جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 526 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 526 )

  • پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۶۷

جلسه پانصد و بیست و ششم                                                         25 فروردین ماه 1367 هجری شمسی
26 شعبان المعظم 1408 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم ـ اجلاسیه چهارم
1366 ـ 1367
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز پنجشنبه بیست و پنجم فروردین ماه 1367
فهرست مندرجات:
 1ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
 2ـ بیانات قبل از دستور آقایان علی شوشتری ـ محمد صادق خلخالی ـ محمد ناصر توسلی زاده ـ میر حیدر جعفری حصارلو.
 3ـ بیانات آقای رئیس بمناسبت پیروزیهای اخیر رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
 4ـ تبریک و تسلیت به آقا علیزاده دادستان دیوان محاسبات و تسلیت به آقای کبیری و تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی  کشور به وسیله آقا رئیس.
 5ـ تصویب پیشنهاد اصلاحی درخصوص  لایحه  اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی اعاده شده از شورای نگهبان.
 6ـ اعلام وصول یک فقره لایحه از طرف دولت.
 7ـ تصویب لایحه اساسنامه شرکت سهامی توید، تهیه و توزیع بذر و نهال.
 8ـ تصویب کلیات لایحه پرداخت غیرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا حقوق روزانه به بیمه شدگان که بعلت همکاری یبا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجروح شده یا میشوند.
 9ـ تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون تفویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها، هیاتها و مجامع مختلف به وزرای صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات.
 10ـ تصویب کلیات لایحه حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها.
 11ـ تصویب لایحه اصلاح ماده 5 قانون هواپیمائی کشوری.
 12ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده.
جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
 1ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
 رئیس ـ  بسم الله الرحمن الرحیم. با حضور 180 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه اعلام شود.
 منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. دستور جلسه پانصد و بیست و ششم روز پنجشنبه 25/1/1367 هجری شمسی مطابق با بیست و ششم شعبان 1408 هجری قمری.
 1ـ گزارش کمیسیون امور اداری و استخدامی درخصوص لاحیه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی مصوب 13/11/1360 که از شورای محترم نگهبان اعاده شده است.
 2ـ گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی و عمران روستاها درخصوص لایحه اساسنامه شرکت سهامی تولید تهیه و توزیع بذر و نهال.
 3ـ گزارش شور اول کمیسیون بهداری و بهزیستی درخصوص لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا حقوق روزانه به بیمه شدگانی که به علت همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجروح شده یا میشوند.
 4ـ گزارش شور اول کمیسیون صنایع و معادن درخصوص لایحه اصلاح قانون تفویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها، هیاتها و مجامع مختلف به وزراء صنایع،  صنایع سنگین و معادن و فلزات.
 5ـ گزارش شور اول کمیسیون شوراها و امور داخلی درخصوص لایحه حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها.
 6ـ گزارس شور دوم کمیسیون مسکن و شهرساز ی و راه ترابری در خصوص لایحه اصلاح  ماده (5) قانون هواپیمائی کشوری مصوب تیر ماه 1328
 رئیس ـ تلاوت کلام الله مجید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
 الم تعلم ان الله له ملک السموات و الارض و مالکم من دون الله من ولی و لا نصیر. ام تریدون ان تسئلو رسولکم کما سئل موسی من قبل و من یتبدل الکفر بالایمان. فقد ضل سواء اسبیل. و دکثیر من اهل الکتاب لویردونکم من بعد ایمانکم کفارا حسدا من عند انفسهم من بعد ما تبین لهم الحق فاعفوا و اصفحوا حتی یأتی الله بامره ان الله علی کل شی قدیر. واقیموا الصلواه واتوالزکوه و ما تقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله ا الله بما تعملون بصیر.
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)
‹ ازآیه 102 تا 105 سوره البقره›2ـ بیانات قبل از دستور آقایان علی شوشتری ـ محمد صادق خلخالی
محمد ناصر توسلی زاده ـ میر حیدر جعفری حصارلو
رئیس ـ سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی ـ آقای شوشتری نماینده نیشابور، آقای خلخالی نماینده قم، آقای توسلی زاده نماینده خواف.
علی شوشترری ـ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. الحمد الله رب العالمین. آنچه که برای امام امت و امت امام امروز مطرح هست و در راس همه امور قرار گرفته و باید همه افکار هم متوجه این موضوع باشد مساله جنگ و جهاد در رویارویی با دشمن صهیونیست و کافر می باشد. اهمیت این جنگ و جهاد در و مستعضعفین دنیا و حتی مستکبران جهان هم روشن هست. چهار سال از عمر مجلس دوره دوم دارد میگذرد و در این مدت چهار سال جنگ و مجلس به نظر میرسد که یکی از مسایلی باشد قبل بررسی و دقت.
تعدادی از نمایندگان محترم از تمام مجلس در این مدت چهار سال نقش بسزایی را در جنگ داشتند و وظیفه خودشان و تکلیف خودشان را در رابطه به این تکلیف الهی به نجو احسن انجام دادند و در راس آنها ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که به حق این تکلیف را به نجو احسن انجام دادند. اما کل مجلس ‹ به ما هو مجلس› اگر بخواهیم بررسی بکنیم به نظر بنده به این شکل عمل شد که برادران و خواهران در این مدت چهار سال بنا داشتند که در یک دست دو خربزه و به اصطلاح دو کار را همیشه داشته باشند. هم جنگ و هم کارهای پشت جنگ از قبیل کارهای عمرانی و آبادانی و در نهایت رسیدن به آن وظائف جنبی که کار نماینده هم نبود این کار را انجام دادند و این موضوع باعث شد  که انتقاد از ناحیه رزمندگان عزیز در قرارگاههای مختلف به مجلس محترم شورای اسلامی وارد بشود که ما امکانات میخواهیم و میگویند امروز امکانات کم است اما پشت جبهه که وارد می شویم می بینیم که بیشتر کارهای عمرانی و آبادانی از قبیل جاده سازی، آبرسانی، برق رسانی و بالاخره این چنین مسایل بیش از پیش در حال توسعه است اگر امکانات نیست چطور برای پشت جبهه در این حت هست  اما برای جبهه در این ارتفاعات عظیم غرب کشور و یا در دشت  وسیع جنوب و خوزستان نباید پیدا بشود؟ این موضوع به نظر برمی گردد به مساله بودجه در همه چهار سالی که بر دوره مجلس شورای اسلامی گذشت، در آنجا مشخص شد خاصه امسال که وضعیت دیگری را داشت اصرار از طرف بعضی از نماینده ها در رابطه با ارتقاء بودجه جنگی و جهاد و در نهایت کم کردن از طرف بعضی از برادران در این رابطه و گفتن به اینکه بودجه غیر رسمی در کنار این هست! اگر شما یک قیاس کوتاهی در رابطه با جنگدین خودتان و دشمن تان داشته باشید به این نتیجه میرسید که دشمن اهمیت خاصی را نسبت به جنگ قائل هست اما ما هنوز که هنوز است نسبت به جنگ آن اهمیت را قائل نشده ایم که جنگ در راس همه مسائل هست و باید نسبت به این  موضوع اهتمام بیشتری داده شود تا رزمندگان عزیز با آغوشی باز و با ایثار و فداکاری و دلی آسوده و خاطری آسوده بتوانند به جنگ ادامه بدهند و غائله جنگ را انشاء الله در نزدیک زمان به پایان برسانند و بعد برگردند  به مسایل دیگر برسند. در زمان پیغمبر اکرم (ص) و ائمه علیهم السلام هم زمان جنگ هر چه عسرت و مشقت بود مردم می پذیرفتند و تمام هم و غمشان را به جنگ متوجه می کردند. من این تقاضا را از نمایندگان عزیزی که در دوه دوم چهارم بودند و در دوه  سوم راه نیافتند دارم که فکرشان و فکرمان را مشغول به کارهای دیگر نکنیم و هر جا که هستیم این تکلیف الهی را مد نظر قرار بدهیم و انشاء الله در کنار رزمندگان عزیز فکرمان را به سمت جهاد  و جنگ متمرکز بکنیم و لازمه  اش این خواهد شد که از گروه گرایی و تحزیب و به اینکه من وابسته به فلان خط و باند  هستنم دست برداریم که خود این آفتی است برای انقلاب و برای جنگ.
 گله از تمام وزارتخانه ها، از تمام رسانه ها، از مطبوعات هم در این رابطه هست. همانطوریکه عرض کردم اهمیت کمی را گویا به نظر میرسد قائل شده اند، تلویزیون برنامه کم دارد، رادیو برنامه اش کم هست، مطبوعات در رابطه با جنگ برنامه هایشان کم هست که باید نسبت به جنگ بیشتر از اینها اهتمام بورزند. در اینجا لازم هست که از فاتحان عملیان والفجر 10 و بیت المقدس 4 و 5 تشکر بکنیم که انصافا در ایام نوروز و فروردین عیدی بسیار بزرگی را به ملت بزرگ ایران به ارمغان و هدیه آوردند که به حول و قوه الهی در آن موقعیت حساس که فشارهای سیاسی جمهوری اسلامی و مسئوولیتی را داشت به یک شکلی به یک مرحله ای از تصمیم گیری، خدای ناکرده متوجه میکرد نتیجه اینها این شد که دشمن سفاک و استکبار و حتی سازمان ملل و شورای امنیت دست از آن کارهای کنار ضد بشری خودش بردارد و متوجه بشود که ایران اسلامی قدرتی است الهی. در هر آن که بخواهد تصمیم بگیرد بر پیکر دشمنش صدمه وارد بکند میتواند و دشمن را به نابودی انشاء الله خواهد کشاند.
 همچنین جا دارد که از خلبانان غیور نیروی هوایی عزیز ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با عملیات چند روز گذشته در شهر بغداد تشکر بشود که با مهارت خاصی با فن خاصی و تکنیک خاصی عزیزان رفتند و در رابطه با آن همه پدافندی که دشمن برای آسمان عراق و بغداد چیده بود تمام دوایر را شکستند و به سلامت هم به پایگاههای خودشان بازگشتند و کارخانه پتروشیمی بغداد را با خاک یکسان کردند.
 اجازه بدهید که من نکته ای را هم در اینجا در رابطه با پدافندی عرض بکنم. پدافند تا قبل از عملیات هوایی دشمن آنچنانی که از خودش نقشی را ایفا بکند یا خودش را در انظار مردم روشن بکند و وظایف خودش را آشکار بکند نبود و الحمد الله بعد از آنکه ستاد کل پدافند تشکیل شد پدافند نقش خودش را روشن کرد و کارآیی خودش را به مردم نشان داد. در بعضی از جاها اشکال می کنند که چطور میشود که هواپیما میاید میزند اینها مسایل دیگر را دارد که در اینجا قابل بحث نیست.
 از رئیس محترم مجلس این تقاضا را دارم که برای دوره آینده مجلس برنامه ای را تنظیم بفرمایند که مردم وظیفه مجلس را بدانند که نمایندگان چکاره هستند! ما این مشکل را در سطح کشور داریم که مردم هم هنوز نمیدانند نماینده چکاره است. وظیفه یک نماینده چیست. این باید روشن بشود.
 در خاتمه عرضم از جامعه روحانیت نیشابور، فضلاء و طلاب علوم دینی نیشابوری مقیم قم، از اهالی محترم نیشابور، کلیه اصناف، ادارات و نهادها و در این مدت چهار سال با ما همکاری داشتند و ما را مورد لطف و عنایت و تایید خودشان قرار دادند تشکر و قدردانی میکنم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
 منشی ـ آقای خلخالی بفرمائید.
 محمد صادق خلخالی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. پیروزیهای درخشان و چشمگیر در جبهه های غرب کشور به دست پرتوان رزمندگان جمهوری اسلامی ایران  نصیب این ملت آزاده گردیده چشم استکبار جهانی غرب و شرق را بحمد الله والمنه کور نموده است. آنها هیچوقت نمیتوانند ببینند رزمندگان دلاور ما برای احقاق حق و پاسداری از خون  شهیدان و مستضعفان در طول تاریخ نبرد می کنند استکبار جهانی حالا هم در خواب غفلت است نمیخواهد  واقعیتها را درک کند. با اینکه خبرنگاران تلویزیونهای سرتاسر جهان به منطقه  حلبچه برای مشاهده وضع رقت بار متجاوز از 10 هزار نفر که در اثر بمبارانهای شیمیایی از طرف عراق لت و پار شده اند و از بین رفته‌اند، کودکان بیگناه، مادرانی که پستان آنها در دهن بچه های کوچکشان بود، پیر مردها در شیارها و در دامنه کوهها به دیار نیستی رفته اند ولی آنها نمیخواهند این حقایق را درک کنند. حالا هم می گویند که ایران ادعا می کند که عراق بمب شیمیایی بکار برده است! تمام دولتهای مترقی جهان، همه خبرنگاران، روزنامه های معتبر دنیا، این فاجعه را یکی از فجایع دردناک قرن معاصر میدانند. کسیکه در حق ملت خودش، در حق ملت مظلوم کردستان، کردستان عراق این جنایت را مرتکب میشود مسلما نسبت به ملت ایران کوچکترین مسامحه ای در جنایتکاری نمیکند. اینها هستند که در مقابل رزمندگان دلاور ما قرار دارند. دنبا نمیخواهد مجرم را معرفی کند. دنیا نمیخواهد صدام را محکوم  کند، چرا؟ برای خاطر اینکه با پول آنها، با سیاست آنها، با سیاست آمریکا، با سیاست شوروی، این مسایل را سر هم بندی کرده اند و صدام را به عنوان قوچ منطقه خاورمیانه به حساب آورده اند و میخواسته اند جمهوری اسلامی ایران را از این طریق متلاشی کنند. ولی دیگر آن مسایل گذشته است. رزمندگان دلاور ما به پیش میروند تا کابوس پر از نکبت صدامیان را در بغداد جمع کنند با اینکه این روزها شهرههای بزرگ ما مانند تهران وفم و اصفهان و جاهای دیگر در زیر ضربات موشکهای خرد کننده عراقی ها قرار داشت مردم به پیروی از منوبات رهبری و قائم مقام رهبری برخاستند و همه کار و زندگیشان را رها کردند و به پای صندوقها رفتند که شاید بتوان گفت از آن زمانی که برای براندازی نظام شاهنشاهی رای دادند این دفعه به مراتب چشمگیرتر بود. مخصوصا در تهران مخصوصا در قم. این شهر قهرمان، شهر قیام، شهر قم همه کار
و زندگیشان را با اینکه در حدود ساعت شش و خرده ای موشک به قم خورد، حتی پیره زنها بیوه زنها، بزرگ و کوچک کار و زندگیشان را ول کردند و از ساعت 6 در پای صندوقهای رای بودند  و میگفتند که این رایهای ماهر کدام تیری است بر چشم صدام و آمریکا. واقعا رشد خودشان را نشان دادند. آگاهی شان را و رفتند رای دادند به کسانیکه امام میفرمایند باید خط محرومین و مستضعفین بوده باشند نه به اسلام آمریکایی بخواهند رای بدهند. اسلام آمریکایی در ایران دفع شده است. فرمایشات امام راجع به لوس آنجلس آمریکا نبود بلکه در درباره داخله خودمان بود. اسلام آمریکاییب و اسلام پابرهنگان اسلام محمدی این است درد دل حضرت امام امت. ملت قهرمان ایران بیداری خودشان را نشان دادند. روحانیون مبارز که به اصطلاح  موجودیت خودشان را اعلام کردند و قبلا هم در مبارزات بودند به پیروی از منویات امام ما را در میان گذاشتند برای جلوگیری از بعضی از فاجعه هایی که در آینده میخواستند  دانشگاهیان  و روشنفکران و طبقات محروم را به کلی مایوس کنند و به آنها امید دادند و مردم هم در تهران الحق و الانصاف استقبال شایسته ای نمودند و باید هم چنین بوده باشد. مردم تهران در جنگها قدمهای استواری را برداشته اند و باور کنید که از هر شهری و از هر شهرستانی درباره رزم آنها، جنگ آنها گفته شده است ولی درباره تهران کم  گفته شده است. تهرانیها قدم راسخی در جبهه ها داشته اند از هر جهت کار کرده اند و جنگ را پیش برده اند. متاسفانه بعضی از این افرادی که خودشان معلوم الحال هستند و میروند در نماز جمعه  برخلاف مقررات و شرع میخواهند بگویند که شما بیائید به کمیونیستها رای ندهید به افراد ناباب رای ندهید! این حرف را آقای فلسفی گفته است ایشان قلبها می گفت ‹ رحم الله امرا اعرف قدره و لم یتجاوز حده› ایشان در این جریان از حد خودش تجاوز کرده است ایشان بروند نوارهایی را که در مسجد شاه تهران یک وقتی صحبت می کردند حالا هم موجود است، بروند از اول تا آخرش را مطالعه کنند بعد بگویند که این  کمونیستها چه کسانی هستند، نابابه ها چه کسانی هستند؟ مگر شورای نگهبان هیات اجرائی، اینها کاندیداها و کسانی را معرفی کرده اند که کمونیست و ناباب باشند؟ این حرفها را به چه کسی میزنی؟ میخواهی چه بگویی؟ جمهوری اسلامی ایران از اول تا آخر، از بالا تا پائین شما را احترام می کنند به شرط اینکه شما هم احترام خودتان را نگه بدارید نه اینکه بخواهید از حد خودتان تجاوز کنید.
 یکی دیگر هم در نماز جمعه جایی یک چیز نامربوطی گفته بوده باید بیداری داشته باشیم. حالا  که بحمد الله امام امت خط راستین اسلام را معرفی می کند همه  ما با تمام توانمان چه آنهایی که در انتخابات برنده شده‌اند، چه آنهایی که به اصطلاح شکست خورده اند برای این انقلاب باید کار کرد برای این انقلاب باید زحمت کشید آقایان محترم! دشمن همیشه در کمین است. همیشه در گوشه و کنار نشسته است. البته خیلی قابل تاسف است و برا ما یک ضایعه ای در مجلس است. امثال جناب آقای فواد، آقای رهامی، آقای سلطانی، آقای اسدی نیا در مجلس نبوده باشند اینها به این انقلاب خدمت کرده اند. اینها پاکباخته این انقلاب بوده اند. اینها افراد سلحشوری بودند. اینها در خط امام بودند. اینها ملتزم به اسلام بودند. کوچکترین خیانتی درباره انقلاب از اینه مشاهده نشده است. مردم باید قدر اینها بدانند اینها از مفاخر جمهوری اسلامی ایران و از مفاخر این مجلس بزرگ  هستند که در خط امام هستند البته ضایعه است که امیدواریم انشاء الله منشاء خدمات خیری برای این ملت بوده باشند.
 من در خاتمه عرایضم از ملت بزرگ قم که همیشه پیشتاز بوده تشکر میکنم. آقای محترم! در قم توطئه ای بود. در حدود 30 میلیون تومان شاید بیشتر عکس و پلاکارد و پول همه جا خرج کرده بودند و ما هیچوقت نه عکسی داشتیم نه پول. (رئیس ـ وقتتان تمام است) خواهش می کنم یک دقیقه دیگر اجازه بدهید.  آقایان این توطئه است من خودمن با یک کوله باری از پشتوانه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به میدن میایم. مردم به  ما احترام می‌کنند ولی مساله این جوری نیست. فردا بچه های ما، بچه های شماها این جوری نیستند بیایند با پول، باسور، دستگاه زر از یک طرف و دستگاه تزویر از طرف دیگر بخواهند نمایندگان اصیلی را ‹ ناک اوت› ‹ Knockout› کنند و از جریان خارج  کنند و این بار هم مردم قم به آنها سیلی زدند. امیدواریم که انشاء الله این راه در تمام دوره‌های بعد هم ادامه داشته باشد وقت شما را گرفتم. والسلا علیکم و رحمه الله و برکاته.
 منشی ـ آقای توسلی زاده بفرمائید.
 محمد ناصر توسلی زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم. احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا امنا و هم لایفنتون. در شرایطی که رزمندگان اسلام در جبهه افتخار می آفرینند امت سربلند ایران در این امتحان بزرگ علیرغم تهدیدات استکبار جهانی و ایادی مزدورش حماسه آفرید و با حضور گسترده خود و فرمان امام امت در امر انتخابات لبیک گفتند. و دشمنان اسلام و  انقلاب را مایوس نمودند و مشتاقانه برای پایه گذاری در یکی از مراکز سونوشت ساز کشور که به فرموده امام امت در راس همه امور است، حضور جدی یافتند اما باید دید و ارزیابی نمود که آیا پیام مهم امام امت را به کار گرفتیم؟ آیا با عملکرد و شگردهای خاص که از طرف مجریان امور به کار گرفته شد مردم مشتاق و حق شناس را امیدوار نموده و برای خواسته آنها ارزشی قائل شدیم؟ امام امت در پیام آگاهی بخش شان یکی از اهداف شوم استکبار جهانی را دور کردن مردم از صحنه های انقلاب و گسستن پیوندهای پولادین آنان با آرمانهای اجتماعی اسلام میداند آیا ما در امر انتخابات این پیوند را تقویت نمودیم؟ یا هنگامی که مردم متوجه شدند که برای نظر آنان ارزشی نیست! و حتی به خاطر اینکه آزادانه و آکاهانه تصمیم خود را گرفته اند، مورد اعتراض و تهدید قرار میگیرند، موجبات یاس و نومیدی آنان را فراهم نمودیم؟ مردمی که برای انجام تکالیف شرعی و الهی خود عمل می کند و در پیش خدا و خلق پاسخگوی تصمیمات متخذه خود هستند، چرا  باید مورد تهدید و ارعاب قرار بگیرند؟ هنگام که رهبر کبیر انقلاب اعلام میفرمایند که بارها گفتهام مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فردی و گروهی و دسته ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند، چرا باید مجریان امر خود ناقض چنین پیام دلنشین و ارزشها باشند چرا با دخالت برخی از اشخاص خارج از حوزه انتخابیه و با مهره چینی های خاصی و عزل و نصب ها  و تهدیدها و ارعاب ها عملکرد حضرات باید آنچنان باشد  که مردم چنین قضاوت کنند که اگر شما میخواستید فردی را تحمیل کنید و از صندوق در بیاورند پس چرا این همه مردم را به زحمت انداخته و دردسر ایجاد  نمودید؟ مردمی که در عمل سالها افراد را در صحنه انقلاب و بعد انقلاب دیده و تبار پابرهنگان را می شناسد که عمری را برای تبیین و تحکیم اسلام محمدی تلاش نموده  و با مستکبران درگیر و افشاگر اسلام مستکبران و اسلام منافقان و راحت طلبان و فرصت طلبان و چماقداران بوده و هست و با اسلام آمریکائی که مشروعیت بخش حاکمیت سرمایه داری است و در نبرد و درد آشنا و همگام با مستضعفان و محرومان بوده است. چرا باید نسبت به تشخیص خود اقدام برای انتخاب و منتخب خود آزاد  نباشند و به خاط تهدیدات یا منزوی شوند و یا برای مصالح آینده خود سکوت کنند؟ با این همه سخن از مردم و آزادی مردم از نظر مردم چرا در عمل به حساب نمیایند. ‹ یقولون مالا تفعلون›. آیا رای به نماینده ای که متعبد به اسلام و وفادار به مردم است و وابسته به  جناحهای قدرت طلب نیست وطعم تلخ فقر چشیده و خود برخاسته و مدافع از پابرهنگان است جرم است؟ آیا به کارگیری همان تهمت ها و دروغ پردازیها و تزویرها همان رعایت مسائل اخلاقی بود که امام فرمودند؟ آیا دیروز که گروهک های ضد انقلاب به خاطر شعار هدف وسیله را توجیه می کند محکوم میشوند امروز این شعار مشروعیت پیدا کرده است؟ آیا نصایح پدر محبوب و دلسوز امت را به گوش جان خریدیم؟ آیا با به کارگیری شیوه های آمریکا برای رسیدن به مقاصد خاص باندی میتوان اسلام محمدی را حفظ کرد؟ ، آیا با استفاده از نفوذ سرمایه داران و مستکبران می توان حافظ منافع مستضعفان و پابرهنگان بود؟ آیا با به  کارگیری منافقان و ضد انقلاب و سلطنت طلبان میتوان حافظ منافع حزب الله بود، امروز که روز صیقل انسانیت انسان است و روز احقاق حق است روز حضور در جبه ها جهاد و شهادت است و روز نشاط عاشقان خدا است. امیدواریم خداوند ما را در صحنه های امتحان و ابتلاء یاری نماید و شرنگ شیوه های تلخ و عملکرد مرارت بار انسانهای بی تقوی را به حلاوت و صبر و عبودیتش جبران نماید. از لطف و محبت مردم محترم خواف و رشتخوار که پیوسته نطر لطف و محبت داشته ان د سپاسگزارم و از رشد و آگاهی و بیداری اهالی انقلابی و سلحشور تربت حیدریه تجلیل مینمایم که علیرغم صیق وقت و عدم امکان معارفه لازم از اینکه بخش رخ وزاوه و بایگ و فیض آیاد و شهرستان با آن همه جوش و خروش بنده را مورد لطف خود قرار داده بودند؟، سپاسگزارم و از رای بالای مردم علیرغم جوسازی ها و تهمت ها و تهدیدها که قابل تحسین است تشکر می کنم و امیدوارم در روحیه مردم خلاف کاریها اثر نگذاشته باشد، و همچنان در صحنه انقلاب و جبهه و جنگ پیشتاز باشند و به امام
بیندیشند تا به اشخاص و افراد همچنان جنگ را در راس همه امور قرار بدهند.
 چند تذکر در رابطه با مجلس:
 1ـ انقلاب ما که منحصر به فرد است، فرهنگ مخصوص به خود را به جهان عرضه نمود. ولی امروز به جای بکارگیری فرهنگ انقلاب در همه شؤون خاصه مساله انتخابات متاسفانه دیده میشود که با همان شیوه و فرهنگ قبل از انقلاب با مساله انتخابات برخورد میشود. راه انداخت کاروانهای تبلیغات منفی، تطمیع و تهدید  و تحریک حب و بغض ها و مسائل قویم و قبیلگی لذا باید ترتیبی اتخاذ شود که فرهنگ تبلیغات متاسفانه با فرهنگ انقلاب اسلامی باشد.
 2ـ عدم تبین مجلس و روشن نبودن موقعیت مجلس برای مردم. لذا باید برای مردم مجلس تبیین و تقسیر شود که  نقش داخلی، جهانی و اهمیت آن در سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی چیست تا مردم شناخت کافی به موقعیت مجلس پیدا کنند و نماینده را برای مجلس بفرستند.
 3ـ گزینش نماینده مساله دیگری است که متاسفانه چون اهمیت مجلس شناخته شده نیست، مردم در انتخابات نماینده نیز برخورد جدی و کافی را نمیتوانند بنمایند. لذا گاهی مصالح فردی و گاهی قومی و قبیله ای در نظر گرفته میشود نه مصلحت مجلس و انقلاب و سرنوشت امت اسلامی و در داخل و خارج کشور. و متاسفانه به خاطر عدم برخورد جدی مجلس در تبیین مجلس و معرفی نمایندگان اصلح و توانا با این دو موضوع و آگاهی نیافتن مردم از این دو موضوعه، برخی از نمایندگان موثر و مفید مجلس این دوره به مجلس راه نیافتند! ی
 4ـ آشنائی شخص نماینده با وظایف نمایندگی اش و سوگندی که یاد میکند که خود مراعات قانون را بنماید و به جای اعمال حب و بغض ها و کینه توزیها و اختلاف افکنی ها برخورد پدرانه داشته باشد تا حقوق مردم قربانی هوسهای افراد نشود…
 رئیس ـ اگر به کسی وقت میخواهید بدهید وقتتان تمام است.
 توسلی زاده ـ بله، و در نهایت از تلاشهای بیدریغ نمایندگان گذشته تشکر و برای نمایندگان محترم آتی آرزوی موفقیت می نمایم و از رزمندگان عزیز که در عملیات و الفجر 10 و بیت المقدس 4 عیدی و مسرت آمیزی را برای ملت قهرمان به ارمغان آوردند، سپاسگزارم و چون نحوه برگزاری انتخابات مورد اعتراض و اعتقاد مردم است از هیات اجرائی و شورای محترم نگهبان که مردم پیوسته متقاضی هستند. تقاضای مردم را  اعلام می کنم که رسیدگی جدی بکنند و بازرس بفرستد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
 رئیس ـ سه دقیقه وقتشان از آقای جعفری است بفرمائید.
 میرحیدر جعفری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. ‹ قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین زر با سلام و درود بر امام امت و شهداء جانبازان، پاسداران و رزمندگان و امت شهید پرور ایران، پیروزی چشمگیر رزمندگان را تبریک گفته و عرایض مختصری جهت ایفای وظیفه به عرض ملت شریف و حقشناس ایران میرسانم:
 الف ـ از استقبال گرم مردم همیشه در صحنه ایران در خصوص انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی که مشت محکم بر دهان یاوه گویان شرق، غرب و منافقین داخلی و خارج بوده قدرانی می کنم. و تشکرات خودم را در رابطه با لبیک وسیع مردم نسبت به پیام مهم تاریخی حضرت امام در رابطه با انتخابات و مساله جنگ اعلام می نمایم. و یادآوری می کنم که طبق فرموده رهبر کبیر انقلاب مان اگر عده ای جمع شوند، افراد نالایق را انتخابات کنند، شورای محترم نگهبان و مجلس شورای اسلامی قهرا نخواهند پذیرفت و یا در گوشه و کنار این کشور کسانی که طرفدار اسلام سرمایه داری و مستکبرین و منافقین و آمریکائی هستند، انتخاب شوند مسلم است که ستاد انتخابات مرکزی و شورای محترم نگهبان و نهایتا مجلس به آنها راه نخواهد داد. آمریکا و شوروی بدان این مملکت را با این حرکت مذموم و زیر زمینی کودتا نمیشود و ملت راه اصلی را تشخیص داده اند بنی صدرها را از این کشور خارج کردند. هیهات زیر ظلم و شلاق خونین آنها و خوانین خونخوار بروند. و در آخر از دبیرخانه ائمه محترم جمعه درخواست می کنم در مورد  دخالت مستقیم امام جمعه ملکان در انتخابات دوره سوم و حرکات غیر مستقیم امام جمعه بناب حتما گزارشهای بازرسان وزارت کشور و مردم و نمایندگان اینجانب را که مورد مطالعه قرار داده خواهد شد. دقت و امعان نظر بنمایند و از شورای محترم نگهبان تقاضا دارم گزارشات و نظرات بازرسان حوزه انتخابیه بناب و ملکان را مورد بررسی قرار دهند.
 ب ـ از دولت خدمتگزار صادق میخواهم در خصوص تقسیمات کشوری کارشناسان دقیق را مامور نمایند تا به مناطق محروم ظلم نشود و استقلال آنها از بین نرود و اعلام میکنم در تقسیمات استان آذربایجان اشتباهاتی وجود دارد، درخواست رفع آن را دارم. از آن جلمه شهر ملکان.
 ج ـ‍ با تشکر از وزارت پست و تلگراف و تلفن، میخواهم نقایض تلفن صد شماره ای روستای لیلان و باروق را سریعا حل نمایند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
 3ـ بیانات آقای رئسی بمناسبت پیروزیهای اخیر رزمندگان
     نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
 رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم. ما تشکر می کنیم از رزمندگان بزرگوار و ایثارگر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که جواب مناسبی را به شرارتهای عفالقه عراق در منطقه پنجوین دادند ونشان دادند که نیروهای رزمنده در لحظات مناسب برای بیدار کردن وجدان منحرف حکام عفلقی بغداد آماده اند که ضربه های مناسب را وارد بکند و تلفات و صدماتی که به ارتش عفلقی عراق وارد شد در این عملیات مقدس برای اینگونه جنایات آنها ضربه مناسبی بود. انشاء الله خداوند توفیق پیروزی بیشتر به رزمندگان ما عنایت بفرماید.
 4ـ تبریک و تسلیت به آقای علیزاده دادستان دیوان محاسبات
و تسلیت به آقای کبیری و تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
 رئیس ـ قبل از تذکرات نمایندگان به مسئوولان اجرائی کشور شهادت فرزند شجاع و رشید همکار عزیزمان جناب آقای علیزاده دادستان دیوان محاسبات را خدمت ایشان و فامیل محترمشان از طرف نمایندگان تسلیت و تبریک عرض می کنیم و فوت والد محترم جناب آقای کبیری نماینده مرودشت همکار محترمان را خدمت شان تسلیت میگوئیم.
 آقای رحمانی خلیلی نماینده بهشهر به وزارت پست و تلگراف و تلفن جهت نصب که بین شهری شهرنکا. به سازمان تامین اجتماعی در مورد احداث بیمارستان 128 تختخوابی نکا.
 آقای خلخالی نماینده قم به وزارت نفت در مورد گازرسانی روستاهای قم به وزارت راه در مورد راه نیمه تمام قم ـ نیزار. جاده های اطراف روستاهای حاج آباد ـ به وزارت نیرو در مورد آب آشامیدنی روستاهای حاجی آباد و منطقه.
 آقای اسلامی نماینده اقلید و بوانات به شورا عالی قضائی در مورد صدور دستور آزادی جمعی از کشاورزان روستای گله دار از بوانات.
 آقای موسوی نماینده شادگان: به وزارت نیرو در مورد برق 33000 ولت شادگان.
 آقای حبیبی نماینده قائمشهر و سواد کوه، به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورد راه‌اندازی بخش زنان و زایمان بیمارستان ولی عصر قائمشهر و بیمارستان زیراب ـ به وزارت کشاورزی درخصوص تامین کودشیمیائی و سموم کشاورزان منطقه.
 آقای محمد نماینده خرمشهر و شادگان به وزارت کار و امور اجتماعی در مورد پرداخت مستمری عقب افتاده مهاجران جنگ تحمیلی.
 5ـ تصویب پیشنهاد اصلاحی در خصوص لایحه اصلاح قانون راجع به
نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی
                               اعاده شده از شورای نگهبان
رئیس ـ دستور راشروع کنید.
منشی ـ اولین دستور گزارش کمیسیون امور اداری و استخدام درخصوص لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی است. آقا دری اگر پیشنهادی دارند مطرح کنند.
 رئیس ـ این را در جلسه قبل که مطرح کردیم، کمیسیون گفته بودند برا تامین نظر شورای نگهبان راه حلی پیدا نکرده ایم. آقای دری قرار شد یک پیشنهادی تهیه کنند که اقدام کردند، حالا ببینیم پیشنهادشان چیست، بفرمائید.
 دری نجف آبادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. در این تبصره (2) عبارت مصوبه کمیسیون محترم امور اداری و استخدامی این بوده که سوابق بازنشستگی که بین کمیسیون و شورا نگهبان بوده. به هر کیفیت به یک نتیجه روشنی نرسیدند
و اعتراض شورای نگهبان این بوه که شما نمیتوانید کارفرما را  مکلف کنید، مگر مثلا از نظر قانونی کارفرما مکلف باشد. والا ما نمیتوانیم مکلفش کنیم بگوئیم شما این پول را باید پرداخت بکنید. این اصل حرف شورای نگهبان است. ما می خواستیم در این بین آستان قدس را بگیریم که مبلغ حدود 2 میلیون تومان بابت بازنشستگی این کارمندان عزیز را آستان قدس از یکی از منابع به هر کیفیت بدهد. اگر آن میگوید که تعهد من هم نسبت به کسانی است که تا آخر عمر نسبت به من تعهد کاری دارند و اگر در اثناء تعهد کارشان از من گرفته شد که من نسبت به آنها تعهد ندارم. این را از یک منابع دیگرشان تامین بکنند. حالا چون با آستان قدس متاسفانه موفق نشدیم یتماس بگیریم، راه حلی که پیشنهاد کرده ایم. بعد از این کما کانی که به عهده آستان قدس است اضافه بکنیم در صورت عدم پرداخت توسط صندوق بازنشستگی کشوری یا توسط خود هیات محترم دولت که از ردیف دولت حدود 2 میلیون است با برادر عزیزمان جناب آقای مهاجری هم صحبت کردیم ایشان هم فرمودند خوب به هر کیفیت اگر آنها نپردازند که ما باید بپردازیم. غیر از این راه دیگری واقعا ندارد. به هر کیفیت حق افرادی است باید هم پرداخت بشود، در صورت امکان باید از آستان قدس گرفت تماس می گیریم، اگر آنها بپردازند که چه بهتر، اگر نپرداختند هم خود دولت ولو از ردیف خودشان 503001 دو میلیون تومان برایشان مشکلی نیست. یا آقای نخست وزیر از ردیف های دیگر که در اختیارشان هست، این را خواهند پرداخت. بنابراین مشکلی هم حل نمی شود و به مشکل آن کارکنان شریف هم حل می شود. خواهش می کنم با همین کیفیت هم نمایندگان محترم مساعدت بفرمایند که مجلس مشکلی نداشته باشد.
 منشی ‍ـ آقای ناصری مخالف و آقای هراتی موافق هستند آقای ناصری بفرمایند.
 مصطفی ناصری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من پریروز در جلسه عرض کردم که ما تمام مباحثی که اینجا بحث می شود در جلسه بحث کردیم، این فروضی که جناب آقای دری مطرح می فرمایند ما با شورای نگهبان بحث کردیم، بین خودمان حالا اگر دولت تقبل کند و در لایحه بیاورید ما بحثی نداریم ولی اگر به عهده صندوق بازنشستگی بگذارید این محکوم کردن یک صندوق است بدون حضور خودش و ما با این سخت مخالفیم به دلیل اینکه صندوق بازنشستگی از کجا بدهد؟ صندوق بازنشستگی پول ندارد که بدهد. جناب آقای دری! شما خودتان در کمیسیون برنامه و بودجه هستید صندوق بازنشستگی سالانه چند میلیون تومان از دولت به عنوان کمک می گیرد تا کارکنانش را اداره کند. حالا مکلفش کنیم بیاید دو، سه میلیون تومان از صندوق بازنشستگی به آنها بدهد؟ در حالی که آنها حقوقشان را به آستان قدس پرداخت کرده اند.
 جناب آقای هاشمی! من که آن روز عرض کردم مدتها ما روی این بحث کردیم تنهها راه حلش، راه حل دوستانه است آستان قندس این پول را   همینطوری از هر جا می دهد، بدهد، اگر قبول نکند. و دولت تقبل می کند در لایحه بیاورند، باز اگر دولت تقبل نمی کند سازمان بازنشستگی را نیاوریم که بعدا پرداخت نمی کنند و مشکل می شود به دلیل اینکه این پول هم، پول کارمندان دیگر است. نمی شود پول کارمندان دیگر را داد به یک عده ای که کسورشان را به یک صندوق دیگری پرداخت کرده اند. بنابراین من با این مخالفم، اگر یک شقش را آقای مهاجرانی موافقت می فرمایند باشد، صندوق را مخالفم.
 منشی ـ آقای هراتی موافق هستند بفرمائید.
 حسین هراتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. پیشنهاد برادرمان جناب آقای دری این بود که در مرحله اول در صورت امکان هر درصدی را که آستان قدس تقبل می کند از این پول  به صندوق بازنشستگی واریز کند. ممکن است دو میلیون توما را نپذیرد ولی یک میلیون تومان بپذیرد یا مثلا پانصد هزار تومان را بپذیرد، بحث صندوق بازنشستگی نیست. بحث ردیف 503001 ردیف هزینه های پیش بینی نشده دولت است. یعنی مجلس شورای اسلامی می تواند از این ردیف هزینه های پیش بینی نشده دولت یک سری هزینه هائی را تعیین کند که دول وظف بشود بپردازد. به ویژه الان که در ابتدای سال هستیم و این ردیف ظاهرا تا حالا هزینه نشده، اگر هزینه هم شده  یک درصد بسیار پائینی از آن هست و اینکه ما بتوانیم از آن ردیف دو میلیون تومان برای رفع این معضل و مشکل اختصاص بدهیم هیچگونه جای اشکالی وجود نخواهد داشت. والا اگر غیر از این باشد با توجه به اینکه شورای نگهبان نظر داده از نظر شرع اشکال دارد بنابراین یک مذاکراتی با آنها انجام می شود. اگر آستان قدس هر درصدش را نپذیرفت بسیار خوب، بقیه اش از ردیف50031 موافقت دولت هم در این رابطه نمی خواهد برای اینکه ما این ردیف پیش بینی نشده را دقیقا برای همین موارد خاص و اضطراری گذاشتیم که این جور خلق الساعه پیش می آید و هیچ راه حلی برایش وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد برادرمان آقای دری یک پیشنهاد  منطقی است و امکان اینکه از آن ردیف هم دو میلیون تومان به این مساله اختصاص پیدا کند هیچ اشکال ندارد.
 رئیس ـ مخبر کمیسیون توضیح بفرمائید.
 بهرامی (نایب رئیس کمیسیون امور استخدام) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. یک توضیح مختصری من عرض کنم این افرادی که از دانشگاه امام رضا به دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شده اند تا قبل از سال 59 کسورات خودشان را طبق یک قوانین بازنشستگی خاصی که در دانشگاه اما رضا بوده پرداخت می کرده اند. از سال 59 به دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شده اند مشکلی نداریم، قبل از سال 59 است که اینها کسورات را به دانشگاه اما رضا پرداخت کرده اند، دانشگاه اما رضا باید منتقل کند به دانشگاه فردوسی مشهد که تابع بازنشستگی کشوری یاست. صحبت ما اینجا است که باید منتقل کنند. اما پیشنهاد آقای دری اولا به نظر ما چون در لایحه دولت نبوده، بار مالی دارد حالا هر چقدر بار مالی آن هست، از نظر قانون اساسی اشکال دارد. ثانیا خود سازمان بازنشستگی یا خود دولت این را نمی تواند پرداخت کند اگر دولت از اول در لایحه اش بود اشکالی نداشت و ما با این پیشنهاد موافق نیستیم که خود دولت بپردازد مگر پیشنهاد ما به کمیسیون این است که به شورای تشخیص مصلحت برود چون هیچ راه حلی به نظر ما ندارد، حالا اشکالی هم که شورای محترم نگهبان گرفته اند، به نظر ما اشکال واردی نیست چون بعد از پیام حضرت امام قراردادهای قبلی و قراردادهای بعدی با هم تفاوتی ندارند. حالا تشخیص این مساله با شورای محترم تشخیص مصلحت است.آن به جای خودش به نظر ما اگر لایحه برود آنجا انشاء الله مشکل حل می شود.
 رئیس ـ نماینده دولت نظرشان را بگویند.
 مهاجرانی (معاون نخست وزیر) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. واقعیت این است که با توجه به نظر شورای محترم نگهبان برای حل مشکل چاره ای جز پرداخت این مبلغ توسط دولت نیست. اما اشکال شکلی و قانونی که الان وجود دارد این است که نمی شود پیشنهادی را مطرح کرد که یک بار مالی را برای دولت معین بکند. برادران کمیسیون بودجه اگر همکاری بکنند بشود از ردیف هزینه های پیش بینی نشده مشخص کرد، در این صورت با این پیشنهاد ما موافق هستیم. یعنی مشخص می شود که از کدام ردیف این مبلغ برای موردی که در قانون شورای محترم نگهبان نپذیرفته در این صورت چاره ای جز پذیرش هم نخواهد بود.
 دری ـ از ردیف 503001 دولت.
 رئیس ـ خیر، آن سهم را که می دهند، سهم کارفرما الان مطرح است. ببینید، حالا اصل مساله ای است که حدود دو میلیون تومان است، حق یک عده ای مانده طبق قانون اینها طلبکارند و از سال 59 به بعد هم مشکلی ندارد. این فعلا همان 2 میلیون تومان است. به نظر می رسد تمامی هم که با آستان قدس گرفتند خود آقای طبسی تشریف نداشتند، یعنی کس دیگری که آنجا بوده گفته آنها مخالفتی ندارند که بپردازند.
 مصطفی ناصری (رئیس کمیسیون استخدام) ـ آقای ناصری (عضو شورای نگهبان) با خود آقای طبسی (تولیت آستان قدس) تماس گرفتند گفتند بعدا به شما جواب می دهیم، بعد هم جواب منفی دادند.
 رئیس ـ امروز صبح آقای دری تلفن کردند، آنها به آن شکل جواب منفی ندادند، حق اینها هم که باید داده بشود. اشکالی هم که آقایان روی قانون اساسی می کنند، اینقدر روشن هم نیست ببینید ما الان داریم منبع تهیه می کنیم، پیشنهادی می دهیم منبع تهیه می کنیم. یک پولی است ما در قانون بودجه کل کشور تصویب کرده ایم ‹ مخارج پیش بینی نشده› این در اختیار دولت است. خوب مجلس بالاتر از دولت است. مجلس اختیار دارد که بگوید 2 میلیون تومان از پول پیش بینی نشده را شما بدهید به اینجا. بنابراین ما اشکال قانون
اساسی هم به طور عمومی برای این نمی بینیم. یعنی مجلس که خودش مثلا فرض کنید 100 میلیون  تومان برای مخارج پیش بینی نشده تصویب کرده این هم یک  موردش است. خوب مجلس می گوید شما از آنجا  2 میلیون بپردازید، به نظر می رسد این اشکال قانون اساسی هم ندارد. و مساله هم واقعا این قدر مهم نیست حالا فرض کنید اگر تفاهمی شد بین دولت و آن آقایان و آستان قدس پرداختند دیگر  مشکلی پیش نمی آید ما لایحه را معطل کنیم به شورای تشخیص مصلحت برود به خاطر کار به این کوچکی؟ بسیار خوب، به اصلاحیه پیشنهادی آقای دری رای می گیریم عبارت را بخوانید. (اصلاح تبصره 2).
( به شرح زیر خوانده  شد )
 تبصره 2ـ بعد از کما کان در سطر دوم اضافه می شود: کما کان طبق مقررات مربوطه به وسیله آستان قدس پرداخت خواهد شد. و در صورت عدم پرداخت توسط آستان  قدس، توسط صندوق بازنشستگی کشوری و یا از ردیف 50001 ـ …
 رئیس ـ اینجا تبصره (2) در ماده نیست، ذیل تبصره است.
 دکتر شیبانی ـ اینجا دیگر لازم نیست ‹ صندوق بازنشستگی › را بیاوریم
 رئیس ـ بله، صندوق بازنشستگی لازم نیست، چون آن بحث دیگری است. از محل  ردیف 503001 پرداخت خواهد شد.
 یکی از نمایندگان ـ آقای هاشمی عبارت! ‹ یا اگر پرداخت نکرد› حالت تردید به وجود می آورد.
 رئیس ‍ـ نه، تردید  نیست، دیگر ‹ یا› ندارد. اگر پرداخت نکرد از اینجا پرداختا می شود.
 دری ـ از این ردیف هم بدهند باید به صندوق بازنشستگی  بدهند.
 رئیس ـ خوب، این را از آن طریق می دهند 182 نفر حضور دارند موافقان این پیشنهاد قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
  6ـ اعلام وصول یک فقره  لایحه از طرف دولت
 منشی ـ لایحه الحاقیه بند (10) به ماده (48) و بند (12) به ماده (52) قانون نظام صنفی مصوب 13/4/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت رسیده است که اعلام وصول می شود.
7ـ تصویب لایحه اساسنامه شرکت سهامی تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال
 منشی ـ دستور بعد گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی و عمران روستائی درخصوص لایحه اساسنامه شرکت سهامی تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال است. مخبر کمیسیون کشاورزی تشریف بیاورند توضیح بدهند.
 خداکرم جلالی (مخبر کمیسیون ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم.
 گزارش از کمیسیون کشاورزی عمران روستاهها به مجلس شورای اسلامی لایحه اساسنامه شرکت سهامی تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال با شماره ثبت 468 و شماره چاپ 1617 در جلسه مورخ 21/7/1366 کمیسیون کشاورزی با حضور کارشناسان ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با  اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.
 اینک گزارش آن برای شور دوم تقدیم میگردد.
نایب رئیس  کمیسیون کشاورزی ـ لطیف صفری
 درباره این لایحه توضیح مختصری خدمت نمایندگان محترم  بدهم:
 همانطوریکه مستحضرید موسسات و سازمانهای مختلفی در کشور مسئوولیت توزیع و تهیه و تولید بذر و نهال را به عهده داشت.
 دولت لایحه ای را تقدیم مجلس کرد  که همه این سازمانها و موسسات در قالب یک شرکت این وظیفه را انجام بدهند.
 این سازمانها و موسسات عبارت بودند از: سازما ترویج کشاورزی، موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر، بنگاه چغندر قند، دفتر فنی مرتع، سازمان پنبه و دانه های روغنی و سازمان مرکزی تعاون روستائی که در شور اول در مجلس به تصویب رسید و اینک شور دوم آن مطرح است که باید تک تک مواد خوانده شود و نمایندگان محترم رای بدهند.
 رئیس ـ ماده اول خوانده شود.
( به شرح زیر خوانده  شد )
 لایحه قانون اساسنامه شرکت سهامی تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال.
 فصل اول ـ کلیات:
 ماده 1ـ براساس قانون تاسیس شرکت تولید و تهیه و توزیع بذر و نهال مصوب 5/9/1364 مجلس شورای اسلامی، شرکت سهامی تولید و تهیه و توزیع بذر و نهال که در این اساسنامه شرکت نامیده میشود تشکیل میگردد.
 رئیس ‍ـ ماده (1) را به رای میگذاریم، 181 نفر حاضرند، نمایندگان موافق قیام بفرمایند(اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده (2) را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده  شد )
 ماده 2ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی استس.
 رئیس ‍ـ پیشنهادی ندارد؟ (منشی ـ خیر) 181 نفر حضور دارند نمایندگانی که با ماده (2) موافق هستند قیام بفرمایند(اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 3 را بخوانید
( به شرح زیر خوانده  شد )
 ماده 3ـ نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود و وابسته به وزارت کشاورزی بوده و مرکز آن در تهران است و شرکت می تواند با تصویب مجمع عمومی شعب یا نمایندگی در سایر نقاط کشور ایجاد نماید.
 رئیس ـ‍ با همان رقم سابق نمایندگان موافق ماده 3 قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 ماده 4 را بخوانید
( به شرح زیر خوانده  شد )
 ماده 4ـ موضوع شرکت عبارت است از: تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال اصلاح شده و مرغوب مورد نیاز در محدوده وظایف وزارت کشاورزی به منظور بهبود کیفیت و افزایش تولید محصولات کشاورزی با رعایت اولویت برای محصولات عمده و اساسی.
 تبصره ـ منظور از بذر و نهال، انواع بذر و، نهال، پیاز، قلمه، ریزوم، غده پیوندک و پاجوش و هر قسمتی از گیاه که به منظور تکثیر مورد استفاده قرار گیرد میباشد.
 رئیس ـ پیشنهاد ندارد؟
 حبیبی ـ مطرح کنید.
 ابوطالب حبیبی (مخبر کمیسیون نهادهای انقلاب) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. در تبصره (2) ماده (4) کمیسیون نهادهای پیشنهاد کرده است که: ‹ جهاد سازندگی در تهیه و با نظارت موسسات تحقیقاتی ذیربط راسا می‌تواند اقدام نماید›. چون الان جهاد سازندگی خودش در ارتباط با بذر و نهال یک سری تحقیقاتی دارد و  اگر چنانچه ما بخواهیم اینجا کلا تمام تحقیقات بذر و نهال را در اختیار وزارت کشاورزی قرار بدهیم. با عنایت به اینکه یکی از واحد فعال وزارت جهاد سازندگی واحد کشاورزی است. یا ما اینجا باید که واحد کشاورزی را منحلش بکنیم یا اگر بخواهیم که جهاد سازندگی به واحد کشاورزی خود ادامه اش هم الان همه ملاحظه می‌فرمائید که چشمگیر است و در حد وسیع است لازمه اش این است که باید در تهیه بذر و نهالش هم خودش راسا اقدام کند. ما در کمیسیون با خود برادران کارشناسان وزارت کشاورزی هم صحبت شد و آنها هم قبول کردند  و پذیرفتند و دلیل پذیرفتنش هم همین بود که ما گفتیم اینها زیر نظر خود همین موسسات تحقیقات بذر و نهال اقدام بکند. یعنی نه اینکه خودش مستقیما یک تشکیلات جداگانه داشته باشد. زیر نظر موسسه تحقیقات بذر و نهال، جهاد سازندگی بتواند راسا در تهیه بذر و نهال اقدام کندئ. بنابراین کمیسیون پیشنهاد دارد که جهاد سازندگی در این رابطه بتواند. یک مقداری استقلال داشته باشد. والسلام علیکم.
 منشی ـ آقای دکتر شیبانی مخالف، آقای  هراتی موافق.
 دکتر شیبانی ‍ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من نمی دانم آقایان چه اصراری دارند که مجلس را تضعیف کنند مجلس تصویب کرد که وزارت کشاورزی ملحق  به جهاد نشود، حالا هر ماده ای که می آید یک پیوند هم می زنند به جهاد سازندگی. آقا جهاد سازندگی بسیار خوب واقعا زحمت کشیده، مخلصشان هم هستیم. ولی اگر بنابراین است. نخست وزیر از همه بهتر کار می کند. تمام وزارتخانه ها را بدهید به نخست وزیر. ماده 4 را هم که الان مجلس تصویب کرد می گوید موضوع شرکت عبارت است از: ‹ تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال اصلاح شده و مرغوب مورد نیاز در محدود وظایف کشاورزی› اگر این قسمت  مربوط به جهاد سازندگی  است. خوب مربوط به  دیگری نمی شود. اما بگذارید
وزارن کشاورزی یک مقدار کار بکند. اینقدر متخصصین مربوطه را اذیت نکنید. آنجا بهترین متخصصین را دارد. بهترین بذر و نهال را آنجا دارد تربیت می کند. من خودم در وزارت کشاورزی بودم. قبلا هم با کارها و تحقیقات  وزارت کشاورزی آشنایی داشتم. چرا می خواهید لنگش بکنید؟ چرا می خواهید لقش کنید؟ دو تکه اش بکنید، دو بودجه، دو مساله، مگر این وزارتخانه های صنایع را که تقسیم کردید. نگفت  که من کادر اضافه نمی گیریم. الان بروید آمار ببینید چقدر جمعیت گرفته. آخر چه لزومی دارد این کار؟
 منشی ـ آقای هراتی موافق هستند.
 رئیس ـ آقای هراتی صحبت بفرمائید.
 حسین هراتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من یکبار متن پیشنهاد را می خوانم. و بعد توضیحات لازم را عرض می کنم. پیشنهاد این هست که: ‹ جهاد سازندگی در تهیه، تولید و توزیع بذر و نهال اصلاح شده و مرغوب (دقت بفرمائید) در حدود وظایف محوله:
 1ـ و با نظارت  موسسات تحقیقاتی ذیربط راسا می تواند اقدام نماید.
 ما الان آمده ایم تفکیک وظایف کردیم. بین وزارت کشاورزی و وزارت جهاد سازندگی. هر دوی این دستگاه هم به بذر و نهال اصلاح شده و مرغوب نیاز دارند. با توجه به اینکه تفکیک وظایف شده هیچ بحثی خدای نخواسته در زمینه تضعیف یا اصرار در تضعیف نیست. بلکه ما می خواهیم در همان محدوده وظایف تفکیک شده هر کس بتواند در چهار چوب آن وظایف خودش وظیفه اش را انجام بدهد. والا مفهومی ندارد که ما از یک طرف بیائیم وظایف را تفکیک کنیم.
 و از طرف دیگر آن وظایفی که به دستگاه دیگری محول شده آن بذر و نهال مرغوب و اصلاح شده که اساس و زیر بنای کارش هست بدهیم یه یک دستگاه دیگر. یعنی اگر عملا ما بخواهیم. بدهیم و واگذار کنیم به یک دستگاه دیگر. شما باید مطمئن باشید گرفتار یکسری درگیریها و مشکلات و خدای نخواسته کارشکنی هایی خواهد شد که قطعا لازم خواهد بود که یک اصلاحیه بیاید یا باز هیات دولت بنشیند یک مصوبه ای را بگذارند همانجور که تجربه این چند ساله اخیر در این رابطه نشان داده.
 از طرف دیگر این پیشنهاد عملا جلوگیری از یک بار مالی. برادرمان اشاره کردند که ما گفتیم: در محدوده وظایف وزارت کشاورزی . خوب پس لازمش می آید که جهاد سازندگی هم برود دوباره یک این چنین شرکتی را تشکیل بدهد. یعنی یک شرکت سهامی تهیه و تولید و بذر و نهال دوباره وزارت جهاد سازندگی تشکیل بدهد. این چه ضرورتی دارد این دقیقا دارد بار مالی را کم می کند می گوید این دستگاهی که این مسئوولیت را در محدوده  وظایف وزارت کشاورزی پذیرفته در محدوده وظایف وزارت جهاد سازندگی هم این دستگاه عمل کند. دیگر نیاز به یک شرکت و هیات مدیره و مجمع و دفتر و دستک و تشکیلات اینها، برای مملکت نباشد. ضمن اینکه ما می‌پذیریم که جهاد سازندگی در این رابطه تجربه ندارد تحقیقاتی اش که الحق و الانصاف دارند زحمت می کشند و ابتکار و خلاقیت های جالبی هم ارائه دادند بتواند استفاده کند. در متن پیشنهاد آمده که جهاد سازندگی در محدوده وظایف محوله اش، مثلا به عنوان مثال در ارتباط با کشت دیم که به عهده اش واگذار شده و بعد گفتیم و با نظارت موسسات تحقیقاتی. یعنی در این رابطه وزارت کشاورزی با توجه به اینکه تجربه دارد  شناخت دارد آگاهی دارد بر قضیه نظارت کند و در مواردی اگر برادرها تجربه ندارند در آغاز کار هستند، کمک و یاری و مساعدتشان بکنند که این کار را انجام بدهد. بنابراین عملا این پیشنهاد هیچ گونه تضعیف وزارت کشاورزی که نیست تقویتش هم هست. برای اینکه ما در این رابطه دستگاههای تحقیقاتی وزارت کشاورزی را ناظر حرکت جهاد قرار دادیم ولی اگر این پیشنهاد بخواهد در این رابطه تصویب نشود شما باید مطمئن باشید که جهاد  سازندگی هم باید یک شرکت و امکاناتی همین جوری دوباره بوجود بیاورد و شاهد یک بار مالی جدید باشیم. والسلام.
 رئیس ـ دولت بفرمائید.
 فاضل (قائم مقام وزارت کشاورزی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. اولابرادران توجه بکنند که این شرکت کار تحقیقاتی انجام نمی دهد و در ماده (4) هم عینا مشخص شده که این شرکت کارش کار اجرائی هست نه کار تحقیقاتی. چون آن برادرها از کمیسیون نهادها گفتند که جهاد هم در کار تحقیقاتی بیاید و اینها… این شرکت کارشص این است که بذر وتحقیقاتی که از لحاظ تحقیقاتی استاندار شده می گیرد و با مردم قرار داد می بندد و بعدا آن بذر و را در سطح کشور توزیعش می کند. روی ماده (4) در کمیسیون کشاورزی قبلا بحث مفصلی شد برادرهای جهاد هم شرکت داشتند قرار بر این شد که:
 اولا این در محدوده وظایف وزارت کشاورزی باشد.
 در ثانی قانونگذاری یا مجلس از وزارت کشاورزی خواسته که اساسنامه بیاورد. بعلاوه بر اینکه الان ما واقعا مشکلی در رابطه با دادن بذور جهاد نداریم. یعنی الان هم بذور علوفه ای را مخصوصا ذرت را جهاد توزیع میکند ولی عملا وزارت کشاورزی یا بخش تحقیقاتی اش این بذور را تا سر حد مادری تولید می کند می دهد به جهاد توزیعش می کند. بعلاوه اینکه اگر یک مقداری مشکلات متصور باشد که در آینده ایجاد بشود در ماده (7) در آنجائی که مجمع را تعریف کرده و اعضای مجمع را گفته وزیر کشاورزی را هم گذاشته جزء مجمع این را برای چه گذاشته؟ برای این گذاشته که سالانه که مجمع برنامه این شرکت را تصویب می کند وزیر جهاد سازندگی هم آنجا بگوید آقا من هم برنامه ام این است  و نیاز و خواسته هایم از شرکت این است. این استکه به نظر من این مساله جز اینکه یک مقدار به یک اختلافات دامن بزند و یک مقداری دوباره بیایند نمی دانم دستگاههای موازی ایجاد بکنند که به نفع مملکت نیست هیچ حاصلی ندارد. این اساسنامه اساسنامه خوبی است در کمیسیون کشاورزی هم به قول خود کمیسیون ها چکش کاری خیلی زیاد شده و هیچ مشکل اجرائی هم ایجاد نمی کند. این است که ما به عنوان وزارت کشاورزی با این پیشنهاد مخالف هستیم.
 رئیس ـ کمیسیون بفرمائید.
 خداکرم جلالی (مخبر کمیسیون) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من در ابتدا یک توضیح عرض کنم که این لایحه بحثش در هیات دولت باعث شد که آن لایحه ادغام وزارت کشاورزی در جهاد پیشنهاد بشود  و وقتیکه مجلس شورای اسلامی بالاخره رای به ادغام نداد. ما قهرا باید یک سری این دوگانگی ها را بپذیریم. یکی از آن موارد همین جا هست. آنچه هم که در کمیسیون کشاورزی تصویب شده یعنی با روح این پیشنهاد مغایرت دارد.
 رئیس ـ شما که از طرف کمیسیون نمی توانید موافقت کنید.
 جلالی ـ نه می خواهم عرض کنم که آن پیشنهادی که برادرها داده اند در ماده 4 گنجانیده شده  و ما در  محدوده وظایف  وزارت کشاورزی آورده ایم این سازندگی کار می کند مثلا در زمینه علوفه و گندم دیم، در این دو مورد که در آئین نامه تفکیک وظایف به عهده وزارت جهاد سازندگی قرار داده شده خود جهاد سازندگی می‌تواند اقدام بکند. یعنی این پیشنهاد در ماده (4) مستتر است یعنی آورده شده فقط یک مقدار صراحت بیشتری دارد و گرنه از نظر کمیسیون نیازی به آوردنش هم ما نمی بینیم چون در ماده (4) اشاره شده است.
 رئیس ـ 180 نفر در جلسه حضور دارند. پیشنهاد کمیسیون نهادهای انقلاب را برای رای گیری می‌خوانیم.
 منشی ـ پیشنهاد کمیسیون این است که تبصره ماده 4 عنوان تبصره 1 و یک تبصره به عنوان تبصره 2 به صورت زیر اضافه بشود.
 ‹ تبصره 2ـ جهاد سازندگی در تهیه تولید و توزیع بذر و نهال و اصلاح شده و مرغوب در محدوده وظایف محوله و با نظارت موسسات تحقیقاتی ذیربط راسا می تواند اقدام نماید›
 رئیس ـ 181 نفر حاضرند نمایندگان موافق این پیشنهاد قیام بفرمایند.(عده کمی برخاستند) تصویب نشد. خوب خود ماده را با تبصره به رای می گذاریم با همان رقم قبلی، نمایندگانی که با اصل ماده و تبصره موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 ماده بعدی را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده  شد )
 ماده 5ـ شرکت برای تحقق موضوع فوق مجاز به انجام عملیات زیر میباشد:
 الف ـ تعیین خط مشی و ضوابط مناسب در جهت تولید،  تهیه، تکثیر، توزیع انواع بذر و نهال در چهار چوب قانون تاسیس شرکت.
 ب ـ تولید، تکثیر، تهیه و توزیع بذر و نهال حداقل در حد مورد نیاز کشور.
 ج ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال در داخل کشور.
 د ـ کنترل مزارع تکثیری مورد عمل طبق ضوابط و استانداردهای موجود با نظارت و همکاری موسسات تحقیقاتی ذیربط اجرای این بند مانع از اجرای وظایف قانونی سایر موسسات تحقیقاتی در زمینه صدور گواهی های بذر و نهال نخواهد بود.
 ه ـ سرمایه گذاری یا مشارکتبا سیستم بانکی یا شرکت های دولتی و خصوصی و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در زمینه تهیه، تدارک تولید و توزیع بذر و نهال.
 و ـ خرید و فروش انواع بذر و نهال دارای گواهی از مراجع ذیصلاح.
 ز ـ فراهم نمودن تسهیلات لازم برای تولید کنندگان بذر و نهال به منظور تشویق آنان در امر تولید بذر و نهال اصلاح شده مورد نیاز.
 ح ـ احداث ساختمان و ایجاد مراکز خرید، بوجاری، بذرگیری، درجه بندی ضد عفونی و بسته بندی و نگهداری.
 ط ـ عضویت در سازمانها و موسسات داخلی و خارجی و بین المللی ذیربط با رعایت مقررات مربوطه.
 ی ـ انجام هرگونه عملیات مجاز در زمینه وظایف شرکت در قالب اساسنامه.
 رئیس ـ خوب یک تذکری آقای موسوی دادند که در بند الف تعیین خط مشی و ضوابط مناسب که گفتند ‹ ضوابط› ر معمولا شورای نگهبان شبهه می کند البته این در چهارچوب قانون تاسیس دارد.
 اسرافیلیان ـ به نظر من خط مشی اجرائی کافی باشد.
 رئیس ـ بلی، خط مشی اجرائی بکنید کافی است چون در چهارچوب قانون هم هست آئین نامه هم که با اینها هست خودشان می توانند آئین نامه بنویسند. /182 نفر حضور دارند نمایندگانی که با ماده (5) که قرائت شد موافق هستند قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده بعدی خوانده شود.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 6ـ سرمایه شرکت عبارت است از 5/1 میلیارد ریال که به 15 هزار سهم یکصد هزار ریال با نام تقسیم و کلا متعلق به دولت بوده و مبلغ 500 میلیون ریال آن نقدا پرداخت و بقیه در تعهد دولت می باشد.
 تبصره 1ـ شرکت موظف است کلیه اموال و دارائی ها اعم از منقول و غیر منقول را که در اجرای تبصره (1) ماده واحده قانون تاسیس شرکت تولید و توزیع بذر و نهال مصوب 5/9/1364 مجلس شورای اسلامی به شرکت منتقل می گردد، توسط کارشناسان رسمی دادگستری یا توسط کارشناسان منتخب مجمع عمومی ارزیابی و پس از تعیین میزان سرمایه واقعی با تصویب مجمع عمومی به عنوان افزایش سرمایه شرکت منظور نماید.
 تبصره 2ـ سرمایه شرکت با پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی قابل افزایش و کاهش می باشد.
 رئیس ـ حضار 180 نفر، پیشنهاد هم ندارد. ماده 6 را با دو تبصره به رای میگذاریم نمایندگان موافق قیام کنند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. فصل دوم خوانده شود.
( به شرح زیر خوانده شد )
فصل دوم ـ ارکان شرکت.
 ماده 7ـ شرکت دارای ارکان ذیل است:
 الف ـ مجمع عمومی.
 ب ـ هیات مدیره و مدیر عامل.
 ج ـ بازرس (حسابرس).
 رئیس ـ 181 نفر حضور دارند، پیشنهاد هم نداریم. نمایندگان موافق با ماده (7)  قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده (8) را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 8ـ مجمع عمومی شرکت مرکب است از:
 الف ـ وزیر کشاورزی که ریاست مجمع عمومی را به عهده خواهد داشت.
 ب ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی.
 ج ـ وزیر برنامه و بودجه. 
 د ـ وزیر جهاد سازندگی.
 تبصره ـ در صور تساوی آراء رای رئیس مجمع نافذ است.
 رئیس ـ پیشنهاد نداریم؟ (اظهاری نشد)
 ماده (8) را با حضور 182 نفر به رای می گذاریم نمایندگان موافق قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده (9) را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 9ـ جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی دو بار بنا به صورت رئیس مجمع عمومی و یا مدیر عامل تکشیل میگردد:
 یک بار در نیمه اول سال برای تصویب ترازنامه و صورت حساب عملکرد سال قبل و یکبار در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی سال آتی شرکت و سایر اموری که در دستور جلسه قرار بگیرد.
 تبصره ـ وزیر کشاورزی بنا به ضرورت و یا حسب تقاضای هر یک از اعضاء مجمع  عمومی یا مدیر عامل و یا اعضاء هیات مدیره و یا بازرس (حسابرس) مجمع عمومی را به طور فوق العاده برای تشکیل جلسه دعوت خواهد نمود.
 دستور جلسه در دعوتنامه ذکر و مدارک مربوط به دستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل، 15 روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
 رئیس ـ پیشنهادی نیست. نمایندگانی که با ماده (9) و تبصره موافق هستند قیام بفرمایند رقم هم همان رقم سابق (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 ماده (10) را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 10ـ وظایف مجمع عمومی عبارت است از:
 الف ـ رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش ها و پیشنهادهای هیات مدیره
 ب ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارش های هیات مدیره و تعیین و تصوی خط مشی کلی و برنامه عملیات بودجه سالیانه شرکت.
 ج ـ انتخبات یاعزل بازرس (حسابرس) بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی.
 د ـ تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تصویب بودجه سالیانه شرکت.
 ه ـ انتخاب یا عزل اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل.
 و ـ بررسی و تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی با رعایت مقررات مربوط پس از تائید وزارت امور اقتصادی و دارائی.
 ز ـ رسیدگی و تصویب تشکیلات و آئین نامه استخدامی شرکت در حدود مقررات استخدامی شرکتهای دولتی پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
 ح ـ تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره با رعایت ضوابط شورای حقوق و دستمزد و همچنین حق الزحمه بازرس (حسابرس).
 ط ـ اتخاذ تصمیم در مورد سود ویژه و اندوخته ها و مطالبات مشکوک هیات مدیره.
 ی ـ اتخاذ تصمیم درباره فروش دارائی های ثابت شرکت بنا به پیشنهاد هیات مدیره.
 ک ـ اتخاذ تصمیم درباره سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی و یا دولتی در اموری که با وظایف شرکت ارتباط داشته شد.
 ل ـ اتخاذ تصمیم درباره ختم دعوی از طریق سازش و یا ارجاع امر به داور مرضی الطرفین در حدود مقررات قانونی.
 م ـ اتخاذ تصمیم درباره سایر موضوعاتی که در دستور جلسه مجمع عمومی ذکر گردیده است.
 رئیس ـ 181 نفر حضور دارند ماده 10 را به رای می گذاریم نمایندگان موافق این ماده قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. آقایان لطف کنند نصاب را حفظ کنند چون اینها پیشنهاد ندارد همان چیزهای معمولی اساسنامه هاست ماده 11 را قرائت بفرمائید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 11ـ اعضای هیات مدیره شرکت از پنج نفر عضو  اصلی و یک نفر عضو علی البدل می باشد که بنا به پیشنهاد وزیر کشاورزی و تصویب
مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخابات می شوند و تا موقعی که تجدید انتخاب بعمل نیامده و یا تغییر نیافته‌اند در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
 تبصره ـ اعضای هیات مدیره بطور موظف در شرکت انجام وظیفه می نمایند که یکی از آنان باید کارشناس و متخصص امور مالی و بقیه آنان از کارشناسان با تجربه در امور مربوطه باشند.
 رئیس ـ 181 نفر حضور دارند موافقان ماده 11 و تبصره قیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 12 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 12ـ رئیس هیات مدیره که مدیر عامل شرکت نیز می باشند از میان اعضاء هیات مدیره و بنا به پیشنهاد وزیر کشاورزی و تصویب مجمع عمومی انتخاب می شود.
 رئیس ـ 181 نفر حاضرند موافقان ماده 12 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد ماده 13 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 13ـ وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر است:
 الف ـ اجرای مصوبات مجمع عمومی را و تهیه طرح های اجرائی برای مصوبات مذکور.
 ب ـ نظارت بر اجرای برنامه های جاری براساس خط مشی و هدفهای شرکت.
 ج ـ تهیه برنامه سالانه و بودجه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
 د ـ تهیه گزارش سالانه، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
 ه ـ تهیه طرح تشکیلات شرکت و تسلیم آن به مجمع عمومی.
 و ـ تهیه آئین نامه مالی، معاملاتی، استخدامی و سایر آئین نامه های مورد نیاز شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
 ز ـ بررسی و پیشنهاد ضوابط تعیین نرخ خرید و فروش انواع بذر و نهال به مجمع عمومی جهت تصویب.
 ح ـ تعیین میزان صادرات انواع بذر و نهال براساس سیاستهای کلی وزارت کشاورزی.
 ط ـ پیشنهاد استفاده از تسهیلات اعتباری به مجمع عمومی جهت تصویب.
 ی ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به ارجاع دعوی به داوری با رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعیین داور و یا ختم دعوی از طریق سازش برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
 ک ـ تعیین حق مشاوره برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع با رعایت مقررات مربوط.
 ل ـ پیشنهاد نداریم؟
 م ـ آقای رهبری املشی پیشنهاد کرده اند که در بند (ح) کله ‹ وزارت› حذف بشود.
 رئیس ـ آقای رهبری بفرمائید.
 رهبری املشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. این میزان صادرات انواع  بذر و نهال را در بند (ح) بر اساس سیاستهای کلی وزارت کشاورزی قرارداده. این که ما سیاستهای کلی صادرات را آن هم در امر کشاورزی به عهده یک وزارتخانه بگذاریم. احیانا ممکن است در آینده خدای ناکرده یک وزارتخانه ای، یک وزیری، یک کج سلیقگی داشته باشد بذر است، نهال است، صادراتش را کم بکند، زیاد بکند  ما عرض کردیم پیشنهاد ما این است که سیاستهای کلی کشاورزی که دست دولت است و شورای عالی کشاورزی است و دست یک جمع است، دست یک فرد بگذاریم فردا بذر است به حیثیت کشاورزی ما  مربوط است دست وزارت کشاورزی نباشد دست سیاستهای کلی کشاورزی باشد که مجموعه نظام تصمیم گیرنده هستند یک فرد، نه یک وزارتخانه.
 منشی ‍ـ اولین مخالف آقای پناهنده و موافق آقای خیرخواه.
 علی پناهنده ـ بسم الله الرحمن الرحیم. برادرها می فرمایند دست وزارت کشاورزی نباشد پس دست چه کسی باشد؟ این جای این سوال است اگر کلمه ‹ وزارت› حذف بشود این می شود. ‹ تعیین میزان صادرات انواع بذر و نهال بر اساس سیاستهای کلی کشاورزی› سیاستهای کلی کشاورزی را چه کسی تعیین می کند؟ مسئوولش چه کسی است؟ ایشان می فرمایند که همه مسئوولان کشور. آخر همه مسئوولان کشور یا دست اندر کاران یک جای مشخصی نیست که ما از او بپرسیم که آقا شما دست اندرکار این قضیه هستند معلوم است که این  قضیه کاملا مربوط به وزارت کشاورزی می شود حالا اگر نبا به فرمایش ایشان یک کج سلیقگی هم یک وزیر کشاورزی بکند خوب چاره ای نیتس مثل کج سلیقگی های دیگر که وزراء دیگر می کنند مگر بقیه وزراء  در کارهایشان کج سلیقگی نمی کنند. خوب این هم می شود جزو آنها. ولی بالاخره مرجع برای این کار همان وزارت کشاورزی است چون ما کسی دیگری را  اصلا نداریم که به امر مراجعه بکنیم مثلا بگوئیم وزیر صنایع و معادن بگوییم چه کسی؟ وزیر کشاورزی مسئوول این کار است اصلا مرجع دیگری نیست. سیاستهای کلی کشاورزی هم اگر کلمه ‹ وزارت› از آن حذف بشود اصلا معنی نمی دهد برای اینکه سیاستهای کلی کشاورزی را چه کسی تعیین می کند. مرجعی که ما به او مراجعه بکنیم. جز وزیر کشاورزی کسی نیست از این جهت من با پیشنهاد ایشان مخالفم.
 منشی ـ آقای کامل موافق هستند. بفرمائید.
 کامل خیرخواه ـ بسم الله الرحمن الرحیم. متاسفانه برادر محترم آقای پناهنده در مخالفتشان دلیل روشنی را ارائه نکردند. یک جمله بود که اگر وزارت کشاورزی سیاست کلی را تعیین نکند چه مرجعی و ملجائی وجو دارد که این سیاست را روشن و تبیین بکند باید به اطلاع ایشان برسانیم که شورای عالی کشاورزی برای این کار بهترین مرجع هست و اگر این سیاست را ما به این مرجع واگذار بکنیم طبعا با اشراف و مسئوولیت وسیع تری که دارد در جهت صدور محصولات کشاورزی نقش بهتری را می تواند ایفاء بکند ما بگذاریم  از اینکه وزیر در حال حاضر تلاتش دارد و شرائط جوری است که همه می خواند نه تنها در امر کشاورزی به خودکفایی برسیم بلکه به حد صادرات خارج از کشور هم انشاء الله موفق بشویم. اما چنانکه گفته شد این  مسئوولیت را تنها به عهده  وزیر نگذارید وزیر طبعا چون مسئوول مستقیم است در این زمینه تلاش کافی را خواهد کرد اما اگر بعلاوه وزیر، شورای عالی کشاورزی را هم در این زمینه شما دستش را باز بگذارید و این مسئوولیت را به عهده او هم بگذارید تلاش بیشتر می شود و موفقیت افزونتر بدست می آید. بنابراین بسیار خوب است که کلمه ‹ وزیر یا وزارت› از این جمله حذف بشود و سیاست کلی را شورای عالی کشاورزی و خود وزارت کشاورزی در امر صادرات محصولات کشاورزی پی ریزی می کنند و انشاء الله به نتیجه مطلوب خواهیم رسید ما با حذف کلمه ‹ وزارت› موافق هستیم.
 رئیس ـ کمیسیون (جلالی ـ ما  مخالفیم) خوب کمیسیون مخالف است، دولت.
 فاضل (قائم مقام وزارت کشاورزی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت برادران عرض کنم که اصلا روال عمومی صادرات در کل کشور همین طور است یعنی چی این که در رابطه با بذر و نهال است و در رابطه با کل صادرات نیست چه اگر بخواهیم صادرات کل بخش ها را در نظر بگیریم الان روال به این شکل است که سالانه فرضا وزارت کشاورزی به دولت اعلام می کند که من سیاستم در رابطه با این نیست محصولات، در رابطه با صادراتش یا عدم صادراتش چه هست؟ آن می رود و در دولت سالانه عین آن سیاست اعمال می شود و کمیسیون صادرات موظف هست به اعمال سیاست بخش کشاورزی که از طریق وزارت کشاورزی اعمال می شود برای سایر بخش ها هم همین طور است یعنی اگر بخش صنعت هم بخواهد صادرات داشته باشد سالانه اعلام می کند که من این کالاهای صنعتی را مجوز صدور می دهم یا سیاستم سیاست تشویقی هست یا عدم تشویقی یعنی این چیزی نیتس که مطلب تازه ای باشد بعلاوه اینکه به هر حال این شرکت باید تابع سیاست های بخش کشاورزی باشد یعنی خودش که نباید برود و تصمیم گیری بکند بگوید آقا من این بذر را می خواهم صادر کنم یا نکنم این هست که این روال الان وجود دارد و به نظر من این شکلی آمده بهترین شکل موجودش است.
 رئیس ـ 180 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگانی که با پیشنهاد آقای رهبری که گفتند کلمه ‹ وزارت› از بند (ح) حذف بشود که فقط بماند ‹ کشاورزی›
کسانی که با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. خوب اصل ماده را به رای می گذاریم /182 نفر حاضرند نمایندگانی که با ماده (13) موافقت دارند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 ماده 14 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 14ـ تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آراء معتبر می باشد هیات مدیره دارای دفتری خواهد بود که کلیه تصمیمات در آن ثب و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه خواهد رسید.
 رئیس ـ 180 نفر حضور دارند نمایندگان موافق با ماده (14) قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده (15) را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 15ـ مدیر عامل و رئیس هیات مدیره بالاترین مقام اجرائی و مسئوول ادره و حسن جریان امور و حفظ حقوق و منافع و اموال شرکت می باشد و از جمله وظایف و اختیارات او عبارت است از.
 الف ـ اجرای مصوبات هیات مدیره طبق مقررات این اساسنامه و آئین نامه های مربوط.
 ب ـ استخدام، نصب و عزل کارکنان بر طبق مقررات با رعایت تشکیلات و بودجه مصوب.
 ج ـ امضاء نامه ها و افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاهای مجاز و صدور اجازه پرداخت، در حدود بودجه مصوب شرکت و رعایت سایر مقررات مربوط.
 د ـ نمایندگانی شرکت در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی مراجع قضائی و موسسات دولتی و غیر دولتی اعم از داخل و خارجی و حق اقامه دعوی و دفاع در کلیه مراجع با حق انتخاب وکیل.
 تبصره 1ـ مدیر عامل و رئیس هیات مدیره می تواند با مسئوولیت خود قسمتی از اختیارات خویش را به هر یک از اعضاء هیات مدیره و یا رؤسای ادرات و شعب و نمایندگی های شرکت واگذار نماید. مدیر عامل و رئیس هیات مدیره می تواند یکی از اعضاء هیات مدیره را به عنوان قائم مقام خویش به رئیس مجمع عمومی جهت صدور حکم معرفی نماید.
 تبصره 2ـ کلیه چکها و اسناد و قراردادها و اوراق تعهدآور به امضاء مدیر عامل و رئیس هیات مدیره و یا قائم مقام او و یا کسانی که از جانب مدیر عامل حق امضاء دارند به اتفاق یکی دیگر از اعضاء هیات مدیره معتبر خواهد بود. و در شع و یا نمایندگی ها امضاء رئیس شعبه و یا نمایندگی به اتفاق نماینده منتخب مدیر عامل خواهد بود.
 رئیس ـ 180 نفر در جلسه حاضرند. ماده 15 را با دو تبصره به رای می گذاریم نمایندگان موافق با این ماده و تبصره ها قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 16 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 16ـ وظایف و اختیارات بازرس (حسابرس) بشرح زیر است:
 الف ـ رسیدگی به حسابها، اسناد و دفاتر مالی شرکت.
 ب ـ رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان و تهیه گزارش لازم و تسلیم آن به مجمع عموم تاده روز قبل از تشکیل مجمع.
 رئیس ـ 180 نفر حضور دارند موافقان با ماده 16 قیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 ماده 17 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 17ـ وظایف بازرس (حسابرس) همان وظایف بازرس مذکور در قانون تجارت است از جمله: بازرس (حسابرس) حق دارد بدون ایجاد وقفه در امور جاری شرکت هرگونه اطلاعاتی که لازم بداند از مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره و سایر کارکنان بخواهد و به دفاتر و مدارک و قراردادهای شرکت مراجعه نماید و اقدامات و عملکرد شرکت را مورد بررسی و کنترل قرار دهد. اشخاص فوق الذکر موظف به ارائه اطلاعات و مدارک درخواستی می باشند.
 تبصره ـ هیات مدیره مکلف است حداقل سی روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را برای بررسی و اظهار نظ به بازرس (حسابرس) شرکت تسلیم نماید.
 رئیس ـ پیشنهاد نداریم؟ (منشی ـ خیر) با همان رقم سابق، نمایندگان موافق ماده 17 و تبصره قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. فصل سوم را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 فصل سوم ـ سایر مقررات.
 ماده 18ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه هر سال می باشد به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ اجرای این اساسنامه خواهد بود.
 رئیس ـ پیشنهادی ندارد، 180 نفر حضور دارند موافقان ماده 18 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 19 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 19ـ هرگونه تغییر و یا اصلاح در مواد اساسنامه پس از تایید مجمع عمومی و تصویب هیات وزیران باید برای تصویب نهائی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد.
 رئیس ـ پیشنهادی ندارد؟ (منشی ـ خیر) 180 نفر حضور دارند موافقان ماده 19 که قرائت شد قیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 20 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 20ـ شرکت تابع این اساسنامه و آئین نامه های مربوط می باشد و در کلیه موضوعاتی که در این  اساسنامه پیش بینی نشده است طبق قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.
 رئیس ـ 180 نفر حاضرند موافقان با ماده 20 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. دستور بعدی را مطرح کنید ضمنا تنفس نمیدهیم یک نیمساعت هم کار می کنم انشاء الله جلسه را ختم می کنیم.
 8 ـ تصویب کلیات لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا
حقوق روزانه به بیمه شدگانی که بعلت همکاری یبا نیروهای مسلح
 جمهوری اسلامی ایران مجروح شده یا میشوند
 منشی ـ گزارش شور اول کمیسیون بهداری و بهزیستی درخصوص لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا حقوق روزانه به بیمه شدگانی که به علت همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجروح و یا میشوند
 رئیس ـ آقای شیبانی بفرمائید.
 دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون بهداری و بهزیستی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. شماره ترتیب چاپ 1802 شماره چاپ سابقه 1702.
 گزارش کمیسیون بهداری و بهزیستی، امداد، تامین اجتماعی و هلال احمر به مجلس شورای اسلامی.
 لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا حقوق روزانه به بیمه شدگانی که به علت همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجروح شده یا می شون به شماره ترتیب چاپ 1702 که جهت بررسی به کمیسیون بهداری و بهزیستی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ 26/7/66 با حضور نمایندگان محترم دول مطرح و با اصلاحاتی در ماده واحده بشرح زیر به تصویب رسید.
 اینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.
 مساله این است که یک عده از این رزمنده ها و یا افرادی که به کمک نیروهای مسلح میروند ممکن است  مجروح بشوند یا از کار افتاده بشوند و این حق بیمه شان را تصویب کردیم معادل آخرین حقوقی که می گرفتند حق بیمه حساب می شود و به آنها پرداخت بشود و این کمکی است به آن کسانی که به کمک رزمندگان میروند و می روند در خدمت نیروهای مسلح انجام وظیفه می کنند و در جبهه ها ممکن است که مجروح یا معلول بشوند. و به نظر من گمان نمیکنم کلیات این مساله داشته باشد اگر مجددا توضیحی لازم شد، خدمت نمایندگان محترم توضیح خواهم داد.
 رئیس ـ آقای موحدی!کسی مخالف و موافق ثبت نام نکرده؟
 منشی ـ خیر، کسی ثبت نام نکرده.
 رئیس ـ خیلی خوب در مجلس هم کسی به عنوان مخالف ثبت نام نکرده تا نصاب جهت رای گیری حاصل بشود، دستور بعدی را هم مطرح کنید.
کسانی که با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. خوب اصل ماده را به رای می گذاریم /182 نفر حاضرند نمایندگانی که با ماده (13) موافقت دارند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 ماده 14 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 14ـ تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آراء معتبر می باشد هیات مدیره دارای دفتری خواهد بود که کلیه تصمیمات در آن ثب و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه خواهد رسید.
 رئیس ـ 180 نفر حضور دارند نمایندگان موافق با ماده (14) قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده (15) را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 15ـ مدیر عامل و رئیس هیات مدیره بالاترین مقام اجرائی و مسئوول ادره و حسن جریان امور و حفظ حقوق و منافع و اموال شرکت می باشد و از جمله وظایف و اختیارات او عبارت است از.
 الف ـ اجرای مصوبات هیات مدیره طبق مقررات این اساسنامه و آئین نامه های مربوط.
 ب ـ استخدام، نصب و عزل کارکنان بر طبق مقررات با رعایت تشکیلات و بودجه مصوب.
 ج ـ امضاء نامه ها و افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاهای مجاز و صدور اجازه پرداخت، در حدود بودجه مصوب شرکت و رعایت سایر مقررات مربوط.
 د ـ نمایندگانی شرکت در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی مراجع قضائی و موسسات دولتی و غیر دولتی اعم از داخل و خارجی و حق اقامه دعوی و دفاع در کلیه مراجع با حق انتخاب وکیل.
 تبصره 1ـ مدیر عامل و رئیس هیات مدیره می تواند با مسئوولیت خود قسمتی از اختیارات خویش را به هر یک از اعضاء هیات مدیره و یا رؤسای ادرات و شعب و نمایندگی های شرکت واگذار نماید. مدیر عامل و رئیس هیات مدیره می تواند یکی از اعضاء هیات مدیره را به عنوان قائم مقام خویش به رئیس مجمع عمومی جهت صدور حکم معرفی نماید.
 تبصره 2ـ کلیه چکها و اسناد و قراردادها و اوراق تعهدآور به امضاء مدیر عامل و رئیس هیات مدیره و یا قائم مقام او و یا کسانی که از جانب مدیر عامل حق امضاء دارند به اتفاق یکی دیگر از اعضاء هیات مدیره معتبر خواهد بود. و در شع و یا نمایندگی ها امضاء رئیس شعبه و یا نمایندگی به اتفاق نماینده منتخب مدیر عامل خواهد بود.
 رئیس ـ 180 نفر در جلسه حاضرند. ماده 15 را با دو تبصره به رای می گذاریم نمایندگان موافق با این ماده و تبصره ها قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 16 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 16ـ وظایف و اختیارات بازرس (حسابرس) بشرح زیر است:
 الف ـ رسیدگی به حسابها، اسناد و دفاتر مالی شرکت.
 ب ـ رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان و تهیه گزارش لازم و تسلیم آن به مجمع عموم تاده روز قبل از تشکیل مجمع.
 رئیس ـ 180 نفر حضور دارند موافقان با ماده 16 قیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 ماده 17 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 17ـ وظایف بازرس (حسابرس) همان وظایف بازرس مذکور در قانون تجارت است از جمله: بازرس (حسابرس) حق دارد بدون ایجاد وقفه در امور جاری شرکت هرگونه اطلاعاتی که لازم بداند از مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره و سایر کارکنان بخواهد و به دفاتر و مدارک و قراردادهای شرکت مراجعه نماید و اقدامات و عملکرد شرکت را مورد بررسی و کنترل قرار دهد. اشخاص فوق الذکر موظف به ارائه اطلاعات و مدارک درخواستی می باشند.
 تبصره ـ هیات مدیره مکلف است حداقل سی روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را برای بررسی و اظهار نظ به بازرس (حسابرس) شرکت تسلیم نماید.
 رئیس ـ پیشنهاد نداریم؟ (منشی ـ خیر) با همان رقم سابق، نمایندگان موافق ماده 17 و تبصره قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. فصل سوم را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 فصل سوم ـ سایر مقررات.
 ماده 18ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه هر سال می باشد به استثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ اجرای این اساسنامه خواهد بود.
 رئیس ـ پیشنهادی ندارد، 180 نفر حضور دارند موافقان ماده 18 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 19 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 19ـ هرگونه تغییر و یا اصلاح در مواد اساسنامه پس از تایید مجمع عمومی و تصویب هیات وزیران باید برای تصویب نهائی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد.
 رئیس ـ پیشنهادی ندارد؟ (منشی ـ خیر) 180 نفر حضور دارند موافقان ماده 19 که قرائت شد قیام کنند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 20 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 20ـ شرکت تابع این اساسنامه و آئین نامه های مربوط می باشد و در کلیه موضوعاتی که در این  اساسنامه پیش بینی نشده است طبق قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.
 رئیس ـ 180 نفر حاضرند موافقان با ماده 20 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. دستور بعدی را مطرح کنید ضمنا تنفس نمیدهیم یک نیمساعت هم کار می کنم انشاء الله جلسه را ختم می کنیم.
 8 ـ تصویب کلیات لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا
حقوق روزانه به بیمه شدگانی که بعلت همکاری یبا نیروهای مسلح
 جمهوری اسلامی ایران مجروح شده یا میشوند
 منشی ـ گزارش شور اول کمیسیون بهداری و بهزیستی درخصوص لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا حقوق روزانه به بیمه شدگانی که به علت همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجروح و یا میشوند
 رئیس ـ آقای شیبانی بفرمائید.
 دکتر شیبانی (مخبر کمیسیون بهداری و بهزیستی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. شماره ترتیب چاپ 1802 شماره چاپ سابقه 1702.
 گزارش کمیسیون بهداری و بهزیستی، امداد، تامین اجتماعی و هلال احمر به مجلس شورای اسلامی.
 لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا حقوق روزانه به بیمه شدگانی که به علت همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجروح شده یا می شون به شماره ترتیب چاپ 1702 که جهت بررسی به کمیسیون بهداری و بهزیستی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ 26/7/66 با حضور نمایندگان محترم دول مطرح و با اصلاحاتی در ماده واحده بشرح زیر به تصویب رسید.
 اینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.
 مساله این است که یک عده از این رزمنده ها و یا افرادی که به کمک نیروهای مسلح میروند ممکن است  مجروح بشوند یا از کار افتاده بشوند و این حق بیمه شان را تصویب کردیم معادل آخرین حقوقی که می گرفتند حق بیمه حساب می شود و به آنها پرداخت بشود و این کمکی است به آن کسانی که به کمک رزمندگان میروند و می روند در خدمت نیروهای مسلح انجام وظیفه می کنند و در جبهه ها ممکن است که مجروح یا معلول بشوند. و به نظر من گمان نمیکنم کلیات این مساله داشته باشد اگر مجددا توضیحی لازم شد، خدمت نمایندگان محترم توضیح خواهم داد.
 رئیس ـ آقای موحدی!کسی مخالف و موافق ثبت نام نکرده؟
 منشی ـ خیر، کسی ثبت نام نکرده.
 رئیس ـ خیلی خوب در مجلس هم کسی به عنوان مخالف ثبت نام نکرده تا نصاب جهت رای گیری حاصل بشود، دستور بعدی را هم مطرح کنید.
9 ـ تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون تقویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها، هیاتها و مجامع مختلف به وزرای صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات
 منشی ـ دستور بعد، گزارش شور اول کمیسیون صنایع و معادن درخصوص لایحه اصلاح قانون تفویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها، هیات ها و مجامع مختلف به وزرای صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات.
 رئیس ـ آقای جعفری بفرمائید.
 حسن جعفری (مخبر کمیسیون صنایع و معادن) – سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون صنایع و معادن به مجلس شورای اسلامی شماره ترتیب چاپ 1810 ترتیب سابق 1692.
 لایحه اصلاح قانون تفویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها، هیاتها و مجامع مختلف به وزراء صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات.
 شماره ترتیب چاپ 1692 که به کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود طی چند جلسه با حضور نمایندگان دولت مورد رسیدگی قرار گرفت و در نتیجه در جلسه مورخ 3/8/66 عینا تصویب شد. اینک گزارش شور اول آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم میدارد.
 رئیس کمیسیون صنایع و معادن ـ حسین محلوجی
 لایحه اصلاح قانون راجع به تفویض وظائف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها، هیاتها و مجامع مختلف به وزراء صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات.
 ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون وزیر صنایع یا نماینده وی علاوه بر عضویت در مجامع و شوراهای مذکور در قوانین قبلی عضو مجمع عمومی شرکت سهامی بازرگانی دولتی ایران و شوراهای هماهنگی ترابری کشور نیز خواهد بود.
 نمایندگان محترم توجه دارند که وزارت صنایع و معادن سابق امروزه تبدیل به سه وزارتخانه شده. طبعا وظائف و اختیارات هم به تناسب وزارتخانه های مربوطه تقسیم می شود. از جمله  مواردی که الان در این لایحه بحث هست دو مورد است: یکی شرکت وزارت صنایع و عضویت وزارت در مجمع عمومی شرکت سهامی بازرگانی دولتی ایران است. و دیگری عضویت در شورای هماهنگی ترابری کشور. با توجه به اینکه عمده کارهای این دو قسمت ارتباط مستقیم دارد با وزارت صنایع و میبایستی قطعا حضور داشته باشد وزیر یا نماینده اش حالا آنروز یا غفلت شده یا سهو قلم بوده. علی کل عضویت وزارت صنایع در این دو مورد مزبور یادآوری نشده. اما ضرورت حضور به این دلیل است. اولا در شرکت سهامی بازرگانی دولتی نمایندگان محترم توجه دارند که قسمت عمده مواد اولیه از خارج تهیه میشود بالاخص مثل دانه های روغنی، روغنی نباتی و امثالش که مستقیما میبایستی زیر نظر وزارت صنایع باشد، روی کیفیت آن نظر لازم را بدهد. در مورد کل مواد غذایی یباید این چنین باشدمع ذلک عضویت در این مجمع برای وزارت صنایع منظور نشده و منظور نشدن عضویت خواه نخواه موجب خواه شد که یکسری ناهماهنگی هائی در اینجا به وجود بیاید که در رفع  آن باید کوشید. مورد دوم که حضورش لازم هست در مورد بارگیری و نقل و انتقلات حمل و نقل های لازم است. در داخل کشور اگر دهها میلیون تن بارگیری به عمل بیاید عمده اش مربوط میشود به وزارت صنایع. از جمله مساله سیمان، حمل مواد اولیه سیمان از معدن به کارخانه و توزیع آن در سطح کشور و در هر جای لازم مستقیما مربوط میشود به وزارت صنایع که متاسفانه  عضویتی در این شورا برای آنها منظور نشده. ثانیا مثل چغندر قند مواد اولیه قند و شکر شاید چهار یا پنج میلیون تن چغندر قند میبایستی بارگیری بشود بیاید به کارخانه در عین حال عضویت برای وزارت صنایع منظور نشده و کلا به نظر میرسد که ضرورت حضورش بیش از وزارت معادن و فلزات و وزارت صنایع سنگین است. به همین دلیل کمیسیون نظر دارد که این لایحه به تصویب برسد و وزیر صنایع یا نماینده آن عضویت در مجمع عمومی شرکت  سهامی بازرگانی و عضویت در شوراهای هماهنگی ترابری را داشته باشد. انشاء الله که نمایندگان محترم با توجه به ضرورت این موضوع رای لازم را خواهند داد والسلام.
 رئیس ـ مخالفی ثبت نام نکرده؟ (منشی ـ خیر) خوب اینجا هم که مخالفی ثبت نام نکرده است.
 شهرکی ـ  شوراهای هماهنگی ترابری نداریم، یک شورای هماهنگی داریم.
 رئیس ـ خوب اشتباهی را در شور دوم برطرف می کنند. وقتیکه میخواهند الفاظش را بنویسند. ما دو تا لایحه را بحث کردیم یعنی مخبرین کمیسیون توضیح دادند  که باید رای بگیریم. یک را قبلا و یکی را هم حالا آقای جعفری توضیح دادند. در هیچیک از دو لایحه کسی به عنوان مخالف ثبت نام نکرده بود طبعا موافق هم ثبت نام نکرده. دولت هم حرفی ندارد.
 180 نفر در جلسه حاضرند. اول آقا موحدی، آن قبلی را  که شور اول است بخوانید.
 منشی ـ اولین دستور لایحه پرداخت غرامت دستمزد معادل آخرین مزد یا حقوق روزانه به بیمه شدگان که به علت همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجروح شده یا میشوند.
 رئیس ـ‍ لایحه اصلاح قانون راجع به تفویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها، هیاتها و مجامع مختلف به وزرای صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات.
 رئیس ـ آن تذکری هم که آقای شهرکی دادند در شور دوم اصلاح بشود.
 180 نفر حضور دارند نمایندگانی که با کلیات این ماده واحده موافقند قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.
10 ـ تصوی کلیات لایحه حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها
 رئیس ـ دستور بعدی هم مخالف ندارد فقط توضیح مختصری است و رای گیری.
 منشی ـ لایحه حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها که توسط کمیسیون شوراها و امور داخلی گزارش رسیده است. آقای علوی تبار توضیح بدهند.
 سید محمود علوی (مخبر کمیسیون امور داخلی و شوراها) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. لایحه حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها.
 ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون تاریخ تولید اشخاص از حیث مقررات برای مراجع رسمی کشور همان تاریخی است که در هنگام تنظیم اولین شناسنامه اعلام و ثبت گردیده است.
 در شرایط امروزه ما ثبت اسناد سجلی یبا تاریخ دقیق تولد صورت می گیرد و این به خاطر رشد و سواد و رشد فرهنگی است که در جامعه امروزی شاهد هستیم و نقشی که مردم دریافتند نقشی که تاریخ تولید واقعی در سرنوشت فرزندانشان در آینده خواهد داشت، در گذشته که این درک وجود نداشته ثبت تاریخهای غیر واقعی در اسناد سجلی بسیار فراوان بوده. گاهی دیده شده که افراد کم سن و سالی از نظر شناسنامه دارای سن کمی هستند. که این عدم انطباق تاریخ تولد در اسناد سجلی برای صاحبان سجلات اسباب دردسر بوده گاهی سن واقعی کمتراز سن شناسنامه و در نتیجه فرد از نظر سن واقعی خودش امکان شرکت در  کنکور دانشگاهها یا پذیرش در مراکز تربیت معلم یا دانشسراهای تربیت معلم و غیر ذلک را داشتند اما به دلیل اینکه شناسنامه آنها سن آنها را بیشتر نشان می دهد از اینکه در اینگونه مراکز پذیرفته بشوند محروم میماندند و گاهی سن واقعی بیشتر و سن شناسنامه و کمتر باز هم باعث بروز مشکلاتی در زندگی مردم میشده که گاهی یک فرد سی و پنج یا چهل ساله به عنوان یک فرد هیجده سال یا نوزده ساله مشمول تشخیص داده میشد و در نتیجه مجبور بود که بعد از تشکیل خانواده و داشتن خانواده سنگین به سربازی برود. این عوامل باعث شده بود که در مدتهای گذشته طبق قوانینی که به اینگونه افراد حق میداد برای تصحیح تاریخ توید خودشان در اسناد سجلی مراجعه کنند و تاریخ واقعی را طبق تشخیص پزشکان مواردی که در قانون مقرر شده اصلاح کنند. این مساله هر چند افراد را به یک سلسله از حقوقشان میرساند ولی روزانه برای یک سلسله از سوءاستفاده ها هم بوده که افرادی که تاریخ واقعی تولد آنها در سجلات و در شناسنامه قید شده برای اینکه به یک سلسله از مزایایی دسترسی پیدا کنند یا از یک سلسله از وظایف فرار بکنند
اقدام به تغییر تاریخ تولد میکردند. و موارد اخیرا به مرحله ای رسیده که هم وقت دادگاهها را بیش از حد اشغال کرده و از طرف دیگر اسناد سجلی را عملا متزلزل کرده به طوریکه بایستی یک سیستم جدیدی برای ثبت احوال برای تاریخهای جدیدی که در شناسنامه ها قید شده به وجود بیاید. مجموع تالی فاسدهایی که از آن مساله پدید آمده بود و با توجه به  اینکه میزان زیادی از موارد اصلاح شده دولت لایحه ای را تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی کرده است. آن چیزیکه در لایحه دولت آمده بود این بود که ‹ تاریخ تولید اشخاص از حیث مقررات برای مراجع رسمی کشور همان تاریخی است که در هنگام تنظیم اولین شناسنامه اعلام و ثبت گردیده است.›
 در کمیسیون شوراها  و امور داخلی وقتیکه این لایحه مورد بحث قرار گرفت تعبیر لایحه که تاریخ تولد اشخاص از حیث مقررات همان تاریخ اولین شناسنامه است این مستلزم و موجب این میشد که آنچه اصلاحاتی هم که بعدها صورت گرفته این اصلاحات کان لم یکن تلقی بشود و باز آن شناسنامه های اصلاح شده هم به حالت اول برگردد. یعنی یک تزلزل جدیدی در شناسنامه های اصلاح شده اینبار به وجود می آمد. در کمیسیون این جمله در صدر  ماده واحده اضافه شد ‹ از تاریخ تصویب این قانون تاریخ تولد همان تاریخ تنظیم اولین شناسنامه است› که در نتیجه آنچه تا الان اصلاح شده و مورد رسیدگی قرار گرفته و به نتیجه رسیده اینها به همان اعتبار بعدی خودشان باقی هستند، اما آنچه که دیگر تا الان مورد اقدام قرار نگرفته برای حفظ اسناد سجلی و برای جلوگیری از اتلاف وقت دادگاهها کمیسیون تصویب کرد که از تاریخ تصوی این قانون تاریخ تولید اشخاص از حیث مقررات برای مراجع رسمی همان تاریخی باشد که در هنگام تنظیم اولین شناسنامه اعلام و ثبت گردیده. این شروع آن چیزی است که در این لایحه آمده، توضیحی اگر نیاز داشته باشد بعد از صحبت مخالف و موافق عرض خواهد شد والسلام.
 رئیس ـ بسیار خوب. مخالفی برای این لایحه نام ننوشته؟ (منشی ـ خیر) آقایان حضور داشته باشند در جلسه، رای می گیریم 180 نفر در جلسه حاضرند کلیات ماده واحده ای را که آقای علوی تبار توضیح دادند به رای می گذاریم. نمایندگان موافق کلیات این لایحه قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.
 11ـ تصویب لایحه اصلاح ماده 5 قانون هواپیمائی کشوری
 رئیس ـ آخرین دستورمان یک ماده واحده ای است که شور دوم است. مخبر کمیسیون یک توضیح بدهند. اگر پیشنهادی نداشت رای می گیریم.
 منشی ـ گزارش شور دوم کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه ترابری درخصوص لایحه اصلاح ماده 5 قانون هواپیمائی کشوری مخبر کمیسیون مسکن توضیح بدهند.
 رئیس ـ آقای باهنر بفرمائید.
 محمد رضا باهنر (مخبر کمیسیون مسکن شهرسازی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش از کمیسیون مسکن شهرسازی و راه ترابری به مجلس شورای اسلامی.
 لایحه اصلاح ماده پنج قانون هواپیمایی کشوری مصوب تیر ماه 1328 به شماره ترتیب چاپ 1675 که به عنوان  کمیسیون اصلی به کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه ترابری ارجاع شده بود در جلسه مورخ 5/8/66 کمیسیون بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.
 اینک گزارش آن جهت شور دوم به مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم میگردد.
  رئیس کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری ـ غلامعلی شهرکی
 در گزارش شور اول این اصلاحیه به مجلس شورای اسلامی اعلام شد تقاضایی داشتند برادرهای هواپیمایی کشوری به دلیل اینکه فعالیتهای ویژه ای دارند و حساسیت هایی هم چه از نظر مسایل نظامی یا تحریم‌های اقتصادی یا چیزهای دیگر به اینها اعمال میشود  و فشارهایی وارد می شود و اساسنامه گذشته شان نمی‌تواند جوابگوی بعضی از مشکلاتشان باشد درخواست کرده بودند که اصلاحاتی در اساسنامه شان انجام بشود که این درخواستها چند مورد بود که دو سه مورد از آنها به تایید کمیسیون مسکن و شهرسازی رسید و در شور دوم هم تغییر آنچنانی داده نشد. یکی از تغییراتی که موافقت شد و تصویب شد اینکه در تبصره 1 ماده 5 آمده: سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است در زمینه های ایجاد و نگهداری و اداری فرودگاهها راسا یا با مشارکت بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی با رعایت اصل 46 قانون اساسی مبادرت به تاسیس شرکت بنماید.
 یعنی بعضی از کارهایی را که هواپیمایی کشوری الان نمی تواند شخصا به صورت امانی انجام بدهد می‌تواند شرکتهایی را در اطراف و مجاورت خودش تشکیل بدهد که این شرکتها میتواند مشارکت با شرکت دولتی باشد یا تعاونی ها یا بخش خصوصی و بعضی از آن کارهایش را انجام بدهد، اعم از ایجاد فرودگاه، نگهداری و اداره بعضی از قسمتهای فرودگاهها و مساله بعدی هم که در این قضیه تصویب شد مساله قسمت سازمانشان بود در پاراگراف اول صفحه دوم آمده که سازمان مزبور انجام وظایف خود از نظر مالی و استخدامی و اداری طبق مقررات مربوطه تحت نظر وزیر راه مستقلا اقدام مینماید و سازمان آن به موجب تصویبنامه هیات وزیران تعیین میشود.
 یعنی به اصطلاح سازمان قانونی و تشکیلات سازمان هواپیمایی کشوری باید به تصویب هیات دولت برسد و سازمان میتواند از محل درآمدهای قانونی خود در قالب بودجه های مصوب و در صورت وجود کسری از محل درآمدهای عمومی کشور طبق مقررات استفاده نماید. وظایف عمده سازمان مزبور به قرار زیر میباشد. که تغییر آنچنانی  در این قسمتها داده نشده و فقط در بحث درآمدها و بودجه ها هست که در لایحه بودجه آمده اینها برای تخصیصشان میتوانند از درآمدهایی که داشته اند استفاده بکنند و تغییر عمده دیگری در این قضیه نداریم تصویب این مساله یک مقدار دستشان را باز می کند برای اینکه بعضی از مسایل اضطراری و مشکلاتی که دارند و به حالت عادی نمی توانند حل بکنند بتوانند از طریق تشکیل این شرکتها به آن عمل بکنند. و مساله تازه ای را هم ندارد یک ماده هم بیشتر نیست. قرائت میشود انشاء الله برای رای گیری.
 دری ـ کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دارد.
 منشی ـ آقای دری میخواهید مطرح کنید بفرمائیدی.
 دری نجف آبادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. ما یک پیشنهاد داریم در این ماده واحده یعنی در اصلاحیه ماده 5 خواهش میکنم عنایت کنید روی یک جمله اش حساسیت داریم. برادرها درباره بودجه سازمان دو تا مبنا و منبع ذکر کرده اند یک منبع درآمدهای قانونی خود سازمان هواپیمایی کشوری و منبع دوم هم مشروط کرده اند در صورتیکه این سازمان کسری بودجه آورد از منابع عمومی کشور تامین بشود. کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به اینکه از منابع عمومی اش بتواند خارج بکند هیچ تردید ندارد به صورت شرکت فعال باشد و بتواند از منابع عمومی‌اش هزینه های خودش را  تامین بکند. هیچ مشکلی هم در این رابطه نداریم ولی آنچه را که در کمیسیون راه و ترابری تصویب شده و مشروط کرده در صورت وجود کسری از محل درآمدهای عمومی این را کمیسیون برنامه و بودجه صددرصد مخالف بوده و پیشنهاد حذفش را دارد. در ماده اصلاحیه ای هم که در صفحه 3 ضمیمه تقدیمتان هست ما حذف کردیم، روی مابقی اش هم ممکن است ما حساسیت نداشته باشیم. ولی تقاضایمان از مجلس شورای اسلامی این است که عنایت بفرمایند. اگر بنا باشد سازمانی به صورت سازمان هواپیمائی کشوری سرویس بدهد، خدمات بدهد و بعد از منابع عمومی هم ما اعتبار در اختیارش قرار بدهیم. یعنی خودش نتواند هزینه خدمات خودش را تامین بکند این واقعا بزرگترین ظلم به نظام است. منابع عمومی کشور مگر چقدر است؟ اگر بخواهیم برای روستائیان کار بکنیم، برای مناطق محروم کار بکنیم، برای مناطق دور افتاده کار بکنیم، آموزش و پرورشمان را توسعه بدهیم و صدها اقدام جدی دیگر در جهت محرومیت زدائی در کشور انجام بدهیم بعد بگوئیم سازمان هواپیمائی کشوری که شما در مناطق خاصی سرویس میدهید، خدمات میدهید به یکعده خاصی هم خدمات میدهید در عین حال هزینه خدماتت را خودت تامین نکن، ما از اعتبارات عمومی و منابع عمومی کسری بودجه شما را تامین می کنیم این واقعا یک ظلم و تبعیتش ناروایی هم در نظام هست. ما گفته ایم این سازمانها مثل خود شهرداریها، دیگر اینکه از شهرداریها مرده تر نیست، شهرداریها را گفتیم بودجه هایتان خودکفا بشود و بروید خودتان بودجه تان را تامین بکنید و در این سالهای گذشته همواره قدم در این جهت برداشته شده که شهداریها، لااقل شهرداریها مرکز استانها و شهرهای بزرگ خودکفا بشوند و بند بودجه عمومی کشور نباشند. حالا چگونه میتوانیم تایید بکنیم که سازمان هواپیمایی کشوری با اینکه خودش درآمد دارد از محل درآمد و خدماتی که خودش دارد ارائه می دهد بودجه اش تامین نشود و بعد از اعتبارات عمومی، منابع عمومی و بودجه عمومی در اختیارش بودجه قرار بدهیم. این آیا واقعا ظلم به کل نظام، به کل جامعه به کل مردم نیست؟ خوب این یک سازمانی است دارد خدمت میدهد، سرویس
میدهد خیلی هم ممنون از کلیه کارکنان و کارگرانش هم تشکر می کنیم، تقدیر می کنیم ولی سیاست کلی نظام این است که چون این سازمان دارد خدمت میدهد خودش درآمدی برای تامین هزینه های خودش را هم وصول بکند. منابع درآمدی هم دارد. برود دنبال منابع درآمدی دیگر بگردد. افزایش درآمد بدهد  پولی را که از هواپیماها به عنوان پارکینگ و غیره دریافت می کند بدهد. هزینه هایش را کاهش بدهد. به هر جهت خود گردون باشد و بند بودجه های عمومی کل کشور نباشد. اگر در این مورد مجلس بپذیرد که سازمان هواپیمایی کشوری بند بودجه های عمومی باشد و کسری بودجه داشته باشد و کسری بودجه اش از منابع عمومی کشور تامین بشود پس کدامیک از دستگاههای خدمات عمومی کشور را می توانیم بگوئیم تو خودکفا باش؟ و جدانا بنده در کمیسیون بودجه هستم به عنوان یک کارشناس خدمت مجلس محترم عرض میکنم که در هیچ موردی دیگر ما نمی توانیم بگوئیم یک دستگاهی خودکفا باشد. خوب شرکت واحد که قطعا نمی تواند خودکفا باشد. اگر سازمان هواپیمایی کشوری هم در رابطه با خدمات و سرویسهایی که میدهد نتواند خودکفا باشد این فاجعه است. باید بگوئیم برو درآمد آنقدر تامین بکن که هزینه های خودت را خودت تامین بکنی و نیاز نداشته باشی از محل درآمدهای عمومی ما در اختیار تو یک اعتباری قرار بدهیم. ممکن است برای یکسال، دو سال بگوئیم آقا پنجاه میلیون تومان، صد میلیون تومان کسری اعتبار دارد به آن بدهیم من با این مخالفت ندارم یکسال، دو سال پنجا سال به آن بدهیم. اما اینکه این را در قانون عنوان بکنیم که در صورت وجودکسری از محل درآمدهای عمومی کشور میتواند بگیرد و هزینه بکند این را خواهش می کنم لااقل در قانون نیاورید اگر بعد کم آورد انشاء الله در بودجه منظور می کنیم. اما قانونا این حق را به آن ندهید, قانونا مکلفش بکنید برود و درآمد مورد نیازت و معادل هزینه هایت را تامین بکن نه اینکه تامین نکن و ما ناچار باشیم که در قانون بیاوریم که در بودجه عمومی برایت منظور می کنیم. بنابراین من خواهش می کنم  که پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه را اگر اصل ماده هم مورد نظر نیست نسبت به این قسمتش عنایت بفرمایید و این جمله را حذف بفرمایید. عبارت است این است: سازمان میتواند از محل درآمدهای قانونی خود در قلب بودجه‌های مصوب و در صورت وجود کسری از محل درآمدهای عمومی کشور. پیشنهاد مشخص و قطعی مان این است که این جمله دوم لااقل حذف بشود والسلام علیکم و رحمه الله.
 منشی ـ مخالف جناب آقای دکتر شیبانی، موافق آقای نادی.
 دکتر شیبانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من یک نکته ای را خدمت نمایندگان عرض کنم و آن این است که ظاهرش این است که میخواهیم به نفع مردم کار کنیم و بگوئیم این خودکفا بشود و بودجه اش… پدر مردم را با این در میاوریم. الان وضع بلیط های هواپیما را که میدانید چطور شده حمل و نقل یک وسیله ضروری است برای ممکلت. اگر هر چه هم بودجه ببرد باید بودجه اش را بدهند  یعنی چه که بگوئیم از منابع عمومی دولت نتواند یک شرکت درست بکند که خدماتش را انجام بدهد. این کاملا اشتباه است و گران می کند و تحمیل هم به مردم فقیر و فقر است. این بودجه عمومی مملکت برای مسایل کلی و عمومی مملکت است، نه برای اینکه کارمند زیاد بگیریم و مرتب ادارات را  توسعه بدهیم، مرتب چیزهای مشابه درست کنیم، مرتب پول بدهیم. اگر این کار را بکنیم باز هم آن می گوید که خیلی خوب به من گفته اند خودکفا بشوم پس بلیط را گران میکنم وسیله حمل و نقل هوایی یک وسیله ضروری برای مردم و حمل و نقلهای دیگر است. این چیزها را که می گوئید خودکفا بشود تحمیلش به مردم فقیر و فقر است. و به نظر من این کار را نکنید این وضعی که دارد بدتر هم میشود.
 رئیس ـ موافق آقای نادی.
 غلامحسین نادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. سازمان هواپیمائی غیر از خود شرکت های سابق یا جمهوری اسلامی فعلی است. سازمان هواپیمایی به منزله گاراژی می ماند که همانطور که گاراژ به ماشین ها سرویس میدهد سازمان هواپیمایی هم سرویس میدهد به هواپیمایی، در نتیجه  بحث این است، وقتی که شما می خواهید سرویس بدهید به یک تشکیلات دیگر، به یک شرکت دیگر پولت را می گیری. یعنی هر کسی هر کاری را انجام میدهد پولش را، ما به ازائش را می گیرد. این را که حواله اش میدهید سر بودجه عمومی کشور یعنی چه؟ یعنی بودجه عمومی کشور چقدر داخلش مانده که شما همه چیز را میخواهید حواله به آن بدهید؟ و در نتیجه  اگر سازمان هواپیمایی نتواند روی پای خودش بایستد سرویس  و پولی که میدهد به هواپیمایی و هواپیمایی در ارتباط با خودش، خودش را تامین نکند شما چه چیزی میخواهید در این کشور روی پای خودش بایستد و تامین بکند و در نتیجه رفع محرومیت ها، تبعیض ها، کارهای عمرانی واجب و ضروری از قبیل آب آشامیدنی گرفته  تا مسایل حیاتی و ضروری سرمایه گذاری اساسی به آن پرداخته بشود. خوب انجام نمی گیرد یعنی همه اش میشود بودجه جاری، وقتیکه بودجه جاری شد شما هیچگونه توسعه ای نمیتوانید بدهید. وقتی توسعه ندادید خواه ناخواه اصلا کل کشور و نظام مسئله پیدا می کند. نظام برای اینکه مقاوم باشد و روی پای خودش بایستد و قوام پیدا کند ناچار هست نسبت به یکسری مسایل خدماتی که افرادی از آن استفاده می کنند روی پای خودش بایستد. در نتیجه پیشنهاد مشخص کمیسیون برنامه و بودجه این است که همانطور که جناب آقای دری گفتند در صورت کسری این حذف بشود. کسری یمعنی ندارد. کار انجام میدهد، خدمات است، پولش را می گیرد. تمام شد رفت کسری معنایش چیست که از بودجه عمومی باشد؟ والسلام.
 رئیس ـ کمیسیون و دولت.
 باهنر (مخبر کمیسیون) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. مساله درست است حذف یک جمله است اینجا و ما معتقدیم که با حذف این جمله ماهیت قضیه تغییر نمی تواند بکند. یعنی سازمان هواپیمایی کشوری سازمانی نیست که با حذف یک جمله بشود خودکفایش کنیم. خدماتی را که سازمان هواپیمایی کشوری دارد میدهد در رابطه با جنگ، مخابرات و بحثهای دیگر نمیشود پول همه این خدمات را از مسافر گرفت. یک مسافر که میخواهد از تهران بپرد برود زاهدان بیائیم بگوئیم تمام هزینه هایی را که فرودگاههای کشور دارند و مساله را داری شان دارد و مسایل دیگرشان دارد این مسایل را توبده. بحث ما اینست که این خیز و جهت گیری خوبی است که این سازمان خودکفا بکنیم ما هم گفته ایم اول باید از درآمدهای قانونی خودش در قالب بودجه استفاده بکند، اگر هم کسری داشت و در بودجه های سالیانه پولی برای آن در نظر گرفته شد از آنهم بتواند استفاده بکند. اگر قرار باشد. ما در اساسنامه یک شرکت یا سازمان بگوئیم که آقا فقط میتواند از درآمدهای خودش استفاده بکند آیا بعدا دولت میتواند برایش بودجه بگذارد در لایحه بودجه آیا قانونی است یا قانونی نیست؟ اگر میتواند بگذارد ما بحثی روی این جمله نداریم خوب جمله را حذف بکنید ولی ما برداشتمان این است اگر ما در اساسنامه یک سازمانی را محدود بکنیم که فقط از درآمدهای خودت میتوانی استفاده بکنی دیگر دسمت دولت هم بعدا برای کمک کردن به این سازمان بسته میشود. دست مجلس هم بسته میشود مگر اینکه قانون را دوباره عوض بکند. بنابراین بتواند استفاده بکند ما در اساسنامه پیش بینی کردیم اول از درآمدهای خودش استفاده بکند و اگر کسر آورد و این کسری در لایحه بودجه منظور شد و مجلس تصویب کرد از لایحه بودجه هم بتواند استفاده بکند بنابراین با حذفش مخالفیم.
 رئیس ـ دولت صحبت کند.
 آقائی (معاون وزارت راه و ترابری)ـ بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت نمایندگان محترم در رابطه با وظاییف و اهمیت هواپیمائی کشوری من مختصری خدمتتان عرض میکنم تا با در نظر گرفتن این اهمیت و ضرورت اصلاح ماده 5 نمایندگان محترم تصمیم بگیرند. سازمان هواپیمائی کشوری است در جهت کنترل هواپیمائی و امنیت پرواز و هم چنین پدافند هوائی خدماتی را در داخل کشور و حتی برای هواپیماهای داخلی، نظامی و خارجی ارائه میکند. در رابطه با پدافند، اطلاعاتی را که میگیرد و پروازها را مشخص میکند، از آسمان کشور حراست میکند و تمام جابجائی ها را کنترل میکند وبا اطلاعاتی که به پروازها میدهد دقیقا این امنیت را پرواز در هوا برای انواع هواپیماها ایجاد میکند و این کنترل باعث میشود که پروازها به طور منظم در نقاط مختلف هواپما از لحظه پرواز تا  سلامت به مقصد برسد این حمایت و کنترل و تماس ادامه دارد. علاوه برآن در حالت فعلی که پیشرفت هائی در صنعت هواپیمائی و فرودگاه سازی ایجاد شده اهمیت هواپیمائی کشوری در کنترل و ایجاد این فرودگاه ها به مراتب بیشتر احساس میشود و هم چنین تربیت نیروهای متخصص اعم از خلبان، کنترل پرواز و غیره در این رابطه صرفا به جهت ارائه خدمت در این رابطه است. بنابراین کلا میشود تشکیلات سازمان هواپیمائی کشوری. ولی آن مشکلاتی که در حال حاضر برای هواپیمائی کشوری وجود داشت و با قوانین قبلی که مصوب سال
1328 و به صورت یک اداره کوچکی بوده، اداره کل بوده و بعد فقط  اسم به عنوان سازمان عوض شده بود ولی از نظر تشکیلات اصلاحاتی نداشت به همین دلیل ما مجبور شدیم با اصلاحاتی که در ماده انجام میدهیم بعضی از نارسائی های هواپیمائی کشوری را جبران و در جهت خودکفائی این سازمان قدم برداریم. هدف دولت از ارائه این لایحه 3 مساله عمده بود: یکی اینکه از نظر مقرراتی و استخدامی و اداری بتواند این هواپیمای کشوری طوری عمل بکند که تا حدی هم به صورت خودکفا بتواند عمل کند و علاوه بر آن بتواند خدمات بیشتری را بدون اینکه دستش از نظر استخدامی و مقررات مالی بسته باشد و اقدام بکند. البته تمام این ضوابط در چهارچوب قانون خواهد بود.
 مساله دوم آن که آقای دری نجف آبادی یهم فرمودند که از نظر مقررات عمومی که قابل کمک باد این است که در شرایطی که ما بتوانیم به صورت فرودگاه و تجهیز و یا ایجاد شرکت های جدید را ما پیش بینی می‌کنیم تا وقتی که در حد اعتبارات داخلی است میتواند از محل درآمدهای خودش عمل بکند ولی خواه ناخواه از یک حدی که برای پروژه های عظیم نتواند مسلما در قالب مصوبات مجلس خواهد توانست از کمک های دولت بکند و با توجه به اولویت هائی که خود مجلس محترم در نظر میگیرد با اخذ کمک آن تاسیسات و آن توسعه را در قسمت اداری خودش و تشکیلاتی و فرودگاهی اش انجام بدهد. مساله دیگر در زمینه ایجاد و نگهداری اداره فرودگاه است که راسا یا با مشارکت بخش دولتی یا تعاونی و خصوصی این مساله را انجام میدهد که تمام بخش ها را به کمک می گیرد در حد اعتبارات و باز احیانا در حد کمک دولت. بنابراین، اگر مساله کمک های دولت حذف بشود این مشکلی است که گریبانگیر سازمان هواپیمائی کشوری خواهد بود و در حقیقت این لایحه هیچ تاثیری در روند حرکت سازمان هواپیمائی کشوری ایجاد نخواهد کرد. بنابراین اگر هدف توسعه و تجهیز فرودگاه و ایجاد  امنیت پرواز و ایجاد ارتباط با سازمان های یبین المللی ( ای ـ کا ـ او E-K-O ) و غیره هست و پایبندی به قراردادهای بین المللی خواه ناخواه بایستی سازمان هواپیمائی بتواند پایه های پیشرفت های تکنیکی و کنترلی عمل بکند و همگام با سایر کشورهای ارائه خدمات مطلوب تر را به هواپیمائی اعم از نظامی چه غیر نظامی و داخلی و خارجی بدهد (رئیس ـ وقتتان تمام شد) بنابراین، استدعای توجه نمایندگان محترم و تصویب لایحه حاضر را دارد والسلام علیکم.
 رئیس ـ خیلی خوب، 180 نفر حاضرند پیشنهاد آقای دری که در حقیقت پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه است و آقا رهبری و آقای هراتی هم امضاء کرده اند را به رای میگذاریم پیشنهاد را مشخص کنید.
 منشی ـ پیشنهاد آقایان این است که این جمله ‹ و در صورت وجود کسری از محل درآمدهای عمومی کشور› حذف بشود.
 رئیس ـ خیلی خوب، نمایندگان که با حذف این جمله موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) رای نیاورد. حالا متن ماده واحده را به را میگذاریم بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده واحده ـ ماده 5 قانون هواپیمائی کشوری مصوب تیرماه 1328 به شرح زیر اصلاح میگردد:
 ماده 5ـ برای اجرای این قانون سازمان مستقلی به نام سازمان هواپیمائی کشوری وابسته به وزارت راه و ترابری تاسیس میشود. سازمان دارای رئیسی است که در عین حال معاون وزیر راه و ترابری نیز میباشد و به پیشنهاد وزیر راه ترابری و تصویب هیات دولت برای مدت حداکثر 3 سال به این سمت منصوب میشود. انتصاب مجدد وی به این سمت به روال فوق بالامانع میباشد. سازمان مزبور در انجام وظایف خود از نظر مالی و استخدامی و ادرای طبق  مقررات مربوطه تحت نظر وزیر راه مستقلا اقدام می نماید و سازمان آن به موجب تصویب نامه هیات وزیران تعیین میشود سازمان میتواند از محل درآمدهای قانونی خود در قالب بودجه های مصوب و در صورت وجود کسری از محل درآمدهای عمومی کشور طبق مقررات استفاده نماید. وظایف عمده سازمان مزبور به قرار زیر میباشد:
 الف ـ ایجاد، توسعه، بهره برداری و نگهداری فرودگاه ها و دستگاههای ناوبری و مخابراتی، رادیوئی و تلگرافی و تلفنی که مخصوص تنظیم رفت و آمد هواپیماها و تامین بی خطری پرواز آنها میباشد و به طور کلی هر نوع نظارت و مساعدتی که به منظور پیشرفت هواپیمائی کشوری و تامین بی خطری پرواز لازم باشد.
 ب ـ نظارت در فعالیت هواپیمائی کشوری طبق مقررات مربوط به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت های مضره بین متصدیان حمل و نقل هوائی و حفظ مصالح عمومی.
 ج ـ تربیت متخصصین فنی هواپیمائی کشوری با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
 د ـ اهتمام در پیشرفت و توسعه هواپیمائی کشوری و تشویق صنایع مربوطه.
 ه ـ مطالعات و تحقیقات علمی و فنی در مسائل مربوط به هواپیمائی کشوری و ایجاد تسهیلات و تشویق افراد و موسسات صلاحیت دار به انجام این امور و تهیه موجبات آن.
 و ـ تهیه مطرح موافقت نامه و قراردادهای هواپیمائی بادول خارجی که طبق مقررات وسیله دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود.
 تبصره 1ـ سازمان هواپیمائی کشور مجاز است در زمینه های ایجاد و نگهداری و اداره فرودگاه راسا و یا با مشارکت بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی با رعایت اصل 46 قانون اساسی مبادرت به تاسیس شرکت بنماید.
 دری ـ اصل 44 منظور است نه اصل 46.
 هاشم رهبری ـ اصل 46 معنی ندارد، اصل 44 است.
 رئیس ـ‍ تبصره 1 را دوباره بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد )
 تبصره 1ـ سازمان هواپیمائی کشور مجاز است در زمینه های ایجاد و نگهداری و اداره فرودگاهها راسا و یا با مشارکت بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی با رعایت اصل 44 قانون اساسی مبادرت به تاسیس شرکت بنماید.
 تبصره 2ـ اساسنامه ها و آئین نامه های اجرائی این ماده حداکثر ظرف مدت 6 ماه توسط سازمان هواپیمائ کشوری تهیه و از طریق وزارت راه و ترابری جهت تصویب به هیات وزیران تسلیم خواهد شد.
 رئیس ـ 180 نفر حاضرند نمایندگان موافق این ماده واحده و دو تبصره قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. اسامی غائبان و دیرآمدگان را بخوانید.
 منشی ـ غائبین غیر موجه جلسه امروز آقایان سیدحسین حسنی، محمد حصاری، مطلب دشتی، حسین سبحانی نیا، لطیف صفری، سید مهدی طباطبائی، ابراهیم عباس پور، فال اسیری، کامیار، مهبودی، نجفی رهنانی، یوسف پور، سهمی حصاری.( آقای عباس پور حضور دارند ولی دفتر را امضاء نکرده اند)
 تاخیر کنندگان جلسه امروز: آقایان اسلامی خرمی (17دقیقه) راه چمنی (19دقیقه) رحمت الله رحمتی (18دقیقه) صفوی (23دقیقه) ـ غفاری (17دقیقه) ـ قریشی (40دقیقه) ـ اصغری (40دقیقه) ـ کوسه غراوی (یک ساعت ).
 12 ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
 رئیس ـ جلسه بعدمان روز یک شنبه ساعت 8 صبح و دستور جلسه هم دستور هفتگی است که خدمتتان داده میشود. جلسه ختم میشود.
( جلسه ساعت 11 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکیر هاشمی رفسنجانی