جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 7 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 7 )

  • یکشنبه ۳ تیر ۱۳۶۳

بسمه تعالی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم- اجلاسیه اول
1363- 1364
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه سوم تیر ماه 1363
فهرست مندرجات :
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2- بیانات قبل از دستور آقایان : محمد یزدی، رحیمی حاج آبادی، صادق خلخالی.
3- تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
4- اجرای مراسم سوگند هیات رئیسه طبق ماده 30 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی.
5- تصویب اعتبار نامه آقایان : محمودیان، روحانی نیا، سلیمی، حکیمی، نیک روز، خنانشو، ملک پور و ارجاع پرونده انتخاباتی آقایان : مخزن موسوی، صادق خلخالی، بیگدلی آذری و ابراهیمی به کمیسیون تحقیق.
6- اجرای مراسم تحلیف آقای محمد شینی مصطفی.
7- گزارش کمیسیون تحقیق در مورد پرونده انتخاباتی آقای محمدعلی عربی و تصویب اعتبار نامه ایشان.
8- گزارش کمیسیون تحقیق در مورد پرونده انتخاباتی آقای محمدحسن علوی و تصویب اعتبار نامه ایشان.
9- استرداد اعتراض آقای خلخالی و تصویب اعتبار نامه آقای کاظمی از خلخال
10- تصویب اعتبار نامه آقای پریزاد نماینده نقده.
11- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه  آینده و دستور آن.
جلسه ساعت نه بیست دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
    رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، با حضور 199 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه را اعلام کنید .
    منشی- بسم الله الرحمن الرحیم، دستور جلسه هفتم روز یکشنبه 3/4/1363 هجری شمسی مطابق با 24 رمضان 1404 هجری قمری
1- مراسم تحلیف هیات رئیسه دائمی.
2- مراسم تحلیف عده ای از نمایندگان.
3- قرائت گزارش شعب پانزده گانه.
4- گزارش از کمیسیون تحقیق در خصوص پرونده های انتخاباتی آقای محمدعلی عربی از حوزه کاشمر و آقای سیدمحمدحسن علوی حسینی از حوزه کرگان.
    رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
»  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم «
    اذا السماء انفطرت. و اذا الکواکب انتثرت. و اذا البحار فجرت. و اذا القبور بعثرت. علمت نفس ما قدمت و اخرت. یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم. الذی خلقک فسویک فعدلک. فی ای صوره ماشاء رکبک. کلا بل تکذبون بالدین و ان علیکم لحافظین کراماً کاتبین. یعلمون ما تعلمون. ان البرار لفی نعیم و ان الفجار لفی جحیم یصلونها یوم الدین و ما هم عنها بغائبین و ما ادرایک ما یوم الدین، ثم ما ادریک ما یوم الدین یوم لا تملک نفس لنفس شیئاًو الامر یومئذلله.
( صدق الله العلی العظیم- حضار صلوات فرستادند )
» سوره الانفطار«
2- بیانات قبل از دستور آقایان : محمد یزدی، رحیمی حاجی آبادی، صادق خلخالی
    رئیس- سخنرانان قبل از دسنور را دعوت کنید.
    منشی- آقای یزدی نماینده تهران، آقای رحیمی حاجی آبادی نماینده ماهشهر آقای خلخالی نماینده قم.
    محمد یزدی- بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند مطلب را به عرض میرسانم. روشن است که تا پیروزی نهائی، جنگ در راس مسائل کشور قرار دارد و مسیر طبیعی خودش را همانطور که در گذشته پیموده است، در آینده هم خواهد پیمود، ان شاءالله.
    مساله بعد نسبت به مجلس شورای اسلامی که بحمدالله با عنایات الهی و پشتکار مسؤولین با حضور مردم در صحنه درست در وقت مقرر قانونی کار خودش را شروع کرد و به سرعت نظم داخلی آن شکل گرفت و وارد کار اصلی خودش خواهد شد مجلس شورای اسلامی همانطور که از نامش و از موضعش در قانون اساسی پیداست یعنی بزرگترین مرکز تصمیم گیری برای مسائل کشور بر اساس مشاوره، مذاکره و گفتگو و منتهی شدن به یک نظر، خیلی روشن است که در یک جمع دویست و هفتاد نفره نمیشود توقع داشت و نباید توقع داشت که همه یکسان فکر بکنند. همه یک نظر داشته باشند و حتی طرز تفکر همه یکنواخت باشد. خیلی طبیعی است که اختلاف نظر خواهد بود و  خاصیت اولی مشاوره این است که نظرات با تبادل روی همدیگر اثر میگذارد، نواقض همدیگر را کم میکند، کمالات را اضافه می کند و به تدریج در اثر تضارب این نظرات به یک نقطه نزدیک تر به واقع میرسد و به اصطلاح درجه اماریت آن برای صحت واقع بالاتر میاید. بلی، درپارلمان های دنیا معمولا وقتی این نظرات با هم برخورد میکند و به تدریج جناح بندیهائی به وجود میاید، این جناح بندی ها آهسته، آهسته بر محور گرایش های حزبی و گروهی دسته بندی میشود و در یک پارلمان دو جناح ، سه جناح در برابر هم می ایستند که خطوط امتیازاتشان گرایش های گروهی و حزبی است. اما اینجا وقتی مجلس شورای اسلامی نام یافت یعنی در موارد اختلاف نظرها هم گرچه دو نوع ، سه نوع برداشت فکری و یا طرز تفکر بوجود آمد، باز بر محور همان اسلام و مسائل اسلامی خواهد بود و بهیچوجه نمی بایست چنین چیزی باشد که در مجلس شورای اسلامی تفاوت نظرات بر اساس گرایش های حزبی و گروهی باشد. بلکه اختلاف نظر باز بر اساس مسائل اسلامی خواهد بود. ما در گذشته چنین مساله ای را داشتیم و در دوره گذشته به تدریج به خصوص در اواخر به نقطه ای منتهی شده بودیم که یادم هست یکی از نمایندگان در روزهای آخر اینجا خیلی صریح و رسمی مطرح کردند که به هرحال این دو خط فکری چه می گوید و کدامشان باید در مملکت مسؤولیت را بپذیرند، یا مملکت و اساس آن خط فکری باید اداره بشود؟ بنده عرض میکنم که اولا این تنوع طرز تفکر و اختلاف نظر برخلاف نظر بسیاری یک عاملی است که میتواند رنگ سازندگی خوبی داشته باشد، به جای آنکه رنگ تخریب پیدا بکند، رنگ سازندگی داشته باشد. یعنی اگر راستی طرفین دو نظر مایل باشند که به حق نزدیک بشوند وبه اصطلاح اسلامی جدال را کنار بگذارند واگر جدالی هست بالتی هی احسن باشد حتماً این اختلاف سازنده خواهد بود، نه اینکه خاصیت تخریب داشته باشد و اداره مملکت براساس آن چیزی که نظر نهائی مجلس خواهد بود و برخورد نظرات در مجلس خود یک نقطه مثبت است، نه یک نقطه منفی، در صورتیکه با کلمه اسلام کنترل بشود و در این دایره راه خودش را ادامه پیدا بکند. اما چیزی که اینجا میخواهم عرض کنم اینست که به هر حال این مجلس کنونی با هر نوع طرز تفکر یکنواخت یا چند نوع طرز تفکر که عرض کردم خیلی طبیعی است، نمیشود گفت باید یکنواخت باشد مسائلی را در پیش دارد که نمیتواند در برابر این مسائل           بی تفاوت باشد.
    مساله تورم و رشد تصاعدی آن، مساله ای نیست که به بهانه اختلاف سلیقه یا اختلاف نظر در مسائل اصولی ما از کنارش همینجور بگذریم و امروز و فردا بکنیم، باید هرچه زودتر این مجلس نسبت به این مساله تصمیم خودش را بگیرد، با هر نوع طرز تفکری که هست. یعنی هر نماینده ای در این مجلس هر نوع طرز تفکری که دارد در برابر این مساله نمیتواند بی تفاوت باشد. وجود و بازار، یک بازار دولتی و یک بازار آزاد چیزی نیست که قابل دوام باشد و صحیح باشد. بلکه باید گفت این یک بیماری است که به هر حال بلید معالجه کرد و هر چه زودتر باید این بیماری اصلاح بشود و برطرف بشود .
    مساله مسکن ، مساله کشاورزی ، مساله مهاجرت و انواع این مسائلی که قسمتی از آن در فرمایشات حضرت امام به آن اشاره شده، قسمتی از آن را شما بهتر میدانید ، مسائل مورد ابتلاء کشور هست که به بهانه اختلاف سلیقه و نظر نمیشود از کنار این مسائل سرسری گذشت، باید هرچه زودتر درباره اینها تصمیم گرفته بشود و ما امیدواریم با آنچه که در همین مدت کوتاه در خدمت آقایان برداشت داشته ایم، بتوانیم در فاصله زمانی کوتاهی قسمت عمده این مسائل و یا همه آن را ان شاءالله اصلاح بکنیم.
    نسبت به دولت هم چند مطلب را اینجا به عنوان تذکر عرض میکنم، اولا مساله ترمیم کابینه و تکمیل کابینه است که باید عرض کنم لازم است دولت از دائره محدود فکری و در حقیقت برای شناخت و معرفی اشخاص از این دائره محدود در بیاید و قبول کند که در مملکت لیاقت و کفایت و شایستگی فراوان است . فراوان هستند آدمهائی که قدرت مدیریت دارند ، یک مقدار دائره را بازتر باید کرد و این گره کور را باز کنیم و ان شاءالله مساله تکمیل کابینه حل بشود .
    مساله دیگری که باز به دولت باید عرض کنم راجع به کارمندان که در کلمات حضرت امام هم به آن اشاره بوده، من نمیدانم راه حل  قضیه چیست ؟ آیا تورم کارمندان را همه ما توجه داریم که البته علتش هم برای همه ما روشن بوده که بعد از پیروزی انقلاب ، خوب یک جمعی را البته کنار گذاشته اند ولی عده ای هم بودند . یا بازنشسته هستند ، یا هستند و عده ی را بر اساس نیاز آورده ایم و جمع اینهائی که آورده ایم با آنهائی که در گذشته بوده اند به یک حد متورمی رسیده است که خود به خود برای دولت فشار دارد و با شرایط اقتصادی که ما داریم این کارمندان باید گفت که یکی از طبقات مستضعفی هستند که باید به آنها کاملا رسید. خیلی طبیعی است که اضافه کردن حقوق راه حل صحیح عقلائی نیست وعوارض فراوانی دارد که این عوارض تازه خودش احتیاج به معالجات دیگری پیدا میکند وکمک های غیر نقدی چند درصد میتواند سازنده باشد، این چیزی است که باید لابد همین مجلس آینده روی آن فکر بکند و قضیه را حل بکند.هم تورم کارمندان هست ، هم لزوم رسیدگی به استضعاف اینها از یک راه صحیح .
    مساله بعد، این روشی که ما اسمش را میگذاریم حذف نیروهای سفید که در وزارتخانه ها معمولا به کار میگیرند و وقتی یک وزیر یا یک مدیر کلی سرکار میاید، عده ای را بر می چیند و عده ای دیگر را با سلیقه و نظر خودش میاورد و در بین اینها که برچیده میشوند و کسانیکه
میایند، هستند کسانی که واقعا باید گفت نیروهای مفیدی هستند و فقط عنوانی که ذکر میشود این است که ما با فلان آقا نمیتوانیم کار کنیم . من نمیدانم این عنوان کافی هست یا کافی نیست ؟ تصور من این است که حتی کشورهائی که با سیستم های حزبی اداره میشوند اینطور نیست که وقتی یک مسؤولی سرکار میاید، کل کسانیکه قبل از او سرکار بوده اند، برچیند و عده ای که با خودش دوست و رفیق و همکلاس و هم سابقه و هم دوره بوده اند، به عنوان آشنائی اینها را بیاورد و دوباره جای آنها بچیند و به طور کلی رفتن ها و آمدن ها ضابطه دارد . در همه کشورها این جور است و در کشور ما هم این جور هست و باید ضابطه حتما بیشتر رعایت بشود و این مساله حذف نیروها به تدریج با اینکه مکرر هم در موارد خاص به شکل کلی توسط بزرگان ، رهبران ، مسؤولین گفته شده است ، ولی دیده میشود که این حالت ادامه دارد ، من عرض میکنم که این مساله درست نیست و ادامه اش به زیان دولت و کشور خواهد بود .
    مساله دیگر … ( رئیس- وقتتان تمام است ) من دو جمله دیگر بیشتر عرض نمیکنم . مساله دخالت دولت در مسائل جزئی و هر روز مشکلی را برای خودش به وجود بیاورد و به اصطلاح مساله دولت سالاری ، این قابل دوام نیست و باید عرض کنم دولت بهتر این است که بیشتر در کلیات و بر اساس همان قوانین کلی عمل بکند .
    یک جمله هم به دستگاه قضائی عرض می کنم که ان شاءالله در این دوره با رابطه محکم تر با مجلس دستگاه قضائی بتواند با صراحت و قاطعیت بیشتر چهره عدالت را آشکارتر نشان بدهد و به خصوص با توجه بیشتر به زندانیها امیدوار هستیم که ارزش و اهمیت قوه قضائی   هم بتواند در مملکت بیش از این که الان هست ضمن حفظ استقلال و احترام به استقلالش ، بتواند موقعیت خودش را مشخص بکند ، ان شاءالله ، دالسلام علیکم و رحمه الله .
    منشی- آقای رحیمی حاجی آبادی بفرمائید .
    غلامرضا رحیمی حاجی آبادی – سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم . قبل از سخن شهادت اولین شهید محراب و اولین مظلوم آل محمد ( حضار صلوات فرستادند ) امام المتقین حضرت علی علیه السلام را به همه پیروانش تسلیت عرض میکنم. همچنین شهادت پرافتخار و حرکت آفرین سید مظلوم و بزرگوار آیت الله بهشتی و هفتاد و دو تن از بهترین مردان زمانمان را در فاجعه دردناک حزب جمهوری  اسلامی به امام زمان ارواحنا فداه و نایب بزرگوارش امام امت و مردم شهید پرور ایران تبریک و تسلیت عرض میکنم و از خداوند بزرگ خواهانم که ادامه دهنده راهشان باشیم. قال الله العظیم فی کتابه :  » ثم جعلناکم خلائف فی الارض من بعدهم لننظر کیف تعلمون  « مجلس دوم در شرایطی آغاز به کار کرد که ملت بزرگ ما در طول شش سال در برابر تمامی حوادث و توطئه ها و جنگ تحمیلی، مردانه ایستادگی کرد و در راه دفاع از اسلام و انقلاب شهدای بیشماری را تقدیم راه خدا نمود که این مجلس باید پاسدار حرمت خون شهدا و ضامن اجرای قوانین اسلام و ناظر بر اجرای دقیق قانون اساسی و حافظ حقوق مردم باشد. از آنجا که پس از مقام رهبری مجلس بالاترین هنادی است که در حل مسائل مملکتی و سرنوشت انقلاب دخالت مستقیم دارد تذکر نکاتی را لازم میدانم:
    1-اولین مساله ای را که مجلس و دولت باید جدی بگیرند و از هیچگونه کمکی در این راه دریغ نورزند، جنگ است که به یقین تا مساله جنگ حل نشود بسیاری از مسائل و مشکلات دیگر کشور حل نخواهد شد. بر مردم قهرمان ما است که با حضورشان در جبهه های جنگ را هر چه زودتر به نفع اسلام تمام کنند و دشمن را از صلح تحمیلی مایوس گردانند.
    2-نماینده مجلس در برابر ملت مسؤول است و متعلق به تمام کشور است. سمت تدارکات چی به خود گرفتن و تنها . پرداختن به حل مسائل جزئی حوزه انتخابیه، مانع از انجام مسؤولیت سنگین نمایندگی و وکالت
خواهد بود.
    3- امید است ریاست محترم مجلس به سؤالات نمایندگان محترم که طبق اصل 88 قانون اساسی از مسؤولین اجرائی کشور مینمایند، بیشتر از گذشته اهمیت بدهند و نگذارند سؤالات این دوره به سرنوشت دوره قبل گرفتار شود و گاهی مدت ده روز مقرر در قانون اساسی به ده ماه و بیشتر مبدل گردد.
    4- دولت موظف است با ارائه لوایح اصولی و زیر بنائی این مجلس را یاری کند و مانند دوره اول مجلس را مشغول یک سری لوایح جزئی و غیر اصولی نکند و مجلس نیز از پرداختن به لوایح و طرحهای جزئی که مسکن است نه درمان جدا بپرهیزند تا فرصت کافی برای حل مسائل اساسی کشور و نظارت بر اجرای دقیق قوانین مصوب خود را که از همه مهمتر است داشته باشد.
    5- تورم و گرانی که هر روز بیشتر از روز قبل گلوی قشر مستضعف جامعه را می فشارد و کارد را به گلوی مردم محروم و کم در‌آمد رسانیده و انقلاب را از درون ضربه می زند، با شعار و مصاحبه و نطق قبل از دستور درمان نخواهد شد. تورم یک مساله پیچیده اقتصادی است که باید دولت و مجلس با همکاری مستمر صاحب نظران به دور از هرگونه احساسات و جوسازی های غلط علل و ریشه های آن را که یکی دو تا هم نیست بررسی کنند و سپس با آن مبارزه جدی نمایند. تبعیض و کاغذ بازی و سرگردانی و از این اداره به آن اداره دواندنها و بالاخره امروز و فردا کردنها ، ملت رنجیده ما را به ستوه آورده که یقینا وزارتخانه ها و ادارات کشور با این بافتی که دارند هر روز صدها نفر  از مردم دردمند را از انقلاب و اسلام می رنجانند. بر دولت و مسؤولین و همه کسانی که برای انقلاب دل می سوزاند و این درد را به وضوح  احساس می کنند، لازم است این نالایقان و ناراضی تراشان را که در ادارات و سازمانهای دولتی مناقفانه جای باز کرده و هر روز به طریقی مردم را اذیت می کنند بیرون بریزند و مردم را از دست اینان نجات دهند .
    6- برکناری افراد دلسوز و متعهد همچنان ادامه دارد. عده ای با نفوذ و با تمام امکانات بجان آنها افتاده و پس از لکه دار کردن حیثیت   آنها از سازمانها و ادارت اخراجشان می کنند و افراد زبون و متملق بعنوان متخصص و مدیر بجایشان گماشته میشود.
    7- صنعت فروش و قالی بافی را با سیاستهای غلط از این کشور ریشه کن کردند و نه به مردمی که از این راه امرار معاش می کردند رحم کردند و نه به ارزی که از این طریق وارد کشور میشد ترحم و متاسفانه سمینارها و مصاحبه ها و وعده های مسؤولین ذیربط هم هیچگونه نتیجه ای در این مورد نبخشید.
    8- کشاورزی هم در آینده نزدیک به همین سرنوشت دچار خواهد شد. از همین جا به همه کسانی که خود را قیم تام الاختیار کشاورزان می گویند، صریحا می گویم کشاورزان را امیدی به خیر شما نیست، شر نرسانید. کمک به کشاورزان، ایجاد انگیزه ماندن در روستاها و رسیدگی به درد دل آنان همه پیشکش، شما را بخدا کشاورزان را بحال خود گذارید و دست نامرحمت را از سرشان کوتاه کنید. آیا می دانید کم لطفی های بعضی از مسؤولین استان خوزستان موجب شد امسال دسترنج کشاورزانی که در گرمای طاقت فرسای خوزستان که با هزاران رنج و امید بدست آورده بودند ، در برابر چشمانشان گندید و نابود گردید، چون مقامات استان، این قیمان تام الاختیار قانون وضع کردند و بخشنامه دادند که گوجه و خیار و هندوانه از استان خارج نشود به دو دلیل : اول آنکه با بازار سیاه مبارزه کنند و دیگر آن که در سالهای بعد گندم و جو کشت کنند. آخر با کدام آب ؟ خودشان دیدند صدها هکتار گندمشان در اثر بی آبی حتی علوفه برای گوسفندانشان نشد و دامهایشان از گرسنگی مردند و اکنون ساکنین روستاهای به اصطلاح زر خیز خوزستان در اثر سیاست به اصطلاح به طرف خودکفائی در   آتش فقر می سوزد. مسؤولینی که هنوز نتوانسته اند با بازار سیاه آهن و سیگار و صدها چیز دیگر مبارزه کنند با کمال شهامت می خواستند جلوی بازار سیاه دسترنج کشاورزان را بگیرند. گویا مظلوم تر از روستائیان کسی را پیدا نکردند که به فرموده امام عزیزمان آنها نه قلم   شکایت دارند و نه زبان تشکر که امید است اینگونه سیاستها دیگر تکرار نشود .
    در پایان توجه وزارت نیرو را به ضرورت ایجاد شبکه فاضلاب ماهشهر و سربندر که خطرات جانی فراوانی را تا کنون برای مردم منطقه داشته و نیز عنایت بیشتر به آه و فغان مردم که عطش بی آبی میسوزند جلب کرده و از سازمان برنامه و بودجه هم می خواهم که مساعدت بیشتری نماید و از وزارت محترم پست و تلگراف و تلفن هم می خواهم به قولی که در مورد راه اندازی و افتتاح مخابرات ماهشهر داده اند عمل کنند. همچنین توجه وزارت کشور را به دو بخش مهم بندر امام و هندیجان که ماهها است بخشدار ندارند، جلب کرده، در صورتی که صلاح می دانند نسبت به انتصاب بخشدار در این دو بخش مهم اقدام نمائید، والسلام علیکم و رحمه الله.
    منشی-  آقای خلخالی بفرمائید.
    خلخالی-  بسم الله الرح الرحیم، السلام علیکم و رحمه الله. با الهام گرفتن از شبهای شهادت حضرت امیر مؤمنان و سالگرد شهدای به خون خفته مان، شهدای هفت تیر حرکت یکپارچه رزمندگان اسلام به جبهه های جنگ نشان داد که ملت مستضعف ایران پس از چهار سال که از جنگ تحمیلی می گذرد محکم و استوار در مقابل توطئه های استکبار جهانی ایستاده اند و تا حزب بعث عراق، صدام، میشل عفلق ها  از صحنه سیاست بغداد به کنار نروند ما این جنگ را ادامه خواهیم داد. در آستانه جمعه آخر ماه رمضان قرار داریم که با فرمان امام امت  جمعه قدس نامیده شده است. ما باید به تمام مسلمین منطقه این مساله را یادآوری کنیم که تا مادامی که این پایگاه تجاوز کارانه آمریکا در میان ملل اسلامی قرار دارد ما روز خوشی برای خودمان نخواهیم دید. موانعی در رسیدن به بیت المقدس وجود دارد که یکی از آن موانع برداشتن حکومت بعث عراق است. یکی دیگر پاره کردن طوق رقیت آمریکا از گردن مسلمانهای منطقه همان جوری که ملت ایران درباره  شاه و آمریکا کردند و فرستادن مهره های مزدور و عمال دست پرورده به زباله دان تاریخ که سر هم بندی دولتهای ارتجاعی منطقه را تشکیل می دهند. ولی مع الاسف می بینیم که ما برای رسیدن به بیت المقدس و قدس فاصله زیادی داریم. استکبار جهانی آمریکا سعی می کند در میان کشورها اضطراب  ایجاد کرده و دولت سریلانکارا وادار می کند برای خاطر اینکه در آنجا صهیونیستها دفتری برای دولت اسرائیل   داشته باشند و تمام مردم سریلانکا، مردم هندوستان، مردم پاکستان نمی خواهند که به این ولد نامشروع با دست خود مسلمانها یا مردم دنیا به رسمیت شناخته شود. افراد و اشخاص مسؤولی که از طرف اتحاد جماهیر شوروی این روزها درایران بسر می برند من به آنها عرض می کنم وضع جمهوری اسلامی ایران را ببینند. ببینند که ما در مقابل استکبار جهانی ( آمریکا ) ایستاده ایم که بیش از این اسلحه، مهمات، موشکهای هدامه که به داخل شهرهای ما زده میشود با دست آنها در اختیار دولت پوشالی عراق قرار نگیرد. دولت خدمتگزار به فرمان امام مسؤولیت سنگینی به عهده دارد. با کوپن نمیشود همه مسائل این مملکت را حل کرد . شما ملاحظه کردید بنزین را آزاد کردیم چقدر دولت ومسؤولین امر راحت شدند. نفت سفید را هم همین جور آزاد کنیم و من شنیده ام عوض آزادی نفت سفید دوباره میخواهند بنزین را کوپنی کنند و    این خود یک فاجعه است و نباید این مساله پیش بیاید. اینها را افرادی میگویند که جنبه دلسوزی نسبت به این دولت ندارند. اعلام کردند که پارچه فروش را  یک عامل فروش درست میکنیم. آقا با این کار لازمه اش اینست  که شما بخواهید 600-500 هزار بزاز را بدبخت و بیچاره کنید. قبل از آنکه به تعاونی برسد در دست دوم مانند یخچال ، مانند آبگرمکن به اصناف مضاعف فروخته میشود. دولت باید فکری بکند که کم کم مردم به حال خودشان بوده باشند. مساله هندوانه را بعضی ها درست کردند. خدا میداند شاید در حدود 300-200 کامیون هندوانه مردم پوسید ، از بین رفت و در روزنامه نوشتند که 7 کامیون قاچاق هندوانه را در کجا گرفتند. قاچاق هروئین و تریاک و چیزهای دیگر را ما شنیده بودیم اما قاچاق هندوانه ، چرا اینکار را میکنند ، چه کسانی هستند ؟ آقای نخست وزیر دلسوز شما جلو این مطالب را بگیرد . میگویند عده ای هستند که از اصفهان رفتند آنجا کشاورزی کردند . خوب گندم که میکارند صرف نمی کند . الان جو در بازار آزاد 7 تومان است و شما میخواهید 27 ریال خریداری کنید، این صرف نمی کند . حالا هم که مردم رفتند آنجا یک کشت و کاری کردند . آقا ! تره بار دیگر یک مساله ای نیست که بخواهد سانسور بشود ، قیمت گذاری بشود . بعضی ها هستند که اینها متوجه عظمت جمهوری اسلامی ایران نیستند، عقده ای هستند . عده ای هستند که با یک کارهای خیلی ناجور می خواهند من باب مثل اسمی بدر کنند و چه کنند. در هشتگرد میروند به فلان مقبره فلان آدم حمله میکنند . من کار ندارم حالا او چه جور آدمی بوده است . خوب ، یک عده ای به او معتقد بوده اند . چرا این  کارها را می خواهید بکنید . اسمش    
را میگذارید برای اینکه من میخواهم عین فلانی که مقبره پهلوی را خراب کرد منهم میخواهم این کار را بکنم . خوب ، مردم خانواده پهلوی را نمی خواستند، شاه را نمی خواستند، مقبره او را هم نمی خواستند. خوب، خراب کردند. حالا هم مقبره شیخ محمود شبستری در شبستر  هم باید خراب بشود ؟ چرا؟ برای اینکه او کافر است، او مرتد است . آقا ! میزان اسلامیت شما چقدر است؟ شما تا چه حد مسلمان هستید؟ چرا قشری فکر میکنید؟ چرا مردم را ناراضی میکنید ؟ چرا مردم را به جان هم می اندازید ؟
    من راجع به وضع نابسامان جمع کردن زراعت در خلخال باز نظر دولت را جلب میکنم که دولت افرادی را در آنجا بفرستد که ببینند  مردم  چه وضعی دارند . خدا میداند کمباین ندارند ، اگر کمباین اجاره بکنند به اندازه همه درآمد این حاصلشان یک خرده هم بیشتر باید     به این افرادی بدهند که با کمباین می آیند آنجا زراعت را جمع می کنند . شما میخواهید بگوئید که ما جلو هجوم دهاتیها را به شهرهای بزرگ میخواهیم بگیریم. خدا میداند با احصائیه دقیقی که وزارت کشور دارد در حدود هر روز 200 خانوار به تهران کوچ می کنند. در حدود 100 خانوار به اطراف کرج کوچ می کنند. از دهات آذربایجان و همدان و جاهای دیگر، هر روز در حدود 30 خانوار به قم کوچ میکنند . شما ملاحظه میکنید که هر روز حداقل 10 روستا را ما با دست مان منهدم میکنیم و از بین میبریم ( رئیس- وقتتان تمام است ) و اضافه نمی کنیم و باید فکری کرد والا اگر این وضع پیش بیاید لازمه اش اینست که تهران بعد از 4 سال که این دوره مجلس میگذرد 15 میلیون جمعیت خواهد داشت و ما از آ‌قای وزیر جهاد خواهش میکنیم که ما پول کمباین را داریم بدهیم ایشان می گوید به من مربوط نیست و به گردن آقای وزیر صنایع سنگین است یا اصلا نه مربوط به خود آنها است . ما نمی دانیم چه کار بکنیم، به چه کسی رجوع کنیم ؟ پول مردم دستشان هست، 6 ماه است پول ار جمع کرده اند و آماده دارند اما کمباین نیست . نه اینکه کمباین نیست ، کمباین هست ولی در تحویل و تحولش سستی میشود . مطالب زیادی داشتم میخواستم عرض کنم وقتم گرفته شد . خدا ان شاءالله به همه شما توفیق بدهد، موفق باشید و در این ماه مبارک رمضان همه مان موفق بشویم که در خط امام و در خط جمهوری اسلامی ایران بوده باشیم. والسلام علیکم و رحمه الله.
3- تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
    رئیس – تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسؤولان محترم اجرائی کشور .
    آقایرحیمی نماینده ملاوی به وزارت بهداری در مورد آب آشامیدنی معمولان و پاعلم وبه وزارت نیرو در مورد برق معمولان وافرینه تذکر داده اند.
   اقایان طاهری وعباسی فرد نمایندگان خرم آباد به وزارت بهداری در مورد رفع مشکلات بهداشتی و درمانی استان لرستان واعزام پزشک بیهوشی و ارتوپد برای بیمارستان شهدای عشایر تذکر داده اند.
   آقایان فؤاد کریمی واسدی نیا و موسوی نمایندگان اهواز به وزارت نیرو در مورد برق روستاهای عشاره بزرگ و کوچک وروستاهای فاقد برق تذکر داده اند.
   اقای پناهنده نماینده بر خوار اصفهان به مسؤولان در مورد توزیع برنج ولاستیک وآب آشامیدنی روستاهای بخش بر خوار ومیمه تذکر   داده اند.
    آقای همتی نماینده مشکین شهر به وزارت کشور در خصوص تامین امنیت مشکین شهر و مسائل قضائی و امنیتی روستاهای منطقه تذکر داده اند.
    آقای زمانی نماینده بروجرد به وزارت بهداری در مورد رفع کمبود پزشک و امکانات درمانی بروجرد وبه وزارت نیرو در خصوص تسریع در اجرای پروژه آبرسانی بروجرد تذکر داده اند.
    آقای معماری نماینده اهر به وزارت نیرو در خصوص سد استله و خدا‌آفرین و تصفیه آب آشامیدنی اهر و به وزارت نیرو در مورد تامین نیازهای درمانی بیمارستان 50 تختخوابی اهر تذکر داده اند.
    آقای مصطفوی نماینده رشت به وزارت نیرو در مورد احداث سد انحرافی بر روی رودخانه سفید رود و به وزارت پست و تلگراف و تلفن در مورد راه اندازی تلفن پیر بازار و خشکبیجار و لشت نشاء تذکر داده اند .
    آقای حسینی نماینده قائن به وزارت پست و تلگراف و تلفن در مورد تلفن خودکار شهرستان قائن و به شورایعالی قضائی در مورد تبدیل دادگاه صلح قائن به دادگستری تذکر داده اند .
    آقای صاحب الزمانی نماینده ارومیه به صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد سرودها و پخش به موقع اذان مغرب و صبح در ارومیه تذکر داده اند . دستورات جلسه را شروع می کنیم .
4- اجرای مراسم سوگند هیات رئیسه طبق ماده 30 آئین نامه داخلی
مجلس شورای اسلامی
    رئیس – اولین دستورمان اجرای مراسم سوگند هیئت رئیسه است که از آقایان هیات رئیسه تقاضا میکنیم تشریف بیاورند اینجا که با هم این متن سوگند نامه را قرائت کنیم . طبق ائین نامه هیات رئیسه باید بعد از انتخاب در اولین فرصت این سوگند نامه ای که متن آن تهیه شده برای مراعات ائین نامه قرائت بکنند . من این متن را قرائت می کنم آقایان هم همراه من قرائت بفرمایند .
    بسم الله الرحمن الرحیم .ما اعضاء هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قران مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنیم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بامراعات بی طرفی کامل در انجام وظائف به کار گیریم وازهرگونه اقدام مخالف آئین نامه اجتناب نمائیم .
    خداوند این توفیق را به ما عنایت بفرماید .
5- تصویب اعتبارنامه آقایان : محمودیان ، روحانی نیا ، سلیمی ،
کلیمی نیک روز ، خنانشو ، ملک پور و ارجاع پرونده انتخاباتی آقایان :
فخرن موسوی، صادق خلخالی ، بیگدلی آذری و ابراهیمی به کمیسیون تحقیق
    رئیس- مخبرین شعبه را دعوت کنید که برای گزارش مصوبات شعبه ها تشریف بیاورند .
    منشی- مخبر شعبه 4 تشریف بیاورند
    متین ( مخبر شعبه 4 )- بسم الله الرحمن الرحیم
    گزارش از شعبه 4 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی بویر احمد مبنی بر انتخاب آقای حاج سید نورمحمد محمودیان در جلسه روز یک شنبه مورخه 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای محمودیان از بویر احمد مطرح است ( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای محمودیان نماینده بویر احمد تصویب شد( تکبیر نمایندگان ).
    منشی- مخبر شعبه 8 تشریف بیاورند
    شهرکی( مخبر شعبه 8 )- بسم الله الرحمن الرحیم
    گزارش از شعبه 8 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سپیدان مبنی بر انتخاب آقای رمضان روحانی نیا در جلسه روزهای پنج شنبه 24/3/63 و یک شنبه مورخ 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای روحانی نیا از سپیدان مطرح است .( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای روحانی نیا نماینده سپیدان تصویب شد ( تکبیر نمایندگان )
بسم الله الرحمن الرحیم
    گزارش از شعبه 8 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی رودبار مبنی بر انتخاب آقای سید ابوالحسن مخزن موسوی درجلسه روزهای پنجشنبه مورخ24/3/63 ویکشنبه مورخ 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و رد گردید .
    رئیس-اعتبار نامه آقای موسوی از رودبار به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود .
    جعفری-اعتراض دارم .
    رئیس-آقای جعفری هم اعتراض دارند .
    منشی-مخبر شعبه11 آقای رحیمی تشریف بیاورند .
    غلامرضا رحیمی (مخبر شعبه11 )-بسم الله الرحمن الرحیم .
    گزارش از شعبه 11 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی شهرستان قم مبنی بر انتخاب آقای محمد صادق صادق گیوی معروف به خلخالی در جلسه روز سه شنبه 29/3/63

این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای خلخالی از قم مطرح است .
    جلال الدین فارسی- اعتراض دارم .
    رئیس- آقای فارسی اعتراض دارند ، به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 11 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی شهرستان قم مبنی بر انتخاب آقای احمد بیگدلی آذری در جلسه روز سه شنبه 29/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس – اعتبارنامه آقای آذری از قم مطرح است
    دوزدوزانی- به نحوه برگزاری انتخابات اعتراض دارم.
    دشتی- من هم اعتراض دارم .
    رئیس- آقای دوزدوزانی و آقای دشتی اعتراض دارند به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
    منشی- مخبر شعبه 14 تشریف بیاورند
    مهدی قائمی ( مخبر شعبه 14 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 14 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی میانه مبنی بر انتخاب آقای موسی سلیمی گمینی در جلسه روز یکشنبه 3/4/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای سلیمی از میانه مطرح است ( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست . اعتبارنامه آقای سلیمی نماینده میانه تصویب شد ( تکبیر نمایندگان ) .
    منشی – مخبر شعبه 15 تشریف بیاورند.
    مرضیه دباغ ( مخبر شعبه 15 )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی اقلیت کلیمیان در تهران مبنی بر انتخاب آقای منوچهر کلیمی نیک روز در جلسه روز 27/3/63 در این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای منوچهر کلیمی نماینده اقلیت کلیمیان مطرح است ( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای منوچهر کلیمی نماینده کلیمیان تصویب شد ( تکبیر نمایندگان ).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزا انتخاباتی اقلیت آشوری و کلدانی حوزه انتخابیه تهران مبنی بر انتخاب آقای آتور خنانشو در جلسه روز 27/3/63 این شعبه مورد برررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای خنانشو از اقلیت آشوری و کلدانی مطرح است ( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای آتور خنانشو نماینده اقلیت آشوری و کلدانی تصویب شد ( تکبیر نمایندگان )
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی اقلیت زرتشتیان حوزه انتخاباتی تهران مبنی بر انتخاب آقای پرویز ملک پور در جلسه روز 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای پرویز ملک پور از اقلیت زرتشتیان مطرح است( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست. اعتبارنامه آقای ملک پور نماینده زردتشتیان تصویب شد ( تکبیر نمایندگان ).
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی ورامین مبنی بر انتخاب آقای حسن ابراهیمی در جلسه روز 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت  و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای ابراهیمی از ورامین مطرح است .
    مرضیه دباغ – من مخالفم.
    رشیدیان – من اعتراض دارم.
    رئیس- آقای رشیدیان و آقای دباغ معترضند به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود ( عبدالعلی زاده  – من هم معترض هستم ) آقای عبدالعلی زاده هم معترضندکه سه معترض در مجلس هست.
6- اجرای مراسم تحلیف آقای محمد شینی مصطفی
    رئیس- اسامی کسانی که باید مراسم تحلیف انجام بدهند قرائت میشود آقایان جلو تریبون تشریف بیاورند.
    منشی- آقای محمد شینی مصطفی از شهرستان مسجد سلیمان تشریف بیاورند .
    محمد شینی مصطفی- بسم الله الرحمن الرحیم .
    من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه به شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دست آوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم . ودیعه ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم . در انجام وظایف وکالت امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم . از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم . والسلام علیکم و رحمه الله .
7- گزارش کمیسیون تحقیق در مورد پرونده انتخاباتی آقای
محمدعلی عربی و تصویب اعتبارنامه ایشان
    رئیس- دستور بعدی مان گزارش کمیسیون تحقیق است و بحث درباره پرونده هایی که به کمیسیون ارجاع شده است . اولی را مطرح کنید. آقای شوشتری تشریف بیاورند . طبق آئین نامه گزارش کمیسیون تحقیق خوانده میشود ، کمیسیون تحقیق همان متنی را که تهیه      کرده اند و اکثریت امضاء کرده اند اینجا میخوانند و بعد اگر برخلاف نظر شعبه تصویب شد، شعبه میتواند ادله اش را بگوید. آقای شوشتری توضیح بدهند.
    شوشتری ( مخبر کمیسیون تحقیق )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از کمیسیون تحقیق به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی آقای محمدعلی عربی از حوزه انتخابیه کاشمر که در جلسه مورخ 22/3/63 مجلس شورای اسلامی در پی گزارش شعبه 11 مبنی بر عدم تائید اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع شده بود در جلسه مورخ 28/3/63 کمیسیون پس از بررسی دلائل و توضیحات کتبی شعبه و استماع توضیحات و تحقیقات لازم مورد بحث و بررسی قرار داد و با اکثریت آراء تایید گردید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
    دلایل و موارد اعتراض شعبه در مورد عدم صحت جریان انتخابات حوزه انتخابیه مذکور عبارتند از :
    الف- عدم تنظیم صورتجلسه شش حوزه رای گیری مبنی بر خالی بودن صندوق و لاک و مهر شدن آن.
    ب- سرکشی نماینده سابق کاشمر به همراه محافظین از صندوقها و تبلیغ به نفع آقای عربی .
    ج- بیسواد بودن بعضی از اعضاء و متصدیان صندوقهای رای گیری .
    نتیجه تحقیقات و بررسی کمیسیون :
    کمیسیون تحقیق پس از تحقیق و بررسی موارد فوق نظر به اینکه عدم تنظیم صورتجلسه با اینکه تخلف از قانون انتخابات است ولی موجب بظلان حوزه های مذکور نمی باشد و بر فرض بطلان حوزه های مذکور تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است و در مورد سرکشی نماینده سابق با توجه به اینکه طرفداران هر دو کاندیدا به صندوقهای رای گیری سرکشی میکرده اند پس از تحقیق چون مؤثر در نتیجه انتخابات نبود ایراد وارد تشخیص داده نشد.
    اما مورد سوم ، چون تخلف از قانون انتخابات نمی باشد بدین جهت موارد اشکال شعبه مبنی بر عدم صحت جریان انتخابات وارد دیده نشد .
    در رابطه با اشکال شعبه 11 مختصر توضیحی عرض کنم . مبنی بر عدم تائید اعتبارنامه آقای محمدعلی عربی از حوزه انتخابیه کاشمر . درحقیقت دلایل و موارد اعتراض شعبه ، سه مساله بود، یکی اینکه در صورتجلسه ای
سید ابوالفضل موسوی – تصریح نشده است، نوشته شده است گزارش کمیسیون تحقیق.
    رئیس- آنها دستور هفتگی است، دستور امروز اینها بوده و ما صبح خوانده ایم و ما نمی توانیم اضافه کنیم. حالا مهم هم نیست، چون  ما می خواهیم هر روز جلسه داشته باشیم و لابد روزهای دیگر هم همین جور خوب می گذرد .
    روحانی – فردا دیگر جلسه نمی خواهد، کاری نداریم.
    رئیس- چرا کار داریم الحمدالله اسامی رسیده است و ان شاءالله از امروز کمیسیونها باید تشکیل بشوند. مامورین گلدانها را بردارند. با همان شیوه قبلی، یعنی تمام آقایان می توانند رای بدهند، مخالف اگر کسی هست کارت کبود، موافق کارت سفید، و ممتنع کارت زرد، اگر هم کارت رنگی ندارید می توانید روی همان کارتی که می دهید بنویسید ( مخالف ) که حساب میشود، رای هم مخفی است، همه آقایان هم   می توانند در رای شرکت بکنند، مامورین گلدان را که بردند کارت را می گیرند و خودشان در گلدان می اندازند.
9- استرداد اعتراض آقای خلخالی و تصویب اعتبارنامه آقای کاظمی از خلخال
    رئیس- ضمنا آقای خلخالی هم از اعتراضی که به اعتبارنامه آقای کاظمی از خلخال داشتند منصرف شدند، کتبا به ما اطلاع دادند، یکبار دیگر ما اعتبارنامه آقای کاظمی نماینده خلخال را مطرح می کنیم، اگر کسی اعتراض دارد اعلام بکند( اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای کاظمی نماینده خلخال تصویب شد( تکبیر نمایندگان ) گزارش بعدی قرائت شود.
10- تصویب اعتبارنامه آقای پری زاد نماینده نقده
    منشی- مخبر شعبه (14 ) آقای قائمی تشریف بیاورند.
    مهدی قائمی( مخبر شعبه 14 )- بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه( 14 ) به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی نقده مبنی بر انتخاب آقای علی پریزاد در جلسه روز یکشنبه 27/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای پریزاد از نقده مطرح است( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست ، اعتبارنامه آقای پریزاد نماینده نقده تصویب شد( تکبیر نمایندگان ). طبق آئین نامه اسامی داوطلبان کمیسیونها که به دست هیات رئیسه رسیده یعنی دفعه دوم هم شعبه ها نظرشان را تعدیل کرده اند و داده اند ، یک مرحله تفاهم دارد که الحمدلله چون داوطلبین تقریبا با نیازهای کمیسیونها تطبیق می کنند ما در این مرحله تفاهم کار زیادی نداریم ولی از طرف هیات رئیسه برای هر کمیسیونی فردی معین شده که داوطلبان آن کمیسیون با آن عضو هیات رئیسه مذاکره بکنند اگر یکی دو نفری باید جابجا بشوند تفاهم بشود که بعد از این جلسه ما اسامی آقایان را که برای هر کمیسیونی معین شده اند قرائت می کنیم ، در همین سالن با آقایان ملاقات می کنند و آقایانی که داوطلب هر کمیسیونی هستند با فردی که ما معرفی می کنیم یک جلسه کوتاه تشکیل بدهید، اگر لازم است که جابجایی پیش بیاید، پیش بیاید والا بعد به قرعه متوسل میشویم و بعد هم ان شاءالله کمیسیونها
تشکیل شده تلقی میشود و کمیسیونها کارشان را همین امروز بعد از ظهر شروع کنند، در مورد لوایح، لوایحی که از شورای نگهبان برگشته  تقدم دارد، آنها را اداره قوانین به کمیسیونها می دهد که به جلسه بفرستید و ما بتوانیم در همین هفته آنها را دوباره در این جلسه مطرح بکنیم. نسبت به لوایح گذشته هم آنهائی که شور اولشان انجام شده کمیسیون مربوطه باید تقاضا از مجلس بکند که یک شوری ادامه پیدا بکند. که در صورتی که تقاضایی برای ما بیاید ما در جلسه برای رای گیری از مجلس مطرح می کنیم. آن لیست لوایح هم خدمتتان هست یعنی اداره قوانین داده است شور دوم از آنهایی که مایل هستید یک شوری انجام بشود، کمیسیون از ما تقاضا بکند که ما از مجلس رای گیری کنیم.
    نتیجه رای گیری در مورد اعتبارنامه آقای عربی از کاشمر به این ترتیب است : 223 نفر به گلدانها کارت انداخته اند که 208 نفر موافق بوده اند و2 نفر مخالف بودند و 13 نفر ممتنع. بنابراین اعتبارنامه آقای عربی نماینده کاشمر تصویب شد( تکبیر نمایندگان ).
    حسن روحانی- گزارشی کهع مربوط به کمیسیونها است از شعبه ها آمده منتشر نشده است.
    رئیس- خوب الان خدمت آقایان می دهند. اسامی آقایانی که برای عضو هیات رئیسه تهیه کرده بودید که چه کسی مسؤول چه کمیسیونی است آن را هم تهیه کنید تا بعدا اعلام بکنیم.
    فؤاد کریمی- آقای هاشمی بعد از جلسه بلافاصله می توانند کمیسیونها را تشکیل بدهند.
    رئیس- بلی، بعد از جلسه کمیسیونها با آن عضو هیات رئیسه ما اینجا معرفی می کنیم ملاقات می کنند و اگر تغییری، تفاهمی لازم بود و پیش آمد شد و در صورتی که اعضاء کمیسیون مشخص بودند همین امروز اعلام یک جلسه بکنید برای انتخابات هیات رئیسه کمیسون و برای برنامه ریزی جلسات بعدی کمیسیون. مثلا یکی از کارهائی که امروز انجام می دهید وقتی که کمیسیون تشکیل شد آئین نامه مربوط به کمیسیونها و مواد مربوطه را آنجا قرائت بکنید که نمایندگان جدید هم با شیوه کار کمیسیونها آشنا بشوند و اگر سؤالی هم برایشان مطرح است با همکاری نمایندگان قدیم آن سؤال توضیح داده بشود.
    هادی- آقای هاشمی ! کمیسیونهائی که تعداد کافی است مثلا کمیسیون دفاع 11 نفر می خواهد، که 11 نفر هستند، آن دیگر جلسه        می خواهد؟
    رئیس- بلی، ما اولا هنوز عدد کمیسیونها را تعیین نکرده ایم. این را باید هیات رئیسه و رؤسای شعب تعیین بکنند. بعضی کمیسیونها 13 نفر می خواهد، بعضی ها ممکن است با 7 نفر قناعت بکنند. اینها را بعدا تعیین می کنیم. حالا ترتیب را ببینیم، بعد انجام می دهیم.
    روحانی- عددهای قبلی معیار باشد.
    رئیس- فعلا با عددهای قبلی عمل می کنند تا ما در مورد عدد جدید تصمیم بگیریم. یعنی اعداد قبلی تصویب شده نیست. ما باید یک جلسه مشترک بگیریم و تصمیم گیری بکنیم( یکی از نمایندگان- آنهایی که کم دارند چه میشود؟ ) کم هم داشته باشند با دو سوم تشکیل میشود مثلا کمیسیونی که می تواند با 7 نفر تشکیل بشود الان با 5 نفر عضو می تواند تشکیل بشود.
    منشی- اصل همین تغییر و تبدیل آن است .
    رئیس- تغییر و تبدیل را اگر دیدیم کم دارند اعضای هیات رئیسه با آن کمیسیون دیگری که زیاد دارند، چون در این جزوه نوشته شده، مثلا داوطلب فلان کمیسیون 15 نفر است، فلان کمیسیون 6 نفر. این کمیسیونهایی که اینجوری هستند اعضای هیات رئیسه ارتباط برقرار    می کنند و اگر افراد خواستند جابجا بشوند میتوانند همانجا با تفاهم این کار را انجام بدهند. سعی می کنیم ان شاءالله در ظرف امروز و فردا همه کمیسیونهایمان تشکیل بشود تا کارمان بتواند شروع بشود. ضمنا از امتیازات دوستان نماینده این دوره که روزهای اول به چشم میخورد  ( که ان شاءالله این حفظ میشود ) این است که آقایان سر وقت تشریف می آورند. ما در مجلس گذشته ( این را که مطرح می کنم برای تاکید است ) به خاطر اینکه چند نفری بودند که علاقمند به مجلس نبودند و اعتبار مجلس برایشان زیاد مهم نبود گاهی دیر می آمدند و ما برای شروع جلسه مان همیشه 7-8 دقیقه یا بیشتر تاخیر داشتیم، در تنفس همین مشکل را داشتیم. انتظاری که ما از شما برادران داریم این است که جوری عمل بکنید که درست سر وقت اعلام شده مثل سرباز خانه ما روی صندلی هایمان نشسته باشیم و آماده باشیم و با دقت عمل بکنیم. اگر این امتیاز را تا آخر حفظ کنیم ان شاءالله که در سایر کارهایمان هم مؤثر خواهد بود یعنی همه مان خودمان را مقید بکنیم که وقتی که میگوئیم ساعت 8 ، ساعت 8 اینجا باشیم. در سالن که باز میشود از درهای مختلف همه آقایان تشریف بیاورند روی صندلی هایشان بنشینند. ضمنا آئین نامه هم این است البته تا یک ربع وقت برای نشستن روی صندلی ها و شمردن و اینها گذاشته اند، از یک ربع که گذشت کسانی که تاخیر داشته باشند طبق آئین نامه توبیخ میشوند و اسمشان اعلام میشود که ما ان شاءالله امسال توبیخی از این جهت نداشته باشیم.در مورد تنفس هم همین است. وقتی که تنفس داده میشود آن لحظه ای که اعلام میشود مثلا یک ربع تنفس، یک ربع ساعت هم فرصت و مهلت گذاشته اند که آقایان وارد بشوند و روی صندلی بنشینند که با مراعات این یک ربع دوم ما ان شاءالله همیشه سر وقت حاضر خواهیم بود.
    تذکر دیگری هم که میتوانیم خدمت آقایان بدهیم و در گذشته هم ما داشته ایم و مشکل داشته ایم، این بود که در مورد سؤالات، در موقع نطق های پیش از دستور بعضی از نماینده هائی که به سؤال یا به نطق پیش از دستور
کسی علاقه مند نبودند میرفتند بیرون دنبال کارشان و این باعث می شد که جلسه مجلس از نصاب لازم خالی میشد. یعنی ما در صورتی میتوانیم ادامه مذاکرات بدهیم که حداقل 135 نفر در مجلس باشند اگر از 135 نفر پائین بیاید ادامه مذاکرات قانونی نیست. و این را هم آقایان مراعات کنند در ساعاتی که جلسه رسمی است مواظب باشند که مجلس از این رقم پائین نیاید. چه موقع نطق های پیش از دستور، چه موقع سؤالات و یا مذاکرات عادی مجلس. این چیزهائی بود که ما در مجلس گذشته نقص داشتیم، علتش هم همان بود که گروهی بودند که به مجلس علاقمند نبودند که ما الحمدلله این دفعه نداریم و آقایان برای اعتبار مجلس و حفظ نظم مجلس این نکات را تحقیقا مراعات خواهند فرمود.
    شعبه های 4 و 5 و 8 متاسفانه گزارششان در اصلاح اعضاء کمیسیون پیشنهادی داده نشده که ما از آقایان گله داریم …
    ابوالفضل موسوی- آقای هاشمی ! شعبه 5 اصلاحش را داده است.
    روحانی- شعبه 8 هم داده است.
    رئیس- آقایان میگویند داده ایم. حالا اسامی اعضاء هیات رئیسه که با هر کمیسیونی بنا است ملاقات بکنند و از طرف هیات رئیسه تعیین شده اند را ما اعلام می کنیم. آقایانی که خودشان عضو هر کمیسیونی هستند میدانند با چه کسی طرف هستند آقای موحدی قرائت بکنید.
    منشی ( موحدی ساوجی )- جهت اجرای ماده 35 آئین نامه داخلی مجلس اعضاء هیات رئیسه برای تعیین اعضاء کمیسیونها به شرح زیر عمل خواهند کرد :
    1 -آقای یزدی با کمیسیونهای دیوان محاسبات و بررسی قوانین .
    2 –آقای ربانی املشی با کمیسیونهای قضائی و وابسته به نخست وزیری ( یعنی کمیسیون وابسته به نخست وزیری ).
    3 – موحدی ساوجی با کمیسیونهای دفاع و داخلی.
    4 – آقای سیدزاده با کمیسیونهای نفت و مسکن و شهرسازی .
    5 – آقای زائری با کمیسیونهای نیرو و سؤالات .
    6 – آقای دهقان با کمیسیون آموزش عالی .
    7 – آقای محلوجی با کمیسیونهای صنایع و کشاورزی .
    8 – آقای سبحان اللهی با کمیسیونهای برنامه و بودجه و بهداری .
    9 – آقای حسینی برمائی با کمیسیونهای اصل 90 و کار و امور استخدامی .
    10 – آقای اصغری با کمیسیونهای بازرگانی و اقتصاد و دارائی .
    11 – آقای بیات با کمیسیونهای ارشاد و امور خارجه .
    رئیس- خوب این آقایان بعد از جلسه میروند به یکی از کمیسیونها . یعنی در اطاقی که کمیسیونها قبلا تشکیل میشده، خودشان را معرفی می کنند و در یکی از این اطاقها می نشینند و در آن اطاق آقایان جلسه داشته باشید. یعنی هر کمیسیونی در اطاق مربوط به خودش. منتها  چون هر عضوی از هیات رئیسه دو کمیسیون را باید اداره بکند در این جلسه ، معمولا در یک اطاق باید جمع بشوند . حالا دیگر ترتیبش را خودشان خواهند داد که چه کار می کنند.
    حائری زاده – باید دو سوم اعضاء باشند.
    رئیس- حالا این که برای تفاهم است ، الان جلسه رسمی نیست . بعد که تشکیل شد یعنی اگر دیدیم هر کمیسیونی به اندازه دو سوم نصابش را دارد رسمیت آن کمیسیون اعلام میشود و آن کمیسیون بعد خودشان جلسه تشکیل میدهند برای کارهای خودشان .
    عبد خدائی – آقای هاشمی ! اینها در چاپش اشتباه شده. بعضی از اسامی را ننوشته اند .
    رئیس – خوب، آنهائی که اشتباه شده به آقای قیصر مراجعه کنید  تا اداره قوانین اصلاح کنند و اعلام کنیم .
    عبد خدائی – افرادی که علاقمند به تشکیل کمیسیونها هستند خودشان شرکت می کنند .
    رئیس – خوب، شرکت بکنند . یعنی اگر آقایانی اسمشان اینجا نیست ، خودشان به کمیسیون مورد نظر خودشان بروند که البته ورقه ای هم با خودشان باشد که نشان بدهند که در شعبه برای این کار تعیین شده اند. آقایان توجه بفرمائید طبق آئین نامه طرحها و لوایح معوق، یعنی آنهائی که از ( این را  خواهش می کنم همگی دقت بفرمائید ) مجلس گذشته باقی مانده که حدود 100 – 120 فقره است اینها ممکن است سه مرحله داشته باشد و برای هر مرحله ای حکمش تعیین شده .
    یکی آنهائی است که در شور اول است. یعنی ما گرفته ایم، اعلام کرده ایم، در کمیسیونهای قبلی بوده و رسیدگی میکرده اند.
    دوم، آنهائی هست که شور اولش را کمیسیون انجام داده، در مجلس هم آمده تصویب شده، دوباره به کمیسیون برگشته و شور دومش مطرح است .
    سوم ، آن تیپ لوایحی است که شور دومش هم انجام شده، رفته به شورای نگهبان، شورای نگهبان، به بعضی از جاهایش اعتراض داشته و برگشته الان در دست ما است .
    در مورد قسم اول باید یا دولت یا 15 نفر از نمایندگان مجلس از مجلس بخواهند که این لوایح در دستور کار مجلس قرار بگیرد و ما اینجا فقط اعلام میکنیم که دولت یا نماینده ها خواسته اند که این لوایح در دستور قرار بگیرد و دوباره میدهیم به کمیسیونهائی که قبلا بوده. که امروز بیست و چند فقره از اینها را 15 نفر از نماینده ها امضاء کرده اند که ما اعلام می کنیم، اسامی این لوایح و طرحها را میخوانیم.
    قسم دوم که شور اولش انجام شده و در کمیسیون در شور دوم الان هست، آنها را باید خود اعضای کمیسیون ( اعضاء کمیسیون جدید که تشکیل شد ) درخواست کنند از مجلس شورای اسلامی که این لایحه یا طرح به صورت یک شوری انجام بشود، چون یک شور آن قبلا شده و شور دومش مانده و مجلس باید تصویب کند که یک شوری انجام بشود . اگر مجلس تصویب کرد که یک شوری انجام بشود باز کمیسیون شور می کند و به عنوان شور دوم به مجلس می آورد و شور دوم آن بحث میشود .
    قسمت سوم که از شورای نگهبان برگشته، باز باید کمیسیون بحث بکند، نظر شورای نگهبان را تامین بکند با حضور نماینده شورای نگهبان و اصلاح بکند، بیاورد در مجلس، آن اصلاحیه انجام بشود. بنابراین ما حالا آن …
    محمد یزدی – جناب آقای هاشمی ظاهر قسمت سوم هم همان قسمت دوم است.
    رئیس – خیر، ما در آئین نامه مان هست که هرچه که شور دومش تمام شده دیگر نمی توانیم از آن برگردیم. دیگر نه تقاضا میشود کرد …     شهرکی – خیر آقای هاشمی ماده 60 آئین نامه می گوید تمام اینها بایستی با 15 امضاء به مجلس بیاید
    محمد یزدی – یعنی کمیسیون باید بنویسد که این متن با این نظرات مورد بحث قرار بگیرد .
    رئیس – نه آنجور نیست، حالا خدمتتان عرض میکنم. ما چیزهائی که در مجلس از شور دوم گذراندیم قطعی است فقط شرطش شورای نگهبان است، دیگر هیچ شرطی ندارد ( احمد کاشانی – شور دوم با نظر شورای نگهبان است ) و لذا ما اصلا چیزی که در شور دوم داریم یک کلمه اش را هم نمی توانیم عوض کنیم . اگر شورای نگهبان اعتراض نکند یک کلمه اش را هم نمی توانیم عوض کنیم . دیگر کمیسیون تقاضا بکند، یا نکند، یا هرکس هر کاری بکند آن به حال خودش باقی است. اجازه بدهید حالا آنها را اعلام بکنیم. آن قسمت هائی که تقاضای فعال شدن لایحه و طرح را داده اند میخوانیم. آقای موحدی بخوانند. اینها به صورت اعلام تقاضا آقایان برای راه افتادن لایحه یا طرح است .
    منشی – این تقاضا با بیش از 20 امضاء انجام گرفته. متن نامه این است .
برادر بزرگوار حضرت حجت الاسلام آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم شورای اسلامی
    طبق ماده 60 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست ارجاع و رسیدگی طرحها و لوایح ذیل را به کمیسیونهای مربوطه جهت طرح در مجلس شورای اسلامی داریم :
    1- طرح قانونی تسریع در امر حسابرسی بنیاد مستضعفان.
    2- لایحه تشکیل هیات منصفه محاکم دادگستری .
    3- دادرسی و کیفر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی .
    4- طرح قانونی استفاده از دانشجویان دانشگاهها و محصلین واجد شرایط جهت جبران کمبود دبیر و معلم .
   
   
بحث ها مطرح است. من ان ماده را میخوانم‌ :
    » کلیه مصوبات مجلس رسما به شورای نگهبان فرستاده میشود« …
    محمد یزدی – شور اول تمام شده است یعنی چه؟
    رئیس – مصوبات مجلس یعنی شور دوم، یعنی به آن مصوبه می گویند.
    بیات – در صورتی که ظرف 10 روز پس از ابلاغ یا پس از انقضای مدت تمدید، بنابراین در اینجا مصوبه یعنی اینکه شور دومش هم تمام شده است. ماده 40 هم همینطور است. مصوبات مجلس تا زمان اعلام نظرنهائی شورای نگهبان از دستور خارج نمیشود، الان در دستور است. تقاضا هم نمی خواهد، در صورت رد مصوبات مجلس موظف است دلیل رد را سریعا به مجلس گزارش نماید که بلافاصله تکثیر و توزیع شود.
    باز در ماده 41 داریم که مصوبات غیر دو فوریتی و همین طور بنابراین چیزهایی که شور دوم آن ها تمام نشده است اصلا مصوب نیست، این است که اگر شور اولش تمام بشود یک روش دارد، شور دوم اگر بشود یک روش دارد، آنجایی که شور دوم تمام شده و به شورای نگهبان ارجاع شده هیچ چیز نمیخواهد .
    رئیس – از این سه نفر آقایان : یزدی، کاشانی، شهرکی یکی صحبت کند .
    محمد یزدی – بسم الله الرحمن الرحیم، من عرض میکنم که همین ماده ای که جناب آقای بیات خواندند اتفاقا تصریح می کند در اینکه وقتی شور اول یک چیزی تمام شده است که در قسمت آخر این عبارت هست، و شور دومش هم که تمام شده است این عبارت تمام شدن شور اول شامل آن میشود، یعنی اطلاق اینکه میگوید » هرگاه شور اول تمام شد باید کمیسیون بخواهد و مجلس هم تصویب بکند اعم است از اینکه شور دومش هم تمام شده باشد، به شورای نگهبان رفته باشد یا به شورای نگهبان نرفته باشد همین قدر که شور اول تمام شد، بقیه اقسام چه صدق مصوب بکند چه نکند، چه به شورای نگهبان رفته باشد چه نرفته باشد، چه قابل اجرا باشد یا نباشد این عبارت شامل آن میشود. چون این جور هست این قسم هم شامل همین قسم میشود .
    رئیس – آقای شهرکی هم میخواهند یک چیزی در استدلال اضافه کنند بفرمائید .
    شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم، آقای هاشمی ! ماده 60 آئین نامه صراحت دارد، » کلیه طرحها و لوایحی که معوق مانده بایستی با امضای پانزده نفر از نمایندگان به مجلس بیاید یا از طرف دولت پیشنهاد بشود « ، » کلیه طرحها و لوایح « مطلق است، بعد که اینها می آید اگر یک شوری باشد و یک شور آن انجام شده باشد، یک حالت دارد، اگر شور دوم باشد یک حالت دارد، اگر موارد دیگری باشد حالات مختلفی دارد. اما اینکه ما بیائیم در ابتدا بگوئیم که آقا چون دو شوری بوده، دیگر نمیشود  …  این درست نیست، آن مواد 39-40 که آقای بیات فرمودند مربوط به مجلس دوره اول است مجلسی که وجود داشته، آن موارد را تعیین تکلیف می کند، اما ماده 60 وضع طرحها و لوایح معوق را روشن می کند و میگوید که به چه ترتیب باید انجام بشود و مطلق باید به مجلس بیاید.
    رئیس – آقای کاشانی هم اگر مطلب اضافه ای دارند بفرمایند.
    احمد کاشانی – بسم الله الرحمن الرحیم، اگر التفات بفرمائید آئین نامه مجلس میگوید که اساسا طرحها و لوایح به صورت دو شوری در مجلس انجام میشود، اگر چنانچه یک لایحه ای که یک شورش گذشته باشد آن موقعی که به صورت قانون در میاید آن موقع هست که ما میگوئیم شور دوم انجام شده است. قانون شدن یک لایحه در مجلس موکول به این است که نظر شورای نگهبان، نظر نهایی روی آن آمده باشد والا اگر چنانچه بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد باشد ما میتوانیم بگوئیم، یعنی قطعی است که این لایحه فقط یک شور  روی آن انجام شده است دلیلش هم همان ماده ای است که آقای بیات قرائت کردند میگوید » اگر چنانچه یک لایحه ای بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد هست این در دستور تلقی میشود، یعنی چه؟ یعنی در حقیقت میتواند هر موقعی که نظر آمد روی آن مذاکره بشود و من اضافه میکنم اگر ما بخواهیم بگوئیم که این در حقیقت دو شورش انجام شده و فقط یک اصلاحیه در ارتباط با شورای نگهبان مطرح است این مجلس جدید که هیچگونه نقشی در آن لایحه یا آن طرح نداشته این به عهده آن گذاشته میشود و حال آنکه این را اضافه   می کنیم، آن حالتی که گفته میشود که آن مواردی که یک شورش گذشته به صورت یک شوری انجام میشود، اگر توجه بکنیم یعنی هم کلیاتش را مجلس تصویب می کند، هم روی جزئیاتش نظر میدهد یعنی هیچ حالتی نیست که در مجلس جدید قرار بشود کلیات یک طرح یا یک لایحه ای از نظر این مجلس دور باشد بنابراین به نظر من آن حالتی که در شورای نگهبان هم هست مثل آن حالتی میماند که باید از مجلس تقاضا بشود اگر موافقت شد یک شوری انجام میشود.
    رئیس – آقایان، این سه نفر به قدر کافی صحبت کردند آقای بیات هم از این طرف، دو نفر دیگر هم از این طرف میتوانند صحبت کنند، آقای بیات توضیح بدهند.
    بیات- باز من ذهن حاج آقا یزدی و برادران را جلب میکنم به ماده 103 آئین نامه داخلی که اصلا بدانند که مساله شور دوم حسابش با آن مساله ارجاع به شورای نگهبان فرق میکند. اگر شور دوم تمام شده باشد حق به هم زدن نداریم.
    ماده 103- پس از خاتمه شور دوم در ماده واحده یا مواد در طرحها و لوایح عادی و بعد از شور در لوایح و طرحهای فوری به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس شور نهایی در مجموع لایحه یا طرح جهت مرتب نمودن فصول و مواد و الفاظ و عبارات به عمل خواهد آمد. و حداکثر زمانی که به مجموع نمایندگان موافق و مخالف برای اظهار نظر در مجموع به عنوان آخرین شور داده میشود نیم ساعت است که هر یک از موتفقین و مخالفین 5 دقیقه نظرات خود را نسبت به لایحه یا طرح اظهار می نماید و همچنین مجلس میتواند به طریق فوق لوایح یا طرحهای غیر فوری را مجددا به کمیسیون ارجاع نماید.
    بنابراین اگر شور دوم بشود حتی قبل از ارجاع به شورای نگهبان ما حق نداریم چیزی را این طرف و آن طرف بکنیم. جز ترتیب وصول، بعد از ارجاع به شورای نگهبان…
    رئیس – آقای عباسی فرد بفرمائید.
    عباسی فرد- بسم الله الرحمن الرحیم. مشخص است که اینجا از هر دو طرف نظری به طرح یا لایحه خاصی که قبلا در دستور بوده و الان با این تفسیر و تعبیرها میماند یا خارج میشود نیست و دقیقا در رابطه با برداشتی که از این عبارتها در آئین نامه داریم بحث می کنیم. اینجا الان ما در مورد این عبارتی که طرحها و لوایح معوق دارند داریم صحبت می کنیم، وقتیکه مجلس تمام کار خودش را انجام داده، شور اول ، شور دوم ، موافقت ، مخالفت ، اصلاح و کلمه به کلمه یک قانون را تعقیب کرده و همه چیز را نظرد ده و همان طوریکه جناب آقای هاشمی فرمودند اگر شورای نهگبان حرفی نداشت از تصویب نهایی گذشته بود چه تعویقی در کار آن مجلس بوده است. اصلا این تعبیر طرحها و لوایح معوق شامل اینجا میشود؟ شورای نگهبان اصلاح یک عبارت را از مجلس و از کمیسیون خواسته است. من تعجب میکنم اینجا مشمول تعبیر معوق نیست، مجلس همه کار خودش را انجام داده است، تنها با نظر شورای نگهبان ممکن است تغییر یک کلمه، جابجایی یک کلمه حذف یک کلمه، و اضافه یک کلمه از مجلس خواسته شده باشد، و اینجا قطعا مشمول تعویق نیست. والسلام. 
    رئیس – خوب، آقایان آمادگی دارید که رای بگیریم.
    کاشانی – برای چه رای بگیرید؟ مگر می خواهید تفسیر بفرمائید؟
    رئیس – این را باید آقای شیبانی به شما توضیح بدهند. ماده 132 آئین نامه را نگاه کنید، هرجا که در معنای مواد آئین نامه اختلاف پیش میاید در همان مجلس میشود رای بگیریم. این کاری بود که ما در دوره قبل نمیکردیم در این دوره باید انجام بدهیم و موارد زیادی هم از این قبیل پیش خواهد آمد. و از رای گرفتن هم نترسید، بالاخره این نمایندگان میخواهند رای بدهند، بحثی که نداریم.
    فواد کریمی – تفسیر قانون مراحلی دارد.
    رئیس- این، آن نیست. در آئین نامه این جور نیست، ماده 132 را برایتان میخوانیم. اولا که در این گونه موارد از نظر ما این قدر روشن است که با برداشت میتوانیم بفهمیم، حالا سه نفر از آقایان خواستند مخالفت کنند، ما گفتیم بحث بشود والا روشن است که این بوده است.
    ماده 132 - » در موارد ذیل اخذ رای با قیام و قعود حتمی است و به 
هیچ طریق دیگری به عمل نخواهد آمد . در تفسیر و توضیح یکی از مواد آئین نامه که اختلافی حاصل و منجر به اخذ رای شود «. ای ن موردش همین جا است، که در موقع بحث افرادی بگویند معنای آئین نامه این است، یک عده ای هم بگویند این است، همین جا رای میگیریم. عین همین است . والا اگر میخواست برای تفسیر به کمیسیون برود و کمیسیون نظر بدهد و اینجا بیاید که اصلا چنین موردی نداشتیم این مورد مخصوص این است. /196 نفر در مجلس حاضرند دو نظر در این معنای آئین نامه این بود که لوایح از شورای نگهبان برگشته فقط اصلاح نظر شورای نگهبان میخواهد ، یک نظر این بود که نه، باید باز کمیسیون تقاضا کند و یک شوری انجام بشود و مجلس آن را یک شوری انجام بدهد، حالا یکی از اینها را به رای میگذاریم، کسانیکه نظرشان این است که لوایح برگشته از شورای نگهبان فقط اصلاح نظر شورای نگهبان را لازم دارد قیام بفرمایند. ( اکثر برخاستند ) تصویب شد. با اکثریت خیلی قوی این نظر مجلس را تامین کرد. یعنی نظر مجلس این است که آنهایی که از شورای نگهبان برگشته باید کمیسیون میفرستیم، آقایان اصلاح بکنند، با دعوت نماینده شورای نگهبان، نظر شورای نگهبان را تامین کنند و برای بحث بیاورند .
11- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن
    رئیس – ما الان دیگر چیزی در دستور نداریم. تشکیل جلسه فردا باز برای همین اعتبارنامه هایی است که از کمیسیون تحقیق به دست ما رسیده است و من میخواستم وقت را از ساعت 8 بگذارم ولی نمیدانیم خوراک جلسه کافی باشد، از همین ساعت 9 میگذارم و از آقایان هم       خواهش میکنم سعی کنند در ظرف امروز تا فردا کمیسیونهایشان تشکیل بشود که ما بتوانیم مجلس را فعال بکنیم. جلسه ختم میشود.
                                                                  ( جلسه در ساعت 35/11 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی


        


 .