جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 401 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 401 )

  • سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۶

جلسه چهارصد و یکم                                          بسمه تعالی                                15 اردیبهشت ماه 1366 هجری شمسی
                                                                                                                   6 رمضان المبارک 1407 هجری قمری

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم – اجلاسیه سوم
1365 – 1366
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه پاتزدهم اریبهشت ماه 1366

فهرست مندرجات :
1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2 – بیانات قبل از دستور آقایان : محمدی آذر ، سید رسول موسوی و یوسف پور .
3 – تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
4 – تصویب کلیات لایحه تعدیل مالیات حقوق .
5 – تصویب کلیات لایحه الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی .
6 – طرح سؤال آقای شینی مصطفی از وزیر بازرگانی و ارجاع آن به کمیسیون رسیدگی به سؤالات .
7 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد .
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم ، با حضور 184 نفر جلسه رسمی است . دستور جلسه اعلام شود .
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم ، دستور جلسه چهارصد و یکم روز سه شنبه 15 / 2 / 1366 هجری شمسی مطابق با ششم رمضان المبارک 1407 هجری قمری
1 – گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی و دارائی در خصوص لایحه تعدیل مالیات حقوق .
2 – گزارش شور اول کمیسیون خاص در خصوص لایحه الحاق ماده ای به قانون خدمت وظیفه عمومی .
3 – گزارش شوراول کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص طرح تعیین منابع شروع اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری .
4 – گزارش شور دوم کمیسیون امور دفاعی در خصوص طرح قانونی ارتش جمهوری اسلامی ایران .
5 – سؤال آقای محمد شینی مصطفی از آقای جعفری وزیر محترم بازرگانی .
رئیس – تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
یوم تکون السماء کالمهل . و تکون الجبال کالعهن . و لایسئل حمیم حمیما . یبصرونهم یودالمجرم لویفتدی من عذاب یومئذ ببنیه . وصاحبته و اخیه . و فصیله التی تؤویه . و من الارض جمیعا ثم ینجیه . کلا انها لظی . نزاعه للشوی . تدعوا من ادبرو تولی . و جمع فاوعی . ان الانسان خلق هلوعا . اذامسه الشر جزوعا . و اذامسه الخیر منوعا . الا المصلین الذین هم علی صلاتهم دائمون . و الذین فی اموالهم حق معلوم . للسائل و المحروم .
( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند . )
« از آیه 8 تا 26 سوره المعارج »
2 – بیانات قبل از دستور آقایان : محمدی آذر ، سید رسول موسوی و یوسف پور
رئیس – سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی – آقای محمدی آذر نماینده تاکستان . آقای موسوی نماینده اهواز . آقای یوسف پور نماینده اردل و فارسان و تیار .
محمدی آذر – سلام علیکم ، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحیم ، الحمدلله المتجلی بنور جماله علی الملک و الملکوت المحتجب فی عز جلاله بشعشعه اللاهوت یمن سکان الجبروت و الصلوه و السلام علی الرسول الامجد المحمود الاحمد ابی القاسم محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین فبعد قال لله الحکیم « شهر رمضان الذی اتزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان » .
با سلام و درود بیکران به پیشگاه اقدس بقیه الله الاعظم و نائب بر حقش امام بزرگوار و قائم مقام رهبری و امت قهرمان و شهیدپرور ایران با آرزوی پیروزی سریع و نهائی رزمندگان عزیز و گرانقدر در جبهه های حق علیه باطل سخنانم را بصورت اختصار در موارد زیر به عرض می رسانم .
1 – در ماده وحی و نزول قرآن کریم و ماه ضیاقه الله قرار داریم این ماه فرصت بسیار مناسب و خوبی است برای خودسازی و مجهز کردن خویش به سلاح تقوی و خداشناسی ، این ماه به عنوان ضیافه الله به همه انسانهای سعادت جو این امکان را می دهد که در آفاق انفس به سیر و سلوک پرداخته و اخلاق فاضله را تقویت و ریشه های اخلاق رذیله را در جان خویش بسوزانند ضمن عرض تبریک این ماه پرفیض و برکت و التماس دعا از همه روزه داران بزرگوار امید است امت قهرمان و خداجوی ایران بیش از پیش از برکات و معنویت این ایام بهره مند گشته و با تقویت جبهه های حق آخرین ضربه را بر نظام عفلقی وارد سازند و رجاء واثق دارد که رزمندگان دلیر و شجاع جمهوری اسلامی با توکل به الله و مدد گرفتن از فیض حق و معنویت این ماه عبادت و تأسی از بدر پیروز رسول اکرم ( ص) و مسلمانان صدر اسلام با یورش و حمله سرنوشت ساز آخرین پایه های لرزان حکومت صدامی را درهم ریخته و پیروزی حق بر باطل را به ارمغان آورند .
رزمندگان عزیز آنچه که تا امروز در جبهه ها معجزه آفریده و در خرمشهر و بستان و میمک و بازی دراز و جای جای خاک وطن پیروزی عظیم ثبت کرده ساز و برگ نظامی ما نبود بلکه ایمان ، ایثار و فداکاری ، تقوی و معنویت شما فرزندان اسلام بوده که با تقویت این سلاح الهی بر هر قدرت شیطانی فائق خواهید شد .
2 – این هفته به یاد علامه شهید استاد مطهری و تجلیل از مقام والای معلم و بیان ارزش تعلیم و تربیت در اسلام هفته معلم نام گرفته است اینجانب سالگرد شهادت تجسم فقه و فلسفه و عرفان و پاره تن امام شهید مطهری را به به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم و امام امت و امت فداکار ایران بالاخص به حوزه و دانشگاه تبریک و تسلیت عرض نموده و از خدایش می خواهم که با رحمت خود با موالیانش محشور فرماید .
اگرچه در فرهنگ های بشری همواره برای تعلیم و تربیت ارزش و اهمیت خاصی مبذول گشته اما اسلام بیش از هر فرهنگ و مکتبی بر اهمیت و ارجمندی این مسئله پافشاری نموده است که وجود ده ها آیه و روایت شاهد صادقی بر این مدعی است تا جائی که تعلیم تربیت سر ارسال رسل و فلسفه بعثت انبیاء بیان گردیده است . و حتی می توان گفت که تعلیم و تربیت اولا و با لذات از آن پروردگار متعال است چه معلم واقعی و مربی حقیقی او است که الحمدلله رب العالمین – وعلم آدم الاسماء کلها اقراء باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق اقراء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان مالم یعلم و در مرحله دوم این وظیفه بصورت امانت و بالتبع به دوش انبیاء عظام و علماء کرام نهاده شده است .
ما در این هفته یاد علامه شهید استاد مطهری را که همواره در تشیید دین حنیف و تیدید سواعد شرع شریف کوشا و موفق بوده و آثارگران ارجی در زمینه های مختلف از خود به جای گذاشت و یاد همه معلمان دلسوز و مربیان شایسته را گرامی داشته و بر این باوریم که یاد و بزرگداشت این فرزانگان یاد و بزرگداشت مکتبی است که چنین الگوهائی پرورده است و قادر است با تعالیم و معارف خویش به آرزوی دیرینه مدینه فاضله تحقق و عینیت بخشد .
در هفته معلم رجاء واثق دارد که جامعه ما بویژه طبقه ایثارگر معلم فکر و اندیشه و راه و عمل این معلم نمونه را بازشناخته و در سنگر تربیت و تعلیم همانند او نور افشانی نمایند .
3 – یکی از اصول و ارکان انقلاب ما تأمین عدالت اجتماعی و مبارزه با ستمگری و ستم پذیری بوده و هست که الحمدلله رب العالمین نظام جمهوری اسلامی در اجراء و پاسداری این اصل به موفقیت های چشمگیری ناءل گشته و قابل مقایسه با نظام های شناخته شده امروز جهان نیست و من به عنوان یک طلبه کوچک از همه دست اندر کاران صادق و متعهد تقدیر و تشکر می نمایم اما تا آنجائی که اسلام و پیامبر عظیم الشأن علیهم السلام می خواهند و امام بزرگوار و امت ایثارگر می خواهند فاصله بسیار است اگرچه متصدیان ارکان نظام همه شناخته شده و با تقوی هستند اما این به تنهائی کافی نیست و باید دولت اسلامی اشراف و نظارت بیشتر و مستمری بر ادارات ریز و درشت داشته و با به کارگیری تشویق و تنبیه مدیران شایسته ای تربیت و انتخاب نماید تا هرچه بیشتر در خدمت مردم بوده و در راه رضایت آنان که قطعا رضای الله را به همراه دارد کوشش و تلاش نمایند و به عناصر قدرت طلب و مرموز پیرو هوای نفس و شیطان و ضعیف الایمان فرصت و امکان دخالت در سرنوشت ملت مظلوم را ندهد ، امروز این نهاد انقلابی و یا آن ارگان دولتی مطرح نیست امروز دادگستری و دادگاه انقلاب ، جهادسازندگی و وزارت کشاورزی سپاه و ارتش – کمیته و شهربانی امداد امام و بهزیستی و . . . . .همه به عنوان نمود و شعاعی از اسلام و نظام اسلامی مطرح هستند و تمام حرکات و رفتار و گفتار آنان در برابر چشمان تیزبین حزب الله و امت شهید پرور و حاضر در صحنه قرار دارد و اگر چیزی می بینند و نمی گویند از بزرگواری و نجابت است و یا به اقدام رهبران و مسؤولین رده بالا امیدوار هستند و نباید این امیدها و خوش بینی ها خدای ناکرده به یأس و نا امیدی بدل گردد .
پس در این شرائط وظیفه متولیان ارکان نظام بسیار سنگین و حساس است و نباید خود را اسیر دفتر و رئیس دفتر و غیره نمایند بلکه ساعاتی را بدون پرده و حجاب با کانال های مطمئن مردمی در تماس باشند و قبل از فوت وقت اطلاعات را گرفته و عکس العمل مناسب نشان بدهند و خدای ناکرده به بهانه های واهی از مدیریت های ناتوان و مسئله دار بی تعهد و یا کم تعهد حمایت نشود زیرا دشمنان اسلام و انقلاب به شکستن و متلاشی کردن ما از درون و ایجاد نارضایتی توسط عناصر جاهل و نادان و مقام پرست و احیانا مغرض و عنود و فرصت طلب بیشتر دل بسته و امیدوارند . که یقینا با بستن درهای نفوذ به روی نامحرمان و یک دست کردن و متحد کردن جبهه داخلی و بهره گیری از انسانهای با تقوی در مصادر امور می توانیم ضربات هولناک و خرد کننده ای بر پیکر قدرت های شیطانی که در خلیج فارس و در گوشه و کنار دنیا چنگ و دندان نشان می دهند وارد سازیم و تفوق و پیروزی نظام اسلامی را تضمین نمائیم .
4 – چند تذکر به مسئولین اجرائی :
1 – با توجه به هفته معلم و تقدیر و تشکر از آموزش و پرورش و معلمین بزرگوار شهرستان تاکستان و طارم سفلی که با تمام وجود تلاش می کنند لازم است وزارت آموزش و پرورش به وضع آموزشی مناطق روستائی تاکستان و طارم سفلی و معلمین دلسوزی که در روستاهای پراکنده آن ایثارگری می کنند رسیدگی فوری و توجه بیشتری مبذول دارد زیرا در تعدادی از روستاهای ما اساسا مدرسه نیست و در تعدادی اگر چه ابتدائی هست اما از راهنمائی خبری نیست و در تعداد اندکی که راهنمائی وجود دارد چند سال است فارغ التحصیلان آن عاطل و باطل و بدون برنامه در این مناطق رها شده اند که لازم است وزارت مربوطه با دائر نمودن مقاطع دبیرستان امکان ادامه تحصیل این عزیزان و آینده سازان را فراهم نماید .
2 – با تشکر از فعالیت های مؤثر و مثبت جهادسازندگی لازم است به امور زیر توجه لازم مبذول دارد .
الف : با عنایت به گستردگی حوزه جهادسازندگی تاکستان و داشتن بیش از دویست روستای پراکنده امکانات و مدیریت موجود توان رسیدگی به وضع اسف بار روستاها را ندارد مقتضی است کما“ کیفا“ این نهاد انقلابی که امید مردم منطقه می باشد تقویت گردد .
ب : در برق رسانی روستاهای آلتین کش – کلج – سپاهپوش – نیارک خاکینه میرخوند علیا میرخوند سفلی و ارکن از بخش طارم سفلی و توده بین – سکزناب – حسن آباد سادات – بزرلجین قلات – چنگوره – مهین – شیرازک خورهشت – محمود آباد علمخانی و سلطان آباد از شهرستان تاکستان تسریع گردد .
ج : تسریع در اتمام پروژه آب مشروب روستای کلج از طارم سفلی که از سال 59 در دست اقدام می باشد .
د : فعال کردن عملیات راه روستائی عباس آباد به پلنگه در بخش محروم طارم سفلی که تنها راه ارتباطی منطقه ماهین با 22 روستا با مرکز بخش و شهرستان خود می باشد .
ه : رسیدگی به وضع راه های موجود مناطق روستائی تاکستان که در حال از بین رفتن می باشند .
3 – با تشکر از وزارت راه به خاطر احداث راه روستائی سیروان آلتین کش در طارم سفلی و درخواست تسریع در اتمام آن که بیش از 4 سال است دردست احداث و اقدام می باشد تذکر می دهم که باید قطعه دوم راه نیارک – لوشان که راه ارتباطی بیش از 15 روستا بوده و مدتی است متوقف شده در اسرع وقت فعال و تکمیل گردد . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
منشی – آقای موسوی بفرمائید .
سید رسول موسوی – بسم الله الرحمن الرحیم ، هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون ( آیه 33 سوره توبه ) باسلام بر امام امت و پیروان صدیقش رزمندگان جبهه فرهنگ و فضیلت و رزمندگان جبهه نبرد حق علیه باطل مطالبم را در 5 بند پی میگیرم . اول جنگ و موضع گیری های اخیر آمریکا و شوروی در یک کلام به دنیا میگوئیم که امام سرنوشت جنگ را مشخص فرمودند و امت تبعیت دارد . اما سرنوشت کشورهای اسلامی و شیخ نشین های خلیج فارس به عهده خود مردم آنهاست و هیچ قدرت خارجی حق دخالت در امور کشورهای اسلامی را ندارد . شیخ کویت هم باید بداند که آنچه در کویت انجام گرفته است هم ضرر منطقه و هم به ضرر استقلال و حاکمیت خود کویت تمام میشود . بعضی ها تصورشان بر این است که موضع گیری های اخیر روسیه و آمریکا در رابطه با جنگ تحمیلی تدوین کننده سیاست جدیدی است . واقعیت این است که در اساس مسکو و واشنگتن سیاستشان در قبال جنگ تحمیلی کمترین تغییری نکرده و آنچه که تازگی دارد برداشتن نقابی است که تاکنون بر چهره داشته اند از ظواهر امر بر میآید که لکه ننگ ابدی قرار است در خلیج فارس بر پیشانی هر دو
ابرقدرت زده شود انشاءالله ، هفته معلم و قاعدتا در رابطه با هفته معلم از استاد شهید مرتضی مطهری و نقش ایشان در تبلیغات صحبت بکنیم .
هفته معلم را که به مناسبت شهادت استاد شهید مرتضی مطهری نام گذاری شده است به همه معلمان اسلام تبریک می گوئیم . استاد مطهری مصداق کامل یک معلم است زیرا که او معلم انقلاب و مکتب بوده و همچون پیامبران دردمند هدایت بود و در آتش شوق هدایت و روشنگری می سوخت و روشنی می بخشید هرکجا که تاریکی جهل بود او آنجا بود چراغ هدایت را به دست میگرفت و با سلاح بیان و قلم به جنگ با آن میرفت . او هرگز با حربه تکفیر به سراغ انحراف و التقاط نرفت بلکه با ارائه جهان بینی و ایدئولوژی تام و تمام اسلام و برنامه های صحیح و اصولی بر سر انحراف کوبید و ریشه اش را برکند ، اگر امروز او در میان ما بود مسائل فرهنگی و تبلیغی مان این همه گرفتار نابسامانی نمیشد . تبلیغات ما این قدر بی روح و خشک و غیر جاذب و دفع کننده نمی بود . اگر او بود یقینا برای حل این مشکل ابزار و روش برخورد ارائه می نمود یادش گرامی و روانش شاد باد . در یک جمع بندی کوتاه از کل کار دستگاه های تبلیغاتی مان این به دست میآید که ما در تبلیغات فاقد ابزار برخورد و روش هستیم . نه پیام پیام های اسلامی ما از استواری و متانت تردید ناپذیر برخوردار است و در صورت وجود برنامه ریزی درست با قطع نظر از اختلاف نظرهای فقهی و برداشت های مختلف دینی و توجه به فنون تبلیغی پیشرفته ادراک نافذ و پابرجا این معضل اجتماعی به راحتی برطرف می گردد تا زمانی که این مشکل وجود دارد دسترسی به بخش غیر متعهد جامعه ناممکن خواهد بود و نتیجه قهری و طبیعی آن رها شدن این قشر در حوزه نفوذ دشمن است در این صورت توقع اصلاح و تربیت توقعی بیجا خواهد بود و باید همیشه حکومت اسلامی در برخورد با آنان موضع کنترل چی را داشته باشد و این خود ضعفی غیر قابل اغماض است . امید است که دستگاه های تبلیغی ما با ارائه پیام های روح بخش و راهگشای اسلام ابتکار عمل را در زمینه زندگی مطلوب و پرورش انسان های صالح و مؤمن را به دست بگیرند . جایگاه معلم و نقش او در توسعه اقتصادی و تربیت معنوی جامعه . توسعه اقتصادی صنعتی کشورهای توسعه یافته با تکیه بر آموزش و پرورش آحاد ملتشان آغاز شده و پیشرفتهای قابل ملاحظه ای که در توسعه ثروت ملی به دست آورده اند نتیجه توجهی است که برنامه ریزان آن کشورها به معلم و کار معلم داشته اند . امام امت در این رابطه فرمودند که مقدرات هر مملکتی به دست همین معلمین است و عقب ماندگی آنها باز به دست کعلمین است . معلم است که اگر خدای ناخواسته بر او انحراف حاصل شود کشور را خراب می کند . معلم و فرهنگی اگر خوب باشد مملکت خوب است . خوب ماندن معلمان جامعه اسلامی ما منوط به خواسته های آنان در جامعه از جانب مسؤولین جمهوری اسلامی و دستگاه های تعلیم و تربیت است . آنان می خواهند که قبل از هر چیز اعتبار و ارزش اجتماعی شان حفظ شود . امتیازی که می خواهند معنوی و تضادی در جامعه ایجاد نمی کنند . آنان می خواهند که در محیط کارشان استقلال فکری و آزادی بیان داشته باشند ناظر بر تبعیضات و امتیازات نامعقول نباشند امنیت شغلی شان محفوظ بماند برنامه کارشان متناسب با قدرت بدنی ونوع تخصصشان باشد افراد غیر مسؤول و غیر متخصص در کارشان دخالت نکنند . اوقات گرانبهایشان بیهوده تلف نشود آنچه که با واقعیت تطبیق نمی کند با زور و فشار به آنان تزریق نکنند . حقوقشان کفاف زندگی شان را بدهد و در کسب معیشت تحقیر نشوند . حداقل امکانات رفاهی برای زندگی را داشته باشند شغل معلمی سد راه پیشرفتشان نشود و در هر دوره از زمان امکان افزایش معلومات و تکمیل دانش را داشته باشند . امید است که دولت و مجلس محترم با الهام از رهنمودهای امام امت عنایت و توجه خاصی به حل مشکلات فرهنگیان به تناسب مقام و اهمیت شغلشان در تطبیق حقوق با هزینه زندگی ، مسکن ، اولویت دادن به آنان در اعطای کمک های رفاهی ، ترفیع به موقع ، تأمین بودجه ، بودجه ترفیعات و پرداخت به موقع حقوق آنان رسیدگی بیشتری بکنند . در روز کارگر که روز تقدیر و تشکر از تلاش های صادقانه کارگران زحمتکش کشور اسلامی است متأسفانه خبردار شدیم که تعدادی کارگر دلسوز و فداکار که هیأت مدیره شرکت تعاونی مسکن کارگران صنعت نفت اهواز را تشکیل می دهند به پاس فداکاری و خدمات ارزنده شان یعنی به پایان رساندن پروژه بزرگ 1081 واحدی کارگران که پروژه بزرگ و قابل توجه است بدون صدور حکم مفتخر به تعلیق شدند و گروه دیگر که قبلا در هیأت مدیره شرکت لوله سازی اهواز مسؤول بودند و از جمله عناصر دلسوز و متعهد و عاشق انقلاب در آن شرکت بودند و موقعی که دشمن بعثی در کنار نورد اهواز مستقر بوده و با توپخانه شهر اهواز و منجمله مراکز صنعتی شهر را گلوله باران می کرد آنان با سازماندهی نیروهای مؤمن و متعهد سنگر تولید را رها نکرده و مشغول به تولید بودند . روند تولید در زمان موقعیت آنان بسیار مطلوب و سودآور بود در سال 64 موفق به حداکثر سودآوری در کارخانه ها بودند . به اتهام ساختگی از تاریخ 8 / 2 / 66 باز به جهت قدردانی از زحمتشان در کلانتری های اهواز بازداشت کردند . آنان را متهم کردند که در نوشتن طوماری که کارگران و کارکنان شرکت با 820 امضاء‌به عنوان رئیس جمهور ، بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 نوشته شد دخالت داشتند برای روشن شدن ذهن ریاست محترم مجلس و نمایندگان مردم قسمت آخری طومار را می خوانم تا برادران ببینند که کارگران در این طومار چه خواسته اند و چگونه با آنان برخرود شد .
ما کارگران و کارگران متعهد و مسلمان حزب الله با توجه به رکود کمی و کیفی تولید کارخانه و با عنایت به موقعیت کنونی انقلابی خونبارمان و جنگ تحمیلی که افزایش تولید را در سنگرهای اقتصادی همچون رزم بی امان رزمندگان اسلام بر همگان تکلیف می سازد شرعا خود را موظف دانسته تا با ارسال این برنامه طومار مسائل مورد اشاره را به مسؤولین دلسوز جمهوری اسلامی رسانده تا آن عزیزان به پاس خون شهدا و احترام به ایثارگری های این امت شهیدپرور رسیدگی عاجل مبذول داشته و اجازه ندهند این کارخانه عظیم صنعتی به خطر بیفتد . اینجانب به عنوان نماینده این کارگران از جناب آقای موسوی اردبیلی ریاست محترم دیوان عالی کشور می خواهم که هرچه زودتر این برادران رنج کشیده را آزاد و سر فرصت به جرم مرتکب ناشده آنان رسیدگی شود . آ“ان حاضرند در هر دادگاهی که دستگاه قضائی تشکیل بدهد شرکت و از خود دفاع کنند .
تذکرات :
از برادران آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز بخاطر ساختن سنگرهای با کیفیت و بسیار خوب در مدارس این ناحیه تشکر و قدردانی میکنم و از کلیه دستگاه های اجرائی که تعهد ساختن سنگر در مدارس نواحی سه گانه اهواز را داشته اند می خواهم که هرچه زودتر سنگرهای نیمه تمام را کامل کنند .
2 – به وزارت نیرو تذکر میدهم که به ضایعات گران کردن آب و برق کشاورزی توجه و در قیمت برق مصرفی استان با توجه به وضع آب و هوای گرم این استان در تابستان تجدید نظر کنند .
3 – به وزارت بازرگانی در رابطه با عدم همکاری اداره کل بازرگانی و شرکت های تولیدی استان با اتحادیه شرکت های تعاونی مصرف محلی در دادن حواله و اجناس مصرفی و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
منشی – آقای یوسف پور بفرمائید .
یوسف پور – بسم الله الرحمن الرحیم ، و به نستعین انه خیر ناصر و معین . با سلام و درود به رهبر کبیر انقلاب و قائم مقام رهبری و درود بر ارواح طیبه شهدا ضمن تبریک پیروزیهای اخیر لشکریان اسلام در عملیات های پیروزمند کربلای 10 و فتح 5 به امام امت و امت شهیدپرور امیدوارم که سپاهیان اسلام با وحدت و انسجام هرچه بیشتر با برادران کرد مسلمان عراقی ضربات کوبنده خود را بر پیکر پوسیده رژیم بعثی عراق فرود آورند و جواب دندان شکنی به این رژیم و حامیانش وارد نمایند که از ضعف و زبونی مبادرت به بمباران شیمیائی روستاهای مناطق کردنشین نموده است . اخیرا سران دولت شوروی اظهار نظری در مورد پایان جنگ تحمیلی نمودند . سؤال ملت ما از شما این است که چرا شما صدام را تجهیز نمودید که به کشور ما حمله نماید ، پنج استان کشور ما را به اشغال خود در آورد و آن همه خسارت جانی و مالی به ملت ما وارد نماید . شما دولت تجاوزگر شوروی در آن زمان مگر موضع عمل حمایت کامل از صدام نگرفته بودید و در ادامه عملیات با هواپیما ها ، موشک ها و بمب ها و تانک های شما سینه شهروندان ما دریده نشده است و خانه های ما بر روی فرزندان ما خراب نگردیده است ؟ حال چه شده است که شما و آمریکای جنایتکار صلح طلب شده اید ؟ غیر از این است که قصد دارید صدام را برای چند صباحی دیگر نگهدارید و برای حمله دیگر برعلیه مسلمین و اسلام دیگر حیله های شما در ممالک اسلامی رنگ باخته اند و دیگر گذشت زمانی که شما و دیگر سران قدرتها دور یک میز می نشستید و کشورهای مستضعف و مسلمان را مانند کیک بین خود تقسیم می نمودید . قرن حاضر قرن بیداری مسلمانان می باشد و انشاءالله با اراده خداوند متعال این قرن مایه سرنگونی ابرقدرتها خواهد شد که مظلومین

جهان از زیر بار ستم شما ابرقدرتهای بزرگ نجات پیدا کنند و مسئولین و ملت ما در تنبیه متجاوز یک لحظه آرام نخواهند نشست .
مطلب دیگر تذکری به اساتید محترم در شورای انقلاب فرهنگی می باشد . چرا شورای محترم با همکاری بردران هیأت دولت بخصوص وزارت علوم مبادرت به ایجاد و دانشگاه بین الملل اسلامی نمی نماید ؟ تا کی ما باید جوانان خود را برای تحصیلات به کشورهای بیگانه بفرستیم و در این راه به جز منافع اندک ضررهای بیشماری را بجان بخریم ایجاد یک مرکز علمی ، فرهنگی و تحقیقاتی بین المللی از آرزوهای فریادگران استقلال در سده های اخیر بوده است و مرحوم امیر کبیر و شهید مدرس جزء افرادی بودند که در این راه تلاش زیادی نموده اند . با وجود تأکیدهای مکرر فقیه عالیقدر در این مورد متأسفانه کمتر حرکتی از مسئولین ذیربط مشاهده شده است . تا کی باید سالانه ده ها میلیون دلار ارز کشور برای دانشجویان خارج از کشور فرستاده شود ؟ اگر همین بودجه ارزی صرف استخدام اساتید مورد نیاز و تجهیزات دانشگاهی گردد قطعا ثمرات بیشماری در بر خواهد داشت پیشنهاد می شود وزارت علوم با یک بررسی دقیق دانشجویانی که فعلا در خارج به تحصیل اشتغال دارند اگر می توانند در داخل کشور هم ادامه تحصیل بدهند باز گردانده شوند و در اسرع وقت نسبت به تأسیس این دانشگاه اقدامات لازم انجام گیرد .
تذکری هم به سروران عزیز در قوه قضائیه و شورای عالی قضائی .
در دو سال گذشته شاهد بودیم هرچند یک بار با مصاحبه ای و یا سخنرانی موجی تبلیغاتی راه می افتد که انقلاب دارد به خطر می افتد طاغوتچه ها آمدند و بقیه هم دارند می آیند و دارند نفوذ می کنند و اعلام این مطلب که باید با شدت بیشتری با این افراد ضد انقلاب برخورد شود باید حق محرومین از حلقوم این جرثومه های فساد تباهی بیرون کشیده شود یا اینکه محتکران این تروریستهای اقتصادی که مایحتاج مردم را انبار نموده اند و سودهای آنچنانی به جیب می زنند باید آنچنان کرد و آنچنان مجازات نمود مجازات شدید طاغوتچه ها و محتکران از آرزوهای هر مسلمان دلسوز می باشد .
ولی بعد از چند هفته که گرد و غبار تبلیغات فرونشست که حضرت آیت الله العظمی منتظری هم در همان اثنا فرمودند مبارزه با احتکار خوب است ولی نه با تبلیغات به این شدت اینجانب هرچه پیگیری نمودم متوجه نشدم که طاغوتچه هائی که قوه قضائیه به دنبال دستگیری آنها بود چه بلائی بر سرشان آمده چندتا اعدام شدند و چندتا به زندان افتادند ؟ و یا محتکرانی که در روزهای اول مبارزه با بسته بودن خیابانها و چهارراه ها مواجه بودند چگونه جان سالم به در بردند که اثری از فشار کارهای خلاف آنان بر روی مردم کم نشده است و دارند به خیانتهای خود ادامه میدهند که بعضی از موارد آن در روزهای اخیر کشف شده است . مطلب دیگر اینکه اساتید گرامی شورای عالی قضائی بارها اعلام نموده اند که ما خلاء‌قانون داریم و با این کمبود قانون نمی توانیم با مجرمین برخورد نمائیم . پیشنهاد میشود شما عزیزان که در کوران مسائل و مشکلات دستگاه قضائی هستید به جای اینکه یک کمیسیون تشکیل دهید و با تدوین لوایح و آوردن به مجلس این خلاء‌را پر نمائید . ولی اینجانب به عنوان یک برادر کوچک خدمت شما عرض می نمایم خلاء‌ قانون و کمبود قانون تا حد زیادی امری درست می باشد اما به نظر این حقیر کمبودهای دیگری هم در قوه قضائیه داریم که انشاءالله به یاری خداوند و همت شما برادران بزرگوار برطرف خواهد شد . ضعف مدیریت ، نبودن قاطعیت در موارد لازم و نداشتن برنامه ای معین و مشخص در برخورد با معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور که نمونه های بی برنامه گی در بالا ذکر گردید .
مطلب دیگر توضیح به جوابیه وزیر محترم کشور که در گزارش کمیسیون سؤالات در چند روز گذشته از تریبون مجلس قرائت گردید .
برادران آقای محتشمی در جواب سؤال علت تغییرات مسئولین وزارت کشور در استان چهار محال و بختیاری ، فرمودند تغییرات برای تقویت مدیریت استان بوده است . عرض می کنیم حدود هشت ماه می باشد که فرمانداری بروجن یعنی بزرگترین فرمانداری استان فرماندار ندارد – بخشدار مرکزی ندارد – فرمانداری شهرکرد هم نه فرماندار دارد و نه سرپرست فرمانداری اگر این کمبودها تقویت مدیریت استان می باشد اینجانب قضاوت را به عهده همکاران نماینده و امت شهیدپرور می گذارم . در جواب علت تغییر فرماندار بروجن فرمودند که نامبرده دقت لازم را در انجام وظایف خود نداشته اند برادر عزیز با کلی گوئی و بدون اقامه دلیل که نمی شود مردم را قانع کرد . همانطوری که در سؤال هم مطرح نمودم هیچ کدام از نمایندگان استان و ائمه محترم و مسئولین وزارت کشور در استان از کار ایشان اظهار نارضایتی ننموده اند .
و اگر دقت این است که در استانی مانند خوزستان مدت حدود هشت ماه یک استاندار ، معاون سیاسی و عمرانی نداشته باشد باید قضاوت را هم در این مورد به عهده مردم گذاشت .
تذکری هم در مورد آئین نامه اجرائی تبصره 16 به هیأت دولت محترم در استانهای سردسیر همان تبصره 16
طوری که اطلاع دارید به خاطر اینکه فصل کار بسیار کوتاه می باشد با وجود اینکه آئین نامه هم چند ماه از سال می گذرد و بعد به دست مسئولین اجرائی می رسد متأسفانه در این مورد کارهای اساسی در قسمت تبصره 16 انجام نخواهد گرفت ، مثلا پارسال رد استان ما با وجود اینکه 18 میلیون تومان اعتبار تبصره 16 در بند ب بود متأسفانه با فرا رسیدن فصل بارندگی فقط 5/1 میلیون تومان از این بودجه جذب گردید و انتظار میرود که امسال انشاءالله در اسرع وقت این آئین نامه اجرائی به استانها فرستاده شده و مردم هم با عشق و علاقه ای که دارند در پروژه های تبصره 16 انشاءالله شرکت بیشتری خواهند نمود . و تشکر هم از وزارت راه و ترابری به اداره کل راه استان که اقدامات اساسی در استان چهار محال و بختیاری انجام داده اند و امشاءالله امیدواریم که با پیگیری بیشتر و فعالتر نسبت به باز نمودن بهتر جاده شهرکرد ، خوزستان اقدامات بیشتری را انجام بدهند و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
3 – تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
رئیس – تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور .
آقای ولائی نماینده آمل : به وزارت راه در مورد مرمت جاده هراز .
آقای سهمی نماینده تربت حیدریه : به سازمان گوشت در مورد تأمین گوشت مورد نیاز تربت حیدریه .
آقای صفری نماینده دماوند و فیروزکوه : به صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد تقویت صدا و سیما در منطقه .
آقای علوی نماینده لامرد و لارستان : به وزارت نیرو در مورد برق رسانی روستاهای ملائی و تمرو و روستاهای همجوار .
آقای رحمانی خلیلی نماینده بهشهر و نکا : به وزارت بهداشت و درمان در مورد نصب دستگاه رادیولوژی و دستگاه اتوآنالانیزر در بیمارستان امام خمینی بهشهر و تأمین متخصص جراحی و داخلی و وسیله نقلیه برای این بیمارستان و به وزارت دادگستری در خصوص نصب دستگاه تلفن مادر در دادگستری بهشهر .
آقای ملک آسا نماینده ملاوی : به وزارت کشاورزی در مورد تسریع در تأمین داروهای دامی مورد نیاز دامداران منطقه .
آقای لطیف صفری نماینده اسلام آباد : به وزارت نیرو در مورد تسریع در بهره برداری از سد برف آباد مورد انتظار کشاورزان منطقه .
آقای یوسف پور نماینده اردل – فارسان و کیار : به وزارت پست و تلکراف و تلفن در مورد تعیین کد برای شهر جونقان و توسعه و تکمیل مراکز تلفن روستاهای بابا حیدر – چلیچه و زاشتاب و تکمیل مراکز تلفن بخش اردل و کیار و تسریع در اجرای برنامه مصوبه سال 66 و به وزارتخانه های کشور – امور اقتصادی و دارائی و برنامه و بودجه در مورد تسریع در تهیه آئین نامه اجراء تبصره 16 قانون بودجه سال 66 و اجراء بند و تبصره 16 قانون بودجه 66 .
آقای جعفری نماینده شهر بابک : به بنیاد مسکن در مورد تسریع در بازسازی منازل سیلزده شهر بابک و به وزارت کشاورزی در مورد رسیدگی به اراضی و باغات تخریب شده و به وزارت جهادسازندگی در مورد بازسازی قنوات منطقه .
4 – تصویب کلیات لایحه نعدیل مالیات حقوق
رئیس – دستور را شروع کنید .
منشی – اولین دستورگزارش شور اول کمیسیون اقتصادی و دارائی درخصوص لایحه تعدیل مالیات حقوق . مخبر کمیسیون تشریف بیاورند .
بادامچیان ( مخبر کمیسیون اقتصاد و دارائی ) بسم الله الرحمن الرحیم ، گزارش از کمیسیون امور اقتصادی و دارائی به مجلس شورا ی اسلامی شماره ترتیب چاپ 1574 شماره چاپ سابقه 1547 .
لایحه تعدیل مالیات حقوق به شماره چاپ 1547 که به عنوان کمیسیون اصلی به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسه مورخ 2 / 2 / 66 با حضور کارشناسان مربوط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن را با اکثریت آراء تصویب نمود . اینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس شورا ی اسلامی می گردد . رئیس کمیسیون امور اقتصادی و دارائی حسینی شاهرودی .
این لایحه به عنوان لایحه تعدیل مالیات حقوق است به این عبارت ماده واحده از اول سال 1366 مالیات حقوق کارکنان وزارتخانه ها ، مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها که حقوق آنان توسط دستگاه های مذکور پرداخت می گردد بخشودگی به شرح زیر خواهد بود .
تا 840 هزار ریال درا,د مشمول مالیات سالانه صدی شصت .
تا یک میلیون و هشتاد هزار ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد هشتصد و چهل هزار ریال ، صدی پنجاه .
تا یک میلیون و هشتصد هزار ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یک میلیون و هشتصد هزار ریال صدی چهل .
تا دو میلیون و چهارصد هزار ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یک میلیون و هشتصد هزار ریال صدی سی .
نسبت به مازاد دو میلیون و چهارصد هزار ریال درآمد مشمول مالیات سالانه صدی بیست .
تبصره این ماده این است که وجوه غیر مستمر و همچنین وجوهی که تحت عناوین هزینه غذا و ایاب و ذهاب و پول لباس از طرف کارفرمایان واحدهای تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی منحصرا به کارگران پرداخت میگردد مجموعا تا صد و هشتاد هزار ریال در سال از مالیات حقوق معاف است .
در موردتوجیه این لایحه این است که توجه نمایندگان محترم به مسأله گرانی و تورمی که به ضرورت در جامعه ما به علل مختلف از جمله جنگ هست به این موضوع توجه دارند و لذا بار اصلی این فشار به حقوق بگیران ثابت وارد میشود مدتها است که در فکر این بوده ایم دولت هم بوده و کمیسیون اقتصاد و دارائی هم در این زمینه کار میکرده که به طریقی بشود این فشار را به هر اندازه که ممکن است ولو جزئی پائین بیاوریم برنامه های مختلفی در این نزدیک سه سال انجام شده امسال هم که این لایحه آمده گرچه این یک چیز خیلی فوق العاده ای نیست اما فکر شد و در کمیسیون بحث شد که کمک کمی به هزینه کارمندان و کسانیکه حقوق ثابت دارند در دستگاههای دولتی میشود البته در کمیسیون بحثهای مختلفی بود در میزان این مبلغ در اینکه چگومه پرداخت بشود و در تبدیل اینکه کم درآمدها بیشتر مورد تخفیف و بخشودگی مالیات حقوقشان قرار بگیرند و پردرآمدها کمتر لکن از آنجا که بحث فعلی ما مسأله کلیت این موضوع است قرار شد که در مجلس محترم مطرح بشود و کلیت آن که رأی آورد آنگاه پیشنهادات نمایندگان محترم و کارشناسان مربوط و دولت را بگیریم و رد آنجا به صورت یک لایحه کاملی که هم ضرر و نتایج منفی از نظر تورمی نداشته باشد و هم کمک نسبتا جزیی ولی قابل توجه برای کارمندان بشود و هم اینکه از نظر بار مالی برای دولت خیلی صدمه نداشته باشد قرار شد اینها در شور دوم مورد بررسی قرار بگیرد فکر کردیم که هرچه زودتر کلیات این لایحه که به نظر میرسد نمایندگان محترم هم با کلیتش که کمکی ولو جزیی به کارمندان و حقوق بگیران دولتی است موافقند این مطرح بشود ، رأی بیاورد آنگاه ما در قسمت بعد آن را تنظیم بکنیم و کاملش بکنیم . به همین علت فکر میکنم که خیلی نیاز به توضیح اضافه نیست مگر اینکه در این مورد صحبتی باشد که آن موقع توضیحات را عرض خواهیم کرد .
رئیس – موافقان و مخالفان صحبت کنند .
منشی – اولین مخالف آقای عربی بفرمائید .
عربی – بسم الله الرحمن الرحیم ، نمایندگان محترم عنایت داشته باشند در رابطه با این لایحه که بایستی حساب شده با آن برخورد بشود و پیشنهادها هم در این لایحه یک محظوریتهایی دارد که اگر قرار باشد پیشنهادات نمایندگان منجر به کاهش درآمد دولت بشود قابل طرح در کمیسیون و یا در خود مجلس نخواهد بود زیرا که این لایحه بار مالی دارد که بار مالی مشخصی را دولت تقبل کرده و براساس اصول قانون اساسی اگر پیشنهادات نمایندگان منجر به کسر درآمد دولت بشود بایستی راه تأمین آن بیان بشود این است که من فکر میکنم لازم است ریاست محترم مجلس برای پیشنهادات نمایندگان هم در این زمینه یک فکری بکنند . اما مخالفتی که من با این لایحه دارم در این است که دولت یک مقدمه توجیهی برای این لایحه آورده که مقدمه توجیهی با این لایحه نمیخورد . در مقدمه توجیهی این طوری آمده نظر به اینکه پر بازده ترین ساعات کارمندان در دستگاههای اجرایی دولت صرف میگردد و با توجه به میزان تورم قدرت خرید ایشان کاهش قابل توجهی یافته و در مقابل میزان حقوق کارمندان به جز برقراری حق عائله مندی برای کارمندان واجد شرایط تغییری ایجاد نشده و از طرفی نرخ مالیات حقوق در مقایسه با نرخهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فزونی داشته است و با عنایت به اینکه میزان حقوق کارکنان بخش خصوصی با توجه به شرایط اقتصادی افزایش می یابد علیهذا به منظور افزایش قدرت خرید کارمندان دولت به نحوی که کمترین بار تورمی را داشته باشد لایحه زیر تقدیم می گردد . یعنی لایحه تقدیمی دولت در جهت کاهش بار تورم بر دوش حقوق بگیران ثابت است . اگر ما این مسأله را بپذیریم اولا باید گفت که این بار تورمی خودش را به طور طبیعی دارد اگر چه به نام افزایش حقوق نیست اما همین قدر که مالیات حقوق کارمندان پائین آمد خود این آثار روانی خودش را در جامعه دارد اما بر فرض این که بپذیریم که این یک مقدار بار تورم را از دوش کارمندان پائین می آورد این لایحه به نفع حقوق بگیران بالا است کسانیکه حقوق شان بالا است به نفع آنها است اما آنهایی که حقوق شان پائین است بار تورم حقوق بگیران بالا روی دوش اینها می آید . چطور ؟ ببینید ، خود وزارت امور اقتصادی و دارایی یک جدولی تهیه کرده بودند که روزنامه کیهان هم این را چاپ کرده بود و یک مقداری جرائد هم من فکر می کنم ناخودآگاه روی آن تبلیغ کردند که کارمندان در انتظار این لایحه هستند و یک ایجاد انتظاری در کارمندان به وجود آورده اند که نظرشان به طرف مجلس باشد با اینکه اگر جرائد از دید نقادی برخورد می کردند این لایحه به نفع حقوق بگیران بالا است . ببینید ، براساس این لایحه کسیکه 5 هزار تومان حقوق در برج می گیرد 36 تومان در برج به نفع او می شود . یعنی الان آن حقوق بگیر 5 هزار تومانی 60 تومان مالیات می دهد براساس نرخ پیشنهادی 24 تومان میشود که 36 تومان به نفع او میشود . اما آن کسیکه 20 هزار تومان حقوق می گیرد 1676 تومام به مفع او است . اگر چه در این لایحه آمده مثلا حقوق بگیران پائین 60 درصد بخشودگی است و کسانیکه حقوق بگیر بالا هستند مثلا 10 درصد یا 20 درصد ، اما آنها چون مالیات زیادی را می پرداختند الان 10 درصد یا 20 درصد بخشودگی شان یک رقم بالایی است . شما حساب بکنید در اینجا آیا اثر تورمی آن حقوق بگیران بالا روی دوش حقوق بگیران پائین خواهد آمد یا نه ؟ به طور قطع و یقین خواهد آمد . یعنی شما کسیکه 9 هزار تومان حقوق می گیرد براساس خود این لیست در برج 356 تومان کلا به نفع او است . اما اگر ما کسی را داشته باشیم که 25 هزار تومان حقوق بگیرد 2176 تومان به نفع او است . پس ما آن مقدمه توجیهی که دولت آورده برای اینکه بار تورم را کاهش بدهد این بار تورم را شما از روی دوش چه کسانی می خواهید کاهش بدهید ؟ الان چه افرادی در جامعه بار تورم دارد روی آنها فشار می آورد . درست است ، که همه حقوق بگیران اسمشان حقوق بگیران ثابت است اما ما کسانی داریم که 20 هزار تومان هم حقوق می گیرند کسانی را هم داریم که 5 هزار تومان هم حقوق میگیرند چون ما 4 هزار تومان که کلا معاف است اگر شما واقعا این مقدمه توجیهی را قبول دارید که میخواهید بار تورم کاهش پیدا کند ( که ما هم این را می خواهیم ) اینجا بایستی دولت یک پیشنهاد این طوری بیاورد که مثلا تا 8 هزار تومان تا 9 هزار تومان ، کلا بخشوده ، مازاد را ما کلا بگیریم اگر بخواهیم آثار تورمی نداشته باشیم اگر صرفا بخواهیم ما خود این لایحه را به عنوان تعدیل مالیات حقوق اجرا کنیم بدون اینکه شرایط اقتصادی کشور را در نظر بگیریم این تعدیل حرف درست است که شرایط اقتصادی کشور را در نظر نگیریم اما وقتیکه خود دولت محترم شرایط اقتصادی کشور را در نظر گرفته و نوشته « علیهذا به منظور افزایش قدرت خرید کارمندان دولت » و خواسته قدرت خرید کارمندان را بالا ببرد این راهش نیست شما راههای سالم ، اگر ما بخواهیم واقعا قدرت خرید کارمندان را بالا ببریم یک راهش همان نمونه ای است که خود دولت محترم به عنوان عیدی با کارمندانش برخورد کرد این یکی از راهای بسیار مطلوب است اگر دولت محترم بتواند همین کار را یک بار دیگر ، دو مرتبه دیگر تجدیدش بکند بسیار نسبت به قدرت خرید کارمندان مؤثر است ولی اینکه صرفا بیائیم یک مالیاتی را کم کنیم اما در بازار کالای مورد نیازش کم باشد به طور طبیعی قدرت خرید
کارمندان پائین هست مخالفت من با این لایحه در این رابطه است که وافعا اگر دولت محترم می خواهد بار تورم را از دوش حقوق بگیران کم بکند با آن راهی که عرض کردم دنبالش برود و اگر آن برایش مقدور نیست کاهش مالیات را به حقوق بگیران پائین تا 8 هزار تومان تا 9 هزار تومان تا 10 هزار تومان فرض کنید ببخشد برای مثال آن کسیکه 10 هزار تومان حقوق میگیرد اگر ما مالیات او را ببخشیم در برج 960 تومان میشود ، خوب ، این به نفع او میشود و از 10 هزار تومان به بالا را هم کلا بگیریم وگرنه شما کاری که اینجا انجام میدهید این تعدیل مالیات به طور قطع و یقین قدرت خرید کارمندان حقوق بگیر بالا را که بالا میبرد اثر تورمی آن روی دوش حقوق بگیران پائین خواهد افتاد و در اینجا ما نه تنا برای قشر ضعیف جامعه کاری انجام نداده ایم بلکه یک بار سنگینی هم به دوش او انداخته ایم .
یک اشکال دیگری هم که این لایحه دارد این است که دولت محترم در اینجا آورده اند که « با عنایت به اینکه میزان حقوق کارکنان بخش خصوصی باتوجه به شرایط اقتصادی افزایش می یابد » ببینید ، الان حقوق بگیران پائین در بخش خصوصی هم حقوقشان پائین است درست است که کارشناس را در بخش خصوصی خوب پول میدهند اما معنایش این نیست که کارگر ساده را هم خوب پول بدهند کارگر ساده در بخش خصوصی هم آن قدر حقوقش بالا نیست و در اینجا فکری برای آنها نشده است با اینکه ما در لایحه مان که دولت محترم آورده مثلا برای سال 66 قرار است نه میلیارد تومان کلا مالیات حقوق گرفته بشود که سه میلیارد و پانصد تومان آن از کارکنان بخش خصوصی است ، پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان هم از کارکنان بخش عمومی است ( از بخش دولتی ) مجلس محترم توجه داشته باشد ، اگر واقعا می خواهد بار تورم را کاهش بدهد قطعا بایستی این حقوق بگیران بخش خصوصی هم شامل آن بشوند ، حقوق کارگرهای ساده آنها هم پائین است برای اینکه حداقل حقوق را دولت تعیین میکند ، حداقل حقوق را در بخش خصوصی هم خود صاحبان بخش خصوصی که تعیین نمی کنند این دولت و نظام است که حداقل حقوق بخش خصوصی را هم تعیین می کند . پس همان طور که افراد کارشناس در بخش دولتی و در بخش خصوصی حقوق شان بالا است اما غیر کارشناس ها ، کارگران ساده حقوق آنها کلا چه در بخش خصوصی ( رئیس – وقتتان تمام است ) چه در بخش عمومی پائین است . این است که عرض میکنم این لایحه را با این شرایطی که دارد نمیتواند به درد حقوق بگیران پائین بخورد اگر واقعا کمیسیون محترم ، دولت محترم ، این را قبول بکنند و مجلس در آینده ، اگر قرار شد شور دومی داشته باشد در آنجا حقوق بگیران تا یک مبلغی را کلا معاف کند برا ییک مدتی بقیه را هم کلا بگیرد اینجا اثر تورمی آن پائین خواهد آمد وگرنه قطعا آثار تورمی حقوق بگیران بالا به دوش حقوق بگیران پائین خواهد افتاد . والسلام .
رئیس – موافق صحبت کند .
منشی – موافق آقای طاهایی بفرمائید .
طاهایی – بسم الله الرحمن الرحیم ، نمایندگان محترم استحضار دارند دولت جمهوری اسلامی برا ی تخفیف بار هزینه های زندگی بر دوش طبقات مزدبگیر که بخش عظیمی از آن کارکنان دولت و شرکتهای دولتی است ناگزیر از اتخاذ تدابیری است که بتواند بار تورمی ناشی از افزایش تورم هزینه های کالاهای مورد احتیاج طبقات مزدبگیر را تا حدی که میتواند کاهش بدهد . از سوی دیگر استحضار دارند که در بدنه دستگاه اجرایی ما یک قشر تخصصی کیفی حضور دارد که اینها با عنایت به اینکه جاذبه های موجود در بخشهای غیر دولتی میتواند زمینه های را برای فراخوانی آنها فراهم بیاورد طبعا موجب خواهد شد که دستگاههای دولتی ما را از نیروهای تخصصی ، نیروهای کارآمد نا حدی فقیربکند ، خوب ، وزارتخانه ها هم که نمایندگان محترم استحضار دارند چه میزان میتوانند در برابر تقاضای بازخریدی ، و تقاضای استعفا مقاومت بکنند یک راه کارهای قانونی هم وجود دارد که زمینه های این بازخرید یا استعفا را میتواند برای نیروهای تخصصی شاغل در بدنه دستگاه اجرایی فراهم بیاورد . البته این سخن که مطرح شد ، این لایحه با این ضرایبی که در نظر گرفته برای طبقات کم درآمد که زیر 8 هزار تومان حقوق میگیرند کمتر تدبیر مساعدتی اندیشیده تردیدی نیست . بنده خودم همین عقیده را دارم که باید برای این موضوع هم یک فکر ویژه ای کرد منتها استدعای ما این است که نمایندگان محترم کلیات این لایحه را بپذیرند به هرحال ما در شرایطی که شاهد هستیم هزینه ها دارد روزبه روز رو به افزایش میرود اگر هم جناب آقای عربی مخالف محترم اشاره فرمودند مطبوعات هم به این نکته اشاره ای داشتند . خوب ، مطبوعات چگونه می توانند هنگامیکه میخواهند نقدی به دل واقعیات ملموس جامعه بزنند و بخشی عظیم از نقطه نظر آماری طبقات مزدبگیر کارمند هستند به این نکته عنایت نکنند . اگر مطبوعات به این نکته پرداختند نه به این معنا بود که از این ضرایب غافل بودند . به هرحال این یک واقعیت بود . امروز هم با توجه به سطح تورم اگر ما به این نکته نیندیشیم ، اگر این تدبیر را اتخاذ نکنیم چه تدبیری باید اتخاذ کرد ؟ من پیشنهادم این است که عزیزانی که به عنوان مخالف صحبت می کنند ، یک راه حل های مدونی ارائه بدهند که دولت خدمتگزار چه کار بکنند . از یک سو دولت آمده برا ی کالای اساسی یک تدبیری اندیسیده که نمایندگان محترم استحضار داشتند یک کار بسیار ارزشمند بود ، موجی از سرور و نشاط هم در طبقات مزدبگیر و کارمند ایجاد کرد . به هر حال این هم یکی از راه کارهائی بود که به فکر دولت و کارشناسان مربوطه رسیده . اگر آقایان و خواهران عنایت دارند که ما بیائیم برای طبقات کم درآمدتر مالیات را مثلا تا سقف نه هزار تومان حقوق کلا برایشان یک بخشودگی قائل بشویم که خود شخص بنده هم که الان به عنوان موافق با کلیات این لایحه حرف میزنم با آن نظر هم موافق هستم . منتها آنجا یک سری بار مالی دارد ، مکانیزم بودجه ای بایستی دوباره روی آن تأمل دوباره ای بشود ، آنسقف درآمدهائی که در بودجه پیش بینی شده رویش دوباره مرور بشود و بررسی بشود . این هم ممکن است مطرح بشود که دولت هنوز موفق نشده برطبق قانون مصوب مجلس آن حق عائله مندی که مجلس آن را نصویب کرده ، آن را هم به کارمندان دولت پرداخت کند آن را هم واقعا ما برویم برایش یک راه حل هائی بیندیشیم . من گمان می کنم این جهت گیری مجلس که ما بیائیم برای طبقات مزدبگیر کارمند یک فکری بیندیشیم و مالیاتهایشان را تخفیف بدهیم زمینه ای ایجاد خواهد کرد که به سمت آن هزار و دویست میلیارد تومان نقدینگی که در محافل مکرر مطرح شد در بدنه جامعه ما وجود خارجی دارد برویم برای آن مسأله یک راه کارهائی بیندیشیم ، شاید الان که بحث مالیات هم در کمیسیون محترم اقتصادی و دارائی هست بتواند به این نکته هم یک تأمل دوباره ای را معطوف بکند . بنابراین من استدعایم این است که نمایندگان محترم به این موضوع عنایت کند که دولت اگر آمده و یک چنین لایحه ای را را داده به واسطه این است که این به عنوان یک واقعیت ملموس در جامعه ما مطرح است . اگر مطبوعات هم به این نکته عنایت کردند واقع بینی اقتضا میکرد که آن قلمزن مطبوعات به این واقعیت ملموس عنایت بکند ، حالا بر سر ضرایبش بحث است ، شور دوم بعد انشاءالله میتواند به این نکته بپردازد و این ضرایب را تجدید  نظر بکند ، خوب البته آنجا سقف درآمدها در بودجه هم ناگزیر بایستی برایش یک تدابیری را اتخاذ خواهد کرد . اجمالا استدعای من از نمایندگان محترم این است که این حرکت را عزیزان عنایت کنند که این حرکت کمک بشود ، این حرکت دولت تقویت بشود که باید برای طبقات کارمند فکری کرد . خوب یک حرکتش آن کالای اساسی بود که دولت خودش شروع کرده البته مجلس محترم هم در این بخش الهام بخش دولت بود و در این بخش هم مجلس عنایت بکند شاید با همفکری مجلس و دولت و کارشناسان محترم فکر جدی واقعا بشود که چه جور این نقدینگی موجود در جامعه را که از تزریق نفت بر پیکر جامعه ایجاد شده ، نفتی که حق محرومان و مستضعفان که بار جانبداری از دستاوردهای انقلاب، ایثار برای انقلاب ، به اعتراف و اذعان کلیت نمایندگان محترم بر دوش اینها است ، بشود به نفع آنها یک فکری اندیشید و مالیاتها را در آن بخش طوری طراحی کرد که طبقات کم درآمد ، طبقات مستضعف کمتر زیر بار این هزینه های تورمی صدمه ببینند . و السلام علیکم و رحمه الله .
رئیس – مخالف بعدی صحبت کنند .
( در ساعت 20 / 9 آقای کروبی « نایب رئیس » اداره جلسه را به عهده گرفتند )
منشی – مخالف بعدی آقای نوری ، ( اظهاری نشد ) آقای نادی بفرمایند .
نادی – بسم الله الرحمن الرحیم ، من خواهشم از نمایندگان این است که حداقل به مباحث توجه کنند و دقت کنند که مسائل چه هست و چگونه باید برخورد کرد در ارتباط با این بحث سال 63 برای اینکه پیش بینی میشد همه این مسائل ، تبصره دائمی 78 تصویب شد ، تبصره این بود : « از ابتداء سال 63 کلیه تصویبنامه ها ، بخشنامه ها ، دستور العمل ها و تغییرات تشکیلات ، تغییر
ضرایب جداول حقوقی و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی که متضمن بار مالی برا ی دولت باشد در صورتی قابل طرح و تصویب است که بار مالی آن محاسبه و تأمین اعتبار لازم در بودجه کل کشور شد باشد » . نبصره میگوید « هرگونه کاهش و هرگونه مصوبه ای که باعث میشود بار مالی برای دولت داشته باشد دولت باید آن بار مالیش در بودجه کل کشور پیش بینی بکند » . ( این یک تبصره دائمی است ) لایحه ای که آقایان آورده اند در بودجه سال 66 ، نود میلیارد برایش گذاشته اند . این لایحه بیش از چهل و پنج الی پنجاه میلیارد ریال ، من به دلائلی که بیان خواهم کرد کم میکند . اولا آقایان توجه کنند تاریخ تصویب لایحه 12 / 12 / 65 است . یعنی در تاریخ 9 تقدیم شده که 12 اسفند سال 65 تصویب میشود . من حالا تاریخچه اش را عرض می کنم برادران خوب توجه کنند . اولا دولت یک لایحه مالیاتی در سال 62 که الان در کمیسیون اقتصاد و دارائی رو به اتمام است و باید یک مبنائی داشته باشد ، آنجا مطرح است ، یک جدولی هم دارد که در آن جدول بحث از مالیات درآمد حقوق بگیران است . اگر بنا است بحثی بشود و مطرح بشود در آن لایحه که در دستور است باید مطرح بشود . دولت آمده سال 64 آن را که هیچ یعنی یک مبنائی قرار داده و درصدهائی تنظیم کرده و گفته آن درصدها را باید گرفت . سال 64 آمده گفته تا میزان 480 هزار ریال درآمد سالانه از پرداخت مالیات بخشوده میشود . به ازاء زوجه دائمی 120 هزار ریال بخشوده میشود ، به ازاء هر فرزند آنها که تحصیل می کنند تا 25 سالگی 60 هزار ریال . مازاد بر این بعد آمده گفته تا 300 هزار ریال چهارصد ، 600 هزار ریال مازاد بر 300 هزار ریال پنج درصد ، / 900 هزار ریال مازاد بر 600 هزار ریال شش درصد ، 000 / 1200 ریال مازاد بر 900 هزار ریال هشت درصد ، به ترتیب تا آمده تا 000 / 400 / 2 ریال که پانزده درصد مشمول بخشودگی قرار می گیرد ، این هم یک مبنا مبنای اخیر این است گفته اند ، از سال 66 مالیات حقوق کارکنان وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها که حقوق آنان توسط دستگاههای مذکور پرداخت میگردد مشمول بخشودگی قرار میگیرد . از 840 هزار ریال مشمول مالیات سالانه 60 درصد بخشودگی قرار میگیرد ، 1080000 ریال مازاد بر 840 هزار ریال پنجاه درصد میاید . برادران دقت می کنند 840 هزار ریال بیش از 60 درصد کارمندان را مشمول میشود .
1 – اولین سؤال مطرح این است ، همان دولت ، همان وزارت اقتصاد و دارائی ، پیشنهاد دهنده ، تصویب کننده ، یکی است و تغییری نکرده است . سال 62 آمدند یک مبنائی قرار داده اند سال 64 آمده اند جدول دیگری که همان زوجه دائمی و بر مبنای فرزند و چهاردرصد و شش درصد آمده پائین ، الان آخر سال 65 یعنی اسفند سال 65 آمده اند گفته اند 840 هزار ریال . مبنایش کدام درست است ؟ یعنی سال 62 درست است ، سال 64 که داده اند درست است ، یا سال 65 که داده اند درست است ؟ اولا مبنائی دارد یا مبنائی ندارد . اگر مینا دارد دادن بعد از یک سال تغییرات چیست ؟
2 – دومین مسأله ای که وجود دارد این است که 840 هزار ریالی که آقایان گذاشته اند بیش از 60 درصد فراوانی کارمندان را شامل میشود که مشمول 60 درصد میشود ، در نتیجه آن کسی که چهار هزار تومان میگیرد و ما مشمول مالیاتش کرده باشیم ، آن کسی که چهار هزار و پانصد تومان میگیرد یک چیز صد تومان میدهد . همان صد تومان را میدهد ، شما مالیاتش را ، بخشش را اورده اید تا 804 خواه و ناخواه آن که بیشتر استفاده میکند حقوق بگیران بیشتر هستند . برای اینکه گفته اید مشمول 60 درصد معاف مالیاتی قرار میگیرد و تا 80 درصد یا 85 درصد کارمندان تا 1080000 ریال را شامل میشود . پس یقینا بدانید با توجه به فراوانی کارمندان و آن رقم نود میلیاردی که در بودجه قرار داده شده است ، یقینا چهل و پنج الی پنجاه میلیارد را کم میکند . حالا سؤال بعدی این است که خوب بابا بحث مطرح بوده قبل از بودجه چرا آقایان در بودجه اعمال نکردند . آقایان راه حلش این بود که میآمدند می گفتند درآمد مالیات حقوق بگیران که مشمول معافیت قرار میگیرد نود میلیارد میشود چهل میلیارد . تمام میکردند قضیه را و میرفتند . به همان دلیل که مالیات مقطوع را آقایان آمده اند در آمدش را در بودجه محاسبه کرده بودند ، بدون اینکه تصویب بشود . آقایان میامدند محاسبه میکردند که این کار را نکردند . بعد این است که آقایان ملاحظه کردند بعد از اینکه شورای نگهبان نظرشان را داد ، / 25 میلیارد که استقراض بالاتر از سقف پیشنهادی دولت بود ، گفت ضرورت است و باید دو سوم رأی بدهند و آقایان برای دوسوم رأی گرفتند وقتیکه شما میخواهید پنجاه میلیارد را کم بکنید آقایان میخواهند از بودجه جاری کم بکنند ، از بودجه عمرانی کم بکنند ؟ و بعد میخواهند دوباره پایان سال استقراض بیاورند ؟ آقایان چرا مسائل روانی در جامعه را محاسبه نمی کنند یعنی از نو میخواهد یک معرکه دیگر گرفته بشود ، نسبت به این مسائل و بحث بشود ، مطرح بشود ، آقایان آورده اند برای تورم ، در صورتیکه همین بحث ها مسائل را بیشتر متورم میکند . بحث خارج از مجلس را ، همه مسائل در آن نهفته است و واقعا تعجب از آقایان است که توجه نسبت به این مسائل نمیکنند . بحث بعدی دیگر این است خوب آقایان آمدند در ارتباط با حقوق بگیران و کارمندان و مستخدمین دولت این بحث را کردند ، بانکها چه ؟ یعنی آقایان دارند این بحث را راجع به مستخدمین انجام میدهند بانکها چه میکنند ؟ فردا هم همین بحث است آقایان میایند تصویب می کنند . شرکتهای دولتی ، کارگرانی که شما آنجا یک عده ای گذاشته اید و میگوئید که آقا جان سه تومان امسال افزایش پیدا کنید نسبت به این مسأله . آنها چه نسبت به مسأله ؟ هواپیمائی و پزشکها ، برادران این مجلس دو سال پیش برای اینکه پزشکان برایشان صرف بکند ، میگوید اگر فولتایم کار بکنید ، فی فور سرویس کار بکنید ، غیره باشد و مشمول معافیت قرار بگیرد ، هواپیماها چون حاجی میبرند ، غیره اینقدر کار کردند مشمول معافیت قرار بگیرد . از آن طرف مالیاتها را کم میکنید ، از این طرف بخشودگی ، در نتیجه می بیند به هم نمیخورد ، خواه ناخواه معفو قرار می دهید نتیجتا این میشود که در خارج بحث از این میشود که اینها یک مقدار درآمدشان بالا رفته قیمت جنس ها هم افزایش پیدا میکند ، بار تورمی دارد که آقایان به عنوان مبنا ذکر کردند و هم استقراض را بالا میبرد که همان بار تورمی دارد و هم اثرات سوء در دستگاههای دیگر ، بانکها ، پزشکها ، هواپیمائی ، شرکتهای دولتی ، کارگران همه میگذارد .
بحث دیگر این است آقایان ! شما می خواهید پنجاه میلیارد کم بکنید ، پنجاه میلیاردی که می خواهید کم بکنید ، باید یا از جاری یا از عمرانی کم بکنید ، بگوئید از کجا ؟ سؤال بعدی من این است . آقایان ! شما از نظر قانونی تصویب کرده اید 800 تومان بدهید به کارمندان شما ندادید . خوب وقتیکه نتوانستید بدهید این را کم می کنید ، از کل بودجه هم کم میشود ، خواه ناخواه چیزی که مبنای قانونی دارد ، تصویب شده طرف حقش میداند و برای خودش حق میداند ، پرداخته نمیشود . بعد میگوئید آقاجان این را کم بکنید .
بحث بعدی این است اولا قانون مالیات باید از ثبات برخوردار باشد . این معنایش چیست ؟ بابا ! مالیات اصلی که در دستور هست و یک جدولی هم در ارتباط با حقوق بگیران دولت هست ، چرا آنجا عمل نمیشود ؟ اینکه دستپاچه آقایان می نویسند و میاورند ، مطرح میکنند یعنی چه ؟ بحث بعدی این است که اساسا برادران ! مصوبات ما و تصمیم گیریهای ما از اول تا کنون به هر دلیل بوده باعث این تورمات در جامعه شده و چون به هر جهت وقت نگذاشتیم که واقعا عمیقا بررسی کنیم ، مسائل اقتصادی ، مسائل دقیقی است ، مسائل حیاتی است ، مسائلی است که عوارض دارد ، پیامد دارد ، پیامدهایش را هم مشاهده می کنیم ، یعنی یک روز تصویب می کنیم حقوق پزشکان معاف از مالیات بشود ، یعنی بالا برود ، هواپیمائی معاف از مالیات بشود برود بالا ، کارمندان بانکها همینطور ، شرکتهای دولتی همینطور . امروز می بینیم که نمیتوانیم اضافه کنیم ، میگوئیم معفو بشود یعنی باز می بینیم درآمد را کم میکنیم ، باز می بینیم استقراض ، باز می بینیم تورم ، یعنی در یک سیکلی افتاده ایم داریم چرخ میخوریم . این صحیح نیست . به اضافه عوارض و پیامدها و هزاران مسائلی که هر روز بحث می کنیم . مگر این مجلس چه قدر وقت دارد که یک روز در ارتباط مالیات مستقیم بحث بکند ، یک روز مستثناء هم سال 64 ، هم سال 65 در ارتباط با تنها مالیات معافیت درآمد حقوق بحث بکند ، دوباره سال آینده همین سال 66 مالیاتها در دستور قرار میگیرد باز بحث بکند و همه اش هم عوارض داشته باشد . این به نفع کل کشور نیست ، به نفع سیاست کشور نیست . ما باید از ثبات برخوردار باشیم ، مالیات به عنوان یک قانون مادر است و باید ثبات داشته باشد و یک دفعه بحث بشود و قضیه را هم تمامش بکنیم و متأسفانه با توجه به همه این مسائل و چند جدولی که هیچکدام مبنائی نداشته ، به دلیل اینکه سال 62 با سال 64 فرق می کند ، سال 64 با سال 65 فرق میکند . و شما سال 66 بگذرد ، یک جدولی میآورند تفاوت میکند . چون مبنا ندارد و بیاید در مجلس ، سال 66 آن مالیاتهای مستقیمی که هست مورد بحث و بررسی ( نایب رئیس – آقای نادی وقتتان تمام شد )
قرار میگیرد آنجا تکلیفش را تعیین کنند . اگر بنا است در ارتباط با حقوق کارمندان تکلیف تعیین بشود . در این مالیاتها تعیین بشود که امسال از کمیسیون اقتصاد و دارائی میآید بحث میشود و این خلاف مصوبه تبصره هشتاد و هفتمی است که در بودجه گذاشته شده که باید بار مالیش در بودجه کل کشور بحث شده باشد ، و گذاشته شده باشد . والسلام علیکم و رحمه الله .
نایب رئیس - متشکر ، موافق صحبت کند .
منشی - موافق بعدی آقای معماری بفرمائید .
معماری – بسم الله الرحمن الرحیم ،
بر احوال آن کس بباید گریست                که دخلش بود و نوزده خرج صد و بیست
برادران توجه کنند در اسفند ماه 57 وقتیکه از طرف شورای انقلاب آنها که بدهی مالیاتی داشتند آزاد گذاشتند که بیایند مالیاتشان را بدهند ، آنها که میلیون ها تومان باید مالیات بدهند ده تا تک تومانی دادند . اما این کارمند بدبخت است که بدون چک و چانه از دریافتیش آخر ماه مالیات کسر میشود به طوریکه سه برابر مشاغل مالیات میپردازد . کارمندی که از اول انقلاب تا به حال آن طور که باید و شاید به خاطر مسائل جنگی نرسیدیم خوب وقتیکه درآمد ثابت است اما مالیات بدون اینکه حضور داشته باشد از حقوقش کسر میشود و بار تورمی هر روزی بر دوش این کارمندی که قشر عظیمی از جامعه است احساس میشود ، به خاطر اینکه دولت خدمتگزار بتواند این کارمند را در آن سنگر خدماتی و در آن اداره و در شرکتهایی که برای این جامعه و برای این انقلاب خدمت میکند ، او را در آنجا نگه بدارد باید یک انگیزه باشد . حالا نمیتواند گروه را ببرد بالا ، حقوق بدهد ، زیاد کند ، اگر حقوق زیاد کند بگوید که بار تورمی زیاد میشود ، اکا چه کنم که کارمند و کارگر همیشه این بار سنگین را به دوش دارد . به خاطر این دولت یکی از سیاستهائی که خواسته به این کارمند برسد خودش آورده به اینکه از شش هزار تومان به بالا آن هم مالیات میدهد ، صدص شصت تخفیف دارد . البته پیشنهادهائی در شور دوم از طرف نمایندگان محترم داده بشود در کمیسیون مطرح خواهد شد . اما از نظر کلی بپذیرید که ما بتوانیم به این کارمندی که هر روز تمام ارزاق ، تمام آن که احتیاج دارد گران میشود و کتنرل هم نیست ، وقتی کنترل نیست درآمد ثابت است باید به او برسیم ، اینکه اینجا به ظاهر می بینیم که یک تخفیفی است به اندازه یک کیلو گوشت نیست ، یعنی به این کارمندی که میخواهیم مالیاتی بدهیم چه قدر می خواهیم بدهیم ؟ اما این یک سیاستی است که این کارمند را در آن اداره ، در آن شرکت ، در آن نهادی که کار میکند یک انگیزه باشد که دولت حمایت گر او است و بی تفاوت نیست در مقابل این گرانی ها ، در مقابل این تورمها ، مجلس و دولت این کارمند را و جامعه را درنظر دارد . به خاطر این ما می خواهیم به این کارمند بها بدهیم . تازه آقای نادی فرمودند که زمینه درآمدی این را از کجا تأمین میکند از مالیات مقطوع که اخیرا تصویب کردید و از مالیاتهای معوقه ، این را میشود تأمین کرد و هیچ بار مالی به دوش دولت نیست و ضمنا شما بیائید یک کسی که مالیت میدهد . فرض بکنید کارمندی را با یک برادری که در بازار هست . فرض کنیم که فرض نیست دوازده تومان آن هم درآمد دارد ، دوازده تومان این هم درآمد دارد ببینید کدام بیشتر مالیات میدهد . کارمند بیشتر مالیات میدهد با این شاغل محترمی که هرچه شغل دارد که اسم نمیبرم ، پس برای اینکه عدالت اجتماعی لااقل در این جمهوری اسلامی برقرار بشود باید به این کارمندی که مالیاتش فیکس و بدون چک و چانه و راست راستی مالیات میدهد دیگر به کمیسیون حل اختلاف و اینها نمیرود ، دیگر دو سال دوندگی ندارد که دولت بتواند آن مالیات اصلی را بگیرد که نمیتواند بگیرد ، اما مالیات اصلی را این کارمند راحت آخر برج از حقوقش کسر میشود . پس برای اینکه برای این کارمند لااقل در این پرداخت مالیاتی یک عدالتی برقرار بشود ، دولت این تخفیف را برایش قائل شده است پس به خاطر حفظ عدالت اجتماعی برای اینکه این کارمند را که قشر عظیم جامعه است ، بتوانیم در آن سنگری که کار میکند و خذمت میکند نگه بداریم و بیشتر کارمندان سراغ دارید آنها که متخصص هستند میروند استعفا میدهند و حاضرند که بازخرید بشود جذب میشود به کجا ؟ به بخشهای خصوصی چرا ؟ برای اینکه آنجا حقوق زیاد میدهند . و این کارمندی که شما محتاج هستید برای اینکه پزشک را نگه بدارید به او کعافیت دادید . جناب آقای خلبان را معاف کردید ، این کارمند نباید حمایت بشود ؟ پس اگر قرار است عدالت را اجراء بکنیم اینها را هم در ردیف لااقل آن پزشک قرار بدهید ، آن پزشک که درآمدش را میدانید که صد هزار تومان در ماه بیشتر درآمد دارد . اما کارمند شش تومان  یا هشت تومان و اگر زور کند دوازده تومان حقوق میگیرد یعنی یک کارمندی در گروه دوازده طبق قانون استخدام کشوری ، بازتشسته بشود ، چقدر میگیرد ؟ هفت هزار و پانصد تومان ، هشت هزار تومان هم نمیشود . یعنی بعد از سی سال خدمت هشت هزار تومان ، اما شما به یک طبیبی که درآمد صد هزار تومانی دارد یا به آن خلبان که در هواپیما کار میکند و در آمدش بالا است به او بها میدهید اما به این کارمند که سی سال آن وفاداریش را در آن سنگر نشان داده به او بها نمیدهید ؟ به خاطر این هم که شده ببیند که مجلس بی تفاوت نیست و واقعا درد را لمس می کند ، یعنی درد کارمند را خودش میداند ، درد آن کارگر را خودش میداند ، درد طبقه محروم را خودش میداند ، از این جهت است که در همآهنگی با دولت خدمتگزار و دولتی که خودش قبول کرده این را ، بعد از شور و بررسی آورده ، خودش قبول کرده شما هم که تایید کننده دولت هستید باید کارش را هم تایید بکنید . این نشود که در یک قسمت تایید بکنید ودر یک قسمت آن را لنگش بکنید . امید است که ان شاءالله با رای قاطع نشان بدهید که شما مدافع حقوق این طبقه قشر محروم و عظیم در جامعه که وفاداریشان را نشان داده اند ، جذب بخش های خصوصی نشده اند . فرار نکرده اند و با صداقت و امانت در آنجا کار میکنند باید بها بدهیم والا هر روز بار تورم زیاد بشود ، شما راه دزدی را باز میکنید راه رشوه را باز میکنید . یعنی کارمندی که به او نرسید مجبور است دزدی کند ، مجبور است رشوه بگیرد ( اعتراض عده ای از نمایندگان ) اما برای ایمکه جلو این را بگیرد با سیاستگذاری که این هم یکی از آنها است که ما به کارمند بها میدهیم و لااقل کارمند شریف و خدمتگزار صدیق از یک تخفیف مالیاتی ( نایب رئیس ـ آقای معماری وقتتان تمام است ) که دولت قبول کرده و مجلس هم قبول میکند برخوردار شود . امید است ان شاءالله بایک رای قاطع این را تایید بفرمائید ، والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .
نایب رئیس ـ آقای نوری شما صبحت بفرمائید .
نوری ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، من خواهش می کنم از نمایندگان محترم که به لایحه ای که دولت آورده توجه بفرمائید که ان اشاءالله آنجه مصلحت است رای داده بشود و یک وقت با شعارهائی که داده میشود خدای نخواسته اصل مطلب یک جوری که به اصطلاح وارونه جلوه داده نشود . در رابطه با این لایحه و امثال این لایحه که به نام دفاع از حقوق کارمند مطرح میشود خیلی راحت میشود مشکلات کارمند را مطرح کرد ، هم موافق میتواند مطرح کند ، هم مخالف میتواند مطرح کند ، هم دولت هم میتواند مطرح کند ، هم کمیسیون ، ولی اگر مشکلاتی کارمند دارد راه حلش این لایحه ای است که دولت آورده من خواهش می کنم دولت در توضیحاتش این را روشن بکند . اولا در رابطه با این لایحه ای که دولت آورده یک فرقی که مجلس محترم و نمایندگان محترم با دولت دارند این است که اصل هفتاد و پنج قانون اساسی را نمایندگان و مجلس باید رعایت بکنند . به عنوان اینکه اگر طرح بارمالی داشت باید از یک جائی در نظر بگیرد ولی دولت چون که در قانون اساسی نیامده ، نباید رعایت کند و خیلی راحت میتواند بعد از اینکه بودجه اش داده شد ، بیاید بگوید بلی ما میخواهیم این درآمد را کسب نکنیم . یا این هزینه را اضافه بکنیم و هیچ دلیل اضافی هم لازم ندارد . چون اصل 75  قانون اساسی فقط مجلس و نمایندگان را مسوول این کار کرده و موظف کرده است . ما که در کمیسیون هر چه با برادران بحث کردیم برای کمیسیون برنامه و بودجه روشن نشد که محلی که این 20 الی 25 میلیارد ریال اعتبار اضافی میخواهد از آن تامین بشود ، ما تفهمیدیم خوب است خودشان توضیح بدهند . برادران و خواهران محترم نماینده توجه داشته باشند در لایحه بودجه سال 66 چیزی حول و حوش 90 میلیارد ریال به عموان مالیات حقوق در نظر گرفته شده و الان با این لایحه حدود بیست الی پنج میلیارد ریال آن میخواهد بشود . یعنی مشخصا رقم درآمدی پائین میآید و از آن طرف رقم هزینه ای سرجای خودش هست . برادران روشن بکنند که این رقمی که پائین میاید اگر میخواهد به سقف استقراض اضافه بشود الان ایم را روشن بفرمایند ما بدانیم چه هست ، از کجا میخواهد تامین بشود اشاره می کنند که ما یعنی آن چیزی که در کمیسیون مطرح میکردند این بود که ما به ازاء لایحه تعدیل مالیاتی آمده ایم لایحه مالیات مقطوع را داده ایم و حال اینکه نمایندگان محترم باز این را باید توجه داشته باشند که در لایحه بودجه تنها اعتبارات و درآمدهای ناشی از لایحه   
مالیات مقطوع درنظر گرفته شده و در رابطه با این لایحه دولت هیچ چیزی را در نظرنگرفته و کمیسیون هم براساس اینکه مالیات مقطوع تصویب میشد این درآمدهای لایحه مالیات مقطوع را در ردیف های متفرقه اش آورده و در رابطه با این هیچ چیزی کسر نشده است . الان میخواهد تصمیم گرفته بشود که 20 الی 25 میلیارد ریال کم بشود . توضیحی هم ابتدأ” برادرها میدادند که رقم این طبق محاسبات ما 10 میلیارد است که بعد فکر میکنم برای خود برادرها هم روشن شد که ، رقم محاسباتی شان اشتباه بوده و رقمی که مربوط به این لایحه است و از درآمدهای ما کم میشود ، 20 الی 25 میلیارد ریال است . خیلی هم مشخص است آن چیزی که ما در رابطه با درآمد مالیاتی حقوق بگیران دولتی به اصطلاح موضوع این ماده واحده داریم چیزی حول و حوش 50 میلیارد است و ارقامی که کسر میشود ، چیزی حدودی نصف و بلکه بالاتر از نصف است .
مسأله دیگری به نظر من میرسد و خواهش میکنم نمایندگان محترم توجه داشته باشند الان در این لایحه ما داریم به نام کارمند و قشر مستضعف چه کار می کنیم این است : ما در رابطه با حقوق بگیران 4 هزار تومانی مان اصلا مالیاتی تعلق نمیگیرد که تا الان کسر بشود . بنابراین کسی که 4 هزار تومان حقوقش است ، هیچ چیزی به عنوان مالیات از او کم نمیشده ، همان 4 هزار تومان میماند ولی آن کسی که 10 هزار تومان حقوقش بوده ، به او یک سودی داده میشود و حدودا در سال 5 هزار تومان به درآمدش اضافه میشود . یعنی کارمندی که 10 هزار تومان حقوق می گرفته در سال 5 هزار تومان الان اضافه میگیرد . کارمندی که 4 هزار تومان حقوق می گیرد در پایان سال یک ریال به او اضافه نمیشود ، و کارمندانی که 4 هزار تومان به پائین حقوق می گیرند ، 40 % کارمندان شما هستند طبق آن چیزهائی که برادران اقتصاد و دارائی و برادرهای دولت ، برای ما در کمیسیون گفتند . این هم پس توجه اش به قشر مستضعف . پیشنهاد مشخصی که ما داشتیم این بوده که شمائی که مصوبه مجلس را در رابطه با پرداخت کمک هزینه عائله مندی دارید ، چیزی که در سال 64 تصویب شد و سالهای 64 – 65 اجرا شده و در سال 66 هم باید اجرا بشود . من خواهش میکنم نمایندگان محترم به این توجه کنند که الان با یک چنین تصویباتی ما داریم چه کار می کنیم ؟ مجلس تصویب کرده که در ماه به هر فرد حقوق بگیری که خانمش کارمند دولت نباشد ، چیزی حول و حوش 800 تومان به عنوان کمک هزینه عائله مندی پرداخت بشود . در طول 2 سال گذشته یک الی 2 تا شش ماه را ما نداشتیم بدهیم و نپرداختیم . به ازاء آن بدهکاری که بار آوردیم حالا آمدیم یک مطلب جدیدی را هم درست میکنیم و میگوئیم کارمند یک طلب دیگر هم داشته باشد . اگر واقعا به فکر حمایت از کارمندها هستیم ، بدهی هایمان را به کارمند بدهیم تا اگر آن بدهی را دادیم به 4 هزار تومانی و 10 هزار تومانی هم به طور مساوی پول پرداخت بشود . چرا آن کار را نمیکنیم ؟ اگر آقایان میتوانند 20 الی 25 میلیارد ریال یا 30 میلیارد ریال درآمد اضافه داشته باشند این درآمد را بگیرند و از طریق همان درآمد حدود 6 ماه ، 4 ماه ، 5 ماه کمک هزینه عائله مندی بپردازند که هم 4 هزار تومانی بگیرد و هم 10 – 12 هزار تومانی بگیرد . ما هرچه فکر کردیم هیچ توجهی برای چنین لایحه ای که برادران آورده اند تیست جر اینکه به نام کارمند ، قشر خاصی از کارمندان یک پول اضافی به آنها داده بشود و این به بهای این باشد که 800 تومان قشر مستضعف کارمندان پرداخت نشود . لذا کمیسیون برنامه و بودجه با اکثریت قاطع فکر میکنم یکی دو رأی شاید موافق داشت ، این لایحه را رد کرده است . از آن طرف شما لایحه مالیات مستقیمتان را خود کمیسیون امور اقتصادی و دارائی بگوید ، چه وقت میخواهد به مجلس بیاورد ؟ یکی از برنامه هائی که کمیسیون امور اقتصادی و دارائی در سال 65 داشته این بوده که از مجلس محترم مرخصی گرفت برای اینکه لایحه مالیات های مستقیم در سال 66 مطرح بشود برای اینکه اگر به سال 67 بیفتد دوباره طبق آن قانونی هست که باید لوایح به طور مجدد از طرف دولت داده بشود و کمیسیون مجدد بررسی بکند و این لایحه هم از دور اول مجلس بوده ، دوباره میافتد به دور سوم و آنجا معلوم میست که به چه سرنوشتی دچار خواهد شد . لذا برادرهای کمیسیون اقتصادی و دارائی اصلا تمام همتشان را گذاشتند که لایحه مالیات های مستقیم را تمام کنند و در سال 66 به تصویب مجلس برسد . و این بحث مالیات حقوق هم یکی از مباحثی است که در آن لایحه به طور جامع باید دیده بشود . اینکه به صورت یک صفحه ما بیائیم بگوئیم لایحه مالیات های مستقیم در رابطه با حقوق کارمندان یک قشر خاصی از حقوق بگیران را میخواهیم مطرح بکنیم و به این یک رأی جدائی بگیریم . این برای ما هم باز قابل توجه نیست . اگر واقعا میخواهند برای کارمندان فکر کنند ، تا قبل از اینکه لایحه مالیات مستقیم مطرح بشود که ممکن است هر ماه دیگر ، 3 ماه دیگر خود کمیسیون میتوانند بگویند چون الان شاید روزهای آخر بحثتان را میگذارند ، میآید به مجلس و بحثش میشود تا آن زمان اگر دارند سه ماه کمک هزینه عائله مندی را بپردازند که آن 3 – 4 هزار تومانی هم بگیرد و آن 10 هزار تومانی هم بگیرد . فقط افرادی شامل نمیشوند که خانمشان هم کارمندند شاید 5 % ، 2 % ، 3 % کل کارمندان ما را هم شامل نشود . یک دفعه نیائیم یک چیزی بگوئیم 40 % کارمندان مستضعفان را جدا کند و عمدتا درآمدش فقط برای یک قشر خاصی باشد . این در صورتی است که بتوانیم عمل بکنیم . اگر هم نتوانیم عمل بکنیم معنایش این است که یک مصوبه مجلس قبلا داشته ، کمک هزینه عائله مندی را به عنوان بار اضافی و بدهی اضافی بر دوش دولت آورده حالا این هم یک بار اضافی و بدهی اضافی است که دوباره می خواهیم بر دوش دو.لت بیاوریم . ما که هیچ توجیهی نسبت به این لایحه ای که دولت آورده نشدیم . خواهش میکنم نمایندگان محترم روی این بیشتر دقت بفرمایند و هرچه مصلحت میدانند تصمیم بگیرند و السلام .
نایب رئیس – متشکر موافق بعدی .
منشی – آقای صدیقانی بفرمائید .
صدیقانی – بسم الله الرحمن الرحیم ، اینکه کارمندان ما در هر بخشی کار کنند ، بخش دولتی یا بخش خصوصی ، از کم درآمدترین اقشار این جامعه هستند تمام خواهران و برادران محترم نماینده متفق القولند . و اینکه حضرت امام امت بارها رهنمود فرمودند که « به وضع قشر مستضعف به خصوص حقوق بگیران دولت که درآمدهای محدودی دارند ، رسیدگی بشود ، این هم ملحوظ نظر نمایندگان ، محترم هست .
ولی آنچه که در بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاده ، متأسفانه همیشه به ضرر کارمند بوده است . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین مصوبه ای که شورای انقلاب در مورد مالیات تصویب کرد ، معافیت های بسیار بالا و تقریبا بخشودگی تمام مالیات های 10 سال گذشته کسبه و تجار بوده است که در 29 اسفند سال 57 به تصویب رسید . این لایحه به اندازه کافی امتیاز به کسبه و تجار داد ، آنها که استفاده کردند مبالغ میلیاردها ریال به خزانه دولت صدمه وارد شد در همان موقع جامعه اسلامی وزارت دارائی ، خدمت حضرت امام امت در قم شرفیاب شدند و تلویحا به مسأله اشاره کردند که بخشودگی که به این صورت به کسبه داده شده ، این غیر از خسارات به بیت المال چیزی نیست . ولی در عوض این در سال بعدش قانونی تصویب شد که نرخ مالیات حقوق کارکنان را به اضعاف مضاعف بالا برد . به طوری که در قانون مصوب سال 1346 کارکنان دولت تا 60 هزار ریال معاف بودند در سال و تا 300 هزار ریال پس از کسر معافیت 10 % تا 700 هزار ریال نسبت به مازاد 300 هزار ریال 15 % و در این بین 60 % این مبالغ هم معاف بود یعنی 60 % این مالیات متعلق هم که نرخش 10 % و 15 % بود ، 60 % هم معاف بود . ولی متأسفانه در بعد از انقلاب در قانونی که در 21 تیرماه 59 تصویب شد تا 72 هزار ریال ، 8 % تا 108 هزار ریال نسبت به مازاد 72 هزار ، 20 % و به همین صورت با یک تصاعد حسابی با قدر مطلق 10 % ، 10 % بالا رفت که این نرخ در هیچ جای دنیا و در هیچ نرخی از نرخهای ایران تا کنون اعمال نشده تا 180 هزار ریال 30 % تا یک میلیون و هشتصد هزار ریال 30 % ، دو میلیون و چهارصد هزار ریال 40 % همه اش با قدر مطلق 10 % ، 10 % کمرشکن بود برای کارمندان دولت که تا 90 % میرسد . کدام درآمدی در این کشور جمهموری اسلامی 90 % درآمدش را مالیات میدهند . البته از کارکنان دولت و کارکنان بخش خصوصی در حال حاضر کسانی نیستند که بتوانند حقوقهای کلانی بگیرند که نرخشان به 90 % برسد ولی در همان حقوقهای در سطح پائین به نرخ 40 % و 45 % و 50 % میرسد . بنده یک نمونه به طور مثال عرض میکنم توجه بفرمائید :
یک استاد دانشگاه ، یک دکتر پزشک ، یک استاد تمام وقت دانشگاه با 30 سال سابقه خدمت حداکثر 20 هزار تومان میتواند این حقوق و مزایا دریافت بکند بابت این 20 هزار تومان نرخ مالیاتی که برای این اعمال میشود ، 40 % است ولی اگر کسبه ای در ماه 20 هزار تومان درآمد داشته باشد نرخی که برای او اعمال میشود ، 30 % است ( عبدالعلی زاده – برای چه مقداری 30 % است ؟ )
نرخی برای یک کارمند عالی رتبه ، استاد دانشگاه با 30 سال سابقه خدمت ، استاد تمام وقت ، دکتر ، پزشک . . . ( عبدالعلی زاده – استادها 10 % است ) آقای عبدالعلی زاده ! اجازه بدهید آن 10 % برای مازاد این چیزهائی که به عنوان حق آنکال اضافه کاری می گیرند . چون به 50 % می خورد و آنها کار نکردند مجلس مجبورا این قانون 10 % را تصویب کرد که این دکتری که شبانه میآید در بیمارستان کار میکند ، زحمت میکشد برای این کار شبش ، از او 50 % مالیات نگیرند ، و آن 10 % به خاطر این هست ، صحبت دکتر نیست . من این مثال را زدم ممکن است آقایان دکترها در بیرون درآمدهای زیادی هم داشته باشند ، مالیات این درآمد را هم باید بدهند . مسأله حقوق است . من یک سطح بالائی را . . . ( عبدالعلی زاده – 30 درصد مالیات را از چه کسی میگیرند ؟ ) آقای عبدالعلی زاده اجازه بدهید من حرفم را بزنم مسأله دکنر نیست . دکتر اگر غیر از کار دولتی اش ، درآمدی دارد ، مالیات آن را خواهد داد و مالیات آن را میدهد . من این مثال را زدم که شما متوجه بشوید یک کارمند در این سطح که حقوق میگیرد حداقل ما بگوئیم که در این کشور نباید تبعیض بشود . چرا یک کارمند نرخ مالیاتش بیشتر از بازاری و تاجر باشد ، بیشتر از شرکت ها باشد ، چرا ؟ این چه علتی است ، این چه تبعیضی است ؟ الان این تعدیلی را که داده اند این کارمند هم نرخش به 28 % میرسد کارمندی که بتواند با این اوصافی که عرض کردم در ماه 20 هزار تومان درآمد داشته باشد 28 % آن را مالیات می دهد . تازه معافیت این کارمند در شکم همین 20 هزار تومان است . معافیت تجار و کسبه خارج از این 20 هزار تومان محاسبه میشود . باز اگر ما مساوی حساب کنیم و نرخهای اینها را مساوی اعمال بکنیم ، باز یک چیزی به ضرر کارمند شده است . بعد از سال 59 دوباره لایحه ای تصویب شد و این نرخها تصویب شد و کما فی السابق کارمندان با نرخ زیادتر از تمام نرخهائی که در این کشور اعمال میشود مالیات دادند . الان این لایحه ای که آمده بعضی از برادران التقاداتی کردند ، برادرمان آقای عربی یک مسائلی گفتند و من به نظرم رسید که آقای عربی خودشان با این لایحه موافقند . خوب ، آن مسائلی که آقای عربی فرمودند حتما باید در شور دوم بررسی بشود و تا آنجا که امکان دارد ملحوظ نظر قرار بگیرد ولی آن مسائلی که آقای نادی فرمودند اولا فرمودند که 50 میلیارد این از سطح درآمد دولت کم میکند . اولا 50 میلیارد نیست و حساب این خیلی ساده است . ما جمعا برای بخش دولتی و برای بخش خصوصی مالیات حقوق در سال 66 در بودجه 90 میلیارد پیش بینی کرده ایم این چه طور شد که فقط به کارمندان این تخفیف را بدهیم 50 میلیارد از سطح درآمد مالیات پائین بیاورد ؟ این حداکثر 20 میلیارد پائین میآورد و جائی که برای این معین شده اخیرا قانونی در مجلس تصویب کردیم که شورا ی محترم نگهبان با یک نظر اعاده کرده و کمیسیون آن نظر شورای نگهبان را تأمین کرده امروز و فردا به مجلس میاید و شما تصویب می کنید که 25 میلیارد ریال فقط از آن بابت به درآمد مالیاتی دولت افزوده خواهد شد . اگر اینجا ما 20 میلیارد ریال بعد از تصویب این لایحه از درآمد مالیاتی دولت کم بیاوریم ، 25 میلیارد ریال آن قانون که شما تصویب کرده اید ، اضافه خواهد کرد . و غیر از این باز دولت یک لایحه ای در دست دارد به نام لایحه اخذ مالیات از بعضی از کالاهای لوکس که این هم اضافه بر این ، این 25 میلیارد میاید پس بنابراین مسأله ای در موضوع اینکه سطح درآمد دولت از لحاظ مالیات کم میشود نیست .
و مسأله دومی که آقای نادی اشاره فرمودند تبصره 78 قانون بودجه سال 63 بود که مصوبه ، چیزی نباید درامد دولت را کاهش دهد مگر اینکه محل آن قبلا پیش بینی و تأمین شده باشد . بنده عزض میکنم خدمت جناب آقای نادی و نمایندگان محترم .
اولا این تبصره 78 ناظر به اعمال دولت است نه اینکه ناظر به اعمال مجلس باشد ، جلو مجلس را نگرفته است ، این مصوبات دولت را میگوید . دولت اجازه ندارد که افزایش حقوق دستش است حقوق افزایش بدهد . دولت اجازه ندارد که ضریب حقوق را تغییر بدهد اینها مربوط به دولت است ، مربوط به مجلس نیست . به خاطر اینکه بعد از همین قانون که آقای نادی شما اشاره فرمودید دوتا قانون در مجلس تصویب شده .
یکی برای نعافیت حقوق پزشکان و کادر پزشکی و یکی هم برای معافیت خلبانها و کادر پرواز که هر دوی اینها بعد از این قانونی که شما اشاره کردید تصویب شده است . بنابراین منافاتی با تبصره دائمی 78 بودجه سال 63 ندارد . من امیدوارم برادران محترم با توجه به اینکه کارمندان ما الان با این حقوقهای کم این مالیاتهای کلان را میدهند توجه بکنند . هر چند مبلغش قابل توجه برای کارمند نیست ولی کارمندا ن  به این رضایت دارند . که ببینند نمایندگانی که آنها انتخاب کرده اند و مجلسی که هست توجه به این وضع قشر کم درآمد دارد و این را ما میدانیم که بعضی از کارمندان برای تأمین زندگی خودشان در جاهای مختلف کارهای بسیار سطح پائین را تقبل میکند و برای تأمین زندگیشان شبانه روز میدوند و کارمندی که غیر از 8 ساعت کار در اداره در 2 – 3 جای دیگر هم سربزند کاری بکند ، بلکه بتواند ماهی یک 200 – 300 تومانی بیاورد این دیگر نمیتواند با حواس جمع در سر کار خودش باشد و به آن صورتی که باید در جمهوری اسلامی کارمندان در خدمت مردم و امت شهیدپرور باشند بشود . این یک نسأله روشنی است که میگویند : « پراکنده روزی ، پراکنده دل » یک کسی روزی اش در اینجا و در آنجا هست و شبانه روز به دنبال یک لقمه نان میدود . ما نباید انتظار داشته باشیم تمام هم و غم این کارمند در اداره مصرف بشود و به طوری که برادران نماینده خودشان هم گاها از وضع ادارات گلایه میکنند این علت اساسی اش این است که کارمندان زندگیشان تأمین نیست و از اول انقلاب تا به امروز این کارمندان که قشری از این امت شهیدپرور هستند در جبهه حاضر بودند ، در صحنه حاضر بودند ، کار کردند ، دم بر نیاوردند ، شکایتی و اعتراضی نکردند که چرا مالیات حقوق زیاد شد ، چرا حقوق ما افزایش پیدا نگکرد ، چرا فلان نش ؟ حتی این مبالغی که به عنوان حق عائله مندی تصویب شد هنوز دولت همه را نتوانسته بدهد ، چیزی نمی گویند همیشه شکرگزار نعمت جمهوری اسلامی هستند . ما هم باید این طبقه زحمت کش و کم درآمد را در نظر بگیریم با این حداقلی که به نفعشان است تصویب است تا آنان هم بدانند که مجلس همیشه در فکر رفاه کارمندان زحمت کش هست و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
منشی – آقای رهبری به عنوان مخالف بفرمائید .
رهبری – بسم الله الرحمن الرحیم ، با احترام به تمامی کارمندان عزیز و زحمت کش و شریف که در خدمت امت اسلامی و امت شهیدپرور ما هستند و با اظهار اطاعت از اوامر حضرت امام در رابطه با رسیدگی به وضع طبقاتی که حقوق ثابت دریافت می کنند نکته مهم این است و اعتقاد بر این است که این لایحه نه نظر امام را تأمین میکند و نه کمکی به کارمند دولت میکند ، هیچکدام از این دوتا را شامل نمیشود .
و نکته بعدی این است که اصل 52 قانون اساسی میگوید .
« بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر میشود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب مجلس شورا ی اسلامی تسلیم میگردد . هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود . »
و قانون محاسبات عمومی می گوید : « که اگر قرار است در ارقام بودجه تغییری حاصل بشود آقایان باید اصلاح بودجه میآوردند » اصلا به این صورت لایحه تقدیم مجلس کردند غلط است و این خلاف قانون اساسی است ، باید به عنوان اصلاحیه بودجه میآوردند چون در اعداد و ارقام درآمدی دولت ، خود دولت از قبل می خواهد کاهش بدهد . این که در عمل چه اتفاقی میافتد . یک بحث دیگر است ولی اینکه خومد دولت عملا می خواهد کاهش بدهد ، موظف است لایحه را به صورت اصلاح بودجه بیاورد و بنابراین از نظر قانونی این یک اشکال قانون اساسی است .
مشکل دیگر که انتظار ما از هیأت رئیسه مجلس این است که شأن مجلس و قدر مجلس را و قدر قانون را رعایت کنند و اگر قرار شده در تبصره 78 بودجه سال 63 که مصوب مجلس شورای اسلامی هست تصویبنامه ها که لوایح یکی از تصویبنامه های دولت است با ر مالی آن قبلا محاسبه و تأمین اعتبار لازم در بودجه کل کشور شده باشد . ما بحثمان این است که این لایحه می توانست با توجه به اینکه در قبل از اتمام سال 65 در هیأت دولت مطرح شده است در همانجا میتوانست هیأت دولت در بودجه این را پیش بینی بکند و در ه+مانجا بار مالی کمتری را بریا درآمدهای حقوق پیش بینی بکند . دلیلی ندارد که در آنجا درآمدی را پیش بیمی بکند و بعد هزینه هائی در کنارش ، مجلس چیزی را تصویب بکند . بعد دولت بیاید آن درآمد را عملا کم بکند . من فکر میکنم که باید هیأت رئیسه محترم مجلس اصلا این لایحه را از دولت قبول نمی کرد به این دلیل که مغایرت قانونی با مصوبات قبلی مجلس دارد .
نکته ای را که آقای صدقیانی اشاره کردند من فکر میکنم که بایستی روی مالیات های مستقیم صحبت میکردند . ما صحبتمان این است که مالیاتهای مستقیم
کمیسیون اقتصاد و دارائی مشغول کار است و کمیسیون برنامه و بودجه تمام کرده و آن را بع عنوان کمیسیون فرعی تقدیم کمیسیون اقتصاد و دارائی که همه این بحث ها می توانست در همانجا باشد . کمیسیون برنامه و بودجه اصلا مالیات بر حقوق کارمندها را برداشته و اصلا میگوید این کار ، کار عبثی است که از یک طرف شما از کارمند دولت مالیات بگیرید و کار اجرائی و جاری و هزینه جاری زیادی را به وجود بیاورید ، کارمندی را برای این کار استخدام بکنید ، لیست و سند و چک و همه این کارها را انجام بدهد .
از یک طرف به او پولی را بدهد بعد دو مرتبه به عنوان مالیات از او بگیرید . یعنی ما معتقدیم اصلا نباید از کارمند دولت مالیاتی دریافت بشود اما جای تمام این بحث ها در مالیاتهای مستقیم هست که آقای صدقیانی اشاره فرمودند و صحبت ما این است که اگر قرار است که امروز یک مالیات گرفته بشود ، فردا دو مرتبه مالیات دیگری کم بشود . بار سوم بیائیم به حسابداری ها ابلاغ بکنیم که مالیات ها به یک نوع دیگر خرابیش تغییر کرده من فکر میکنم که این ثبات را در دستگاه های اجرائی کشور ، در دستگاه های مالیاتی کشور ، در دستگاه اقتصاد و دارائی و مسائل مالی و بودجه ای کشور به هم خواهد زد . تقاضایمان این بود که اجازه بدهید 2 – 3 ماه دیگر لایحه قانون مالیات های مستقیم به مجلس تقدیم میشود همه این مطالبی که گفتیم که یکسان دیدن مالیات مشاغل و مالیات حقوق است همه را باهم ببینیم . این که تکه تکه قانون بیاوریم و بعد دو مرتبه اصلاحیه بیاوریم ، دو مرتبه پس بگیریم ، دو مرتبه تغییر بدهیم ، فکر میکنم به نفع کشور نباشد .  آنچه را هم که آقای صدقیانی به عنوان ما به التفاوت اشاره کردند آن قابل قبول نیست . باید متوسط حاصل ما به التفاوت باهم جمع بشود بعد ببینیم که کدام یک درآمد مالیاتی بیشتری را به دولت تأدیه میکنند و کدامیک کمتر .
اشاره کردند به مالیات های مقطوعی که شورا ی نگهبان تصویب کرده به مجلس داده شده اصلاح میشود و قانون میشود . دولت محترم در قانون بودجه سال 66 همه این ارقام را دیده بود ، تک تک را به عنوان مالیات سنگ ، مالیات هتلها ، مالیات تلفن ، مالیات اتومبیل همه اینها را دیده بوده و کمیسیون بودجه به این دلیل که قانون مصوبی نداشته ، این را در مالیاتهای متفرقه منظور کرده است . بنابراین این درآمد و این مصوبه و این قانونی که از مجلس گذرانده شده هیچ درآمدی را به درآمدهای بودجه سال 66 دولت اضافه نخواهد کرد ، چیزی را اضافه نمیکند . این قبلا هم دولت ، هم مجلس و هم کمیسیون در بودجه خودشان این را دیدند .
مسأله دیگر این است که ما میگوئیم آیا دادن 800 تومان عائله مندی که وظیفه دولت بوده و خود من اینجا مخصوصا در سال 63 دفاع کردم و این 800 تومان برای کارمندان دولت قرار گرفته و بخشی از آن هنوز توسط دولت داده نشده این قابل توجه تر است ، این درد کارمند را بهتر حل میکند یا متوسط 200 – 300 تومانی که حاصل این تعدیل مالیات هست ؟ آیا دادن آن 800 تومان کاری را برای کارمندان زیر 4 هزار تومان حل میکند یا این قانون و این لایحه ای که هیچ پیامی برای افرادی که زیر 4 هزار تومان می گیرند ندارد . آن 800 تومان به نفع کارمندان دولت است و جزء دیون دولت است یا اینکه ما بیائیم به افرادی در ماه 36 تومان و 48 تومان 79 تومان و اینها تخفیف قائل بشویم . این پولی برای کارمندان دولت نیست و خود کارمندان دولت بهتر می دانند که حاصل این لایحه چیزی برای آنها نخواهد بود . آن 800 تومان آن اثرات تورمی اش را در آن سال گذاشته و امروز دیگر تورمی نخواهد داشت ولی همین امروز شما این لایحه را تصویب بکنید مسلم است که در خارج اثر تورمی اش بیش از 36 تومان و 48 تومان و 120 تومانی است که به کارمند دولت می دهید . مسلم بیش از اینها از کارمند دولت به وسیله عدم نظارت و عدم کنترل قیمت هائی که در بازار هست کسر خواهد شد و گرانی بیشتری را به جامعه تحمیل خواهد کرد . چیزی به نفع کارمند دولت نیست . صد تومان به او می دهیم و 500 تومان عملا ما از او می گیریم . برای کارمند دولت پیامی ندارد . و مسأله دیگر ما این است که در این 3 سال ، سه تا لایحه مالیاتی برای کارمندهای دولت ، دولت محترم تقدیم مجلس کرده است . سه تا خط مختلف در این طی شده :
1 – یک خط حمایت از کارمندان دون پایه است .
2 – یک خط از حمایت از افراد مدیر و برنامه ریز و متخصص جامعه است .
3 – یک خط عبارت است از مقایسه و تطبیق با مشاغل است .
( نایب رئیس – وقت شما تمام شده است .) بالاخره این وزارت اقتصاد و دارائی و این دولت محترم خط مالیاتی شان کدام یکی از این حالت ها است ؟ این را برای مجلس مشخص کنند که کدام یکی از آنها است و ما براساس آن بدانیم که بعد دو مرتبه یک لایحه دیگری نمی آورند که این را تغییر بدهند .
مسأله روزنامه ها را هم که اشاره کردند ( عذر می خواهم جناب آقای کروبی ) اصلا تبصره 78 قانون بودجه سال 63 به این ترتیب وارد مجلس شد . چون دیدیم برای طرح طبقه بندی مشاغل ، بخشنامه های دیگر ، افزایش حقوقهائی که می دادند ، اول این افزایشها انجام می شد ، در روزنامه ها تبلیغات لازم انجام میشد ، بعد این را در بودجه می گذاشتند و در واقع مجلس را در عمل انجام شده قرار می دادند ما خواهشمان و تقاضایمان از مطبوعات این است که مجلس را نخواهند در عمل انجام شده قرار دهند . اجازه بدهند قانون تصویب بشود ، بعد بروند مصاحبه بکنند . ما تقاضایمان از دولت این است که اجازه بدهند احترام مجلس حفظ بشود . مجلس قانون را تبیین بکند ، به یک جای مشخصی برسد ، نقاط مثبت و منفی اش را بعدا در مطبوعات منعکس بکنند . نه از اول مطبوعات مسائل را مطرح کنند ، تبلیغات لازم انجام بشود و مجلس ندادند که این کاری را که میکند ، بالاخره از نظر افکار عمومی به نفع نظام جمهوری اسلامی است یا تحت تأثیر قرار بگیرد و اجبارا می داند که آثار اقتصادی اش غلط است ولی به خاطر حفظ افکار عمومی بخواهد رأی بدهد آنچه را هم که من گفتم فکر میکنم در نهایت به خاطر حفظ در تاریخ است ، وگرنه احتمالا رأی خواهد آورد . متشکرم .
منشی – آقای رحمتی به عنوان موافق بفرمائید ( رحمتی – صحبت نمیکنم )
آقای ولی الله زمانی موافق بفرمائید .
یکی از نمایندگان – آقا صحبت ها تکرار شده است .
ولی الله زمانی – بسم الله الرحمن الرحیم ، شکی در آن نیست آنچه که به عنوان لایحه تعدیل ، یک رفاه نسبی به عنوان حقوق بگیران آمد ، کافی نیست خیلی سطحی هست ، پائین است . ولی یک چیز را با خودش خواهد داشت و آن این که جامعه دارد به سوی بهبود وضع حقوق بگیرانش سمت میگیرد . سهمش آن سمت گیری است که بتواند حداقل آنها را هم مدنظر داشته باشد . نمایندگان محترم می دانند که از سال 58 به این طرف ، واقعا جز در دو مورد ، کار اساسی برای کارمندان و حقوق بگیران نشده است . و از اولین رهنمودهائی که حضرت امام در سال 63 داشتند تأکید بود به رسیدگی به وضع کارمندان و حقوق بگیران این مملکت . افزایش ضریب داده نشد ، اشل ها فرق نکرد ، تحویل کالای اساسی گامی بود ، منتها اگر مستمر باشد ، اگر ادامه پیدا بکند ، حالا با این مقدمه اولیه ، من ذهن عزیزان را به این نکته توجه می دهم که کارمندان و حقوق بگیران چه کسانی هستند ؟ نظام و دولت چطور می ماند اصلا ؟ با چه باید بماند ؟ در چه صورتی می تواند استحکام و دوام داشته باشد ؟ گردونه نظام و جامعه را چه کسانی می گردانند ؟ اگر در زیر این گردونه ، آدمهای له شده از مسائل معیشتی باشند ، این گردونه کی به مقصد می رسد و در راه چطور ممکن است که از پا در نیاید ؟ و انتقاد می کنند که زیر چهارهزار تومان و بالای 10 هزار تومان این تفاوت ها را خواهد داشت . می خواهم خدمت عزیزان این را عرض کنم که کارمندانی که الان هستند و کار می کنند دو دسته بیشتر نیستند : یا عاشق نظامند و ایثار می کنند که ادامه کار می دهند ، یا بی دست و پا و دست و پا چلفتی هستند که کار دیگری نمی توانند انجام بدهند . شما برای آینده این ادارات کدامها را باقی خواهید گذاشت ؟ آن کسی که به او 4 هزار تومان می دهید و میگوئید به او توجهی نشده .
اولا بر مبنای آن طبقه بندی حقوقها ، این در این رده قرار گرفته . این را در بیرون از جامعه کار خودش که الان دارد به 4 هزار تومان و کمتر چه بسا جذب نکنند . اما آن آقائی که می گوئید متوجه 10 هزار تومان و بیشتر هست ، او اگر از این اداره بیاید بیرون ، بدون تردید به بیش از 10 هزار تومان و 20 هزار تومان ، تا 50 هزار تومان جذب میشود ، معنایش چیست ؟ یعنی ما اگر به این قشر از جامعه نرسیم ، ادارات شما از نیروهای کار آ خالی خواهد شد . نظام شما در پیشرفت حرکت دقیق و صحیحش باز خواهد ماند . کار به ماواردان و ضعیفان بیشتری سپرده خواهد شد ، خدا می داند مواردی پیش آمد که من ساعت پنج و بیست دقیقه صبح زنگ زدم تابستان ، کارمندی پشت میزش بود و ده ربع شب هم ، زنگ زدم کارمندی پشت میزش بود ، این را به حساب نیاورید
تنها پرکاری است . این مهنای دیگری هم در آن نهفته است ، این ناواردی به کار و ضعف کارآئی است . یک مکانیک ورزیده وقتی ماشینی را پهلویش ببرید ، به آن شاگردش می گوید که روشن کن ، بلافاصله می گوید کاپوت را بزن بالا ، آنجا را سفت کن و آنجا را باز کن و تغییر بده . و راه می اندازد ، می رود . اما اگر به یک مکانیک ناوارد بسپرید ، او بسیار وقت صرف خواهد کرد ، دست کثیف خواهد کرد ، آچار به سوی شاگردش پرت می کند و آخری ، روی آزمایش خطا ممکن است کاری انجام بدهد . پس پرکاری که در ادارات می بینیم و خستگی ناشی از کار که می بینیم ، همه اینها دلیل بر این نیست که واقعا دارند کار می کنند . برخی از اینها به دلیل اینکه آن نیروهای کارآ و وارد را دور کردیم به نیروهای ضعیف توجه کردیم و اینها نوعا آدمهای مخلص و سالم و ایثارگری هستند . اینها را در زیر بار سنگیم کار خرد خواهیم کرد . بنابراین توجه عزیزان را به این نکته منعطف میکنم که اگر قرار شد که ما نظامی قوی داشته باشیم ، اگر قرار شد که سیستم در حرکت صحیح و درستی سیر بکند و جلو برود ، نیازمند به رضایت شغلی کارمندان و حقوق بگیران هستیم . نیازمند به داشتن کارمندان و کارکنان قوی و کارآ و توانا هستیم و اگر هر سمت دیگری ، جز این باشد که ما این نیروهای کارآ و اگاه و فعال و دانا را آزرده و دل زده و خسته بکنیم ، در شرایط خیلی بهتری ، به برون خواهد رفت . و آن بخش ایثارگر شما هم سنکوپ خواهند کرد ، خسته خواهند شد الفاکتوس خواهند گرفت و از پا در خواهند آمد . اجازه بدهید که این اولین سمت گیری نخستین بشود ، بیاید در شور دوم و بررسیها و جرح و تعدیلهای دیگر ، سمت خودش را ببیند . تا بتوانید شما حداقل آن نیروهای کارآ ، سالم ، مفید و آگاه را حفظ کنید و گرنه خدا می داند یک غربال دیگری خواهد شد و ادارات از نیروهای کارآ خالی تر خواهد شد و کار به بسیاری از ناواردان سپرده میشود . و بازهم این نکته را تکرار میکنم . ببینید ! شما در جامعه 50 میلیون جمعیت دارید . از این 50 میلیون با محاسبه خانواده ، کارمندی و کارمندان حقوق بگیران زیر 10 میلیون نفرند . حدود 25 میلیون نفرشان در کار تولیدات کشاورزی و دامی و عشایرند 15 میلیون نفر در کار تولیدات و مبادلات هستند . آنهائی که در کار تولیدات هستند ، گرانتر می خرند اگر گرانتر دارند که بفروشند . آنهائی که در کار تولیدات صنعتی و مبادلات هستند ، به سودشان این است که گرانتر باشد چون سود حاصلشان بیشتر خواهد بود . آن طبقه ای که کاملا در فشار قرار میگیرد و مصرف کننده واقعی او هست ، جز حقوق بگیر کس دیگری نیست . اینها هم 10 میلیون بیشتر نیستند . و این 10 میلیون در عین حال باید کل جامعه شما را به حرکت در بیاورند و ان دوستان عزیز حتما به آن نکات تفاوت های فردی توجه دارند و وحتما این آینده نگری به نظام را باید داشته باشند که نیروهای مخلص و کارآ و دانا را نگهداریم . اگر قرار شد که بگوئیم چون 4 هزار تومان برایش فرق نمی کند ، 10 هزار تومان برایش فرق میکند فرض ماهی 1500 تومان کمتر و بیشتر به حقوقش اضافه میشود این تنگ نظری را کنار بگذاریم . ببینیم ارزش کار چیست ؟ ببینیم این آدمی که اگر اینجا یک هزار تومان به او اضافه دادید ، فرض حقوقش از ده هزار تومان به 11 هزار تومان رسید ، اگر برود بیرون چقدر به او خواهند داد ؟ و آن 4 هزار تومانی که می گوئید به او فکر نشده ، آیا اگر برود بیرون ، با مبلغی خیلی کمتر از این قابل جذب هست ؟ این خودش یک سؤال است ؟ پس شما عملا با این شیوه دارید البته نمی خواهم از اول حکم بدهم اگر چنین بشود که به این سمت گیری توجه نشود و این مجال را ندهیم که در جهت حقوق بگیرانی که درآمدی ثابت دارند و با هیچ جریان تولیدی سرو کار ندارند . پس قبول بکنیم که سلامت موجود اجتماعی و سلامت شغلی نباید با تضمین فکر کرد که محفوظ می ماند و سالم می ماند . این تضمینات را باید بدهیم . باید بیائیم کاری برای جامعه انجام بدهیم که بهترین نیروها در دستگاه های دولتی ما جذب بشوند . در سازمانهای اجرائی مان جذب بشوند . نه اینکه همه فرصت ها را برای بخش خصوصی بگذاریم و بیایند این نیروها را که در کل جامعه توانسته اند آموزش ببینند و دانش بیابند ، کارآئی پیدا بکنند ، آنها ببرند و به هر شکلی که می خواهند از آن استفاده بکنند . اگر اجازه بدهید آخرین کلامم را با این بیان تمام بکنم که : « گردونه نظام را کارمندان می چرخانند » کارمندان اگر رضایت شغلی نداشته باشند ، تأمین برایشان نباشد ، نیایند زیرا این گردونه ، تواناترین آدمهای جامعه و آگاه ترین هایش حرکت جامعه به سوی ضعف خواهد رفت ، نظام به تضعیف کشیده خواهد شد و شما از داشتن نیروهای آگاه و دانا و کارآ خالی خواهید ماند ، و 10 سال بعد ، یک مرتبه جامعه متوجه این میشود که در توان بسیاری از کارها حتی کارهای کوچک هم در جامعه با این کارمندان خودش نخواهد بود . چون بعضی از کارها را تقریبا همه می توانند انجام بدهند . اما بعضی از کارها است که در صد محدودی از جامعه می توانند انجام بدهند و بنابراین تفاوتهای فردی را باید بپذیریم و در حفظ نیروهای کارآ و متخصص و دانا و مخلص و ایثارگر و مؤمن و انقلابی ادارات مان تا آنجائی که می توانیم عمل بکنیم که برای آن سالمها بار دو برابر کار موجود برای آنها نیاید ، واینها فرسوده نشوند . پس نیروهای مخلص شما هم اگر قرار شد که به آنها توجه نکنید به دلیل اینکه نیروهای توانا نیستند مجبورند آن ضعفها را یدک بکشند به کول بگیرند ، در نتیجه زودتر فرسوده بشوند و از پای دربیایند . این را به عنوان یک سمت گیری توجه به وضع زندگی کارمندان فکر میکنم اگر عزیزان به آن توجه بکنند و رأی به آن بدهند و پیشنهاد دولت هم همین است ( نایب رئیس – آقای زمانی ! وقتتان هم تمام است ) چه بسا در کمیسیون و در شور بعدی بتواند این سمت گیری تدقیق بشود و عدالت اعمال بشود که شما می بینید یک کارمندی فرض سالی با 50 تومان حقوق چقدر مالیات میدهد و از آن طرف یک مالیت بر درآمد دیگری غیر حقوق داریم آن تا چه حدی است و دریافت تا چه سقفی است والسلام .
منشی – کمیسیون .
بادامچیان ( مخبر کمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، با تشکر از موافقین و مخالفین که با بحث های خودشان ابعاد مختلف این مسأله را شکافتند که انشاءالله اگر مجلس محترم کلیات آن را تصویب بکند ، در کمیسیون با هماهنگی با وزارت محترم اقتصاد و دارائی به رفع مشکلات گفته شده و تکمیل مسائل مفید بپردازیم . چیزی که به نظر من مطرح است این است که هیچ یک از آقایان مخالفین با اصل قضیه مخالف نیستند . و اصل قضیه کمک به کارمندان دولت است که در اثر فشار مسائل موجود مسأله هزینه شان نیاز دارد به اینکه کمکی به آنها بشود . همه با این موافقند و بحث ها هم درهمین قضیه بود کمیسیون هم به همین علت موافق بود که هرچه زودتراین لایحه به مجلس بیاید ، کلیتش مورد قبول نمایندگان که انشاءالله قرار گرفت ، بعد این اشکالاتی که آقایان گفتند در کمیسیون رفع بکنیم . طبیعی است که اگر ناهماهنگی بین این مالیات ها و عوارضی که می خواهد گرفته بشود ، باشد ، وظیفه دولت و وظیفه کمیسیون هست که این ناهماهنگی ها را رفع بکنند . انشاءالله این تلاش را خواهیم کرد . چیزی که در صحبت آقایان به چشم می خورد به طور مثال آقای عربی نظرشان این بود که دولت باید تأمین این هزینه ها را بکند و در صحبت بقیه برادران اشکالشان در این بود که آیا این تذمین شده یا نشده ؟ پاسخ این را از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی انشاءالله به نمایندگان محترم خواهند داد که در نظر گرفته شده یا انشاءالله تأمین میشود .
در مورد اینکه اگر تأمین بشود بالاخره شما موافقید که این کمک بشود یا نه ؟ اگر تأمین بشود طبیعی است که چوم خود دولت پیشنهاددهنده است ، فکر تأمینش را هم خواهد کرد . پس شما موافق خواهید بود که این کار بشود .
مسأله دوم این بود که ایشان نظر داشتند که کسانی که کم حقوقند ، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و بیشتر بخشودگی شامل حال آنها بشود ، کسانی که بیش حقوق می گیرند ، کمتر . اتفاقا همین پیشنهاد را خود بنده موقعی که لایحه در کمیسیون مطرح شد خدمت مسؤولین محترم وزارت امور اقتصادی و دارائی دادم ، آنها هم قبول کردند . گفتیم این ضریب 60 % و آن 20 % با توجه به اینکه 60 و 20 است اما در اصل مبلغ برای کم درآمدها ، کمتر عائد میشود برای بیش درآمدها بیشتر عاید میشود . این را بیائیم یک ترتیبی بدهیم که تبدیل بشود این طرف بیشتر رسیدگی بشود . اگر آقایان نمایندگان محترم می خواهند به این کم درآمدها از این طبقه بیشتر کمک بشود باید به این لایحه رأی بدهند ما آن کمک را بتوانیم بکنیم . نه اینکه ردش بکنند که طبیعی است به خاطر اینکه آن بیش درآمدها ، یک مقدار بیشتر میگیرند . نه اگر می خواهید این کم درآمدهائی که درآمد متوسط و کم دارند ، شامل بشود ، باید به این رأی بدهید .
مسأله دوم اینکه آیا به 4 هزار تومان درآمد در این قضیه توجه شده یا به بیش درآمدها ؟ من واقعا تعجب میکنم ! خوب دولت محترم که آمده به 4 هزار تومانی ها ، کلش را معافیت داده . گفته اینها اصلا هیچ مالیات نپردازند اما بقیه کارمندان چه ؟ تبعیض بلاجهت چرا ؟ اگر بار تورم هست ، بار تورم به میزان گسترش عائله یک فردی که 15 سال 20 سال برای دولت کار کرده خوب شامل آن هم میشود . اگر یک کارمند جوان 4 هزار تومان بگیرد ، بار تورمی
روی این کم است ولی اگر 7 سر عالئه داشته باشد چه ؟ با 7 سر عائله که طبعا حقوق بیشتری به علت سوابق کار و سن بالایش می گیرد . شما میگوئید بار تورم روی 7  سر عائله حساب نمیشود ، فقط روی یک نفر میخواهد حساب بشود ؟ خوب ما نباید به فکر این طبقه هم باشیم و به آ نها هم یک تخفیفی بدهیم و بگوئیم تخفیف را لااقل شامل حال آنها هم بشود ، یک مقدار به آنها توجه بشود . و مسأله بعد این است که بحث میکنند حقوق بالاتر . زحمت بنده را برادر عزیزمان آقای زمانی آسوده کردند . کسی که درآمد بیشتر می گیرد تا عادلانه در کادر دولت این درآمد را میگیرد ، یا عادلانه ؟ به بهای تجربه ، علم ، ابتکار ، مدیریت ، آگاهی ، سابقه کار به این بها است که دولت میآید این جدول حقوقی را تنظیم میکند یا همینجور به یکی بیشتر میدهد و به یکی کمتر ؟ آیا ما به ابتکار ، به علم ، به مدیریت ، به تجربه ، به سابقه کار ، به سوابقی که یک کارمند 20 سال برای دولت زحمت کشیده و به جاذبه های درآمد بیشتر در بخش های دیگر او را نبرده ، میخواهیم یک احترام بگذاریم . یا نه فقط همین انگیزه ای که اگر یک کارمندی کم حقوق می گیرد ، به او بگوئیم که توجه بشود ، اما به این کسی که مدیریت و تخصص و سابقه و تجربه دارد ، توجه نشود چرا ؟ پس بنابر این ما اینجا باید این ارزش را هم بگذاریم . اتفاقا معتقدیم به اینها باید داده بشود کاملا زندگیشان تأمین بشود ، متأسفیم که بار جنگ تحمیلی تگذاشته کاملا نظام به اینها رسیدگی بکند . و الان هم متأسفیم که باز میگوئیم تبدیل بشود از این طرف و از آنطرف ، از اینها هم کم بکنیم و به آنها بگذاریم . ما باید به همه یکسان کمک بکنیم .
اما نکته ای که هست این است که خود آنها میدانند که عوارض تحمیلی جنگ و مسأله توطئه هائی علیه اقتصاد کشور ما هست و جنگی که در جبهه های مختلف ما داریم ، خود آنها راضی هستند که ما تخفیف به اینها را کمتر بدهیم ، به آنهائی که کم درآمد ند بیشتر بدهیم و این از آن محبت و برادری بین آنها برمیخیزد و انشاءالله این را افزایش میدهند . بنابر این این بحث هم که میفرمایند که کم و زیاد ، نه به نظر من این مسأله نیست و لازم است که به آنها هم توجه بشود . برادرمان آقای عربی پیشنهاد داشتند که 8 هزار تومان را معاف بکنیم . بحثی نیست ، این را شما رأی بدهیم، در کمیسیون این هم بحث شده وروی این بحث میکنیم اگردرست بود روی این عمل می کنیم. شاید هم همینجور بشود .
یک بحثی بود که کمک جتسی بدهمد . کمک جنسی به عنوان عیدی به کارمندان داده شد . عیبی ندارد اگر خواستیم تخفیف بدهیم دو مرتبه بیائیم بگوئیم اگر دولت دستش باز بود ، کمک جنسی را بدهد . دولت اگر دستش باز باشد ، 10 بار این کمک را میدهد چرا یک بار بدهد . اگر دستش باز بود ، میگوئیم آنرا بدهد مانعی ندارد که آن را بدهند و جلو این را بگیرند . مگر واقعا با همین یک دانه تخفیف همه مشکلاتشان حل میشود ، نه شما کمک بکنید آن قضیه را هم راه بیندازید .
 مسأله دیگر که بحث بود اینکه در کمیسیون محترم برنامه و بودجه بعضی از برادرانمان نظر میدادند که ما باید از نظر تأمین پول این کاری بکنیم که مشکل و کاهش نداشته باشد . خوب آنها را گفتند از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی میآیند توجه می کتتد و کمک میکنند . اینکه شما میگوئید باید ثبات مالیاتی داشته باشیم ، درست است ثبات مالیاتی را باید داشت ، چه کسی گفته نباید داشت ؟ اما آیا ثبات مالیاتی در لایحه ای که هنوز به مجلس نیامده ، رفع ضرورت های موجود را میکند ؟ میشود الان بگوئیم به این کارمندان هیچ توجه نکنیم بگذاریم لایحه که انشاءالله شاید در همین ماهها امیدواریم به مجلس بیاید و تا پایان سال تصویب بشود ، ابلاغ بشود ، حل وفصل بشود و روی تمام مسائلش بحث بشود ، برود به شورای نگهبان و برگردد ، هیچ به اینها کاری نداشته باشیم بگذاریم برای آن قضیه ؟ به نظر من این الان چیز صحیحی نیست که گفته بشود . الان باید این تأمین را مطرح بکنیم .
مسأله دیگرشان این بود که چرا آن کمک هزینه عائله مندی را نگفتیم ، چرا آن را نمی دهند ؟ چه کسی گفته که ندهند ؟ دولت تا حالا سه بار داده . تلاشش هم این است که بقیه اش را هم بدهد خوب کمیسیون محترم  برنامه و بودجه که وظیفه تنظیم بودجه را به همراهی وزارت برنامه و بودجه دارد ، میخواستند ترتیبی بدهند که این کار زودتر داده بشود . حالا اگر آن داده نشده این دلیل میشود ، برای خاطر خدا ، آدم توجه کند میگوئیم چون آن کمک نشده و هنوز آنها را هم طلبکارند . یعنی دولت تلاش دارد که این بدهی اش را بپردازد ، به این علت بیائیم بگوئیم آقا این تخفیف فوق العاده را که امروز میخواهیم بدهیم ندهیم ؟ خوب بگوئید آقا آن را بدهند ، این را هم بدهید . شما بحثتان را روی این بگذارید . بگوئید آقا یک کاری بکنیم آن داده بشود ، این هم اضافه بشود . نمیشود گفت که آقا آن را ندهید و این را تأمین بکنید و این کارها را انجام بدهید ( دری ـ از کجا آوردن آن هم مهم است ) از کجایش را الان وزارت امور اقتصادی و دارائی بحث میکنند و میگویند که از کجا آورده اند . اتفاقا آن پیشنهادی که در کمیسیون محترم برنامه و بودجه تصویب شده که کل مالیات حقوق کارمندانی حذف بشود ، بنده با آن پیشنهاد موافقم . قبلا بحثش را در کمیسیون کرده ام . من هم اعتقاد دارم این دست به دست غلط است . باید آن از بین برود . این یک هزینه اضافی بر بیت المال است ، جایز هم نیست منتها خوب بسته به سیاستهای دولت ما که نمیتوانیم الان تظر خودمان را بگذاریم ، بسته به تصویب مجلس محترم است . مجلس محترم در مسأله مالیاتهای مستقیم بیاید کل این مالیات حقوق بر کارمندان را حذف بکند دولت هم تبعیت میکند ، اگر نکرد ، فعلا که حذف نشده ، فعلا هنوز هست در این وضعی که مالیات گرفته میشود ، تلاش میشود یک کمکی این اول سال به کارمندان محترم دولت با توجه به مسائلی که خودتان میدانید و تورمی که هست ، بشود . ما مانع کار خیر نشویم که خود دولت میخواهد این کار را انجام بدهد . از نظر این که فرمودند که چرا لایحه مالیاتهای مستقیم را نمیآید ؟ خوب من از برادرمان آقای نوری تعجب می کنم که چرا این بحث را می کنند . شما که خبر دارید که کمیسیون اقتصاد و دارائی برسر این لایحه چقدر جلسات فوق العاده گذاشته . علاوه بر ساعاتی که کمیسیون جلسه به طور طبیعی طبق مقررات دارد ما فوق العاده کذاشتیم در هفته گاهی چند جلسه به جای اینکه هفته ای یک جلسه . یک جلسه مستمر که ما اضافه داریم آمدیم مرخصی از مجلس گرفتیم و رفتیم آنجا رویش کار کردیم و این را تنظیم کردیم . امیدورایم که انشاءالله به زودی به مجلس تقدیم بشود . ما هم این توجه را داریم . شما کمک بفرمائید که این زودتر حل بشود بیاید به مجلس ، نه اینکه بفرمائید حالا چون آن لایحه دیر شده و در صحبتتان یک وقت تعریضی باشد که کمیسیون اقتصاد و دارائی روی این کار نکرده . خیر ، خیلی هم کار زیادی کرده و در این قضیه تلاش کرده . بنابر این من فکر می کنم که مجلس محترم توجه بکند روی کلیاتش رأی بدهد ، کلیت اینکه کمک به کارمندان دولت بشود در هر طبقه ای که هستند مفید است ، اثر خوبی هم خواهد داشت . آنها را به کارشان دلگرم میکند و تشویق بیشتر میکند ولو اینکه جزئی باشد ، همین قدر جزئی اش ، نگوئید این جزئی است . آقای دهبری گفتند که این یک چیز جزئی است ، این چقدر است ؟ همین جزئی به عنوان اینکه توجه نظام به کارمند است ، تلاش میکند که رفع مشکلات آنها را بکند ، برای آنها اثرروحی و عاطفی و احساسی دارد و این مؤثر است ، مجلس کلیتش را تصویب بکند انشاءالله بعد ما در کمیسیون با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارائی و هم فکری با کمیسیون برنامه و بودجه ، تأمین مبلغش را ، بودجه اش را ، مسائل دیگرش را ، هماهنگی و ترتیب و نظریاتی که آقایان محترم دادند ، انشاء الله رعایت میکنیم .
نایب رئیس ـ آقای ایروانی بفرمائید .
ایروانی ( وزیر امور اقتصادی و دارائی ) – سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم کل بحث ها ئی که اینجا صورت پذیرفت توسط برادران محترم ، روی نفس کمک همه عتایت داشتند و ضرورت مسأله را همه برادرها می بینند که بایستی به اقشار حقوق بگیر کمک بشود . من خواهشم این است که به صحبت هائی که میکنیم دقیقا گوش داده بشود . چون بسیاری از مطالب نارسا بوده و قابل تأمل است . استناد شد به تبصرة 78 قانون بودجه سال 66 بنده این را قرائت میکنم :
« تبصرة 78 ـ از ابتدای سال 63 ، کلیه تصویبنامه ها ، بخشنامه ها ، دستور العملها ، تغییرات تشکیلات ، تغییر ضرایب جداول حقوقی و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی که متضمن بارمالی برای دولت باشد ، در صورتی قابل طرح و تصویب است که بارمالی آن محاسبه و تأمین اعتبار لازم در بودجه کل کشور شده باشد » .
دقیقا برادرها این ناظر به دولت هست و افزایش مبانی حقوقی یا جداول و ضرایب حقوق دستمزد ، یا هر بخشنامه ای که بخواهد بکند . بنده الان در مجلس ایستاده ام ، ما داریم در مجلس صحبت می کنیم و خود مجلس دارد راجع به این مسأله دارد صحبت می کند . و این هم مسأله متضمن بارمالی است .           
من بعدا توضیح میدهم . این اصلا اینجا موضوعیت ندارد و برادرها که اینجا توضیح دادند ، یک سؤال دیگر می ماند که بسیار مهم است . چطور  وقتی که بودجه کل کشور تنظیم میشد ، عنایت به قانون نبود که در آتیه انشاءالله یک قانون مالیات مقطوع خواهد آمد که آن قانون اگر تصویب بشود یک مقدار درآمد خواهد داشت که اگر آن درآمد وصول شد آن موقع ما می توانیم درآمدهای کشور را ببینیم . اگر این خلاف قانون است ، آن موقع هم که اصلا این درآمدها دیده نشده بود آن موقع هم تصویب نشد . تازه الان در شورای نگهبان است و آن ایراداتش هم دارد مرتفع میشود . پس آن را هم تعلیق به آینده کردیم . در آنجا این استدلال صادق نبود . اما در اینجا که ما هم استدلال داریم از همان لایحه و قبلا دیده شده مبلغش را و بار مالی اش را پیش بینی کردیم و همینطور لایحه دیگری هم که داریم و همینطور برنامه مالیاتی که داریم ، پیش بینی کردیم ، این اینجا مخالف میشود ؟ چطور برای معافیت کادر پروازی هواپیمائی کشوری و یا پزشکها ، آن زمان قانون اساسی یا قانون مطرح نبود ، آن هم در همین مجلس تصویب شد الان ما می بینیم این استدلال در اینجا گفته میشود بنابراین این استدلال کاملا رد است و نظر نمایندگان محترم را من به این مسأله جلب می کنم . یک نکته دیگر در لایحه مالیات مقطوع ، ما بیش از 40 میلیارد ریال پیش بینی کردیم ، دقیقا این مسأله دیده شده از سال گذشته هم هست . اینطور نباشد که دولت متهم بشود که قبلا این مسائل دیده نشده ، چرا هماهنگی نشده ؟ خود کمیسیون محترم برنامه و بودجه مالیات به سنگهای ساختمانی ، مالیات بر متل ها و هتل ها را خود کمیسیون حذف کرد که یک مقدار از آن بار مالی کاهش داشت . معذلک بیش از 8 میلیارد ریال باز هم اضافه بر آن است و در آن لایحه دیده شده . یعنی همین لایحه ای که ایراداتش مرتفع بشود بیاید ، باز آنچه را که ما دیدیم درآمدش بیشتر است تا آنچه که در بودجه کل کشور نوشته شده و دقیقا به این مسأله ما توجه کرده ایم .
یک مسأله دیگر گفته میشود که ما موافق هستیم که اصلا کارمندها مالیات ندهند . بنده خواهش میکنم که مسأله کامل گفته بشود . کجا این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شده که کارکنان دولت معاف باشند ؟ میدانید منظور چیست ؟ منظور این است که دریافتی تکان نمی خورد ، مالیات معاف میشوند به همان اندازه از حقوقشان کم میشود ، این معافیت مالیاتی است انصافا این نیست ما اینجا دقیقا یک معافیت را داریم مطرح میکنیم . مطلب باید کامل عنوان بشود که ایجاد خدای ناکرده شبهه ای در اذهان نشود . خوب یک سری از ایراداتی که برادرها گرفتند و باید انشاءالله رویش بحث و بررسی بشود برای شور دوم ، باب این قضیه باز است که خوب درآمدهای پائین تر باز هم بیشتر معاف بشوند . خود بنده هم موافق هستم هیچ اشکالی ندارد یعنی این در کمیسیون وقتیکه مطرح میشود تمام این ضرایب اگر تغییر پیدا بکند مانعی نیست و انشاءالله در کمیسیون آن بحث میشود ولیکن ما اینجا میگوئیم که فرض بفرمائید بار مالی این یک قضیه مطرح شد بار مالی این 50 میلیارد است بنده تکذیب میکنم ما آمار اعداد و ارقام داریم 11 میلیارد جدولش را بنده الان اینجا دارم . / 11 میلیارد بخش وزارتخانه ها و اینها هست و اگر شرکتها را هم به آن اضافه کنیم حدود 21 میلیارد هست به هیچوجه 50 میلیارد نیست و این 21 میلیارد را همانطور که اشاره کردم بخشی از آن در لایحه مالیات مقطوع دیده شده و بخش دیگر اخذ مالیات از درآمدهای هنگفت است که در برنامه های مالیاتی سال 66 ما هست که انشاءالله وصول خواهیم کرد و خود بقیه مالیات های مستقیم هست که ما انشاءالله از آن محل این را تأمین میکنیم . خوب از سال 45 تا حالا فرض بفرمائید تاکسیدارهای ما مالیات نمیدادند همین تاکسیدارهای تهران 150 میلیون ریال ماهی مالیات مقطوع با هم تقاضا کردیم ( اتحادیه شان ) از بهمن سال گذشته دارند میدهند 1 میلیارد و 800 فقط این یک قلمش هست یا برخی دیگر از مشاغل ، ما کلا ظرفیت مالیاتی کشور را طبق تحقیقات مفصلی که بخش اقتصادی ما با همکاری بخش مالیاتی ما انجام دادند برآورد کردیم در چه بخش هائی هست برنامه ریزی می کنیم و این اعمال انجام شده و در برنامه سال 66 گنجانده شده و انشاءالله نسبت به وصولش هم انجام میشود و بار مالی نیست و دولت دارد این را در اینجا عنوان میکند که مسأله بار مالی این هم دیده شده و ما خودمان را مقید نمی کنیم درآمدمان را چقدر در بودجه درآمد مالیاتی نوشتند از آن رد نشود . برادرها استحضار دارند ما سال گذشته 1 میلیارد و 24 وصول کردیم ( 1024 میلیون ریال وصول کردیم ) در سال 64 ما 1033 میلیارد ریال وصول کردیم . عرض کنم که با توجه به شرایط اقتصادی آیا این قابل توجه نیست ؟ آیا به توجه به اینکه غرب کشور ما شهرهای بزرگش ، شرکتها و مشاغل در آنجا عملا 4 – 5 ماه تعطیل بود معذلک ما طوری عمل کردیم که مالیات در همان حد سال 64 بوده درصورتیکه ما میدانیم آثاری را که از مسأله ارزی و مسائل دیگر هست و منتقل شده دقیقا در سال 65 و اواخر سال 65 خودش را نشان میدهد بنابراین ما هم مقید به آن سقف نیستیم که خودمان را محدود بکنیم . بعد گفته میشود که آیا دیده میشود که چه تفاوتی از نظر مبانی این کار دارد ؟ ! آخر این لایحه میاید درست است ؟ اصولی است ؟ بنده سؤال میکنم در سال 64 که نرخ تورم حدود 4 % بود ، با سال 65 که حدود 20 % است قابل مقایسه است ؟ برادرها میدانند چه فشاری دارد وارد میشود بخصوص روی حقوق بگیرهای سابق ؟ آیا نگرانی در این مسائل . . . . سؤال بنده هم در اینجا این است که آیا ما روی یک کالا که تمام اقشار مستضعف هم آن را مصرف میکنند مثل نوشابه های غیرالکلی اثرات روانی و تورم بی نظیری را که استوار میکند آیا انصافا با همین حساسیت به آن نگاه میکنید ؟
راجع به اینکه چه میزان معافیت بشود به چه گروهی این انشاءالله میتواند تغییر پیدا بکند برخی برادران مخالف هم عنوان کردند ولی من این مسأله را بگویم ما آینده نظام اداری مان را چطوری میخواهیم نگاه بکنیم ؟ این نظام اداری که روز به روز انتظارات بیشتری هم از آن داریم . کارآئی بیشتری را از او میطلبیم آیا امکان پذیر است که ما خودمان زمینه سازی فرار نیروها را بکنیم بخصوص میروهای کیفی که من به برادران عزیز این توجه را میدهم که نیروهای کیفی ما همگی با استفاده از قانون با استفاده تبصره ها فشار بی مثالی را به کادرهای بالائی وارد میکنند که بروند بیرون . غیر از مسأله جاذبه علقه این را دارند که کار خودشان را داشته باشند . غیر از مسأله جاذبه آن فشار باعث میشود . خدا شاهد است که من 95 % درخواست ها را رد میکنم بهیچوجه اجازه نمیدهم نیروهای کیفی بروند بیرون . ولی همه اش که میبینم جلو ستون دلایل که میگویم باید آورده بشود مشکلات عصبی مشکلات روحی ، فشارهای مالی ، مشکلات خانوادگی ناشی از این مسائل است . ما این نیروها را بخواهیم از دست بدهیم چطوری این توان اداری خودمان را میتوانیم حفظ بکنیم نمیگویم بالا ببریم بعد که یا باید این نیروها در دستگاه های خودمان بمانند دو پیشه بشوند وقتی دو پیشه شدند فردا صبح که میآیند سرکار ، آن کارآئی و بازده لازم را برای دستگاههای ما ندارند ما باید به فکر این مسأله هم باشیم . وقتی دو پیشه شدند بیرون رفتند حقوق های بالا گرفتند چطور آن موقع ما این حساسیت را نداریم ؟ خودمان آن موقع میتوانیم طبق آئین نامه معاملات دولتی ، خرید خدمت بکنیم 15 برابرش هم پول هزینه بکنیم مجبور بشویم همان نیرو که اینجا بوده با این ظرفیت در اینجا موجود بوده ما در اینجا این همه خست به خرج بدهیم وقتیکه می رود بیرون به صورت یک پیمانکار بخواهیم با او برخورد کنیم 15 برابر هم هزینه میکنیم هیچ مغایرتی هم با هیچ جا و هیچ قانونی ندارد ما بیائیم توان دولت را ، بدنه دستگاه اداری مان را پرتوان و قوی نگهداریم و به او برسیم و بتوانیم از او بازده بگیریم . و گرنه از نظر بحث صرف مالی این قضیه ، بنده این اطمینان را میدهم که به زیان هست نامرئی است جای دیگر آنوقت ما تحمل آن را میکنیم هیچ دیده هم نمی شود .
یکی دیگر راجع به نرخ مالیاتی است . یک نرخ غلط را چطوری ما به آن صحه میگذاریم ؟ در سال 59 در شورای انقلاب نرخ مالیات حقوق تدوین میشود . بسیاری از مالیات مشاغل هم بالاتر است واقعا شگفت آور است که تا 90 % هم هست یعنی 50 هزار تومان را ما 45 هزار تومان از او مالیات میگیریم این نرخ مالیات را برادرها توجه بکنند . این خط بالائی قرمز نرخ مالیات حقوق است ( لوحه آمار مالیات به نمایندگان نشان داده شد ) این خط میانی هم نرخ مالیات مشاغل است . آیا این انصاف است حتی اگر درآمدها میلیاردی هم باشد ما تا 75 % بیشتر مالیات نمی گیریم ( سقف ما 75 % است ) اما روی حقوق 90 % است حالا بگذریم که در آن شرایط این قانون یک حالت انفعالی بوده که مصوب شده حالا ترخ حقوق های پزشک ها یکباره بالا رفته بخاطر اینکه آنجا یک پاتکی زده بشود یکدفعه مالیات 90 درصدی بلافاصله روی این بسته شده و با عجله یک چنین کاری صورت پذیرفته . بنابراین ما می بینیم بهیچوجه اینجا عدالت رعایت نشده و هیچ توجیه هم نداریم صحه بگذاریم و ادامه بدهیم بخصوص با شرایط فعلی اش . حالا قشربندی و اینها را نمیخواهیم بکنیم ولی انصافا در مالیات مشاغل
ما عینا میتوانیم عین مالیات حقوق تمیز بدهیم ؟! که کارفرما بلافاصله ضرایبش را حساب میکند خیلی نقد همان موقع میگیرد . آن اولا به آن میزان نیست معمولا و بعد هم با یک تأخیر زمانی وصول می شود . اما مالیات حقوق بسیار نقد توسط کارفرما و دولت از حقوق کارمندهای ما کاسته می شود . بنابراین ، این چیزی است که اشتباه است و این نرخ حتما بایستی نظر ما تعدیل بشود .
حالا در رابطه با مسأله تعدیل مالیات کارمندان دولت تیرماه سال 64  لایحه تغییر نرخ مالیات حقوق به مجلس محترم آورده شد به علت بار مالی بسیار شدیدی که داشت ، دو بار اینجا مسکوت می ماند . ما به آن خاطر لایحه ای آوردیم که به مراتب بار مالی آن کمتر است و حدود 21 است و آن را آمدیم تعدیل کردیم هر سال یا هر 6 ماه این مسأله مطرح شده الان ما آن را بسیار کاهش دادیم و بعد درآمدهایش هم نگاه کردیم که انشاءالله بتوانیم ما به این مسأله جامه عمل بپوشانیم . من فکر میکنم توضیحاتی که دادم کافی باشد و همانطور که اشاره شد من توضیحات راجع بعه شرایط فعلی و فشارهای تورمی و مسائل دیگری که عملا دیکته شده نمیکنم و امیدار هستم که نمایندگان محترم بعضی از مخالفین که نظرات اصلاحی روی این دارند هیچ ایرادی ندارد در شور دوم هستیم فقط کلیات آن هست و من قویا از نمایندگان عزیز خواهش میکنم که به این لایحه رأی مثبت بدهند خیلی متشکر .
نایب رئیس – حضار 180 نفر هستند کلیات لایحه به رأی گذاشته میشود موافقین قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد دستور بعدی را مطرح کنید .
5 – تصویب کلیات لایحه الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی
منشی – گزارش شور اول کمیسیون خاص درخصوص لایحه الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی .
مخبر کمیسیون آقای علوی ( یکی از نمایندگان – حضور ندارند ) اگر نیستند نایب رئیس کمیسیون تشریف بیاورند ( حضور ندارند ) آقای شوشتری ! تشریف بیاورند توضیح بدهند .
علی شوشتری ( عضو کمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، گزارش کمیسیون خاص وظیفه عمومی به مجلس شورای اسلامی .
لایحه الحاق ماده ای به قانون خدمت وظیفه عمومی در تاریخ 11 / 9 / 65 در کمیسیون خاص وظیفه عمومی با حضور مسؤولان مربوطه مطرح ، و پس از انجام اصلاحاتی بشرح ذیل به اتفاق آراء به تصویب رسید .
اینک گزارش آن برای شور اول تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد .
ماده واحده – بسیجیان ، جهادگران و سایر افرادی که بعد از سن 15 سالگی در اسارت و یا گروگان دشمن باشند و یا به اسارت و گروگان گرفته شوند با تأئید حفاظت اطلاعات سپاه و ارتش حسب مورد مدت اسارت و یا گروگان بودن آنان در حکم خدمت وظیفه عمومی اعم از ضرورت ، احتیاط ، و ذخیره محسوب می گردد . برادران و خواهران نماینده توجه داشته باشند . ما تعدادی از افرادی را امروز در اسارت و گروگان دشمنان داخلی و خارجی داریم که سن آنها از 16 سال به بالا است و شاید مدتی هم هست که آنها در اسارت هستند و بعد از اسارت یا گروگان بودن اینها که آزاد میشدند وضعیت خدمت وظیفه عمومی آنها مشخص نبود . لذا دولت لایحه ای را در این رابطه تقدیم مجلس کرد که در کمیسیون خاص وظیفه عمومی مطرح شد . اینطور افرادی که سن آنها از 15 سال به بالا است اسیر میشوند یا احیانا گروگان گرفته می شوند و اسیر شده اند و گروگان گرفته شده اند مدت اسارت آنها و گروگان بودن آنها از خدمت وظیفه عمومی آنها محسوب بشود . اگر بیش از 2 سال در اسارت و یا در گروگان باشند به آنها کارت معافیت دائم داده میشود . و اگر بیش از دو سال در اسارت یا گروگان باشند بقیه ای که مازاد بر 2 سال ضرورت باشد از خدمت احتیاط آنها به حساب خواهد آمد اگر احیانا کمتر باشد یعنی 1 سال فرض بفرمائید در مدت اسارت یا گروگان بوده باشند بعد آزاد بشوند اگر معافیت های پزشکی نداشته باشند یا کفالت برای پدر ، مادر ، خواهر نداشته باشند بقیه آن 2 سال ضرورت را در نزدیکترین واحد نظامی ، اگر واحد نظامی نباشد واحد انتظامی مثل ژاندارمری ، شهربانی که نزدیکترین نقطه به محل سکوت آنها باشد خدمتشان را به پایان خواهند رساند بعد کارت پایان خدمت به آنها داده خواهد شد . چون برای اینطور افراد قانونی نبود و حوزه نظام وظیفه نمیدانست با اینها چطور معامله ای بکند . کارت پایان خدمت به اینها بدهد یا ندهد ؟ لایحه آمد و به اتفاق آراء در کمیسیون خاص نظام وظیفه عمومی به تصویب رسید که بقیه به عهده خود برادران عزیز مجلس میباشد و السلام علیکم .
نایب رئیس – چون مخالف و موافق ندارد متن لایحه جهت رأی گیری خوانده میشود :
لایحه الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی .
ماده واحده – بسیجیان ، جهادگران و سایر افرادی که بعد از سن 15 سالگی در اسارت و یا در گروگان دشمن باشند و یا به اسارت و یا گروگان گرفته شوند با تأئید حفاظت سپاه و ارتش حسب مورد مدت اسارت و یا گروگان بودن آنان در حکم خدکت وظیفه عمومی ( اعم از ضرورت ، احتیاط و ذخیره ) محسوب میگردد .
تبصره 1 – برای افراد مذکور در ماده واحده که مدت اسارت و یا گروگان آنان 2 سال باشد کارت معافیت دائم از انجام دوره ضرورت و اگر بیش از 2 سال در اسارت باشند این مدت از دوره های احتیاط و ذخیره خدمت وظیفه عمومی آنان کسر خواهد شد .
تبصره 2 – افراد موضوع ماده واحده که مدت اسارت و یا گروگان بودن آنان کمتر از دو سال باشد در صورتیکه فاقد شرایط معافیت باشند مابقی خدمت خود را در صورتیکه کمتر از 1 سال باشد در نزدیکترین واحد نظامی انتظامی محل سکونت خود می گذرانند .
تبصره 3 – آئین نامه اجرائی این قانون توسط وزارتخانه های دفاع ، سپاه و کشور ظرف مدت 3 ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید .
نایب رئیس – حضار 180 نفر ، اصل لایحه به رأی گذاشته میشود موافقین قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
6 – طرح سؤال آقای شینی مصطفی از وزیر بازرگانی و ارجاع آن به کمیسیون رسیدگی به سؤالات
منشی – سؤال آقای شینی مصطفی از وزیر محترم بازرگانی مطرح است .
شینی مصطفی – بسم الله الرحمن الرحیم ، من از مجلس محترم تقاضا میکنم به این سؤالی که بنده مطرح میکنم توجه بفرمایند بعد از سه سال من اولین وزیری را که از او سؤال میکنم آقای وزیر بازرگانی است و آقای وریز بازرگانی ، دیگر نمیتوانند بگویند با من برخورد سیاسی میکنند فقط ایشان گوش کنند توجه بفرمایند که مسأله ای که الان من دارم مطرح میکنم یک سال و نیم است داریم با آقای وزیر بازرگانی در میان میگذاریم به ایشان میگوئیم آقا در اداره بازرگانی منطقه مسجدسلیمان دارد اختلاف میشود . خرابکاری میشود . بعد مملکتی که حالا پیشکش خودشان که حالا در مسائل بازرگانی این مملکت چه میگذرد . در منطقه خودم مسأله ای دارم که الان مطرح بکنم نهایتا مجلس محترم است که تصمیم میگیرد چه کار باید بکنند . این مسأله ای که الان من مطرح میکنم ممکن است آقای وزیر بیایند اینجا مطرح بکنند که با من بطور کلی در میان نگذاشتند کما اینکه به چند نفر از برادران ما این را کفتند اما یکسال و نیم است که من قضایا را با ایشان در میان گذاشتم ایشان در پارلمان با من صحبت کردند بمن حق دادند عنوان کردند که بلی مسجدسلیمان شهر موشکی ، بدبخت ، مستضعف ، محرومی است که به سرش زدند سالهای سال استضعاف بر آن حاکم بوده من میدانم در موردش ظلم شده ولی علیرغم تصدیق خودشان متأسفانه اقدامی نکردند و من را وادار کردند که این سؤال را مطرح بکنم .
در مسجدسلیمان مسؤول اداره بازرگانی هست که قبلا مسؤول اداره بازرگانی شادگان بوده . شهید معرفی زاده بخاطر خرابکاری های این برادر در شادگان بارها با وزارت بازرگانی اصطکاک داشتند از ایشان خواستند که آقا ایشان را بردارید . مسؤول اداره بازرگانی شادگان را بعد از آن همه فشارهائی که به وزارت بازرگانی آمد او را برداشتند و او را به مسجدسلیمان آوردند . تا اینجای قضیه من با توجه به اینکه میدانستم ایشان سابقه خوبی ندارند باز هم اعتراضی روی قضیه نکردیم و گفتیم بازرگانی این تصمیم را گرفته اهلا و سهلا . اما زمانی صدای ما بلند شد که تخلفات برای ما محرز شد به چند نمونه اش که قابل بیان است اینجا اشاره میکنم آن مسائلی هم که نمیشود در مجلس مطرح کرد به خودشان گفتم و باز هم در کمیسیون سؤالات میگویم نمایندگان محترمی که عضو کمیسیون سؤالات هستند تصمیم می گیرند که چه بکنند .
در مسجدسلیمان سالها است که کسی نمیداند لوازم یدکی موتورسیکلت
کجا می رود . شما اگر به اداره بازرگانی شهر مراجعه بکنید و بگوئید لیستی به ما بدهید که ببینیم لوازم یدکی کجا می رود هیچ لیستی برای ارائه این قضیه ندارندمگراینکه ازاین به بعد درست بکنند چندی پیش شهرداری مأمورش را فرستاد به در یک مغازه ای ، به چه دلیل فرستاد ؟
به دلیل اینکه یک فردی آمد شکایت کرد آقا من رفتم لوازم یدکی موتورسیکلت بگیرم به من گفتند آقا ! ما لوازم یدکی نداریم . به بازرگانی مراجعه کردند گفتند آقا ! لوازم یدکی که از سال 64 تا به حال آمده کجا توزیع شده ؟ معاون وزارت بازرگانی عنوان کرده که ما اصلا لوازم یدکی تا به حال نداشتیم . مجددا مأمور برگشته پیش همان عامل فروش و گفته آقا ! لوازم یدکی شما تا به حال داشتید ما میدانیم داشتید تهدیدش میکند چرا نمیدهید در اختیار مردم ، میگوید خیلی خوب ، بلی من لوازم یدکی دارم اما لیستی ندارد . برمیگردند به بازرگانی میگویند آقا ! شما که میگوئید ما لوازم یدکی برای مان یک سال است 2 سال است نیامده . پس چطور عاملتان دارد میفروشد لیستش کجا است ؟ سرباز می زند و قضیه را ندیده میگیرد عنوان میکنند آقا ! یکسال و نیم است لوازم یدکی موتورسیکلت و خود دوچرخه نه لوازم یدکیش این کجا رفته لیستی به ما بدهید . مرکز مبارزه با گرانفروشی هم آنجا هست مأمورش میرود و میگوید به ما بگوئید کجا است این وسایل ؟! لیستی ندارند به ایشان بدهند بعد که دنبال میکنند بعدا به خودشان خواهم گفت که این لوازم یدکی کجا میرود . این یک مورد در مورد لوازم یدکی که حالا به مسأله جزئیش بعدا میرسم .
در مسجدسلیمان متقاضی فراوانی برای آهن سیاه بود به بازرگانی مراجعه کردند آقا ! آهن سیاه میخواهیم . مدتها ثبت نام کردند از جمله شهرداری مسجدسلیمان ، به اداره بازرگانی مراجعه کرد که آقا ! ما برای میدان تره بارمان که می خواهیم از مرکز شهر جدایش کنیم و ببریم بیرون شهر قرارش بدهیم احتیاج به مقداری آهن سیاه داریم . اداره بازرگانی میگوید ما اصلا آهن سیاه نداریم . بعد از مدتی یکی از عوامل رئیس تعاونی آهن فروش های مسجدسلیمان بنام آقای عباس جونی زاده را دم دروازه ورودی شهر با مقدار 20 تن ورق سیاه میگیرند که می خواسته این را از شهر بیرون کند . مأمورین آگاهی او را برمیدارند و میآورند شهربانی و ماشین او را می خوابانند و خود او را نگهمیدارند . بعدا رئیس اداره بازرگانی نامه ای به شهربانی مینویسد ببیند چقدر مسأله است . شهرداری مدتها در سرزده آقا ! آهن سیاه میخواهیم . مردم مدت ها در نوبت بودند گفتند آقا ! نداریم . این دفعه رئیس اداره بازرگانی مینویسد به شهربانی که آقا ! این آهن سیاه ها به علت نداشتن متقاضی در شهر مورد نیاز نبوده و من مجوز زدم از شهر خارج بشود . بعد دوباره اعلام میکنند می بینند گند کار درآمده اعلام میکند به ادارات که آقا ! کدامتان ورق سیاه میخواهید در حالیکه مدت 1 سال این ورق سیاه ها در انبار آن آقای عامل احتکار شده بوده رئیس اداره بازرگانی هم می گفته ما نداریم اما بعدا متعارض حرفهای خودش آمده نوشته است که بلی در این شهر نیازی بوجود آهن سیاه نبوده متقاضی نداشتیم و اینها را از شهر بیرون میکنند . همین آقای عباس جونی زاده عامل را چندی قبلش در اهواز بعلت خارج کردن کقداری پروفیل و نمیدانم آهن و چیزهای دیگر میگیرند و زندان میکنند مدتی او را بازداشت میکنند باز دوباره همین آقای رئیس بازرگانی این را بعنوان عامل میپذیرد سهمیه اش را قطع نمیکند تا وضعیتش روشن بشود از اتحادیه بخواهد کس دیگری را معرفی بکند او را با توجه با علم به سابقه سوئش نگه میدارد . حالا چه رابطه ای هسا خود مجلس محترم باید تشخیص بدهد و آقای وزیر بازرگانی که یکسال و نیم است من دارم به او میگویم بازهم توجهی به این قضیه نکرده است .
اخیرا ما باز به ایشان اعلام کردیم که آقا ! در بازرگانی مسجدسلیمان دارد خرابکاری میشود . باز هم دلایلش را به او گفتیم . این همه مدارک هم به آقای عبدالوهاب معاون پارلمانی اش دادم آقای اسلامی نسب و غیره را آوردند ، با ایشان صحبت کردم اخیرا فردی بنام آقای پنجعلی زاده را در همین اداره بازرگانی مسؤول کمیته توزیع مصالح ساختمانی بوده ، دادگاه انقلاب در همین 4 ماه پیش او را میگیرد در حالیکه من در مورد این فرد بارها متذکر شدم ایشان را میگیرند . باز صد دستگاه موتور برق توسط عاملی بنام آقای رفیعی به بازار آزاد می رود . این آقای رفیعی بلند می شود طبق آن چیزی که الان پرونده اش هست می رود پیش آقای پنجعلی زاده ! یک کاری کنید که بهرحال موتور برق ها را شتر دیدی ندیدی یا دزد برده یا نیست یا در بازار آزاد رفته ، 63 هزار تومان آقا از او حق حساب ، یا به قول آقایان هدیه می گیرد 63 هزار تومان را جیب می زند موتورهای برق هم فروش می رود . این در حالی است که پدر دو شهید در مسجدسلیمان مدت ها است به اداره بازرگانی مراجعه کرده که برای روستایش یک موتور برق بگیرد توی سرزده به هرجای که رفته به او ندادند اما صد دستگاه موتور برق اینطور خیلی راحت می رود و بعد دادگاه انقلاب میگیرد آقا را یکسال زندانی به او میدهد عاملش را 6 ماه به او زندانی میدهد و بعد هم آقایان در قبال قضیه سکوت میکنند .
من نمی خواهم عنوان بکنم که تلویزیون های رنگی به چه کسانی داده شده به که داده شده تا حق سکوت داده بشود اینها را بعدا خواهم گفت . من نمی خواهم بگویم که لاستیک ها به چه کسانی داده شده ، من نمی خواهم بگویم به چه کسانی باج دادند در مسجدسلیمان تا حق السکوت بدهند که جلویشان را مگیرند و خلافکاریهایشان را بر ملا نکنند ، اما الان می گویم آقای وزیر بازرگانی شما حالا ممکن است بگوئید آقا حالا یک اداره بازرگانی مسجدسلیمان مسأله ای نیست که من دنبال بکنم . شما در سطح مملکتی هم گرانی مملکت را نگاه بکنید که کنترل نرخ مملکت ، یکی از وظایف اصلی شماست ببینید گرانی بیداد کرده ، پدر مردم را درآورده . آن پیش کش خودتان ، در همین بعد کوچک هم شما تنوانستید موفق باشید هرچه ما توی سر زدیم هرچه به شما گفتیم هرچه از شما خواهش کردیم که آقا بیائید رسیدگی بکنید من می گویم پدر دو شهید خدا گواه است یک سال است دارد تو سر می زند آقا برای روستایش که خانه اش را مار و عقرب پر کرده میگوید آقا موتور برق بگذارید شب مار و عقرب من را نخورد بچه های من را نخورد اینطوری ، به سینه اش میزنند میگویمد آقا برو نیست نداریم ولی صد دستگاه موتور برق در مسجدسلیمان توسط آقایان در بازار آزاد فروش میرود بعد هم دادگاه انقلاب می آید آقایان را میگیرد . من احساسم این است مثل اینکه خود جنابعالی می خواهید بچه های بازرگانی شما خراب بشوند شما مثل اینکه می خواهید نظام زیر سؤال برود آقا قبل از اینکه اینها را بگیرند و دزدی بکنند بیائید آنها را بردارید ، حرف نماینده را نپذیرید ، بروید تحقیق بکنید . حتی شما تحقیق نکردید ، شما به برادران گفتید ما رفتیم بررسی کردیم بررسی کردید به چه رسیدید ؟ چرا آخر کار گندش درمی آید و آب تویش در می آید آقایان را میگیرند و زندان میکنند و آبروی نظام را شما در یک اداره بازرگانی اینطور به خطر می اندازید ما اینهمه تو سر زدیم بخاطر شما نیست آقا اصلا ما حرفمان شما نیست حرفمان وزارت نیست حرفمان یک نظام است که توسط بچه های بازرگانی شما اینطوری دارد خراب میشود و شما موقعی که تخم مرغ دزد بود اگر می گرفتید شتر دزد نمیشد که اینطور آبرویش برود و باز آبروی آقای پنجعلی زاده نیست که الان یک سال به او زندانی داده اند ، آبروی وزارت بازرگانی است ، آبروی نظام است و میگویند آقا این هم نظام شما . شما ببینید در همان منطقه خوزستان که ضد انقلاب چگونه گوش بزنگ است که یک آتوئی از این نظام بگیرد چطوری خودتان راحت دارید آتو میدهید آخر به هر حال حرف ما را یا نمی پذیرید یا می پذیرید اصلا نپذیرید آقا جان خودتان بروید تحقیق کنید .
نایب رئیس – وقتتان دارد تمام میشود دو دقیقه بیشتر وقت ندارید که آن را هم بگذارید برای بعد .
شینی مصطفی – به هر حال ایشان به سؤال جواب بدهند .
نایب رئیس – بفرمائید آقای جعفری .
جعفری ( وزیر بازرگانی ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته .
تشکر می کنم از آقای شینی مصطفی که مطالب مربوط به اداره بازرگانی مسجدسلیمان را آنچه که به نظرشان رسید و فرمودند که منتقل هم کردند مطرح فرمودند با وجود درخواست های مکرری که توسط برادران ما از ایشان شد که شما اگر مدارک کتبی در این زمینه دارید به ما بدهید که ما یکی یکی رسیدگی کنیم .
شینی مصطفی – دزدی که مدرک کتبی نمی خواهد من به شما شفاهی گفتم ، دزد که از خودش ردپا نمی گذارد بروید ببینید در دادگاه انقلاب وجود دارد یا ندارد ؟
نایب رئیس – آقای شینی اجازه بدهید حالا ایشان هم صحبتشان را بفرمایند آقای وزیر بفرمائید .
جعفری ( وزیر بازرگانی ) – در شهر شادگان و همینطور در مسجدسلیمان مطالبی مسبت به مسؤولین اداره بازرگانی این دو شهر گذشت که زمان شهید معرفی زاده بالاخره ما مسؤول اداره بازرگانی شهر شادگان را تغییر جا دادیم . علت هم این بود
بعد از اینکه شکایت از جانب ایشان که خدا مقاماتش زا متعالی بکند رسید بازرس فرستادیم رفت از نزدیک بازرسی کرد برادرها به بازرسی ما اعتراض کردند در کمیسیون بازرگانی مطرح شد برادرها نماینده از کمیسیون بازرگانی اعزام کردند همراه نماینده وزارت بازرگانی رفتند از نزدیک بررسی کردند گزارش آوردند که ایشان عوض بشود منتها عوض شدنی که مطرح بود آنچه که بنده گزارش دارم و حاصل بازرسیهائی است که انجام شده نص صریح گزارش بازرسی آن سال پیش من هست و تصریح شده که ایشان با توجه به مشکلاتی که در شادگان داشته صلاح نیست در شادگان بماند و تغییر پیدا کند به یک اداره دیگر که نمیتواند آنجا ادامه کار بدهد ما ایشان را بعد از گرفتاریهائی که در شهر مسجدسلیمان پدید آمد آوردیم در مسجدسلیمان فرمایش برادرمان آقای شینی مصطفی در مورد مسجدسلیمان و اظهارات بنده به اینکه این شهر مورد ظلم مضاعف قرار گرفته هم از رژیم گذشته و هم بمبارانهای متعددی که بر سر مردم این شهر آمده عین مطالبی است که بنده خدمتشان عرض کردم الان هم می گویم بعدا هم می گویم که ما نسبت به مردم این شهر بدهکاریم همینجور نسبت به بقیه شهرها دزفول و دیگر شهرهائی که واقعا باید خدمت ارزنده ای به آنها داد .
ولی مسؤول گذشته همین شهر هم گرفتاریهائی داشت که حالا بعضی هایش را همینجور که اشاره فرمودند صلاح این است که من در کمیسیون مطرح کنم که جزئیات قضیه روشن بشود و خواهشم هم این است که به کمیسیون ارجاع بشود حتما که من بعضی از مطالبم را آنجا خدمت خود ایشان هم عرض کنم . به هر حال مسؤول قبلی شهر با مشکلات و مسائل زیاد فشارهای متعدد منجر به تغییر ایشان شد فقط یک نکته عرض میکنم امشب که ایشان را دستگیر کردند ظرف 24 ساعت سر مسؤول اداره بازرگانی ما را تراشیدند و هزار مسأله پیش آمد درحالیکه بسیاری از مفاسدی که خود ایشان اشاره می کنند اتفاق افتاده ما خیلی هم دنبالش بودیم که پیگیری بشود به نتیجه برسد به یک جای دیگر سر درآورد . به هر حال ما با نقطه نظر برادرها موافقت کردیم ایشان را هم عوض کردیم برادر دیگری را آوردیم گذاشتیم آنجا که قبلا مسؤول اداره بازرگانی شادگان بوده تحقیقاتی که ما در مورد این برادرها کردیم براساس گزارشاتی که به ما رسیده و من موجود اینجا دارم تحقیقاتی نیست که ایشان آدم فاسدی است بلافاصله اولین گزارشی که در بدو شروع به خدمت ایشان به ما رسید ما تمام سوابق ایشان را در مراجع ذیصلاح اطلاعاتی چک کردیم نامه کتبی من از این مراجع دارم اینجا که تأیید کردند ایشان را و گفتند ایشان هیچگونه سوابق سوئی در این تشکیلات صاحب صلاحیت ندارد و نامه رسمی آن اینجا هست در پرونده ای که پیش من هست نوشته شده : که به اطلاع میرساند از نامبرده ( منظور همین برادر ) سابقه ای در این اداره کل موجود نیست . معذلک ما بازرس فرستادیم گفتیم بعد از اینکه ما مطمئن شدیم که خدای نکرده ایشان اشکال بنیانی ندارد و ما خدای نکرده ممکن بود اشتباهی در اینمورد کرده باشیم معذلک در مورد عملکرد ایشان بازرس فرستادیم بازرسین ما رفتند از نزدیک بررسی کردند حاصل بررسی شان این شد که برادر همکار ما مسؤول اداره بازرگانی مسجدسلیمان از  مجموعه تخلفاتی که به او نسبت داده شده یک مورد تخلف دارند که این مورد تخلف براساس ضوابطی که ما الان با آن داریم برخورد می کنیم تخلفی نیست که یک برادر را از مسؤولیت اداره بازرگانی یک شهر خلع بکند . یک خطائی است که از ایشان سر زده تذکر هم به ایشان از طریق وزارتخانه داده شد منتها این مطلب موجب تغییر و تبدیل ایشان نیست باز ما به این هم اکتفا نکردیم بعد از این گزارش بازرسی که آمد باز هم با تشکیلات استان تماس گرفتیم و بعد از آن قولی که من خدمت ایشان دادم که به لحاظ مشکلاتی که مسجدسلیمان دارد ما این برادر را عوض می کنیم نه بخاطر مسائلی که ایشان اشاره کردند که من یکی دو نکته اش را الان می گویم و تقاضا هم از ایشان این بود که این مدارک را به ما بدهند فرمودند که به برادر معاون بنده دادند ایشان الان در استانداری گیلان هستند من مخصوصا تماس گرفتم خدمت ایشان گفتم اگر شما چنین مدارکی در مدت سمتت به تو داده شده به من بده که من حتما برسم گفت چنین مدارکی به من داده نشده پاسخ این قضیه از تشکیلات استان آمد که از آنجا که عملکرد مسؤول فعلی اداره بازرگانی مسجدسلیمان مورد رضایت مردم بوده . . . علیهذا تعویض ایشان در این شرایط به صلاح نمی باشد . » این نامه برادران ذیصلاح استان هست که نامه اش را خدمتتان میدهم صاحب صلاحیت استان داده اند که این کار انجام نشود ، دلیلش را هم اینجا ذکر کرده اند . ما به لحاظ دریافت این نامه از مقامات صلاحیتدار استان صاحب اطلاع استان ( همهمه نمایندگان )
عده ای از نمایندگان – چه کسی نوشته است ؟
جعفری – محرمانه است من خدمت هریک از  برادرانی که خواستند میدهم اینجا هست ، ولی اجازه بدهید پشت میکروفن اعلام نکنم .
برادران صاحب اطلاع استان و صاحب صلاحیت استان نامه نوشتند آقا صلاح نیست در این شرایط شما این کار را بکنید ما هم به استناد نامه برادرها که در 1/ 10 / 65 هست یعنی این برادر در اواسط سال 64 به مسجدسلیمان رفته بعد از همه کوشش های ما در 1 / 10 / 65 نامه نوشتند که آقا با توجه به مجموعه شرایط صلاح نیست ایشان عوض بشود ما متوقف کردیم ، در همین اثناء ما به برادرمان ( شینی مصطفی – چه کسی نوشته است ؟ ) عرض کردم نامه اینجا هست برادرها تشریف بیاورند ملاحظه کنند اجازه بدهید ما پشت میکرفون اعلام نکنیم .
در مورد فرستادن فردی به جای ایشان ما خدمت ایشان صحبت کردیم گفتیم اگر شما کسی را دارید معرفی کنید معذلک ما احترام می گذاریم به نظر شما عوض می کنیم برادری را فرستادند که با توجه به این نامه ای که آمده بود موضوع تعویض ایشان کلا منتفی شد بنابراین ما هم با کمال احترام پاسخ منفی به جایگزین شدن آن برادر خدمت ایشان دادیم و الان هم با توجه به مجموعه اسناد و مدارکی که ما داریم تعویض ایشان را کلا صلاح نمی دانیم و آنچه را هم که ایشان اشاره کردند در مورد بعضی از اقلام من یک نکته اش را فقط اشاره می کنم . در مورد قطعات و لوازم موتور بیش از یک سال است . . . ( من اینها را نباید اینجا بگویم و حالا می فرمائید دیگر مجبورم بگویم حالا اثرش هم روی بازار خواهد بود ) ما نتوانستیم برای تأمین قطعات موتور برویم از خارج تأمین کنیم و از طرق دیگری یعنی ارز غیر دولتی کانالیزه کردیم که برود این قطعات تأمین بشود . حالا آن مسؤول اداره استان بابت کمبود مجموعه جمهوری اسلامی آنجا در آن شهر پاسخگوی این مطالب باید باشد من نمیدانم مجموعه امکانات جمهوری اسلامی است که تا این حد است . در مورد لاستیک و چیز هم که اشاره فرمودند آن بنده خدائی که اشاره فرمودند که در مورد لاستیک اینجور آنجور شده مدارک هست که آن آدمی که دنبال قضایای لاستیک هست ایشان خودش تخلفات متعدد دارد و اسم هم نمی برم اجازه بدهید اسم نبرم و جعل اسناد کرده چه کرده چه کرده و همه مدارکش هم در وزارت بازرگانی موجود است و تأکید روی لاستیک هم به این دلیل بوده . من خواهشم از ایشان برادرانه این است که آنچه را که اشاره فرمودند مدارکش را بدهند در کمیسیون هم بررسی بشود بنده هم در اسرع وقت نماینده میفرستم بازرس میفرستم کما اینکه چند بار فرستادم به مسجدسلیمان گزارش تهیه کنند فرمایش ایشان در هر یک از این موارد صحیح بود روی چشم ما ، ما قضیه را دنبال می کنیم اما چنین مدارکی برادرانه به وزارت بازرگانی نرسیده که ما مطلب را دنبال بکنیم من چند روز پیش هم پیغام دادم دیروز هم از حضور ایشان خواهش کردم که بدهند من بررسی بکنم خدمتشان عرض کنم مپذیرفتند فرمودند که من قطع و یقین باید در مجلس مطرح کنم عرض کردم حق قانونی شماست ما خدمتتان خواهیم بود و پاسخ لازم را خواهیم داد . به هر حال من از ایشان تشکر می کنم و آماده هستم که مدارکی که ارائه میفرمایند ببینیم و برسیم و آنچه که صحیح است عمل کنیم آنچه که صحیح نیست عمل نکنیم .
در مورد مسائل مربوط به کل بازرگانی کشور هم مطالب مفصل است اینکه بنده مسؤول مجموعه گرانیهای کشور هستم اینجور نیست برادر ! شما یک دیگ جوشان دارید زیرش هم انواع هیزمها را نهاده اید بنده را گذاشته اید اینجا که مواظب باشم این دیگ سر نرود خوب بیائید کمک کنید این هیزمها را از زیرش در بیآوریم بنده مسؤول گذاشتن آن هیزمها نیستم .
شینی مصطفی – ما کمک کردیم نمی پذیرید آقای وزیر .
جعفری – در کل کشور شما مشکل نقدینگیتان مشکل بزرگی است این دیگ را بجوش می آورد و مسائل دیگری در مورد بودجه داریم که این دیگ را جوش می آورد بنده شدم مثل مسؤول طرح ترافیک یک شهری داریم مثل مجموعه شهر تهران با همه مشکلات و معضلات زیر بنائی یک محدوده خاصی را در یک مقطع و زمان خاصی ما باید حفاظت کنیم که این تردد در آن انجام بشود بنده مسؤول این نیستم یا اداره راهنمائی و رانندگی مسؤول این نیست که شهر تهران در مجموع چرا اینجور است ئلی آن وظیفه دارد
که آن منطقه مشخص را حفاظت و نگهداری کند کار ما در شرایط فعلی برادرها اشتباه نکنند حفظ آن منطقه خاص یک نعداد مشخصی از اقلام کالاهاست که نیاز اساسی مردم است با تمام توان هم کوشش می کنیم برادران شما در وزارت بازرگانی شب از روز نمی شناسند با این زبان روزه عرض میکنم تمام تلاششان را دارند می کنند نه آنها برادران دست اندرکاران دیگر هم در جاهای دیگر همین کوشش را دارند میکنند و حالا این مجموعه بیآید بارش گردن بنده قرار بگیرد و بعد هم یک نمونه مسجدسلیمان مطرح بشود و گرانی و تورم و اینها گردن بنده بشکند اگر مجلس محترم نظرش این است بنده قبول دارم به هر حال از ایشان و از مجلس محترم که توجه کردند به عرایض بنده تشکر می کنم .
نایب رئیس – آقای شینی دو دقیقه می توانید صحبت کنید .
شینی مصطفی – بسم الله الرحمن الرحیم ، عرض کنم که اصلا ایشان متن سؤال را برگرداندند اصلا سؤال من متوجه مسئول بازرگانی که نبود من سؤالم این است : علت بی توجهی به تخلفات اداره بازرگانی مسجدسلیمان چیست ؟ اگر آقایان سؤال را اینجوری برداشت می کنند که همه حمله من متوجه رئیس اداره بازرگانی بود خوب این یک بحث دیگری است اما من در اینکه ایشان ضعف مدیریت دارند که معاونش اینطوری دزد از آب درمی آید و دادگاه انقلابش می گوید شکی ندارم و قسم هم می خورم این را نمیتوانید بگوئید آقا در یک اداره کوچکی که چهار پنج نفر کارمند دارد معاون همینطوری حواله ها را صادر بکند برود ، رئیس نداند که صد دستگاه موتور برق آمده کجا ؟ این یکی .
مسأله دوم ایشان می گویند ما هیأت فرستادیم آقا هیأت شما یا هیأت زیرکی بوده یا مثل من آدم ساده لوحی بوده اگر آدم زیرکی بوده خوب قبل از اینکه دادگاه انقلاب بگیرد طرف را زندان بکند او می فهمید تخلف کرده الان زندانند دیگر شما چرا اشاره به صد دستگاه موتور برق الان نکردید چرا نگفتید چرا آقا زندان رفته چرا اینها را نمی گوئید شما دست می گذارید آقا روی شادگان قصه لیلی و مجنون تعریف می کنید خوب طبیعی است که ذهنها را ممکن است نسبت به قضیه منحرف کنید من می گویم روی این چیزی که الان هست زنگ بزن آقای رئیس دادگاه انقلاب این آقای معاون اداره بازرگانی که زندان است برای چه زندان رفته ؟ از من هم نپذیر ، بازرست هم نمی خواهد برود فقط به او زنگ بزن .
مسأله بعد ایشان گفتند که به من اطلاعات ندادند مدارک ندادند آقا جان ! مدارک آن چیزی که شما می خواهید که آن معاون بنویسد که آقا من دزدی کردم بله من این را به شما ندادم . اما یک سال و نیم است که دارم می گویم آقا تخلف شده تخلف شده تخلف میشود اسم بردم کجا . خوب معلوم است که من مدرک نمیتوانم از او داشته باشم که او دزدی کرده شواهد نشان میدهد که دزدی کرده من زنگ میزنم اینجا می گویند آقا صد دستگاه موتور برق رفته آنجا تماس می گیریم می گویند موتور برق در این شهر نیست زنگ می زنم تماس می گیرم آقا مرغ و تخم مرغ سهمیه اش چقدر است آنجا می بینیم مردم ، زن حامله ساعت 3 شب می آید در صف می ایستد آخر صبح که میشود آفتاب میزند گیرش نمی آید اینکه دیگر شاهد نمی خواهد من نمیدانم قسم حضرت عباس را قبول کنم یا دم خروس را قبول کنم ؟ من نمیدانم کدام را بپذیرم ؟ بازهم می گوئید مدرک ، آقا من این مدرک را دارم که اگر نشان بدهم اصلا پایه تان را بهم میریزد اینرا بعدا نشان میدهم و میدانید من چه دارم . آخر نمیشود که من همه همه چیز را به شما بگویم آقای وزیر بازرگانی . نمی گویم که معاون شما رفته چه کرده در فلانجا ، اگر لازم شد می گویم .
یکی از نمایندگان ـ بگوئید آقای شینی مصطفی ما هم بدانیم .
شینی مصطفی ـ ایشان می گویند که معاونین من گفته اند نیرو معرفی کنید بله آقا ، آقایان اجازه بفرمائید من درخواست نکردم که نیرو من به او معرفی کنم والله تا اینکه خود معاونینشان آمدند گفتند آقا بله ما به این رسیدیم باید عوضش کنیم گفتیم خوب عوض کنید گفتند یک نیرو هم معرفی کنید گفتیم چشم یک نیرو هم به آنها معرفی کردیم فرزند یک اسیر و برادر شهید به آنها معرفی کردیم گفتیم آقا این برود که هیچ مسأله هم نداشته باشد . رفتند بردند حالا می گویند نمیدانم نامه ... اگر اطلاعات به شما نوشته من از وزیر اطلاعات سؤال میکنم ، اگر استانداری توشته باشد من از وزیر کشور سؤال می کنم که چرا دخالت می کنند در کاری که میدانند خراب است ؟ ‌آقایان می گویند مورد قبول مردم است . آقا بروید بپرسید والله اگر یک درصد مردم به این آقا نظر مثبت دادند ( نایب رئیس ـ وقتتان هم تمام است ) من همه حرفم را پس می گیرم بروید بپرسید آخر من تعجب میکنم نظر مردم را در یک اتاق دربسته دارید تعیین می کنید بروید ببینید نظر مردم کدام است ؟ نظر مردم این است که مسؤولین نوشته باشتد هر کسی من کاری تدارم چه کسی نوشته باشد به من بگوئید فقط اعلام بکنید این نظریه را چه کسی نوشته تا من بیآورم اینجا مطرح کنم چرا از شما خواستند این مسأله را .
نایب رئیس ـ وقتتان تمام است .
شینی مصطفی ـ ( حاج آقا اجازه بدهید ) ایشان میفرمایند که یک سال است که نتوانستیم قطعات یدکی توزیع کنیم آقا من بحثم روی آتها نیست که شما نمیتوانید توزیع کمید من بحثم روی اینهاست که شما دادید و به مردم ندادند اینها مدرک هست به اداره بازرگانی تان مراجعه کنید ببینید چه هست یا نیست ؟ من حرفم روی آنهاست که شما دادید و بین مردم توزیع تشده ، در بازار آزاد سر درآورده من حرفم روی آنهاست ، بعد هم شما می گوئید مسؤول لاستیک آدم فلان بود . هر که می خواهد باشد شما بروید بردارید آن مسؤول توزیع لاستیک که آدم فاسد ی است خوب از ضعف مدیریت بازرگانی است که به او سهمیه میدهید چرا او را برنمیدارید ؟ چرا او را نمی گیرید من حرفم این است که آقا وقتی یک کسی ضعیف است قبل از اینکه گند کارش دربیاید سما اورا بردارید بعد هم شما می گوئید ما مصلحت نمیدانیم همینکه شما دارید می گوئید من مصلحت نمیدانم ضعف شما را میرساند که فلان جا به شما خط میدهد اورا برتدارید آنوقت شما می گوئید ما نمی خواهیم استاندار گفته بگوئید ، بگوئید همین الان اعلام بکنید مگر مجلس نامحرم است بگوئید آقا استاندار گفته برندارید ، اطلاعات گفته برندارید ، سپاه گفته برندارید . خوب اعلام بکنید تا ما هم بدانیم چه کسی بوده ؟ این ضعف شما را میرساند اگر شما بخواهید به حرف فلانی نوعی برندارید شما می گوئید که ما به این ریسیدیم ، خودتان هم اعتراف کردید که باید بردارید .
نایب رئیس ـ آقا وقتتان مدتی است تمام شده .
شینی مصطفی ـ به هر حال من قانع نشدم .
نایب رئیس ـ آقای وزیر شما وقت دارید اگر بخواهید صحبت کنید .
شینی مصطفی ـ ممکن است ایشان چیزی بگویند که احتیاج باشد من صحبت بکنم .
نایب رئیس ـ شما دیگر وقتتان تمام است آقای جعفری بفرمائید .
جعفری (وزیر بازرگانی ) ـ من آن نامه ای که اشاره کردم خدمت ریاست محترم جلسه دادم و اینجا هست هر کدام از برادران خواستند مراجعه کنند و ببینند به نظر من دلیل کافی هست برای اینکه ما اقدام نکردیم و نکنیم مادام که این نامه به قوت خودش باقی است .
در مورد بعضی از اقلام کالاها اشاره میشود ما واقعا هر کدام اینها را باید نیم ساعت یک ساعت خدمت برادرها توضیح بدهیم از خود ایشان هم خواهش میکنیم در کمیسیون تشریف بیآورند بنیشینیم بحث کنیم ببینیم واقعا چه هست ما در مجموعه خوزستان با آقای استاندار و برادران بازرگانی و همه این گرفتاری را داشتیم که ما سهمیه تخم مرغ و مرغ استان خوزستان را به موقع و به اندازه کافی نتوانستیم برسانیم خدمت این عزیزان دلائل متعددی هم داشته شاید متجاوز از 25 جلسه 30 جلسه هم ما با برادران داشتیم . دلیلش هم در خود استان نیست بیرون از استان است گرفتاری عمده اش این است که مرغداریها و امکاناتی که در استان بوده الان قابل بهره برداری نیست ما از استانهای دیگر باید امکانات ببریم برسانیم به آن استان بعضی از استانها هم که مسؤول این کار هستند برادران مسؤولش اجازه نمیدهند از استان برود بیرون و میماند در آن استان مصرف میشود و به بعضی از استانهای دیگر نمیرسد این ار قدرت بنده هم خارج است کما اینکه 25 – 30 تا هم جلسه کردیم عملی نشد و انشاءالله که خود آقای شینی مصطفی و برادران دیگر کمک کنند که اینکار بشود ما اینجا نمی گوئیم که ما امکانات کافی برای مملکت و مردم توانستیم تهیه بکنیم ولی بیائید مقدورات ما را ببینید ، عملکرد ما را هم ببینید اگر برادر شینی مصطفی و سایر برادرها انصاف ندادید ما می پذیریم آقا خیلی از مسائل را من اینجا بگویم فردا نرخش در بازار بالا میرود می گوئید شما مسؤول تورمید بنده نمی گویم بگذارید این اتهام به بنده بماند ولی بنده آن مطلب را اینجا عرض نکنم آن مطلبی هم که اشاره کردند اگر بگویم شما چنین و چنان میشوید من خواهشم این است که مطلب را در کمیسیون یا هرجا که صلاح میدانند مطرح بکنند ما اقدام لازم در موردی که برادرهایمان اشاره می کنند کردیم آن برادری که اشاره میکنند قطعا و یقینا معاون بنده نبوده ، از معاونین           
        
بنده هم نبوده و نیست و حالا هم نیست .
شینی مصطفی – نماینده شما بوده است .
جعفری – اجازه بدهید شما یک مطلب گنگی را مطرح می کنید .
شینی مصطفی – شما هم گنگ بگذارید .
جعفری – ذهن مجلس را مشوش می کنید بعد توقع دارید . . . . . .  من عرض می کنم ما اقدام لازم در آن مورد که باید انجام بدهیم ، انجام دادیم اگر اشکالی به آن آقا وارد است الان باید دستگاهی که او آنجا هست به ایشان هم اعتراض بکنید نمیدانم میدانید یا نمی کنید چرا نمی کنید آن دستگاهی که دنبال این قضیه هم بوده و این مطلب را کشف کرده خودش امروز محرز شده که گرفتاری عمده دارد و مطلبی داشته که اینکار را کرده و الان هم گرفتار است بابت کاری که انجام داده و ما هم مطابق شرائط عمل کردیم به نظرم در این زمینه یک نکته هم فروگذار نشده من بنظرم کم لطفی است از جانب برادران اگر این را مطرح بفرمایند که اقدام نشده یا مدرک دارند چنین و چنان خواهد شد . ما ابائی نداریم نه پیش مردم نه پیش مجلس از آنچه که هست برادرها بفرمایند و ببینید ما چه کردیم قضاوت هم بکنند پیشنهاد هم می کنیم به کمیسیونی که برادرها ارجاع میدهند مطلب را مطرح بفرمایند که در اذهان نماند ما هم بیائیم پاسخمان را بدهیم که مطلب بصورت گنگ و مبهم مطرح نشود به هر حال من مجددا تشکر می کنم از شما و همه برادرها و خواهرهائی که صبر و حوصله به خرج دادند و مطالب را گوش دادند .
نایب رئیس – آقای شینی مصطفی قانع شدید یا سؤال برود به کمیسیون ؟
شینی مصطفی – خیر به هیچوجه قانع نشدم حتما باید به کمیسیون سؤالات برود . تازه اول کار من است .
نایب رئیس – بسیار خوب پس سؤال به کمیسیون سؤالات ارجاع میشود . اسامی غائبین را بخوانید .
منشی – غائب غیر موجه امروز نداریم ، تأخیر کننده صبح آقای مزارعی یک ساعت و سی دقیقه .
7 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نایب رئیس – ختم جلسه اعلام میشود جلسه بعدی صبح پنجشنبه ساعت 8 خواهد بود .
( جلسه در ساعت 40 / 11 پایان یافت . )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی