع تشخیص مصلحت هم میخواهیم اولا از استعداد ملی همین کشور استفاده کنند و ثانیاً اولویتهای سرمایه گذاری، موارد اشتغال زا و تولیدی را با شور و بحث و دقت نظر کافی، فراهم کنند. در تهیه ابزارآلات کشاورزی ، سد سازی و سایر موارد لازم کشاورزی بهای کافی داده بشود.‌به صنعت نفت. پتروشیمی، انرژی اتمی، موادخام صنایع سنگین باید توجه کافی بشود و آن مجمع باید بداند که اصلاحات صوری وعدم به کارگیری امکانات برای سازندگی در امروزی که مردم آمادگی سازندگی را دارند خیانت به نسلهای آتی است. 
3- عامل بعدی در سازندگی برنامه ریزی است. سیمای توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی باید روشن شود تا بتوانیم بدون انحراف بدان سو برویم و در این مهم مجلس را باید مشارکت داد و مدیریت مجلس هم باید با قوت از حق طبیعی و قانونی و شرعی مجلس دفاع کند تا مملکت بتواند سامانی در درازمدت داشته باشد. ایجاد فضای مناسب برای اظهار نظر عموم و ایجاد جو امر به معروف و نهی از منکر برای سازندگی این مملکت بسیار ضروری است . چهارمین عامل در سازندگی مدیریتهای قابل است و اعتمادی که مردم باید به مدیران و کفایت آنها داشته باشند. اگر مردم را در همه جا همسو با سیاستهای کلی نظام می یابیم این به برکت معنویت امام و خلوص عده ای از مدیران دلسوز است والا اینطور نیست که مدیریتهای منهای ارزشها را مردم بپذیرند. آخر دزدیهائی که میشود و نابسامانیهائی که صرفاً جنبه مدیریتی دارد مردم نمیتوانند اعتماد یا تحمل کنند. چه شده ما را که شعارهای تقوا وجهاد را فراموش کرده ایم؟ در این راستا از برادر خدمتگزار و مورد اعتماد مجلس برادرمان مهندس میر حسین موسوی میخواهیم که نظارت بیشتری را معمول فرمایند تا راه همکاری افزون تر مردم در سازندگی گشوده بشود. هیأت محترم دولت هم برای رأی طبیعتاً حضور پیدا میکنند. بجاست آقایان عملکرد وزراء را در سطح استانها و شهرستانها جستجو کنند، در سطح عزل و نصبها جستجو کنندو انتصابات را به هر حال یکی از ملاکهای اصلی قضاوت خودشان قرار بدهند.      عامل بعدی در سازندگی کار و تلاش عمومی مردم و مشارکتی است که آنها میکنندو احساس نیاز ملی است که به سازندگی باید بشودو باید این حالت به وجود بیاید. باید این احساس مکتبی در بین مردم ما باشد که همانطور که اسلام و ذلت سازگاری ندارند اسلام و عقب ماندگی و توسعه نیافتگی و فقر هم با سازندگی واسلام سازش ندارند و مردم ما باید با یک اتحاد و انسجام بیش از پیش یک تلاش عمومی را بنیان بگذارندو در آن تلاش عمومی کار ، عبادت طبق معارفتمان محسوب بشود. والسلام علیکم و رحمه الله.
4- بیانات آقای رئیس به مناسبت شروع کار مجلس پس از تعطیلات تابستانی و حضور نمایندگان در جبهه ها در ایام تعطیل، همچنین تسلیت به آقایان پرورش و مختاری به خاطر فوت والده شان، به آقای سید محمد حسینی به خاطر فوت فرزندشن، تبریک و تسلیت به آقای قمی به خاطر شهادت برادرشان وتذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور
رئیس- متشکر. بسم الله الرحمن الرحیم. از نمایندگان محترم متشکریم که در این دوران تعطیلی مجلس حضو رمؤثری را در جبهه ها و پشت جبهه ها به منظور تجهیز امکانات و نیرو برای جبهه داشتند. کاملا از وضع رزمندگان محسوس است که همکاری نمایندگان مجلس واعلام تعطیلی مجلس به خاطر جنگ آنها را در مسؤولیت خودشان وراه خودشان جدی تر و بانشاط تر کرد و ما باز هم اعلام

میکنیم که هر وقت نیازی به حضور نمایندگان باشد نمایندگان مجلس آمادگی دارند که این وظیفه بزرگ اسلامی وملی خودشان را انجام بدهند. بعد از تعطیل طولانی و دوران مذاکرات برای تکمیل شکل مجلس و تشکیل کمیسیونها ، بررسی اعتبارنامه ها امروز مجلس شورای اسلامی برای کار جدی و اساسی خودش آماده شده و انشاءالله ما بتوانیم با ترکیبی که از مجلسمان می شناسیم در این دوره سوم منشاء خدمات اساسی در جهت گیریها و اداره کشور باشیم وانشاءالله این مجلس ثابت خواهد کرد که راه انقلاب و اسلام و آنچه که از آرمانهای انقلاب و افکار و راهنمائی های امام مطرح شده مجلس وفادارترین نهاد کشور نسبت به آنها خواهد بود. ضمناً مطلع شدیم که در درون تعطیلی مجلس بعضی از نمایندگان مسائلی داشتند که خدمتشان میخواهیم تسلیت عرض کنیم. والده همکار محترممان جناب آقای پرورش، والده همکار محترم دیگرمان جناب آقای مختاری نماینده نجف آباد و فرزند همکار محترم دیگرمان جناب آقای حسینی نماینده مهاباد در این دوران تعطیلی به رحمت ایزدی پیوستند  که ما به همکارانمان از طرف همه نمایندگان مجلس تسلیت عرض میکنم.      همکار محترم دیگرمان جناب آقای قمی نماینده ورامین هم برادر بزرگوارشان در جبهه ها شهید شده اند که ما خدمت ایشان از طرف همه نمایندگان تبریک و تسلیت عرض میکنیم واین افتخار را که ایشان در خانواده شان شهدای متعددی تقدیم به انقلاب کرده اند برای مجلس شورای اسلامی هم مغتنم می شماریم.      تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور.        آقای محمدیان نماینده ایلام به وزارت بهداشت و درمان در مورد اعزام پزشک متخصص به بیمارستانهای ایلام ،‌تأمین داروهای حیاتی استان ایلام پرداخت به موقع حقوق پرستاران بیمارستانها.     آقای معتمدی نماینده کهنوج به وزارت بهداشت در مورد تکمیل ساختمان بیمارستان کهنوج.    آقای موحدی ساوجی نماینده ساوه به وزارتخانه ها ی کشاروزی و جهاددر مورد تأمین کمباین برای منطقه بیات در بخش نوبران ساوه. 
موحدی ساوجی- موضوعش منتفی شد دیگر.
رئیس- پس چرا نوشته اید؟
ساوجی- آن وقت که نوشتیم تعطیلات در بین نبود.
رئیس- ایشان پیش از تعطیلات این تذکر را داده اند و آقای عزیزی حالا دادند به ما.
احمد عزیزی- ایشان هم باید تذکر میدادند که پس بدهیم.
رئیس- پس خوب است این تذکرات نماینده ها را نخوانیم اینها همه مال قبل از تعطیلات است. ممکن است موضوع بعضی هایش خراب شده باشدبگذارید فردا آقایان که تذکراتشان را قبلا داده-اند و میخواهند بماند به آقای عزیز تذکر بدهند.
منشی- برادران بزرگوار عنایت بکنندمن مادة 10 قانون احزاب را میخوانم.
ماده 10 قانون احزاب- به منظور صدور پروانه جهت متقاضیان و نظارت بر فعالیت گروهها و انجام وظایف مصرحه در این قانون کمیسیونی به شرح زیر در وزارت کشور تشکیل میگردد:
1- نماینده دادستان کل کشور.
2- نماینده شورای عالی قضائی.
3- نماینده وزارت کشور.
4- (به این بند چهار عنایت بفرمایند) دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی از بین داوطلبانی که از داخل مجلس ویا خارج آن به معرفی یکی از نمایندگان حداکثر تا یک هفته قبل از انتخابات کتباً به کمیسیون داخلی معرفی شده باشند. تاریخ انتخابات حداقل 15 روز قبل توسط رئیس مجلس در جلسه علنی اعلام خواهد شد.
رئیس – خیلی خوب. ما همین حالا اعلام میکنیم که آقایان کسانی را که میخواهند کاندیدا بکنند یا خودشان را، به کمیسیون داخلی بدهند که آنها اسامی را به ما میدهند ما از 15 روز بعد نوبت این را در دستور قرا رخواهیم داد. دستور را اعلام کنید.
5- تصویب اصلاحیه کمیسیون درمورد لایحه مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان .
منشی- مخبر کمیسیون امور اداری و استخدامی آقای رحمتی تشریف ندارند آقای عوض زاده بفرمائید.
عوض زاده (نایب رئیس کمیسیون امور استخدامی) – بسم الله الرحمن الرحیم.     گزارش از کمیسیون اداری به مجلس شورای اسلامی.      لایحه مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1/3/67 مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای محترم نگهبان در جلسات مورخ 144/1367 و 19/4/1367 با حضور نماینده محترم شورای نگهبان و نمایندگان محترم دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
    رئیس کمیسیون امور اداری واستخدامی – علی محمدغریبانی.
من در اول نظر شورای محترم نگهبان را قرائت میکنم بعد توضیح میدهم .     لایحه مقررات استخدام نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب روز یکشنبه اول خرداد شصت وهفت مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت . نظر شورای نگهبان بشرح زیر اعلام میگردد: محرومیت کارکنا ن نهضت سوادآموزی از بازنشستگی خلاف اصل 29 قانون اساسی است . ماده 27 و مواد دیگر در این رابطه باید اصلاح گردد. ضمناً متذکر میگردد لازم است عبارت «نماینده امام » و «نماینده حضرت امام» در تبصره 17 و تبصره 19 به «نماینده رهبری» اصلاح گردد.      من اول همان تبصره 17 و تبصره 19 را اینجا میگویم بعد آن قسمت بعدی که به ترتیب در ماده 26 هست به آن برسیم. در تبصره ماده 17 این جوری آمده است:
تبصره- آئین نامه پرداختی فوق را رئیس نهضت تهیه و پس از تأیید نماینده امام در صورت وجود به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید. که شورای محترم نگهبان ایراد گرفته اند، گفته- اند این «نماینده امام» باید تبدیل بشود به «نماینده رهبری» که تبصره به این صورت اصلاح شده:
تبصره – آئین نامه پرداختی فوق را رئیس نهضت تهیه و پس از تأیید نماینده رهبری در صورت وجود به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید. این اولین اصلاحیه است.
رئیس- استدلالشان چه بودبرای این؟
عوض زاده- گفتند که «نماینده امام» باید تبدیل بشود به «نماینده رهبری» .
رئیس- چرا؟
ساوجی- حاج آقا چون همیشه رهبر ممکن است اسمش امام نباشد و بعد هم گاهی شورای رهبری است.
رئیس- بله. استدلالی که آقای موحدی میگویند این است که آقایان گفته اند چون ممکن است یک وقتی شورای رهبری به جای رهبر باشد که آن موقع تعبیر امام در قانون شاید گویا نباشد یا همیشه هم اسم رهبر این لقبی که الان ما برای رهبرمان داریم(امام) اینجور نباشد ، لذا رهبری همیشه صفت ثابت رهبر کشور خواهد بود. خیلی خوب، این تذکر یک اصلاح لفظی است الان اینجا چون مصداق هر  دو یکی است. توضیح دیگری دارید آقای عوض زاده؟
عوض زاده- خیر همین است حاج آقا.
رئیس – کسی مخالف این پیشنهاد اصلاحی هست؟ (اظهاری نشد) رأی میگریم برای این اصلاح در دو تبصره.
الویری- جای دیگر هم تکرار شده است.
رئیس- بله هر جا که این اصلاح شده، یعنی لفظ امام را تعبیر کرده ند به رهبری ما در این قانون هر جا باشد رأی میگیریم برای اصلاحش 193 نفر حضور دارند نمایندگان موافق قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) با اکثریت قوی تصویب شد. اصلاح بعدی را بفرمائید.
عوض زاده- درماده 26 آنچه را که اینجا آورده اند گفته اند که «محرومیت کارکنان نهضت سوادآموزی از بازنشستگی خلاف اصل 29 قانون اساسی است» در اصل 29 قانون اساسی مسأله بازنشستگی مطرح است که افراد میتوانند بعد از مدتی کار کردن حق داشته باشند که در دورانی که به یک سن خاصی رسیدند تقاضا ی بازنشستگی بکنند. در ماده 26 ما اینجا آورده بودیم که عضو نهضت

مادام که توانائی انجام خدمت دارند همکاری خود را با نهضت ادامه خواهد داد و بعد مبلغ این بازنشستگی را به عنوان معذوریت از کار ما قبلا اینجا عنوان کرده بودیم و آورده شده بود منتهی این قسمت که در ابتدا ما به عضو نهضت اجازه بدهیم که خودش تقاضای بانشستگی بکند این را ما قبلا نیاورده وبدیم ، یا اینکه قبلا وقتی تطبیقی شده بود این از قلم افتاده بود  که نهایتاً ماده 26 و 27 و 28 به طریقی که الان من میخوانم اصلاح شده و در اینجا حق از کارافتادگی و حق معذوریت از کار در ماده 26 اجازه داده شده به نهضت سوادآموزی. ماده 26 هم به این ترتیب اصلاح شده که «عضو نهضت میتواند پس از 30 سال خدمت ویا حداقل 60 سال سن برای آقایان و 55 سال سن برای خانمها از کارکردن اعلام معذوریت نماید و نهضت موظف به برقراری حق تأمین معذوریت از کار وی میباشد، که ما این قید را نیاورده بودیم یعنی اجازه به نهضت نداده بودیم که بخودی خود میتواند یا هروقت که خواست به سن قانونی که رسید میتواند تقاضای معذوریت از کار را بکند که سن هم در اینجا تعیین شده، برای آقایان 60 سال سن و برای خانمها 55 سال بخاطر همین جنسیت ارفاق شده و بقیه برنامه هایش بعد مشخص شده است.
تبصرة 1- عضو نهضت که در کارهای سخت وزیان آور و در مناطق بد آب وهوا اشتغال به کار داشته باشد پس از 25 سال خدمت  میتواند طبق این ماده از کار کردن ا علام معذوریت کند که این برای مناطق سخت و زیان آور هست.
تبصره 2- نهضت مجاز است پس از 20 سال خدمت در صورت تقاضای عضو وی را معذور از کار اعلام نماید.
تبصره 3- چنانچه فرد پس از احراز شرایط این ماده درخواست تأمین معذوریت از کار کند در صورت داشتن توانائی کار به تشخیص مسؤولین مربوطه میتواند با شرایط قبلی به کار خود ادامه دهد در غیر اینصورت با تشخیص نهضت نسبت به معذور نمودن وی از کار اقدام میشود.
مادة 27- در صورتی که عضو پس از احراز شرایط این ماده نیز مایل به ادامه کار و خدمت نیمه وقت در نهضت باشد در صورت موافقت مسؤولین میتواند به خدمت خود ادامه دهد.
تبصرة 1- در محاسبه حقوق عضو در این شرایط حق نوع کار وی 50 تا 80 درصد حق نوع آخرین گروه عضو محاسبه و به اضافه حق عائله مندی پرداخت خواهد شد.
تبصره 2- مدت سابقه کار عضو در این دوران به شرط پرداخت کسور قانونی حقوق کامل به طور تمام وقت محاسبه میشود . در هر حال برای سنوات خدمت زاید بر 30 سال کسور معذوریت از کار برداشت نخواهد شد.
تبصرة 3- محاسبه افزایش سنواتی بر مبنای 50 درصد تا 80 درصد حق نوع کار در این دوران خواهد بود.
مادة 28- مبلغ حق تأمین معذوریت از کار اعضای نهضت ماهیانه عبارت است ازمجموع یک سی- ام  سابقه کار عضو ضربدر 50 درصد معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت با احتساب افزایش سنواتی .         در مادة 28 آنچه اینجا آمده یک چیزی هست که از نظر چاپی اینجا اشتباه شده تا بعد دو تا تبصره بوده که در آن ادغام شده و تبصرة (ب) آن در اینجا نیامده که من الان اینجا میخوانم برادرها در جریان باشند.
الف- از مجموع یک سی ام سابقه کار عضو ضربدر 50 درصد معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت با احتساب افزایش سنواتی.
ب- (که این قسمت نیامده) حق عائله مندی ( حق همسر و اولاد و حق افراد تحت تکفل) .
ماده 29- (که ادامه همین اصلاحیه هست) از کار افتادگی اعضاء به تشخیص پزشک مورد اطمینان نهضت و با تأیید رئیس نهضت وتصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور خواهد بود.
ماده 30- هر گاه عضو نهضت به علت بیماری ویا حادثه غیر ناشی از کار معلول و یا ناقص گردد حقوق وی به ریق زیر محاسبه و پرداخت خواهد شد:      حق عائله مندی باضافه 50 درصد حقنوع کار (با احتساب افزایش سنواتی) ضربدر یک سی ام سابقه کار عضو.
تبصره- در صورتی که معلولیت موضوع ماده 30 به گونه ای باشد که عضو بتواند متصدی شغل دیگری در نهضت شود حقوق وی بر مبنای شغل جدید محاسبه و پرداخت خواهد شد . در هر حال مبلغ پرداختی به وی از مقرری موضوع این ماده کمتر نخواهد بود.      اساس این برنامه هم این بود که حق بازنشستگی از اعضای نهضت در اینجا یادآور شده بود و گرفته شده بود. گفته بودند که خلاف قانون اساسی است. و این درآن آورده شده وگنجانده شده و اصلاح شده است.
رئیس- مخالف و موافق صحبت کنند.
منشی- آقای هراتی مخالف.
هراتی- بسم الله الرحمن الرحیم. نهضت در ابتدای ارائه این لایحه یک حرکت انقلابی و امیدبخشی انجام داده بود و آن این بود که اصولا مسأله از کارافتادگی را به جای بازنشستگی مطرح کرده بود. یادم می آید یادم می آید در دوره دوم مجلس وقتی این مسأله مطرح شد در ارتباط با کارمندان شاغل فعلی، شورای محترم نگهبان نظرشان این بود که شما چون از ابتدا با اینها قرارداد بازنشستگی بسته اید امکان اینکه این قرارداد را لغو کنید وجود ندارد ولی در ارتباط با کارمندان (البته این قسمت دومش تعبیر از بنده است) جدید الاستخدام امکان اینکه به جای بازنشستگی ، کارافتادگی را مطرح کرد وجود دارد و این هم دلیلش بسیار روشن و مشخص است . یعنی ما در نظام دو نوع کار داریم یک نوع کارهای بدنی است که نوعاً طرف بعد از 30 سال دچار فرسودگی وعدم توان برای ادامه کار میشود ولی یک سری کارهایی است که کارهای فکری و برنامه ریزی و اینگونه مسائل و برنامه ها هست وتازه بعد از 30 سال طرف به نقطة عطفی میرسد کهما سخت میتوانیم از تجربیات از اندیشه اش ، از مسائل کارشناسی اش در ابعاد مختلف استفاده کنیم و حتی روایاتی هم هست که حضرت علی (ع) وقتی با او برخورد کرد گفت چرا گدائی میکند؟ گفتند یاعلی تا وقتی که در توانش بود این فرد فعالیت میکرد و حالا چون توانش را از دست داده و نابیناست نمیتواند کار کند. حضرت یک مقرری برایش مشخص فرمودند و فرمودنددیگر از این به بعد به این کارش ادامه ندهد. این هم دقیقاً یک جهت دهنده هست برای این مسأله که آنچه که در نظام باید مطرح باشد مسأله از کارافتادگی است. اینکه شورای محترم نگهبان آمده اینجا اشاره کرده به این مسأله بازنشستگی . اولا مسأله بازنشستگی و اجرای اصل 29 قانون اساسی یک اصلی است که در بسیاری از ابعاد پیاده نشده . حداقل در بین 46 درصد افراد این مملکت که کشاورزان و زحمتکش ترین و رنجدیده ترین افراد هستند این اصل 29 اجراء نشده حالا چه ضرورت دارد که برای یکعده ای خاص، آنهم در ابتدائی که ما میتوانیم با آنها قرارداد از کارافتادگی ببندیم و ازکارافتادگی هم یک چیز منطقی است واقعاً اگر فرد توانائی برای انجام کارش دارد هیچ مفهومی ندارد که بعد از 30 سالگی ما طرف را بازنشسته کنیم به ویژه اگر در قسمتهای برنامه ریزی مسأله باشد. بنابراین من اعتقادم بر این است که در این ابتدای کار ما بخواهیم یک اصلاح جزئی در نظام اداری بکنیم همه هم سفارش را تا حالا میدادیم که تا بازنشستگی به این شکل مفهومی نمیتواند داشته باشد. مسذله ، مسأله از کارافتادگی است بخواهیم با این مشکلات مواجه بشویم قطعاً در آینده ای که ما بخواهیم انشاءالله اصلاح نظام اداری مملکت را بیاوریم با ده ها و صدها مشکل دیگری در ارتباط با این قضایا مواجه خواهیم شد. لذا اعتقادمن بر این است که چون ازکارافتادگی یک حرکت انقلابی یک حرکت امیدبخش یک حرکت منطقی هست اعتقادم بر این است که این باید به مجمع تشخیص مصلحت برود واین انشاءالله فتح بابی بشود که در آینده هم با توجه به آن فتواهای سرنوشت سازی که حضرت امام دارند که ما بعضی از قراردادها را اگر تشخیص ندهیم که به نفع مصلحت جامعه نیست میتوانیم تغییرش بدهیم، بتوانیم در این روند اداری مان انشاءالله یک سری تغییرات مطلوب و مورد نظر را بدهیم بنابراین در ارتباط با اینکه اشکال گرفتند به اصل اجرای اصل 29 قانون اساسی این جزو اهداف بلند مدت و درازمدت جمهوری اسلامی است که انشاءالله باید در آینده به آن رسید اینها هم ابتدای کارشان هست ما میتوانیم قرارداد از کارافتادگی با آنها ببندیم و نباید اینگونه مسائل دست و پاگیر بشود که ما از توان و تجربه افراد حتی بعد از 30 سالگی استفاده کنیم البته از کارافتادگی که ما اینجا می آوریم وخود نهضت هم در لایحه اش هم در شور اول بود و هم در

شور دوم، دقیقاً ناظر به این قضیه بود که طرف بعد از 30 سالگی اعلام میکند که من توانائی ندارم اگر پزشکهای مورد اعتماد تشخیص دادند که این توانائی ادامه کار ندارد که بسیار خوب بازنشسته بشود ولی اگر توانائی برای ادامة کار و فعالیت دارد هیچ دلیل منطقی وعقلانی ندارد که یک کسی که 30 سال تجربه دارد و توانائی کار ما از این مسذله چشم بپوشیم. لذا من استدعایم این است که برادران به این اصلاحیه کمیسیون رأی ندهند و انشاءالله مجمع تشخیص مصلحت، مصلحت نظام جمهوری اسلامی را در این جا بررسی کند و آن رأی قاطع و روشن خودش را ارائه کند.
رئیس- شما خودتان پیشنهادی برای اصلاح ندارید؟
حسین هراتی- عرض کنم خدمت شما عین همان متنی که درشور دوم به تصویب رسید من همان متن را نظرم هست.
منشی- آقای اصغر نوروزی موافق بفرمائید.
اصغر نوروزی- بسم الله الرحمن الرحیم. به عرضتان برسانم که در مورد اصل 29 برادرمان جناب هراتی خودشان عنوان کردند که این مسأله در ابعاد گوناگون پیاده نشده ولی ما موظف هستیم که اصل 29 را به آن بها بدهیم ودر ابعاد گوناگون پیاده اش کنیم و این مسأله ای است که در جهاد سازندگی هم پیاده شده مضافاً به این که خود افاردی که ذی نفع هستند نسبت به از کارافتادگی حساسیت دارند و طالب این هستند که مثل سایرین بازنشستگی را داشته باشند. به این جهت بوده که کمیسیون مربوطه نسبت به اصلاحی که شورای نگهبان هم رویش نظر داشته این اصلاح جدید را فراهم آورده وبرای اعضاء نهضت هم قانون بازنشستگی را اعمال کرده با شرایطی که تبصره های مذکور در این اصلاحیه انجام داده . والسلام.
رحمت الله رحمتی- آقای هاشمی! فرمایشات آقای هراتی صراحتاً مخالف با قانون ا ساسی است.
رئیس- خیلی خوب شما گفتید،‌حالا میخواهید دفاع هم بکنید.
یکی از نمایندگان – باید آنهائی که پیر هستند بروند و جوانان جای آنها بیایند اگر غیر از این باشد جور در نمیآید.
رئیس- خیلی خوب، آقای عوض زاده بفرمائید.
سید علی عوض زاده(نایب رئیس کمیسیون امور اداری واستخدامی)- من (اصل 29 را این جا میخوانم) اصل 29: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی ، بیکاری ، پیری، ازکارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث وسوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره00 حقی است همگانی. آنچه که در آنجا آورده شده هم از کارافتادگی وهم از بازنشستگی ما در این جا حق بازنشستگی و ازکارافتادگی را قید نکرده بودیم که عضو نهضت میتواند از این دو تا حقی که در اصل بیست ونهم صراحتاً آورده شده استفاده بکند ما در ماده 26 این برنامه را آوردیم و در ماده 29 هم حق از کارافتادگی را آقای هراتی آنچه را که میفرمایند نظرشان دررابطه با مسأله بازنشستگی است که ما بازنشستگی را سنی برایش قایل شدیم، یعنی 60 سال برای آقایان و 55 سال برای خانمها که بعد از این سن خودشان میتواند بازنشسته بشوند. اما حق کارافتادگی ربطی به سن ندارد احتمال دارد یک فردی ده سال کار کرده باشد ، خدمت کرده باشد. اما بعد از ده سال واقعاً وضعیت بدنی اش طوری باشد که دیگر ادامه خدمت برایش اصلا ممکن نباشد، یا موقعیتی برایش به وجود می آید یا تصادفی یا واقعاً پیروز زودرس یا بقیه مسائل آنچه را که آقای هراتی میفرمایند این است که ما این حق را که قانون اساسی صراحتاً آورده اند هم حق بازنشستگی و هم حق از کارافتادگی که صحبتهای آقای هراتی صراحتاً خلاف قانون اساسی است.
رئیس- خوب، توضیحات را آقایان شنیدند، حالاروح مطلب همین است که توضیح دادند گرچه به چندماده تبدیل شده که ماهم میتوانیم ماده به ماده رأی بگیریم وهم میتوانیم مجموعه چند ماده ای که گذاشته اند به جای آن چند ماده با توجه به این اصلاحیه ای که کرده اند رأی بگیریم حالا اگر نماینده ها تبعیض ندارند در رأیشان یعنی نمیخواهند به بعضی قسمتها رأی مخالف بدهند و به بعضیها موافق یکجا رأی بگیریم.
اسدالله بیات- حاج آقا! مجموع را نمیشود رأی گرفت. اینجا ماده به ماده است.
رئیس- ماده به ماده در اصلش بلی، اما این یک اصلاحیه است و مجموعاً یک مطلب است.
اسدالله بیات- بالاخره مجموع را تکه تکه کرده اند وهر ماده باید جداگانه رأی گیری بشود.
رئیس- ملاحضه بفرمائید الان 5 تا ماده را به جای 3 تا ماده آورده اند.
اسدالله بیات- میدانم واین را قبول دارم اما مجموعه مواد رابه صورت یکجا نمیشود رأی گرفت.
آقامحمدی- درست است حاج آقا! چند تا ماده را نمیشود یک جا رأی گرفت.
رئیس- خیلی خوب آقای عوض زاده بیایند یکی یکی مواد را بخوانند تا رأی بگیریم 197 نفر حضور دارند . بخوانید.     ( به شرح زیر خوانده شد).
مادة 26- عضو نهضت میتواند پس از 30 سال خدمت و یا حداقل 60 سال سن برای آقایان و برای خانمها 55 سال سن از کر کردن اعلام معذویت نماید و نهضت موظف به برقراری حق تأمین معذوریت از کار وی میباشد.
تبصرة 1- عضو نهضت که در کارهای سخت وزیان آور و در مناطق بد آب وهوا اشتغال به کار داشته باشد پس از 25 سال خدمت  میتواند طبق این ماده از کار کردن ا علام معذوریت کند که این برای مناطق سخت و زیان آور هست.
تبصره 2- نهضت مجاز است پس از 20 سال خدمت در صورت تقاضای عضو وی را معذور از کار اعلام نماید.
تبصره 3- چنانچه فرد پس از احراز شرایط این ماده درخواست تأمین معذوریت از کار کند در صورت داشتن توانائی کار به تشخیص مسؤولین مربوطه میتواند با شرایط قبلی به کار خود ادامه دهد در غیر اینصورت با تشخیص نهضت نسبت به معذور نمودن وی از کار اقدام میشود.
موحدی ساوجی- آقای هاشمی! شرایط سختی کار را ایشان توضیح ندادند.
سیدعلی عوض زاده- شرایط سخت کار حاج آقا ما در قسمتهائی که بد آب وهوا یا راننده ها یا مکانیکها هستند که آنجا کار میکنند یا اعضائی که در چاپخانه ها کار میکنند احتمالا نهضت میتواند مثلا چاپخانه داشته باشد یا برای چاپ کتاب و اینها که اینها مواردی هستند که آن جا قید شده و شرایطش در آنجا هست یعنی اگر این ماده را این جا بیاوریم هیچ اشکالی برای نهضت بوجود نمیآورد اگر شرایط سخت کار برایش به وجود آمد از این ماده استفاده میکنداگر نیامد نهایتاً خوب هیچ مسأله ای را هم به وجود نخواهد آورد.
موحدی ساوجی- بالاخره باید شرایط سختی کار مشخص بشود و مصداق داشته باشد.
رئیس- آقای موحدی شرایط سخت کار در قانون تعریف شده اگر مصداقی داشت آن مصداق را عمل میکنند اگر نداشت نمیکنند اینها ضرری ندارد یک موردی ممکن است اتفاق بیفتد، همانطوری که گفتند 201 نفر در جلسه حضور دارند کسانی که با این اصلاحیه ، کمیسیون ، به عنوان ماده 26 قرائت شده موافق هستند، قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) با اکثریت قوی تصویب شد. مادة 27 را بخوانید.    (به شرح زیر خوانده شد).
مادة 27- در صورتی که عضو پس از احراز شرایط این ماده نیز مایل به ادامه کار و خدمت نیمه وقت در نهضت باشد در صورت موافقت مسؤولین میتواند به خدمت خود ادامه دهد.
تبصرة 1- در محاسبه حقوق عضو در این شرایط حق نوع کار وی 50 تا 80 درصد حق نوع آخرین گروه عضو محاسبه و به اضافه حق عائله مندی پرداخت خواهد شد.
تبصره 2- مدت سابقه کار عضو در این دوران به شرط پرداخت کسور قانونی حقوق کامل به طور تمام وقت محاسبه میشود . در هر حال برای سنوات خدمت زاید بر 30 سال کسور معذوریت از کار برداشت نخواهد شد.
تبصرة 3- محاسبه افزایش سنواتی بر مبنای 50 درصد تا 80 درصد حق نوع کار در این دوران خواهد بود.
رئیس- 200 نفر حضور دارند موافقان اصلاحیه ای که به صورت ماده 27 و 3 تبصره آمده قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 28 را بخوانید.

(به شرح زیر خوانده شد).
مادة 28- مبلغ حق تأمین معذوریت از کار اعضای نهضت ماهیانه عبارت است ازمجموع یک سی- ام  سابقه کار عضو ضربدر 50 درصد معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت با احتساب افزایش سنواتی .
الف- از مجموع یک سی ام سابقه کار عضو ضربدر 50 درصد معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت با احتساب افزایش سنواتی.
ب- (که این قسمت نیامده) حق عائله مندی ( حق همسر و اولاد و حق افراد تحت تکفل) .
رئیس- این دو تا که چاپی اش دست ما است نیست. ولی اشتباه چاپی بوده اصلاح کرده اند.   200 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگانی که با ماده 28 که قرائت شد موافقت دارند قیام کنند (اکثر برخاستند ) تصویب شد مادة 29 خوانده شود.     (به شرح زیر خوانده شد).
ماده 29- (که ادامه همین اصلاحیه هست) از کار افتادگی اعضاء به تشخیص پزشک مورد اطمینان نهضت و با تأیید رئیس نهضت وتصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور خواهد بود.
رئیس- 200 نفر حاضرند موافقان ماده 29 که برای تکمیل اصلاح آورده شده کسانیکه موافق هستند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد .
ماده 30- هر گاه عضو نهضت به علت بیماری ویا حادثه غیر ناشی از کار معلول و یا ناقص گردد حقوق وی به ریق زیر محاسبه و پرداخت خواهد شد:      حق عائله مندی +50 % حق نوع کار (با احتساب افزایش سنواتی) ضربدر یک سی ام سابقه کار عضو.
تبصره- در صورتی که معلولیت موضوع ماده 30 به گونه ای باشد که عضو بتواند متصدی شغل دیگری در نهضت شود حقوق وی بر مبنای شغل جدید محاسبه و پرداخت خواهد شد . در هر حال مبلغ پرداختی به وی از مقرری موضوع این ماده کمتر نخواهد بود.
حاج آقا ! این شماره های مواد هم فرق میکند بعد ماده 29 میشود 31.
رئیس- ترتیب مواد بعدی به هم میخورد، 201 نفر حضور دارند موافقان ماده 30 و تبصره که به عنوان اصلاح قرائت شده ، قیام بفرمایند (اکثر برخاستند. ) تصویب شد. خوب این تمام شد دستور بعدی را مطرح کنید.
5- تصویب کلیات طرح تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزشی دیگر که در اختیار سایر دستگاهها، ارگانها ، سازمانها و نهادها است وتحویل آن به وزارت آموزش و پرورش.
منشی- دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیون آموزش و پرورش در خصوص طرح تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزشی دیگر که در اختیار سایر دستگاهها ، ارگانها ، سازمانها و نهادها است. و تحویل آن به وزارت آموزش و پرورش. آقای قمی نایب رئیس کمیسیون تشریف بیاورند گزارش بدهند.
قمی (نایب رئیس کمیسیون آموزش و پرورش)- بسم الله الرحمن الرحیم. در حال حاضر تعداد زیادی از مراکز آموزشی سالنهای ورزشی خانه های سازمانی از وزارت آموزش و پرورش در اختیار ارگانها، نهادها ، و بعضی از ادارات است که من آمار تفصیلی اش را دارم حدود 684 واحد آموزشی و سالن و 246، خانه سازمانی از وزارت آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی و وسعت واز طرفی تعداد دانش آموز و پرسنل بسیار پرجمعیت است و از نظر بودجه برای ساختمان سازی و مدرسه سازی در مضیقه است واز طرفی هم وزارت آموزش و پرورش طبق قانون اساسی مکلف است که خدمت آموزشی را به دانش آموزان مملکت ارائه کند و با توجه به اهمیتی که مسأله فرهنگ یک کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بایستی مسؤولین امر روی این مسأله دقت داشته باشند درخواست کمیسیون آموزش و پرورش این است که واحدهای آموزشی سالنها و اماکنی که متعلق به آموزش و پرورش است تخلیه بشود ودر اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد به عنوان مثال در حال حاضر از واحدهای آموزشی در اختیار سازمان قندو شکر، هیأت 7 نفره، دانشگاه آزاد، سازمان تعاون، بنیاد مهاجرین، بنیاد شهید، اداره خاکشناسی واین قبیل ادارات در واحدهای آموزشی سکونت دارند در حالیکه ما مدارسی داریم که دو نوبته و 3 نوبته و اخیراً واژه یک روز در میان بعضی از مدارس یک روز در میان بعضی از مدارس یک روز در میان اداره میشوند شاید بعضیها بگویند مدارسی وجود دارد که حالا سلف سرویس دارد، یا امکانات رفاهی دارد یک نوبته است، اینها تعدادشان انگشت شمار است، و عامه مردم از اینها نمیتوانند استفاده کننند در مناطق جنوب تهران در بسیاری از مناطق محروم کشور ما شاهد هستیم که بچه ها در طول هفته شاید 10 یا 12 ساعت بیشتر درس نمیخوانند به خاطر کمبود فضای آموزشی به این جهت طرح تخلیه واحدهای آموزشی را خدمت برادران وخواهران نماینده داریم و امیدواریم که برادران وخواهران عنایت بفرمایند و از آنجا که مسأله جنگ مسأله مهمی است و حضرت امام رویش تأکید داشته اند و همه نمایندگان هم عنایت کرده و توجه داشته و اماکنی که در رابطه مستقیم با امر جنگ هستند ودر اختیار جنگ هست اینها را مستثنی کرده اند و در جاهائی که یک چنین اماکنی وجود دارد پیشنهادکردیم که آن شورای تأمین استان یا شهر که در آن شورا مدیر کل یا رئیس آموزش و پرورش هم شرکت میکند در خصوص اینکه آیا این مدرسه، یا این واحد آموزشی هم چنان در اختیار جنگ باشد یا نباشد که مصوبات آنها قابل اعتبار وقابل قبول هست آنها مستثنی شده بنابراین ما از برادران و خواهران انتظار داریم که با عنایت به این مسأله حتماً به این معنا دقت داشته باشند. من طرح اصلاحی کمیسیون را هم خدمت برادران و خواهران قرائت میکنم.
ماده واحده- کلیه دستگاهها ، سازمانها و نهادهائی که فضای آموزشی و ساختمانهای اداری و اردوگاهها و مجموعه های ورزشی آموزش و پرورش را در اختیار دارند موظفند مدت 3 تا 6 ماه از تصویب این قانون ساختمانهای مذکور را تخلیه و تحویل وزارت آموزش و پرورش نمایند. در غیر اینصورت دادسرای عمومی محل موظف است بر حس درخواست آموزش و پرورش تخلیه و تحویل آموزش وپرورش نماید. تخلف از این قانون در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.
تبصره – با توجه به اهمیت جنگ در استانها و شهرهائی که درگیر امر جنگ میباشند با تشخیص شورای تأمین استان و یا شهرستان که مدیر کل یا رئیس آموزش و پرورش در آن شرکت مینماید . در صورت نیاز تا پایان جنگ تحمیلی همچنان در اختیار جنگ باقی میماند. والسلام علیکم و رحمه الله.
رئیس- مخالفان وصحبت کنند.
منشی- آقای انصاری مخالف.
مجید انصاری- بسم الله الرحمن الرحیم. من قبل از اینکه ادله مخالفت را عرض کنم تذکری دارم به محضر ریاست محترم مجلس وآن این است که طبق آئین نامه مجلس اگر نماینده ای در بحث خارج از موضوع صحبت کند رئیس به تذکر میدهد و باید برگردد به داخل مبحث خاصی که در دستور است در رابطه با طرحها و لوایحی هم که به مجلس می آید به عقیده بنده باید هیأت رئیسه خصوصاً ریاست محترم دقت بفرمایند اگر موضوع ربطی به مجلس ندارد واحتیاج به قانون ندارد ا صلا نباید رد دستور قرار بگیرد این اماکن اگر ملک آموزش و پرورش است که خوب ملک آموزش و پرورش است. و دادگستری هم طبق قوانین جاری کشور وظف است اگر کسی ملک ارگان دیگری را و شخص دیگری را تصرف غیرقانونی کرده باشد حکم تخلیه صادر بکند واگر به مقتضای قوانین دیگر این املاک از آموزش و پرورش به ارگانهای دیگر واگذار شده که باید لغو آن قانون را به مجلس بیاورند . و به هر صورت من به دو دلیل با این طرحی که داده شده مخالف هستم. در کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی هم این طرح آمده و آنجا تقریباً به اتفاق آراء رد شد. به همین ادله ای که عرض میکنم و مباحثی که اینجا ممکن است برادران موافقت بکنند در اهمیت کار آموزش و پرورش و یا کمبود فضای آموزشی تمام این بحثها خارج از موضوع است همه نمایندگان مسأله اهمیت آموزش و پرورش را قبول دارند و کمبود فضای آموزشی را ولی این طرح ربطی به این مسأله ندارد برادرمان آقای قمی فرمودند 246 خانه سازمانی خوب اگر ملک شما است طبق قوانین ملک آموزش و پرورش هست، طبق قوانین آن را باز پس بگیرند و اگر به مقتضای قانون دیگری ارگانی واگذار شده و الان آن ضرورت برطرف شده لغو آن قانون را بیاورند ضمن اینکه طبق قوانین جاری واگذاری ملکی از دستگاه دولتی، به دستگاهی دیگر در حیطه اختیارات شخص جناب نخست وزیر است همین الان اگر نخست وزیر بخواهد
 
یک واحد ملکی وزارتخانه ای را که مورد نیاز آن وزارتخانه نیست به دستگاه اجرائی دیگری واگذار بکند با تصویب هیأت دولت قابل واگذاری است و هر روز از این کارها صورت میگیرد من استدعا میکنم همان تذکری که از اول در مجلس مطرح بوده که با چیزهای غیر ضرور وقت مجلس را نگیرید. این مسأله نه تنها فوریت و ضرورت ندارد اصلا با کار مجلس موضوعیت ندارد ودخالت در امور اجرائی است . خود هیأت دولت این مسأله راحل بکنند من تصور میکنم فلسفه اینکه این طرح را برادران به مجلس دادند این است که وزارت آموزش و پرورش زورش به دستگاههای دیگر نرسیده میخواهد از قدرت مجلس استفاده کند در حالیکه قدرت مجلس، قدرت قانونگذاری است و در این جا ما خلاء قانونی نداریم بروید به وسیله قوه قضائیه مشکل را حل کنید. والسلام.
رئیس- خوب، این حرفی که آقای انصاری زدند البته از لحاظ مخالفت خوب مخالف است درست است اما اینکه ما نتوانیم این لایحه را در دستور نگهداریم این، اینجور نیست چون به هر حال یک لایحه ای دولت فرستاده لابد یک منظوری داشته و میخواهید اگر از طرف دولت کسی آمده اول نماینده ها را توجیه کند000
مجید انصاری- آقای هاشمی این طرح است، لایحه نیست.
رئیس- منظور من هم طرح بود، اشتباه شد. چون در لوایح، دولت قبلا خودش میتواند توضیح بدهد ولی در طرح بایستی یکی از نمایندگانی که امضاء کرده اند یک مختصر توضیح بدهند تا مخالف وموافق صحبت بکنندحالا آقای انصاری به عنوان مخالف طرح صحبت کردند، موافق طرح صحبت بکند ضمناً به مطلبی که در مخالفت آقای انصاری بود، توجه بشود.
منشی- آقای نوروززاده موافق بفرمائید.
سید رضا نوروززاده- بسم الله الرحمن الرحیم. به عرض عزیزانی که حاضر هستند برسانم ببینید الان مطرح است که اگر در جامعه ساختار جامعه رویه روشد باشد.‌تنها نهادی که باید تقویت بشود آموزش و پرورش است . مطلب دیگری که برادرمان آقای قمی اشاره کردند بیشتر ساختمانهائی که در اختیار نهادها است، ساختمانهای تربیتی آموزش و پرورش است . پرکردن وقت خالی دانش – آموزان یکی از کارهای اساسی و زیربنائی فرهنگیان جامعه است شما بچه هایتان را شاهد هستید که به دلیل نداشتن اماکن تربیتی سرگردان هستند در کوچه و بازار و آلوده میشوند. و امروز بهترین فضاهای تربیتی ما در اختیار سایر ارگانها و دستگاههای اجرائی کشور است، این مشکل، مشکلی نیست که به این سادگی که عزیزان فرمودند از طریق دادگاهها حل بشود. قبلا برادر بسیار عزیزمان جناب آقای نخست وزیر نیز، این را صراحتاً بیان کردند که ساختمانهائی که متعلق به آموزش و پرورش است اینها را از اختیار ادارات خارج بکنند امروز این را که مطرح میفرمایند که اگر شما ملکتان هست، از طریق دادگاه اقدام بکنید این اقدام توسط همه آموزش و پرورش های کشور صورت گرفته حال اگر چنانچه مجدداً تأییدی بر این اقدام انجام بگیرد چه ضرری میتواند داشته باشد؟ لذا من از همه عزیزان خواهش میکنم که به این رأی مثبتی داده بشود که لااقل ما بتوانیم فضای آموزشی مان را و فضای تربیتی مان را به زودی زود به دست بگیریم تا بتوانیم به کمک امور تربیتی و سایر نهادهای آموزش و پرورش در جهت پرکردن اوقات فراغت و تأمین فضای آموزشی گام کوچکی را لااقل برداشته باشیم. والسلام.
منشی- آقای موحدی ساوجی مخالف بفرمائید.
موحدی ساوجی- بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای انصاری یک مقداری از دلایل مخالفت با این طرح را و اینکه این طرح واقعاً جایش نبود که در مجلس مطرح بشود را گفتند و موافق محترم مطالبی را که فرمودند در واقع خودشان بطور غیرمستقیم تأیید کردند که این طرح تقدیمش به مجلس هیچ ضرورتی نداشته و صرفاً به عنوان تأییدی که مجلس شورای اسلامی طرحی را در این مجلس مطرح بکند دو شور وقت مجلس گرفته بشود. بعد آن وقت تازه میشود آخرش تأیید یعنی تصویب نخواهد بودچرا؟ به جهت اینکه ما وقتی یک طرح یا یک لایحه ای را در مجلس میخواهیم بررسی کنیم این طرح و لایحه باید  در کشور جایش خالی باشد یعنی قانونی، دستوری، مقرراتی که در واقع وجود نداشته باشد که طبق آن قانون طبق آن مقررات دستگاههای مربوطه بتوانند عمل بکنند ولی در اینجا همه افرادی که اطلاع دارند دررابطه با اموال دولتی میدانند که اموال وزارتخانه ها منقول اگر باشد یک نوع قانون دارد فروختنش، واگذار کردنش، به دستگاههای دیگر مثلا دادنش و اگر اموال غیر منقول هم باشد باز خودش قانون و مقررات دارد در پاره ای از مواد وزارتخانه خودش رأساً میتواند اقدام بکند بدهد یا بگیرد. در پاره ای از مواد حداکثر هیأت دولت باید تصمیم بگیرد.
رئیس- آقای موحدی! اجازه بدهید من یک جمله بگویم و بحث تان در روال خودش باشد این آقایان میگویند که منظور00 اولا این طرح را شما خودتان آن را امضاء کرده اید و ثانیاً آقای اکرمی ودیگران گویا گفته اند که ما در مجلس قبل آمدیم یک سری چیزهائی که از آموزش و پرورش ملک آموزش و پرورش بود در تصرف جهاد بودگفتیم ملک جهاد باشد و هر چه جهاد داشت از سایر دستگاها گرفتیم و گفتیم مال خود جهاد باشد الان میخواهند ملک را برگردانند یعنی منظور این است که قبلا اینها ملک جهاد شده یا شورای انقلاب باز قانون گذرانده از آموزش و پرورش گرفته داده به سایر نهادها آنها را میخواهند برگردانند یعنی منظور این است و بحث روی این روال است حالا آقای اکرمی این را به ما میگویند.
موحدی ساوجی- من فکر میکنم که این طور هم که آقای اکرمی میفرمایند درست نیست، البته اگر من آن موقع در چند  سال قبل امضاء کردم خوب اشتباه کردم که امضاء کردم طرح را دلیل بر این نمیشود که اگر من طرح را امضاء کردم در چند سال قبل الان هم همان نظررا داشته باشم.
رئیس- خیلی خوب حال دنبال آن را نمیگیریم من میخواستم بگویم که توجه داشته باشید اگر منظور این است خوب روی این بحث کنید که نباید پس گرفت بحث نکنید که نمیشود.
موحدی ساوجی- نه، ببینید آقای هاشمی بحث این است که من میخواهم عرض کنم ایشان که میفرمایند طبق قانون این املاک را از وزارت آموزش و پرورش گرفته اند به آن دستگاهها یا نهادها داده اند بنابراین طبق قانون باید برگردد این اشتباه است کدام قانون؟ بیاورند مشخص کنند. کدام قانون در کدام تاریخ؟ چه شورای انقلاب چه بعدش مجلس چه زمانی آمده اموال واملاک و مستغلات متعلق به آموزش و پرورش به یک نهادی به یک دستگاهی داده بشود که بعد بگوئیم آقا خود دولت نمیتواند رأساً عمل کند باید حتماً مجلس این را دو مرتبه اجازه بدهد که برگردد آقای نورززاده هم در صحبت هایشن گفتند که این مسأله در اختیار دولت است که هم آموزش و پرورش تقاضا کرده که برگردد و هم ممکن است آقای نخست وزیر هم بخشنامه کرده باشد به نهادها به ارگانها به آن جاهائی که این املاک را در اختیار دارند که آقا برگردانید به آموزش و پرورش. خوب ، اگر چنانچه طبق قانون و مقررات این اقدام انجام شده ولی فرض کنید که آن نهاد یا آن دستگاهی که این ساختمان را این مستغلات را این امکانات را در اختیار دارد او تمکین نکرده یعنی قانون را زیر پا گذاشته. اگر این باشد شما چه تضمینی دارید که اگر مجلس هم به قول این برادرمان این مسأله را تأیید بکند و تصویب بکند باز هم عمل نشود. ما یک کاری کنیم که در مملکت به قانون احترام گذاشته بشود. وعمل بشود. این یک مطلب که من معتقدم این طرح نیازی به اینکه در مجلس مطرح بشود اصلا ندارد وطبق قوانین و مقررات میتواند دولت عمل بکند.     اما نکته دومی که اگر واقعاً در پاره ای از شهرستانها، بخش ها ، مناطق دوردست یک نهادی حالا یا جهاد یا بسیج مستضعفین یا سپاه آمده یک ساختمانی گرفته ودر این مدت هم نتوانسته برای خودش یک ساختمان دیگری بسازد و مملکت هم بالاخره نیاز دارد به سپاه نیاز دارد به بسیج نیاز دارد به جهاد نیاز دارد ما که نمی گوئیم که اینها بساط شان را جمع کنند بروند دنبال کارشان مجلس شورای اسلامی به جای اینکه این طرح را بخواهد تصویب بکند در لایحه بودجه سال 68 که میآید محاسبه بشود  این ساختمان ها چقدر هستند و چقدر ارزش دارند یا بودجه بدهند به آن نهادها و دستگاهها که آقا بروید  خودتان بسازید اینها را خالی کنید و یا اینکه معادل آن را بودجه مجلس ودولت به وزارت آموزش و پرورش بدهد آقا برو بساز بجایش دیگر این جای انیکه طرح بخواهد درمجلس بیاید واین قدر وقتها گرفته بشود و خدای نکرده بعد از تصویب باز هم اجرا بشود نیست دیگر. آقایان و برادران عزیزی که قبل از آمدن به مجلس و بعد در مجلس همه شعار میدهند ما باید طرحها و لوایح مهم واساسی و با

اهمیت را در مجلس مطرح بکنیم خلاصه با عمل خودشان و تصویب این طرح آن شعارها و آن خواسته های به حق را یک وقت نقض نکنند والسلام علیکم و رحمه الله.
منشی- آقای معماری موافق بفرمائید.
قاسم معماری- بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به اینکه در بیشتر شهرها مدارس ما سه نوبته و چهار نوبته هست یعنی از نظر فضای آموزشی در مضیقه کلی وزارت آموزش و پرورش بسر میبرد در حالیکه ساختمانهایش بیشتر در دست جهاد است یا سپاه است یا نهاد دیگر. «چراغی که بخانه رواست به مسجد حرام است» روی این اصل برادران توجه کنند که اگر میخواهد آموزش و پرورش که پایه واساس تربیتی این جامعه است نضج بگیرد از نظر فضای آموزشی واقعاً کمک کنند این ساختمان ها که مال خوشد است یعنی از بودجه این مملکت برای کلاس یا برای امور تربیتی یا کارهای دیگر ضروری وزارت آموزش و پرورش ساخته شده این ساختمانها داده بشود. این نشود که مثلا حالا دانشسرای تربیت معلم در بوشهر ساخته میشود هنوز تحویل نشده، سپاه ماشاءالله دیگر تابع قانون نیست میرود می نشیند میگویند باباجان آخر این ساختمان برای دانشسرای تربیت معلم است این نباید ساخته بشود.
رئیس- این تعبیرتان را پس بگیرید یعنی چه سپاه تابع قانون نیست ؟ این حرف درست نیست.
معماری- چرا ،فعلا آقای حیدری00
رئیس- نه، این طور نگوئیدم این حرف درستی نیست که میگوئید سپاه تابع قانون نیست این حرف بدی است که شما میزنید خوب نمیخواستید اینطور بگوئید سبق لسان شد و یک چیزی پرید واین را اصلاح کنید.
معماری- نه، نپرید من مصرم در این کار چون اعتنا نمیکنند ماشاءالله با زور سرنیزه استفاده میکنندو میروند می نشینند. به هر حال ساختمان هائی که مال وزارت آموزش و پرورش است قانون قرص و محکم صادر بکنید تصویب بکنید که این ساختمان ها تحویل وزارت آموزش و پرورش بشود دیگر از تنگنا دربیاید انشاءالله. والسلام علیکم.
منشی(الویری)- آقای یونس محمدی مخالف بفرمائید . (اظهار شد نیستند) آقای عبدالکریمی (اظهار شد نیستند) ، آقای داود شمسی، مخالف. صحبت نمیکنند آقای ضیاء پور صحبت نمیکنند. آقای یوسف پور مخالف که صحبت نمیکنند. نوبت خودم هست به عنوان مخالف صحبت میکنم.  بسم الله الرحمن الرحیم. برادران ببینیددو حالت این دارد یک حالت این است که یا مراکزی هست که در اختیار آموزش و پرورش بوده والان بنا به ضرورت های وزارتخانه های دیگر آمده اند در اختیار گرفته اند و حالت دیگر هم این است که به یک نحوی الان در مالکیت وزارتخانه دیگر است از این دو حالت که دیگر خارج نیست. اگر حالت اول باشد یعنی یک وزارتخانه یا دستگاه دیگری مدرسه ای را ورزشگاهی را ساختمانی را اشغال کرده باشد خوب این را محاکم دادگستری میتوانند نظر بدهند و طبق ضوابطش عمل بکند احتیاجی به کار مجلس ندارد. اگر نه، حتی ساختمانی را و ورزشگاهی را و محیطی را در اختیار000 و در مالکیت جای دیگری هست ولی آموزش و پرورش نیاز دارد در این موارد من مواردی را سراغ دارم که خود هیأت وزیران بر مبنای ضرورت هائی این جابجائی را انجام داده یعنی من موردی را الان به ذهنم هست که فرض کنید که ساختمانی را مخابرات میخواست مربوط به وزارت ارشاد بود این را در هیأت وزیران در آنجا مطرح کردند واین جابجائی صورت گرفت بنابراین وقتی که حتی اگردر مالکیت یک وزارتخانه ای باشد در هیأت وزیران با تصویب هیأت وزیران قابل انجام باشد چه ضرورتی دارد که ما اینجا موافق و مخالف مفصلا صحبت بکنیم تازه من البته یک اشکال دیگری را خدمت آقای هاشمی عرض کردم که نمایندگانی که زیر این طرح را امضاء کرده بودند الان 7 نفرشان نیستند یعنی فقط 8 امضاء زیر این طرح هست. حالا از این هم که بگذریم به هر حال موضوعاً اینکه ما در اینجا چیزی را تصویب بکنیم تحت این عنوان که ساختمانهائی که مربوط به آموزش و پرورش هست الان در دستگاههای دیگر هست ظرف مدت خاصی به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده بشود این به هیچ وجه در شأن مجلس نیست. این به خوبی یا در داخل خود هیأت وزیران قابل طرح و جابجائی هست یا احیاناً مربوط به قوه قضائیه است والسلام.
منشی- آقای هراتی به عنوان موافق اسم نوشته اند صحبت میکنند؟
رئیس- نه. هشت امضائی نیست. این پانزده امضائی بوده ، بعضی از نماینده هایشان انتخاب نشدند الان نیستند این معنایش این نیست که طرحی وقتی که امضاء کننده هایش امضاء کردند تقسیم کردند دوباره نمیشود مطرح کنیم بلکه برعکس این در آئیننامه است در آئیننامه است اگر کسی امضاء کرد و طرح مطرح شد دیگر پس نمیتواند بگیرد امضاء اش را یعنی حتی در حضور خودشان حالا اگر فرض کنید که در همین مجلس 10 نفر امضاء کرده اند بعداً 5 نفرشان مخالف شدند طرح از اعتبار ساقط نمیشود میماند سر جای خودش و بحث میکنیم.
دکتر شیبانی- آقای هاشمی! مطرح شدن و نشدن این طرح بحثی نیست. بلکه بستگی به این دارد که باید فعلا حداقل 15 امضاء داشته باشد قبلا هرچه بوده به آن کاری نداریم چون دوره اش تمام شده .
رئیس- خلاف آئین نامه نیست و 15 امضاء هم قبلا شده اشکالی ندارد بفرمائید.
حسین هراتی- بسم الله الرحمن الرحیم. قبال شده در ابتدا عزیزانی که در مخالفت صحبت میکردند مطرح میکردند که ضرورت ارائه این طرح  چه مسأله ای بوده. اولین نکته ای که در ارتباط با ضرورتش وجود دارد تجربه ای است که ما در گذشته داشتیم جهاد سازندگی قبل از تصویب اساسنامه اش و قبل از اینکه مجلس در چهارچو ب یک ضوابط رسمی قانونی اش برایش بنویسید مراکز بسیارزیادی را گرفته بود بعد ادارات مربوطه که اقدام میکردند در جهت بازپس گیری آن ساختمانها عملا دردادگاه با یک مشکلاتی مواجه میشد که کان لم یکن اعلام میشد. این نکته اول.   نکته دومی که وجود دارد الان دستگاهی مثل آموزش و پرورش اقدام میکند اما متأسفانه حالا به هر علتی که هست دادگاهها در دادن یک رأی قاطع و روشن برای تخلیه اقدام نمیکنند حالا به هر علتی هست یعنی آن طرف هم احساس میکنند فرضاً بسیج است یا یک دستگاه دیگری است. بنابراین تصویب این میتواند یک پشتوانه ی باشد که دادگاهها که تا الان در حالت تردید در موضوع وجود داشتند از آن تردید بیرون بیایند احساس کنند مجلس شورای اسلامی ضرورت تخلیه ساختمانها و مؤسساتی را که الان در اختیار سایر نهادهاست تأیید میکند چون الان واقعاً این است که در دادگاهها بعضیها تردید دارند در قضیه که حالا مثلا آموزش و پرورش مقدم است یا مثلا بسیج؟     نکته سومی که وجود دارد بیشترین مسأله اش در ارتباط با مسأله جنگ تحمیلی بود که این هم اگر انشاءالله به صلح پایداری به نفع اسلام منجر بشود قطعاً در ارتباط با این قضیه یک مقداری مشکلات آسان تر حل میشود. جالب است که یکی از برادران پیشنها د کردند که خوب است هیأت دولت تصمیم بگیرد یعنی هیأت دولت در کلیه شهرستانها یک لیستی فراهم بشود دانه به دانه بیایند در هیأت دولت 24 تا وزیر بنشینند بحث کنند و صحبت موافق و مخالف که حالا مثلا این ساختمان را بدهند به آموزش و پرورش یا نه واقعاً این نه در شأن هیأت دولت است و نه شایسته است بنابراین در مرحله اول به عنوان یک ضرورت جهت پشتوانه اینکه دادگاهها بتوانند با صلابت و قاطعیت این مسأله را رأی بدهند این مصوبه مجلس ضرورت دارد.      دلائل توجیهی مسأله را هم برادران در سه بعد مطرح کردند واقعاً آموزش و پرورش که 12 میلیون دانش آموز در سطح مملکت دارد بزرگترین تشکیلات را دراد و سرنوشت سازترین نهاد در نظام جمهوری اسلامی هست آیا شما مصالح آن را مصالح نظام نمیدانید؟ مصالح آینده مملکت نمیدانید؟ اولویت برایش قائل نیستید؟ الان آموزش و پرورش در ارتباط با همین مسأله تأمین اوقات فراغت 12 میلیون دانش آموز بزرگترین مشکلی که دارد از نظر مکان است یا مثلا الان امور تربیتی آمده در شهرستانها کانونهای پرورشی تشکیل داده بزرگترین مشکلش برای تشکیل این کانونهای پرورشی  که میتواند یک پوشش وسیع و گسترده ای با اوقات فراغت دانش آموزان بدهد ساختمان است بعنی آن دانش آموز نیرویش هرز میرود  هدر میرود به انحراف کشیده میشود برای اینکه آموزش و پرورش مکانی در این رابطه ندارد در حالیکه دیگر نهادهائی که الان در اختیارشان هست با توجه به وابستگی که به بودجه عظیم جنگ داشتند واینکه میتوانستند در هر موردی هزینه کنند برایشان خیلی راحت بود احداث یک ساختمان ولی برای آموزش و پرورش آن مقررات دست وپاگیر آنچنانی اش به هیچ وجه اجازه این کار را برایش نمیدهد.

بنابراین ضرورت سرنوشت آینده سازان مملکت برای تحصیل شان برای مسائل تربیتی شان برای ایجاد کانونهای پرورشی برای تأمین اوقات فراغت شان یک ضرورت قطعی را ایجاب میکند که ما با تصویب این اجازه بدهیم که آموزش و پرورش از این تنگناها و معضلات شدیدی که دارد، رهائی پیدا کند وقطعاً این مصوب پشتوانه ای خواهد بود برای دادگاهها که تا الان در حالت تردید و شک و دودلی بودند با صلابت و قاطعیت از این به بعد انشاءالله احکام تخلیه را صادر کنند والا هم فالاهم اش کنند والسلام.
رئیس- خوب، آقای دکتر شیبانی برای اولین بار یک تذکر آئین نامه ای درستی دادند که باید به آن توجه کنیم. ایشان گفتند که در ماده 60 آئیننامه هست در دوره جدید مجلس ابتدای هر دوره طرحهائی که شور اولشان انجام نشده اگر بخواهد در دستور کار مجلس بیاید 15 تا امضاء میخواهد یعنی علاوه بر آنچه که قبلا بوده باید 15 نفر امضاء بکنند که عبارت این است در ابتدای هر دوره قانوگذاری هیأت رئیسه صورتی از طرحها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله اداره قوانین تهیه و در اختیار نمایندگان میگذارد و صورتی نیز برای دولت ارسال میدارد هر یک از طرحها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن بوسیله 15 نفر از نمایندگان یا از طرف دولت تقاضا شود طبق آئیننامه به کمیسیونهای مربوط ارسال میشود  باید 15 نفر این را تقاضا میکردند و میدادیم به کمیسیون گویا 15 نفر هم امضاء کره اند من نمیدانم حالا باشد به هر حال اگر هم امضاء کرده اند چون اداره قوانین گفته نمیخواهیم این نرفته در پرونده و طبق این روال انجام نشده.
موحدی ساوجی- امضاء نشده. اگرهم امضاء میشد بایستی اسامی امضاءکنند گان در ذیل طرح باشد.
رئیس- نه ، میگویند مدعی هستند که امضاء کرده بودند چون اداره قوانین گفته لازم نیست آنها لازم ندیدند ندادند اگر این صحیح باشد غفلت شده بنابراین ، این طرح برمیگردد 15 نفر از آقایانی که طرفدار این طرح هستند امضاء کنند بدهند به کمیسیون. آقای اکرمی! دولت هم میتواند تقاضا کند البته دولت نه یعنی وزیر یعنی باید از طرف دولت نامه ای بیاورید که این مطرح بشود یا 15 نفر نماینده ها خوب، کارکمیسیون انجام شده آقایان امضاء شان را بکنند بدهند به کمیسیون، کمیسیون سریعاً برگرداند به مجلس و ما هم زود در دستور میگذاریم ما الان چیزی در دستورمان نیست. معطل نخواهیم شد. ممکن است در ظرف یک هفته این کار انجام بشود.
موحدی ساوجی- اگر این طرح لازم نیست، توصیه بفرمائید اصلا این کار را نکنند.
رئیس- خوب، حالا دیگر ما نمیتوانیم بالاخره این طرح طرفدارانی دارد در مجلس دارند دفاع میکنند. پس اگر ضروری دیدند خودشان امضاء کنند این دیگر به ما مربوط نخواهد بود یعنی ما رأی مان را خواهیم داد وقتی که آوردند، پس این را از دستور خارج میکنیم دستور بعدی را میآوریم.
منشی- دستور بعدی گزارش کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در خصوص لایحه موافقت نامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی. مخبر کمیسیون مسکن صحبت کنند.
شیبانی- آقای هاشمی! این بار مالی دارد  اصلا قابل طرح نیست.
رئیس- اگر بار مالی داشت آن موقع اصلا قابل طرح نیست.
شیبانی- نه، بار مالی دارد.
رئیس- خوب، حالا می بینیم چرا بار مالی دارد؟‌
یکی از نمایندگان- بار مالی ندارد.
رئیس- چرا اگرمثلا مکی که فرض کنید دست جهاد است ما الان این را از جهاد بخواهیم بگیریم مجبور است برود ملک دیگری را اجاره کند. بار مالی دارد.
اسدی( معاون وزارت آموزش و پرورش)- این مصوبه دارد نباید پس بگیریم گزارش کمیسیون خوانده بشود.
رئیس- نه، حالابحث این است آنهائی که قبلا از آموزش و پرورش گرفته ایم و ملک جهاد کرده- ایم ما یک بار قانونگذراندیم که هر چه که در اختیار جهاد هست در اختیارشان بماند مالکش باشند این در اختیار جهاد الان مقدار زیادی از خانه ها هست مدارس ممکن است باشد یعنی آقایان طرحی که میدهند توجه بکنند که این ملک 00 (یکی از نمایندگان: این در رابطه با جنگ هم هست؟ ) نه، در رابطه با جنگ نیست بلکه در رابطه با جهادهست. من میگویم الان اگر ملکی در دست جهاد باشد و بخواهیم از او بگیریم خوب بناچار باید ملک دیگری را برای نیاز خودش اجاره بکند. طبعاً بار مالی خواهد داشت. به هر حال آقایان همه جوانب این را ببینند طرحی را تهیه بکنند که بار مالی نداشته باشد. آقای خسروی بفرمائید.
تصویب لایحه راجع به موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر وکالا از طریق جاده بین دولتین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی.
رحمت الله خسروی(مخبر کمیسیون مسکن وشهرسازی) – گزارش از کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه وترابری به مجلس شورای اسلامی.      لایحه راجع به موافقتنامه حمل ونقل بین- المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولتین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی به شماره ترتیب چاپ 48 که به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون مسکن وشهرسازی و راه وترابری ارجاع شده بود در جلسه مورخ 28/4/67 کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عیناً به تصویب رسید. اینک گزارش آن جهت شور به مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم میگردد.
       رئیس کمیسیون مسکن وشهرسازی وراه ترابری-غلامعلی شهرکی
لایحه موافقت نامه مسافر وکالا از طریق جاده بین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی.
ماده واحده- موافقت نامه حمل و نقل بین المللی مسافر وکالا از طریق جاده بین دولتین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی مشتمل بر یک مقدمه و 18 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.      مختصری توضیح در ارتباط با موضوع عرض میکنم. در تاریخ 9/4/66 این موافقت نامه با موافقت نماینده جمهوری اسلامی برادر آقای محمد سعیدی کیا وزیر راه وترابری و از طرف شورای اجرائی فدرال مجمع جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی آقای سودساریکانویچ در تهران به امضاء رسیده و بر اساس قوانین جاری و قانون اساسی بایستی موافقتنامه ها به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که این طرح دوبار در کمیسیون مسکن وشهرسازی و راه و ترابری مورد بررسی قرار گرفته و اصلاحات لازمه انجام گرفته و اکنون برای شور به مجلس شورای اسلامی داده میشود. همان طور که نمایندگان محترم استحضار دارند اکنون هم کامیونهای ایران ارتباط باکشور یوگسلاوی دارند و در رفت و آمد هستند ولی چون موافقتنامه- ای بین دو کشور مبادله نشده هر لحظه ممکن است محدودیتهائی را قائل بشوند برای کامیونها یا بر اساس مسائل سیاسی مشکلاتی را به وجود بیاورند کامیونها را معطل بکنند و از این قبیل ولی در صورتیکه موافقت نامه داشته باشیم دیگر این طور مسائل و این طور محدودیتها نیست و براساس موافقتنامه حمل ونقل کالا ومسافر بدون هیچ گونه مشکلی انجام میگیرد. ضمن اینکه اصولا این موافقتنامه از سوی جمهوری اسلامی پیشنهاد شده و با توجه به اینکه کشور یوگسلاوی مواضع خصمانه ای نسبت به جمهوری اسلامی ایران نداشته فکر میکنیم که این موافقتنامه بتواند اثر مثبتی را برای هردو کشور داشته باشد. این خلاصه ای بود از مواردی که لازم بود در ارتباط با این لایحه عرض کنم.
رئیس- بسیار خوب، این لایحه مخالفی ندارد اگر در مجلس کسی نمیخواهد بعنوان مخالف صحبت کند ما ، ماده واحد ه را رأی بگیریم (اظهاری نشد. ) کسی مخالف نیست . مادة واحده را برای رأی گیری میخوانیم.     (به شرح زیر خوانده شد.)
ماده واحده- موافقت نامه حمل و نقل بین المللی مسافر وکالا از طریق جاده بین دولتین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی مشتمل بر یک مقدمه و 18 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.
رئیس- بسیار خوب، 182 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگانی که با این ماده موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. بسیار خوب یک نقطه ای به دست آمد ، اداره قوانین از خودش دفاع کرد که آن که گفته 15 امضاء لازم نیست دلیلش این است که دولت تقاضا کرده بود. آقای اکرمی آنجا توجه نداشتند، دفاع نکردند. در نامه ای که اول مجلس دولت برای ما فرستاده ردیف48 طرح تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش

یعنی دولت از ما خواسته که این طرح را مطرح بکنیم. بنابراین نیازی به 15 امضاء نیست. موافقان و مخالفان که بحث میکردند میتوانند بحث شان را ادامه بدهند.
مجید انصاری- تذکر قانون اساسی دارم.
رئیس- آقای مجید انصاری بفرمائید.
مجید ا نصاری- تذکر قانون اساسی من در رابطه با بار مالی ای طرح یا لایحه است برادران گفتند که منظور ما (رئیس: طرح است لایحه نیست) از طرح، آن ساختمانهائی است که بر اساس مصوبه شورای انقلاب به جهاد سازندگی واگذار شده. چون قبلا انتقاد  این بود که این قانون نمیخواهد . گفتند چون به حکم قانون واگذار شده قانون باید آن را برگرداند و قطعاً این بار مالی دارد. چون اگر ساختمانها را از جهاد  برگردانند موجب میشود که جهاد سازندگی دچار مضیقه بشود و ناچار بشود که جا برای خودش تهیه بکند. و این بار مالی دارد باید مستقیماً از طرف دولت بیاید . و تذکر آئین نامه ای هم دارم و آن این است که دولت میتواند لوایح معوقه خودش را درخواست بکند نه طرح را. چون طرح را باید نمایندگان امضاء کننده بیاورند. بنابراین هم تذکر قانون اساسی است که بار مالی قابل طرح نیست هم طرح را باید نمایندگان درخواست کنند.
رئیس- خوب، ایشان دو تا اخطار داشتند که به هردوی آنها توجه بفرمائید. این که گفتند که دولت فقط لوایح را میتواند تقاضای رسیدگی کند، «هر یک از طرحها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله 15 نفر ازنمایندگان یا ازطرف دولت تقاضا شود000»
مجید انصاری- 15 نفر به «طرحها » میخورد وتقاضای دولت به «لوایح».
رئیس- احتمال این هست ولی «یا» دارد.
مجید انصاری- طرح را که دولت نمیتواند تقاضا کند.
رئیس- البته این احتمالش هست ولی احتیاج به تفسیر دارد . یعنی میتوانند 15 نفر از نمایندگان تقاضای ادامه کار لایحه را بکنند یا طرح را و برعکس. دولت هم همین کار را میتواند بکند. ظاهراً این باید باشد. حالا این اخطارتان را اگر بخواهید پیگیری کنید احتیاج به تفسیر دارد. مسأله دلم، اخطار قانون اساسی که ایشان کردند اخطارشان به این فرض است که ساختمانهائی از ملک آموزش و پرورش خارج شده باشد ودر ملک جهاد باشد یا ارگانهای دگیر. عبارت طرح این نیست. عبارت طرح این است: «کلیه دستگاهها، سازمانها و نهادهئی که فضای آموزشی وساختمانهای اداری واردوگاهها و مجموعه های ورزشی آموزش وپرورش را در اختیار دارند» این ظاهراً یعنی چیزی که الان ملک آموزش و پرورش است ، نه اینکه سابقاً ملک آموزش و پروش بوده. بنابراین ، این طرح شامل املاکی که از ملک آموزش و پرورش بیرون رفته و در اختیار سایر ارگانها قرار گرفته از لحاظ مالکیت نمیشود. مگر اینکه توی بحث آقایان بخواهند این را تصریح کنند بگویند حتی ملکهای گذشته هم برگردد. که البته آنوقت بررسی میکنیم اگر آن پیشنهاد بار مالی داشت قبول نمیکنیم آن پیشنهاد را. خودبخود این طرح منحصر به آن نیست، یعنی آنرا شامل نمیشود. مگر اینکه ما تصریح بکنیم. بنابراین طرح از لحاظ قانون اساسی فعلا اشکالی ندارد قابل طرح است، از لحاظ آئین نامه هم قابل طرح است و مخالف و موافق میتوانند به صحبتشان ادامه بدهند تا به رأی برسیم.
منشی- آقای حیدری مقدم به عنوان مخالف صحبت میکنند.
حیدری مقدم- بسم الله الرحمن الرحیم. در اینکه وزارت آموزش و پرورش از حیث املاک و مستغلاتی که دارد مقدار زیادی از آنرا واحدهای دولتی در ارگانهای دیگر تصرف کرده اند شکی نیست. و در اینکه وزارت آموزش و پرورش خودش الان بیشتر در اولویت قرار دارد و خودش محتاج قرار گرفته باز شکی نداریم. اما مسأله این است که قبلا در خصوص املاکی که از هر سازمانی، کس دیگری تصرف میکند ما قانون داریم. املاکی که در تصرف دیگران قرار گرفته یا سازمانهای دیگری قرار گرفته یا بر اساس قرارداد آموزش و پرورش با آنها بوده یا بدون اجازه آموزش و پرورش بوده. اگر بر اساس قرارداد بوده که این را ما قانونی قبلا داریم که کلیه سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها که بر اساس قرارداد ، املاکشان را به دیگران چه اجاره داده اند چه غیر اجاره واگذار نموده اند از طریق صلح وهبه و رهن واینها ، میتواند پس از انقضای مدت قرارداد، املاکشان را مسترد بکنند. پس اگر آموزش و پرورش بر اساس قرارداد واگذار کرده باشد برابر آن قانونی که از قبل داریم میتوانند جدای از تشریفات قانونی ملکش را مسترد بدارد. اما اگر بدون قرارداد وبدون اذن آموزش و پرورش ، وزارتخانه ای یا شخصی حقوقی اعم از حقیقی یا حقوقی املاک آموزش و پرورش یا هر سازمان دیگری را تصرف کرده باشد این را باز هم ما قانون داریم . به عبارت دیگر املاکی که با قرارداد واگذار شده، قانون دارند و میتوانند پس بگیرند. املاکی را هم که بدون قرارداد و بدون اذن آموزش و پرورش – که مالک است- تصرف کرده اند باز قانون داریم. سه جور ما قانون در این خصوص داریم: یکی قانون تصرف عداوتی است که در دادسراها اجرا میشود. یعنی کسی که تصرف کرده مالک میتواند ظرف یکماه از تصرف به دادسرا شکایت کند و بدون تشریفات هم دادسرا رسیدگی میکند ودر اسرع وقت ملک را در ا ختیار مالک قرار میدهد. پس اگر مالک خارج از یک ماه شکایت کرد برابر ماده 333 و بعد از قانون دادرسی مدنی، در اختیار دادگاههای حقوقی است اما اگر خارج از یک سال آموزش و پرورش خواست شکایت بکند، یعنی ملکش بیشتر از یک سال است که در تصرف متصرف بدون اذن قرار دارد، برابر ماده 308 و بعد از قانون مدنی که زا پیش ما داریم، میتواند به عنوان خلع ید غاصبانه از طریق دادگاههای حقوقی درخواست خلع ید بکند. من میخواهم این را عرض کنم که آموزش و پرورش ضمن اینکه احتیاج دارد، در این خصوص هم شاید کوتاهی کرده . برای اینکه اداره حقوقی شان میتوانست با مراجعه با دادسراها که یکی از مراجع رسیدگی به تصرفات بدون اذن مالک است یا با مراجعه به دادگاههای حقوقی ملک خودش را پس بگیرد. نتیجتاً ما در این خصوص اساساً قانون داریم.       گذشته از اینکه قانون داریم اساساً در تنظیم آن هم یک قدری از حیث حقوقی دچار اشکال شده اند. نوشته اند «در غیر اینصورت باید به دادسرا بروند.» دادسرا ناظر به جرائم است .دادسرا مرجعی است که به کارهای حقوقی رسیدگی نمیکند به کارهائی که جنبه اجرائی دارد رسیدگی میکند. نتیجتاً کل ماده زائد است. برای اینکه ما از پیش اساساً قانون داریم وهیچ شکی در آن نیست که هر وقت مراجعه کنند به محاکم، محاکم مکلفند بر اساس قانون مدنی و قانون تصرف عدوانی ملک را تخلیه بکنند ودر اختیار آموزش و پرورش قرار بدهند.      د ر خصوص تنظیم ماده اش هم که گفته اند به دادسرا باید مراجعه کند، اشکال قانونی دارد، برای اینکه دادسرا مرجع تظلمات اجرائی است . در خصوص اینجا که حقوقی است به دادگاهها مربوط است . عقیده بنده اینست (چون قبلا قاضی بوده ام میدانم) اساساً اگر وزارت آموش و پرورش به دادگاههای حقوقی مراجعه بکند طبق بقیه قوانینی که در این خصوص داریم رسیدگی میکنند حکم خلع ید متصرف را صادر میکنند و در اختیارش قرار میدهند. والسلام علیکم و رحمه الله.
منشی- آقای مظفرنژاد موافق.
مظفرنژاد- بسم الله الرحمن الرحیم. در مورد این طرح چند تا نکته را خدمت برادران و خواهران عرض میکنم. اولا در اینجا یک تبصره آورده شده که عین تبصره را من میخوانم
تبصره- با توجه به اهمیت جنگ در استانها و شهرهائی که درگیر امر جنگ میباشند با تشخیص شورای تأمین استان یا شهرستان که مدیر کل و یا رئیس آموزش و پرورش در آن شرکت مینمایند در صورت نیاز تا پایان جنگ تحمیلی همچنان در اختیار جنگ باقی میماند.     اگر این مسأله را در نظر بگیریم که حضرت امام چند روز پیش فرمودند که ما نباید جنگ را تمام شده تلقی کنیم این مسأله باز در اینجا پیش بنیی شده و در نظر گرفته شده در مورد املاکی که با مصوبه مجلس به جهاد تعلق گرفته مصوبه کماکان به قوت خودش باقی است و آن املاک مال جهاد هست و آموزش و پرورش روی آنها صحبتی ندارد که ما بخواهیم بگوئیم بار مالی دارد. نکته دیگر یک مسأله ایست که گفته میشود طرحهائی بیاوریم که در جهت مستضعفین باشد . قطعاً این ماده واحده یا این طرح اتفاقاً انقلابی است و در جهت مستضعفین. ما الان داریم می بینیم که در یکی از مناطق ما که یک مالک میخواهد ملکش را بگیرد ، رئیس منطقه و مسؤول خدمات و رئیس مدرسه چند ساعت بازداشت میشوند بخاطر یک ملک خصوصی . الان آن مسأله ای که هست بچه های مردم جا ندارند در تهران. در عاصمه مملکت بچه هایمان سه شیفته مدرسه میروند. بعضیها یک روز در میان مدرسه میروند.

اگر فرضاً بنده رفتم بچه ام را در یک مدرسه ثبت نام کردم حالا راحت آمدم در مجلس نشستم فکر نکنم، بچه های مردم جا ندارند. و بسیج و سپاه ، جهاد اینها نور چشمهای ما هستند ، اینها عناصری هستند محوری در مملکت ، اما آموزش و پرورش زیربنای همه اش مسائل است . اگر کسی به حوزه علمیه میخواهد برود به جهاد و به سپاه برود، در جبهه ها برود هر نوع تخصصی را بگیرد باید از کانال آموزش و پرورش رد بشود. با وجود اینکه بعد از انقلاب آماری که چند روز پیش آموزش و پرورش داد 28 هزار مدرسه ساخته شده و در زمان شهیدان بزرگوار رجائی وباهنر به شدت این مدارس ساخته شد که انشاءالله هنوز هم دارد ساخته میشود. در نتیجه باوجود اینها ما هنوز مدارسی داریم زیر پلها، خوب اگر ما میگوئیم طرح باید انقلابی باشد  آیا از این ماده واحده یا طرح درشرائط فعلی نمیتوانیم به یک ماده واحده انقلابی تعبیر کنیم؟ و بعد میگویند که از طریق قانونی، خوب ما مدیانیم به هر دلیل این مدارس مانده. از طریق قانونی باید اقدام بشود،‌ اقدام هم شده اما فعلا بچه های مردم جا ندارند بروند مدرسه. یک نیمکت ندارند در آن بنشینند ، یک اتاق ندارند . ما فکر کنیم اگر بچه خودمان را در یک مدرسه بالاخره ثبت نام کرده ایم بچه های دیگر هم انشاءالله فکر میکنیم که قطعاً مجلس مقدم بر مسائل شخصی خودش مسائل فرزندان این امت و مردم را در نظر دارد. قطعاً این هست . ولی این مسأله را در نظر بگیرند برادران اولا این ماده واحده در مجلس قبل داده شده ، مال دوره دوم هست. و حتی برادرانی که این ماده واحده را امضاءکرده- اند که امروز خودشان رأیشان عوض شده ودارند مخالفت میکنند. ایرادی ندارد. خوب، بعداً فکر کردند و صاحب رأی خودشان هستند، حق دارند میتوانند. اما میخواهم بگویم خیلی از برادرانی که امروزدارند فعالیت میکنند خودشان آن موقعی که ما در مجلس نبودیم این ماده واحده را دادند. در نتیجه در شرائط فعلی با وضع آموزش و پرورش ،با این وضعی که ما داریم درشهرهای کوچکمان، باید این مسأله حتماً عملی بشود و از ملزومات کار آموزش و پرورش است. معلم ودانش آموز باید یک سرپناه داشته باشد تا بتواند به کارش ادامه بدهد. اگر هم در مورد نهادهای انقلابی است که ما در تبصره ، خودمان به فکر این بوده ایم که این نهادهای انقلابی ارجحیت دارد، در رابطه با جبهه هست، در رابطه با جنگ است، در رابطه با انقلاب است که در تبصره این مسأله در نظر گرفته شده، این را من خواهش میکنم از آقایان ، موقعیت آموزش و پرورش را در نظر بگیرند. و آن کسانی هم که احیاناً دفاع میکنند از این مسأله کسانی هستند که سالها در این مسأ‌له کار کره اند ، و میدانند به سر آموزش و پرورش دارد چه میگذرد. مسأله این است که امروز فرزندان روستای ما، شهر ما ، مستضعفین ما، جنوب شهر تهران با سه شیفت کار، با یک درمیان مدرسه رفتن، مدرسه میخواهد، مکان میخواهد ، جا میخواهد، معذرت میخواهم.  
رئیس- خوب، دیگر چون مخالفی ثبت نام نکرده موافق هم صحبت نمیکند. اول از وزارت آموزش و پرورش صحبت کنند. آقای اکرمی بفرمائید.
اکرمی(وزیر آموزش و پرورش)- سلام علیکم و رحمه الله.     بسم الله الرحمن الرحیم. پس از انقلاب با توجه به نیازهائی که ارگانها و نهادها داشتند و در آن روزها هم این رشد جمعیت و بعد هم مشکلات مالی که بوجود خواهد آمد مورد توجه نبود و کسی حدس نمیزد اینجور بشود خوب، ارگانها و نهادهائی اماکنی از آموزش و پرورش از قبیل مدرسه، مرکز تربیت معلم ، هنرستان، مراکز پژهشی و کانونها را گرفته اند. و شاید در سالهای اول انقلاب خیلی ضرورتی احساس نمیشد که اگر بگیرند مشکل بوجود می آید و ما بایستی بیائیم تحویل بدهیم روز به روز که پیش رفتیم هم به علت رشد زیاد جمعیت و هم به علت مشکلات مالی که مجلس محترم در جریان هست و ما آنطور که باید و شاید نتوانستیم بودجه برای ساختمان بگیریم آنجا هم که بودجه داشتیم مصالح کمبودش مشکل برای ما ایجاد کرد ه ، امروز به جائی رسیدیم که ناچار شدیم تقاضا کنیم از مجلس محترم که آن اماکنی را که در اختیار نهادها و ارگانها هست به ما باز پس بدهند.     اما در توضیح مطالبی که برادران فرمودند که باید به نهادها وارگانها بودجه بدهیم به جای این مراکزی که در اختیار دارند ساختمان بسازند ، عرض میکنم با اطلاعی که داریم ممکن است در مواردی اینطور باشد، حقیقت این هست ، اما تمام حقیقت این نیست که به همه مراکزی که گرفتند نیاز دارند. یک سری جاها هست که فرض بفرمائید ساختمانی است دو اتاقش، سه اتاقش ، چهار تا اتاقش مورد نیاز هست اما دهها اتاقش الان خالی افتاده من همین پریروز چهارمحال بختیاری بودم در حاشیه شهر کرد مرکز تربیت معلمی را دیدم که میتواند بیشترش به ما برگردانده بشود و آقایان برادران عزیز که از سپاه در آنجا مشغول هستند آموزششان را به نقطه دیگری منتقل کنند . جهاد هم همینطور است . جاهائی در اختیارش دارد که اگر یک مقداری بخواهد برادرها از ساختمانهای دیگرشان استفاده کنند میتوانند مراکزی را که از ما گرفته اند برگردانند. اما صحبت اینکه چرا ما به دادگستری مراجعه نکردیم که یکی از برادرها فرمودند، مراجعه شده و همه شما عزیزان میدانید که در این زمینه دادگستری نمیتواند کار زیاد ودرستی بکند. اینجا توضیحی من نمیتوانم بدهم. مواردی هست که مسؤولین درجه یک مملکت نوشته اند. خود جناب‌ آقای هاشمی رفسنجانی مرقوم فرمودند که فلان ساختمان را که فلان ارگان در تصرف دارد برگرداند و هنوز نشده، این که ما نرفتیم و مراجعه نکردیم نیست. و وقتی که فرمایش ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نتواند کارساز باشد خیلی از دادگاهها که حکمی بدهند اجرا نمیشود. بنابراین از طریق دادگستری هم ما نمیتوانستیم اینکار را بکنیم. بعد هم چون بعضی از موارد قانونی هست مثل حهاد، مثل بعضی از قوانینی که در شورای انقلاب تصویب شده بایستی مجلس محترم با نسخ آن و تصویب این ماده واحده پیشنهادی انشاءالله مشکل را رفع کند. و با ز من مجدداً برمیگردد به آغاز سخنم که این رشد جمعیت ایجاب میکند که الان تقریباً هشتصد مدرسه (که ما آمارش را داریم استان به استان اینجا ، هشتصد مدرسه) و مدارس آموشی که در اختیار نهادها و ارگانها هست انشاءالله برگردد و با کمکی که مجلس محترم برای سال آینده خواهد کرد امیدواریم که ما هر جا مدرسه نیاز داریم ساخته بشود. و همانطور که فرمودند در تهران بخصوص مدارسی داریم که در هفته بعضی از فرزندان این مملکت یک روز نیم روز از آن مدارس استفاده میکنند بقیه را نمیتوانند د رس بخوانند. امیدوار هستیم با مصوبات بودجه سال آینده این مشکل هم برطرف بشود. و همه شما عزیزان هم عنایت دارید که در این شرایط ، خیلی از کشورها که شرائط ما را داشتند پس از جنگ بیشترین بها را به امر آموزش و پرورش دادند. ژاپن نمونه اش هست. کره نمونه اش هست. ما تقاضایمان از مجلس محترم این است که عنایت کنند تصویب کنند یک مقداری دست ما در حل مشکلات باز باشد. والسلام علیکم و رحمه الله.
رئیس- کمیسیون حرفی  دارند بفرمایند.
قمی(نایب رئیس کمیسیون آموزش و پرورش)- بسم الله الرحمن الرحیم. پیرو بحثهای قبلی من میخواستم از عزیزان درخواست بکنم که نسبت به مسأله آموزش و پرورش و اهمیت فرهنگ بیشتر عنایت بشود و مجلس نسبت به امر آموزش و پرورش و اهمیت فرهنگ بیشتر عنایت بشود و مجلس نسبت به امر آموزش و پرورش همانطور که شهید بزرگوار مرتضی مطهری رحمت الله علیه میفرمایند اگر ما سنگرهای سیاسی و نظامی و اقتصادی دشمن را تسخیر کنیم، سنگر فرهنگیش را نتوانیم تسخیر بکنیم کاری از پیش نبردیم. و این فرهنگ است که بسیجی و سپاهی ، و ارتشی و مجلس ، همه اینها از فرهنگ تربیت میشوند. و به این دلیل ما اینجا یک اداره خاک شناسی یا سازمان قندو شکر را که در یک مدرسه جایگزین شده این را ترجیح ندهیم بر آموزش و پرورش و به فکر این باشیم که واقعاً یک تعداد زیادی از مردم بچه هایشان وقتی دو نوبت و سه نوبت هستند، یا یک روز درمیان مدرسه میروند آنها را هم بچه های خودمان بدانیم که آنها وضعیتشان به چه شکل است. در عین حال به این نکته هم نمایندگان محترم دقت کنند اگر برای تخلیه مدرسه حکمی صادر میشود بلافاصله دستگاه قضائی اقدام میکند. همین چند روز قبل منطقه 18 ما را رئیس آموزش و پرورش، رئیس مدرسه، معاون مدرسه، دفتردار همه اینها دستگیر شدند بخاطر اینکه یک مدرسه در اختیار مالکی بوده و برای تخلیه اش اقدام کرده حالا چطور شده که برای تخلیه مدارسی که در اختیار ارگانها و نهادهاست اقدام نشده واقدام نمیشود. و بعد در رابطه با جهاد هم ما قبلا مصوبه داریم و من متأسفم که خوب خود مجلس قبلا تصویب کرده یک سری از واحدهای آموزشی در اختیار جهاد قرار میگیرد بعد حالا که بحث میشود که یک تعدادی از مدارس که در اختیار دیگر ارگانها و ادارات است بازپس بگیریم میگویند این در مجلس جای بحث ندارد. و من درخصوص بعضی از مطالب که عزیزان صحبت کردند ، اینکه فرمودند چند سال قبل مسأله- ای مطرح شده، تاریخ این مطلبی که امضاء کرده اند تاریخ 26/3/67 درخواست کردند آقایان و این طرح را دادند حالا چطور شد که نظرشان عوض میشود؟ و بعد میگویند برای چند سال قبل. و بعضی از مسائل

را مطرح میکنند . من علی ایحال با توجه به اهمیت امر فرهنگ از برادران وخواهران درخواست میکنم واقعاً عنایت بشود و انشاءالله با رأی مثبتشان این لایحه به تصویب برسد. والسلام علیکم و رحمه الله.
رئیس- 187 نفر در جلسه حاضرند الان ما کلیات طرح را به رأی میگذاریم. نمایندگانی که با اصل ا ین طرح موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب شد.      خوب ما یک دستور یگر بیشتر نداریم به این دستور هم عمل میکنیم که پیش از تنفس کار تمام بشود دستور بعدی را مطرح کنید.
7- تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل دوجانبه کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری اسلامی پاکستان.
منشی- لایحه موافقتنامه حمل ونقل بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان. مخبر کمیسیون مسکن بفرمائید.
رحمت الله خسروی(مخبر کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه وترابری)- بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون مسکن وشهرسازی به مجلس شورای اسلامی لایحه راجع به موافقتنامه حمل و نقل دوجانبه کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان (به شماره ترتیب چاپ49) که به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون مسکن و شهرسازی  راه و ترابری ارجاع شده بود در جلسه مورخ 28/4/67 کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عیناً به تصویب رسید اینک گزارش آن جهت شور به مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم میگردد.        رئیس کمیسیون مسکن وشهرسازی وراه وترابری- غلامعلی شهرکی
لایحه موافقتنامه حمل ونقل دوجانبه کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان.  
ماده واحده- موافقتنامه حمل ونقل دوجانبه کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان مشتمل بر یک مقدمه و چهارده ماده به شرح پیوست تصویب واجازه مبادله اسناد آن داده میشود.      مختصری توضیح به عرض نمایندگان محترم برسانم. همانطور که استحضار دارند کشور پاکستان یکی از کشورهایی است که طرفدارانی زیادی از جمهوری اسلامی را در خودش دارد وعلاقه شان را مردم در تشریف فرمائید ریاست جمهوری به پاکستان فکر میکنم همه در جریان هستند وبا اطلاع هستند که مدرم علاقه شدیدی به جمهوری اسلامی ایران دارند. از طرفی همانطور که قبلا عرض کردم خدمتتان، روابط جاده ای بین کشورهای مختلف و ایران وجود دارد منتها هر لحظه ممکن است دچار حوادث ومسائلی بشود ومشکلاتی فراهم بشود ودر صورتیکه موافقتنامه ای ماداشته باشیم بین کشور خودمان و آن کشورها دیگر اینجور مسائل پیش نمی آید و به راحتی این ارتباط جاده ای حمل کالا در کشور ایران و پاکستان انجام میگیرد.    این موافقتنامه هم در تاریخ ششم مرداد ماه 1366 در اسلام آباد به امضاء نمایندة دولت جمهوری اسلامی ایران ونماینده دولت جمهوری پاکستان رسیده ودر کمیسیون هم مطرح شده و مسائل مورد بررسی وتجزیه و تحلیل قرار گرفته و اکنون هم در مجلس شورای اسلامی به شور گذاشته میشود . این خلاصه عرایضی بود که در این زمینه بنده خدمت برادران محترم و نمایندگان محترم عرض کردم.
رئیس- این لایحه هم مخالفی ندارد بنابراین اگر در مجلس کسی نخواهد صحبت کند ما به رأی میگذاریم .
یکی از اعضاء کمیسیون سیاست خارجی- در کمیسیون سیاست خارجی هم بحث شده و تأیید شده است.
رئیس- کمیسیون خارجه هم تأیید کرده که البته این گزارش را میبایست مخبر کمیسیون مسکن میگفتند 187 نفر در جلسه حاضرند ماده واحده را برای رأی گیری بخوانید.       (به شرح زیر خوانده شد. )
ماده واحده- موافقتنامه حمل ونقل دوجانبه کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان مشتمل بر یک مقدمه و چهارده ماده به شرح پیوست تصویب واجازه مبادله اسناد آن داده میشود.
رئیس- الان 191 نفردرجلسه حاضرند. موافقان ماده واحده قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) با اکثریت قوی تصویب شد.       آقایان یک تذکر خدمتتان میگوئیم که ما برای هفته آینده چیزی در دستور نداریم. جلسه بعد بحث هیأت دلت است.یکی دو جلسه بحث هیأت دولت را داریم. ولی کمیسیونها هر چه در دستشان هست سریعاً رسیدگی بکنند تا چهارشنبه به ما برسانند تا ما بتوانیم برنامه هفته بعدمان را تنظیم بکنیم. فعلا چیزی دردستور نداریم. اسامی غائبین را بخوانید.
منشی- اسامی غائبین: آقای محمد اکبرزاده، آقای محمد علی پرتوی، آقای محمدرضا توسلی، آاق یابوالفضل حسن بیگی، آقای سید محسن شفیعی، آقای نادر طاهری، آقای اسماعیل فردوسی پور، آقای یونس محمدی.       تأخیرکنندگان: آقای وحدی احمدی(25 دقیقه)، آقای اربابی فر(35 دقیقه)، آقای اصغری(20 دقیقه)، آقای افتخاری (30 دقیقه)، آقای باغومیان(35 دقیقه)، آقای باهنر(35 دقیقه)، آقای اسدی(55 دقیقه)، آقای پرتو(25 دقیقه)، آقای جلالی(20دقیقه)،‌آقای حائری زاده (40 دقیقه)،‌آقای حجازی(20 دقیقه)،‌آقای حسینی المدنی (20 دقیقه)،‌آقای عبدالرحمان حسینی (20 دقیقه)،‌آقای سید احمد حسینی(30 دقیقه)،‌آقای الیاس حضرتی (30 دقیقه)،‌آقای خنانشو(17 دقیقه)،‌آقای داودی شمسی(30 دقیقه)،آقای دبستانی (22 دقیقه)،آقای رحیم نژاد (19 دقیقه)،‌آقای رشیدیان (24 دقیقه)،‌آقای رضازهی (45 دقیقه)،‌آقای سلامتی (30 دقیقه)،‌آقای سوری لکی(30 دقیقه)، آقای سید زاده (25 دقیقه)،آقای شجاعی کیاسری(45 دقیقه)،‌آقای شریف زاده (35 دقیقه)، آقای شعله سعدی (25 دقیقه)، آقای صالح آبادی (27 دقیقه)،‌آقای صدوقی (17 دقیقه).
8- پایان جلسه وتاریخ تشکیل ودستور جلسه آینده.
رئیس- جلسه بعدمان روز سه شنبه ساعت 30/7 صبح و دستور جلسه هم طبق قراری که الان داریم بررسی کابینه دولت است . جلسه ختم میشود.    (جلسه ساعت 30/10 پایان یافت).
     رئیس مجلس شورای اسلامی- اکبرهاشمی رفسنجانی