جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 123 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 123 )

  • چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۶۸

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی.
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی چهارشنبه چهاردهم تیرماه 1368.
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: غلامرضا فدائی عراقی، احمد نیکفر، محمود نیازی و محمدباقر ذاکری.
3- تذکرت نمایندگان مردم در مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
4- تصویب کلیات لایحه اخذ بهای خدمات انجام شده توسط وزارت راه وترابری.
5- تصویب لایحه اصلاح بد (ز) ماده 4 اساسنامه شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک.
6- تصویب کلیات طرح اصلاح بندهای 1و3 ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 10/12/1351.
7- بحث پیرامون کلیات طرح قانون معافیت فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس و بورس داخل وخارج متعهد خدمت در دانشگاهها ومراکز آموزش عالی و تحقیقاتی از انجام خدمت سربازی.
8- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده.
جلسه ساعت هشت به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد.
1- اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم. با حضور 182 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه را اعلام کنید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم. دستور جلسه یکصد وبیست وسوم روز چهارشنبه چهاردهم تیرماه 1368 هجری شمسی ، مطابق با اول ذیحجه 1409 هجری قمری.
1- گزارش شور اول کمیسیون مسکن وشهرسازی و راه وترابری در خصوص لایحه اخذ بهای خدمات انجام شده توسط وزارت راه وترابری.
2- گزارش شور دوم کمیسیون مسکن وشهرسازی و راه وترابری در خصوص لایحه اصلاح بند (ز) ماده 4 اساسنامه شرکت سهامی آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک.
3- گزارش شور اول کمیسیون شوراها وامور داخلی درخصوص طرح اصلاح بندهای 1و3 ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 10/12/1351.
4- گزارش شور اول کمیسیون شوراها و امور داخلی درخصوص رد طرح قانونی معافیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس وبورس داخل وخارج ، متعهد خدمت در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وتحقیقاتی از انجام خدمت سربازی.
5- گزارش شور اول کمیسیون امور قضائی وحقوقی درخصوص طرح الزام تخلیه ساختمانهای وزارت فرهنگ و آموزش عالی و دانشگاهها که در اختیار سایروزارتخانه ها وارگانها میباشد.
6- گزارش شور اول کمیسیون برنامه وبودجه در خصوص رد لایحه اصلاح قانون دریافت حق ثبت نام داوطلبان استخدام مصوب 24/11/61.
7- گزارش شور اول کمیسیون خاص درخصوص رد لایحه راجع به تشکیل شورای عالی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران.
رئیس- تلاوت کلام الله مجید.    (قاری آقای خرمیان چندآیه از سوره التوبه را به قرار زیر تلاوت کردند):
اللهم صل علی محمد وآل محمد.      اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. براء ه من الله ورسوله الی الذین عاهدتم من المشرکین. فسیحوا فی الارض اربعه اشهر واعلموا انکم غیر معجزی الله وان الله مخزی الکافرین. واذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بری من المشرکین ورسوله فان تبتم فهو خیر لکم و ان تولیتم فاعلموا غیر معجزی الله و بشرالذین کفروا بعداب الیم. الا الذین عاهدتم من المشرکین ثم لم ینقصوکم شیئاً ولم یظاهروا علیکم احداً فاتموا الیهم عهد هم الی مدتهم ان الله یحب المتقین.       (صدق الله العلی العظیم. حضار صلوات فرستادند).
2- بیانات قبل از دستور آقایان : غلامرضا فدائی عراقی، احمد نیکفر، محمود نیازی و محمدباقر ذاکری.
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم. ناطقین قبل از دستور آقای فدائی عراقی از حوزه انتخابیه اراک، آقای نیک فر از حوزه انتخابیه اقلید، آقای نیازی از حوزه انتخابیه بیجار، آقای ذاکری از حوزه انتخابیه قوچان، آقایان نیازی وذاکری هر کدام 5 دقیقه صحبت میفرمایند. آقای فدائی بفرمائید.
غلامرضا فدائی عراقی- بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله وان الیه راجعون. بدواً شهادت امام علم وتقوا حضرت جوادالائمه را به عموم مسلمانان و شیعیان تسلیت میگویم. و نیز ارتحال جانگداز روح خدا قائد عظیم الشأن اسلام ، فریاد مظلومیت مستضعفان در قرن، خار چشم مستکبران ، پناه بی پناهان، نایب بر حق حجت خدا در زمین ، بت شکن جهان، تفسیر آفتا، عارف وافقه زمان بر امام عصر ارواحنا له الفدا و ملت بزرگ وشهید داده ورهبر امت اسلامی وبیت معظم ایشان به ویژه فرزند برومندشان تسلیت باد.    در وصف این معجزه قرن زبانم الکن از آن است که چیزی بگویم ، همین بس که دوست ودشمن در برابرش کرنش کردند وآشکار و پنهان در مقابل صلابتش تعظیم نمودند وبا چشم و دل در سوگ او گریستند. در عظمتش همین بس که امتی را تربیت کرد که در عزابش از جان مایه گذاشتند وفرمانش را درحیات وممات به جان ودل خریدند وکلمه وحدت را رمز عشق به وی شمردند، و شاگردانی تربیت کرد که در برابر ناباوریهای قاطبه دشمنان در کوتاهترین  زمان به بزرگترین تصمیم رسیدند وهمه معادلات نظریه پردازان را درهم ریختند و رهبری سترگ چون آیت الله خامنه ای را به امامت برگزیدند. حبذا بر آن رهبر وآفرین بر این رهروان. من چه بگویم در وصف این ابرمرد زمان که به نقل تفسیر آفتاب سالها پیش مطبوعات عربی چنین گفته بودند که :     «ان الخمینی حیرالشرق واز عج الغرب واحرج العرب وشغل العالم.»       بخشی از ابیاتی که سروده ام ، که گرچه لایق نیست . اما منتهای احساس من است که ای امام:
روخ خدا بدی تو دراین دوران    در روزگار زشتی وطغیانها
اسلام را توعزت نو دادی    با بحثها، خطابه و تبیانها
رفتی توبا جلالت لاهوتی    در نزد رب وخالق انسانها
رفتی ولی کجا که زما کردی   قطع ورید، هم رگ و شریانها
گربعد تو نبود علی رهبر    بودی مدام سهمیه خسرانها
یارب توجان پاک خمینی را   پرواز ده به روضه رضوانها
می پوش روح ونفس شریفش را   در رحمت وعنایت وغفرانها
با تشکر از همه عزاداران سراسر عالم که با سوگواری از عزت وشرف اسلامی دفاع کردند. باید بدانیم  که با قاطعیت راهش را باید ادامه داد واز خط روشن امامت او گامی پس و پیش ننهاد که: «المتقدم لهم امارق والمتأخر عنهم زاهق واللازم لهم لاحق.» و وصیتنامه اورا که کتاب زندگی است فرا راه خویش قرار دهیم وحدیث ثقلین پیامبر اسلام که سفارش اوست را آویزه گوش کنیم.   اینک تذکراتی چند پیرامون مسائل جاری کشور:
1- بدواً از بزرگواری مقام معظم رهبری قدردانی میکنم. از پیام والای ایشان که چند روز پس از رحلت حضرت امام صادر فرموند با آن مضامین والا وخطوط روشن درباره نظام اسلامی، که عظمت تأثر وافسردگی مردم در سوگ رهبرشان مانع از آن شد که آنچنان که لازم است بر آن تأکید شود.      ثانیاً از روح بلند رهبری و حرکت پدرانه ایشان سپاسگزاری میکنم که ضمن احترام به درخواست نمایندگان مجلس ، دستور خروج بحث انحلال مجلس را صادر فرمودند و به بحثهای احتمالی خاتمه دادند.
2- از حجت الاسلام والسملمین جناب آقای حاج سید احمد آقای خمینی که الحق وبه ویژه پس از ارتحال حضرت امام در همه موضع گیریها واظهارنظرها کریمانه برخورد نموده وبه ویژه در قبال مقام رهبری اطاعت محض ومتعبدانه خویش را به عنوان سرمشقی برای همه مطرح کردند و به درخواست نمایندگان نیز پاسخی بس شیوا عنایت نمودند تشکر میکنم که الحق امامی آنچنان فرزندی اینچنین راباید!
3- دربرابر حرکت زشت ونابخردانه نماینده مستعفی کرج نمیخواهم بحثی را مطرح کنم که «الباطل یموت یترک ذکره». حرف اصلی همان بود که دیروز نایب رئیس محترم جناب حاج آقا کروبی مطرح کردند و من اضافه میکنم آنهائی که به امام وخط امام اعتقاد دارند، امامی که بیش از هر چیز به حفظ نظام بهاء میدادند ومیفرمودند اگر امام زمان هم میبود خود را فدای نظام میکرد، در برابر این اهانت صریح به نظام مقدس اسلامی آن هم در شرایطی اینچنین عالی وحساس اگر امام میبود با یک اشاره به خدمتش میرسید. امیدوارم که جریانی فاسد پشت سر این حرکت نبوده باشد، که اگر باشد لازم است هر چه زودتر افشاء شود.
4- ضمن گرامی داشت خاطرة شهدای هفتم تیر ومکه در هفته برائت از عموم زائران بیت‌الله‌الحرام در جهان درخواست میکنم فریاد مظلومیت عاشقان زیارت حرم خدا را به گوش جهانیان برسانند .
5- اکنون که جهان وجهانیان تثبیت نظام جمهوری اسلامی را علیرغم همه خوابهای شیطانی دیده است لازم است دولت جمهوری اسلامی در اجرای کامل قطعنامه 598 مجدانه بکوشد و ذره ای از آرمانهای به حق ملتمان عقب ننشیند.
6- شرکت در همه پرسی قانون اساسی وانتخابات ریاست جمهوری آزمایش دیگری است. ملت استوار و مقاوم ما به خوبی میداند که بار دیگر با نمایش قدرت خواهد توانست توطئه های دشمنان راخنثی کند.
7- بازنگری قانون اساسی فرصت جدیدی را برای اداره کشور پدید میآورد و طبعاً ضعفهائی را که درنظام اجرائی کنونی است برطرف میسازد، در اینجا من به اصلاح ساختار تشکیلات و مدیریت کشور اشاره میکنم واعلان میکنم که بهترین موقع وزمان برای تمرکز مدیریت وحذف دستگاهها و وزارتخانه های غیرضرور و ادغام سازمانها و نهادهای مشابه فرا رسیده است، زیرا نظام ما دیگر توان تحمل بار عظیم چندباره کاریها را ندارد.
8- برنامه 5 ساله در کمیسیونهای مجلس مطرح است، ضمن تأکید بر تصویب آن که از افتخارات مجلس ودولت خواهد بود، هشدار میدهم که برنامه باید بر واقعیات تکیه داشته باشد واین میسر نخواهد شد مگر با شناخت دقیق عوامل برونی ودرونی تأثیرگذارنده در اقتصادما.      بدون شناخت زیرساختها وعوامل درونی وبرونی و تهیه آمارهای واقعی ولازم، برنامه فقط روی کاغذ میماند وبس. باید به توسعه درون زا، ارتباط سرمایه گذاری و سوددهی از راه تولید، ایجاد هماهنگی دربرنامه ریزی، وضع قوانین پایدار، ایجاد تسهیلات تشویقی در زمینه های تولید وعنایت به بخشهای دولتی، تعاونی وخصوصی بر طبق ضابطه وقانون، تأمین هزینه های جاری از منابع داخلی ، نه صرفاً فروش نفت وموادکانی و قس علی ذلک بهای کامل دارد.     بدون داشتن الگوهای مشخص وبدون وجود سیاستگذاری کلان چگونه میتوان برنامه ریخت؟ به شورای بازسازی امیدی بود تا سیاستهای کلان را مشخص کند که دستخوش نوساناتی شد. واینک از مقام معظم رهبری مصراً درخواست میکنم تا به این قضیه برای پیشبرد امر برنامه ریزی عنایت خاص فرمایند وخطوط اصلی سیاستهای برنامه را مشخص کنند.
9- سفر به کشور همسایه شوروی، سرفصل جدیدی در روابط دو کشور است، با ابراز امیدواری نسبت به حل کامل مسأله افغانستان وبازگشت مهاجرین افغانی به کشورشان تلاش آن کشور را جهت جبران گذشته و کمک در ترمیم خرابیهای جنگ مغتنم میشمارم.      اما به مسؤولان کشور هشدار میدهم که لازم است توان داخلی را به ویژه از نظر نیروی انسانی متخصص وکارآمد برای استفاده هر چه بیشتر از دانش فنی واطلاعات تخصصی آنها بسیج نمود. بی شک این تحول مناسبات در قبال ما از عظمت امام و کرامت امت اسلامی بوده است. و ما باید در صحنه تخصص هم این شایستگی را به خوبی اثبات کنیم که مایل نیستیم همه چیز را حاضر کرده دریافت کنیم. بلکه خودمان میخواهیم مباشر باشیم واز حداکثر توان داخلی به نحو مطلوب استفاده کنیم.     در ضمن به دولت محترم نسبت به رفتار کشورهائی که در طول جنگ بیشترین استفاده را از ما نمودند، اما به جای قدردانی نمکدان را هم شکستند تذکر میدهم که به دقت نسبت به استیفای حقوق ملتمان اقدام نماید.
10- فردا امتحانات کنکور دانشگاهها شروع میشود. ضمن آرزوی  موفیت برای شرکت کنندگان ، به ویژه رزمندگان عزیز امیدوارم که دانشگاههای ما که مورد توجه خاص حضرت امام بود و رهبری معظم هم عنایت ویژه به آن دارند از افراد متعهد دانش طلب پر شود تا دردوران بازسازی به گوشه ای از نیازهای نیروی انسانی پاسخ گفته شود و از اساتید محترم دانشگاهها درخواست میشودبرای پرورش متعهدترین وعلمی ترین انسانهای این جامعه هر چه در تون دارندبه کار برند که ازاین خدمتی بالاتر نیست.      در اینجا ضمن پذیرش واقعیت دانشگاه آزاد اسلامی باید مسؤولین فرهنگی کشور به گونه ای برخورد کنند که توجه به دانشگاه آزاد اسلامی موجب تضعیف و تخلیه دانشگاههای رسمی نشودوالا باید راهی دیگر انتخاب کنند ویا همه را یک کاسه کنند.
11- به مسؤولین فعلی و بعدی جمهوری اسلامی تذکر میدهم که رفع مشکلات اقتصادی مردم به ویژه محرومین بر طبق برنامه حساب شده وجامع و به دور از شعار وتبلیغات باید در سرلوحه همه برنامه ها قرار گیرد ومردم واقعاً امیدوارند که تحولی دراین رابطه ایجاد بشود. امید است که با تعیین ریاست جمهوری جدید واصلاح قانون اساسی این مقصود عملی شود.     از مردم ممن وعلاقمند استان مرکزی به ویژه اراک وبخشهای تابعه که در مراسم سوگواری حضرت امام عاشقانه ابراز احساسات نموده ومینمایند وهم اکنون جمع کثیری جهت بیعت با مقام رهبری در تهران هستند تشکر وسپاسگزاری میشود.       و اما تذکراتی چندبه مسؤولان (اجازه میفرمائید بگویم؟) (رئیس: بلی).     به وزارت کشور در مورد کمک به شهرداری اراک.     به وزارت مسکن وشهرسازی در مورد اتمام نقشه جامع شهر ونیز تسریع در عملیات ساختمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک.      به وزارت راه وترابری در مورد تسریع در مطالعه واجرای اتوبان قم- اراک با خاصه خرجیهای شرکتهای تابعه وتسریع در عملیات گازرسانی واقدام سریع درمورد ساختن شهرک مهاجران.    به وزارت فرهنگ وآموزش عالی درمورد تسریع در ایجاد دانشگاه دراراک .   به وزارت سپاه در مورد توجه جدی به وضع سپاه و ناحیه مرکزی ولشکر 71 روح الله.     و در آخر به وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در مورد رسیدگی به دانشکده پزشکی اراک. والسلام علیکم و رحمه الله.
منشی- آقای نیک فر بفرمائید.
احمد نیک فر- بسم الله الرحمن الرحیم. «رب اشرح لی صدری ویسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی» رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی. امام و پیشوای فقید مسلمین جهان وامید مستضعفین را به محضر مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی وارواح العالمین له الفداء. و رهبر عزیز ومحبوبمان حضرت آیت الله خامنه‌ای و بیت معظم رهبر فقید به ویژه فرزندگرامی ایشان حضرت حجت الاسلام والسلمین حاج سید احمد آقا خمینی ونمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وخانواده های معظم شهداء و همه مسلمانان و مستضعفان جهان تسلیت عرض نموده وازخداوند منان خواستارم مثل همیشه این امت فدکار را مشمول الطاف خود قرار داده و توفیق ادامه راه امام بزرگوار را تا رسیدن به آرزوها وآرمانهای بلند ایشان که همانا نجات مستضعفان جهان وبه اهتزاز درآمدن پرچم اسلام ناب محمدی درسرتاسر این کره خاکی بود به همه ما عطا فرماید.     استکبار جهانی وپس مانده ها وتفاله های له شده مزدوران داخلی آنها به دلیل عدم شناخت امت مسلمان وانقلابی ایرن اسلامی وعدم اطلاع از عمق نفوذ کلام وپیام امام در مسلمانان جهان، تمام امید خود رابه روزی که امید مستضعفان جهان دربین امت نباشنددوخته بودند.اما امت قهرمان وهمیشه بیدار ایران اسلامی ومسلمانان ومستضعفان جهان که ا مام عزیز وآرمانهای بلند او وانقلاب او را شناخته بودند با حضور خود در صحنه درعین اینکه در فقدان عزیزشان تا عمق جان میسوختند با تشییع پیکر امام با جمعیتی بیش از ده میلیون نفر به دنیا فهماندند که این مردم برای نان ومسکن و رفاه دنیوی انقلاب نکرده اند تا در صورتیکه وعده ای دیرشان شد از ا صول انقلاب برگردند بلکه یک لحطه زندگی در زیر پرچم اسلام را به کل مادیات این کره خاکی ترجیح داده وبارها ثابت کرده اند که جز به اسلام به هیچ چیز دیگر نمی‌اندیشند، و چه خوب حضرت امام این مردم را شناختند که نه یک بار و نه دوبار بلکه همیشه تکیه کلام مبارکشان بودکه این مردم از مردم صدر اسلام واز مردم حجاز در زمان رسول الله و از مردم نجف و کوفه وکربلا در زمان حضرت علی و حضرت ابا عبدالله علیهما السلام . بهترند وحقاً هم چنین است.      آفرین بر چنین مردمی که این لیاقت را نشان دادند که امت چنین امامی باشندوآفرین بر امامی که پرونده چنین امتی شدندوآفرین بر چنین امام امتی که به اسلام حیات وآبرو وحیثیت دوباره بخشیدند و به مستضعفان جهان امید داده و پوزه مستکبران را به خاک مالیدند وبه دنیا فهماندند که اراده مردم به ویژه اگر متکی به ا یمان خدا باشد بر تانک وتوپ وبمبها پیروز خواهد شد. «و تبارک الله احسن الخالقین.»      با تشکر از مجلس خبرگان منتخب امت اسلامی که شاگرد راستین حضرت امام این جانباز مخلص و مرد میدانهای نبرد  وعالم وعابد وپرهیزگار  شجاع که به حق از نظر استقامت و شجاعت وصبر وبردباری در مکتب امام واستاد خویش به حد کمال رسیده است را به رهبری انقلاب اسلامی برگزیدند وخدا را شکر میکنم که بار دیگر این نظام مقدس را به وسیله یکی دیگر از سلاله های پاک رسول الله زینت بخشیده و مایه مسرت برای دوستان ویأس دشمنان انقلاب شدند. و ا مید است به یاری خداوند تبارک وتعالی با شناختی که حضرت ایشان از نیروهای مخلف ومؤمن ومعتقد به انقلاب دارند و همچنین اطلاع کافی و وافی از نارسائی های اقتصادی واجتماعی و رفاهی جامعه اسلامی به ویژه حامیان اصلی انقلاب یعنی محرومین و مستضعفین با سپردن کارها به دست افراد لایق و کاردان و به ویژه جلوگیری از سپردن مسؤولیتهای متعدد به یک فرد از کندی امور کاسته ودر جهت نیل به عدالت اجتماعی مطلوب وایده آل مورد نظر اسلام قدمهای بلندوسریع برداشته شده وبیش از پیش به دنیا نشان دهند که علیرغم کارشکنیها و تبلیغات سوء جهان استکبار اسلام تنها مکتب ونظامی است که سعادت دنیا وآخرت را برای بشر تأمین خواهد کرد و وقوانین حکومتی آن برای هر عصر وزمان تازه قابل اجراء است.       در اینجا بد نیست به نکته ای اشاره کنم که معتقدین به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی وولایت فقیه تنها حرفشان این بوده وخواهد بود که افتخار میکنند مطیع اوامر ولی مسلمین باشند واین اطاعت روزی جدای از تعبد باشد جوهره اصلی خود را از دست داده است وانشاءالله چنین نخواهد شد وامت حزب الله وخدمتگزاران آنان ثابت کرده اند که در این اعتقاد راسخ واستوارند و خداوند این توفیق را بیش از پیش به مسؤولین و خدمتگزاران عنایت فرماید که همیشه همگام با امت در حفظ دستاوردهای انقلاب بکوشند وشایستگی ولیاقت خدمتگزاری مردمی که همیشه مورد توجه حضرت امام بوده اند ار با حفظ وحدت وانسجامی که درسایه نظارت روح حضرت امام به وجود آمده به اثبات برسانند ومایه شادی امت ویأس دشمنان انقلاب کردند وآیه شریفه الیوم یئس الذین کفروا 000 را مصداق بخشند که بخشیده اند.     کفر جهانی هم بداند این انقلاب به یاری خداوند به پیروزی رسیده وپشتیبان آن نیز خدا است. و امت اسلامی نیز با خدای خود و با خون شهدای خود وبا روح امام خود میثاق بستند که پرچم پرافتخار این انقلاب را به دست صاحب اصلی آن بسپارند وریشه کفرو ظلم وجور را از صحنه گیتی برکنده و آیه شریفه  «ونریدان نمن علی الذین استضعفوا00» را مصداق بخشند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده وتا پای نثار مال وجان ایستاده اند.      امت اسلامی ایران میدانند که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وهمه پرسی قانون اساسی هستیم وتا به حال تجربه کرده ایم که بوقهای تبلیغاتی کفر جهانی ومزدوارن آنها در مقاطع انتخابات تمام تلاش خود را به کار گرفته واز نشر هرگونه اکاذیب کوتاهی نمیکنند. لذا از تمام اقشار جامعه به ویژه اهالی شهیدپرور اقلید و سرحد چهاردانگه و عشایر غیور این خطه خاضعانه میخواهم با تمام وجود در صحنه حاضر شدند وشرکت در انتخابات را که فریضه ای الهی است جدی گرفته و با ریختن آراء آری خود برای همه‌پرسی قانون اساسی به دنیا بفهمانند که روز به روز علاقه و عشق امت به اسلام و اسلامی بیشتر میشود وهم با توجه به اینکه مصوبات شورای بازنگری قانون اساسی همان نظرات امام فقیدمان میباشد روح معظم له را شاد نمایند و با ا نتخاب حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی این یار دیرین امام و اسلام ومحبوب قلوب ملت ایران برای ریاست جمهوری مشت محکم دیگری بر دهان یاوه گویانی که مردم را خارج از صحنه میدانندبزنند.     جای تعجب است اراجیفی که از دهانهای کثیف جیره خواران استکبار جهانی بیرون میآید از پشت تریبون مقدس مجلس شورای اسلامی توسط فردی گفته میشود که خود طنین رسای فرمایشات مکرر حضرت امام را شنیده است که فرمود: «این مردم انقلاب کرده اند وخود انقلابشان را حفظ میکنند. شنیده است که فرمودند «این مردم از بالاترین میزان شعور سیاسی برخوردارند. شندیه است که بارها امام فرمودند «این نظام در عین درگیر جنگ بودن و کارشکنیهای مختلف به اندازه کل دوران ستمشاهی وآنهم به مستضعفین خدمت کرده است»  شنیده است که امام فرموده: «این ملت به درجه ای از رشد وتعالی رسیده است که برای حفظ انقلاب ومملکت اسلامی خویش به فرد وافراد وابسته نیست. » ولی او به خلاف فرمایشات حضرت امام مردم را در روند انقلاب مؤثر نمیداند و بالاتر اینکه به این مردم توهین نموده، حضور آنان را سطحی و تشریفاتی میداند. زهی بی‌شرمی! آیا از حضرت امام تشریفاتی استقبال کردند ویا پیکر مقدسشان را تشریفاتی با بیش از ده میلیون نفر تشییع کردند؟ آیا هجوم حزب الله در جبهه ها وایستادن در جلو بمبهای شیمیائی وآفریدن افتخارات فتح المبین ها و بیت المقدسها تشریفاتی بود؟       در پایان با توجه به اینکه وقت تمام هست چند تا تذکر دارم که عرض میکنم . واقعاً یادتان باشد که (به مسؤولین آینده وفعلی کشور) همانطور که امام فرمودند شما برای خدمتگزاری به این امت انتخاب شده اید، پس هدفتان را فراموش نکنید.       برنامه پنج ساله را که اولین برنامه مدون نظام جمهوری اسلامی است جدی بگیرید. برای خشنودی امت حزب الله حاضر در صحنه ومأیوس کردن هر چه بیشتر دشمنان انقلاب به قوه قضائیه تأکید میشود با متخلفین از هر قشر و هر لیاسی ومقامی که هستند به شدت وطبق موازین شرع مقدس اسلام برخورد کرده ویادتان باشد که یکی از راههای بیمه کردن انقلاب برخورد قاطع با متخلفین است.      در پایان از حضور در صحنه امت حزب الله شهرستان اقلید و سرحد چهاردانگه وعشایر محروم ومخلص آن خطه. تشکر کرده و به پاس خدمات ده‌ساله آنها در حفظ وحراست از انقلاب ، از مسؤولین امر میخواهیم که حداکثر تلاش خود را جهت شناسائی استعدادها و شکوفا کردن آن ورفع محرومیتهای این شهرستان به کار گیرند.والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.
رئیس- شما دیگر نمتوانید وقت بدهید، فقط نیم دقیقه وقت باقی مانده که خودتان میتوانید استفاده کنید.
منشی- آقای نیازی بفرمائید.
محمود نیازی- بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تسلیت ارتحال جانسوز رهبر عالیقدر جهان اسلام وبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به تمامی مسلمین جهان به ویژه مردم شریف ومسلمان کشورمان.      ما شاهد بودیم فرزند پاک رسول خدا با قامتی افراشته با حرکت موج آسای خود بعداز هزار وچهارصد سال تاریکیها وظلمات را به کنار زد وامت اسلامی را درصراط مستقیم قرار داد. روح وکلام خدا واحکام حیاتبخش قرآن مجید را مجدداً حاکم کرد.      حضرت امام قدس الله سره الشریف، علمدارو مشعلدار این حرکت عظیم بود. او پرچم اسلام را با عنوان وکلمه لااله الاالله در مرکز کانون جهان یعنی ایران اسلامی مستقر کرد ومردم را به سوی آن خواند. و لذا هردو شاهد وناظر بیداری قومها وامتها هستیم. و صد آفرین بر این امت خداجوی که انصافاً نقطه عطفی در تاریخ اسلام رقم زدند. آنان علمدار خود را حلقه زدند ونصرت ویاری کردند وعزت و شرف را برای خود به ارمغان آوردند . واینک در ادامه همان راه با انتخابی شایسته یکی از بهترین شاگردان ونزدیکترین یاران صدیق او یعنی حضرت آیت الله خامنه ای را به رهبری وجانشینی برگزیدند. حضرت آیت ا لله خامنه ای با صفاتی ارزنده مانند علم، تقوا ، اخلاص و با جوهره بینش سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برگزیده ملت اند و  ادامه دهنده خط امام فقیدمان میباشندوما اطاعت او را اطاعت از امام میدانیم.     آخرین اقدام حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در جهت گره گشایی در رابطه اداره مملکت. فرمان تجدید نظر در بخش اصول قانون اساسی بود که بحمدالله علیرغم ضایعه اسفناک وجبران ناپذیر رحلت معظم‌له با دقت وسرعت لازم در حال تنظیم است وبسیاری از مشکلات اداری وتشکیلاتی را از جلو راه مدیران مملکت مخصوصاً قوه مجریه برخواهد داشت. و انشاءالله مردم با رأی قاطع خود به آخرین دعوت حضرت امام قدس سره نیز لبیک خواهندگفت.      علاقه و وفاداری این مردم عزیز وصبور به حفظ وحمایت نظام موجب خشنودی خداوند بزرگ است وبه قول امام عزیزمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، در قیامت به این امت مباهات خواهند نمود. بر مسؤولین اجرائی است که قدر این وفاداری مردم را بدانند. مشکلات اقتصادی مملکت غیر قابل ا نکار است. حل آنها منوط به داشتن برنامه ومدیران قوی وصاحب نظر در امور اجرائی است . ما دراخلاص ، قدرت ، مدیریت ، تدبیر، همه سونگری و تعهد به اسلام وانقلاب وخط امام و تبعیت از مقام معظم رهبری کاندیدای شاخص ریاست جمهوری یعنی حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی شکی نداریم. و طبیعی است که با اصلاح قانون اساسی و انتخاب معظم له به مقام ریاست جمهوری که بر اساس پیش نویس اصلاح قانون اساسی از قدرت متمرکز وبسیار بالائی برخوردار است مردم انتظار اصلاحاتی در امور اقتصادی دارند و این امر موقعی ممکن خواهد بود که در کابینه از افراد متعهد و مدیر، مدبر، قدرتمند وصاحب برنامه استفاده نمایند. وقطعاً حضور متخصص ترین ، قدرتمندترین وصالح ترین افراد در پستهای اجرائی نه تنها با هماهنگی آنها با ریاست جمهوری لطمه ای نخواهد زد، بلکه جو منطق واستدلال با توجه به مدیریت قوی رئیس جمهور و اختیارات ایشان در قانون اساسی نوید هماهنگی بسیار مطلوبی را میدهد.امیدوارم حال که مصحت اقتضاء کرده و ایشان قصد دارند با محروم نمودن مجلس از وجود خودشان، در بخش اجرائی کمر همت برای معضلات ودر رأس آنها مشکلات اقتصادی ببندند انشاءالله.      در مورد حوزه انتخابیه شهرستان بیجار باید عرض کنم با منطقه ای وسیع وحاصلخیز با مردمی مؤمن وعاشق به انقلاب وسهم بسزائی در جنگ تحمیلی ، از نظر تولید گندم مقامی بالا دارد وکشاورزان عزیز منطقه بر خودکفائی کشورمان از واردات گندم تلاشی مجدانه دارند. متأسفانه درگذشته در زمان ستم شاهی توجهی به این منطقه نشد و محرومیت در اکثر زمینهها وجوددارد جا دارد مسؤولین محترم اجرائی به منطقه توجهی مبذول نمایند. ایجاد و احداث سد مخزنی شریف آباد الویز ،ایجاد دانشکده کشاورزی وعلوم پایه ، احداث کارخانه های تولیدی واشتغال زا برای رشد ومتحول شدن اقتصاد منطقه برخورداری سریع شهر از شبکه گازرسانی به علت سردی هوا ومقرون به صرفه بودن آن واتصال بیجار به شبکه خط راه آهن سراسری، احداث راههای ارتباطی از امور بنیادی واصولی برای شکوفائی منطقه ما خواهد بود. دیروز امت مسلمان وسلحشور کردنشین استان کردستان از جمله مردم عزیز منطقه بیجار طی کاروانی بنام میثاق به تهران آمدند و در غم درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی به سوگ نشستند و بابیعت با حضرت آیت الله خامنه ای میثاق مجدد خود را در ادامه خط رهبری انقلاب وطلایه دار اسلام ناب محمدی(ص) اعلام داشتند. بنده  به عنوان نماینده مردم بیجار از همه این عزیزان تشکر میکنم. در خاتمه از وزارت محترم اطلاعات میخواهم مسأله غارت برانگیز وزشت نماینده مستعفی کرج را تعقیب کنند مبادا خدای ناخواسته جریان کور و ناپاکی در پشت این مطلب بی اساس واین گفتار ناهنجار وجود داشته باشد. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
منشی- آقای ذاکری.
محمدباقر ذاکری- بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدالله رب العالمین. السلام علی وارث نبی الله ، السلام علی ناصر دین الله، السلام علی حبیب الله حق معرفته ، اللهم اجعلنا من اعوان وانصارالله اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً»       خداوند دلهای شکسته وداغدار از غم و مصیبت رحلت امام امت را تسلی بخش باش. خداوندا ما را از آشنایان با افکار واندیشه های ناب اسلامی او و از مریدان صادق وفادار به آرمانهایش قرار ده.     برادران وخواهران دعاهایمان در حق اماممان که خواستار طول عمر با برکتش تا ظهور حضرت مهدی(عج)  بودیم مستجاب نشد، اکنون که خاضعانه از درگاه خداوند متعال خواهان ادامه راهش و پرثمرتر شدن انقلاب و نهضتش هستیم باید بدانیم که چگونه میتوان راهش را ادامه داد؟ و چه کسانی میتوانند ادامه دهندگان راستین راهش باشند؟ قطعاً هر مدعی نمیتواند تا آخر در راه امام بماند.      چنانکه شاهد بودیم بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از مدعیان بر اثر جهالتها و با هوی وهوسها از صراط مستقیم انقلاب و امام منحرف گردیدند. لذا کسانی میتوانند تا آخر افتخار پیروی از راه امام را داشته باشند که بهره‌ای و بهره هائی از روشن‌بینی‌ها و روحیات آن حضرت نصیبشان شده باشد. وبه تعبیر خود معظم له پست ومقام رابرای خود تحفه ای ندانند و یا دچار ساده لوحی نشوند و فریب بازیهای دیگران را نخورند وجز به خدا نیندیشند و از کسی وچیزی جز خدا نترسند نهراسند. در یک کلمه بنا به فرموده پیامبر اسلام ، جز عالمان متهتک وجاهدان متنسک نباشند.      بدون شک وتردید مهم ترین عامل موفقیت وپیروزی و محبوبیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی خداخواهی و اخلاص او به درگاه حضرت احدیت بود و لذا رهروان راهش بیش از هر چیز باید به فکر تقویت این عامل درخود باشند. در این رابطه چقدر شنیدنی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی که از 45 سال قبل از رحلتش از وی باقی مانده به اشاره به آیه شریفه «قل انما اعظکم بواحه ان تقوموالله مثنی و فرادی»  میفرماید این حکم تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خدا است که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلت سانده واز جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده، قیام لله است که موسی کلیم الله را با یک عصا بر فرعونیان چیره کرد و تمام تخت وتاج آنهارا به باد فنا داد ونیز او را به میقات محبوب رساند. قیام برای خدا است که خاتم النبیین (ص) را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت علیه داد وبتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوی را گذاشت ونیز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسین او ادنی رساند، سپس نتیجه گیری کرده ومیفرماید های ای روحانیون اسلامی، ای علمای ربانی، ای دانشمندان دین دار ، ای گویندگان آیین دوست، ای دینداران خداخواه، ای خداخواها حق پرست، ای حق پرستان شرافتمند، ای شرافتمندان وطن‌خواه، ای وطن خواهان با ناموس ، موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید وترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نائل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.     درود بر امام عزیز. گوئی امروز با ما سخن میگوید و راه حفظ عزت واستقلال را نشان میدهد. حقاً امام عزیز خود به این فرموده ها عمل کرد تا توانست انقلابی پرشکوه و نهضتی بی نظیر بیافریند. او حقاً فانی فی الله بود که آنچنان مردم در رحلتش عظمت آفریدند و ابراز ارادت کردند که هنوز دشمنان اسلام انگشت تعجب به دندان گرفته وحیرت زده وگیچند. او واقعاً مصداق من کان لله کان الله له بود برای خدا بود وخدا هم همیشه با او و حافظ او بود، او جداً نمونه عینی المؤمن ینظر بنورالله بود، با دید وسیع وهمه‌جانبه الهی به قضایا وافراد میگریست ونظر میداد. او جداً تفسیر من اصلح بینه وبین الله اصلح الله بینه وبین الناس بود، این همه عشق وعلاقه وابراز احساسات وصف نشدنی مردم نسبت به او چیزی جز محصول عشق او به خدای جهان آفرین نبود. او الحق تعبیر «من اخلص الله اربعین یوماً جرت یناییع الحکمه من قلبه علی لسانه» بود. رهنمودها و تصمیمات به موقع و حکیمانه او درمقاطع حساس چیزی جز نتیجه اخلاص وتقوای او نبود. او تفسیر وتعبیر دهها وصدها آیه وحدیث بود. پس او را باید بیشتر شناخت تا بهتر فهمید چگونه وچه کسانی میتوانند یاران همیشه او باشند. حال که او زبان فروبسته ودیگر با ما سخن نمیگوید لازم است آشنایان ونزدیکان امام با دلباختگان و مقلدان امام بیشتر سخن بگویند. حال که او دیگر هر چندوقت یکبار پیامی تسکین بخش و دشمن‌شکن صادر نمیفرماید لازم است به پیامهایش خصوصاً وصیتنامه اش بیشتر توجه شود زیرا او هیچ باید ونباید مربوط به انقلاب را نگفته نگذاشت چنانکه پیامبر اسلام هیچ حلال وحرام اسلامی را نگفته نگذاشت واتفاقاً تشخیص هر دو هم کاری بس دشوار است.      امام امت در مقدمه وصیتنامه اش با اشاره به حدیث ثقلین گویا میخواهد بفرماید اگر میخواهید نهضت و انقلاب و راهم بماند اولا آنچه را که گفته ام باید بفهمید وعمل کنید. ثانیاً زمام امور را به دست یاران همیشه همراهم بسپارید. بحمدالله  والمنه با انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای که خود یکی از دست پرورده های امام است به رهبری انقلاب وجمهوری اسلامی وبا انتخاب فردی لایق و شایسته و همیشه مورد تأیید امام در آینده نزدیک به ریاست جمهوری در بخش اجرائی در این مقطع قطعاً نظر مبارک امام امت تأمین است اما جداً برای هر چه روشن تر شدن راه امام وبرداشت صحیح همگن از نظرات ورهنمودها و ناله ها وتوبیخ ها وتشویقها (رئیس: وقتتان تمام است) و گزینشهای امام باید سرمایه گذاری کرد ودر هر مورد مقصود امام را باید بهتر فهمید نه اینکه هر کس هر چه دلش میخواهد همان را بهفمد.      در همین رابطه باید عرض کنم علیرغم کم‌توجیها به پیامهای گذشته امام جای خوشحالی است که اولین طرح برای قانونی شدن فرموده های امام در وصیت نامه اش از سوی جمعی از نمایندگان محترم به مجلس تقدیم شده است وهمچنین جای خوشحالی است که وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام فرمودند که از سال آینده وصیتنامه ودیگر پیامهای حضرت امام در دروس مراکز تعلیم وتربیت ودیگر مقاطع آموزشی مورد استفاده قرار میگیرند.     انشاءالله امید است وزارت محترم ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات قم وسایر نهادهاوارگانهای علمی وفرهنگی تمامی آثار دهساله انقلاب حضرت امام را با بهترین سلیقه وشکل ودر صورت امکان به طور موضوعی در دسترس همه آرزومندان تحقق اهداف وآرمانهای بلند اسلام وقرآن قرار دهند.     خداوندا امام امت را با پیامبران وائمه معصومین محشور بگردان.    خداوندا دست آل سعود خبیث را از حرمین شریفین کوتاه بگردان.     خداوندا چهره ننگین آمریکای تروریست را رسواتر بگردان.   والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته.
3- تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
رئیس- تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور:      آقای شهریاری نماینده دشتی و تنگستان به وزیر کشور ووزیر جهاد و وزیر اقتصاد ، در خصوص تأمین آب آشامیدنی روستاهای منطقه، ترخیص کالاهای وارداتی شرکت تعاونی مرزنشینان وشهرستان دشتی.     آقای محمدی نماینده خرمشهر به وزیر مسکن و شهرسازی در خصوص تسریع در تصویب نقشه جامع خرمشهر تذکر داده اند.
4- تصویب کلیات لایحه اخذ بهای خدمات انجام شده توسط وزارت راه وترابری.
رئیس- دستور را شروع کنید.
منشی- اولین دستور ، گزارش شور اول کمیسیون مسکن وشهرسازی وراه وترابری در خصوص لایحه اخذ بهای خدمات انجام شده توسط وزارت راه وترابری. مخبر کمیسیون مسکن وشهرسازی توضیح دهند.
بهزادیان- تذکر آئین نامه ای دارم.
رئیس- آقای بهزادیان تذکر آئین نامه ای دارند. بفرمائید.
محمدرضا بهزادیان- بسم الله الرحمن الرحیم.  برادران اگر توجه بفرمایند در دستور جلسه هفتگی، ردیف دهم گزارش کمیسیون امور قضائی وحقوقی، درخصوص تقاضای تحقیق وتفحص جمعی از نمایندگان در قضیه سایپا است که خوب ما الان از دستور نهم به دستور یازدهم رفتیم. من بر اساس آئین نامه ماده 70 که میگوید: «دستور جلسه قابل تغییر نیست مگر اینکه از طرف دولت یا پانزده نفر از امضاءکنندگان کتباً تقاضا بشود و دراینصورت باید مجلس رأی بدهد.» اخطار آئین‌نامه‌ای را عرض میکنم از برادران هم من قبلا سؤال کردم، میفرمایند که تفحص به امضای سه تن از برادران کمیسیون قضائی رسیده وباید به امضای همه برسد. مشکل دومی را که میفرمایند این است که بعضی اسامی در آن تفحص آمده که اگر مطرح بشود حسب آن نظری که حضرت امام قبلا فرموده بودند بای که آن آقایان بیایندودفاع کنند وبرای اصلاح این دو مورد از دستور خارج کردند. بعد از اصلاح خواهند آورد. من عرضم این است که در تحقیق وتفحصی که قبلا خوانده شد در قضیه آقای پرتو نماینده قیدار، آنجا هم تنگناهائی که در حمل ونقل کشور وجود دارد کجا است؟ ومکانیزمهایی را پیدا بکنیم که رفع این تنگناها  ورفع این مشکلات را بکند.     به همین جهت این خلاصه ای بود ازاین لاحیه که من خدمت برادران وخواهران محترم مجلس عرض کردم وتقاضای من هم این است که با توجه به اینکه این موضوعات در کمیسیون هم مورد بحث وبررسی قرار گرفته وبه تصویب رسیده وکارشناسان مختلف راه و ترابری هم دراین جلسات حضور داشتند ونظراتشان را دادند. استدعای من این است که به این لایحه رأی موافق بدهید. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
منشی- اولین مخالف آقای عباسی.
عباس عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم. شما گزارشات برادرمان را شنیدید تمام صحبتها این بود که پولی دریافت بشود، خلاصه کلام این بود. بعد دلائل توجیهی برای این وصول واخذ داشتند. امروز برادران وخواهران محترم نماینده توجه دارند که طرح اینگونه مسائل وشبیه آن در مجلس چه عواقب وتأثیراتی را از نظر تورم دربردارد. الان حمل ونقل با مشکل روبرو هست هیچکس منکر نیست، ولی راه حل این نیست که ایشان فرمودند.      یکی از مشکلات عمده حمل ونقل کمبود کامیون مربوطه است . کامیون درحد مورد نیاز نیست. خط آهن هم در حد مورد نیاز نیست آبراه داخلی هم درکشور وجود ندارد و حمل ونقل هوائی هم نه امکانش هست که این حجم کالا را جابه جا بکند.  و نه در وضعیت موجود و در حال حاضر ممکن است . از نظر اینکه کامیون میرود از روی پل عبور میکند، ضرری به پل میرسد، من نمیدانم توجیه این برای چیست؟ هر کاموین هر وسیله نقلیه ای در آغازی که طرف میخواهد تحویل بگیرد حق آسفالت و همه را از او میگیرند از آن طرف مؤسسه حمل ونقل اگر دایر است وبرادرمان میفرماید درآمدهای هنگفتی هم دارند وبه دولت چیزی نمیرسد کی میگوید؟ خوب اینها مگر مالیات نمیدهند؟ مگر عوارض شهرداری نمیپردازند؟ از طرفی میگویند صدور کارت با آن مشکلات00 ، صدور کارت حداقل بنده نفهمیدم چه مشکلاتی دارد؟ غیر از آن تحقیق اگر هست که به اصطلاح طرف صلاحیت دارد یا ندارد دیگر یک کارتی بخواهند صادر بکنندمگر میخواهند سفینه فضائی به هوا بفرستند. آن هم با یک آب وتاب خاصی «با آن مشکلات» با کدام مشکلات؟ تمدید دفترچه، آخر دفترچه ای که از اول صادر شده معمولا حداقل یک بار گرفته میشود. موقعی که کسی میخواهد برود رانندگی ثبت نام بکندخوب این عوارضی میپردازد . خود کامیون سالیانه عوارض شهرداری میپردازد، و از طرفی حق بیمه میپردازد. یک درصد که هیچ، یک در هزار افزودن بر وضعیت موجود وفعلی عوارض ومالیات دردسر بزرگی برای کشور درست میکند. طرح اخذ عوارض یک در هزار، تورم را ده درصد بالا میبرد. وزارت راه اگر راه میسازد که باید بسازد وموظف است البته در حد امکانات و تسهیلات حرفی نیست ولی ببینید که تمام این کامیون داران ومؤسسه داران عوارض مربوطه را میپردازندیا نمیپردازند؟ شما این را بخواهید انجام بدهید یکی از مشکلات دیگر حمل ونقل کمی کرایه است این را هم شما از راننده بگیرید یا از مؤسسات حمل ونقل بگیرید آن کمبود کرایه که الان به صورت پشت بارنامه حواله میشود کرایه از مثلا بندرعباس تا تهران اگر یک کامیون ده تن فرضاً شش هزار تومان است الان باید هشت هزار تومان بدهند، باید ده هزار تومان بدهند تا بار را حمل ونقل بکنند. اگر این اضافه بشود دو هزار تومان روی آن میآید و به عکس آنچیزی است که برادرمان میفرمود که بیست درصد قیمت تمام شده کالا صرف کرایه میشود این بیست و پنج درصد میشود. بنابراین به نظر بنده هیچ توجیهی این ندارد و راه دیگری باید یافت وآن توسعه شبکه حمل ونقل ا ست ترمیم شبکه حمل ونقل است. افزایش تعداد کامیونها ودیگر موارد هست و من مخالفم.  
منشی- آقای حائری زاده به عنوان موافق بفرمائید (اظهاری نشد) آقای حسینی شاهرودی به عنوان موافق بعدی بفرمائید.
حسینی شاهرودی- بسم الله الرحمن الرحیم. برادران وخواهران محترم توجه بفرمایند. به نظر من میرسد که این یک لایحه بسیار خوبی است. یکی از سیاستهایی که امروز ما باید در کشور اعمال بکنیم این هست که از مردم پول بگیریم اما به مردم خدمت بدهیم. از اینکه ما اباء داشته باشیم از اینکه از مردم پول بگیریم ودر قبالش هم هر خدمتی که وظیفه ماست که باید به مردم بدهیم به بهانه اینکه پول نداریم وخدمت را ندهیم به نظر میرسد که این قضیه بدتر است. من الان در بین بعضی از وزارتخانه ها می‌بینیم که پولهای بسیار خوبی را از مردم میگیرند ولی خدمات بسیار خوبی هم به مردم میدهند و مردم از این وزارتخانه ها راضی ترند تا از آن وزارتخانه های که از مردم هیچ چیزی نمیگیرند ولی در قبالش هیچ خدمتی هم به مردم ارائه نمیکنند. مسلم آن بودجه‌ای که شما برای وزارت راه وترابری در مجلس شورای اسلامی تصویب کردید آن بودجه  کفاف تمام خدماتی را که لازم است این وزارتخانه به حمل ونقل کشور بدهد نخواهد کرد. البته عذر مجلس هم موجه است بودجه عمومی کشور بیش از این اجازه نمیدهد و آنها هم طبیعی است از جای دیگری نمیتوانند بیاورند و صرف وخرج نخواهند کرد. این در واقع یکنوع درآمدی است که برای کسانی که این درآمد را پرداخت میکنند درآمد ناچیزی است ولی برای دستگاه دریافت کننده درآمد بالا ومعتنابهی است انصافاً، راننده ای که میخواهد یک دفترچه را عوض بکند هر روز که نمیخواهد این دفترچه اش را عوض بکند گاهی دو ماه سه ماه، پنج ماه یکبار میخواهد دفترچه اش را عوض بکند. حالا اگر این آقا صدتومان یا دویست تومان طبق تعرفه ای که آقایان دارند پرداخت بکند خیلی ضرری به حالش نخواهد خورد. خوب بود آقای عباسی هم به لایحه خوب دقت میکردند هم به صحبت مخبر کمیسیون دقت میکردند و هم اگر واقعاً میخواهند که یک مقدار حساب شده‌تر صحبت کنند یک مدتی لااقل بروند دراین بنگاهها و کارهایی که حمل ونقل میشود یک مقدار با ضوابط آنها بیشتر بشوند. از کامیونهایی که میخواهند رد بشوند از آنها چیزی نخواهند گرفت. کامیونهای مخصوصی هستند که با بار سنگین ومحموله های سنگین میخواهند حرکت بکنند از جاده ها و استاندارد جاده ها را نمی‌آیند هرگز برای این کامیونهای سنگین درست بکنند. یعنی مقرون به صرفه نیست یک پل را درست بکند به حساب یک کامیونی که مثلا با صدتن بار میخواهد از روی آن گذر بکند طبیعی است که استاندارد کامیونهای جاده ها در استاندارد کامیونهای معمولی خواهد بود. بنابراین کامیونهای مخصوصی که ممکن است درسال دوبار، سه بار، پنج بار بخواهند از این جاده عبور بکنند باید برای اینها یک فکر فرعی کرده وفکر فرعی آن این است که جاده های کنار گذر از کنار پلها برای اینها ولو خاکی باشد تهیه واحداث بشودکه این ماشینهای سنگین از روی پلها حرکت نکنند وخسارت به پلها نزنند. اگر این ماشینها که سالی یکبار، دوبار، پنج بار، ده بار میخواهند عبور بکنند و مجوز عبور میخواهند اگر چیزی از اینها دریافت بشود درمقابل کرایه های بسیار سنگینی که میگیرند ممکن است از تهران تا مشهد من نمیدانم دقیقاً چقدر خواهدد بود اما ممکن است سی هزار تومان، چهل هزار تومان این یک کامیون کرایه دریافت کنند. حالا اگر از این سی هزار تومان ، چهل هزار تومان ، دویست تومان، سیصد تومان، پانصد تومان بدهد بابت خدماتی که به خود او داده خواهد شد وبعد در نهایتش به حال کل کشور خواهد بود من فکر نمیکنم که مطلب زیادی باشد و مشکلی را ایجاد بکند. بنابراین این درآمد از کسانی که دریافت میشود ناچیز است و خیلی به حال آنها تأثیری ندارد اما برای دستگاه دریافت کننده بسیار معتنابه است و میتواند خدمات بسیار خوبی را به کشور ارائه کند این از یک جهت.      مسأله دوم همانگونه که مخبر کمیسیون گفت یکی از مشکلات اساسی درحمل ونقل کشور این ا ست که امروز حساب وکتاب خاص و آمار وارقام موجودی نه ما از کامیونهایمان واقعاً داریم و نه از میزن باری که باید حمل بشود داریم ونه از اینکه یکبار از کجا به کجا حمل میشود واز کجا به کجا باید حمل باید حمل بشود داریم. بنابراین در چنین شرایطی لازم است که مادست به یک آمار وارقام اساسی پیدا بکنیم واین آمار وارقام نیاز به بودجه دارد ویکی از راههای کسب بودجه همین قضیه است. آقای عباسی که میفرمایند کامیون نداریم وکم داریم وباید یک فکری برای این قضیه کرد من عرضم همین است در شرایطی که ما کامیون و وسیله حمل ونقل کم داریم باید حداکثر استفاده را از این کامیونهای کم خودمان داشته باشیم . درشرایطی که ما وسیله نقلیه کم داریم باید کاری بکنیم که این وسائل نقلیه ما اولا بارهای بی جا را حمل نکند و این یک قضیه فراوانی است یک مورد، دو مورد ، ده مورد نیست که یک کالا از یک شهری یا از یک استانی به یک استان دیگر منتقل میشود وعیناً همن کالا از آن شهر دومرتبه به آن استان دیگر منتقل میشود و اینکه یک طرف خالی کامیونهای ما میروند این یک قضیه منحصر به یکی دو مورد و ده مورد نیست. شما میتوانید آمار بگیرید دم دروازه بایستید از هر ده تا کامیونی که دارند میروند یا برمیگردند می‌بینید دو تا ، سه تا، چهار تا ازآنها خالی دارند میروند. یک سر بار میبرد یک سر خالی برمگیردد. حالا اگر یک دستگاهی باشد بتواند تمام این مسائل را کنترل کند و بارها را حساب شده وبا حساب وکتاب بررسی کند طبیعی است که از این خالی رفتن وخالی برگشتن جلوگیری خواهد کرد و در شرائط کمبود کامیون ما میتوانیم حداکثر وبهترین استفاده را از کامیونهای خودمان داشته باشیم. اضافه بر اینکه الان در بین بسیاری ازجاده ها امکانات رفاهی برای کامیون‌دارهای محترم ما وجود ندارد ویک کامیون‌دار وقتی که میخواهد استراحت کند در بین راه این قشر زحمتکشی که واقعاً جزو زحمتکش ترین قشر جامعه ما هستند که شبهایی که شما آرام خوابیده اید وراحت آسوده اید اینها از پیچ وخمهای جاده ها باید در نیمه های شب حرکت بکنند وکسانی که واقعاً میشود گفت فراوان کار میکنند این رانندگان هستند که اگر هشت ساعت کار میکنند مدام این هشت ساعت را با تمام وجود دارند کار میکنند وراننده ای که صد کیلومتر ، دویست کیلومتر، سیصد کیلومتر ، پانصد کیلومتر راه آمده احتیاج به استراحتگاه دارد، احتیاج دارد ، احتیاج دارد یک جایی که میرسد قهوه خانه ای باشد مکانیکی باشد ، امکانات برایش وجود داشته باشد والان در اکثر جاده های ما وجود ندارد. خوب اگر یک پول این چنینی دریافت بشود که ناچیز است و برای اینها جاهای مناسبی راتهیه بکنند که این راننده وقتی خسته ومرده آنجا میرسند ببیند همه چیزش آماده هست این کار بدی است؟ الان شما از جاده ها که میگذرید می‌بینید عمدتاً این رانندگان محترم ما و قشر زحمتکش کنار جاده‌ها توی پارکینگ ها زده اند همان جا یا خوابیده اند یا روغن عوض میکنند ، یا استراحت میکنند. چرا آنجا در پارکینگ دارد استراحت میکند؟ پارکینگی که هیچ امکانات ندارد. این به خاطراین است که دربین راه چنین وسائلی نیست اگر ما یک پول کمی را از همه بگیریم وایجاد خدمت برای اینها کنیم واقعاً بد است؟ به نظر من میرسد یکی از لایحه های خداپسندانه همین لایحه است وکمک به خود آنها هم خواهد شد پولی است که ازآنها دریافت میشود وپنجاه درصد آن دومرتبه صرف و خرج خود آنها خواهد شد وخود آنها هم راضی خواهند بود و دعاگوی جان شما خواهند بود. البته کمیسیون اقتصاد ودارائی هم یک اصلاحیه ای بر این لایحه زده چون اینجا شور اولش هست من اجازه میخواهم که آن اصلاحیه را اگر کمیسیون اصی عنایت روی آن نکرد درشور دوم انشاءالله در مجلس مطرح کنیم.
منشی- آبای بهزادیان به عنوان مخالف بعدی بفرمائید.
محمدرضا بهزادیان- بسم الله الرحمن الرحیم . من اول بحثم اجازه میخواهم که یک گله ای از برادرهای اداره قوانین و هیأت رئیسه بکنم. ببینید با توجه به اینکه پلیس راه ژاندارمری خدمات در جاده ها میدهد وخیلی نقاط مشترکی بین وزارت راه وپلیس راه ژاندارمری دراین مقوله هست آقایان باید لطف میکردند و به عنوان لااقل کمیسیون فرعی همانطور که به کمیسیون اقتصاد وبرنامه وبودجه فرستادند مطلب را در کمیسیون داخله هم عرضه میکردند که آنجا بحث بشود و خوب بهرحال یک نظر جمعی بیاید وخواهشم همین جا این است که در شور دوم این کار را لطف کنند وانجام بدهند.
رئیس- این جنبه مالی دارد، جنبه های فنی امنیتی یا انتظاماتی که ندارد.
محمدرضا بهزادیان- من الان عرض کنم آقای هاشمی شاید یک کمی موضوع باز بشود ببینید! در این شش موردی که ذکر شده که از این شش موردی که ذکر شده که ازاین خدمات برادران راه میتوانند عوارضی بگیرندلااقل سه موردش مواردی است که جزء شرح وظایف پلیس راه و ژاندارمری است. اصولا پلیس راه ژاندارمری 10 مورد وظیفه دارد که سه مورد آن مشترک با وزارت راه است . سه مورد از اینهایی که اینجا آمده از آن موارد اختصاصی پلیس راه ژاندامری است. البته از قدیم با برادرهای وزارت راه بحث این بوده وبرادران وزارت راه به این نکته علاقه داشتند که پلیس راه ژاندارمری منفک بشود و ملحق به وزارت راه بشود. از همان دید هم خوب این لایحه آمده و به مجلس عرضه شده، من الان عرضم این است که اگر ما اینجا گرفتن عوارض را که چیز مفیدی هم هست تصویب کنیم به طور مستقیم بعضی از شرح وظایف پلیس راه ژاندامری را آمدیم واگذار کردیم به وزارت را که بهر حال اگر لازم است این واقعاً ادغام با وزارت راه انجام بشود یک لایحه ای بیاورند. اینجا نمایندگان محترم بحث کنند و به نتیجه برسند. بنابراین، این از این بعدش که رعایت بشود خواهش من این بود که باید به کمیسیون داخلی میآمد بهر حال در دو سه مورد هست. صدور مجوز عبور حمل بارهای ویژه که اصلا امر ترافیکی است ودر آن هم ذکر شده کار ترافیکی است. طبیعی آن این است که نظارت بر ترافیک جاده ها وآزادراهها با پلیس راه است. خوب طبیعی است آن این است که باید عوارض بگیرند منتها مشخص بشود که انجام دهنده این کار پلیس راه است. صدور دفترچه برای عبور ومرور وسائل حمل ونقل سنگین این یکی از وظایف پلیس راه است. ببینید اصولا کارهایی که ماهیت ترافیکی در این شش مورد دارد متعلق به پلیس راه است صدور دفترچه برای رانندگان این را در حال حاضر در رأی دادن توجه کنند ولو اینکه این را رأی دادند از کمیسیون اصلی من خواهش میکنم یا جمله ای اضافه کند که مواردی که جزء شرح وظایف پلیس راه هست بوسیله آن ارگان انجام میشود یا این است که به یک نوعی که خلاصه این تداخل پیش نیاید از 10 وظیفه پلیس راه که عرض کردم سه وظیفه آن هست که با وزارت راه مشترک است. حفظ آزادراهها و پلهاست که از نظر ترافیکی ژاندارمری بررسی میکند واز نظر بار ومیزان آن پلیس راه. انجام وتوزین وکنترل وسائل نقلیه سنگین است که این را به دلیل همین وظیفه پلیس راه باید صدور دفترچه بکند برای رانندگان که اینجا آمده، حفظ حریم جاده ها هم مشترک بین پلیس راه ووزارت راه. بنابراین ما هفت مورد را غیر از این داریم که بعضیها اطلاقش اینجا پیدا میشود من نکته دیگری که انتهای بحثم میگویم از گرفتن عوارض ودادن خدمات وهمانطوری که برادرمان آقای شاهرودی فرمودند خدمات بهتر مسلماً مردم هم راضی تر خواهند بود ولی در طول چندساله اخیر مجلس آمده بعضی از وزارتخانه ها را خواسته خودکفا کند اجازه داده که هزینه هایی را خودشان تصویب کنند و بگیرند حتی بدون تصویب مجلس وهیأت دولت از آن جمله وزارت پست وتلگراف ووزارت نیرو است. الان ما می‌بینیم که وزارت نیرو روی برق کشاورزی میگیرد نسبت به چهارسال گذشته چندین برابر شده من با وزیر محترم صحبت کردم طبیعی آن این است که روی سیاستگذاری کشور که کشاورزی را محور اصلی توسعه اقتصادی کشور می‌بیند خوب این اثر میگذارد اگر ما اختیاری به وزارت راه میدهیم یا به هر وزارتخانه دیگر، خدای نکرده در آینده چنان نشود که به یک ضعف وبه یک مقوله اقتصادی عظیم کشور صدمه بزند یعنی این افزایش واین عوراض گذاری به یک صورتی کنترل شده باشد. هر ارگانی در مملکت ، دولت یا مجلس این را کنترل کند که آن بالا بردن این هزینه به خاطر درآمد بیشتر وزارتخانه متبوعه صدمه به اصل کار نزند. خیلی ممنون.
منشی- آقای خلخالی به عنوان موافق بعد بفرمائید (اظهاری نشد) آقای صدقیانی بفرمائید.
قاسم مهزراد صدقیانی- بسم الله الرحمن الرحیم. عنوان لایحه به نام لایحه اخذ بهاء خدمات انجام شده توسط وزارت راه وترابری. یعنی خدمتی که دولت انجام میدهد در هر مقطعی، درهر محلی برای هر فردی ، برای هر ارگانی باید بهاءاین را اخذ کند. نه در قانون اساسی ونه در جای دیگری این مقوله نیامده که دولت جمهوری اسلامی ایران از بیت المال مسلمین از حقوق مستحقین بیاید خرج کند برای کسانی که دارا هستند. معمولا کامیونداران الا عده قلیلی از آنها که ممکن است جزو پولداران وسرمایه داران وتعداد زیادی کامیون داشته باشند اکثریت کامیونداران از قشر متوسط جامعه هستند، یعنی از نظر مالی واقتصادی پائین تر از کامیونداران د رجامعه ما عده بیشماری هستند. از کامیون داران به ناحق از این خدمات مجانی ورایگان که توسط دولت ارائه میشود استفاده میکنند . الان بوسیله این لایحه دولت میخواهد به خاطر خدماتی که انجام میدهد بهاء خدمات خودرا اخذ کند. بعضی از برادران مخالف که صحبت کردند عنوان عوارض و مالیات روی این گذاشتندو چندین بار متأسفانه تأکید کردند وتکیه کردند روی کله عوارض ومالیات .برادران عزیز وصاحبان کامیونها، رانندگان محترم این نه عوارضی هست که از شما گرفته میشود، نه مالیاتی، بلکه در قبال خدمتی که وزارت راه وترابری برای خود شما برای تسهیل در کار خود رانندگان صاحبان کامیونها وبرای نظم ونسق دادن در امور حمل و نقل وترابری میدهد یک پولی که بهاء خدمات هست خواهد گرفت و اینجا عنوان کردن عوارض و مالیات هیچگونه محلی ندارد بلکه فقط بهاء خدمات است. آن خدمات هم ذکر شده که بابت چه خدماتی این پول اخذ خواهد شد. «صدور مجوز عبور و حمل بارهای ویژه» عموماً ما در جاده ها دیده ایم که بارهای سنگین روی کمرشکنها ، تریلرها حمل میشود و به اصطلاح با اسکورت اینها یک مجوزهایی میخواهد. شما تصور بفرمائید برای صدور مجوز یک اداره ای میخواهد، کاغذ وقلم میخواهد، آدم میخواهد، کارمند میخواهد،  نیرومیزو صندلی صاحب کامیون میرود ولی از این بابت که دولت مجوزی صادر کرده که این بتواند از جاده ها استفاده کند بابت این مجوز یک مبلغ کمی اخذ خواهد کرد. بعداً «صدور دفترچه عبور و مرور وسائل حمل ونقل سنگین.» این هم تقریباً شبیه همین موضوع است.. «صدور و تجدید پروانه فعالیت شرکتها ومؤسسات حمل ونقل.» مؤسست حمل ونقل پروانه کار یک مبلغی میگیرند حتی از کسبه جزء یک مبلغی میگیرند برای اینها پروانه کار صدر میکنند مؤسسات حمل ونقل که کارشان اختاصاً حمل ونقل است و احتیاج به پروانه ومجوز دارند یک پولی هم از آنها اخذ خواهد شد. «صدور پروانه عبور بین المللی» کامیونها غیر از اینکه درداخل کشور به حمل ونقل اشتغال دارند ممکن است به خارج از کشور هم بروند به اروپا، آسیا، بار ببرند، بار بیاورند برای اینها مجوز میخواهد، دفترچه میخواهد پروانه میخواهد. برای انجام این خدمت هم، برای صدور این مجوز هم یک پول دیگری میگیرند. «صدوردفترچه کار رانندگان» این که برادرمان گفتند که این را پلیس راه صادر میکند آن چیزی را که پلیس راه برای رانندگان صادر میکند دفترچه سرعت است که سرعت آنها را کنترل میکند، ساعت رفت و آمد آنها را کنترل میکندولی دفترچه رانندگان اختصاصاً از طرف وزارت راه وترابری صادرخواهد شد و ششمین مرحله «انجام خدمات فوق‌العاده را برادران کارشناسان وزارت راه وترابری میگویندکه ما یک نشریات آمار ، منتشر میکنیم جمع‌آوری میکنیم یا بعضی کارهای جنبی برای رفاه حال رانندگان صاحبان کامیونها انجام میدهیم برای نظر ونسق در امور آنها کارهایی انجام میشود بابت این کارها هم یک مبالغ ناچیزی اگر کسی منتفع بشود‌ (راننده ، صاحب کامیون) پولی اخذ خواهد شد . بنابراین اینجا مسأله عوارض و مالیات نیست پول ناحقی نیست وبابت خدمتی که ارائه خواهد شد این مبالغ اخذ خواهد شد. امیدوارم نمایندگان محترم رأی مثبت به این لاحیه بدهند. والسالم علیکم و رحمه الله.
منشی(بیات)- خوب مخالف وموافق وقتشان تمام است . دولت وکمیسیون بفرمایند. مخبر کمیسیون بفرمائید .
رحمت الله خسروی (مخبر کمیسیون مسکن وراه وترابری) – بسم الله الرحمن الرحیم. در پاسخ به فرمایشات برادرمان آقای عباسی بایستی عرض کنم که مشکلی که ما امروز در ارتباط با حمل ونقل داریم که ایشان فرمودند کمبودماشین آلات است تا آنجائی که ما اطلاع داریم و با آمار وارقام اینگونه وسائط آشنا هستیم ودر کمیسیون هم کارشناسها توضیح دادند مشکل فعلی ما مشکل کمبود کامیون نیست مشکل ما نداشتن مکانیزمهایی است که درست از کامیونها استفاده کنیم من درهمین جا خدمتتان عرض کردم که حدود 40 درصد از کامیونهایمان درحال حاضر دارندخالی حرکت میکنند. یعنی بدون بار حرکت میکنند. ما اگر به یک مکانیزمی برسیم که جلوگیری بکنیم ازاین خالی حرکت کردن کامیونها، فکر میکنم که خیلی از مشکلات حل بشود.خلاصه در حال حاضر ایران دارای ناوگان مناسبی از کامیونهاست . فقط مشکلاتی که ما در این زمینه داریم یکی سوءمدیریت هست، یکی هم نداشتن مکانیزمهایی که بتواند راه حلهای مناسب را اختیار بکند و از آنها استفاده بکند. در مورد پلها که فرمودند کامیونی که از روی پل عبور میکند عوارض میدهد وچنین وچنان من خدمتتان عرض کنم که به فرض مثال الان فولاد مبارکه میخواهد یک محموله سنگینی را از یکی از محورها عبور بدهد خوب پلهایی که ساخته شده بر اساس استانداردهایی است که بر اساس محاسبات تخصصی یک وزنه خاصی میتواند از روی این پلها عبور بکنداگر ما یک کنار گذری در کنار آن پل نداشته باشیم چه خواهد شد؟ آیا در هیچیک از بودجه هایی که ما ما برای وزارت راه وترابری تصویب کرده ایم مبلغی را به این عنوان در نظر گرفته ایم که کنار گذری هم برای بعضی از پلها ساخته بشود که میخواهد محموله ای سنگین را عبور بدهد. پس ملاحظه میفرمائید که مشکل الان بحث آن کامیونهای عادی نیست که از روی پل عبور میکنند بلکه مشکل در ارتباط با محموله های بسیار سنگین و حجیمی است که امکان عبور از روی آن محورها برایشان مقدور نیست . خوب بایست یک امکاناتی فراهم کنیم . من خدمتتان عرض کردم با توجه به تنگناهایی که ما در ارتباط با اعتبارات داریم و مشکلاتی که درارتباط با حمل ونقلمان وجود دارد ناچار هستیم که بالاخره رفع این مشکل را به شکلی انجام بدهیم و فکر هم نمیکنیم که با یک مبلغ ناچیزی گرفتن از صدور یک پروانه مؤسسه حمل ونقل که سود قابل ملاحظه ای هم توی این قضیه خواهد بود به عنوان اینکه خدماتی را که در ارتباط با صدور در ارتباط با فراهم کردن امکانات برای این مؤسسه وزارت راه و ترابری انجام میدهد این مبلغ بزرگی باشد. ضمن اینکه خودش میخواهد ازاین امکانات استفاده بکند. همان شخصی که میپردازد در آتیه میخواهد استفاده بکند از آن گذشته کل مبلغی که دراین لاحیه آمده حداکثر سالیانه 50 میلیون تومان است . مبلغی آنچنانی نیست که مشکلات دیگری برای مملکت فراهم بکند و در ارتباط با فرمایش برادرمان آقای بهزادیان عرض کنم که اگر ایشان دقتی داشته باشند وتوجهی کرده باشند همین چند مدت پیش ما لایحه ای را در اینجا تصویب کردیم وبه شکل قانون شد که بر اساس آن قانون، شرکتها ومؤسسات حمل و نقل ملزم هستند که از وزارت راه وترابری به اصطلاح مجوز بگیرند واگر احیاناً در سابق این جزء وظایف پلیس راه بوده در حال حاضر دیگر نیست واین قانوناً  در اختیار وزارت راه وترابری است وبیشتر بحث ایشان هم گلایه این بود که چرا هیأت رئیسه دقتی در این زمینه نکرده که جناب آقای هاشمی هم پاسخ را فرمودند و خودشان هم اشاره کردند که مفید هست تلویحاً اشاره شد به این موضوع که گرفتن این به اصطلاح حق از خدماتی که پرداخت میشود به افراد لازم و مفید هم هست . علاوه بر این پلیس را اصلا بازوی اجرائی وزارت راه است و اگر هم کاری را انجام میدهد در کنار وزارت راه انجام خواهد داد. به همین جهت من فکر میکنم که با صحبتهایی که شد اهمیت این موضوع کاملا روشن و مشخص شد که تصویب این لایحه میتواند منشاء خدمات و برکاتی برای امور حمل ونقل کشور باشد و مجدداً تقاضا میکنم که به این لایحه رأی مثبت بدهیم. با تشکر والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
رئیس- دولت.
آقائی(معاون وزارت راه وترابری)- بسم الله الرحمن الرحیم. با تشکر از توجه نمایندگان محترم و صحبتهایی که به عمل آمد دررابطه با اهمیت و ضرورت لایحه شاید صحبت بیشتر شد. من فقط به ذکر چند نکته وخصوصاً توجه مخالفین محترم که دراین رابطه صحبتهایی فرمودند، در آن رابطه مطالبی را خدمت نمایندگان محترم عرض میکنم.  اول اینکه آن که هدف لایحه هست این است که ما میخواهیم از هر زوری منابع در حمل ونقل جاده ای که سهم این بخش از حمل ونقل جاده ای نسبت به حمل ونقل کشور د رکل بیش از 85% را به خودش اختصاص میدهد، من در این رابطه میخواهم خدمت شما عرض بکنم با توجه به اینکه قسمت عمده حمل ونقل بوسیله جاده انجام میشود ما میخواهیم از هرزرفتگی منابع در این مورد جلوگیری بکنیم. اهمیت دیگر لایحه این است که ما میخواهیم خدمات انجام شده را برای عواملی که دراین بخش وجود دارد، توسعه وتجهیز کنیم یعنی اینکه امکانات وبرنامه دراین رابطه وجود دارد ، در جهت کثرت خدمت و توسعه خدمات ها این لایحه را خدمت عزیزان تقدیم کردیم. آن که برادرمان آقای عباسی در مخالفت فرمودند و برادرمان آقای مهندس خسروی مخبر محترم کمیسیون مسکن وراه وترابری توضیح کافی دادند، من میخواهم این مطلب را اضافه بکنم که ما از نظر کامیونها و تریلرهای موجود در مملکت کمبودی را طبق آمار احساس نمیکنیم. کمبود ما میتواند در رابطه با جایگزینی باشد که برنامه هایی دراین رابطه داریم وانشاءالله با تخصصهای ارزی ما میتوانیم این مشکل را حل بکنیم، الان متوسط سفر ما در داخل کشور، 5/2 سفر در ماه است که این با توجه به متوسط سفری که میتواند در ماه برای هر کامیون صورت بگیرد که قریب به 7 الی 8 سفر است، ما تنها 5/2 سفر در ماه داریم.  ما بایستی مطالعه و برنامه ریزی در این رابطه داشته باشیم که اولا بار یک سربار را حذف بکنیم وبتوانیم این را به دو سر بار اضافه بکنیم، افزایش بدهیم ویک کامیونی که از یک جا به یک جای دیگر حرکت میکند، بداند که به مقصد که میرسد، بار دیگری دارد که آن را برمیدارد و به مقصد میرساند. بنابراین هدف ما برنامه ریزی وکاهش هرزرفتگی منابع دراین قسمت است که ما بتوانیم متوسط سفر را در ماه از 5/2 به قریب 7 الی 8 برسانیم. در رابطه با تمدید دفترچه برادرها توضیح دادند و ایشان فرمودند که خوب یک دفعه صادر میکنید، یک پولی گرفته مبشود. من اضافه میکنم، در حال حاضر برای صدور دفترچه و خدماتی که در این رابطه وزارت راه انجام میدهد وجهی وصول نمیکند و مجوز قانونی برای وصول وجه در این رابطه با تناژ حمل من میتوانم عرض بکنم که متوسط تناژحمل تریلی های ما بیست تن است، در صورتیکه خیلی جاها به جهت اینکه ابینه های فنی ما بار مجاز هر مجوز را  محدود میکند وما مطالعه ای در این رابطه واقعاً نداریم، باعث میشود که ما میزان متوسط بار را از بیست تن کاهش بدهیم. در نهایت برای تمامی این موارد ضرورت استفاده از مشاورین و مطالعه را ایجاب میکند واین مسأله را من خدمت نمایندگان محترم اضافه بکنم ، این کاری است که کلا در داخل مملکت انجام میشود وچیزی است که اگر در مواردی اخذ عوارض حساسیتی در پرداخت کننده ایجاد میکند دراینجا هیچگونه مشکلی ما با پرداخت کنندگان نداریم، برای اینکه درآمدی که در این رابطه کسب میشود با در نظرگرفتن اثر این وجه ناچیز در کل تناژ باری که اضافه و حمل میشود، یک رقم بسیار ناچیزی است ، مثلا ما پروانه های دوز بلاغ را که برای حمل ونقل خارجی صادر میکنیم والان وجهی نمیگیریم درآمد قابل توجهی را برای راننده اینها دارد ولی اگر ما در قبال این درآمد ریالی و ارزی وجه کمتری و ناچیزی را بگیریم وبرای رفاه همین افراد هزینه بکنیم، مسلماً جائی است که پرداخت کننده این نوع عوارض هیچگونه حساسیت و مشکلی رابرایشان ایجاب نمیکند، جائی نیست که بگوید که من درآمدم کم است وباید مجبور بشوم 200 تومان مثلا برای صدور یک دفترچه کار پرداخت بکنم. در رابطه با توضیحات برادرمان آقای حسینی که در رابطه با تأیید مطالبی فرمودند ومن اضافه میکنم که این خدمات اعم از مسافر وبار است و مربوط به حمل ونقل جاه ای است و تمام مسافرین واستفاده کنندگان از جاده را شامل میشود. یک مسأله ای که تقریباً جا نیفتاد واحساس کردند که ما میخواهیم برای هر موارد حمل ونقلی با بار معمولی وجه بگیریم این جور نیست این لایحه برای بارهای ترافیکی و سنگین در شهر است، برای بارهای غیرمجاز است. در حالت عادی که بارهای مجاز تا بیست وچهار تن و بیشتر حمل میشود با کامیون مجاز ما وجهی اخذ نمیکنیم صرفا‌ً اخذ این وجه برای بارهای سنگین وترافیکی است که ضرورت خدمات بیش از حد معمول را می‌طلبد، یعنی وزارت راه خواه ناخواه بایستی کارشناس به محل اعزام بکند. از بار ترافیکی بازدید بکنند، و به ازاء نوع بار ترافیکی پروانه صادر بکنند که این ضرورت خدمات بیش از حد معمول را میطلبد ودرنهایت ضرورتاً بایستی وجهی را به خزانه دولت پرداخت بکند. دررابطه با وجوه اخذ شده ومحاسبه ای که تقریباً ما انجام دادیم، رقمهای بسیار کمی برای اخذ عوراض در نظر گرفته شده مثلا درحد معمولی برای صدور دفترچه ترافیک که میتواند بیش ازیک سال از آن دفترچه استفاده کند فقط دویست الی دویست وپنجاه تومان در نظر گرفته شده که با در نظر گرفتن میزان درآمد یکساله وبیشتر دویست تومان برای صدور دفترچه با توجه به خدمات بیشتر وجانبی که وزارت راه انجام میدهد، این نمیتواند مبلغ  قابل توجهی باشد.      در رابطه با خدماتی که تقریباً وزارت راه در نظر دارد از محل درآمد این لایحه انجام بدهد و من بایستی تشکر بکنم از نمایندگان محترم در طول مدتی که وزارت راه در تلاشی بوده که وابستگی طرحهای عمرانی‌اش را از نفت ویاتنها درآمد عمومی کاهش بدهد، یک همکاریهای نزدیکی با وزارت راه بعمل آمد و خصوصاً اینکه درآمدهایی از محل درآمدهای عمومی سوق دادیم به سوی سرمایه‌گذاریهای خودعمرانی وزارت راه که تقریباً از آن جمله من میتوانم نام ببرم، همان «قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه است» که با تصویب نمایندگان محترم انجام شد وما توانستیم بخش عمده ای از سرمایه های مملکت را که دربانکها وشرکتها وجود دارد به سرمایه گذاری عمرانی راهها اختصاص بدهیم واز وابستگی نفت تقریباً وزارت راه ودستگاههای عمرانی وابسته به وزارت راه را کم بکنیم «قانون احداث ترمینالها بود» که آقایان محبت کردند و تصویب شد وما توانستیم بیشتر درآمد حاصله را بجای درآمد عمومی کشور را از محل درآمد همین ترمینالها به خود نمایندگان واستفاده کنندگان از ترمینالها هزینه بکنیم تبصره 38 قانون بودجه سال جاری بود که ما تجهیز فرودگاهها، احداث فرودگاهها را تقریباً به سوی درآمدهای مردم سوق دادیم و این هم یکی از مواردی است که ما میخواهیم از محل درآمدی که از این طریق کسب میکنیم، بیشتر دراین موارد هزینه بکنیم که من مواردی را خدمت نمایندگان محترم عرض میکنم. «جذب نیروی انسانی متخصص وماهر جهت بررسی نیازمندیهای ترابری کشور» واقعاً از نظر مطالعه ما دراین مورد فقیر هستیم والان بین آماری که وزارت راه نسبت به کامیونها ونیروهای شاغل در این بخش دارد نسبت آماری که مثلا صنایع سنگین دارد واقعاً یک آمار همسان نیست. نه ما و نه آنها، نتوانسته ایم یک قطب مطالعاتی ایجاد بکنیم با نیروهای متخصص که بتوانیم برنامه ریزی مثبت و با کیفیتی رابرای آینده کشور داشته باشیم. «اجرای برنامه های آموزشی به منظور تربیت وتجهیز نیروی انسانی متخصص برای اجرای وظائف قانونی» که به عهده وزارت راه گذاشته شده.» بهره گیری از خدمات ماشینی در سطح گسترده به منظور جمع آوری اطلاعات وآمار مورد نیاز، تجزیه وتحلیل آن و مالا برنامه ریزی در امر حمل و نقل انجام مطالعات تطبیقی و بهره گیری از تجارت سایر کشورها در امر حمل ونقل و بکارگیری تکنولوژی جدید » «حفظ نیروی انسانی متخصص موجود دراین بخش»       «انجام مطالعات لازم درخصوص تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در امر ترابری»  «انجام مطالعات لازم ، همگام با رشد تقاضا وبرنامه ریزی درجهت توسعه وتجهیز تأسیسات زیربنائی ترابری.»      «استفاده از خدمات مهندسین مشاور درامر حمل ونقل وموضوعات جنبی از قبیل پایانه ها، انبارازی وتخلیه وبارگیری.»      «کنترل تناژ وجلوگیری از آسیب رسانی به تأسیسات زیربنائی ترابری و نیز نظارت دقیقتر بر اجرای مقررات مربوط از طریق افزایش توان عملیاتی پلیس راه وتوسعه وتجهیز پاسگاههای پلیس راه.»       «آماده کردن کنار گذرها جهت عبور محصولات سنگین ونگهداری آنها».     برادرمان آقای بهزادیان دررابطه با پلیس راه ووظایف آن اشاره کردند. من باید عرض بکنم که پلیس راه یک ضابط است و تمام مقرراتی که ناشی از مقررات حمل ونقلی است ومصوباتی که وزارت راه در شورای عالی هماهنگی ترابری انجام میدهد مجری آن پلیس راه است وتمام امکانات، تجهیزات ، تأسیسات پلیس راه واعتبارات مربوط به عهده وزارت راه وترابری است. بنابراین پلیس راه از نظر سیستم ساختاری وتشکیلاتی به وزارت کشور مربوط میشود و ژاندارمری ولی از نظر اجرای مقررات وضابط بودن واینکه ما برایش پاسگاه ایجاد بکنیم، و تجهیز بکنیم این پاسگاه را و حتی برای بالا بردن توان اجرائی و وظیفه قانونی آن بخواهیم برایش باسکول وانواع این را ایجاد بکنیم که بتواند وظیفه اش را خوب انجام بدهد، تماماً در عهده وزارت راه است .بنابراین با توجه به اینکه هدف وزارت راه واقعاً کمترین فشار به بخش پرداخت کننده این وجوهات کم هست واینکه بتوانیم وزارت راه و وظایف قانونی وزارت راه را سوق بدهیم به عدم وابستگی به نفت وتنها درآمد کشور و ما بتوانیم تقریباً تمام کارهای جاری را به صورت خودکفا انشاءالله انجام بدهیم. این استدعایی بود که از حضور نمایندگان محترم  شد. انشاءالله نمایندگان محترم هم ما را در انجام این وظایف با تصویب این لایحه موفق تر میکنند. والسلام علیکم ورحمه الله.
رئیس- 180 نفر حضور دا رند. کلیات لایحه را به رأی میگذاریم، نمایندگانی که موافق با کلیات این لایحه هستندقیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد. دستور بعدی را بفرمائید.
5- تصویب لایحه اصلاح بند (ز) ماده 4 اساسنامه شرکت سهامی آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک
منشی- دستور بعد گزارش شور دوم کمیسیون مسکن وشهرسازی وراه وترابری در خصوص لایحه اصلاح بند «ز» ماده 4 اساسنامه شرکت سهامی آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک . مخبر کمیسیون تشریف بیاورند.
رحمت الله خسروی(مخبر کمیسیون مسکن وراه وترابری.)-
بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون مسکن وشهرسازی وراه وترابری به مجلس شورای اسلامی :       لایحه اصلاح بند «ز» ماده 4 اساسنامه شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به شماره ترتیب چاپ 228 که به عنوان کمیسیون  اصلی به کمیسیون مسکن وشهرسازی و راه وترابری ارجاع شده بود در جلسه 3/2/6/68 کمیسیون مورد بحث وبررسی قرار  گرفت وعیناً به تصویب رسید. اینک گزارش آن جهت شور دوم به مجلس شورای اسلامی تقدیم میگردد.
        رئیس کمیسیون مسکن وشهرسازی وراه وترابری- غلامعلی شهرکی
گزارش کمیسیون فرعی برنامه وبودجه تا این تاریخ واصل نشده. اگر اجازه بدهید لایحه را خدمتتان قرائت کنم ویک توضیح مختصری بدهم.
ماده واحده- بند «ز» ماده 4 اساسنامه شر کت سهامی آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک به شرح زیر اصلاح میشود:       بند«ز» هم این هست :       «محاسبه، مطالعه ، طرح و همچنین نظارت و مشاوره در مورد مکانیک خاک، ژنو تکنیک و راه طبق ضوابط وزارت برنامه وبودجه توسط مهندسین مشاور آزمایشگاه» در شور اول مفصلا مطالب این لایحه به بحث وگفتگو گذاشته شد وبا توجه به این که دراین ماده واحده ای که به اصطلاح به صورت لایحه تقدیم مجلس شده، هیچ تغی ر بنیادی واساسی آنچنانی انجام نگرفته و فقط دو سه کلمه به یکی از وظایف آزمایشگاه مکانیک خاک که درحال حاضر به صورت یک شرکت دولتی در زیر پوشش وزارت راه وترابری خدمت میکند، اضافه شده و آن کلمات هم این است «ژنوتنیک وراه »، همانطور که از آزمایشگاه مکانیک خاک وزارت راه وترابری است ولی به علت اینکه در اساسنامه ای که درسال 63 منظور شده ، این دو سه کلمه یکی ژنوتکنیک ویکی راه که از تخصصهای اصلی وزارت راه وترابری است منظور نشده این اصلاحیه تقدیم شده که این دو کلمه اضافه بشود وبه اصطلاح آزمایشگاه مکانیک خاک وزارت راه بتواند این کار را هم انجام بدهد. ضمن اینکه راه یکی از کارهایی است که به نظر من خود همین آزمایشگاه است که تخصصش را دارد ویک تخصص درارتباط است واین شرکت هم زیر پوشش وزارت راه وترابری است وقبلا هم این کار را انجام میداده، یعنی قبلا ظرف ده، بیست سال این کار را انجام میداده ولی اززمانی که آمده تبدیل شده به شرکت درسال 63
 غفلتاً این و کلمه حذف شده ونیامده جزو وظایفش واین لایحه هم بحثش همین است که ژنوتکنیک وراه هم که از مسائل تخصصی مربوط به وزارت راه است اضافه بشود به این اساسنامه این به اصطلاح کل موضوع بود که من خدمتتان عرض کردم اگر سؤالی بود باز هم برای پاسخگوئی در خدمتتان هستم.
رئیس- پیشنهادها را مطرح کنید.
منشی- پیشنهادی نیست.
رئیس- اگر پیشنهادی ندارد، تا آقایان به داخل جلسه می‌آیند دستور بعدی را هم مطرح کنید.
6- تصویب کلیات طرح اصلاح بندهای 1و3 ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 10/12/1351
منشی- دستور بعد ، گزارش شور اول کمیسیون شوراها وامور داخلی درخصوص طرح اصلاح بندهای 1و3 ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 10/12/1351 مخبر کمیسیون شوراها وامور داخلی تشریف بیاورید. (در این موقع آقای کروبی اداره جلسه را به عهده گرفتند).
حسینی ا لمدنی (مخبر کمیسیون شوراهاوامور داخلی)- بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون  شوراها وامور داخلی به مجلس شورای اسلامی. طرح ممنوعیت خروج از کشور کودکان ونوجوانان بدون سرپرست به شماره چاپ 347 که به کمیسیون شوراها و امور داخلی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ 14/12/67 وبا حضور مسؤولین ذیربط مورد بحث وبررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن به شرح زیر به تصویب رسید، اینک گزارش شور اول تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
      رئیس کمیسیون- محمد اشرفی اصفهانی
گزارش کمیسیون امور قضائی، سیاست خارجی، بهداری وبهزیستی، نهادهای انقلاب تا این تاریخ واصل نشده است.      به استحضار برادران و خواهران نماینده میرساند در نیمه دوم سال 67 گزارشات تکان دهنده و وحشتناکی از خارج واصل شد مبنی بر اینکه کودکان بی سرپرستی که از کشور خارج میشوند دچار مشکلات فراوان ومسائل گوناگونی هستند که موجب هتک حیثیت و حرمت جمهوری اسلامی است این کودکان و نوجوانانی که از پنج سال و شش سال و ده سال و دوازده سال  و چهارده سال خارج میشدند متأسفانه دامهایی در آنجا گسترده بوده است و به اشکال مختلف از آنها سوء استفاده میشده یکی از مواردش این بوده که از این بچه های در این سنین پایین جهت خریدوفروش مواد مخدر استفاده میکردند. بعضی از اینها به دلیل نداشتن امکانات زندگی ونیازمندیهایی که داشتند ، ناچار به گدائی و تکدی شدند و دیگر گروههای منحرف وگروههای ملحد وگروهکی ها به طور گسترده و وسیع آنها را شکار میکردندو روی آنها کار میکردند و بدام خود گرفتار مینمودند و متأسفانه بخشی از اینها هم دچار انحرافات اخلاقی وفساد اخلاقی وحشتناکی میشدند ودر این زمینه عکسهای مستهجنی هم متأسفانه وجود داشت که به کمیسیون آوردند و ملاحظه شد و بدلیل این گزارشات مستند و موثق از منابع خودی ، در مهر ماه 1367 شورای محترم تشخیص مصلحت صلاح را بر این دیدند که ماده واحده ای را تصویب کنند و جلو خروج کودکان ونوجوانان  بدون سرپرست را بگیرند و این کار عملی شد وچون قانونی مصوب مجلس وجودند اشت، مجدداً این قانون واین ماده واحده تمدید شد و هم از دفتر ریاست محترم جمهوری وهم جناب آقای هاشمی ریاست محترم مجلس چندین بار با کمیسیون صحبت شد که هر چه زودتر قانونی به مجلس بیاید و تصویب بشود وجلو این مسائل گرفته بشود. که طرحی تهیه شد وبه کمیسیون‌ آمد و با حضور نمایندگان دولت وافراد ذیربط از وزارت کشور، از وزارت اطلاعات صحبت شد ومذاکره شد وبه تصویب کمیسیون رسید که جلو خروج افراد کمتر از 18 سال گرفته بشود. بند یک ماده 18 قانون گذرنامه این بودکه افراد کمتر از18 سال میتوانند با اجازه لی یا قیم خود از کشور خارج بشوند. بند 3 این بود که زنانی که کمتر از 18 سال دارندو ازدواج کرده اند با اجازه کتبی شوهر میتوانند از کشور خارج بشوند وبا توجه به اینکه افراد مذکور باز طبق ماده ای به خاطر مسأله سربازی نمیتوانستند خارج بشوند، نوعاً افراد زیر 18 سال از کشور بعضاً به خاطر مسائل سربازی وبعضاً به بهانه های دیگر خارج میشدند مخصوصاً  پسرها که به این خاطر و دخترها هم به خاطر دیگری خارج میشدند وآن مشکلاتی را در پی داشت.     مسأله دیگر این است که ما واقعاً نمیتوانیم نسبت به سرنوشت فرزندان این مملکت و انقلاب بی تفاوت باشیم واجازه بدهیم به بهانه اینکه باید همه آزاد باشند وبتوانند مسافرت کند، کجا بروند وکجا بیایند واین جور ببینیم که فرزندان انقلاب وفرزندان میهن اسلامی واقعاً بروند آنجا ودشمنان انقلاب و دشمنان اسلام  از اینها سوء استفاده بکنند و در نتیجه آنها به انحراف فکری ، انحراف اخلاقی کشیده بشوند.      مسأله دیگر این است که خیلی از اینها به بهانه تحصیل میخواهند به خارج بروند، ما دراین سطوح از استاندارد بالائی برخوردار هستیم و در سطوح بالائی امکانات داریم وهیچ نیازی نیست که بخواهند افراد در این سطوح از کشور خارج بشوند وبرای ادامه تحصیل با این بهانه‌ها بروند وآن مسائل را به دنبال داشته باشند.     نکته دیگر این است که دراین سنین مخصوصاً میشودگفت، بحران روحی کودک و نوجوان هست ودر سنینی هستند که دراین سنین بسیار تأثیرپذیر ه ستند وهرچه به آنها عرضه بشود با توجه به اینکه قلب آنها در یک شرایطی هست که هر بذری در آنها پاشیده بشود رشد ونمو میکند وآن طور بارور میشود کما اینکه در روایت از امام صادق صلوات الله علیه داریم که مطالب خودتان را به نواجوانها و جوانها عرضه کنید که قلب جوان مانند زمینی است که در آن شخم زده نشده وآماده باروری است. بدیهی است که اگر چنانچه ما در قلب نوجوان وجوانمان بذر ایمان ، بذرشهامت، بذر مقاومت ، بذر استقلال بپاشیم، آنها آنطور رشد میکنند و اگر چنانچه اجازه بدهیم بروند در غرب ودر اروپا و آن مظاهر را ببینند و بذر فساد ولاابالی گری وبی توجهی به مسائل اسلامی و ایمانی پاشیده بشود آنطور رشد میکنند. بنابراین ایجاب میکند که جلو خروج این افراد گرفته بشود تا مبتلا به آن مسائل نشوند.البته در اینجا عرض کنم که این فقط یک فیلتر هست که گذاشته شده، یعنی طوری نیست که ما بخواهیم همه را ممنوع کنیم، استثنائات زیادی دارد. حتی همان زنی که ازدواج کرده و شوهر دارد وکمتر از 18 سال دارد ، باز میتواند به اتفاق شوهرش خارج بشود. همین فرزندانی که استثناء کردیم ، همراه با قیم یا ولی میتواند خارج بشود. این جور نیست که کاملا مسدود شده باشد، ولی این فیلتر گذاشته شده که بچه‌هایی که بی سرپرست هستندومیروند در اروپا وغرب، آنجا با آن مسائل مواجه میشوند، از خروجشان جلوگیری بشود. نقطه آخر این است که همه این مسائل که عرض کردم که درآنجا پیش میآید مسأله شخص مسأله یک نوجوان، مسأله یک کودک مطرح نیست، به عنوان حتی یک ایرانی مطرح نیست. روزی اگر چنانچه در زمان طاغوت یک نوجوان در همین کشور یا در خارج به سمت آن مسائل کشیده میشد خواست مسؤولین بالای نظام آن زمان بود که به آن سمت بروند و حتی به آن مسائل هم افتخار میکردند ولی در شرایط فعلی که نظام اسلامی است وحکومت علوی برپاست ما نمیتوانیم نسبت به این مسائل بی تفاوت باشیم. شما عزیزان در خارج از کشور دیده‌اید به محض اینکه میگوئید من ایرانی هستم چشمها باز میشود ومتوجه شما میشود این نه بخاطر ایرانیت شماست این بخاطر انقلاب شکوهمند اسلامی شماست . این انقلاب بوده، این اسلام بوده که دنیا را متوجه ایران وشما کرده ، امروز اگر در خارج یک نوجوانی به آن مسائل مبتلا بشود این از جهت اینکه وابسته به اسلام است وابسته به انقلاب است مردم این را فرزند انقلاب میدانند برای نظام جمهوری اسلامی است ولذا استدعای ما این است که عزیزان به کلیات این در شور اول رأی بدهند و اگر چنانچه مسائل جزئی هم باشد انشاءالله در شور دوم در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. ضمناً کمیسیونهائی که به عنوان فرعی بودند والبته با اصلاحات عبارتی وبعضا هم با اصلاحات جزئی کلیات را تصویب کرده اند به عرضتان میرسانم:
1- کمیسیون فرهنگ وآموزش عالی.
2- کمیسیون آموزش و پرورش.
3- کمیسیون ارشاد وهنر اسلامی.
که اینها هم این طرح را به تصویب رسانده اند. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
منشی- اولین مخالف آقای رجائی خراسانی بفرمائید.
سعید رجائی خراسانی- بسم الله الرحمن الرحیم. وبه نستعین. من ضمن اینکه میخواهم در مخالفت با این طرح صحبت کنم باید از کسانی که این طرح را تهیه کرده اند صمیمانه تشکر کنم برای اینکه مخالفت من فقط درجنبه های خاصی از این طرح است که انشاءالله به موقع مودر توجه قرار خواهد گرفت و امیدوارم که اصلاحاتی که من پیشنهاد میکنم در جزئیات این طرح اعمال بشود ولی در کلیات طرح من اجمالا مخالفتی ندارم. مسائل جزئی که بنده شخصاً با آنها مخالفم مسائل مهمی هستند وگمان میکنم که لازم باشد که به عرض خواهران وبرادران نمایندگان محترم برسانم.
علی پناهنده- حاج آقا! ایشان با کلیات مخالف نیستند.
رجائی خراسانی- ولی میتوانم با جزئیات مخالف باشم.
پناهنده- ایشان میگویند با کلیات مخالف نیستند ولی مخالف دارند صحبت میکنند.الان شور اول است.
منشی(بیات)- در شور اول با توجه به جزئیات هم طبق آئیننامه میتوانند صحبت کنند.
رجائی خراسانی- خیلی متشکرم‌ آقای بیات. پس این وقتی را که آقایان گرفتند لطفاً رعایت بفرمائید. این طرح در کمیسیون ما هم میبایست مطرح بشود وما به دلائل زیادی فرصت این را نداشتیم که به موقع به این طرح بپردازیم. دیروز در محضر همکاران کمیسیون این را به اقتراح گذاشتیم وبرخی از موارد این طرح مورد اتفاق همه اعضاء کمیسیون قرار گرفت ولی مواردی هم بود که برخی از همکاران نمیتوانستند درباره آنها اتفاق نظر داشته باشند. اجمالا باید عرض کنم خدمت آقایان که مواردی در اینجا پیش بینی نشده در این طرح که انصافاً افراد زیر 18 سال اگر بخارج مسافرت بکنند در معرض مخاطراتی که با مقدمه طرح آمده اصلا قرار نمیگیرند. مثلا فرض بفرمائید که اگر شخصی برادری یا خواهری داشته باشد در خارج از کشور از بستگان طبقه اولش کسی را داشته باشد د رخارج از کشور که او حاضر باشد میزبانی بکند و مراقبت بکند از یک بچه‌ای زیر 18سال و مخاطراتی که در مقدمه این طرح پیش بینی شده برای آن بچه مطرح نباشد دلیلی ندارد که ما آن فرد را از مسافرت بخارج ممنوع بکنیم و توجه داشته باشیم که هرچه ما بیشتر ممنوعیت برای مردم درست بکنیم حتی کسانی که احتمالا نمیخواهند از این قانون هم استفاده کنند به صرف اینکه ببینند که بچه شان تا الان از یک حقوقی میتوانسته استفاده بکند از این به بعد محروم شده ناراحت میشوند و احساس میکند که دست وبالشان را دارد قانون میبندد و جلو تحرک  آنها را گرفته. قطعاً باید موارد بیشتری را از مخاطرات سفر بخارج که در مقدمه طرح آمده وبرای مسافر زیر 18 سال فراهم نمیکند آنها را در این طرح پیش بینی بکنیم. مورد دیگری که خیلی اهمیت دارد سن 18 سال است . اصرار شده که حتماً ملاک را 18 سال بگذارند و معلوم نیست که چرا از 18 سال شروع کرده اند چرا 17 سال را انتخاب نکردند چرا 19 سال را انتخاب نکردند حتماً خواهران وبرادران محترم به دبیرستانهای این کشور برای سخنرانی یا بازدید به کرات مارجعه فرموده اند و کمتر مدرسه ای است که وقتی ما واردش میشویم عکس شهدای آن دبیرستان را در سالن دبیرستان نبینیم و ما میدانیم تعداد بسیار زیادی از رزمندگان جبهه های ما بچه های زیر 18 سال بودند ولی در سن قانونی بودند در سن تکلیف شرعی بودند مثلا 15 سال و16 سال داشتند. من نمیدانم که چرا وقتی بچه ها به جبهه میخواهند بروند با آن شور و شوق ما همه تشویق کنیم، خوشحال باشیم وتعظیم بکنیم، تکریم بکنیم مساعی آنها را، عکسهای آنها را به در دبیرستانها آویان کنیم ولی اگر همین بچه که 17 سال دارد خواست برود خارج به او بگوئیم که نه شما تنها نباید بروی. من گمان میکنم که این فرصت قانونی که برای افراد مکلف بطور کلی طبق موازین شرعی فراهم شده این را ما اگر محدود نکنیم خیلی بهتر است البته ماهیتاً همین طور که یکی از همکاران اشاره کردند بین این جبهه وآن جبهه خیلی تفاوت هست ولی ماهیت به اصطلاح آزادی حقوقی که یک فرد مکلف مسلمان باید بتواند از آن برخوردار باشد به حکم قوانین اسلامی آن ثابت است ونباید تغییرش داد . به این ترتیب من خواهش میکنم که سن 18 سال را باید تجدید نظر کنیم و اجازه بدهیم  که افرادی که زیر 18سال هستند ولی مکلف هستند در شرایط بیشتری بتوانند بخارج مسافرت کنند ولی اصل قانون این است که باید محدودیتی باشد در این بحثی نیست بخصوص به این نکته هم همکاران توجه داشته باشند که مخاطراتی که در مقدمه این طرح ارائه شده اینها منحصر بخارج نیست یعنی در داخل کشور هم مورد خیلی مایه تأسفی که مردم مبتلا شده اند به مواد مخدر و غیره وجود دارد. این کافی نیست که شما با این عنوان سن 18سال را قطعی بکنید و تمام کسانی که زیر این سن هستند از مسافرت مستقل بخارج حتی با رضایت ولی شان حتی اگر یکی از بستگانشان د رخارج باشد محدود کنیم و لذا با این جزئیات امیدوارم نقص طرح برطرف شود متشکرم والسلام علیکم  رحمه الله وبرکاته.
منشی- موافق آقای بهزادیان بفرمائید.
محمد رضا  بهزادیان- بسم الله الرحمن الرحیم. من خدمت برادران وخواهران عزیز نماینده عرض میکنم که مسلماً خودشان موارد زیادی را از مفاسد اخلاقی که عزیزان ما در سنین نوجوانی که هنوز شخصیت شان ساخته نشده بخارج از کشور رفته اند وبعد دچار آن شده اند وخوب آسیبی بوده برای نظام وکشور ما همه مواردش را دارند زیاد لازم نیست توضیح داده بشود من مختصراً فقط این برای سران محترم نظام ارسال میشد و موارد  مختلفی را که خود عزیزان مشاهده کرده بودند گزارشاتی را که برادران اداره گذرنامه و وزارت اطلاعات داده بودند مسؤولین نظام را یعنی مجمع تشخیص مصلحت را بر آن داشت که در 17/6/67 برای مدت 2 مه (ماده واحده اش این است )  «صادر کردن گذرنامه و خروج اشخاص دارای کمتر از 18 سال سن از کشور از تاریخ 16/7/67 تا دو ماه ممنوع است» این را تصویب کردند و بعد هم برادرمان جناب آقای هاشمی ریاست محترم مجلس از کمیسیون داخله خواستند که طرحی برای این کار به مجلس ارائه بشود که خوب روندش تا امروز طول کشید ولی با توجه به اینکه مجمع تشخیص مصلحت این مطلب را حیاتی تشخیص داده بود آن دو ماه را دو ماه دو ماه تمدید کرده و آخرین مصوبه ای که در اردیبهشت ماه امسال گذرانده تصویب کرده تا تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی این خروج ممنوع باشد و توجه دارید که قانونی که ما نوشتیم خیلی تلطیف شده وخلاصه ملایم تر از آن مصوبه شورای مصلحت هم هست. این مورد توجه برادران عزیز مخالف باشد البته برادرمان جناب آقای رجائی همانطور که فرمودند در کلیات مخالفتی هم نداشتند حالا جزئیات بود که انشاءالله نظر سایر برادران هم گرفته میشود در شور دوم انجام میشودمن فقط مشخصاً یک سری آمار واطلاعات را عرض میکنم. به طور متوسط به همین منابع اطلاعاتی کشور گزارشاتی را که میدهند درهفته از هواپیماهای جمهوری اسلامی که به فرانکفورت در آلمان میرود بطور متوسط تا 50 نفر در آن کودک بدون سرپرست تنها برای رفتن به خارج از کشور برای تحصیل دراین مجموعه در طول هفته هستند که اینها را معمولا به امید قوم وخویش و پانسیون در کشورهای خارجی میفرستند وبه گفته خود همین منابع اطلاعاتی دامهای گسترده شده عوامل خارج از کشور هم از همان فرودگاه رویشان کار میکنند یعنی آنها همین آمار را دارند میدانداین هواپیمائی که میآید چند تا طفل در آن هست که وقتی بیاید بیجا و مکان است از همان لحظه اول از اینها استفاده میجویند. ما موارد تکدی در خارج از کشور کم نداریم . در این جوانها ونوجوانها از اینها برای حمل مواد مخدر بارها وبه کرات شنیده اید  و گفته اند که استفاده شده. متأسفانه این جوانها به فسادهای اخلاق غالباً دچار شده‌اند وگزارشهائی را شنیده اید. گروهکها از عوامل اصلی صیدشا همین بچه هائی هستند که حتی به سن تشخیص هم نرسیده اند در راه اینها قرار میگیرند اینها را جذب میکنند. و آینده علیه همین نظام از آنها در استفاده میکنند شما مصاحبه هایی را که از منافقین دستگیر شده در عملیات مرصاد رادیو تلویزیون پخش کرد شنیدید یک بخش زیادی از اینها کسانی بودند که اتفاقاً بعد از انقلاب رفته بودند برای ادامه تحصیل، از مرز هم رفته بودند، آزادانه هم رفته بودند تا آن موقع شاید زمینه ای هم نداشتند ولی خارج از کشور به دلیل اینکه اینها بچه بودند، نوجوان بودند جذب دام این گروهکها شده بودند. کسانی که میروند خارج از کشور شما آمار بگیرید ما بچه مسلمان از این کشور میفرستیم خارج ولی وقتی که برمیگردند چند درصد از اینها به اعتقادات خودشان باقی میمانند مگر مسؤول این مسائل در کشور دولت نباید باشد؟ اصولا من یک نکته دیگر دارم دولت جمهوری اسلامی وظیفه دارد حفظ صیانت از اتباع خودش را در خارج از کشور بکند.الان بعضاً بخاطر این فسادها در خارج از کشور اصلا به ایران واسم ایران وجمهوری اسلامی وایرانی میشود گفت عملا توهین شده. شما از فسادهایی که در ترکیه به دست بعضی از این آدمهای فاسدی که به ایران منتسب اند اتفاق می‌افتد و وجهه نظام را مخدوش میکند اطلاع داریددرهر نوع سن وسالش .       نکته بعدی که من اشاره میکنم برادرها! دشمن آنچنان برای انقلاب اسلامی دام میگسترد که شما در قضیه دستگیری عوامل جاسوسی سیا که اخیراً انجام شد وباز مصاحباتش پخش شد دیدید اینها به ازاء دادن یک ویزا به یک مرد کامل که تحصیلاتی هم دارد، خانواده هم دارد بعضاً سواد دانشگاهی هم دارد آنچنان برخورد میکنند که بعد از یک مدتی این آدم را جاسوس و عامل خودشان در داخل کشور میکنند. آن وقت شما چه توقعی دارید که ما اجازه بدهیم مردم ما جوانهای زیر 18 سالشان، بچه ها ونوجوانها رابفرستندآنجا وبعد آن وقت اینها بیایند و عنصرسالم باشند وبه این نظام هم خدمت کنند؟  البته خیلیهای شان ممکن است بیایند ولی ا گر شما آمار ودرصد بگیرید خوب تجربه گذشته هم بوده و خواهید دانست . برادرمان میگویند باید سن را بیاوریم پائین 18 سال نباشد 16 سال باشد ، چه باشد واینها. من عرض کنم اولا اینها در شور دوم قابل تصویب است نکته دوم اطلاع دارید که در خصوص پسرها 14 ساله ها یک قانونی ما داریم برای اینکه اینها مشمول سربازی میشوند از 14 سال به بالا خروجشن از کشور اصلا ممنوع است. بنابراین، این چیزی که شما دارید میفرمائید شامل دخترهای بین 16 تا 18 سال میشود. حالا اگر لازم است آنها بروند این اصلاح شما انجام بدهید.  باز به دلیل همین که همین بچه‌ها میروند خارج از کشور برای تحصیل وپسرهائی که بین 14 تا 18 سال خورجشان ممنوع است یک قانونی قبلا بوده از اینها ودیعه میگرفتند واجازه میدادند اینها بروند حالا تازه این پدرش آدم متشخصی باید باشد مورد اعتماد نظام وظیفه واداره گذرنامه وفلان واینها باشد این بیاید ودیعه بدهد جالب است بدانید از 1450 نفری که در طول یک سال ودیعه دادند ورفتند 900 نفرشان برنگشتند. یعنی آن کسی که آمده تضمین داده که حالا میرود و برمیگردد، بعد عرض میکنیم خدمت شما. ما اصولا از اول انقلاب مان شمار مبارزه با ابرقدرتها و مبارزه با امریکا دادیم ومبارزه با امریکا جدا از مبارزه فرهنگی با کل این شیاطین نیست قبل از انقلاب را من عرض میکنم خدمتتان به دلیل سیاستهای طاغوت در عدم گسترش دانشگاهها به دلیل اینکه دانشگاهها را اهرم فشاری در مقابل آن اختناقی که آن زمان ایجاد کرده بود میدانست خوب علیرغم اینکه بودجه مالی وامکانات داشت دانشگاه ما را گسترش نمیداد در سال 1356 ما در مجموع دانشگاههایمان در کشور 48 هزار دانشجو داشتیم در حالیکه فقط در کشور امریکا 60 هزار دانشجو مشغول تحصیل داشتیم. خوب آینده این نظامی که در یکی از کشورهای بلوک غرب یا شرق بیشتر از تعداد دانشجویان آن کشور مشغول تحصیل‌اند نشان میدهد آینده فرهنگی اش و سیاسی اش واقتصادی اش خوب بدست این آموختگان در آن کشورها ساخته میشود وطبیعی اش این است ما نمیگوئیم روی همین اثر منفی میگذارد ولی اگر آماری هم شا برخورد کنید روی قریب بیشتر از نصف اینها این اثرات باقی است  خوب ما آثارش را می‌بینیم وهمین جا است که ما اگر این ارزی را که میفرستیم برای این بچه ها به عنوان دانشجو خارج از کشور در همین سالها که رقمش را خودتان میدانید ودر قانون بودجه تصویب میکنید این ارز را صرف تجهیزات دانشگاهی خودمان بکنیم واینجا دانشگاه داشته باشیم وبچه ها را اینجا نگهداریم مسلماً هم خود پدر ومادر و هم جامعه خشنودتر خواهد بود و ما میتوانیم نظارت هم بر اینها داشته باشیم.  مجموعاً عرض من و خواهشم این است که درشور اول به این ماده واحده که قریب به اتفاق کمیسیونهائی هم که ارجاع شده تصویب کرده اند لطف کنید و رأی بدهید تا انشاءالله شور دوم اگر اصلاحیه ای لازم بود ا نجام بشود. من با ز عرض میکنم شورای مصلحت کلا مطلب را ممنوع کرد ه ما استثناء زیاد گذاشته ایم، گفته ایم ولو اینکه بچه با یکی از والدینش با والد یا والدینش بخواهد خارج شود از کشور هیچ مانعی ندارد در گذنامه اسمش را بنویسند به شرطی که با همان پدر ومادرهم برگردد. ما گفته ایم اگر موارد استثنائی بود یک کمیسیون در قانون تشخیص دادیم که این کمیسیون اجازه بدهد برود. بیماران و مأمورین واینها هم اطفال شان بروند . حالا اگر دو مورد دیگر هم شما به نظرتان میرسد که مثلا بچه با اقربای درجه یک خود هم اجازه داشته باشد که از کشور خارج بشود آن را در شور دوم اضافه میکنیم . در مجموع تصور من این است که این اگر انشاءالله عمل بشودما میتوانیم یک خدمتی به آینده فرهنگی وسیاسی امنیتی نظام مان بکنیم.
نایب رئیس- جلسه برای تنفس تعطیل میشوداستدعا میکنیم سر موقع تشریف بیاورید.     (جلسه ساعت 20/10 به عنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت 00/11 به ریاست آقای کروبی «نایب رئیس» تشکیل شد.)
نایب رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم. جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است. من باز یادآوری میکنم که چهل دقیقه تعطیلی انصافاً خیلی تنفس طولانی است .ما در بازنگری تنفس میدهیم، یکنواخت هم کا رمیکنیم هر روز هم جلسه داریم حداکثرش 20 دقیقه میشود 15 دقیقه تنفس است گاهی تا 20 دقیقه طول میکشد.
عبدالله نوروزی- حاج آقا! ما ارباب رجوع زیاد داریم.
منشی- مخالف بعد آقای ذوالقدر بفرمائید. جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است. آقای ذوالقدر هستند؟ (ذوالقدر: منصرف شدم) مخالف دیگری ثبت نام نکرده است.
نایب رئیس- مخالف بعدی نداریم طبعاً موافقین هم نباید صحبت کنند کمیسیون ودولت صحبت کنند. کمیسیون بفرمائید.
حسینی المدنی( مخبر کمیسیون شوراها وامور داخلی)- بسم الله الرحمن الرحیم. با تشکر از عزیزانی که در رابطه با موافقت ومخالفت صحبت فرمودند. من فکر میکردم که مطلب آن قدر روشن وواضح است که حتی یک مخالف هم پیدا نمیشود وعزیزان با رأی بالائی به این طرح رأی خواهندداد وباز با تشکر خاص از آقای رجائی که با کلیات موافقت فرمودند ولی این جزئیاتی که اشاره کردند امکان داشت در شور دوم مطرح کنند به نتایج مطلوب هم برسند. اینکه فرمودند بستگان درجه 1 اگردر خارج از کشور باشند بتوان به افراد اجازه خروج داد خود این جای حرف است که همان عده ای که رفته اند در سنین بالا وآب آنجا را خورده اند در چه وضعی هستندچه رسد که افرادی از آنها پائین تر بروند وبه آنها بپیوندند. در سطح بالائی از همین دانشجویانی که با ارز این مملکت با پول این مملکت رفته اند حالا در کجا هستند وبه چه سمتی حرکت میکنند؟ آنها مسائلی است که به جای خودش محفوظ است درعین حال باز اینجا پیش بینی کسانی که قیم شان قیم قانونی شان یا ولی شان در خارج باشد آنها هم باز میتوانند خارج بشوند وبند «ب» به این مسأله هم اشاره کرده  عرض کردم که استثنائات زیادی هست اگر من بخواهم از رو هم بخوانم وقت زیادی گرفته میشود. فقط یک فیلتر گذاشته شده افرادی که واقعاً بی سرپرست هستند وکسی را ندارند در آنجا این نوجوانها واین کودکان آنجا یله ورها نشوند. و اما اینکه فرمودند چرا 18سال. اگر 17 سال هم بود باز جای چرا بود واگر 19سال هم بود باز جای چرا بود. ما این چرا را با یک چرا جواب میدهیم اصلا‌جواب چرا مثلا 17سال چرا 19 سال وچرا 20 سال؟ ولی علی کل بالاخره باید به یک حدی تعیین بشود یک سنی مشخص بشود که ما بتوانیم با آن حرکت کنیم و برادرانی که در این مسئل کارشناس بود ه اند نظر داده اند صحبت شده بحث شده گفتگو شده به این نتیجه رسیده اند که این سن 18سال را تعیین کنند وتعیین هم کرده اند. بنابراین اگر چنانچه 17 سال هم وجود دارد که پسرها بسن 14 سال که برسند به دلیل مسائل سربازی ممنوع الخروج هستند این برگشت میکند به دخترهای زیر 18سال که این بحثی است که در شور دوم اگر چانچه کسانی بودند که واقعاً پیشنهاد دادند و موافق بودند و صحبت کردند آن وقت صحبت میشود واگر رأ‌ی آورد بالخره رأی ، رأی مجلس هست. مسأله ای که ایشان اشاره کردند و واقعاً یک مقایسه عجیبی بود بین اینکه این جبهه وجبهه خا رج حالا ما چه تشابهی بین این جبهه داخل ودبیرستانها ودبستانهای ما که واقعاً نقش بزرگی در پدید‌ آوردن انقلاب داشتند نقش مهمی در جبهه ها ایفا کردند وهمانطور که اشاره کردند عکسهای این عزیزان درمدارس راهنمائی، در دبیرستانها گویای رشادتها وفداکاریها ودلاوریهای این فرزندان کشور هست. اما این سؤال مطرح است که همین بچه‌ها و همین نوجوانها وهمین کودکان کجا تربیت شده اند؟ اگر چنانچه همینها میرفتند در آن جبهه ای که شما اشاهر میکنید همان جائی میرفتند که دیگران رفتند اگر شما قائل باشید که محیط سازنده است، اجتماع سزنده است این محیط سالم وپاک اسلامی بوده واین جو حاکم اسلامی بوده که همین بچه ها وهمین جوانها راساخته. اگر شما برگردید به 15سال قبل و دبیرستانها را بیاد بیاورید دبیرستان دخترانه، پسرانه، راهنمائیها تصور خوا هید فرمود وبه یقین خواهید رسید که این نقش انقلاب بوده ، این نقش اسلام بوده، این جوحاکم بوده واین محیط سالم دبیرستانها و راهنمائیها بوده که آن عکسهای شهدا زینت بخش دبیرستانها وراهنمائیهاست. بنابراین فکر میکنم مسأله خیلی روشن است وهیچ نمیشود بین این جبهه وآن جبهه مقایسه ای کرد. «هر دو جان سوزند اما این کجا وآن کجا.» اما اینکه فرمودید در داخل کشور هم مسائلی هست بلی، ما که منکر نیستیم وقتی که ما میخواهیم یک مشکلی را حل کنیم یا یک نابسامانی وجود دارد آن را حل کنیم چرا میائیم جواب نقضی میدهیم؟ بیائیم جواب حلی بدهیم. اگر شما ا ستدلالی دارید که خروج این افراد به سود انقلاب است ، به سود مملکت است، به سود خودهمین افراد هست استدلال کنید اما اینکه در کشور در داخل هم یک سری مسائل وجود دارد  ما انکار نمیکنیم بایستی به آنها هم بپرازیم به آنها هم برسیم وآن مسائل داخلی را هم حل کنیم به یاری حق. بنابراین ما فکر میکنیم که انشاءالله تعالی نمایندگان محترم به این طرح رأ‌ی خواهند داد وعزیزانی هم که بنا بوده از وزارت کشور تشریف بیاورند تشریف آورده اند و ادا ره اطلاعات هم اعلان فرمودند که موافق این طرح هستند که البته در کمیسیون حضور داشتند هم از وزارت کشور هم از وزارت اطلاعات آنجا صحبت شده ونظر آنها هم در کمیسیون موافق ومساعد بوده. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
رئیس- دولت صحبت کنند.
عبادی(معاون وزارت اطلا عات)- بسم الله الرحمن الرحیم. از آنجائی که وزارت اطلاعات یکی از طرح کننده های مسأ‌له ضرورت تعیین شرایطی برای خروج از کشور ا تبا ع جمهوری اسلامی خصوصاً افراد کمتر از 18سال همواره بوده واین قضیه را بارها مطرح کرده نزد مسؤولین کشور برادران خواستند که ما هم دررابطه با دلائلی که در این رابطه همیشه در جلسات خدمت برادران عرض میکردیم و مدارکی را که خدمت برادران ارائه میدادیم اینجا صحبتهائی راداشته باشیم. مسأ‌له خروج از کشور با توجه به شرایط قبل از پذ یرش قطعنامه و همین طور شرایط بعد از پذیرش قطعنامه از نظر ما به لحاظ بعضی از جذابیتهای کاذبی که برای افراد خاصی از جامعه وجود دارد کماکان آن سیر غیرعادی خودش را دارد وطالب زیادی برای این مسأ‌له هست  بطور که آمار صدور گذرنامه وخروج از کشور اتباع  جمهوری اسلامی با سالهای قبل از این موضوع  قابل مقایسه نیست. اما مسأله خاصی که مورد بحث در جلسه است و آن تهیه ضوابطی برای خروج نونهالان کشور بخارج از کشور هست دلیل عمده آن بررسیهای دقیقی بوده که نسبت به مفاسدی که گریبانگیر اتباع جمهوری اسلامی در خارج از کشور هست خصوصاً افراد کمتر از 18 سال وتهدیدهائی که این افراد که در واقع میخواهند آینده سازان این کشورباشند مدنظر بوده. ما گزارشات زیادی از نمایندگیهای جمهوری اسلامی داشتیم، شکوائیه های زیادی از دلسوزان انقلاب در خارج از کشو ر داشتیم که همیشه مشکلات اینگونه افراد را که تحت تأ‌ثیر تبلیغات ، چشم و هم چشمیها وغیره در خارج از کشور، خصوصاً در غرب دستخوش مفاسد فوق العاده زیادی هستند را به مسؤولین وبه نمایندگان محترم در کمیسیون مطرح کرده ایم که الان اشاره به تک تک اینها در این جلسه مقدور نباشد. اما من فقط توجه برادرهارا به یک عناوینی که در خارج از کشور برای فرزندان این مملکت در رابطه با این مسائلی که به صورت بی رویه از کشور خارج شده اند ودر خارج برایشان فراهم شده جلب میکنم.      مثلا قاچاق کودکان ایرانی در دانمارک، یا پناهنده شدن بچه های ایرانی در فرودگاهها به صورت انفرادی، با توجه به انیکه بعضی از کشورها هم ویزا  نمیخواهند دربعضی از فرودگاهها، متوسل شدنشان به افرادی که ما را  نگهداری بکنید، یا مفاسدی که در پانسونها گریبانگیر این افرادی که والدینشان در کشور هستند وخودشان در پانسیونهائی که مطابق ضوابط غرب بدون معیارهای اخلاقی واسلامی اینها را نگهداری میکنند گریبانگیر اینها هست.      در یک بررسی آماری هم که ما از این موضوع در وزارت اطلاعات کردیم وگزارشی که دراین زمینه درسالهای قبل برای شورا یعالی دفاع تسلیم داشتیم تعداد قابل توجهی از افراد که در آمارهائی که گرفته شده وجود دارد وبرادران میتوانند به آنها مراجعه کنند وملاحظه کنند از کشور خارج شده اند ومراجعت  نکرده اند وتن به اقامت در پانسیونها ومراکز مختلفی که به صورت معقولی نگهداری نمیشوند داده اند و به مرور تعلقاتشان را هم از نظام قعط میکنند و تحت تأ‌ثیر همین مسائل اخلاقی وفرهنگی قرار میگیرند. گزارشاتی در کمیسیون بند 2 ماده 16 قانون گذرنامه که در وزارت کشور تشکیل میشود، گزارشاتی هست که پیوستن این افراد به باندهای قاچاق، به مسائل اخلاقی تعداد قابل توجهی وجود دارد که همواره پرونده اینها در این کمیسیون هست به طوری که فرصت رسیدگی به پرونده های این افراد نیست. اگر ملاحظه ای بر آمارهائی که دراین رابطه هست بشود و توجه بشود به اسامی این افراد، شرایط سنی این افرد (که متولدین سالهای 50-51-52 هستند) و تاریخ مسافرتشان وعدم بازگشت آنها به کشور، در واقع مبین روشن کننده این مسأ‌له هست . من فقط میخواهم عرض بکنم آن چیزی را که در وزارت اطلاعات حداقل دنبال این قضیه هستیم این است که شرایطی فراهم بشود که بازگشت این افرد واقامت سالم این افراد در خارج از کشور تضمین بشود که به دام این مسائل گرفتار نشوند،‌چرا که با وجود ضعفهائی که ممکن است از لحاظ اقامتی نیازی به مسائل مالی برای اینها ایجاد بشود درگیر سرویسهای خارجی هم بشوند و از آنها به عنوان مهره هائی برای بعضی از اهداف  شوم علیه نظام هم استفاده بشود، ضمن اینکه بچه هائی که در شرایط سنی چهارده سال، سیزده سال به بعد در محیط خارج از کشور پرورش پیدا میکننددیگر برای برادرها باید روشن باشد که بعد از 15 سال، 10 سال تحصیل در خارج و بودن در آن محیط خارج وعدم پیوند مناسب با خانواده بعد از بازگشتشان تبدیل به چه عناصری میشوند. عمدتاً در پی پیوند این افراد وتضمین اقامت سالم اینها در خارج ار کشور و وجود آن شرایط مناسب خانوادگی برای این افراد هستیم وانشاءالله امیدواریم که براد ران نماینده هم به این مسأله توجه بکنند. والسلام علیکم ورحمه الله.
نایب رئیس- آقایان توجه داشته باشید دو تا رأ‌ی گیری داریم، نصاب هم برای رأی گیری کامل نیست.‌خلاصه مجلس در نظم وانضباط سایر ارگانها ونهادها باید الگو و مؤثر باشد وتحقیقاً این نتیجه بد و سوئی دارد  این مطلب هر
روز هم پخش میشود وهمه هم میدانند که ما دست به گریبان این مصیبت هستیم و این اثر سوء دارد، حالا آقایان باید بدانند آنهائی که تأ‌خیر میکنند  جوابش را  باید بدهند. رقم 180 نفر توجه کنید اول برای شور دوم کمیسیون مسکن و شهرسازی رأی گیری داریم، لطفاً ماده واحده را بخوانید .     (به شرح زیر خوانده شد).
ماده واحده- بند «ز» ماده 4 اساسنامه شر کت سهامی آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک به شرح زیر اصلاح میشود:       بند«ز» هم این هست :       «محاسبه، مطالعه ، طرح و همچنین نظارت و مشاوره در مورد مکانیک خاک، ژنو تکنیک و راه طبق ضوابط وزارت برنامه وبودجه توسط مهندسین مشاور آزمایشگاه»
نایب رئیس- رقم 180 نفر ، موافقین قیام بفرمایند(اکثربرخاستند) تصویب شد. طرح بعدی را برای رأ‌ی بخوانید.
منشی – شور اول «طرح اصلاح بندهای 1 و3 ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 10/12/51»
نایب رئیس- رقم ، رقم قبلی کلیات طرح مطرح است موافقین قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. دستور بعدی را بفرمائید.
7- بحث پیرامون کلیات طرح قانونی معافیت فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس وبورس داخل وخارج متعهد خدمت در دانشگاههاومراکز آموزش عالی وتحقیقات از انجا م خدمت سربازی.
منشی- دستور بعد گزارش شور اول کمیسیون شوراها وامور داخلی در خصوص رد طرح قانونی معافیت فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس وبورس داخل وخارج متعهد خدمت در دانشگاههاومراکز آموزش عالی وتحقیقات از انجا م خدمت سربازی . مخبر کمیسیون شوراها وامور داخلی تشریف بیاورند.
حسینی المدنی(مخبر کمیسیون شوراها وامور داخلی)- بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون شوراها و امور داخلی به مجلس شورای اسلامی.        طرح قانونی معافیت فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس وبورس داخل وخارج متعهد خدمت در دانشگاههاومراکز آموزش عالی وتحقیقات از انجا م خدمت سربازی ، به شماره چاپ 381 که به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون شوراها وامور داخلی ارجاع گردیده بود درجلسه مورخه 13/2/68 با  حضور نمایندگان دولت مرد بررسی قرار گرفت  وکلیات طرح مزبور به تصویب نرسید.      اینک گزارش شور اول به مجلس شورای اسلامی تقدیم میگردد.
      رئیس کمیسیون – محمداشرفی اصفهانی
«طرح قانونی معافیت فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس وبورس داخل وخارج متعهد خدمت در دانشگاههاومراکز آموزش عالی وتحقیقات از انجا م خدمت سربازی»
ماده واحده- ازتاریخ تصویب این قانون کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس وبورس داخل وخارج از کشور که به موجب مقررات مربوط متعهد انجام خدمت حداقل دوبرابر سنوات تحصیلی در دانشگاهها و مراکزآموزش عالی هستند پس از ایفاء تعهد فوق از انجام خدمت نظام وظیفه در زمان صلح معاف میشوند.      این طرح به کمیسیون داخله ارجاع شد و برادران کمیسیون با حضور برادران وزارت کشور ونظام وظیفه و برادران سپاهی در طی چند جلسه مورد بحث وبررسی قرار دادند و این طرح به تصویب کمیسیون داخله نرسید ورد شد.      عزیزانی که این طرح را تهیه کرده‌ند میتوان گفت که روح مطلب و جان کامشان این است که فرموده اند مامیخواهیم از این طریق و این امتیازی که به این برادرها وخواهرها بدهیم بنیه علمی دانشگاهها را تقویت کنیم و میخواهیم از این طریق کسانی که درداخل کشور هستند و مخصوصاً کسانی که درخارج از کشور هستند جذب هیأ‌ت علمی دانشگاهها کنیم و آن مشکل و کمبود نیروی انسانی در سطح بالا را مرتفع سازیم.     مسأ‌له دیگری که اشاره فرمودند این است که چون تعداد اینها کم هست وتأ‌ثیر عمده ای نخواهدداشت بنابراین مشکلی هم به وجود نمی‌آید. پس اگر چنانچه ما  اینها را از خدمت نظام وظیفه معاف کنیم میتوانیم یک خدمت علمی وفرهنگی به میهن بکنیم.       اما این در کمیسیون مورد بحث وبررسی قرار گرفت و رد شد .      اولا  اگر چنانچه واقعاً ما میخواهیم بنیه علمی دانشگاهها را تقویت کنیم همه وهمه موافق هستند و هیچکس تردیدی ندارد واگر ما میخواهیم کشورمان مقتدر باشد وکشورمان قوی باشد بایستی بنیه های علمی کشور تقویت بشود. حالا اینکه آیا راهش این هست که مابیائیم یک تبعیض فاحش قائل بشویم برای یک عده خاص ومعدود واینها را استثناء کنیم، ما نمیخواهیم بگوئیم که خیلی جاها با همه جا استثناء ظلم است یا تبعیض است. ولی در اینجا دلیلی ندارد که ما بیائیم برای دفاع فارغ التحصیلان تربیت مدرس این امتیاز را قائل بشویم، ولی برای دیگران این امتیاز را  قائل نشویم. اگر چنانچه بنا است که بنیه علمی تقویت بشود طرق دیگری هم وجود دارد، راههای دیگری هم وجود دارد و بایستی راههای دیگری پیدا  کرد تا اینکه به آنجا برسیم.      و از آن طریق مایه نگرانی عده دیگر هم در سطح کشور خواهدبود. آنهائی که فارغ التحصیل مدارس عالی وسایرجاهای دیگر هستند شما چه پاسخی دارید به آنها بدهید؟ آنها هم مثل اینها تعهد خدمت دارند و دوبرابر سنوات تحصیل شان خدمت میکنند ومعاف نمیشوند. دلیلی ندارد که ما بیائیم اینها را معاف کنیم وبقیه را معاف نکنیم وباعث اختلاف میان حتی  همین قشر هم بشویم.      بنابراین نظر کمیسیون این بود که ما این را رد  کردیم ونپذیرفتند و مفید ندانستند. اما بنده خودم به عنوان کسی که ازاین امتیاز استفاده کرده ام و فکر میکنم به حال جامعه مفید هم هست، دلیلش هم این است که (چون مدرسه عالی تربیت قضائی قم این امتیاز را داده بود که کسانی که فارغ التحصیل بشوند وبروند تدریس کنندما  آن سنوات را اصلا به حساب سربازی میگذاریم و دیگر از سربازی معاف میشوند واین برنامه هم بود) دلیلش این است که کسانی که میخواهند وارداین کار بشوند ومیخواهند خدمت بکنندوقتی می‌بینند که دوسال یک مقطعی وجود دارد که نامشخص است. معمولا کسانی که درآن سنین بالا هستند، ازدواج کرده اند ومتأ‌هل هستند با یک وضع نامشخصی مواجه میشوند ونمیدانند که آیا به کجا خواهد انجامید . بنابراین اگرچنانچه مطمئن باشند که بعداز اینکه این چهارسال یا شش سال خدمتشان تمام میشود باز مشکل سربازی ندارند، باز از زندگی منقطع  نمیشوند این خودش انگیزه میشود ، جاذبه میشود برای اینکه افراد جذب بشوند وبتوانند د ر این جاها خدمت کنند.     بنابراین بنده نظر شخصی ام را عرض کردم، ولی نظر کمیسیون این است که این را رد کرده ، والسلام علیکم و رحمه الله.
صادق  خلخالی-آقای کروبی!  ایشان باید از نظر کمیسیون دفاع  کنند، نه اینکه نظر خودشان را بگویند.
نایب رئیس- بلی ، صحیح میفرمائید.
شیبانی – من مخالفم.
منشی- اسم ننوشته بودید. مخالف رد گزارش کمیسیون آقای نورالله عابدی بفرمائید.
نورالله عابدی- بسم الله الرحمن الرحیم. اول من یک ایراد واشکالی به هیأ‌ت  رئیسه محترم بگیرم (که خودمان هم جزو هیأ‌ت رئیسه هستیم) که این لایحه میبایست به کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی میرفت  به کمیسیون داخله رفته وبرادرها به این توجه داشته باشند که درست است که بحث نظام وظیفه است، ولی یک طرف قضیه000
نایب رئیس- خوب شما لااقل میدانید آنجا به عنوان فرعی رفته .
نورالله عابدی- بحث اصلی اش این است که بحث دانشگاهها ا ست.
نایب رئیس- اصلی آن این است که تشخیص مسؤول کمیسیونها  و ادا ره قوانین است.
عابدی- برادرها توجه بفرمائید! ما یک مصوبه داریم درسال 58 که گفته: «کلیه معلمینی که از دانشسراها فارغ  التحصیل میشوند برای مدت 5سال اگر در مراکز آموزشی ما به امر تعلیم وتربیت بپردازنداز انجام خدمت سربازی معاف هستند.» این دررابطه با معلمین کشور هست که فارغ‌التحصیل دانشسراهای تربیت معلم هستند. برادران عزیز توجه کنند که ما امروز در دانشگاههایمان به شدت به استاد  نیاز داریم. کار دانشگاه تربیت مدرس هم تربیت مدرس هست برای ورود به دانشگاههای کشور، کل پرسنلی که ما دا ریم در حدود  هزار نفر هستند یعنی تمام کسانی که تربیت میشونددر دانشگاههای تربیت مدرس ودا خل وخارج (بورسیها) بر اساس آماری که الان معاون پارلمانی وزارت فرهنگ وآموزش عالی تقدیم کردند چیزی در حدود دو هزار نفر هستند که نوعاً تعدادی از اینها را خواهران تشکیل میدهند که خود به خود  از خدمت نظام وظیفه معاف هستند، تعدادی از اینها خدمت نظام وظیفه‌شان را انجام داده اند. یعنی کسانی که پا به دانشگاه تربیت مدرس میگذارند معمولا چند سالی خدمت کرده اند و اینها یا  فرماندار بوده اند یا مثلا معلم بوده اند. یا دبیر بوده ا ند واینها خدمت سربازی شان را انجام داد ه اند. حالا فرضاً بگیریم از کل این دوهزارنفری که میمانند هزار نفرشان میخوا هند خدمت سربازی بروند. یک طرف دیگر اینها دو سال بروند در پادگانهای کشور پا به زمین بزنند وخدمت کنند، اینها هم مدرس هستند، استاد هستند، به جای دوسال خدمت سربازی 5 سال (آن تعهد خدمتشان) حالا میخواهد 5سال باشد، 10سال باشد، 6سال باشد هر مقدار که متعهد خدمت در دانشگاههای کشور هستند بیایند اینجا دانشجو را تربیت کنند وبنیه علمی کشور را قوی کنند. متخصص تربیت کنند وتحویل جامعه بدهند. خوب این یک طرف قضیه است، حالا یا شما هزار نفر در پادگانها برای مدت 2سال داشته باشید یا این هزار نفر اگر هر استاد را ما در نظر بگیریم که 30 نفر در کلاس داشته باشد ، هزار تا  ضربدر سی بکنید ببینید چقدر میشود ؟ 30 هزار دانشجو را در سال میتواند تربیت کند. خوب این چه راندمان زیادی است ، چه راندمان خوبی است که میتواند این استاد داشته باشد ؟ از یک طرف واقعاً امروز بنیه آموزشی وعلمی کشور نیاز به استاد دارد،‌از طرف دیگر کمیسیون داخله میگوید که اینها بروند در پادگانها پا به زمین بزنند! آخر برادر عزیز! بحث این است که اینها در زمان صلح یعنی زمانی که شما در قانون اساسی تان آورده اید که از پرسنل ارتش در زمان صلح میتوانیم در زمینه کارهای پروژه های عمرانی واجرای پروژه های عمرانی استفاده کنیم، این قانون اساسی شما  است. حالا ما میگوئیم که اساتید ما، کسانی که سرمایه گذاری عظیمی روی آنها شده بیایند در زمان صلح در دانشگاههای کشور تدریس کنند. کمیسیون داخله میگوید خیر برگردند بروند به پادگانها! همین اساتید نیروهائی را که لازم است در پادگانها باشند (نیروهای متخصص) برای پادگانها تربیت میکنند. اگر اینها نباشند شما در پادگانهایتان باز از نظر نیروی متخصص کمبود خواهید دا شت . برادر عزیز‌! شما امروز معلمتان، حتی دانشسراهای مقدماتی ، دانشسراهای تربیت معلم، همانهائی که برای ابتدائی دارند معلم تربیت میکنند، همانهائی که برای دبیرستانهای ما دارند معلم تربیت میکنند درزمان صلح معاف از خدمت سربازی هستند. حالا شما میگوئید استاد دانشگاههای ما برود درپادگان پا  به زمین بزند؟ این کار اشتباهی است، این کار غلطی است. برارد، ما سرمایه گذاری عظیمی را روی اینها انجام میدهیم، سرمایه گذاری زیادی روی اینها می‌کنیم دلیلی ندارد که ما امروز اینها را بفرستیم درحالی که پادگانهای ما نیاز ندارد، زمان صلح است، (من این زمان را نمیگویم، من امروز را نمیگویم که در حالت صلح ونه جنگ به سر میبریم) زمان صلح که ما نیاز نداریم که استاد دانشگاه ما، استاد پزشکی ما بیاید برود در پادگانهای ما آنجا عاطل وباطل بماند. امکان دارد که بگوید از نیروی تخصصی اینها میخواهند استفاده کنند، این یک مطلب است! بلی، امکان دارد که پادگانهای ما به تخصصهای اینها نیاز داشته باشد، اشکال ندارد. ولی ایشان میخواهد برود دو سال، هیجده ماه آنجا از نیروی تخصصی این فرد استفاده بشود. ما میگوئیم در ظرف این هجده ماه ، (دوسال تحصیلی میشود) سی هزار دانشجو را میتواند در ظرف چهارسال متخصص کندوتحویل پادگانهای ما بدهند، از این تخصصها استفاده بکنند. خود ارتش یا سپاه امروز در دانشگاهها کسانی را دارند که دارند آنجا تربیت میشوند که به پادگانها برگردند. خوب این کمک میکند به همان نیروهائی که در دانشگاهها متعلق به ارتش و سپاه هستند، تربیتشان میکند که به آنجا برگردند. به نظر من کمیسیون داخله کار درستی را انجام نداده. کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی که واقعاً وضعیت آموزش عالی کشور را میداند، وضعیت دانشگاههای کشور را میداند، نیاز مملکت را میداند اینها آورده اند تصویب کرده اند، تأیید کرده اند که این اساتید دانشگاه تربیت مدرس بجای خمت سربازیشان به دانشگاههای کشور برگردندوآنجا تدریس و خدمت کنندو خدا میداند که خدمت این برادران در دانشگاهها اصلا باخدمت آنها در پادگانهای ما قابل مقایسه نیست ومن مطمئن هستم که مجلس محترم از آنجائی که همیشه به اعتلای فرهنگی کشور فکر کرده مجلس هم به این پاسخ مثبت خواهد داد وتصویب خوهد کرد که اساتید ما در پادگانها نباشند ود ر مراکز علمی و تحقیقاتی ما مشغول خدمت بشوند واین قضیه را تأیید خواهد کرد.    من بیش از این مزاحم برادران نمیشوم، فقط به این مسأله تأکیدمیکنم که اینها درزمان صلح،نه درزمان جنگ، زمان جنگ بروند درجبهه‌ها بجنگند، در زمان جنگ بروند در مراکز تحقیقاتی پادگانهای ما آنجا روی موشک وغیره وغیره کارکند، ما زمان جنگ کاری به اینها نداریم. ولی درزمان صلح که نیازی به اینها وجود ندارد بیایند در مراکز آموزش عالی ما مشغول خدمت بشوند ومطمئناً مجلس هم به این مسأله پاسخ مثبت خواهد داد. والسلام .
منشی- موافق رد آقای خلخالی هستند بفرمائید.
صادق خلخالی- بسم الله الرحمن الرحیم. آقایان نمایندگان که خسته هستند توجه بفرمایند این مسأله برای کشور وبرای ارتش وسپاه بی اندازه مؤثر است. و من به عنوان موافق رد حرف میزنم وجای گله است از آقای عابدی ، با اینکه همیشه در طرحها ولوایح حرف میزنند اینجا متوجه موضوع نبودند. موضوع عبارت از این است که آیا این شخصی که معلم است ، شخصی که من‌باب مثل به حد سربازی رسیده وباید سربازی برود آیا باید برود یا نرود؟ خوب این برود یا نرود مربوط به وزارت کشور و امور شوراها وامور داخلی است. این مربوط به آموزش عالی نیست وثانیاً که آنها به عنوان کمیسیون فرعی میتوانند این طرح را بررسی بکنند.      ببییند بحث دراین نیست که دانشگاههای ما یا مراکز علمی ما احتیاج به استاد دارند یا ندارند. نخیر مراکز علمی ما احتیاج به استاد دارند، احتیاج به معلم دارند، دبیر دارند همه اینها را ما لازم داریم. ولی بحث دراین است که آیا سربازخانه های ما ، پادگانهای ما هم احتیاج به همین اساتید، همین آقایان، همینهائی که چیزفهم هستند، همینهائی که از نظر علمی برتر هستند ومیتوانند در آنجا ایدئولوژی به ارتشیان به سپاهیان ما یاد بدهند، میتوانند منشاء اثر علمی بوده باشند. شما مدام نفرمائید که آقای مخالف رد دارد میگوید خوب یک عده ای را در حدود هزرا نفر میبرید آنجا و مرتب پا میزنند؟!  این موضوع پا زدن نیست‌آقا! مراکز ارتشی را نباید از افکار بلندمحروم کرد. مراکز ارتش همانطوری که احتیاج به سرباز صفر دارد ومیرودآنجا تفنک به دست میگیرد کشیک میکشد، همانطور که احتیاج به یک افرادی دارد که دارای ایدئولوژی هستند، انقلاب را درک میکنند، انقلاب را میتوانند با یک بینش خاصی به این ارتشی ها تلقین کنند. ارتشی که ایدئولوژی نداشته باشد نمیتواند جنگ بکند. در موقع خودش می‌بینی که از جبهه فرا ر میکند ، یا ارتشیان وسربازانی که 000 (من نمیخواهم اینجا وقت آقایان را بگیرم)کسانی بوده اند که نمازخوان بوده اند، روزه گیر بوده اند بر اثر نرسیده به اینها میگفت که آمده به خانه بعد می‌بینیم که اصلا برای نماز بلند نمیشود به او میگوئیم که بابا پس شما چکار میکنی؟ میگوید والله آنجا کسی نبود که به ما بگوید نماز چیست وروزه چیست؟‌!  ، (حالا اینها ابتدای کار است. ) کسی نبود که به ما بگوید موشک چیست ، کسی نمیتوانست به ما بگوید که ضدهوائی چیست؟ آقاجان پرسنل صفر که نمیتواند همه کار مملکت را درست بکند! اینجا یک مسأله ای را عنوان کرده اند که درزمان صلح ما میخواهیم این کار رابکنیم، در زمان جنگ نمیخواهیم این کار را بکنیم. آقایان توجه دارند در دنیای امروزه از اول تا آخرش ، از شوروی گرفته تا آمریکا همه صلحها، صلح مسلح است. یعنی باید آمادگی صددرصد بوده باشد ولو در زمان صلح. خوب شما درزمان صلح افرادی که میتوانند آموزش بدهند ، بینش بدهند، میتوانند امور نظامی ، فنون پیچید کامپیوتری ، تشکیلات پروازی، از آن جریانات موشکی که خیلی پیچیده است، موشکهای دریا به دریا ، هوا به هوا، هوا به دریا، دریا به هوا اینها را یاد بدهند شما میگوئید نه حالا بروند آنجا چون آنجا 1000 نفر احتیاج داریم. حالا من در آنجاهم حرف میزنم هزار نفر آنجا احتیاج داریم. شما الان اینجا نمیگذارید این آقایان بالفعل یاد بگیرند. وقتی هم که جنگ شروع شد میگوئید که آقایان آنجا بروند یاد بگیرند. بابا!‌ آنوقت آنجا وقت یادگرفتن نیست. این مقدمه واجب است باید جلوتر مقدماتش را درست کرد. نمیتوانیم در وقت خودش، حالا یک کسی را میخواهی استقبال بکنیم، حالا که نیامده پس واجب نیست وقتی هم که آمد نمیتوانم از آن پذیرایی بکنیم. این درست نیست.باید یکسال ، دوسال ، هسال قبل خودمان رابرای این آموزشها آماده کنیم. شما هی دنبال دانشگاه میروید . اولا آقایی که مخبر کمیسیون بودند گزارش کردند که راه چاره این نیست. ما میتوانیم دانشگاهها را به وسیله معلمین اشباع کنیم و به وسیله افراد ورزیده ای که واجد این شرایط هم نیستند، سربازخانه را نمیشود گفت که این در جزو بیست ونهم است باید در جزو اول نظام ما سربازگیری قرار بگیرد و افراد دانشمند بروند به سربازخانه ها که آنجا آموزش بدهند ، تعلیم بدهند، تربیت بدهند، مردم را ورزیده بار بیاورند.این خودش یک ایدئولوژی است . یک سربازی از سربازخانه فرهنگ جنگ را در جامعه بیاورد منتقل کند نه اینکه یک افراد ساده ای بروند آنجا اصلا نفهمند تازه واجباتشان هم گم بشود، بعدهم برای خاطر پایه دانشگاه برگردند. آقا سربای نباشد، سربازگیری نباشد، دانشمندان در سربازگیری شرکت نکنند نمیشود مملکت را اداره کنی تا دانشگاه سر جای خودش بوده باشد. قدرت نظامی یکی از ابزار ووسایل مهمتر این مملکت است.  این ابزار ووسایل مهمتر را ببینیم آیا اینها افراد تحصیل‌کرده میخواهند یا نمیخواهند؟یک استادی که در فن موشک و موشک پرانی نمیدانم در پروازها در این جور چیزها دخیل است میگوئید خیر این نرود پس کی برود؟ کی این کارهای مهم ارتش را بخواهد به دوش  بگیرد. شما میگوئید خوب در ارتش یک عده ای هستند ممکن است بعد، مخالفین رد بگویند، آقا جان بعضیها  هستند ما نمیگوئیم اما من به الکفایه وجود ندارد شاید بعضیها هستند یک تربیت طاغوتی دارند اصلا به درد این کارها نمیخورند به درد ایدئولوژی ما نمخیورند به درد عقیدتی سیاسی نمیخورند آنجا هم یک دانشگاه است نه اینکه آنجا یک جزو بیست ونهم است حال شد، شد نشد هم نشد. بعد هم مرتب قید گذاشته با تبصره و اینها. من عین این عبارت را میخوانم شما توجه کنید «طرح قانونی معافیت فارغ التحصیلان از اموردفاعی» مخالف رد بوده این چیز را گفته. خلاصه حالا گفته که نمیدانم با یک چیزهایی با یک بالاوپائین کردن وکسر وانکسار کردن تصویب میشود با این که ماهیتش هیچ اضافه نشده «از تاریخ تصویب این قانون کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس وبورس داخل وخارج از کشور که به موجب مقررات مربوط متعهد انجام خدمت حداقل دو برابر سنوات تحصیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هستند پس از گذراندن دوره آموزش نظامی وایفای تعهد فوق از انجام خدمت وظیفه عمومی درزمانی که کشور درگیر جنگ نیست معاف میشوند» خوب در وقت خودش که درگیر جنگ نیست شما آمادگی ندارید وقتی هم که جنگ آمد آنوقت آنجا دیگر بدتر است. نه بابا این صلح. صلح مسم است مخصوصاً از قضا ما اینجا که در حالت نه جنگ ونه صلح همین را بخواهیم تصویب کنیم استفاده کنیم ما در وقتی که الان نه جنگ و نه صلحیم بچه های خودمان را میخواهیم بفرستیم به دانشگاه ویک عده ای که آنجا بالسویه خدمت کرده اند بین شان شکاف ایجاد بکنیم وآنها را رنجیده خاطر بکنیم برای خاطر 1000 نفر و این تبصره هایی که گذاشته، مثلا «وزارت فرهنگ وآموزش عالی مکلف است که معرفی کند» آن طبق روالش برای همه همینجوری است مشمولین تبصره اگر پولشان را ندادند در مقابل وزارتخانه مذکور باید انجام بدهند پولشان را بدهند هیچ ربطی به مسأله ما ندارد. تبصره سوم وزراتخانه های سپاه، دفاع، فرهنگ وآموزش عالی مسؤول اجرای این قانون بوده وآئین نامه اجرائی آن فلان خواهد بود. توسط اینها تعیین میشود در هیأت وزیران تصویب میشود. من میخواهم این را بگویم آقا این را که شما دارید الان مخالف رد عنوان میکنی آخر یک استدلالی یک جهتی یک نکته ای که چرا ما این را رد میکنیم چرا ما نمیخواهیم زیربار این برویم. چرا ما میخواهیم، یعنی موافق رد هستیم و میخواهیم که همین جوری که دانشگاههای ما احتیاج به معلم دارند به استاد احتیاج دارند واز جای دیگر میتوانند جای آنرا پر کنند سربازخانه ها، پادگانها، ا رتش ، نظام ، سپاه ما احتیاج به استاد و متخصص، مدرس د ارد باید برود آنجا خدمت کنند من دیگر بیش از این وقت آقایان را نمیگیرم.
نایب رئیس- یک مخالف دیگر میتواند صحبت کند.
منشی- مخالف بعد آقای دکتر حبیبی بفرمائید.
یکی از نمایندگان – حاج آقا کروبی! مخالف وموافق زیادهستند.
نایب رئیس- عرض کردم یک نفر دیگر امروز صحبت کند،مابقی برای بعد بماند.
عبدالله نوروزی- اخطار آئین نامه ای دارم.
نایب رئیس- آقای نوروزی بفرمائید.
عبدالله نوروزی- بسم الله الرحمن الرحیم . بر اساس ماده 70 آئین نامه داخلی میبایستی ترتیب برنامه و کار جلسات هفتگی بدون تغییر مگر به هر حال خصوصیاتی ، فوریتی پیش بیید ومشخصاً دستور کار تغییر بکند نمیبایستی ردیفها به هم بخورد و از برنامه جلسه خارج بشود. متأسفانه ردیف دهم دستور کارهفتگی امروز به هر حال از دستور جلسه خارج شده وبدون اینکه مطرح  و عنوان بشود کنار گذاشته شده. لذا انتظار داریم که این مسأله را هیأت رئیسه با آن برخورد بکند.
نایب رئیس- من جویا میشوم.
منشی- آقای حبیبی بفرمائید.
نجفقلی حبیبی- بسم الله الرحمن الرحیم. من در مورد این مسأله ای که الان مورد طرح است یک مقدمه ای را باید عرض بکنم بعد به نظرات کسانی که موافق رد بودند اشاره میکنم.      دانشگاهها اهمیت خاص خودشان را دارند و سروران عزیز حالا علاوه بر تمامی بیانات حضرت امام رضوان الله علیه مخصوصاً وصیت نامه سیاسی الهی ایشان را قطعاً ملاحظه فرموده اند اینکه حضرت امام چقدر اهتمام داشتند نسبت به مسایل دانشگاهها ، اما اهتمام به دانشگاهها وعمل به وصیت حضرت امام احتیاج دارد به فراهم کردن مقدمات همنیطور با حرف وشعار اصلا نمیشود. جاذبه های فراوانی که در بیرون در مشاغل پولساز وجود دارد ومحرومیتها و مشکلاتی که در درون دانشگاهها وجود دارد اینها با همدیگر وقتی کنار هم قرار میگیرند نتیجه اش این میشود که بسیاری از نیروهای متخصص کشور که اغلبشان هم آدمهای علمی اند سالمند، مفیدند ولی به هر حال برای اینکه بتوانند زندگیشان را اداره بکنند، ممکن است توسط جاذبه های دیگری که در بخشهای مختلف کشور وجود دارد ویا حتی خارج از کشور اینها به آن جهت ها سوق پیدا کنند. بنابراین ما اگر میخواهیم مملکتمان حتی در بعد نظامی که حیات واستقلال کشور در یک بخش عظیمی از آن به آنها مربوط است به یک نقطه امیدی برسیم لازم است که دانشگاههایمان را بیش از هر چیزی اهمیت بدهیم ودانشگاهها را تقویت کنیم، تقویت دانشگاهها به چند امر بستگی دارد که مهمترین آنها داشتن استادان صالح، امین ، باتقوی، دانشمند و متخصص است وما اگر چنین استادانی را نداشته باشیم به هر حال دانشگاهها نمیتوانند تبدیل بشوند به آن پایگاههایی که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه صلاح مملکت را به آنجا وابسته کرده اند وفرموده اند که اگر دانشگاهها صالح و خوب بشوند و پا بگیرند ما از آنجا به مراحل بعدی میرسیم یعنی به استقلال وخودکفائی میرسیم. شما برای اینکه به خودکفایی برسید بایستی پایگاههای علمی قوی داشته باشید بدون آن چگونه میتوانید به خودکفایی برسید برای هر امری مجبورید پولهایتان را جمع کنید و چیزهای مصرفی بخرید بیاورید واینجا خرج کنید دوباره هم همینطور . پس لاز م است که ما به دانشگاههایمان اهمیت بدهیم وبه عنوان مهمترین رکن استقلال کشور دانشگاهها را تلقی بکنیم واما اجازه بفرمائید الان عرض میکنم. مسأله اساسی این است که ما استاد که میخواهیم تأمین بکنیم استادها درس میخوانند جاهای دیگر میروند شما باید یک مقدار جاذبه ایجاد کنید برای دانشگاهها تا مغزهای متخصص ومتفکر شما بدانندبیایند در اینجا کار بکنند. شما به او میگوئید پول که به تو نمیدهیم، حقوق کافی که به تو نمیدهیم، هیچ امتیازی هم برای کسی که میخواهد بیاید دانشگاهها نمیدهید. الان یک مهندسی که زیردست استاد درس خوانده لیسانس مهندسی شده سه برابر آن استادی که در دانشگاه دارد درس میدهد شما بیرون به او حقوق میدهید. خوب حالا دیگر جوانهایی که درس میخوانند به چه انگیزه ای وارد دانشگاه بشوند؟ بالاخره شما باید بیائید یکسری جاذبه ها را ایجاد بکنید که اینها وارد دانشگاهها بشوند پس ایجاد جاذبه یکی این است که شما مسأله سربازی اینها را از یک طرف حل بکنید و این طرحی که داده شده یک قدم بسیار کوچکی است در این قضیه.    مسأله دوم اینکه شما می‌آئید الان برای تأمین هیأت علمی اینها را بورسیه میکنید حقوق به اینها میدهید که درس بخوانند که استاد بشوند چه در دانشگاه تربیت مدرس وچه روسیه های داخلی در دانشگاههای دیگر کشور بعد دو سال درسش را خوانده 4-5 سال حالا تخصصش را پیدا کرده به او میگوئی حالا دو سال برو سربازخانه درجا بزن بعداً برگرد بیا. شما میدانید که علم هر روز دگرگون میشود مطالبی را که این آدم امروز یاد گرفته دو سال به او میگوئیم متارکه بکن شما اینجا اغلب با دانشگاهی یا حوزه ای هستید وبا مسائل علمی به صورت مستمر سروکار دارید. علم فرار است. دوسال آقا را از بحث علم ومدرسه خارجش میکنید  به یک کارهای فرعی دیگر در حالیکه علم هر روز تحول پیدا میکند این از جریان علمی خارج میشود از آن طرف استعدادهایی هم که قبلا آموخته پولی هم که قبلا برایش خرج کرده بودیم در حقیقت تلف میکنیم و آقایان میفرمایند که باری رفع تبعیض. آقا مسأله تبعیض اصلا نیست مسأله تدبیر وبهتر استفاده کردن از نیروها وامکانات کشور است. شما اگر از مغزتان بخواهید همان استفاده را بکنید که از استخوان کف پایتان استفاده میکنید بعد بگوئید چون تبعیض نباید باشد اینجور است. این استدلال بسیار ضعیف است. چشم برای یک چیزی است ، معز برای یک چیزی است، استخوان هم برای یک چیزی است هر کدام ارزش خودشان را دارند. اصلا بحث تبعیض نیست. این یک استدلال خلاصه غیر قابل فهمی است که آقایان میگویند برای اینکه تبعیض نباشد ما چنین 000 کجا تبعیض است؟ شما مگر بگوئید که اینها را خرجشان کردیم برای اینکه استاد بشوند بعد میگوئید حالا برود دوسال نمیدانم آنجا کف سربازخانه را جارو بکن. آنهم ارزش خودش را دارد اما این آدم را با اینهمه سرمایه‌گذاری که کردید برای این تربیتش نکردید واما جناب آقای خلخالی بزرگوار که مسأله تقویبت بنیه علمی ارتش را مبنا قراردادند و بحث کردند منهم میخواهم همین را عرض بکنم شما ناچارید که بنیه علمی مملکتتان واز جمله بنیه علمی دفاع نظامی تان را تقویت بکنید با این کار هیچ چیزی را شما انجام نخواهید دادیعنی 1000 نفر، 500 نفر، 100نفر(سالی حدود 200-300 نفر بیشتر البته نمیشود) از اینها را شما برمیدارید میفرستید در پادگانها یک آدمی که به صورت موقت سربازی آنجا رفته یک مغز به درد بخور در سربازی موقت است هیچوقت اینها را نمیآیند در کارهای بسیار مهم بگمارند ومسؤولیتهای تحقیق واختراع وابداع چنین وچنان به آنها بگویند. آخرش میفرستند دریک جاهایی ادارات اندیکاتورنویس میشوند بعضی کارهای ثباتی یابالاخره یک جوری وقتشان را تلف بکنند. تجربه طولانی مملکت اینرا نشان داده به این نظام روروکراسی. اینها میتوانند دردانشگاهها با کارهای تحقیقاتی و تربیت نیروی انسانی که انجام میدهند طرحهای تحقیقاتی دفاعی ومسایل نظامی را هم بگیرند وآنجا رویش کاملا کار بکنند ونتیجه ای که ازاین عاید مملکت میشود هزاران بار بیش از آن چیزی است که اینها را شما بفرستید در اینجور جاها معطلشان بکنید به هر حال در مرکز تربیت معلم هم که شما در همین مجلس محترم تصویب کردید جوانها را که حتی تخصص کمتری هم دارند وتازه هزینه  کمتری هم برایشان شده میگوئید که آقا بفرستیم بخش آموزش. الان هم که برنامه 5ساله مطرح است. شما بدون تقویت بنیه علمی کشور کجا میتوانیدامکانات توسعه را فراهم بکنید؟ هیچ کاری نمیتوانید بکنید، بیائید چهار تا کارخانه دیگر اضافه کیند نیاز به تخصص دارید، نیاز به علم دارید باز باید دست به دامن خارجیها بشوید اگر مخواهید آن چهارتا کارخانه ای را هم که تأسیس خواهدشد درست اداره بشود ناچارید که دانشگاهها را از حالا تقویت بکنید واین یکی از راههایش است تازه شما باید خیلی بها به قضیه بدهید. این حداقل چیزی است که جوانهای مملکت را معاف میکنید از سربازی میگوئید به جای سربازی برودرس بده ، برو تحقیق بکن وتازه 5-6 سال هم که به صورت تعهد الزامی از او میگیرید من حساب کردم اینها نزدیک به 7سال تعهد خدمت خواهند داشت چونکه در یک دوره فوق لیسانس تا درسهایشان را بخوانند، رساله یشان را بگذرانند بیش از سه سال طول میکشد و دو برابر مدت تعهد خدمت هم یک چیزی خیلی سنگینی است که ازاینها میخواهید . به این طریق کمک میکنید که دانشگاههای محرومی که درسراسر کشور در مناطق محروم دارد تشکیل میشود اینها از استاد بهره مند بشوند انشاءالله درآینده و به اضافه نیروی انسانی که بزرگترین سرمایه کشور هست و مهمترین عامل وسعه اینجا ازاین طریق تربیت وفراهم بشود. نیروهای نظامی هم به هیچج وجه من الوجوه ازاین ضرر نخواهد دید. ما تجربه فراوانی در این قضیه در دانشگاهها دیده ایم وداشته ایم هر چه طرح تحقیقاتی دارند بدهند ایناها برایشان انجام بدهند. دانشگاهها با اشتیاق کامل آماده اند دهها بار بیچاره ها اعلام آمادگی کرده اند حالا اگر مسؤولین این کارها را نکرده اند خلاصه تقصیر کیست؟ من بیش از این مزاحم نمیشوم و فقط خواهش میکنم آقایان عنایت بکنند تربیت نیروی انسانی اصل اساسی برای توسعه و مهمترین رکن است و این هم از دانشگاهها برمی‌آید  واین حداقل جاذبه راهم شما بیائید و بپذیرید خیلی متشکر م.
نایب رئیس- بسیار خوب دنباله بحث برای جلسه بعد میماند. من همان نکته آقای نوروزی که اشکال آئین نامه ای برای خارج شدن تحقیق وتفحص سایپا کردند . گزارش کامل نبوده همراه با گزارش دیگری باید باشد که کامل باشد ونقیصه نداشته باشد. به مجرد رسیدن آن گزارش ابلاغ میشود.
8- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده.
نایب رئیس- اسامی غائبین ودیرآمدگان را بخوانید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم. با اجازه نمایندگان محترم دو نکته را عرض میکنم یکی اینکه تعدادی از نماینده های محترم موقع ورود وخروج کارت نمیزنند این برای اتاق کنترل وکامپیوتر مسأله ایجاد میکند.یکی هم بعضی از برادران بعد از تنفس تشریف میبرند وبعد ما اینجا با کمبود تعداد نمایندگان مواجه میشویم من ناچار هستم امروز مشخصاً از برادرمان آقای نورمحمد محمودیان نماینده محترم یاسوج نام ببرم که ایشان تشریف آوردند کارتشان را زدند وحداکثر ده دقیقه یا یکربع بعدش هم تشریف بردند و ما از وجودشان در مجلس امروزمان بی بهره بودیم . اما غائبین امروز عبارتند از آقایان: علیرضا رستمی، احمد طه وخدانظر قاسمی.      کسانی که تأخیر داشته اند در ورود : آقایان: حسین اربابی فرد (35 دقیقه)، محمدرضا بهزادیان (23 دقیقه)، فخرالدین حجازی (27 دقیقه)، ابوالفضل حسن بیگی (17 دقیقه)، جانشادانش(24 دقیقه)، بخشعلی رحیم نژاد (یکساعت و31 دقیقه)، سید محسن شفیعی(34 دقیقه)، رسول صدیقی بناب(21 دقیقه)، ذبیح الله صفائی (38 دقیقه)، خسرو ضیاء پور (24 دقیقه)، نادر طاهری(20 دقیقه)، سید محمدمهدی طباطبائی شیرازی(17 دقیقه)، فریدون قاسمی(55دقیقه)، حسین کمالی (43 دقیقه)، یونس محمدی (86 دقیقه)، احمد محمود رباطی (35دقیقه)، سید نورمحمد محمودیان که عرض کردم 35 دقیقه اول وقت تأخیر داشتند بعد هم حضورشان همان قدر بوده و حداکثر یکربع بعد تشریف برده اند. قاسم مهرزاد صدقیانی(19د قیقه)، حسین نجفی ثانی(17دقیقه)، علی رحم یوسف پور(24 دقیقه)، واعلام میکنیم خدمت نمایندگان محترم که ما کسانی را که بعد از تنفس تشریف میبرند و کارت نمیزنند یامیزنند میتوانیم لیستشان را داشته باشیم و از اینجا اعلام بشود. متأسفانه اگر مجلس به تنگنا بیفتد ومختل بشود این کار صورت خواهد گرفت.
نایب رئیس- ختم جلسه اعلام میشود جلسه بعدی صبح یکشنبه هفته آینده ساعت 30/7 خواهد بود.     (جلسه ساعت 05/12 پایان یافت).
     رئیس مجلس شورای اسلامی- اکبر هاشمی رفسنجانی