جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 5 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 5 )

  • پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۶۳

بسمه تعالی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم – اجلاسیه اول
1363-1364
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز پنجشنبه بیست و چهارم خردادماه 1363
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان : دکتر مهدیزاده، لطیف صفری و مصطفوی.
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور.
4- بیانات آقای رئیس به مناسبت شهادت آقایان : امانی ، بخارائی ، هرندی و صفاری نژاد.
5- مراسم تحلیف آقایان : ناروئی و سید حسین قاضی زاده هاشمی.
6- تصویب اعتبارنامه عده ای از نمایندگان.
7- مراسم تحلیف خانم مرضیه حدیدچی( دباغ ) نماینده تهران.
8- تصویب اعتبارنامه آقای غلامرضا سلطانی نماینده کرج.
9- اعتراض مجدد نسبت به پرونده انتخاباتی آقای عبدالله پور نماینده هشترود.
10-تصویب اعتبارنامه آقای رنجبر نماینده صومعه سرا.
11- تصویب اعتبارنامه آقای هادی غفاری نماینده تهران.
12- اعلام استرداد استعفای آقای صمد شجاعیان نماینده ممسنی.
13- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن.
جلسه ساعت نه و بیست دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
    رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 190 نفر جلسه رسمی است .دستور جلسه مراسم تحلیف ، قرائت گزارش شعب و احتمالاً یک گزارشی از کمیسیون تحقیق است . تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
» اعوذ بالله من الشیطان الرجیم- بسم الله الرحمن الرحیم «
    قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم والذین معه اذقالوا لقومهم انابراؤمنکم و مما تعبدون من دون الله کفرنابکم وبدابیننا وبینکم العداوه والبغضاء ابداً حتی تومنوا بالله وحده الاقول ابراهیم لابیه لاستغفرن لک وما املک لک من الله من شیء ربنا علیک توکلنا والیک المصیر . ربنا لاتجعلنا فتنه للذین کفروا واغفرلنا ربنا انک انت العزیز الحکیم . لقد کان لکم فیهم اسوه حسنه لمن کان یرجواالله والیوم الاخر ومن یتول فان الله هوالغنی الحمید.
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند)
» از آیه 4 الی 7 سوره الممتحنه «
2- بیانات قبل از دستور آقایان : دکتر مهدیزاده، لطیف صفری و مصطفوی
    رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
    منشی- آقای دکتر مهدیزاده نماینده گناباد ، آقای لطیف صفری نماینده اسلام آباد غرب، آقای مصطفوی نماینده رشت.
    رئیس- آقای دکتر مهدیزاده بفرمائید.
    دکتر مهدیزاده – السلام علیکم ورحمه الله . بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام به پیشگاه مبارک امام امت رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با درود به امت امام و شهیدپرور عرایضم را در چند بخش به گونه ای مختصر عرضه میدارم.
    نخست برخود لازم میدانم که از حضور گسترده مردم منطقه در صحنه انقلاب به ویژه در انتخابات تشکر کنم . سپاس من ابتدا متوجه مردمی است که مرا مورد اعتماد دانسته و به صلاحیتم در سنگر مقدس مجلس رای داده اند و امیدوارم اعتمادشان را با عمل و رفتار اسلامی خود بیشتر کنم و هم از مردمی که در انتخابات شرکت کرده و صلاح دانستند که به من رای ندهند بسیار سپاسگذارم و آرزو دارم بتوانم خدمتگزار خوبی برای آنها نیز باشم .
    نکته قابل ذکر دیگر این است که بر اهمیت وظیفه و مسؤولیتی که به من سپرده شده نیک آگاهم و از خداوند یاری می طلبم که در لغزشگاهها و پرتگاههای اندیشه مرا از خطر مصون بدارد و آنگونه عمل کنم که موجب رضای او و در طریق خدمت به اسلام و انقلاب باشم.من خود را مدیون خون شهیدانی میدانم که خالصانه تنها سرمایه خود را که جان عزیزشان بود نثار اسلام کردند وطبعاً اگر در راه انجام وظیفه نیازی به سروجان باشد با کمال افتخار و شهامت باید بگویم :»  جان چه باشد که نثار قدم دوست کنم« .
    نکته سوم در رابطه با وضع کنونی انقلاب و مساله ای است که امروز ما دست به گریبان آنیم . ما میدانیم در جامعه ای زندگی میکنیم که دشواریهای گوناگونی از هرسو برما احاطه کرده اند ولی فراموش نخواهیم کرد که مساله اصلی و اساسی ما جنگ است . تلاش ما متوجه این امر خواهد بود که با بهره گیری از تائیدات غیبی الهی و با استفاده از رهنمودهای حضرت امام روحی فداه جنگ به نفع اسلام پایان یابد و از همین تریبون به ابرقدرتهای شرق وغرب هشدار میدهم که با خداداده ها درنیفتاده و از وقایع گذشته عبرت بگیرند ونوکران خود را از منطقه بیرون بکشند و دست تجاوز و تعدی را از مملکت امام زمان دور دارند . مردمی که در راه پیروزی انقلاب از جان و خون خود گذشته اند هرگز اجازه نخواهند داد که پای اجنبی به مملکت اسلامی شان باز شود . شیاطین بدانند که حرکت های مرموزانه آنها زیر نظر بوده و قدم نهادن در عرصه امنیت خلیج فارس کار را به جائی خواهد کشاند که گورستانی جدید از پیکرهای پلید آنها در جنوب پدید آید .
    نکته چهارم تذکری برادرانه به مسؤولان و دولت خدمتگزار است . من به برادران مسؤول عرض میکنم که در عین توجه و عنایت به پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی سعی کنند همچنانکه تا به حال بوده به نقاط محروم و مستضعف نشین توجه بیشتری شود . ما از مشکلات دولت در این دوره حساس آگاهیم ولی در عین حال فراموش نمیکنیم که ما مدیون این مردمیم، مردمی که همه چیز خود را در راه اسلام مایه گذاردند.آرزومندم دولت ترتیبی اتخاذ کند که مستضعفان جامعه و سیلی خورده های دیروز رنگ نعمت و آسایش را ببینند و حتی در ضمن جنگ نظر عنایت بیشتری نسبت به محرومان بشود. مردم ما در وضع فعلی انتظار زیادی از دولت ندارند ، حتی خود به کمک دولت برخاسته و خالصانه کمبودها را جبران و نارسائیها را ترمیم و در عین گرفتاری جبهه ها را گرم نگهداشته اند . برای چنین مردمی اگر جان فدا کنیم باز هم کم است .
    به برادران و خواهران مسؤول و متعهد خود در مجلس به حکم و ذکر فان الذکری تنفع المؤمنین تذکر میدهم که ما امروز در معرض بزرگترین آزمایش خداوندیم. کوشش ما باید متوجه این امر باشد که از عهده این آزمایش الهی سربلند بیرون آئیم . خطوط کلی و وظیفه ما در مجلس همان است که حضرت امام در پیام افتتاحیه مجلس ترسیم فرمودند . باید کوشش کنیم که آن فرامین صورت عملی و قانونی پیدا کرده و در جامعه محقق شوند . در ضمن توجه حضار محترم را به این نکته جلب میکنم که مردم منطقه ما مانند مناطق دیگر دارای عزت نفس و بزرگ منشی بسیارند. مردمی سخت کوش شهید پرورند . از لحاظ تعداد نیروهایی که به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام داشته اند و همچنین تعداد شهداء در استان خراسان مقام ممتازی دارند . ولی متاسفانه به علت خشکسالی عجیب و بی سابقه در وضع خوبی قرار ندارند. تاکنون از طرف دولت کمکهای زیادی به دامداران شده ولی کافی نبوده است . درخواست این است که این کمکها ادامه پیدا کند و کشاورزان آسیب دیده هم مورد عنایت قرار گیرند .
    واینک چند تذکر به برادران عزیز مسؤول :
    1- چون منطقه گناباد زلزله خیز بوده و شهر گناباد بین شهرهای کاخک ،فردوس ، طبس ،کاشمر ، خواف ،بجستان ، قاین ،تربت حیدریه وغیره قرار دارد از مسؤولین محترم سازمان انتقال خون ایران تقاضا دارم نسبت به تاسیس پایگاه انتقال خون در آنجا اقدام کنند تاضمن تامین خون مورد نیاز شهرهای اطراف بتوان در مواقع اضطراری نظیر زلزله سریعاً به کمک آسیب دیدگان شتافت .
    2- از وزارت محترم راه و تراوری تقاضا میشود در مورد احداث راههای گناباد – بجستان و گناباد – فردوس که در وضعیت اسفناکی قرار دارند اقدام عاجلی به عمل آورند .
    3- از وزارت محترم صنایع استدعا دارم برای تقویت و توسعه صنایع دستی و ایجاد صنایع متناسب با ذخائر معدنی منطقه اقدام نمایند تا موجبات دلگرمی و تعلق منطقه ای مردم آنجا فراهم شود .
    4- از وزارت محترم بهداری تقاضا میشود در مورد تجهیز درمانگاه بجستان به خصوص از نظر آمبولانس اقدام لازم به عمل آورند .
    5-از وزارتخانه های محترم کشاورزی و جهاد سازندگی تقاضا دارم که نسبت به رسیدگی به وضع کشاورزی منطقه محولات توجه بیشتری مبذول شود.
    6-از وزارت محترم نیرو تقاضا دارم نسبت به تامین آب آشامیدنی شهر کاخک دستور اقدام فوری صادر فرمایند . اما دیروز مصادف با چهارمین سالگرد تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام بود که بدینوسیله به مسؤولان و دانشگاهیان تبریک عرض مینمایم . اگر چه این ستاد بیشتر هم خود را در تحول برنامه های آموزشی دانشگاهها مصروف داشته و سعی ایشان هم مشکور است و تلاش فراوانی در ارائه برنامه های جدید ودگرگونی در ساختار نظام برنامه های دانشگاهها به عمل آورده، لیکن پیدا است که مفهوم انقلاب فرهنگی اعم از این معنا بوده و حرکت عظیمی را در ابعاد مختلف اجتماعی ایجاب مینماید . چنانکه انقلاب فرهنگی بدون تحول در برنامه های مدارس و رسانه های گروهی و هر مرکزی که به نحوی به اشاعه فرهنگ بستگی دارد بی اثر نمیگردد . ضمن آرزوی توفیق زیادتر برای دست اندرکاران تحول فرهنگی و سوق آن به سوی اهداف مقدس انقلاب اسلامی فرموده امام آگاهمان را که :» تسامح در این امر حیاتی خیانت عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است « را یادآوری میکنم .
    لزوم توجه به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور بر کسی پوشیده نیست ، چه خودکفائی صنعتی و کشاورزی بدون خودکفائی علمی غیر ممکن است . با بهره برداری صحیح از امکانات فعلی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و عنایت بیشتر به این مراکز میتوان قدمهای مؤثری در جهت خودکفائی علمی کشور برداشت . از ستاد انقلاب فرهنگی میخواهم که در انتخاب اساتید دانشگاهها جنبه های تعهد و تخصص را با هم مدنظر قرار داده سعی کنند که وامانده ها جذب دانشگاهها نشوند چه این امر برای آینده دانشگاهها بسیار خطرناک خواهد بود . والسلام علیکم و رحمه الله .
    منشی- آقای صفری نماینده اسلام آباد غرب بفرمائید.
    لطیف صفری- بسم الله الرحمن الرحیم . با درود به محضر امام امت و روان پاک شهدای گرانقدر انقلاب و جنگ تحمیلی .
    در آستانه شروع کار مجلس دوم از آنجائی  که شیفتگان خدمت به امت اسلامی به حق فرامین رهبر بیداردل آویزه گوش خود نموده اند و تمام نیرو و اندیشه و تجربه خود را در صرف مسائل اساسی و اصئلی که عامل تحکیم مبانی اسلام عزیز و مبین پیام خون شهداء و احیاء کننده ارزشهای والای اسلامی و بیدار کننده وجدانهای بشری و مبشر آزادی و عدالت اجتماعی می باشد می نماید . در این فرصت کوتاه به چند مورد از رسالتهای مجلس که در اولویت خاص قرار دارند اشاره میگردد.
    1- جنگ به عنوان مهم ترین مساله در سرلوحه تمام مسائل قرار دارد. از آنجائیکه شرف و حیات جامعه انقلابی در گرو این جنگ است . اکنون که با نزدیک چهار سال ایثار و جانبازی رزمندگان اسلام تحولات عظیمی در جنگ چه در جبهه های مستقیم با رژیم عراق و چه در جبهه های مستقیم با عراق و چه در جبهه های جهانی با استکبار شرق و غرب به وجود آمده است و به نقطه نهائی و تعیین کننده که سرنوشت تاریخ را روشن میکند رسیده است و دور نمای آن نوید پیروزی نهائی اسلام را میدهد سردار سر افکنده قادسیه و اربابان ابر جنایتکارش در مقابل اراده استوار جانباختگان خدا جو ذلیل و مستاصل شده اند و همچون سگ هار بی اراده و مضطرب بر هیچ چیز رحم نمی کند که تازه ترین اقدام ددمنشانه شان بمباران مناطق مسکونی شهرهای بی دفاع بانه و دزفول و نهاوند و گیلانغرب و چند شهر دیگر بود و همچنین جنجال آفرینی خلیج فارس با حمایت مستقیم اربابانش و همکاری تنگاتنگ همپالگیهایش یعنی حکام سر سپرده خلیج فارس بود .
    این حرکت مذبوحانه و اتحاد شوم عاملین فساد جهانی استکبار و اعلام حمایت فرانسه و انگلیس و امریکا از عراق و اسرائیل غاصب بیانگر ماهیتهای پلید و وابستگانی چون شیخ المنافقین و قاسملوی فاسد و سرکرده های فراری منافقین و ملحدین و منافق تر فراری اندیشه پوک قرن و حکام بی اراده دست نشانده ای که تا دیروز به نام جانبداری از خلق کرد فاجعه می آفریدند و امروز که ملت مسلمان کرد هویت خود را در زیر لوای جمهوری اسلامی تحت رهبری امام بت شکن باز یافته است و احساس امنیت میکند و دیگر پایگاه فاسدین اجنبی پرست نمیشود ، خروارها بمب بر سر مردم بانه می ریزند و در مریوان و سردشت دیوار سالمی نمی گذارند و صدها دانشجوی مسلمان کرد در شهرهای کرد نشین عراق به دار می آویزند . رژیم عربستان به فرمان آمریکا در اخلالگریهای خلیج فارس دخالت مستقیم می نماید . اسرائیل و عراق از یک موضع حمایت میشوند .
    ای وجدانهای بیدار بشری قضاوت کنید . غده چرکین سرطانی اسرائیل که وجودش حیات جوامع اسلامی خاورمیانه را تهدید میکند آیا پیوندش با اعضای این پیکره حاصلی جز مرگ زودرس دارد ؟
    ای سازمانهای بین المللی حقوق بشری ، آقایان دبیر کل سازمان ملل متحد صلیب سرخ بین المللی و حقوق بشر باز هم رذالت صدام را بعینه دیدید و تجربه کردید . درست در لحظه ای که به شما پاسخ داد دست از حمله به شهرهای ایران برمیدارد چهار موشک 9 متری به دزفول قهرمان زد . لابد باز هم ایران را محکوم میکنید . آخر یک جو غیرت داشته باشید . این دیوانه را قدرت هائی انگولک و تقویت میکنند که نمایندگانشان اعضای فعال جلسات شما را تشکیل میدهند . ننگتان باد اگر بیش از این با سکوت خود جنایت هایشان را توجیه کنید . بالاخره خدا قوت و نصرت به رزمندگان اسلام بدهد استکبار جهانی تا حالا از این مثلث و مربع و مسدسهای شوم زیاد تشکیل داده است و هیچ غلطی نکرده است .
    2- بعد از مساله جنگ مهمترین رسالت مجلس دوم به نظر ما تدوین برنامه جامع و زمان بندی شده ای است که در آن تمام مسائل سیاسی، اجتماعی
فرهنگی، اقتصادی و صنعتی مملکت پیش بینی شده و با محاسبه دقیق نیروها و امکانات موجود نکات مثبت را پیگیری و تقویت و نکات بازدارنده را حذف می نماید. میزان رشد سالیانه را در همه زمینه ها پیش بینی نموده و معین کند که چگونه و در چه زمانی تولیدات اساسی را به خودکفائی میرساند. به عنوان مثال باید شمای منطقی کشاورزی که امروز به عنوان محور اقتصاد در جامعه انقلابی مطرح است در ابعاد مختلف از آب و خاک و تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص و منابع مالی و تشکیلات اداری آن و همچنین روابط کشاورزی با دیگر منابع اقتصادی و بالطبع کنترل دقیق قیمتها و درآمدهای منطقی مورد عنایت قرار گیرد و با مساله دانشگاهها به عنوان یکی از اساسی ترین مسائل انقلاب نیز در این برنامه ریزی در ابعاد مختلف پیش بینی و مورد توجه باشد به خصوص اینکه در ایام سالگرد تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی هستیم خداوند به تحقق نهائی اهداف مقدسش برساند.
فراموش نکنیم همواره مهمترین ترفند استکبار برای رخنه و انحراف انقلاب، وابستگی فرهنگی بوده است که با فرار مغزها از یکطرف و کند کردن و اخلال در دانشگاهها از طرف دیگر همراه است. بنابراین در برنامه تدوینی نه تنها این مسائل را باید خنثی کرد بلکه باید زمینه های جذب و دلگرمی نیروهای متخصص را ایجاد نموده و دانشگاهها را متناسب با میزان نیازهای جامعه به متخصصین متعهد توسعه داده و تقویت نمود. در این رهگذر عالمان متعهد به عنوان حاویان ارزشهای انقلاب باید تامین شغلی و معیشتی در شان انقلاب داشته باشند و هر ساله با تربیت نیروهای متخصص داخلی از میزان نیروهای وارداتی کاشته شود. ان شاءالله دولت خدمتگزار با آوردن لایحه مربوطه که برنامه پنجساله اول می تواند منبع عمده ای از برای میزان اطلاعات در آن باشد امکانات لازم و جامع را در اختیار مجلس بگذارد و در مجلس محترم از آغاز توجه خاص به ترکیب کمیسیونهای خود از لحاظ تخصص و کاردانی بنماید.
    3- در آستانه سالگرد تشکیل جهاد سازندگی هستیم. جادارد در اینجا نقش سازنده و حماسه آفرینی و خدمات گسترده و اثرات عمیق مثبت جهاد و جهادگران سرافراز را به محضر امام بزرگوار و ملت شریف ایران و فرزندان جهادگر این امام امت تبریک بگوئیم.
    با گذشت پنجسال می بینیم نهالی که به امر امام غرس شد چون ریشه در عمق باورهای مردم متعهد داشت بحمدالله در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، رفاهی، اجتماعی و سیاسی و بهداشتی نقش اساسی انقلابی خود را با بردن عملی انقلاب به زوایای روستاها و عشایر و کارخانجات و مزارع و مدارس و دانشگاهها ایفاء نموده و الگوئی زنده و حاضر برای به حرکت در آوردن مؤسسات و وزارتخانه های  بازمانده از طاغوت شد. الحق بسیاری از انتظارهای دیرینه محرومان و روستاها و عشایر فراموش شده را برآورد کرده و در جبهه های جنگ جهاد پیگیر و تعیین کننده کردند. خداوند روح شهدای والامقام جهاد سازندگی را متعالی و به تلاشگران فی سبیل الله جهاد سازندگی قوت و نصرت عطا فرماید که تا تحقق اهداف مقدس امام امت که تامین عدالت اجتماعی و خدماتی در همه زمینه های جامعه است روحیه جهادگری خود را حفظ نمایند و خدمت به محرومین را کماکان سرلوحه کار خود قرار دهند.
    4-چند تذکر ضروری به مسؤولان اجرائی:
    الف-به وزیر  محترم راه و ترابری یادآور میشویم که در احداث و آسفالت جاده گواور به هرسم سازمان توسعه راهها با وجود صرف هزینه های فراوان و معطل کردن ماشن آلات موفق نبوده است و اداره کل راه نجف با وجود تصمیم مسؤولین مربوطه از جمله خود آقای وزیر هنوز در مورد راههای منطقه حساس و محروم کرند و گوران و قلخانی اقدامی ننموده اند.
    ب- ضمن تشکر از ستاد بازسازی که بازسازی مناطق بمباران شده اسلام آباد را شروع کرده است از دولت انتظار تامین به موقع بودجه لازم برای بازسازی و تامین خسارات ناشی از بمباران مردمی که اموال و سرمایه هایشان از بین رفته است داریم.
    ج- گله همیشگی ما و مردم در مورد تبعیض در سهمیه بندی کالاهای اساسی مخصوصاً خودرو وسایل خانگی و آهن و همچنین بودجه وام مسکن روستائیان برای اسلام آباد به نسبت وسعت و جمعیت و محرومیت منطقه در مقایسه با شهرستانهای همجوار همچنان باقی است. انتظار داریم ستاد بسیج اقتصادی هرچه زودتر رفع تبعیض و جبران مافات بنماید. والسلام علیکم و رحمه الله.
    منشی- آقای مصطفوی نماینده رشت بفرمائید.
    مصطفوی- بسم الله الرحمن الرحیم. با سلام به امام امت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رحمت بی پایان پروردگار بر ارواح طیبه شهدای ایران و سلام بر ملت انقلابی و شهیدپرور ایران و سپاس و تشکر از مردم شریف رشت و حومه که برای دومین بار حقیر ناقابل را مورد عنایت و بزرگواری خود قرار داده اند. در این فرصت کوتاه در این سنگر مقدس قانونگذاری نکاتی را یادآور میشوم:
1- در تاریخ معاصر نهضت ها و انقلاباتی در کشورهای اسلامی در مقابله با استبداد و استعمار بوقوع پیوسته که هیچکدام از لحاظ عمق و تداوم و گستردگی و عظمت همسنگ و همردیف انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نبوده و همین ویژگی موجب شده که استکبار جهانی با تمام وجود به مقابله با این انقلاب بپا خیزد و از همه ترفندها و نقشه های شیطانی خود برای مهار کردن این امواج خروشان که می رود سراسر منطقه را در خود هضم کند بکار گیرد و اکنون استعمار که در راس آن آمریکای جنایتکار قرار گرفته در پشت صدام خیانتکار سنگر گرفته و برای نابودی انقلاب به صدام عفلقی امید بسته و خود و نوکران دست نشانده اش با تمام توان به حمایت این جنایتکار برخاسته اند به این امید که بتوانند به این مرده در حال احتضار روحی بدمند و چند روزی زنده نگهدارند. غافل از اینکه با حکم سنت تاریخ صدام رفتنی است و ملت ایران پیروز است زیرا بررسی تاریخ جنگهای جهان نشان می دهد که متجاوز هرگز پیروز نمیشود چنانکه ناپلئون با ارتش قوی خود تا قلب روسیه پیش می رود ولی عاقبت با شکست و ناکامی روسیه را ترک می کند و هیتلر متجاوز دست به انتحار می زند، و ارتش متجاوز و مجهز آمریکا توسط ویتنام به زانو در می آید و نیروهای مداخله گر چند ملیتی در لبنان فرار را بر قرار ترجیح می دهند و تاریخ ثابت کرده است که پیروزی با ملتی است که در جنگ دارای عقیده و آرمان باشد و کورکورانه نگنجد و نمونه اش ارتش صدر اسلام چون انگیزه الهی داشت، در اندک مدت بر ارتش مدرن زمان خود پیروز شد و جنگی به پیروزی می رسد که مردمی باشد و چون جنگ ما مردمی است، پس پیروزی قطعی است.
    ای رزمندگان توانای اسلام! امروز دیدگان مردم داغدیده شهرهای بمباران شده و سایر شهرهای داغدار ایران با زبان نیرومند شما دوخته شده امیدوارند هر چه زودتر ضربه نهائی را بر پیکر پوسیده و نیمه جان صدام جنایتکار وارد سازید، و برای همیشه ملت مظلوم عراق و ایران را از شر این جنایتکار که به هیچ اصولی پای بند نیست نجات دهید و جای شگفت است هنگامی که صدام عفلقی شهرهای بی دفاع ما را بمباران می کرد، مجامع جهانی را سکوت مرگبار فرا گرفته بود و همین که ایران طبق موازین اسلامی شروع به مقابله به مثل می نماید، فریادها از همه سو بلند میشود و محافل بین المللی چهره انساندوستی می گیرند.
2- یکی از مسائل عمده انقلاب ما که هنوز در جهت حل اساسی آن هیچ اقدامی بنیادین صورت نگرفته، نظام اداری بازمانده از طاغوت است. این نظام اداری هر ساله همانند بادکنک بر حجمش افزوده میشود و میلیاردها تومان بودجه کشور را به خود اختصاص می دهد، بدون اینکه بازده اساسی و تولیدی داشته باشد و در مقابل بهره مندی خود از بیت المال بتواند پاسخگوی نیازهای اساسی انقلاب باشد و خود را با انقلاب هماهنگ کند و متناسب با خواست انقلابی مردم باشد، هر چند کارمندان ادارات ما با حقوق ناچیزی زندگی می کنند و تمام بار تورم و فشار اقتصادی و گرانی بر دوش آنها سنگینی می کند، ولی این نمی تواند توجیه گر کم کاری و سهل انگاری و بی تفاوتی و عدم دلسوزی نسبت به بیت المال و بی اعتنایی و عدم رعایت اخلاق اسلامی نسبت به ارباب رجوع باشد متاسفانه در حفظ و نگهداری بیت المال دلسوزی لازم در ادارات مشاهده نمیشود برای نمونه مدیریت بهداشت محیط در روستاهای کشور، تاسیسات آب آشامیدنی بوجود می آورد و سپس آنرا به امید خدا رها میکند بدون اینکه مسؤول واردی برای حفاظت از این تاسیسات تعیین شود.
    از جمله در استان گیلان در روستاهای سراوان و فخرآباد لشت نشا چند حلقه چاه و تاسیسات لوله کشی بدون استفاده مانده است و مردم بعلت
   
عدم آشنائی با اصول فنی نمیتواند از آن بهره برداری بکنند و نظیر ابنگونه تاسیسات از ادارات دیگر که نیز بدون استفاده مانده زیاد است. در روستای لاشه لشت نشا چندین باب خانه مسکونی و یک باب حمام و یک دستگاه کارخانه شالی کوبی که مربوط به وزارت کشاورزی است بدون استفاده مانده و خاک می خورد و از وزارت کشاورزی می خواهم هر چه سریعتر به فکر این بیت المال باشد و نگذارد میلیونها تومان پول مردم این سامان به هدر برود.
    3- با اینکه مبالغ هنگفتی ازر کشور صرف وارد کردن گوشت از خارج میشود متاسفانه به وضع دامداری داخلی توجه نمیشود و هیچگونه گوشتی متناسب با اهداف خود کفائی کشور جهت احیای مراتع و توسعه کشت علوفه بعمل نمی آید و جهت مبارزه با بیماری دامی اقدام اساسی صورت نمیگیرد ( رئیس-وقتتان تمام است ) از وزارت کشاورزی تقاضا دارم نسبت به احیای مرتع بوجاق لشت نشا و حل اختلاف مردم آن سامان راجع به مرتع مذکور کوشش لازم بعمل آورد.
    4- با اینکه کشاورزی بعنوان محور توسعه اقتصادی کشور در نظر گرفته شده متاسفانه هنوز زمینه مناسب برای رسیدن به این هدف فراهم نشده و عواملی که ما را به خود کفائی میرساند در نظر گرفته نشده. استان گیلان با اینکه منطقه کشاورزی اعلام شده متاسفانه صدها هکتار از اراضی مستعد برای کشاورزی بلاتکلیف مانده و برای به زیر کشت بردن آنها اقدام اساسی صورت نگرفته است از هیات واگذاری زمین در استان گیلان می خواهم نسبت به روشن کردن وضعیت اراضی معطل مانده روستای لیچای لشت نشا سریعاً اقدام کنند، از وزارت نیرو می خواهم برای تامین آب کشاورزی استان گیلان و احداث سد انحرافی بر روی رودخانه سفید رود در امام زاده هاشم رشت اقدام مقتضی بعمل آورند ( رئیس- وقتتان تمام است دیگر.) والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    3-تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور
    رئیس- تذکرات نمایندگان را آقای حسینی بخوانند.
    حسینی- بسم الله الرحمن الرحیم. تذکرات نمایندگان محترم به مسؤولان محترم اجرائی کشور.
    آقای همتی نماینده مشگین شهر: به وزارت کشور در مورد تامین آب شهر و کانال کشی و سد خاکی اینچه نو مشگین شهر.
    آقای صدر طباطبائی نماینده یزد: به وزارت نیرو در مورد اجراء پروژه تامین آب یزد از سرشاخه های کارون.
    آقایان رائی و سلیمی نمایندگان میاندوآب: به وزارت دادگستری در مورد تفکیک اراضی مشجر شهری میاندوآب و به وزارت نیرو در مورد آب آشامیدنی تکاب.
    آقای اشرفی نماینده باختران : به وزارت نیرو در مورد تحویل گرفتن آب آشامیدنی باختران.
    آقای توسلی زاده نماینده خواف و رشتخوار به وزارت کشاورزی در مورد پرداخت وام و تعدیل علافه دامی منطقه.
    آقای صدقیانی نماینده سلماس : به وزارت بهداری در مورد احداث بیمارستان یکصد تختخوابی سلماس و به وزارت نیرو در مورد احداث سد خانه زولا.
    آقای لطفی نماینده ایلام‌‌ : به وزارت راه در مورد تونل قوچعلی و به وزارت نیرو در مورد تامین آب ایلام و به وزارت صنایع در خصوص نصب کارخانه سیمان منطقه.
    آقای بهاری نماینده ساری‌ : به وزارت آموزش و پرورش در مورد رفع کمبود بودجه جاری و عمرانی آموزش و پرورش مازندران.
    آقای آنه محمد غراوی نماینده گنبد : به وزارت بازرگانی در مورد تامین وسایل یدکی ماشین آلات کشاورزی منطقه.
    آقای هاشمی نماینده الیگودرز : به وزارت نیرو در مورد تامین آب آشامیدنی الیگودرز به وزارت راه در خصوص راههای روستائی منطقه.
4- بیانات آقای رئیس به مناسبت شهادت آقایان : امانی، بخارائی، هرندی و صفاری نژاد
    رئیس- قبل از شروع دستور شهدت پیشتازان کاروان شهادت در انقلاب اسلامی آقایان امانی، بخارائی، هرندی و صفار نژاد را به عموم ملت ایران و خانواده های محترمشان و همکارمان و جناب آقای امانی تسلیت و تبریک عرض میکنیم.
    ناصری- تذکر آئین نامه ای دارم.
    رئیس- آقای ناصری تذکر دارند. بفرمائید.
    ناصری- بسم الله الرحمن الرحیم. تذکر مربوط به قرائت تذکر ها است توسط برادرمان آقای حسینی.
    در ماده 44 که من عین آنرا می خوانم بنظرم آمد باید خود حضرت عالی این تذکرات را بخوانید.
    ماده 144- در صورتی که نماینده ای صلاح اندیشی هائی داشته باشد و یا در یکی از سازمانهای دولتی و یا وابسته به دولت و یا مؤسساتی که با سرمایه و یا کمک مالی دولت اداره میشود یا هر نوع سازمان و مؤسسه ای که بعضاً و یا کلا از وجوه عمومی اداره میشود عملیات مخالف اصول یا برخلاف قانون و مقررات قانونی مشاهده نماید یا از سوء جریان اداره ای اطلاع پیدا کند حق دارد راجع به آن موضوع توسط رئیس هرچه زودتر به وزیر مسؤول و نخست وزیر کتباً تذکر دهد رئیس در اولین فرصت مجلس تذکر او را به دولت یا مسؤوا مربوط ابلاغ و خلاصه آنرا در مجلس عنوان مینماید. (رئیس-بسیار خوب )وزیر مسؤول بنظر می آید که خود رئیس محترم مجلس باید تذکرات را بخواند و کسی دیگر نمیتواند.
    رئیس- این را ما در هیات رئیسه مطرح کردیم رویش بحث کردیم در هیات رئیسه نظر این نبود که این مستقیماً توسط خود رئیس باید خوانده بشود خیلی چیزها هست که تکلیف رئیس است که اینکار انجام بشود اما اینکه به یکی از منشی ها بگوید که بخواند مانعی ندارد ما در هیات رئیسه به این نظر رسیدیم.
    شهرکی- هیات رئیسه نمیتواند نظر بدهد .
    رئیس- درست است حالا تفسیر که برداشت است شما مگر ندیدید شورای نگهبان با برداشت، قانون ما را عمل کردند ما هم با برداشت اینکار را کردیم.
    یکی از نمایندگان- تذکر جایز است .
    یکی از نمایندگان- تفسیر آئین نامه را باید مجلس انجام دهد .
    رئیس- حالا اگر کسی خواست به تفسیر می گذاریم ما فعلا نظرمان اینست که میشود .
    خزاعی- صراحت دارد که شخص رئیس مجلس باید بخواند .
    رئیس- این صراحت نیست .
    یکی از نمایندگان- صریح است احتیاج به تفسیر ندارد .
    رئیس- اما قبل از آن یک عبارت هست » توسط رئیس به دولت ابلاغ میشود « توسط رئیس یعنی چه ؟ یعنی ما اجازه دادیم نامه آقایان را ابلاغ می کنند . اول ابلاغ است بعدش اعلان در جلسه است . » توسط رئیس«   یعنی چه جور ابلاغ میشود یعنی باید به امضای رئیس باشد . ما در مورد اعلام وصول لوایح داریم لوایح می آید اینجا و توسط رئیس در مجلس اعلام میشود از این موارد خیلی در آئین نامه می بینید این تکلیف است . برداشت ما این بود البته ما حرفی نداریم اگر آقایان مایل هستید میتوانید بعنوان تفسیر سؤال بکنید از مجلس این سؤال را ما میفرستیم به کمیسیون برمی گردد. اینجا هرچه مجلس رای داد اما برداشت ما فعلا اینست و با برداشتمان عمل می کنیم تا خلاف این ثابت بشود .
    خزاعی- آقای هاشمی ! صراحت دارد .
    یکی از نمایندگان- آقای هاشمی از مجلس نظر خواهی کنید .
    رئیس- دوره اول من خودم می خواندم.
    ناصری آقای هاشمی صراحت دارد.
    رئیس- خیر صراحت که نیست، دیگر ظاهر بفرمائید، صراحت که نیست .
    یکی از نمایندگان- جناب آقای هاشمی باید خلاف از آن طرف ثابت بشود .
    رئیس- ما حرفی نداریم ، اگر از مجلس خواستبد، این سؤال را می کنیم. مجلس هرچه رای داد، آقایان این ماده و مواد مناسب این جاهای دیگر هم هست، ملاحظه بفرمائید، یکبار ما در همین جلسه از مجلس می پرسیم، احتیاجی به تفسیر رسمی هم ندارد.
    یکی از نمایندگان- آقای هاشمی ! روشن و واضح است جای سؤال نیست.
    فهیم کرمانی- شما به روال گذشته عمل کنید.
    رئیس- حالا چه اصراری است شما من را که اینقدر کار دارم زحمت
 
بدهید خوب، آقای حسینی هم هستند ضمناً اگر بخواهیم تفسیر کنیم احتیاج به 180 نفر داریم که در جلسه باشند.
    عبد خدائی- آقای هاشمی، این حداقل ظاهر است انصراف از ظاهر دلیل می خواهد .
    ناصری- بلی دلیل می خواهد، آقای هاشمی شما باید اینطرفش را عمل کنید تا آنطرفش دلیل پیدا شود.
    رئیس- من از ظهورش حرفی ندارم، یک ظهوری اینجوری دارد.
    یکی از نمایندگان- وقتی که می گویند یک عملی توسط یک کسی انجام می گیرد( رئیس یا فرماندار ) دوجور است، یکی به تصویب، یکی بالمباشره و از نظر …
    رئیس- بسیار خوب شما همین حرف آقای عبد خدائی را می زنید ما ظهور را حرفی نداریم  … (همهمه نمایندگان )
    حمید زاده- ارزش تذکر به این است که رئیس مجلس بدهد.
    رئیس- بسیارخوب، حالا ما در جلسات بعد تا این را یک روز، تفسیر، سؤال بکنیم از آقایان، من خودم می خوانم، بخاطر اینکه من به نظرم می رسد در جلسه بیشتر نظر نمایندگان این است که الان رئیس بخواند، تا بعد ببینیم بعد از نمایندگان می پرسیم.
5- مراسم تحلیف آقایان : ناروئی و سید حسین قاضی زاده هاشمی
    رئیس- دستورمان را شروع می کنیم، اول مراسم تحلیف است، اسامی آقایانی که جدید تشریف آورده اند، بخوانید که تشریف بیاورند جلو تریبون برای تحلیف .
    منشی- آقای حاتم ناروئی از حوزه انتخابیه بم. آقای سید حسین قاضی زاده هاشمی از فریمان تشریف بیاورند.
    رئیس- دو نفر از آقایان یکی قرائت بفرمائید، یکی هم متابعت کند .
( مراسم تحلیف بشرح زیر انجام شد )
    بسم الله الرحمن الرحیم،من در برابر قران مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم وبا تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم  که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران ومبانی خمهوری اسلامی باشم ودیعه ای را که ملت به ما سپرده، به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم، ان شاء الله.
    رئیس- امضاء بفرمائید.
6- تصویب اعتبارنامه عده ای از نمایندگان
    رئیس- بسیار خوب، دستور بعدمان گزارش شعبه ها است که به ترتیب خوانده میشود، مخبر شعبه 1 آقای دامغانیتشریف بیاورند.
    دامغانی( مخبر شعبه 1 )- سلام علیکم.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 1 به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی آستارا مبنی بر انتخاب آقای اسماعیل آهنی در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای آهنی از آستارا مطرح است( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای آهنی نماینده آستارا تصویب شد( تکبیر نمایندگان )
    منشی- مخبر شعبه دوم آقای اکرمی تشریف بیاورند.
    اکرمی (مخبر شعبه 2 )-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه دوم به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخابیه بابل و بخش مرکزی مبنی بر انتخاب آقای ولی الله زمانی در جلسه مورخه 24/3/63 مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای زمانی از بابل مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای زمانی تصویب شد( تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه دوم به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخابیه اهر مبنی بر انتخاب آقای قاسم معماری در جلسات 21/3 و 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفتو با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای معماری از اهر مطرح است (اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای معماری نماینده اهر تصویب شد (تکبیر نمایندگان)
    منشی- مخبر شعبه 3 آقای پورسالاری تشریف بیاورند.
    پورسالاری( مخبر شعبه 3 )-بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 3 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی بروجن مبنی بر انتخاب آقای سید علی حسینی زاده، در جلسه روز دوشنبه 21/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای حسینی زاده از بروجن مطرح است( استکی- اعتراض دارم ) آقای استکی اعتراض دارند، اعتبارنامه آقای حسینی زاده به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 3 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی بندر انزلی مبنی بر انتخاب آقای محمد مهدی پورگل در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای پورگل از بندر انزلی مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای پورگل نماینده بندر انزلی تصویب شد (تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 3 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی بابلسر و بندپی، مبنی بر انتخاب آقای مهدی مهدوی (حاجی) در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای مهدوی حاجی از بابلسر و بندپی مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای مهدوی حاجی نماینده بابلسر و بندپی تصویب شد( تکبیر نمایندگان )
    منشی- مخبر شعبه 4، آقای متین تشریف بیاورند.
    متین( مخبر شعبه 4 )-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 4 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تبریز مبنی بر انتخاب آقای محمد علی سبحان اللهی در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای سبحان اللهی از تبریز مطرح است( اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست، اعتبارنامه آقای سبحان اللهی تصویب شد( تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 4 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تبریز مبنی بر انتخاب آقای محمد حسین چهرگانی انزابی در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای انزابی از تبریز مطرح است (اظهاری نشد) کسی در مجلس معترض نیست ، اعتبارنامه آقای انزابی نماینده تبریز تصویب شد ، (تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 4 به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تبریز مبنی بر انتخاب آقای سید جواد انگجی در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 ، این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و

 

   
به اتفاق آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای انگجی از تبریز مطرح است ( اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست ، اعتبارنامه آقای انگجی نماینده تبریز تصویب شد.( تکبیر نمایندگان).گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 4 به مجلس شورای اسلامی:
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تبریز مبنی بر انتخاب آقای اکبر پرهیزکار در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای پرهیزکار از تبریز مطرح است (اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست ، اعتبارنامه آقای پرهیزکار نماینده تبریز تصویب شد.(تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 4 به مجلس شورای اسلامی :
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی تبریز مبنی بر انتخاب آقای میر ابوالفضل سید ریحانی ، مشهور به موسوی تبریزی در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.(دوز دوزانی- اعتراض به صلاحیت دارم.)
    رئیس- چه کسی معترض است ؟
    منشی- آقای دوز دوزانی .
    رئیس- آقای دوز دوزانی به اعتبارنامه آقای آقاسید ابوالفضل سید ریحانی اعتراض دارند ، که به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود :گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 4 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی بیرجند مبنی بر انتخاب آقای سید ابوالحسن حائری زاده در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای حایری زاده از بیرجند مطرح است (اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای حایری زاده نماینده بیرجند تصویب شد.( تکبیر نمایندگان ).
    منشی- مخبر شعبه 5 آقای علوی بفرمایید .
    سید محمد حسن علوی( مخبر شعبه 5 )-سلام علیکم و رحمه الله. بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 5 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی خدا بنده مبنی بر انتخاب آقای محسن رهامی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای رهامی از خدا بنده مطرح است (اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای رهامی نماینده خدا بنده تصویب شد.(تکبیر نمایندگان )گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 5 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی چابهار مبنی بر انتخاب آقای عبدالکریم اربابی در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید نگردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای اربابی به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 5 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی خرم آباد مبنی بر انتخاب آقای محمد رضا عباسی فرد در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای عباسی فرد از خرم آباد مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای عباسی فرد تصویب شد( تکبیر نمایندگان )
    منشی- مخبر شعبه 7 تشریف بیاورند.
    زائری(مخبر شعبه 7 )-بسمه تعالی.
    گزارش از شعبه 7 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی دامغان مبنی بر انتخاب آقای سید حسن شاهچراغی در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای شاهچراغی از دامغان مطرح است( اظهاری نشد‌ )معترضی در جلسه نیست اعتبارنامه آقای شاهچراغی نماینده دامغان تصویب شد( تکبیر نمایندگان‌ )گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 7 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی دشت آزادگان مبنی بر انتخاب آقای طالب خیاطی در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای خیاطی از دشت آزادگان مطرح است( موسوی اردبیلی- من اعتراض دارم ) آقای معروف به موسوی اردبیلی اعتراض دارند به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 7 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی درود مبنی بر انتخاب آقای سید عباس موسوی در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای عباس موسوی از درود مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای موسوی نماینده درود تصویب شد( تکبیر نمایندگان )گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 7 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی دماوند مبنی بر انتخاب آقای حاج محمود صفری در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای محمود صفری از دماوند مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در جلسه نیست اعتبارنامه آقای صفری نماینده دماوند تصویب شد.( تکبیر نمایندگان ) ایشان از دماوند و فیروز کوه و آقای عباس موسوی هم از درود ازنا حوزه انتخابیه شان بوده است گزارشها را کاملتر بنویسند که مشکلی در موقع قرائت پیش نیاید.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 7 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی رامیان مبنی بر انتخاب آقای حسن صادق لو در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید نگردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای صادق لو به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 7 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی رزن مبنی بر انتخاب آقای ابوالفضل رحمانی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید نگردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای ابوالفضل رحمانی از رزن به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
    احمد زمانیان- من معترضم.
    یکی از نمایندگان-تایید نشده است حق اعتراضی ندارد.
    رئیس- چرا من این را بگویم آقایان، حتی اعتبارنامه هایی که تایید نمیشود وبه کمیسیون تحقیق می رود اگر کسی اعتراض دارد در مجلس باید بگوید که وقتی که آمد اینجا حق صحبت دارد. یعنی اگر نگوئید دیگر دیگر اینجا نمی توانید صحبت بکنید. اگر کسی معترض هم باشد و اینجا اعلام بکند وقتی که
آوردیم برای بحث، حق صحبت را می دهند به معترض .
    یکی از نمایندگان- تائید نگردیدن آن را تائید می کنم.
    رئیس- خوب، آن دیگر تائید می خواهید بکنید، بکنید فرقی نمی کند بهرحال به کمیسیون تحقیق رفته است اگر کسی معترض است ما اعتراض را می گوئیم( منشی- آقای زمانیان معترضند) آقای زمانیان معترضند خیلی خوب یادداشت بشود.
    منشی- مخبر شعبه 8 آقای شهرکی تشریف بیاورند.
    شهرکی( مخبر شعبه 8 )-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 8 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سبزوار مبنی بر انتخاب آقای حسین هراتی در جلسه روز سه شنبه مورخ 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تائید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای هراتی از سبزوار مطرح است( اظهاری نشد) معترضی در جلسه نیست اعتبارنامه آقای هراتی نماینده سبزوار تصویب شد( تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 8 به مجلس شورای اسلامی
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی ساوه مبنی بر انتخاب آقای علی موحدی پور در جلسه روز سه شنبه مورخ 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تائید گردید.
    رئیس-اعتبارنامه آقای موحدی پور از ساوه مطرح است( اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای موحدی پور نماینده ساوه تصویب شد( تکبیر نمایندگان)
    موحدی ساوجی- اسم اینجانب موحدی ساوجی است.
    رئیس- گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 8 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی رودباران مبنی بر انتخاب آقای ابراهیم جمال یوسفی معروف به دشتی در جلسه روز سه شنبه مورخ 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای دشتی از رودباران مطرح است( اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای دشتی نماینده رودباران تصویب شد( تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 8 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سبزوار مبنی بر انتخاب آقای محمدرضا راه چمنی در جلسه روز پنجشنبه مورخ 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای راه چمنی از سبزوار مطرح است( هاشم حجازی-معترضم) آقای هاشم حجازی معترضند به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
    منشی- مخبر شعبه 9 آقای هراتی تشریف بیاورند.
    هراتی( مخبر شعبه 9 )-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سنندج مبنی بر انتخاب آقای حسینی در جلسه روز 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای حسینی از سنندج مطرح است( نادی- آقای هاشمی من به نحوه برگزاری انتخابات سنندج اعتراض دارم ) آقای نادی به نحوه برگزاری انتخابات سنندج اعتراض دارند که به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود. گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سنندج مبنی بر انتخاب آقای عطایی در جلسه روز 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    نادی- آقای هاشمی من به نحوه انتخابات برای هردو نماینده سنندج معترضم.
    رئیس- آقای نادری به نحوه برگزاری انتخابات سنندج اعتراض دارند که به هردوی آقایان وارد میشود ولذا باید به کمیسیون تحقیق ارجاع شود گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سلسله و دلفان مبنی بر انتخاب آقای محمد محمدی از حوزه انتخابیه سلسله و دلفان در جلسه مورخ 23/3/63 مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید نگردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای محمد محمدی از سلسله و دلفان به کمیسیون تحقیق می رود. گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی سربند اراک مبنی بر انتخاب آقای اسماعیل فدایی در جلسه روز 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای اسماعیل فدایی از سربند اراک مطرح است.( نادی- به انتخابات سربند معترضم ) آقای نادی به انتخابات سربند اعتراض دارند که به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود. گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 9 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی شاهرود مبنی بر انتخاب آقای سید حسین چیت سازمحمدی معروف به حسینی در جلسه روز سه شنبه 8/3/63 این شعبه…
    رئیس- این قبلا تصویب شد . امروز هم در گزارشات ما نیست . مخبر شعبه 10 آقای محقق بفرمایید.
    محقق( مخبر شعبه 10 )-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 10 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی علی آباد کتول مبنی بر انتخاب آقای جواد حسینی در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای جواد حسینی از علی آباد کتول مطرح است( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای حسینی نماینده علی آباد کتول تصویب شد .(تکبیر نمایندگان )
    منشی- مخبر شعبه 12 آقای علوی تشریف بیاورند.
    سید محمود علوی( مخبر شعبه 12 )-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 12 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخابتی حوزه انتخاباتی کلیبر مبنی بر انتخاب آقای ابراهیم عباس پور در جلسه روز 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس – اعتبارنامه آقای عباس پور از کلیبر مطرح است( اظهاری نشد) معترضی در جلسه نیست اعتبارنامه آقای عباس پور نماینده کلیبر تصویب شد( تکبیر نمایندگان) گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 12 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخابیه گرمسار مبنی بر انتخاب آقای یار محمد عرب عامری در جلسه روز 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای عرب عامری از گرمسار مطرح است( اظهاری نشد) معترضی در جلسه نیست اعتبارنامه آقای عامری تصویب شد . ( تکبیر نمایندگان ) گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 12 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی گناباد مبنی بر انتخاب آقای مهدی مهدیزاده در جلسه روز چهارشنبه 23/3 /63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت


وبااکثریت آراءتاییدگردید
    رئیس =اعتبار نامه آقای مهدی مهدیزاده از گنابادمطرح است(اظهاری نشد)معترضی درمجلس نیست اعتبار نامه آقای مهدیزاده نماینده گناباد تصویب شد(تکبیر نمایندگان)گزارش بعدی قرایت شود.
.بسمه تعالی

    گزارش ازشعبه12به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخابیه لنجان مبنی برانتخاب آقای علی اصغر مرتضوی فرمعروف به جعفری اصفهانی درجلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء تایید شد.
    رئیس- اعتبارنامه آقای مرتضوی فر از لنجان اصفهان مطرح است ( اسماعیل فدائی- معترضم ) آقای اسماعیل فدائی معترضند به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود. گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه12 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخابیه گلپایگان مبنی بر انتخاب آقای سید ابوطالب محمودی در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراءتاییدنگردید.
    رئیس-اعتبارنامه آقای محمودی به کمیسیون تحقیق ارجاع می شود.
    منشی- دو گزارش از شعبه 1 رسیده است مخبر شعبه 1 آقای موسوی دامغانی تشریف بیاورند .
    موسوی دامغانی( مخبر شعبه 1 )-بسمه تعالی.
    گزارش از شعبه 1 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی اراک مبنی بر انتخاب آقای غلامرضای فدایی عراقی در جلسه روز چهارشنبه یعنی دیروز این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای فدایی از اراک مطرح است ( اظهاری نشد ) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای فدایی نماینده اراک تصویب شد.( تکبیر نمایندگان ) گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 1 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی اردستان مبنی بر انتخاب آقای حسین سلطانی مشهور به یحیی سلطانی در جلسه روز پنجشنبه 24/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای سلطانی از اردستان مطرح است ( اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای سلطانی نماینده اردستان تصویب شد .( تکبیر نمایندگان).
    منشی- مخبر شعبه 14 آقای قائمی بفرمایید .
    قائمی (مخبر شعبه 14 )بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 14 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی میناب مبنی بر انتخاب آقای سید مصطفی ذوالقدر در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء به کمیسیون تحقیق ارجاع گردید.
    رئیس- باید بگوئید تائید نگردید ولی فرق نمی کند یک مضمون است اعتبارنامه آقای ذوالقدر از میناب به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود
    دشتی- اعتراض به رد دارم.
    منشی- مخبر شعبه 15 خانم دباغ بفرمایید .
    خانم دباغ( مخبر شعبه 15 )-بسم الله الرحمن الرحیم.
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی نیشابور مبنی بر انتخاب آقای علی شوشتری در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای علی شوشتری از نیشابور مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای شوشتری نماینده نیشابور تصویب شد.( تکبیر نمایندگان )گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی استان همدان مبنی بر انتخاب آقای علی آقا محمدی در جلسه روز چهارشنبه 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای علی آقا محمدی از همدان مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای آقا محمدی نماینده همدان تصویب شد.( تکبیر نمایندگان )گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی استان همدان مبنی بر انتخاب آقای سید هاشم حمیدی در جلسه روز سه شنبه 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید .
    رئیس- اعتبارنامه آقای حمیدی از همدان مطرح است.( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای هاشم حمیدی نماینده همدان تصویب شد.( تکبیر نمایندگان )گزارش بعدی قرائت شود .
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی.
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی نوشهر مبنی بر انتخاب آقای سید فرج الله افرازیده در جلسه روز 22/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید نگردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای افرازیده به کمیسیون تحقیق ارجاع میشود.
    کیاوش- اعتراض دارم.
    نادی- اعتراض دارم.
    دوزدوزانی- اعتراض دارم.
    دباغ- خود من هم اعتراض دارم.
    رئیس- کسانی که اعتراض کرده اند اعتراضشان ثبت شود. گزارش بعدی قرائت شود.
بسمه تعالی
    گزارش از شعبه 15 به مجلس شورای اسلامی .
    پرونده انتخاباتی حوزه انتخاباتی اصطهبان ونیریز مبنی بر انتخاب آقای فخرالدین فال اسیری در جلسه روز 23/3/63 این شعبه مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء تایید گردید.
    رئیس- اعتبارنامه آقای فال اسیری از اصطهبان ونیریز مطرح است( اظهاری نشد )معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای فال اسیری تصویب شد.( تکبیر نمایندگان ).خانم دباغ حالا که شما پشت تریبون تشریف دارید لطفاً مراسم تحلیفتان را هم انجام بدهید چون صبح اعتبارنامه شما دست ما نرسیده بود بعد معلوم شد که در پرونده بوده
7- مراسم تحلیف خانم مرضیه حدیدچی(دباغ)نماینده تهران
    دباغ- بسم الله الرحمن الرحیم. » من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و باتکیه برشرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم و ودیعه ای را که ملت به
ما سپرده بعنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم«
8- تصویب اعتبارنامه آقای غلامرضا سلطانی نماینده کرج
    رئیس- حالا چند نفر از آقایان که قبلا به بعضی از اعتبارنامه ها اعتراض کرده بودند بعد از اینکه در کمیسیون تحقیق رفته اند و رسیدگی  کرده اند قبل از اینکه به رای کمیسیون برسد خودشان اعتراضشان را پس گرفته اند و برای ما نامه نوشته اند که پس گرفته اند ما اینها را  مطرح می کنیم. و طبق آئین نامه اگر کسی مجدداً به اعتبارنامه آنها اعتراض نکرد اعتبارنامه آنها تصویب شده تلقی میشود :
    1- آقای فهیم کرمانی که به کیفیت انتخابات کرج در مورد پرونده آقای سلطانی اعتراض کرده بودند، اعتراضشان را پس گرفتند حالا اگر کسی
   
معترضی هست می تواند اعلام بکند( اظهاری نشد) معترضی به اعتبارنامه آقای سلطانی نماینده کرج در مجلس نیست اعتبارنامه آقای سلطانی تصویب شد( تکبیر نمایندگان)
9- اعتراض مجدد نسبت به پرونده انتخاباتی آقای عبدالله پور نماینده هشترود
    رئیس-آقای سید عباس موسوی که به انتخابات هشترود اعتراض داشتند در مورد اعتبارنامه آقای عبدالله پور هم اعتراضشان را پس گرفتند اگر کسی معترض است می تواند اعلام کند.
    رهامی- من به نحوه برگزاری انتخابات هشترود اعتراض دارم .
    رئیس- نحوه انتخابات را ایشان اعتراض داشتند شما هم اعتراض دارید؟
    رهامی- بلی، من هم به نحوه انتخابات هشترود اعتراض دارم.
    رئیس-خیلی خوب، آقای رهامی به نحوه انتخابات هشترود اعتراض دارند بنابراین باز پرونده آقای عبدالله پور به کمیسیون تحقیق می رود.
10- تصویب اعتبارنامه آقای رنجبر نماینده صومعه سرا
    رئیس- آقای رهبرپور نماینده تویسرکان که به اعتبارنامه آقای رنجبر نماینده صومعه سرا اعتراض داشتند کتباً اعتراضشان را پس گرفتند کسی به پرونده آقای رنجبر اعتراضی دارد؟ (اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای رنجبر نماینده صومعه سرا تصویب شد.(تکبیر نمایندگان)
11- تصویب اعتبارنامه آقای غفاری نماینده تهران
    رئیس- آقای دکتر شیبانی که به اعتبارنامه آقای هادی غفاری اعتراض داشتند بعد از رفتن به کمیسیون تحقیق اعتراضشان را پس گرفتند کسی به اعتبارنامه آقای غفاری اعتراض دارد؟( اظهاری نشد) معترضی در مجلس نیست اعتبارنامه آقای هادی غفاری تصویب شد( تکبیر نمایندگان)
12- اعلام استرداد استعفای آقای صمد شجاعیان نماینده ممسنی
    رئیس- ضمنا آقای صمد شجاعیان هم که بخاطر کسالت استفعا داده بودند بخاطر اعتراض موکلینشان از استفعاشان منصرف شدند و کتبا استفعایش را پس گرفتند وطبق آئین نامه هم حق پس گرفتن را داشتند یعنی نمایندگان هم مایل نبودند که ایشان استفعا بدهند خوب اینها   هم تمام شد ما امروز چیزی در دستور نداریم هنوز هم تعداد تصویب اعتبار نامه ها به 180 نرسیده لذا باید کارهای بعدی مان را به جلسه  بعد موکول کنیم جلسه بعد ما روز یکشنبه است. شعبه ها همینطور که در آئین نامه خواندید مکلفند که روزی 6 ساعت کار بکنند امروز و فردا که فردا جمعه است البته در آئین نامه استثناء هم نشده ممکن است که فردا هم جزو تکلیف باشد پس فردا صبح و بعد از ظهر هم وقت دارید ما خواهش می کنیم هر چه اعتبار نامه خدمتتان هست شعبه ها کارشان را تمام بکنند و روز یکشنبه ما کارمان تمام بشود وهیات رئیسه دائم هم انتخاب بشود که مجلس بتواند وضع عادی خودش را بخود بگیرد .
    یکی از نمایندگان- شورای نگهبان هم پرونده ها را باید بفرستند.
    رئیس- نه دیگر آن روز اول فرستادند هر چه داشتند.
    یکی از نمایندگان- نفرستاده اند.
    رئیس- بسیار خوب حالا می گوئیم بفرستند اگر نفرستاده باشند دیگر پیش آنها پرونده خیلی کم است. ضمنا لیست تکثیر شده کمیسیونها هم دوباره خدمتتان آمده شعبه ها تا روز شنبه و یکشنبه هر چه زودتر نظرات جدیدشان را بدهند و اصلاحیه شان را در این لیستی که داده بودند برای کمیسیونها که ما بتوانیم ان شاء الله کمیسیونها را تشکیل بدهیم.
13- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن
    رئیس- دیگر چیزی در دستور نداریم جلسه ختم است.
    جلسه بعدمان روز یکشنبه ساعت 9 صبح و دستور جلسه هم گزارش شعبه ها است و اگر به حد نصاب رسیدیم انتخاب هیات رئیسه خواهیم داشت جلسه ختم است.
                                                                                                         (جلسه در ساعت /11 پایان یافت)
                                                          رئیس موقت مجلس شورای اسلامی –اکبر هاشمی رفسنجانی