جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 113 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 113 )

  • سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۶۸

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی.
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه نهم خرداد ماه 1368.
فهرست مندرجات :
1- اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: سید رسول حسینی کوهستانی، خدانظر قاسمی و سید فرج‌الله افرازیده.
3- بیانات آقای رئیس به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) و راهپیمائی مسلمانان در انگلستان به حمایت از نظر حضرت امام خمینی وحمایت از اسلام وقرآن.
4- تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
5- مراسم تحلیف آقای محمد کریم مروجی نماینده بروجرد.
6- تصویب طرح قانونی اصلح بند 8 و بند 9 تبصره (8) قانون بودجه سال 1368 کل کشور.
7- تصویب کلیات لایحه معافیت از پرداخت مالیات بردرامد اعتباراتی که برای اجرای طرح انتفاعی وهمچنین تأسیسات انتفاعی وتولیدی که حسب مورد به استناد مجوزهای مقرر در مواد 33 و 48 قانون برنامه وبودجه مصوب اسفندماه 1351 به صورت بلاعوض به شرکتهای دولتی اعصاء یا واگذار شده یا میشود .00
8- تصویب لایحه عدم شمول مرور زمان مالیاتی .
9- تصویب کلیات لایحه اصلاح تبصره (37) قانون بودجه سال 1358.
10- گزارش کمیسیون صنایع ومعادن پیرامون رد لایحه اصلاح قانون تشکیل شورای عالی صنایع.
11- قرائت نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محضر رهبر کبیر انقلاب امام خمینی.
12- قرائت نامه نمایندگان مجلس خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در مورد شرکت «سایپا».
13- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده.
جلسه ساعت هشت به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد.
1- اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم. با حضور 184 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه را اعلام کنید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم. دستور جلسه یکصد وسیزدهم روز سه شنبه نهم خرداد ماه 1368 مطابق با بیست و چهارم شوال 1409.
1- گزارش کمیسیون برنامه وبودجه در خصوص رد  طرح قانونی اصلاح بند 8 و 9تبصره (8) قانون بودجه سال 1368 کل کشور.
2- گزارش شور اول کمیسیون امور اقتصادی و دارائی در خصوص لایحه معافیت از پرداخت مالیات بردرآمد اعتباراتی که برای اجرای طرح انتفاعی وهمچنین تأسیسات انتفاعی وتولیدی که حسب مورد به استناد مجوزهای مقرر در مواد 33 و 48 قانون برنامه وبودجه مصوب اسفندماه 1351 یه صورت بلاعوض به شرکتهای دولتی اعطاء یا واگذار شده ویا میشوند.
3- گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصادی ودارائی در خصوص لایحه عدم شمول مرور زمان مالیاتی.
4- گزارش شور اول کمیسیون امور اداری واستخدامی در خصوص لایحه اصلاح تبصره (37) قانون بودجه سال 1358.
5- گزارش شور اول کمیسیون صنایع ومعادن در خصوص رد لایحه اصلاح قانون تشکیل شورایعالی صنایع.
رئیس- تلاوت کلام الله مجید.     (قاری آقای خرمیان چند آیه از سوره الحاقه را به قرار زیر تلاوت کرد ند) :
اللهم صل علی محمد وآل محمد.      اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. فلااقسم بما تبصرون. وما لاتبصرون . انه لقول رسول کریم. و ما هو بقول شاعر قلیلا ما تؤمنون. ولا یقول کاهن قلیلا ما تذکرون. تنزیل من رب العالمین. ولو تقول علینا بعض الاقایل. لا خذ نامنه بالیمین. ثم لقطعنامنه الوتین. فما منکم من احد عنده حاجزین. و انه لتذکره للمتقین. و انا لنعلم ان منکم مکذبین .و انه لحسره علی الکافرین . و انه لحق الیقین. فسبح باسم ربک العظیم.      (صدق الله العلی العظیم. حضار صلوات فرستادند. )
2- بیانات قبل از دستور آقایان : سید رسول حسینی کوهستانی ،خدانظر قاسمی و سید فرج‌الله افرازیده.
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی- آقای کوهستانی نماینده بهشهر، آقای قاسمی نماینده دشتستان و آقای افرازیده نماینده نوشهر.
سید رسول حسینی کوهستانی- بسم الله الرحمن الرحیم. قبل از هر چیز شفای عاجل کامل برای امام بزرگوار ، تنها امید مستضعفان جهان، قلب تپنده محرومان وبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از خداوند مسأ‌لت مینمایم. دوام و بقای عمر با برکت برای رهبر کبیر انقلاب تا ظهور حضرت حجت (عج) از ذات ربوبی خواستارم، و انشاءالله خداوند ما را برای هیچوقت از نعمت رهبری معظم له محروم نفرماید.       سالروز شهادت اختر تابناک ولایت وامامت حضرت جعفربن محمد علیهما السلام را گرامی میداریم براستی روز شهادت امام صادق (ع) مصادف با اول فروردین سال 42 چه خاطره ای فراموش نشدنی دارد، آن روز را مراجع مخصوصاً امام عزیز عزای ملی اعلام کرده بودند، مردم آن روز را عید نداشتند، و جهت بزرگداشت شهادت امام ششم(ع) و اعتراض به حکومت جبار ، شاگردان مکتب امام صادق(ع) علماء وطلاب حوزه با حضور زائران تربت پاک حضرت فاطمه معصومه علیها سلام درفیضیه قم به سوگ نشسته بودند که ناگهان عمال رژیم پهلوی  سبعانه به فیضیه حمله برده، دست به ویرانی زده ، درب وپنجره را شکسته، با چماق تعداد زیادی را مجروح نموده وعده ای را از پشت بام پرتاب و صحن فیضیه را با خون پاک آنها رنگین ساخته، و بعضی ر به شهادت رسانده اند، من از شاهدان عینی حادثه مخصوصاً از علماء و گویندگان ناظر بر واقعه استدعا دارم با بازگونمودن ماجرا خاطره آن روز را در دلها زنده نگه دارند. ضمناً برای شهدا ء پانزده خرداد سال 42 (که مشعلدار نهضت امام بودند و به جوار رحمت حق پیوستند ومصداق آیه «السابقون السلابقون اولئک المقربون» قرار گرفتند درخواست علو درجات مینمایم، و یاد قهرمانان فتح خرمشهر را در دلها زنده و راه پاک آنها را ادامه خواهیم داد.      مسئله دیگری که بازگونمودن آن ضرورت دارد اجلاس اخیر سران کشورهای عرب در مراکش میباشد، و قطعاً این نشست با هماهنگی شیطان بزرگ آمریکا انجام گرفت، و هدفش جز مشروعیت دادن به اسرائیل غاصب و تضییع حقوق فلسطین مقاوم‌، و تضعیف  مسلمانان مظلوم لبنان نبود. و فاجعه بزرگتر از کنفرانس اتحادیه عرب بازگشت مجدد مصر، یعنی از پیوستن دوباره رژیم مصر (حسن‌مبارک) به اتحادیه کنفرانس عرب میباشد، و سزاوار است به مسلمانان بیدار عرب بویژه مسلمین غیور مصر این نشست منحوس واین پیوست شوم را تسلیت بگوئیم. در اینجا از فرصت استفاده نموده به ذکر چند مطلب میپردازم:       
1- فکر میکنم تنها سؤال یا یکی از مهمترین پرسش از نمایندگان منتخب مردم در حوزه انتخابیه مطرح است گرانی میباشد، گرانی سرسام‌آور ، گرانی غیر قابل تحمل، گرانی کمرشکن برای قشر محروم ومستضعف جامعه، براستی ملتی که هشت سال در مقابل جنگ نابرابر تحمل کرد و مقاومت نمود وعاشقانه به دفاع مقدس پرداخت، امروز چگونه در مقابل گرانی فریاد میزند، و از خرید مایحتاج اولیه زندگی عاجز میماند. یک کشاورز برنج کار دست رنج خود را به قیمت هر کیلو 400 ریال به بازار عرضه کرد، و امروز باید از سرمایه دار بی انصاف بقیمت هر کیلو سه برابر آن هم بزحمت در بازار تهیه نماید، و قطعاًباز هم در فصل برداشت برنج کشاورز به همین مصیبت گرفتار خواهد شد، یعنی پولدارهای بیرحم با قیمت بسیار نازل از کشاورزان خریداری خواهندکرد وبه قیمت گزاف به بازار عرضه خواهندنمود. مردم میگویندبنا بود با قانون تعزیرات قیمتها کنترل شود، واز بالا رفتن نرخها پیشگیری بعمل آید، چه شد؟ نکند دچار مشکل بند (ج) شده باشد خلاصه میگویند مسؤولین امر نتوانستند ابرو را اصلاح کنند وچشم را 000 سود 10% را با نصب اتیکت به 18% افزایش دادند، باز هم ناامید نیستیم در انتظار مبارزه با گرانی و کنترل قیمتها نشسته‌ایم.
2- طبق آمار موجود درصد جمعیت شهر نسبت به روستا فزونی دارد و این نشانگر مهاجرت روستائیان به شهر میباشد و باید برای پیشگیری آن چاره اندیشی کرد وعلل وعوامل آنرا بررسی نمود، و با برنامه ریزی دقیق واجرای صحیح آن، و رفع تبعیضات بین شهر وروستا واولویت دادن به روستانشینان دربخشهای مختلف از مهاجرت روزافزون پیشگیری بعمل آوریم.
3- ایجاد اشتغال برای روستائیان بیکاردر بخش کشاورزی ، یعنی دولت خدمتگزار محور اصلی در برنامه آینده را برای رسیدن به خودکفائی، کشاورزی قرار دهد، و ازصنعت در جهت کشاورزی استفاده کند و بودجه را در استانی که برای کشاورزی آماده است هزینه نماید. ضمن اینکه توسعه کشاورزی وتولید بیشتر صرفه جوئی ارزی برای خرید ارزاق عمومی دارد، از مهاجرت روسائیان عزیز به شهر خواهد کاست به دو موضوع از  حوزه انتخابیه ام اشاره کنم:
1- بعد از پیروز انقلاب کارگران متعهد ، با خلوص تقوا که داشتند و دارند ضمن نظارت کامل به حرکات مشکوک وضد انقلابی و جلوگیری از نفوذ شیاطین در کارخانجات تولیدات را هم افزایش میدادند و بعداز جنگ تحمیلی در جبهه ها نیز حضور فعال داشتند. متأسفانه همان نیروها امروز با بهانه‌های واهی یا آنها را اخراج مینمایندو یا دست آنها را از نظارت کوتاه کرده ودر گوشه‌ای از کارخانه را به کار ساده اشتغال دارند، و ادامه این کار زیانبار است. به مسؤولین امر و وزارتخانه‌های مربوطه وسازمانهای  ذیربط پیشنهاد میگردد ، اولا در مدیریت ها تجدید نظر شود، ثانیاً نیروهای مخلص و کیفی را شناسائی کرده و قداست آنها را در محیط کارگری محفوظ دارند.
2- سد گلورد که جزء طرحهای ملی جهاد میباشد و ظاهراً مطالعه و کارشناسی آن انجام شد از وزارت محترم جهاد سازندگی میخواهم اگر کارهای مقدماتی آن به پایان رسید، در احداث سد تسریع به عمل آید.
و نتیجه ایجاد سد یاد شده و مهار شدن آب، دهها هزار هکتار اراضی تحت کشت را در منطقه بموقع مشروب میکندو هزاران هکتار اراضی جدید بر سقف کشاورزی افزوده خواهند شد. والسلام علینا وعلی عبادالله الصالحین. خدایا خدایاتا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.
منشی- آقای قاسمی بفرمائید.
خدانظر قاسمی- بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض ادب به محضر مقدس ولی عصر روحی فداه ونایب بزرگوارش امام عزیز وسلام به کفرستیزان عرصه پیکار و دورد به روان پاک شهدای گرانقدر اسلام و با آرزوی توفیق جهت تجدید تهد با خون وراه شهدای اسلام.      خداوندا آنکه در عرصه پیکار با دشمنان اسلام پرچم افتخارآفرین رهایی و آزادی انسانهای سایر را در دست دارد وآنکه حامی قرآن تو و دین وشرف و عزت امت اسلامی است اکنون در بسر ناخوشی است خداوندادر حالیکه شب آبستن فتنه های گوناگون بر علیه اسلام است تو خود چراغ هدایت امت اسلامی را صحیح وسالم بدار، آمین. با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام مطالبم را بعرض میرسانم:
1- بیست وششمین سالگرد یوم الله پانزده خرداد روز درخشش انوار خونهای لعل بسته وبر سنگ‌فرش خیابانها گرامی باد. در آن روزگاری که جباران زمان خون انسانهای با ایمان را در جامهای خفقان سر میکشیدند وعناصر آزاده را به زنجیر اسارت می‌بستند. سرود زیبای رهایی انسانهای دربند با نوای دلنشین امام عزیز تا عرش خداوند طنین افکن شد. و ملت بپاخاسته ایران به رهبری مرجع عالیقدر اسلام با ایثار خون بهترین فرزندانش ناقوس مرگ نظام ستم شاهی را به صدا درآورد.       و خروش خشم رهبر انقلاب طوفانی شد که موجهای ویرانگر این طوفان پایه‌های کاخ ستم را سست نمود. پانزده خرداد روز فجر ایثار وشهادت وایمان و معنویت و بالندگی در تاریخ ملت ایران است.       و امروز جمهوری اسلامی حاصل فریادهای هزاران انسان مبارز و مؤمن به حقایق و خونهای پاک آنان میباشد. با نگاهی اجمالی به پانزده خرداد 42 تا امروز برجسته ترین ویژگی قیام را در نقش تعیین کننده رهبری الهی امام می بینیم که بدلیل اتکاء به قدرت خداوند لایزال قدرت نمایی و دسیسه های دشمنان جهانی اسلام کوچکترین تزلزلی در تصمیم وی بر ادامه راه سخت ودشوار و رسیدن به هدف نهایی ایشان نتوانسته است وارد کند و از آغاز مبارزه تاکنون با همان گرمی وحرارت از اصول وارزشهای مطرح شده دفاع نمود ه است. در زندگی سراسر پرشور وحماسه خود پیوسته فریادهای رعد آسایش لرزه بر جان دشمنان اسلام افکنده است وامروز قصه دلاوریها و شجاعت و کفرستیزش شهره جهانیان وزبانزد دوست ودشمن گشته است . اگر در آغاز قیام ومبارزه شعار آزادی فلسطین را سر داده است. امروز نیز نه به عنوان یک وظیفه حکومتی بلکه به عنوان یک تکلیف شرعی والهی رهایی بیت المقدس را تعقیب میکندو سخنانش در دل همه جوانهای مسلمان جهان بخصوص فرزندان آواره فلسطین

ایجاد شور وهیجان وعشق وحماسه وایثارو نور امید مینمایند. باشد که به امامتش نماز شکر و رهایی در قدس شریف بجا آوریم انشاءالله.
2- در رابطه با تمرکز در قوه مجریه باید عرض کنم اگر تمرکز در قوه مجریه به معنای تمرکز قدرت در یک نفر به عنوان رئیس جمهور باشد ضایعاتی در برخواهد داشت. وقتی این چنین شد و قدرت در یک جا جمع گردید ومکانیزم اجرا وابزار و همه چیز حول یک محور قرار گرفت خطر دیکتاتوری وجود خواهد داشت و ممکن است مجلس ونمایندگان هم در آینده تشریفاتی شود. وعملا مشارکت مردم در نظام کم رنگ شود. اکنون که شورای محترم بازنگری میخواهد مشکل نظام را حل نماید باید توجه داشته باشد بگونه ای عمل کند که زمینه وبستر مشارکت مردم در نظام از بین نرود وقدرت مجلس به عنوان حافظ سلامت نظام باقی بماند.
3- یکی دیگر ازمسائلی که قابل بحث وتأمل است مسأ‌له تورم و گرانی شکننده ای است که برای اقشار محروم جامعه غیرقابل تحمل گردیده است. مشکل گرانی و تورم ، زندگی مردم را فلج کرده است. متأسفانه حرکتهایی هم که د رجهت کاهش قیمتها صورت میگیرد گرانی را ترویج میدهد. البته ناگفته نماند که بخش عظیمی از این معضل اجتماعی که جان مردم را به لب رسانده است توزبع ناعادالنه وعدم کنترل صحیح و دلالی ونورچشم بازیهایی است که فاصله طبقاتی ایجاد کرده است. چرا کالاهای اساسی نزد واسطه ها و دلالها با نرخهای کمرشکن عرضه میشود و مسؤولین جلوی چپاول ملت را از جانب احتکارکنندگان نمیگیرند؟ آیا واقعاً هیچ مرکز مجهزی دراین مملکت وجود ندارد که با این مفاسد قاطعانه برخورد کند؟ آیا مسؤؤلین قادر نیستند حقوق مردم را از حلقوم محتکرین ودلالها بیرون بکشند؟ پرواضح است که برخورد ضعیف در این رابطه زمینه رنجش مردم را فراهم آورده و رشد این مفاسد رفته رفته جامعه را سست و مضمحل خواهد کرد.
4- نکته مهم دیگری که قابل طرح است خلاء فکری وفرهنگی ومفاسد اخلاقی موجود در  جامعه است. که برخوردی ریشه ای واصولی را طلب میکند و بدون یک برنامه ریزی صحیح و مدون نمیشود با هجوم همه جانبه فرهنگ بیگانه مقابله کرد. بر همگان آشکار است که برخورد با معلول بی‌تأثیر است چرا مسأله بدحجابی را مطرح میکنیم وافراد را تحت تعقیب قرار میدهیم در حالیکه جورابهای پانما و لباسهای جلف درکارخانه های داخلی تولید میشود و از ورود اجناس از هزاران کیلومتر مرزآبی وخاکی جلوگیری نمیگردد. اول باید جلو ساخت وورود را بگیریم بعد در فکر کنترل باشیم. ولی وسایل ارتباط جمعی ما ضعیف است ود ر بعضی نقاط کشور مردم آرزودارند  تصویر حضرت امام را از سیمای جمهوری اسلامی ببینند واز طرفی شبکه های پرقدرت تلویزیونی بیگانه با برنامه های مخرب مناطق وسیعی را پوشش میدهد در حالیکه مراکز پرورشی ما در آموزش و پرورش از داشتن یک رادیو ضبط معمولی جهت اجرای برنامه محرومند چطور میشود انتظار داشت که در مدارس عکسهای مبتذل بین دانش‌آموزان پخش نشود. وقتی شاهد باشیم افراد فاسد در ادارات و ارگانها در رأس کار باشند ومردم اگر رابطه یا واسطه ای نداشته باشند گره‌ای از کارشان باز نمیشود وقتی پارتی بازی در دادگاهها پدر مظلومین را درآورده است و حق مظلوم پایمال میشود وجوانها ومردم ناظر این بی‌عدالیتها هستند طبعاً اینها اثر تخریبی دارد  و نمیتوان با بودن اینگونه مفاسد توقع سلامت فکر واخلاق و رشد فرهنگ از جامعه داشت. بی‌عدالتیها ضعف مدیریتها کم رنگ شدن ارزشها خود به رشد مفاسد اخلاقی کمک میکند. چرا تا دیروز در فضای معنوی جامعه افراد بی تفاوت و مرفه و لاابالی جذب رزمندگان اسلام میشدند ولی ا مروز در مواردی عکس این قضیه مشاهده میشود؟ پس بیائید زمینه های مفاسد را بخشکانیم که با حرف وسخنرانی و نصیحت کردن و دعای کمیل خواندن صرف دردی دوا نمیشود که «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» .
5- و در آخر نظر مسوولین محترم را به قابلیتها و محرومیتهای استان بوشهر و منطقه دشتستان جلب مینمایم. نقاط قوتی در منطقه وجود دارد که اگر به آن توجه لازم صورت گیرد تحول اساسی در زندگی مردم ایجاد میشود. من باب مثال بیش از شصت هزار تن خرما درسال در دشتستان تولید میشود که با بسته بندی صحیح میتوان با صدور آن میلیونها دلار ارز وارد مملکت گردد. که متأسفانه به علت عدم توجه لازم حتی بازار داخلی راهم تاکنون اقناع ننموده است .بزرگترین حوزه گاز مملکت در منطقه میباشد و پالایشگاه گاز کنگان عنقریب به بهره برداری میرسد. اما متأسفانه مردم خود  منطقه از نعمت استفاده محرومند. وبا وجود موافقت آقای مهندس موسوی نخست وزیر محترم ودستور در اولویت قرار دادن گاز منطقه به وزیر محترم نفت، ایشان مشکل ارز را مطرح مینمایند. باید خدمت ایشان عرض شود که آیا واقعاً این درست است که گاز ازاین منطقه محروم استخراج شود و از میان خانه های مردم عبور کند و ضمن تغذیه شهرهای دیگر استانها به اروپا صادر شود و مشکل ارز نداشته باشید. اما انشعاب در خود منطقه ایجاد مشکل کند؟ یا اینکه نوبت به ضعفا که رسید آسمان تپید؟
به دولت خدمتگزار عرض میکنم که با وجود دریا و منبع مهم شیلات و تخیلات فراوان ومنابع عظیم گاز ونفت و این همه ثروت خداداد چرا باید مردم محروم باشند؟ و با روش گداپروری و تشکیل تعاونی مرزنشینان آنهم بدون مجوز صدور کالاهایی نظیر پسته وانتقال ارز نمیشود مشکل مردم شرافتمند را حل کرد. انصافاً به جای این کارها بیائید گل  خود مردم را به گور خودشان بزنید.      از وزارت محترم جهاد سازندگی میخواهم که نسبت به تکمیل ایستگاه برق منطقه پشتکوه بعد از گذشت ده سال وتکمیل جاده منیزک اقدام عاجل بعمل آورد.     از وزارت محترم نیرو میخواهیم در رابطه با احداث سد جره بالا بر روی رودخانه شاپور که میلیونها اصله نخل وهزاران هکتار از اراضی مستعد شبانکاره را مشروب میسازد اقدام جدی بعمل آورد.     از وزارت محترم راه میخواهم در رابطه با اسفالت جاده تنگ ارم وآسفالت جاده واحداث پل نظر آقا اقدام مؤثر بعمل آورد.      از سازمان تربیت بدنی میخواهم نسبت به مشکلات ورزشی جوانان دشتستان توجه لازم را مبذول دارند.   والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.
منشی- آقای افرازیده بفرمائید.
سید فرج الله افرازیده- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدالله رب العالمین والصوه والسلام علی رسول الله وآله آل الله .قال الله تبارک وتعالی فی محکم کتابه لقد من الله علی المؤمنین اذبعت فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته ویزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه وان کانوا من قبل لفی ضلال مبین.      شهادت مظلومانه ششمین اختر برج ولایت امام صادق را بساحت مقدس بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه القداء و نایب بزرگوارش امام امت و عاشقان ولایت اهلیت عصمت خاصه شاگردان مکتبش در حوزه های علمیه تسلیت میگویم.     سپس خدا را سپاسگزارم که بار دیگر به امت شهیدپرور وایثارگر وفداکار ایران ومحرومین و سمدیدگان جهان منت نهاده نعمت رهبری پیر جماران را با شفای معجزه آسا باقی گذاشت. که خداوند به بندگانش فقط در نعمت رهبری ملت نهاد ه است از زبان دلسوختگان و مظلومین جهان در پیشگاه اقدس ذات لایزال الهی مسألت دارم به این امید ملت اسلام شفای کامل وطول عمر باعزت و سلامتی مرحمت بفرماید. باری مطالبم را در چند قسمت بیان میکنم:
1- مخاطبم روحانیت ورحانیون دست اندرکار کشورند شما را به اشک چشم مادران داغدیده و کودکان یتیم شهدا و بجان امام عزیز که جان همه عاشقان اسلام است قسم میدهم بیائیم پس از گذشت ده سال از پبروزی انقلاب و تحمل خسارات جانی ومالی فراوان به آیه : «اطیعوالله و رسوله ولاتنازعوا» عمل نموده با اطاعت کامل از رهبری پیامبرگونه امام دست از بگو ومگو برداشته همانند صدر سالام با هم عقد  اخوت بسته دست به دست هم داده همه هم وغم خود را مصروف برطرف کردن مشکلات کشور وگرفتاری مردم بنمائید. بنده بینی و بین الله این پنجسالی که در این مرکز تصمیم گیری مملکت (مجلس شورای اسلامی) هستم هنوزبر من روشن نشده اختلاف بر سر چیست؟ زیرا هر دو جناح را میبینم به اسلام وانقلاب و ارادت به حضرت امام دم میزنند و امام عزیز را هم میبینم به هردو جناح عنایت دارند. من به این نتیجه رسیدم هر جناحی میخواهد قدرت واداره کشور در دست آنها و طیفشان باشد وظاهراً هم میگویند ما اختلاف سلیقه داریم که شاید سردمداران دو جناح درهمین محدوده باشند. اما افراد رده دوم و طرفدارانشان آنچنان تیشه به ریشه هم میزنند که آن تیشه را به ریشه محاربین و ضد انقلاب و تبه کاران فاسق نمیزنند. انواع تهمت و افتراء و برچسبهای ناروا نسبت بدهم روا میدارند. که فعلا جز حضرت امام همه خدمتگزاران صادق را بطریقی مورد اتهام قرار دادند. که قطعاً دست اجنبی در
2- 
پشت این حرکتهای غیر اسلامی وجود دارد. و نتیجه این رفتار باعث از بین رفتن بسیاری از نیروهای مخلص وفداکار و رنج کشیده انقلاب که جرمشان طرفداری یکی از دو جناح است و بس. در مقابل افراد متملق و چاپلوس و ریاکار که تا دیروز به انواع فساد آلوده بودند اما امروز ظاهر خود را آراسته ریش و قیافه مذهبی درست کرده در پناه این جناح یا آن جناح یا این امام جمعه وآن نماینده چه سوءاسفتاده ها که نکرده و نمیکنند وقتی هم خیانتشان آشکار میگردد از همانهائیکه طرفداری میکردند وارد میدان شده تلفنها بکار می افتد و هیچ قاضی هم جرأت مجازات آنان را ندارد که اگر این روش ادامه یابد خدا میداند چه بر سر انقلاب خواهد آمد.     من شخصاً کسانی را میشناسم در اوایل ا نقلاب با گروه پیکار و منافقین فعالیت داشتند یا کسانی که نجات غریق بوده همراه زن ومرد عریان شنا میکردند و یا درمراکز بزم آنچنانی میرقصیدند و پاسخگوی حزب «رسواخیز»  بود ند حتی آنانکه نشریه کارگر و منافقین را در مقدس ترین نهادها پخش میکردند یا ایدئولوگ انجمن حجتیه بودند الان با شعار طرفداری این جناح و آن جناح در آموزش و پرورش و وزارت کشور و سایر وزارتخانه ها پستهای حساسی را اشغال نموده آنچنان خود را حزب الله جازده هرگز  به عاشقان واقعی اسلام وانقلاب فرصت ومیدان نمیدهند. علت‌العلل همه این بدبختیها همین اختلاف سلیقه است.        من به عنوان یک خدمتگزار ناچیز ویک طلبه کوچک از امام بزرگوار این حلال مشکلات کشور تمنا دارم آخرین بار به همه عزیزانی که در لباس مقدس روحانیتند ودر اداره امور کشور هم دخالت دارند تکلیف کند که همگی باید از رهبری الهی امام اطاعت نموده با یک فکر و یک آهنگ در خدمت اسلام و مردم شریف و فداکار ایران باشند که اتحاد این عزیزان باعث یکپارچگی مردم خواهد بود. چنانچه از فرمان حضرت امام سرپیچی نمودند انحلال تشکیلاتشان را اعلام و مقصران را به مردم معرفی تا مردم به وظایف خود آگاه شوند.
2- د رحدود 2 هفته قبل یکی از شخصیتهای نزدیک به حضرت امام در نوشهر در ضمن سخنرانی خود فرمودند امام عزیز بسیار ناراحتند ومیفرمایند آنچه میخواست، برای محرومین کار نشد، راستی با آنکه دولت و مجلس وقوه قضائیه همگی طرفداری از محرومین ومستضعفین را شعار خود قرار داده وچه چیز یا چه کسانی مانع رسیدن به محرومین هستند؟ آیا تعداد انگشت شمار بازاری و محتکر و زراندوز وغارتگر و گردن کلف هستند؟ یا وضع توزیع کشور نادرست است؟ یا برنامه‌های دولت اشتباه است ؟ و یا همه اینها؟       راستی مقصر کیست چرا هر کسی سعی میکند گناه را بگردن دیگری بیاندازد چرا جلوگیری نمیشود. چرا کالاها در اختیار تعاونیهای مصرف قرار نمیگیرد چرا دلالها وواسطه ها این همه میدانداری میکنند؟ چرا برنج صدری وطارم در دست کشاورز بود هر کیلو 45 تا 50 تومان بود امادردست واسطه ها افتاد هر کیلو 120 تومان وهزاران چراهای دیگر.       آخر ده سال است که شعارهای ضد سرمایه داری و ضد سرمایه‌داران ما گوش فلک را کرد کرد. اما درعمل آنچه برنامه ریزی وطراحی شد پیوست بر ثروت آنان افزوده شد و میشود حتی کسانی را سراغ درام که از سهمیه های دولتی میلیونر شده اند و کسی هم نیست بگوید بالای چشمتان ابروست. در مقابل متدینین واقعی بازار و کسبه های پاک خیابانهای گوشه نشین شده اندوخته های قبلی آنان هم از بین رفت. اما عناصر خائن و حقه باز وغارتگر باهزاران حیله ونیرنک اقتصاد مملکت را قبضه نموده آنچنان گرانی وتورم را بر مردم تحمیل کرده که دیگر رمقی برای محرومین و مستضعفین نمانده حتی لباس مندرس تنشان را هم دارند بیرون میاورند. مخصوصاً   طبقه کارمند و کارگر که با حقوق بسیار ناچیز وگرانی طاقت فرسا قادر به تأمین آذوقه بخور ونمیر عائله خود نیستند و دارند بینهایت رنج میبرند از این طبقه گرفتارتر کارگران فصلی هستند که زیردست بنا و معمار و غیره کار میکنند زیرا  اولا در سال بیش از  ششماه کار ندارند ثانیاً نه از مزایای بیمه اجتماعی برخوردارند، و نه از درمان رایگان، و نه در هنگام بیماری وپیری کسی بدادشان میرسد ، و نه پس از مردن کسی بسراغ عائله شان خواهد رفت. در اینجا از فرصت استفاده کنم از امام عزیز تقاضا کنم دستور دهند این قشر بسیار محروم را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهند تا مختصری از گرفتاریشان برطرف گردد. گرچه مردم ما در چند ماه دیگر منتظر تحول چشم گیرند اما شدیداً  به همه دست اندرکاران مملکت هشدار میدهم تا دیر نشده این وضعیت خاص اقتصادی را دگرگون کنید ونگذارید مردم ما بیش از این رنج و عذاب نکشند.
3- وضع بیمارستانها و درمان کشور بسیار نامطلوب است مثل اینکه رها شده هر کسی هر کاریکه دلش میخواهد انجام میدهد مخصوصاً با طرح خود کفائی بین ویزیت بیمارستان و مطبها چندان تفاوتی وجود ندارد.       ثانیاً از نخ بخیه گرفته تا سرنگ ودست کش و غیره را هم باید بیمار با هزاران بدبختی از بازار آزاد بازار غارت آنهم در دکانهای بقالی وعطاری وغیره با چندین برابر قیمت واقعی تهیه کند . یک مدیریت معمولی هم وجود ندارد. تا در کنار همان بیمارستانها اطاقی را ا نتخاب نموده اقلام مورد نیاز را خریداری  کرده از بیمار پول بگیرد و داروها را در اختیارش قرار دهد تا این همه بدبختیها وسرگردانیها نکشد.     ثالثاً دولت باید وارد کردن و پخش داروی مملکت را در انحصار خود قرار دهد تا مردم داروهای کمیاب وغیره را از دکانهای بقالی و عطاری و غیره آنهم با هزاران مکافات بدبختی تهیه بکنند.
4- مطلب دیگر که باید نمایندگان محترم به آن توجه بیشتری کنند این است که بودجه کشور بعلت نبودن برنامه در مسیر صحیح ودرست خرج نمیشود. من برادرانی را می‌بینم که با آن همه حدت و شدت با استقراض و وام خارجی مخالفت میکردند اما پس از تصویب بودجه همه همشان این بود که بودجه بیشتری برای منطقه خود بگیرند تا موکلین خود را راضی کنند راستی کار نمایندگی دارد به کجا میرسد؟ بدون اینکه توجه کنند در چه زمینه ای خرج میشود.     بنده نظر برادران وخواهران را به این حقیقت تلخ که حاکی از نداشتن برنامه صحیح است جلب میکنم. در این چند سال بیشتر طرحهای ملی به اصفهان وخراسان وکرمان وخوزستان آن هم در غیر مسیر تولیدات کشاورزی اختصاص داده شده. با آنکه مازندران قطب کشاورزی شناخته شده یک ونیم درصد بودجه کشور یعنی طرح ملی را بخود اختصاص داده که امسال 7/2 درصد شده پیشنهاد من این است دولت به ملت اعلام کند تا 5 سال از جاده سازی و برقرسانی و سایر کارهای عمرانی معذورم و تمام بودجه و امکانات کشور را اختاصص به کشاورزی دهد. مهندسین کشاورزی را هم از ساختمان شیشه ای تهران به مازندران و خوزستان وهر جا که امکان کشاورزی دارد گسیل دارد تا  در کنار کشاورزان به افزایش تولید بپردازند آخر ننگ است با داشتن بهترین آب وخاک ما گندم وبرنج وعلوفه دام و سایر مواد غذائی را وارد کنیم. قطعاً کمتر از پنجسال ما درزمینه کلیه مواد غذائی خودکفا خواهیم شد. سپس ارزی را که هر سال برای وارد کردن مواد غذائی اختصاص میدهیم در جهت صنعت وغیره مصرف شود و  مردم هم قطعاً تحمل خواهند کرد.     در غیر این صورت دهها سال دیگر هم گرفتاریم وشعار طرفداری از محرومین نیز بی محتوا خواهد بود زیرا نبود تولید باعث این همه تورم است.    آخرین سخنم به ملت عرب ومبارز فلسطین و مسلمانان و مبارزین لبنان تسلیت میگویم از اینکه سران خائن عرب در کنفرانس مراکش سرسپردگی خود را به آمریکا امضاء نموده وملت خود  را فدای زورگویان و ابرقلدران نمود ه داغ ننگ مزدوری عرب را پیشانی خود زدند. که باید ملت عرب ومسلمین ومبارزین جهان جواب مناسب را به این خائنین خیانتکار بدهند. والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.
3- بیانات آقای رئیس به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت  امام جعفر صادق(ع) و راهپیمائی مسلمانان در انگلستان به حمایت از نظر حضرت امام خمینی وحمایت از اسلام وقرآن.
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم. شهادت امام صادق گسترش دهنده مکتب حیاتبخش تشیع واسلام را به همه مسلمانان جهان مخصوصاً حضرت ا مام امت تسلیت عرض میکنیم.     نمایندگان محترم توجه دارند که این روزها ما شاهد یک پدیده بسیار مهم و اساسی در غرب هستیم و آن حضور جدی سیاسی و مذهبی مسلمانهاست در حساسترین نقاط غرب. پدیده به نظر من قابل توجه است و منشاء مسائل مهمی خواهد بود. راهپیمائی این جمعیت انبوه در پایتخت انگلستان با شرایط خاصی که ما میدانیم علیرغم آنهمه تبلیغات سهمگین و مسموم و فریب کارانه ای که آنجا شده بود که افکار عمومی را علیه یک چنین حرکتی شورانده بودند و برای خالی کردن دل مسملمانها و علیرغم تهدیدهائی که در این مدتی که اعلام

شده بود راهپمائی شد، هم از طرف مقامات رسمی پارلمانی و پلیس هم ضمنی تهدید کردند وهم صریح ، به گونه های مختلف.     این جمعیتی که علیرغم این تهدیدها و این تبلیغات در مقابل چیزی که افکار عمومی ماهها رویش تهییج شده بود به حمایت از نظر حضرت امام وحمایت از قرآن و اسلام خطر را خریدند وآنگونه در صحنه حاضر شدند ما نظیر این پدیده را در این دهها سال اخیر نداریم واین قابل توجه است و منشاء مسائلی خواهد بود، صحنه آزمایش ادعاهای غربیهاست. غربیها مدتها دنیای مارکسیسم را تحت فشار قرار داده بودند وبه حق از اینکه مذهب در محیط کمونیسم سرکوب  میشد واجازه به ابراز احساسات مذهبی داده نمیشد انتقاد میکردند و حرف حسابی هم بود الان خودشان باید این آزمایش را به گونه ای از عهده اش بربیایند چه میخواهند بکنند؟ از نشانه هایی که اینروزها ما میبینیم اینجور میفهمیم که غربیها بنا دارند که در مقابل این خواسته های حق مردم مسلمان را در دنیای غرب بایستند ، هنوز هم دارند تهدید میکنند به عنوان زنگ خطر اعلام میکنند، و چیزهائی از این قبیل. حتی در مراسم راهپیمایی شیطنت کردند پلیس خشونت کرد، مردم را کتک زد، عده ای را بازداشت کرده خواست از اهرمهای مثل اینکه مثلا عراقیها با ایرانیها آنجا درگیر شدند این کار زشت خودش را بپوشاند نتوانست . بسیاری از حقایق را مکتوم کردند همان مقداری که اینها سانسور کردند وروی ماهواره ها به دنیا دادند دنیای اسلام را متوجه کرد که چه قدرت بزرگی با حضور مسلمین در غرب در اختیار میلیونها مسلمان است که آنجا ا ست.      غربیها الان باید توجه بکنند که با این حرکاتشان ممکن است باعث یک فتنه جهانی بشوند.در سراسر دنیا د رکشورهای اسلامی اقلیتهای مذهبی مسیحی، کلیمی وسایر اقلیتها حضور دارند وراحت زندگی میکنند در همین مجلس شواری اسلامی ما نمایندگان محترم اقلیتها مثل خود ماها مسلمانها که دین رسمی ما دین ا سلام است حضور دارند و ابراز نظر میکنند از مناقع شان واز هر چه که مصلحت میدانند حمایت میکنند. غربیها اگر بخواهند تبعیض قایل بشوند در آنجا و این فشار را روی مسلمانها بیاورند باید پیش بینی بکنند که در سراسر دنیا ممکن است موج فتنه درست بشود. امروز دیگر مثل دوران گذشته نیست که آنها هر چه خواستند انجام بدهند وهر اتفاقی خواست بیفتد بنابراین ما هم به مسلمانها تذکر میدهیم که از این موقعیتها برای حمایت از اسلام استفاده بکنند. البته با معیارهای قانونی همینجور که کردند بهانه هایی دست آنها ندهند که اینها را متهم به تروریست وچیزهایی از این قبیل بکنند حقوقشان ودفاع از اسلام را رسماً بخواهند و هم به دولتهای غربی هشدار میدهیم که به این زنگ خطرهایی که از طرف عوامل صهیونیست دارد نواخته میشود توجه نکنند ودر باتلاقی نیفتند که اسباب زحمت مردم در سراسر نیا بشود وما بتوانیم همزیستی مسالمت آمیزی بین پیروان ادیان الهی درسراسر دنیا بشود و ما بتوانیم همزیستی  مسالمت آمیزی بین پیروان ادیان الهی در سراسر دنیا داشته باشیم ، هر حقی هم محفوظ باشد و این حجت هم برای مسلمانها انصافاً جهت بالایی است که از اسلام وقرآن میشود دفاع کرد همینطور که در این موج عجیب فتنه تبلیغاتی که داشتند حضرت امام پیشقدم شدند و مرد م هم حمایت کردند وراه خود مان را توانستیم بپیمائیم. والسلام علیکم ورحمه الله.
4- تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
رئیس- تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور.      آقای شریف زاده نماینده سردشت و پیرانشهر به وزیر جهاد در مورد برق رسانی به روستاهای سردشت و پیرانشهر و به وزارت نیرو در مورد انتقال برق فشار قوی از ارومیه به پیرانشهر تا سردشت، احداث سد رودخانه زاب صغیر و به وزارت کشور تسریع در مورد اسفالت معابر سردشت وپیرانشهر ایجاد فضای سبز وآب آشامیدنی.        آقای ذوالقدر نماینده میناب به آقای نخست وزیر درمورد جبران کمبود  سهمیه آرد در میناب.       آقای رسول موسوی نماینده اهواز به وزارت آموزش و پرورش در مورد رسیدگی به حذف نیروهای متعهد در ناحیه 1 اهواز.      آقای موسوی نماینده ایذه به وزارت آموزش و پرورش در مورد وضعیت مدیریت آموزش وپرورش ایذه.       آقای شیبانی نماینده تهران به وزارت بهداشت در مورد رفع کمبود پرستار، بهیار وتکنیسینهای اطاق عمل.    آقای مرسلی نماینده ابهر به وزارت راه در خصوص تسریع درشروع اسفالت جاده ابهر- قیدار و به وزارت نفت راجع به تسریع در شروع پروژه گازرسانی ابهر وخرمدره.     آقای طاهائی نماینده تنکابن و رامسر به وزارت بازرگانی وستاد بسیج اقتصادی در مورد تخصیص سهمیه برنج وارداتی برای تنکابن ورامسر و سهمیه روغن وقندبرای کشاورزان برنج کار استانهای شمال.      آقای قریشی نماینده خمین به وزیر برنامه وبودجه راجع به برداشتن سقف تبصره (16) در آئین نامه اجرائی ، دستور را شروع کنید.
5- مراسم تحلیف آقای محمد کریم مروجی نماینده بروجرد.
رئیس- اعتبارنامه آقای مروجی از بروجرد رسیده است ایشان برای مراسم تحلیف تشریف بیاورند.
محمد کریم مروجی- بسم الله الرحمن الرحیم. من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد مینهمایم که پاسدار حریم اسلام ونگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم. در انجام وظایف وکالت امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم ودر گفته ها و نوشته ها واظهارنظرها استقلال کشور و آزادی مردم وتأمین مصالح آنها را مد  نظر داشته باشم.
رئیس- دفتر را امضاء بفرمائید.
6- تصویب طرح قانونی اصلاح بند 8 وبند 9 تبصره (8) قانون بودجه سال 1368 کل کشور.
منشی- گزارش کمیسیون برنامه وبودجه در خصوص رد طرح قانونی بند 8 و بند 9 تبصره (8) قانون بودجه سال 68 مطرح است. مخبر کمیسیون گزارش را بخوانند.    (به شرح زیرخوانده شد).
گزارش از کمیسیون برنامه وبودجه به مجلس شورای اسلامی.
طرح قانون اصلاح بند 8 و بند 9 تبصره (8) قانون بودجه سال 1368 کل کشور که یک فوریت آن در جلسه مورخ 10/2/68 تصویب و با شماره ترتیب چاپ 423 به کمیسیون برنامه وبودجه ارجاع شده بود در جلسه  مورخ 25/2/68 با حضور نمایندگان دولت ویک تن از پیشنهاددهندگان مورد بحث وبررسی قرار گرفت وبنابه دلایل زیر رد گردید:
1- متوسط هزینه سرانه برای تقویت بنیه علمی رزمندگان داوطلب ورود به دانشگاه حداقل پنجاه هزار (50000) ریال است که با این اعتبار بیست وهشت هزار نفر را میتوان پوشش داد در صورتیکه حداقل پنجاه هزار نفر داوطلب هستند.
2- برای پنج استان جنگزده حدود 140 بخش محروم است که اعتبار تعیین شده برای سال چهارم هم کافی نیست.
3- تبصره (8) کلا برای وزارت آموزش وپرورش است. اینک گزارشها را تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی مینماید.    رئیس کمیسیون برنامه وبودجه-مرتضی الویری
علی عبدالعلی زاده(مخبر کمیسیون برنامه وبودجه)- بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه بفرمایند که ما بودجه ای را که تصویب کردیم برای یکسال است، الان ماه سوم این سال است وهنوز طرحهائی شبیه این طرح به عنوان اصلاح تبصره های قانون بودجه ما داریم  و من نمیدانم اصلاحی که خودش در ماه سوم یا چهارم انجام بگیرد تا برود در آئین نامه ها مؤثر واقع بشود وعملی بشود آن فرصت حالا خود این تقویت علمی هم که گفتیم فرصتش در تابستان است سپری شده وعملا این پیشنهادها در عمل فایده ای نخواهد داشت ضمن اینکه قرار نیست مباحثی که در بحث بودجه مطرح شده رد شده یا مطرح نشده واصلا به آن اشاره نشده وبحثی که در مجلس بوده قانونی که مجلس تصویب کرده متفاوت با آن چیزی است که نمایندگان محترم میخواهند پیشنهاد بدهند بیاورند به عنوان طرح و بگویند که به اصطلاح قانون بودجه را میخواهیم اصلاح بکنیم.      اینها غیر از اتلاف وقت مجلس وغیر از سرگردانی دستگاهها وغیراز

اینکه سیاستهایی را که در تبصره ها دیده شده معطل بشود نتیجه دیگری نخواهد داشت.     د ر تبصره (8) قانون بودجه اول تبصره (8) قید شده که به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود بعد در تبصره (8) 16 بند را ما آوردیم ومورد به مورد گفتیم وزارت آموزش و پرورش چکار بکند. حالا پیشنهاددهندگان محترم آمده اند و طرحی را پیشنهاد کرده اند که اولا در تبصره (8) به جای وزارت آموزش وپرورش وزارت فرهنگ وآموزش عالی را هم شریک قرار میدهند که در خود مشروح مذاکرات جلسه نود و یکم مجلس که بحث همین  تبصره (8) بوده وبند 8 و9 آن، آنجا هم قید شده که یکی از پیشنهاددهندگان فرموده اند که برآورد وزارت فرهنگ وآموزش عالی که خودش مجری قانون تقویت بنیه علمی رزمندگان هست این قدر میشود یک رقمی را گفتند تذکر دادند که درست است که قانون تقویت بنیه علمی رزمندگان مجلی اش وزارت فرهنگ و آموزش عالی است ولی این اعتبار برای وزارت آموزش و پرورش است و برای تقویت علمی کسانی هست که میخواهند امسال وارد دانشگهاهها بشوند. دیپلم میگیرند و میخواهند وارد دانشگاهها بشوند. صراحتاً در مشروح مذاکرات قید شده، و نمایندگان به این مسأله رأی داده اند در قانون بودجه که پولی در اختیار وزارت آموزش وپرورش قرار بگیرد برای تقویت علمی رزمندگانی که امسال دیپلم میگیرند ومیخواهند وارد دانشگاهها بشوند. بعد الان دوباره آورده اند میگویند که ازاین پول به وزارت فرهنگ وآموزش عالی بد هیم برای تقویت بنیه علمی رزمنده هایی که بالاتر از لیسانس هستند میخواهند بروند فوق لیسانس، فوق لیسانس هستند میخواهند بروند رشته دکترا. بعد خودش هم میگوید که منظور آن قانون تقویت بنیه علمی رزمندگان مجری اش وزارت فرهنگ وآموزش عالی است پس منظور از تصویب بند 8 تبصره (8) خود فرهنگ وآموزش عالی هم بود ه وشامل اینها هم میشود .       من عرض میکنم که با توجه به مشروح مذاکرات اعتبار بند 8 تبصره (8) به هیچوجه شامل وزارت فرهنگ وآموزش عالی و مقاطع لیسانس به بالا نمیشود واصولا در کمیسیون هم بحث شد رزمنده ای که لیسانس دارد میتواند الان به احتمال قوی جایی شاغل هست برای خودش یا میتواند شاغل باشد با این عده اولویت استخدامی که فارغ التحصیلان کارشناسی وکارشناسی ارشد دارند ومیتوانند استخدام بشوند در جایی. و عملا امکان تأمین معیشت وادامه تحصیل برای این عزیزان فراهم هست. ما خواسته ایم برای کسانی که خودشان تحصیلاتشان در رده ای هست که نمیتوانند استخدام بشوند وتازه میخواهند وارد دانشگاه بشوند وبه رشته های کارشناسی وکارشناسی ارشد برسند برای اینها کمکی کرده باشیم وبنیه علمی اینها را بالا برده باشیم. این است که عملا امکان جوابگوئی به این طرح نیست واگر این طرح تصویب بشود خود به خود ما، مانع تقویت بنیه علمی رزمندگانی خواهیم شد که میخواهند امسال وارد دانشگاه بشوند. چون اینجا درمشروح مذاکرات هم ارقام قید شده 50 هزار رزمنده بود ه که میخواهند وارد دانشگاه بشوند. بعد این 50 هزار نفر را وزارت فرهنگ وآموزش علای گفته هر کدام و وزارت آموزش و پرورش حدود 8 هزار تومان برای هر کدام گفته اند که اعتبار لازم است که این تقویت بنیه علمی بشود که اگر ضرب بکنند رقمی در حد 400 میلیون تومان یا رقمی که یکی از پیشنهاددهندگان در صحن مجلس داد موقع بحث بودجه که 320 میلیون تومان پول لازمشان میشود. ما با احتساب به اینکه برای هر رزمنده حدود سه هزار تومان هزینه برآورد شده ورزمنده های داوطلب برای ورود به دانشگاه هم 40 هزار نفر در نظر گرفتیم به این رقم رسیدیم ضمن اینکه در این 140 میلیون تومانی که در بند 8 تبصره (8) هست 50 میلیون تومانش مال بند نه است یعنی مال دانش‌آموزان نقاط محروم است.       بنابراین عملا 90 میلیون تومان برای 40یا 50 هزار نفررزمنده ای  میماند که میخواهند وارد دانشگاه بشوند. حالا کسر هر مبلغی از این ولو اینکه حالا ممکن است برادرها بیایند بگویند 5-6-10 میلیون تومان ازاین کم بکنیم وبدهیم برای مقاطع کارشناسی به بالا لیسانس یا فوق لیسانس و فقول لیسانس به دکترا که عملا نقض کننده سیاسی است که مجلس اینجا در نظر داشته که رزمنده ها حداقل بتوانند به مقطع کارشناسی برسندیعنی رزمنده هایی که جان به کف رفته‌اند و از انقلاب اسلامی وتمامیت ارضی کشور دفاع کرده اند حداقل لیسانس بشوند که بتوانند در مساغل مدیریتی کشور حضور داشته باشند و بعد از آن اگر خواستند که مدارج علمی بیشتری کسب بکنند امکانش برایشان هست که همزمان با اشتغال و خدمت به نظام درسشان را هم ادامه بدهند و مشکل مالی در واقع برایشان پیش نخواهد آمد که ما بخواهیم بگوئیم که برای اینها هم کلاس جبرانی بگذاریم ضمن اینکه اصلا ماهیت کلاسهای کارشناسی به بالاتر خودش ، ادامه تحصیلش ایجاب میکند که دانشجو خودش به دنبال تقویت علمی خودش برود، خودش برود دنبال علم و علم را جستجو بکند فرق میکند با مقطع ورود  دیپلمه به د انشگاه و کنکور. بند 9 هم که پیشنهاد داده اند که دربند 9 هم علاوه بر دانش آموزان نقاط محروم دیپلمه های نقاط محروم هم اضافه بشود. کمیسیون با این پیشنهاد مخالف است. علتش این است که رقمی که برای این امر اختصاص داده شده (50 میلیون تومان) برای 5 استان جنگزده هست که این 5 استان روی هم حدود 140 تا بخش محروم دارند و اگر شما این 50 میلیون تومان را به 5 استان تقسیم کنید به هر استان  10 میلیون تومان میرسد که اگر هر   استانی 10 تا شهر داشته باشد به هر شهرستانش 1 میلیون تومان میرسد. با یک میلیون تومان ما گفتیم بروید شما بنیه علمی دانش آموزان کلاس چهارم دبیرستان را تقویت کنید که بتوانند در کنکور قبولی بیشتری را بدهند.       حالا  آیا این پول واقعاً جوابگوی یک چنین سیاستی هست یا خر؟ به اعتقاد ما پول خودش خیلی کمتر ازاین است که بتواند این سیاست را عمل بکند. حالا بیائیم و دری را باز کنیم که بگوئیم دیپلمه های این 5 استان بیاید کلاس بگذارد برای اینها هزینه بکند و اینها را تقویت بنیه علمی بکند.حالا کدام دیپلمه‌ها؟ دیپلمه ای که سال قبل دیپلم شده، دو سال قبل دیپلم شده، سه سال قبل دیپلم شده یا 10 سال قبل دیپلم شده والان کارمنداست؟     خوب وقتی ببیند که شما به رایگان کلاس میگذارید و میگوئید شما بفرمائید تقویت بنیه علمی بشوید ورشد  بکنید وبروید دانشگاه ، خوب این میگوید من قبل از جنگ دیپلم گرفته ام، کارمند هم هستم حالا چه مانعی دارد که بروم در این کلاس هم شرکت کنم. اگر کنکور هم قبول شدم، شدم دیگر! این عملا باز کردن امکانی هست که سیاست اتخاذ شده در بند 9 تبصره (8)  را فلج میکند وعملا جوابگوی دانش آموزی نیست که در توجه بند 9 در مشروح مذاکرات هم آمده که استانهای مرزی به لحاظ اینکه دائم در کوران جنگ بوده اند دانش‌آموزانشان نه روحیه کافی برای درس خواندن داشتند، نه کلاسها ومدرسه هایشان نظم کافی را داشته، نه معلمش روحیه کافی برای تدریس مثلا در موقع بمباران شهر، در مواقع بروز جنگ، در موقع شلوغیهای جبهه ها این روحیه وامکان تدریس  را نداشته اند. بنابراین برای دانش آموزانی که در سه، چهار سال اخیر جنگ به لحاظ مشکلات اجتماعی که بوده نتوانسته اند خوب درس بخوانند ما بیائیم یک طرحی بگذاریم. یک امکان تقویت بنیه علمی بگذاریم که بتوانند در مناطق جنگزده وبخشهای محروم این مناطق دانش آموزان با قبولی بیشتری به دانشگاهها بروند.     بنابراین عملا شامل دیپلمه کردن این مسأله با این رقم کم اعتبار ظلم کردن به همین دانش‌آموزان موجود مناطق هست وظلم کردن به خود همین مناطق هست. دیپلمه ای که سه چهار سال درس ومشق را ول کرده رفته دنبال کار وزندگی ،این دوباره بخواهد بیاید با دو سه ماه تقویت بنیه علمی نمیشود. تشکیل کلاس هم بدهیم، هم هزینه اش گرانتر تمام خواهد شد، هم عملا بهره مناسبی نخواهد داشت ، بنابراین، این اعتبار اندک اگر صرف تقویت بنیه علمی دانش آموزان کلاس چهارم دبیرستانهای این مناطق بشود و بتواند از این دانش آموزانی که الان در حال درس خواندن هستند والان نشاط درس خواندن دارند وزندگیشان برای درس خواندن مناسب هست، این پول اندک در اینها بهره بیشتری را حاصل میکند ومیتوانند قبولی بیشتری از اهالی بخشهای محروم استانهای جنگزده میتوانند به مناطق زندگی خودشان برگردند و خدمت بکنند.      به این جهت است که طرح ارائه شده سیاست متخذه از سوی مجلس را نقض میکند وعملا امکان خدمت به مناطق محروم واستانهای جنگزده ورزمندگان را کم میکند، کمیسیون این را رد کرد وبعد از بحث موافقین و مخالفین محترم ، بنده توضیحات بیشتری را خدمت نمایندگان محترم ارائه

میکنم که انشاءالله مجلس به هر صورتی که مصلحت بداند اتخاذ تصمیم بکند. والسلام علیکم و رحمه الله.
منشی- اولین مخالف رد آقای روحانی نیا هستند، بفرمائید.
رمضان روحانی نیا- بسم الله ا لرحمن الرحیم. مجلس محترم عنایت بفرماید کمیسیون برنامه وبودجه به سه دلیل این طرح نمایندگان محترم را رد کرده است:     دلیل اول این است که این مبلغ پولی را که (140 میلیون تومان) گذاشته اید کفاف برای 27000 د انش آموز را دارد و درحالی که دیپلمه های داوطلب دانشگاها 50 هزار نفر است.      دلیل دوم این است که 50 میلیونی که برای مناطق محروم گذاشته اید 140 نقطه بخش محروم و جنگی داریم واین پول برای این مناطق جنگی و محروم کفایت نمیکند.        و دلیل سوم این است که اساساً این تبصره مربوط به آموزش و پرورش است ونه آموزش عالی،‌ من عرض میکنم اصلا بحث در این نیست که این مبلغ پول چقدر میتواند رزمنده را تقویت علمی بکند وماچقدر رزمنده داوطلب برای ورود به دانشگاه وخواستار تقویت بنیه علمی  داریم؟  بحث بر سر این نیست. بحث بر سر این است که از الفبای قانونگذاری است که تا سرحد امکان قانون باید جامع افراد ومانع اغیار باشد. و آنچه که قبلا تصویب شده بود خود مجلس متوجه این نقص شد و به همین دلیل 26 نفر از خود نمایندگان مجلس آمدند این را اصلاح کنند. کل اصلاحیه هم این است ، شما دقت بفرمائید! دو برادر رزمنده به جبهه رفته اند که یکی دیپلم داشته به جبهه رفته و یکی لیسانس داشته که به جبهه رفته است . هر دو بسیجی هردو داوطلب ، هر دو یک سال در جبهه. الان مجلس آمده است برای اینکه این بسیجی دیپلمه بتواند بنیه علمی اش تقویت بشود  ، به مراحل بالاتر  برسد صد وچهل میلیون تومان بودجه گذاشته است. آن برادر لیسانسیه میآید میگوید آقا! من هم لیسانسیه هستم ، رفته ام جبهه، بسیج، من هم میخواهم بروم مراحل بالاتر از لیسانس را طی بکنم. من راهم تقویت بنیه علمی بکنید! مجری میگوید آقاجان  آنچه که مجلس تصویب کرده شامل حال شما نمیشود.     حالا من از مجلس میپرسم، عرض میکنم مجلس محترم! به چه دلیل دیپلم میتواند تقویت بنیه علمی بشود، به دانشگاه برود ولی دانشجوئی که به جبهه رفته است و میخواهد مراحل بالاتر برود آن حق را ندارد از این بهره گیری کند، چرا؟ این تبعیض است ، چرا؟ ! یعنی تمام دعوا بر سر این است . آمدیم گفتیم آقاجان این 140 میلیون تومانی را را که برای تقویت بنیه دیپلمه های رزمنده بسیجی گذاشتیم که رشد بکنند، به دانشگاه راه پیدا بکنند اجازه بدهید تا سر حد ا مکانات، تا سر حد توانائی ، لیسانسیه هائی هم که دانشجو بودند، لیسانسیه بودند، رفته اند در جبهه یک سال ، دو سال ، سه سال بسیجی خدمت کرده اند حالا میخواهند مراحل بالاتر را طی کنند از این ردیف بودجه بتوانند استفاده کنند.تمام دعوا بر سر این است!       بحث بر سر این نیست که ما 140 نقطه محروم داریم و پول کم یا زیاد داریم. خوب معلوم است آن پولی که ما داریم تمام مشکلاتش را نمیپوشاند. اما بحث بر سر این است که در بند دوم شما آمده اید 500 میلیون تومان پول داده‌اید گفته‌اید . بچه هائی که در مناطق جنگی و محروم هستند وسال چهارم دبیرستان هستند، اینها بخواند رشد بکنند این پول پانصد میلیون تومان برای محصلین سال چهارم دبیرستان! ما عرض میکنیم چرا دیپلمه های مناطق نتوانند استفاده کنند؟ مخبر محترم میفرمایند حالا لیسانسیه ها که احتمالا شغلی گرفته اند ومشغول شغلشان هستند! این چه استدلالی است؟ من عرض میکنم احتمالا شغل هم نگرفته اند،‌4 سال هم در جبهه ها بوده اند، لیسانس هم بوده اند الان میخواهند بیایند در فوق لیسانس تحصیلات بکنند، خوب به این طرف قضیه چرا اعتبار نمیدهید؟ اولویت میدهند ، امکانات میدهند. کل قضیه این است انشاءالله مجلس محترم به این اصلاحیه رأی میدهد. حالا بگذریم که کمیسیون برنامه وبودجه با دید بودجه ای رد کرده است، اما چند تا از کمیسیونها مثل کمیسیون نهادهای انقلاب تأکید کرده اند و تصویب کرده ا ند. انشاءالله مجلس محترم رأی خواهد داد.
رئیس- موافق رد صحبت کند.
منشی- موافق رد آقای الویری هستند. بفرمائید.
مرتضی الویری- بسم الله الرحمن الرحیم. یک مثال عامیانه ای هست که میگوید «اگر چند تا هندوانه برداریم تمامش می‌افتد میشکند.» قضیه ا ین است که 140 میلیون تومان در اینجا برای تقویت بنیه علمی رزمندگان گذاشته شده اگر ما بخواهیم کسانی را که از این 140 میلیون تومان استفاده میکنند شرکاء را زیاد بکنیم نتیجه اش فی الواقع معادل این است که هیچ چیز نگذاشته‌ایم! عدد ورقم آنجا نشان میدهد. شما نگاه بکنید، تعداد افرادی که میتوانند تحت پوشش قرا ربگیرند با توجه به آن برآوردی که خود وزارت آموزش و پرورش میگوید به صورت سرانه 5 هزار تومان ، بر آن مبنا ما همین الان رزمندگان پشت کنکور فعلی را نمیتوانیم جواب بدهیم. بعد یک مرتبه ما بیائیم در مقاطع مختلف دیگر اضافه بکنیم. چرا، اگر ما دستمان باز بود و میتوانستیم این سقف را بالا ببریم بسیار خوب ولی حالا که سقف محدود است آیا بهتر این است که همان تعدادی که میتوانیم یعنی آن عده قابل توجهی که باز وزارت آموزش و پرورش هم باز سابقه کار در این زمینه دارند و تجربه کرده اند بهتر این است که اینها را به یک جائی برسانیم، یا نه افراد دیگر را هم اضافه بکنیم به این ترتیب که بنا به اظهار نظر کارشناسان هیچکدامشان به نتیجه نمیرسند فقط بحث این است اگر ما از نظر سقف محدودیتی نمیداشتیم، به نظر من این قابل بحث بود. یعنی به این 140 میلیون تومان 40-50 میلیون تومان اضافه میشد واز آن اضافه اش مقاطع دیگر را هم شریک میکردیم. بنابراین علت ا صلی در این مقطع این است، یا در مورد مناطق محروم همین است.     من یادم هست که اینجا پیشنهادداده میشد 50 میلیون تومان از این برای دانش آموزان سال چهارم مناطق محروم داده بشود ، اگر ما بخواهیم این مرز را گسترش بدهیم بگوئیم که (شما جمع مناطق محروم را ببینید ) دیپلمه هائی که سالهای قبل هم دیپلم گرفته اند آنها را هم شامل بشود. اگر باز این سقف را میوانستیم بالا ببریم بسیار خوب، ولی کسی که سه سال، چهار سال قبل دیپلم گرفته الان هیچگونه آمادگی ذهنی ندارد آیا صحیح است که ما بیائیم از این مبلغ محدود برای آن فردی که سه ، چهار سال قبل دیپلم گرفته سرمایه گذاری بکنیم برای اینکه او هم وارد دانشگاه بشود؟ عرض کردم اگر سقف زیاد بود هم برای او میتوانستیم کلاس بگذاریم ، هم برای کسی که سال چهارم هست ، هر دوی آنها به یک جائی میرسیدند. ولی وقتی سقف محدود است ما بایستی یکی را انتخاب بکنیم ببینیم بهره دهی در کدام قسمت بیشتر است. به نظر ما کسی که تازه در سال چهارم دبیرستان هست و دارد دیپلم میگیرد  به مراتب راندمان بهتری خواهد داشت اگر ما روی این سرمایه گذاری بکنیم. به این دلیل هست که ما متمرکز کردیم که خود تبصره هم هب این ترتیب متمرکز شده.       یا در مورد رزمندگان با توجه به اینکه یکی از مصادیق عمده عقب‌افتادگی تحصیلی در رزمندگان مسأله کنکور است (به عنوان یک مقطع تعیین کننده) چون معمولا در کلاسهای دیگر به وسیله یک مقدار جبران کردن قابل تأمین هست ولی آن مقطعی که معمولا موجب این میشود که از تحصیل محروم بشودند درست مقطع کنکور است. برای اینکه در آنجا گزینش هست باید یک تعداد محدودی به دانشگاه راه پیدا بکنند. در اینجا است که به هر حال یک مصداق مشخص و روشنی است برای اینکه ما بتوانیم سرمایه گاذری بکنیم و مبلغی را بگذاریم برای اینکه به وسیله تشکیل کلاسها اینها وارد دانشگاه بشوند. همانطور که عرض کردم چون مبلغ محدود هست ما فکر میکنیم همین مصداق بین و مشخص را شما سرمایه گذاری بکنید و به یک جائی برسانید بهتر است. پس بنابراین دلیل اینکه ما مخالف این طرح قانونی بودیم ورد کردیم این است که احساس میکنیم اگر این تأمین و گسترش به عمل بایید عملا آن بهره دهی که بایستی داشته باشد واین تبصره به نتیجه ای برسد آن نتیجه از بین خواهد رفت ، علت اصلی رد همین مسأله بود.
آقای مجید انصاری مخالف رد هستند، بفرمائید.
مجید انصاری- بسم الله الرحمن الرحیم. من خواهش میکنم نمایندگان محترم دقت بفرمایند در توضیح مخبر کمیسیون برنامه و بودجه وتوضیح آقای الویری یک خلط مبحثی شد بین بند 8 تبصره بودجه وبند 9. در اینجا یک تذکر هم میخواستم عرض بکنم وتقاضا بکنم از ریاست محترم مجلس به کمیسیونهای ذ یربط دستور بدهند که به طور جدی از طراحان دعوت بکنند. متأسفانه مکرر اتفاق می‌افتد که ما طرحی راتهیه مکنیم، زحمت کشیده میشود روی طرح، بعد در کمیسیون  مربوطه بدون دعوت از طراحان اصلی یا

حضور یک فرد از امضاءکنندگان که شاید خیلی هم در جریان طرح نبوده، طرحی را بررسی میکنند و رد میکنند. طراح اصلی این طرح اعضاء کمیسیون فرهنگ وآموزش عالی مجلس بودند و تقریباً همه اعضاء کمیسیون جزو امضاء کنندگان صدر این طرح هستند. متأ‌سفانه از هیچیک از ما دعوت به عمل نیامد، از مخبر کمیسیون که سؤال کردیم گفتند ظاهراً (جناب آقای مظفری نژاد) یکی از امضاء کنندگان آنجا تشریف داشته اند ولی با توجه به اینکه طرح در کمیسیون فرهنگ وآموزش عالی تهیه شده بود و امضاءکنندگان اول طح همه از اعضاء کمیسیون بودند خوب بود اول از ما دعوت میشد ادله ما را می شنیدند.       تذکر دوم اینکه ارجاع بعضی از لوایح وطرحها صرفا به دلیل وجود یک نام بودجه و امثال اینها درست نیست به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون بودجه ارائه بشود. کما اینکه در طرف عکس اینجور عمل نمیشود. ما مواردی داشتیم که مثلا اساسنامه کتابخانه ملی با اینکه از واحدهای تحت پوشش وزارت فرهنگ وآموزش عالی بوده وشور اول هم آمده بود به کمیسیون ما در شور دوم چون میگفتند مسأ‌له کتابخانه ها مطرح است کمیسیون خاص برایش تشکیل شد. به هر حال این دو تذکر آئین نامه ای بود.      اما مطلب را من خواهش میکنم توجه بکنید! ما بیشتر اصرارمان روی بند 8 بودجه است. نمایندگان یادتان هست که طرحی را با اکثریت قاطع مجلس تصویب کرده برای تقویت بنیه علمی رزمندگان ، وقتی که در اینجا مطرح شد قرار شد بودجه اجرای این طرح در لایحه بودجه سال 68 پیش بنیی بشود وموضوع بند 8 دقیقاً اجرای آن طرح است. مجلس طرحی را که تصویب کرده ببینید من میخوانم در اینجا میگوید:     ماده 1- «از تاریخ تصویب این قانون وزارتخانه های آموزش وپرورش فرهنگ وآموزش عالی و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی موظفند قبل از آزمون ورودی تمامی مقاطع تحصیلی.»       یعنی بحث آمدن دیپلمه ها و شرکت آنها در کنکور نیست. بلکه کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکترا وهمه دوره ها مطرح بوده. در تمامی مقاطع تحصیلی وبورس واعزام هر کدام به تناسب برای رزمندگان وجهادگران داوطلب بسیجی که حداقل 6 ماه متوالی در جبهه بوده اند کلاس تشکیل بدهند. این قانونی بوده که مجلس تصویب کرده ودر اینجا بند 8 تبصره مورد نظر این است : «از اعتبار ردیف 127518 قسمت چهارم این قانون مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال به منظور ا جراء طرح تقویت بنیه علمی رزمندگان وجانبازان تخصیص پید ا میکند.»          یعنی بند 8 در واقع اعتبار اجرائی قانونی است که مجلس یک ماه قبل از آن تصویب کرده بوده و شما آمده اید در اینجا با قیدی که از روی غفلت گذاشته شده بخشی از رزمندگان را محروم کرده اید.     و نکته‌ای که من در اینجا باید عرض بکنم این است: رزمنده ای که در مقطع ورود به دانشگاه هست و میخواهد در کنکور شرکت بکند ، تعداد اینها چهارصدهزار نفر هست وطی 5 سال اگر 40% ظرفیتها را تخصیص بدهند و قبول بشوند انشاءالله همه آنها به دانشگاه راه پیدا میکنند واشکال ندارد در مقطع ورود به دانشگاه تعدادی از رزمنده ها کمتر وارد  بشوند . اما مشکل ما الان در کشور مشکل کارشناسی ارشد و دکترا است. ما رزمنده ای داشته ایم که مخیواسته فوق لیسانس بگیرد، دکترا بگیرد یک سال گذشته و به جبهه رفته و عقب ماندگی تحصیلی دارد. آیا تشکیل کلاس برای رساندن یک کسی که باید یک سال دیگر دکتر بگیرد در اولویت هست یا کلاس تقویتی  برای یک دیپلمه ای که میخواهد در کنکور شرکت کند و شاید قبول هم نشود؟      از لحاظ محاسبه علمی و مصالح کلی کشور آن رزمنده ای که در مقطع  کارشناسی ارشد ، در مقطع دکترا، تحصیلش را یک سال ، دو سال رها کرده وبه جبههب رفته او هم فداکاری بیشتری کرده هم اولی به تقویت هست ، هم زودتر به ثمر می نشیند ولذا بند 8 که در این طرح آمده ما درخواست کردیم که بگذارند در تمامی مقاطع تحصیلی (همان چیزی که در این قانون بوده.) اگر در تمامی مقاطع تحصیلی اضافه بشودوزارت فرهنگ وآموزش عای اجازه پیدا خواهد کرد که از این پول استفاده بکند وچون تعداد این دانشجویان هم کم هست مبلغ زیادی را به خود اختصاص نمیدهد و ما حرف کمیسیون برنامه و بودجه را در رابطه با بند 9 قبول داریم. چون پول کم هست، توزیع میشود و پراکنده میشود، رزمندگان ممکن است ضرر بکنند. اما بند 8 را درست نبود آقایان رد بکنند.      آقای عبدالعلی زاده به مذاکرات ما اشاره کردند. من عین صحبتم را در بحث بودجه اینجا میخوانم شما دقت کنید ما آنجا هم تذکر روی این قضیه دادیم . اینجا بنده به عنوان کسی که صحبت میکردم عرض کردم، ببینید قانونی که مجلس یک ماه پیش تصویب کرد اجراء طرح تقویت بنیه رزمندگان را به عهده وزارت فرهنگ وآموزش عالی گذاشت اما تشکیل کلاسها به وسیله آموزش وپرورش قبل از کنکور به وسیله آقایان هست. بعد از کنکور در مقطع کارشناسی و دکترا با آموزش عالی است . پس ما در بحث بودجه هم عیناً این را ذکر کردیم. گفتیم که آموزش وپرورش برای قبل از کنکور، فرهنگ و آموزش عالی برای مقطع کارشناسی ارشد ودکترا.     پس این درواقع یک غفلتی است که شده و من تصور نمیکنم خود کمیسیون برنامه وبودجه هم مخالف باشد که دانشجویان رزمنده ای که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا عقب ماندگی تحصیلی دارند، تعداد کمی هم هستند از این امکانات استفاده کنند. لذا خواهش من این است که کمیسیون هم عنایت بکنند این ردشان را پس بگیرند و کلیت این طرح تصویب بشود ، ما در ورود در جزئیات بند 9 را پس میگیریم ، یند 8 لااقل این رزمندگان عزیز در مقاطع بالای تحصیلی بی بهره از این امکانات نشوند والا شا یک ظلمی کرده اید به کسانی که در عالیترین سطوح تحصیلی مملکت درسشان را رها کرده اند و به جبهه رفته اند. والسلام.
منشی- آقای اصغر نوروزی موافق رد هستند، بفرمائید.
اصغر نوروزی- بسم الله الرحمن الرحیم. بحثی را که مخالفین محترم مطرح فرمودند در زمینه این تبصره (8) که اختصاصی وزارت آموزش و پرورش هست برادرها استدلال داشتند که نیروهای لیسانس به بالای رزمنده ما هم بیایند از بودجه این تبصره که مخصوص رزمندگان در مقاطع کلاسهای چهارم متوسطه است و همنیطور دیپلمه هایی که آمادگی برای ورود به دانشگاه دارند کم کنیم وبه مقطع لیسانس و یا فوق لیسانس دانشگاه اضافه کنیم.     اولا نمایندگان محترم مستحضر هستندکه ما برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا کلاس آماده سازی، کلاس تقویتی وکلاس کنکور ندارم . آنجا بعضی کتابها را معرفی میکنند که باردرها استفاده کنند برای آماده شدن در آن واحدها. لذا اگر منظور برادرها این است که برای آنها از این پول کتاب تهیه کنند، آن یک فصل جدائی است والا کلاس کنکور یا کلاس آماده سازی برای آنها مطرح نیست. عمدتاً کلاس کنکور برای این عزیزان رزمنده ای مطرح است که اینها خودشان نان آور خانواده شان بوده اند و تنگناهای مالی  دارند وحتی تنگاناهای تشکیل کلاس کنکور برایشان مطرح است که چگونه استادهای کلاس کنکورشان را پیش بینی بکنند و بیایند یک کلاسی را در یک روستا تشکیل بدهند واز این بودجه برای ورود اینها به دانشگاهها استفاده کنند.       با توجه به مسائل مختلفی که بر اینها وارد هست ما با داشتن 140 بخش محروم وقتی  این بودجه 50 میلیون تومان را تقسیم میکنیم برای اینها میبینیم حدود 357 هزار تومان به هر کدام ازاین بخشها میرسد. اگر ما با  این حرکت وبا این پیشنهاد موافقت بکنیم نهایتاً آن بودجه ای را که اختصاص به اینها داده ایم آن بودجه حیف ومیل میشود، وقتی بودجه جواب ندهد ونتیجه ای به بار نرساند نتیجتاً این میشودکه کل بودجه به هدر میرود. لذا تأکید من بر این است که در این جهت نمایندگان محترم همان چیزی را که ردیف اختصاصی آموزش و پرورش هم بوده واین تبصره از ابتداء با همه بندهایش مخصوص آموزش وپرورش بوده واین پیشنهادها هم آن موقع مطرح شد و نمایندگان محترم به آن رأی ندادند. همانطوری که مخبر محترم کمیسیون برنامه وبودجه توضیح دادند این مسائل آن موقع هم مطرح بوده واین تبصره وبند 8 آن آگاهانه تصویب شده. استدعای ما هم این است که نسبت به همان چیزی که قبلا تصویب کردید باز هم رأی مؤکد هم بدهید تا اینگونه طرحها مجدداً با اینگونه پیشنهادها مواجه نشود. والسلام علیکم ورحمه الله.
منشی- مخالف بعد آقای عبدالله نوروزی هستند. بفرمائید.
عبدالله نوروزی- بسم الله الرحمن الرحیم.  خدمت برادرها وخواهرهای نماینده توضیحاتی را عرض میکنم انشاءالله بتواند مثمر باشد وآن نتیجه گیری را که طراحان قضیه در ذهنشان بوده حاصل بشود.      هدف ما از اینکه رزمندگان را میخواهیم برای دانشگاه آماده کنیم گروه خاصی که نبوده ، هدف ا ین بوده است که درهمه مقاطع ما بتوانیم این

سربازان امام زمان علیه السلام را مسلح بکنیم برای اینکه مدیریت آینده کشور را به خوبی در دست بگیرند ودر مقاطع دانشگاهی و کارشناسی ارشد و دکترا اگر تعداد کمتر هم هست ولی نیاز ما به مراتب به وجود این رزمندگان سلحشور سرمایه گذاری بیشتری بکنیم وآنها را مجهز بکنیم به تخصصهای بالا که بتوانند اداره امور کشور را در آینده به دست بگیرند وخدای نکرده افراد کم تعهد وارد قضیه نشوند وحربه تخصص را بر علیه اینها وبر علیه کشور علم نکنند، لذا بحث اینکه ما برای ا ین عزیزان باید سرمایه گذاری بکنیم وجود دارد. بچه های پولدار با امکانات وتوانائی که در اختیار دارند که میتوانند در کلاسهای خصوصی انگلیسی تافل وامثالهم بیایند زبانهای خارج را یاد بگیرند، خودشان از مجلات ونشریات وکتابهای علمی جدید با قیمت گران بتوانند بخرند و برای اعزام به خارج از کشور آماده بشوند ولی کارشناسان ارشد ما ، بچه هائی که درس خوانده‌اند در این کشور، توان مالی ناچیزی هم داشته اندولی اراده وغیرت داشته اند اینها نباید  از این امکانات بالقوه محروم باشند. بنده در مراجعه به یکی از دانشکده های مهندسی برای همین طرح که ابتدا چهل درصد تثبیت بشود حضور پیدا کردم وگزارش وآماری را از دانشگاهها خواسته ام دیدم از یک دانشکده که چهار هزار نفر دانشجوی رشته های مختلف مهندسی دارد بیش از هزار نفر از اینها در دوران دانشجوئی شان در مقاطع مختلف و به کرات در جبهه ها حضور داشته‌اند و وقت بسیار زیادی را در جبهه ها گذرانده اند و علاوه بر این از توان بالای علمی هم به شهادت مدرسینشان و اساتید در آنجا برخوردار بوده ا ند یعنی همان نبوغی که اینها را با آگاهی وعلم به جبهه ها برای دفاع از حریم کشور کشاند، همان ظرفیت وهمان معنویت هم به اینها کمک کرد که بتوانند در دانشگاهها درسهارا خوب بخوانند. و وقتی که هم چنین کاری را میکنند ما هم موظفیم برای آنها امکانات لازم را از نظر فیزیکی فراهم بکنیم که اینها بتوانند توانائی بیشتر علمی را کسب بکنند و در دوره های دانشگاهی در مقاطع بالا، کارشناسی ارشد و دکترا چه د رداخل کشور و چه برای خارج از کشور آمادگی داشته باشند.      ضمن اینکه (برادرها این مطلب را عنایت بکنید!) برادرمان آقای عبدالعلی زاده به عنوان مخبر کمیسیون اشاره کردندکه ما تعداد (اصلا نظر کمیسیون برنامه وبودجه این بوده)را اگر بیائیم زیاد بکنیم آن هزینه سرانه کاهش پیدا میکند و کیفیت پائین میآید. این را عنایت بکنید ما برای چه دانشجویان، چه برای بخش 9 (یعنی مناطق محروم و دیپلمه‌ها) کلاسهای نظری میخواهیم بگذاریم. کلاسهای آزمایشگاهی وکارگاهی که به تعداد نفرات بایستی ابزار ولوازم آزمایشگاه وکارگاه باشد، نیاز نیست در اختیارشان بگذاریم. در یک کلاس کنکوری که فرض بفرمائید چهل دانشجو یا چهل تا سال چهارم دبیرستانی باید بنشیند، اگر تعداد صندلیها را فقط بیشتر بکنیم. در آن مقطع زمانی از یک استاد میتوانیم امکان بیشتری را بگیریم برای ا ینکه این تحصیل کرده های ما بتوانند انشاءالله آمادگی بیشتری را داشته باشند. لذا در جمع این جور قضایا ما میبایستی به این مطلب توجه بکنیم هم بخش هشت، هم بخش نه قضیه امکان عملی آن دقیقاً وجود دارد واتفاقی هم نمیافتد وقتیکه مجلس با اکثریت آراء ، فوریت این طرح را برای اینکه زمانش فوت نشود، تصویب کرده، بنابراین در همین مقطع زمانی بایستی این را انشاءالله تصویب بکند که هم دانشگاهها وهم دیگر دیپلمه هائی که رزمنده بودند، بحث ما رزمندگان هست، یک گروه خاصی از رزمنده نیست همه رزمندگان را با آن ویژگیهائی که در آن سراغ داریم، بایستی تقویت بکنیم لذا برای اینها این کار باید بشود.       در کمیسیونهای مختلف هم که غیر از کمیسیون برنامه و بودجه که برادران عضو آن در این باره استدلال ریالی کردند، بقیه کمیسیونهای دیگری که به آنها ارجاع شده ، اینها را به اتفاق آراء تصویب کرده اند. البته برای بنده هم جای تعجب ویک سؤال بود که چرا به کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی که ذیربط ترین این قضیه هست، این طرح ارجاع نشده که آنها هم اظهار نظرشان را بکنند و نظریاتشان را در این رابطه که یقیناً به اتفاق آراء یا با اکثریت آراء تصویب میشد ارائه بدهند در جمع بحث ما رزمندگان هست، و همه رزمندگان را باید پوشش بدهیم.
2- اینها باید از کلاسهای نظری بهره برداری بکنند. یک مختصری تعدد نفر وافزایش نفر درکیفیت کار چندان مشکل ایجاد نمیکند چون نیاز به لوازم آزمایشگاهی وکارگاهی نیست و برای رزمندگانی هم که دوران دانشگاهی را دیده اند و چهره های بسیار باارزشی هستند وبایستی تخصصهای بالا را کسب بکنند، باید این امکان را فراهم بکنیم که از کلاسهای زبان که لازمه این قضیه هست، از نشریات جدید، از مطالعات وامکانات موجود و روز دنیا استفاده بکنند وانشاءالله بتوانند سنگرهای علم و دانش را در این کشور تسخیر بکند و اداره سالم آینده کشور را به دست بگیرند . والسلام علیکم ورحمه الله.
منشی- کسی به عنوان موافق ثبت نام نکرده ، دو نفر مخالف دیگر داریم.
رئیس- مخالفین را دعوت کنید.
رئیس- چون حرها یک مقدار تکراری به نظر میرسد آقایان مختصر صحبت کنند.
سید رضا اکرمی- بسم الله الرحمن الرحیم.  علت اینکه من مخالف رد این طرح هستم که کمیسیون برنامه وبودجه  آن را رد کرده اند دو ، سه نکته است: اولا در رابطه با عبارت اول که دارد ما بیائیم بعد از عبارت «ورود به آموزش عالی»، «در کلیه مقاطع» را هم اضافه کنیم در واقع اصلاح عبارتی است و یا تفسیر قانون عادی مجلس است. ما وقتی میگوئیم که «تقویت بنیه علمی رزمندگان و جانبازان به منظور ورود به مؤسسات آموزش عالی» دیگر در این واقعاً نیست که دیپلم باشد، فوق دیپلم باشد، لیسانس باشد، فوق لیسانس باشد این معنا را دارد: تقویت بنیه علمی رزمندگانی که میخواهند وارد مؤسسات آموزش عالی بشوند بنابراین، این اصلاح عبارتی یا تفسیر و توضیح آن است و خیلی بحث ندارد.        نکته دومی که وجود دارد این است: ما وقتی این اندیشه را پذیرفتیم که باید بنیه علمی رزمندگان مان را تقویت بکنیم باید راه را برای افراد واجد شرایط ومستعد باز بگذاریم. حالا چه میخواهد سال چهارم دبیرستان باشد که دبیرستان را تمام بکند ویا اینکه بعد از تمام کردن سال چهارم دبیرستان میخواهد وارد مؤسسات آموزش عالی بشود که من عرضم این است گاهی این دو در یک نقطه با یکدیگر اشتراک دارند یعنی معمولا آن دانش آموزی که سال چهارم دبیرستانش را دارد میگذراند ، به طور طبیعی آماده برای کنکور هم میشود و مقدمه‌ای است برای ورود به کنکور که گاهی در این نقطه هر دو مشترکند، هم سال چهارمی و هم داوطلب کنکور.     نکته دیگر اینکه آقایان در دلایل ردشان گفتند آقا این بودجه کفاف نمیکند. خوب جاب ایشان است که اولا شروع کار است. ما در اولین سال بودجه نویسی بعد از پذیرش قطعنامه آمدیم این را به صورت گسترده مطرح کردیم وبرای آن ردیفی گذاشتیم.  این شروع کار است. دوم اینکه انشاءالله خوب وضع ما وقتی بهتر شد میتوانیم واقعاً ردیف را بالاتر ببریم ولی اصلش را رد نکنیم و   جلو آن را نگیریم ، یک قدری با اندیشه بازتری به این مسأله بنگریم. همه آن عزیزانی که میخواهند وارد مؤسسات آموزش عالی بشوند، در کلیه مقاطع یا دانش آموزان دبیرستانی سال چهارم و داوطلبان هر دو را باهم ببینیم تا یک افقی د رمقابل این رزمندگان باز باشد وبروند بیشتر همت بکنند که انشاءالله در آینده آن کسی که عمل داشته علم کامل هم داشته باشد. والسلام.
منشی- مخالف بعد، آقای دکتر تجفقلی حبیبی:
نجفقلی حبیبی- بسم الله الرحمن الرحیم. من دیگر نمیخواهم قضیه را طول بدهم. مجلس محترم با یک رأی بسیار قاطع وبالا طرح ایجاد تسهیلات برای رزمندگان را تصویب کرد ودر مفوم آن چیزی که آنجا گفته که عبارت هایش هم دقیقاً در قانون به تصویب رسیده کلیه مقاطع منظور شده یعنی گفته شده  که تقویت بنیه علمی رزمندگانی که وارد مراحل مختلف تحصیلی دانشگاهها میشوند در کلیه مقاطع. حالا در قسمت بودجه یا سهوالقلم بوده ، کلمه «کلیه مقاطع» افتاده و به جایش نوشته‌اند «ورود به آموزش عالی» آقایان نمایندگان لطف بکنند آنجور که تصویب کرده‌اند حالا از آن دفاع بکنند، وزارت برنامه وبودجه میگوید که چون در قانون بودجه نوشته شده «برای ورود به آموزش عالی» این فقط دیپلمه هائی را که تازه میخواهندوارد بشوند شامل میشود. یا آنها بد تفسیر میکنند یا به هر حال کمیسیون یا مجلس در قسمتی که داشته بودجه ها را تصویب میکرده کمی غفلت صورت گرفته. به هر حال مجلس با رأی قاطع برای مردم مقاطع تصویب کرده، حالا هم هیچ دلیلی ندارد که تمام مقاطع را حذف میکنند

و فقط میآورند برای قسمت دیپلمه ها.    این یک نکته که من خواهش میکنم چیزی را که خود مجلس رأی میدهد وآن همه نطقهای آتشین و پرشور (نمیدانم آقای آقامحمدی حال کجا تشریف دارند؟‌) آن همه نطقهای گرم وآتشین کجا رفته که امروزهمه در مقابل رزمنده ای که بالاخره در این مراحل تحول سریع علم هر روز در حالیکه داشته لیسانس میگرفته شما او را به جبهه فرستاده اید، تکلیفش هم بوده باید میرفته ورفته ، وظیفه اش را انجام داده، حالا میخواهد در فوق لیسانس شرکت بکند امتحانهای فوق لیسانس هم سخت است، زبان خارجه قوی میخواهد، آخرین اطلاعات را در آن رشته علمی میخواهد، یک آدمی که در دانشگاه تمام وقتش را صرف تحصیل کرده، یک کسی دیگر هر چهار روز پنج روز، ده ماه ، یک ماه ، پنج ماهی او را فرستاده اید به جبهه، حالا این مانده بعد به او میگوئیم به توهیچ کمک نمیکنیم،‌حالا چشمت کور خودت بیا در فوق لیسانس قبول شو! و میدانید که فوق لیسانسها سقف نمره قبولی دارد باید تا یک حدی از نمره را بیاورند تا قبول بشوند.    خواهش میکنم مجلس محترم که آن رأی قاطع را داده، امروز هم از این قضیه واقعاً دفاع کند، اجازه ندهند یک چنین ظلمی به رزمنده هائی که در مقاطع لیسانس ودکترا باید بیایند بالا و واقعاً امید و آرزوی مملکت هم هستند، تعدادشان هم بسیار کم است وبا اینکه کمیسیون آموزش عالی 320 میلیون پیشنهاد کرده بود، حالا اینجا شده 140 میلیون تازه حداقل همین بودجه را هم به آنها بدهید کفاف میکند چون تعدادشان بسیار کم است ودر یک کلاسهای فشرده ومحدود میشود به اینها کمک کرد، از یک دوره آموزشی بیست روزه که وزارت فرهنگ وآموزش عالی قبل از عید در مشهد برگزار کرده این رزمنده های عزیز ما بسیار بسیار راضی بودند وتشکر کردند وبهره وافی بردند.       خدمت شما عرض بکنم وقتیکه در تربیت مدرس بودم، آنجا ما این تجربه را اعمال کردیم بالاخره اینها لیسانسشان را گرفتند در دستگاه مملکت مشغول به کارهای انقلاب بودند، مطالب علمی فراموششان میشود، حضور ذهن لازم را برای امتحان ندارند، چه برای اعزام ، چه برای بورس داخل، چه برای فوق لیسانسهای مختلف یا در قسمتهای دکترا.این ضرورت دارد که ما یک حداقل بودجه ای هم که شده برای اینها خرج بکنیم ونیروهائی که الان در سطح عالی مدیریتی کشور آماده اند تا به مملکت سود برسانند، اینها را وارد این قضیه بکنیم، مکرر هم امتحاناتشان را پس داده اند به هر حال نتیجه مطلوبی داشته. شما اگر ده میلیون تومان هم ازاین پول برای مقاطع لیسانس به بالا بگذارید، مطمئن باشید بازده خوبی خواهد داشت.    آخر این همه تبلیغ برای رزمنده ها، بعد هیچ؟ یعنی شماچه جوری میخواهید فردا بیرون جواب رزمنده ها را بدهید؟ این اصلا  درست نیست. در مورد آن «بند 9» هم که برای دیپلمه‌های مناطق محروم بوده ببینید آنها یک سال فرصت داشتند که خودشان رابرای کنکور آماده بکنند، ذهن آنها هم اینقدر بیگانه نیست که جناب‌ آقای الویری میفرمایند، به هر حال کمک به آنها که آماده تر هست از یک جهت (چون دیگر دیپلمشان را گرفته اند برای ورود به دانشگاهها) مابرای آنها یک فرصتی ایجاد بکنیم، انصافاً یک فرصت خداپسندانه ای است. انشاءالله که نمایندگان محترم گزارش رد کمیسیون برنامه وبودجه را تصویب نخواهند کرد و اصل طرح را انشاءالله میپذیرند برای اینکه قبلا نمایندگان به خود آن قانون با اکثریت قاطع به عنوان یک حرکت انقلابی مجلس برای رزمنده ها رأی داده اند آن وقت اگر هیچ کاری نشود آبروی رزمنده ها را برده‌اید ، توقع برایشان ایجاد کرده اید، کاری هم برایشان نکرده اید. والسلام علیکم.
عباسی- من موافق رد هستم.
رنیس- آن موقع نگفتید حالا دیگر تمام شد. حرفها روشن است ، آقای عبدالعلی زاده میایند برایمان یک کتابی میگویند! نماینده دولت نظرشان را بفرمایند.
محسن رهامی(معاون وزارت فرهنگ وآموزش عالی)- بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه کنند من یک توضیح مختصری بدهم فکر میکنم مسأله خیلی روشن تر از این ا ست که احتیاج به بحث طولانی داشته باشد. مجلس  شورای اسلامی در تاریخ 30/11/67 یک قانونی را تصویب کرد مبنی بر اینکه وزرات علوم، آموزش و پرورش وبهداشت ودرمان موظفند برای بسیجیان داوطلب ورود به آموزش عالی که حداقل شش ماه جبهه باشند، کلاس تقویتی بگذارد.    این قانون در تاریخ 9/2/67 به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده در تاریخ 22/12/67 هم به ما ابلاغ شده. توجه بفرمائید ماده (1) قانون میگوید «از تاریخ تصویب این قانون وزارتخانه های آموزش وپرورش وفرهنگ وآموزش عالی و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی موظفند قبل از آزمون ورودی تمام مقاطع تحصیلی و بورس اعزام هر کدام به تناسب برای رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی که حداقل شش ماه متوالی یا متناوب در مناطق عملیاتی در زمان جنگ داوطلبانه خدمت کرده اند و از طرف سپاه معرفی میشوند کلاسهای تقویت تشکیل دهند و کمبود آموزش آنها را جبران کنند. بعد هم تبصره گفته که اگر برای همه آنها بودجه نباشد، اولویت بگذارد برای کسانی که بیشتر جبهه رفته اند. کلاس برای آنها تشکیل بدهند. بعد ماده (2) آن قانون که به طرح «چهل درصد» معروف شده گفته است: برای امتحانات ورودی تمام مقاطع (یعنی هم لیسانس، هم فوق لیسانس، هم دکترا، هم اعزام و هم فوق دیپلم) چهل درصد سهمیه را بگذارند برای رزمندگانی که مشمول این قانون میشوند یعنی شش ماه جبهه بوده اند واین کلاسها رادیده اند ودارای سایر شرایط هستند، حد نصاب را هم آورده باشند . آن وقت در ماده (3) این قانون گفته هزینه اجرائی این قانون در سال 67 از محل بودجه های دفاعی تأمین و در سالهای بعد در اعتبارات وزارتخانه های فرهنگ وآموزش عالی وآموزش وپرورش و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در ردیف مستقلی منظور میشود.       مشکل الان مشکل قانون است. یعنی بنظر بنده مشکل در نحوه تنظیم قانون بوده، مشکل به وزارت علوم یا آموزش و پرورش وغیره مربوط نمیشود. در اینجا من خواهش میکنم مجلس محترم تکلیف وزارت فرهنگ وآموزش عالی و بهداشت و درمان را هم روشن کند چون بهداشت ودرمانی ها هم کلاسهایشان تق ریباً مشابه همین است. من از طرف هر دو موضوع یعنی هم پزشکی وهم غیر پزشکی این صحبت را میکنم این قانون که تصویب شده وابلاغ شده بر طبق این قانون آئین نامه ای نوشته شده که به تأیید هیأت دولت رسیده آنجا حد نصاب مشخص شده وزارت فرهنگ وآموزش عالی موظف شده برای داوطلبان ورود به بالاتر از لیسانس یعنی فوق لیسانس ودکترا کلاس بگذارد. بهداشت ودرمان هم برای پزشکیها . آموزش وپرورش هم موظف شده برای داوطبان دیپلمه که میخواهند به دانشگه بیایند کلاسهای تقویتی بگذارند.       توجه بفرایند بعضی برادران که میفرمایند «کلاسها00 مگر امکان دارد؟ تا به حال که نبوده، ما سابقه نداریم» اگر این کلاسها امکان ندارد، چرا شما در قانون خودتان گذاشتید و ما را موظف کرده اید که ما این کلاسها را تشکیل بدهیم؟ و ثانیاً این کلاسها هم امکان دارد ، هم خیلی موفقیت آمیز بوده جناب آقای دکتر حبیبی اشاره کردند. من فقط به اجمال اشاره میکنم: سال پیش که ما از ردیفهای جنگ ودیگر ردیفهای خودمان ، بودجه ای در اختیار داشتیم یکی دو سری از این کلاسها گذاشتیم که یک نمونه اش کلاسهائی بود که به نام دوره شهید هاشمی نژاد معروف شد ، 690 نفر دانشجوی رزمنده را در یک نقطه در مشهد جمع کردیم، چهل پنجاه نفر از استادان مملکت در رشته فنی، مهندسی (چون بوده کم بود، رشته های علوم انسانی، پزشکی ودیگر رشته های مختلف را نتوانستیم بگذاریم اگر بودجه بود برای دیگر رشته‌ها هم همین کلاسها تشکیل میشد) آن وقت من نتیجه این کلاسها را برای کمیسیون فرهنگ وآموزش عالی و آموزش وپرروش و بهداشت، درمان ، کمیسیون بودجه فرستاده ام شما همین گزارش مفصل را (که حالا فرصت نیست بخوانم) ملاحظه بفرمائید که این کلاس چقدر موفق بوده؛ هم از نظر ذهن ، نتیجه ، هم نظر اساتید آمده ، آن وقت اینها چقدر جبهه بودند؟       بعضی برادران میگویند دانشجویان به جبهه نمیروند یا اگر بروند پشت جبهه هستند یا ماههای کمتری رفته اند یا به عنوان سربازی رفته اند! هیچکدام از اینها مشمول این قانون نمیشوند، این قانون کسانی را که به عنوان سربازی رفته اند ، در بر نمیگیرد. ما برای کسانیکه حداقل شش ماه داوطلبانه ، بسیجی رفته‌اند کلاس گذاشتیم تعداد آنهاییکه شش ماه رفته بودند در بین ششصد ونود نفر (690) چهارده درصد بوده. آنهائیکه از دانشجویان دوازده ماه جبهه بودند، چهل درصد بوده، آنهائیکه هجده ماه جبهه بودند 16 درصد. آنهاییکه 24 ماه جبهه بودند دوازده درصد دانشجویان را تشکیل میدادند، همینطور تا سی ماه و سی وشش ماه ، تا چهل و دوماه ما در اینها داشته ایم. که چهل ودوماه درصد پائین تری بوده پنج شش درصد.

این کلاس به کمک استادان دانشگاهها که از نقاط مختلف در رشته های مختلف از دانشگاههای مختلف دعوت میکند در یک نقطه یا در دو نقطه تشکیل میشود. دانشجو هم از شهرستانهای مختلف دعوت میکنیم. یکی برای دانشجویانیست که ضعف بنیه علمی در طی دروسشان دارند که اصطلاحاً میگویند «دانشجو رزمنده» مثلا یکسال ، دو سال خوانده واحد عقب افتاده دارد. مشروط شده برای اینها کلاس تقویتی میگذارند. یکی برای دانشجویانی است که سال آخر دانشگاه هستند یا سال آخرشان را هم تمام کرده اند، لیسانس گرفته اند و میخواهند بروند فوق لیسانس، به تناسب مدتی که جبهه بوده اند در این کلاسها که معمولا یک ماهه، دو ماهه شرکت میکنند.      توجه بفرمائید . آن وقت در قانون گفته است که در ردیف مستقلی از سال 68 به بعد باید پیش بینی بشود. برادران درتبصره (8) این را پیش بینی کرده اند، حالا برادران کمیسیون بودجه شما میخواستید همان موقع ردیف را جدا کنید، بگذارید در تبصره (17) یا د رتبصره دیگری پیش بینی میکردید ، به ما گفتید قانون شما به صورت متمرکز در تبصره (8) پیش بینی شده. دلیلش هم که برای مقاطع دیگر. باید از همین ردیف بدهند، ذیل خود تبصره است . ملاحظه بفرمائید بند 8 گفته: «از اعتبار ردیف 127518 مبلغ 140 میلیون تومان برای اجرای طرح تقویت بنیه علمی رزمندگان و جانبازان به منظورو ورود به مؤسسات آوزش عالی به مصرف برساند.» یعنی داوطلبان موضوع همین قانون ، همین قانونی که یکی، دو ماه بیشتر نیست، تصویب شده. بند 9 هم گفته «برای دانش‌آموزان مناطق محروم» من این را هم عرض کنم که موضوع بند 9 خیلی به وزارت علوم مربوط نیست به آموزش و پرورش مربوط است ، هر سال وزارت علوم دانش آموزان مناطق محروم را که در کنکور قبول نشده اند ، اما نمرات نزدیک به قبولی دارند معرفی میکند با کمک آموزش و پرورش اسمهایشان را درمیارود  و برایشان کلاس میگذارند، این جدای از کلاسهائی است که برای دانش آموزان سال چهارم میگذارند، این مخصوص داوطلبان است. ورود به آموزش عالی برای مناطق محروم است. در ذیل ماده هم گفته: «آئین نامه اجرائی این بند توسط وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی، برنامه وبودجه ، بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.» چون قانون هر سه وزارتخانه را موظف کرده بود کلاس تقویتی بگذارند ، در آئین نامه اجرائی قانون بودجه هم وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت و درمان هم موظف شده اند درآئین نامه با آموزش وپرورش همکاری کنند.      اگر این کلاس ارتباطی به مقاطع بالاتر ندارد وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت و درمان را به چه مناسبتی شما در این قانون آوردید؟ روز اول هم که ما آمدیم گفتیم این اشکال را برنامه و بودجه گرفته و گفته این مخصوص آموزش و پرورش است، برادران کمیسوین بودجه، برادران فرهنگ وآموزش عالی گفتند تصمیم مجلس روشن است واین تفسیر میخواهد،‌اصلا اصلاح نمیخواهد، منظور ما تمام مقاطع بوده. نهایتاً من عرض میکنم ما برای این کلاسها چیزی حدود 23 میلیون تومان میخواهیم اگر مجلس ازاین 140 میلیون حدود 23 میلیون بدهد ما میتوانیم برای داوطلبانی که ماههای بیشتری بودند ماریز 23 میلیون را هم که چرا 23 میلیون درآمده برای کمیسیون بودجه، کمیسیون فرهنگ ، کمیسیون آموزش و پرورش فرستاده ایم، رقم به رقم فرستاده ایم که چیزی حدود 23 میلیون ما امسال میخواهیم ، برای فنی مهندسی وبرای پزشکی ، برای علوم انسانی،اگر برادران کمتر تصویب کنند یا برنامه و بودجه ، هیأت دولت بودجه کمتری بدهد ، خیلی خوب برای تعداد کمتری میشود کلاس گذاشت . شما بگوئید 23 میلیون را قبول نداریم، 20 میلیون میدهیم. 15 میلیون تومان میدهیم یا برای تعداد دیگری میخواهید کلاس بگذارید. رقم بیشتری بدهید.      علی ایحال من عرض میکنم این درست نیست که مجلس دو سه ماه پیش قانونی را تصویب کند برای حمایت از رزمندگان و داوطلبان مناطق محروم بعد عملا با ندادن بودجه آن قانون لغو بشود من خدمت نمایندگان محترم عرض میکنم که تصویب نکردن این قانون به معنی اجرا نکردن و درواقع نوعی فسخ کردن همان قانونی است که شما چند ماه پیش تصویب کردید. عملا قانون غیر قابل اجراء میشود. بعد برادران میفرمایندکه شما از ردیفهای دیگری بگیرید، خیلی خوب مجلس بایید بگوید شما در تبصره (17) اینقدر بودجه میتوانید اضافه کنید. چون برادران گفتند بار مالی پیدا میشود ما اگر از ردیفهای دیگر بدهیم یعنی هزینه جدید بدهیم ومجلس طبق قانون اساسی نمیتواند این طرحی را بدهد که متضمن بار مالی باشد مگر اینکه محل آن تأمین شده باشد.        برادران گفتند این بودجه در همین جا متمرکز است، 140 میلیون ، 23 میلیون مال آموزش عالی، حدود مثلا کمتر از  120 میلیون ، 117 میلیون هم مال آموزش و پرورش. ما مخالف این نیستیم که برادران دیپلمه یا دانش آموزان  تقویت بنیه علمی نمیشوند. آنها هم باید  بیایند دانشگاه و باز به نفع دانشگاه است. تکلیف این قانون را مجلس روشن کند که مجریان در اجراء با اشکال مواجه نشوند. نتیجه ای هم که تا به حال بوده در دانشگاه بسیار موفق بوده . برادران رزمنده که ده ماه، بیست ماه در جبهه بوده اند، از کلاسها عقب میافتند، آوردن یک استاد که برای اینها تقویت بنیه علمی بگذارد ، کلاس بگذارد، مشکل است. مشکلاتی برای وزارت علوم داشته، علیرغم این ما از دانشگاه تشکر میکنیم که در اجرای این قانون با ما همکاری کرده اند تعدادی از خود اعضاء کمیسیون محترم برنامه وبودجه هم از امضاء کنندگان طرح بودند بعضی از آنها به مشهد هم آمدند د ر کلاس شرکت کردند وهمان جا سخنرانی کردند. بنده هم حضورشان بودم که بله مجلس طرفدار شما است، ما از این بودجه ها برایتان برقرار میکنیم .کسانی را که جبهه رفته اند تأمین میکنیم شما نگرانی نداشته باشید.      همین برادر از کمیسیون بودجه میگوید که مگر میشود برای یک دانشجو  کلاس تقویتی گذاشت؟ من عرض میکنم برادر عزیز! شما خودتان د رکلاس بودید و دیدید که برای هفتصد نفر ای کلاس برقرار شد برادران گله داشتند که پول کم است. این بیست روز، سی روز برای ما حاکم است، بیشتر بگذارید ، اظهار رضایت میکردند شما قول دادید عید که برگشتید به مجلس ردیف را زیاد کنید نه اینکه همین 23 میلیون را هم از دانشگاهها ببرید خیلی معذرت میخواهم نهایتاً اگر مجلس تصویب نکند قانون تا زمانی که بودجه ابلاغ نشود یا ردیف دیگر ابلاغ نشود، متوقف میشود وبه معنی از بین بردن خود قانونی است که با این همه تبلیغات و سرو صدا و آئین ناه نوشتن وایجاد امید در رزمنده ها این قانون تصویب شده. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
رئیس- کمیسیون نظرش را بگوی د.
علی عبدالعلی زاده(مخبر کمیسیون بودجه)- با تشکر از موافقین ومخالفین محترم من حسابی را که خود برادرمان آقای انصاری در مشروح مذاکرات جلسه نود ویکم مجلس در بحث تبصره (8) و همین بند 8 داشتند خدمت نمیندگن ارائه میدهم که قضاوت بفرمایندکه آیا این طرح درجهت آن سیاست اتخاذ شده در قانون بودجه هست یا مغایر با آن است . برادرمان آقای انصاری در مشروح مذاکرات آن وقت میفرمایند که وزارت آموزش و پرورش هزینه کلاس تقویتی هر رزمنده را هشت هزار تومان برآورد کرده، یک جای دیگر میفرمایند که آموزش عالی که مجری قانون هست، میانگین را شش هزار و پانصد تومان تعیین کرده، ما آمدیم گفتیم خیلی خوب همین شش هزار و پانصد تومان را ملاک بگیریم. «بند8» تبصره (8) نود میلیون اعتبار دارد. آن که نوشتند 140 میلیون تومان 50 میلیون تومانش مال بند 9 است. بند 8 نود میلیون تومان اعتبار دارد، 90 میلیون تقسیم بر شش هزار و پانصد شما بکنید میشود سیزده هزار و هشتصد نفر. پنجاه هزار نفر هم رزمنده پشت کنکور داریم،‌که تقسیم بکنیم به سیزده هزار و هشتصد میشود 6/3 ، یعنی چهار سال طول میکشد تا رزمنده های پشت کنکورمان تکلیفشان روشن بشودو کلاسهایشان تمام بشود بیایند دانشگاه . بنابراین اینکه ایشان میگویند یک سال نیست، یقیناً یک سال که نیست، این اعتبار برای اینکه همه اینها در یک سال این دوره را طی کنند ، کافی نیست ودر پیشنهاد سال منظور شده ، و من فکر میکنم که جای انصاف نیست که رزمنده ای که الان کلاس چهارم دبیرستان هست ، ما به این رزمنده بگوئیم شما بایست پشت در، سه سال دیگر هم دیپلم بیکار باش در یان مملکت که نظام به فکرت خواهد افتاد و حمایتت خواهد کرد!      یعنی این پول واقعاً برای اینها کم است وما شرمنده آنها هم هستیم تا چه رسید به اینکه بخواهیم بیائیم سهمی در دانشگاه را هم به این اضافه کنیم. ضمن اینکه من توضیح این نکته را هم شاید لازم بدانم، با توجه به اینکه برادرمان آقای روحانی واینها  هم اشاره به این قضیه نکردند . اصلا شیوه تحصیل در دانشگاه یا دبیرستان فرق میکند. شما در دانشگاه کتابخانه دارید، آزمایشگاه کافی دارید، استاد تمام وقت هست ، در دفتر او به روی دانشجو باز است. میتواند

برود اشکالاتش را به صورت خصوصی هم بپرسد، رفع بکند و تازه در دانشگاه استاد یک صفحه درس میدهد دانشجو باید خودش ده تا کتاب بخواند برای ما آن چیزی که مسأله هست ، ورودی به دانشگاهها است. عموم برادران الان آمدند میگویند که چون بچه های مسلمان و انقلابی رفتند جبهه ، نتوانستند بروند درس بخوانند بیایند در کنکور شرکت کنند، بچه پولدارها آمدند در کنکور با کلاسهای کنکور وامثال اینها میایند دانشگاهها را اشغال میکنند، آن وقت ما هم میگوئیم که خیلی خوب بیائیم در دانشگاهها پولی را که باید صرف ورودی دانشگاه بکنیم که حزب اللهی ها بیایند دانشگاه بیائیم صرف ارتقاء لیسانس به فوق لیسانس بکنیم. آن هم چه پولی؟ در سال 6500 تومان، آیا واقعاً فردی که در این مملکت لیسانس دارد و استخدام میشود در سال برای اینکه بخواهد درس بخواند و برود فوق لیسانس محتاج 6500 تومان است؟ یا آن برادر رزمنده دیپلمه ای که سال چهارم دبیرستان است یا دیپلمه است و امسال میخواهد کنکور بدهد و وارد دانشگاه بشود، آن نیاز به کلاس تقویتی دارد که نه دسترسی به کتابخانه دارد نه دسترسی به استاد دارد، نه دسترسی به آزمایشگاه دارد، نه دسترسی به امکاناتی دارد که دانشجویان در دانشگاه دارند.      برای ما ورودی دانشگاه مهمتر از این بحث است که بگوئیم خیلی خوب ممکن است یک رزمنده بیاید لیسانس بگیرد، تمایلی به ادامه تحصیل برای فوق لیسانس نداشته باشد. شما برایش کلاس میخواهید بگذارید؟ خوب ادامه تحصیل دانشگاهی علاقه میخواهد کسی هم که علاقه دارد با عنایت به اینکه حتی دانشجویان ما الان میتوانند در آموزش وپرورش بیایند تدریس بکنند وبرای خودشان امکان تأمین مالی هم دارند مشکلی ندارند که ما بخواهیم در سال 6000 تومان به اینها کمک بکنیم.     برای ما آن بچه هائی که پشت کنکورند وهیچ مرجعی ندارند، کتابخانه علمی در اختیارشان نیست ، آزمایشگاه در اختیارشان نیست، استادی در اختیارشان نیست ، آنها برای ما مسأ‌له هستند وتقویت آنها برای ما لازم است، با توجه به اینکه در مشروح مذاکرات هم صراحتاً بارها در هنگام تصویب بودجه تصریح شده که این پول برای رزمنده ها است. برای دانش آموزان است، برای کسانی که میخواهند بیایند کنکور. برای کلاس کنکور است نه برای مقاطع بالاتر از دیپلم ومراحل بعدی دانشگاه. عموماً برای ورود به دانشگاهها بحث شد و ما فکر میکنیم که با عنایت به اینکه تصویب این طرح نقض سیاست اتخاذ شده در بودجه است وحتی آئین نامه هم به علت این آوردن آموزش عالی که خود آقای هاشمی در مشروح مذاکرات قید کردند، آقای انصاری گفتند که آقا مجری قانون وزارت فرهنگ وآموزش عالی است، حاج آقا هاشمی توضیح دادند، گفتند باشد حالا که مجری آن است اما این پول برای آموزش و پرورش داده میشود،‌ خودشان در آئین نامه روشن میکنند که چطور مسأله را حل بکنند و آموزش و پرورش این وظیفه را انجام بدهد. یعنی آن موقع هم این حرفها زده شده دوباره تکرار این مسائل غیر از اتلاف وقت مجلس ومانعی برای اجرای قانون تراشیدن نتیجه دیگری ندارد.      در رابطه با بند9 هم این پنجاه میلیون تومان تقسیم میشود  به صد وچهل بخش محروم که در پنج استان جنگزده هست. برای هر بخش محروم اگر همان 6500  تومان هزینه رابرای هر دانش آموز ملاک بگیرید، فقط پنجاه و چهار نفر میتوانند ازاین تقویت و طرحی که باید پیاده بشود،استفاده بکنند. در هر بخش محروم اگر یک دبیرستان باشد، این پنجاه وچهار نفر تکمیل است دیگر اضافه کردن دیپلمه ها جائی ندارد، ما علاقه مندیم که در بخش محروم افراد بیشتری تحصیل کنند، افراد بیشتری بروند دانشگاه، ولی این را قبول نداریم که سیاستی که گذاشته شد پنجاه نفر تقویت بشوند شما بگوئید خیلی خوب آقا! شما کلاس پنجاه نفره را بکنید دویست نفره، آنوقت هیچ چیزی یاد نمیگیرند. انشاءالله در بودجه سال آینده ، اگر برادرها بر این سیاست مصر شدند وقتی به این فصلها رسیدند اعتبارات را اضافه بکنند وقانون را هم صریحتر بنویسند، دیپلمه ها هم بهره مند بشوند . ولی اینکه در حین اجرای قانون بودجه بخاطر وضعی که سه ماه هم از فصل بودجه گذشته ، بیایند وبگویند دیپلمه ها هم اضافه بشوند به سقفی که جوابگوی کلاسهای چهارم نیست وبه اعتقاد ما نقض غرض است. به این جهت ما با این طرح مخالف هستیم و فکر میکنیم که اگر مجلس به سیاستی  که در قانون بودجه اتخاذ کرده پایبندهست انشاءالله این طرح را رد میکند واین خودش تذکری میشود به برادرها که دیگر دنبال تهیه طرح برای قانون بودجه سال 68 نروند ، بلکه برادرها نیرویشان را بگذار ند روی اینکه انشاءالله برنامه پنجساله و قانون بودجه سال 69 کاملتر تهیه بشود . والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
منشی- یکنفر از امضاء کنندگان طرح میتوانند صحبت کنند. آقای دکتر تسلیمی بفرمائید.
دکتر سعید تسلیمی- بسم الله الرحمن الرحیم. من از همه نمایندگان محترم تقاضا میکنم که بعد از توجهی که فرمودند به همه اظهارات و مخصوصاً اظهارات کمیسیون محترم برنامه وبودجه عنایت بفمرایند اینجا بحث چیست؟ آن رقمی که در بودجه تصویب شد و همه نمایندگان محترم با قاطعیت به آن رأی دادند که رزمندگان عزیز ودلاورمان را ما خواسته ایم در همه مقاطع تحصیلی آموزش عالی موقعیت ارتقاء بدهیم. میفرمایند که فقط در مقاطع دیپلم به دانشگاه، ما میگوئیم چه نسبتی وجود دارد بین دیپلمه ها و مقاطع بالاتر ؟ کسانیکه لیسانس گرفته اند  میخواهند بروند به فوق لیسانس از رزمندگان عزیز، جانبازان، کسانیکه در میدانها خدمت کرده اند و باز از آن بالاتر کسانیکه فوق لیسانس دارند میخواهند بروند به مقطع دکترا. اینها در یک قیاس اولیه ودر یک برآورد ابتدائی معلوم میشود که تعدادشان خیلی کمتر ا ز کسانی است که دیپلمه هستند و میخواهند بروند برای لیسانس. حالا شما ملاحظه بکنید آیا ارزش این را خواهد داشت که آنها را دلگرم بکنیم یا نکنیم؟ بگوئیم ما برای شما هم این خدمت را قائلیم. و همچنین کسانیکه در مقطع فوق لیسانس هستند میخواهند بروند برای دکترا. به این چراغهای نورانی بگوئیم که ما میخواهیم از شما حمایت بکنیم یا نه؟ بحث ما این است، تعدادشان هم زیاد نیست برادرها. آنچه را که کمیسیون نگرانش هست وبه این خاطر میفرمایند که از سال آینده، این را من میخواهم دوستانه عرض بکنم، همه نمایندگان محترم اذعان دارند که ما الان میان رزمندگانی که از جبهه ها برگشته اند یکنوعی توقع و انتظار می‌بینیم که باید پاسخگویش باشیم. برای پاسخگویی به یان انتظار مقدس رزمندگان عزیزمان کسانیکه در سطح فوق لیسانس ودکترا هستند ما آمده ایم واین پیشنهاد را داده ایم که این صد و چهل میلیون تومان شامل آنها هم بشود که عرض  کردم سهم اندکی از این مقدار متوجه آنها خواهد شد، رقمی نیست. قسمت عمده ای دیپلمه ها هستند وعده ای هم فوق لیسانس ها و دکترها. آنهایی که میخواهند بروند برای این مقاطع واین از افتخارات ما است که رزمنده عزیز از جبهه برگشته ما، مجروح ما راه پیدا بکند به دوره  عالی فوق لیسانس، راه پیدا بکند به دوره عالی دکترا. این از افتخارات ما است. ما میگوئیم هنر جمهوری اسلامی است . که میآید تلاش میکند، خدمت میکند برای اینکه این عزیزان را برساند به این مقاطع . دوباره آن کسانیکه توفیقات مادی داشته‌اند رفته اند با معلمها واستادهای حق التدرسی وساعت خدمت فروش و اینها رفته ‌اند قرار گذاشته اند و خودشان را  رسانده اند به مقاطع بالا ما اینها را مقایسه کنیم بگوئیم آنها دوباره حق دارند بروند داخل واینها بمانند. لذا در مقاطع تخصصی فوق لیسانس و  دکترا ما هر چه الان سرمایه‌گذاری بکنیم کم کرده ایم . و باز من یادآوری میکنم ذهن همه نمایندگان محترم را به اینکه، همگی نمایندگان با رزمندگان قرار و تعهد داشته اند دارند و کمر خدمت بسته اند برای رزمندگان، اینهم یک قدمی است. آنچه را هم که فرمودند برای سال آینده، معذرت میخواهم این نوعی تعلیق به محال است. یعنی دیگر حالا کو تا سال آینده . ما رزمندگانمان را از لحاظ میل ورغب از دست بدهیم بگوئیم صبر کنید یکسال دیگر، یکسال دیگر هم به انتظارات شما ما اضافه میکنیم. د ر صورتی که برای داوطلبان فوق لیسانس ودکترا که عده شان کم است ما همین الان اگر این تعمیم را بدهیم بیشترین خدمت را به آنها کرده ایم و جامعه رزمندگان، تمامی رزمندگان متوجه خواهند شد که مجلس محترم برای آنها در حد مقدورات خودش قدم برمیدارد. با توجه به اینکه ما الان یک مبلغ مضاعفی را نمی‌طلبیم. این مبلغ هست الان در حال حاضر ، فقط میخواهیم که تعمیم پیدا بکند به ورودیهای مقطع فوق لیسانس ودکترا که ا میدوار هستم انشاءالله تمامی نمایندگان به تعلق خاطری که به جامعه رزمندگان عزیزمان دارند از این پیشنهاد کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی دفاع خواهند کرد و انشاءالله رأی خوهند داد. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
رئیس- خوب بحمدالله به اندازه کافی صحبت شد وآقایان بحثهای

مخالف وموافق را.      186 نفر در جلسه حاضرند ، مابرای اصل طرح رأی میگیریم نه برای گزارش کمیسیون . یعنی ما الان نظر کسانی را میگیریم که موافق با اصل طرح هستد نمایندگان موفاق اصل طرح قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.       خوب، پیشنهادی ندارد. همان متن را بخوانید رأی بگیریم. آقایان حضور داشته باشند رأی دوم را هم بگیریم.      آن متنی که آقایان داده اند کسی رویش پیشنهاد نداده ما باید همان را بخوانیم و رأ‌ی بگیریم.      ( به شرح زیر خوانده شد).
طرح قانونی اصلاح بند 8 وبند 9 تبصره (8) قانون بودجه سال 1368 کل کشور.
ماده واحده:
1- در بند 8 تبصره (8) قانون بودجه سال 1368 بعد از عبارت «ورود به آموزش عالی » عبارت «در کلیه مقاطع » اضافه میگردد.
2- در بند 9 تبصره (8) قانون بودجه سال 1368 بعد از عبارت «دانش آموزان سال چهارم دبیرستان» عبارت «و دیپلمه های داوطلب ورود به آموزش عالی » اضافه میگردد.
رئیس- خیلی خوب. /187 نفر حاضرند موافقان با این متن قرائت شده قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. یکربع ساعت تنفس میدهیم.        (جلسه ساعت 10/10 به عنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت 55/10 به ریاست آقای کروبی«نایب رئیس» تشکیل شد.)
نایب رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم. جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است.
7- تصویب کلیات لایحه معافیت از پرداخت مالیات بردرآمد اعتباراتی که برای اجرای طرح انتفاعی و همچنین تأسیسات انتفاعی وتولیدی که حسب مورد به استناد مجوزهای مقرر در مواد 33 و 48 قانون برنامه وبودجه مصوب اسفند ماه 1351 به صورت بلاعوض به شرکتهای دولتی اعطاء یا واگذار شده یا میشود000
منشی- دستور دوم گزارش شور اول کمیسیون امور اقتصادی وداارئی درخصوص لایحه معافیت از پرداخت مالیات بردرآمد اعتباراتی که برای اجرای طرح انتفاعی وهمچنین تأسیسات انتفاعی وتولیدی که حسب مورد به استناد مجوزهای مقرر در مواد 23 و 48   قانون برنامه وبودجه مصوب اسفند ماه 51 به صورت بلاعوض به شرکتهای دولتی ا عطاء ، یا واگذار شده یا میشوند و نیز کمکهایی که بابت جبران خسارات ناشی از جنگ و یا جبران زیان از طرق دولت به اشخاص شده یا میشود.       مخبر کمیسیون تشریف بیاورند.
محمد سلامتی(مخبر کمیسیون امور اقتصادی ودارائی)- بسم الله ا لرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون امور اقتصادی ودارایی به مجلس شورای اسلامی شماره ترتیب چاپ 348 تاریخ 2/12/1367 .          لایحه معافیت از مالیات بردرآمد اعتباراتی که برای اجرای طرح انتفاعی و همچنین تأسیسات انتفاعی و تولیدی که حسب مورد به استناد مجوزهای مقرر در مواد 33 و 48 قانون برنامه وبودجه مصوب اسفند ماه 1351 به صورت بلاعوش به شرکتهای دولتی اعطا یا واگذار شده یا میشود ونیز کمکهایی که بابت جبران خسارات ناشی از جنگ و یا جبران زیان از طرف دولت  به اشخاص شده یا میشود به شماره چاپ 308 وثبت 140 که به کمیسیون امور اقتصادی و دارائی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود  در جلسه روز یکشنبه مورخ 30/11/67 با حضور نماینده دولت، مسؤولین و کارشناسان مربوطه مورد رسیدگی قرارگرفت و پس ازبحث وبررسی‌لازم کلیات آن‌عیناً تصویب شد. اینک گزارش آن جهت شوراول تقدیم مجلس شورای‌اسلامی میگردد.          رئیس کمیسیون اموراقتصادی ودارائی- سیدهادی خامنه‌ای
ماده واحده- اعتباری که برای اجرای طرح ا نتفاعی و همچنین تأسیسات انتفاعی و تولیدی که حسب مورد به استناد مجوزهای مقرر در مواد 33 و 48 قانون برنامه وبودجه مصوب اسفند ماه 1351 بصورت بلاعوض به شرکتهای دولتی اعطاء و یا واگذار شده یا میشود از مالیات بردرآمد معاف خواهد شد. شرکتهایی که شمول قانون مستلزم ذکر نام است نیز مشمول این ماده واحده میباشد.
تبصره- مالیاتیهای که بابت درآمدهای موضوع این ماده تا تاریخ تصویب این قانون وصول شده است قابل استردادنمیباشد.
توضیح عرض بکنم که ، قانون برنامه وبودجه مصوب سال 1351 در ماده 33 عنوان میکند که تا پنجاه درصد از اعتباراتی که لازم هست برای طرحهای انتفاعی در ارتباط با شرکتهای دولتی اینها توسط مسؤول سازمان برنامه و بودجه میتواند پیشنهاد بشود به دولت برای ا ینکه اینها بصورت بلاعوض پرداخت نشود به این شرکتها. یعنی اگر یک شرکتی است میخواهد کارش را گسترش بدهد یک طرحی دارد، برنامه ای دارد، پنجاه درصد از هزینه های این را دولت میتواند متقبل بشود وکمک بکند به این شرکت بصورت بلاعوض علاوه بر این طبق ماده 48 قانون برنامه وبودجه مصوب اسفند سال 51 بعضی از تأسیسات هست که در ارتباط با طرحهای عمرانی به وجود آمده. واگذاری اینها با پیشنهاد وزیر برنامه وبودجه میتواند بصورت بلاعوض در اختیار شرکتهای دولتی قرار بگیرد. این یک مطلب. مطلب بعدی اینکه در جریان جنگ تحمیلی و بدلیل خسارات ناشی از زلزله و سیل وغیره بعضی از واحدهای تولیدی خسارت می‌بینند ، صدمه می‌بینند. دولت به اینها کم میکند . برای اینکه این خسارتی که دیده اند ازبین برود و مرتفع بشود و به هر حال ترمیم بشود. حالا اینطور کمکها از ناحیه دولت انجام میشود از یکطرف ، از طرف دیگر مشکلی که وجود دارد برای این شرکتها ، برای این ا شخاص حقیقی وحقوقی که کمک میگیرند از دولت ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1350 است. و آن در ارتباط با مسأ‌له درآمدهای اتفاقی است. این کمکهایی که دولت میکند به این شرکتها ، به این اشخاص اینها جزو د رآمدهای اتفاقی محسوب میشود. درآمدهای اتفاقی طبق قانون مالیات مشمول مالیات میشوند و درصد  معینی از اینها باید بصورت مالیات پرداخت بشود. حتی گاهی به (75%) میرسد. مثلا فرض کنید دولت آمده ، کمک کرده به یک شرکتی، به یک شخصی برای اینکه خسارت وارده به آن جبران بشود، از یکطرف این کمک است، از طرف دیگر وزارت اقتصادو دارایی موظف هست که مالیات در ارتباط با این کمک از این شخص حقیقی یا حقوقی مطالبه بکند. یعنی دولت از یک دست میدهد، از یک دست دیگر میگیرد ودر واقع نقض غرض میشود. برای اینکه این مسأله پیش نیاید این لایحه تهیه و عرضه شده خدمت برادران و خواهران محترم نماینده ، که به هر حال از این مسأ‌له جلوگیری بشود چون ما الان واحدهای زیادی را داریم که دولت به اینها کمک کرده وکارهایشان را انجام داده اند منتها وزارت اقتصاد هم مالیات قطعی را برای اینها معین کرده واینها میبایست بپردازند ، موظفند بپردازند. اما مطلب این میشود که درواقع هر چه گرفته اند تقریباً همانقدر باید برگردانند به دولت و این منطقی واصولی نیست. روی این حساب ما پیشنهاد میکنیم که باردران و خواهران محترم به این رأ‌ی بدهند که انشاءالله این مشکل واحدهای مختلف درست بشود.
منشی- آقای حسینی شاهرودی مخالف (اظهار شد نیستند).
نایب رئیس- کسی دیگری ثبت نام نکرده؟ (منشی: خیر) بسیار خوب آقای پاکنهاد شما میخواهید توضیحی بدهید؟
پاکنهاد (معاون وزارت اقتصاد ودارایی) – مطالب را ایشان فرمودند.
8- تصویب لایحه عدم شمول مرور زمان مالیاتی
نایب رئیس- تا آقایان میآیند دستور بعدی را هم مطرح کنید.
منشی- دستور بعدی گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصادی و داارئی در خصوص لایحه عدم شمول مورد زمان مالیاتی .
نایب رئیس- آقای سلامتی بفرمائید.
محمد سلامتی (مخبر کمیسیون ا مور اقتصادی ودارایی) – بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون امور اقتصادی ودارایی به مجلس شورای اسلامی ، شماره ترتیب چاپ 349 تاریخ 2/12/67.       لایحه عدم شمول مرور زمان مالیاتی به شماره چاپ 257 و ثبت 113 که به کمیسیون امور اقتصادی ودارایی بعنوان کمیسیون ا صلی ارجاع گردیده بود

در جلسه روز یکشنبه مورخ 30/11/67 با حضور نماینده دولت، مسؤولین وکارشناسان مربوطه مورد رسیدگی قرا رگرفت و پس از بحث وبررسی لازم عیناً تصویب شد.      اینک گزارش آن جهت شور دوم تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
    رئیس کمیسیون امور اقتصادی ودارائی- سید هادی خامنه ای
متن ماده واحده را میخوانم خدمت برادران و خواهران  گرامی که حضور ذهن پیدا بکند.
ماده واحده- مالیات عملکرد سنوات 1354-1355-1356 که برگ تشخیص مربوط به آنها لغایت 17/12/1360 صادر و لغایت 17/3/61 ابلاغ شده است، مشمول مرور زمان مقرر در مواد 149 و 150 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1345 واصلاحیه های بعدی آن نخواهد بود. این حکم نسبت به مالیات عملکرد سنوات 1357 لغایت 1362 که برگ تشخیص مربوط به آنها از اول مرداد 1358 تا پایان تیرماه 1366 صادر و تا تاریخ تصویب آن قانون ابلاغ شده است جاری بوه ودر صورت عدم ابلاغ تا تاریخ تصویب این قانون برای ابلاغ آنها از تاریخ مذکور شش ماه مهلت داده میشود.
چون در شور اول ما مفصل توضیح عرض کردیم خدمت برادران و خواهران فکر میکنم دیگر توضیحی لازم نباشد و پیشنهادهایی که احیاناً در این زمینه باشد اگر عرضه بشود، بعد صحبت خواهیم داشت.
منشی- آقای علاء پیشنهاد حذف عبارتی را دارند. یک پاراگرفای را گفته اند حذف بشود آقای علاء بفرمائید.
عین الله علاء – بسم الله الرحمن الرحیم. بنده در شور اول  از این ماده واحده دفاع کردم بخاطر آن پاراگراف اولش ، ولی الان پیشنهاد دارم که پاراگراف بعدی اش که ارتباطی با آن پارگراف اول ندارد حذف بشود آن قسمت اول ناظر بر این است که در ایام انقلاب وقتی وزارتخانه ها اعتصاب داشتند وزارت امور اقتصادی ودارایی هم اعتصاب داشت و سال 57 به پرونده ها رسیدگی نکردو در نتیجه بسیاری از پرونده ها که قرار بود د رآن دوره رسیدگی بشوند مشمول مرور زمان شد. بعد دولت موقت آمد به حساب ادامه مرور زمان را درنظر گرفت که ما توضیح دادیم و گفتیم که موافقیم با آن قسمت که پرونده های سالهای 54-55-56 را که در سال 57 میباید رسیدگی میشدند به مرور زمانشان اضافه بشود بر اساس همانچه که دولت موقت اضافه کرد این پرونده ها را توانند رسیدگی بکنند. اما ادامه این کار را برادران ما درپاراگراف دوم آورده اند و گفته اند مالیات سال 57-58-59-60-61-62 هم یک اضافه ای به مرور زمان بشود. ما میگوئیم هیچ توجیه ندارد این کار، دلیلش این است که درسال 58 که باید مالیات سال 57 رسیدگی میشد و 59 و 60 و 61 که سالهای 58-59 همینطور بترتیب باید رسیدگی بشود هیچ اعتصابی نداشتیم وهیچ کاری نبود که توجیه بکند ادامه مرور زمان را، ببینید دراینجا آمده اند گفته اند که پرونده های مربوط به سال 57 لغایت 62 که میباید در سال 58 لغایت 66 رسیدگی میشد و برگ تشخیص هم صادر شد اینها را میگویند که تا تاریخ تصویب این قانون اگر ابلاغ نشده قانونی باشد ابلاغش که ما میخواهیم عرض بکنیم که درهمین تاریخ غیر قانونی است. یعنی پرونده هایی که تا تیرماه 66 رسیدگی شده یعنی از سال 58 تا تیرماه 66 رسیدگی شده میباید تا مهر 66 ابلاغ میشد. الان کجا هستیم؟ الان در سال 68 هستیم، یعنی یک کاری را که خلاف انجام شده یا انجام نشده ما بخواهیم بیائیم اینجا الان تأ‌یید بکنیم بگوئیم که اشکال ندارد وبعد از این پرونده ابلاغ بکنند ، به اضافه یک شش ماه دیگر در قسمت آخر گفته اند به مرور زمان اضافه بشود. توجه بفرمائید در قانون مالیاتها که از سال 45 تا اول امسال مجری بوده در آنجا موظف کرده حوزه های مالیاتی را که بروند ابلاغ بکنند. به مؤدیان مالیاتی اگر استنکاف کردند ، اگر در محل نبودند ابلاغ قانونی بکنند بوسیله مأمور انتظامی ، اگر آنجا را فروخته اند ورفته اند هیچ جایی ندارند از آنها بر اساس ماده (301) قانون مالیاتها، از طریق روزنامه و جراید کثیرالانتشار ابلاغ بکنند. یعنی هیچ دلیلی ما نداریم که بیائیم بگوئیم که بعد از جنگ بوده ، عده ای رفته اند، فرار کرده اند ، چه وچه ما جایش را نمیدانیم و ابلاغ نتوانستیم بکنیم. اگر جایشان را ندانیم ابلاغ قانونی از طریق روزنامه های کثیرالانتشار باید انجام میشد. و بعد این تعداد پرونده که الان میگویند ابلاغ نشده، حالا ابلاغ بکنیم قانونی باشد ویا شش ماه دیگر همه نوبت بدهیم که اینها بروند ابلاغ بکنند چند تا پرونده است؟ چه مبلغ از نظر مالیاتی هست؟ اینها هیچکدامش وجود ندارد در اینجا ما همینطور بیائیم یک قانونی که مرور زمان را مشخص کرده یک وظیفه ای برعهده وزارت دارایی گذاشته، گفته در ظرف ا ین مدت میباید رسیدگی بکنید. اگر رسیدگی نکردید قابل رسیدگی نیست. و حالا که قابل رسیدگی نیست وانجام شده ما بیائیم یک کار خلاف را تأیید بکنیم بگوئیم که آقا اشکال ندارد وبعد از اینهم بخواهد انجام بشود، این قسمت آخر به قسمت اول هیچ ارتباط ندارد، بلکه در شرایطی که قسمت اول را داریم تصویب میکنیم یک کاری هم به این دارد اضافه میشود که یک ادامه مرور زمانی باشد که یک تعدادی پرونده رسیدگی نشده، حالا به چه دلیلی بوده، همیشه بوده از سال 45 تا حالا من نمیخواهم بگویم که سهل انگاری شده، همیشه بود ه از سال 45 تا حالا تعداد پرونده ها زیاد است بعضیها از دست در میرود، بعضیها جا و مکانشان را نمیدانند بعداً متوجه میشوند که اینها را دیگر نمیشود رسیدگی کرد. اگر قرار باشد ما این مقدار را بگوئیم رسیدگی بکند باید همه را بگوئیم از ابتدا تا حالا رسیدگی بکنند وهیچ وجه قانونی برای این ندارد بنظر من صلاح نیست که یک همچو چیزی را ما تصویب کنیم. قسمت آخر را پیشنهاد میکنیم حذف بشود. از آنجائیکه این حکم نسبت به مالیات سنوات 57 الی 62 میگوید. والسلام.
منشی- آقای روحانی نیا، مخالف.
رمضان روحانی نیا- بسم الله الرحمن الرحیم. جناب‌ آقای علاء توجه دارند که لایحه ای که درشور اول مجلس به آن رأی داد و بعد هم عین همان لایحه را کمیسیون مربوطه بدون حتی یک «و» کم وزیاد کرد وبعد همان کم و زیاد نشده اش را تصویب کرد وبه مجلس آورد و در سطح مجلس دوباره همان مطرح میشود اصلا نمیتوانیم ما بلند شویم اینجا پیشنهاد حذف چیزی بدهیم که قبلا این را در آن کمیسیون مربوطه اش مطرح نکرده ایم اضافه کرن وحذف کردن چیزی که قبلا مطرح نشده است ، در کمیسیون مربوطه بحث نشده است. در سر موعد مقرر حاضر نشده است، آن نمیتواند اینجا مطرح بشود. تعجب است ایشان فرمودند در شور اول من طرفداری کردم رأی دادم اما الان چیزی اضافه شده است من با آن پاراگراف دوم مخالفت دارم د ر حالیکه پاراگراف دوم هم عین همان اول است و هر دو تا هم در مجلس در شور اول وهم در کمیسیون مربوطه تصویب شده است.
منشی- آقای عباسی موافق.
عباس عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم. حالا بهر صورت این لایحه چون هنوز شورای نگهبان تأ‌یید نکرده شاید بشود گفت متأسفانه رأی آورده، واین لایحه از لوایح مشکل آفرین است ، گره‌گشا که نیست هیچ، دردسرآور است حالا به هر صورتی بود  شور اول تصویب شده، دلیلی بر این نیست که هیچگونه کم وکاستی یا اصلاحی در آن صورت نگیرد. یکی از بخشهای این لایحه این است که حتی افرادی اگر در زمان گذشته یعنی در رژیم گذشته مالیات پرداخت نکرده اند مجبور به پرداختند مکلف وملزم به پرداخت مالیاتند. نمایندگان محترم بخصوص روحانیت عزیز، توجه دارند که همه مذهبها ، همه متعهدین ، تعمد داشتند بر اینکه به آن رژیم مالیات نپردازند کمک مالی به آن رژیم را در مقاطعی حرام میدانستند، و روحانیت مبلغ این موضوع بوده و با تبلیغ روحانیت متعبدین و مقلدین مراجع عظام تعمداً بعنوان یک وظیفه شرعی پرداخت نکرده اند. مالیات را حالا که آن رژیم رفته ما بیائیم اینها را جریمه عدم پرداخت بکنیم یعنی بگوئیم حالا باید بپردازید این چه کاری شد؟ از آنور ما خودمان بگوئیم نپردازید، از این ور بگوئیم حالا بپردازید. برای تکلیف شرعی عمل کرده و آنکسانیکه هم که ممکن است بگویند تکلیف شرعی نمیدانستند چیست بالاخره هر کی در رابطه با آن رژیم کمک مالیاتی و پولی نکرده، خوب کاری کرده، دررابطه با آن رژیم و با آن نظام.  این یک، موضوع دیگر سالهای بعد از پیروزی انقلاب شما ببینید برادران، عزیزان ، سخن از این بود که پول برق از مردم نگیرند، مردم به این امید بودند که مالیات حذف بشود، مالیات گرفته نشود بطور کلی، بعضی در آن نظام این را میگفتندکه مالیات شرعی نیست. بعداز پیروزی انقلاب ساکت شدند نظرشان نظر ا مام بود مقلد امام بودند ودرست امام فرمود باید مالیات داده شود. هیچ شکی در آن نیست که باید پرداخت شود. اما کسانیکه فرضاً تا سال 60 یا 61 نداده اند و به

انتظار این بوده اند که چه میشود حالا باید مجبورشان کرد که بپردازید؟ بابا! گذشته ها را نادیده بگیرید، از حالا اوضاع را روبراه کنید ، از حالا وضعیت مالی را سر و سامان بدهید، از حالا بپردازید به لوایح وطرحهای بسیار اساسی که مشکلات کشور را حل کند نه هی مشکل آفرین باشد و نارضایی را بیشتر کند، برادران بیایند به آن بخش تبلیغی که کمک به طاغوت کمک به ضد اسلام است، کمک به کفر است توجه کنند. مردم شرعاً پرداخت نکرده اند حالا بیایند مجدداً از آنها بگیرند، آخر این چه دیدی است؟ این چه وضعی است، این چه مکافاتی است؟ نیاز به سوگند نیست، اینگونه لوایح واینگونه مالیات نه ضد تورم است نه گره گشاو نه دردی از مالیات وبودجه کشور درمان میکند. با افزایش تورم این مالیات به جایی نمیرسد. بنابراین من با پیشنهاد برادرمان موافقم و انشاءالله رأی خواهد آورد.
اکرمی- برای آن نظام ندادند، برای این نظام باید بدهند، جان هم برای این نظام  باید بدهند.
نایب رئیس- کمیسیون بفرمائید.
محمد سلامتی(مخبر کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدا من عرض بکنم در ارتباط با فرمایشات آقای عباسی مطلبی که فرمودند خارج از محدوده منظور این قسمت است. چرا که مطلب این نیست ما به کسانی که قبلا گفتیم مالیات نپردازید و نپرداختند وایمان خودشان را نشان دادند حالا بیائیم بگوئیم که بپردازید. البته اگر این قضیه هم بود تازه باز هم موضوعیت پیدا میکرد چون آنموقع گفتیم نپردازید و آنها هم نپرداختند ولی حالا که باید به نظام بپردازند، برای تثبیت، برای تقویت ، برای قدرت بخشیدن به نظام، اما مطلب این نیست، مطلب این است که ببینید مالیات عملکرد سنوات 57 و 58 و 59 و 60 ، 61 و 62 و اینهاست. عملکرد این سنوات است که برگ تشخیص مربوط به اینها صادر شده توسط وزارت امور اقتصادی ودارایی، یعنی به این افرادی که مشخص بوده کارشان در کجا هست طبق اطلاعات قبلی وکجا کار میکنند اینها برگ تشخیص مالیاتی برایشان صادر شده ومشخص شده چقدر مالیات باید بپردزاند. اما این برگ تشخیص وقتیکه صادر شده و میبایست ابلاغ بشود، ابلاغش با اشکال مواجه شده، یعنی طرف را پیدا نکرده‌اند. یعنی چه؟ یعنی طرف آمده بعد از انقلاب درسال 57-58 و 59 اینها محلش را فروخته، رفته، خارج، آمریکا ، اینور و آنور پیدایش نبوده، برگ تشخیص را نتوانسته اند به او ابلاغ بکنندو همینطور روی دستشان مانده و یا اینکه از محل رفته جای دیگری، منتقل شده، یعنی در داخل مملکت بود ه رفته جای دیگری. آنوقت اینکه با اشکال مواجه شده دیگر وصول نشده هنوز مالیات از او اما مرور زمان شامل حال این قضیه شده وظاهراً از مالیات معاف میشود یعنی کسی که میبایست مالیات بپردازد حالا دارد معاف میشود. یعنی به حق مالیات باید بپردازد حالا دارد معاف میشود. ما میخواهیم که از این معافیت بیمورد جلوگیری بشود. یعنی آنهایی که به حق باید مالیات را بپردازند و مشخص است چقدر باید بپردازند اینها باید مالیاتشان را بدهند . حالا صحبت برادرمان آقای علاء این بود که مثلا اینها چقدر هست؟ مسأ‌له مقدارش نباید مطرح باشد هر چقدر باشد بهره حال باید دریافت بشود برای اینکه اینها رو هوا نماند بلاتکلیف نماند ویک قران هم که باشد باز هم به نفع نظام است باید گرفت و به درد مملکت زد، اینها را باید دریافت کرد. روی این حساب به نظر ما لازم هست که این باشد که بهر حال آن پرونده ها صاف وصوف بشود ، بسته بشود، مالیات گرفته بشود و در ضمن وقتی که اینجور برخورد بشود  مؤدیان مالیاتی با نظم بیشتری برخورد میکنند با دولت، با ا نضباط بیشتری برخورد میکنند، احساس میکنند که حساب وکتاب تو کار هست و موارد مختلفی که میتوانند فرار از مالیات از آن طریق انجام بدهند دیگر جلویش گرفته میشود، به خودشان اجازه نمیدهند که فرار از مالیات را انجام بدهند. روی این حساب هم این نظم را ایجاد میکند وهم اینکه یک پولی را به خزانه دولت میریزیم وهم اینکه از یک عده ای که احیاناً رفته اند خارج، حالا آمده اند ودومرتبه جای دیگر میخواهند کار بکنند و یا همان واحدشان را میخواهند بگیرند ونشده که به آنها ابلاغ بشود این برگ تشخیص حالا از آنها دریافت میشود این مبلغ مالیات.  روی این حساب ما مخالف هستیم با اینکه این قسمت حذف بشود و امیدواریم که برادران وخواهران رأی منفی بدهند به ردش وبه اصلش رأی مثبت بدهند.
نایب رئیس- دولت بفرمائید. آقایان بفرمایند داخل مجلس رأی گیری داریم.
پاکنهاد(معاون وزارت دارئی)- بسم الله الرحمن الرحیم. موضوعی که برادرمان آقای علاء اشاره فرمودند به دلایلی که عرض میکنم هم ارتباط موضوعی با لایحه تقدیمی دارد و هم عمل خلافی نیست که انجام شده باشد. خودشان شاید بهتر از سایر برادرها در جریان باشند که مرور زمان وقتی که طبق قانون مالیات ها مطرح میشود بعد از زمانی هست که برگ تشخیص مالیاتی صادر شده ودر مهلت مقرر قانونی بعنی سه ماه باید ابلاغ بشود. موارد ابلاغ در قانون مالیاتها به موارد خاص و طبق آئین دادرسی مشخص است. قسمت اخیر لایحه اشاره بر این دارد که برگ تشخیصی در سه سال مشخص صادر شده است ولی به دلایلی ابلاغ نشده است. اگر دنبال تقصیر و مقصر میگردیم یک بحثی است اگر دنبال این هستیم که برگهای تشخصیصی در این سنوات صادر شده است ولی ابلاغ نشده است حالا به دلایلی که فرموندد گرفته نشود این یک بحث دیگر. اینجا بالصراحه ذکر کرده اند که «مالیات عملکرد سنوات 57 لغایت 62 که برگ تشخیص مربوط به آنها صادر شده ولی در مهلت مقرر قانونی ابلاغ نشده پس آن چیزی که مطرح فرمودند که عمل خلاف انجام گرفته اصلا عملی انجام نگرفته که خلاف باشد. عملی باید طبق مقررات انجام میگرفته است که به دلایلی انجام نگرفته آن هم ابلاغ برگهای تشخیص مالیاتی صادر شده است والان ما در تعارض بین رأی دیوان عدالت اداری هستیم با مقررات مالیاتی اگر برادرها به هردو موضوع عنایت نداشته باشند به میزانی که بعداً مواجه خواهیم شد دولت وخزانه متضرر خواهد شد، در نتیجه ما استدعا داریم که نمایندگان محترم عنایت فرموده و به هر دو مطلب رأی مثبت بدهند.
نایب رئیس- آقایان به داخل مجلس تشریف بیاورند رأی گیری داریم ببینید عنایت بفرمائید من حالا دقیقاً نظرم نیست ولی فکر میکنم که ساعت ده وده دقیقه بود که تنفس داده شد، مدتی هم داریم بحث میکنیم که مجلس رسمیت داشته. از آنوقت تا حلا مجلس به حد نصاب برای رأی‌گیری نرسیده یعنی عده ای که آمده اند و تشریف برده اند بیرون اصلا نیامده اند.حالا باید  چه کار کرد؟
محلوجی- پنجسال است دارید تجربه میکنید که بعد از تنفس کسی نمیآید این تنفس را بگذارید از آخر وقت کم کنید و نیمساعت زودتر جلسه را ختم کنید.
نایب رئیس- آخر آقای محلوجی بد هم نیست یک تنفس آمادگی شان را بیشتر هم میکنند. خوب تنفس کنند و برگردند. الان در بازنگری قانون اساسی میگویند آقایان یک ربع تنفس و واقعاً سر یک ربع برمگیردند.
محلوجی- آن دو ماه بیشتر نیست ولی پنجسال است شما تجربه کرده اید پنجسال کافی نیست؟
نایب رئیس- خوب شما که خوشبختانه میفرمائید خدمتتان بوده ایم وقتی مجلس یکسره باشد میگذارند میروند اواخر رأی گیری نمیشود  دیده اید که چه مشکلاتی داریم. حالا بهر جهت اینجوری است، عرض کردم بیش از یکساعت است که آقایان تشریف برده اند و نیامده اند. عده‌ای هم همان اول آمده اند سر یک ربع اینجا نشسته اند عده نسبتاً زیادی هم بوده اند که به موقع برگشته اند . حضار 180 نفر، عنایت بفرمائید پشت سر هم سه تا رأی گیری داریم. خوب توجه بفرمائید.
منشی- اولین رأی گیری در مورد کلیات لایحه معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد اعتباراتی که برای اجرای طرحهای انتفاعی و همچنین تأسیسات انتفاعی و تولیدی که حسب مورد به استناد مجوزهای مقرر در مواد 33 و 48 عبارتی است که عبارت قرائت میشود و به رأ‌ی گذاشته میشود.
منشی- در لایحه عدم شمول مرور زمان مالیاتی آقای علاء پیشنهاد کرده اند که این پاراگرافی که میخوانم حذف بشود. «این حکم نسبت به مالیات عملکرد سنوات 1357 لغایت 1362 که برگ تشخیص مربوط به آنها از اول مرداد ماه 1358 تا پایان تیر ماه 1366 صادر و تا تاریخ تصویب این

قانون ابلاغ شده است جاری بوده و در صورت عدم ابلاغ تا تاریخ تصویب این قانون برای ابلاغ آنها از تاریخ مذکور 6 ماه مهلت داده میشود. » پیشنهاد این است که این عبارت از ماده واحده حذف بشود.
نایب رئیس- رقم، رقم قبلی موافقین قیام بفرمایند(عده کمی برخاستند) تصویب نشد.
منشی- ماده واحده را برای رأی گیری میخوانیم .
نایب رئیس- ماده واحده که شور دومش است برای رأ‌ی گیری قرائت میشود.     (به شرح زیر قرائت شد.)
ماده واحده- مالیات عملکرد سنوات 1354-1355-1356 که برگ تشخیص مربوط به آنها لغایت 17/12/1360 صادر و لغایت 17/3/61 ابلاغ شده است، مشمول مرور زمان مقرر در مواد 149 و 150 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1345 واصلاحیه های بعدی آن نخواهد بود. این حکم نسبت به مالیات عملکرد سنوات 1357 لغایت 1362 که برگ تشخیص مربوط به آنها از اول مرداد 1358 تا پایان تیرماه 1366 صادر و تا تاریخ تصویب آن قانون ابلاغ شده است جاری بوه ودر صورت عدم ابلاغ تا تاریخ تصویب این قانون برای ابلاغ آنها از تاریخ مذکور شش ماه مهلت داده میشود.
نایب رئیس- رقم، رقم قبلی ماده واحده به رأی گذاشته میشود. موافقین قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.
9- تصویب کلایت لایحه اصلاح تبصره (37) قانون بودجه سال 1358
نایب رئیس- دستور بعدی را بخوانید.
مشی- دستور بعدی، گزارش شور اول کمیسیون امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه اصلاح تبصره (37) قانون بودجه سال 1358. مخبر کمیسیون استخدام بفرمائید.
رحمت الله رحمتی(مخبر کمیسیون امور اداری واستخدامی) – سالم علیکم ورحمه الله. بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از  کمیسیون امور اداری و استخدامی به مجلس شورای اسلامی. شماره ترتیب چاپ 363  و چاپ سابقه 128.       لایحه لغو تبصره (37) قانون بودجه سال 1358 که طی شماره چاپی 128 به کمیسیون امور اداری واستخدامی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسات متعدد با حضور مسؤولین ذیربط مورد بحث وبررسی قرار گرفته ودرجلسه نهایی مورخ 30/11/67 با اصلاحاتی در عنوان و متن لایحه به تصویب رسید. اینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.      اگر نمایندگان محترم توجه بفرمایند من یک توضیح مختصری در رابطه با این لایحه خدمت سروران معظم نماینده خواهم داد ودر صورتی که مخالف و موافق در رابطه با آن صحبت کردند و سؤالاتی بود من در خدمت شما عزیزان خواهم بود. سازمان انرژی اتمی بخشی از کارش، یک کار تحقیقاتی و علمی است. قبل از سال 1358 وضعیت استخدامی کارکنان انرژی اتمی تابع یک قانون خاص خودش بوده. تبصره 37 بودجه سال 1358 آمده واین قانون را از قانون خاص خارج کرده ویک سری ضوابط خاصی را بر آن قائل شده. یعنی کارکنان اداری را تابع قانون استخدام کشوری محسوب کرده و آنها که به کار علمی پرداخته اند ، مشغول بوده اند اینها را تابع قانون هیأت علمی دانشگاه برای اینکه ذهن نمایندگان محترم روشن بشود من این تبصره 37 قانون بودجه 1358 را خدمت نمایندگان محترم میخوانم.      «از اول مهرماه 1358 سازمان انرژی اتمی ایران از نظر مقررات مالی تابع قانون محاسبات عمومی واز نظر مقررات استخدامی تابع قانون استخدام کشوری خواهد بود.       آن گروه از کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران که به کارهای تحقیقاتی اشتغال دارند و به تشخیص سازمان امور اداری واستخدامی کشور میتوانند مشمول ضوابط و مقررات استخدامی هیأت علمی دانشگاه تهران باشند از حقوق ومزایای هیأت  علمی دانشگاه تهران استفاده خواهندکرد.      نحوه اجرای این تبصره در مورد آن عده از کارکنان دائمی سازمان که مشمول قانون استخدام کشوری میشوند .و تعیین گروه و پایه آنان و همچنین نحوه انتقال وجوه بازنشستگی به صندوق بازنشستگی کشوری و استرداد وجوه پس‌انداز کارکنان بر طبق آئین نامه ای خواهد بود که از طرف سازمان برنامه وبودجه و سازمان امور اداری واستخدامی کشور تهیه خواهد شد. »       آقایان این لایحه را که در مجلس آوردند نظرشان بر این بود که الان بخش خصوصی در یک رقابت جدی قرار گرفته با دستگاههای دولتی برای جذب نیروهای علمی وتحقیقاتی و متخصص و آنچه که امروز ما در قبال خدمات کادر علمی و تحقیقاتی به این قبیل از نیروی انسانی مان در دستگاههای دولتی میدهیم چیزی نیست که بتوانید انگیزه قوی باشد برای جذب و نگهداری نیروهای متخصص وکادر علمی.     این حرف در حقیقت حرف درستی است و با توجه به سیاست دولت مبنی بر بهاء دادن به کارهای تحقیقاتی و علمی لازم است که یک برخورد مناسبی در همه ابعاد و از جمله از جهات رفاهی ومالی برای کارهای تحقیقاتی وعلمی و کسانی که در این قسمت کار میکنند قائل باشیم. منتها اگر ما میخواستیم یعنی کمیسیون اداری و استخدامی اگر میخواست پیشنهاد مستقیم سازمان انرژی اتمی را که در حقیقت به صورت یک لایحه از طرف دولت به کمیسیون ارجاع داده شده بود بپذ یرد ما با مشکلاتی مواجه بودیم. بزرگترین ومهمترین حرفی که کمیسیون دراین رابطه داشت این بود که مستمراً نمایندگان محترم حرفشان بر این است و مجلس در این جهت دارد حرکت میکند که ما بیائیم در نظام پرداخت یک تعدیلی ا یجاد بکنیم و از اینکه مرتب دستگاههای مختلف و دوایر مختلف دولتی آئین نامه های خاص استخدامی داشته باشند ما باید از این کار پرهیز کنیم ویک نظام پرداختی داشته باشیم منتها در این نظام پرداخت کار تحقیقاتی و علمی یک جایگاه به خصوصی داشته باشد که هر کسی که کار علمی و تحقیقاتی میکند ، در هر دستگاهی و در هر نقطه ای که کار میکند این از یک مزایای خاصی برخوردار باشد و آن کسی که کارخدماتی انجام میدهد و یا کار اداری انجام میدهد آن هم یک  ملاک و یک معیار مشخصی داشته باشد که در هر کجا که کار میکند از همان حقوق و مزایا برخوردار باشد.     به عنوان مثال یک ماشین نویس اگر در اداره آموزش و پرورش است، اگر دیوان محاسبات است اگر در انرژی اتمی است، اگر در وزارت نفت است د رهر کجا که هست باید با توجه به نوع کارش و کارآمدی که دارد از یک حقوق مشخص برخوردار باشد ولی اگر آئین‌نامه های خاص را (من از نمایندگان محترم خواهش میکنم که به این مطلب خصوصاً توجه کنند) مجلس اجازه داد که هر دستگاهی با توجیه اهمیت کار خودش وافراد خودش  و نیروهای خودش بخواهد یک آئین نامه خاص برای خودش داشته باشد منجر به این خواهد شد که علاوه بر رقابت دستگاههای دولتی با بخش خصوصی یک رقابت ناسالم هم د ر بین خود دستگاههای اجرائی در داخل کشور باشد.لذا کسی که از یک کار به خصوص برخوردار هست ، از تخصص خاصی برخوردار هست باید با این تخصص دریک دستگاه اجرائی یا با حقوق بسیار کمتر و یا حقوق بسیار این مطلب همانطور که عرض کردم اهمیت کارهای تحقیقاتی وعلمی را هم مورد نظر داشتیم. باید جوری برخورد میکردیم که هم از نظام پرداخت وتعدیل در نظام پرداخت عدول نمیکردیم و از طرفی هم به کاری تحقیقاتی و علمی بهاء میدادیم.      لذا برخوردی که کمیسیون امور اداری واستخدامی با این لایحه کرد این بود  که اصل لایحه را در حقیقت نپذیرفته اما حرف پیشنهاددهندگان ، حرف به اصطلاح مسؤولین سازمان انرژی اتمی را هم برایش ارزش قائل شده و به آن بهاء داده و قبول کرده وآن اینکه باید برای کادر علمی و تحقیقاتی به نحوی ارزشی قائل بود که ازامکانات بیشتری برخوردار باشند. و با دلگرمی بهتر وبیشتر به کارشان برسند. لذا آنچه که ما پیشنهاد کردیم این هست که گفتیم کادر اداری وخدماتی تابع قانون استخدام کشوری باشند اما کسانی که کار علمی و تحقیقاتی میکنند از قانون تمام وقت دانشگاهها استفاده کنند وخود آقایان هم تقریباً در کمیسیون با این پیشنهاد موافق بودند وقبول کردند. اینجا من لازم میدانم که گزارش رد کمیسیون برنامه و بودجه را و دلیل ردش را که در این لایحه .

نایب رئیس- آقای رحمتی ا لان شور اول است لازم نیست اینقدر مفصل توضیح بدهید. حالا هر چه صلاح میدانید.
رحمتی- یک جمله کوتاه دیگر عرض میکنم.
نایب رئیس- بفرمائید.
رحمت الله رحمتی- کمیسیون برنامه وبودجه هم که این پیشنهاد را رد کرده همین دلایلی که من عرض کردم در لایحه آورده وتقریباً این موضوعات و دو تا دلیلی را که کمیسیون آورده ما مد نظر داشتیم. لایحه را رد نکردیم، اصلاح کردیم به نحوی که همانطور که عرض کرم از سیاست تعدیل نظام پرداخت عدول نکرده باشیم وهم برای کار تحقیقاتی و علمی ارزش خودش را قائل شده باشیم. والسلام علیکم و رحمه الله.
منشی- آقای موحدی ساوجی به عنوان مخالف بفرمائید.
موحدی ساوجی- من صحبت نمیکنم.
منشی- آقای عبدالعلی زاه به عنوان مخالف بفرمائید (اظهاری نشد) صحبت نمیکنند دیگر مخالفی ثبت نام نکرده است.
نایب رئیس- حالا که موافق ومخالف نیست پس دولت صحبت کند. تا رأی گیری کنیم. دو سه جمله صحبت کنید چون لازم است که چند جمله ای صحبت بشود.
امراللهی (رئیس سازمان انرژی اتمی)- بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از حسن نظر مجلس محترم من چند تا توضیح عرض بکنم وچگونگی آمدن این تبصره را در قانون سال 1358.    ببینید در ابتدای پیروزی انقلاب به دلایل زیاده‌رویهایی که در رابطه با خرید نیروگاههای ا تمی قبل از انقلاب بود یک مقدار به انرژی اتمی به نحوه دیگری نگاه میشد. اینها متأسفانه باعث شد که عمده‌ترین ضربه که رابطه مستقیم با نیروی انسانی دارد به سازمان انرژی اتمی وارد بیاید. ما خودمان اعتقاد داشتیم، اعتقاد داریم که آ“ تعداد نیروگاه اتمی به درد کشور نمیخورده و نمیخورد و به همین دلیل هم در جهت تقلیل وتعداد محدود کار کردیم که آن شاید جای بحثش الان نباشد ولی آنچه که آمد سازمان انرژی اتمی را از لحاظ نیروهای کارآمد ضربه زد همین تبصره (37) قانون سال 1358 بود  که برادرمان به آن اشاره کردند. من فقط خیلی گذرا عرض بکنم. درست است که بخشی از  نیروهای تحقیقاتی ما میتوانند مشابه کادر علمی دانشگاه باشند. این به جای خود درست ولی بخش عمده دیگری از همان نیروها یعنی همان که فرض بفرمائید دکتر اتم است، فوق لیسانس اتم است، او در آزمایشگاه لیزر کار میکند در واحد نیروگاه کار میکند، در اکتشاف کار میکند. در حفاظت در برابر اشعه. این را نمیشود با آن متری که ما میخواهیم یک معلم دانشگاه را اندازه بگیریم اندازه گیری کرد.     بنابراین اگر پیشنهاد دولت محترم این بود که این تبصره حذف بشود به این دلایل  بود. من خلاصه آن را عرض بکنم، همه جای دنیا برادران، خواهران انرژیهای اتمی را با قوانین خاص خودشان میسنجند . ما ضمن احترام خاصی که به قوانین مختلف کشوری داریم تقاضای مان است که ما را یک بار یک جائی بیائید نگاه بکنید و قانون انرژی اتمی را که قانون سازمان ما هست با قوانین سایر کشورها بگذارید کنار هم ببینید واقعاً این قانون چیزی نبوده که نو باشد، بلکه آن موقع هم که این قانون را نوشته اند چند تا از این قوانین را کنار هم گذاشته اند و شالوه هایش را تقریباً مشابه هم گرفته اند. اگر ما میخواهیم اطلاع داشته باشد این سازمان، اگر میخواهیم بتواند این نیروهائی را که دارد که امروز من باید خدمت شما بگویم 50% نیروهای کادری سازمان انرژی اتمی کادرهائی هستند که در کارهای علمی کار میکنند. این اولین رقم هست در کشورمان، اگر میخواهید واقعاً این بماند باید یک کاری بکنیم که آن قانونی هم که بوده را پابرجا کنیم. من چون شور اول قانون هست عرض زیادی ندارم. تقاضائی که از مجلس محترم دارم این است که به لایحه دولت محترم رأی بدهند وما آماده پذیرش هر گونه نظری در شور دوم هستیم. شما لایحه هیأت محترم دولت را رأی بدهید ما درشور دوم هر گونه پیشنهدی که صرفه و صلاح مملکت را داشته باشد با کمال میل میپذیریم.
نایب رئیس- بسیار خوب 183 نفر حضور دارند اصل لایحه مطرح است موافقین قیام فرمایند(اکثر برخاستند) تصویب شد.
10- گزارش کمیسیون صنایع ومعادن پیرامون رد لایحه اصلاح قانون تشکیل شورای عالی صنایع.
نایب رئیس- دستور بعدی را مطرح کنید.
منشی- دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیون صنایع ومعادن در مورد رد لایحه اصلاح قانون تشکیل شورایعالی صنایع است مخبر کمیسیون برای توضیح تشریف بیاورند.
حسن مختاری(مخبر کمیسیون صنایع)- بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون صنایع ومعادن به مجلس شورای اسلامی.      لایحه اصلاح قانون تشکیل شورای عالی صنایع شماره ترتیب چاپ 304 که به کمیسیون صنایع ومعادن به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسه مورخ 24/11/67 با حضور نمایندگان دولت مورد رسیدگی قرار گرفت و با دلایلی به شرح زیر رد شد.        برای انتخاب یک فرد به عنوان رئیس شورای عالی صنایع دست مسؤولان باز بوده وقانون اجازه برای انتخاب یک فرد را داده است. شورای عالی صنایع که هدف از تشکیلش این بوده که به صنایع مملکت سر و سامان بهتری داده بشودو با شرکت وزرائی که دراین زمینه ذینفع هستند و با تشکیل شورا بتوانند بهتر وبیشتر از اهداف صنایع برسند حدود 5 سال پیش طرحش مورد تصویب مجلس قرار میگیرد ولی متأ‌سفانه به دلایل متعددی این شورا تشکیل نشده. یکی از دلایلی که فکر میکردند باعث عدم تشکیلش بوده این بوده که گفته اند برای این شورا رئیسی در نظر گرفته نشده، در صورتیکه در قانون پیش بینی شده بوده که یکی از افراد عضو همه ساله به عنوان رئیس انتخاب بشود ولی این چندسال انتخاب انجام نگرفته. دلایلی که برادران داشتند از دو حال خارج نبوده یکی اینکه ممکن است به دلیل ا ینکه افراد حاضر نبودند زیر بار مسؤولیت ریاست بروند رئیس انتخاب نشده که باعث تأسف هست و دلیل دیگر اینکه افراد نتوانند همدیگر را تحمل کنند. یعنی وزرای دیگر زیر بار یکی از وزراء صنایع نروند و حالا آمده اند پیش‌بینی کرده اند که یک فرد مثلا وزیر معادن و فلزات به عنوان رئیس الان انتخاب بشود. کمیسیون دلیل این بوده که قبلا دست شورا باز بود ه برای انتخاب رئیس. اگر واقعاً به علت اینکه زیر بار یک فرد از وزراء نمیخواستند بروند، شورا تشکیل نشده حالا هم که این رئیس تحمیلی هست این شورا نمیتواند اهداف خودش را به سر منزل مقصود برساند. با این دلایل کمیسیون صنایع موافقت نکرده ورد شده این لایحه.
نایب رئیس- متشکر. چون عده ای از برادرانمان ثبت نام کرده اند به عنوان موافق ومخالف  و وقتمان هم حالا دیگر تنگ است 2- 3 تا کار دیگر هم داریم ادامه بحث را میگذاریم برای جلسه آینده.
11- قرائت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محضر رهبر کبیر انقلاب امام خمینی .
منشی- حاج آقا یک نامه ای رسیده بخوانیم؟
نایب رئیس- بلی، نامه را قرائت بفرمائید.
منشی- تعداد کثیری از نمایندگان مجلس نامه ای را امضاء کرده اند که من میخوانم:
بسمه تعالی:        و ما کان الله لیعذبهم وانت فیهم.
محضر مبارک رهبر عزیز و عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (حضار سه صلوات فرستادند) از لحظه دریافت خبر بهبود  حال آن وجود عزیز و قلب تپنده جهان اسلام و امید مستضعفان و پابرهنگان پیوسته خداوند تبارک وتعالی را شکرگزار بوده وهستیم و  هم‌اکنون نیز هم نفس با آحاد امت اسلامی ومیلیونها انسان زجرکشیده واستثمار شده در جهان متضرعانه و ملتمسانه از خداوند قادر رحیم منان میخواهیم بر احوال امت مظلوم اسلام ترحم آورده و با شفای کامل وعاجل واعطای طول عمر به آن رهبر بزرگوار منتی بزرگ بر این امت نهد ، منتی که شکرانه آن حرکت جدی و کوشش پیگیرتر در جهت اعلاء کلمه حق وسقوط حقه الهیه حضرت مهدی (عج) خواهد بود. بمنه وکرمه انشاءالله.

12- قرائت نامه نمایندگان مجلس خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در مورد شرکت (سایپا) .
نایب رئیس- نامه دیگری است قرائت میشود.
منشی- نامه دیگری با 136 امضاء رسیده که قرائت میکنم.
بسمه تعالی.     ریاست محترم مجلس شورای اسلامی حضرت حجت الاسلام والمسلیمن جناب آقای هاشمی رفسنجانی دامه برکاته.       با ابلاغ سلام همانگونه که استحضار دارید کمیسیون محترم قضائی و گروه تحقیق و تفحص سایپا بعد از ماهها تلاش و بررسی و دقت و پیگیری گزارش مهمی را به هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم داشته مقتضی است با توجه به سوء استفاده عظیم مالی و با عنایت به احیای ارزشهای جمهوری اسلامی گزارش مذکور در جلسه علنی قرائت تا با اعلان آن مردم در جریان امر قرار  گرفته و زمینه پیاده شدن قسط اسلامی هر چه بیشتر فراهم گردد.          (136 امضاء نمایندگان)
13- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده.
نایب رئیس- ختم جلسه اعلام میشود . جلسه بعدی صبح یک شنبه هفته آینده ساعت 30/7 خواهد بود .        (جلسه ساعت -/12 پایان یافت).
     رئیس مجلس شورای اسلامی- اکبرهاشمی رفسنجانی