جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 25 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 25 )

  • چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۶۳

جلسة بیست و پنجم 17 مرداد ماه 1363 هجری شمسی  10 ذیقعده  1404 هجری قمری
 دوره دوم ـ اجلاسیه اول
 1363 ـ 1364
صورت مشروح مذاکرات جلسة علنی روز چهار شنبه هفدهم مرداد ماه1363 
فهرست مندرجات
1ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2ـ بیانات قبل از دستور آقای پریزاد
3ـ  تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
4 ـ رد تقاضای یک شوری بودن لایحه معافیت کارکنان انجمن های بهداری از پرداخت ما به التفاوت دریافتی ناشی از تطبیق با آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی .
5ـ رد تقاضای یک شوری بودن لایحه اعزام مستخدمین شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی غیرمشمول قانون استخدام کشوری به عنوان مأمور به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول این قانون و سایر شرکتها و مؤسسات دولتی .
6ـ تصویب تقاضای یک شوری بودن لایحه احتساب سوابق خدمتی اشخاصی که در نهضت سواد آموزی خدمت کرده اند .
7ـ رد تقاضای یک شوری شدن لایحه اصلاح تبصره دو ماده 10 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران .
8ـ تصویب کلیات لایحه اصلاح ماده واحده قانون تشکیل سازمان حسابرسی .
9ـ تصویب اصلاح قانون‌راجع به نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی پس از اظهار نظر شورای نگهبان.
10ـ بحث پیرامون گزاش کمیسیون امور قضائی در مورد طرح قانونی تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه .
11 ـ  پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن .
جلسه در ساعت هشت به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1 ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس ـ با حضور 180 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه قرائت شود .
منشی ـ دستور جلسه بیست و پنجم روز چهار شنبه هفدهم مرداد ماه 1363 هجری شمسی مطابق با دهم ذیقعده 1404 هجری قمری .
1ـ‌ بررسی پیشنهاد کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی مبنی بر یک شوری بودن لایحه معافیت کارکنان انجمن های بهداری از پرداخت ما به التفاوت دریافتی ناشی از تطبیق با آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی .
2ـ بررسی پیشنهاد کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی مبنی بر یک شوری بودن لایحه راجع به اعزام مستخدمین شرکتهای دولتی و مؤسسات غیرمشمول قانون استخدام کشوری به عنوان مأمور به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول این قانون و سایر شرکتها و مؤسسات دولتی .
3ـ بررسی پیشنهاد کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی مبنی بر یک شوری بودن لایحه احتساب سوابق خدمت اشخاصی که در نهضت سواد آموزی خدمت کرده اند در سوابق استخدامی آنان در دستگاههای دولتی .
4ـ‌ بررسی پیشنهاد کمیسیون امور پست و تلگراف و نیرو مبنی بر یک شوری بودن لایحه راجع به اصلاح تبصره 2 ماده 10 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب اردیبهشت ماه 1350 .
5ـ‌گزارش شور اول کمیسیون امور اقتصادی ودارائی در خصوص لایحه اصلاح ماده واحده قانون تشکیل سازمان حسابرسی .
6ـ گزارش کمیسیون قضائی در خصوص لایحه نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (‌اعاده شده از شورای نگهبان ) .
7ـ گزارش کمیسیون امور قضائی در خصوص طرح تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیربه (‌اعاده شده از شورای نگهبان )‌
8ـ‌گزارش کمیسیون های دفاع وبرنامه و بودجه دایر به معرفی آقایان هادی نجف آبادی و غلامحسین نادی به عنوان نماینده مجلس در هیأت رسیدگی به مصرف اعتبارات مربوط به تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران موضوع ردیف های 5 و 6 بند ( هـ ) تبصره (8) قانون بودجه سال 1363 .
رئیس ـ تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
2ـ بیانات قبل از دستور آقای پریزاد
منشی ـ آقای پریزاد نماینده نقده بفرمائید .
پریزاد ـ با سلام به محضر مقدس بقیه الله الاعظم و نایب بر حقش امام امت رهبر بزرگ انقلاب و سلام به محضر امیدامت و امام فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری . و با عرض سلام و تحیت بر اوراح مقدس شهدا و خانواده معظم شان و همچنین سلام بر ملت بزرگ و مسلمان ایران و نمایندگان محترم منتخب مردم و با تبریک ولادت با سعادت امام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان به محضر مبارک امام عزیز ویاران باوفایشان و همچنین برتمامی شیعیان عالم بخصوص امت مسلمان ایران .
اینک شاهد ششمین سال از پیروزی انقلاب با شکوه اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشورمان هستیم . نظامی که ریشه هایش با خون هایم قدس جوانان این ملت آبیاری شده  همانطوری که مردم ما می دانند انقلاب فراز و نشیب های بزرگی را پشت سر گذاشته و اکنون رسالت دولت و مجلس و مردم تحقق بخشیدن هدف پاک شهداء می باشد وشعار این عزیزان به خون حفته « نه شرقی و نه غربی ، جمهوری اسلامی بود جمهوری اسلامی با فرهنگ اصیل اسلامی اش وبا اقتصادش و در جمیع جهاتش و در طرف مقابل دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی قرار دادشته و دارند و در مراحل مختلف به انحاء گوناگون درصدد ایجاد سد در مقابل سیل خروشان امت اسلامی برآمده اند . زمانی با بسیج و نفوذ دادن نوکران داخلی شان در چهره های مذهبی مانندبنی صدر خائن که قصد گشودن مجدد پای استعمار گران را بر کشور اسلامی مان داشت . و منطقه عظیم کشور را با تاکتیک های شیطانی میدان تاخت و تاز جلادان صدامی قرار داد و آخر با آن حالت ذلیلانه از کشور گریخت و یا در اول کار که مردم ما تازه طعم آزادی را می چشیدند و نوکران بیگانه را رانده بودند و انتظار داشتند دولت مردمی و خدمتگزار داشته باشند مواجه شدند با دولت موقت که با ضعف مدیریت ها و گاهی سو‌ء مدیریتها که چه بر سر این ملت مظلوم نیاوردند . مهره ای کاملاً بیگانه با فرهنگ مردم مسلمان را جهت حل مسأله کردستان مأمور کردند که آتش معرکه را شعله ور ساخت . در حقیقت یکی از عوامل اصلی به غارت رفتن اسلحه و مهمات پادگان مهاباد و پاسگاههای تابعه که موجب ریخته شدن خون پاک هزاران بیگناه و داغدار شدن خانوادههای بسیاری در اقصی نقاط ایران شد و هنوز هم سؤال مردم ایران به خصوص مناطق کرد نشین بی جواب مانده که آیا بعضی ازعمال دولت موقت که غیرمستقیم دستشان به خون عزیزان ما آغشته است چگونه آزادانه در جلو چشم مردم می گردند و مورد مؤاخذه قرار نمی گیرند ؟ کسانی که با شقی ترین و جانی ترین دشمنان این مردم یعنی عزالدین و قاسملو و شیاطین دیگر پای میز مذاکره می نشستند و علیرغم این همه آزار و شکنجه روحی و کشتار بی رحمانه ایجاد رعب و وحشت و باج خواهی از مردم مسلمان کرد توسط این جانیان باز از نظر دولت موقت نماینده مردم کرد شناخته می شدند ،‌یا گسیل یک لشکر مسلح به اسلحه های گوناگون با برنامه های از قبل چیده شده جهت کشتار مردم بی گناه نقده که آن همه فجایع را اختلاف قومی نامیدند ، مسئول آن خونریزی ها چه کسی بود ؟ در صورتیکه ملت مسلمان کرد و ترک سالهای متمادی برادروار در کنار هم زیستند و هیچگونه اختلافی با هم نداشتند . دست اندر کاران محترم و امر قضا چگونه از کنار این مسأله مهم گذرا رد می شوند و سازشکاران و نوکران اجنبی را که با کارشکنی ها و ایجاد شرارت موجب شدند که مردم محروم کرد تا مدتی از مزایا و خدمات جمهوری اسلامی محروم باشند تحت تعقیب قرار نمی دهند و آنها با حرکتهای خائنانه که طرح ارباب غرب به خودکفانی در جمیع جهات به خصوص رهانیدن کشور از اتقصاد تک محصولی و جایگزین کردن صنعت و تکنیک و رشد تولیدات کشاورزی به جای مواد نفتی و حفظ منابع و ذخایر زیرزمینی که باید مورد استفاده نسل آینده کشور قرار گیرد به تعویق افتد ولی از آن جائی که صاحب اصلی انقلاب امام عصر (عج ) بوده و پیوسته عنایت های غیبی الهی انقلاب را در مقاطع مختلف هدایت میکرد . علی رغم این همه معضلات و کارشکنی ها باز بحمدالله پیشرفت های عظیمی نصیب ملت ما شد و امید است در آینده نزدیک به رهبری امام دور اندیش و بزرگوارمان و با اندیشه و اقدام مجلس دور دوم که از ترکیب خوبی برخوردار است و تعدادی از اعضاء‌محترم آن به دلیل انجام کار در دستگاههای اجرائی با مشکلات کشور و مردم بهتر آشنا هستند و همچنین با همت دولت خدمتگزار که در جهت انجام خدمات شایسته می تواند پیوند عمیق با مجلس داشته باشد شاهد موفقیت های چشمگیری باشیم و اما جهت نیل به هدف به این موارد زیر باید توجه شود :‌
1ـ غول تورم که در بیشتر ممالک حمله ور است ، در کشور ما ارتباط مستقیم با جنگ و مسائل جانبی آن دارد و جهت مهار کردن آن ایجاد و تقویت جدی تعاونی های تولید ، توزیع ، مصرف ‌، مسکن  مبارزه جدی با مشاغل کاذب ، حمایت از فرآورده ههای کشاورزی و دامی و ایجاد زمینه بیشتر برای کشاورزان و قرار دادن امکانات رفاهی ، بهداشت وکشاورزی در اختیار آنان برای تشویق در جهت تولید بیشتر و مطلوب تر و جلوگیری از کشاورزی تزیینی و حمایت از کشاورزی صنعی و حل مسأله زمین به طوری که کشاورز پرداختن به شغل کشاورزی به صرفه و صلاح خود احساس کند و همچنین ایجاد رابطه صحیح بین عرضه و تقاضا و متعادل ساختن آن و تقویت پشتوانه ارزی کشور از طریق جذب سرمایه های سرگردان در تولید و صنعت .
2ـ تکنولوژی باید متناسب با مهارت و نیاز جامعه ما باشد زیرا ما در دراز مدت می خواهیم که در امر تکنولوژی با استفاده از نیروهای خلاق و کارآمد و شکوفای استعدادهای بالقوه و نهفته در گوشه و کنار کشور و با بهره گیری از معادن دیگر کاملاً بی نیاز از کشورهای بیگانه باشیم . پس در اینمورد نیز سعی شود تعادل حفظ گردد .‌نه اینکه دریک نقطه ای از کشور سیستم های آن چنان پیچیده ای داشته باشیم و در نقطه دیگر جوانان ما با ابتدائی ترین ابزار صنعتی نا‌آشنا باشند.
3ـ کنون که بیاری خدا و با تلاش مسئولین امر بانکهای کشور به روش اسلامی عمل میکنند طوری عمل شود که مردم ما احساس کنند و عملا مشاهد کنند که عقود و سایر عملیات بانکی کاملاً شرعی صورت می گیرد و نه صوری و شکلی . و در این میان بانکها می توانند نقش بسیار سازنده ای داشته باشند که به این ترتیب می باشد :
الف ـ جذب سرمایه های سرگردان به صورت سپرده و مضاربه های مفیدو مطمئن و شرعی در جهت تولیدات کشاورزی و صنعتی .
ب ـ قرار دادن ابزار کار به افراد واجد شرایط درشکل های تعاونی و بعضاً خصوصی که در این صورت بیکاران جذب کار خواهند شد و هم نیروهای مولد در خدمت جامعه قرار می گیرند .
4ـ مسئولین محترم به امر آموزش و تربیت نیرو کمتر توجه دارند . با این همه کمبود تخصص ما می توانیم با امکانات موجود از جوانان دیپلم و فوق دیپلم در رشته های مختلف ، متخصص تربیت کرده و روانه مناطق محروم نمائیم و در این بین صدا و سیما و مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاهها رسالت بس بزرگی بر عهده دارند در خاتمه توجه مسئولین محترم اجرائی را به موارد زیر جلب میکنم :
1ـ وزارت محترم کشاورزی به طرح مهم زه کشی روستاهای جلگه سولدوز ه عامل احیای صدها هکتار زمین حاصلخیز خواهد بود اقدام جدی به عمل آورند .
2ـ جهت حمایت از کشاورزان چغندر کار منطقه ضوابط جدید و عادلانه ترین در نظر گرفته شود به طوری که چغندرکار تشویق به کشت بیشتر نماید .
3ـ دست اندر کاران تقسیمات مناطق محروم مصرانه می خواهم که نقده و بخش محروم اشنویه را نیز جزو مناطق محروم کشور قرار دهند .
4ـ از وزارت محترم بهداری خواهشمند است که نسبت به خواسته های به حق مردم مسلمان اشنویه و نقده که درخواست تقویت بنیه ساختمانی بیمارستان و اعزام پزشک متخصص دارند اقدام و بیش از این ، این همه نامه هائی را که ارسال شده بلاجواب نگذارند .
3ـ  تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
 رئیس ـ تذکران نمایندگان مجلس به مسئولان اجرائی کشور :
آقای آهنی نماینده آستارا به وزارت دادگستری در خصوص تبدی دادگاه صلح آستارا به دادگستری و به وزارت کشور در مورد تبدیل شهربانی آستارا از درجه سه به درجه دو تذکر می دهند .
آقای بابائی نماینده اسفراین به شورایعالی قضائی در خصوص تأمین کادر قضائی دادگاه مدنی خاص کیفری دو دادگستری اسفراین تذکر می دهند .
آقای موسوی پو نماینده ابهر به وزارت نیرو در خصوص تسریع در تکمیل مطالعات سد کنه درس در ابهر به وزارت پست و تلگراف و تلفن در مورد تکمیل ساختمام مخابرات ابهر تذکر می دهند .
آقای کاظمی نماینده خلخال به وزارت کشور در خصوص اعزام هیأتی جهت حل مسائل فی مابین اهالی طالش و خلخال و به وزارت بهداری در مورد تأمین پزشک درمانگاههای منطقه و به وزارت نیرو در مورد مرمت استخر زراعی و به صدا و سیما در خورد پوشش کانال 2 منطقه تذکر می دهند .
آقای جچعفری نماینده شهر بابک به وزارت راه در مورد تکمیل جاده دهج به ثمش و دهج به شهر بابک و احداث شعبه پمپ بنزین در هج و آسفالت جاده هرات به شهر بابک و مروست .
آقای خیاطی نماینده دشت آزادگان به بانک کشاورزی در مورد تسریع در پرداخت وام به روستائیان منطقه تذکر می دهند .
آقای نیک روش نماینده تهران به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورد تدارک خوابگاه برای دانشجویان جدید و تقویت کادر علمی دانشگاهها و به وزارت کشاورزی در مورد تهیه بذر مورد نیاز برای کشاورزان استان بوشهر تذکر می دهند .
آقای مطهری نماینده زرند به وزارت دادگستری در مورد تأمین کادر قضائی و تشکیل دادگستری زرند و به وزارت کشور درم ورد تکمیل ساختمان شهربانی زرند تذکر میدهند .
آقایان راثی و سلیمی نمایندگان میاندوآب به وزارت بازرگانی در خصوص تأسیس اداره بازرگانی در میاندآب و به وزارت راه در مورد تأمین قیر برای اسفالت راه میاندوآب به صائین دژ و تکاب و به وزارت کشاورزی در مورد اقدام جدی برای حفظ مراتع منطقه و تأمین لاستیک تراکتورهای کشاورزان تذکر می دهند .
آقای فدائی نماینده سربند به وزارت کشور در مورد تخصیص بودجه جهت آسفالت خیابانهای سربند و ادامه کار کمیته انقلاب و تبدیل بهشتی شهر به مرکز بخش تذکر می دهند .
4 ـ رد تقاضای یک شوری بودن لایحه معافیت کارکنان انجمن های بهداری از پرداخت ما به التفاوت دریافتی ناشی از تطبیق با آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی .
رئیس ـ اولین دستور مطرح می شود .
منشی ـ اولین دستور راجع به معافیت کارکنان انجمن های بهداری است آقای ناصری مخبر کمیسیون تشریف بیاورند .
رئیس ـ چهار دستور اولمان تقاضای یک شوری است اولاً کمیسیون ها حالا زیاد تقاضای یک شوری نکنید چون وقتی که در مجلس گرفته می شود به همان اندازه ای است که این لوایح ساده می آید و تصویب میشود . و ثانیاً ما دیگر بحث در جلسه لازم نداریم چون که در آئین نامه نیست که بتوانند مخالف و موافق صحبت کنند .
خلخالی ـ‌آقای هاشمی هم آقای کاشانی حاضر است و هم من دیروز پرونده من کارش تمام شده ، رأی هم داده اند من خواهش می کنم کار امروز را به فردا نیندازید انوقت میماند برای بعداز تعطیلات .
رئیس ـ آقای خلخالی هنوز گزارش آن بدست ما نرسیده یعنی کمیسیون تحقیق گزارش آن را به ما بدهند ما در دستور می گذاریم .
خلخالی ـ‌ اگر امروز فردا بشود یکشنبه هم که برنامه دولت است می ماند برای بعد از تعطیلات . آخر چرا دست به دست می کنید ؟
حالا اگر ما آدم ناجوری هستیم هر زودتر از مجلس برویم بیرون که بهتر است .
رئیس ـ ان شاء‌الله‌که هرچه زودتر تمام می شود . گزارش هر موقع به دست ما برسد ما در دستور می‌گذاریم آقای ناصری توضیح بدهید .
ناصری ( مخبر کمیسیون ) ـ شماره ترتیب چاپ 132 شماره چاپ سابقه 68 .
گزارش از کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی به مجلس شورای اسلامی
لایحه راجع به معافیت کارکنان انجمن های بهداری از پرداخت مابه التفاوت دریافتی ناشی از تطبیق با آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی که به کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی ارجاع شده بود در جلسه 2/5/63 عیناً و به اتفاق آراء به تصویب رسید .
اینک تقاضای بررسی آن به صورت یک شوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد .
من ماده واحده را خدمتتان می خوانم بعد یک توضیح مختصری می دهم .
لایحه راجع به معافیت کارکنان انجمن های بهداری از پرداخت ما به التفاوت دریافتی ناشی از تطبیق با آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی .
مادة واحده ـ کارکنان انجمن های بهداری از پرداخت ما به التفاوت دریافتی ناشی از تطبیق با آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی از تاریخ 1/1/56 تا تاریخ 18/2/58 که به موجب ( لایحه قانونی اجازه تبدیل وضع استخدامی مستخدمین انجمن های بهداری ، توان بخشی ، سازمان خدمات اجتماعی سابق و مستخدمین مؤسساتی که به موجب مقررات قانونی و با تصویب هیأت وزیران به وزارت بهداری واگذار شده یا می شوند به رسمی ) مشمول مقررات قانون استخدام کشوری شناخته شده اند معاف می گردند .
البته چون صحبت این است که لایحه به صورت یک شوری مطرح بشود من توضیح مختصری خدمت نمایندگان محترم عرض می کنم .
مسأله این است که در مجموع سه نوع مقررات و قوانین برای کارهای اداری و امور استخدامی و این جور چیزها است یکی قانون استخدام کشوری است یکی آئین نامه تأمین اجتماعی است و یکی هم مقرراتی است که مؤسسات برای خودشان دارند (‌مقررات خاص ) اینها از نظر مزایا و حقوق و بازنشستگی و امثال اینها با هم فرق دارند . زمانی که بهدری به صورت انجمن ها اداره می شده یعنی هر محلی و هر استانی انجمنی داشته و به این صورت که الان هست نبوده و الان هم البته بهداری وضعش با سایر وزارتخانه ها از  نظر تشکیلات اداری یک مقدار تفاوت دارد . اما حالا یک انسجامی هست . در ان زمان انجمن های بهداری قانونی که بر آنها حاکم بوده قانون استخدام کشوری بوده است ، بعد از مدتی اینها آمدند طبق دستوری که وزیر وقت داده اینها تبدیل وضع پیدا کردند به آئین نامه تأمین اجتماعی . مدتی هم طبق این آئین نامه عمل شده وبا آنها رفتار شده مزایا و غیره از ایشان کسر شده . بعدا دوباره تصویب کردند به این که اینها دوباره تابع قانون استخدا کشوری بشوند و اینها را هم موظف کرده اند بر اینکه آن تفاوت را بپردازند . تفاوتی که در این جا هست (‌در این فاصله بوده ) از تاریخ 1/1/56 تا تاریخ 18/2/58 این تفاوت را بپردازند . و این هم برای اینها سخت است . از طرفی خودشان واقعاً تقصیری نداشته اند وزیر وقت دستوری داده کاری در باره آنها انجام شده و از آنها مقداری کسر شده ، بعد هم دوباره باز یک قانونی آمده و اینها تبدیل وضع پیدا کرده اند . تغییر وضع داده اند و خودشان در این میان بالاخره در مجموع کاره ای نبوده اند الان یک مقداری پول از آنها می خواهند و این برای آنها سخت است با توجه به اینکه اکثریت اینهائی که و بلکه تمام اینهائی که تغییر وضع پیدا کرده اند از همین قشر کارمندانی هستند که نمایندگان محترم هر روز از پائین بودن حقوق آنها صحبت میکنند . پیشنهاد این است البته کمیسیون قبلاً تصویب کرده و تقدیم مجلس شده مجلس محترم قبلی هم تصویب کرده و الان پیشنهاد این است که به صورت یک شوری در مجلس مطرح شد .
رئیس ـ خیلی خوب دیگر ما بحق موافق و مخالف در یک شوری ها نمی کنیم چون شیوه همه بحث ها همین است که آقایان می خواهند بگویند که نه ،‌بگذارید دوبار بیاید بیشتر بحث کنیم یکی هم می خواهد بگوید بکبار بحث شده است و در آئین نامه هم مجبور نیستیم که بپذیریم بحث بشود لذا باید رأی بگیریم ولی الان نمی شود رأی گیری کنیم . آن دومی را هم توضیح بدهند .
5ـ رد تقاضای یک شوری بودن لایحه اعزام مستخدمین شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی غیرمشمول قانون استخدام کشوری به عنوان مأمور به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول این قانون و سایر شرکتها و مؤسسات دولتی .
ناصری ( مخبر کمیسیون ) شماره ترتیب چاپ 133 چاپ سابقه 74
گزارش از کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی به مجلس شورای اسلامی
لایحه راجع به اعزام مستخدمین شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی غیرمشمول قانون استخدام کشوری به عنوان مأمور به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول این قانون و سایر شرکتها و مؤسسات دولتی که به کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی ارجاع شده بود در جلسه مورخ 2/5/63 مورد بحث و بررسی قرار گرفت در نتیجه عیناً و به اتفاق آراء به تصویب رسید .
اینک تقاضای بررسی این لایحه به صورت یک شوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.
شهرکی ـ اگر کلیات است ما با بعضی هایش مخالفیم .
رئیس ـ حرفی نیست ولی حالا به عنوان بحث در دستور نگذاشته ایم اینها را به عنوان تقاضای یک شوری گذاشته ایم الان هیچ چیزی مطرح نمی شود الان فقط یک شوری بودنش مطرح میشود .
شهرکی ـ اگر یک شوری بودنش تصویب شد چه جوری است ؟
رئیس ـ اگر یک شوری بشود به این شکل است که هم کلیات در مجلس مطرح می شود و هم جزئیات یعنی مثل یک فوریتی ها مطرح می شود یک بار ما در اینجا از مجلس نظر خواستیم و قرار بر این شد آقای ناصری ادامه بدهید .
ناصر ( مخبر کمیسیون ) لایحه اعزام مستخدمین شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی غیرمشمول قانون استخدام کشوری به عنوان مأمور به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول این قانون و سایر شرکتها و مؤسسات دولتی .
ماده واحده ـ در صورتی که وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری به خدمت مستخدمین ثابت شرکتها و مؤسسات دولتی غیر مشمول قانون مزبور و شهرداریها و پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است نیاز داشته باشند مأموریت اینگونه مستخدمین به وزارتخانه ها و مؤسسات مذکور و انتصاب آنان به پستهای ثابت سازمانی با رعایت مقررات استخدامی و موافقت شرکت یا مؤسسه آنها مجاز می باشد به شرکتهای دولتی شمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی مصوب 5/3/52 کمیسیون های استخدام مجلسین سابق می توانند مستخدم ثابت خود را به طور موقت به شرکتهای دولتی دیگر وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی اعم از مشمول قانون استخدام کشوری یا غیر مشمول آن ، شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی یا به سازمانی های بین المللی که دولت ایران عضویت آنها را پذیرفته یا سازمانهائی که دولت ایران شرکت در آنها را مقتضی بداند ،‌ همچنین سازمانهائیکه به توصیب هیأت وزیران می رسد مأمور نماید .
ج ـ حقوق و مزایای مستخدمین موضوع این ماده در مدت مأموریت منحصراً از طریف یک صندوق قابل پرداخت است .
آئین نامه اجرائی این قانون توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد .
یک توضیح مختصری عرض  کنم نمایندگان محترم ضمناً این سه لایحه و طرحی که به صورت یک شوری ما خواستیم قبل از آن تفسیری بود که مجلس محترم از آئین نامه کرد یعنی الان تفسیری که شده دیگر یک شوری خواستن مقداری ضرر دارد همانطور که جناب آقای هاشمی فرمودند . مسأله اینست که قانونی که الان حاکم است شرکتها و وزارتخانه هائی که مشمول قانون استخدام کشوری هستند می توانند کارمندانشان را بین خودشان مأموریت بدهند . مأمور به خدمت کنند  از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر ،‌از مؤسسه ای به مؤسسه دیگر و اما آنهائی که فرق دارد یعنی آن جاهائی که قانون خاص دارند یا مشمول آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی هستند اینها مأمور خدمت نمی توانند به یکدیگر بدهند . این قانونی که الان آورده شده یعنی لایحه ای که آورده شده مضومنش اینست که اجازه داشته باشند همه مؤسسات دولتی با تفاوتی که در آئین نامه استخدام و مقررات استخدامیشان دارند بتوانند کارمندانشان را در صورتی که به همدیگر نیاز داشته باشند مأمور به خدمت بدهند این خلاصه اش است چون یک شوری بودنش مطرح است من توضیح بیشتری نمی دهم مگر اینکه سؤالی باشد .
می فرمایند که فایده این کار چیست ؟‌فایده این کار این است که اگر یک کارمندی در مؤسسه ای کار   کند که مشمول آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی است و نیاز به وجودش هست در مؤسسه ای که مشمول قانون استخدام کشوری است . طبق قوانینی که حالا داریم نمی توانیم مأمور به خدمت بدهیم . اما اگر این تصویب شود می توانیم این نیاز را برطرف نمائیم ، سودش این است . یعنی وقتی که تغییر وضع پیدا کردند اینها دیگر نمی توانند هماز صندوق تأمین اجتماعی احیاناً بگیرند و هم از صندوق بازنشستگی فقط از یک جا باید بازنشستگی و حق بیمه و امثال اینها را بگیرند این برای همین است .
یکی از نمایندگان ـ بار مالی دارد .
ناصری ( مخبر کمیسیون ) ـ‌ بار مالی ندارد .
رئیس ـ لایحه بعدی را هم توضیح بدهید تا نصاب کامل شود .
6ـ تصویب تقاضای یک شوری بودن لایحه احتساب سوابق خدمتی اشخاصی که در نهضت سواد آموزی خدمت کرده اند .
 ناصری ( مخبر کمیسیون ) ـ لایحه دیگری هست نمایندگان محترم توجه بفرمایند باز درخواست یک شوری بودن شده از طرف کمیسیون شماره ترتیب چاپ 134 چاپ سابقه 99 .
گزارش از کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی به مجلس شورای اسلامی
لایجه راجع به احتساب سوابق خدمتی اشخاصی که در نهضت سوادآموزی خدمت کرده اند در سوابق استخدامی آنان در دستگاههای دولتی که به کمیسیون کار و امور اداری و استخدامی ارجاع شده بود در جلسه مورخ 2/5/63 عیناً و با اکثریت آراء به تصویب رسید . اینک تقاضای بررسی آن به صورت یک شوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد .
لایحه مربوط به احتساب سوابق خدمت اشخاصی که در نهضت سواد‌آموزی خدمت کرده اند در سوابق استخدامی آنان در دستگاهی دولتی .
مادة 1ـ از تاریخ تصویب این قانون سوابق خدمت اشخاصی که حداقل یکسال متوالی در نهضت سوادآموزی به نحو مطلوب خدمت کرده و یا بنمایند جزو سنوات خذمت آنان در هر دستگاه دولتی که ایتخدام شده یا بشوند محسوب می گردد .
تبصره ـ ملاک انجام خدمت مطلوب و مدت آن منوط به گواهی نهضت سواد آموزی می باشد .
مادة‌ 2ـ چنانچه سن اشخاص مذکور در ماده یک به لحاظ خدمت در نهضت سوادآموزی از حداکثر سن مجاز برای استخدام تجاوز نماید به تعداد سنواتی که در خدمت نهضت بوده اند به حداکثر مذکور اضافه می شود تا استخدام آنان بلامانع باشد . مسأله این است که لایحه ای از طرف دولت آمده بود به مجلس ، داده بودند به کمیسیون (‌در مجلس دور اول ) مبنی بر اینکه آقایان از نهضت سوادآ‌موزی ( آقای قرائتی و دیگر برادران ) آمدند توضیح دادند که ما اشخاص را می آوریم در نهضت دوره ای را می بینند وقتی که مشغول به کار می شوندچون به آنیده شان اطمینانی ندارند بالاخره هر وقت کار پیدا کردند به مؤسسات دیگرمیروند و استخدام می شوند هیچ اطمینانی ...
رئیس ـ اینها توضیحات نمی خواهد بفرمائید یک شوری چرا می خواهید بشود ؟
ناصری ـ بمانند به اینکه ندارند . لذا اینها درخواستشان این بود که  مدتی که در نهضت خدمت کرده اند هر جا استخدام شدند جزو سوابق خدمتشان حساب شود وشور اولش قبلاً تصویب شده کار بسیار خوبی بود و درخواست این است که چون مطلب زیادی ندارد به صورت یک شوری در مجلس مطرح شود . آنهائی هم که پیشنهاد داشتند حتی آمده اند در شور دوم در کمیسیون پیشنهاداتشان را هم ما مطرح کردیم ، یعنی از نظر کمیسیون کارش تمام بود دو شوری بودنش فقط اینکه در مجلس طرح بشود مانده بود که الان درخواست این است که به صورت یک شوری در مجلس مطرح بشود و کارش تمام بشود .
رئیس ـ متشکر ... سه لایحه را کمیسیون امور اداری و استخدامی درخواست نموده که یک شوری انجام بشود به ترتیب هم آقای ناصری توضیح دادند حالا رأی می گیریم حضار 182 نفر هستند که شش نفر رأی ندارند. لذا 177 نفر حضور دارند که حق رأی دارند اولین لایحه ایکه پیشنهاد کرده اند لایحه معافیت کارکنان انجمن های بهداری از پرداخت مابه التفاوت ودریافتی ناشی از تطبیق با آئین نامه استخدامی تأمین اجتماعی است نمایندگانی که با یک شوری  بودن این لایحه موافقند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . لایحه بعدی باز مربوط به امور اداری و استخدامی است که پیشنهاد کرده لایحه راجع به اعزام مستخدمین کشوری به عنوان مأمور به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول این قانون و سایر شرکتها و مؤسسات دولتی .
موافقان با یک شوری شدن این لایحه قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد  ( یکی از نمایندگان ـ کلیاتش مطرح بشود ) ما این را نگذاشتیم در دستور . شما تقاضای یک شوری بودن کردید و الا ما می گذاشتیم در دستور همین صحبت ها هم می شد به اندازه کلیاتش حالا این باشد برای بعد . از این کمیسیون ها گزارش که می دهند تقاضای طرح در جلسه بکنند تقاضا نکنند که ما یک شوری بگذاریم . سومین پیشنهاد باز از امور اداری و استخدامی است . یک شوری بودن لایحه احتساب خدمت اسخاص که در نهضت سواد آموزی خدمت نموده اند . کسانی که با یک شوری بودن این لایحه موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند )تصویب شد . آخرین لایحه هم به کمیسیون پست و تلگراف مربوط است . مخبر کمیسیون پست و تلگراف و نیرو بفرمائید .
7ـ رد تقاضای یک شوری شدن لایحه اصلاح تبصره دو ماده 10 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران .
علیزاده ( مخبر کمیسیون ) ـ شماره ترتیب 137 شماره چاپ سابقه 88 .
گزارش از کمیسیون امور پست و تلگراف و نیرو به مجلس شورای اسلامی
لایحه اصلاح تبصره دو ماده 10 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب اردیبهشت ماه 1350 که شور اول آن به تأیید مجلس محترم رسیده است در جلسه روز سه شنبه مورخ 2/5/63 کمیسیون پست و تلگراف و نیرو مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پیشنهاد می شود طبق ماده 60 آئین نامه داخلی نسبت به یک شوری بودن آن در  مجلس شورای اسلامی رأی گیری شود .
اساس بر این است ، نمایندگان محترم عنایت دارند که شرکت مخابرات فعلی ایران از دو قسمت مجزا که در قیم شرکت سهامی تلفن بوده که از مخابرات و دستگاههای مخابراتی و اموال مخابراتی وزارت پست و تلگراف و تلفن تشکیل شده است و بالاخره پس از اینکه شرکت سهامی تلفن با آن دستگاههای مخابراتی به شرکت مخابرات واگذار می شود در سال 50 سعی می کنند یک ترازنامه شرکتی ارائه بدهند . ولی مشکلات داشتند ،‌ مشکلات برآورد قیمت و مسائل دیگر کارشناسی بالاخره یک شرکت خارجی به نام شرکت « سوئتل »‌یک شرکت حسابرسی بوده ، با گرفتن مبالغ گزافی یک ترازنامه تخیمنی به اینها می دهد و این ترازنامه هم حساب نکرده اند به عنوان یک ترازنامه قانونی و کشاکش ده سال ادامه داشته الان برای اینکه مشکلات تخصیص بودجه ، مشکلات مأخذ محاسبه و غیره حل شود شرکت می خواهد یک ترازنامه از خودش ارائه بدهد و این مشکل را داشته . ماده 10 قانون شرکت مخابرات را برای آنکه بیشتر برای شما روشن بشود می خوانم . فقط قانونش را می خوانم بعد این تبصره را که برای چه الحاق میشود تابیشتر روشن گردد . ماده 10 این بوده است از تاریخ تصویب اساسنامه شرکت ، تمامی تأسیسات و لوازم مربوط به مخابرات که متعلق به وزارت پست و تلگراف و تلفن است و همچنین تمام ابواب جمعی و حقوق و مطالبات و اموال منقول و غیر منقول شرکت سهامی تلفن ایران به شرکت منتقل می شود و نیز دیون و تعهدات شرکت سهامی تلفن ایران و دیون و تعهدات مخابراتی وزارت پست و تلگراف و تلفن بعهده شرکت خواهد بود . یک تبصره میخورد ، این کافی نبوده برای ارائه یک ترازنامه قانونی بالاخره تبصره 2 ان شاء‌الله امیدوارند که کارساز باشد و تبصره 2 به این معناست که «‌شرکت مکلف است اموال منقول و غیرمنثقول و تأسیسات مربوط به مخابرات را که به موجب این قانون به شرکت مزبور منتقل می شود به وسیله کارشناسان خود با توجه به قیمت روز ارزیابی و پس از تصویب مجمع عمومی جزء دارئی شرکن منظور نماید »
کارهای اولیه این و به طور کلی آنکه مقدمات کار را انجام داده است از برادران حسابرس خود شرکت مخابرات است و آنکه ان شاء‌الله به آخر هم خواهد رساند کارشناسان مالی وقتی خود مخابرات است ، هیچ شرکت حسابرسی خارجی هم در این دخالت نخواهند داشت .
فقط من نظر خواهران و برادران نماینده را به یک مطلب اساسی جلب می کنم که تصویب بودجه در سالهای آتی مشروط بر این است که این تراز نامه رسمی درست بشود که اگر این تبصره درست نشود و تصویب نگردد و مشکلات دارد .
رئیس ـ یک شوری مطرح است .
علیزاده ـ‌ مجمع شرکت به طور کلی از هیأت مدیره مرتب ترازنامه را می خواهد و در رابطه با بیت المال کشور چون هرم شرکت مخابرات است و باید یک مأخذ حسابی و حساب و کتاب و مسئله ورود و خروج پول یک مبنا داشته باشد این تقاضا را کرده اند . امیدوارم که ان شاء‌الله عنایت داشته باشید و یک شوری این لایحه تصویب بشود .
رئیس ـ 181 نفر حاضرند که شش نفر از آقایان رأی ندارند ، کسانیکه با یک شوری بودن این لایحه موافق هستند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
آقایان این لوایحی که یک شوری بودنشان تصویب نشد به صورت عادی در دستور بعد می گذاریم . دستور بعدی را مطرح کنید .
8ـ تصویب کلیات لایحه اصلاح ماده واحده قانون تشکیل سازمان حسابرسی .
9ـ تصویب اصلاح قانون‌راجع به نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی پس از اظهار نظر شورای نگهبان.
10ـ بحث پیرامون گزاش کمیسیون امور قضائی در مورد طرح قانونی تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه .
11 ـ  پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن .